Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:31
Bedankt voor de electra tip! Ben vandaag naar Pisa en heb alleen trage laders op de camping. Vlakbij de toren is een electra spot, ik kwam er letterlijk langs, die dus maar meegepikt. De dekking fast chargers is hier minimaal

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUm2ITVmFQ-jVZhzBjtzUHUuH5Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrdNNFwZcxNYXJ6n88mpiP7F.jpg?f=fotoalbum_large

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 11:44
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 17-07-2025 13:33 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15:56
PeterZ(on) schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 08:40:
[...]

In de Ionity app vond ik gisteren nog niets en ook vandaag niet, maar in de Fastned app zie ik wel de andere aanbieders staan en kan ook filteren of ik die wil zien. Dat laatste zou volgens Facebook commentaren in de Ionity app weer niet kunnen.

Het enige voordeel wat ik nu zie is dat ik met de Fastned app bij Elektra kan laden voor de prijs die Elektra berekend en ik niet de Elektra app hoef te installeren als ik daar wil laden. Je kan bij Elektra ook met CC betalen maar dan is de prijs een stuk hoger.

Het is dan een kleine verbetering maar ik wil gewoon een rfid kaart gebruiken en geen gedoe met een app dus ik zal het alleen gebruiken als het niet anders kan.

Edit. Als ik met de Fastned app bij Ionity wil laden betaal ik toch weer 75ct i.p.v. de 71ct die ik bij Ionity Go betaal in de Ionity app. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger door want je moet nog steeds opletten. En ook AutoCharge werkt natuurlijk niet.
Bij mij staat Fastned nu wel in de Ionity app, maar de kaart is er niet duidelijker op geworden (geen wegen meer zichtbaar).

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
HansAuutB schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Bij mij staat Fastned nu wel in de Ionity app, maar de kaart is er niet duidelijker op geworden (geen wegen meer zichtbaar).
Ik kreeg net een update voor de Ionity app en ik zie nu ook Fastned staan. Alleen als ik daar wil laden word ik wel doorgestuurd naar de Fastned app, maar het was toch juist de bedoeling dat je met 1 app bij alle deelnemers kon laden. Bij Fastned kon ik vanmorgen wel vanuit de Fastned app bij Ionity laden. Bij beide niet daadwerkelijk geladen, dus alles onder voorbehoud.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speculaes
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:17
Helix schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:49:
[...]

Hoe heb je genavigeerd? Met de ingebouwde navigatie, e-routes of ABRP? Ga zelf ook met de E-5008 op vakantie richting Italie namelijk.
En welke navigatie heb jij uiteindelijk gebruikt? We gaan pas in september, maar ik ben alvast een beetje aan het kijken. De ingebouwde navigatie van Peugeot ben ik eigenlijk geen fan van, maar als die e-routes wel goed kan doorrekenen door de live data vind ik het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:30
Speculaes schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:12:
[...]

En welke navigatie heb jij uiteindelijk gebruikt? We gaan pas in september, maar ik ben alvast een beetje aan het kijken. De ingebouwde navigatie van Peugeot ben ik eigenlijk geen fan van, maar als die e-routes wel goed kan doorrekenen door de live data vind ik het wel interessant.
We zijn nog niet op vakantie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
Ik zit nu in Noorwegen met een Zoe Z50. Gemengde ervaringen. Tesla geen laadproblemen , maar vandaag bij Odda 20 minuten wachttijd. Bij de MER palen op hetzelfde terrein trouwens ook.?

MER pas 1 van de 4pogingen geslaagd(Elton app)

Laddel bij de hotels geeft ‘rode neus” .

Ionity niet aanwezig op “Jaeren” en “ryfylke” routes.

Absolute aanrader voor parkeren in de steden : easypark app. Werkt vlekkeloos met kentekenherkenning!!

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:08
Bint schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 10:26:
Bedankt voor de electra tip! Ben vandaag naar Pisa en heb alleen trage laders op de camping. Vlakbij de toren is een electra spot, ik kwam er letterlijk langs, die dus maar meegepikt. De dekking fast chargers is hier minimaal

[Afbeelding]
Ik zit in de buurt van Lucca. Bij de Conan supermarkt kwam ik vanochtend een Enel X tegen die op 75kWh kon laden. Accu was weer vol na het doen van de boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:54
grunaubaby schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:03:
Ik zit nu in Noorwegen met een Zoe Z50. Gemengde ervaringen. Tesla geen laadproblemen , maar vandaag bij Odda 20 minuten wachttijd. Bij de MER palen op hetzelfde terrein trouwens ook.?

MER pas 1 van de 4pogingen geslaagd(Elton app)

Laddel bij de hotels geeft ‘rode neus” .

Ionity niet aanwezig op “Jaeren” en “ryfylke” routes.

Absolute aanrader voor parkeren in de steden : easypark app. Werkt vlekkeloos met kentekenherkenning!!
Zie mijn verslag hier
In Noorwegen vond ik Eviny super. Goedkoper dan mer.
Renault mobilize pas werkte goed bij eviny en mer. Met intense abonnement goede tarieven:
0.41euro/kWh bij eviny
0.49euro/kWh bij mer

[ Voor 8% gewijzigd door Stefannn op 17-07-2025 19:23 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bint
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:31
Shenk86 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:04:
[...]

Ik zit in de buurt van Lucca. Bij de Conan supermarkt kwam ik vanochtend een Enel X tegen die op 75kWh kon laden. Accu was weer vol na het doen van de boodschappen.
Ik bij Bibbona, er is op 10 min wel een 50kw lader. En op de camping kan ik onbeperkt 11kw laden, voor 15,-. Dus na een middagje zwemmen zit ie ook wel vol

Memories of yesterday, will grow, but never die

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:55
OMX2000 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:19:
Als eerste had ik dit topic een stuk eerder moeten bezoeken ;) Ik heb dus nu via Kia Charge een Ionity Power abonnement. We zijn via Frankrijk, en Zwitserland naar Italië gereden. Ging allemaal goed.

Ik begrijp de prijsverschillen van Ionity alleen nog niet. In Italië heb ik 57 ct/kWh afgerekend. En ik was onder de indruk dat dat het basistarief was.

Volgende keer even meer tijd nemen om met de juiste pasjes en abonnementen op reis te gaan ;)
Dit gaan wij over een aantal weken ook doen. Twijfel nog via gotthardtunnel of via Oostenrijk. Heb vandaag via de Skoda app powerpass icm ionity geactiveerd.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijnvdb
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09 14:53
Maikie18 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Dit gaan wij over een aantal weken ook doen. Twijfel nog via gotthardtunnel of via Oostenrijk. Heb vandaag via de Skoda app powerpass icm ionity geactiveerd.
Hier ook Powerpass Skoda icm Ionity. Nog even kijken of het Charge Boost wordt van EUR 5,99 of Charge Ultra van EUR 11,99. Scheelt EUR 0,10 ct per kwh. Wel even geprobeerd laatst zonder abonnement. Wel heel fijn plug en charge. Nu nog de route uitstippelen met zoveel mogelijk Ionity laders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 19:56
Maikie18 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Als je richting Bologna gaat dan kan je via Oostenrijk. Ik kon zo doorrijden. Gotthard heb ik de laatste 15 jaar altijd vertraging gehad van een uur tot twee uur en rond Milaan kan het ook druk zijn. Wel een tip als je via Oostenrijk komt en je komt bij Modena en je gaat van de A22 naar de A1 blijf tot het verre einde op de rechterbaan. Tot daar loopt de invoegstrook en dat scheelt je weer 10-15 min vertraging.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:08

johan_solar

kitesurfing and coding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQwQNekpE479JICcirbw6UZ-EWE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K68wxVMSAB0ZDz5HbaVJhebV.png?f=fotoalbum_large

Wij gaan op vakantie naar Noorwegen, en nemen de boot Kiel - Oslo. We rijden met een Tesla M3LR met vouwwagen erachter. Ik heb in ABRP ingesteld max 110 kph, 13% degradatie, aankomst met 50% SoC en een verbruik van 230 Wh/km.

Voorheen reden we over de grote bruggen. Voordeel is dat je dan geen harde deadline hebt. Maar de boot vaart 's nachts door, dus dan leg je ongemerkt een grote afstand af.

Ik probeer zoveel mogelijk onzekerheden weg te nemen, maar ik kan geen goede inschatting maken over de files onderweg. De boot vertrekt om 14:00 en je dient om 12:00 aanwezig te zijn. Volgens de bovenstaande schatting zijn we om 10:49 in Kiel. Is dit realistisch?

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:22
johan_solar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:20:
[Afbeelding]

Wij gaan op vakantie naar Noorwegen, en nemen de boot Kiel - Oslo. We rijden met een Tesla M3LR met vouwwagen erachter. Ik heb in ABRP ingesteld max 110 kph, 13% degradatie, aankomst met 50% SoC en een verbruik van 230 Wh/km.

Voorheen reden we over de grote bruggen. Voordeel is dat je dan geen harde deadline hebt. Maar de boot vaart 's nachts door, dus dan leg je ongemerkt een grote afstand af.

Ik probeer zoveel mogelijk onzekerheden weg te nemen, maar ik kan geen goede inschatting maken over de files onderweg. De boot vertrekt om 14:00 en je dient om 12:00 aanwezig te zijn. Volgens de bovenstaande schatting zijn we om 10:49 in Kiel. Is dit realistisch?
Welke dag rij je? Op dit moment zegt Maps alleen al 6:20 rijtijd. ABRP is heel optimistisch qua reistijd. Neemt ook niks geen files mee. Ik zou maps inschatting + laadtijd meenemen als je zeker wilt zijn.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:31

djbarney

XBL: DeejayBarney

[Afbeelding]

als je alleen al naar de inschatting kijkt dan is dat 100km per uur gemiddeld, inclusief stilstaan voor chargen. ik heb het idee dat abrp dan ergens iets niet correct meeneemt als je een max van 110kmh instelt toch? ik zou inderdaad niet te blind vertrouwen op deze inschatting, en die van google maps nemen, plus laadtijd en mogelijk nog een eigen marge van n half uurtje/45 min ofzoiets. just in case, beter te vroeg aanwezig dan te laat in dit geval lijkt me :) dan heb je ook geen stress dat je harder moet doorrijden om net op tijd te komen als er onderweg wel meer dan verwacht file of vertraging is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:04
[Afbeelding]

Ik zou een uur extra rekenen. Je hebt nu maar 1 uur reserve. 1 tegenvaller bij het laden of een kleine file en je de stress stijgt.
Hamburg is altijd een knelpunt.
Vlak bij het inscheeppunt is er nog een snellader (voor een winkelcentrum nabij de kade), daar kan je bij wat tijd over nog even vol laden, en nog een paar boodschapjes doen indien nodig.

De boot wacht niet hé, en te veel stress bij het begin van de vakantie vind ik niet zo gezond. Liever een uurtje pitten in de auto aan de inscheepkade.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
[Afbeelding]

Rijd je dan over Hamburg?
Hamburg is dramatisch. Ik heb er zowel heen als terug een uur vast gestaan. Ze zijn de rondweg aan het verbeteren maar nu is het dus een hele dikke file.
Wat ik in dergelijke gevallen die is een paar dagen van tevoren de route om de paar uur checken op Google maps. Dan zie je de knelpunten wel.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Stefannn schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:27:
[...]

Rijd je dan over Hamburg?
Hamburg is dramatisch. Ik heb er zowel heen als terug een uur vast gestaan. Ze zijn de rondweg aan het verbeteren maar nu is het dus een hele dikke file.
Wat ik in dergelijke gevallen die is een paar dagen van tevoren de route om de paar uur checken op Google maps. Dan zie je de knelpunten wel.
Hamburg is gewoon niet te vermijden op weg naar Denemarken/Kiel/Zweden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nova163
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:57
[Afbeelding]

Zoals anderen al hebben gezegd: ABRP is echt heel optimistisch, ook als je betaalt voor real-time informatie. Zowel in Google Maps als in Waze kan je een vertrektijdstip aangeven, waarbij de app dan een reistijdinschatting geeft. Google Maps geeft zowel een range als een inschatting, bij Waze kun je aankomsttijden zien in relatie tot de vertrektijd.

Wat ik vaak doe is deze inschattingen nemen en daar de laadtijd ingeschat door ABRP bij optellen. In mijn recente ervaringen was Google Maps vaak pessimistisch en Waze vrij accuraat bij langere reizen. Bij mijn commute in Nederland is dat andersom, vreemd genoeg.

[ Voor 5% gewijzigd door Nova163 op 18-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
[Afbeelding]

Met al die onzekerheid over files, en zeker tijdens de vakanties, nam ik liever de veerboot Puttgarden Rodby want die vertrekt elk half uur en kun je nemen wanneer het je uitkomt. Lijkt mij een stuk minder stressvol.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Met al die onzekerheid over files, en zeker tijdens de vakanties, nam ik liever de veerboot Puttgarden Rodby want die vertrekt elk half uur en kun je nemen wanneer het je uitkomt. Lijkt mij een stuk minder stressvol.
Dat is tot Oslo makkelijk 800km extra rijden... in 2 richtingen.

Ik heb die ook ooit genomen, en 2 uur voor de ferry staan aanschuiven... kilometers voor de haven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:07:
[...]

Dat is tot Oslo makkelijk 800km extra rijden... in 2 richtingen.

Ik heb die ook ooit genomen, en 2 uur voor de ferry staan aanschuiven... kilometers voor de haven.
Maar in Kiel moet je ook twee uur van tevoren aanwezig zijn lees ik, en in Kiel moet je er zijn en in Puttgarden maakt het niet uit. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Ik zou denk ik liever de bruggen nemen en gewoon een hotel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
PeterZ(on) schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Maar in Kiel moet je ook twee uur van tevoren aanwezig zijn lees ik, en in Kiel moet je er zijn en in Puttgarden maakt het niet uit. Het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Ik zou denk ik liever de bruggen nemen en gewoon een hotel.
In mijn laatste tocht heb ik heen de bruggen, en terug de middag boot van Gothenburg naar frederikshaven genomen.
Die boot terug was eigenlijk wel optimaal.
- met de bruggen heb je zo veel extra kilometers dat je inderdaad een extra stop nodig hebt.
- dan konden we dus net zo goed in Gothenburg stoppen en de volgende dag relaxed naar de boot. Dat was maar een half uurtje vanaf de camping.
- we hadden in Denemarken vervolgens de Bygholm Sø Camping, die was vrij goedkoop, kleinschalig. 200km van frederikshaven, 800km naar Brabant. Ideaal. Inchecken gaat volledig automatisch met een automaat dus je kan heel laat aankomen.
- kwa prijs maakt het nauwelijks wat uit. Ik dacht dat de brug goedkoper zou zijn maar dat viel bij afrekenen vies tegen.

Op heenweg kan je dat zelfde doen,
Die laatste 200km is niet meer in stedelijk gebied en vrij zeker zonder files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 19:39
Ik was me ook wat aan het verdiepen in deze route vanwege vakantie in Denemarken over een paar weken.

@johan_solar Mocht je komend weekend al gaan, wordt het helemaal 'smullen' met volledige afsluiting van de A7 net ten noorden van Hamburg:
https://www.adac.de/news/verkehr-sperre-a7-schnelsen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:08

johan_solar

kitesurfing and coding

schumacher schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:
Ik was me ook wat aan het verdiepen in deze route vanwege vakantie in Denemarken over een paar weken.

@johan_solar Mocht je komend weekend al gaan, wordt het helemaal 'smullen' met volledige afsluiting van de A7 net ten noorden van Hamburg:
Ja ik had dat gezien. Nu gaan we maandag, en om 05:00 zijn de werkzaamheden voorbij. Hoop dat ze pünktlich zijn. Wij rijden rond 9 a 10 uur bij Hamburg.
Leuk detail, ik had Grok gevraagd over werkzaamheden op deze route. Kreeg exact het antwoord en een link naar de adac site.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
schumacher schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:59:

Ik moet er morgen langs... we gaan dan toch maar even vroeger vertrekken. Piekmoment zou rond 12-14h zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grunaubaby
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06:46
[Afbeelding]

Wij reden die route 8 dagen geleden met een Zoe, voor de zekerheid overnacht in Lubeck. Ruim 9 uur gereden, 3 korte laadstops, meer dan 30 minuten file bij Bremen, Hamburg 10 minuten.0

grunaubaby, Zoe R135, 5920Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thacacia
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 14:45
Wakkie schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Zoals @HansAuutB heeft vermeld klopt. Ik heb 2x geladen bij EVzen met mijn Freshmile pas en heb het volgende geladen/betaald/duur incl. BTW:

37,31kWh € 16,20 16 minuten
14,98 kWh €6,60 6 minuten

Gemiddeld ongeveer € 0,44 per kWh (afgerond)

EVzen laadpalen met de Freshmile pas is tot nu de goedkoopste combinatie.(zolang het duurt).

De goedkoopste laadpaal die ik tot nu toe in Frankrijk ben tegengekomen is IEcharge, echter deze staan meestal in het binnenland in de middle of nowhere en/of op industrie terreinen.
Kan je dit gebruiken met alleen de freshmile app? of moet je ook de pas / kaart bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Beetje gekke vraag misschien voor dot topic, maar wellicht weet iemand raad. Wij gaan binnenkort op vakantie en willen op de A2 tussen Echt en Maastricht nog even snellader. Zou wel chili zijn natuurlijk om dan even koffie te halen en Limburgse vlaai te eten. Echter heb ik niet zoveel zin om daar helemaal voor om te rijden. Weet iemand toevallig een fijne plek waar je lekkere vlaai kan halen vlak bij een op/af rit of bij een fastned?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Thacacia schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Kan je dit gebruiken met alleen de freshmile app? of moet je ook de pas / kaart bestellen?
Heel vaak staat in de app gemeld dat deze voor laden niet geaccepteerd wordt en dat je de rfid-kaart moet gebruiken.
Aanvragen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16:27
Opperhoof schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:00:
Beetje gekke vraag misschien voor dot topic, maar wellicht weet iemand raad. Wij gaan binnenkort op vakantie en willen op de A2 tussen Echt en Maastricht nog even snellader. Zou wel chili zijn natuurlijk om dan even koffie te halen en Limburgse vlaai te eten. Echter heb ik niet zoveel zin om daar helemaal voor om te rijden. Weet iemand toevallig een fijne plek waar je lekkere vlaai kan halen vlak bij een op/af rit of bij een fastned?
Van der Valk, Urmond, heeft Tesla SuC
Ondanks dat er alleen type 2 stalls staan, is het ook voor autos met de laadpoort op andere plekken goed toegankelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:10
martinBMW schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Van der Valk, Urmond, heeft Tesla SuC
Ondanks dat er alleen type 2 stalls staan, is het ook voor autos met de laadpoort op andere plekken goed toegankelijk
In Heerlen Tesla V4 chargers

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
Opperhoof schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:00:
Geen Fastned, maar bij Gronsveld een ruime Tesla supercharger bij “de Dwaze Herder”. Daar kan je goed koffie drinken en een stukje vlaai prikken. :P

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Puppetmaster
Vandaag op “rode vrijdag” gereden, tot Lyon gekomen.
Ging prima!
Geen laadfiles gehad, wel steeds tesla genomen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
Puppetmaster schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:26:
Vandaag op “rode vrijdag” gereden, tot Lyon gekomen.
Ging prima!
Geen laadfiles gehad, wel steeds tesla genomen.
Hoe was Val-de-Meuse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Salvatore.NL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:23:
[...]

Als je richting Bologna gaat dan kan je via Oostenrijk. Ik kon zo doorrijden. Gotthard heb ik de laatste 15 jaar altijd vertraging gehad van een uur tot twee uur en rond Milaan kan het ook druk zijn. Wel een tip als je via Oostenrijk komt en je komt bij Modena en je gaat van de A22 naar de A1 blijf tot het verre einde op de rechterbaan. Tot daar loopt de invoegstrook en dat scheelt je weer 10-15 min vertraging.
We zitten daar nog 2 uur boven. Vlakbij Verona

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7OPRgfeqvSBVL8-DmmD0Zzghmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYl0rNsNdA3SAUUW7qkJpwVF.jpg?f=fotoalbum_large
Gespot in de UK op een drukke snelwegparking:
‘ANPR cameras in operation’ 100 pond boete voor niet-EVs die bij een snellader parkeren. Werkte goed, geen blokkeer auto’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:56
Er is een WC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Die heeft 32 stalls. Lijkt me niet dat die vol gaan zitten. Veel rijders skippen Tesla ook. Volgens mij rijden BEV rijders ook veel meer op de rustigere dagen. Vind het vandaag ook nog mee vallen moet ik zeggen. Hauconcourt is nu nog erg rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Overgeslagen.
We zijn bij Nancy en tournus wezen laden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Die heeft 32 stalls. Lijkt me niet dat die vol gaan zitten. Veel rijders skippen Tesla ook. Volgens mij rijden BEV rijders ook veel meer op de rustigere dagen. Vind het vandaag ook nog mee vallen moet ik zeggen. Hauconcourt is nu nog erg rustig.
Langres is anders al weer helemaal bezet op de triple na. In oktober zal het door de week wel weer rustig zijn denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:15
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:22:
[...]

Ik volg het topic nu een paar weken, en mij valt ook op dat Tesla SuC weinig wordt gebruikt/aangeraden. Waarom is dat eigenlijk? Tesla SuC lijkt toch redelijk goed geprijsd, ook als je geen Tesla rijdt

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Inspired
SalexSun schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:43:
[...]

Ik volg het topic nu een paar weken, en mij valt ook op dat Tesla SuC weinig wordt gebruikt/aangeraden. Waarom is dat eigenlijk? Tesla SuC lijkt toch redelijk goed geprijsd, ook als je geen Tesla rijdt
Veel mensen weten het ook niet denk ik. Verder korte kabels, Elon haat en mindere locaties zijn voor velen ook een reden om ze te skippen. Ik zou iedereen aan raden ze te skippen. Zijn echt waardeloos. Zou sowieso Ionity en Fastned pakken. >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Inspired op 19-07-2025 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
[...]

Er zullen héél veel redenen zijn, maar de belangrijkste is dat ze meestal niet aan een tankstation liggen aan de autosnelweg. Je moet dus de autosnelweg af.

De mensen kiezen vaak ook voor het gemak, een SuC ligt nu niet aan de ingang van service station, meestal moet je een korte wandeling maken naar een hotel/fastfoodrestaurant/winkelcentrum.

Ik heb anderhalf jaar en 2 zomers met een Volvo XC40 Recharge gereden, één keer naar Kopenhagen en één keer naar Sirmione (Gardameer) en zeer vaak bij een Tesla SuC geladen, maar ik stond daar toch vrij vaak alleen met mijn Volvo, tussen de Tesla eigenaren, en dat was voor de Elon haat...

Nu met de V4 stalls is het dubbel in beslag nemen van een een laadplek ook verdwenen, maar je moet er wel moeite voor doen om het uit te zoeken, dus zal ook meespelen.

Ik heb nooit geladen bij Ionity, ik vond het aanbod van laadpunten altijd te weinig, werden vaak ook niet voorgesteld door ChargingTime of ABRP want mijn filter stond op min. 8 laadpunten, ook de Volvo stelde ze niet voor met mijn Shell Recharge filter, dus voor mij was Tesla de goedkoopste oplossing.

Geen idee hoeveel het bij Ionity kost met abo maar ik heb vaak bij Tesla tussen de € 0,29 en € 0,35 / kW geladen in Frankrijk, hiervoor wil ik gerust eens een korte zijtrip maken van een paar km. En af en toe wordt je getrakteerd op een lekkere koffie bij de betere hotels, ipv de prutkoffie in zo'n tankstation :+

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 19-07-2025 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Veel mensen weten het ook niet denk ik. Verder korte kabels, Elon haat en mindere locaties zijn voor velen ook een reden om ze te skippen.
Precies dat. Ik vind daarnaast ook de powersharing bij V2 superchargers een flinke gok bij drukte. Stond in Engeland met maar 52kW bij een V2 te laden. Was misschien een probleem met de betreffende stall maar anders is het ook max 75kW als je naast iemand anders staat. Ik had gehoopt dat het minder druk was maar het bleek dus aardig vol.

Daarnaast komen er steeds meer 800V EVs bij, terwijl de superchargers alleen 400V kunnen laden en dus wederom lage laadsnelheid. Met zo’n auto zou ik de SuCs ook mijden.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 19-07-2025 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:27
Zjanzjak schreef op zondag 13 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Tis dat ik de Alpine A290 net iets mooier vond maar deze 5 mag er ook wezen, what a beauty!
As you wish, sta er nu toevallig langs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/28IkD8O_f0XYNYDMjE6LH1-0uEE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PE5L7LzIB63tmYOg6Hrs2E6u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KzPuJpkncG-sOroVUxyKzV7REf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H105YZioZJGn8IT6at419yzk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qsVwzu0cT69fpIA4YqgCahJ1rc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4YAz2vQg45iElqm28lfCzKv.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
JTHZZ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:26:
[...]

Precies dat. Ik vind daarnaast ook de powersharing bij V2 superchargers een flinke gok bij drukte. Stond in Engeland met maar 52kW bij een V2 te laden. Was misschien een probleem met de betreffende stall maar anders is het ook max 75kW als je naast iemand anders staat. Ik had gehoopt dat het minder druk was maar het bleek dus aardig vol.

Daarnaast komen er steeds meer 800V EVs bij, terwijl de superchargers alleen 400V kunnen laden en dus wederom lage laadsnelheid. Met zo’n auto zou ik de SuCs ook mijden.
Ik wil minimaal 16 stalls in de zomervakantie. Kom ik toch vaak op Tesla uit. Als Ionity overal locaties heeft zoals Hauconcourt dan sla ik Tesla zeker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Inspired schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Ik wil minimaal 16 stalls in de zomervakantie. Kom ik toch vaak op Tesla uit. Als Ionity overal locaties heeft zoals Hauconcourt dan sla ik Tesla zeker over.
Ik mijd alleen kleine Ionity locaties <6 en dat werkt prima eigenlijk. En ik heb voorkeur voor de wat grotere lokale aanbieders als Pfalzwerke en EnBW. Ook Allego vaak prima alternatief. Je ziet toch dat de meeste EV rijders uit Nederland komen en voor Fastned, Ionity of Tesla kiezen.

Maar goed, ik mijd ook de route du soleil, dat zal ook veel schelen ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 19-07-2025 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
Ik stippel juist vaak de route (op mijn langere trips) uit langs Tesla SuC's. Ook als ik iets van de route af moet wijken, dat interesseert mij totaal niet. Kijk altijd wel van tevoren of er een toilet ergens in de buurt is, dat is eigenlijk de enige 'vereiste' die ik stel.
Card Nox schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:31:

As you wish, sta er nu toevallig langs.
Aha een premiere edition, maar vind de mijne toch echt nog een stukje mooier. ;)
Blauw, zwart dak, blauwe remklauwen en blauwe naafdopjes.
Maar wel leuk om er 1 tegen te komen, zelf nog niet meegemaakt.
Wel een Alpine A110 in het zuiden van Frankrijk op de snelweg, die met een bloedgang aankwam, afremde toen hij waarschijnlijk onze A290 zag, naast me kwam rijden, zijn duim omhoog stak en er weer vandoor ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
Zojuist ABRP gedownload en mijn route laten plannen. In eerst instantie zonder filter of voorkeuren voor laders. Hij gaf 4 laadstops. De 1e naar mijn idee echt al ver op de route maar dat komt waarschijnlijk door 100% vertrek en 10% aankomst. En dan ook nog maar 13 minuten laden, de volgende 16 minuten, eigenlijk allemaal heel kort, dat had ik niet verwacht.

Als ik daarna opnieuw inplan met een filter voorkeur voor ionity (daar wil ik een abonnement op nemen) dan is het 1 stop minder maar zijn het wel meteen hele lange stops, zelfs 1 van 39 minuten. Ik kijk niet op een paar euro dus misschien moet ik toch maar geen abonnement nemen en kijken waar de app mee komt om te laden.

Een paar dagen geleden gaf ik ook nog aan dat ik twijfelde om wel of niet de gotthard te nemen, via Oostenrijk is volgens mij toch ruim 80km langer, het is ook niet eens een alternatief in abrp, kun je dit op 1 of andere manier toch aanpassen om het verschil te zien?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dUoV5HN.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/auye0DC.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:37
Maikie18 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:45:
Zojuist ABRP gedownload en mijn route laten plannen. In eerst instantie zonder filter of voorkeuren voor laders. Hij gaf 4 laadstops. De 1e naar mijn idee echt al ver op de route maar dat komt waarschijnlijk door 100% vertrek en 10% aankomst. En dan ook nog maar 13 minuten laden, de volgende 16 minuten, eigenlijk allemaal heel kort, dat had ik niet verwacht.

Als ik daarna opnieuw inplan met een filter voorkeur voor ionity (daar wil ik een abonnement op nemen) dan is het 1 stop minder maar zijn het wel meteen hele lange stops, zelfs 1 van 39 minuten. Ik kijk niet op een paar euro dus misschien moet ik toch maar geen abonnement nemen en kijken waar de app mee komt om te laden.

Een paar dagen geleden gaf ik ook nog aan dat ik twijfelde om wel of niet de gotthard te nemen, via Oostenrijk is volgens mij toch ruim 80km langer, het is ook niet eens een alternatief in abrp, kun je dit op 1 of andere manier toch aanpassen om het verschil te zien?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet niet wat voor auto jij hebt, maar de laadsneltijden die ABRP aangeeft haal ik meestal niet in de praktijk. Ik kan er wel een paar minuten aan toevoegen, plus het op een afrijden van de locatie, aansluiten etc. Je kunt bij de instellingen een extra tijd opgeven voor elke laadstop. Die heb ik op 5 minuten staan (komt in werkelijkheid bij mij dichter bij 10 in de buurt), zodat ABRP bij elke stop automatisch 5 minuten optelt. Voorkomt steeds hele korte stops. Maar het is allemaal persoonlijk. Ik kan me ook voorstellen dat je 7-10 minuten laden soms helemaal niet erg vindt, als er een plaspauze ingepland moet worden.

De eerste laadstop lijkt inderdaad ver, maar je gebruikt -zoals jij al zegt- 90% van je accubereik en na de eerste keer snelladen de gebruikelijk 70% (10%-80%).

[ Voor 9% gewijzigd door Pr088 op 19-07-2025 11:11 ]

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online

Het al dan niet nemen van een abo heeft toch niets met het aantal stops te maken. Stop waar je wilt stoppen en plan dan weer de volgende Ionity op de route. ABRP heb je daar echt niet voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
Ik moet binnenkort in de omgeving van Basel zien te komen met mijn elektrisch auto. Range van rond de 400km.

Ik dacht zelf: Den Haag -> eerste laadmoment +/- uurtje na Brussel (bv Ionity Wellin) -> Nancy (keuze uit Fastned, Ionity en Electra) -> Eindbestemming

Dit is mijn eerste keer dat ik zo'n "verre" trip doe. Ben benieuwd of ik te simpel denk of dit gewoon prima gaat lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
svennn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:16:
Ik moet binnenkort in de omgeving van Basel zien te komen met mijn elektrisch auto. Range van rond de 400km.

Ik dacht zelf: Den Haag -> eerste laadmoment +/- uurtje na Brussel (bv Ionity Wellin) -> Nancy (keuze uit Fastned, Ionity en Electra) -> Eindbestemming

Dit is mijn eerste keer dat ik zo'n "verre" trip doe. Ben benieuwd of ik te simpel denk of dit gewoon prima gaat lukken.
Nee hoor dat is prima, alleen Wellin heeft maar zes laders en verder geen uitwijk. Ik zou dan Baraque de Fraiture nemen als eerst stop, daar heb je Ionity en Fastned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Pr088 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:08:
[...]

Ik weet niet wat voor auto jij hebt, maar de laadsneltijden die ABRP aangeeft haal ik meestal niet in de praktijk. Ik kan er wel een paar minuten aan toevoegen, plus het op een afrijden van de locatie, aansluiten etc. Je kunt bij de instellingen een extra tijd opgeven voor elke laadstop. Die heb ik op 5 minuten staan (komt in werkelijkheid bij mij dichter bij 10 in de buurt), zodat ABRP bij elke stop automatisch 5 minuten optelt. Voorkomt steeds hele korte stops. Maar het is allemaal persoonlijk. Ik kan me ook voorstellen dat je 7-10 minuten laden soms helemaal niet erg vindt, als er een plaspauze ingepland moet worden.

De eerste laadstop lijkt inderdaad ver, maar je gebruikt -zoals jij al zegt- 90% van je accubereik en na de eerste keer snelladen de gebruikelijk 70% (10%-80%).
Elroq 85. Standaard staat deze op 5 minuten. Heb nog wat met de instellingen en filters zitten spelen en toen was route Oostenrijk ineens ook een alternatief om te kiezen maar niet ideaal. We willen in de nacht rijden dus ik verwacht dan geen problemen in Zwitserland. (Totaal geen ervaring mee overigens)

Het lijkt met 3 stops te doen, we zouden dan beiden 2x moeten rijden, echter ook al rijdt ik al 5 jaar elektrisch, hiervoor een e-golf, vind ik 10% misschien toch niet helemaal geruststellend
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/k75FjDI.png
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:16:
[...]

Het al dan niet nemen van een abo heeft toch niets met het aantal stops te maken. Stop waar je wilt stoppen en plan dan weer de volgende Ionity op de route. ABRP heb je daar echt niet voor nodig.
Wel als ik daardoor langer zou moeten rijden / langere stops moet maken, dan kan ik beter de andere voorgestelde nemen en geen betaald abonnement. Ik ga straks kijken wat de navigatie in de auto zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Maikie18 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Wel als ik daardoor langer zou moeten rijden / langere stops moet maken, dan kan ik beter de andere voorgestelde nemen en geen betaald abonnement. Ik ga straks kijken wat de navigatie in de auto zelf doet.
Waarom zou je langer moeten doorrijden, dat bepaal je toch zelf. Op de route kom je genoeg Ionity locaties tegen. Je kan zelfs plannen met https://www.ionity.eu/network/route-planner van Ionity zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svennn
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:32
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Nee hoor dat is prima, alleen Wellin heeft maar zes laders en verder geen uitwijk. Ik zou dan Baraque de Fraiture nemen als eerst stop, daar heb je Ionity en Fastned.
Bedankt voor de tip, maar dat lijkt toch kleine 40km omrijden omdat over Brussel volgens de routeplanner toch een stuk sneller is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Waarom zou je langer moeten doorrijden, dat bepaal je toch zelf. Op de route kom je genoeg Ionity locaties tegen. Je kan zelfs plannen met https://www.ionity.eu/network/route-planner van Ionity zelf.
Langer als in totaal onderweg bedoel ik. Net via de Ionity website geprobeerd, geeft dan 4 stops van 30 minuten aan. Mogelijk is ABRP zoals @Pr088 al aangaf wel gewoon te optimist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:04
svennn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:03:
[...]

Bedankt voor de tip, maar dat lijkt toch kleine 40km omrijden omdat over Brussel volgens de routeplanner toch een stuk sneller is
Met de huidige promo van Electra kun je op veel locaties in België voordelig laden dus qua prijs zit je zeker niet aan Ionity vast.

Electra Assesse even na Namen/Namur ziet er goed uit; 16 snelladers met een goede patissier ernaast.
Aantrekkelijker dan Ionity Wellin als je het mij vraagt.

[ Voor 21% gewijzigd door ASW1 op 19-07-2025 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAuutB

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tussenstop Brennerpass invoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pr088
Maikie18 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Elroq 85. Standaard staat deze op 5 minuten. Heb nog wat met de instellingen en filters zitten spelen en toen was route Oostenrijk ineens ook een alternatief om te kiezen maar niet ideaal. We willen in de nacht rijden dus ik verwacht dan geen problemen in Zwitserland. (Totaal geen ervaring mee overigens)

Het lijkt met 3 stops te doen, we zouden dan beiden 2x moeten rijden, echter ook al rijdt ik al 5 jaar elektrisch, hiervoor een e-golf, vind ik 10% misschien toch niet helemaal geruststellend
[Afbeelding]

[...]

10% van je Elroq is behoorlijk meer range dan 10% van de e-Golf. Je hebt het dan nog wel over 40-50km. Zou ik niet bang voor zijn. En als het krap wordt : rond die tijd terug naar 100-110 km/u. Met een lege accu <10% bij een snellader staan scheelt significant tijd, omdat het eerste deel zo snel bijlaadt. Maar anders stel je toch 15% als grenswaarde?

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet teveel plannen en helemaal niet willen vasthouden aan laadstrops die je in Nederland al dagen vooraf hebt gepland. Eén keer een ander moment stoppen (en meteen laden) omdat je moet pissen en heel je planning is om zeep. Globaal plannen, dat is wat je moet doen, en als je aan het laden bent kijken naar 250-400km verderop (afhankelijk van je range) naar een aantal opties zijn.
L

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zapato
  • Registratie: Oktober 2007
ZeRoC00L schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:05:
Niet teveel plannen en helemaal niet willen vasthouden aan laadstrops die je in Nederland al dagen vooraf hebt gepland. Eén keer een ander moment stoppen (en meteen laden) omdat je moet pissen en heel je planning is om zeep. Globaal plannen, dat is wat je moet doen, en als je aan het laden bent kijken naar 250-400km verderop (afhankelijk van je range) naar een aantal opties zijn.
L
Wij hebben 5 vaste Tesla laadstops naar zuid Frankrijk. Geen gedoe met plannen, altijd vertrouwde stops. Eerder plassen? De eerste aire en weer door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zjanzjak
Ja dit dus:
ZeRoC00L schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:05:
Globaal plannen, dat is wat je moet doen, en als je aan het laden bent kijken naar 250-400km verderop (afhankelijk van je range) naar een aantal opties zijn.
En dit wellicht ook:
Zapato schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:52:
Eerder plassen? De eerste aire en weer door.
Dat geneuzel met/over ABRP, man man. Zelf nadenken schijnt voor een aantal best lastig te zijn zo te zien.
ABRP vind ik niet meer dan een leuke gadget, kan je een zetje geven om een idee te krijgen maar je kan echt zonder, zo lastig is het echt allemaal niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
Zjanzjak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:38:
Ja dit dus:

[...]

En dit wellicht ook:

[...]

Dat geneuzel met/over ABRP, man man. Zelf nadenken schijnt voor een aantal best lastig te zijn zo te zien.
ABRP vind ik niet meer dan een leuke gadget, kan je een zetje geven om een idee te krijgen maar je kan echt zonder, zo lastig is het echt allemaal niet.
Tja. Navigatie kunnen we ook allemaal wel zonder. Laat iedereen lekker gebruiken wat ze willen. Beetje voorbereiden is zeker handig als je in het hoogseizoen op vr/za/zo op de weg zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Hier op Corsica heb je een AC laadpalen (4kW) die best goedkoop zijn.

Heb nu de app Driveco gedownload. Hiervoor moet je wel een creditcard koppelen, maar dan kan je wel voor 1 euro starttarief en 0,18 ct per kWh laden (in Ajaccio)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UDdslMjAqad6KTP67S2NYVFFHa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d5SGKq6GTUhsAUGokWQ4RKEx.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb je veel snelladers van het de provider E-Motum welke wel duur zijn (0,75 ct per kWh):

Hier hebben we 1x van gebruik moeten maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sqp2yfqgBvuquzaVTdPElHqJzvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRq6mDtfKV4KWXuIAIUqYlA7.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Tommie12 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:26:
[...]

Ik moet er morgen langs... we gaan dan toch maar even vroeger vertrekken. Piekmoment zou rond 12-14h zijn...
Vandaag dus van Belgie naar Denemarken gereden.
900 km in ….14 uur. Vertrokken voor 5h.
Spoiler, het lag absoluut niet aan het laden. Nergens meer dan 50-60% bezetting, dus altijd direct een plaatsje gevonden.

Maar… eerst een uur file in Bremen, en daardoor hebben we onze lunch wat vroeger genomen. Om kwart voor 12 kwamen we in de buurt van de stad, en om 15h waren we er anper voorbij. Alles en iedereen werd van de autostrade gestuurd onwille van die gesloten tunnel, en alle wegen liepen gewoon helemaal muurvast.

Nadien ging het gelukkig beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zjanzjak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 17:38:
ABRP vind ik niet meer dan een leuke gadget
Gokje, jij rijdt een moderne middenklasser met 60+ kWh accu? Met minder kan het soms best lastig zijn, hoor. Er worden echt nog steeds auto'tjes met minder verkocht. Een vriendin heeft pas een e-C3 gekocht, 44 kWh.

Plus, mijn ervaring buiten de Benelux is dat snelladers super onbetrouwbaar en minder dik bezaaid zijn. Spanje was echt fucked up, 40% van de snelladers werkte niet bij mij. Met ABRP kun je betrouwbare netwerken uitzoeken.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
TucanoItaly schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:59:
[...]

Gokje, jij rijdt een moderne middenklasser met 60+ kWh accu? Met minder kan het soms best lastig zijn, hoor. Er worden echt nog steeds auto'tjes met minder verkocht. Een vriendin heeft pas een e-C3 gekocht, 44 kWh.

Plus, mijn ervaring buiten de Benelux is dat snelladers super onbetrouwbaar en minder dik bezaaid zijn. Spanje was echt fucked up, 40% van de snelladers werkte niet bij mij. Met ABRP kun je betrouwbare netwerken uitzoeken.
Nou ik kom met mijn Classic Ioniq met een 25kWh ook overal zonder problemen, daar heb ik echt geen ABRP voor nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Tommie12 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:45:
[...]
Maar… eerst een uur file in Bremen, en daardoor hebben we onze lunch wat vroeger genomen.
Heel Europa heeft vakantie en moet dan blijkbaar meteen die eerste dag allemaal tegelijk in de auto naar hun vakantie bestemming. En dan krijg je files.... Is elk jaar hetzelfde (de zwarte zaterdagen). Ik rij daarom op vrijdag (met 2 hotel overnachtingen om de zwarte zaterdagen niet te hoeven rijden) en plan de aankomdag dan op zondag van de camping.
Dit jaar vertrek/start van de reis op woensdag dus verwacht daarom weinig vakantie files.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
Gokje, jij rijdt een moderne middenklasser met 60+ kWh accu?
Verkeerd gegokt. :)
Met ABRP kun je betrouwbare netwerken uitzoeken.
Heb ik geen ABRP voor nodig.

Ik ga niet zeggen dat ABRP niets voorstelt maar iets de hemel in prijzen is ook een vak. ;)

En dit:
PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:20:
Nou ik kom met mijn Classic Ioniq met een 25kWh ook overal zonder problemen, daar heb ik echt geen ABRP voor nodig. :)
Inderdaad maar er zijn er hier een paar die kunnen geloof ik niet zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pexow
  • Registratie: November 2024
jongetje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Heel Europa heeft vakantie en moet dan blijkbaar meteen die eerste dag allemaal tegelijk in de auto naar hun vakantie bestemming. En dan krijg je files.... Is elk jaar hetzelfde (de zwarte zaterdagen). Ik rij daarom op vrijdag (met 2 hotel overnachtingen om de zwarte zaterdagen niet te hoeven rijden) en plan de aankomdag dan op zondag van de camping.
Dit jaar vertrek/start van de reis op woensdag dus verwacht daarom weinig vakantie files.
Heel veel accommodaties zijn nog steeds van zaterdag tot zaterdag. Steeds minder gelukkig, maar nog steeds genoeg om het een issue te laten zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 23:22
Hier een ruime 500km per dag gereden richting Italië en ABRP als leidraad gebruikt. Ik rijd in een Ioniq 38kW en heb dus max 300km bereik. Aangezien de auto een van de langzaamste laders is die er ongeveer zijn heb ik en route mijn planning soms omgegooid en gestopt wanneer ik zin had of moest.
Moet dus wel een beetje lachen om de mensen hier met 400km+ bereik die bang zijn om met 10% aan te komen. Geloof mij: er zijn bijna overal laders in Duitsland en de volgende is max 10km verderop. 6 jaar geleden was het nog behoorlijk pionieren maar nu kun je echt bijna overal wel laden, ja je moet soms even wachten of een stukje van de snelweg maar de infrastructuur is echt zeer volwassen inmiddels.

*psnprofiles* Ioniq Electric 38kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
skaffa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:57:
Moet dus wel een beetje lachen om de mensen hier met 400km+ bereik die bang zijn om met 10% aan te komen. Geloof mij: er zijn bijna overal laders in Duitsland en de volgende is max 10km verderop. 6 jaar geleden was het nog behoorlijk pionieren maar nu kun je echt bijna overal wel laden, ja je moet soms even wachten of een stukje van de snelweg maar de infrastructuur is echt zeer volwassen inmiddels.
In de andere richting (Frankrijk) is de dichtheid aan snelladers langs de autosnelweg niet altijd zo hoog, zeker als je alternatieve routes rijdt die minder druk zijn. Maar er liggen vaak ook snelladers aan op- en afritten, dus als je niet bang bent om af en toe eens van de autosnelweg te rijden, kan je perfect een 10% marge aanhouden en bij super drukte kan je kijken of je de volgende snellader haalt.

Ik rij ook altijd op 10% maar kom meestal aan met 15%, en dan heb ik met mijn 57,5kWh batterij voldoende marge om de volgende te halen, maar in praktijk nog nooit voorgehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jongetje schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:48:
[...]

Ik ben al verschillende keren door Hamburg gereden, maar als ze tunnels af sluiten op een zwarte zaterdag, en dan nog eens werken doen op de omleidingswegen waar je dan alles over 1 rijvak stuurt….dat is gewoon files organiseren…

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pr088
Zjanzjak schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 23:02:
[...]

Verkeerd gegokt. :)

[...]

Heb ik geen ABRP voor nodig.

Ik ga niet zeggen dat ABRP niets voorstelt maar iets de hemel in prijzen is ook een vak. ;)

En dit:

[...]

Inderdaad maar er zijn er hier een paar die kunnen geloof ik niet zonder.
Tuurlijk kun je wel zonder. Maar het is best een handige tool bij ritten die je nog niet eerder hebt gedaan.
De bovenste helft van Nederland ken ik uit mijn hoofd. Daar kan ik de snelladers blind wel vinden. Maar als je de eerste keer door Tsjechië rijdt vind ik het wel fijn losjes te kunnen plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Pexow schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:04:
[...]

Heel veel accommodaties zijn nog steeds van zaterdag tot zaterdag. Steeds minder gelukkig, maar nog steeds genoeg om het een issue te laten zijn.
Dat is ook zo, maar wees niet verbaasd dat het op zwarte zaterdag druk is op de weg ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:12
Mijn ervaring in Frankrijk is (op de route vanuit limburg via Parijs naar Bilbao) dat elk tankstation langs de (tol)autoweg een snellaadstation heeft.

En we zagen dat ze ook aan het bouwen waren op andere aires.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puppetmaster
Dag twee was een echte zwarte zaterdag, maar omdat we al in Lyon zaten en vroeg vertrokken, waren we ondanks de nodige files toch nog om 16:30 op de camping aan de Costa Brava!
Twee stops bij SuC’s gedaan waarvan de laatste een “luxe” stop was om met 60% op de camping te arriveren.

ABRP via CarPlay werkt redelijk goed, alleen het doorreizen na het laden gaat nog niet soepel. Bleef vaak hangen op de eerste stint.
De verbinding via Enode werkte prima, al liepen ze niet altijd synchroon. Er zit een kleine delay tussen de auto en Enode. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

PeterZ(on) schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:20:
Ik vind het superhandig om lange ritten te plannen waar je op diverse punten een maaltijd wilt nuttigen. En dan overnachten op campings waar je niet kunt laden. De vraag is dan, ga ik de volgende dag een lader halen waar je ook kunt ontbijten.

Je kunt het allemaal wel uitvogelen, maar ABRP geeft je heel snel een idee of het lukt.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
TucanoItaly schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:19:
[...]

Ik vind het superhandig om lange ritten te plannen waar je op diverse punten een maaltijd wilt nuttigen. En dan overnachten op campings waar je niet kunt laden. De vraag is dan, ga ik de volgende dag een lader halen waar je ook kunt ontbijten.

Je kunt het allemaal wel uitvogelen, maar ABRP geeft je heel snel een idee of het lukt.
Ik weet van tevoren waar ik ga laden want ik weet hoe ver ik kan rijden, ik hou gewoon een ruime marge aan. Zit het verbruik door de omstandigheden tegen dan gebruik ik die marge, zit het mee dan kan ik evt. wat sneller gaan rijden.

Waar ik onderweg ga overnachten heeft daar eigenlijk geen enkele invloed op, maak hooguit gebruik van een eventuele laadmogelijkheid als die zich voordoet en mij uitkomt.

Natuurlijk heb ik ABRP wel eens bekeken maar een voor mij acceptabele route kwam er nooit uit. Die kwam altijd met rare laadlocaties of met dubieuze laadaanbieders, en natuurlijk kun je heel veel instellen maar dat kost ook tijd en dan nog past het mij niet. Ik bepaal het gewoon zelf, en heb je het proces onder de knie dan kost het weinig tijd en heb je zelf meer inzicht dan dat je het zo'n laadplanner laat doen.

Daarnaast heeft zo'n laadplanner zelf helemaal niets maar moet gebruik maken van data van andere aanbieders, dus kans dat er iets niet klopt. De lader helemaal niet meer bestaat of nog niet in gebruik is. Of allemaal bezet zijn of hele slechte recensies heeft, enz....Zelf plannen is leuk en geeft mij meer vertrouwen en meer inzicht in de reis dan ABRP. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:41:
[...]
Natuurlijk heb ik ABRP wel eens bekeken maar een voor mij acceptabele route kwam er nooit uit. Die kwam altijd met rare laadlocaties of met dubieuze laadaanbieders, en natuurlijk kun je heel veel instellen maar dat kost ook tijd en dan nog past het mij niet.
Aha!
Ik begon me al af te vragen waar je kruistocht tegen ABRP op gestoeld was?
Waarom niet leven en laten leven?

Er zijn veel die ABRP een fijne tool vinden.
In mijn ervaring was de info iig altijd wel correct.
Routes gaan ook prima, al lijkt hij een sterke voorkeur voor Duitsland te hebben. Misschien vanwege de afwezigheid van snelheidslimieten?
Anyhow; in Frankrijk routeert hij zoals ik het zelf ook zou doen.
De schatting qua verbruik klopt vaak best goed. Heel handig voor voorbereiding/orientatie.

Nu hij gekoppeld is via CarPlay en live synchronisatie via Enode, is het wel van een heel ander niveau. :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:17:
[...]

Aha!
Ik begon me al af te vragen waar je kruistocht tegen ABRP op gestoeld was?
Waarom niet leven en laten leven?

Er zijn veel die ABRP een fijne tool vinden.
In mijn ervaring was de info iig altijd wel correct.
Routes gaan ook prima, al lijkt hij een sterke voorkeur voor Duitsland te hebben. Misschien vanwege de afwezigheid van snelheidslimieten?
Anyhow; in Frankrijk routeert hij zoals ik het zelf ook zou doen.
De schatting qua verbruik klopt vaak best goed. Heel handig voor voorbereiding/orientatie.

Nu hij gekoppeld is via CarPlay en live synchronisatie via Enode, is het wel van een heel ander niveau. :)
Mijn "kruistocht" zoals jij dat noemt is niet tegen ABRP maar tegen de hier nogal gepushte mythe dat voor een langere (vakantie)reis het gebruik van ABRP noodzakelijk is en je niet zonder kunt, zodat nieuwe EV rijders die hier info zoeken daarmee verkeerd worden voorgelicht.

Als iemand graag ABRP gebruikt en dat ideaal vindt is dat natuurlijk helemaal prima, maar het is absoluut geen noodzaak. Dus om de kerk in het midden te houden geef ik af en toe maar eens tegengas dat het ook anders kan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inspired
PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Mijn "kruistocht" zoals jij dat noemt is niet tegen ABRP maar tegen de hier nogal gepushte mythe dat voor een langere (vakantie)reis het gebruik van ABRP noodzakelijk is en je niet zonder kunt, zodat nieuwe EV rijders die hier info zoeken daarmee verkeerd worden voorgelicht.

Als iemand graag ABRP gebruikt en dat ideaal vindt is dat natuurlijk helemaal prima, maar het is absoluut geen noodzaak. Dus om de kerk in het midden te houden geef ik af en toe maar eens tegengas dat het ook anders kan. :)
Wie zegt dat het noodzaak is? Zie ik nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:26:
[...]
Ik vind daarnaast ook de powersharing bij V2 superchargers een flinke gok bij drukte.
V2’s zijn flink in de minderheid, al minder dan V4’s volgens mij?
Ik meed V2’s al toen ik nog Tesla reed, hooguit geschikt voor noodsituaties, maar niet voor een flinke doorreis.
Al ligt dat hoofdzakelijk aan de gebruikte omvormers in die auto’s. Als ze bijv zolang de accu het trekt het maximale uit de SuC zouden halen, 250kW, dan zou dat ook voor 800V auto’s prima zijn. Een Audi A6 75kwh (800V) haalt dat bijv. Niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Puppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:35:
[...]

V2’s zijn flink in de minderheid, al minder dan V4’s volgens mij?
Ik meed V2’s al toen ik nog Tesla reed, hooguit geschikt voor noodsituaties, maar niet voor een flinke doorreis.
..
Ach, dat valt ook allemaal wel mee. In 2019 kwamen prima tot onderin Spanje op alleen V2s. Voor die tijd was het prima. Weinig BEVs en je stond eigenlijk altijd alleen aan een paar. Geen andere merken BEVs, weinig Tesla's en nog geen tokkies. Heerlijk die tijd. Zelfs in het hoogseizoen. Nu is het prettiger dat er LB is over de hele site bij V3 en V4.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 20-07-2025 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Inspired schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Wie zegt dat het noodzaak is? Zie ik nergens.
Nou die noodzaak kun je toch wel afleiden uit de hoeveel berichten die men plaatst met daarin vragen om tips waarin men aangeeft dat men ABRP ook al heeft ontdekt/gebruikt. Het is ABRP voor en ABRP na. Zoals gezegd is het prima maar je kunt ook best zonder. Verder moet iedereen zijn eigen keuze maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Al ligt dat hoofdzakelijk aan de gebruikte omvormers in die auto’s. Als ze bijv zolang de accu het trekt het maximale uit de SuC zouden halen, 250kW, dan zou dat ook voor 800V auto’s prima zijn. Een Audi A6 75kwh (800V) haalt dat bijv. Niet eens.
Zo simpel is het niet. Een omvormer wordt bij DC laden volgens mij niet gebruikt. Daarnaast gaat de CCS standaard maar tot 500A dus met 400V kun je maar tot 200kW. Tesla rekt dat met een eigen oplossing op naar 250kW maar andere merken kunnen dat dus niet zomaar. En ik denk dat dat ook een reden (hogere spanning) is dat de 250kW piek bij Tesla zo kort is. Met 800V kun je langer op hoge snelheid laden.

[ Voor 16% gewijzigd door JTHZZ op 20-07-2025 14:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Mijn "kruistocht" zoals jij dat noemt is niet tegen ABRP maar tegen de hier nogal gepushte mythe dat voor een langere (vakantie)reis het gebruik van ABRP noodzakelijk is en je niet zonder kunt
Zoals al vaker aangegeven en Inspired idem; ik zie hier niet gesteld worden dat ABRP noodzakelijk is of dat je niet zonder zou kunnen…
Dus om de kerk in het midden te houden geef ik af en toe maar eens tegengas dat het ook anders kan. :)
Helaas niet af en toe, maar continue.
Vele malen vaker dan de posts van mensen die niet zonder zouden willen (wat totaal iets anders is dan noodzaak/niet zonder kunnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Zo simpel is het niet. Een omvormer wordt bij DC laden volgens mij niet gebruikt. Daarnaast gaat de CCS standaard maar tot 500A dus met 400V kun je maar tot 200kW. Tesla rekt dat met een eigen oplossing op naar 250kW maar andere merken kunnen dat dus niet zomaar. En ik denk dat dat ook een reden (hogere spanning) is dat de 250kW piek bij Tesla zo kort is.
Nee, ze trekken meer stroomsterkte, 625A, dus idd buiten CCS specs. :) en idd, Tesla’s zelf halen die piek maar een paar minuten.
Wat niet wegneemt dat de palen die 250kW wel kunnen leveren.

Onze ID.7 houdt zich wel aan de CCS specs en doet max 200kW, maar houdt dat wel vol tot 37%.

[ Voor 6% gewijzigd door Puppetmaster op 20-07-2025 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Puppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:51:
[...]

Nee, ze trekken meer stroomsterkte, 625A, dus idd buiten CCS specs. :) en idd, Tesla’s zelf halen die piek maar een paar minuten.
Wat niet wegneemt dat de palen die 250kW wel kunnen leveren.
Hoe zeker weet je dat? Ik lees dat ze de laadspanning verhogen tot ca 500V, het maximum van de supercharger v3.
Maar goed, conclusie blijft: voor 800V auto’s zijn superchargers niet geschikt, dan zakt de laadsnelheid te ver in, dus kun je beter naar Fastned, Ionity en co.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Puppetmaster schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:47:
[...]

Zoals al vaker aangegeven en Inspired idem; ik zie hier niet gesteld worden dat ABRP noodzakelijk is of dat je niet zonder zou kunnen…

[...]

Helaas niet af en toe, maar continue.
Vele malen vaker dan de posts van mensen die niet zonder zouden willen (wat totaal iets anders is dan noodzaak/niet zonder kunnen).
Ik raad je aan om in dit draadje te zoeken naar "ABRP" dan zie je toch heel iets anders. De 47 pagina's met hits laten toch een heel ander beeld zien, zoek er maar eens op.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Laten we accepteren dat er verschillende voorkeuren zijn: sommigen gebruiken ABRP graag, anderen niet. Dat is beide prima. De discussie lijkt nu vooral in herhaling te vallen, en dat helpt niemand echt verder. We stellen het op prijs als iedereen elkaars keuzes respecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
JTHZZ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:55:
[...]

Hoe zeker weet je dat? Ik lees dat ze de laadspanning verhogen tot ca 500V, het maximum van de supercharger v3.
Maar goed, conclusie blijft: voor 800V auto’s zijn superchargers niet geschikt, dan zakt de laadsnelheid te ver in, dus kun je beter naar Fastned, Ionity en co.
Volgens mij eens gezien in een filmpje van Björn?
Lijkt me ook fijner voor de accu dan 500V… :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 16:54

The Wizard

Moderator Mobile
JTHZZ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:44:
[...]

Zo simpel is het niet. Een omvormer wordt bij DC laden volgens mij niet gebruikt. Daarnaast gaat de CCS standaard maar tot 500A dus met 400V kun je maar tot 200kW. Tesla rekt dat met een eigen oplossing op naar 250kW maar andere merken kunnen dat dus niet zomaar. En ik denk dat dat ook een reden (hogere spanning) is dat de 250kW piek bij Tesla zo kort is. Met 800V kun je langer op hoge snelheid laden.
Bij een 800V accu wordt er wel een omvormer gebruikt om van 400 naar 800V te komen. Kia/Hyundai maken gebruik van de inverter van de motor, daarom zijn ze gelimiteerd op ca 100 kW laadvermogen. Bij Porsche gebruiken ze een aparte inverter dacht ik die wel hoger kan komen.

Gelukkig speelt dit alleen bij Tesla SuC’s, alleen hele oude snelladers willen nog wel eens 400V zijn, maar die gaan vaak niet harder dan 50 kW. Bijna alle snelladers gaan tegenwoordig tot 1000V.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lfah2000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:17
Ik wil toch ook mijn ervaringen delen. 2 jaar geleden naar Duitsland geweest, vorig jaar naar Frankrijk. Naar Duitsland had ik de auto pas een paar weken en dan ga je automatisch proberen te plannen. Van die plannen komt uiteindelijk toch niks (blijkt dan achteraf). Naar Frankrijk minder gepland en ook dat ging goed. Na 2/3 uur moet ik toch naar de toilet. Dan sluit ik de auto gewoon aan (bij >50%) tot 90%. In Duistand heb ik voornamelijk bij Shell snelladers (shell pas) geladen (in het dorp was geen enkele openbare laadpaal), In Frankrijk bij Aldi (op de camping was wel een oplaadpaal maar met een tijdgebonden en duur kWh tarief).
De snellaad palen zijn vaak ook goedkoper dan de "normale" laadpalen die dan ook nog een vreemd tijdgebonden tarief hebben.
In Frankrijk heb ik de gewoonte ontwikkeld om op de fastned app te zoeken naar een laadpaal (>150 kW) waar ik ook wil laden. Die heb ik dan in de autonavigatie opgegeven. Op de telefoon heb ik ook nog Waze gestart voor de meest actuele fileinformatie) en TomTom Amigo (voor de flitsers en eventueel vergelijk met Waze bij vreemde situaties).

In augustus ga ik naar Zweden (max 4 dagen) en ik verwacht eigenlijk geen problemen (alhoewel ik geen ervaring heb met de laders daar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
lfah2000 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:23:

In augustus ga ik naar Zweden (max 4 dagen) en ik verwacht eigenlijk geen problemen (alhoewel ik geen ervaring heb met de laders daar).
Zit nu in Zweden, zeker in het zuidelijke gedeelte geen enkel probleem. Een keer moest ik een 25 minuten rijden vanaf de camping naar een snellader, maar we gingen toch boodschappen doen, in het dichtstbijzijnde dorpje met winkel was geen (snel)lader, dus moesten we een dorpje verder, maar 5 minuten extra. Vind ik te verwaarlozen.

Daarnaast vanmiddag aan een 50 kW lader gehangen in een stadje, was eigenlijk ook wel ideaal. Ging net wat sneller dat een 11kW, maar niet zo snel dat het laden eerder klaar was dan ons eten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Ach, dat valt ook allemaal wel mee. In 2019 kwamen prima tot onderin Spanje op alleen V2s. Voor die tijd was het prima. Weinig BEVs en je stond eigenlijk altijd alleen aan een paar. Geen andere merken BEVs, weinig Tesla's en nog geen tokkies. Heerlijk die tijd. Zelfs in het hoogseizoen. Nu is het prettiger dat er LB is over de hele site bij V3 en V4.
Wat versta jij onder tokkiegedrag als je het hebt over laden in het buitenland bij snelladers? En hoe is dat anders dan tegenwoordig?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maikie18
skaffa schreef op zondag 20 juli 2025 @ 08:57:
Hier een ruime 500km per dag gereden richting Italië en ABRP als leidraad gebruikt. Ik rijd in een Ioniq 38kW en heb dus max 300km bereik. Aangezien de auto een van de langzaamste laders is die er ongeveer zijn heb ik en route mijn planning soms omgegooid en gestopt wanneer ik zin had of moest.
Vandaag bijna 400km gereden. Had tot 80% opgeladen dus redde het net niet. Met 10% was er een stop ingepland. Shell recharge in Gilze. Helaas bleken ze niet te werken. 15km verderop een nieuwe daar kwam ik met 5% aan. Als die het ook niet had gedaan zou ik toch al licht in paniek raken. Ik kwam 8km tekort om thuis te komen

Pagina: 1 ... 115 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.