Beste mensen, ik ga binnenkort op reis naar de Franse/Spaanse Pyreneeën. Ik reageer uiteraard niet voor niks in dit topic...
Ik heb een Kia EV6 RWD 77 kWh, ik heb daar een trekhaak onder laten zetten, en ook dat is niet voor niets...
Gaat uiteraard aardig van z'n plek en mag 1600 kg trekken.
Ik ga met een motor trailer met daarop 2 motoren.
De trailer zelf dat is een flinke en gekeurd voor 1350 kg.
Het mooie hier van is, is dat ik dus nog even E achter B hebben moeten halen i.v.m. het volledige gewicht van alles bij elkaar op geteld. Dat was best een uitgave maar ik er er voor zorgen dat dit het waard is geweest!
Helaas is het sinds een tijdje zo dat je niet zoals met het oude BE rijbewijs, een aanhangwagen, kan beladen tot je aan de 3500 kg zit maximaal, rekening houdende met wat de auto mag trekken. Dus stel een aanhang wagen met een gewicht van 2000 kg, laden tot 1200 kg, die vlieger gaat helaas niet meer op.
Het maximale gewicht dat gaat dus tellen.
Met de motor trailer kwam ik dus boven de 3500 kg uit, met de EV6. Dezelfde combinatie rijden, zoals de vorige keer, met een Volvo V50 benzine, mocht dus wel gewoon, was ook prima te doen maar natuurlijk niet zo leuk als met de EV6!
Ik heb verder weinig ervaring met zo'n lange reis met een flink gewicht er achter, tenminste, niet met een EV.
Ik heb zover het kon (het is nogal wat...) dit hele topic door genomen, maar heb mijn zoek acties beperkt tot de EV6 omdat dit het beste vergelijk geeft, uiteraard heb ik al behoorlijk wat mooie reis verhalen gelezen...
Wat ik nu weet is dat ik het beste ABRP kan gebruiken (met een abonnement), en ik heb de reis ook al enigszins voorbereid, en wat ik in dit topic gelezen heb, is dat je met een flinke caravan een bereik van ongeveer 230 km zou kunnen halen en bij de 180 ongeveer moet gaan laden om hem rond de 80% te houden.
Een motor trailer is natuurlijk wel wat minder zwaar en ook lager, dus ik verwacht dat het qua range iets gunstiger uit zal vallen.
Waar ik nu mee zit, is de vraag of ik me heel erg moeilijk moet gaan maken door elke laad stop te plannen en dan met een pasje moeilijk moet gaan doen om een paar cent te besparen, of gewoon gaan (met hulp van ABRP). Ik weet dat de Kia navigatie ook laadstops kan plannen, alleen die is niet zo fijn als een routeplanner via Apple Carplay. Voor het gemak heb ik een tablet waar ik ABRP op zet en via Carplay zal ik waarschijnlijk een andere routeplanner hebben staan.
Ik heb een aantal pasjes van Plugsurfing, Shell, Q8, et cetera. In Nederland laad ik met de pas van mijn werkgever (zelf zou ik zo'n auto nooit kunnen betalen).
Ik zoek een laad pas die ik in heel Europa kan gebruiken en die mij het meeste voordeel in het algemeen zou geven.
Na wat onderzoek lijkt het er op dat het allemaal niet zo veel maakt.
Ze hebben allemaal dat je de start kosten niet hoeft te betalen maar dat je daarna gewoon het geldige tarief hebt.
Wel heb ik gezien dat het laden in Frankrijk en Spanje een stuk gunstiger is dan in Nederland.
Zelf dacht ik dat het makkelijkste een pasje was van de ANWB (dan heb ik een soort all-round pasje), of misschien eentje van Bip&Go omdat ik toch al zo'n badge hebt voor de péage.
Via-via heb ik vernomen dat je met Tesla Supercharge ook voordelig kan laden, maar dan moet je dus weer net elke stop bij zo'n Tesla Supercharger gaan plannen.
Ook Ionity met het Power abonnement kan gunstig zijn, maar ook dan moet ik het weer helemaal afstemmen op Ionity... En ik vraag me af of het besparen van die paar centen, dit gedoe wel waard is?
Wat zou in het algemeen het handigst zijn, even afgezien van een paar cent voordeel die ik er misschien mee ga hebben? Een reis bereid ik altijd goed voor, alleen met de EV dat is nieuw, ik zal met een volle acculading vertrekken, en in de buurt van het huisje wat ik gehuurd heb, daar zijn meer dan voldoende (snel) laad mogelijkheden.
Verder heb ik er dus nog geen ervaring mee maar zal het hele verhaal uitgebreid gaan delen na de reis!
Ik zie nu ook de post boven mij, Ik heb ook gekeken naar het Electra+ abonnement maar dan zit ik net zo goed gebonden aan een laad aanbieder.
[
Voor 7% gewijzigd door
eX0duS op 28-07-2025 00:08
]