Net terug van een trip van 5200 km met mijn EV en een Caravan van 1300 kg.Ragrootenboer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:32:
Beste heren,
Ik volg dit lijntje al een poosje en het is mooi om te lezen hoe iedereen zich hier uit over de positieve ervaringen qua laadtijden en stops.
Voor de zaak kan ik een leaseauto uitkiezen. Alleen, ik ga regelmatig en elk jaar met de caravan naar zuid Frankrijk. Zijn er hier toevallig eigenaren van een elektrische auto die met een caravan ook zulke lange reizen maken? Ik ben benieuwd naar het verbruik tov het gebruikelijke. Mijn gevoel zegt dat het met een caravan van 1200 kilo lastig te doen lijkt. Maar wie weet zit ik er naast 😀. De elektrische auto’s die dit kunnen trekken zijn er wel, dus ben benieuwd!
Frankrijk-Andorra-Spanje
Geen centje pijn wat mij betreft. ABRP is je vriend. Wij zijn 'nomaden' dus we blijven nergens langer dan 3 dagen. De avond tevoren maak ik een globale planning voor de volgende dag in ABRP om te kijken welke laders handig zijn en de dag zelf rijd ik op de gewone navigatie naar de laders die ik de avond tevoren geselecteerd heb. Ik weet inmiddels dat ABRP voor mijn auto met profiel 'kleine aanhanger' pessimistisch is, dus tel ik er in de praktijk wat bereik bij op. Gemiddeld om de 2,5 uur een stop. Mijn totale verbruik over de 5200 km was 29,5 kWh/100 km, dat is inclusief de bergetappes.
Meestal wel even de caravan afkoppelen bij een lader, hoewel er steeds meer laders komen (ook van Tesla en Ionity) die een speciale caravanplek hebben.
Nog vragen? Stel ze gerust
:strip_exif()/f/image/bFKHlRldaH8jrb66BFUgbQ6Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Lynk&co 02 software 1.2.0 / Plushuis met 7250 Wp in de tuin