Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Dat is ook spannend. Niet werkende of niet beschikbare laders, die als werkend worden weergegeven, zijn heel frustrerend.

Shell probeer ik te mijden. Mijn persoonlijke ervaringen met die palen zijn ook niet goed. Vaak 1 stuk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-09 14:34

DSK

boeiend...

Vorige week van België (West-Vlaanderen) naar Kroatië gereden (1500km in totaal) voor de eerste keer lange rit met de Q4 40 na drie jaar met een Model Y te rijden. Ook geen gebruik gemaakt van Tesla SuC gezien die op eigen kosten zijn.
Niks echt gepland op voorhand omdat ik uit ervaring al weet dat op voorhand plannen meestal al na de eerste stop in duigen valt door ongepland stoppen, veel verkeer en file of onverwacht toch verder kunnen rijden. Wel ABRP premium genomen, vooral om de laadpaalbezetting te kunnen volgen met Android Auto.

Eerste dag ~1000km:
Rond 5u30 vertrokken met 100%, eerste stop na ~350 km voor ontbijt en geladen 3%>88%, tweede stop ~190km verder (toiletnood) en geladen 38%-83%, derde stop voor lunch na opnieuw ~190km. Normaal ging dit verder zijn maar hier 2h30 over gedaan door files, geladen 35%-97% en laatste stuk nog ~270km en aangekomen met 37% rond 17u.

Tweede dag nog ~520km:
In ochtend in de buurt gaan opladen tot 93%, dan ontbijt gedaan met het gezin (ben altijd vroeg wakker) en vertrokken rond 08u30. Na ~320km gestopt voor lunch en geladen 25%>89%. Uiteindelijk aangekomen met 45% na nog eens ~200km. Heel druk verkeer in Slovenië met als resultaat dus ook wel een laag verbruik (ik dacht dat de auto 16,6 kWh/100km gemiddeld aangaf op het einde).

Bij de laatste laadstop heb ik wel 15-20 min moeten wachten voor ik kon laden. ABRP gaf steeds aan dat er een paal vrij was maar bij het aankomen stond er een rij en men zei dat één van de vier palen defect was. Uiteindelijk als het mijn beurt was daar wel proberen te laden en dat werkte gewoon... Waarschijnlijk ging er dus helemaal geen rij geweest zijn, mocht men die paal gebruikt hebben als voorzien of ging ABRP mij naar een ander laadpunt sturen.

Ging eigenlijk boven verwachting vlot. Ik was dan nog selectief in waar in kon laden (bijvoorbeeld geen E-on of ENBW in Duitsland omdat mijn laadpas van het werk dat niet ondersteund, heb wel een Shell Recharge privé als backup). Zoals de vorige keren met de model Y is het drukke verkeer en de file een stuk vervelender dan het laden. Zeker als je een beetje plant met ontbijt - lunch - andere lijkt het niet alsof je wacht op het laden en zit de wagen meestal voller dan gepland.

Over de Q4 ben ik ook best wel positief. Op papier zou dit een stuk slechter moeten zijn dan de model Y LR maar in de praktijk duurt laden eigenlijk zo goed als even lang, ondanks de 250kW piek bij de Tesla, door de vlakke laadcurve. Tot rond de 70% zit ik steeds boven 100kW, wat niet het geval was bij de Model Y. Mijn laadstops zouden zelfs nog een stuk beter kunnen door leger te rijden en steeds op te laden met <10% maar dit is moeilijk te plannen weet ik uit ervaring, zeker als het al later wordt en iedereen krijgt honger of moet naar het toilet :)

In Kroatië is het wel een heel stuk minder gesteld met laadpalen. Zowel trage als snelle laders zijn dunbezaaid maar ik mag/kan laden bij onze verblijfsplaats (lang leve 24h laden aan 10A) dus normaal gezien is dit verder zorgeloos.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:05
DSK schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:31:

Ging eigenlijk boven verwachting vlot. Ik was dan nog selectief in waar in kon laden (bijvoorbeeld geen E-on of ENBW in Duitsland omdat mijn laadpas van het werk dat niet ondersteund, heb wel een Shell Recharge privé als backup).
Wat voor bijzondere laadpas is dat? Heb nog nooit gehoord dat laadpassen bij grotere aanbieders als enBW of Eon niet werken met roaming en dan bij bijv Ionity weer wel? Dat ze het niet doen bij obscure lokale aanbieders is bekend, maar bij de grotere merken werken ze toch altijd wel? EnBW is de grootste aanbieder van snellaadpalen in Duitsland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:33
Over de supercharger in Val-de-Meuse: de V4 laders staan daar tussen de parkeerplaatsen ( T T T ), onhandig, ook voor Tesla's. Foutje van de aannemer?

[ Voor 100% gewijzigd door grlk op 21-07-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
In NL?
Letterlijk óveral laders.
Als het niet anders kan kan je ff traag laden, in een half uurtje laad je dan ook voldoende bij om de volgende snellader te bereiken. :)

[edit]
Bij Gilze 2 Allego snelladers en een FastNed station…

[ Voor 16% gewijzigd door Puppetmaster op 21-07-2025 10:29 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 11:47
lfah2000 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:23:

In augustus ga ik naar Zweden (max 4 dagen) en ik verwacht eigenlijk geen problemen (alhoewel ik geen ervaring heb met de laders daar).
Het enige probleem in Zweden zijn Tesla superchargers, door vakbonden etc is het SC netwerk daar de laatste tijd niet uitgebouwd en zijn er weinig laders met vaak lange wachtrijen. Vooral op de weg van Malmö richting Oslo kan dat een probleem zijn, want alle noren die van/naar hun vakantiebestemming rijden, rijden elektrisch. Daar is het elke keer chaos als ik er langs rijd in elk geval..

Mixed Reality dev

Acties:
  • +2 Henk 'm!
grlk schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:51:
Over de supercharger in Val-de-Meuse: de V4 laders staan daar tussen de parkeerplaatsen ( T T T ), onhandig, ook voor Tesla's. Foutje van de aannemer?
Waarom is dat precies onhandig? De v3's staan ook zo. Nooit problemen mee gehad. Zeker geen foutje maar bewuste keuze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bar26oa3SErgt5NdxED8FK_3gL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I8pKySDcVYiilAPB8qO2aDPg.png?f=fotoalbum_large

Je kunt makkelijk aankoppelen en gewoon nog je trunk openen. Ook als je iets op een trekhaak hebt kan dat er tussen.

In het midden van je vak achter de auto, of aan de zijkant tussen de vakken vind ik juist veel minder handig. In het eerste geval kun je niet lekker in je trunk, en in het tweede moet je altijd opletten met het portier.

[ Voor 60% gewijzigd door Inspired op 21-07-2025 10:57 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:08

Oekol

waka waka hey hey

Heb echt zo'n rare ervaring met de gratis laadpas van Shell.
Ik ben keihard geblokkeerd vanwege 'verdacht laadgedrag' en er is al anderhalf jaar lang geen mogelijkheid tot oplossing.

Ze ondervragen mij alsof ik iets op mijn kerfstok heb als: waarom laad u niet onderweg via onze pas en alleen in Portugal etc.

Dat is in mijn ogen heel logisch: via Supercharger netwerk van Tesla is het veel goedkoper en dan op plek bestemming ga ik laden met de Shell pas. Dit vinden zij heel erg onlogisch en geven aan dat ik op andere email + 06 nummer een nieuwe pas moet aanvragen en dan ook onderweg al een paar keer moet laden zodat ik niet weer geblokkeerd ga worden. Want meneer: 'u heeft toch niet meerdere e-mail adressen en unieke telefoonnummers ga ik vanuit'. Toen ik daarop antwoord met: 'Nee dat zou wel heel verdacht zijn'. Kreeg ik niet een hele lange stilte... Wat een bedrijf is dat joh :+

Mijn uitleg dat ik niet wil laden bij de Fastned, Ionity etc. met de shellpas omdat het veel duurder is dan via Tesla (ik rijd zelf in een Tesla) had die geen boodschap aan en dat de kans groot is dat je wederom geblokkeerd gaat worden. Echt top.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweebel
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:26
Oekol schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:00:
Ik ben keihard geblokkeerd vanwege 'verdacht laadgedrag' en er is al anderhalf jaar lang geen mogelijkheid tot oplossing.

Ze ondervragen mij alsof ik iets op mijn kerfstok heb als: waarom laad u niet onderweg via onze pas en alleen in Portugal etc.

Dat is in mijn ogen heel logisch: via Supercharger netwerk van Tesla is het veel goedkoper en dan op plek bestemming ga ik laden met de Shell pas. Dit vinden zij heel erg onlogisch en geven aan dat ik op andere email + 06 nummer een nieuwe pas moet aanvragen en dan ook onderweg al een paar keer moet laden zodat ik niet weer geblokkeerd ga worden. Want meneer: 'u heeft toch niet meerdere e-mail adressen en unieke telefoonnummers ga ik vanuit'. Toen ik daarop antwoord met: 'Nee dat zou wel heel verdacht zijn'. Kreeg ik niet een hele lange stilte... Wat een bedrijf is dat joh :+

Mijn uitleg dat ik niet wil laden bij de Fastned, Ionity etc. met de shellpas omdat het veel duurder is dan via Tesla (ik rijd zelf in een Tesla) had die geen boodschap aan en dat de kans groot is dat je wederom geblokkeerd gaat worden. Echt top.
Wellicht interessant voor het laadpassen topic. Bijzonder idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

tweebel schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Wellicht interessant voor het laadpassen topic. Bijzonder idd.
Ah daar wilde ik ook posten. Zal hem even daar neerzetten, niet goed gekeken in mijn verbazing na het gesprek.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 19:06
Wij gaan naar Denemarken met onze Tesla, is dan een ionity abo aan te raden als ik het goed begrijp?

Iemand nog tips voor een laadpas? In NL laden we gratis, voor noodgevallen hebben we een Shell pas, een ANWB pas en een Freshmile (frankrijk) pas. En we kunnen goedkoop bij Tesla laden, laatst nog 28 cent afgetikt in Wolvega/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:51
el flaco schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:02:
Wij gaan naar Denemarken met onze Tesla, is dan een ionity abo aan te raden als ik het goed begrijp?

Iemand nog tips voor een laadpas? In NL laden we gratis, voor noodgevallen hebben we een Shell pas, een ANWB pas en een Freshmile (frankrijk) pas. En we kunnen goedkoop bij Tesla laden, laatst nog 28 cent afgetikt in Wolvega/.
Waarom zou je laden met een Tesla bij Ionity?
Ik had enkel een Shell Recharge pass mee naar Denemarken en hiermee overal publiek geladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
el flaco schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:02:

Waarom, toch superchargers genoeg in Denemarken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KStjqKPGMnDpdAbyN6ybilGq2U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pH0o9dReK7EgLT5nekGXyDon.png?f=fotoalbum_large

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Shell klantenservice is zeldzaam onbetrouwbaar, inderdaad. Als het werk, werkt het, maar als het eenmaal niet meer werkt, krijg je het met geen mogelijkheid weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 19:06
RigolleM schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:08:
[...]

Waarom zou je laden met een Tesla bij Ionity?
Ik had enkel een Shell Recharge pass mee naar Denemarken en hiermee overal publiek geladen.
Is publiek laden niet veel duurder dan Ionity/Tesla?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDB
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 20:40

EDB

Oekol schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:00:

Ik had begrepen dat Shell Portugal een aantal maanden geleden helemaal had geblocked ivm lokale fraude met passen. Als ik nu in mijn Shell app kijk, laat hij in Portugal ook geen laders zien.

ID.3 Pro Performance 2021. Solar 4500wp, Intergas Xource warmtepomp. Wallbox Ratio Solar. Marstek Venus E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
el flaco schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Is publiek laden niet veel duurder dan Ionity/Tesla?
Ik heb een paar keer in de buurt van het hotel (Kopenhagen) via publieke AC laadpalen geladen, onderweg altijd bij een SuC geladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 23:22
Maikie18 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:59:
[...]

Vandaag bijna 400km gereden. Had tot 80% opgeladen dus redde het net niet. Met 10% was er een stop ingepland. Shell recharge in Gilze. Helaas bleken ze niet te werken. 15km verderop een nieuwe daar kwam ik met 5% aan. Als die het ook niet had gedaan zou ik toch al licht in paniek raken. Ik kwam 8km tekort om thuis te komen
Ja, dat is spannend dan. Maar goed, het is gelukt zonder problemen. Ik ben momenteel in Italië en hier is het wat dunner bezaaid met laders, zodoende doe ik vooraf wat meer onderzoek over de betrouwbaarheid van de laders door de laatste activiteit te bekijken met de Chargemap app.

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jorco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:07
Voor de eerste keer een retour Kroatië gedaan met de Kia EV6. Had met de Ceed kunnen gaan vanwege minder oponthoud en meer bagageruimte maar aangezien ik de hele route zelf wil rijden is wat vaker stoppen wel zo verstandig. En de EV6 heeft betere verlichting, ACC, verkeersbordenherkenning (zeer handig met de vele aanpassingen) geen schakelbak, stoel ventilatie, panoramadak, etc dus die keuze was relatief eenvoudig.

Vorige week vrijdagavond vertrokken en met behulp van ABRP een route bepaald en wat extra laadplekken langs de route opgeslagen om goed voorbereid te zijn. Enkel Ionity want de auto kan snel laden dus dat wil ik dan ook tegen een gunstig tarief met Tesla als backup.

Het was zeer druk op de weg want zwarte zaterdag en de parkeerplekken (niet laadplekken) waren bomvol. Een winkel, toilet of restaurant ingaan was een grotere uitdaging dan het laden.

Aangekomen bij de eerste laadplekken staan er allemaal benzine autos geparkeerd want zoals gezegd het is er bomvol, geen fijn begin.
In het Duits aangegeven dat ik hier moest laden en binnen een paar minuten en plekje. Bij de tweede stop werd ik helemaal blij want er stond een enorme file om te tanken maar voor elektrische autos kon ik er mooi omheen eens meteen laden. Met gemak een half uur tijd gewonnen, hilarisch.

In Oostenrijk vroeg in de ochtend een locatie met meer dan 10 Ionity plekken en veel Teslaladers. We waren de enige bij Ionity en er waren een paar Tesla's aan de palen van Musk.

Vanaf Slovenië werd het uitdagend met het aantal snelle laadpunten. Hier 5 minuten moeten wachten dus geluk gehad. In Kroatië (we zaten iets boven Zadar) is het triest gesteld. Welgeteld 2 geschikte locatie waarvan 1 verder dan de eindbestemming. Na urenlange files in Kroatië door tolpoortjes en ongelukken dus aangekomen op de enige snellader op de route in Gospiç. Alle gewonnen tijd hier kwijtgeraakt omdat er maar 6 laders zijn waarvan 1 defect. Een wachtrij van meer dan uur met matige horeca ernaast. En deze rij staat er elke dag van heel vroeg tot heel laat. Het levert leuke gesprekken op maar het is zonde van de tijd.

Tijdens het verblijf nog een paar keer geladen met iets boven Zadar. Daar iets minder wachttijd omdat we een combi is van Ionity en Tesla maar de Tesla laadpunten zijn traag in Slovenië en Kroatië (100 kW max als het meezit, ook voor Tesla zelf).

De terugreis hebben we gedaan door overdag te rijden naar Oostenrijk met wat activiteiten in Slovenië. Gospiç had rond 10 uur een wachtrij van meer dan anderhalf uur want we waren nummer 8 in de rij en ik spotte meerdere auto's met lage laadsnelheid dus de gok genomen om door te rijden en te laden in Slovenië. Dat pakte goed uit met 1 keer 5 minuten wachttijd maar hier ondertussen kunnen winkelen.

Vannacht teruggereden van Oostenrijk naar NL. Heerlijk rustig op de weg en bij de tussenstops was er per locatie hooguit 1 andere auto aan het laden.

Zeer goed bevallen. Zal iets meer tijd hebben gekost maar je komt minder moe aan. Voor midden-Kroatië of zuidelijker raad ik het alleen aan als je een flink accupakket hebt. Laadpunt lijkt dichtbij maar je doet er serieus (te) lang over in tijd en kilometers om er te komen. Wordt tijd dat ze in Slovenië en Kroatië het netwerk drastisch gaan uitbreiden. Er zijn te weinig minder snelle alternatieven en de prijzen gaan dan eenvoudig richting de euro per kWh!

De Tesla-app is overigens een drama voor Android. Traag en zeer onhandig, geen idee of dat een bekend gegeven is maar je kunt qua beschikbaarheid niet vertrouwen op ABRP voor deze locaties.

Foto van benzine auto's die lang in de rij stonden ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-hDum0VqXFWHckS6FoUljGU6lY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqFuWPIdKjf90ZpqxrYjWC71.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Jorco op 21-07-2025 13:13 ]

PSN ID = Jorco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

EDB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:22:
[...]

Ik had begrepen dat Shell Portugal een aantal maanden geleden helemaal had geblocked ivm lokale fraude met passen. Als ik nu in mijn Shell app kijk, laat hij in Portugal ook geen laders zien.
Dat werd inderdaad aangegeven dat Shell niet meer in Portugal laden aanbied inderdaad.
Zit nu te kijken om een ANWB pas te kiezen voor die keren dat we naar Portugal gaan.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:29

Tijntje

Hello?!

Tip voor de mensen die naar Frankrijk gaan: kijk eens naar ieCharge.
Ze zitten niet direct langs de snelwegen, maar ze zijn echt spotgoedkoop: € 0,25/kWh en ze bieden laders tot wel 320 kW.

Op hun site kun je makkelijk de locaties opzoeken: https://iecharge.io/
  • Netwerk van meer dan 300 snelladers door heel Frankrijk op ongeveer 150 locaties.
  • Tot 320 kW per laadpaal (de meeste 160 kW of 320 kW).
  • Altijd € 0,25 per kWh, ongeacht laadsnelheid.
  • Vaak bij supermarkten, winkelcentra of parkings.
  • Te gebruiken zonder abonnement: gewoon plug & charge of via de app.
Ik gebruik ze zelf niet tijdens de heen- of terugreis (daarvoor zijn ze wat te ver van de snelweg), maar juist als ik op mijn bestemming ben. Vaak zit er wel eentje in de buurt van de camping of het vakantiehuisje, en dan kun je voor een fractie van de snelwegprijzen opladen terwijl je boodschappen doet of wat anders onderneemt.

Voor onderweg is het misschien minder handig omdat ze meestal een paar minuten van de snelweg af liggen. Maar als je in de buurt verblijft of regelmatig op dezelfde plek vakantie viert, is het een ideale en betaalbare oplossing.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20:06
Andere tip voor Frankrijk is Izivia, vaak bij McDonald's ÷ supermarkt, en vaak (maar niet altijd) maar 30 ct/KWh met Electroverse.

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 21-07-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
De prijs voor snelladen in Noorwegen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kqwTzLR8jFsXRw3S4vQoEsUgu_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1QPXlgm49Zat93sb84balkx.jpg?f=fotoalbum_large

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Afgelopen twee weken een rondje van Friesland naar Hamburg, Schwerin, Berlijn, Dresden, Praag, Wenen, Passau en weer naar huis gemaakt. Ca 2500 km.

Maandabonnement bij Tesla en Ionity afgesloten. Overal langs de route bij één van deze twee aanbieders kunnen laden. De kosten voor de twee abonnementen had ik er al snel uit.

Bij twee locaties van Ionity had ik zelf geen internetverbinding waardoor het even lastig was om via de app het laadproces op te starten. Maar met behulp van de hotspot van een buurman was dat zo opgelost.

Omdat ik Tesla niet kan kiezen in de navigatie van de auto (Nero EV), elke etappe van te voren even uitgezet met ABRP en dan het adres van de Tesla locatie inprogrammeren.

Wat mij opviel is dat de laadsnelheid bij Ionity hoger was dan bij Tesla.

En onderweg nog een gouden laadstation van Ionity gespot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ix4K_EK8_4tJtTTAKBRO97RD6jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6iJQIJTuSXYWTYcfYbswV680.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Frieseteun op 23-07-2025 12:18 ]

Niro EV '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Rij je een Kia Niro?

Oké, dat ligt niet aan de laders, die kunnen in beide gevallen meer dan de max van je auto. :)

[ Voor 72% gewijzigd door Puppetmaster op 21-07-2025 18:13 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
Maikie18 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 23:59:
[...]

Vandaag bijna 400km gereden. Had tot 80% opgeladen dus redde het net niet. Met 10% was er een stop ingepland. Shell recharge in Gilze. Helaas bleken ze niet te werken. 15km verderop een nieuwe daar kwam ik met 5% aan. Als die het ook niet had gedaan zou ik toch al licht in paniek raken. Ik kwam 8km tekort om thuis te komen
Dan was een kwartiertje AC ook genoeg geweest, of even in de lijst van Bjorn kijken of hij jouw auto al eens tot 0% gereden heeft…Een Tesla gaat nog 20-30km verder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:51
Tommie12 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:28:
[...]
.......even in de lijst van Bjorn kijken of hij jouw auto al eens tot 0% gereden heeft…...
Tja, en dan blijkt dat TeslaBjorn een gunstige uitschieter van jouw merk/type getest heeft...........

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Dan check je diezelfde test ook van car wow. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Puppetmaster schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:56:
Dan check je diezelfde test ook van car wow. ;)
En dan weet je nog niet echt hoe jouw eigen auto zich bij 0% gedraagt.
Maar probeer het vooral, ik ga dat niet (vrijwillig) doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Nee, tuurlijk niet maar je kan in NL altijd bij een laadpunt aankomen zoals ik hierboven ook aangaf.
Puppetmaster schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:25:
In NL?
Letterlijk óveral laders.
Als het niet anders kan kan je ff traag laden, in een half uurtje laad je dan ook voldoende bij om de volgende snellader te bereiken. :)

[edit]
Bij Gilze 2 Allego snelladers en een FastNed station…

[ Voor 63% gewijzigd door Puppetmaster op 21-07-2025 21:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Tijntje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:03:
Dankjewel !

Oh, zomaar een greep als je hier zoekt op IECharge:
Zjanzjak schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:01:
Bij FastNed, Tesla en Ionity is dat dan wat makkelijker te bepalen. Zo ook bij het nieuwe IECharge (snelladen voor maar 30 cent! https://iecharge.io/fr/stations/ ).
Zjanzjak schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:44:
Misschien kan je er nog ergens een IE-Charge laadpunt ingooien, 30 cent de kWh en ook a la FastNed met autocharge functie. Zo niet, staan er ook nog 2 niet al te ver van Caen mocht je in de buurt zijn tijdens je vakantie: https://iecharge.io/locations
Zjanzjak schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:22:
De snelladers van IECharge zijn ook vrij nieuw (en retegoedkoop) dus kan mij er iets bij voorstellen dat het nog niet in bepaalde apps zichtbaar is.

https://iecharge.io/locations/
Zjanzjak schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:02:
Ja het gaat hard, bij veel tankstations langs de snelweg inderdaad maar ook veel snelladers net buiten de hoofdroutes, IECharge bijvoorbeeld: https://iecharge.io/locations/
Zjanzjak schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:52:
Ik heb, just in case, altijd een ANWB en Shell-Recharge pas bij, apps werken soms niet, vandaar.
IECharge was van de zomer ook vrij goedkoop, zou je ook naar kunnen kijken, is wel via app en/of creditcard aan de paal.
IceTeaGX schreef op maandag 19 februari 2024 @ 14:10:
In Frankrijk heb je nog IECharge Maar die liggen vaak (letterlijk) tussen de velden. Wel goedkoop vast tarief van €0.30/kWh en kan met app of credit-/bankkaart betaald worden, moest je toch eentje en-route tegenkomen
bruneelm schreef op woensdag 24 april 2024 @ 17:47:
Er loopt momenteel een actie van IECharge aan 25ct/kWh in Frankrijk
IceTeaGX schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:51:
Ik heb geen aandelen, maar voor de mensen die door Frankrijk rijden en graag goedkoop laden tussen de velden.

Alle laders van IECharge zijn aan €0.25/kWh als je via de app betaald. (en Autocharge kan je ook gebruiken) van 1 juli tot 31 augustus. Geen abbo of dergelijke nodig.

Reken dus niet op te veel voorzieningen, al zijn er meer en meer laders op drukkere locaties.

https://iecharge.io/fr/un...es-les-stations-iecharge/
Wakkie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:24:
De goedkoopste laadpaal die ik tot nu toe in Frankrijk ben tegengekomen is IEcharge, echter deze staan meestal in het binnenland in de middle of nowhere en/of op industrie terreinen.
En zo zijn er nog veel meer te vinden. ;)

IceTeaGX zegt dattie geen aandelen heeft, jouw post is zo mooi dat het er op lijkt dat jij wel aandelen hebt. :P
Kidding, maar toch bedankt voor de tip, zelf ook fan (en nee, geen aandelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19-09 19:47
Het lijkt stil te zijn rond de Spark Alliance. Is dit al iets concreter dan de mededelingen die zowat rond begin april van dit jaar (door de betroffen merken) de wereld werden ingestuurd?

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18:20
flupp schreef op maandag 21 juli 2025 @ 22:57:
Het lijkt stil te zijn rond de Spark Alliance. Is dit al iets concreter dan de mededelingen die zowat rond begin april van dit jaar (door de betroffen merken) de wereld werden ingestuurd?
Ja, de apps tonen over en weer de laadstations. Vorige week gepubliceerd.
En je kunt dan ook het laden starten.

[ Voor 5% gewijzigd door HansAuutB op 21-07-2025 23:13 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:15
HansAuutB schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:13:
[...]

Ja, de apps tonen over en weer de laadstations. Vorige week gepubliceerd.
En je kunt dan ook het laden starten.
Maar Ionity stuurt je dan wel naar de site van een andere deelnemer en dat lijkt mij niet de bedoeling. Bij Fastned lijkt het laden bij een andere aanbieder wel vanuit de Fastned app te kunnen. En lagere abo prijzen werkt bij een ander ook (nog?) niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:14
PeterZ(on) schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:21:
[...]

Maar Ionity stuurt je dan wel naar de site van een andere deelnemer en dat lijkt mij niet de bedoeling. Bij Fastned lijkt het laden bij een andere aanbieder wel vanuit de Fastned app te kunnen. En lagere abo prijzen werkt bij een ander ook (nog?) niet.
Je krijgt bij ionity dan een mededeling dat dit binnenkort met de app kan.
Lijkt erop dat ionity de deadline van de partners niet gehaald heeft.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Sparks Alliance is slechts een 'samenwerking', geen samengaan.
Als 'service' naar elkaars klanten zetten ze hun netwerk open, maar tegen hun eigen prijzen.
Natuurlijk sturen ze je dan naar de site van de andere partner.
Alleen zul je dan (voorbeeld:) de 'Fastned ad-hoc prijs' betalen aan Ionity wanneer je met de Ionity app bij Fastned laadt.
Zo zal het bij allemaal werken.

[ Voor 2% gewijzigd door Peter-036 op 22-07-2025 06:39 . Reden: correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Peter-036 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:37:
Als 'service' naar elkaars klanten zetten ze hun netwerk open, maar tegen hun eigen prijzen.
Alleen zul je dan (voorbeeld:) de 'Fastned ad-hoc prijs' betalen aan Ionity wanneer je met de Fastned app bij Ionity laadt.
Klopt.. het is een samenwerking
En ze hebben geen gezamenlijk abonnement en beloven dat op dit moment ook niet
Maar ze beloven wel dat je elkaars app kan gebruiken. Bijnfastned werkt dat dus. Bij ionity beloven ze dat het komt.
Eerder in dit forum al opgemerkt: “yep leuk… maar als je met de fastned app bij ionity laadt dan krijg je de korting van het power abonnement niet”.

Kortom… het is een start. Maar de samenwerking zal nog een paar stapjes intenser moeten om echt nuttig te worden.
Persoonlijk denk ik dat ze volgend jaar of zo wel een gezamenlijk abonnement gaan hebben. Dat lijkt me immers een enorme motivatie om dit te doen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:44
Tijntje schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:03:
Ze zitten niet direct langs de snelwegen, maar ze zijn echt spotgoedkoop: € 0,25/kWh en ze bieden laders tot wel 320 kW.

Op hun site kun je makkelijk de locaties opzoeken: https://iecharge.io/
  • Netwerk van meer dan 300 snelladers door heel Frankrijk op ongeveer 150 locaties.
  • Tot 320 kW per laadpaal (de meeste 160 kW of 320 kW).
  • Altijd € 0,25 per kWh, ongeacht laadsnelheid.
  • Vaak bij supermarkten, winkelcentra of parkings.
  • Te gebruiken zonder abonnement: gewoon plug & charge of via de app.
Ik gebruik ze zelf niet tijdens de heen- of terugreis (daarvoor zijn ze wat te ver van de snelweg), maar juist als ik op mijn bestemming ben. Vaak zit er wel eentje in de buurt van de camping of het vakantiehuisje, en dan kun je voor een fractie van de snelwegprijzen opladen terwijl je boodschappen doet of wat anders onderneemt.

Voor onderweg is het misschien minder handig omdat ze meestal een paar minuten van de snelweg af liggen. Maar als je in de buurt verblijft of regelmatig op dezelfde plek vakantie viert, is het een ideale en betaalbare oplossing.
Bedank voor de tip ik rij nml altijd binnendoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 06:42:
[...]

Klopt.. het is een samenwerking
En ze hebben geen gezamenlijk abonnement en beloven dat op dit moment ook niet
Maar ze beloven wel dat je elkaars app kan gebruiken. Bijnfastned werkt dat dus. Bij ionity beloven ze dat het komt.
Eerder in dit forum al opgemerkt: “yep leuk… maar als je met de fastned app bij ionity laadt dan krijg je de korting van het power abonnement niet”.

Kortom… het is een start. Maar de samenwerking zal nog een paar stapjes intenser moeten om echt nuttig te worden.
Persoonlijk denk ik dat ze volgend jaar of zo wel een gezamenlijk abonnement gaan hebben. Dat lijkt me immers een enorme motivatie om dit te doen.
Ze hebben het wel over een abo dat geldt voor alle vier, volgens hun support pagina:

Are you planning to create a subscription or dedicated discounted tariffs for the Spark Alliance network?

At the moment, there is no specific rate or subscription planned for the Alliance, but there will be updates on this soon.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Alleen zul je dan (voorbeeld:) de 'Fastned ad-hoc prijs' betalen aan Ionity wanneer je met de Ionity app bij Fastned laadt.
Dat is nu net wat ik anders begreep, en ik ben er ook niet van overtuigd dat het werkt zoals je zegt, afgaande op … persberichten van “derden”…

Maar anderzijds rept Spark Alliance zelf, in tegenstelling tot die “derden”, op hun eigen website dan weer met geen woord over de tarifering. Derden beweren namelijk dat je met jouw eigen app en eigen abo zult kunnen laden bij de laadstations van de “4 Groten”, aan jouw eigen abo-tarief. Waar ze dat vandaan hebben gehaald is mij niet duidelijk (zowat alle “derden” beweren wel zo ongeveer hetzelfde, dus ik schat dat dit ergens op een persconferentie moet zijn gezegd), maar op de Spark Alliance website staat dit nergens (tenzij ik het mis).

Alweer verwarring in laadpas-land.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
flupp schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:18:
[...]

Dat is nu net wat ik anders begreep, en ik ben er ook niet van overtuigd dat het werkt zoals je zegt, afgaande op … persberichten van “derden”…
*knip*
.....Alweer verwarring in laadpas-land.
Maar de deelnemers in Sparks gaan vast geen stroom leveren aan prijzen die lager liggen dan die voor 'eigen' abonnees, en al zeker niet wanneer er een deelnemer is wiens abonnement (veel?) minder kost dan het eigen abo.
De deelnemers in Sparks zijn, net als andere ondernemingen, bezig met winst maken, vermoedelijk zelfs zoveel mogelijk.
Genoemde 'derden' brengen waarschijnlijk alleen hun eigen hoop/wens naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Dat is nu juist niet de bedoeling, je kan met elk van de 4 apps bij een andere deelnemer laden. Zie het net als een rfid card, en betaald dan de prijs die het daar kost en dat verrekenen ze onderling. Tenminste, zo zie ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
PeterZ(on) schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:38:
[...]

… en betaald dan de prijs die het daar kost en dat verrekenen ze onderling. Tenminste, zo zie ik het.
Ik dacht ook dat dit de basis-insteek van die Spark Alliance was. Maar geen woord extra uitleg daarover op hun website (tenzij ik dit niet zag).

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
flupp schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Ik dacht ook dat dit de basis-insteek van die Spark Alliance was. Maar geen woord extra uitleg daarover op hun website (tenzij ik dit niet zag).
Ik lees daar:

Charge and pay at all Spark Alliance charging stations using any member app. No downloads or extra setup needed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
well....
Ik gok dat dat allemaal wel de bedoeling is maar nu nog niet echt af is.
Dat is nu nog een beetje jammer maar belooft wel een heel prettige toekomst.
om de zoveel tijd even checken/proberen & op dit forum de boel blijven volgen/bijdragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XYRIS
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:16
FAQ Ionity:

What price will I pay when charging at stations of other Spark Alliance members?

When you charge your vehicle with any Spark Alliance member, you'll pay the standard rates set by that member. Please note that any discounts or subscriptions, including IONITY subscriptions, won't be applicable at member stations. Don't worry, the price will be clearly displayed before you start your charging session.

Wat is het nut dan van de Alliance?
Als je toch Adhoc prijs betaald ...

Nuja,

Mijn reis naar Zwarte woud zal met Ionity Power (0.39/Kwh in Duitsland) zijn, genoeg onderweg.
In nood heb je Adhoc Aldi Sud met snelladers aan 0.44 - 0.47/euro
Ook eentje aan Hotel toevallig waar ik uit noodzaak overnacht kan laden aan 0,53 euro(traag laden)

Heb ook nood aan snelladen met mijn Leapmotor C10 daar die maar 6.6kw MAX kan laden thuis
dus onder de baan ook niet sneller, en snellladen wel 84KW is

2-3 zaken erger ik mij aan, waardoor je je reis moet plannen:

- al die verschillende aanbieders met hun eigen app/kaart
- niet gewoonweg overal kunnen laden met bankkaart/visa
- Woeker prijzen! dan spreek ik over 60 cent tot 90cent en meer!

[ Voor 20% gewijzigd door XYRIS op 22-07-2025 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:37
XYRIS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:06:
FAQ Ionity:

What price will I pay when charging at stations of other Spark Alliance members?

When you charge your vehicle with any Spark Alliance member, you'll pay the standard rates set by that member. Please note that any discounts or subscriptions, including IONITY subscriptions, won't be applicable at member stations. Don't worry, the price will be clearly displayed before you start your charging session.

Nuja,

Mijn reis naar Zwarte woud zal met Ionity Power (0.39/Kwh in Duitsland) zijn, genoeg onderweg.
In nood heb je Adhoc Aldi Sud met snelladers aan 0.44 - 0.47/cent
Ook eentje aan Hotel toevallig waar ik uit noodzaak overnacht kan laden aan 0,53cent (traag laden)
Gemak. Sommige mensen vinden 4 apps op de telefoon voor verschillende DC-aanbieders al lastig.
Overigens heb jij je tripje prima uitgestippeld. In mijn ervaring mag je niet klagen over die 53 cent (ik neem aan dat je niet daadwerkelijk een halve cent betaalt, zoals je schrijft) bij je hotel. Heb veel gekkere prijzen gezien.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
Pr088 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Gemak. Sommige mensen vinden 4 apps op de telefoon voor verschillende DC-aanbieders al lastig.
Overigens heb jij je tripje prima uitgestippeld. In mijn ervaring mag je niet klagen over die 53 cent (ik neem aan dat je niet daadwerkelijk een halve cent betaalt, zoals je schrijft) bij je hotel. Heb veel gekkere prijzen gezien.
Idd, eurocent of 0.53 euro :-)

Ja die is dan via DATS24 app die met vele andere samenwerkt.
Dat is ook een backup voor ergens anders te moeten laden indien ADHOC niet lukt.
Momenteel met een actie een jaar gratis abbonnement met dats24 (anders 1.99/maand)
Maar in Belgie laad ik NOOIT ergens anders op dan thuis, tenzij de rit toch wel te lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online

..

- al die verschillende aanbieders met hun eigen app/kaart
Het nut van die alliance (zou moeten zijn) dat je met 1 app bij de aangesloten leden kunt laden.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)

Beperkt, alleen als je graag met een app wil laden hoef je niet de apps van alle vier te hebben maar kun je er met eentje toe. Je kan natuurlijk ook een app van bijvoorbeeld Electroverse nemen, evt met een abo?, en daarmee kun overal laden ipv alleen bij deze vier.

Ik wil laden met een rfid card maar die hebben ze niet, ik wil dat gedoe met een app niet, dus voor mij blijft het "voordeel" beperkt tot de laatste optie als niets anders werkt of handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XYRIS
Het nut van die alliance (zou moeten zijn) dat je met 1 app bij de aangesloten leden kunt laden aan zelfde tarief.

Elektra spreekt van Transparante tarieven.. je selecteeds Duitsland 0.49cent met Hun app, zonder abbo?
Interessant, maar schrijven dan "De prijs kan variëren per station en per tijdstip."
serieus?

Tesla is er dan transparanter in met tarieven en welke tijdstippen op een dag.

Via DATS24 prijs Elektra in Germersheim Duitsland (lukraak gekozen) 300Kw lader 0.77/euro!
kan je toch niet zeggen dat dat Dats/Elektra 0.28cent Roaming kosten nemen?

Kom je daar maar toe... batterij leeg, aaah leuk vette prijs betalen. (indien je gewoon naar toe rijd)

Goed dat ik Via Dats24 app/kaart van alle waarmee ze werken ik de daadwerkelijke prijs kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
XYRIS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Via DATS24 prijs Elektra in Germersheim Duitsland (lukraak gekozen) 300Kw lader 0.77/euro!
kan je toch niet zeggen dat dat Dats/Elektra 0.28cent Roaming kosten nemen?

Kom je daar maar toe... batterij leeg, aaah leuk vette prijs betalen. (indien je gewoon naar toe rijd)

Goed dat ik Via Dats24 app/kaart van alle waarmee ze werken ik de daadwerkelijke prijs kan zien.
Als ik die locatie in de Fastned app opzoek zie ik een prijs van 50ct, lijkt mij toch prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
XYRIS schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Het nut van die alliance (zou moeten zijn) dat je met 1 app bij de aangesloten leden kunt laden aan zelfde tarief.
Dat is natuurlijk niet in hun eigen voordeel, want als je met de app van aanbieder A laadt bij aanbieder B dan moeten er twee partijen al aan verdienen. Daarom bieden ze het nu aan als ‘voordeel’ van maar 1 app, maar financieel zit er voor de eindklant zo goed als geen voordeel aan.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDelete
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:23
Zijn er tweakers met de ev naar Spanje (Barcelona) zijn gereden met een MTC euro druppel? Ik heb ABRP premium net aangeschaft, maar lijkt me geen stress toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RigolleM
DrDelete schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:34:
Zijn er tweakers met de ev naar Spanje (Barcelona) zijn gereden met een MTC euro druppel? Ik heb ABRP premium net aangeschaft, maar lijkt me geen stress toch?
Jij durft nogal.. zo midden in hun Sparks verhaal een vraag stellen over reizen naar Spanje? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flupp
RigolleM schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:37:
[...]
Jij durft nogal.. zo midden in hun Sparks verhaal een vraag stellen over reizen naar Spanje? :+
Je hebt een goed punt, hier. Ik maakte mij al de bedenking of het een goed idee was geweest om mijn initiële vraag hier te stellen, maar had gedacht dat de meeste kans dat wie óf goede info hieromtrent kon verstrekken, óf nut aan de eventuele info had, hier te vinden zou zijn (snelladen, verre afstanden, edm).

Laat het ons inderdaad hierbij houden, en afwachten wat er uit de bus komt met die Spark Alliance.

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ZeRoC00L schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:09:
[...]

Dat is natuurlijk niet in hun eigen voordeel, want als je met de app van aanbieder A laadt bij aanbieder B dan moeten er twee partijen al aan verdienen. Daarom bieden ze het nu aan als ‘voordeel’ van maar 1 app, maar financieel zit er voor de eindklant zo goed als geen voordeel aan.
Dat is juist wel in het voordeel.
Mits ze de abonnement tarieven een beetje op elkaar afstemmen.
Als A bij B laadt dan “kost dat A een klant”, maar dat wordt gecompenseerd omdat er ook B’s bij A laden.
De winst zit er in dat de AB combinatie dermate aantrekkelijk wordt dat mensen niet meer bij C (geen onderdeel van de alliantie) gaan laden,
Ze zullen op termijn wel naar een gezamelijke app gaan. Eventueel met elke een eigen “skin”. Dat is sowieso 4x goedkoper dan allemaal een eigen app.
Het is nog in de beginfase. Die voordelen zie je nu allemaal niet. Er zijn kinderziektes. Maar dit is een heel goede ontwikkeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Niet met een MTC druppel, wel een Tesla abo van 1 maand en m’n standaard Shell recharge pas als back-up.
Totaal geen stress gehad, zelfs niet op zwarte zaterdag.

Sparks Alliance heeft met de “grote vier” zo’n 11000 laadpunten door Europa.
Ionity is daarvan duidelijk de grootste, Electra nr. 2, Fastned er vlak achteraan en Atlante op weer wat afstand nr. 4.
M.i. is het dus het best een Ionity abo te nemen, dan laad je het vaakst voor je lagere tarief.

Tesla heeft op zichzelf al 14000 laadpunten, maar is alleen 400V.
Voor 400V auto’s een prima oplossing, ook veel punten per locatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Als je op de site van de Alliantie kijkt, de bedoeling NU is dat je met 1 app bij de aangesloten providers kunt laden, elke provider bepaald zijn eigen tarief. Staat ergens in de FAQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
FastNed groeit nog verder!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngLLunMYfIok891kpaS5Uno4Cuw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mLVL34WF06fOZ02TBZJmTJn0.png?f=fotoalbum_large

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:25
janne_nl schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:39:
Als je op de site van de Alliantie kijkt, de bedoeling NU is dat je met 1 app bij de aangesloten providers kunt laden, elke provider bepaald zijn eigen tarief. Staat ergens in de FAQ.
Fastned laad ik met autocharge. Zou dat dan ook met de andere (gaan) kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Het grootste laadnetwerk van Europa…?
Als het om het aantal laadpunten gaat, klopt dat niet, zie m’n post hierboven. (14000 SuC’s vs 11000 sparks).

Maar Tesla heeft slechts 1100 locaties, vs de 1700 locaties van Spark (met dus minder punten per locatie), dan klopt het weer wel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Puppetmaster schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:23:
[...]

Het grootste laadnetwerk van Europa…?
Als het om het aantal laadpunten gaat, klopt dat niet, zie m’n post hierboven. (14000 SuC’s vs 11000 sparks).

Maar Tesla heeft slechts 1100 locaties, vs de 1700 locaties van Spark (met dus minder punten per locatie), dan klopt het weer wel. ;)
En dat laatste is natuurlijk relevanter en dus klopt de claim. 1 laadlocatie met 14000 laadpalen is compleet nutteloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter-036
Zapato schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Fastned laad ik met autocharge. Zou dat dan ook met de andere (gaan) kunnen?
Waarschijnlijk niet, Fastned gebruikt daarvoor één protocol, en plug&charge van bijvoorbeeld Ionity gebruikt een ander protocol.
Ik weet nu even niet wie wat gebruikt, maar voor mijn Ioniq 5 gaat het niet werken bij Ionity, maar het werkt prima bij Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
jeroenkb schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:32:
[...]

En dat laatste is natuurlijk relevanter en dus klopt de claim. 1 laadlocatie met 14000 laadpalen is compleet nutteloos
Nou,
Als er 2000 locaties zijn met slechts 1 laadpunt per locatie vind jij dat relevanter?
Zo is het relatief makkelijk het “grootste netwerk” te krijgen. ;)

Ik vind het aantal punten per locatie belangrijker en zoek alleen van >10 per locatie. Dit om ladestau te voorkomen, gaat tot heden nog goed. :)
Ter illustratie; bij Tesla is het gemiddeld 12,7 punten per locatie.
Bij Spark is dat gemiddeld 6,5.
Das ongeveer de helft… :/

[ Voor 21% gewijzigd door Puppetmaster op 22-07-2025 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
Je hebt helemaal gelijk, @Puppetmaster , maar ik heb maar 1 (vrij) laadpunt nodig, dus of er 12 of 4 zijn is dan niet heel relevant.
Gelukkig toont de navi in de Ioniq 5 het aantal vrije laadpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJPL69
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20:47
het is alleen zo jammer dat je de andere drie zo slecht ziet in de app van Fastnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CEdS
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:08
Tommie12 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:22:
Binnenkort rit van Mechelen naar Esjberg in Denemarken. Echt spannend gaat dat niet worden, maar toch had ik graag een app die me kan aangeven waar ik iets kan eten en laden. Dat valt niet altijd samen met de originele laadplanning van de auto (Tesla), omdat mijn honger niet altijd in synch loopt met de batterij, maar stoppen is laden toch.

Dus ik open nog eens charging time en ABRP.
Beide zijn nu in de gratis versie toch echt stevig gehandicapt.

ABRP geeft geen link meer met de laadtoestand van de auto… ik dacht dat dat vroeger in de gratis versie zat
En charging time laat geen enkele filter toe…

Ik wil die laapunten niet zien met 2 palen en zonder toilet…
Ook in de auto kan ik daar niet echt op filteren…
Ik gebruik de API van de app Tessie om ABRP met mijn Tesla te synchroniseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flupp
Tommie12 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:22:
Binnenkort rit van Mechelen naar Esjberg in Denemarken.

ABRP geeft geen link meer met de laadtoestand van de auto… ik dacht dat dat vroeger in de gratis versie zat
Ik heb de gratis versie, en daarbij heb ik nog altijd de koppeling met mijn actuele batterijcapaciteit, dus ik vermoed dat er sedert de laatste (Tesla) API iets niet meer juist geconfigureerd is bij jou; ik herinner mij nog (slechts) vaag dat ik iets opnieuw moest instellen, maar zou met de beste wil ter wereld niet meer precies kunnen zeggen wat…

Model 3 LR (model 2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Peter-036 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:28:
Je hebt helemaal gelijk, @Puppetmaster , maar ik heb maar 1 (vrij) laadpunt nodig, dus of er 12 of 4 zijn is dan niet heel relevant.
Gelukkig toont de navi in de Ioniq 5 het aantal vrije laadpunten.
Klopt dat je dat kan zien in de apps en Navi van modernere auto’s en ja je hebt er maar 1 nodig.
Maar een locatie waar je naar onderweg bent met nog maar 2 van de 6 vrij is minder relaxed dan een locatie van 12 met 4 vrij. Bij die laatste kan je waarschijnlijk meteen laden, terwijl er bij de eerste al een wachtende kan zijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Holzschuh
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 15:59
Een verslag van ervaringen van een ontgroening als BEV rijder op vakantie.
Achtergrond, sinds 4 weken de eigenaar van een Elroq 60. De reis ging van Zuid-Limburg naar de Bodensee, een hotel in de buurt van Markdorf met 3 medereizigers. Tripjes gemaakt naar alle landen om de Bodensee en 1* net geen hele round trip om de Bodensee heen gemaakt.

Voorbereiding
Eerst gekeken om te zien wat mijn voorkeursleverancier zou worden. Liefst een die in de omtrek van de bestemming bruikbaar was omdat de plaatselijke AC prijzig is en veelal snel kleeftarieven hebben of zelfs vanaf minuut 1 al beginnen te lopen.
In eerste instantie de focus op Ionity want die kwam veel voorbij in dit topic. Dat zou voor de reis geen probleem zijn, maar rond de Bodensee zelf waren er maar 2 pleinen aan de Duitse kant. 1 daarvan naast het vliegveld in Friedrichshafen zonder bruikbare vakantievoorzieningen zoals winkel/bakker.
Ik had de laadpas van EnBW via de gratis code uit het laadpassen topic al thuisliggen en ben toen die gaan uitzoeken. Wat mij betreft bingo en voldeed precies aan wat ik nodig had. Aan de Duitse kant van de Bodensee ruime selectie van DC pleinen variërend van 4-12 palen. En zelfs een enorme keuze aan AC palen. Duurder abbonement (17,99) vs Ionity maar dan 0,39 kunnen laden bij veel meer pleinen en lokale AC palen geeft wel een enorme flexibiliteit.
Daarna op de route naar het hotel met de EnBW app gekeken en om de 150km een laadplein uitgezocht met voorzieningen. Deze als laadfavoriet opgeslagen in de auto. Tijdens de vakantie op de dag zelf gekeken wat we gingen doen en op basis daarvan een laadplein gekozen van EnBW. Uiteindelijk geen AC nodig gehad omdat we steeds een DC plein op de route hadden liggen.

Reis
Enkele trip naar hotel was ~620 km. Op de heenreis met 100% vertrokken naar eerste laadplein bij Gau-Bickelheim. 16 palen en alles leeg. Sanitaire stop en door. Voor de lunch gestopt in Ludwigshafen bij een flink winkelcentrum. 20 palen en veel ruimte en voorzieningen. Volgende stop was Raststätte Sindelfinger Wald Süd en daar was het de eerste keer druk. 2 palen rood en nog 2 vrije plekken. De Nederlander voor me reed net door tot het achterste vrije parkeervak. Even naar binnen en toen we terugkwamen was onze landgenoot verplaatst. De achterste was kennelijk de CHAdeMO laadpaal en zag hem daarna rommelen met de app want hij stond zeker 5 minuten bij het scherm. Was weer blij met mijn laadpas. Laatste stop was in Trossingen naast een Edeka. Auto laden en meteen even winkelen. Vanuit daar door naar hotel en uiteindelijk in 9 uur aangekomen met nog 65% in de auto.

Verblijf
Rond de Bodensee zijn veel EnBW DC laadpleinen en veel AC laadpalen. Uiteindelijk alleen DC geladen omdat het qua planning bijna altijd uitkwam. Richting Oostenrijk is er bij Eriskirch een mooi plein naast een Kaufland/bakker en bij Konstanz aan de overkant ook meerdere laadpleinen. Het rondje om de Bodensee Oostenrijk->Liechtenstein->Zwitserland->Konstanz ging ook maar daarbij kwam ik net tijd te kort in de planning om bij Konstanz te laden. Daarom de dag erop 5 min bij Ionity geladen omdat anders Sigmaringen net buiten de range viel. Op de laatste dag uiteindelijk iedereen bij het hotel gedropt en even terug naar Eriskirch gereden op een ~15-20 min rijden om de accu tot 99% te proppen voor de terugreis.

Retour
Met 95% vertrokken op zondag naar de eerste stop. Achter het Centraal Station in Karlsruhe een mooie straat met 8x 300 palen en wat CHAdeMO en Type 2 laadpalen. Op het station even de Sanifair en bakker bezocht. Volgende stop die haalbaar was is de Moseltal Ost en toen we aankwamen wist ik weer wat ik was vergeten toen ik ‘m op had geslagen op de kaart. Een back-up want er zijn maar 2 laadpalen. Die dus bezet waren met 1 wachtende. Terwijl de passagiers even naar binnengingen bij de Raststätte de EnBW app gepakt en de volgende opgezocht. 3% accu nodig om bij Mülheim-Kärlich bij een 8x laadplein uit te komen. Uitgestorven industrieterrein (zondag) maar wel naast een McD en Subway. Vanuit hier door naar huis en daar aan de laadpaal gehangen. Met maar 2 laadstops dit keer binnen 8 uur thuis.
In totaal iets meer dan 2K km gereden, 385 kWh geladen voor €172 (incl abbo en Ionity). 18.8 kWh/100 en 0,085 €/km.

TL:DR
Ongroening als EV-rijder richting de Bodensee. Zonder echte laadproblemen en laadfiles de week doorgekomen met EnBW abbonement. Als voorwerk diverse EnBW laadpleinen voor de route en omgeving van de Bodensee opgeslagen in de auto. Maar 1* geladen zonder doel, wachtend tot die vol was op de laatste avond voor we terug naar huis gingen. Het gemak van een laadpas is prettig en zeker een pluspunt geweest. Weet niet of dat bij andere netwerken ook te zien is maar je ziet bij EnBW altijd een mooi dipje als een 2de auto aan de paal wordt ingeplugd wat zich snel hersteld.
Passagiers hadden meer aandacht voor de resterende range dan ikzelf en zoals al vaker benoemd is; met een beetje voorbereiding is een EV vakantie goed te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fbh_mR0WghXxrAi-ASdHLfotqUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIsrEdzquuO4xlzp64bYwqmH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 16:13
Ik ben met een MTE druppel naar Albacete gereden (Volvo XC40 Extended Range)
Ik had hoofdzakelijk bij Fastned en Ionity geladen (zelfde ervaring als overal, helemaal prima). Ook Total en BP gezien en daar werkte de badge ook gewoon. Ik had enkel bij 1 ionity dat hij de badge en de back-up badge niet wilde pakken. Ik kon het scherm ook heel moeilijk lezen. Ik heb toen mijn auto 1 paaltje verzet en daar werkte het wel.. Had natuurlijk ook de app kunnen gebruiken, maar dan moet ik declareren en dat vind de werkgever niet leuk.

Op bestemming ook bij Iberdrola geladen met de badge zonder issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
@DuneEmpire Kun je die druppel van je werkgever niet aan de fastned app toevoegen, ik heb de (travelcard) laaddruppel van mijn werkgever (via Ayvens) toegevoegd aan de Fastned app en dat werkt prima. Netzoals dat deze is gekoppeld aan mijn Tesla app (ik heb dan wel een Tesla dus geen abonnement nodig bij Tesla). Hoef tot nu toe niets te declareren.

[ Voor 9% gewijzigd door jongetje op 23-07-2025 09:43 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:15

Rannasha

Does not compute.

Ik heb ook mijn eerste lange afstand reis met de EV achter de rug. Anderhalve maand na het in ontvangst nemen van onze ID.7 Tourer (86 kWh) hebben we voor het eerst ergens anders geladen dan thuis.

In tegenstelling tot veel anderen hier ging de reis niet van een huis in Nederland naar een vakantiebestemming in Frankrijk, maar juist andersom. Ik woon in Frankrijk, en de vakantie was in Nederland (gevolgd door wat familiebezoek en zomerkampen voor de kinderen, die nu bezig zijn).

Vertrek op vrijdag direct na werktijd. Eerste segment: van huis (in de buurt van Geneve) over de Jura naar een McDonald's (om de kinderen tevreden te houden) nabij Dole. 150 km, maar veel hoogteverschillen. Desondanks niet spannend voor de accu. Bij de McDo staat een Izivia DCFC van max 175 kW. Na wat gestuntel met het ontdekken hoe het systeem werkt (vooral user error), ingeplugd en gaan eten. 35 cent / kWh standaard tarief. Geen probleem om de 100% aan te tikken.

Volgende stuk: Zo'n 400 km naar het hotel in zuidoost Belgie. In een keer doorgereden (enkel chauffeur-wissel-pitstop) en met 15% SoC aangekomen. Daar waren ruim 30 laadplekken, geen enkele in gebruik. Het hotel deelt het parkeerterrein met een groot bedrijfspand en ik vermoed dat overdag deze laadplekken door de werknemers van dit bedrijf worden gebruikt, maar ik had verwacht dat er toch wel een enkele hotelgast een EV zou willen laden. Maar goed, laadsessie starten met de Electroverse kaart ging probleemloos bij de paal van PluginCompany. Na het ontbijt was de auto op 95%.

Door naar Zuid Limburg voor een stop bij het drielandenpunt en een pannenkoekrestaurant twee dorpen verderop. Zo'n 180 km. Dicht bij het restaurant was een laadpaal van Vattenfall. En daar ging het niet goed. De Electroverse kaart gaf direct een rood licht op de paal en in de Electroverse app de laadsessie activeren resulteerde in lang wachten en uiteindelijk een foutmelding. OK, kan gebeuren, dan maar niet laden. Pannenkoeken waren wel geslaagd.

Het einddoel was een vakantiepark in de buurt van Sneek, in totaal 470 km van ons hotel in Belgie. In principe haalbaar. Maar omdat we toch nog wat boodschappen moesten doen, gestopt in Apeldoorn bij een winkelcentrum. Een half uurtje AC laden zou genoeg comfortabele marge moeten geven. De paal die we aantroffen was wederom een Vattenfall paal. En hetzelfde probleem als eerder in Limburg. 50 meter verderop, een andere Vattenfall paal, zelfde verhaal. Ik zie een patroon ontstaan.

Weer 50 meter verderop een paal van Allego. Nu zal het ongetwijfeld weer user error zijn, maar ik vond op die paal geen plek waar ik mijn laadpas kon houden. Dan maar in de Electroverse app de laadsessie activeren en dat werkte prima. 6 kWh later komen we terug bij de auto en lukt het niet om de laadsessie te beeindigen. De app blijft maar in wachtstand na deze optie te hebben gekozen en de kabel blijft vergrendeld. Klantenservice van Allego gebeld, vlot en goed geholpen en de kabel kwam weer los. Nog even gevraagd hoe ik dit soort dingen in de toekomst kan voorkomen, maar het antwoord was dat er vaak niet echt een duidelijke oorzaak is en het soms gewoon gebeurt.

Sneek bereikt met 12% in de tank. Dat hadden we dus gehaald zonder die laadstop in Apeldoorn. Het park heeft een aantal laadpalen van EVBox. Twee keer gebruikt. Laadsessie starten en stoppen met de laadpas werkt perfect. Alleen is de actieve sessie niet zichtbaar in de Electroverse app en is er ook nog geen betaling afgeschreven of factuur zichtbaar in de app. Gratis laden als service? Een bug? Gaat de rekening nog komen? Wie het weet mag het zeggen.

Sinsdien probleemloze sessies in een parkeergarage (Shell Recharge), bij een ander hotel (50Five), tijdens een korte stop voor een broodje aan de snelweg (FastNed) en een onsuccesvolle sessie bij een langparkeerterrein in Harlingen (laadpaal was niet zichtbaar in de Electroverse app, dus niet verrassend dat er een authorisatie-fout lampje aan ging).

Inmiddels ook een WeCharge kaart tussen het papierwerk in het dashboardkastje gevonden en die maar eens geactiveerd. Wellicht dat we daarmee de blindspots van Electroverse kunnen afdekken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuneEmpire
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 16:13
jongetje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:
@DuneEmpire Kun je die druppel van je werkgever niet aan de fastned app toevoegen, ik heb de (travelcard) laaddruppel van mijn werkgever (via Ayvens) toegevoegd aan de Fastned app en dat werkt prima. Netzoals dat deze is gekoppeld aan mijn Tesla app (ik heb dan wel een Tesla dus geen abonnement nodig bij Tesla). Hoef tot nu toe niets te declareren.
Ja, die badge kan je prima bij Fastned koppelen. Werkt perfect, al laad ik dus altijd in de praktijk met AutoCharge. Het koppelen van de MTE badge in Ionity en Tesla is mij echter niet gelukt. Bij Tesla weet ik dat dit bij MTE niet kan maar bij Travelcard wel. Bij Ionity weet ik het fijne er niet van, maar heb ik zelf uiteindelijk mijn prive Creditcard gekoppeld.

Ter verduidelijking; met de badge kan ik dus wel laden bij Ionity zonder problemen, ik kan de badge enkel niet koppelen in de Ionity app

[ Voor 7% gewijzigd door DuneEmpire op 23-07-2025 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

jongetje schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:42:
Ik ben ook heel tevreden over de Travelcard. Dit jaar deed deze het echter niet meer bij de GoFast laadstations. (in Zwitserland en Italië). Blijft natuurlijk een top laadpas met de integratie Fastned en Tesla app. Auto charge Fastned werkt ook als een raket.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieseteun
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18-09 12:28
Puppetmaster schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:12:
Rij je een Kia Niro?

Oké, dat ligt niet aan de laders, die kunnen in beide gevallen meer dan de max van je auto. :)
Ik rij inderdaad een Niro EV en het max daarvan is niet zo hoog (helaas)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij Ionity in de meeste geval hij begon te laden met 70+ KwH, terwijl dat bij de Tesla laadstations in alle gevallen lang niet gehaald werd.
Ik heb daardoor tijdens onze trip zoveel als mogelijk Ionity gebruikt.

Niro EV '22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
DuneEmpire schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 09:31:
[...]
Ik had enkel bij 1 ionity dat hij de badge en de back-up badge niet wilde pakken. Ik kon het scherm ook heel moeilijk lezen. Ik heb toen mijn auto 1 paaltje verzet en daar werkte het wel..
Dat bevestigt eigenlijk wat ik al dacht mbt dat de Renault mobilize pas het af en toe niet doet bij ionity en dan de paal er naast wel.
Dat ligt niet aan de pas. Maar aan de paal. Aangezien ionity (min of meer) primair bedacht is voor gebruik via de eigen app doen de rfi lezers het met enige regelmaat niet.
Dat is nog wel een zorgje voor mijn komende tocht naar Engeland. In het hoogseizoen… toch maar 7 euro duurder een power abonnement nemen in plaats van mobilize intense? Omdat je dan ten minste niet het risico loopt dat de enige vrije paal niet werkt…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe haalbaar zou het zijn om met een Nissan Leaf 40 kWh (met circa 11% accudegradatie) een dagtrip naar Duinkerke te doen? Eigenlijk wilde ik naar Engeland, maar Duinkerke zelf heb ik nog nooit bezocht, dus dat lijkt me ook wel eens de moeite waard. Wat me wel direct opvalt, is de nogal optimistische reistijd die Google Maps inschat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmesjzox8uzdPLULJW2PfcYMUnI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/F8fHC7eFCcDJVbrnwhlQojm9.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PMghw86LHFPeV54ywY4QlaBBaM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/WKSENB6VWXo49TXVdDhOCDfA.png?f=fotoalbum_tile

Waarschijnlijk gaat Google Maps ervan uit dat je overal de maximumsnelheid rijdt, wat met een EV als de Leaf niet erg realistisch is. HERE WeGo houdt daar beter rekening mee, omdat je daar je eigen maximumsnelheid kunt instellen. Volgens die app zou ik er ongeveer vier uur over doen, wat met een rustige rijstijl en enigzins behoudend tempo ook aannemelijk is.

Met mijn huidige accudegradatie en gemiddelde verbruik zou ik die 290 kilometer op één volle lading alleen halen als ik gemiddeld rond de 50 km/u zou rijden, of zelfs iets langzamer. Een korte snellaadstop is dus wel nodig. Gelukkig zou dat maar voor zo’n 50 kilometer extra actieradius hoeven zijn, dus dat hoeft niet veel tijd te kosten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhFJFt0F8cPd6A5C_lGkVdJkdac=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KNmwLWPVM2nC34nxE2uSSVYm.png?f=fotoalbum_large

In Duinkerke zelf kun je volgens de informatie bij de Lidl aan een 22 kW AC-lader laden. Als ik vroeg vertrek en er bij aankomst een plekje vrij is, zou ik daar in theorie tot sluitingstijd kunnen bijladen. Wat ik alleen lastig vind in te schatten: mag je daar zolang blijven staan als je aan het laden bent, of zit er een tijdslimiet aan vast? Zulke onduidelijkheden maken het plannen van een spontane langere rit soms wat minder aantrekkelijk.

Hoe dan ook ben ik wel toe aan een kleine onderneming, en ik overweeg serieus om morgen gewoon te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Stefannn schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:38:
[...]

Dat bevestigt eigenlijk wat ik al dacht mbt dat de Renault mobilize pas het af en toe niet doet bij ionity en dan de paal er naast wel.
Dat ligt niet aan de pas. Maar aan de paal. Aangezien ionity (min of meer) primair bedacht is voor gebruik via de eigen app doen de rfi lezers het met enige regelmaat niet.
Dat is nog wel een zorgje voor mijn komende tocht naar Engeland. In het hoogseizoen… toch maar 7 euro duurder een power abonnement nemen in plaats van mobilize intense? Omdat je dan ten minste niet het risico loopt dat de enige vrije paal niet werkt…..
Ik kan mij niet herinneren dat de rfid lezer niet werkte, maar je zou in voorkomend geval misschien ook de helpline kunnen bellen en krijg je misschien een gratis laadsessie. Scheelt toch extra abo kosten en met Ionity heb je ook geen rfid card.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Azqi
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h63kwoqBRdks9fR9XwupiOA5LIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZKA5VmUBctGojolo1phvkUR.jpg?f=fotoalbum_large

Ionity Gotthard richting Zuiden, nog 1 stall vrij, maar deze bleek defect. Ik had nog juice, dus kon door.

Maandag en dinsdag, bij mijn reis naar het zuiden via Duitsland en Zwitserland, viel me op dat Ionity telkens vol is.
B.v. Bij de laadstations Brohltal West, Mahlberg West. En dat niet eens in weekend in de zomer. Het abbo trekt teveel gegadigden.

Mijd je Ionity, dan is er ruim voldoende capaciteit.

Ik zal later nog een uitgebreider reisverslag posten.

[ Voor 3% gewijzigd door Azqi op 23-07-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:57:
Hoe haalbaar zou het zijn om met een Nissan Leaf 40 kWh (met circa 11% accudegradatie) een dagtrip naar Duinkerke te doen? Eigenlijk wilde ik naar Engeland, maar Duinkerke zelf heb ik nog nooit bezocht, dus dat lijkt me ook wel eens de moeite waard. Wat me wel direct opvalt, is de nogal optimistische reistijd die Google Maps inschat.
[Afbeelding][Afbeelding]
Waarschijnlijk gaat Google Maps ervan uit dat je overal de maximumsnelheid rijdt, wat met een EV als de Leaf niet erg realistisch is. HERE WeGo houdt daar beter rekening mee, omdat je daar je eigen maximumsnelheid kunt instellen. Volgens die app zou ik er ongeveer vier uur over doen, wat met een rustige rijstijl en enigzins behoudend tempo ook aannemelijk is.

Met mijn huidige accudegradatie en gemiddelde verbruik zou ik die 290 kilometer op één volle lading alleen halen als ik gemiddeld rond de 50 km/u zou rijden, of zelfs iets langzamer. Een korte snellaadstop is dus wel nodig. Gelukkig zou dat maar voor zo’n 50 kilometer extra actieradius hoeven zijn, dus dat hoeft niet veel tijd te kosten.

[Afbeelding]

In Duinkerke zelf kun je volgens de informatie bij de Lidl aan een 22 kW AC-lader laden. Als ik vroeg vertrek en er bij aankomst een plekje vrij is, zou ik daar in theorie tot sluitingstijd kunnen bijladen. Wat ik alleen lastig vind in te schatten: mag je daar zolang blijven staan als je aan het laden bent, of zit er een tijdslimiet aan vast? Zulke onduidelijkheden maken het plannen van een spontane langere rit soms wat minder aantrekkelijk.

Hoe dan ook ben ik wel toe aan een kleine onderneming, en ik overweeg serieus om morgen gewoon te gaan.
Ik heb hem voor je opgezocht in de anwb app.
Die geeft (in principe) aan als er kleef tarieven zijn.
Estimated total is altijd op basis van 20kWh.
Moet lukken lijkt me:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zo551Dw4JmPVEvn68X8bNlbGg0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gz6J9KyDatzEXDwQk6catTil.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:19
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Gewoon doen, worst case moet je nog een extra laadstop dan gepland doen. Ik zou mij meer druk maken over eventuele files bij bv Brussel. Ik heb eens op een vrijdagmiddag over rit Kortrijk naar Spa veel langer gedaan dan ik had gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Volgens mij zit er geen tijdmax. aan laden bij Lidl, behalve dan de openingstijden van het filiaal.
In Aalst kun je onderweg bij Electra laden met de promotie voor 39 cent, daar is 1 chademo.
Maarre, 8 uur rijden om een saai provinciestadje te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:31
Ik heb een RFID kaart van KIA Charge en daarop als pakket een ionity abonnement genomen om korting te krijgen op de kwh prijs. Ik ga er dus vanuit dat als ik de KIA charge kaart gebruikt, dit automatisch wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stefannn schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Ik heb hem voor je opgezocht in de anwb app.
Die geeft (in principe) aan als er kleef tarieven zijn.
Estimated total is altijd op basis van 20kWh.
Moet lukken lijkt me:
[Afbeelding]
Het gaat me niet zozeer om de laadtarieven: laden doe je natuurlijk via de Lidl Plus-app, dan kost het € 0,29 per kWh. Alleen vond ik dat in deze context niet direct relevant om te vermelden.

In Duitsland is het bij Lidl-supermarkten vaak zo dat je slechts 1,5 à 2 uur mag parkeren. Daarom vroeg ik me af hoe dat in Frankrijk geregeld is. Op Google Street View kon ik geen borden ontdekken die iets meldden over beperkte parkeertijd of voorwaarden als “alleen tijdens het winkelen”.

Als er wél zo’n bord zou staan, bijvoorbeeld iets in de trant van "parkeren alleen tijdens het boodschappen doen", dan zou je kunnen stellen dat laden eigenlijk ook onder winkelen valt. Je koopt immers energie bij Lidl. Al weet ik niet of daar juridisch echt discussie over mogelijk is.

In de praktijk komt het er bij ons op neer dat mijn 4-jarige dochter dan ook mee moet, en dat leidt er meestal toe dat mijn vrouw het idee vrijwel direct vetoot.

Het hoeft dus niet per se morgen, maar het lijkt me wel leuk om eens uit te proberen tijdens de zomervakantie. Zeker nu ik ook voor € 0,39 per kWh kan snelladen, is het financieel gezien best aantrekkelijk om dit soort laadmogelijkheden mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:32:
[...]

In Duitsland is het bij Lidl-supermarkten vaak zo dat je slechts 1,5 à 2 uur mag parkeren. Daarom vroeg ik me af hoe dat in Frankrijk geregeld is.
Als dat het geval is zal dat toch wel in die Lidl app staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:49:
[...]

Als dat het geval is zal dat toch wel in die Lidl app staan?
Nope, dat staat er echt nooit en te nimmer: alleen wanneer de laadpalen beschikbaar zijn. Dat is wat anders dan hoelang je auto daar geparkeerd mag staan, want die regels gelden namelijk ook als je auto aan de laadpaal hangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 14:58:
[...]

Nope, dat staat er echt nooit en te nimmer: alleen wanneer de laadpalen beschikbaar zijn. Dat is wat anders dan hoelang je auto daar geparkeerd mag staan, want die regels gelden namelijk ook als je auto aan de laadpaal hangt.
Als ik dit https://map.seety.co/Duinkerke/15?lang=nl kaartje bekijk mag je daar gratis parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:22
Wat doe ik verkeerd:

In ABRP stel ik mijn eindbestemming in, een gat in België zonder laadstation. Dus aankomst met 80%.

Eerst krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmfvga-RK5Txraq6D774dgMxdDA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oOYbI1OAHLYQ1q495kOk0lN1.png?f=fotoalbum_large

Ik denk: dat klopt niet! Ik zag eerder een kortere route.

Zonder ook maar iets aan te passen klik ik op 'opnieuw' en 'plan'. Krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rtipQRZox88rJ-RL16V4MdPsa4k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f7H1qHM2fIOz5lU4Vy0ZVLpu.png?f=fotoalbum_large

Dat is een uur verschil!

Ik heb de premium versie van abrp trouwens.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:54:
Wat doe ik verkeerd:

In ABRP stel ik mijn eindbestemming in, een gat in België zonder laadstation. Dus aankomst met 80%.

Eerst krijg ik dit:
[Afbeelding]

Zonder ook maar iets aan te passen klik ik op 'opnieuw' en 'plan'. Krijg ik dit:
[Afbeelding]

Dat is een uur verschil!

Heeft het niet met file/verkeerssituatie te maken?
Maar misschien wordt het tijd een apart topic te gaan openen voor ABRP, voor mijn gevoel is deze vraag niet zo goed op z'n plek in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chewmonkey
Ook wanneer ik direct weer 'opnieuw' en 'plan route' aantik, verschijnt de route door Duitsland weer... Ondertussen een (feedback)topic aangemaakt bij ABRP zelf, ik wacht ook daar de reacties af.

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. Gas: 200m3 stroom: ruim voldoende ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peter-036
Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:09:
Ook wanneer ik direct weer 'opnieuw' en 'plan route' aantik, verschijnt de route door Duitsland weer... Ondertussen een (feedback)topic aangemaakt bij ABRP zelf, ik wacht ook daar de reacties af.
Zit 'm dat extra uur wellicht in de 50 km verschil tussen beide routes?
En mogelijk houdt ABRP hier rekening met de hogere maximumsnelheid in Duitsland.

[ Voor 9% gewijzigd door Peter-036 op 23-07-2025 16:14 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

Een gewone laadplek is ook een optie. In Gent zijn veel laadplekken in het centrum, onder andere direct bij de kathedraal, in een niet extreem dure parkeergarage. In Bergen wat minder, maar op zaterdag en zondag waren vorig jaar het parkeerterrein van gemeente of provincie open. Beide erg mooie steden om even rond te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DDDikkiedik schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Een gewone laadplek is ook een optie. In Gent zijn veel laadplekken in het centrum, onder andere direct bij de kathedraal, in een niet extreem dure parkeergarage. In Bergen wat minder, maar op zaterdag en zondag waren vorig jaar het parkeerterrein van gemeente of provincie open. Beide erg mooie steden om even rond te lopen.
Laten we het zo zeggen: ik ben wat dat betreft misschien een geval apart. In Engeland tankte ik vroeger vaak gewoon bij de supermarkt, en tegenwoordig kijk ik juist of ik daar goedkoop kan opladen. Voor zover ik weet is het vanaf die Lidl niet al te ver lopen naar het historische centrum van Duinkerke.

Waarom Duinkerke? Niet alleen vanwege de film, die heb ik destijds in de bioscoop gezien, maar vooral vanwege de militaire geschiedenis uit de Tweede Wereldoorlog. Het lijkt me indrukwekkend om daar eens rond te lopen. Misschien dat ik dit bezoek plan in de week dat mijn vrouw en dochtertje met het vliegtuig naar Londen gaan. Dan hoef ik alleen met mezelf rekening te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Frieseteun schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:23:
[...]

Ik rij inderdaad een Niro EV en het max daarvan is niet zo hoog (helaas)
Wat ik bedoelde te zeggen is dat bij Ionity in de meeste geval hij begon te laden met 70+ KwH, terwijl dat bij de Tesla laadstations in alle gevallen lang niet gehaald werd.
Ik heb daardoor tijdens onze trip zoveel als mogelijk Ionity gebruikt.
Mogelijk een incompatibiliteit van de Kia?
Dat terwijl het wel 400V architectuur is..? :?

Ik haal met m’n ID.7 gewoon de volle 200kW (max van de CCS standaard op 400V) bij tesla, dus aan de laadpunten zou het niet moeten liggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
Chewmonkey schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:54:
Wat doe ik verkeerd:

Eerst krijg ik dit:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat is een uur verschil!

En Google gaat gewoon over de A73 en Maastricht in 5u (zonder laden).
ABRP lijkt een antipathie tegen de A73 te hebben icm een voorliefde voor Duitsland.

Viel mij ook al op toen ik vanuit Groningen naar de Costa Brava routeerde. Bij mij hielp het om Tesla Maastricht als laadstop in te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:28
Je gebruikt ABRP terwijl dat niet nodig is. :)
Dat doe je verkeerd.

Aangaande België, het oosten is het wat minder bezaaid met snelladers dan het westen.
Zie kaartje met snelladers.
ASW1 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:02:
Maar misschien wordt het tijd een apart topic te gaan openen voor ABRP,
ALSJEBLIEFT !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 19:56
Azqi schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:59:
[Afbeelding]

Ionity Gotthard richting Zuiden, nog 1 stall vrij, maar deze bleek defect. Ik had nog juice, dus kon door.

Maandag en dinsdag, bij mijn reis naar het zuiden via Duitsland en Zwitserland, viel me op dat Ionity telkens vol is.
B.v. Bij de laadstations Brohltal West, Mahlberg West. En dat niet eens in weekend in de zomer. Het abbo trekt teveel gegadigden.

Mijd je Ionity, dan is er ruim voldoende capaciteit.

Ik zal later nog een uitgebreider reisverslag posten.
Ik had dezelfde conclusie, bij Affi in Italie 18 stalls Ionity bezet en 15 wachtenden kris kros door elkaar , bijna allemaal Denen met ev’s.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chewmonkey
Dankjulliewel!

Pagina: 1 ... 116 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.