Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KrlGl
  • Registratie: November 2020
  • Nu online
Ragrootenboer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:32:
Beste heren,

Ik volg dit lijntje al een poosje en het is mooi om te lezen hoe iedereen zich hier uit over de positieve ervaringen qua laadtijden en stops.

Voor de zaak kan ik een leaseauto uitkiezen. Alleen, ik ga regelmatig en elk jaar met de caravan naar zuid Frankrijk. Zijn er hier toevallig eigenaren van een elektrische auto die met een caravan ook zulke lange reizen maken? Ik ben benieuwd naar het verbruik tov het gebruikelijke. Mijn gevoel zegt dat het met een caravan van 1200 kilo lastig te doen lijkt. Maar wie weet zit ik er naast 😀. De elektrische auto’s die dit kunnen trekken zijn er wel, dus ben benieuwd!
Net terug van een trip van 5200 km met mijn EV en een Caravan van 1300 kg.
Frankrijk-Andorra-Spanje
Geen centje pijn wat mij betreft. ABRP is je vriend. Wij zijn 'nomaden' dus we blijven nergens langer dan 3 dagen. De avond tevoren maak ik een globale planning voor de volgende dag in ABRP om te kijken welke laders handig zijn en de dag zelf rijd ik op de gewone navigatie naar de laders die ik de avond tevoren geselecteerd heb. Ik weet inmiddels dat ABRP voor mijn auto met profiel 'kleine aanhanger' pessimistisch is, dus tel ik er in de praktijk wat bereik bij op. Gemiddeld om de 2,5 uur een stop. Mijn totale verbruik over de 5200 km was 29,5 kWh/100 km, dat is inclusief de bergetappes.
Meestal wel even de caravan afkoppelen bij een lader, hoewel er steeds meer laders komen (ook van Tesla en Ionity) die een speciale caravanplek hebben.

Nog vragen? Stel ze gerust

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHLouRwQavi1mlb6SW8_rjZsv7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bFKHlRldaH8jrb66BFUgbQ6Z.jpg?f=fotoalbum_large

Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 16:31
Is dat een Eriba Touring?
Lijkt me relatief gestroomlijnd voor een caravan. 👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Nu online
Puppetmaster schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:37:
Is dat een Eriba Touring?
Lijkt me relatief gestroomlijnd voor een caravan. 👍🏼
Klopt, daar is hij ook op uitgezocht.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:24
Heb inmiddels veel ideeën opgedaan dankzij dit topic. Het lijkt er op dat je ABRP niet per se nodig hebt, het is handig denk ik om wat te plannen maar blijkbaar kan de auto dat ook prima zelf.
En voor Frankrijk/Spanje schijnt Ionity en Electra het handigste te zijn, die zijn ruim vertegenwoordig en het scheelt inderdaad behoorlijk met de laadkosten, alhoewel het daar een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Klopt het dat je beide met de app kan betalen?
Normaal gesproken heb ik alleen een laadpas van het werk (waar ik dus niet mee in het buitenland mag laden, waarom weet ik niet, maar dat is een afspraak die gemaakt is), en voor die 2 x per jaar dat ik een keer in het buitenland moet laden, weet ik niet eens meer welke laadpas ik heb gebruikt (volgens mij Plugsurfing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:28
eX0duS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:48:
Heb inmiddels veel ideeën opgedaan dankzij dit topic. Het lijkt er op dat je ABRP niet per se nodig hebt, het is handig denk ik om wat te plannen maar blijkbaar kan de auto dat ook prima zelf.
En voor Frankrijk/Spanje schijnt Ionity en Electra het handigste te zijn, die zijn ruim vertegenwoordig en het scheelt inderdaad behoorlijk met de laadkosten, alhoewel het daar een stuk goedkoper is dan in Nederland.
Normaal gesproken heb ik alleen een laadpas van het werk (waar ik dus niet mee in het buitenland mag laden, waarom weet ik niet, maar dat is een afspraak die gemaakt is), en voor die 2 x per jaar dat ik een keer in het buitenland moet laden, weet ik niet eens meer welke laadpas ik heb gebruikt (volgens mij Plugsurfing).
Ik vind de Tesla laders het fijnst in Frankrijk. Iets van de snelweg (wandelen met de hond) en bijna altijd heel veel laders. En goedkoop mooi meegenomen. Ik rij overigens geen Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
eX0duS schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 09:48:
ABRP is in mijn geval veel te pessimistisch qua verbruik, dus de voorgestelde laadstops houden bij mij geen steek.

Verder heb ik in Spanje voor tesla ipv IONITY gekozen aangezien IONITY toch met een grote blinde vlek zit In de regio waar wij verbleven.

In Spanje zelf lokaal ook wel gebruik gemaakt van enkele iberdrola palen. Alleen… de eerste keer ging vlekkeloos, elke keer er na liep de verificatie van mijn Mastercard fout waardoor de app de laadsessie niet wou starten.
Toen was Electroverse de beste backup die ik kon vinden, de iberdrola palen die ik wou gebruiken zaten ook in Electroverse met slechts enkele centen verschil per kWh, in tegenstelling tot ad-hoc dat 20-30c/kWh duurder is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Zapato schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Ik vind de Tesla laders het fijnst in Frankrijk. Iets van de snelweg (wandelen met de hond) en bijna altijd heel veel laders. En goedkoop mooi meegenomen. Ik rij overigens geen Tesla.
Klopt, ik ook, maar exodus rijdt EV6, die laden niet lekker bij Tesla ivm 400V-800V conversie.
@eX0duS let op dat je het gratis Electra abo van 2 mnd neemt, link naar de kortingscode staat eerder in dit topic.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Puppetmaster
stanny schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:05:
[...]

ABRP is in mijn geval veel te pessimistisch qua verbruik, dus de voorgestelde laadstops houden bij mij geen steek.
Dat kan je toch simpel aanpassen als je weet wat je verbruik is?
Dan klopt het wel weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
Wij zijn met onze Audi e-tron 55 naar Duitsland gegaan + twee honden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZBKKNM07ZKONTn1v1rx9DUv45M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T0DD5Sx6sWPHPS0yClubW8KQ.png?f=fotoalbum_large

Sommigen zullen me wel kennen als EV-promoter voor ongeveer 11 jaar nu, en ik ben in 2022 met een Model SR+ naar Grenoble gegaan in de winter, dus wat ervaring heb ik wel.

Toch viel het laden me als ik eerlijk ben wel een klein beetje tegen, deze keer. Vooral omdat je even moet weten hoe je Ionity start via de app. Ik kan er met mijn pet niet bij dat ze zoveel geld hebben gekregen van de EU en nog steeds zo'n gebruikersonvriendelijke flow hebben. Waarom geen plug&play of voor 5 euro een Ionity laadkaart kopen. Het was op de heenweg ook erg warm, en als je daar dan staat, is het toch wel een beetje vervelend. Gelukkig backup mee met mijn ANWB laadpas! Het was ook g een goede plaats om je honden even uit te laten.

Nog steeds wel 10x beter dan met een ICE op weg gaan hoor, maar ik merk wel echt dat ik zelf, helemaal op de Autobahn, uitkijk naar de EVs met 700/800km aan WLPT en nog hogere laadsnelheid. :)

Ik wilde meer foto's maken maar helaas niet gelukt. Ging allemaal zo snel. Verder was de reis prettig en ik vind het heel fijn hoe de Duitsers afstand houden. Dat kunnen Nederlanders niet zo goed namelijk.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:11
[...]
Zie ook reactie van @Puppetmaster : dan moet je jouw referentieverbruik aanpassen …
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SDxtd3E2FC02a6FATte7pcfeuts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHre75uOynRYDBlsturqVVEx.jpg?f=fotoalbum_large

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:11
Juiste auto kiezen en niet met de parameters prutsen en het zou gewoon goed moeten zijn als je “normaal” rijdt. Als je max 100 gaat rijden moet je dat ook instellen. ABRP zou dan prima in de buurt moeten zitten.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Ecological schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:31:

...
Toch viel het laden me als ik eerlijk ben wel een klein beetje tegen, deze keer. Vooral omdat je even moet weten hoe je Ionity start via de app.
...
Geen idee wat er ingewikkeld aan is.
Ik gebruik eigenlijk altijd Ionity, heb de app op m'n iPhone staan, gekoppeld aan Apple Pay.
Als ik aankom bij een lader, is het aankoppelen, kijken welke paal ik heb, die selecteren, paar keer next next start en klaar.
Bij elkaar handeling van hooguit een halve minuut (incl. het aankoppelen van de laadkabel aan de auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:16
Waarom geen plug&play of voor 5 euro een Ionity laadkaart kopen.
Inderdaad, dat zou een stuk makkelijker zijn. Het enige wat we kunnen doen is ze bestoken met de roep om een rfid card, zojuist maar weer eens gedaan. Op hun supportsite zeggen dat laden met de app snel gaat, niet dus. Dus een duimpje naar beneden en je kunt dan je commentaar achterlaten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:09

EDB

Wij zijn met onze Audi e-tron 55 naar Duitsland gegaan + twee honden. [Afbeelding]

Sommigen zullen me wel kennen als EV-promoter voor ongeveer 11 jaar nu, en ik ben in 2022 met een Model SR+ naar Grenoble gegaan in de winter, dus wat ervaring heb ik wel.

Toch viel het laden me als ik eerlijk ben wel een klein beetje tegen, deze keer. Vooral omdat je even moet weten hoe je Ionity start via de app. Ik kan er met mijn pet niet bij dat ze zoveel geld hebben gekregen van de EU en nog steeds zo'n gebruikersonvriendelijke flow hebben. Waarom geen plug&play of voor 5 euro een Ionity laadkaart kopen. Het was op de heenweg ook erg warm, en als je daar dan staat, is het toch wel een beetje vervelend. Gelukkig backup mee met mijn ANWB laadpas! Het was ook g een goede plaats om je honden even uit te laten.

Nog steeds wel 10x beter dan met een ICE op weg gaan hoor, maar ik merk wel echt dat ik zelf, helemaal op de Autobahn, uitkijk naar de EVs met 700/800km aan WLPT en nog hogere laadsnelheid. :)

Ik wilde meer foto's maken maar helaas niet gelukt. Ging allemaal zo snel. Verder was de reis prettig en ik vind het heel fijn hoe de Duitsers afstand houden. Dat kunnen Nederlanders niet zo goed namelijk.
Als VW rijder (wellicht ook Audi?) kun je het We Charge abbo afsluiten en dan gelden dezelfde kortingen als met het eigen IONITY abbo. In de app Plug en Charge aan en dan is het bij IONITY gewoon inprikken en klaar.
Overigens via de app ook nooit problemen gehad, binnen 1 miniuut geregeld. In Frankrijk meerdere keren bij IONITY meegemaakt dat mede-laders de paal niet aan de praat kregen met hun eigen passen terwijl het met de app prima lukte.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LastSamurai
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-09 19:59
DonChaot schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:15:
[...]

Hoe gaat dat praktisch, moet hij dan vaak de caravan afkoppelen? Bij een Fastned kan je vaak langs de lader rijden maar Tesla sc's zijn dat meestal niet volgens mij?
Ja, dit dacht ik ook. Maar bij sommige FastNeds is er een soort in en uitritje om bij de laders te komen, je kan wel 'naast' de lader staan dat wel.
Ik had een dubbelasser erachter en ik kon die draai niet maken. De dubbelasser kan ik best over de stoepranden heen trekken maar dat wil je met je caravan misschien niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:46:
[...]

Geen idee wat er ingewikkeld aan is.
Ik gebruik eigenlijk altijd Ionity, heb de app op m'n iPhone staan, gekoppeld aan Apple Pay.
Als ik aankom bij een lader, is het aankoppelen, kijken welke paal ik heb, die selecteren, paar keer next next start en klaar.
Bij elkaar handeling van hooguit een halve minuut (incl. het aankoppelen van de laadkabel aan de auto).
Waar zeg ik dat het ingewikkeld is? Het is extreem omslachtig als je het vergelijkt met andere aanbieders. Ik wil helemaal niet met een app werken.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
EDB schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Als VW rijder (wellicht ook Audi?) kun je het We Charge abbo afsluiten en dan gelden dezelfde kortingen als met het eigen IONITY abbo. In de app Plug en Charge aan en dan is het bij IONITY gewoon inprikken en klaar.
Overigens via de app ook nooit problemen gehad, binnen 1 miniuut geregeld. In Frankrijk meerdere keren bij IONITY meegemaakt dat mede-laders de paal niet aan de praat kregen met hun eigen passen terwijl het met de app prima lukte.
Thanks voor de tip! Ik ga het eens uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:35
[...]
In Spanje zelf lokaal ook wel gebruik gemaakt van enkele iberdrola palen. Alleen… de eerste keer ging vlekkeloos, elke keer er na liep de verificatie van mijn Mastercard fout waardoor de app de laadsessie niet wou starten.
Toen was Electroverse de beste backup die ik kon vinden, de iberdrola palen die ik wou gebruiken zaten ook in Electroverse met slechts enkele centen verschil per kWh, in tegenstelling tot ad-hoc dat 20-30c/kWh duurder is
Iberdrola blijft idd redelijk rampzalig qua gebruiksgemak. De app is intussen wel beschikbaar in het Engels, wat 3 jaar geleden zelfs nog niet het geval was. Ik had de dag voor ik er ging laden ingelogd in de app, mijn nieuwe VISA gekoppeld en geauthentificeerd via het 'bakje' van de bank. Tot daar ging alles goed, maar toen ik de volgende dag wou laden of reserveren, moest ik de reservatie of betaling opnieuw authentificeren. Dat is elk jaar al zo geweest en als ik dat probeer via mijn bank app dan krijg ik een 'page not found', werkt dus enkel via kaartlezer van de bank. Erg omslachtig en blij dat ik daar niet veel moet laden. Ze bieden sinds kort wel een laadpass aan dus misschien moet ik die maar eens proberen aanvragen.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:12:
[...]

Dat kan je toch simpel aanpassen als je weet wat je verbruik is?
Dan klopt het wel weer. :)
Zelfs dan nog blijk ik met meer % aan de voorgestelde laadstops te komen dan wat ABRP in gedachte had.

Maar maakt weinig uit, ABRP is leuk om eens vlug een route en mogelijke laadplekken op te zoeken, tijdens de rit doen we uiteindelijk toch maar wat ons beter uitkomt door de kleuters op de achterbank ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Laatst online: 20-09 23:48
PeterZ(on) schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:50:
[...]

Inderdaad, dat zou een stuk makkelijker zijn. Het enige wat we kunnen doen is ze bestoken met de roep om een rfid card, zojuist maar weer eens gedaan. Op hun supportsite zeggen dat laden met de app snel gaat, niet dus. Dus een duimpje naar beneden en je kunt dan je commentaar achterlaten.
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ze hebben hun netwerk niet goed voor elkaar. :)

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Ecological schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Waar zeg ik dat het ingewikkeld is? Het is extreem omslachtig als je het vergelijkt met andere aanbieders. Ik wil helemaal niet met een app werken.
Ik heb de Mobilize pas gehad voor ioniity. Persoonlijk vind ik trouwens de app handiger dan een pas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R-R-L
  • Laatst online: 19-09 11:52
Zapato schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Iets van de snelweg, maar ook weer niet heel veel. Vond ze minder omrijden dan tankstop bij een winkelcentrum. En omdat de Tesla ze zelf inplant was het ook geen zoeken waar te laden, in tegenstelling tot eerder mijn vriendin de opdracht geven om te zoeken naar een winkelcentrum vlakbij een afrit op x-kilometer rijden.

Niet eerder gerealiseerd, maar nog het benoemen waard; de tolbadge. Ik rij intussen 9 jaar met dat ding en denk er niet meer over na, maar met een EV pak je een stuk vaker op- en afritten en is hij dus nog handiger.
Extra bonus, maar niet gecheckt, het schijnt dat je voordeliger uit bent door een af- en oprit te pakken in plaats van een compleet toltraject in één stuk te rijden.

De Tesla is er aan de hand van een Excelberekening gekomen, ik ga het alleen maar mooier vinden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Zapato schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Ik heb de Mobilize pas gehad voor ioniity. Persoonlijk vind ik trouwens de app handiger dan een pas.
Ah ja - dat is totally fair. Maar geef me in ieder geval de optie. Ook als het heet is, je hebt net 3 uur gereden, en je staat daar en je pas doet het niet - is toch wel beetje vervelend. Staat ook een QR-code op "scan to start charging" maar die werkt niet als je het in de app scant. Hah. Tevens ook niet duidelijk welke RFID-scanner is voor welke. Nee, qua gebruiksvriendelijkheid heeft Ioinity nog heel veel te leren, dan doet Fastned of Tesla dat toch wel 1000x beter.

Beetje vervelend van ons belastinggeld vind ik het vooral, dat het niet duidelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Ecological schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:46:
[...]

Ah ja - dat is totally fair. Maar geef me in ieder geval de optie. Ook als het heet is, je hebt net 3 uur gereden, en je staat daar en je pas doet het niet - is toch wel beetje vervelend. Staat ook een QR-code op "scan to start charging" maar die werkt niet als je het in de app scant. Hah. Tevens ook niet duidelijk welke RFID-scanner is voor welke. Nee, qua gebruiksvriendelijkheid heeft Ioinity nog heel veel te leren, dan doet Fastned of Tesla dat toch wel 1000x beter.

Beetje vervelend van ons belastinggeld vind ik het vooral, dat het niet duidelijk is.
Tesla is ook alleen een app voor niet Tesla rijders. En je hoeft toch niets te scannen in Ionity app. Enkel paalnummer kiezen en laden (idem Tesla).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
R-R-L schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:45:
[...]

Extra bonus, maar niet gecheckt, het schijnt dat je voordeliger uit bent door een af- en oprit te pakken in plaats van een compleet toltraject in één stuk te rijden.
Dat gerucht blijft maar rondzingen, maar komt volgens mij alleen van de situatie waarin superchargers ergens tussen 2 op-/afritten inliggen. Dus van de péage af, stukje rijden, laden, weer een stukje rijden en de volgende oprit er weer op.
Ja, logisch dat dat een beetje tol scheelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
ASW1 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Dat gerucht blijft maar rondzingen, maar komt volgens mij alleen van de situatie waarin superchargers ergens tussen 2 op-/afritten inliggen. Dus van de péage af, stukje rijden, laden, weer een stukje rijden en de volgende oprit er weer op.
Ja, logisch dat dat een beetje tol scheelt.
Vroeger had je een app (van Nederlandse makelij) die berekende waar je even de tolweg af moest en zelfde weer op om goedkoper uit te zijn. Of dat nog steeds zo is vraag ik me ook af. Meestal pak je trouwens dezelfde toltoegang als je Tesla laadt.

Toevoeging ChatGPT:

Waarom werkte dat vroeger (heel soms) wel?

In het verleden had Frankrijk nog wat vreemde prijsstructuren bij sommige concessiehouders (zoals Vinci, APRR, ASF). Dat betekende bijvoorbeeld:
• Korte trajecten hadden soms een vaste prijs, ongeacht of je nou 5 km of 20 km reed
• Er zaten soms grenzen of knippen in het tolsysteem, waarbij het goedkoper werd als je opnieuw begon
• En op sommige trajecten werkte het systeem met zones of regio’s, waardoor je “per ongeluk” minder betaalde als je er even af ging

[ Voor 29% gewijzigd door Zapato op 29-07-2025 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecological
Zapato schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Tesla is ook alleen een app voor niet Tesla rijders. En je hoeft toch niets te scannen in Ionity app. Enkel paalnummer kiezen en laden (idem Tesla).
Dat begrijp ik. Echter - dit was mijn ervaring met mijn lange rit die ik heb gehad. Ik vond het waardevol om te delen en ervaringen zijn per definitie subjectief. Het was in die hitte niet fijn om te hannesen de eerste keer. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Ik had graag dat Ionitiy dit anders had gedaan, daarnaast was het station op een hele ongelukkige plek.

Een andere aanpassing was dat ik mijn laadpas kan koppelen aan de Ionity app en dan die korting krijg, of zelfs mijn creditcard nummer. Zo moeilijk is dat allemaal niet. De reden dat ik dit wel is namelijk dat ik een Hollander blijf en dat ik de prijs per kWh bij Ionity i.c.m. het abonnement erg fijn vindt :)

[ Voor 8% gewijzigd door Ecological op 29-07-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:23
Inspired schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:36:
Juiste auto kiezen en niet met de parameters prutsen en het zou gewoon goed moeten zijn als je “normaal” rijdt. Als je max 100 gaat rijden moet je dat ook instellen. ABRP zou dan prima in de buurt moeten zitten.
Moeten ze wel hun auto database bijwerken. ;)
Model Y Juniper LR RWD zit er niet in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8ufxYLTeWilIIrmiYehNY45uBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyEEJB2gJCxrcxBDFNZKz6Ug.jpg?f=fotoalbum_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 19:27
Zijn inmiddels alle Tesla laders al vrijagegegeven voor niet tesla's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-09 22:15
bd-casemod schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:43:
Zijn inmiddels alle Tesla laders al vrijagegegeven voor niet tesla's ?
Nee, maar de meeste wel.
https://www.tesla.com/nl_nl/findus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Rivanov schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Moeten ze wel hun auto database bijwerken. ;)
Model Y Juniper LR RWD zit er niet in.

[Afbeelding]
Gewoon aanpassen aan wat het is werkt bij mij iig prima. We rijden met een vouwwagen en het verbruik dat ABRP voorstelt bij “een kleine aanhanger” is dramatisch.
Het lijkt dan wel of je er een caravan achter hangt?

Hoedanook; met ABRP premium en de auto gekoppeld via Enode ging het heel goed en klopte de voorspelling.
Nu ik dat weet, en terugrijd na de gratis 2 weken premium, hanteer ik gewoon de verbruiksgegevens van de auto en dan verwacht ik ook dat dat goed gaat. :)

Mocht ABRP te conservatief zijn, dan stel ik het verbruik wat gunstiger in, opgelost!

Ben wel benieuwd hoe het rijden op de eigen navi gaat straks, daar heb ik nu nog geen ervaring mee. Van ABRP vond ik het fijn dat die de actuele GPS snelheid aangaf, dat doet de eigen navi niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Puppetmaster op 29-07-2025 12:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• josduisings
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-09 15:17
Ik ben net terug van 2,5w Toscane. Eerste keer met een ev naar zuid-Europa gereden en op vakantie gaan met een ev is voor mij vanuit laadstress-oogpunt een non-issue gebleken.

Ik had vooraf een Tesla en een Ionity abbo genomen, achteraf gezien is alleen een Tesla abbo voldoende. Bij de superchargers was altijd wel plek, alleen af en toe niet veel qua voorzieningen (zelf koeltasje meenemen doet wonderen). Ionity zelf viel me wel tegen. Er was altijd of vol of 1 paal stuk. En ook ik vind het starten van een sessie bij Ionity zeer onprettig.
Alleen bij het hotel op de terugweg lukte het niet om de (Wirelane?) lader te starten om de mij nog steeds onbekende reden. Maar goed, de supercharger 5km verderop was uiteindelijk nog veel goedkoper, dus dat was ok.
Op bestemming in Italie staan er genoeg laders. Vaak staat er in elk dorpje wel een (fast)charger (van 75kW). Tijdsverschil met de 300kW laders is voor mijn EV3 de duur van een nieuw kopje koffie :)

Volgend jaar alleen een Tesla abbo en dan gewoon rijden tot er 25% SoC is, dan zoeken naar een supercharger en repeat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:23
Puppetmaster schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:49:
[...]

Gewoon aanpassen aan wat het is werkt bij mij iig prima. We rijden met een vouwwagen en het verbruik dat ABRP voorstelt bij “een kleine aanhanger” is dramatisch.
Het lijkt dan wel of je er een caravan achter hangt?

Hoedanook; met ABRP premium en de auto gekoppeld via Enode ging het heel goed en klopte de voorspelling.
Nu ik dat weet, en terugrijd na de gratis 2 weken premium, hanteer ik gewoon de verbruiksgegevens van de auto en dan verwacht ik ook dat dat goed gaat. :)

Mocht ABRP te conservatief zijn, dan stel ik het verbruik wat gunstiger in, opgelost!

Ben wel benieuwd hoe het rijden op de eigen navi gaat straks, daar heb ik nu nog geen ervaring mee. Van ABRP vond ik het fijn dat die de actuele GPS snelheid aangaf, dat doet de eigen navi niet.
Maar dat is juist wat hij afraad. ;)
Vandaar mijn reactie daarop.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:24

Huh ik ben nieuw met het snelladen en heb nu 2x bij Ionity geladen. De app openen, her nummer van de paal selecteren. Betaal knop indrukken en je kan de stekker in je auto steken en na 30 seconden ofzo begint het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:31
Edit: mosterd na de maaltijd

[ Voor 107% gewijzigd door pmiddeld op 29-07-2025 14:00 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PeterZ(on)
We kunnen hier de voor- en nadelen van een laad- app vs pas tot in den treure blijven herhalen maar daarmee overtuig je toch niemand om dan maar de andere te gebruiken. Want als jouw voorkeur niet wordt aangeboden is de andere optie gewoon GEEN oplossing. De meningen zijn verdeelt en blijven dat, zoveel mensen zoveel wensen. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[Centraal topic] De zin en onzin van het gebruiken van ABRP

Laten we de discussie over ABRP in een apart topic voortzetten. De moderators hebben vermoedelijk ook vakantie, dus een beetje eigen initiatief zal vast gewaardeerd worden. Het is in dit topic namelijk ook meestal offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:13
@cOOlrUnnINgs Zo doe ik het ook. Geen centje pijn. Waarom je iedere keer het hele proces moet doorlopen is mij een raadselen imo overbodig. Plug & Play zou wenselijk zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Wakkie op 29-07-2025 14:48 ]

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:35:

Laten we de discussie over ABRP in een apart topic voortzetten. De moderators hebben vermoedelijk ook vakantie, dus een beetje eigen initiatief zal vast gewaardeerd worden. Het is in dit topic namelijk ook meestal offtopic.
Precies, de een vind ABRP fijn om mee te rijden, de ander heeft het niet nodig.
Hetzelfde geldt voor laden met een pas of laden met een app, de één vindt de app fijn, de ander zweert bij een pas.
Ieder zijn ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Bij Electra kan je jouw wagen koppelen zodat het laden automatisch start wanneer je inplugt. Is een eenvoudig proces en nadien is het laden nog makkelijker, net zoals bv. bij 'n Tesla en een SuC. Ik snap niet dat niet meer providers die optie voorzien.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 29-07-2025 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
josduisings schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:05:
Ik ben net terug van 2,5w Toscane. Eerste keer met een ev naar zuid-Europa gereden en op vakantie gaan met een ev is voor mij vanuit laadstress-oogpunt een non-issue gebleken.

Ik had vooraf een Tesla en een Ionity abbo genomen, achteraf gezien is alleen een Tesla abbo voldoende. Bij de superchargers was altijd wel plek, alleen af en toe niet veel qua voorzieningen (zelf koeltasje meenemen doet wonderen). Ionity zelf viel me wel tegen. Er was altijd of vol of 1 paal stuk. En ook ik vind het starten van een sessie bij Ionity zeer onprettig.
Alleen bij het hotel op de terugweg lukte het niet om de (Wirelane?) lader te starten om de mij nog steeds onbekende reden. Maar goed, de supercharger 5km verderop was uiteindelijk nog veel goedkoper, dus dat was ok.
Op bestemming in Italie staan er genoeg laders. Vaak staat er in elk dorpje wel een (fast)charger (van 75kW). Tijdsverschil met de 300kW laders is voor mijn EV3 de duur van een nieuw kopje koffie :)

Volgend jaar alleen een Tesla abbo en dan gewoon rijden tot er 25% SoC is, dan zoeken naar een supercharger en repeat.
Ik ben niet de enige! Bij mij deed de Ionity het ook meerdere keren niet en toen had ik 3x 40 euro aan reserveringen. Moest meerdere keren proberen voor mijn Audi het deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
EDB schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Ik dacht dat WE Charge alleen voor de ID-serie is. Ook voor de e-golf?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 23:07
Enige tijd geleden vroeg ik om wat tips mbt lange ritten en laadstress. Mij werd verzekerd: maak je niet druk, komt goed. TLDR: het is inderdaad allemaal goedgekomen, heerlijk gereden, rijden in de bergen en italie is fantastisch met een elektrische wagen. hieronder mijn ervaring:

de planning was om in twee dagen naar toscane te rijden:
Heen, dag 1 tot en met altdorf (net voor de gotthard tunnel), dag 2 tot en met de eindbestemming. Ik had voor heel de route met ABRP naar geschikte oplaadpunten gekeken, omdat ik elke stop wilde combineren met een plaspauze, wat drinken, etc. Het liefste ook via tesla, omdat ik gratis kan chargen.

de eerste stop was al na 2.15 uur bij een ionity punt, Brohtal west. De kinderen wilden plassen Even klooien met de app, maar ik was zo aan het chargen. Daarna twee keer bij een tesla charger. Eentje leek heel afgelegen, maar daar bleek een goede benzinepomp met een goede broodjeszaak bij te zitten. 's nachts gratis chargen bij het Hotel, dat was ook ideaal!

Dag 2: een keer geladen, twee keer tesla, bij Fidenze, hier zat een aardig winkelcentrum bij. De enige stop waar (bijna) geen plek mee was: ik kon het laatste plekje pakken.

Terugweg: Niets gepland, niets uitgestippeld. Ik gebruikte de ABRP app alleen om te checken of er (goede) voorzieningen zouden zitten bij een laadpunt.

Dag 1: bibbona - freiburg.
Eerste stop in (wederom) fidenze.
de tweede stop was vlak voor de gotthard tunnel: het werd daar al druk, en ik wilde persé vol zitten. We besloten bij een winkelcentrum te chargen: Lugano Süd. Wat een verschrikkelijke ervaring: 3 van de 12 chargers waren niet beschikbaar (Stond in de app), wegwerkzaamheden die niet op google maps (en dus de tesla navigatie) stonden, chargers die goed verstopt stonden, én vrije plekken die door een werkbusje en een lomp geparkeerde audi werden ingenomen. Een charger leek niet te werken, dus een andere nederlands auto verliet een plek, en probeerde op de uitgeschakelde chargers tóch te chargen. Ik heb deze vlug ingenomen, en de plek bleek toch te werken.Uiteindelijk tot 90+ geladen (hotdogs, ijsjes en zweedse balletjes van de Ikea gehad), en toen doorgereden naar de gotthard. Deze bleek dicht te zijn, dus met zweet in de bilnaad de gotthard pass gepakt. De kinderen vonden dit fantastisch, en nadat ik wat gewend was aan het rijden op de pass, heb ik ook heerlijk genoten. Wel was ik blij dat ik genoeg batterij had, want ik kan me niet herinneren dat ik daar een laadpunt heb gezien.

Dag 2:
's nachts geladen bij het hotel. Helaas vergeten de stekker uit de charger te halen, dus dat was 's ochtends een duur geintje. Gelukkig waren alle overige laadpunten gratis, dus uiteindelijk heeft het me nog niet veel gekost.
Onderweg alleen Pfalzfield geladen, daar hebben we gegeten bij de McDonalds. Tussendoor de auto moeten weghalen, omdat deze al vol zat. Daarna in één ruk naar huis gereden.

Ik vond het rijden heerlijk met een elektrische wagen. Lekker op een constante snelheid, geen gemor over schakelen, remmen op de motor, of wat dan ook. In italie de meest steile hellingen zonder moeite gepakt, dat was fantastisch. Mocht ik ooit mijn auto moeten afstaan, dan weet ik zeker dat ik privé ook een elektrische wagen ga overwegen :D.

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Bint schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:50:
Enige tijd geleden vroeg ik om wat tips mbt lange ritten en laadstress. Mij werd verzekerd: maak je niet druk, komt goed. TLDR: het is inderdaad allemaal goedgekomen, heerlijk gereden, rijden in de bergen en italie is fantastisch met een elektrische wagen. hieronder mijn ervaring:

Heen, dag 1 tot en met altdorf (net voor de gotthard tunnel), dag 2 tot en met de eindbestemming. Ik had voor heel de route met ABRP naar geschikte oplaadpunten gekeken, omdat ik elke stop wilde combineren met een plaspauze, wat drinken, etc. Het liefste ook via tesla, omdat ik gratis kan chargen.

de eerste stop was al na 2.15 uur bij een ionity punt, Brohtal west. De kinderen wilden plassen Even klooien met de app, maar ik was zo aan het chargen. Daarna twee keer bij een tesla charger. Eentje leek heel afgelegen, maar daar bleek een goede benzinepomp met een goede broodjeszaak bij te zitten. 's nachts gratis chargen bij het Hotel, dat was ook ideaal!

Dag 2: een keer geladen, twee keer tesla, bij Fidenze, hier zat een aardig winkelcentrum bij. De enige stop waar (bijna) geen plek mee was: ik kon het laatste plekje pakken.

Terugweg: Niets gepland, niets uitgestippeld. Ik gebruikte de ABRP app alleen om te checken of er (goede) voorzieningen zouden zitten bij een laadpunt.

de tweede stop was vlak voor de gotthard tunnel: het werd daar al druk, en ik wilde persé vol zitten. We besloten bij een winkelcentrum te chargen: Lugano Süd. Wat een verschrikkelijke ervaring: 3 van de 12 chargers waren niet beschikbaar (Stond in de app), wegwerkzaamheden die niet op google maps (en dus de tesla navigatie) stonden, chargers die goed verstopt stonden, én vrije plekken die door een werkbusje en een lomp geparkeerde audi werden ingenomen. Een charger leek niet te werken, dus een andere nederlands auto verliet een plek, en probeerde op de uitgeschakelde chargers tóch te chargen. Ik heb deze vlug ingenomen, en de plek bleek toch te werken.Uiteindelijk tot 90+ geladen (hotdogs, ijsjes en zweedse balletjes van de Ikea gehad), en toen doorgereden naar de gotthard. Deze bleek dicht te zijn, dus met zweet in de bilnaad de gotthard pass gepakt. De kinderen vonden dit fantastisch, en nadat ik wat gewend was aan het rijden op de pass, heb ik ook heerlijk genoten. Wel was ik blij dat ik genoeg batterij had, want ik kan me niet herinneren dat ik daar een laadpunt heb gezien.

Dag 2:
's nachts geladen bij het hotel. Helaas vergeten de stekker uit de charger te halen, dus dat was 's ochtends een duur geintje. Gelukkig waren alle overige laadpunten gratis, dus uiteindelijk heeft het me nog niet veel gekost.
Onderweg alleen Pfalzfield geladen, daar hebben we gegeten bij de McDonalds. Tussendoor de auto moeten weghalen, omdat deze al vol zat. Daarna in één ruk naar huis gereden.

Ik vond het rijden heerlijk met een elektrische wagen. Lekker op een constante snelheid, geen gemor over schakelen, remmen op de motor, of wat dan ook. In italie de meest steile hellingen zonder moeite gepakt, dat was fantastisch. Mocht ik ooit mijn auto moeten afstaan, dan weet ik zeker dat ik privé ook een elektrische wagen ga overwegen :D.
Mooi verslag.

Zo zie je maar dat je ook tijdens vakantie dit topic moet bijhouden.
Want eerder was al gewaarschuwd voor Tesla Lugano Süd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:09

EDB

DDDikkiedik schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:00:
[...]

Ik dacht dat WE Charge alleen voor de ID-serie is. Ook voor de e-golf?
Dat zou best kunnen kloppen dat het alleen voor de ID modellen is. Maar voor de Audi rijder waar ik op reageerde is er bijvoorbeeld Audi Charge en volgens mij hebben die een vergelijkbare dienst met ook een abbo met korting bij IONITY en ook plug & charge.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:31
Voor als je in de buurt bent in Oostenrijk, gratis laden!

Wel met wat beperkingen, maar toch, bij KWG Elfi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Verwijderd schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:35:

Aan de ene kant leuk dat er een eigen topic is over ABRP, maar toch zal er overlap blijven met ervaringen van lange ritten in Europa.
Dus heb niet de illusie dat ABRP in dit topic niet meer genoemd zal worden… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster

Dag 2:

Mooi verslag en fijn dat je zo’n positieve EV ervaring had. Als het niet je eigen EV was, hoe kwam je eraan? Huurauto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-09 23:07
Puppetmaster schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Mooi verslag en fijn dat je zo’n positieve EV ervaring had. Als het niet je eigen EV was, hoe kwam je eraan? Huurauto?
Dank! En het is een leasebak via de werkgever ;)

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-08 20:03
HansAuutB schreef op maandag 28 juli 2025 @ 17:21:
[...]

Zie mijn eerder geplaatst verslag van trip in 2024 naar Umbrië. Een soortgelijk verslag van mijn reis met caravan naar Spanje staat ook in dit forum.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80097674
No worries.
Reken voor het verbruik op 50-60% extra tov normaal verbruik. Dus normaal 20kWh/100km dan nu 30-32 kWh/100km.
Zodra je op reis gaat moet je vantevoren even kijken welke passen of apps op dat moment aantrekkelijke tarieven hanteren en dan gewoon gaan.
Succes bij de keuze en voor straks alvast heel veel rijplezier.
Als je eenmaal flink met een EV hebt gereden wil je nooit meer iets anders.

Edit:
Hier nog verslag van (terug)reis Spanje.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75878388
Gaaf! Thanks voor de info en de verslagen. Ik ga ze zeker even lezen. Welk merk het ook gaat worden, ik ga sowieso de grootste accu pakken. Ik heb nu een hybride Skoda Octavia station. Met een 40 liter tank aan benzine, sta ik met de caravan ook al na 250/280 kilometer aan de pomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
KrlGl schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Net terug van een trip van 5200 km met mijn EV en een Caravan van 1300 kg.
Frankrijk-Andorra-Spanje
Geen centje pijn wat mij betreft. ABRP is je vriend. Wij zijn 'nomaden' dus we blijven nergens langer dan 3 dagen. De avond tevoren maak ik een globale planning voor de volgende dag in ABRP om te kijken welke laders handig zijn en de dag zelf rijd ik op de gewone navigatie naar de laders die ik de avond tevoren geselecteerd heb. Ik weet inmiddels dat ABRP voor mijn auto met profiel 'kleine aanhanger' pessimistisch is, dus tel ik er in de praktijk wat bereik bij op. Gemiddeld om de 2,5 uur een stop. Mijn totale verbruik over de 5200 km was 29,5 kWh/100 km, dat is inclusief de bergetappes.
Meestal wel even de caravan afkoppelen bij een lader, hoewel er steeds meer laders komen (ook van Tesla en Ionity) die een speciale caravanplek hebben.

Nog vragen? Stel ze gerust

[Afbeelding]
Heel nice! 2,5 uur voor een stop is prima voor ons. Hoeveel kWh accu zit er in jouw auto? Afkoppelen is wel vervelend, waar laat je dan de caravan? Gewoon in de rij of moet je daar eerst een plekje voor vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
KrlGl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 00:09:
[...]

Klopt, daar is hij ook op uitgezocht.
;)
Weegt dat tegenwoordig ook al 1300kg... ik had meer 850kg in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ze zijn er van 1000kg. Had al met een schuin oog naar de 310 gekeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Nu online
Ragrootenboer schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Heel nice! 2,5 uur voor een stop is prima voor ons. Hoeveel kWh accu zit er in jouw auto? Afkoppelen is wel vervelend, waar laat je dan de caravan? Gewoon in de rij of moet je daar eerst een plekje voor vinden?
Accu is 66 kWh.
Meestal vind je wel een plekje vlak bij op het parkeerterrein.
Heb daar nooit een probleem mee ondervonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vvPYbt87L6YSKT5xyoYdI2dFWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gUdUfyJ1dOL3SFyxl25H9lwK.jpg?f=fotoalbum_large

Ach, en soms kun je hem gewoon aangekoppeld laten…
8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X95zTHaInMXrSsQ-HKZXSbtXzSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VM2WhoRRJtQ3DNVYkd34Xxzc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Nu online
Pexow schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Hij is opgewaardeerd tot max 1300 kg.
Standaard is max 1100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:56
Pexow schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 22:45:
[...]

Mijn kip shelter: Leeg 620kg. Met 2 electrische fietsen en belading waarschijnlijk ongeveer 800kg “beladen”.
Afgelopen voorjaar in Noorwegen 28kWh/100km achter de ioniq5 gemiddeld over de totale tocht vanuit Brabant, 6000km.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlP6HAHpAXvJ-1MfAiPcTYwEUOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOTtjutS8LVwRk7A2iGyM4Ll.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Stefannn op 30-07-2025 06:28 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KrlGl
  • Nu online
Stefannn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 06:25:
[...]

Mijn kip shelter: Leeg 620kg. Met 2 electrische fietsen en belading waarschijnlijk ongeveer 800kg “beladen”.
Afgelopen voorjaar in Noorwegen 28kWh/100km achter de ioniq5 gemiddeld over de totale tocht vanuit Brabant, 6000km.
[Afbeelding]
Ik denk dat ik in Noorwegen ook rond dat verbruik zal uitkomen, daar rijd je immers geen 100 maar 80 km/u.
Op vlakke binnenwegen schommelt het bij mij tussen de 24 en 26 kWh/100 km
Luchtweerstand is veel belangrijker dan gewicht m.b.t. je extra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-09 22:45

Oekol

waka waka hey hey

Ik heb met een gemiddelde caravan achter een MY getekent met 380Wh/km, dat is dus veel te veel? 28 kWh per 100 km klinkt echt als weinig eigenlijk, maar wellicht zit ik veel en veel te hoog. Het is voor m'n schoonouders dus wellicht maar beter ook.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
Stefannn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 06:25:
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben een shelter outback ook met 2 fietsen erop en een tesla y ervoor.
Vorig jaar Normandië en nu omgeving Lyon.
Maar gemiddeld denk ik zo rond de 30kwh/100km
Als ik thuis ben maar eens in tslamate gaan kijken.
Snelheid rond de 90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:56
Oekol schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:42:
Ik heb met een gemiddelde caravan achter een MY getekent met 380Wh/km, dat is dus veel te veel? 28 kWh per 100 km klinkt echt als weinig eigenlijk, maar wellicht zit ik veel en veel te hoog. Het is voor m'n schoonouders dus wellicht maar beter ook.
Je hebt waarschijnlijk een veel grotere caravan.
Mijn kip shelter is echt heel klein en beladen dus maar 800kg.
De er i.h.a. van @KrlGl is ook erg compact.
Ik rijd altijd 83km/uur totdat ik gepasseerd wordt door een vrachtwagen. Daar ga ik dan met Max 93km/uur achteraan.
Voordeel is dat beide modes ongeveer hetzelfde gebruik hebben en dat daarmee de laadstop planning niet veranderd hoeft te worden als er wel of geen vrachtwagen is.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 14:12
We besloten bij een winkelcentrum te chargen: Lugano Süd. Wat een verschrikkelijke ervaring: 3 van de 12 chargers waren niet beschikbaar (Stond in de app), wegwerkzaamheden die niet op google maps (en dus de tesla navigatie) stonden, chargers die goed verstopt stonden, én vrije plekken die door een werkbusje en een lomp geparkeerde audi werden ingenomen. Een charger leek niet te werken, dus een andere nederlands auto verliet een plek, en probeerde op de uitgeschakelde chargers tóch te chargen. Ik heb deze vlug ingenomen, en de plek bleek toch te werken.Uiteindelijk tot 90+ geladen (hotdogs, ijsjes en zweedse balletjes van de Ikea gehad), en toen doorgereden naar de gotthard. Deze bleek dicht te zijn, dus met zweet in de bilnaad de gotthard pass gepakt. De kinderen vonden dit fantastisch, en nadat ik wat gewend was aan het rijden op de pass, heb ik ook heerlijk genoten. Wel was ik blij dat ik genoeg batterij had, want ik kan me niet herinneren dat ik daar een laadpunt heb gezien.
Haha dit klinkt precies als onze ervaring. Lugano SUC was idd niet best. Ik was moe en mistte het verkeerslicht. Een boze Zwitser sprak me hierop aan... Ook de pass ipv de tunnel, hoewel ik die rit echt heel mooi vond is dat niet iets voor iemand met een beetje hoogtevrees, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
Stefannn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:08:
[...]

Je hebt waarschijnlijk een veel grotere caravan.
Mijn kip shelter is echt heel klein en beladen dus maar 800kg.
De er i.h.a. van @KrlGl is ook erg compact.
Ik rijd altijd 83km/uur totdat ik gepasseerd wordt door een vrachtwagen. Daar ga ik dan met Max 93km/uur achteraan.
Voordeel is dat beide modes ongeveer hetzelfde gebruik hebben en dat daarmee de laadstop planning niet veranderd hoeft te worden als er wel of geen vrachtwagen is.
Eigenlijk is het gewicht van de caravan (en ook de auto) helemaal niet zo bepalend voor het verbruik op lange afstanden. Zodra je op snelheid bent, zijn vooral de snelheid, de Cw-waarde en het frontale oppervlak bepalend voor het verbruik. Bij het rijden met een caravan zijn zowel de Cw-waarde als het oppervlak ongunstig, maar het gewicht van de caravan speelt eigenlijk geen substantiële rol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 12:02

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De afgelopen jaren meermaals met een Tesla naar Frankrijk en terug gereden, zonder een centje pijn, gebruik makend van het Tesla Supercharger netwerk. Deze maand twee keer naar Frankrijk op en neer met mijn nieuwe Volvo EX30, zonder van Tesla infrastructuur gebruik te maken, een keer naar Nantes en een keer naar Lille. Ook zonder een centje pijn. De laadstops die de Volvo zelf inplant zijn niet zo efficiënt, hij wilde steeds tot 80-90% laden en dan een lange afstand afleggen, terwijl het efficiënter is om vaker en korter te laden omdat je dan sneller laadt en dus minder tijd kwijt bent aan laden, maar dat kan je ook makkelijk zelf reguleren door gewoon "te vroeg" weer te gaan rijden en de route past zich dan automatisch aan aan je "te lage" laadniveau.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
We hadden het laatst over het reserveren van een Electra lader, maar nu ik mij daar eens een beetje in verdiep kan dat helemaal niet langs de snelwegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQaCaYUNrA1ddSNCzXh58yKvcM8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6R4GMPY6zDfDTFexteeTp7yg.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:13:
We hadden het laatst over het reserveren van een Electra lader, maar nu ik mij daar eens een beetje in verdiep kan dat helemaal niet langs de snelwegen.

[Afbeelding]
Ah. Maakt het al een stuk minder nuttig. Dat begreep ik er niet uit hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik was laatst bij een Electra lader bij Parijs en daar werd zo ongeveer elke lader geblokkeerd door elektrische busjes die al tot 100% geladen waren.
Ik had bij aankomst een lader gereserveerd, maar die lader werd dus geblokkeerd door een busje en er kwam in het LED scherm boven de lader te staan dat de lader gereserveerd was.
Na een paar minuten kwam er een lader vrij en toen ik klaar was met laden na zo'n 20 minuten, stond hetzelfde busje nog steeds de lader te blokkeren die ik toen had gereserveerd.
Toen heb ik dus geleerd om Parijs maar weer ouderwets te mijden. :X

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:33:
[...]

Ah. Maakt het al een stuk minder nuttig. Dat begreep ik er niet uit hier.
Het ging er toen over dat je een snellader langs de snel/tolweg kon reserveren zodat je niet hoefde te wachten tijdens je vakantiereis, maar is volgens hun site dus helemaal niet mogelijk. Dus een hoop gedoe om niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Het ging er toen over dat je een snellader langs de snel/tolweg kon reserveren zodat je niet hoefde te wachten tijdens je vakantiereis, maar is volgens hun site dus helemaal niet mogelijk. Dus een hoop gedoe om niets.
Net even in hun app gecheckt en inderdaad, op de autostrade lukt het niet, <1km van de afrit dan weer wel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
SpongeRob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:34:

Ik had bij aankomst een lader gereserveerd, maar die lader werd dus geblokkeerd door een busje en er kwam in het LED scherm boven de lader te staan dat de lader gereserveerd was.
Na een paar minuten kwam er een lader vrij en toen ik klaar was met laden na zo'n 20 minuten, stond hetzelfde busje nog steeds de lader te blokkeren die ik toen had gereserveerd.
Die moeten ze dan maar belasten met een flink blokkeertarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Ja. Idd. Wel handig dat iemand meteen ook ff erbij vermeld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Ja. Idd. Wel handig dat iemand meteen ook ff erbij vermeld. :)
Ja idd, je moet ook alles zelf checken blijkt maar weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stanny
  • Niet online
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:41:
[...]

Die moeten ze dan maar belasten met een flink blokkeertarief.
Eens!
En wat me ook al enorm gestoord heeft, voornamelijk op parkings van supermarkten, zijn niet-EVs die op laadplekken geparkeerd staan want de vrije parkeerplekken zijn verder af |:(
Wel niet direct een eenvoudige oplossing in gedachten daar iets tegen te beginnen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
stanny schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:44:
[...]

Eens!
En wat me ook al enorm gestoord heeft, voornamelijk op parkings van supermarkten, zijn niet-EVs die op laadplekken geparkeerd staan want de vrije parkeerplekken zijn verder af |:(
Wel niet direct een eenvoudige oplossing in gedachten daar iets tegen te beginnen…
De laders moeten ze zo ver mogelijk van de ingang situeren maar dat gebeurt niet altijd. Laatst nog een verslagje van Jens Zippel waarbij die heel onhandig stonden terwijl er een veel betere plek was. Naast de aso's die er heel bewust gaan staan om te blokkeren. Of nog erger, de kabels stelen, komt ook voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:13:

[Afbeelding]
Wat is het nu, laders aan snelwegen kunnen niet worden gereserveerd of als je jezelf op een snelweg bevindt kun je niet reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:07:
[...]

Wat is het nu, laders aan snelwegen kunnen niet worden gereserveerd of als je jezelf op een snelweg bevindt kun je niet reserveren?
Staat er idd wat krom en voor tweeërlei uitleg vatbaar, maar dat heb je met die AI vertalingen, maar ik ga er vanuit dat de laders langs de snelweg niet geboekt kunnen worden. Ik heb er zelf geen ervaring mee, misschien dat iemand dat wel heeft en uitsluitsel kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oekol schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:42:
Ik zit met onze Model 3 RWD + Rapido 42 (hefdak caravan) op 25 -26kWh /100km waarbij ik een minimale snelheid van 90kmh aanhoudt op de snelweg. Frontaal oppervlakte speelt een enorm, je kan op caravantrekker.nl overigens middels de calculator zien wat het verbruik is van de combi.

Bij mij wordt er 25,4kWh/100km aangegeven, behoorlijk accuraat dus _/-\o_ , ter referentie een normale caravan van dezelfde lengte komt volgens de berekening uit op 35.6 kWh/100km.

Qua 100-0 range is dat dus 236km vs 169km, waarbij de laadtijd ook toeneemt doordat er minder kmh per uur geladen wordt. Significant verschil dus

[ Voor 19% gewijzigd door revolution-nl op 30-07-2025 13:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Mijn reiservaring van vorige week maandag en opvolgende dagen richting Italië via Zwitserland.

Samenvatting:
- Duitsland uitstekend en Italië goed
- Zwitserland weer slecht
- Ionity bewust gemeden, maar de bezetting onderweg wel in de gaten gehouden. Heel druk bezet, maar pas al iets over gepost.

Stop 1 Duitsland:
Aral Rheinbollen. Een autohof net van de snelweg af. Restaurant/wc etc. aanwezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ks0uGLZ-zCXB33nTSryeHrs3rus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6RNx6ymxkMKnDtQgmtHwUin.jpg?f=fotoalbum_large
8x300 kW stalls
(45 m ervoor alle 6 laders Ionity Brohltal bezet.)

Schoon sanitair en 1/8 stalls bezet bij aankomst.
51 kWh in 17 minuten geladen.

Leuk om te zien dat er allemaal extra betaalmogelijkheden op de paal worden aangeboden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BHxqrNK2EGSEFyCg9U-7qLcvhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aF4S8XDLL1lUI1JAVX3hZcna.jpg?f=fotoalbum_large

Tweede stop Duitsland
Europa park met een Fastned. Alle faciliteiten er weer bij.

Derde stop Zwitserland:
Gofast laadstation, maar Travelcard werkt niet. Was vorig jaar niet zo.
Dus doorgereden naar een M-Charge lader. Weer geen succes 😩.
Paal werkte niet na creditcard authorisatie. Poging 3 in voorstad Zurich bij de bestemming. Socar 90kW paal, die goed begon maar naar 29 kW ging na het aankoppelen van een bus op de paal naast me. Maar afgekoppeld, heb ik geen geduld voor.

Overnachting gehad en doorgereden.

Dag 2 Zwitserland Ionity Bellinzona vol, dus maar Bode ervoor gepakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbZauTrBBpn1amZttx_dsIpl0go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wr4wZONkMoNz741GqXddAqZW.jpg?f=fotoalbum_large
143 kW gemiddeld laadsnelheid en een openbare wc erbij.
Was daar Remi alleen, dus prima tussen het drukke Ionity geweld in.

Vervolgens mijn favo stop voor de snelladerdroogte richting Toscane.
Bedoel het tekort aan 300 kW laders over een traject van 110 km. (Ik kan met 800V niet lekker laden bij Tesla)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIXFqldLpeEraltkNUUmTtIYPMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKGbvmcUkNEATbPbC6wqD8e1.jpg?f=fotoalbum_large

EWViva Fornovo
Cafe erbij, sleutel daar vragen voor het toilet. Toiletten dit keer enorm vies 😞. Koffie en broodje kosten hier niks. 6 euro voor 2 personen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79xq5JGc0mjX-ttEY1Fy6G4KeFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wiYcVpvMNSPYUrd0QxIComu.jpg?f=fotoalbum_large
Snelste lader van Europa voor mij met gemiddelde laadsnelheid boven de 185 kW tot 82%. 4/4 stalls vrij.

Zaterdag Ionity Scarlino. Eerste keer laden bij Ionity deze vakantie.
5/6 bezet en terwijl ik stond te laden de 6e.
Wel goede snelheden ondanks bomvolle bezetting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8xn9ib0Q9VQxwoWy3PdUl6C96E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OfnH7M2t4V8bgM51pt3cCJKe.jpg?f=fotoalbum_large

Bijzonder, 26% naar 80% geladen. 1 iemand maar weggereden van het laadstation terwijl ik er was. Heb het niet gecheckt, maar denk dat mensen daar tot boven de 80% laden ondanks de drukte.

Nul laadfiles gehad, dus per saldo rete tevreden over de laadreis. Gereisd met ChargingTime ingesteld op 4x300 kW laders, max 1,5 km van de snelweg. Zwitserland nu 2 van mijn 5 ritten slecht door teveel niet werkende palen. Verwacht je niet van zo’n modern land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
KrlGl schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:07:
[...]

Accu is 66 kWh.
Meestal vind je wel een plekje vlak bij op het parkeerterrein.
Heb daar nooit een probleem mee ondervonden.

[Afbeelding]

Ach, en soms kun je hem gewoon aangekoppeld laten…
8)

[Afbeelding]
Ik moet wel in de zomervakanties, weet niet of jij ook in die periode ging? Gave foto’s en ongeveer 30kwh per 100 kilometer is wat mij betreft best oké! Met een accu van rond de 80kwh zou je dus best 2,5 a 3 uur kunnen tuffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 22:28

Freak187

geen

SpongeRob schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:34:
Ik was laatst bij een Electra lader bij Parijs en daar werd zo ongeveer elke lader geblokkeerd door elektrische busjes die al tot 100% geladen waren.
Ik zat laatst te denken. Is het rendabel om een valet service te hebben bij drukke stations? Dat een medewerker de laadpalen beheerd door auto's aan te koppelen en auto's kan verplaatsen als die bijvoorbeeld de 80% hebben gehaald?

Tegelijkertijd vroeg ik mezelf ook af hoeveel geld ik daar voor over zou hebben.. 2 euro maximaal?

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Freak187 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:17:
[...]

Ik zat laatst te denken. Is het rendabel om een valet service te hebben bij drukke stations? Dat een medewerker de laadpalen beheerd door auto's aan te koppelen en auto's kan verplaatsen als die bijvoorbeeld de 80% hebben gehaald?

Tegelijkertijd vroeg ik mezelf ook af hoeveel geld ik daar voor over zou hebben.. 2 euro maximaal?
Geen denken aan dat ik de autosleutels afgeef, dan ga ik wel naar de volgende lader. En ik zal niet de enige zijn die dat niet doet, dus dat het rendabel gaat worden zie ik niet gauw gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48

The Legend

*Plop*

Ik ben onze terugreis even aan het plannen (want ik wil zo goedkoop én snel mogelijk). Rij met vouwwagen dus de afstand tussen stops mag niet te lang zijn. Voorkeur voor IONiTY ivm abo. We rijden snachts dus daarom wil ik eigenlijk ook alleen stoppen op plekken waar gegarandeerd faciliteiten (koffie/toilet) open zijn. Ik zit ff te zoeken in het stuk A3 in Duitsland tussen IONITY Bruchsal Ost en IONiTY Ohligser Heide Ost mis ik net een punt. Op de heenweg heb ik geladen bij Bad Camberg, maar daar zit helaas alleen een IONiTY aan de westkant en niet aan de oostzijde. Ik had al wel gevonden dat IONiTY Bad Honnef op een Autohof zit waar wel 24/7 faciliteiten open zijn. Maar dat is vanaf Bruchsal Ost 230km en als dat het heuvelop gaat kan dat krap worden.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Bij Total op drukke dagen hebben ze in Frankrijk wel iemand erbij zitten. Die helpt bij problemen en zal het wat in de gaten houden bij laadfiles. Op zich wel netjes. Veel meer hoeft van mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
Is er eigenlijk een etiquette bij laadfiles? Bijvoorbeeld rijtje opstellen aan voorkant laadstation en achter aanschuiven. Ik heb nog geen laadfile meegemaakt, heb daarmee (gelukkig) geen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Zapato schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:06:
Is er eigenlijk een etiquette bij laadfiles? Bijvoorbeeld rijtje opstellen aan voorkant laadstation en achter aanschuiven. Ik heb nog geen laadfile meegemaakt, heb daarmee (gelukkig) geen ervaring.
Denk dat het vaak best lastig is met de drukte en aso’s die je er altijd bij hebt. Ook is het niet altijd overzichtelijk. Laders niet netje naast elkaar bv. Denk dat het vaak chaos en ellebogenwerk zal zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
[...]

Zo een dienst is per lease- en verzekeringspolicy uitgesloten voor mij. Zou eerder iets zien in een automatische ontkoppeling bij laadsnelheid <40kW of zo, in combinatie met het zo opzetten van de parkeerplaatsen dat je aan de andere kant van de zuil ook nog twee auto’s kunt plaatsen. Of een doorrijdmogelijkheid biedt voor aanhangers/caravans.

Zoals op een van de foto’s van Azqi te zien is, plek zat voor een extra lapje asfalt om kont aan kont te kunnen parkeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34
Cid Highwind schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Zou eerder iets zien in een automatische ontkoppeling bij laadsnelheid <40kW of zo
Het probleem daarmee is dat je óf permanent bepaalde auto's uitsluit omdat ze by design niet zo snel kunnen laden (vooral in de winter), óf dat de laadsnelheid zo laag ligt dat bijna elke auto tot 100% kan laden. Daarnaast heb je vaak niks aan automatische ontkoppeling als daarmee de auto gewoon op de plek blijft staan. Als het druk is, dan kan je vaak ook niet dichtbij genoeg staan om de lader alsnog te gebruiken.

Het enige wat echt goed werkt is meer laders plaatsen. En hopen dat de gemiddelde range en/of laadsnelheid van het elektrische wagenpark omhoog gaat, waardoor er minder of minder lang geladen hoeft te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
Inspired schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:08:
[...]

Denk dat het vaak best lastig is met de drukte en aso’s die je er altijd bij hebt. Ook is het niet altijd overzichtelijk. Laders niet netje naast elkaar bv. Denk dat het vaak chaos en ellebogenwerk zal zijn. :)
Dat is wel jammer. Als het geordend zou lopen zou ik een laadfile helemaal niet zo erg vinden. Maar chaos zit ik niet op te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34
Zapato schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:45:
[...]

Dat is wel jammer. Als het geordend zou lopen zou ik een laadfile helemaal niet zo erg vinden. Maar chaos zit ik niet op te wachten.
Afgelegen snelladers of snelladers met een duidelijk eigen plekje (met ruimte!) zijn vaak best overzichtelijk. Daar kunnen mensen zelf al een rij maken, omdat daar ruimte voor is. Je hebt echter ook veel snelladers op grote en drukke parkeerpleinen of -terreinen. Daar heb je simpelweg vaak de ruimte niet om een overzichtelijke rij te maken, waardoor het soms ook heel onoverzichtelijk wordt wie er het langst aan het wachten is. Het kan natuurlijk wel, maar dan moet dat speciaal aangelegd worden en dus ook wat anders voor opgeofferd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:37
Sicco92 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:43:
[...]

Het probleem daarmee is dat je óf permanent bepaalde auto's uitsluit omdat ze by design niet zo snel kunnen laden (vooral in de winter), óf dat de laadsnelheid zo laag ligt dat bijna elke auto tot 100% kan laden. Daarnaast heb je vaak niks aan automatische ontkoppeling als daarmee de auto gewoon op de plek blijft staan. Als het druk is, dan kan je vaak ook niet dichtbij genoeg staan om de lader alsnog te gebruiken.

Het enige wat echt goed werkt is meer laders plaatsen. En hopen dat de gemiddelde range en/of laadsnelheid van het elektrische wagenpark omhoog gaat, waardoor er minder of minder lang geladen hoeft te worden.
Dan kan het natuurlijk alsnog op basis van een calculatie. Als de auto reeds 30 minuten staat en de laadsnelheid onder x% van het gemiddelde is gekomen, doe maar afkoppelen indien gewenst.

Communicatie zou ook kunnen helpen. Een knop op de zuil die aangeeft dat iemand ook zou willen laden, zou fijn zijn. Dan weet je zelf of je nog buffer hebt voor 80-100 of niet.

De apps van de auto’s zelf zouden natuurlijk ook gewoon kunnen pushen adhv het aantal beschikbare laders. Zijn er 4/8 zuilen is er immers niks aan de hand, bij 8/8, informatie die de auto heeft, zou dat handig zijn om gewoon op de telefoon te tonen naast de SoC van de auto. Car2X communicatie kan hier eveneens bij helpen, door een seintje te geven wanneer er een auto aan komt die de zuil als bestemming heeft en een lage SoC heeft.

Meer laders is altijd nodig. Maar niet altijd haalbaar op korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
The Legend schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:50:
Ik ben onze terugreis even aan het plannen (want ik wil zo goedkoop én snel mogelijk). Rij met vouwwagen dus de afstand tussen stops mag niet te lang zijn. Voorkeur voor IONiTY ivm abo. We rijden snachts dus daarom wil ik eigenlijk ook alleen stoppen op plekken waar gegarandeerd faciliteiten (koffie/toilet) open zijn. Ik zit ff te zoeken in het stuk A3 in Duitsland tussen IONITY Bruchsal Ost en IONiTY Ohligser Heide Ost mis ik net een punt. Op de heenweg heb ik geladen bij Bad Camberg, maar daar zit helaas alleen een IONiTY aan de westkant en niet aan de oostzijde. Ik had al wel gevonden dat IONiTY Bad Honnef op een Autohof zit waar wel 24/7 faciliteiten open zijn. Maar dat is vanaf Bruchsal Ost 230km en als dat het heuvelop gaat kan dat krap worden.
Via de afslag Bad Camberg kun je vlgs mij onder/over de A3 bij Ionity Bad Camberg West komen.

En voor Bad Honnef heb je ook nog Oberhonnefeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
PeterZ(on) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:45:
[...]

Geen denken aan dat ik de autosleutels afgeef, dan ga ik wel naar de volgende lader. En ik zal niet de enige zijn die dat niet doet, dus dat het rendabel gaat worden zie ik niet gauw gebeuren.
De rendabiliteit zit hem denk ik niet in de bijdragen van mensen die laden maar meer in het feit dat zo'n laadpaalbeheerder voor die paar drukke dagen minder heel dure investeringen hoeft te doen.

Zou iemand die rondloopt en iedereen een kaartje geeft met zijn nummer en andersom bereikbaarheid vraagt zodat alle auto's tussen 80 en 90 procent maximaal verplaatst worden, niet effectiever zijn? Dat kan gewoon een student doen, denk ik. Dan heb je de keus: of zelf even terugkomen als je nog verder wilt eten, of het aan de dagbeheerder overlaten. Ik vind het nog niet zo'n gek idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

HansAuutB schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Via de afslag Bad Camberg kun je vlgs mij onder/over de A3 bij Ionity Bad Camberg West komen.
Oh dat is ook wel een optie! Ik zie via street view dat de afslag naar de chargers via die kant formeel niet toegestaan is, maar aangezien we ‘s nachts rijden zal dat wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

DDDikkiedik schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:40:
[...]

De rendabiliteit zit hem denk ik niet in de bijdragen van mensen die laden maar meer in het feit dat zo'n laadpaalbeheerder voor die paar drukke dagen minder heel dure investeringen hoeft te doen.

Zou iemand die rondloopt en iedereen een kaartje geeft met zijn nummer en andersom bereikbaarheid vraagt zodat alle auto's tussen 80 en 90 procent maximaal verplaatst worden, niet effectiever zijn? Dat kan gewoon een student doen, denk ik. Dan heb je de keus: of zelf even terugkomen als je nog verder wilt eten, of het aan de dagbeheerder overlaten. Ik vind het nog niet zo'n gek idee.
Ik ben bang dat de gemiddelde laadpaalbeheerder denkt: voor die paar drukke dagen lossen ze het zelf maar op, das het meest rendabel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
The Legend schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:41:
[...]

Oh dat is ook wel een optie! Ik zie via street view dat de afslag naar de chargers via die kant formeel niet toegestaan is, maar aangezien we ‘s nachts rijden zal dat wel loslopen.
Het verbodsgebied ben je al heel snel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:04

d0s

sssst

Zapato schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:45:
[...]

Deze zomer twee laadfiles gehad bij Ionity. Dat ging verrassend netjes, niemand drong voor en iedereen wachten netjes op de beurt. Waren ook wel stations die overzichtelijk waren, dat helpt wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Nu online
Zie net dat Ionity Peterborough (Engeland) is zojuist is uitgebreid van 6 (waarvan eentje al maanden stuk) naar 18 laders oOo
Ik was al aan het puzzelen hoe ik die locatie kon vermijden vanuit Schotland, maar dat wordt nu gewoon een prima laad-/plas-/eetstop.
Hopelijk krijgt Doncaster (6 laders) ook een upgrade, dat wordt op de terugweg een knelpunt komende vanaf Ionity Carlisle (230km dus verplichte laadstop in die buurt)

Laden in de UK is vaak schofterig duur, je betaalt zo £0.80 à 0.90 bij snelladers ofwel > 1 euro/kWh (en dat is aanzienlijk duurder dan je met benzine uit zou zijn!)
Met Ionity en een abonnement kan het voor £0.43 met abbo, en er is niets qua prijs dat daar maar bij in de buurt komt, dus Ionity it is.

Wel een leuke laadlocatie gevonden in Glasgow; het busstation van First Bus heeft hun laadplein overdag opengesteld voor particulieren die daar relatief spotgoedkoop (£0.39) kunnen snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
DDDikkiedik schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 17:40:
[...]

Op drukke plaatsen loopt soms al iemand is wat ik wel eens voorbij heb zien komen, is natuurlijk helemaal prima maar dat is wat anders dan je sleutels afgeven. Ionity heeft nu een actie lopen waar ze locaties aandoen. Persoonlijk nog nooit laadfiles meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrlGl
  • Nu online
Ragrootenboer schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:00:
[...]

Ik moet wel in de zomervakanties, weet niet of jij ook in die periode ging? Gave foto’s en ongeveer 30kwh per 100 kilometer is wat mij betreft best oké! Met een accu van rond de 80kwh zou je dus best 2,5 a 3 uur kunnen tuffen.
Nee, ik heb de luxe dat ik buiten de zomervakanties kan. Dan zal het wel een stukje drukker zijn.
Wat ik wel nog als tip kan meegeven: zorg dat je met minimaal 40% op de camping aankomt, dat geeft je de volgende dag (of wanneer je dan ook wilt vertrekken) flexibiliteit in je planning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fromz
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 11:06
Net terug van zo n 2300km in Frankrijk met de Y en een normale (hobby sfe410) en ik ben uitgekomen op zo’n 330Wh/km. Wind mee of tegen merk je enorm.

Uitsluitend Tesla laadnetwerk en nergens hoeven wachtten, terreinen met hoogtebeperking wel irritant (paar laders vermeden, 1x de caravan zo’n 700m verderop moeten parkeren en 1x via de uitgang ergens ingereden omdat het niet anders ging)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Ik kon deze laadpaal van Electra in Glisy al reserveren vanuit Rouen (+100km verder). De paal ligt ook net naast de snelweg dus ofwel hebben ze hun policy deze week aangepast ofwel heb ik 'geluk' gehad.

I.v.m. laadfiles... meestal gaat dat ordelijk maar vorige week bij Tesla reed iemand om mij heen toen ik stond te pinken voor de inrit van de laders en probeerde die voor te steken. Misschien besefte hij niet dat ik ging laden omdat ik geen Tesla reed ofwel hield ie zich van de domme, maar ik heb me gewoon achter hem gezet toen hij er achteruit wou inrijden en dan leek hij het te beseffen en ging hij elders heen.

Deze winter nog een aso gezien bij Ionity die met z'n EV9 over het voetpad rond de laadfile heen reed om voor te steken. Toen de wachtenden hem erop aanspraken negeerde hij die gewoon.

Pagina: 1 ... 119 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.