Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:29
Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Denk dat het vaak best lastig is met de drukte en aso’s die je er altijd bij hebt. Ook is het niet altijd overzichtelijk. Laders niet netje naast elkaar bv. Denk dat het vaak chaos en ellebogenwerk zal zijn. :)
Als je zelf de plek vrij maakt en er is een laadfile kun je wel mensen erop wijzen. Ik heb dat zelf gedaan bij iemand die hem snel op mijn plek wilde zetten (geweigerd weg te gaan tot de 'juiste' in de rij kon staan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:56
Largamelion schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:18:
Ik kon deze laadpaal van Electra in Glisy al reserveren vanuit Rouen (+100km verder). De paal ligt ook net naast de snelweg dus ofwel hebben ze hun policy deze week aangepast ofwel heb ik 'geluk' gehad.

I.v.m. laadfiles... meestal gaat dat ordelijk maar vorige week bij Tesla reed iemand om mij heen toen ik stond te pinken voor de inrit van de laders en probeerde die voor te steken. Misschien besefte hij niet dat ik ging laden omdat ik geen Tesla reed ofwel hield ie zich van de domme, maar ik heb me gewoon achter hem gezet toen hij er achteruit wou inrijden en dan leek hij het te beseffen en ging hij elders heen.

Deze winter nog een aso gezien bij Ionity die met z'n EV9 over het voetpad rond de laadfile heen reed om voor te steken. Toen de wachtenden hem erop aanspraken negeerde hij die gewoon.
Foto maken en melden bij de laadpaalbeheerder. Je staat toch te wachten. En dan hopen dat ze zijn account blokkeren. Dan zal het snel over zijn met zulk gedrag. Het liefst per direct, zodat de laadsessie ook onderbroken wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 18:34
Wat een onzin als ik tot 100% wil laden of degene voor me is dat zijn goed recht. Als het druk is bij een benzinepomp ga je ook niet zeggen gooi hem maar half vol. En ik weet tanken gaat sneller maar dit is het risico en nadeel met elec rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:17
taylor schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:02:
Wat een onzin als ik tot 100% wil laden of degene voor me is dat zijn goed recht. Als het druk is bij een benzinepomp ga je ook niet zeggen gooi hem maar half vol. En ik weet tanken gaat sneller maar dit is het risico en nadeel met elec rijden.
Je mag veel in dit land. Iedereen heeft op veel dingen recht. Maar of heel erg meedenkt met je medemens is om tot 100% te gaan? Nee. Zelfs mijn Corsa die ik als een moeilijkere reisauto zie (46kwh netto accu), haalt 150-180km op 80%. Op naar de volgende, die laatste 20 laadt toch niet snel.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Prima hoor. Jouw recht inderdaad :) . Ik hoop wel dat er voldoende rijders zijn die met elkaar een werkend gedragskader proberen te vormen zodat we allemaal happy zijn en zo min mogelijk hoeven te wachten. De 100% laders horen daar gewoon tussen uiteraard. En ik laad ook wel eens door tot 90 om de volgende (Ionity) laadstation zonder stress te kunnen halen, er zijn altijd redenen..

In de praktijk die ik op de laadterreinen meemaak weten veel mensen niet eens dat van 80 - 92% (de 100 haal je niet eens) je met een laadsnelheid van 11 kW bezig bent. Dat zijn mensen die voor de eerste keer met een EV reizen en staan te schutteren met apps en pasjes. Ik help ze altijd. Ik neem niet aan dat @taylor ze in deze situaties vertelt dat je tot 100% moet gaan :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Veel mensen weten het niet eens, het is wel een leercurve.
En dat zal toenemen naarmate er meer mensen elektrisch gaan rijden.
Zag het laatst nog in het EV3 forum van iemand die op vakantie was geweest net de nieuwe auto, snelladen was erg tegengevallen want het duurde echt heel lang voordat de auto weer op 100% was....

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:22
En dit is de realiteit van de dag, ikke, ikke, ikke.
Als iedereen nu eens een heel klein beetje meer rekening met elkaar zou houden, dan zou de wereld er een stuk mooier uitzien.
Als het rustig is, prima, lekker laden tot 100%, maar als het stervensdruk is, dan is het in mijn ogen echt een no-go om door te laden tot 100%

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Blijf dan maar weg bij de Tesla laadpleinen. Als het druk is ga je extra betalen boven de 80%, en terecht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:46
Tommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Blijf dan maar weg bij de Tesla laadpleinen. Als het druk is ga je extra betalen boven de 80%, en terecht.
Dat zag ik deze vakantie ook voor het eerst idd!
Goede zet.
Wat ze eerder al deden was je laadgrens naar 80% zetten (bij Tesla’s), maar die kon je indien nodig weer terug omhoog zetten.
Dit dwingt meer. 👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Het is vooral onkunde en onwetendheid denk ik. Puur routine dat iets dat "leeg" is weer "vol" moet worden.
Geen inzicht in laadcurves. Dat wij hier nu zo nerdy zijn dat we precies weten dat je bijv op 73% al sneller bent om af te koppelen en verderop nog een korte stop te maken, de gemiddelde rijder snapt dat niet of investeert er de tijd niet in om het te snappen.
In landen waar er snelladers in overvloed zijn is het simpel, als ik zie dat het vol staat rijd ik meteen weer door naar de volgende, ik ga echt niet in een rij wachten om te mogen laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:25
oltk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 07:46:
[...]

Prima hoor. Jouw recht inderdaad :) . Ik hoop wel dat er voldoende rijders zijn die met elkaar een werkend gedragskader proberen te vormen zodat we allemaal happy zijn en zo min mogelijk hoeven te wachten. De 100% laders horen daar gewoon tussen uiteraard. En ik laad ook wel eens door tot 90 om de volgende (Ionity) laadstation zonder stress te kunnen halen, er zijn altijd redenen..

In de praktijk die ik op de laadterreinen meemaak weten veel mensen niet eens dat van 80 - 92% (de 100 haal je niet eens) je met een laadsnelheid van 11 kW bezig bent. Dat zijn mensen die voor de eerste keer met een EV reizen en staan te schutteren met apps en pasjes. Ik help ze altijd. Ik neem niet aan dat @taylor ze in deze situaties vertelt dat je tot 100% moet gaan :+
Dat verschilt heel erg van auto tot auto. De mijne laadt bij 90% ook nog met 40kW. Heb inderdaad wel eens naast een Polestar of Volvo gestaan en die deed met een lagere SoC nog niet eens een derde van dat.

Maar goed, daarnaast mogen we ook wel een beetje begrip er voor hebben dat niet iedereen vrije keuze heeft in of men 5 minuten eerder of later terugkomt. Juist wanneer het piektijd is duurt een pauze namelijk ook snel iets langer. Schrokken of dumpen is geen optie. Vraag me af in hoeverre dat juist een ding gaat worden nu auto’s juist sneller kunnen laden. 400v limitaties zijn voor mij eigenlijk geen enkel probleem namelijk. Een grote pauze bij de McD duurt in de regel zo’n 40 minuten. Zeker als er eventueel nog 5 minuten lopen bij gemoeid is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Cid Highwind schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Schrokken of dumpen is geen optie.
Kleine moeite om even een paar tellen je eten te laten staan en je auto af te koppelen als deze vol genoeg is tijdens je lange pauze? Ik doe dat wel als er anderen staan te wachten, zeker als ik weet dat er weinig laders in de buurt beschikbaar zijn, maar misschien dat ik bovengemiddeld rekening houd met anderen.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 31-07-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:58
Tommie12 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Is in Europa maar bij zeer beperkt aantal superchargers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
CyBeRSPiN schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:33:
[...]

Kleine moeite om even een paar tellen je eten te laten staan en je auto af te koppelen als deze vol is tijdens je lange pauze? Ik doe dat wel, zeker als ik weet dat er weinig laders in de buurt beschikbaar zijn, maar misschien dat ik bovengemiddeld rekening houd met anderen.
Is situationeel. Vandaar ook dat het erg handig zou zijn als sowieso de informatievoorziening daarin beter zou zijn. Zoals gezegd, met car 2 car en car 2 x communicatie zou het mogelijk moeten zijn een seintje te krijgen dat er een aanstorm in lege auto’s aan zit te komen. Of juist dat het een rustig moment is.

Maar jij zou, zelfs als je weet dat je binnen vijf minuten klaar bent met eten, vijf minuten de tijd nemen om naar je auto op en neer te gaan, om vervolgens de bijna voltooide maaltijd af te maken? Of, indien een bediend restaurant, daarover in gesprek gaan omdat men er over in zit dat je misschien een dine and dash van plan bent?

Mijn grens is namelijk bij wanneer de gewonnen tijd voor de ander in verhouding staat tot mijn verloren tijd. En binnen dat wat realistisch is gezien de omstandigheden. De zuilen staan niet overal voor de deur hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
[...]
Vraag me af in hoeverre dat juist een ding gaat worden nu auto’s juist sneller kunnen laden. 400v limitaties zijn voor mij eigenlijk geen enkel probleem namelijk.
Het ligt vooral aan de curve en of je je aan de CCS specs houdt.
Onze model3 LRAWD kon kortstondig pieken op 250kW doordat tesla out of spec gaat, maar door de vlakkere laadcurve laad onze ID.7 sneller van 10-80%.
Zeker het laatste deel gaat veel sneller.
De model 3 zakte al rond 70% onder de 50kW, de ID.7 pas bij 90%

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Een grote pauze bij de McD duurt in de regel zo’n 40 minuten. Zeker als er eventueel nog 5 minuten lopen bij gemoeid is.
Daarom snap ik oprecht niet waarom de focus zo sterk op snelladers ligt. Als wij bijvoorbeeld naar een McDonald's gaan, zijn we daar al gauw anderhalf uur, zeker als er een speeltoestel is. Dan is het nogal een uitdaging om met een klein kind binnen een half uur weer buiten te staan, terwijl je auto al 15 minuten aan de laadpaal hangt.

Als je de keuze zou hebben tussen AC- en DC-laden, in plaats van uitsluitend DC, dan zou tijdens een langere stop AC-laden juist best logisch kunnen zijn. Moderne EV’s laden via AC tot zo’n 22 kW, en een wat ouder model zoals sommige Zoë’s kan zelfs tot 43 kW AC aan, al zijn die inmiddels grotendeels uitgefaseerd.

Natuurlijk zul je in dat uurtje geen 500 km bijladen, maar het zou zomaar ruim voldoende kunnen zijn om je eindbestemming te halen. Tenzij je een absurd hoog gemiddeld verbruik hebt van meer dan 20 kWh per 100 km, dan schiet het inderdaad niet echt op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Zapato schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Is in Europa maar bij zeer beperkt aantal superchargers.
Omdat er amper laadfiles zijn bij Tesla….

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:48:
[...]

Daarom snap ik oprecht niet waarom de focus zo sterk op snelladers ligt. Als wij bijvoorbeeld naar een McDonald's gaan, zijn we daar al gauw anderhalf uur, zeker als er een speeltoestel is. Dan is het nogal een uitdaging om met een klein kind binnen een half uur weer buiten te staan, terwijl je auto al 15 minuten aan de laadpaal hangt.

Als je de keuze zou hebben tussen AC- en DC-laden, in plaats van uitsluitend DC, dan zou tijdens een langere stop AC-laden juist best logisch kunnen zijn. Moderne EV’s laden via AC tot zo’n 22 kW, en een wat ouder model zoals sommige Zoë’s kan zelfs tot 43 kW AC aan, al zijn die inmiddels grotendeels uitgefaseerd.

Natuurlijk zul je in dat uurtje geen 500 km bijladen, maar het zou zomaar ruim voldoende kunnen zijn om je eindbestemming te halen. Tenzij je een absurd hoog gemiddeld verbruik hebt van meer dan 20 kWh per 100 km, dan schiet het inderdaad niet echt op.
Een typische EV laad AC vaak maar met 11KW. zeg even 60-80 km/h afhankelijk van hoe zuinig zo'n model is. Dat zet echt geen zoden aan de dijk als je een lange afstand wil afleggen.
Denk dat jouw use-case van jouw Leaf echt afwijkend is t.o.v. de bulk van de mensen die in het hoogseizoen een snellader zoekt.

Prima om eenmaal in de buurt van je eindbestemming tijdens je vakantie tijdens het avondeten aan de AC paal te hangen, maar als ik 600+ km op een dag te rijden heb ga ik niet AC laden met 11kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Ik heb deze zomer in de heenreis naar Spanje en op de terugreis naar België telkens bij de laatste laadstop gegeten en tot 100% geladen zodat ik de volgende dag met een volle batterij kon vertrekken. Dat laden duurt bij mijn XC40 vanaf 10% ongeveer 50 minuten en dat blijkt meestal precies uit te komen met de tijd die het vraagt om eten te bestellen en op te eten.

Er waren altijd nog vrije laadpalen maar moest dit niet het geval zijn en ik zou nog niet klaar zijn met eten bij 100% batterij, dan zou ik wel de auto verzet hebben uit respect voor anderen die willen laden. Bij Tesla krijg je ook een waarschuwing dat er mogelijks een idle fee is wanneer de auto is volgeladen, maar die fee is enkel bij hoge bezetting van de palen en dat vind ik eigenlijk een ideaal en eerlijk systeem.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:18
Puppetmaster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Onze model3 LRAWD kon kortstondig pieken op 250kW doordat tesla out of spec gaat, maar door de vlakkere laadcurve laad onze ID.7 sneller van 10-80%.
Op trips gebeurt het zelden dat ik boven de 60% laad. Bovendien is een Model 3 ook net iets zuiniger. Dus een non-issue…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
Puppetmaster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:46:
[...]

Het ligt vooral aan de curve en of je je aan de CCS specs houdt.
Een 2019 LR AWD laad veel sneller dan een id.7 over 10-80. Laden boven 80% moet je sowieso niet doen als het je om tijd gaat. (20m vs 26m volgens ev db en 163kW vs 145 kW) Op 70% zit de Tesla ook nog dicht op de 100kW en zeker geen 50kW.

Qua laden mis ik de 2019 LR wel op vakantie. De nieuwe 3/Ys laden helaas minder snel.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 31-07-2025 10:59 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
Cid Highwind schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Is situationeel. Vandaar ook dat het erg handig zou zijn als sowieso de informatievoorziening daarin beter zou zijn. Zoals gezegd, met car 2 car en car 2 x communicatie zou het mogelijk moeten zijn een seintje te krijgen dat er een aanstorm in lege auto’s aan zit te komen. Of juist dat het een rustig moment is.

Maar jij zou, zelfs als je weet dat je binnen vijf minuten klaar bent met eten, vijf minuten de tijd nemen om naar je auto op en neer te gaan, om vervolgens de bijna voltooide maaltijd af te maken? Of, indien een bediend restaurant, daarover in gesprek gaan omdat men er over in zit dat je misschien een dine and dash van plan bent?

Mijn grens is namelijk bij wanneer de gewonnen tijd voor de ander in verhouding staat tot mijn verloren tijd. En binnen dat wat realistisch is gezien de omstandigheden. De zuilen staan niet overal voor de deur hè.
Ik ben in al mijn trips (Oostenrijk, Denemarken, Italië) nog nooit een wegrestaurant tegengekomen waarbij je betaald na het eten. Altijd vooraf en dan kan je jouw plekje uitzoeken. Dat haalt al een van de obstakels weg voor even je auto verplaatsen. En als ik 3 minuten verloren tijd heb en iemand anders blij maak dat er een plekje vrijkomt heb ik toch een fijn gevoel. Maar dat is inderdaad voor iedereen anders, tot het transactionele af begrijp ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oltk
[...]

Het kan aan mij liggen. Maar als ik met kleine kinderen (inmiddels niet meer bij ons) naar een McD ga en anderhalf uur inplan onderweg zet ik de auto bij een snellader en verplaats m zodra die afdoende opgeladen is (in mijn geval 92 of 93%). Niet alleen heb ik dan weer de maximale range die ik kan verwachten onderweg. Maar ook ease of mind: ik zit niemand in de weg. Het zal mijn Groningse opvoeding zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
[...]

Goed punt ja.
Grote stappen gauw thuis is het motto en dat snap ik op zich ook wel. Maar het is een heel andere use case: Vakantieverkeer met familie versus zakelijk verkeer waar je gewoon z.s.m. weer verder wilt, al dan niet met Autobahntempo (mijn use case). Een pauze onderweg is voor mij nog altijd "zo snel als het kan, zo lang als het moet". Reeds in de oriënterende fase stelde ik vast dat ik met een diesel weinig tijdwinst heb aangezien ik zelden pauzes korter heb als wat het duurt om een 400v EV naar 80%+ te laden :)

Ik heb geen idee hoe dat zit qua kosten voor de palen. Is het significant duurder een 350kW paal neer te zetten dan een 300kW paal die 2x150kW biedt? En hoe liggen de verhoudingen naar een 150kW/2x75kW paal? Met 75kW heb je met een uur immers ook de meeste accu's zo goed als vol. Zeker als er een moment is waar je alleen aan de paal zou staan en de laadsnelheid dus hoger is.

22kW AC is een ander verhaal. Dit is verre van standaard, veel merken bieden het tegen een meerprijs van 1000-1500 Euro. Sorry voor degene die de auto na mij rijdt, maar dan kies ik toch echt voor de betere speakers, want dat is voor mijn use case vlees noch vis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
oltk schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Ik ben in al mijn trips (Oostenrijk, Denemarken, Italië) nog nooit een wegrestaurant tegengekomen waarbij je betaald na het eten. Altijd vooraf en dan kan je jouw plekje uitzoeken. Dat haalt al een van de obstakels weg voor even je auto verplaatsen. En als ik 3 minuten verloren tijd heb en iemand anders blij maak dat er een plekje vrijkomt heb ik toch een fijn gevoel. Maar dat is inderdaad voor iedereen anders, tot het transactionele af begrijp ik.
Ik ken ze wel uit Duitsland. Maar goed, ook dan is het nog altijd een ander verhaal of je alleen onderweg bent, en je het risico hebt dat je tafel wordt afgeruimd als er driekwart leeggegeten bord blijft staan, of je even tegen de familie zegt brb.

Sowieso heb ik qua reizen een andere mentaliteit: Als het op die twee minuten aankomt, pak dan lekker het vliegtuig of was doorgereden naar een laadpark waar je wel de garantie had van vrije zuilen. Een beetje auto geeft dat keurig aan, aansluiten is een keuze. Ga jezelf niet op zitten vreten over iets waar je zelf enkel aannames over kunt doen qua achtergrond. Er kunnen 1001 redenen zijn waarom degene net iets later terug is dan gewenst. Onverschillig of asociaal gedrag behoren daar ook zeker toe, maar zolang de auto nog doorlaadt, zelfs al zou dat met 22kW zijn, ook daar wil ik ook niet meteen van het meest negatieve uitgaan.

Ik sta al cynisch genoeg in het leven, m'n autorit is een rustmomentje, dus let it go. Je hebt een comfortabele stoel, je eigen muziek. Neem de krant vast door. Het is vakantie / de werkdag is voorbij. Je had ook in de trein kunnen staan denk ik dan maar ;)

Maar goed, verbeteringsmogelijkheden zie ik wel. En iets zegt me dat we dit, met de toenemende laadsnelheden, ook wel wat vaker gaan zien.

18 minuten van 10-80, ik weet niet hoe het door jullie wordt ervaren, maar ik krijg er toch het gevoel bij "de lang om op te wachten, te kort om m'n ding te doen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Homer-Simpson schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:04:
[...]
Prima om eenmaal in de buurt van je eindbestemming tijdens je vakantie tijdens het avondeten aan de AC paal te hangen, maar als ik 600+ km op een dag te rijden heb ga ik niet AC laden met 11kW.
Maar dat schreef ik toch ook al? Bovendien betalen particuliere rijders hun laadkosten gewoon zelf, dus zij hebben er juist belang bij om hun rechtervoet enigszins in bedwang te houden. Daarnaast kan een Tesla Model 3, toch nog steeds een van de bestverkochte EV’s, ook een heel laag gemiddeld verbruik halen, mits je er een beetje bewust mee rijdt.

Verder: mijn vrouw zou zich bijvoorbeeld eraan ergeren dat ik, nog geen 15 minuten nadat we net zijn gaan zitten, alweer moet opstaan omdat 'Hendrik van Tweakers' geen begrip kan opbrengen voor mensen die iets langer bij de snellader blijven hangen. In mijn ogen ligt die verantwoordelijkheid niet alleen bij de gebruiker, maar ook deels bij de snellaadaanbieders zelf. Zij bieden nauwelijks alternatieven voor mensen die gewoon een wat langere pauze willen maken.

Geef mensen gewoon een keuze. Bijvoorbeeld 50 kW als je een halfuurtje tot een uurtje wilt zitten, of 22 kW AC voor wanneer je met een gezin reist en de pauze best wat langer mag duren. Die flexibiliteit is er nu niet, terwijl AC-laders aanzienlijk goedkoper zijn en relatief eenvoudig op bestaande parkeerplaatsen kunnen worden bijgeplaatst. Dat zou ook helpen bij de transitie: het idee dat je altijd en overal kunt kiezen tussen snel (en duur) DC-laden of rustiger en voordeliger AC-laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10

Freak187

geen

CyBeRSPiN schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:29:
Het is vooral onkunde en onwetendheid denk ik. Puur routine dat iets dat "leeg" is weer "vol" moet worden.
Geen inzicht in laadcurves. Dat wij hier nu zo nerdy zijn dat we precies weten dat je bijv op 73% al sneller bent om af te koppelen en verderop nog een korte stop te maken, de gemiddelde rijder snapt dat niet of investeert er de tijd niet in om het te snappen.
In landen waar er snelladers in overvloed zijn is het simpel, als ik zie dat het vol staat rijd ik meteen weer door naar de volgende, ik ga echt niet in een rij wachten om te mogen laden.
En daarom denk ik dat een 'etiquette' nooit iets gaat worden. Een aantal mensen zullen zich daar braaf aan houden, maar de rest niet. Die koppelen aan, gaan uitgebreid eten en komen dan 1 uur of anderhalf later aanlopen.

Er moet dus een systeem komen die (op drukke momenten) de laadsessie tot 80% beperkt en daarna automatisch afkoppeld. Vervolgens moet er iets bedacht worden om de laadpaal vrij te krijgen. Danwel via een man/vrouw die de auto's weg kan zetten, danwel een slimme constructie waarbij laadpalen niet statisch zijn, of de laadkabel niet statisch is, maar bijvoorbeeld 2 of 3 plaatsen kan bereiken.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Maar dat schreef ik toch ook al? Bovendien betalen particuliere rijders hun laadkosten gewoon zelf, dus zij hebben er juist belang bij om hun rechtervoet enigszins in bedwang te houden. Daarnaast kan een Tesla Model 3, toch nog steeds een van de bestverkochte EV’s, ook een heel laag gemiddeld verbruik halen, mits je er een beetje bewust mee rijdt.

Verder: mijn vrouw zou zich bijvoorbeeld eraan aan ergeren dat ik, nog geen 15 minuten nadat we net zijn gaan zitten, alweer moet opstaan omdat 'Hendrik van Tweakers' geen begrip kan opbrengen voor mensen die iets langer bij de snellader blijven hangen. In mijn ogen ligt die verantwoordelijkheid niet alleen bij de gebruiker, maar ook deels bij de snellaadaanbieders zelf. Zij bieden nauwelijks alternatieven voor mensen die gewoon een wat langere pauze willen maken.

Geef mensen gewoon een keuze. Bijvoorbeeld 50 kW als je een halfuurtje tot een uurtje wilt zitten, of 22 kW AC voor wanneer je met een gezin reist en de pauze best wat langer mag duren. Die flexibiliteit is er nu niet, terwijl AC-laders aanzienlijk goedkoper zijn en relatief eenvoudig op bestaande parkeerplaatsen kunnen worden bijgeplaatst. Dat zou ook helpen bij de transitie: het idee dat je altijd en overal kunt kiezen tussen snel (en duur) DC-laden of rustiger en voordeliger AC-laden.
In Italië en Zwitserland is die 50 kW keuze er regelmatig wel. Kun jij gewoon 1,5 uur in de Mac zitten. 😋
Freak187 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:
[...]

KNIP

Er moet dus een systeem komen die (op drukke momenten) de laadsessie tot 80% beperkt en daarna automatisch afkoppeld. Vervolgens moet er iets bedacht worden om de laadpaal vrij te krijgen. Danwel via een man/vrouw die de auto's weg kan zetten, danwel een slimme constructie waarbij laadpalen niet statisch zijn, of de laadkabel niet statisch is, maar bijvoorbeeld 2 of 3 plaatsen kan bereiken.
Niks afkoppelen, 10 euro per kWh boven de 80% rekenen. Is het snel klaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Azqi op 31-07-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
Azqi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:40:
[...]

[...]

Goede manier om de transitie nog een verdere trap naar beneden te geven en een weinig realistische oplossing, nog even afgezien daarvan dat de ene EV de andere niet is en zoiets hooguit logisch is voor een laad curve in het formaat Mt. Everest ipv Tafelberg. Worst case doet het de vraag naar grotere accu’s enkel toenemen. Zijn we net een beetje af van het eeuwige “NMC mag maar 80% geladen worden” fabeltje krijg je dat.

Zeker gezien alle voorhanden zijnde informatie, onder andere ook in de communicatie tussen voertuig en paal, en wat de paal zelf kan registreren, zijn daar genuanceerder oplossingen te bedenken.

Met een dergelijk draconische aanpak is het immers ook vrij eenvoudig de auto een seintje te geven te stoppen met laden. De plek wordt er niet vrij mee, maar wie kaatst kan de bal verwachten zeg maar.

Quick and dirty zou inderdaad gewoon een afkoppelingsmogelijkheid zijn en wat meer parkeerruimte aan de andere kant van de zuil. Geen infra nodig, op veel locaties enkel een kwestie van een stoeprandje verleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inspired schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:25:
[...]
Een 2019 LR AWD laad veel sneller dan een id.7 over 10-80.
Onze was van de eerste helft 2020, nog de eerste lichting uit fremont en die haalde echt geen 100kW meer bij 70%, maar wat ik net schreef.
De ID.7 echter wel, blijft ook veel langer op 200kW, tot 37%. Pas rond 80% onder 100kW.
Dat is iig onze ervaring na 5 jaar met die model 3 en nu eerste lange reis met de ID.7. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9zYil5c0Ht6b2SmuaZ_I481_rU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aRlTclghGQhDaVAxCp5T7uUP.png?f=fotoalbum_large
Deze curve van onze generatie komt van Fastned, bij tesla ging dat bij ons hetzelfde, behalve dat je in het begin op 250kw zat en dan met dezelfde lineaire curve naar beneden.
Wel nog net voor 40% op 200kw idd. :)
Geheugen zal me in de steek laten. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Puppetmaster op 31-07-2025 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Onze was van de eerste helft 2020, nog de eerste lichting uit fremont en die haalde echt geen 100kW meer bij 70%, maar wat ik net schreef.
De ID.7 echter wel, blijft ook veel langer op 200kW, tot 37%. Pas rond 80% onder 100kW.
Dat is iig onze ervaring na 5 jaar met die model 3 en nu eerste lange reis met de ID.7. :)
Dan was er iets mis met je auto. Die auto had gewoon het “beste” Panasonic pack. Zie dus ook ev db. Is iets objectiever dan iemand op GoT. (Nofi) Zoals je ziet zat de 3 bij 40% ook nog op 200kW.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 31-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Zou kunnen, maar we kunnen niet terug in de tijd om mijn 5 jaar ervaring aan te passen. ;)
Accupack was verder prima, na 5jaar nog 92% SoH.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Freak187 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:34:
[...]

Vervolgens moet er iets bedacht worden om de laadpaal vrij te krijgen. Danwel via een man/vrouw die de auto's weg kan zetten, danwel een slimme constructie waarbij laadpalen niet statisch zijn, of de laadkabel niet statisch is, maar bijvoorbeeld 2 of 3 plaatsen kan bereiken.
Dat zie ik niet gebeuren. De kabels zijn kort met een reden: duur ivm actieve koeling.
Het probleem doet zich vooral voor tijdens de vakantieperiodes.

Denk dat een incentive met tarieven het beste helpt, maar dan wel zoals Tesla: alleen als er volle bak bezetting is anders is het heel irritant.

En wat het beste is: nog veel meer snelladers zodat er altijd voldoende capaciteit is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Het is natuurlijk het goed recht van de meerderheid om blij te zijn met laadpaalbeheerders die voor de laatste 10 procent een straftarief in rekening brengen. Zo is iedereen weer gelukkig. De mensen die perse tot 100 procent laden, leveren een extra bijlage aan de exploitatie en de anderen kunnen tegen een redelijke prijs laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:06
DDDikkiedik schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:26:
[...]

Het is natuurlijk het goed recht van de meerderheid om blij te zijn met laadpaalbeheerders die voor de laatste 10 procent een straftarief in rekening brengen. Zo is iedereen weer gelukkig. De mensen die perse tot 100 procent laden, leveren een extra bijlage aan de exploitatie en de anderen kunnen tegen een redelijke prijs laden.
Welke meerderheid? De meesten willen gewoon laden en interesseert het geen bal of iemand tot 80 of 100% laadt. Extra kosten gaan rekenen voor boven de 80% zal alleen maar meer krantenberichten opleveren met de melding dat laden zo duur is.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Azqi schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:40:

Met dat afkoppelen heb ik wel goede ervaringen in Metz. Daar waren steeds twee parkeerplaatsen bij één snellader aan de rand van de stad. Je kon daar dus met twee auto's parkeren, en als de ene auto vol was, kon je de stekker in die van jou zetten. Ik vind dat helemaal zo gek niet. Of parkeerruimte aan twee kanten. Met vier parkeerplaatsen bij één zuil ben je ook gelijk af van de problemen met te korte laadkabels of aan de verkeerde kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
redwing schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:30:
[...]

Welke meerderheid? De meesten willen gewoon laden en interesseert het geen bal of iemand tot 80 of 100% laadt. Extra kosten gaan rekenen voor boven de 80% zal alleen maar meer krantenberichten opleveren met de melding dat laden zo duur is.
Ik schat in dat de meerderheid van de laders in een laadfile er zo over denkt. Maar feitelijk heb ik geen idee. Geen onderzoek gedaan ofzo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Ik heb op al mijn Spanje reizen nog nooit van die problemen ervaren, eigenlijk altijd plaats genoeg. Hooguit dat de triple bezet is en ik een HPC moet pakken of dat beide Ionity's onder Benidorm beide bezet zijn. Dat is het wel zo'n beetje.

Al die genoemde problemen zijn typisch voor de vakantie drukte. Net zoals vroeger tankfiles langs de snel/tolweg al heb je die nog steeds wel. De beste maatregel om "onnodig" een lader bezet houden is die van Tesla die afhankelijk is de drukte i.p.v. een generieke maatregel.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
DDDikkiedik schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:26:
[...]

De vraag is of dit überhaupt wettelijk is toegestaan.

Een product wat verkocht wordt mag simpelweg geen discriminerende prijs hebben. De ene kWh mag niet voor een ander bedrag verkocht worden als de andere. Misschien dat er laadkaartaanbieders zijn die daar de proef op de som mee zouden willen nemen, maar mijn abonnement zou heel snel worden stopgezet als dat het geval is.

Wat wel kan is stageld verlangen, dat is immers een service. Eerste x minuten gratis. Maar ook dat is voor iedereen gelijk. Het lijkt me heel sterk dat het is toegestaan de ene persoon vanaf 15 minuten een boete in rekening te stellen en de volgende pas vanaf 35 minuten.

Daarnaast lost het mogelijk niet eens een probleem op. Net als met verkeersboetes, de aso met geld genoeg jeukt het immers niet, die ziet het als een vergunning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
DDDikkiedik schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Ik schat in dat de meerderheid van de laders in een laadfile er zo over denkt. Maar feitelijk heb ik geen idee. Geen onderzoek gedaan ofzo.
Tja, degene die staan te wachten zullen inderdaad wel vinden dat degene die aan het laden zijn zo snel mogelijk weg moeten. Alleen geldt dat totdat ze zelf aan het laden zijn en dan willen ze gewoon volgens plan laden.
Ik denk dan ook dat er vooral op gestuurd moet worden dat er meer laadpalen komen. Want waar mogelijk wil je dat de infra aangepast wordt aan de wens van de gebruiker. En als je boetes gaat uitdelen omdat iemand meer dan 80% wil laden doe je het tegenovergestelde. En dan krijg je juist minder acceptatie terwijl we die acceptatie juist omhoog willen krijgen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:15
The Legend schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
Ik had al wel gevonden dat IONiTY Bad Honnef op een Autohof zit waar wel 24/7 faciliteiten open zijn. Maar dat is vanaf Bruchsal Ost 230km en als dat het heuvelop gaat kan dat krap worden.
Zo'n 20 kilometer voor Bad Honnef zit IONITY - Oberhonnefeld-Gierend. Is volgens mij 's nachts niet veel te doen maar voor nood misschien een optie?

Wij reden ook vaak op de 3 maar nemen tegenwoordig de 7 via Kassel. Veel meer mogelijkheden om bij een Ionity te laden en we vermijden de Gotthard tijdens de drukke dagen. Netto kost het ons via Kassel bijna geen extra tijd (we rijden wel overdag) en omdat er meer Ionity's zijn kan ik uitwijken naar een ander als er een laadfile zou zijn.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:19

Opa

Nu Multifocaal!

Klein reisverslag van een vakantie naar het Ertsgebergte, drielandenpunt Duitsland/Tsjechië/Polen met een Zeekr X Long Range. Weapons of choice: Een Tesla abonnement, mijn Ayvens druppel en de ANWB laadpas.

Het kwam zo uit dat ik op de heenreis precies andere superchargers had dan op de terugreis, dus ik heb ze bijna allemaal gehad. Interessant is de oplopende prijs op de heenreis bij Tesla in Duitsland, terwijl die op de terugreis gelijk bleef. Bad Oeynhausen had om 16 uur een lager tarief dan Irxleben midden in de nacht. Leipzig had het laagste nachttarief onderweg, met 0,30. Overal kon ik zo terecht hoewel beide reisdagen in het weekend waren, zondag heen, zaterdag terug. Met uitzondering van Leipzig (beursterrein) waren alle Superchargers vlak bij de snelweg, bij een Autohof of winkelgebied.
Ter plekke had ik op 850 meter van het vakantiehuisje een dubbele AC lader, de enige in het dorp. Hij gaf 22 kW/h zodat ik binnen 3 uur mijn auto weer vol laadde. Op die momenten ben ik heel blij met mijn 22 kW boordlader. 8) De AC lader heb ik met mijn ANWB laadpas betaald, met een kleine opslag op het totaal.
De enige andere laadgast in vijf keer daar was een Duitser met een Peugeot 106 Electric uit 1998!!
Op de heenreis heb ik 110km/h CC gereden, op de terugweg 120. In de buurt van een lader met nog genoeg of te veel kW over heb ik de auto even uitgelaten en in alle gevallen is 189 het hoogste getal dat ik gezien heb op de teller.
Hoe zou ik de rit nog efficiënter kunnen maken? Misschien van te voren nog beter plannen met hoeveel kW te beginnen zodat ik bijna leeg bij een lader aankom zodat hij meteen 150kW/h gaat laden en dan op tijd weer door naar de volgende lader. De laadsnelheden zijn benaderingen omdat Tesla de laadtijd in hele begonnen minuten afrondt. Dit verklaart de absurd hoge snelheid in Deventer, waar ik net genoeg heb geladen om 's avonds na 23 uur een stuk goedkoper te laden in Leusden. het zal dichter in de buurt van 6 minuten en 138kW/h geweest zijn. (Ik zeg absurd hoog omdat de max DC laadsnelheid van de Zeekr 150kW/h is)
ABRP blijft pessimistisch met de verwachte reikwijdte van de auto, dus ik moet volgende keer maar een lager verbruik opgeven dan de werkelijkheid, of tijdelijk ABRP Premium afsluiten en met mijn OBD verbinden. Wèl heeft de ingebouwde ABRP uit de Zeekr Store prima werk verricht onderweg.
Ik heb in de laatste dagen van de reis pas ontdekt dat de auto sinds eind december al niet meer de reisgeschiedenis bij houdt, dus alleen de terugreis heb ik uit de app kunnen halen. Het gemiddelde op de snelweg lag rond de 200Wh/km terwijl ik in de heuvels/bergen ter plekke rond de 170 zat met uitschieters naar 133 over 100km lengte en 92 gedurende 26 km. :o
In tegenstelling tot vorig jaar heb ik geen ionity abonnement afgesloten. Ik had het toen maar 1 keer echt nodig gehad en het Tesla abonnement van toen heb ik permanent aangehouden, vooral aangezien het mijn voornaamste bron van stroom is. Ik kan geen laadpaal aan mijn zonnepanelen aansluiten en laden op het werk is niet langer gratis.

DatumkWhkwprijstotaalprijsLocatieOpmerkingenkW/hminkm totverbruik
13-0747,520,4219,95Bad Oeynhausenflat fee8932260
13-0735,60,4415,66Irxlebenlaag tarief8924202
13-0726,50,4812,71Nossenhoog tarief11414201
14-0734,170,5217,75Bad Gottleuba22kW/h130
14-074,640,653,00Königstein18,4
17-0755,770,5128,55Bad Gottleuba22kW/h182,3
22-0760,230,5130,79Bad Gottleuba22kW/h328,1
25-070,362,390,86Bad Gottleubaging mis met auto App.
25-0744,250,5222,80Bad Gottleuba22kW/h372,9
26-0733,380,4214,01Leipzighoog tarief10020154193 (app)
26-0740,380,4216,95Lehreflat fee10523189194 (app)
26-0737,630,4215,80Bissendorfflat fee11320189200 (app)
26-0713,810,304,14Deventerhoog tarief1665143206 (app)
26-0746,020,2310,58Leusdenlaag tarief1022772202 (app)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69P8vtU15OAPuyrdhmAZe3z_Kzk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IjvLYi8RhqYaHsfJNGSAYBAB.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JkzLxg01TYxPMKCxuQkN_F5pbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgj3GgHmg2pzTKSnR6ycH9xr.jpg?f=fotoalbum_large

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDDikkiedik
Cid Highwind schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:46:
[...]

Een product wat verkocht wordt mag simpelweg geen discriminerende prijs hebben. De ene kWh mag niet voor een ander bedrag verkocht worden als de andere. Misschien dat er laadkaartaanbieders zijn die daar de proef op de som mee zouden willen nemen, maar mijn abonnement zou heel snel worden stopgezet als dat het geval is.

Wat wel kan is stageld verlangen, dat is immers een service. Eerste x minuten gratis. Maar ook dat is voor iedereen gelijk. Het lijkt me heel sterk dat het is toegestaan de ene persoon vanaf 15 minuten een boete in rekening te stellen en de volgende pas vanaf 35 minuten.

Daarnaast lost het mogelijk niet eens een probleem op. Net als met verkeersboetes, de aso met geld genoeg jeukt het immers niet, die ziet het als een vergunning.
Daar zou ik wel eens een onderbouwing van willen zien. Er zijn energie-aanbieders die per kwartier van prijs wisselen, dus ik zou niet weten waarom dat andere niet zou mogen. Een idle-fee is bovendien iets soortgelijks, en mag zeker wel pas op het moment dat de auto voor een bepaald deel vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:03
Cid Highwind schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:46:

*knip*
Maar alleen al het laden met een andere laadpas, en/of een ander abonnement, zorgt al voor een andere kWh prijs.....en dan ook nog een aangepaste prijs voor grootverbruikers??
Hoezo 'wettelijk' 'geen discriminerende prijzen'?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
DDDikkiedik schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Daar zou ik wel eens een onderbouwing van willen zien. Er zijn energie-aanbieders die per kwartier van prijs wisselen, dus ik zou niet weten waarom dat andere niet zou mogen. Een idle-fee is bovendien iets soortgelijks, en mag zeker wel pas op het moment dat de auto voor een bepaald deel vol is.
Voor een idle fee betaal je in feite voor de dienstverlening in de vorm van de staplaats. Wellicht dat deze conditioneel op mag lopen, maar dan dient het van tevoren wel duidelijk te zijn. Het wisselen van tarief is op basis van het aanbod, maar lijkt me gedurende de sessie niet toelaatbaar. Er is immers een prijs geadverteerd waarmee bij het beginnen van de sessie een overeenkomst tot stand is gekomen.

Een ander tarief berekenen op basis van je SoC klinkt voor mij als de bakker die jou extra laat betalen voor hetzelfde broodje omdat je een reeds goed gevulde boodschappentas bij je hebt.

Je kan niet de ene klant 30€ voor 50 kWh laten betalen en de volgende 50€, simpelweg omdat de eerste klant een 80kWh accu heeft en de tweede een 50 kWh accu.

Zoals gezegd, het lijkt me erg lastig verkopen, de prijs moet immers duidelijk zijn, nog afgezien van het feit dat de tarieven en voorwaarden per pasje verschillend zijn en ik dus niemand bij een aanbieder met zo een tarief vrijwillig aan zie kloppen.

Mocht het wel mogelijk zijn, én wenselijk, i.v.m. het effect wat dit heeft op met name dus de betaalbaardere modellen, zou ik dat best willen weten maar ik denk dat de oplossing elders te zoeken is. Uitbouw, wederzijds begrip en wat geduld op spitsmomenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:46
Cid Highwind schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:01:
[...]

Voor een idle fee betaal je in feite voor de dienstverlening in de vorm van de staplaats. Wellicht dat deze conditioneel op mag lopen, maar dan dient het van tevoren wel duidelijk te zijn. Het wisselen van tarief is op basis van het aanbod, maar lijkt me gedurende de sessie niet toelaatbaar. Er is immers een prijs geadverteerd waarmee bij het beginnen van de sessie een overeenkomst tot stand is gekomen.

Een ander tarief berekenen op basis van je SoC klinkt voor mij als de bakker die jou extra laat betalen voor hetzelfde broodje omdat je een reeds goed gevulde boodschappentas bij je hebt.

Je kan niet de ene klant 30€ voor 50 kWh laten betalen en de volgende 50€, simpelweg omdat de eerste klant een 80kWh accu heeft en de tweede een 50 kWh accu.

Zoals gezegd, het lijkt me erg lastig verkopen, de prijs moet immers duidelijk zijn, nog afgezien van het feit dat de tarieven en voorwaarden per pasje verschillend zijn en ik dus niemand bij een aanbieder met zo een tarief vrijwillig aan zie kloppen.

Mocht het wel mogelijk zijn, én wenselijk, i.v.m. het effect wat dit heeft op met name dus de betaalbaardere modellen, zou ik dat best willen weten maar ik denk dat de oplossing elders te zoeken is. Uitbouw, wederzijds begrip en wat geduld op spitsmomenten.
Tesla communiceert de prijzen, en of er congestion charging van toepassing is kun je van tevoren ook weten. Net als een kleeftarief of variant hierop staat dit op de paal/app/website van de aanbieder. Dus dat tijdens een laadsessie de prijs kan wijzigen is nu al mogelijk. Als ik thuis de dag/nacht tarief drempel overga qua stroom betaal ik ook ineens meer of minder dan voor dat moment. Want dat weet ik op het moment van aangaan van de overeenkomst, net als met het starten van een laadsessie.

Als ik het verder goed lees vraagt Tesla minder voor dezelfde stroom uit dezelfde laadpaal aan een Tesla bezitter dan aan een non-Tesla. Schijnbaar gebeurt dat dus ook al en zal er vast een mouw aan te passen zijn.

https://www.teslaacessori...ess-across-europe-in-2025

Enige dat ik zeker weet is dat de enige prikkel die helpt een financiële is. Want zelfs de zakelijke rijder krijgt een tik op zijn vingers of de rekening doorgeschoven als die ineens boetes/kleeftarieven extra krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Holzschuh schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:42:
[...]

Tesla communiceert de prijzen, en of er congestion charging van toepassing is kun je van tevoren ook weten.
Als ik het verder goed lees vraagt Tesla minder voor dezelfde stroom uit dezelfde laadpaal aan een Tesla bezitter dan aan een non-Tesla. Schijnbaar gebeurt dat dus ook al en zal er vast een mouw aan te passen zijn.
Tesla vraagt idd meer aan non-Tesla’s tenzij ze een abo nemen van €10/mnd (per maand opzegbaar). Dan betaal je hetzelfde als teslarijders per kWh. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
Kunnen we weer verder gaan met reiservaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Vandaag alvast de drukte gecheckt van de twee laadstops die we volgende week nodig hebben voor dag 1 terug van Spanje naar huis.
Ziet er allemaal goed uit, zeker op zo’n doordeweekse dag steeds ca. 20-40% bezetting bij de potentiële superchargerlocaties.
De laatste laadstop is bij het hotel, dus daarvoor maakt de bezetting minder uit. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:13
ASW1 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 14:49:
Kunnen we weer verder gaan met reiservaringen?
Goed idee, Ik heb een quick en dirty berekening gemaakt over de kosten van onze trip naar Sardinië.
Afstand: 3500 km. Rijden met een Tesla Model Y met dakkoffer. Geladen onderweg bij Tesla, op Sardinië bij een beschikbare paal (dus duuuuurrrr). Totale kosten 354 EUR, oftewel 10 cent/km.
Even teruggerekend naar een benzine auto (1,95/l en verbruik 1:16) dan kost dat dus 12cent/km.

Vooral de AC laadkosten op Sardinië maken het duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 12:39
L-VIS schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:07:
[...]

Goed idee, Ik heb een quick en dirty berekening gemaakt over de kosten van onze trip naar Sardinië.
Afstand: 3500 km. Rijden met een Tesla Model Y met dakkoffer. Geladen onderweg bij Tesla, op Sardinië bij een beschikbare paal (dus duuuuurrrr). Totale kosten 354 EUR, oftewel 10 cent/km.
Even teruggerekend naar een benzine auto (1,95/l en verbruik 1:16) dan kost dat dus 12cent/km.

Offtopic (we hebben het laadpassen topic hiervoor): je kunt even kijken naar Ewe Go (62 ct per kwh, gratis pas) of Elli Premium (18 eur p/m, maar dan 49 ct per kwh voor AC).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• L-VIS
gerwim schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:10:
[...]

Offtopic (we hebben het laadpassen topic hiervoor): je kunt even kijken naar Ewe Go (62 ct per kwh, gratis pas) of Elli Premium (18 eur p/m, maar dan 49 ct per kwh voor AC).
Pfoe je had azijn bij het ontbijt? Ik geef toch een ervaring (qua kosten) en dat het duur is en nergens op heb gelet, en dan toch goedkoper is dan benzine. Dit is mijn ervaring in Europa (Sardinië) en ging niet per se over laadpassen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

1:16 met een D segment ICE met dakkoffer? Dat is mij nooit gelukt. Eerder 1:10.

Hoe ging de rit verder? Wil die kant ook nog wel eens op.

[ Voor 4% gewijzigd door Inspired op 31-07-2025 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
[...]

Ik reed een vergelijkbare afstand naar Spanje heen en terug, ook 3500km en zonet even gekeken wat ik betaald heb: alles samen = 273€ (iets minder dan 8ct/km). Dit is met abo Mobilize (5€), Tesla (10€) en Electra (0€ dankzij tip in dit topic) inbegrepen. Is eigenlijk nog 10€ te veel want bij de laatste laadsessie bij Ionity heeft Mobilize teveel aangerekend, maar ik acht de kans klein dat ik daar nog iets van terug krijg. Zowel op de heen- als terugweg ben ik 9x gestopt om te laden (XC40 MY 23) en 1x om te overnachten.

Ik ga niet beginnen vergelijken met een benzinewagen want daar heb ik geen idee meer van, maar ik vind het een aanvaardbaar bedrag. Met de vlieger ben je sowieso een pak meer kwijt voor 5 man. Komt natuurlijk nog een 300-400€ péage bij maar dan nog ben ik veel voordeliger en milieuvriendelijker op reis geweest.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L-VIS
Inspired schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Over de ICE met dakkoffer, je hebt gelijk dat was een C segment diesel waarmee ik in mijn geheugen zit. Maar goed dan nog valt het verschil groter uit. Ging mij om het feit dat als je nergens op let, zo'n 10cent/km kwijt bent.

We hebben op de snelwegen gebruik gemaakt van Tesla SuC, dat werkt echt prima en geeft 0 problemen. Als het druk is pakt hij een ander SuC, als het verbruik hoger is dan ook. Dus dat werkt prima. Sardinië heeft niet veel (snel)laders. Echter heeft elk dorpje wel een AC lader, dus dat werd de trick altijd laden als we naar een dorpje gingen. Laatste camping was best afgelegen dus dat was ook echt nodig. Ook waren imo de etiquette beter dan in Spanje, heb geen ICE op een laadplek gezien, terwijl dat in Spanje dus regelmatig voorkwam.

[ Voor 12% gewijzigd door L-VIS op 31-07-2025 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Inspired schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Mijn Amerikaanse Fusion (hier de Mondeo) hybrid haalt dat iig. prima. 1:20/1:18 zonder dakkoffer en zo'n 1:16 met. En om ontopic te blijven, de buurman met zijn Model 3, die dezelfde kant op ging, zat wat kosten betreft wederom ongeveer op hetzelfde als onze auto. En dat is beide dus zonder na te denken langs de snelweg laden/tanken. De EV is net wat goedkoper, maar ik moet wel zeggen dat ik de progressie in kosten tegen vind vallen. Ik had verwacht dat EV juist sneller goedkoper zou worden, zeker op zulke langere ritten. Aan de andere kant is de winst bij de EV wel groter als je net wat van de snelweg af gaat.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
redwing schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:47:
[...]

Mijn Amerikaanse Fusion (hier de Mondeo) hybrid haalt dat iig. prima. 1:20/1:18 zonder dakkoffer en zo'n 1:16 met. En om ontopic te blijven, de buurman met zijn Model 3, die dezelfde kant op ging, zat wat kosten betreft wederom ongeveer op hetzelfde als onze auto. En dat is beide dus zonder na te denken langs de snelweg laden/tanken. De EV is net wat goedkoper, maar ik moet wel zeggen dat ik de progressie in kosten tegen vind vallen. Ik had verwacht dat EV juist sneller goedkoper zou worden, zeker op zulke langere ritten. Aan de andere kant is de winst bij de EV wel groter als je net wat van de snelweg af gaat.
Van de vakantiekilometers moet je het niet hebben. Snelladen, en laden in landen met minder BEVs, is gewoon duur(der). Met wat geluk kun je de rest van het jaar thuis voordelig laden. Dat maakt het meer dan goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Inspired schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Van de vakantiekilometers moet je het niet hebben. Snelladen, en laden in landen met minder BEVs, is gewoon duur(der). Met wat geluk kun je de rest van het jaar thuis voordelig laden. Dat maakt het meer dan goed.
Klopt, hier zal de volgende zeer waarschijnlijk ook een EV worden, vooral vanwege eigen oprit+zonnepanelen. De enige reden van de hybrid Fusion is dan ook dat we in Amerika hebben gewoond, en een EV voor roadtrips daar niet werkt (iig een paar jaar geleden niet).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Topic reminder: Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:36
[...]

10cent/km was ik ook kwijt afgelopen vakantie in Noorwegen. Maar.... met caravan......
Zonder caravan geheid ongeveer de helft.

Eerste jaar met de EV was ik op lange reizen ook "relatief duur" "slechts 10 ... 20% goedkoper dan benzine" uit.
-> Dat vind ik niet raar. Ik was al lang blij dat het me lukte nergens stil te komen staan.

Tegenwoordig let ik meer op prijs. Meer op zoek naar goedkopere laadpalen. Voller doosje laadpasjes. Dat vereist zeer zeker meer gepuzzel en wat meer vertrouwen om met minder dan 10% soc aan te komen.
Ik vind dat niet zo erg, ik vind het zelfs wel "onderdeel van de vakantie pret".
Het lukt daarmee wel om ongeveer 50% goedkoper dan benzine uit te komen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Zapato schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:04:
Topic reminder: Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic.
Kun je niet gewoon een report maken de volgende keer? Die vier posts over ICE verbruik is verre van een discussie over ICE vs BEV. Zoals jezelf ook kunt lezen is dit gewoon prima. Iedereen was het ook gewoon eens wat het al geen discussie maakt.
Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Inspired schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:25:
[...]

Kun je niet gewoon een report maken de volgende keer? Die vier posts over ICE verbruik is verre van een discussie over ICE vs BEV. Zoals jezelf ook kunt lezen is dit gewoon prima. Iedereen was het ook gewoon eens wat het al geen discussie maakt.

[...]
Dank voor de tip.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
Stefannn schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 16:21:
[...]

10cent/km was ik ook kwijt afgelopen vakantie in Noorwegen. Maar.... met caravan......
Zonder caravan geheid ongeveer de helft.
Wow, dat vind ik netjes. Wij zijn afgelopen vrijdag naar Italië gereden en kwamen ook op 10cent/km, maar....zonder caravan....

En volgens mij rijden jullie ook een Ioniq 5, ik denk dat ik m'n rechtervoet onder controle moet krijgen.

PS, alles bij Ionity geladen met een Ionity abonnement van 11 euro.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:09
Belerend druk maken over berichten die op de rand van on-topic zitten en daar meerdere posts aan vuil maken is nou niet echt bevorderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:02
LT1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:16:
[...]

Wow, dat vind ik netjes. Wij zijn afgelopen vrijdag naar Italië gereden en kwamen ook op 10cent/km, maar....zonder caravan....

En volgens mij rijden jullie ook een Ioniq 5, ik denk dat ik m'n rechtervoet onder controle moet krijgen.

PS, alles bij Ionity geladen met een Ionity abonnement van 11 euro.
Hier ook € 0,102 /km met caravan.

Welke auto rijd jij? (Even los van je rechtervoet)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfiX7twaNaJq1oOGzqdhQy4gA98=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc2ogZ6UpNgujNkmrHfWrhRp.jpg?f=fotoalbum_large

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
KrlGl schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Hier ook € 0,102 /km met caravan.

Welke auto rijd jij? (Even los van je rechtervoet)
Een Ioniq 5 uit 2022. Over het algemeen rijden we 120-130 en af en toe een uitschieter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
LT1970 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:02:
[...]

Een Ioniq 5 uit 2022. Over het algemeen rijden we 120-130 en af en toe een uitschieter.
Dat tikt aan. Luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de snelheid. Reken maar uit.
Stel dat luchtweerstand voor 85% meetelt in je verbruik dan verstook je bij 130 km/u ca. 40% meer kWh t.o.v. 100 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Ik twijfel nog voor de rit naar Italië of het ionity abonnement activeren of tesla. Als ik het goed heb gevolgd geven de meeste personen hier toch wel dat de tesla laders meestal de beste beschikbaarheid hebben.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:27

d0s

sssst

Gewoon activeren afhankelijk van wat je nodig gaat hebben onderweg? Heb ik ook gedaan en het is instant actief :)

(Ik bleek ze uiteindelijk allebei nodig te hebben, Ionity was drukkk)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:06

Oekol

waka waka hey hey

Ik word hier zo blij van! Portugal gaat eindelijk ook beter worden met laden. Tesla is los:

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:20
Gister teruggekomen van vakantie naar Italië, eerste keer met een volledige EV (Kia EV3 LR). In totaal 2400 kilometer gereden. Onderweg enkel bij Ionity kunnen laden, geen last gehad van laad-files. Ik had van tevoren op ongeveer elke 2 - 2,5 uur rijden een laad-stop ingepland, wat uiteindelijk ook gelukt is. Dit had ik niet verwacht met twee kleine kiddos. We hebben wel rustig aan gedaan (we hebben tenslotte vakantie) en de trip over twee dagen uitgesmeerd met een overnachting in Zuid-Duitsland. Op de heenweg bij de lokale V-markt voor 19 cent de kWh kunnen bijladen via de Virta app. 😊 Laden op de camping was uiteindelijk het duurste voor 60 cent de kWh. Al met al erg tevreden over hoe het verlopen is. Afgelopen jaar veel pasjes verzameld maar uiteindelijk alles met de apps gedaan… 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5DUNUaZYiTAaZcrL-t_gf3Ni4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NSCPgkXib0xaXpshIDj2YDjm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Maikie18 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 21:16:
Ik twijfel nog voor de rit naar Italië of het ionity abonnement activeren of tesla. Als ik het goed heb gevolgd geven de meeste personen hier toch wel dat de tesla laders meestal de beste beschikbaarheid hebben.
Ligt er ook aan wat voor auto je hebt.
Met 800V auto’s laad je sneller bij ionity.
Vooral Kia 800V doet het slecht bij Tesla, maar een A6 etron haalt ook maar ca. de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Puppetmaster schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 23:17:
[...]

Ligt er ook aan wat voor auto je hebt.
Met 800V auto’s laad je sneller bij ionity.
Vooral Kia 800V doet het slecht bij Tesla, maar een A6 etron haalt ook maar ca. de helft.
Elroq 85

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
Ik twijfelde ook altijd over de abbo's maar de volgende keer zal ik er denk ik makkelijk 2 afsluiten vokr een maand. Wat is nu 25 a 30 euro op een vakantie van de nodige weken. En zelfs als je steeds maar bij 1 provider laadt, verdien je die 30 euro wel terug.

Niet als je in Nederland blijft of zo, maar met weinig km's zou ik zowieso geen abbo nemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 07:28
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1YhCoJxzMWOpA1mNUDyP80rJIc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EU625fH8MzckfT4bbTQNyi8M.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een mooi ritje gemaakt van 1.011 km
Met 100% vertrokken. Waar het kan max snelheid aangehouden, tenzij snelweg. Daar meestal ACC tussen 110 en 120.

Rit 1: 209km in 2 uur en 7 minuten, aankomst 2%,
Pauze 1: 35min laden bij fastned
Rit 2: 143 km in 1 uur en 22 minuten, aankomst 4%
Pauze 2: 25min laden bij fastned
Rit 3: 170 km in 1 uur en 51 minuten, aankomst 1%
Pauze 3: 40 min laden bij fastned
Rit 4: 173 km in 1 uur en 43 minuten, aankomst 0%
Pauze 4: 40 min laden bij ionity
Rit 5: 155 km in 1 uur en 32 minuten, aankomst 4%
Pauze 5: 40 min laden bij fastned
Rit 6: 161 km in 1 uur en 46 minuten, aankomst 10%

[ Voor 12% gewijzigd door Babtvt op 01-08-2025 09:07 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:20
Babtvt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:53:
[Afbeelding]

Met 100% vertrokken.

Rit 1: 209km, aankomst 2%
Rit 2: 143 km, aankomst 4%
Rit 3: 170 km, aankomst 1%
Rit 4: 173 km, aankomst 0%
Rit 5: 155 km, aankomst 4%
Rit 6: 161 km, aankomst 10%
Ik ben eigenlijk een beetje verbaasd, dit lijkt vrij onzuinig?

We zijn in juli zelf terugkomen vanuit Slovenie (1150km). En dit kunnen doen met 4 laadstops van 20min, met een vouwwagen achter de auto. (Model Y Performance)

Wat is je verbruik geweest? 2 jaar geleden hebben we hetzelfde ritje overigens gedaan met een trekhaakkoffer, en het verbruik tov normaal vond ik amper verschillen. We deden toen de +-1100km in 12h50m.

Dit jaar met de vouwwagen was het 1,5h-2h langer rijden.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babtvt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 07:28
Sjah deze combi is totaal niet zuinig. verbruik zat gemiddeld op 32 KWh /100 km.

Het zijn die fietsen en skikoffer die echt veel wind vangen.

Vertrek 01:00 uur, aankomst 14:40 uur.

Hij vond 110 op de ACC ook prettiger dan 120, met 120 haalde ik de volgende stop soms niet dus dan weer terug naar 110 en zo een beetje spelen.

[ Voor 42% gewijzigd door Babtvt op 01-08-2025 09:22 ]

Volvo C40 Recharge Single motor Plus MY23, 19" all seasons, warmtepomp, getint glas, trekhaak, Silver Dawn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Die doet het prima bij tesla.
Ik rij ID.7, gaat ook top.
Voordeel van tesla tov ionity is meer locaties en meestal meer stalls per locatie.
Prijs kan variëren, soms goedkoper, soms duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Babtvt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:03:
Sjah deze combi is totaal niet zuinig. verbruik zat gemiddeld op 32 KWh /100 km.
Oei! Das wel heel fors!
Nog meer dan sommigen hier rapporteren met een caravan erachter?

Wij halen gemiddeld 19,5kWh/100km met een vouwwagen over 1600km. ACC op 110-120, denk vergelijkbaar met jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:48:
Ik twijfelde ook altijd over de abbo's maar de volgende keer zal ik er denk ik makkelijk 2 afsluiten vokr een maand. Wat is nu 25 a 30 euro op een vakantie van de nodige weken. En zelfs als je steeds maar bij 1 provider laadt, verdien je die 30 euro wel terug.

Niet als je in Nederland blijft of zo, maar met weinig km's zou ik zowieso geen abbo nemen.
Ik denk dat het toch geen kwaad kan om dat even uit te rekenen. In mijn geval bij Electra met dat 20 euro abo dat 34% korting geeft moet ik toch meer dan 1000km rijden om goedkoper uit te zijn. En dat lukt denk ik niet als ik naar Spanje ga, iig niet op de plaatsen die mij het beste uitkomen om te laden. Zo heb ik afgelopen april in Loupian geladen maar faciliteiten zijn daar niet. En de prijs is in Frankrijk zonder abo met 49 ct ook zeer acceptabel en dan zit je nergens aan vast.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:12
Momenteel zijn wij ook op vakantie met de Tesla (S75d uit 2018) en hebben tot nu toe met deze auto meerdere keren Zweden, Zwitserland, Berlijn, Italië en Frankrijk gedaan. In 2018 was het soms nog wat rekenen met afstanden tussen de superchargers (die gebruik ik zo veel mogelijk want gratis laden bij deze auto). Tegenwoordig heb je vaak meerdere keuzes binnen 50km.

Het model is iets ouder maar bij lage lading haalt hij de +- 130kw waarbij hij rond de 50% lading al snel afzakt naar 60-70kw. De beste manier voor ons is om gewoon uit te gaan van 30-45 minuten waarna de auto altijd wel vol genoeg is om weer 2 uur te rijden. Sneller hebben we de kinderen toch niet weer zitten

Tips:
1:
Ik kijk vaak even vooraf op Google maps/streetview bij de beoogde laadstop.
Door dat niet te doen zijn we wel eens op een truckstop met gesloten restaurant/toilet beland. Dan duurt het wel lang. Zo hebben we deze vakantie ook een supercharger 'gemist' omdat deze in een parkeergarage van een winkelcentrum stond en deze was afgesloten. Lekker dan als je accu leeg is.

Door dat wél te doen zijn we op hele mooie plekken uit gekomen bij o.a. een landhotel aan een meer in Zweden, een kuuroord met prachtig park in Duitsland en in een idyllisch dorpje met bijbehorend uitzicht in Zwitserland. Daarnaast staan ze geregeld bij winkelcentra (Buiten NL dan), wat handig is voor de laatste stop voordat we op bestemming zijn om boodschappen in te slaan.

2:
Wij huren vaak particuliere vakantiehuisjes (airbnb/natuurhuisje, enz). Tot nu toe hebben we waar ik dat wilde doen altijd mogen laden. Het helpt om daarbij van tevoren uit te leggen dat je de auto wilt bijladen, dat je de lader op een laag vermogen zet (Minder dan een waterkoker zeg ik er altijd bij) en dat we er graag wat geld voor achter laten. Vervolgens de lader op 7-8ampere rustig laten volladen zodat je niet na elke dagtrip naar je lading hoeft te kijken.

3:
We hebben nog nooit hoeven wachten op een plek bij een supercharger, maar nu we morgen gaan rijden komt daar misschien verandering in. Naast dat het zwarte zaterdag is zijn er sinds het openstellen van de superchargers voor andere merken steeds vaker auto's die 2 plekken bezet houden omdat de v1/v2/v3 laders korte kabels hebben en die aansluiting van de auto aan de 'verkeerde' kant zit.

Daarom tip3 uit eigenbelang: Mocht je met je niet-Tesla naar een drukke supercharger gaan, kijk of je aansluiting linksachter of rechtsvoor zit, of ga naar een V4 supercharger want die hebben langere kabels.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:26
Anderhalve week geleden een Tesla Model 3 LR uit 2019 gekocht, eergisteren hiermee naar Frankrijk gereden (1064km). Vorig jaar ging ik met de Audi Q3, toen gingen we ook naar Frankrijk (1090km), in totaal 3 stops gemaakt van ~20 minuten om te tanken, even de benen strekken, broodje eten en de kleine (bijna 4 jaar) even laten spelen in een speeltuintje o.i.d.

Dus dit jaar nu met de Tesla! Eigenlijk hetzelfde als met de Q3 maar dan 4 keer gestopt om te laden van max 20 minuten. Ik vond het best wel moeilijk om met de Tesla z'n afstand af te leggen en helemaal als je de auto net een week hebt. Had namelijk ook gewoon weer de Q3 kunnen pakken, maar toch gedaan!

We vertrokken s'nachts (Apeldoorn, Nederland), dus ik had de auto opgeladen naar 100% op een publieke laadpaal bij ons voor de deur. Daarna in één stuk doorgereden naar Lesquin (Frankrijk), daar de auto weer opgeladen voor € 0,18/kWh! We hadden voor 43 kWh geladen en dus waren € 7,78 kwijt en hebben hier 23 minuten gestaan.

Hier na stopen we in Roye (Frankrijk) en betaalde hier € 0,29/kWh, stonden 21 minuten om 26kWh bij te laden en totale kosten waren € 7,61.

Volgende stop was in Artenay (Frankrijk), ook hier 21 minuten stil gestaan, voor 38kWh bijgeladen voor € 10,98 wat dus neerkomt op € 0,29/kWh.

Daarna de laatste stop in Argenton-sur-Creuse (Frankrijk), 22 minuten stilgestaan voor 39kWh bijgeladen voor in totaal € 12,96 wat dus neerkomt op € 0,33/kWh.

Dus in totaal waren we voor het laden € 48,78 kwijt :*). Ik heb even opgezocht toen we vorig jaar naar Frankrijk gingen, en daar waren we € 204,- aan benzine kwijt. En toen hebben we er zelfs rekening mee gehouden dat we in Belgie gingen tanken (dus we gingen met een halfvolle tank weg vanuit Apeldoorn) om daar goedkoop te kunnen tanken.

Dit alles bij Tesla superchargers geladen, waarbij we zelfs bij een punt kwamen waar er een Tesla hok stond waar je kon gamen op een groot scherm 8)7 .

M.a.w. ik ben helemaal om, ik ga niet meer met de Q3 op vakantie, en ik zit er over na te denken om deze ook maar in te ruilen voor een electrische auto voor mijn vriendin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:12
Babtvt schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:53:
[Afbeelding]

Met 100% vertrokken. Waar het kan max snelheid aangehouden, tenzij snelweg. Daar meestal ACC tussen 110 en 120.

Rit 1: 209km in 2 uur en 7 minuten, aankomst 2%,
Rit 2: 143 km in 1 uur en 22 minuten, aankomst 4%
Rit 3: 170 km in 1 uur en 51 minuten, aankomst 1%
Rit 4: 173 km in 1 uur en 43 minuten, aankomst 0%
Rit 5: 155 km in 1 uur en 32 minuten, aankomst 4%
Rit 6: 161 km in 1 uur en 46 minuten, aankomst 10%
Knappe aankomst-%.
Rijgedrag erop aangepast of kwam het zo uit.
Laadplanning via GM op Android Automotive?

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:05
slacksoff schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:38:

Daarom tip3 uit eigenbelang: Mocht je met je niet-Tesla naar een drukke supercharger gaan, kijk of je aansluiting linksachter of rechtsvoor zit, of ga naar een V4 supercharger want die hebben langere kabels.
V4 is nog geen garantie dat het met alle auto's werkt, ze staan soms op een onhandige plek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

slacksoff schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:38:
Zo hebben we deze vakantie ook een supercharger 'gemist' omdat deze in een parkeergarage van een winkelcentrum stond en deze was afgesloten. Lekker dan als je accu leeg is.
Hoewel de app aangeeft dat een laadpaal 24/7 beschikbaar is, zijn het in de praktijk soms juist de winkelmedewerkers die ongevraagd twijfel zaaien. Zo werd mij bij Lidl ooit doodleuk verteld dat de poort zou sluiten, terwijl de Lidl Plus-app aangaf dat de laadpaal dag en nacht beschikbaar zou zijn.

Dat kan best stressvol zijn, zeker als je met een Leaf rijdt die relatief langzaam laadt. In dit geval was de snellader bovendien beperkt tot 20 kW. Uiteindelijk vind ik dat de informatie in de app leidend zou moeten zijn, maar in de praktijk blijkt die helaas niet altijd betrouwbaar.

Bij Kaufland in Aken heb ik dit zelf getest. Ik ben daar op een zondag naartoe gereden, juist om te controleren of de snelladers daadwerkelijk bereikbaar zouden zijn. Volgens de app waren ze 24/7 beschikbaar, maar ik trof een gesloten poort aan. De twee snelladers stonden wel aan, maar ik kon er dus niet bij.

Zulke ervaringen maken duidelijk dat "24/7 beschikbaar" in sommige gevallen eerder slaat op de technische beschikbaarheid van de laadpaal dan op de fysieke toegankelijkheid ervan. Dat verschil zou eigenlijk explicieter vermeld moeten worden in de app, om misverstanden en onnodige stress te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30
console schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:50:
Anderhalve week geleden een Tesla Model 3 LR uit 2019 gekocht, eergisteren hiermee naar Frankrijk gereden (1064km). Vorig jaar ging ik met de Audi Q3, toen gingen we ook naar Frankrijk (1090km), in totaal 3 stops gemaakt van ~20 minuten om te tanken, even de benen strekken, broodje eten en de kleine (bijna 4 jaar) even laten spelen in een speeltuintje o.i.d.

Dus dit jaar nu met de Tesla! Eigenlijk hetzelfde als met de Q3 maar dan 4 keer gestopt om te laden van max 20 minuten. Ik vond het best wel moeilijk om met de Tesla z'n afstand af te leggen en helemaal als je de auto net een week hebt. Had namelijk ook gewoon weer de Q3 kunnen pakken, maar toch gedaan!

We vertrokken s'nachts (Apeldoorn, Nederland), dus ik had de auto opgeladen naar 100% op een publieke laadpaal bij ons voor de deur. Daarna in één stuk doorgereden naar Lesquin (Frankrijk), daar de auto weer opgeladen voor € 0,18/kWh! We hadden voor 43 kWh geladen en dus waren € 7,78 kwijt en hebben hier 23 minuten gestaan.

Hier na stopen we in Roye (Frankrijk) en betaalde hier € 0,29/kWh, stonden 21 minuten om 26kWh bij te laden en totale kosten waren € 7,61.

Volgende stop was in Artenay (Frankrijk), ook hier 21 minuten stil gestaan, voor 38kWh bijgeladen voor € 10,98 wat dus neerkomt op € 0,29/kWh.

Daarna de laatste stop in Argenton-sur-Creuse (Frankrijk), 22 minuten stilgestaan voor 39kWh bijgeladen voor in totaal € 12,96 wat dus neerkomt op € 0,33/kWh.

Dus in totaal waren we voor het laden € 48,78 kwijt :*). Ik heb even opgezocht toen we vorig jaar naar Frankrijk gingen, en daar waren we € 204,- aan benzine kwijt. En toen hebben we er zelfs rekening mee gehouden dat we in Belgie gingen tanken (dus we gingen met een halfvolle tank weg vanuit Apeldoorn) om daar goedkoop te kunnen tanken.

Dit alles bij Tesla superchargers geladen, waarbij we zelfs bij een punt kwamen waar er een Tesla hok stond waar je kon gamen op een groot scherm 8)7 .

M.a.w. ik ben helemaal om, ik ga niet meer met de Q3 op vakantie, en ik zit er over na te denken om deze ook maar in te ruilen voor een electrische auto voor mijn vriendin.
Gamen op een groot scherm kan je inderdaad in roye doen, mijn kinderen willen morgenochtend voor de terugreis daar weer laden. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KrlGl
Over niet beschikbare laders gesproken: zo wilde ik op de terugweg van de vakantie bij IONITY Haut Königsburg laden, bleek dat ze het stukje parkeerterrein naar de laders hadden opengebroken. Uiteraard zonder overleg met IONITY, dus de laders stonden gewoon nog als beschikbaar in de app.
Even gebeld met de helpdesk van IONITY en 5 minuten later stonden ze allemaal als ‘niet beschikbaar. (y)

Gelukkig had ik nog genoeg electronen over bij naar de volgende snellader te komen (Izivia in Molsheim)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:34
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat het toch geen kwaad kan om dat even uit te rekenen. In mijn geval bij Electra met dat 20 euro abo dat 34% korting geeft moet ik toch meer dan 1000km rijden om goedkoper uit te zijn. En dat lukt denk ik niet als ik naar Spanje ga, iig niet op de plaatsen die mij het beste uitkomen om te laden. Zo heb ik afgelopen april in Loupian geladen maar faciliteiten zijn daar niet. En de prijs is in Frankrijk zonder abo met 49 ct ook zeer acceptabel en dan zit je nergens aan vast.
Ik weet niet precies waar je woont, maar als ik van Zuid Limburg op en neer naar de korstbijzijnde Spaanse grens rij heb ik al snel 2500km op de teller. Met Ionity laad je in Frankrijk voor 39ct met een abbo van 12euro. Scheelt me met 16kWh/100km al snel 80 euro toch? Vooropgesteld dat ik altijd bij Ionity laad. Afgelopen zomer op en neer naar Bilbao (2 keer gratis geladen en 2 of 3 keer dat de app niet meewerkte) voor 128 euro aan brandstof op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
janne_nl schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:01:
[...]

Ik weet niet precies waar je woont, maar als ik van Zuid Limburg op en neer naar de korstbijzijnde Spaanse grens rij heb ik al snel 2500km op de teller. Met Ionity laad je in Frankrijk voor 39ct met een abbo van 12euro. Scheelt me met 16kWh/100km al snel 80 euro toch? Vooropgesteld dat ik altijd bij Ionity laad. Afgelopen zomer op en neer naar Bilbao (2 keer gratis geladen en 2 of 3 keer dat de app niet meewerkte) voor 128 euro aan brandstof op en neer.
Ik had het ook over Electra niet over Ionity want dan is de situatie weer anders. Ionity heeft veel meer locaties dus kun je er meer gebruik van maken. Ik heb alleen maar gezegd dat je het moet uitrekenen want het hangt er maar net vanaf hoeveel gebruik je er van kunt maken.

Kun je in jouw voorbeeld met alleen Ionity naar Spanje en terug rijden is het natuurlijk een no-brainer, maar daar had ik het niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing

Als je dat doet zorg er dan wel voor dat het echt een eerlijke vergelijking is. Want als je met je Q3 1:10 rijdt en de Tesla 1:6, is de Q3 wel erg onzuinig gereden in vergelijking. Daarnaast begin je bij de tesla met een volle tank voordat je kosten gaat rekenen, terwijl je bij de Q3 met een halfvolle tank begint en gezien de totaalprijs het er op lijkt dat je ook die halfvolle tank meegenomen hebt in de kosten. Het verschil in kosten wordt dan toch een stuk minder. Pak daarbij dat je meestal een auto hebt waar toch een stuk minder in wordt gereden en de vraag is of het wel zinvol is om een fijne auto als de Q3 om te ruilen.

Voor de rest, mooi verhaal welke laat zien dat de Tesla LR nog steeds gewoon een heel fijne auto is voor lange afstanden :) En gelukkig zie je ook steeds meer andere merken soortgelijke getallen halen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reistier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:38
Afgelopen nacht met onze Kia EV9 afgeladen vol terug gereden uit Tsjechië (1070km). Vertrokken om 18.15 en met 4 laadstops zijn we 11hr30min later om 5.45 aangekomen in NL. (Met dank aan RedBull en omstebeurt rijden). Het was rustig op de weg en daarom het stroompedaal stevig ingeduwd. Uiteindelijk viel het verbruik (incl laadverlies) daarom wel stevig uit; 28kwh/100km.

Net zoals op de heenweg alleen maar bij Ionity geladen. Nergens last gehad van laadfiles. Wel bij de laatste laadsessie problemen gehad met het Ionity App. Deze kon niet verbinden vanwege de landelijke storing van Odido. Daardoor toch maar de Kia Charge kaart van stal moeten halen, maarja, dan heb je niet het voordeel van je persoonlijk afgesloten abbo. Eigenlijk wel jammer dat Ionity zelf geen RFID tags/kaarten uitgeeft. Dat zou ik fijner vinden dan afhankelijk te zijn van hun app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
reistier schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:46:
Eigenlijk wel jammer dat Ionity zelf geen RFID tags/kaarten uitgeeft. Dat zou ik fijner vinden dan afhankelijk te zijn van hun app.
Ik zou zeggen dien een klacht in en vraag om schadevergoeding voor de extra kosten omdat hun app onbruikbaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:07:
[...]

Ik zou zeggen dien een klacht in en vraag om schadevergoeding voor de extra kosten omdat hun app onbruikbaar was.
Volgens mij moet je in dit geval bij Odido zijn, want Ionity kan er weinig aan doen dat een Nederlandse provider een storing had waardoor je geen internettoegang had. Ik ga Tweakers ook niet aansprakelijk stellen als ik door een internetstoring m’n o zo belangrijke berichten niet kan posten.

Dit onderstreept gewoon een fundamenteel nadeel van apps: als alles werkt, is er niets aan de hand. Maar zodra er ergens iets misgaat, of dat nu aan de app zelf ligt of aan randvoorwaarden zoals je netwerkverbinding, kun je buiten je schuld om voordelen mislopen. Als de oorzaak dan bij je eigen internetprovider ligt, kun je Ionity daar niet echt verantwoordelijk voor houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:17:
[...]

Volgens mij moet je in dit geval bij Odido zijn, want Ionity kan er weinig aan doen dat een Nederlandse provider een storing had waardoor je geen internettoegang had. Ik ga Tweakers ook niet aansprakelijk stellen als ik door een internetstoring m’n o zo belangrijke berichten niet kan posten.

Dit onderstreept gewoon een fundamenteel nadeel van apps: als alles werkt, is er niets aan de hand. Maar zodra er ergens iets misgaat, of dat nu aan de app zelf ligt of aan randvoorwaarden zoals je netwerkverbinding, kun je buiten je schuld om voordelen mislopen. Als de oorzaak dan bij je eigen internetprovider ligt, kun je Ionity daar niet echt verantwoordelijk voor houden.
Als ze nu eindelijk eens die rfid card uitbrengen, waar ze op diverse kanalen al maanden op hinten, dan kun je gewoon wel laden. Het laat in dit geval weer perfect zien dat een app niet de ideale laadervaring geeft waar ze prat op gaan, dus kom ook met een laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
Afgelopen nacht met onze Kia EV9 afgeladen vol terug gereden uit Tsjechië (1070km). Vertrokken om 18.15 en met 4 laadstops zijn we 11hr30min later om 5.45 aangekomen in NL. (Met dank aan RedBull en omstebeurt rijden). Het was rustig op de weg en daarom het stroompedaal stevig ingeduwd. Uiteindelijk viel het verbruik (incl laadverlies) daarom wel stevig uit; 28kwh/100km.

Net zoals op de heenweg alleen maar bij Ionity geladen. Nergens last gehad van laadfiles. Wel bij de laatste laadsessie problemen gehad met het Ionity App. Deze kon niet verbinden vanwege de landelijke storing van Odido. Daardoor toch maar de Kia Charge kaart van stal moeten halen, maarja, dan heb je niet het voordeel van je persoonlijk afgesloten abbo. Eigenlijk wel jammer dat Ionity zelf geen RFID tags/kaarten uitgeeft. Dat zou ik fijner vinden dan afhankelijk te zijn van hun app.
Eens. Daarom heb ik bij Elli een IONITY Ultra abbo afgesloten. Exact dezelfde prijs als bij IONITY zelf, maar dan heb je de mogelijkheid om de Elli laadpas te gebruiken. Dus geen IONITY app nodig, voor dezelfde laadtarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl

IONITY is bezig de ‘plug and charge’ faciliteit aan het uitrollen. Volgens mij ondersteunt jouw Kia dat ook.
Even activeren en je hebt dit probleem niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

36% meer Nederlanders met de EV op vakantie volgens Fastned.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAKOfORTD4Dt3rbFE9bvfo6EqHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akzlNAmze5P8YvfW0OxSazr8.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd of Ionity dezelfde stijging of hoger rapporteert. Spark Alliance wordt wel aangehaald, rest artikel is daar een advertorial voor naar mijn mening.

[ Voor 16% gewijzigd door Azqi op 01-08-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
KrlGl schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:36:
[...]

IONITY is bezig de ‘plug and charge’ faciliteit aan het uitrollen. Volgens mij ondersteunt jouw Kia dat ook.
Even activeren en je hebt dit probleem niet meer.
AFAIK kan je dit niet activeren in de IONITY app, dus je hebt bij een andere MSP een laadpas nodig die Plug & Charge ondersteund, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 00:12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 13:21:
[...]

Als ze nu eindelijk eens die rfid card uitbrengen, waar ze op diverse kanalen al maanden op hinten, dan kun je gewoon wel laden. Het laat in dit geval weer perfect zien dat een app niet de ideale laadervaring geeft waar ze prat op gaan, dus kom ook met een laadpas.
Ja, laten we massaal Ionity belagen met het verzoek om een rfid pas.
Ik heb het afgelopen week al een keer gedaan.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Mooi verhaal. Zet dat nu eens in alle mogelijke groepen op Facebook en andere media.
Dan geraken we misschien ooit af van die idote dingen als: electrisch rijden doen we op de kermis en je doet er dubbel zo lang over om op vakantie te gaan.

Pagina: 1 ... 120 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.