Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
Ga je naar Orval?
Mooie ruïne/abdij, lekker bier! 🍻👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:22
Nee, Florenville. Een dorp met 1 gewone lader en 2 snelladers. Vlak over de grens bij de Lidl een snellader...

Het wordt een spannende vakantie, voor het eerst met een EV haha!

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:59
Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:42:
Nee, Florenville. Een dorp met 1 gewone lader en 2 snelladers. Vlak over de grens bij de Lidl een snellader...

Het wordt een spannende vakantie, voor het eerst met een EV haha!
5 of 6 voorgestelde laadstops om 500 km af te leggen, heb je een accupakket van 20 kWh ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Neuh, maar 200kg bagage en een eerste keer dat ik überhaupt met een EV verder rijd dan 150km: liever conservatieve planning dan achteraf 3 uur te laat ergens inchecken en een boze vrouw.

Vooral dat laatste..

(MGZS 2019 44Kwh)

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:47:
Neuh, maar 200kg bagage en een eerste keer dat ik überhaupt met een EV verder rijd dan 150km: liever conservatieve planning dan achteraf 3 uur te laat ergens inchecken en een boze vrouw.

Vooral dat laatste..

(MGZS 2019 44Kwh)
Dat redt je ook met 2 laadstops.
Als je het conservatief aanpakt rij je weg met 100% en laadt de eerste keer bij 20% , dat is dus 80% van 44 kWh
Dan rijdt je na je eerste laadbeurt van 80% naar 20% dat is 60% van 44 kWh
Nog een keer laden en je hebt weer hetzelfde.
Dus 80% van 44 + 60% van 44 + 60% van 44 is bij elkaar 88 kWh.
Bij een verbruik van 17 kWh per 100 km kun je daar ruim 500 km mee rijden tot je laatste laadstop waar je hem nog een keer vol wilt gooien om ter plekke mee te rijden.
Als je doorrijdt tot 10% ipv 20% voor je gaat laden red je het helemaal makkelijk, maar dat is misschien nog wat spannend voor de eerste langere trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:49

Theuno

Da Devil Crew

Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:54:

Ik denk: dat klopt niet! Ik zag eerder een kortere route.
Ik denk eigenlijk dat beide routes niet kloppen.
Van ongeveer Assen naar ongeveer Virton in Belgie is iets minder dan 500km. Dat is toch gewoon A50, dan A73, Luik, Bastenaken, Neufchateau? Ik zou zeggen dat je daar geen ABRP voor nodig hebt, en dat er genoeg te laden is op die route.

--Met wat voor auto doe je dit dat je 5 keer een half uur gaat laden? Staan die instellingen ook goed?--

nvm. maar ik denk dat je niet zo veel hoeft te laden. Geniet van je vakantie!

[ Voor 7% gewijzigd door Theuno op 23-07-2025 20:51 ]

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dat leek mij ook de meest voor de hand liggende route, vandaar mijn gefronste wenkbrauwen.
Heb pas sinds deze week de premium versie geabonneerd en een obd-dongle aangeschaft.

Normaal rijd ik in mijn eigen omgeving rond de 14 à 15 kWh/100km maar nooit op de snelweg.
Even wat testritjes daar gedaan: 20kwh/100km... Dan word ik wel ineens conservatief!

Vrijdag ga ik rijden, ik laat wel weten hoe de reis is verlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:02
Zo, ik denk dat ik het meeste nu wel geregeld heb. Skoda powerpass, Shell recharge druppel, tesla app. Zwitserland vignet.

Zijn er nog mensen die bip&go hebben genomen voor de tol?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
@Chewmonkey Als je langere tijd een steady 100 km/h rijdt, zul je zien dat je verbruik wel weer wat zakt.
Het is vooral het optrekken naar die 100km/h dat, naast de vermeerdering van de luchtweerstand door de hogere snelheid, voor het hogere verbruik zorgt.
Althans, dat is mijn ervaring met de Ioniq 5, toch ook een auto met vrij veel frontaal oppervlak.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:37
Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:58:
Dat leek mij ook de meest voor de hand liggende route, vandaar mijn gefronste wenkbrauwen.
Heb pas sinds deze week de premium versie geabonneerd en een obd-dongle aangeschaft.

Normaal rijd ik in mijn eigen omgeving rond de 14 à 15 kWh/100km maar nooit op de snelweg.
Even wat testritjes daar gedaan: 20kwh/100km... Dan word ik wel ineens conservatief!

Niet te bang zijn. Met een beetje een fatsoenlijke temperatuur en een snelheid van 100-110 op de teller rijd je wel onder de 20kwh. Mijn ID3 deed 15kWh op een lange snelwegroute Groningen-Maastricht. Met 20 reken je echt conservatief genoeg. Rijd tot 20% leeg en zoek een snellader. Zeker in Nederland vind je om de 20km een snellader. 5 keer laden is echt te veel. Plan 3 stops in voor je gemoedsrust. Terugreis ga je het vast in 2 stops proberen ;).

Komt goed.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RPiNut
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Chewmonkey Vanuit Groningen stuurt ABRP mij richting limburg eigenlijk altijd over Ter Apel, de grens over naar Duitsland en later bij Venlo terug. Meestal even een guide punt toevoegen thv Arnhem werkt voor mij naar het zuiden prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:23

The Legend

*Plop*

Ik gebruik voor het plannen van de route altijd eerst gewoon Google Maps. Dat is in mijn ervaring veel betrouwbaarder qua snelste / meest logische route. Alle verschillende EV-apps produceren in mijn ervaring standaard vreemde routes. Eerst plannen met Maps, en als ik daarna laadstops aan de route wil toevoegen, switch ik naar Pump (imo beter dan ABRP)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:35
The Legend schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Ik gebruik voor het plannen van de route altijd eerst gewoon Google Maps. Dat is in mijn ervaring veel betrouwbaarder qua snelste / meest logische route. Alle verschillende EV-apps produceren in mijn ervaring standaard vreemde routes. Eerst plannen met Maps, en als ik daarna laadstops aan de route wil toevoegen, switch ik naar Pump (imo beter dan ABRP)
@Chewmonkey
Helemaal eens met @The Legend.
Er is al veel over abrp gezegd en dat ga ik niet allemaal herhalen.
Maar…. Het is ooit gestart als routeplanner om te zorgen dat je goed langs laadpalen komt in een tijd dat die er nog niet veel waren. Ze hebben ongetwijfeld veel gedaan aan “laadpalen plannen”, maar Google is een enorm bedrijf dat geheid veel beter is in “gewoon een route plannen” (rekening houden met gemiddelde drukte op tijdstip van de dag dat je gaat rijden bijvoorbeeld).
Anders dan vroeger is beschikbaarheid van laadpalen niet meer zo’n probleem. Er zijn meer palen. En de wltp is tegenwoordig veel groter.
Dus…
Ik plan werkelijk altijd mijn reis met een gewone routeplanner. Googlemaps kan. Maar Apple kan ook. En in mijn geval doet de ingebouwde navigatie het ook prima, ik plan dan in eerste instantie zonder laadstops.
Pas daarna zoek ik uit waar ik moet laden en dat is tussen de noordkaap en Kroatië geen enkel probleem.
Laadpalen zoeken gaat prima met mijn ingebouwde navigatie maar afgelopen zomer heeft mijn vrouw op de bijrijders stoel ook met Google maps nog (goedkopere) alternatieven gevonden. Gewoon zoeken naar “charge points” of “laadpalen”, of je zoekt op “ionity” of “fastned” of welk ander merk je maar wilt.
Laden is geen probleem.
Goedkoop houden (onder de 0.60euro/kWh) is lastiger. Dan ben ik ook pas het tweede jaar dat ik electrisch reed gaan doen. Voor die sporadische lange tocht die je maakt is dat de eerste maanden ook helemaal niet zo erg.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:37
Tip: gebruik de tesla SuC bij lugano Süd niet.

Gisteren vanuit Italië naar Duitsland gereden, via de gotthard tunnel was de planning. Ik wilde graag een relatief volle batterij voor de tunnel, dus besloot bij tesla SuC bij Lugano te gaan laden. Dat heeft me erg veel tijd gekost:

- Wegwerkzaamheden, dus flink omrijden om er te komen
- de charges zijn goed verstopt, als je er voorbij rijdt, mag je flink omrijden
- werkzaamheden bij de charges: 3 zijn er uitgeschakeld (al staat dat in de app)
- de werknemers hebben hun bestelbus op een van de plekken geparkeerd, waardoor er toch eentje minder beschikbaar is
- terug de snelweg op duurt ook eventjes

Uiteindelijk was de gotthard tunnel ook nog eens dicht (volgens Google), met dikke file. Heb de pass maar genomen, met zweet in de bilnaad. Fantastisch uitzicht, maar ik hou niet zo van rijden langs een afgrond 🙈😂

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Bint schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:17:
Uiteindelijk was de gotthard tunnel ook nog eens dicht (volgens Google), met dikke file. Heb de pass maar genomen, met zweet in de bilnaad. Fantastisch uitzicht, maar ik hou niet zo van rijden langs een afgrond 🙈😂
Tunnels gaan continue open en dicht bij (grote) drukte. Dat is in Nederland ook zo, je wilt namelijk geen file in een tunnel hebben. In Nederland noemen we dat tunneldoseren, dan gaat er elke keer een beperkte hoeveelheid auto's doorheen zodat de file alleen voor en na de tunnel is en niet erin.

Wat betreft deze tunnel: https://www.gotthard-traffic.ch/?lan=en

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 00:25
Hier hoop je toch altijd op bij Ionity 😇 #hauconcourt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_Cg725eVf_eKi4UHmgq6MN7Rk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yn9vhLaA5KwSziqqRgu3vQkH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door kramon op 24-07-2025 10:03 ]

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Maikie18 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:13:
Zo, ik denk dat ik het meeste nu wel geregeld heb. Skoda powerpass, Shell recharge druppel, tesla app. Zwitserland vignet.

Mijn vrouw gebruikt die. Ik had er zelf pech mee. Waarschijnlijk defect. Ik gebruik nu de Fulli van de ANWB. Deden het beide perfect deze zomer naar Toscane.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:44

5 jaar lang met plezier gebruiken we dit. Eerste 3 jaar alleen Frankrijk. Vorig jaar omgewisseld voor de versie met Italië.
Werkt super bij ons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:20

Ik heb de Fulli Nomade+ (incl Italië), nu € 9,99. Ideaal.
Afgelopen mei/juni naar de hak van Italië geweest. Nergens hoeven wachten, terwijl er bij andere poorten soms best wel rijen stonden.
Ik zeg doen.

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Telt een dagtrip van 400 km ook als een lange reis? Zo ja, dan plaats ik vanavond hier wel een kort verslag, in plaats van in het Nissan Leaf-topic. De manier waarop ik zulke ritten aanpak, wijkt namelijk nogal af van hoe de gemiddelde automobilist het zou doen, laat staan iemand met een EV. Eigenlijk vind ik alle routeplanners behoorlijk dom. Voor deze rit heb ik de eerste 20 à 50 km van Google Maps dan ook bewust genegeerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-s96bSQQUlrnvwiH-cXCDKsrwX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uIOJlUYFJc3s89fbKHy8prj.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk, AC-laden gaat met zo’n 20 km/u, mits je de laadpaal niet hoeft te delen. Heb je pech, dan zit je op 10 km/u, zeker als je, net als ik, in een Leaf rijdt die maar met 3,3 kW kan laden aan een 11 kW-paal. Dat betekent dus dat je relatief veel tijd kwijt bent aan laden. Daarom neem ik liever wat extra reistijd op de koop toe, zodat ik onderweg minder lang stil hoef te staan.

Ik kan daar wel wat toelichting bij geven, maar dat is met name relevant voor mensen uit Heerlen die via de standaardroute toch al Roermond passeren langs de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:51
Vraagje, ik krijg 20 augustus mijn nieuwe (lease) auto en we gaan 23 augustus op roadtrip richting noord/oost Spanje. Omdat we dus ook door Frankrijk rijden hebben we zo'n groene milieu sticker nodig. Om die aan te vragen en vanuit Frankrijk te ontvangen moet je natuurlijk je kenteken doorgeven maar die heb ik dus nog niet. Ik hoop die wel in de week van 4 augustus te ontvangen (dan komt de nieuwe auto aan bij de dealer om afleverklaar te maken). Zou ik genoeg speling hebben om die sticker aan te vragen? En in geval het te kort dag wordt, is het ook voldoende als je bijv. de sticker wel aangevraagd en betaald hebt en hiervan bewijs heb in de vorm van een email maar dus de sticker nog niet op de voorruit hebt?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjandeiro
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:16:
Vraagje, ik krijg 20 augustus mijn nieuwe (lease) auto en we gaan 23 augustus op roadtrip richting noord/oost Spanje. Omdat we dus ook door Frankrijk rijden hebben we zo'n groene milieu sticker nodig. Om die aan te vragen en vanuit Frankrijk te ontvangen moet je natuurlijk je kenteken doorgeven maar die heb ik dus nog niet. Ik hoop die wel in de week van 4 augustus te ontvangen (dan komt de nieuwe auto aan bij de dealer om afleverklaar te maken). Zou ik genoeg speling hebben om die sticker aan te vragen? En in geval het te kort dag wordt, is het ook voldoende als je bijv. de sticker wel aangevraagd en betaald hebt en hiervan bewijs heb in de vorm van een email maar dus de sticker nog niet op de voorruit hebt?
Dit staat letterlijk op de site :)

https://www.france.fr/nl/...ontvangen-voor-vertrek-13

Let ook goed op dat je het op de officiële site bestelt. Anders kunnen er nog wel eens wat kosten bij komen.

Volkswagen ID.4 2024 | Alfen Eve Single Pro-line

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:15
De milieusticker ontvang je na 10 werkdagen, viel bij mij op de deurmat op de dag dat ik aankwam op het vakantie adres. Na ongeveer 3 dagen na aanvraag krijg je een digitaal certificaat. Als je deze uitprint en onder het raam legt aan de passagierszijde is dit al voldoende.

Trap niet in de alternatieve websites die veel beloven, gewoon in Frankrijk bestellen. Ik heb €3.80 betaald. Alternatieve sites vragen rond de 20 euro en bestellen deze dan ook via de Franse site, en duurt dus net zo lang.

[ Voor 0% gewijzigd door Ysberg80 op 24-07-2025 12:32 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:11:
Telt een dagtrip van 400 km ook als een lange reis?
Ja leuk!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Omdat we dus ook door Frankrijk rijden hebben we zo'n groene milieu sticker nodig.
Ik weet niet wat je precies van plan bent (in bepaalde steden de milieuzone in te gaan rijden?) maar om over de autoroute naar Spanje te rijden heb je geen Crit’Air vignet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Ik weet niet wat je precies van plan bent (in bepaalde steden de milieuzone in te gaan rijden?) maar om over de autoroute naar Spanje te rijden heb je geen Crit’Air vignet nodig.
We rijden door Frankrijk richting noord/oost Spanje en hebben 1x een tussenstop/overnachting in Frankrijk. Verder gaan we daar niet direct wat doen in steden. Vorig jaar zijn we nog naar Disneyland geweest op de terugweg dus toen wel voor de zekerheid zo'n groene sticker gekocht. Voor die paar euro ga ik geen risico nemen... ;)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:05:
[...]

We rijden door Frankrijk richting noord/oost Spanje en hebben 1x een tussenstop/overnachting in Frankrijk. Verder gaan we daar niet direct wat doen in steden. Vorig jaar zijn we nog naar Disneyland geweest op de terugweg dus toen wel voor de zekerheid zo'n groene sticker gekocht. Voor die paar euro ga ik geen risico nemen... ;)
Welk risico als je die steden niet ingaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:05:
[...]

Als je over Lyon gaat en de snelweg door Lyon (mijn favoriete route, hopend op een kleine file, genietend van een broodje langs de Rhone) dan heb je hem wel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Welk risico als je die steden niet ingaat?
We stoppen dus voor 1 nachtje in Dijon (heenweg) en Orléans (terugweg)...

Edit: en we rijden de heenweg idd via Lyon.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 24-07-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Juancho schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:18:
[...]

We stoppen dus voor 1 nachtje in Dijon (heenweg) en Orléans (terugweg)...

Edit: en we rijden de heenweg idd via Lyon.
Beiden geen vignet nodig.
Lyon alleen wanneer je door het centrum rijdt, maar handhaving is handmatig, wanneer je bv ergens geparkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Zapato schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:18:
[...]

Als je over Lyon gaat en de snelweg door Lyon (mijn favoriete route, hopend op een kleine file, genietend van een broodje langs de Rhone) dan heb je hem wel nodig.
Met die file zit het wel goed als je dwars door Lyon gaat.
(Dat rode stuk valt onder Crit’Air)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Vk-gGGlFfULEWzOBL9SQl7zm1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KRbXdPPgaI3fWyAzixFjBSAS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
De franse sticker heb je ook nodig in Spanje. Spanje heeft geen eigen behalve in Barcelona en Madrid.

En hier ook, voor die paar euro ga ik geen ellende op mijn hals halen.

Waarom niet overal zoals in Nederland en Belgie....gewoon op kenteken....1 Europa toch.

[ Voor 3% gewijzigd door janne_nl op 24-07-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:39
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:11:
Telt een dagtrip van 400 km ook als een lange reis? Zo ja, dan plaats ik vanavond hier wel een kort verslag, in plaats van in het Nissan Leaf-topic. De manier waarop ik zulke ritten aanpak, wijkt namelijk nogal af van hoe de gemiddelde automobilist het zou doen, laat staan iemand met een EV. Eigenlijk vind ik alle routeplanners behoorlijk dom. Voor deze rit heb ik de eerste 20 à 50 km van Google Maps dan ook bewust genegeerd.

[Afbeelding]

Kijk, AC-laden gaat met zo’n 20 km/u, mits je de laadpaal niet hoeft te delen. Heb je pech, dan zit je op 10 km/u, zeker als je, net als ik, in een Leaf rijdt die maar met 3,3 kW kan laden aan een 11 kW-paal. Dat betekent dus dat je relatief veel tijd kwijt bent aan laden. Daarom neem ik liever wat extra reistijd op de koop toe, zodat ik onderweg minder lang stil hoef te staan.

Ik kan daar wel wat toelichting bij geven, maar dat is met name relevant voor mensen uit Heerlen die via de standaardroute toch al Roermond passeren langs de snelweg.
Was er geen CHAdeMO handig op je route?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
janne_nl schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:58:
De franse sticker heb je ook nodig in Spanje.
In Spanje heb je hem ook niet nodig buiten de grote steden.
Waarom niet overal zoals in Nederland en Belgie....gewoon op kenteken....1 Europa toch.
Eens, dat stickertjes plakken is niet meer van deze tijd. Valt ook nauwelijks te handhaven, alleen steden kunnen het in hun parkeercontroles meenemen maar die zijn tegenwoordig ook geautomatiseerd op kenteken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sigmundfreund schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:30:
[...]

Was er geen CHAdeMO handig op je route?
Waar heb ik dat eigenlijk voor nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fu5FgQVKbiz_tpys4NlF6StyFnI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USOgPYrfGjYdJHyyZ6cnlCwB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lqGYUa-uKVT5PjH2u-1HCDBCtac=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0AGILdwE2K01ggMeSGZLRmdr.png?f=fotoalbum_tile

De grote vraag is of ik straks überhaupt genoeg bereik heb om weer thuis te komen. En dat is eigenlijk ook precies de uitdaging. In Nederland moet je het vaak doen met 11 kW-laadpalen, maar met een Leaf laad je dan maximaal met 3,3 kW.

Het verschil tussen wat er theoretisch mogelijk is en wat je auto daadwerkelijk aankan, blijft in de praktijk toch een beperkende factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Waar heb ik dat eigenlijk voor nodig?
[Afbeelding][Afbeelding]
De grote vraag is of ik straks überhaupt genoeg bereik heb om weer thuis te komen. En dat is eigenlijk ook precies de uitdaging. In Nederland moet je het vaak doen met 11 kW-laadpalen, maar met een Leaf laad je dan maximaal met 3,3 kW.

Het verschil tussen wat er theoretisch mogelijk is en wat je auto daadwerkelijk aankan, blijft in de praktijk toch een beperkende factor.
Nouja in je vorige post gaf je aan dat je beperkt bent tot 20km/u laden via AC inderdaad, maar dit lijkt mij geen stelregel. Als jij op tijdstip A moet vertrekken en op tijdstip B weer moet vertrekken en je hebt bijvoorbeeld niet tijd genoeg om met AC bij te laden om aan te komen dan wijk je neem ik aan uit naar een DC snellader toch? Ik zit in hetzelfde schuitje met m'n Ioniq 28, maar als ik op locatie niet AC kan laden en de terugweg wordt krap dan wijk ik uit naar de dichtsbijzijnde Supercharger of als het niet kan willekeurig elke andere snellader die 60kw erdoorheen kan jagen. Al is het maar voor 5 minuten nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sigmundfreund schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 16:04:
[...]
Als jij op tijdstip A moet vertrekken en op tijdstip B weer moet vertrekken en je hebt bijvoorbeeld niet tijd genoeg om met AC bij te laden om aan te komen dan wijk je neem ik aan uit naar een DC snellader toch?
Zeker! Even grof hoofdrekenen: ik zit nu op zo’n 4 uur en 20 minuten aan de AC-lader (3,3 kW), en heb ongeveer 15,5 kWh geladen. Dat komt neer op gemiddeld zo'n 10% per uur. Aangezien mijn Leaf circa 11% accudegradatie heeft, zit ik nu vermoedelijk rond de 80%, misschien zelfs iets erboven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wd5MZQXIOIt2r3pcpa_pf85Yw7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l77CHbhGHdEab9oXcesQyBCn.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto: het attractiepark waar m’n jeugdcrush Sita Vermeulen tegenwoordig de rol van Assepoester speelt. O+ Het park is vandaag tot 20:00 open. Ik verwacht rond 17:00 à 18:00 te vertrekken. Als DC-laden nodig blijkt, pak ik onderweg nog wel een snellaadstop mee. Ik heb daar nu alleen geen specifieke stop voor ingepland.

PS: de reistijd van vanochtend is eigenlijk 30 minuten korter dan weergegeven, omdat ik eerst nog m’n vrouw naar haar werk heb gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
[...]

… áls je al minstens in Parijs de A86 i.p.v. de Périphérique neemt …

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
flupp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:11:
[...]

… áls je al minstens in Parijs de A86 i.p.v. de Périphérique neemt …
De périphérique is sinds vorig jaar 50 kmh geworden, ik denk niet dat je dat jezelf aan wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis25
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:43
Je krijgt een brief/factuur vanuit ‘gouvernement’ en die is inderdaad ook voldoende om aan te tonen dat je een sticker hebt aangevraagd totdat je de sticker daadwerkelijk ontvangen hebt.
De sticker met bijbehorende QR code staan ook op die factuur.

XC40 Plus MY2024 SMER, Inster Evolve Sky, Easee laadpaal, 5160WP Oost-West, Growatt MIN4200TL-XE, 3x Sessy, Frank Energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 14:24:
[...]

Beiden geen vignet nodig.
Lyon alleen wanneer je door het centrum rijdt, maar handhaving is handmatig, wanneer je bv ergens geparkeerd staat.
Vorig jaar tijdens het laden staan praten met wat Fransen omdat ik toen geen sticker had, simpelweg nooit aan gedacht. Maar die vertelden allemaal dat er totaal geen controle op is en ik me geen zorgen hoefde te maken.

Desalniettemin nu wel opgevraagd omdat ik nogal risico avers ben 🤓 Enige nadeel is die lelijke sticker op je ruit, dus voorlopig ligt hij nog in het dashboardkastje tot ik hem echt nodig heb.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:37
Verkeerd topic…

[ Voor 110% gewijzigd door Rivanov op 24-07-2025 18:53 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Rivanov schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:36:
[...]

Ik heb sinds vorige week vrijdag mijn eerste EV (Tesla Model Y) en m’n Travelcard is momenteel onderweg vanuit Ayvens.
Ik zie de laadpas echter al wel in m’n Ayvens Portal (met de vermelding dat deze binnen 5 werkdagen binnenkomt en dan actief wordt)naar
Je zit in het verkeerde topic, ik stel voor dat je het hier vraagt: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ik realiseer met net dat al het gebabbel over Crit’Air vignet hier ook niet thuishoort, excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
VidaR-9 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 18:32:
[...]

Enige nadeel is die lelijke sticker op je ruit, dus voorlopig ligt hij nog in het dashboardkastje tot ik hem echt nodig heb.
Of: je neemt er een fotokopie van, kleeft die kopie op jouw voorruit, en bewaart het origineel bij de autopapieren. En na de rit naar pakweg Spanje trek je ‘m er terug vanaf. Je rijdt toch nooit jaren lang met die spuuglelijke stickers rond (die Duitse groene is óók zo één)?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
flupp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:06:
[...]

Of: je neemt er een fotokopie van, kleeft die kopie op jouw voorruit, en bewaart het origineel bij de autopapieren. En na de rit naar pakweg Spanje trek je ‘m er terug vanaf. Je rijdt toch nooit jaren lang met die spuuglelijke stickers rond (die Duitse groene is óók zo één)?
Lijkt mij veel spuuglelijker dan een nette ronde sticker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
flupp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:06:
[...]

Ach, die 2 stickertjes rechtsonder.... lekker belangrijk.
(Ik stoor me meer aan mensen die ze op allemaal random plekken pakken tot de achterruit aan toe.)

[ Voor 0% gewijzigd door jongetje op 25-07-2025 08:50 . Reden: Grammatica ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
[...]

Vlgs mij wel als je de route door Lyon neemt. Toch?.
Voor 3,80 kun je toch geen enkele belemmering hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door HansAuutB op 24-07-2025 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
HansAuutB schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:10:
[...]

Vlgs mij wel als je de route door Lyon neemt. Toch?.
Voor 3,80 kun je toch geen enkele belemmering hebben.
Ik zeg er niets meer over hier; het hoort niet in dit topic thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Ik zeg er niets meer over hier; het hoort niet in dit topic thuis.
Milieusticker voor EV bij lange reizen hoort zeer zeker in dit topic. Met een EV kun je komen waar een diesel niet mag komen. Is belangrijk lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Zapato schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Milieusticker voor EV bij lange reizen hoort zeer zeker in dit topic. Met een EV kun je komen waar een diesel niet mag komen. Is belangrijk lijkt me.
Dat kun je met elke recente hybride en benzineauto ook.
Dit is een specifiek EV topic en geen algemene reisperikelentopic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zapato
ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:39:
[...]

Dat kun je met elke recente hybride en benzineauto ook.
Dit is een specifiek EV topic en geen algemene reisperikelentopic.
Dan ook niet meer de tolbadges, toiletten, eetgelegenheden. Kan ook allemaal met hybride en benzine. Voor mij blijft dit algemene reisperikelen met de EV topic (zoals ook blijkt uit de naam van het topic).
Edit:typo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41
Ik heb de vignetten (FR+DE) op een screenprotector geplakt en die rond de sticker uitgeknipt. Na de vakantie gaan ze weer op de schutvellen en in het mapje van de autopapieren.
Volgens de instructies mag het niet, maar je moet wel heel goed kijken voordat je het ziet.

Ik heb dit jaar een abonnement afgesloten bij Tesla om goedkoop te kunnen laden - aangezien we een hotel naast een SuC hadden - maar ik heb nog niet de indruk dat het daar goedkoper is dan bij een willekeurig ander laadplein. Omdat bij die Teslaladers de enige voorzieningen van een hotel of restaurant zijn voelen wij ons verplicht om bij het gebruik van het toilet ook een drankje te bestellen, ondanks dat we zelf voldoende mee hadden.
Sterker nog, na het laden en drankje bij SuC Maastricht hebben we geparkeerd naast Fastned Knuvelkes om te eten...

Uitzondering was Saint-Julien-en-Genevois; daar hing een briefje op de toiletdeur dat die gereserveerd was voor klanten van het hotel én van de SuC, dus daar konden we zover bezwaar weet naar buiten. Maar verder was er alsnog geen plek om te zitten, dus snel weer verder.

Voor de terugweg mik ik op Aire de Jura als eerste stop, omdat je daar hopelijk wel ergens op een bankje kunt picknicken, maar ik vermoed dat we verderop niet actief Superchargers gaan opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Volgens mij is er geen enkele stelregel over dat je gebruik zou moeten maken van de horeca die naast een SuC staat?
Ook niet als je wel naar het toilet gaat.
Eten kan in/bij de auto.

Het is alleen wel logisch niet je eigen eten te consumeren op het terras van de uitbater. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Zapato schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:53:
[...]
Lijkt mij veel spuuglelijker dan een nette ronde sticker.
… die er dan weliswaar de rest van de levensduur van de voorruit, in eigen land totaal nutteloos, bijhangen? Ok, be my guest… op jouw voorruit, liefst 😅😉

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Zo weer thuis! Voor een dagtrip was het in ieder geval een lange rit. Ik wil jullie kort laten zien waarom ik Google Maps eerder als een ‘domme’ routeplanner bestempelde... al geeft hij nu wél de snelste en zuinigste route aan. Alleen: dat geldt dus niet voor de volledige rit. Wanneer je de volledige route selecteert, stuurt hij je alsnog alleen via de autosnelweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQ1mFAb5mBjgCropb7X4eNqQKHI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7Aqa6F0UNpO9xC6W3jda5eQR.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEv29qrOBYzX0r654fl-OyHvezo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gL2ZnK5tW3zH4X5ftBQ27FkA.png?f=fotoalbum_tile

Toch geeft Google Maps zelf aan dat binnendoor rijden tot Roermond ruim 49% energie kan besparen. En dat blijkt ook in de praktijk, al lijkt Google er wel vanuit te gaan dat je overal de maximumsnelheid rijdt. Tot aan de Duitse grens had ik namelijk een gemiddeld verbruik van 9 kWh per 100 km. Uiteindelijk kwam ik uit op een gemiddelde van 10,8 kWh per 100 km over bijna 400 km totaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWA-UDlkQN4MsPNRPMulQpYLdR8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDJecsCFZ0WLhSSFeYYbYFZW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va2h9qSdJDGWW-h1qU7hsdigj98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5y0bnNFQ6CE4lqrPtXnNSjr.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik ben ongeveer zes uur op locatie geweest. Daar kwam nog een half uur bij voor de wandeling van en naar de laadpaal. Maar goed, op die manier heb ik wel zo'n €10 bespaard. Voor wie zich afvraagt of mijn tijd dat waard is: nee, niet als je het puur in uurtarief uitdrukt. Maar met een nettoloon van zo’n €14 per uur blijft er in dit geval effectief €10 over. Prima wat mij betreft en goed voor de conditie.

Range anxiety had ik geen moment. Ik had 23,63 kWh geladen voor €8,86, en bij vertrek bleek mijn accupakket alweer vol. Wat ik eerder schreef over slimmer omgaan met accureserves klopt dus echt: als je onderweg meer energie overhoudt, hoeft er bij aankomst ook minder geladen te worden.

Al met al was dit een voorbeeldige dagtrip met een Nissan Leaf. Echt alles verliep vlekkeloos. Geen bezette laadpalen honderden kilometers verderop, geen wachttijden of foutparkeerders.

Opmerkelijk genoeg kwam er in de zes uur dat ik geparkeerd stond geen enkele andere EV laden. Waarschijnlijk zijn de meeste bezoekers niet bereid om 30 minuten te lopen naar het park. Zelf heb ik echter meer vertrouwen in een publieke laadpaal die beschikbaar is dan in de laadplekken op P1, die dit keer sowieso afgesloten waren. En op P2 rekenden ze volgens mij een stevige €0,77 per kWh. Dan kies ik liever voor de Vattenfall-paal in de buurt, die met €0,37 per kWh aanzienlijk vriendelijker geprijsd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Dank voor je verslag.

Het grote nadeel van binnendoor vind ik de veel grotere kans op boetes. Dat speelt in ieder geval ook een rol bij de afweging om wel of geen tol te mijden. Als je niet goed door hebt hoe hard je mag, ben je met één boete al meer kwijt dan je aan tol zou betalen.

Nu is er in België en Nederland weinig tol, dat scheelt.

Je zou een stepje kunnen overwegen, of een vouwfiets. Om daarmee wel de goedkope laadpaal te regelen en dat zonder een half uur te hoeven wandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
Dr. Donald schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:30:

Omdat bij die Teslaladers de enige voorzieningen van een hotel of restaurant zijn voelen wij ons verplicht om bij het gebruik van het toilet ook een drankje te bestellen, ondanks dat we zelf voldoende mee hadden.
Sterker nog, na het laden en drankje bij SuC Maastricht hebben we geparkeerd naast Fastned Knuvelkes om te eten...
Ik herinner mij van onze laatste vakantie in Frankrijk dat we bij de Tesla SuCstops telkens zeiden dat we naar het toilet hadden gewild, en wat we moesten. En evenveel keer klonk het, enigszins verbaasd, “niets, hoor!”. Wat ons deed vermoeden dat dit a.h.w. “in het (SuC) pakket” zat.

Vreemd opkijken deden ze blijkbaar eerder door onze vraag dan door toiletgebruik zélf.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
flupp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Ik herinner mij van onze laatste vakantie in Frankrijk dat we bij de Tesla SuCstops telkens zeiden dat we naar het toilet hadden gewild, en wat we moesten. En evenveel keer klonk het, enigszins verbaasd, “niets, hoor!”. Wat ons deed vermoeden dat dit a.h.w. “in het (SuC) pakket” zat.

Vreemd opkijken deden ze blijkbaar eerder door onze vraag dan door toiletgebruik zélf.
Volgens mij is toiletgebruik opgenomen in de overeenkomst die Tesla met de uitbaters/eigenaars van de parking afsluit.
Tesla zorgt voor de laders, betaalt geen of weinig huur, uitbater krijgt een hoop extra verkeer en dus klandizie door de SUC, houdt het terrein veilig en schoon en zorgt dat toiletten beschikbaar zijn.
Ionity doet het volgens mij ook zo op locaties waar ze op een hotelparking zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDDikkiedik schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:57:
Dank voor je verslag.

Het grote nadeel van binnendoor vind ik de veel grotere kans op boetes. Dat speelt in ieder geval ook een rol bij de afweging om wel of geen tol te mijden. Als je niet goed door hebt hoe hard je mag, ben je met één boete al meer kwijt dan je aan tol zou betalen.

Nu is er in België en Nederland weinig tol, dat scheelt.

Je zou een stepje kunnen overwegen, of een vouwfiets. Om daarmee wel de goedkope laadpaal te regelen en dat zonder een half uur te hoeven wandelen.
Op die manier heb ik inderdaad mijn allereerste snelheidsovertreding ooit begaan in Duitsland. Op zich zou dat geen groot probleem moeten zijn, maar ik vermoed dat het betreffende snelheidsbord mogelijk niet goed zichtbaar was, misschien deels afgeschermd door takken of begroeiing. Op mijn dagelijkse route naar het werk kom ik namelijk ook een aantal verkeersborden tegen die slecht zichtbaar zijn door overhangende takken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPHnlZ5vE7GNECrs2kDKyxRsGRE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yvgtYVOJA1cluuK8vCwnomNt.png?f=fotoalbum_large
offtopic:
Ik rijd dagelijks door Duitsland, dus ik had geen navigatie nodig. Op de heenweg wist ik al dat je bij de eerste rotonde na de grensovergang niet links moet, maar gewoon tot aan de grensovergang immer gradeaus! Op een gegeven moment past Google Maps de route dan vanzelf wel aan zoals gewenst.

Het is me tot nu toe dus maar één keer overkomen, en mijn auto herkent in principe ook gewoon de snelheidsborden automatisch. Maar je hebt wel gelijk: je moet hoe dan ook alert blijven. Snelheidsboetes kun je immers ook gewoon op de snelweg oplopen, bijvoorbeeld als je netjes 100 km/u blijft rijden terwijl de maximumsnelheid tijdelijk verlaagd is naar 80 km/u vanwege werkzaamheden of omstandigheden.

Wat betreft elektrische stepjes en vouwfietsen: die zijn nogal diefstalgevoelig. Bovendien zijn de meeste elektrische steps in Nederland nog steeds illegaal op de openbare weg, tenzij je richting België gaat. Daar zijn ze wel toegestaan en is zelfs een verzekeringsplaatje niet verplicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bas2oWJnr89SkqBZe2dicelG5Sg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ppc6TNN3fZuCWnoaRQKmk9aq.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3UIV6NAbpP9JXuZM5951ruiQrw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/PpeXDJdhULdmsxRYYfvDT2QF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jt2Q-DSn1R4pw3vPNxAvPl-McZI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ln5gUkLCnvJwbwsdDp5SEeWy.png?f=fotoalbum_tile

Voor mijn rit had ik bewust een stukje binnendoor gekozen, ook omdat ik merkte dat routeplanners zoals Here WeGo de kortste route soms wat overdrijven. Die laat je dan bijvoorbeeld maar 61 km over de snelweg rijden, terwijl je zelf beter weet. Gisteren heb ik in totaal ongeveer 187 km gereden, waarvan 41 km bewust binnendoor. Toen ik de snelweg afging, heb ik via Android Auto in de route-opties “snelwegen vermijden” aangevinkt. Wat ik jammer vind aan veel routeplanners is dat je die voorkeur niet voor een deeltraject kunt instellen. Ik wilde namelijk niet alle snelwegen vermijden, alleen tot een bepaald punt.

Uiteindelijk ging er door die aanpassing zo’n 13 km van de oorspronkelijke 199 km af, waardoor ik op de terugreis uitkwam op ongeveer 186 km. Zodoende was het ook geen enkel probleem om 's ochtends mijn vrouw nog even naar haar werk te brengen. Dat was nog zo’n 16 km extra, maar prima te doen.

Tijdens het rijden hield ik bewust een maximumsnelheid van 90 km/u aan, voornamelijk met behulp van de ProPILOT van de Nissan Leaf. Echt een geweldig systeem trouwens. Op zowel de heen- als terugweg vrijwel continu achter vrachtwagens gehangen, relaxed cruisen dus.

Op één moment merkte ik dat een automobilist achter mij een paar keer opvallend naar links slingerde. Toen heb ik besloten de vrachtwagen voor me even in te halen, puur om meer afstand te creëren. Want eerlijk is eerlijk, hoewel ik de restwaarde bij een eventuele total loss best zou willen "verzilveren", zit ik niet te wachten op de stress die daarbij komt kijken.

Heel even twijfelde ik of ik de politie moest bellen, maar uiteindelijk besloot ik van niet. Toen ik de afstand had vergroot, ging de slingerende auto er toch af bij de volgende afrit. Bovendien moet ik eerlijk bekennen dat ik bij contact met de politie vaak het gevoel krijg dat ik als ‘lastige burger’ word gezien, alsof je ze alleen maar aan het werk wilt zetten. Misschien wat cynisch gedacht, maar ik mis soms wel de zichtbaarheid van handhaving op de weg.

Wellicht begeef ik me nu op glad ijs, maar ik vind de verhouding in Nederland soms krom: torenhoge boetes, maar tegelijkertijd een vrij lage pakkans. Iedereen wordt immers tijdig gewaarschuwd voor flitsers, iets wat in Duitsland, voor zover ik weet, officieel zelfs verboden is. Al moet ik zeggen, 100,5 Das Hitradio (uit de Duitstalige gemeenschap in België) meldt die flitsers in Duitsland gewoon, dus er zit nog wat nuance in.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2025 07:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 06:47:
[...]

Op die manier heb ik inderdaad mijn allereerste snelheidsovertreding ooit begaan in Duitsland. Op zich zou dat geen groot probleem moeten zijn, maar ik vermoed dat het betreffende snelheidsbord mogelijk niet goed zichtbaar was, misschien deels afgeschermd door takken of begroeiing. Op mijn dagelijkse route naar het werk kom ik namelijk ook een aantal verkeersborden tegen die slecht zichtbaar zijn door overhangende takken.

[Afbeelding]
offtopic:
Ik rijd dagelijks door Duitsland, dus ik had geen navigatie nodig. Op de heenweg wist ik al dat je bij de eerste rotonde na de grensovergang niet links moet, maar gewoon tot aan de grensovergang immer gradeaus! Op een gegeven moment past Google Maps de route dan vanzelf wel aan zoals gewenst.

Het is me tot nu toe dus maar één keer overkomen, en mijn auto herkent in principe ook gewoon de snelheidsborden automatisch. Maar je hebt wel gelijk: je moet hoe dan ook alert blijven. Snelheidsboetes kun je immers ook gewoon op de snelweg oplopen, bijvoorbeeld als je netjes 100 km/u blijft rijden terwijl de maximumsnelheid tijdelijk verlaagd is naar 80 km/u vanwege werkzaamheden of omstandigheden.

Wat betreft elektrische stepjes en vouwfietsen: die zijn nogal diefstalgevoelig. Bovendien zijn de meeste elektrische steps in Nederland nog steeds illegaal op de openbare weg, tenzij je richting België gaat. Daar zijn ze wel toegestaan en is zelfs een verzekeringsplaatje niet verplicht.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Voor mijn rit had ik bewust een stukje binnendoor gekozen, ook omdat ik merkte dat routeplanners zoals Here WeGo de kortste route soms wat overdrijven. Die laat je dan bijvoorbeeld maar 61 km over de snelweg rijden, terwijl je zelf beter weet. Gisteren heb ik in totaal ongeveer 187 km gereden, waarvan 41 km bewust binnendoor. Toen ik de snelweg afging, heb ik via Android Auto in de route-opties “snelwegen vermijden” aangevinkt. Wat ik jammer vind aan veel routeplanners is dat je die voorkeur niet voor een deeltraject kunt instellen. Ik wilde namelijk niet alle snelwegen vermijden, alleen tot een bepaald punt.

Uiteindelijk ging er door die aanpassing zo’n 13 km van de oorspronkelijke 199 km af, waardoor ik op de terugreis uitkwam op ongeveer 186 km. Zodoende was het ook geen enkel probleem om 's ochtends mijn vrouw nog even naar haar werk te brengen. Dat was nog zo’n 16 km extra, maar prima te doen.

Tijdens het rijden hield ik bewust een maximumsnelheid van 90 km/u aan, voornamelijk met behulp van de ProPILOT van de Nissan Leaf. Echt een geweldig systeem trouwens. Op zowel de heen- als terugweg vrijwel continu achter vrachtwagens gehangen, relaxed cruisen dus.

Op één moment merkte ik dat een automobilist achter mij een paar keer opvallend naar links slingerde. Toen heb ik besloten de vrachtwagen voor me even in te halen, puur om meer afstand te creëren. Want eerlijk is eerlijk, hoewel ik de restwaarde bij een eventuele total loss best zou willen "verzilveren", zit ik niet te wachten op de stress die daarbij komt kijken.

Heel even twijfelde ik of ik de politie moest bellen, maar uiteindelijk besloot ik van niet. Toen ik de afstand had vergroot, ging de slingerende auto er toch af bij de volgende afrit. Bovendien moet ik eerlijk bekennen dat ik bij contact met de politie vaak het gevoel krijg dat ik als ‘lastige burger’ word gezien, alsof je ze alleen maar aan het werk wilt zetten. Misschien wat cynisch gedacht, maar ik mis soms wel de zichtbaarheid van handhaving op de weg.

Wellicht begeef ik me nu op glad ijs, maar ik vind de verhouding in Nederland soms krom: torenhoge boetes, maar tegelijkertijd een vrij lage pakkans. Iedereen wordt immers tijdig gewaarschuwd voor flitsers, iets wat in Duitsland, voor zover ik weet, officieel zelfs verboden is. Al moet ik zeggen, 100,5 Das Hitradio (uit de Duitstalige gemeenschap in België) meldt die flitsers in Duitsland gewoon, dus er zit nog wat nuance in.
Mijn ioniq5 heeft een plan optie “economisch”. Als ik met caravan rijd dan is het bereik nog maar 250km van 100% tot 0%, in praktijk rijd ik dan 200 tot 220km vanaf een volle accu. Ik gebruik met caravan met regelmaat betreffende “economische”optie. Die stuurt je dan soms door een stad in plaats van met een enorme omweg er omheen.
Exact zoals jij zegt…. Met een bereik van 200 km is 16km korter zeer zeker de moeite. En met de caravan is op 80km wegen rijden veel zuiniger dus kom ik nog verder.
Meestal vergelijk ik de “economische” route met de “aanbevolen” en beslis dan zelf wat ik doe.
Defacto geeft jouw relaas heel exact aan “waarom abrp ooit bedacht is”(even los van het feit of abrp daar nu wel of niet goed in is) : als je range beperkt is dan is economisch laden opeens veel meer een punt .
Maar goed… puzzelen met de hand is ook niks mis mee. Tot 15 jaar geleden deden we het altijd zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefannn schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 07:16:
[...]

Mijn ioniq5 heeft een plan optie “economisch”.
Mijn Leaf heeft ook zo'n optie, vergelijkbaar met de "kortste route" in HERE WeGo. Ik heb het weleens uitgeprobeerd met de ingebouwde navigatie van de Leaf en dat werkt op zich prima, al zijn de kaarten wel wat verouderd. Wegen verdwijnen gelukkig niet zo snel, maar je moet wel goed opletten dat je eventuele omleidingen bij wegwerkzaamheden daadwerkelijk volgt. Het systeem is daarin niet altijd even actueel.

Juist door de keuze voor de "economische route" kwam ik ooit vast te zitten in België: een doorgaande weg bleek afgesloten vanwege werkzaamheden. Hoe ik dat toen heb opgelost? Waarschijnlijk Google Maps aangezet. Overigens zou je die "economische route" ook best "scenic route" kunnen noemen, want je rijdt dan vaak door de mooiste dorpjes en landelijke weggetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 15:40:
[...]

In Spanje heb je hem ook niet nodig buiten de grote steden.

knip.
Klopt, alleen in steden met meer dan 50000 inwoners en dan alleen nog in de milieu zones.
Zoals in Bilbao waar we afgelopen november waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Ik crosspost de boel even hier, ook fijn voor de mensen die naar SuC's zoeken op hun trip door/naar Frankrijk.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:39:
Het lijkt wel of zo'n snellader niets kost want Tesla heeft gisteren in Magnant, in de buurt van Troyes, een SuC locatie geopend met maar liefst 56 V4 stalls. Ik kan mij niet voorstellen dat er daar nu zo veel laders nodig zijn. Het is volgens mij ook nu de grootste van Europa.
ASW1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 10:27:
Haha, 55 van de 56 stalls vrij, je gaat daar niet gauw misgrijpen.
Tegelijkertijd, wat een rotlocatie voor wat in de toekomst een hoop verkeer gaat aantrekken. Iedereen die naar de laders zoekt of weer terug de autoroute op wil moet de D443 overkruipen die in een flauwe onoverzichtelijke bocht loopt. Een paar stevige aanrijdingen op de kruising en daarna een rotonde schat ik in.
Er zijn wel meer SuC-locaties die niet uitblinken in logica en je soms ogen en oren tekort komt om er te komen, of er van af te gaan, maar mocht deze enigszins op mijn route liggen dan ga ik er toch voor.
Ziet er ook erg fraai uit trouwens;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFFhgFg7zwXDUS111yG_yMLPejQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JxGqYF6lqYHZNk5X2qITKJyJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ja, fijn al die V4’s. Ook eentje waar je niet hoeft te ontkoppelen met aanhanger. 👍🏼

In Montelimar is ook een mega SuC, 56 stalls oid?
Ik denk dat dat wel de toekomst is, zeker wanneer de transitie een beetje doorzet.
Spark mag nog flink aan de bak dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:41
flupp schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:00:
[...]

ASW1 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 23:14:
[...]

Volgens mij is toiletgebruik opgenomen in de overeenkomst die Tesla met de uitbaters/eigenaars van de parking afsluit.
Tesla zorgt voor de laders, betaalt geen of weinig huur, uitbater krijgt een hoop extra verkeer en dus klandizie door de SUC, houdt het terrein veilig en schoon en zorgt dat toiletten beschikbaar zijn.
Ionity doet het volgens mij ook zo op locaties waar ze op een hotelparking zitten.
Puppetmaster schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:45:
Volgens mij is er geen enkele stelregel over dat je gebruik zou moeten maken van de horeca die naast een SuC staat?
Ook niet als je wel naar het toilet gaat.
Eten kan in/bij de auto.

Het is alleen wel logisch niet je eigen eten te consumeren op het terras van de uitbater. ;)
Over het algemeen wordt het niet echt gewaardeerd dat je alleen van het toilet gebruik maakt. Op drukke locaties hangt er regelmatig een bordje dat het alleen voor klanten is.
Maar het zal wel logisch zijn dat Tesla afspraken gemaakt heeft over dat SuC klanten wel naar de wc zouden mogen. Ik zal mijn de volgende keer minder bezwaard voelen :)

Gebruik maken van de horeca hoeft natuurlijk niet als je aan het laden bent, maar als we zo'n lange reis maken dat we moeten snelladen gaan wij niet in de auto blijven zitten om de tijd door te komen.
Bij de SuC locaties die ik gezien heb is behalve de horeca met wat geluk nog een stoeprand om op te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Ja, klopt.
Meestal is het ook op een doortocht dat ik wel toe ben aan een bakkie.
In D is het ook steevast op een autohof, waar je dan gebruik maakt van de faciliteiten van de lokale tabakstelle. Die werken weer met die coupons, zodat je automatisch er ook wel een bakkie doet.
Maar een meegenomen broodje eet ik dan gewoon bij de auto. Gaat prima. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puppetmaster schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 16:31:
Die werken weer met die coupons, zodat je automatisch er ook wel een bakkie doet.
Maar een meegenomen broodje eet ik dan gewoon bij de auto. Gaat prima. :)
Nou, dat wordt een prijzige aangelegenheid voor Hyundai Ioniq 28kWh-rijders of andere EV-bestuurders met een klein accupakket. Bij elke laadstop een bakkie koffie van €5 (of wat het tegenwoordig ook kost)? Dat loopt aardig op, zeker omdat die coupons vaak pas werken bij een minimale besteding. Het is niet alsof je er even een Snickers van kunt halen, om maar iets te noemen.

Wat mij betreft is het ontbreken van sanitaire voorzieningen bij veel (snel)laadpunten echt een belangrijk aandachtspunt. Als je moet, dan moet je. Je kunt moeilijk in je broek gaan plassen of erger, alleen omdat er geen toilet in de buurt is. Soms voelt het alsof EV-rijders daarin wat worden vergeten. Bij tankstations zijn toiletten immers standaard aanwezig, dus waarom kan dat bij laadlocaties niet ook gewoon geregeld worden?

Wat mij betreft zou een simpel toiletgebouwtje dat je met je laadpas of app kunt openen al een mooie oplossing zijn. Dan hoef je ook niet naar een tankstation te lopen als je dat liever vermijdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Wat voor coupons hebben jullie het over?
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 17:18:
[...]
Wat mij betreft zou een simpel toiletgebouwtje dat je met je laadpas of app kunt openen al een mooie oplossing zijn. Dan hoef je ook niet naar een tankstation te lopen als je dat liever vermijdt.
Een toiletgebouwtje maken is het punt niet, wel dat het onderhouden/schoongemaakt moet worden, en daarvoor moet er personeel aanwezig zijn die dat meermaals per dag kunnen doen.
In die zin geloof ik niet in EV laadpleinen met alleen een paar etens-/drankautomaten en een toiletje.
Zeker als het drukbezocht is moet je iedere 2 uur een poetsbeurt doen anders wordt het een smerige bende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:38
[...]

Wat mij betreft is het ontbreken van sanitaire voorzieningen bij veel (snel)laadpunten echt een belangrijk aandachtspunt. Als je moet, dan moet je. Je kunt moeilijk in je broek gaan plassen of erger, alleen omdat er geen toilet in de buurt is. Soms voelt het alsof EV-rijders daarin wat worden vergeten. Bij tankstations zijn toiletten immers standaard aanwezig, dus waarom kan dat bij laadlocaties niet ook gewoon geregeld worden?

Als man is het ontbreken van een toilet meestal niet zo'n issue, maar voor de vrouwen onder ons is dat een ander verhaal. Ik ben op de terugweg van Spanje en bij 'n aantal SuCs ontbrak dat toch. In Bayonne waar ik altijd laad achter een hotel zijn de SuCs nu geüpgraded naar V4 wat een hele verbetering is, maar aan de voordeur van het hotel hangt een papier dat het toilet enkel voor klanten van het hotel/restaurant is. Beter zou zijn als ze bijvoorbeeld gewoon een euro vragen voor niet-klanten imo. Iets verderop heb je wel een supermarkt en McDo waar je als klant ook terecht kan, maar in principe zelfde verhaal.

Ik heb trouwens 2x gebruik gemaakt van het gratis Electra abo in m'n heenrit, maar aan die stops langs de snelweg in Zuid-Frankrijk mag dan wel een toilet zijn, voor de rest is er niets te beleven. Laden ging wel vlot en ook de autocharge werkt goed na het linken van de wagen.

Morgen de rest van de rit, vertrek van nabij Bordeaux over Rouen naar België. Parijs doe ik niet meer, was de hel in de heenrit vorige week.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:01
Vandaag van Enschede naar Lyon gereden. Normaal rijden we tot Narbonne de eerste dag maar we gaan dit jaar niet naar Spanje dus minder kilometers. Om 7:15 ingestapt en via Tesla Erftstadt, Tesla Metz Sud (bij de Lidl lunch/fruit/drinken gehaald) en Tesla Arc-Sur-Tille rond 17:15 aangekomen in Lyon. Laatste uur langzaam rijden door slecht weer. Veel regen en flinke plassen. Qua verkeer rustig op de weg. Wel veel BEVs. Erftstadt en Metz Sud 30/40% bezet en Arc-Sur-Tille 90%+. Die laatste locatie is volgens mij wel een favoriete Tesla locatie. Ook andere laders aan de tolweg redelijk vol.

Morgen verder naar Perpignan.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:01
ASW1 schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 18:35:
Wat voor coupons hebben jullie het over?

[...]

Een toiletgebouwtje maken is het punt niet, wel dat het onderhouden/schoongemaakt moet worden, en daarvoor moet er personeel aanwezig zijn die dat meermaals per dag kunnen doen.
In die zin geloof ik niet in EV laadpleinen met alleen een paar etens-/drankautomaten en een toiletje.
Zeker als het drukbezocht is moet je iedere 2 uur een poetsbeurt doen anders wordt het een smerige bende.
Papier was vandaag idd op in het gebouwtje bij Arc-Sur-Tille. Maar goed, neem aan dat iedereen wel een rol toiletpapier bij zich heeft. En anders is dat een goede tip voor de rijders hier.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
[...]

Nou, dat wordt een prijzige aangelegenheid voor Hyundai Ioniq 28kWh-rijders of andere EV-bestuurders met een klein accupakket.
Haha, gen1 EV heb ik (gelukkig) overgeslagen, pas in 2020 met een M3 LR ingestapt. Dus altijd stints van 300-400km gemaakt, dat zijn stukken waarna ik wel een koppie wil. Ook de blaas moet tijdens zo’n rit 1 a 2x geleegd worden.
En wat is nu 2 bakkies onderweg naar wintersport? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 25-07-2025 21:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chewmonkey
Nou, 3 keer laden, met voldoende acculading bij aankomst was inderdaad voldoende. De eerste 100km reed ik zo'n 18kwh/100km op nat wegdek.
Op de A50 richting zuiden werd het wat drukker op de weg, dus minder luchtweerstand: 17,2kwh/100km. En bij het oversteken van de grens zelfs 16,5.

Die ABRP: dat heeft qua navigatie in Nederland absoluut geen meerwaarde. Je hebt totaal geen idee waar je heen geleid wordt en als ik ergens een hekel aan heb, is het wel dat ik niet weet waar ik (ongeveer) ben.

Enfin, in België is het wel een fijne app aangezien de laders hier nogal schaars zijn. Maar dit is dan ook pas dag 1.

Nogmaals dank voor de tips en ik ga genieten van de vakantie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Inspired schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:41:
Tesla Arc-Sur-Tille rond 17:15 aangekomen in Lyon. Laatste uur langzaam rijden door slecht weer. Veel regen en flinke plassen. Qua verkeer rustig op de weg. Wel veel BEVs. Erftstadt en Metz Sud 30/40% bezet en Arc-Sur-Tille 90%+. Die laatste locatie is volgens mij wel een favoriete Tesla locatie.
Arc-sur-Tille heb ik tijdens onze reis ook in de gaten gehouden en bewust overgeslagen ten faveure van macon. Sowieso liep alles anders dan gepland. :)
Maar dat lijkt idd een erg populaire laadplek ondanks dat hij erg nieuw is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:17
[...]

Ik stop in Duitsland altijd op de parkeerplaatsen met alleen een wc. Laden kan dan niet maar dat is ook niet altijd nodig of doe ik de volgende afslag wel.
Koffie heb ik zelf altijd wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36
Puppetmaster schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Haha, gen1 EV heb ik (gelukkig) overgeslagen, pas in 2020 met een M3 LR ingestapt. Dus altijd stints van 300-400km gemaakt, dat zijn stukken waarna ik wel een koppie wil. Ook de blaas moet tijdens zo’n rit 1 a 2x geleegd worden.
Nou ik vind het bereik van de Ioniq groot genoeg voor mijn blaas en gestel, blij dat ik er weer ff uit kan. Ik hoef niet zo nodig honderden km's achter elkaar door te rijden, wil niet zeggen dat ik het bereik niet groter zou willen hebben. :) En koffie drink ik wel op mijn bestemming maar ook dat kun je tegenwoordig makkelijk in de auto zelf maken. Naam ben ik ff vergeten.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-09 17:28
Heeft er iemand onlangs nog bij Ionity Trento geladen? Ik heb het vandaag in de gaten gehouden en zag de hele dag maar maximaal 2 palen vrij, maar nooit meer en nooit minder dan 1. Lijkt alsof er maar 1 werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:56
Retourtje Italie (1200km enkel) met 70KW auto.
Heb een ANWB kaart maar vraag mij af of ik toch nog even voor 1 mnd Ionity abo neem van 12 euro. Zijn de tarieven van Ionity voordelig genoeg om het verschil te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB
TheGabeMan schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 23:48:
Heb een ANWB kaart maar vraag mij af of ik toch nog even voor 1 mnd Ionity abo neem van 12 euro. Zijn de tarieven van Ionity voordelig genoeg om het verschil te maken?
Dat scheelt je retour aardig wat geld. Zeker een diner voor 2.
Anwb is duur, nooit korting op paalprijs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:12
Als je een auto met een 70kWh accu oplaadt van 10 naar 80% dan moet je met laadverlies erbij 50 kWh afrekenen. In Nederland levert het Ionity abo 32 cent voordeel per kWh op, dus 16 euro - bij de eerste laadbeurt al terug verdiend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
martinBMW schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 02:51:
[...]

Als je een auto met een 70kWh accu oplaadt van 10 naar 80% dan moet je met laadverlies erbij 50 kWh afrekenen. In Nederland levert het Ionity abo 32 cent voordeel per kWh op, dus 16 euro - bij de eerste laadbeurt al terug verdiend
Helder, dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
HansAuutB schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 02:03:
[...]

Dat scheelt je retour aardig wat geld. Zeker een diner voor 2.
Anwb is duur, nooit korting op paalprijs.
Helder, dank je!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johan_solar
  • Laatst online: 18:35

johan_solar

kitesurfing and coding

Wij rijden met de 2019 M3LR met vouwwagen door het mooie Noorwegen. De gemiddelde snelheid is 60kph en je mag buiten de snelweg ook niet sneller dan 80kph. Vrijwel niemand haalt in. Het is fijn rijden met automatisch afstand houden, of met autopilot. Het verbruik ligt dan rond de 200Wh/km, dat heb ik in NL soms zonder vouwwagen in de winter. Erg veel laders hier, ik plan niets, hooguit dat ik met 50% SoC wil aankomen op de camping. Tot nu toe vanuit NL maar 1x hoeven afkoppelen om te laden, verder genoeg plek om hem dwars te zetten.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 20:49
F1dude schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 22:53:
Heeft er iemand onlangs nog bij Ionity Trento geladen? Ik heb het vandaag in de gaten gehouden en zag de hele dag maar maximaal 2 palen vrij, maar nooit meer en nooit minder dan 1. Lijkt alsof er maar 1 werkt?
Een paar weken geleden voor het laatst. Prima laadstation bij een benzinestation met goede koffie en WC. Wel altijd druk daar….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 21:34
In de Ionity app staat er een lader op status onbekend dus die kan defect zijn. In de Google reviews staat wel een melding van 1 week geleden dat 3 van de 6 stuk waren dus misschien dat die ‘in gebruik’ zonder soc erachter ook stuk zijn. Ik zou als ik jou was een alternatief zoeken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3YC97w13ApqKDVMDsNXPLR68dM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YkXEp98xOk6cUhikHcJ93Yrl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door JTHZZ op 26-07-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:16
Heb toch abbo nu genomen voor Duitsland.
Lujkt me goedkoopste snellader met abbo.
En goed vertegenwoordigd in europa.
Fastned niet zo.

Ik moet ook snelladen, mijn Leapmotor c10 is 400v
Dus traagladen aan 6.6 max en 85kw snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 20:41
Wij hebben een rit van 1700 km enkel komend week, heb hiervoor ook Ionity abbo genomen voor een maand. In Duitstand, Oostenrijk en Slovenie laad ik voor 0.39. Kroatie zal net iets meer zijn, die zit op 0,42.

ANWB pas heb ik ook voor nood, maar ga die wel gebruiken aan het eind voor ik grens over ga naar Bosnie. Blijkt dat ANWB daar op 50kw laders voordeligst is, zit op 0.52 en rest zit vanaf 0.65.

Maar Ionity komt zeker uit al helemaal als je boven 1000 km zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sigmundfreund
Puppetmaster schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Hoi, Ioniq 28 rijder hier. Ik rij niet heel veel anders dan met m’n oude BMW diesel die 1100km ‘range’ had. Sommige mensen hechten geen waarde aan ‘stints’ en ‘mwoap mwoap moet doorrijden’.

Zeker een een gewone stop met toilet geeft al genoeg range om weer een fatsoenlijkstuk vooruit te komen. Gewoon altijd inpluggen en range is een non issue.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Largamelion
Net geladen bij de SuCs van Saint-Saturnin in Frankrijk, best populaire plaats rond 14u in de namiddag. Alle 29 palen waren bezet toen we aankwamen en nog 2 wachtenden voor ons, gelukkig maar 5 min moeten wachten. Dan wel nog een voorkruiper moeten blokkeren die lekker om me heen dacht te rijden om voor te steken, maar gelukkig escalleerde het niet en zag hij zijn fout in. Er kwam ook een noordebuur langs mijn auto om mij erop te wijzen dat er nog 8 SuCs (van die 29) iets verder stonden en dat er daar nog vrij waren. Vriendelijke man en nog even leuke babbel mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar0fifgYTW7KCs0XCHJUScj5v9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVFaQuYRHP9PNAArvCvKAocr.jpg?f=fotoalbum_large

Hier gold trouwens ook de regel bij het partner-restaurant dat je iets moest drinken om het toilet te mogen gebruiken.

De vorige laadstop bij Poitiers wel een mindere ervaring: de geplande Ionity langs de snelweg had maar 4 palen en die waren constant bezet. Als alternatief de V1 SuCs bij Novotel gebruikt (8 palen) maar die waren ook druk bezet en dan laad je helaas maar aan max 75kW. Na een korte beurt dan maar doorgereden naar de volgende SuC bij Châtellerault (V2) en daar verder geladen aan volle snelheid.

Volgende stop zijn de SuCs bij Bourg-Achard en dan als laatste nog eens een Electra bij Amiens. Daar ga ik ook de SuCs mijden want dat zijn ook V1's. Daarna hopelijk in 1 stuk tot thuis.

[ Voor 11% gewijzigd door Largamelion op 26-07-2025 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
sigmundfreund schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Hoi, Ioniq 28 rijder hier. Ik rij niet heel veel anders dan met m’n oude BMW diesel die 1100km ‘range’ had. Sommige mensenrechten geen waarde aan ‘stunts’ en ‘mwoap mwoap moet doorrijden’.

Zeker een een gewone stop met toilet geeft al genoeg range om weer een fatsoenlijkstuk vooruit te komen. Gewoon altijd inpluggen en range is een non issue.
Range is idd niet zo’n issue, maar het ging nu ff niet om range maar om de hoeveelheid kopjes koffie. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
Largamelion schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:31:
[...]
Als man is het ontbreken van een toilet meestal niet zo'n issue, maar voor de vrouwen onder ons is dat een ander verhaal. Ik ben op de terugweg van Spanje en bij 'n aantal SuCs ontbrak dat toch. In Bayonne waar ik altijd laad achter een hotel zijn de SuCs nu geüpgraded naar V4 wat een hele verbetering is, maar aan de voordeur van het hotel hangt een papier dat het toilet enkel voor klanten van het hotel/restaurant is. Beter zou zijn als ze bijvoorbeeld gewoon een euro vragen voor niet-klanten imo. Iets verderop heb je wel een supermarkt en McDo waar je als klant ook terecht kan, maar in principe zelfde verhaal.

Ik heb trouwens 2x gebruik gemaakt van het gratis Electra abo in m'n heenrit, maar aan die stops langs de snelweg in Zuid-Frankrijk mag dan wel een toilet zijn, voor de rest is er niets te beleven. Laden ging wel vlot en ook de autocharge werkt goed na het linken van de wagen.

Morgen de rest van de rit, vertrek van nabij Bordeaux over Rouen naar België. Parijs doe ik niet meer, was de hel in de heenrit vorige week.
En dit gedrag van dat hotel is gewoon klote.
Ze kiezen er voor om een deel.van hun parking te verhuren aan Tesla, en daar krijgen ze geld voor en extra doorreisgasten. Dan moet je ook even door trekken en zorgen voor toiletten.
Tesla zou dat ook in hun contracten moeten op nemen….

Net om die reden vermijd ik de meeste Fastneds. Ik ken er te veel waar er nog geen boom is waartegen je kan plassen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Largamelion schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:12:

Volgende stop zijn de SuCs bij Bourg-Achard en dan als laatste nog eens een Electra bij Amiens. Daar ga ik ook de SuCs mijden want dat zijn ook V1's. Daarna hopelijk in 1 stuk tot thuis.
V1 ? Bestaan die nog? Of is dat V2, want dan heb je ook maar 75kW als het druk is. Toch echt wel het grootste manco als je Tesla laders gebruikt. Ik weet dat er steeds meer V3 en soms V4 zijn maar heb al een paar keer slechte ervaringen gehad met trage laders.

[ Voor 18% gewijzigd door JTHZZ op 26-07-2025 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:21:
[...]

V1 ? Bestaan die nog? Of is dat V2, want dan heb je ook maar 75kW als het druk is. Toch echt wel het grootste manco als je Tesla laders gebruikt. Ik weet dat er steeds meer V3 en soms V4 zijn maar heb al een paar keer slechte ervaringen gehad met trage laders.
Zou V2 ook kunnen zijn, ik ken de exacte specs niet. In elk geval rood/witte paal met 2 korte kabels, max 150kW per 2 palen dus 75kW als er iemand naast jou laadt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:07
Ik was er gister toevallig, uiteindelijk niet geladen omdat er een laad-file stond. Ongeveer 5-6 auto’s, paal 3 en 6 zijn inderdaad defect. We verblijven in Levico en waren toevallig in Trento in een aangrenzend winkelcentrum dus ik dacht ga even kijken om te laden, slecht idee achteraf. Ik zou deze ook vermijden indien mogelijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Largamelion
Laatste laadstop van vandaag bij Electra in Glisy ging vlot, ook lekker gegeten bij Pokawa Poké Bowl vlak ernaast. Leuke aan de Electra app is dat je een paal kan reserveren, hij berekent dan automatisch wanneer je aankomt op basis van je locatie en reserveert een tijdslot. Als je vroeger aankomt kan je dat aangeven in de app en moet je vervolgens de QR-code van de paal scannen om het laden te starten, werkt echt top en op die manier heb je geen stress of er een paal vrij gaat zijn zoals bijna overal bij Ionity vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Jzm2MU4z2-c69q1pQc1rW-K2u0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/odlQeY33jm24Nri1qWKK8bBW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Largamelion schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:17:
Laatste laadstop van vandaag bij Electra in Glisy ging vlot, ook lekker gegeten bij Pokawa Poké Bowl vlak ernaast. Leuke aan de Electra app is dat je een paal kan reserveren, hij berekent dan automatisch wanneer je aankomt op basis van je locatie en reserveert een tijdslot. Als je vroeger aankomt kan je dat aangeven in de app en moet je vervolgens de QR-code van de paal scannen om het laden te starten, werkt echt top en op die manier heb je geen stress of er een paal vrij gaat zijn zoals bijna overal bij Ionity vandaag.

[Afbeelding]
En als je daar zonder te reserveren aankomt, hoe zie je dan welke laadpaal je kunt gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Leuke aan de Electra app is dat je een paal kan reserveren, hij berekent dan automatisch wanneer je aankomt op basis van je locatie en reserveert een tijdslot. Als je vroeger aankomt kan je dat aangeven in de app en moet je vervolgens de QR-code van de paal scannen om het laden te starten, werkt echt top en op die manier heb je geen stress of er een paal vrij gaat zijn zoals bijna overal bij Ionity vandaag.

[Afbeelding]
Nice maar wordt die paal dan in de gangbare apps meteen als bezet gemarkeerd? Beetje jammer dat je er heen rijdt met de helft van de palen vrij maar als je aankomt dat ze dan zijn gereserveerd. Als dat systeem veel gaat worden gebruikt, dwing je iedereen tot reserveren. En moet je ook weer penalty’s gaan invoeren als iemand zijn slot niet gebruikt.. maar goed zal nu nog zo’n vaart niet lopen

[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 26-07-2025 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:36

[Afbeelding]
Ik weet het niet, ik ben niet zo'n voorstander van zo'n systeem. Is er over een bepaalde tijd een lader gereserveerd en dan gaat iemand voor die tijd daar laden, en wat dan?

In Spanje heb ik er ook wel eens gebruik van gemaakt maar pas nadat ik bij zo'n lader kwam en ik zag dat die gereserveerd was. Heb je net geparkeerd en je laadkabel gepakt en zie je dat je alsnog niet kunt laden. Super irritant. Dus de volgende keer toch maar reserveren omdat je anders er voor Jan met de korte achternaam naartoe rijdt.

Ik vind het niks, gewoon wie het eerst komt die het eerste maalt.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 17:21:
[...]

V1 is nooit in Europa geïnstalleerd, hier begon het met V2.
Die V2’s zijn veruit in de minderheid, qua locaties (1/6) maar vooral qua aantallen stalls.
Er zijn al evenveel locaties met V4’s als V3’s, samen zo’n 5x meer locaties dan V2’s.

De meeste V2 locaties waren als dusdanig begonnen met enkele stalls en zijn daarna uitgebreid met V3’s of soms V4’s.
Je moet dus redelijk je best doen om nog V2 only locaties te vinden. Eigenlijk een non-issue tenzij je net pech hebt.
Ze komen vooral in early adaptor landen voor zoals NL, NO, CH, EN.

In de app te herkennen aan de 150kW snelheid (max).
Als er 250 staat zijn er (ook) V3’s of 4’s. :)
Ook op supercharge.info kan je filteren op versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Largamelion
JTHZZ schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:52:
[...]

Nice maar wordt die paal dan in de gangbare apps meteen als bezet gemarkeerd? Beetje jammer dat je er heen rijdt met de helft van de palen vrij maar als je aankomt dat ze dan zijn gereserveerd. Als dat systeem veel gaat worden gebruikt, dwing je iedereen tot reserveren. En moet je ook weer penalty’s gaan invoeren als iemand zijn slot niet gebruikt.. maar goed zal nu nog zo’n vaart niet lopen
DDDikkiedik schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 22:51:
[...]

En als je daar zonder te reserveren aankomt, hoe zie je dan welke laadpaal je kunt gebruiken?
Ik heb de reservatie gedaan om het systeem te testen en toen ik na de reservatie in de app keek, leek de laadpaal al vóór het gereserveerde tijdslot onbeschikbaar voor anderen. Ook ter plaatse bij aankomst was de kleur van de LED blauw wat betekent dat deze bezet of in dit geval gereserveerd is.

Hoe het verder werkt weet ik niet precies. Wat er bijvoorbeeld gebeurt als je reserveert en vervolgens niet laadt of hoe lang de paal nog beschikbaar blijft voor het tijdslot. Het is idd wat dubbel allemaal maar gaf me wel gemoedsrust. Eerder die dag zat ik bv. naar een Ionity te kijken met maar 4 laadpalen vanaf een uur voor aankomst. In Google Maps en de Ionity app zag ik dat er geregeld 1 of 2 palen beschikbaar waren en ook toen ik er opreed zou er 1 paal vrij zijn, maar uiteindelijk waren ze alle 4 bezet, met 2 wachtenden en net een 3e die erop reed. Ionity's met zo weinig stalls zijn echt te mijden op dagen als vandaag.
Puppetmaster schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 23:40:
[...]

V1 is nooit in Europa geïnstalleerd, hier begon het met V2.
Die V2’s zijn veruit in de minderheid, qua locaties (1/6) maar vooral qua aantallen stalls.
Er zijn al evenveel locaties met V4’s als V3’s, samen zo’n 5x meer locaties dan V2’s.

De meeste V2 locaties waren als dusdanig begonnen met enkele stalls en zijn daarna uitgebreid met V3’s of soms V4’s.
Je moet dus redelijk je best doen om nog V2 only locaties te vinden. Eigenlijk een non-issue tenzij je net pech hebt.
Ze komen vooral in early adaptor landen voor zoals NL, NO, CH, EN.

In de app te herkennen aan de 150kW snelheid (max).
Als er 250 staat zijn er (ook) V3’s of 4’s. :)
Ook op supercharge.info kan je filteren op versie.
Wellicht toeval, maar 3/4 SuC lokaties waar ik vandaag dacht te laden waren dus V2's: Potiers, Amiens en ook in Kortrijk. Die probeer ik vanaf nu toch ook te vermijden, zeker op drukke dagen. Die 8 in Bayonne achter het hotel waren gelukkig vervangen door V3 of V4, maar ik kwam er dit jaar ook achter dat er daar aan de overkant van de rivier nog een SuC lokatie is met veel meer stalls, die ga ik volgende keer checken.

Pagina: 1 ... 117 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.