Voor de eerste keer een retour Kroatië gedaan met de Kia EV6. Had met de Ceed kunnen gaan vanwege minder oponthoud en meer bagageruimte maar aangezien ik de hele route zelf wil rijden is wat vaker stoppen wel zo verstandig. En de EV6 heeft betere verlichting, ACC, verkeersbordenherkenning (zeer handig met de vele aanpassingen) geen schakelbak, stoel ventilatie, panoramadak, etc dus die keuze was relatief eenvoudig.
Vorige week vrijdagavond vertrokken en met behulp van ABRP een route bepaald en wat extra laadplekken langs de route opgeslagen om goed voorbereid te zijn. Enkel Ionity want de auto kan snel laden dus dat wil ik dan ook tegen een gunstig tarief met Tesla als backup.
Het was zeer druk op de weg want zwarte zaterdag en de parkeerplekken (niet laadplekken) waren bomvol. Een winkel, toilet of restaurant ingaan was een grotere uitdaging dan het laden.
Aangekomen bij de eerste laadplekken staan er allemaal benzine autos geparkeerd want zoals gezegd het is er bomvol, geen fijn begin.
In het Duits aangegeven dat ik hier moest laden en binnen een paar minuten en plekje. Bij de tweede stop werd ik helemaal blij want er stond een enorme file om te tanken maar voor elektrische autos kon ik er mooi omheen eens meteen laden. Met gemak een half uur tijd gewonnen, hilarisch.
In Oostenrijk vroeg in de ochtend een locatie met meer dan 10 Ionity plekken en veel Teslaladers. We waren de enige bij Ionity en er waren een paar Tesla's aan de palen van Musk.
Vanaf Slovenië werd het uitdagend met het aantal snelle laadpunten. Hier 5 minuten moeten wachten dus geluk gehad. In Kroatië (we zaten iets boven Zadar) is het triest gesteld. Welgeteld 2 geschikte locatie waarvan 1 verder dan de eindbestemming. Na urenlange files in Kroatië door tolpoortjes en ongelukken dus aangekomen op de enige snellader op de route in Gospiç. Alle gewonnen tijd hier kwijtgeraakt omdat er maar 6 laders zijn waarvan 1 defect. Een wachtrij van meer dan uur met matige horeca ernaast. En deze rij staat er elke dag van heel vroeg tot heel laat. Het levert leuke gesprekken op maar het is zonde van de tijd.
Tijdens het verblijf nog een paar keer geladen met iets boven Zadar. Daar iets minder wachttijd omdat we een combi is van Ionity en Tesla maar de Tesla laadpunten zijn traag in Slovenië en Kroatië (100 kW max als het meezit, ook voor Tesla zelf).
De terugreis hebben we gedaan door overdag te rijden naar Oostenrijk met wat activiteiten in Slovenië. Gospiç had rond 10 uur een wachtrij van meer dan anderhalf uur want we waren nummer 8 in de rij en ik spotte meerdere auto's met lage laadsnelheid dus de gok genomen om door te rijden en te laden in Slovenië. Dat pakte goed uit met 1 keer 5 minuten wachttijd maar hier ondertussen kunnen winkelen.
Vannacht teruggereden van Oostenrijk naar NL. Heerlijk rustig op de weg en bij de tussenstops was er per locatie hooguit 1 andere auto aan het laden.
Zeer goed bevallen. Zal iets meer tijd hebben gekost maar je komt minder moe aan. Voor midden-Kroatië of zuidelijker raad ik het alleen aan als je een flink accupakket hebt. Laadpunt lijkt dichtbij maar je doet er serieus (te) lang over in tijd en kilometers om er te komen. Wordt tijd dat ze in Slovenië en Kroatië het netwerk drastisch gaan uitbreiden. Er zijn te weinig minder snelle alternatieven en de prijzen gaan dan eenvoudig richting de euro per kWh!
De Tesla-app is overigens een drama voor Android. Traag en zeer onhandig, geen idee of dat een bekend gegeven is maar je kunt qua beschikbaarheid niet vertrouwen op ABRP voor deze locaties.
Foto van benzine auto's die lang in de rij stonden
[
Voor 7% gewijzigd door
Jorco op 21-07-2025 13:13
]