Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
Largamelion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 01:16:
[...]
Wellicht toeval, maar 3/4 SuC lokaties waar ik vandaag dacht te laden waren dus V2's: Potiers, Amiens en ook in Kortrijk. Die probeer ik vanaf nu toch ook te vermijden, zeker op drukke dagen.
Ja ik vind non-issue en redelijk je best moeten doen ook wat overdreven. Je hoeft maar 1x met de Kanaaltunnel te gaan en je staat al bij een V2 te laden (en dan ook nog een van gedeelde 130kW ipv 150kW). En in Nederland bij allerlei van der valken gewoon V2. Ook op andere plaatsen al zeker 3x tegengekomen dat ik maar 75kW kreeg. Ik ben benieuwd naar de bron van die aantallen want volgens mij is de verhouding V2 vs V3 niet officieel bekendgemaakt. Chatgpt houdt het op 400-600 V2 locaties van de totaal 1350 in Europa.

[ Voor 47% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2025 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
Ik schreef dat je je best moet doen om V2-only locaties te treffen. Bij de Kanaaltunnel staan ook (veel) V3’s, heb er zelf aangestaan in 2022. My bad, stond daar idd aan een V2. :)
Bij veel V2 locaties bij van der Valks (NL is een early adopter) staan daarnaast ook (meer) V3’s of worden de V2’s inmiddels vervangen door V4’s.
Er zijn nog wel oudere locaties waar alleen V2’s staan.

Het is gewoon ff opletten naar welke stall je rijdt; NIET die met 2 kabels nemen, want dat is een V2. Ook makkelijk te onthouden: V2 = 2 kabels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHZg8iR4MUm--EN0HEj7HD3IvoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kPtplsoci0YbYdIh54InfEfn.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn de ca. 300 V2 locaties in Europa, bij de paarse bolletjes zit ook een V3 of V4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Lvf_WIjYJ6anvLxbU_unRWDP0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hhsYdFevt5r4Qg1HhDO41OWS.png?f=fotoalbum_large
Dit zijn de 1200 V3-4 locaties
In totaal ruim 1500 locaties, waarvan ca. 200 V2 only
1:6 was wat gunstig afgerond ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Puppetmaster op 27-07-2025 08:49 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:57
bart155 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Ik was er gister toevallig, uiteindelijk niet geladen omdat er een laad-file stond. Ongeveer 5-6 auto’s, paal 3 en 6 zijn inderdaad defect. We verblijven in Levico en waren toevallig in Trento in een aangrenzend winkelcentrum dus ik dacht ga even kijken om te laden, slecht idee achteraf. Ik zou deze ook vermijden indien mogelijk.
Ik vermijd deze al jaren, word ook gebruikt door locals die hem lekker tot 100% (en ver daarna qua tijd) laten staan.
Je merkt dat ze n italie gewoon erg "achterlopen" op het concept electrisch rijden.

Ik was in padova van de week, 1 snellader met 2 mensen aan het laden. Ik vraag netjes hoe lang ze ongeveer blijven , beide geven aan tot 100%.. ik ben maar weggegaan 😆

Er zijn in trento zat 100kW+ palen (ja true. Geen dikke speeds als ionity maar even bijladen prima)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guultje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-07 17:09
Wij gaan volgende week op vakantie naar Italië in de streek Umbrië.
Iemand tips mbt de beste goedkoopste netwerken?
Is het wijs om een abonnement van een specifiek netwerk af te sluiten?
We rijden via Zwitserland en hebben een anwb laadpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 08:01:

Het is gewoon ff opletten naar welke stall je rijdt; NIET die met 2 kabels nemen, want dat is een V2. Ook makkelijk te onthouden: V2 = 2 kabels.
Niet nemen? Juist wel, want die zijn met de Ioniq snel genoeg en de stekker past beter. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Guultje schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:02:
Wij gaan volgende week op vakantie naar Italië in de streek Umbrië.
Iemand tips mbt de beste goedkoopste netwerken?
Is het wijs om een abonnement van een specifiek netwerk af te sluiten?
We rijden via Zwitserland en hebben een anwb laadpas.
Heb je überhaupt wel de zoekfunctie hier boven aan de pagina gebruikt? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
bart155 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:03:
[...]

Ik was er gister toevallig, uiteindelijk niet geladen omdat er een laad-file stond. Ongeveer 5-6 auto’s, paal 3 en 6 zijn inderdaad defect. We verblijven in Levico en waren toevallig in Trento in een aangrenzend winkelcentrum dus ik dacht ga even kijken om te laden, slecht idee achteraf. Ik zou deze ook vermijden indien mogelijk.
Thanks voor de reacties over Ionity in Trento. Ik ben uiteindelijk gestopt in San Michele, dat is een dorp ten noorden van Trento. Hier staan 300KW palen van Atlante, die werken top. Is wel een stuk duurder om te laden, maar wel altijd beschikbaar.

Alleen om de parkeerplaats op te komen, mag je maximaal 2.10 zijn, dat lukte ons net aan met de dakkoffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
Largamelion schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:17:
Laatste laadstop van vandaag bij Electra in Glisy ging vlot, ook lekker gegeten bij Pokawa Poké Bowl vlak ernaast. Leuke aan de Electra app is dat je een paal kan reserveren, hij berekent dan automatisch wanneer je aankomt op basis van je locatie en reserveert een tijdslot. Als je vroeger aankomt kan je dat aangeven in de app en moet je vervolgens de QR-code van de paal scannen om het laden te starten, werkt echt top en op die manier heb je geen stress of er een paal vrij gaat zijn zoals bijna overal bij Ionity vandaag.

[Afbeelding]
Hoe werkt het als er een andere auto op jouw gegeven tijdstip wilt laden? Is de paal dan niet beschikbaar voor andere mensen? Kan me voorstellen dat als het druk is, continue auto’s willen proberen te laden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:32
F1dude schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:59:
Alleen om de parkeerplaats op te komen, mag je maximaal 2.10 zijn, dat lukte ons net aan met de dakkoffer.
Ook lekker :( . Ik vraag me altijd af hoe wereldvreemd je bent als je zoiets verzint. Daardoor zijn deze laders dus ontoegankelijk voor:
  • Auto's met caravan.
  • SUV's met een dakkoffer.
  • Auto's met fietsen op het dak.
  • Elektrische campers (de eerste zijn er al).
  • etc.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
F1dude schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:02:
Hoe werkt het als er een andere auto op jouw gegeven tijdstip wilt laden? Is de paal dan niet beschikbaar voor andere mensen? Kan me voorstellen dat als het druk is, continue auto’s willen proberen te laden?
ik denk dat het dan gewoon niet werkt, zoals al vermeld;
PeterZ(on) schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:00:
In Spanje heb ik er ook wel eens gebruik van gemaakt maar pas nadat ik bij zo'n lader kwam en ik zag dat die gereserveerd was. Heb je net geparkeerd en je laadkabel gepakt en zie je dat je alsnog niet kunt laden. Super irritant. Dus de volgende keer toch maar reserveren omdat je anders er voor Jan met de korte achternaam naartoe rijdt.
Meen ergens ooit gelezen te hebben dat de reservering voor een bepaalde tijd (10 minuten? 15 minuten?) geldt, daarna vervalt het gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Vind het best een raar systeem. Fijn voor de persoon die het gedaan heeft maar mega irritant voor mensen die er “toevallig” willen laden.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
[...]

De paal is idd niet beschikbaar. Je kan dat zien in de app en op de paal zelf aan de kleur van de LED rond de aansluiting van de laadkabel. Voor mensen die niet vertrouwd zijn met deze palen kan dit wellicht verwarrend zijn en voor enige frustratie zorgen, maar op zich is dat bv. niet anders dan een defecte paal.

Hier het resultaat van m'n rit de vorige 2 dagen met een XC40 SM MY23. Vertrokken NW van Valencia over Zaragoza naar Bordeaux en van daaruit de volgende dag via Rouen naar België. Geen file gehad mits klein stukje binnendoor aan Bordeaux (ongeval gebeurd) en vlotte rit met bijna heel de tijd max snelheid. Kleine 1800km en op die ene laadstop met de V2 SuC eigenlijk 0 issues gehad bij het laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neg82DFDo90MHrKR-2HUnKEY_Us=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ua1ksaZrLaAYpXECOcoiahTg.jpg?f=fotoalbum_large

Soms wat snelheid moeten minderen om met 6% aan te komen en 1x in Zaragoza verkeerde afrit genomen waardoor we na de omweg met 3% aankwamen. De instructies met Google Maps blijven op sommige punten helaas erg verwarrend door soms verkeerde rijstrookaanduiding.

Door efficiënt te laden en door deze rit al meerdere keren te doen heb ik het met minder laadstops dan de vorige jaren gedaan. Met 2 volwassenen en 3 kinderen (-12) op de achterbank lag het verbruik ook iets hoger dan anders, maar de XC40 blijft sowieso een baksteen in de wind. Voor de rest wel een aangename reiswagen.

Volgende zomer mss nog 1x op reis met deze wagen en daarna wordt het wellicht een ID Buzz. Qua verbruik niet veel beter maar wel een grotere batterij waardoor ik net die extra range heb die ik nu dikwijls mis.

[ Voor 13% gewijzigd door Largamelion op 27-07-2025 13:12 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Ook lekker :( . Ik vraag me altijd af hoe wereldvreemd je bent als je zoiets verzint. Daardoor zijn deze laders dus ontoegankelijk voor:
  • Auto's met caravan.
  • etc.
Dat geldt toch ook voor veel parkeergarages?
Wat voor EV rijd jij dat je niet onder 2.10 door kan?

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
Nog vergeten vermelden: bij m'n laatste sessie vrijdag met de Mobilize Charge Pass van Renault werd er 44,7ct aangerekend i.p.v. de gebruikelijke 35ct bij Ionity. Zelfde paal als in de heenreis en beide keren met de kaart geactiveerd, abo nog steeds actief. Morgen maar even contact opnemen want dit klopt niet volgens mij, tenzij de prijzen plots erg gestegen zijn in Spanje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lo8HyNaI3B34gfof6NMyJC9MXbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9luu7CHKcYzmIr9fPmGsOvEZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Largamelion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:05:
De paal is idd niet beschikbaar. Je kan dat zien in de app en op de paal zelf aan de kleur van de LED rond de aansluiting van de laadkabel. Voor mensen die niet vertrouwd zijn met deze palen kan dit wellicht verwarrend zijn en voor enige frustratie zorgen, maar op zich is dat bv. niet anders dan een defecte paal.
Ik vind het meer zoals een restaurant: je kunt altijd gewoon de stad in lopen, maar sommige mensen reserveren liever van tevoren. Het is gewoon mooi dat de optie bestaat, eindelijk een organisatie die iets nieuws probeert.
Volgende zomer mss nog 1x op reis met deze wagen en daarna wordt het wellicht een ID Buzz.
Tweedehands zijn ze al onder de 40k te koop. Wat een leuke dingen zijn dat.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:15
Zjanzjak schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:40:
[...]

[...]

Meen ergens ooit gelezen te hebben dat de reservering voor een bepaalde tijd (10 minuten? 15 minuten?) geldt, daarna vervalt het gewoon.
Lijkt me onwenselijk. 10min laden is regelmatig meer dan een geplande laadstop

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Largamelion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:05:
[...]
Volgende zomer mss nog 1x op reis met deze wagen en daarna wordt het wellicht een ID Buzz. Qua verbruik niet veel beter maar wel een grotere batterij waardoor ik net die extra range heb die ik nu dikwijls mis.
Je kan ook een ID.7 overwegen?
Ruim genoeg voor 2 volwassenen en 3 kinderen, maar wel een pak zuiniger én grotere accu. :)
Wij rijden nog zuiniger met vouwwagen erachter dan jij zonder… 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F1dude
Andrehj schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:24:
[...]

• Auto's met caravan.
  • etc.
Klopt, ik stond met een Duitser te praten. Die kwam de parkeerplek niet op met zijn caravan. Hij gaf aan dat de gemeente wilt voorkomen dat mensen met een camper gaan overnachten op de parkeerplek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
SalexSun schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Lijkt me onwenselijk. 10min laden is regelmatig meer dan een geplande laadstop
De reservering geldt voor wanneer je er nog niet staat natuurlijk. Als je staat te laden bezet je de paal sowieso.

Op zich zou zo’n tijdslot nog wel redelijk zijn, maar het is geen efficiënt gebruik van de locatie tijdens piekdrukte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
TucanoItaly schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Tweedehands zijn ze al onder de 40k te koop. Wat een leuke dingen zijn dat.
Ja ik ben echt fan en draai ook telkens mijn hoofd als er eentje passeert. In België zie ik ze al geregeld rijden, maar in Frankrijk en Spanje maar eentje gezien in die 2 weken. Opvallend ook hoe weinig niet-Teslas er laden bij de SuCs. Ik was in bijna alle gevallen de enige niet-Tesla die er stond, zelfs bij die volle plaats waar 29 palen stonden waren het op 1 Audi na allemaal Tesla's gedurende die 40 min dat wij er waren.

Ook meteen zowat het enige grote nadeel van een ID Buzz voor mij: de laadpoort bij VW is altijd rechtsachter. Ik zou 'm veel liever rechtsvoor of linksachter hebben, dat geeft een hoop meer laadopties imo. In Saint-Saturnin stond er ook een ID3 twee plaatsen in te palmen op de drukke V2, dat leverde hem toch vele boze blikken op. Ook een ID7 gezien in Bourg-Achard die zich in bochten probeerde te wringen aan de V3 SuCs om geen 2 plaatsen in te palmen en uiteindelijk afdroop naar elders, al had ie daar wel opties vond ik. Ik zou met de ID Buzz op zo'n zwarte dagen denk ik enkel bij de V4's durven laden.
Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Je kan ook een ID.7 overwegen?
Ruim genoeg voor 2 volwassenen en 3 kinderen, maar wel een pak zuiniger én grotere accu. :)
Wij rijden nog zuiniger met vouwwagen erachter dan jij zonder… 8)7
Samengesteld gezin dus eigenlijk 4 kinderen, de dochter is echter met het vliegtuig gegaan met vrienden. Dat is ook de voornaamste reden dat ik de Buzz wil, daar passen we allemaal in zodat we niet moeten opsplitsen als we eens weg willen. Verder droom ik er ook al een tijd van om de westkust af te rijden met een van (zonder kinderen dan), dat lijkt me ook best te doen met de Buzz met z'n tweeën.

En ja, de XC40 is een erg onzuinige wagen op de snelweg, maar toen ik in 2022 moest kiezen uit de lease catalogus was dat de beste optie binnen ons budget. Heb er verder zeker geen spijt van.

[ Voor 25% gewijzigd door Largamelion op 27-07-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Zjanzjak schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:40:
[...]

[...]

Ik dacht dat de reservering werkt tot 15min na het gereserveerde tijdstip, ben je dan niet aan het laden dan moet je een boete betalen. ik iets van €1,50 dacht ik dat het was bij Iberdrola.

TeslaBjorn had er in Thailand ook regelmatig mee te maken en vond het ook helemaal niets. Wilde hij ergens laden en was de lader vrij, bleek dat hij voor een bepaalde tijd weg moest omdat die gereserveerd was. Een waardeloos systeem m.i..

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:45

Oekol

waka waka hey hey

Ik gebruik ABRP altijd voor onszelf op vakantie naar Portugal. Nu wil ik schoonouders helpen die met de caravan gaan, waar kan je extra auto toevoegen in de app? Kan het niet vinden, volgens internet zou 't moeten kunnen. Of zeker alleen als je betalend lid bent?

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:15
Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:49:
[...]

De reservering geldt voor wanneer je er nog niet staat natuurlijk. Als je staat te laden bezet je de paal sowieso.

Op zich zou zo’n tijdslot nog wel redelijk zijn, maar het is geen efficiënt gebruik van de locatie tijdens piekdrukte.
Ja dat bedoel ik. Tijdens die 10min reservering dat jij er nog niet bent had een ander al weer weg kunnen zijn.

Wat mij betreft is het systeem van tesla nog niet zo slecht; route en laadstops worden gepland aan de hand van verwachte bezettingsgraad. Dat werkt goed omdat ze bij Tesla veel data hebben (van mensen onderweg en hun route, soc). Het zou mooi zijn als er vanuit de industrie een dergelijk crossplatform systeem komt oid

[ Voor 25% gewijzigd door SalexSun op 27-07-2025 14:17 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:12
[...]

Het is natuurlijk wennen, maar dit kan ook wel iets van de toekomst zijn.
Op die manier kom je nooit bij een laadplein waar alles bezet is. Daarmee is de verloren tijd minimaal.
Voor elektra is het natuurlijk stevige klantenbinding,

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Stefannn schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:33:
[...]

Op die manier kom je nooit bij een laadplein waar alles bezet is. Daarmee is de verloren tijd minimaal.
Ik zie het wel zitten. Is mij ook wel een fee waard, dat er een vrije paal op me wacht in het hoogseizoen.

Snap echter ook de frustratie als je aankomt en de paal is vrij. Moet dan echt een strak ingeregeld systeem zijn met een hoge boete als je niet komt laden. Ik denk aan 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 21:35
@Largamelion Wat een hoog verbruik. Dit was bij ons vanaf de Ardeche naar huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GreVJgagh6Hi4kEif-qnwxo0cZY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q6MWnRcN8tJ2t3Pp6ZtLwS0b.jpg?f=user_large

Heb je een dakkoffer erop oid?

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:04
[...]

Als het rustig is heb je weinig aan je reservering, en wanneer het wel dusdanig druk is dat een reservering nuttig zou zijn schroef je met dat systeem de capaciteit flink omlaag.
Ik zou niet weten waarom je als exploitant dat laatste zou willen faciliteren, tenzij de klant er flink voor betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
[...]

Is voor mij eerder reden deze te mijden. What you see is what you don’t get.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:05

DSK

boeiend...

DSK schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:31:
Vorige week van België (West-Vlaanderen) naar Kroatië gereden (1500km in totaal) voor de eerste keer lange rit met de Q4 40 na drie jaar met een Model Y te rijden. Ook geen gebruik gemaakt van Tesla SuC gezien die op eigen kosten zijn.
Niks echt gepland op voorhand omdat ik uit ervaring al weet dat op voorhand plannen meestal al na de eerste stop in duigen valt door ongepland stoppen, veel verkeer en file of onverwacht toch verder kunnen rijden. Wel ABRP premium genomen, vooral om de laadpaalbezetting te kunnen volgen met Android Auto.

Eerste dag ~1000km:
Rond 5u30 vertrokken met 100%, eerste stop na ~350 km voor ontbijt en geladen 3%>88%, tweede stop ~190km verder (toiletnood) en geladen 38%-83%, derde stop voor lunch na opnieuw ~190km. Normaal ging dit verder zijn maar hier 2h30 over gedaan door files, geladen 35%-97% en laatste stuk nog ~270km en aangekomen met 37% rond 17u.

Tweede dag nog ~520km:
In ochtend in de buurt gaan opladen tot 93%, dan ontbijt gedaan met het gezin (ben altijd vroeg wakker) en vertrokken rond 08u30. Na ~320km gestopt voor lunch en geladen 25%>89%. Uiteindelijk aangekomen met 45% na nog eens ~200km. Heel druk verkeer in Slovenië met als resultaat dus ook wel een laag verbruik (ik dacht dat de auto 16,6 kWh/100km gemiddeld aangaf op het einde).

Bij de laatste laadstop heb ik wel 15-20 min moeten wachten voor ik kon laden. ABRP gaf steeds aan dat er een paal vrij was maar bij het aankomen stond er een rij en men zei dat één van de vier palen defect was. Uiteindelijk als het mijn beurt was daar wel proberen te laden en dat werkte gewoon... Waarschijnlijk ging er dus helemaal geen rij geweest zijn, mocht men die paal gebruikt hebben als voorzien of ging ABRP mij naar een ander laadpunt sturen.

Ging eigenlijk boven verwachting vlot. Ik was dan nog selectief in waar in kon laden (bijvoorbeeld geen E-on of ENBW in Duitsland omdat mijn laadpas van het werk dat niet ondersteund, heb wel een Shell Recharge privé als backup). Zoals de vorige keren met de model Y is het drukke verkeer en de file een stuk vervelender dan het laden. Zeker als je een beetje plant met ontbijt - lunch - andere lijkt het niet alsof je wacht op het laden en zit de wagen meestal voller dan gepland.

Over de Q4 ben ik ook best wel positief. Op papier zou dit een stuk slechter moeten zijn dan de model Y LR maar in de praktijk duurt laden eigenlijk zo goed als even lang, ondanks de 250kW piek bij de Tesla, door de vlakke laadcurve. Tot rond de 70% zit ik steeds boven 100kW, wat niet het geval was bij de Model Y. Mijn laadstops zouden zelfs nog een stuk beter kunnen door leger te rijden en steeds op te laden met <10% maar dit is moeilijk te plannen weet ik uit ervaring, zeker als het al later wordt en iedereen krijgt honger of moet naar het toilet :)

In Kroatië is het wel een heel stuk minder gesteld met laadpalen. Zowel trage als snelle laders zijn dunbezaaid maar ik mag/kan laden bij onze verblijfsplaats (lang leve 24h laden aan 10A) dus normaal gezien is dit verder zorgeloos.
Gisteren was de terugrit dus ook hier weer een klein verslagje:

Eerste dag (~920km):
Vertrokken in Kroatië met 100% rond 06:45 en eerste stuk 356km gereden, aangekomen met 13%. Redelijk zuinig vooral door de lagere snelheid door Slovenië (4h15 over gedaan). Bij Ionity Flachau geladen van 13% > 81% in 26 minuten. Bedoeling was om opnieuw ~300km ver te rijden maar plots moest de dochter naar het toilet, dus na ~170km gestopt in Holzkirchen. Gezien er ook een lader vrij was, hier 45% > 65% geladen in 8 min en weer vertrokken. Volgende stuk 193km gereden en aangekomen met 9% bij Ionity Merklingen. Hier hebben we een late lunch/vroeg avondmaal gedaan dus langer gebleven dan nodig en 9% > 100% geladen in 58 min. Laatse stuk was nog 183km naar het hotel en daar aangekomen met 62%. Over het algemeen een redelijk laag verbruik door de hele dag door het veel te drukke verkeer in Duitsland.

Tweede dag (~550km):
Zoals bij de heenrit was ik vroeg wakker dus in de buurt van het hotel opgeladen tot 100% en daarna samen ontbijt gegeten en vertrokken rond 08u40. Eerste stuk 342km gereden in 3h23 en aangekomen met 7% bij Shell Recharge in Courrière. Hier geladen 7% > 82% in 28 min. Eigenlijk meer dan nodig maar waren nog bezig aan de lunch. Laatste stukje nog ~200km gedaan in 1h52 en aangekomen met 36%.
Steeds vlot verkeer gehad met uitzondering van enkele keren wat trager bij wegenwerken.

Nog steeds tevreden van de Q4 eTron. Overtreft mijn verwachting en moet niet onderdoen aan de model Y LR voor langere trips. Laden gaat consistent met 120kW gemiddeld van ~5%-80% waardoor je steeds in iets minder dan een half uur klaar bent. Op de terugweg heb ik geen gebruik meer gemaakt van ABRP maar zelf mijn volgende stop ingepland met Google maps (met steeds een alternatief eerder en verder zodat ik eerder kan stoppen indien nodig of verder kan rijden bij traag verkeer)

Verder misschien nog de volgende tips voor nieuwkomers
  • Plan een realistische maar relatief verre stop in (300-350km voor de Q4, waarschijnlijk verder voor nieuwere generatie) en speel wat met je snelheid om rond de 5% aan te komen bij de lader
  • Probeer het laden wat in te plannen samen met eetmomenten, zo lijkt het niet of je moet wachten op het laden en meestal ben je sneller klaar met laden dan nodig
  • Hou de bezetting van je geplande stop wat in de gaten (met Chargemap bijvoorbeeld). Dit kan een paar dagen op voorhand om in te schatten of er een laadfile zou kunnen zijn
  • Meestal kijk ik een beetje naar laders in de buurt van de range en zorg ik voor een chargemap linkje die mijn vrouw dan kan gebruiken om de bezetting op te volgen. Zo kunnen we nog uitwijken als het nodig is
  • Op drukke dagen is laden langs de snelweg meestal geen goede keuze (tenzij >10 stalls en dan nog). De snelweg afrijden en oprijden bespaart je meestal wachten in een laadfile en is bovendien best wel ontspannend en levert meestal properdere locaties en toiletten op

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:02

s3n

Dit weekend naar het zuidwesten van Frankrijk gereden met een m3h en enkel bij Tesla geladen.

Helaas 2x een laadfile. Een plek met 20 stalls waarvan er 12 leeg zouden zijn volgens de auto. 200m voor aankomst sprint ie naar "wachten". Stop later zelfde verhaal met 4 vrije plekken weergegeven van de 8, maar alles vol. Ook alleen maar Tesla's, dus het was waarschijnlijk te voorspellen.

Daarnaast niet echt top notch locaties. Staan langs de snelwegen zoveel laadpalen, zal de terugweg zeker ook anderen gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Een locatie met 8 stalls zou ik sowieso al overslaan. Die met 20 is wel een groot verschil. Had je nog uitwijkmogelijkheid?
En hoe lang heb je daar gewacht?

Ik oriënteer me meestal vantevoren, ook toen ik nog tesla reed. Richting wintersport 1x 1 min moeten wachten bij Malsfeld, ook 8 stalls. Die mijd ik tegenwoordig, kan ook in de navi van tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Oekol schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:01:
Ik gebruik ABRP altijd voor onszelf op vakantie naar Portugal. Nu wil ik schoonouders helpen die met de caravan gaan, waar kan je extra auto toevoegen in de app? Kan het niet vinden, volgens internet zou 't moeten kunnen. Of zeker alleen als je betalend lid bent?
Bij instellingen kan je gewoon een andere auto kiezen.
Als je daarmee een route plot, kan je die naar de schoonouders sturen. Evt ook een met andere instellingen (vaker laden bijv..). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 16:02

s3n

Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:35:
Een locatie met 8 stalls zou ik sowieso al overslaan. Die met 20 is wel een groot verschil. Had je nog uitwijkmogelijkheid?
En hoe lang heb je daar gewacht?

Ik oriënteer me meestal vantevoren, ook toen ik nog tesla reed. Richting wintersport 1x 1 min moeten wachten bij Malsfeld, ook 8 stalls. Die mijd ik tegenwoordig, kan ook in de navi van tesla.
Beide keren 10 min wachten. Ik filter meestal alleen de oude laders er uit, dat je de snelheid moet delen met de buurman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Volgende zaterdag moet ik terug langs Hamburg, deze keer in zuidelijke richting.

Is er iemand gisteren daar langs gereden? Hoe veel tijd had je nodig ?

Ik zit nog met een onverwerkt trauma na de heenrit die me 14 uur tijd kostte voor goed 900 km.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
Tommie12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:02:
Volgende zaterdag moet ik terug langs Hamburg, deze keer in zuidelijke richting.

Ik zit nog met een onverwerkt trauma na de heenrit die me 14 uur tijd kostte voor goed 900 km.
Er is bij Gluckstadt een veerdienst over de Elbe, maar of je er gelukkig van wordt onderweg naar België?
Ik woon in noord-oost Nederland, en voor mij werkt dat als ik langs Bremerhafen richting Oldeburg rij.
De autobahn(en) langs Hamburg zijn, en blijven voorlopig, een ramp!
Reken zeker op meer dan een uur vertraging.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:02:

Ben er vrijdag langsgekomen, vanuit de boot van Kiel, ergens tussen 11 en 13u op de ring gezeten. Volgens mij een klein uurtje file gehad.

Maar was het vorig weekend niet extreem omdat er toen echt afsluitingen waren ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stanny
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ondertussen op de terugweg van zuid Spanje naar België.

Waar ik voor deze reis (ik reed toen nog geen EV) uren en uren met ABRP en allerhande laadpassen en apps routes aan het uitvlooien was, is dat toch volledig anders uitgedraaid.
Zoals hier al vaak aangegeven klopt de realiteit simpelweg niet met wat je op voorhand allemaal loopt te plannen.
Zo heb ik de heenreis uiteindelijk exclusief op Electra geladen in Frankrijk en tesla in Spanje. Kwam gewoon goed uit toen.
Ik reed op de heenreis alleen en dus ook gewoon door en door, als ik dan eens mijn benen strekte op een tussenstop, dan keek ik welke lader ik nog kon halen en ging ik naar daar. Werkte perfect.

Nu op de terugweg, vrouw en kinderen zijn nu ook mee.
Mijn ABRP route is ook al volledig overboord en grotendeels hetzelfde verhaal als de heenreis, maar toch iets anders: ik kijk de avond voor een rijdag (de route is opgedeeld in 4 rijdagen en een aantal langere overnachtingen er tussen) kijk ik hoeveel rijbereik ik heb en ga ik even kijken welke tesla/Electra lader er op een geschikte afstand ligt die ook wat voor de kinderen betekent. Of aan een supermarkt ligt, dan koppelen we onze lunch daar aan.
Werkt ook perfect en op deze manier nog nooit moeten wachten op het laden, de auto is steeds sneller klaar voor wij onze tussenstop hebben kunnen afronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Beste mensen, ik ga binnenkort op reis naar de Franse/Spaanse Pyreneeën. Ik reageer uiteraard niet voor niks in dit topic...
Ik heb een Kia EV6 RWD 77 kWh, ik heb daar een trekhaak onder laten zetten, en ook dat is niet voor niets...
Gaat uiteraard aardig van z'n plek en mag 1600 kg trekken.

Ik ga met een motor trailer met daarop 2 motoren.
De trailer zelf dat is een flinke en gekeurd voor 1350 kg.
Het mooie hier van is, is dat ik dus nog even E achter B hebben moeten halen i.v.m. het volledige gewicht van alles bij elkaar op geteld. Dat was best een uitgave maar ik er er voor zorgen dat dit het waard is geweest!

Helaas is het sinds een tijdje zo dat je niet zoals met het oude BE rijbewijs, een aanhangwagen, kan beladen tot je aan de 3500 kg zit maximaal, rekening houdende met wat de auto mag trekken. Dus stel een aanhang wagen met een gewicht van 2000 kg, laden tot 1200 kg, die vlieger gaat helaas niet meer op.
Het maximale gewicht dat gaat dus tellen.
Met de motor trailer kwam ik dus boven de 3500 kg uit, met de EV6. Dezelfde combinatie rijden, zoals de vorige keer, met een Volvo V50 benzine, mocht dus wel gewoon, was ook prima te doen maar natuurlijk niet zo leuk als met de EV6!

Ik heb verder weinig ervaring met zo'n lange reis met een flink gewicht er achter, tenminste, niet met een EV.

Ik heb zover het kon (het is nogal wat...) dit hele topic door genomen, maar heb mijn zoek acties beperkt tot de EV6 omdat dit het beste vergelijk geeft, uiteraard heb ik al behoorlijk wat mooie reis verhalen gelezen...

Wat ik nu weet is dat ik het beste ABRP kan gebruiken (met een abonnement), en ik heb de reis ook al enigszins voorbereid, en wat ik in dit topic gelezen heb, is dat je met een flinke caravan een bereik van ongeveer 230 km zou kunnen halen en bij de 180 ongeveer moet gaan laden om hem rond de 80% te houden.
Een motor trailer is natuurlijk wel wat minder zwaar en ook lager, dus ik verwacht dat het qua range iets gunstiger uit zal vallen.

Waar ik nu mee zit, is de vraag of ik me heel erg moeilijk moet gaan maken door elke laad stop te plannen en dan met een pasje moeilijk moet gaan doen om een paar cent te besparen, of gewoon gaan (met hulp van ABRP). Ik weet dat de Kia navigatie ook laadstops kan plannen, alleen die is niet zo fijn als een routeplanner via Apple Carplay. Voor het gemak heb ik een tablet waar ik ABRP op zet en via Carplay zal ik waarschijnlijk een andere routeplanner hebben staan.

Ik heb een aantal pasjes van Plugsurfing, Shell, Q8, et cetera. In Nederland laad ik met de pas van mijn werkgever (zelf zou ik zo'n auto nooit kunnen betalen).

Ik zoek een laad pas die ik in heel Europa kan gebruiken en die mij het meeste voordeel in het algemeen zou geven.
Na wat onderzoek lijkt het er op dat het allemaal niet zo veel maakt.
Ze hebben allemaal dat je de start kosten niet hoeft te betalen maar dat je daarna gewoon het geldige tarief hebt.

Wel heb ik gezien dat het laden in Frankrijk en Spanje een stuk gunstiger is dan in Nederland.

Zelf dacht ik dat het makkelijkste een pasje was van de ANWB (dan heb ik een soort all-round pasje), of misschien eentje van Bip&Go omdat ik toch al zo'n badge hebt voor de péage.

Via-via heb ik vernomen dat je met Tesla Supercharge ook voordelig kan laden, maar dan moet je dus weer net elke stop bij zo'n Tesla Supercharger gaan plannen.
Ook Ionity met het Power abonnement kan gunstig zijn, maar ook dan moet ik het weer helemaal afstemmen op Ionity... En ik vraag me af of het besparen van die paar centen, dit gedoe wel waard is?

Wat zou in het algemeen het handigst zijn, even afgezien van een paar cent voordeel die ik er misschien mee ga hebben? Een reis bereid ik altijd goed voor, alleen met de EV dat is nieuw, ik zal met een volle acculading vertrekken, en in de buurt van het huisje wat ik gehuurd heb, daar zijn meer dan voldoende (snel) laad mogelijkheden.

Verder heb ik er dus nog geen ervaring mee maar zal het hele verhaal uitgebreid gaan delen na de reis!

Ik zie nu ook de post boven mij, Ik heb ook gekeken naar het Electra+ abonnement maar dan zit ik net zo goed gebonden aan een laad aanbieder.

[ Voor 7% gewijzigd door eX0duS op 28-07-2025 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Ophidian schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:46:
@Largamelion Wat een hoog verbruik. Dit was bij ons vanaf de Ardeche naar huis.

[Afbeelding]

Heb je een dakkoffer erop oid?
Nee, wel een volgeladen koffer en frunk. Op de terugweg zelfs de bandenspanning nog op punt gezet omdat ik een melding kreeg, rechtsachter zat er blijkbaar maar 2,07 bar op i.p.v. 2,8. Veel verschil maakte dat echter niet, verbruik bleef tussen de 23-24kWh/100km. Sommige stukken zelfs zonder airco gereden en met de optimizer aan. Welke modeljaar en versie rij je?
eX0duS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:23:

Wat zou in het algemeen het handigst zijn, even afgezien van een paar cent voordeel die ik er misschien mee ga hebben.

Verder heb ik er dus nog geen ervaring mee maar zal het hele verhaal uitgebreid gaan delen na de reis!
Die paar centen voordeel lopen snel op hoor. Bij sommige providers halveert dat zowat de prijs per kWh dus als je een lange rit doet en voor 200€ laadt kost je dat anders 400€. Voor mij toch de moeite om wat onderzoek te doen en te plannen. Een laadpass die je overal kan gebruiken en daarmee gewoon laden waar het je best uitkomt is een gemak, maar er hangt een prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 21:35
Largamelion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:37:
[...]
Nee, wel een volgeladen koffer en frunk. Op de terugweg zelfs de bandenspanning nog op punt gezet omdat ik een melding kreeg, rechtsachter zat er blijkbaar maar 2,07 bar op i.p.v. 2,8. Veel verschil maakte dat echter niet, verbruik bleef tussen de 23-24kWh/100km. Sommige stukken zelfs zonder airco gereden en met de optimizer aan. Welke modeljaar en versie rij je?
MY23, SMSR. Vandaar zo opvallend omdat we dezelfde hebben ;) Hele rit met airco aan, geen files en zonder optimizer.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Largamelion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:37:
KNIP

[...]
Die paar centen voordeel lopen snel op hoor. Bij sommige providers halveert dat zowat de prijs per kWh dus als je een lange rit doet en voor 200€ laadt kost je dat anders 400€. Voor mij toch de moeite om wat onderzoek te doen en te plannen. Een laadpass die je overal kan gebruiken en daarmee gewoon laden waar het je best uitkomt is een gemak, maar er hangt een prijskaartje aan.
Om dit prijsvoordeel te behalen bij het laden onderweg, moet je veel moeite doen. Pak net als de kudde een Ionity Power abbo en accepteer een laadfile of laad bij Tesla als je geen 800V auto hebt. Voorkom je een hoop gehussel met laadpassen.

Daarnaast zijn er wat andere keuzes zoals ENBW of Electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:18
Net terug van een weekendje Berlijn.
Wat me opviel, er staat bij de meeste Tesla SuC’s niemand. EweGo bij de Mcdonald’s vaak bezet, Ionity vak populair.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie van Til
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:44

Harrie van Til

Doe maar blauw

Even een gefundeerd artikel van Bright als tegenhanger van het paniekvoetbal van Telegraaf cs.
Edoch jammer van die resolute ABRP-aanbeveling.
https://www.bright.nl/nie...j-voor-een-snellader.html

EV6 77kWh, Light, Gravity Blue MY2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

Beste mensen, ik ga binnenkort op reis naar de Franse/Spaanse Pyreneeën. Ik reageer uiteraard niet voor niks in dit topic...
Ik heb een Kia EV6 RWD 77 kWh, ik heb daar een trekhaak onder laten zetten, en ook dat is niet voor niets...

Het mooie hier van is, is dat ik dus nog even E achter B hebben moeten halen i.v.m. het volledige gewicht van alles bij elkaar op geteld. Dat was best een uitgave maar ik er er voor zorgen dat dit het waard is geweest!

Helaas is het sinds een tijdje zo dat je niet zoals met het oude BE rijbewijs, een aanhangwagen, kan beladen tot je aan de 3500 kg zit maximaal, rekening houdende met wat de auto mag trekken. Dus stel een aanhang wagen met een gewicht van 2000 kg, laden tot 1200 kg, die vlieger gaat helaas niet meer op.
Met de motor trailer kwam ik dus boven de 3500 kg uit, met de EV6. Dezelfde combinatie rijden, zoals de vorige keer, met een Volvo V50 benzine, mocht dus wel gewoon, was ook prima te doen maar natuurlijk niet zo leuk als met de EV6!

Ik heb verder weinig ervaring met zo'n lange reis met een flink gewicht er achter, tenminste, niet met een EV.

Ik heb zover het kon (het is nogal wat...) dit hele topic door genomen, maar heb mijn zoek acties beperkt tot de EV6 omdat dit het beste vergelijk geeft, uiteraard heb ik al behoorlijk wat mooie reis verhalen gelezen...

Wat ik nu weet is dat ik het beste ABRP kan gebruiken (met een abonnement), en ik heb de reis ook al enigszins vorobereid, en wat ik in dit topic gelezen heb, is dat je met een flinke caravan een bereik van ongeveer 230 km zou kunnen halen en bij de 180 ongeveer moet gaan laden om hem rond de 80% te houden.
Een motor trailer is natuurlijk wel wat minder zwaar en ook lager, dus ik verwacht dat het qua range iets gunstiger uit zal vallen.

Waar ik nu mee zit, is de vraag of ik me heel erg moeilijk moet gaan maken door elke laad stop te plannen en dan met een pasje moeilijk moet gaan doen om een paar cent te besparen, of gewoon gaan (met hulp van ABRP). Ik weet dat de Kia navigatie ook laadstops kan plannen, alleen die is niet zo fijn als een routeplanner via Apple Carplay. Voor het gemak heb ik een tablet waar ik ABRP op zet en via Carplay zal ik waarschijnlijk een andere routeplanner hebben staan.

Ik heb een aantal pasjes van Plugsurfing, Shell, Q8, et cetera. In Nederland laad ik met de pas van mijn werkgever (zelf zou ik zo'n auto nooit kunnen betalen).

Ik zoek een laad pas die ik in heel Europa kan gebruiken en die mij het meeste voordeel in het algemeen zou geven.
Ze hebben allemaal dat je de start kosten niet hoeft te betalen maar dat je daarna gewoon het geldige tarief hebt.

Wel heb ik gezien dat het laden in Frankrijk en Spanje een stuk gunstiger is dan in Nederland.

Zelf dacht ik dat het makkelijkste een pasje was van de ANWB (dan heb ik een soort all-round pasje), of misschien eentje van Bip&Go omdat ik toch al zo'n badge hebt voor de péage.

Via-via heb ik vernomen dat je met Tesla Supercharge ook voordelig kan laden, maar dan moet je dus weer net elke stop bij zo'n Tesla Supercharger gaan plannen.
Ook Ionity met het Power abonnement kan gunstig zijn, maar ook dan moet ik het weer helemaal afstemmen op Ionity... En ik vraag me af of het besparen van die paar centen, dit gedoe wel waard is?

Wat zou in het algemeen het handigst zijn, even afgezien van een paar cent voordeel die ik er misschien mee ga hebben? Een reis bereid ik altijd goed voor, alleen met de EV dat is nieuw, ik zal met een volle acculading vertrekken, en in de buurt van het huisje wat ik gehuurd heb, daar zijn meer dan voldoende (snel) laad mogelijkheden.

Ik zie nu ook de post boven mij, Ik heb ook gekeken naar het Electra+ abonnement maar dan zit ik net zo goed gebonden aan een laad aanbieder.
Ik zou het geld van ABRP besparen en dat uitgeven aan een maandabo van Ionity en/of Electra (met code nu 2 maand gratis. Even zoeken in dit topic).
De navigatie in de EV6 is uitstekend.
Die Abo:s besparen op jouw reis echt veel geld t.o.v. de passen die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:25
Volgens mij is dat altijd al zo geweest.
Wat ik nu weet is dat ik het beste ABRP kan gebruiken (met een abonnement)
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt maar die heb je helemaal niet nodig, zeker niet met een EV6

Ik heb een shell pas, daarmee kan ik overal laden. Met andere passen kun je waarschijnlijk goedkoper uit zijn. Kijk op je route waar veel snelladers staan van hetzelfde merk en neem daarvoor een abonnement. Ik kijk zelf in de fastned app omdat die fijn werkt. Daarmee kun je ook de Ionity laders mee starten tegenwoordig. Andersom kan dat niet.Ik weet niet of je met een fastned abonnement ook korting krijgt bij Ionity. Dat zou dan wel fijn zijn, beiden zijn goed vertegenwoordigd in Frankrijk.Of dat ook kan bij Atlante en Electra weet ik niet.

Tesla zou ik alleen als nood gebruiken. Je EV6 laad daar met maar max 97 kW op ipv 233 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:43
Ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt maar het was altijd al de TMM van de combinatie die bepaalde welk rijbewijs je nodig had. En voor een combinatie zwaarder dan 3,5t TMM had je toch altijd al BE nodig ? Er zijn wel andere dingen veranderd maar dit stukje eigenlijk niet. Trailer terugkeuren was een goedkopere optie geweest maar ik vind het persoonlijk niet slecht om wat vaardigheden te leren als je dit soort afstanden met een aanhanger gaat rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 27-07-2025 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Het TMM dat is inderdaad waar je rekening mee moet houden, boven de 3500 kg heb je een BE rijbewijs nodig.
Inderdaad, terugkeuren en/of lichtere trailer en/of andere trekauto, had gekunnen maar was uiteraard niet voordeliger geweest (ik heb extra lessen nodig gehad omdat ik nog nooit een meter gereden had met een aanhangwagen).
Plus het is sowieso wel handig als je veilig onderweg bent. Die mensen die vroeger het BE rijbewijs er gratis bij kregen, ja dat is makkelijk praten.

Ik meen dat als je het BE rijbewijs voor 2013 hebt gehaald deze regels soepeler zijn en dat het totale massa er niet zozeer toe doet, maar meer wat er als maximum geladen mag worden (wat de auto mag trekken), maar niet boven de 3500 kg inderdaad.
Ik heb vernomen dat veel EV rijders met dit probleem zitten en dus vaak onbewust zonder het juiste rijbewijs rijden (of er nog achter komen dat ze dus eigenlijk het BE rijbewijs moeten hebben).
Mijn vorige e-Niro had een goede range maar mocht niks trekken (fietsendrager). De range van de EV6 is volgens de GOM minder dan de e-Niro ondanks de grotere accu, maar het zal voldoende zijn om op plaats van bestemming te komen zonder te veel gedoe.

Wat betreft ABRP, dat heb ik uit dit topic gehaald. Ik heb het een keer uit getest en ik vond het wel handig dat ik op kan geven dat ik er iets achter heb hangen. En je kan mooi de laadstops zien en er staan zelfs foto's bij.
Een abonnement kost geloof ik 5 euro p/m en is maandelijks opzegbaar.

Ik vind het scherm van de EV6 niet fijn, het is heel minimalistisch vorm gegeven en ik vind het heel fijn als ik op de kaart POI punten kan zie, ik heb de mogelijkheden voor een extra routeplanner, dus ik dacht, gemak dient de mens. Ik rijd zoals te lezen is motor, dus ik weet wel dat sommige zaken handig zijn als je die ook in je scherm ziet (en het snel kan bedienen).

Ik lees dat Ionity dus een goede zou zijn, ik kan de reis natuurlijk plannen dat deze zoveel mogelijk langs Ionity laders gaat, eventueel met Electra er bij (schijnt goed vertegenwoordigt te zijn in Frankrijk).
Aangezien ik net de Pyreneeën oversteek zal het grootste laad gedoe in Frankrijk zijn).

[ Voor 16% gewijzigd door eX0duS op 27-07-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
eX0duS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:21:
Wat betreft ABRP, dat heb ik uit dit topic gehaald.
Van een handvol mensen die er bij zweren? _O-
You do you maar je kan echt makkelijk zonder.

Iemand vanmiddag nog:
DSK schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:43:
Op de terugweg heb ik geen gebruik meer gemaakt van ABRP maar zelf mijn volgende stop ingepland met Google maps (met steeds een alternatief eerder en verder zodat ik eerder kan stoppen indien nodig of verder kan rijden bij traag verkeer)
Of van iets later;
stanny schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:22:
Ondertussen op de terugweg van zuid Spanje naar België.

Waar ik voor deze reis (ik reed toen nog geen EV) uren en uren met ABRP en allerhande laadpassen en apps routes aan het uitvlooien was, is dat toch volledig anders uitgedraaid.
Zoals hier al vaak aangegeven klopt de realiteit simpelweg niet met wat je op voorhand allemaal loopt te plannen.

Mijn ABRP route is ook al volledig overboord
Frankrijk stikt van de snelladers: https://www.google.com/ma...%2C2.1754276499999925&z=6

[ Voor 6% gewijzigd door Zjanzjak op 27-07-2025 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster

Wat ik nu weet is dat ik het beste ABRP kan gebruiken (met een abonnement), en ik heb de reis ook al enigszins vorobereid, en wat ik in dit topic gelezen heb, is dat je met een flinke caravan een bereik van ongeveer 230 km zou kunnen halen en bij de 180 ongeveer moet gaan laden om hem rond de 80% te houden.

Neem iig geen Tesla abo met een EV6, die kunnen daar niet snel laden ivm 400V vs 800V incompatibiliteit.

Het Electra abo is gratis, zie eerder in dit topic, dus neem die sowieso. Daarnaast zou ik als ik jou was een ionity abo erbij nemen. Met die twee zou je wel genoeg moeten hebben aan snelladen?

Een ABRP premium abo hoeft niet als je je EV6 langs Electra en ionity kan laten routeren. Het enige voordeel van premium is CarPlay of Android auto integratie en connectie met je auto. Maar dat hoeft alleen als je auto zelf iets niet kan. :)

ABRP is wel handig ter voorbereiding, maar kijk ook naar locaties voor en na de ABRP stops, omdat het in de praktijk toch vaak anders uitpakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:32:
[...]
Het Electra abo is gratis, zie eerder in dit topic, dus neem die sowieso. Daarnaast zou ik als ik jou was een ionity abo erbij nemen. Met die twee zou je wel genoeg moeten hebben aan snelladen?
Fastned, Ionity, Electra en Atlante koppelen hun snellaadnetwerken via de nieuwe Spark Alliance. EV-rijders kunnen straks met hun vertrouwde app én abonnementsvoordeel ook laden bij de andere drie aanbieders. Hoewel ze hiermee in feite vooroplopen op de komende AFIR-wetgeving, bieden ze ook wat extra. Ze maken snelladen onderweg namelijk ook voordeliger.
https://sparkalliance.com/

Ik kan vanuit de fastned app ook een sessie starten bij Ionity, Electra en Allante. Weet iemand of ik een abonnement bij Fastned kan nemen en dan de korting bij alle aanbieders krijg?
Is er iemand die dat kan/wil proberen?

Dat scheelt namelijk in het aantal abonnementen en een veel groter bereik in (egenlijk heel west) Europa.

[ Voor 14% gewijzigd door lfah2000 op 27-07-2025 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
lfah2000 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Fastned, Ionity, Electra en Atlante koppelen hun snellaadnetwerken via de nieuwe Spark Alliance.

Ik kan vanuit de fastned app ook een sessie starten bij Ionity, Electra en Allante. Weet iemand of ik een abonnement bij Fastned kan nemen en dan de korting bij alle aanbieders krijg?

Dat scheelt namelijk in het aantal abonnementen en een veel groter bereik in (egenlijk heel west) Europa.
Oh wacht, het staat er wel:
EV-rijders kunnen straks met hun vertrouwde app én abonnementsvoordeel ook laden bij de andere drie aanbieders. Hoewel ze hiermee in feite vooroplopen op de komende AFIR-wetgeving, bieden ze ook wat extra. Ze maken snelladen onderweg namelijk ook voordeliger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ja, maar je blijft bij die andere het gasttarief betalen, dus de volle mep.
Vandaar dat het loont een gratis Electra abo te nemen icm een betaalde ionity. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:03:
Ja, maar je blijft bij die andere het gasttarief betalen, dus de volle mep.
Vandaar dat het loont een gratis Electra abo te nemen icm een betaalde ionity. ;)
In aanvulling van wat @Puppetmaster zegt, twee belangrijke vragen en antwoorden uit de FAQ:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-KRCT-vBPfc9gKiRpaYrVTfYWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/er0zWdsknlKuWPgZktNN3mI5.jpg?f=fotoalbum_large

Voorlopig geen Ionity korting bij de andere 3 partners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
En zonder rfid card staan de deelnemers van Spark Alliance bij mij sowieso niet bovenaan om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:25
Puppetmaster schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:49:
[...]

De reservering geldt volgens mij vanaf de verwachte aankomsttijd gerekend vanaf je huidige locatie plus 10-15 minuten. Dus tot die tijd kan iemand anders daar (nog) laden volgens mij. Vorige week in Pisa zo de Electra laadpaal weten te gebruiken mbv reservering. Is namelijk een druk punt met weinig snellaad mogelijkheden.

[ Voor 15% gewijzigd door Shenk86 op 27-07-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
ZeRoC00L schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Ben er vrijdag langsgekomen, vanuit de boot van Kiel, ergens tussen 11 en 13u op de ring gezeten. Volgens mij een klein uurtje file gehad.

Wij afgelopen zondag rond een uur of 5. Toen de hele dag de boel daar in de gaten gehouden en het was de hele dag tussen een half uur en 3 kwartier file. Afgelopen zaterdag was het sowieso drukker vanwege alle vakantieverkeer, maar waren er inderdaad ook wat extra afsluitingen.

[removed]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Masterkev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
Stond vanmiddag bij Ionity Nahetal toen de sessie via de app niet wou starten. Na poging 2 de helpdesk maar gebeld.

Daar had ik binnen een minuut iemand aan de lijn en na het doorgeven van het stall nummer gaf de dame aan dat er inderdaad een storing was en vroeg ze of ik de stekker even in de auto kon steken. Toen ik dat gedaan had starte ze op afstand een laadsessie en kreeg ik 20 kWh gratis van Ionity. En laat dat nu net voldoende zijn om onze overnachtingsplek te halen.

Prima service :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Masterkev schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:56:
Stond vanmiddag bij Ionity Nahetal toen de sessie via de app niet wou starten. Na poging 2 de helpdesk maar gebeld.

Daar had ik binnen een minuut iemand aan de lijn en na het doorgeven van het stall nummer gaf de dame aan dat er inderdaad een storing was en vroeg ze of ik de stekker even in de auto kon steken. Toen ik dat gedaan had starte ze op afstand een laadsessie en kreeg ik 20 kWh gratis van Ionity. En laat dat nu net voldoende zijn om onze overnachtingsplek te halen.

Die gratis 20kWh is v.z.i.w. in zo'n geval standaard procedure, dus in voorkomend geval altijd bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
ZeRoC00L schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Het weekend van 17/18 Juli was het extreem omdat ze een tunnel gewoon afgesloten hadden, bovenop de gedeeltelijke afsluiting in de Elbe tunnel. En dan waren er werken op de omleiding…. Met wisselend verkeer. Crimineel gewoon.
Ik ben door woonwijken en woonerven geleid door de navi… en ik was uiteraard niet alleen, want verderop kwam dan toch weer alles samen.

Een uurtjje… tja, dat is niet abnormaal in Hamburg.

[ Voor 13% gewijzigd door Tommie12 op 27-07-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:47
Vandaag naar Normandie gereden, eerste Ionity stop onder Lille helemaal prima, genoeg open plekken en het laden ging zeer snel.
Vervolgens had ik een volgende Ionity ingesteld waar ik met 10% zou aankomen en die had maar 3 snelle laadplekken.
Dus onderweg toch even gaan zoeken en ik vond een Total langs de snelweg die 10 plekken zou hebben. Daar naartoe geredenn
Maar blijkbaar vinden ze het in Frankrijk nodig om 1 baan naar het tankstation en 1 baan terug naar de snelweg. Ofwel ik stond eerst in een korte file om bij de laadplekken te komen en vervolgens had ik het geluk dat er nog een vrij was.
Je kon daar ook niet netjes in een rijtje opstellen omdat je dan de oprit naar de snelweg blokkeerde. Laat staan als je daar met een aanhanger of caravan zou moeten laden.

Laatste stop zodat ik vol op mijn eindlocatie zou komen was een Ionity met 10 plekken vlak voor Caen. Eigenlijk dezelfde ellende als bij de total dus ook weer 1 weg waar je niet een rij kon maken. Er was er nog 1 vrije plek waar ik hem kon zetten maar de Nederlanders naast ons zeiden dat die kapot was (nergens fysiek te zien in de vorm van een rood lampje of iets anders simpels). Nederlanders zeiden dat ze bijna klaar waren en vervolgens mochten wij hun plek gebruiken. Laden met de Xpeng G6 gaat echt als de brandweer, met al die drukte in de tankstations om te plassen en wat eten te komen moet je je nog haasten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Masterkev schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:56:
Toen ik dat gedaan had starte ze op afstand een laadsessie en kreeg ik 20 kWh gratis van Ionity. En laat dat nu net voldoende zijn om onze overnachtingsplek te halen.

Goede service hoor, maar als men op afstand alsnog een laadsessie kan starten, dan lijkt het me sterk dat de laadpaal zelf echt defect is.

Wat mij, en zeker met een Nissan Leaf, tegenhoudt bij langere ritten is het gebrek aan adequate service wanneer een snellader toch niet blijkt te werken. In de praktijk komt het vaak neer op: “Vervelend dat de lader niet werkt, maar we kunnen u helaas niet verder helpen.” Compensatie heb ik tot nu toe nooit ontvangen.

Bij partijen als Lidl of Aldi kan ik dat nog enigszins begrijpen. Laden is daar meestal slechts een extra service, geen kernactiviteit. Maar bij een partij als Fastned, die zich volledig op snelladen richt, zou een vorm van compensatie voor het ongemak, bijvoorbeeld een coupon voor een aantal gratis kWh, wel gepast zijn. Dat zou ook het vertrouwen in de dienstverlening versterken.

In mijn geval moest ik uiteindelijk noodgedwongen via een reguliere AC-lader laden, omdat er op die locatie maar één Fastned-snellaadpunt beschikbaar was en die werkte dus niet. Op zo’n moment weet je als EV-rijder niet of er meer laadplekken zijn, of dat je simpelweg pech hebt met één paal. De bewegwijzering geeft ook geen status aan van de laadvoorziening, dus je komt pas bij aankomst achter het probleem. Dat is frustrerend, zeker als je afhankelijk bent van die ene laadoptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faraz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08 20:49
martinBMW schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 02:51:
[...]

Als je een auto met een 70kWh accu oplaadt van 10 naar 80% dan moet je met laadverlies erbij 50 kWh afrekenen. In Nederland levert het Ionity abo 32 cent voordeel per kWh op, dus 16 euro - bij de eerste laadbeurt al terug verdiend
Precies. Ik rijd al 2 weken lang rond in Europa met Ionity power, voor weinig geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:48

Ik rij zelf met caravan. Naar Noord-Spanje had ik een Ionity abo. Naar zuiden Frankrijk zijn er voldoende Ionity laadplaekken.
Gebruik gewoon de Kia-navi en vergeet dat hele ABRP.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
lfah2000 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Fastned, Ionity, Electra en Atlante koppelen hun snellaadnetwerken via de nieuwe Spark Alliance. EV-rijders kunnen straks met hun vertrouwde app én abonnementsvoordeel ook laden bij de andere drie aanbieders. Hoewel ze hiermee in feite vooroplopen op de komende AFIR-wetgeving, bieden ze ook wat extra. Ze maken snelladen onderweg namelijk ook voordeliger.

Nee, je krijgt het voordeel van Ionity abo niet als je het laden start via de Fastned app. Start maar eens een laadproces en dan laat Fastned zien dat je de volle mep moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 17-09 16:42
Zapato schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Is voor mij eerder reden deze te mijden. What you see is what you don’t get.
Waarom? Als iedereen dat systeem zou gebruiken, heb je geen laadfiles en een optimale paalindeling en een perfecte aansluiting. Als je althans ook weer vertrekt stipt als het systeem dat vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Wimploo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:43:
Vandaag naar Normandie gereden, eerste Ionity stop onder Lille helemaal prima, genoeg open plekken en het laden ging zeer snel.
Vervolgens had ik een volgende Ionity ingesteld waar ik met 10% zou aankomen en die had maar 3 snelle laadplekken.
Dus onderweg toch even gaan zoeken en ik vond een Total langs de snelweg die 10 plekken zou hebben. Daar naartoe geredenn
Maar blijkbaar vinden ze het in Frankrijk nodig om 1 baan naar het tankstation en 1 baan terug naar de snelweg. Ofwel ik stond eerst in een korte file om bij de laadplekken te komen en vervolgens had ik het geluk dat er nog een vrij was.
Je kon daar ook niet netjes in een rijtje opstellen omdat je dan de oprit naar de snelweg blokkeerde. Laat staan als je daar met een aanhanger of caravan zou moeten laden.

Laatste stop zodat ik vol op mijn eindlocatie zou komen was een Ionity met 10 plekken vlak voor Caen. Eigenlijk dezelfde ellende als bij de total dus ook weer 1 weg waar je niet een rij kon maken. Er was er nog 1 vrije plek waar ik hem kon zetten maar de Nederlanders naast ons zeiden dat die kapot was (nergens fysiek te zien in de vorm van een rood lampje of iets anders simpels). Nederlanders zeiden dat ze bijna klaar waren en vervolgens mochten wij hun plek gebruiken. Laden met de Xpeng G6 gaat echt als de brandweer, met al die drukte in de tankstations om te plassen en wat eten te komen moet je je nog haasten ook.
Je kunt in de Ionity app toch zien of de laadpaal beschikbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterkev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:47:
[...]

Goede service hoor, maar als men op afstand alsnog een laadsessie kan starten, dan lijkt het me sterk dat de laadpaal zelf echt defect is.
Het zal iets in de communicatie tussen de app en de paal geweest zijn vermoed ik. Ze kon in ieder geval op afstand zien waar het misging en zou het doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:16
Wimploo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:43:

Maar een extra bewijs dat ik er goed aan heb gedaan eind juni en op een maadag naar Normandie te rijden. Volgens mij heb ik twee dezelfde laadpleinen gebruikt (Ionity Seclin en Giberville Nord). Nergens hoeven wachten, over het algemeen maar een 1 à 2 plekken bezet. Het klopt dat de rijbanen op aires ondoorgrondelijk zijn, en de laadplekken soms op onhandige plekken zijn neergezet. Precies naar de juiste laadplek navigeren helpt wel, plus de niet al te grote bordjes goed volgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Harrie van Til schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:05:
Even een gefundeerd artikel van Bright als tegenhanger van het paniekvoetbal van Telegraaf cs.
Edoch jammer van die resolute ABRP-aanbeveling.
https://www.bright.nl/nie...j-voor-een-snellader.html
Bright is nooit “gefundeerdd”, ze zijn gesponsord.
Alsof je zonder ABRP nergens geraakt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 20:47
HansAuutB schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:47:
[...]

Je kunt in de Ionity app toch zien of de laadpaal beschikbaar is?
Yes dat was ook te zien dus voor de volgende keer zeker checken. Maar als je alleen in de auto natuurlijk niet relax als je een app tijdens het rijden moet bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
DDDikkiedik schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:34:
[...]

Waarom? Als iedereen dat systeem zou gebruiken, heb je geen laadfiles en een optimale paalindeling en een perfecte aansluiting. Als je althans ook weer vertrekt stipt als het systeem dat vraagt.
Als je vlakbij bent misschien of een passagier hebt die de reservering kan doen misschien. Anders krijg je er de stress bij of je het haalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Wimploo schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:14:
[...]

Yes dat was ook te zien dus voor de volgende keer zeker checken. Maar als je alleen in de auto natuurlijk niet relax als je een app tijdens het rijden moet bekijken.
En @HansAuutB ,
Mijn ioniq5 laat het zelfs life op het dashboard zien.
Tijdens mijn reis naar Noorwegen had ik dat ook al een uur van te voren open om te zien “hoe de traffic” bij een laadstop was.
- 1 stop heb ik naar aanleiding daarvan overgeslagen. Gedurende een uur steeds bezet en elke vrijkomende paal pinnen een paar minuten weer bezet. Geheid een laad file.
- ik heb 1x meegemaakt dat er volgens het dashboard 2 palen vrij waren die exact toen ik van de weg ging bezet werden.
- en zelfs een keer dat er 2 vrij waren, dat liep in de laatste km voor de paal terug naar 1, en ik ging de snelweg af achter een ID4. Die die laatste vrije paal wegkaapte.
Tja.. de app cq het dashboard kon daar niks aan doen.

Die eerste keer ben ik maar bij de palen gaan parkeren om rustig uit te zoeken of er een alternatief was maar toen kwam er met een paar minuten een paal vrij. Nog voor ik een alternatief had gevonden.
Die tweede keer had ik geen alternatief. Dat was zuur… kwartier wachten. Maar goed… dat is me in 5 weken met 38 laadbeurten slechts 2x overkomen.
Anyway… mogelijkheid een paal te reserveren lost dit wel op.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
Er is in Duitsland een proef gaande om onderweg "stroom af te nemen van je eigen
(nu nog bedrijfs-)aansluiting" met een opslag voor de CPO.
Link: https://www.iao.fraunhofe...enz-fuer-e-lkw-laden.html
Zal hier op termijn een 'diepgevoelde wens van EV rijders' in vervulling gaan?

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
  • Laatst online: 16:10
wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van AI mbt plannen reis naar buitenland?. Een beetje spelen met copilot en gemini geeft verrassend mooie resultaten. Een beetje spelen met de prompt / parameters en en met gemini deep search komt er een getailleerd rapport uit (inclusief hotelplanning). De informatie over mogelijkheden auto wordt opgehaald, (ionity) laadstations overwogen etc etc

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Stefannn schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:42:
[...]
Dan heb je het voor jouw situatie opgelost, maar dan moet er een andere auto weer wachten bij een paal die voor jou is gereserveerd. Ik denk dat je dat situaties krijgt want iemand die er niet bekend mee is gaat proberen te laden. Als het drukker is moet je auto's passeren die staan te wachten etc. Zeker als we er rij staat kost het alleen maar extra tijd omdat die paal misschien wel 10 tot 15 minuten staat te wachten. En dan kan er dus niemand laden, lijkt mij alleen maar onhandig en in het algemeen maar gedoe bij drukte. En zonder drukte is het niet nodig.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefannn
_birdie_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:53:
wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van AI mbt plannen reis naar buitenland?. Een beetje spelen met copilot en gemini geeft verrassend mooie resultaten. Een beetje spelen met de prompt / parameters en en met gemini deep search komt er een getailleerd rapport uit (inclusief hotelplanning). De informatie over mogelijkheden auto wordt opgehaald, (ionity) laadstations overwogen etc etc
Met alle respect: wat mij betreft is dat off-topic.
AI is leuk. Maar heeft ook heel veel onnauwkeurigheden die je dan moet bediscussiëren hetgeen niet in dit topic thuishoort.
Beetje vergelijkbaar met “wat zijn de ervaringen met gebruik van partner mbt plannen van reis”.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
jongetje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:01:
[...]

Dan heb je het voor jouw situatie opgelost, maar dan moet er een andere auto weer wachten bij een paal die voor jou is gereserveerd. Ik denk dat je dat situaties krijgt want iemand die er niet bekend mee is gaat proberen te laden. Als het drukker is moet je auto's passeren die staan te wachten etc. Zeker als we er rij staat kost het alleen maar extra tijd omdat die paal misschien wel 10 tot 15 minuten staat te wachten. En dan kan er dus niemand laden, lijkt mij alleen maar onhandig en in het algemeen maar gedoe bij drukte. En zonder drukte is het niet nodig.
Mee eens. Ik zie het als het neerleggen van een handdoek op een ligbed bij het hotelzwembad, blijft de hele dag ongebruikt en tegen het einde van de dag komt er iemand. :( Zo'n hekel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zapato
jongetje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:01:
[...]

En er zullen ongetwijfeld hufters zijn die een gereserveerde plek innemen en wachten tot de gereserveerde tijd is verlopen. In plaats van richting ‘ouderwets’ tanken komt er weer een complicatie bij naast de verschillende pasjes en apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Tommie12 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:41:
[...]

Het weekend van 17/18 Juli was het extreem omdat ze een tunnel gewoon afgesloten hadden, bovenop de gedeeltelijke afsluiting in de Elbe tunnel. En dan waren er werken op de omleiding…. Met wisselend verkeer. Crimineel gewoon.
Ik ben door woonwijken en woonerven geleid door de navi… en ik was uiteraard niet alleen, want verderop kwam dan toch weer alles samen.

Een uurtjje… tja, dat is niet abnormaal in Hamburg.
Het weekend van 5 juli was hetzelfde aan de hand: de tunnel was dicht en je moest dwars door de krochten van Hamburg met toeterend verkeer. Ik had er spijt van dat we de route van Kopenhagen over Odense hadden gekozen, en niet met de veerboot: dan hadden we rechtstreeks op de E47/A1 uitgekomen en niet op de afsluiting. Ik zou hier nu ook voor kiezen, de A7 vanaf Flensburg geeft gegarandeerd vertraging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Laatst online: 17-09 16:42
Zapato schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:38:
[...]

Als je vlakbij bent misschien of een passagier hebt die de reservering kan doen misschien. Anders krijg je er de stress bij of je het haalt.
Het zou inderdaad handig zijn als hij rekening houdt met je locatie en voortgang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
Stefannn schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:42:
[...]

En @HansAuutB ,
Mijn ioniq5 laat het zelfs life op het dashboard zien.
Tijdens mijn reis naar Noorwegen had ik dat ook al een uur van te voren open om te zien “hoe de traffic” bij een laadstop was.
- 1 stop heb ik naar aanleiding daarvan overgeslagen. Gedurende een uur steeds bezet en elke vrijkomende paal pinnen een paar minuten weer bezet. Geheid een laad file.
- ik heb 1x meegemaakt dat er volgens het dashboard 2 palen vrij waren die exact toen ik van de weg ging bezet werden.
- en zelfs een keer dat er 2 vrij waren, dat liep in de laatste km voor de paal terug naar 1, en ik ging de snelweg af achter een ID4. Die die laatste vrije paal wegkaapte.
Tja.. de app cq het dashboard kon daar niks aan doen.

Die eerste keer ben ik maar bij de palen gaan parkeren om rustig uit te zoeken of er een alternatief was maar toen kwam er met een paar minuten een paal vrij. Nog voor ik een alternatief had gevonden.
Die tweede keer had ik geen alternatief. Dat was zuur… kwartier wachten. Maar goed… dat is me in 5 weken met 38 laadbeurten slechts 2x overkomen.
Google Maps toont ook die bezetting en ik had exact dezelfde ervaring. Als de vriendin reed, keek ik ook altijd van een uur tevoren hoe druk de bezetting aan de komende laadstop was (ook in de Ionity app zelf). En net bij zo'n Ionity met slechts 4 palen was er meestal 1 vrij en soms 2, maar toen ik uiteindelijk aankwam, bleken ze alle 4 bezet en stonden er 2 auto's te wachten. Het kan ook zo snel gaan soms dus je moet er wat geluk mee hebben, maar laadplaatsen met zo weinig palen kan je best gewoon mijden op drukke dagen. Zeker tussen 12u-14u aan de tankstations langs de snelweg, want daar wil iedereen gaan laden en blijven ze dikwijls wat eten ook.

Ik merkte dit jaar toch een behoorlijke stijging qua elektrische auto's in Frankrijk en zelfs in Spanje. In het dorp waar we verbleven is sinds enkele jaren een laadpaal waar je gratis kan laden (max 5kW). Die staat in geen enkele app dus je kan de bezetting niet checken, maar de vorige 2 jaren was dat zowat mijn privé laadpaal en was die altijd vrij. Dit jaar stonden er geregeld andere wagens met Spaanse nummerplaat en vooral plug-ins, dus de gouden tijden lijken daar gepasseerd. Bij m'n laatste laadsessie de dag voor vertrek, zat er ook een briefje tussen de ruitenwisser met vraag een bericht te sturen als ik klaar was met laden (heb ik dan ook gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guultje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-07 17:09
Zjanzjak schreef op zondag 27 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Heb je überhaupt wel de zoekfunctie hier boven aan de pagina gebruikt? ;)
Uiteraard... ik zie echter door de bomen het bos niet meer.
Binnen NL laad ik gewoon aan huis.
Ik heb geen zin om de hoofdprijs bij iedere paal te betalen, blijf een NL'er...
Ionity heeft niet zo'n geweldig aanbod in Umbrië, dus was benieuwd of iemand bereid is om wat advies te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 19:39
Guultje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:24:
[...]

Ionity heeft niet zo'n geweldig aanbod in Umbrië, dus was benieuwd of iemand bereid is om wat advies te geven.
Ik zou de app Chargeprice downloaden, filteren op een bepaalde snelheid (>75 kW) en dan kijken welke laders in combinatie met laadpassen handig zijn. Met deze methode is het voor iedereen voor elk EU land op te lossen ipv alle individuele adviezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
schumacher schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Ik zou de app Chargeprice downloaden, filteren op een bepaalde snelheid (>75 kW) en dan kijken welke laders in combinatie met laadpassen handig zijn. Met deze methode is het voor iedereen voor elk EU land op te lossen ipv alle individuele adviezen.
Mee eens. En ook de app EVDC kan handig zijn voor Italië.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:07
Largamelion schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:21:
Nog vergeten vermelden: bij m'n laatste sessie vrijdag met de Mobilize Charge Pass van Renault werd er 44,7ct aangerekend i.p.v. de gebruikelijke 35ct bij Ionity. Zelfde paal als in de heenreis en beide keren met de kaart geactiveerd, abo nog steeds actief. Morgen maar even contact opnemen want dit klopt niet volgens mij, tenzij de prijzen plots erg gestegen zijn in Spanje.

[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of je inhoudelijk een reactie gaat krijgen.

1,5 maand geleden zijn wij naar Italie geweest en alle sessies zijn afgerekend zonder de korting terwijl ons abonnement actief was. Als ik belde met het telefoonnummer op de factuur dan krijg je een mail adres want zij gaan niet over de Mobilize pas. Vanuit het mailadres kreeg ik een ander telefoonnummer (dat niet werkte) en nu ben ik doorverwezen naar een multimedia mailadres van Mobilize waar totaal geen reactie van komt. Reageren op het mailtje met de factuur heeft ook geen nut, dat mailadres accepteert geen mail (bestaat zogenaamd niet)

De "schade" is bijna 180 euro wat we te veel hebben betaald, ik denk dat ik de creditcard maatschappij maar ga vragen om wat betalingen te storneren. Misschien dat er dan een reactie komt |:(

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 10:19
[...]

Dan zou ik toch voor een maandje een abbo nemen bij Ionity, dan kun je onderweg goedkoop laden, voldoende dekking. Als backup kan je altijd uitwijken naar een Tesla SuC, die zijn zonder abbo ook best betaalbaar. Pak de laatste Ionity bij Fiori en dan heb je voldoende om je bestemming te halen. Als je op bestemming veel gaat rijden, lokaal ga je op zoek naar een betaalbare paal. Zoek ook eens in dit forum op Italië, dan kom je best veel reisverslagen tegen, met soms tips voor lokale laadnetwerken. Ik ben er zelf nog niet geweest met een EV, wel meermaals naar de Alpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie van Til

Harrie van Til

Doe maar blauw

[...]

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80097674

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Largamelion
LT1970 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:01:
[...]

Ik ben benieuwd of je inhoudelijk een reactie gaat krijgen.

1,5 maand geleden zijn wij naar Italie geweest en alle sessies zijn afgerekend zonder de korting terwijl ons abonnement actief was. Als ik belde met het telefoonnummer op de factuur dan krijg je een mail adres want zij gaan niet over de Mobilize pas. Vanuit het mailadres kreeg ik een ander telefoonnummer (dat niet werkte) en nu ben ik doorverwezen naar een multimedia mailadres van Mobilize waar totaal geen reactie van komt. Reageren op het mailtje met de factuur heeft ook geen nut, dat mailadres accepteert geen mail (bestaat zogenaamd niet)

De "schade" is bijna 180 euro wat we te veel hebben betaald, ik denk dat ik de creditcard maatschappij maar ga vragen om wat betalingen te storneren. Misschien dat er dan een reactie komt |:(
Wel, ik heb zonet mijn VISA nagekeken en de betaling is er nog niet afgegaan. Heb meteen mijn abo opgezegd en mijn betaalmiddel verwijderd uit de app. Dat ze mij maar manueel de factuur sturen en dan betaal ik niet zolang deze niet klopt. Heb op de site gekeken en de prijs van Ionity is nog steeds 35ct/kWh in Spanje, dus die 44ct is duidelijk een fout.

Gezien de brakke support na mijn vorige contact geloof ik niet dat we snel tot een goede oplossing zullen komen. Toen duurde het 2 maand na een manuele betaling van de factuur vooraleer ik antwoord kreeg op mijn mail en mijn Charge Pass gedeblokkeerd was. Heb het denk ik wel gehad als het nu weer gedoe is. Volgende keer wel gewoon weer via de Ionity app. Die pass mag dan handiger zijn en het abo iets goedkoper, het gedoe nadien is het mij niet waard.

Edit: Adres van support waar ik vorige keer contact mee had maar even een mail gestuurd: support@rcipay.freshdesk.com
Ook gezien dat ik in de terugweg bij exact dezelfde paal heb geladen als op de heenweg.

[ Voor 5% gewijzigd door Largamelion op 28-07-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Leuk dat je me aanhaalt.
Maar qua kaarten is het inmiddels achterhaald.
Mobilize Intense is een factureerdrama en afgelopen reis naar Puglia niet gebruikt.
Freshmile en Wroom kennen geen acties meer in Italië en zijn nu juist heel duur.
Heen en terug (of over Zwitserland of over Oostenrijk) zou ik nu gaan voor Ionity en vlak bij het Trasimeno meer zit nog een Ionity locatie.
Voor zoeken van laders terplekke zou mijn advies nu zijn Chargeprice en EVDC en dan kun/moet je wellicht nog een specifieke app gebruiken voor het laden zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Peter-036 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:43:
Er is in Duitsland een proef gaande om onderweg "stroom af te nemen van je eigen
(nu nog bedrijfs-)aansluiting" met een opslag voor de CPO.
Link: https://www.iao.fraunhofe...enz-fuer-e-lkw-laden.html
Zal hier op termijn een 'diepgevoelde wens van EV rijders' in vervulling gaan?
Dat soort balletjes is in Nederland ook wel eens opgeworpen, ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R-R-L
  • Laatst online: 19-09 11:52
Terug van een vakantie in Frankrijk, waarbij de koudwatervrees voor de EV (2019 Model 3 Long Range) totaal ongegrond bleek.

Vooraf via AI gecheckt welke laadpassen het verstandigst waren, op basis daarvan die van Fulli en Chargemap besteld. Zou vooral voor lokaal gebruik zijn, onderweg Tesla superchargers.
Ook vooraf het vakantieadres in de navigatie gezet en gezien dat hij een route via de superchargers uitstippelde, inclusief aankomstpercentages en benodigde laadtijden. Hoopgevend.

Dan toch de vraag, hoe goed gaat het met 135 km/u en een aerodynamicaverpestende fietsendrager op de trekhaak. Ga ik me ergeren aan de beperkte actieradius? Vaker en langer moeten stoppen dan anders? Weet uit ervaring dat stops met het gezin al snel een half uurtje zijn, maar toch, is dat lang genoeg?

Vrees bleek nergens voor nodig. Veelal tegen de 2 uur tussen de laadstops, waarbij de auto een keer aangaf dat ik prima een stop over kon slaan en bij een forse file automatisch een laadstop op de alternatieve route bedacht. Nergens hoeven wachten, alleen de supercharger bij Artenay was minder snel omdat hij heen en terug druk bezet was, kwamen er beide keren rond lunchtijd. Kreeg vaak nog voor we het rondje koffie en plassen gehad hadden de pushmelding dat de auto ver genoeg was om door te kunnen.

Op de camping gezien dat de dichtstbijzijnde lader bij Lidl op 7 km was. Onhandig maar soit. Bleek bij aankomst dat er gratis Tesla destination chargers waren die nog niet op de site stonden. Stonden ook nog stroompalen van toen het nog kampeerplaatsen waren, blauwe stekker aan de mobiele lader en ontdekt dat daar ook nog stroom op zat. Niet gehoord dat het niet mocht ondanks dat personeel af- en aanreed. Lokaal alles gratis kunnen rijden, vond de Nederlander in mij erg mooi.

Al met al erg goed bevallen. Geen centje pijn door de geweldige integratie van de navigatie en laders, plus de mooie meevaller op locatie. Voor €85 retour, op benzine was een enkele rit daarvan al niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

HansAuutB schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Leuk dat je me aanhaalt.
Maar qua kaarten is het inmiddels achterhaald.
Mobilize Intense is een factureerdrama en afgelopen reis naar Puglia niet gebruikt.
Freshmile en Wroom kennen geen acties meer in Italië en zijn nu juist heel duur.
Heen en terug (of over Zwitserland of over Oostenrijk) zou ik nu gaan voor Ionity en vlak bij het Trasimeno meer zit nog een Ionity locatie.
Voor zoeken van laders terplekke zou mijn advies nu zijn Chargeprice en EVDC en dan kun/moet je wellicht nog een specifieke app gebruiken voor het laden zelf.
Die Ionity vlakbij het Trasimeno meer staat bij mij als defect in de Hyundai navigatie en in de Ionity app kan ik hem niet kiezen.

Locatie Ionity Foiano della Chiana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragrootenboer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-08 20:03
Beste heren,

Ik volg dit lijntje al een poosje en het is mooi om te lezen hoe iedereen zich hier uit over de positieve ervaringen qua laadtijden en stops.

Voor de zaak kan ik een leaseauto uitkiezen. Alleen, ik ga regelmatig en elk jaar met de caravan naar zuid Frankrijk. Zijn er hier toevallig eigenaren van een elektrische auto die met een caravan ook zulke lange reizen maken? Ik ben benieuwd naar het verbruik tov het gebruikelijke. Mijn gevoel zegt dat het met een caravan van 1200 kilo lastig te doen lijkt. Maar wie weet zit ik er naast 😀. De elektrische auto’s die dit kunnen trekken zijn er wel, dus ben benieuwd!

[ Voor 7% gewijzigd door Ragrootenboer op 28-07-2025 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ragrootenboer schreef op maandag 28 juli 2025 @ 15:32:
Beste heren,

Ik volg dit lijntje al een poosje en het is mooi om te lezen hoe iedereen zich hier uit over de positieve ervaringen qua laadtijden en stops.

Voor de zaak kan ik een leaseauto uitkiezen. Alleen, ik ga regelmatig en elk jaar met de caravan naar zuid Frankrijk. Zijn er hier toevallig eigenaren van een elektrische auto die met een caravan ook zulke lange reizen maken? Ik ben benieuwd naar het verbruik tov het gebruikelijke. Mijn gevoel zegt dat het met een caravan van 1200 kilo lastig te doen lijkt. Maar wie weet zit ik er naast 😀. De elektrische auto’s die dit kunnen trekken zijn er wel, dus ben benieuwd!
Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Geeft een hoop info bij Frankrijk Caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-09 13:33
Beste heren,

Op dit moment is mijn beste vriend met een Tesla Model Y LR op pad naar Denemarken met gezin.
Heeft een caravan van 1200kg erachter. Twee fietsen ook voorzijde caravan geplaatst. Gemiddeld verbruik zat op 36kWh/100 km over de eerste 450km. Hij stopt elke 150/170 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:47:
[...]

In mijn geval moest ik uiteindelijk noodgedwongen via een reguliere AC-lader laden, omdat er op die locatie maar één Fastned-snellaadpunt beschikbaar was en die werkte dus niet. Op zo’n moment weet je als EV-rijder niet of er meer laadplekken zijn, of dat je simpelweg pech hebt met één paal. De bewegwijzering geeft ook geen status aan van de laadvoorziening, dus je komt pas bij aankomst achter het probleem. Dat is frustrerend, zeker als je afhankelijk bent van die ene laadoptie.
In de praktijk hoef je zelden lang te wachten op een vrijkomende lader. Bij een gemiddelde laadtijd van 30 min en 8 stalls waarvan er 7 werken, niet meer dan zo’n 5-10 minuten. Op zo’n moment een trage AC lader gaan zoeken is dus zinloos…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jdbiggelaa schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:54:
[...]

In de praktijk hoef je zelden lang te wachten op een vrijkomende lader. Bij een gemiddelde laadtijd van 30 min en 8 stalls waarvan er 7 werken, niet meer dan zo’n 5-10 minuten. Op zo’n moment een trage AC lader gaan zoeken is dus zinloos…
Met een Nissan Leaf ben je afhankelijk van het steeds schaarser wordende netwerk van CHAdeMO-snelladers. Op die specifieke locatie was slechts één snellader aanwezig: een zogeheten triple charger van Fastned, oftewel één fysieke laadplek (stall). Vanaf de snelweg is echter niet te zien of deze lader buiten werking is. Tijdens het rijden via navigatie of apps controleren vind ik onnodig afleidend en in het ergste geval gevaarlijk. Daarom geef ik de voorkeur aan duidelijke en actuele informatie via de bewegwijzering, zodat ik onderweg zo min mogelijk handelingen hoef te verrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:35
MarcoEV schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Op dit moment is mijn beste vriend met een Tesla Model Y LR op pad naar Denemarken met gezin.
Heeft een caravan van 1200kg erachter. Twee fietsen ook voorzijde caravan geplaatst. Gemiddeld verbruik zat op 36kWh/100 km over de eerste 450km. Hij stopt elke 150/170 km.
Hoe gaat dat praktisch, moet hij dan vaak de caravan afkoppelen? Bij een Fastned kan je vaak langs de lader rijden maar Tesla sc's zijn dat meestal niet volgens mij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:40
Beste heren,

Moet of mag je electrisch rijden? Ik zou met een caravan lekker bezine gaan rijden. En anders caravan verkopen en een stacaravan huren als je een BEV moet rijden. Nu zijn wij geen campeerders dus misschien zeg ik domme dingen. :)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
Beste heren,

Zie mijn eerder geplaatst verslag van trip in 2024 naar Umbrië. Een soortgelijk verslag van mijn reis met caravan naar Spanje staat ook in dit forum.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80097674
No worries.
Reken voor het verbruik op 50-60% extra tov normaal verbruik. Dus normaal 20kWh/100km dan nu 30-32 kWh/100km.
Zodra je op reis gaat moet je vantevoren even kijken welke passen of apps op dat moment aantrekkelijke tarieven hanteren en dan gewoon gaan.
Succes bij de keuze en voor straks alvast heel veel rijplezier.
Als je eenmaal flink met een EV hebt gereden wil je nooit meer iets anders.

Edit:
Hier nog verslag van (terug)reis Spanje.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75878388

[ Voor 3% gewijzigd door HansAuutB op 29-07-2025 11:16 ]

Pagina: 1 ... 118 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.