Acties:
  • +3 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
Tommie12 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:28:
[...]

Zaterdagen zijn altijd de moeilijkste dagen…

Ik rij volgende zaterdag van Mechelen naar Esbjerg in Denemarken.

Rond Hamburg en Bremen verwachten we de grootste drukte, en ik denk dat ik de navi van Tesla gewoon ga volgen. Er zijn wel een paar laadpunten die ik niet zo aangenaam vind omdat ze nabij een soort DHZ winkelcentrum liggen met weinig of geen eet of toiletmogelijkheid.
We zijn net een week terug van Odense / Kopenhagen. We hebben grotendeels de IONITY laders gebruikt (via de IONITY app, die een prima routebeschrijving geeft). In combinatie met IONITY Power zijn we redelijk goedkoop in Denemarken gekomen. Hamburg op de terugweg is een hel (de snelweg was afgezet, en we moesten dwars door de stad heen). En iets voorbij Bremen is een IONITY lader helemaal weg van de snelweg, midden in een dorpje. Die moet je proberen te vermijden.

In Denemarken is het overigens aan te raden om de OK app te gebruiken. Daar zijn veel OK laders voor een redelijk tarief (ik weet niet meer precies hoeveel). Die laders worden niet ondersteund door de door ons bekende laadpas aanbieders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:25
oltk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:00:
[...]
En iets voorbij Bremen is een IONITY lader helemaal weg van de snelweg, midden in een dorpje. Die moet je proberen te vermijden.
Neem aan dat je die in Delmenhorst bedoeld naast de McDonalds? Wat mij betreft een prima plek en je bent zo weer op de snelweg.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• anios88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:12
Na de benodigde tips uit dit topic te hebben gehaald wilde ik jullie het volgende niet onthouden. Afgelopen week voor het eerst op reis geweest met een Tesla M3 ’21 SR+ 60kw naar Normandië. Niets dan gemak. Overdreven veel laadaccounts in de voorbereiding geregeld maar uiteindelijk gebruik gemaakt van alleen de Tesla infrastructuur onderweg. Lokaal kwam ik achter de combinatie van de Electroverse kaart en de SDEC laadpalen (filter) in de calvados/ normandie regio. Al deze palen staan op 0,00€! in de Electroverse app. De sessie moest wel met de kaart worden gestart. Al met al voor 70 euro 1800 km gereden. Mocht je nog op vakantie er langs rijden, ook de snelladers staan op 0.

Edit: na het maken van de post bedacht ik dat er mogelijk meer regionen zijn, in ieder geval SDEI, regio Indre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZH29duLWUAy7-dnsrqLHxz8Ax0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86qVs1DKX60AO8lytWSEKcPo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door anios88 op 13-07-2025 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 08:57
krissie100 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Neem aan dat je die in Delmenhorst bedoeld naast de McDonalds? Wat mij betreft een prima plek en je bent zo weer op de snelweg.
Precies. De laders staan op het terrein van Europcar. We zaten op de A1 en moesten, kruip door-sluip door, naar de A28 en eindelijk een afslag en dit laadpunt. Op de heenweg hadden we m ook, en was die niet zo "afgelegen".

Top dat het voor jou wel goed werkte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:17
oltk schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:00:
[...]

We zijn net een week terug van Odense / Kopenhagen. We hebben grotendeels de IONITY laders gebruikt (via de IONITY app, die een prima routebeschrijving geeft). In combinatie met IONITY Power zijn we redelijk goedkoop in Denemarken gekomen. Hamburg op de terugweg is een hel (de snelweg was afgezet, en we moesten dwars door de stad heen). En iets voorbij Bremen is een IONITY lader helemaal weg van de snelweg, midden in een dorpje. Die moet je proberen te vermijden.

In Denemarken is het overigens aan te raden om de OK app te gebruiken. Daar zijn veel OK laders voor een redelijk tarief (ik weet niet meer precies hoeveel). Die laders worden niet ondersteund door de door ons bekende laadpas aanbieders.
Ik verwacht ter plaatse weinig problemen. We rijden wel eens rond, maar ons eerste verblijf heeft laadpalen op de parking en in de stad nabij zijn er Tesla Superchargers.

En nabij het tweede verblijf is een kleine stad met dik 10 snelladers en 40 AC laadpunten…
Die heb ik via de Shell app gevonden, en normaal werkt de pas van mijn werkgever daar ook.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Masterkev
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 04:37
Vandaag voor het eerst op vakantie met een EV en dat is prima bevallen. Het rijbereik van mijn Zeekr X blijkt groter dan de blaas van mijn vriendin en kinderen ;)

Onderweg 2x bij Ionity geladen, Ohligser Heide West en Bad Camberg West, beide met 6 laders. Bij aankomst reed er beide keren iemand weg waardoor er meteen plek was. Ik had sowieso wel het idee dat het lekker doorliep. En heb de auto beide keren verplaatst omdat hij vol was, maar de koffie nog niet op :).

Kortom, prima eerst EV reiservaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:31
Heel herkenbaar! 😊👍🏼

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59
Card Nox schreef op zondag 13 juli 2025 @ 13:20:
@HansAuutB, geen idee of het moet maar we wilde de QR code scannen en daarvoor is een camera nodig.
Ik gebruik altijd het nummer van de paal. Gaat altijd goed en sneller dan het scannen van de QR code. QR code scannen is een ramp

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Masterkev schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:35:
Onderweg 2x bij Ionity geladen, Ohligser Heide West en Bad Camberg West, beide met 6 laders. Bij aankomst reed er beide keren iemand weg waardoor er meteen plek was.
Ik ben blij dat het een goede reiservaring voor je was, maar besef dat dit soort situaties op het randje zit en het kwartje ook de andere kant op kan vallen.
Locaties met maar 6 laders zijn laadfilegevoelig, voor je het weet zijn 1 of 2 laders buiten werking en zijn er nog twee waar de auto op >90% staat en de eigenaar nergens te bekennen is omdat deze uitgebreid is gaan lunchen.
Als dat gebeurt en er is ook nog iemand voor je waardoor je 15 minuten staat te wachten voordat je überhaupt kan beginnen met laden ...niet superwaarschijnlijk, maar als je regelmatig reist kom je dit soort situaties vroeg of laat tegen.

Mijn motto tegenwoordig is om het niet bij één laadnetwerk te houden maar om wat alternatieven achter de hand te hebben.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:43
1e reisverslag en onze ervaring met de EV naar Corsica!

Auto: Kia e-Niro uit 2021

We zijn op donderdagavond rond de klok van 19:30 uit Leeuwarden vertrokken. We rijden al jaren ‘s nachts om files / ongelukken te vermijden. Ook nu hebben we geen files gehad richting onze eerste bestemming Milaan.

We hebben gebruik gemaakt van het Tesla netwerk en de My Renault mobilize kaart welke gelukkig nog werkte voor de IONITY palen.

In totaal hebben we vier laadstops gehad om ons hotel te kunnen bereiken (1150km) met een totaal verbruik van 14,8 KWh/100km

Dag 1:

Stop 1 IONITY Ohligser heide west
Laadtijd: 28 min
Stroom: 29,43 KWh
Prijs: € 11,48

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwWrPfQFJ-BNdcJiVHx0mCqRnDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rPwQDumjSxWXuYwRydGRajW.jpg?f=fotoalbum_large

Stop 2 IONITY Bad Camberg
Laadtijd: 34 min
Stroom: 31,5 KWh
Prijs: €12,30

Stop 3 IONITY Mahlberg
Laadtijd: 35 min
Stroom: 38,22 KWh
Prijs: € 14,91

Stop 4 Tesla Zwitserland Beckenbird
Laadtijd: 37 min
Stroom: 40,60 KWh
Prijs: CHF 17,45 / € 18,75

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lromPhZBgqrjBiVSRnkDYAhTSFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu77ajqtb7RAFVPTlZVXXqPd.jpg?f=fotoalbum_large

Aangekomen in het hotel om 10:30 uur. In totaal dus zo’n 15 uren gereden (inclusief ontbijt in Zwitserland)

Heerlijk de hele dag bij het zwembad gelegen van ons hotel en wat uurtjes bijgeslapen. Aangezien we met zo’n 30% aankwamen, ben ik nog naar een IONITY lader gekregen welke zo’n 6 min van ons hotel lag in Milaan. Deze was gloednieuw en heeft zo’n 12 stalls.

Stop 5 IONITY Milaan te voorbereiding voor volgende dag naar Livorno
Laadtijd:34 min
Stroom: 34.36 KWh
Prijs: €16,98

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5UnvcWnZkF7B_Sp-ibndwmplRwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpQeNLNA6PvzHgiz2VF8Hl91.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 2:

Dag twee was aangebroken! Met zo’n 80% lading naar een Tesla supercharger nabij Livorno gereden. Omdat het v2 stalls betreft, zijn is de kabel veel te kort. Ik heb hierdoor onze auto uit het vak moeten zetten. Gelukkig geen hinder voor andere auto’s / Tesla’s:

Stop 6 Tesla SoC Forte dei Marmi
5 min moeten wachten i.v.m. drukte
Laadtijd: 33 min
Stroom: 37,19 KWh
Prijs: € 16,73

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL8JX1aCLbl1RSlb2g5uFYghU6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zF9Tr1a9uYwRY8d3pQLpCpZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Op Corsica / Bastia

Dag 3: : Garage “Gaudin” in Bastia
Laadtijd : 7:33 uur
Stroom: 34,46 KWh
Prijs: €5,-
App: Driveco

Totale kosten nu inclusief Intense en Tesla abonnement:

€ 112,13

Tot zover onze ervaringen. Het is ons erg goed bevallen! De Kia e Niro laadt traag, maar dit was voor ons geen probleem voor die 1x per jaar dat we naar het buitenland rijden :)

Aangezien we nu drie dagen in Bastia verblijven en de komende drie weken het eiland gaan verkennen, zal ik nu lekker genieten van de vakantie :)

Vervolg reisverslag en eventuele foto’s al ik later plaatsen.

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 14-07-2025 08:21 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
YouTube: Will France’s EV Chargers Cope This Summer? | 50K Data Points, 15 St...

Deze is wel interessant.
Deze man heeft wat data verzameld op zijn route naar het zuiden, en hoe de drukte evolueert.

Mijn conclusie uit dat filmpje: er zijn toch een paar Ionity stations die op drukke dagen snel vol lopen en die je dan beter kan vermijden.
Dat abo in de vakantie schijnt toch wat succes te hebben, maar kan tot laadfiles leiden.

Verder is hij nogal genereur met de kleurtjes. Als een station van 24 stalls nog 4 vrije stalls heeft, dan is het 'orangje'. Mijn ervaring leert dat dit dan 4 auto's die of ofwel nog niet aangekoppeld zijn, of aan het afkoppelen zijn en rustig weg rijden.

Dat duurt al snel een paar minuten. Dus bij die bezetting is het niet onwaarschijnlijk dat er toch een laadfile is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02
Wakkie schreef op zondag 13 juli 2025 @ 21:58:
[...]

Ik gebruik altijd het nummer van de paal. Gaat altijd goed en sneller dan het scannen van de QR code. QR code scannen is een ramp
En je moet maar hopen dat er geen scamming qr code overheen geplakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:22
Possible schreef op zondag 13 juli 2025 @ 22:31:
Tot zover onze ervaringen. Het is ons erg goed bevallen!

Vervolg reisverslag en eventuele foto’s al ik later plaatsen.
Gaaf om te lezen! Erg benieuwd naar je verblijf daar i.c.m. het laden.
PeterZ(on) schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:02:
Misschien een interessante kijktip (morgen) m.b.t. het laden deze zomer in Frankrijk door de Franse Engelsman EV Dabbler, YouTube: Will France’s EV Chargers Cope This Summer? | 50K Data Points, 15 St...
Dat vond ik dus ook toen @PeterZ(on) deze link gister plaatste. Knap staaltje werk ook.
Tommie12 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 08:41:
Verder is hij nogal genereur met de kleurtjes. Als een station van 24 stalls nog 4 vrije stalls heeft, dan is het 'orangje'.
Ach ja, vind het al knap dat hij dit zo kan visualiseren, fine tuning kan altijd nog, en ook in de comments gezet worden eventueel. Maar goed, jij, ik en waarschijnlijk vele anderen in dit topic kunnen dit wellicht nog net iets beter interpreteren dan anderen die wat oppervlakkiger naar dit filmpje kijken.
Linksom of rechtsom geeft het al een aardig inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 10:53
Stefannn schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:55:
Laatste Noorwegen, Zweden, Denemarken update.
Ik ben gisteravond thuisgekomen na een tocht van bijna 5 weken.
Eerdere updates hier, hier, hier, hier, en hier.

Ten opzichten van eerdere posts weinig specifieks toe te voegen. Wel wat statistics en specifieke informatie.
In totaal 5843km gereden.
In totaal 1622kWh geladen
Dat komt neer op 27.8kWh/100km hetgeen heel behoorlijk is aangezien ik een Kip Shelter caravan achter mijn Ioniq5 had.
Dat komt redelijk overeen met het dashboard dat meestal 28kWh/100km liet zien.
Vanuit Brabant, via Kopenhagen en brug naar Malmö, Gothenburg, Oslo, Bergen, terug het land in naar Sogndal, Gudvangen, Geiranger, Alesund, Kristiansund, Oslo, Gothenburg, ferry naar frederikshaven, Huis.

36x geladen:
19x Ionity
8x Eviny
2x EWE-Go
2x Uno-X
5x "anders" (meestal klein aantal kWh als "vul stukje")
Ionity in eerste instantie met Mobilize Intense pas maar die bleek in Denemarken, Zweden & Noorwegen nauwelijks korting te bieden. Derhalve alsnog een Ionity Power abonement genomen. In Scandinavië betaal je daarmee 0.27 a 0.30euro/kWh!
De mobilize Intense abonnement was toch ook nog handig, Bij Eviny betaalde ik 0.43euro/kWh in plaats van de 0.52euro "standaard".
Gemiddelde laadkosten over de hele trip: 0.37euro/kWh. Toppertje! Dat ga je in de de rest van Europa niet halen denk ik.

Ionity is wel de prijskampioen. In Noorwegen echter enkel op de grote doorgangswegen. In Noorwegen was de Eviny vrijwel overal beschikbaar en zeker met Mobilize Intense abbonement behoorlijk betaalbaar.
Door Duitsland Is er voldoende Ionity maar op de board-navigatie kon ik zien dat de laatste laad-locatie steeds volledig bezet was. Daarom meteen al uitgeweken naar EWE-Go hetgeen met 0.52euro/kWh toch nog heel betaalbaar is.

In scandinavische landen is "wachten om te laden" compleet afwezig. Grote laadpleinen met 20 tot 30 laders van verschillende merken. Meestal voor minder dan de helft bezet.

Over de hele reis heb ik 3x 15minuten moeten wachten. Ik heb daarnaast dus ook 1x Ionity geskipped om verder wachten te voorkomen. Ik heb in het voorseizoen gereisd. In het hoogseizoen gok ik dat Ionity toch wel wachtrijen gaat opleveren. Ze zijn gewoon "te goedkoop" ten opzicht van de rest.

Ik heb met Ioniq5 & KIP shelter caravan gereden. Mijn bereik bij 100% accu was 250km. In praktijk heb ik stints van ongeveer 200km gemaakt. Op de terugweg 2x 225km. Dat vond ik wel stoer, met 9% accu aankomen. De laatste keer bij EWE-Go bij laadbergen en dat is wel een aanrader voor de terugreis want er is een truckersrestaurant naast die spotgoedkope grote snitzelzels met friet serveert. We waren voor 25euro met zijn tweeën klaar. Nog ambachtelijk, enkel met contant geld betalen. Heel wat beter en leuker dan de keten restaurants.
Zoals eerder in dit topic gezegd. Je moet er even beetje handigheid in krijgen, maar "aankomen met een percentage onder de 10%" is best te doen. Na een poosje weet je heel redelijk wat je gebruik is en daarop kan je de volgende laadstop inplannen. Tijdens het rijden scherp de km-marge bij aankomst in de gaten houden. Als die afneemt 5 of 10km/uur langzamer gaan rijden en dan haal je het wel weer.
In Noorwegen heb je 40km extra marge nodig als je over een bergpas heen moet.

"Laadstop tijdverlies" hebben we nauwelijks ondervonden. Het grootste deel van de reis deden we 200 tot 400km/dag waarmee we dus 1x of 2x moesten laden. Ook thuis ontbijten we nooit, we eten enkel brunch rond 11:30. Op de reis vertrokken we steeds zonder ontbijt om vervolgens na 1.5 a 2 uur brunch te combineren met laden. Een eventuele 2de stop was goed te combineren met de supermarkt.
Op de terugreis ongeveer 30minuten "laadstop verlies". 15minuten wachtrij, en 15minuten "laden zonder andere bezigheid".
Op lange dagreizen is dat eigenlijk na 2 jaar elektrisch rijden wel mijn conclusie: "een dagtocht kost elektrisch 30 minuten langer dan op benzine". Dat is dan met de ioniq5 die bizar snel laadt. Voor andere autos is dat wellicht 45minuten. Met 4x per jaar een dagreis kost dat dus 2 a 3uur per jaar ten opzichte van benzine en daarvoor rijd je dus een heel jaar geluidloos en met lage km-kosten.

Kwa aanbieders is Ionity de top. Dat was mijn eerste keus voor elke laadstop.
In Noorwegen was een tweede keus wel echt noodzakelijk want ionity is er te weinig. Dat werd Eviny. Met mobilize intense abbonement op 0.43euro/kWh heel betaalbaar. Eviny chargers waren in elk dorp wel te vinden, defacto ongeveer elke 40km. En ze staan steevast naast een supermarkt. Erg handig dus.
In Duitsland was EWE-GO mijn tweede keus. Ook redelijk betaalbaar. Gratis account. Werkt met app. Account kan je aanmaken en direct gebruiken.

Dat is daarmee wel het meest lastige van elektrisch rijden:
- Als geld geen probleem is hoef je niks te plannen en neem je het eerst volgende laadstation als je accu op 25% staat. Dan heb je geen probleem en geen wachtrij. Dan betaal je echter meestal 0.90euro/kWh. Voor een enkele keer is dat niet zo erg maar als je een flinke tocht maakt tikt dat aardig aan.
- Reizen kan in Europa voor ongeveer de helft goedkoper. Ionity is met abonnement 0.39euro/kWh, EWE-Go 0.52euro/kWh en er zijn nog wel meer mogelijkheden voor rond de 0.50euro/kWh. Echter..... om dat voor elkaar te krijgen moet je flink studeren en puzzelen.
Voor een lange tocht als ik heb gemaakt is het handig een "aanbieder lijstje" te hebben:
1e keus > ionity, 0.39euro/kWh
2de keus > iets rond de 0.45euro/kWh
3de keus > rijtje namen rond de 0.50euro/kWh
Ik vond het helemaal niet zo'n probleem om voor 0.52euro/kWh naar EWE-Go uit te wijken toen de ionity bezet was. Ik vond het WEL een probleem dat ik enorm moest puzzelen om die EWE-Go te selecteren. Ik ben 3 tot 5 laadpunten voorbij gereden omdat die 0.90euro/kWh waren. Het was maar goed dat mijn vrouw op dat moment stuurde.

Kwa laadstress,
Zoals je eigenlijk hierboven kan lezen.
het is een beetje puzzelen..... maar eigenlijk "geen probleem".

Kwa navigatie..
De onboard navigatie van de ioniq5 is super. Ik heb verder geen apps nodig gehad. De ioniq geeft "laadstations aan de route", "laadstations in de omgeving" en "laadstations nabij bestemming" aan. Inclusief naam van aanbieder. Inclusief hoeveel laders er staan en hoeveel er bezet zijn. Je kan zelfs zien hoe lang geleden de laatste sessie gestopt is danwel, (indien alles bezet is) hoelang de langs durende sessie al bezig is.
Daarnaast heb ik google Maps met regelmaat gebruikt om laadstations te zoeken als je niet in de auto zit.
Ik heb nooit een plan verder dan de aankomende stop gemaakt. Tijdens het laden de volgende stop gepland. Tijdens het rijden kijken of er iets aan te passen is. Wel de avond van te voren gekeken of de 'algemene laadpaal dichtheid" op orde is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaaf reisverslag. Een goede tweede of derde app in Duitsland zou EnWB kunnen zijn. Zonder abonnement 59 cent. Ik ga over ruim twee weken naar Denemarken en ga na eigen onderzoek, dit forum en jouw post ook voor Ionity Power i.c.m. incidenteel EnBW (fijne laadpleinen) en EWE GO (de goede koffie en toiletten van de nabijgelegen McDonalds).

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krissie100
Pr088 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Gaaf reisverslag. Een goede tweede of derde app in Duitsland zou EnWB kunnen zijn. Zonder abonnement 59 cent. Ik ga over ruim twee weken naar Denemarken en ga na eigen onderzoek, dit forum en jouw post ook voor Ionity Power i.c.m. incidenteel EnBW (fijne laadpleinen) en EWE GO (de goede koffie en toiletten van de nabijgelegen McDonalds).
Wij zijn net terug van 3 weken Noorwegen. Boot gepakt vanuit Hirtshals, Denemarken.

Wij hebben ook op Ionity gereden en 1x uitgeweken naar een mooie locatie EnBW, om precies te zijn Grotwisch 2, 24589 Dätgen, Duitsland. Zeker een aanrader.

Wanneer ik tijd en zin heb zal ik nog wel even met een verslag komen.

Conclusie is in ieder geval een probleemloze heerlijke roadtrip en voornamelijk voor een appel en een ei geladen bij Ionity in Denemarken/Noorwegen. Wel geldt dat Ionity i.c.m. met 6 stalls niet meer echt aan te raden zijn vanwege de prijsstelling en dus erg druk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 09:58
Ook weer terug van vakantie uit Oostenrijk (18 Juni – 2 July) met KIA EV3 +A LR. Op voorhand een Ionity Power abonnement afgesloten (eerste keer dus nog extra goedkoop). Laden met Ionity ging prima. Genoeg plek bij de stalls (reed overdag). Met 2x laden aangekomen in Oostenrijk waar ik hem bij de grens nog even tot 80% bijlaadde. In het dal waar ik zat geen snelladers dus had geen zin in stress voor een AC laadpaal. De laatste stop was wel confronterend omdat ik de laadkabel er niet meer uitkreeg. Uiteindelijk via knop aan de binnenkant losgekregen (kostte me 10m om te ontdekken). Voor de terugweg nog even tot 50% bijgeladen bij Tesla in Zillertal (rare manier van afrekenen bij Tesla in Oostenrijk op basis van laadvermogen en tijd). Op de terugweg 2x Ionity gebruikt (op eerste mogelijkheid) weer naar 80% gebracht. Bij 3e laadstop (wat eigenlijk de laatste zou moeten zijn) weer laadkabel problemen maar dat was snel opgelost. Daarna werkte Ionity power niet meer (Ionity kon me ook niet helpen) dus moest ik voor laatste laadstop wat balanceren. Eerst een erg dure (80c/kWh) om verder te komen en daarna naar Tesla Urmond (waar ik ook verbleef). Tussen 00:00 en 9:00 is Tesla ook erg goedkoop voor niet leden (33c/KwH). De eerste rit met de EV3 in buitenland is prima bevallen (reed gemiddeld 7.3km/kWh wat boven WLTP is en dat alleen op de rijksweg met 2 stints van 280km met 8km/kWh) . De routerplanner van de KIA EV3 moet ik wat beter onder controle krijgen omdat hij me steeds naar niet Ionity wilde sturen (had filter in de app aangezet en niet in de planner zelf (en komt helaas niet door)). Ook stuurde hij me met 50% SOC al naar niet Ionity laadplekken (SOC stond te hoog in navi) midden in een stad. Rijstijl was net onder de 100km/h met I-pedal lvl-3 en waar mogelijk op de ACC, aico op 18.5 graden, mydrive (eco met sportief sturen). Zat wel veel bewust op de rechterbaan tussen de vrachtwagens dus reed van vrachtwagen naar vrachtwagen en dan weer inhalen. Ik heb geen haast nu ik early retired ben en 10km harder zou me misschien uurtje minder kosten. Zeker geen spijt van aanschaf EV3 en EV in het algemeen (is ook een leerproces na 45j ICE).

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
krissie100 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Wel geldt dat Ionity i.c.m. met 6 stalls niet meer echt aan te raden zijn vanwege de prijsstelling en dus erg druk.
Hmm.. Ik had me helemaal verheugd op een Ionity-Powerabonnementje richting Denemarken. Maar vanuit Groningen kom ik dan vooral langs Ionity-laders met 6 laadzuilen, o.a. Ostetal Süd, Brokenlande Ost of Aalbek West (tussenliggend nog Quickborn met 12 laadpalen)... Mijn vrouw is van de overzichtelijkheid, dus ad-hoc nog bedenken welke laadpaalmaatschappij we gaan gebruiken is niet bevorderlijk voor het vakantieplezier. Misschien toch maar een abonnementje voor 5,99 bij EnWB erbij nemen voor Duitsland? Dan zit ik met 0,49 ook redelijk en vermijd ik de laadpalen van ome Elon.

Jaren '30 woning | Label B | EV: Corsa-E (2020) & ID.3 (2020) | ZP: 16x 300Wp SolarEdge | Next on the list: WP 6-8kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
Pr088 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Hmm.. Ik had me helemaal verheugd op een Ionity-Powerabonnementje richting Denemarken. Maar vanuit Groningen kom ik dan vooral langs Ionity-laders met 6 laadzuilen, o.a. Ostetal Süd, Brokenlande Ost of Aalbek West (tussenliggend nog Quickborn met 12 laadpalen)... Mijn vrouw is van de overzichtelijkheid, dus ad-hoc nog bedenken welke laadpaalmaatschappij we gaan gebruiken is niet bevorderlijk voor het vakantieplezier. Misschien toch maar een abonnementje voor 5,99 bij EnWB erbij nemen voor Duitsland? Dan zit ik met 0,49 ook redelijk en vermijd ik de laadpalen van ome Elon.
Kan natuurlijk meevallen, maar mijn ervaring bij Ionity stalls met 6 is dat ze vaak vol staan of in ieder geval erg druk zijn.

Wij moesten vanuit de kop van Noord-Holland komen waardoor Ionity Delmenhorst perfect op de route lag met 12 stalls en zijn daarna voor EnBW Dätgen gegaan. Daartussenin zaten idd veel 6 stalls Ionity waardoor ik op voorhand al had gekozen voor de EnBW en dat was in ieder geval een goede keuze. Mooie plek en relaxed. Kost wat centen meer maar op vakantie is ontspanning ook wel lekker.

In Denemarken stond ionity Haverslev op de planning met 6 stalls, maar daar was het enorm druk, gelukkig zaten daar ook nog E-ON, Tesla, en Circle K o.a. (Dit wist ik vooraf dus geen stress) Ionity was eigenlijk continue geen plek dus maar voor het dubbele aan de Circle K gehangen.

kwam er later ook acher dat je in Denemarken ook van 'Clever' grote laadstations hebt, verder niet geladen daar, maar wellicht handig om te weten. Bijvoorbeeld Clever Aabenraa

[ Voor 3% gewijzigd door krissie100 op 14-07-2025 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19-09 12:06
[...]

Vanuit Groningen naar Denemarken is toch maar een paar keer laden? Ik ben zelf in mei vanuit Wageningen naar Kopenhagen gereden met twee keer EWE-Go laders (€0,52/kWh) en in Denemarken waren Norlys snelladers met Electroverse laadpas/app best goedkoop (DKK 3,29). Geen abonnement nodig gehad.
EWE-Go heeft overigens meestal maar twee laadzuilen, maar er komt geen hond waarschijnlijk juist omdat er maar twee zijn :+

[ Voor 5% gewijzigd door pmiddeld op 14-07-2025 14:03 ]

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
pmiddeld schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:59:
[...]

Vanuit Groningen naar Denemarken is toch maar een paar keer laden? Ik ben zelf in mei vanuit Wageningen naar Kopenhagen gereden met twee keer EWE-Go laders (€0,52/kWh) en in Denemarken waren Norlys snelladers met Electroverse laadpas/app best goedkoop (DKK 3,29). Geen abonnement nodig gehad.
EWE-Go heeft overigens meestal maar twee laadzuilen, maar er komt geen hond waarschijnlijk juist omdat er maar twee zijn :+
Ja, met de ID3 (58kWh) kom ik op twee keer laden uit heenreis en twee keer terugreis. Misschien nog een vijfde keer omdat ons huisje geen laadpaal heeft. De eerste keer in de buurt van Hamburg en de tweede keer ten noorden van Flensburg (rond Aabenraa). Het is inderdaad niet wereldschokkend, maar met 4x 30kwh laden is een abbo van de één of ander vaak wel prijsgunstig. Ionity is in Denemarken heel voordelig en EnBW vind ik persoonlijk in Duitsland prettig. Dus twijfelde nog tussen de twee, maar kan ook zonder abbo gaan.

Electroverse i.c.m. Norlys kende ik nog niet! Dank voor de tip!
Zie nu dat Norlys 3,49 rekent (€0,47). Da's nog steeds schappelijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Pr088 op 14-07-2025 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmiddeld
@Pr088 OK, dat verschilt dan per locatie, opletten dus. In Köge (onder Kopenhagen) is het nog steeds DKK 3,29

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088
pmiddeld schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:00:
@Pr088 OK, dat verschilt dan per locatie, opletten dus. In Köge (onder Kopenhagen) is het nog steeds DKK 3,29
Aha! Maar goed. 20 Deense centen is 3 eurocent. Ik zoek redelijk betaalbare fijne laadpleinen. Als het €0,40-0,60 per kWh kost ben ik op vakantie gauw tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sicco92
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:43
[...]

Wij komen vandaag net van een rondreis-vakantie in Zweden thuis (ook in Groningen), ook met een ID.3. Op de heen- en terugweg hebben we ook geladen in Duitsland en Denemarken, exclusief bij Ionity, en ons viel dat heel erg mee. Wij hebben nergens hoeven wachten, zelfs niet bij de laadplekken met 6 of zelfs 4 laders. Af en toe kwamen er auto's na ons die eventjes moesten wachten, maar de doorstroom was erg goed en veel auto's hebben denk ik maximaal 2-3 minuutjes moeten wachten totdat ze aan de beurt waren (áls ze al moesten wachten). Ook waren de laadplekken waar wij kwamen overzichtelijk, waardoor er ruimte was om te wachten en het duidelijk was wie er als eerste aan de beurt was.

Wel moet ik daarbij zeggen dat onze reisdag expres de maandag was, om de grootste drukte te voorkomen. Dat zou ik volgende vakanties zeker weer doen! De enige keer in onze hele vakantie van 2 weken dat we hebben moeten wachten op een laadpaal was op een zaterdag. Dat was in Zweden bij Ionity Varberg met 6 laders. Deze staat op een druk plein met veel verschillende parkeerplekken en laders. Door de drukte en chaos is het heel onduidelijk wie er nu precies aan het wachten was op welke lader en als hoeveelste iemand aan was gekomen, waardoor veel mensen scheve gezichten gingen trekken naar elkaar omdat men dacht dat er voorgedrongen werd. Toen wij daar klaar waren en afkoppelden, waren er zelfs 3 auto's die tegelijkertijd aanstalten maakten om op onze plek te gaan laden. Ik hoop dat ze er eerlijk uit zijn gekomen :')

Voor ons was Ionity Delmenhorst de ideale eerste laadstop van de heenreis en de ideale laatste stop van de terugreis. Misschien een beetje vroege stop voor jou, maar er staan 12 laders en zelfs midden in de spits van vandaag waren daar nog genoeg plekken vrij. Het kan misschien een goede optie zijn om bij te reis in te plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterkev
  • Laatst online: 16-09 04:37
Sicco92 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 01:30:
[...]

Wij hebben nergens hoeven wachten, zelfs niet bij de laadplekken met 6 of zelfs 4 laders. Af en toe kwamen er auto's na ons die eventjes moesten wachten, maar de doorstroom was erg goed en veel auto's hebben denk ik maximaal 2-3 minuutjes moeten wachten totdat ze aan de beurt waren (áls ze al moesten wachten).
Hier ook de zelfde ervaring. Ja, het is druk maar stroomt goed door. En ik heb vakantie, dus áls ik al 5 min. wachten voor een laadplek vind ik dat niet erg.

In de buurt van ons vakantiehuis in de Beierse Alpen was tot voor kort maar een snellader, bij de supermarkt in de buurt. Ideaal zou je zeggen, maar de reviews op Google Maps beloofde niet veel goeds. En zo blijkt, want gisteren was er al 1 van de 2 laders buiten gebruik. Toen ik de auto op de werkende lader aansloot ging die netjes laden maar hij is gestopt bij 60% en ging daarna ook in storing.

Gelukkig is er sinds kort drie nieuwe 160kW laders geplaatst bij een ander dorpje op 10 min. rijden. Nog mooier... overdag zijn die maar €0,38/kWh _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Sicco92 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 01:30:
[...]

Wij komen vandaag net van een rondreis-vakantie in Zweden thuis (ook in Groningen), ook met een ID.3. Op de heen- en terugweg hebben we ook geladen in Duitsland en Denemarken, exclusief bij Ionity, en ons viel dat heel erg mee. Wij hebben nergens hoeven wachten, zelfs niet bij de laadplekken met 6 of zelfs 4 laders. Af en toe kwamen er auto's na ons die eventjes moesten wachten, maar de doorstroom was erg goed en veel auto's hebben denk ik maximaal 2-3 minuutjes moeten wachten totdat ze aan de beurt waren (áls ze al moesten wachten). Ook waren de laadplekken waar wij kwamen overzichtelijk, waardoor er ruimte was om te wachten en het duidelijk was wie er als eerste aan de beurt was.

Wel moet ik daarbij zeggen dat onze reisdag expres de maandag was, om de grootste drukte te voorkomen. Dat zou ik volgende vakanties zeker weer doen! De enige keer in onze hele vakantie van 2 weken dat we hebben moeten wachten op een laadpaal was op een zaterdag. Dat was in Zweden bij Ionity Varberg met 6 laders. Deze staat op een druk plein met veel verschillende parkeerplekken en laders. Door de drukte en chaos is het heel onduidelijk wie er nu precies aan het wachten was op welke lader en als hoeveelste iemand aan was gekomen, waardoor veel mensen scheve gezichten gingen trekken naar elkaar omdat men dacht dat er voorgedrongen werd. Toen wij daar klaar waren en afkoppelden, waren er zelfs 3 auto's die tegelijkertijd aanstalten maakten om op onze plek te gaan laden. Ik hoop dat ze er eerlijk uit zijn gekomen :')

Voor ons was Ionity Delmenhorst de ideale eerste laadstop van de heenreis en de ideale laatste stop van de terugreis. Misschien een beetje vroege stop voor jou, maar er staan 12 laders en zelfs midden in de spits van vandaag waren daar nog genoeg plekken vrij. Het kan misschien een goede optie zijn om bij te reis in te plannen.
Dank voor het delen van je ervaring. Ionity Delmenhorst stond wel op mijn lijstje, maar de ID3 is heenreis dan pas halverwege de batterij. Ik mik op EnBW Maldfeldstrasse ten zuidwesten van Hamburg. Tweede stop Ionity Aabenraa. Bij dat laadplein zijn echt 4-5 andere aanbieders, o.a. Uno X (0,44) en Norlys (€0,47 met Electroverse). Is eigenlijk niet eens nodig, maar dan kan ik de tank nog even volgooien om met een 50% batterij bij het huisje te komen.

Als ik doortrap op de heenweg zou ik Ionity Ostetal Süd nog kunnen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
Pr088 schreef op maandag 14 juli 2025 @ 17:02:
[...]

Aha! Maar goed. 20 Deense centen is 3 eurocent. Ik zoek redelijk betaalbare fijne laadpleinen. Als het €0,40-0,60 per kWh kost ben ik op vakantie gauw tevreden.
OK, dan kun je ook nog Clever overwegen met Electroverse à DKK 4,00 (€0,54). In de Clever app staan ze wel voor DKK 4,99 dus ook hier opletten of Electroverse wel het tarief rekent dat ze aangeven (zou wel moeten, maar de ervaring leert....).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 00:25
Wordt weer lekker gestookt hier: https://www.nu.nl/economi...teeds-vaker-duur-uit.html

Hun conclusie: "De enige oplossing is om goed naar de prijzen te kijken voor je de stekker in de laadpaal steekt."

8)7

[ Voor 31% gewijzigd door kramon op 15-07-2025 10:50 ]

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:50
Gestookt? Ik zit zelf even de prijzen van de AC laadpalen te bekijken op de bestemmingen die ik ga aandoen en de prijzen zijn schrikbarend hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Naafkap schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Gestookt? Ik zit zelf even de prijzen van de AC laadpalen te bekijken op de bestemmingen die ik ga aandoen en de prijzen zijn schrikbarend hoog.
Het kan handig zijn om de locatie en de aanbieder even te vermelden... en als je er dan jouw laadkaart bij vermeldt kan het zijn dat er goedkopere tips naar voor komen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
[...]

Waar ga je heen en waar zie jij hoge prijzen? Misschien kunnen we je helpen? Want dat hoeft helemaal niet duurder te zijn. Meest gangbare tip: gebruik een lokale app. Vaak de app die bij de aanbieder hoort. Dan is 't goedkoper dan hier in NL. Als je overal met je ANWB pas gaat laden, dan ben je inderdaad duur uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Card Nox
  • Laatst online: 23:59
kramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:47:
Wordt weer lekker gestookt hier: https://www.nu.nl/economi...teeds-vaker-duur-uit.html

Hun conclusie: "De enige oplossing is om goed naar de prijzen te kijken voor je de stekker in de laadpaal steekt."

8)7
Ja bizar dat dit soort berichten mogen eigenlijk. In de comments zie je ook nog veel misinformatie. Erg jammer want dit vertraagd de transitie aanzienlijk (denk ik).

Goed advies overigens, beetje als "check even de prijs van een liter brandstof voordat je gaat tanken". Ja no shit Sherlock....

Ik ben wel van mening dat het nog totaal niet transparant is hoeveel je moet betalen en dat de manier waarop we betalen beduidend makkelijker moet gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:01
[...]

Mijn ervaringen op vakantie dit jaar waren dat in Frankrijk de prijzen vergelijkbaar zijn met Nederland, en voor snelladen iets lager. En bij mijn camping betaalde ik op de parkeerplaats zo'n 20 cent per kWh minder dan wat ik thuis aan de laadpalen in mijn straat zou moeten betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramon
Of-Aaargh schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:19:
[...]

Mijn ervaringen op vakantie dit jaar waren dat in Frankrijk de prijzen vergelijkbaar zijn met Nederland, en voor snelladen iets lager. En bij mijn camping betaalde ik op de parkeerplaats zo'n 20 cent per kWh minder dan wat ik thuis aan de laadpalen in mijn straat zou moeten betalen.
Same here. Zowel in Spanje als Frankrijk laden wij altijd goedkoper, al 5 jaar. In Spanje zijn zelfs nog veel gratis 50kw palen, die door de munincipal betaald wordt. Je moet gewoon even slimme dingen doen, wat tijd investeren in uitzoeken. Kost uiteraard tijd en dus ook geld, maar dat is het wel waard.

Ik heb nu even gekeken naar m'n vakantiebestemming in de zuidelijke franse alpen en ik ga gewoon weer lekker voordelig laden. Ik kan heeel goedkoop 11kw laden. Snelladen in het dorp bij onze camping kan met Shell recharge voor 73ct. Als ik echter de gratis evzen app download, dan kost met dat nog een schappelijk 49ct.Als ik met freshmile laad kan het voor 42ct (inclusief time fee).

App die ik gebruik om dit te checken is ChargePrice btw. Zowel beschikbaar voor iOS als Android.

[ Voor 4% gewijzigd door kramon op 15-07-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
kramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Same here. Zowel in Spanje als Frankrijk laden wij altijd goedkoper, al 5 jaar. In Spanje zijn zelfs nog veel gratis 50kw palen, die door de munincipal betaald wordt. Je moet gewoon even slimme dingen doen, wat tijd investeren in uitzoeken. Kost uiteraard tijd en dus ook geld, maar dat is het wel waard.

Ik heb nu even gekeken naar m'n vakantiebestemming in de zuidelijke franse alpen en ik ga gewoon weer lekker voordelig laden. Ik kan heeel goedkoop 11kw laden. Snelladen in het dorp bij onze camping kan met Shell recharge voor 73ct. Als ik echter de gratis evzen app download, dan kost met dat nog een schappelijk 49ct.Als ik met freshmile laad kan het voor 42ct (inclusief time fee).

App die ik gebruik om dit te checken is ChargePrice btw. Zowel beschikbaar voor iOS als Android.
Voor de zekerheid nog even bij Freshmile gechecked }:O Het gaat om een 170kw lader. Stel ik laad 30 minuten (dan laad ik m'n xpeng g9 zo 80kw erbij). 30ct start tarief en dan 30ct per minuut. Dat is 9,30 euro voor 80kw. Of zit ik er nou helemaal naast? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2eu4dvvAovxb7NlGsy9ax92x4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g9lwH3UjVgzMJQGjp9EIm3tB.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door kramon op 15-07-2025 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09

Wat wordt er "gestookt" dan? Het artikel klopt gewoon. De enige die "stookt" ben jijzelf, want jij maakt bovenstaande post zonder concreet aan te geven wat er dan aan het artikel niet klopt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kramon
Andrehj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Wat wordt er "gestookt" dan? Het artikel klopt gewoon. De enige die "stookt" ben jijzelf, want jij maakt bovenstaande post zonder concreet aan te geven wat er dan aan het artikel niet klopt.
Ik hoef jou toch niet uit te leggen waarom clickbait is? Blijkbaar wel. Er wordt geinsinueerd dat het laden mega-duur in het buitenland is. Dat is echter alleen zo als je hele domme dingen doet: prijzen niet checken en blijven kleven aan een laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 12:43

bert pit

asdasd

kramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:29:
[...]

In Megeve en omgeving betaal je 19 tot 22 cent per kWh bij de Tesla SuC (met een Tesla of een abo).

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HansAuutB
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:17
kramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Voor de zekerheid nog even bij Freshmile gechecked }:O Het gaat om een 170kw lader. Stel ik laad 30 minuten (dan laad ik m'n xpeng g9 zo 80kw erbij). 30ct start tarief en dan 30ct per minuut. Dat is 9,30 euro voor 80kw. Of zit ik er nou helemaal naast? 8)7

[Afbeelding]
Ik vermoed dat het 0,30/kWh + 0,30/minuut is (dat is namelijk redelijk gangbaar voor Freshmile). Dan wordt het dus € 33 ipv 9,30
Ja, zie nu je afbeelding. Mijn reactie klopt.

[ Voor 3% gewijzigd door HansAuutB op 15-07-2025 12:18 ]

Rijdt sinds 05-10-2022 een KIA EV6 GT-line rwd Runway Red

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:31
Dat artikel (en bijbehorende discussie) op nu.nl is niet van vandaag of gisteren. Ik rij al 6 jaar elektrisch (170.000 km) en hoor deze discussie al jaren. Ik heb 1x in Frankrijk op 2e pinksterdag 10 minuten moeten wachten op een vrije lader. Verder nooit gekke prijzen betaald of in een laadfile terecht gekomen. Wel vaak gratis geladen op vakantie, of met e.o.a. laadpas extra korting gekregen op 't laden. Heb ik die tientallen jaren ervoor met benzine nooit gehad! Prima als elke Henk en Gerda op nu.nl ofzo niet elektrisch wil rijden, ik heb het promoten van elektrisch rijden inmiddels allang opgegeven, die mensen zijn toch niet te overtuigen. Alleen als ze vanaf 2027 ineens niets meer hebben aan hun zonnepanelen stroomoverschot zal je zien dat er toch ineens een elektrische auto voor de deur staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
HansAuutB schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed dat het 0,30/kWh + 0,30/minuut is (dat is namelijk redelijk gangbaar voor Freshmile). Dan wordt het dus € 33 ipv 9,30
Ja, zie nu je afbeelding. Mijn reactie klopt.
Was ik al beetje bang voor ;-) Dan is het nog steeds voordeliger dan hier gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:57

Freak187

geen

Let wel op dat sommige laadpalen een start fee rekenen. Zo heb ik vorig jaar bij een supermarkt in Frankrijk bijgeladen, 11 kWh a 25 cent ofzo. Keek ik later op de afrekening.. staat er 5 euro start fee op de rekening... dus wel even opletten.. want het staat natuurlijk niet op de paal zelf.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NokiaFan
  • Laatst online: 17:21

8)7
Ja, eigenlijk best dramatisch niveau, mede gevoed door de ANWB een paar keer te citeren. Kon het ook niet laten om een reactie achter te laten.

Ik kan op vakantie zelfs goedkoper snelladen dan publiekelijk op straat met een snelheid van 11 kW. En dat zonder abonnementskosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pr088

8)7
Echt hè. Enige voorbereiding is mensen tegenwoordig vreemd. Niemand neemt meer een woordenboekje mee, bekijkt vooraf de te rijden route of alternatieven bij files of wegwerkzaamheden, laadstops onderzoeken ho maar. En achteraf klagen dat je veel kleeftarief betaalt. Het totale gebrek aan zelf verantwoordelijkheid nemen vind ik echt schokkend, uitzonderingen daargelaten. 8)7
We kunnen allemaal wel uitzoeken of de pindakaas bij de Aldi 3 cent goedkoper is dan bij de Jumbo, maar even een avondje wat laadprijzen/-passen vergelijken is blijkbaar teveel moeite. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Andrehj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Hij zegt toch nergens dat het niet klopt? Ik ben met hem eens dat er gestookt wordt op basis van de titel en de inhoud. Het stukje verwijst naar artikelen van de ANWB waarin onder andere wordt gerefereerd aan deze laadsessies:

731 euro in een parkeergarage in Oostenrijks skidorp; 4,5 dagen aan de lader
719 euro in een parkeergarage van Disneyland Parijs, 2,5 week aan de lader
489 euro in een parkeergarage in Oostenrijks skidorp; 3 dagen aan de lader
525 euro in een parkeergarage onder hotel in Düsseldorf; 6,5 dagen aan de lader
191 euro op de parkeerplaats bij Hof van Saksen (NL); 4 dagen aan de lader

Natuurlijk zijn dat hoge bedragen, maar als je je auto niet van de lader haalt, wordt het overal duur, dat heeft niets met vakantie te maken.
Voor mij is het heel simpel, als je auto vol is haal je hem van de lader, ook in het buitenland. Doe je dat niet dan dupeer je jezelf maar ook anderen, zeker als je hem 6,5 dagen aan de lader laat staan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shenk86
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 11:12
Eergisteren naar het Como meer gereden met een long range Tesla Model Y (nieuwe model). Alleen maar geladen bij Tesla SuperChargers. Ging prima, gemiddeld 0,46ct/kWh. Daarbij ook het relatief ‘dure’ laden in Zwitserland meegerekend. Geen enkele laadfile of laadstress meegemaakt.

Tip: bij Kriens (Zwitserland, stukje voor de Gottard tunnel) zit een SuC in een parkeergarage bij een winkelcentrum met oa een McDonalds. Had hem daar tijdens de lunch bijna volledig opgeladen. Reed daarna meerdere files in rondom de Gottard tunnel. Ik was blij dat ik de accu toen goed vol had.

Ik rijd later nog door richting Toscane en Rome. Mocht ik nog verdere tips hebben plaats ik even een bericht.

[ Voor 6% gewijzigd door Shenk86 op 15-07-2025 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 15-07-2025 14:29 . Reden: Ik mis even de relevantie van deze post in dit topic ]

Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:02
En voor dat soort figuren is een kleeftarief bedoeld. Wellicht dat ze daar dan van leren.
Tenzij ze laden met een laadpas van de baas, maar daar zou de baas dan iets van moeten zeggen.
"Ik zie dat je toen en toen hebt geladen voor 150 euro, maar zoveel kan er niet eens in je auto, dus wat is hier aan de hand".

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 15-07-2025 14:29 . Reden: Quote knip ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
bert pit schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:09:
[...]

Hij zegt toch nergens dat het niet klopt? Ik ben met hem eens dat er gestookt wordt op basis van de titel en de inhoud. Het stukje verwijst naar artikelen van de ANWB waarin onder andere wordt gerefereerd aan deze laadsessies:

731 euro in een parkeergarage in Oostenrijks skidorp; 4,5 dagen aan de lader
719 euro in een parkeergarage van Disneyland Parijs, 2,5 week aan de lader
489 euro in een parkeergarage in Oostenrijks skidorp; 3 dagen aan de lader
525 euro in een parkeergarage onder hotel in Düsseldorf; 6,5 dagen aan de lader
191 euro op de parkeerplaats bij Hof van Saksen (NL); 4 dagen aan de lader

Natuurlijk zijn dat hoge bedragen, maar als je je auto niet van de lader haalt, wordt het overal duur, dat heeft niets met vakantie te maken.
Voor mij is het heel simpel, als je auto vol is haal je hem van de lader, ook in het buitenland. Doe je dat niet dan dupeer je jezelf maar ook anderen, zeker als je hem 6,5 dagen aan de lader laat staan.
Maar jij geeft nu netjes aan wat er mis is met het artikel op nu.nl, door dat concreet aan te geven. En zo hoor je dat in een discussie ook te doen.
Dergelijke argumenten ontbreken compleet in de post van @kramon, waarmee die net zo goed clickbait is als het artikel op nu.nl.
En uiteraard ben ik het er ook helemaal mee eens dat laadpaalkleven best duur mag zijn.
Maar ik vind ook dat Henk en Ingrid die voor het eerst met hun EV in het buitenland zijn best gewaarschuwd mogen worden voor afzetterspraktijken als starttarieven (die bij sommige auto's die het laden onderbreken als ze van slot worden gehaald soms steeds opnieuw in rekening worden gebracht) en idioot hoge, maar niet duidelijk aangegeven prijzen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:04
Ik kon het ook niet laten om te reageren. Ik lees hier nu :P dat meer tweakers hebben gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Andrehj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Maar jij geeft nu netjes aan wat er mis is met het artikel op nu.nl, door dat concreet aan te geven. En zo hoor je dat in een discussie ook te doen.
Dergelijke argumenten ontbreken compleet in de post van @kramon, waarmee die net zo goed clickbait is als het artikel op nu.nl.
En uiteraard ben ik het er ook helemaal mee eens dat laadpaalkleven best duur mag zijn.
Maar ik vind ook dat Henk en Ingrid die voor het eerst met hun EV in het buitenland zijn best gewaarschuwd mogen worden voor afzetterspraktijken als starttarieven (die bij sommige auto's die het laden onderbreken als ze van slot worden gehaald soms steeds opnieuw in rekening worden gebracht) en idioot hoge, maar niet duidelijk aangegeven prijzen.
dit dus - ik ben best ervaren, maar had toch bij een hotel in oostenrijk dat ondanks navraag "nee meneer, geen plaktarief" dat ik achteraf zag dat er wel degelijk iets in rekening was gebracht na 4 uur laden.. was allemaal niet schokkend in mijn geval - maar het gebeurd wel degelijk, zeker als firsttimer !

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
Vorige maand met de Tesla Model Y Performance met Campooz vouwwagen van Amersfoort naar Bovec(Slovenië) gereden.

190-200wh/km bij vouwwagen snelheden (90-110), en af en toe achter een vrachtwagen of bus rijden. Dat scheelt wel flink en kost je geen snelheid.

Alles probleemloos bij de Tesla superchargers. Geen enkele keer hoeven afkoppelen. 15h over gedaan, helaas een uur extra door een file.

[ Voor 14% gewijzigd door Devian op 15-07-2025 19:14 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
4v4t4r schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 17:12:
[...]
had toch bij een hotel in oostenrijk dat ondanks navraag "nee meneer, geen plaktarief" dat ik achteraf zag dat er wel degelijk iets in rekening was gebracht na 4 uur laden..
Vaak is het in het buitenland een gecombineerd kWh- en tijdstarief.
Dat is dan idd geen kleeftarief.
Een kleeftarief gaat in wanneer het laden voltooid is.
De prijsopbouw en evt tijdtarief staat doorgaans in de app.
Andrehj schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Maar jij geeft nu netjes aan wat er mis is met het artikel op nu.nl, door dat concreet aan te geven.
dus het artikel klopt toch niet, net zei je nog dat het “gewoon klopt”
Waarschuwen is altijd goed, maar overdrijven en op verkeerde gronden bangmaken is dat niet.
Uit interesse; welke ervaringen met lange ritten in Europa in een EV heb jij?

[ Voor 45% gewijzigd door Puppetmaster op 15-07-2025 19:19 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:37
[quote]Puppetmaster schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:34:
[...]

[...]

dus het artikel klopt toch niet, net zei je nog dat het “gewoon klopt”

[...]

Waarschuwen is altijd goed, maar overdrijven en op verkeerde gronden bangmaken is dat niet.
Uit interesse; welke ervaringen met lange ritten in Europa in een EV heb jij?
[/quote
Wat bedoel je met henk en ingrid? Waarom niet Pieter Jan met Fleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Puppetmaster schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:34:
[...]

Niet altijd het geval. Soms gaat er na 4 uur AC laden gewoon een kleeftarief aan, of je nou klaar bent of niet. Ik kan mn auto op een lager ampère zetten en zelf uitrekenen hoe laag om de hele nacht langzaam door te laden, maar helaas nog geen garantie.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

taylor schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:41:

KNIP

[/quote
Pieter Jan en Fleur hebben een laadpas van de zaak. 😝
Die vergelijken geen tarieven op palen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
4v4t4r schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:25:
[...]
Niet altijd het geval. Soms gaat er na 4 uur AC laden gewoon een kleeftarief aan, of je nou klaar bent of niet. Ik kan mn auto op een lager ampère zetten en zelf uitrekenen hoe laag om de hele nacht langzaam door te laden, maar helaas nog geen garantie.
Dat is precies wat ik zeg, een gecombineerd tarief waarvan een obv tijd is.
Als dat al ingaat terwijl het laden nog niet klaar is, is het geen kleeftarief.
Laadpaalkleven is immers je auto aangekoppeld laten staan wanneer hij klaar is met laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
taylor schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 19:41:
Je quote de verkeerde, ik had het niet over Henk en Ingrid.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SNap890
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 28-08 13:14
Wij gaan deze zomer naar Frankrijk op vakantie met Audi E-Tron + vouwwagen. Hoe zijn de ervaringen in Frankrijk met aanhangers? Ik Duitsland zocht in de stations veelal uit, en Fastned werkte toen ook altijd goed.

Maar ik gebruik nu Audi Charging, daarmee kan ik goedkoop bij Ionity laden, en tevens de Electra App geinstalleerd. Maar in lengte laden zonder afkoppelen is er volgens mij niet bij op deze manier.
Hebben jullie suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01

The Legend

*Plop*

SNap890 schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:33:
Wij gaan deze zomer naar Frankrijk op vakantie met Audi E-Tron + vouwwagen. Hoe zijn de ervaringen in Frankrijk met aanhangers? Ik Duitsland zocht in de stations veelal uit, en Fastned werkte toen ook altijd goed.

Maar ik gebruik nu Audi Charging, daarmee kan ik goedkoop bij Ionity laden, en tevens de Electra App geinstalleerd. Maar in lengte laden zonder afkoppelen is er volgens mij niet bij op deze manier.
Hebben jullie suggesties?
‘s nachts rijden en over dwars gaan staan (doen wij) :) Of alleen de mega-Ionity stations uitzoeken, maar die zijn er niet zoveel. En anders bereid zijn om uit te wijken naar alternatieven (grote Tesla SuC’s waar je vaak wel dwars kan staan), Fastned drive through).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:30
Devian schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 18:18:
Vorige maand met de Tesla Model Y Performance met Campooz vouwwagen van Amersfoort naar Bovec(Slovenië) gereden.

190-200wh/km bij vouwwagen snelheden (90-110), en af en toe achter een vrachtwagen of bus rijden. Dat scheelt wel flink en kost je geen snelheid.

Alles probleemloos bij de Tesla superchargers. Geen enkele keer hoeven afkoppelen. 15h over gedaan, helaas een uur extra door een file.
En hoe ging het laden in Bovec en omgeving? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:54
Bij ionity palen is het meestal niet mogelijk met aanhanger. Dat is bij Fastned beter,maar is wel duurder.
Wij hebben rondrit gemaakt Frankrijk, Zwitserland ,Italië ,Oostenrijk, Duitsland en België.
Niet met aanhanger. Wel abonnement van ionity, waardoor laden tussen 33 en 46 ct was afhankelijk van het land.
AC geladen bij diverse hotels met prijzen van niets tot 50 ct. Bij 1 hotel was het 90 ct, waar ik niet heb geladen.
1 keer bij Aldi sud geladen met pinpas voor 47 ct.
Totaal ruim 3200 km gereden en 7,5 ct per km.
Als je het een beetje uitzoekt is het best voordelig om electrisch te rijden in het buitenland.
Dit in tegenstelling tot de publicatie van de ANWB. Als je alles laadt met het anwb pasjes zou het misschien wel kunnen kloppen.
Ik heb ook ergens snelgeladen met mijn Shellpas. Gelukkig maar 15 Kw, maar bleek ook 85 ct te zijn.
In mijn woonplaats ben ik tussen de 50 en 55 ct kwijt bij AC laden, wat duurde is dan gedurende mijn rondrit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met de route in Frankrijk over de A10 naar Bordeaux en dan door naar Spanje San Sebastian? Moet ik nog rekening houden met delen met weinig laadpalen of drukte? Ga maandag/dinsdag rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Ferra schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:24:
Iemand ervaring met de route in Frankrijk over de A10 naar Bordeaux en dan door naar Spanje San Sebastian? Moet ik nog rekening houden met delen met weinig laadpalen of drukte? Ga maandag/dinsdag rijden.
De route naar San Sebastian is geen probleem. Alleen al Ionity en Tesla kom je overal langs de route A10 tegen. Wil je de Pyreneeën in dan moet je wel even opletten. Daar ga je 15 jaar terug in de tijd.

Voorspelde drukte kun je met Waze bekijken.

[ Voor 5% gewijzigd door bert pit op 16-07-2025 00:07 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HansAuutB
HansAuutB schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:13:
Zit nu in de Amalfi regio in Italië. Verslag volgt nog na thuiskomst.
Heenreis bijna volledig Ionity. Alleen bij Napels was Ionity buiten gebruik en moest ik noodgedwongen Tesla gebruiken.
In de regio zouden voldoende laders moeten zijn, maar ze blijken onvindbaar of defect.
Een 120 kW lader gevonden die bediend zou moeten worden via de NextCharge app maar was niet vindbaar in de app, omdat ik zo dom was geweest om filter highway niet uit te schakelen (duh). Uiteindelijk een werkende 60 kW lader gevonden, maar daar waren de plekken bezet door ICE, maar was de kabel gelukkig lang genoeg om de EV toch aan te sluiten. Komend weekend door naar regio Brindisi, ben benieuwd.
Ik zou nog een verslag leveren. Hier volgt het.

Verslag zomervakantie 2025
Verslag van een reis met een EV6 (rwd) met fietsdrager met 2 e-bikes naar de Amalfikust (onder Napels) en de regio Puglia het gebied rondom Brindisi.
Zowel de heen- als de terugreis hebben we in 3 dagen gedaan. Heen circa 1.850 km en terug circa 2.000 km. De oversteek van Amalfi naar Brindisi was ook nog 350 km.
Overnachtingen in Zuid-Duitsland en in (de omgeving van) Bologna. We reden via Zwitserland.
Voor Zwitserland hadden we een eVignet en in Italië gebruikte ik de Fulli tolbadge (ideaal).

Vorig jaar reed ik met de Mobilize Intense card en dat beviel op zich goed behalve de betalingen die achteraf een hoop sores opleverden.
Omdat Mobilize voor Zwitserland en Italië duurder was geworden dan Ionity Power had ik besloten om dit keer met de Ionity app (en het Power abo) te gaan rijden.

Op de heenweg liet Ionity me bij Napels in de steek (bleek nog in aanleg) en moest ik uitwijken naar Tesla.
Op de terugweg heb ik alles bij Ionity kunnen laden.
Zie navolgend overzicht voor de hele laadhistorie en het berekende verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yydswnc_cYFXXs0aZhEQVgtgV0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ugVnPRoDGfqO7duy8mlFj73Z.png?f=fotoalbum_large

In Zuid-Duitsland hebben we overnacht in Kirchhausen bij Steinen en dat bleek achteraf toch wel iets te ver van de A5 af te liggen, maar voordeel was weer wel dat je bij de inreis Zwitserland niet over Basel hoefde maar bij Rheinfelden de grens kon oversteken. Grappig was nog dat in de regio Steinen vrijwel alle restaurants zondags na 15.00u gesloten bleken. Opvallend bij de inreis Zwitserland op maandagmorgen was de grote hoeveelheid vrachtwagens die voor de grens op douanecontrole wachtten. Vanwege drukte bij de grens Chiasso leidde Evi me door het centrum en werden we prompt bevraagd op de smokkel van geld.

Op de 3e reisdag werden we bij Ionity Valdichiana (bij een outlet) verrast door een lader bezet door een auto die al vol zat, een lader buiten gebruik en een lader die wel in gebruik was maar toch niet wilde starten. Gelukkig was een Amerikaan met een huurauto bereid om het laadproces bij 85% te stoppen, zodat wij zijn (4e) plek konden innemen.

Terplekke nog een aantal andere stations gebruikt (AC en DC), maar ook in Lecce nog bij een Ionity bij een mooi hotel waar de lekkere koffie slechts € 1 kostte.

Van de terugreis kan nog gemeld worden dat Ionity San Salvo nauwelijks zichtbaar vanaf de weg achter een hotel (Eden) blijkt te liggen. Ionity Milan Trezzano blijkt redelijk nieuw en daar had mijn EV6 moeite om me er duidelijk heen te navigeren.

Ik had de laadfilter op alleen Ionity staan maar Evi was soms voorzichtig en eigenwijs en wilde me soms toch bij een ander laadstation laten laden. Een minimum soc-% kunnen ingeven zou in de EV6 wel fijn zijn (en dat kan inmiddels ook in de facelift-versie die met een ander infotainment werkt).

De gehanteerde snelheid op de snelweg was meestal 105/110 km. En we reden dus met fietsdrager. Daarom ben ik over het overall gemiddelde verbruik van 20,470 kWh/100km (4,885 km/kWh) wel tevreden. Gemiddelde kWh prijs € 0,46.

Vanwege de roamingkosten die de Ionity-app in Zwitserland veroorzaakt zou het fijn zijn dat Ionity nu toch eens met een eigen laadpas zou komen. Het gebruik van de app ging verder overigens vlekkeloos.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:35
its_me_ schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 22:39:
[...]

En hoe ging het laden in Bovec en omgeving? :)
Bij de supermarkt staat een 30kw lader. Daar hangen we hem steeds even aan de lader tijdens de boodschappen.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:19
HansAuutB schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:52:
[...]

Ik zou nog een verslag leveren. Hier volgt het.

Verslag zomervakantie 2025
Verslag van een reis met een EV6 (rwd) met fietsdrager met 2 e-bikes naar de Amalfikust (onder Napels) en de regio Puglia het gebied rondom Brindisi.
Zowel de heen- als de terugreis hebben we in 3 dagen gedaan. Heen circa 1.850 km en terug circa 2.000 km. De oversteek van Amalfi naar Brindisi was ook nog 350 km.
Overnachtingen in Zuid-Duitsland en in (de omgeving van) Bologna. We reden via Zwitserland.
Voor Zwitserland hadden we een eVignet en in Italië gebruikte ik de Fulli tolbadge (ideaal).

Vorig jaar reed ik met de Mobilize Intense card en dat beviel op zich goed behalve de betalingen die achteraf een hoop sores opleverden.
Omdat Mobilize voor Zwitserland en Italië duurder was geworden dan Ionity Power had ik besloten om dit keer met de Ionity app (en het Power abo) te gaan rijden.

Op de heenweg liet Ionity me bij Napels in de steek (bleek nog in aanleg) en moest ik uitwijken naar Tesla.
Op de terugweg heb ik alles bij Ionity kunnen laden.
Zie navolgend overzicht voor de hele laadhistorie en het berekende verbruik.

[Afbeelding]

In Zuid-Duitsland hebben we overnacht in Kirchhausen bij Steinen en dat bleek achteraf toch wel iets te ver van de A5 af te liggen, maar voordeel was weer wel dat je bij de inreis Zwitserland niet over Basel hoefde maar bij Rheinfelden de grens kon oversteken. Grappig was nog dat in de regio Steinen vrijwel alle restaurants zondags na 15.00u gesloten bleken. Opvallend bij de inreis Zwitserland op maandagmorgen was de grote hoeveelheid vrachtwagens die voor de grens op douanecontrole wachtten. Vanwege drukte bij de grens Chiasso leidde Evi me door het centrum en werden we prompt bevraagd op de smokkel van geld.

Op de 3e reisdag werden we bij Ionity Valdichiana (bij een outlet) verrast door een lader bezet door een auto die al vol zat, een lader buiten gebruik en een lader die wel in gebruik was maar toch niet wilde starten. Gelukkig was een Amerikaan met een huurauto bereid om het laadproces bij 85% te stoppen, zodat wij zijn (4e) plek konden innemen.

Terplekke nog een aantal andere stations gebruikt (AC en DC), maar ook in Lecce nog bij een Ionity bij een mooi hotel waar de lekkere koffie slechts € 1 kostte.

Van de terugreis kan nog gemeld worden dat Ionity San Salvo nauwelijks zichtbaar vanaf de weg achter een hotel (Eden) blijkt te liggen. Ionity Milan Trezzano blijkt redelijk nieuw en daar had mijn EV6 moeite om me er duidelijk heen te navigeren.

Ik had de laadfilter op alleen Ionity staan maar Evi was soms voorzichtig en eigenwijs en wilde me soms toch bij een ander laadstation laten laden. Een minimum soc-% kunnen ingeven zou in de EV6 wel fijn zijn (en dat kan inmiddels ook in de facelift-versie die met een ander infotainment werkt).

De gehanteerde snelheid op de snelweg was meestal 105/110 km. En we reden dus met fietsdrager. Daarom ben ik over het overall gemiddelde verbruik van 20,470 kWh/100km (4,885 km/kWh) wel tevreden. Gemiddelde kWh prijs € 0,46.

Vanwege de roamingkosten die de Ionity-app in Zwitserland veroorzaakt zou het fijn zijn dat Ionity nu toch eens met een eigen laadpas zou komen. Het gebruik van de app ging verder overigens vlekkeloos.
Mooi verslag!
Een dergelijke tocht staat ook nog op de verlanglijst.
Goed om te zien dat ionity je eigenlijk vrijwel overal gelukt is.
En goed uitgezocht….. mobility is daar dus ook duurder dan ionity power. Dat had ik in Zweden te laat in de gaten.

Vraagje: wie is Evi?

Roaming in Zwitserland? Daarmee bedoel je denk ik de mobile data. Ik heb meteen maar gecheckt, mijn kpn abonnement heeft daar free roaming maar dat zal wel provider afhankelijk zijn dan.
Overigens betaal ik ionity (en het hele buitenland) met een wise card. Dat heeft veel goedkopere valuta kosten dan een creditcard of je bankpas. Wise card is eenmalig 7 euro en verder gratis.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:08
Stefannn schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:01:
[...]

Mooi verslag!
Een dergelijke tocht staat ook nog op de verlanglijst.
Goed om te zien dat ionity je eigenlijk vrijwel overal gelukt is.
En goed uitgezocht….. mobility is daar dus ook duurder dan ionity power. Dat had ik in Zweden te laat in de gaten.

Vraagje: wie is Evi?

Roaming in Zwitserland? Daarmee bedoel je denk ik de mobile data. Ik heb meteen maar gecheckt, mijn kpn abonnement heeft daar free roaming maar dat zal wel provider afhankelijk zijn dan.
Overigens betaal ik ionity (en het hele buitenland) met een wise card. Dat heeft veel goedkopere valuta kosten dan een creditcard of je bankpas. Wise card is eenmalig 7 euro en verder gratis.
Evi is zijn nickname voor z’n auto (Kia ev6)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• taylor
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 21:37
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 17-07-2025 13:34 . Reden: Niet reageren is ook een optie ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Puppetmaster
taylor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:15:
Waar heb je zin in? Ben je op vakantie en dan gaan boekhouden het is heel simpel je moet laden of tanken.
Heeft met laden of tanken niks van doen.
Er zijn altijd mensen die het leuk vinden overal statistieken van bij te houden.
Anderen kunnen daar vervolgens weer wat aan hebben.
Zeker op een tech-forum als deze zie je dat wel vaker. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:30
Voor de reizigers die een alternatieve route nemen naar het Zuiden, ik ben tot Clermont-Ferrand (FR) gereden voor de TdF en heb geladen bij de volgende stops (enkel SuC):

- Thiais (na Parijs): zeer druk maar veel SuCs (32 stuks V4), veel voorzieningen want op een parking van een winkelcentrum en duur @ 0,36/kWh :+, ligt vlak nabij de ring
- Châteauroux (finish TdF rit 9): rustig maar wel weinig SuCs (8 stuks V2), aan een hotel voor toilet, keuken en bar waren dicht op zondagmiddag om 13u00 @ 0,29.kWh, ligt anderhalve km van de op-/afrit
- Clermont-Ferrand (onze overnachting voor 2 nachten): druk toen we eerste keer gingen laden, was hotel waar 3 TdF ploegen overnachtten (daarom dat we hier niet konden boeken voor de eerste nacht), 2de dag daar overnacht en lekker gegeten in het restaurant van het Novotel, en het was toen ook een pak rustiger (ook aan de SuCs) - 16 SuCs (10x V4 en 6x V2) @ 0,35/kWh, ligt net naast de op-/afrit
- Bourges (op terugweg): stonden alleen te laden, toen we vertrokken was er wel 1 Tesla bijgekomen, dus zéér rustig. Aan een Ibis hotel waar we 's morgens een cappuccino hebben gedronken. 16 SuCs (V3) @ 0,29/kWh. Er was ook een 2de SuC met 10 stuks (V2) niet ver van de op-/afrit dus in totaal 26 SuCs. Hotel ligt 1km van op-/afrit, de andere SuCs zo'n 500m.
- Senlis (na Parijs): ligt 50km buiten Parijs, verschillende hotels (budget) en een McDonalds, zéér druk op de middag (13u00 aangekomen), 2 SuCs defect (niet vemeld in de wagen), 16 SuCs (V2) @ 0,30/kWh. Ligt 1,5km van de op-/afrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.selker
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:24
Goedemorgen, vanaf april dit jaar ben ik de blije berijder van een Skoda Elroq 60 BE. Dit is mijn eerste EV (wat een genot!) en uiteraard her en der al ingelezen op een aantal fora.

Binnenkort staat er de eerste echte lange rit voor de boeg, naar Blanes (inclusief 2 pubers). We gaan de heenreis 's nachts starten en verwachten rond uurtje of 15:00 op de overnachtingsplek uit te komen. De volgende dag hoeven we dan nog maar een kilometertje of 400.
Uiteraard heb ik hier ook een aantal tips teruggelezen, maar om nou even 450 pagina's door te spitten, vind ik wat lastig, dan zie ik door de bomen het bos niet meer...

Het is niet zo dat ik erg spannend vind, maar ben wil graag goed voorbereid op vakantie. Daarom de vraag hebben jullie nog aanvullende tips voor mijn rit richting de Spaanse zon?

De tips die al gevonden heb:
- Extra laadpassen (gelukkig stelt de baas er 2 ter beschikking, maar ondanks dat heb ik er ook nog 2 extra aangevraagd)
- Ik heb mij verdiept in ABRP (en een abbo en OBD dongle aangeschaft), maar neig toch om eerst de Skoda navigatie te gebruiken (wat adviseren jullie?)
- De route is gepland, heb gekeken naar de verwachte drukte bij de laadplekken en dat lijkt allemaal goed uit te pakken (altijd afwachten, we rijden op een donderdag/vrijdag heen en dinsdag/woensdag terug).

Hebben jullie nog de gouden tip(s) die ik misschien gemist heb? Mijn dank is groot _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:33

Smurf

Detri

@p.selker Vooruit plannen kan, maar in principe kan je gewoon van lader naar lader rijden. Volgens EVDB heb je zo'n 245km range per rit bij laden van 10 naar 80%.
Er zijn (rond Lyon dacht ik) wel een paar laders die vaak druk zijn. Daar zou je misschien omheen willen plannen en dan is ABRP zeker handig. Op de dag zelf maakt het niet heel veel uit, tenzij je bijvoorbeeld een snellader als reisdoel ingesteld moet hebben om pre-conditioning te activeren.

Deze video kwam ik een paar dagen terug tegen en geeft een aardig beeld over de mogelijke wachttijden op drukke punten. Ondanks dat zijn route anders is staan hier wel een paar laders bij die voor jou relevant kunnen zijn.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El Gringo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 23:41
p.selker schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 08:39:

Hebben jullie nog de gouden tip(s) die ik misschien gemist heb? Mijn dank is groot _/-\o_
Vooral: maak je niet druk, het valt allemaal reuze mee. Wij zijn inmiddels 2 keer met de etron naar de Franse zuidkust geweest en eigenlijk reizen we met de EV meer ontspannen dan in het verleden met een dikke diesel. We rijden wat rustiger en stoppen vaker, maar geen gestress meer met het zoeken naar een parkeerplaats op een overvolle Aire.

Ik kan niet adviseren over de Skoda navigatie maar zelf gebruik ik ABRP wel om de reis voor te bereiden en Charging Time onderweg. In principe rijden we van laadstop naar laadstop, en als Charging Time aangeeft dat die druk is heb ik 1 of 2 alternatieven achter de hand.

Ik weet niet of je werkgever de laadkosten betaalt, maar een abonnementje bij Tesla is vaak nuttig als je wilt uitwijken naar een minder drukke stop. En last but not least: het is veel prettiger om te stoppen op een plek waar fatsoenlijke voorzieningen zijn, minimaal een toilet en kop koffie. Hier geeft ABRP goede info over, maar ook bv. de Chargemap app.

[ Voor 0% gewijzigd door El Gringo op 16-07-2025 09:39 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
El Gringo schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:23:
[...]
Ik weet niet of je werkgever de laadkosten betaalt, maar een abonnementje bij Tesla is vaak nuttig als je wilt uitwijken naar een minder drukke stop. En last but not least: het is veel prettiger om te stoppen op een plek waar fatsoenlijke voorzieningen zijn, minimaal een toilet en kop koffie. Hier geeft ABRP goede info over, maar ook bv. de Chargemap app.
@p.selker Ik zou drukke Tesla SuCs V2/V3 afraden wegens dubbele laadplek dat je in beslag neemt. Vraag aan uw medereiziger(s) of ze eens op voorhand kijken welke SuCs het zijn. V4 zijn makkelijk te herkennen daar er geen gat meer in midden zit met 2 korte kabels, maar 1 lange kabel en met mogelijkheid om met CC te betalen ipv via de Tesla app.

Links V4 - rechts V2/V3

Afbeeldingslocatie: https://i.bstr.es/drivingeco/2023/03/Tesla-Supercharger-V4.jpg

In de Tesla app kan je de drukte volgen.

Ik stond in Clermont-Ferrand te laden en er stond een Skoda Elroq bij een V2 te laden, gelukkig was het niet zo druk, maar rechtover waren het allemaal V4's waar hij geen dubbele laadplek in beslag moest nemen. Eigenaar zal wellicht niet op de hoogte geweest zijn van het verschil tss V2/V3 vs V4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
Goedemorgen, vanaf april dit jaar ben ik de blije berijder van een Skoda Elroq 60 BE. Dit is mijn eerste EV (wat een genot!) en uiteraard her en der al ingelezen op een aantal fora.

Binnenkort staat er de eerste echte lange rit voor de boeg, naar Blanes (inclusief 2 pubers). We gaan de heenreis 's nachts starten en verwachten rond uurtje of 15:00 op de overnachtingsplek uit te komen. De volgende dag hoeven we dan nog maar een kilometertje of 400.
Uiteraard heb ik hier ook een aantal tips teruggelezen, maar om nou even 450 pagina's door te spitten, vind ik wat lastig, dan zie ik door de bomen het bos niet meer...

Het is niet zo dat ik erg spannend vind, maar ben wil graag goed voorbereid op vakantie. Daarom de vraag hebben jullie nog aanvullende tips voor mijn rit richting de Spaanse zon?

De tips die al gevonden heb:
- Extra laadpassen (gelukkig stelt de baas er 2 ter beschikking, maar ondanks dat heb ik er ook nog 2 extra aangevraagd)
- Ik heb mij verdiept in ABRP (en een abbo en OBD dongle aangeschaft), maar neig toch om eerst de Skoda navigatie te gebruiken (wat adviseren jullie?)
- De route is gepland, heb gekeken naar de verwachte drukte bij de laadplekken en dat lijkt allemaal goed uit te pakken (altijd afwachten, we rijden op een donderdag/vrijdag heen en dinsdag/woensdag terug).

Hier binnenkort ook ritje naar Spanje in de planning. Tips die ik nog heb:
- maak gebruik van de twee maanden gratis premium Electra+ abbo en laad in FR voor 29ct/kWh: https://goedkoperrijden.b...rijk-en-italie-met-2.html
- neem een Ionity abbo, die hebben goede dekking voor Frankrijk en Spanje
- IECharge snelladers in Frankrijk rekenen 25ct/kWh, zijn vaak wel wat verder van de grote wegen
- plan niet te veel voorruit maar gewoon van laadstop naar laadstop. Grote kans dat je blaas/humeur/maag eerder in protest gaat dan dat je een lege accu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macedon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-09 16:51
kramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:
[...]

[Afbeelding]
Bedoel je 80kWh?

Ik heb FreshMile in Nederland gebruikt toen de tarieven 19ct/kWh + 1ct/min waren. Was toen prima (zolang je met 11kW of sneller aan het opladen was). Met de huidige tarieven gaan ze richting faillissement denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door macedon op 16-07-2025 10:57 ]

SR+ rood , zwart , 19" | 27/9 bij Alphabet | RN10963 gekregen op 2/10 | Restrictie 1/11 (19/11 erafgehaald) | VIN: 23/11 | SMS:12/12 | Afhalen 18/12 MYJ, AWD, wit/zwart, 19", eAP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansAuutB
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 17-07-2025 13:36 . Reden: Maak een TR aan ipv de troll te voeren aub ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAuutB
Puppetmaster schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:41:
[...]

Heeft met laden of tanken niks van doen.
Er zijn altijd mensen die het leuk vinden overal statistieken van bij te houden.
Anderen kunnen daar vervolgens weer wat aan hebben.
Zeker op een tech-forum als deze zie je dat wel vaker. :)
Precies.
Tbv de lezers hier die er mogelijk iets aan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
taylor schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:15:

[/quote
Waar heb je zin in? Ben je op vakantie en dan gaan boekhouden het is heel simpel je moet laden of tanken.
Waar heb je zin in? Een hele lap tekst quoten voor 1 regel commentaar, dat kan ook korter en beter O-)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18-09 13:29
HansAuutB schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 00:52:
[...]
In Zuid-Duitsland hebben we overnacht in Kirchhausen bij Steinen en dat bleek achteraf toch wel iets te ver van de A5 af te liggen, maar voordeel was weer wel dat je bij de inreis Zwitserland niet over Basel hoefde maar bij Rheinfelden de grens kon oversteken.
Met uitzondering van de zaterdagmiddagen rijden wij altijd via Rheinfelden, veel minder kans op vertraging dan wanneer je via Basel gaat. Alleen op zaterdagmiddag is het in Rheinfelden chaos vanwege alle Zwitsers die na goedkoop inkopen doen in Duitsland vlak voor de grens voordringen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Niet zozeer op het EV stuk hier, maar omdat we met een EV rijden speelt het toch wat mee.

Vorig jaar de trip van Hasselt naar Pezenas gedaan maar toen hebben we echt enorm vast en traag moeten doen rond Lyon en volgens mij ook Dijon.

Idee was nu om dezelfde route te doen maar iets onder Dijon de E607 Westelijk te nemen om zo op de A71 het Viaduct van Millau tot in het zuiden te rijden.

Wat is wijsheid? Ik zit niks in met 100km extra maar de rit van vorig jaar was voor 400km een hele dag. Dat ging er wat over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:42:
Niet zozeer op het EV stuk hier, maar omdat we met een EV rijden speelt het toch wat mee.

Vorig jaar de trip van Hasselt naar Pezenas gedaan maar toen hebben we echt enorm vast en traag moeten doen rond Lyon en volgens mij ook Dijon.

Idee was nu om dezelfde route te doen maar iets onder Dijon de E607 Westelijk te nemen om zo op de A71 het Viaduct van Millau tot in het zuiden te rijden.

Wat is wijsheid? Ik zit niks in met 100km extra maar de rit van vorig jaar was voor 400km een hele dag. Dat ging er wat over.
Kan je een dag eerder of later vertrekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:32
Tommie12 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:52:
[...]

Kan je een dag eerder of later vertrekken?
Kan maar niet echt de voorkeur of nu op ingesteld dit jaar, dan "moeten" we ergens overnachten, ook een beetje zonde en dan ga ik me nu nog moeten haasten want we vertrekken zodadelijk.
We gaan op locatie zaterdag-zaterdag waar we mogen aankomen wanneer we willen, we kennen het daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HyperBart schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Kan maar niet echt de voorkeur of nu op ingesteld dit jaar, dan "moeten" we ergens overnachten, ook een beetje zonde en dan ga ik me nu nog moeten haasten want we vertrekken zodadelijk.
We gaan op locatie zaterdag-zaterdag waar we mogen aankomen wanneer we willen, we kennen het daar.
Tja, wat wij vroeger deden was vrijdagavond alles inladen en de auto echt vertrekkensklaar maken. Dan om 21h bed in en om 1h 's nachts alle kinderen de auto in leggen en vertrekken.
Dan ben je tegen het ontbijt al in de buurt van Lyon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:26
Tommie12 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:46:
[...]
Tja, wat wij vroeger deden was vrijdagavond alles inladen en de auto echt vertrekkensklaar maken. Dan om 21h bed in en om 1h 's nachts alle kinderen de auto in leggen en vertrekken.
Dan ben je tegen het ontbijt al in de buurt van Lyon.
Woon je in Maastricht? Wij vertrokken vorig jaar 2u vanuit midden Nederland en om 9.30u stonden we bij Fastned Aire de Gevrey in de laadfile. 700km gereden (dus prima gemiddelde met 2x laden) en 400km te gaan. Over die laatste 400km hebben we 8 uur gedaan |:( Dat was aankomend weekend in 2024 (13-7-2024).

Dus dat was eerste en laatste keer op zaterdag rijden. Dit jaar op zondag en maandag heen en vrijdag terug.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
VidaR-9 schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Woon je in Maastricht? Wij vertrokken vorig jaar 2u vanuit midden Nederland en om 9.30u stonden we bij Fastned Aire de Gevrey in de laadfile. 700km gereden (dus prima gemiddelde met 2x laden) en 400km te gaan. Over die laatste 400km hebben we 8 uur gedaan |:( Dat was aankomend weekend in 2024 (13-7-2024).

Dus dat was eerste en laatste keer op zaterdag rijden. Dit jaar op zondag en maandag heen en vrijdag terug.
Nee, ik woon nabij Brussel, en dit was in tijden toen ik nog jong en knap was en met diesel reed.

Wij reizen nu meer en meer richting noord omdat het in het zuiden te warm is naar onze zin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Laatst online: 19-09 11:05
RigolleM schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 10:30:
[...]

@p.selker Ik zou drukke Tesla SuCs V2/V3 afraden wegens dubbele laadplek dat je in beslag neemt. Vraag aan uw medereiziger(s) of ze eens op voorhand kijken welke SuCs het zijn. V4 zijn makkelijk te herkennen daar er geen gat meer in midden zit met 2 korte kabels, maar 1 lange kabel en met mogelijkheid om met CC te betalen ipv via de Tesla app.

Links V4 - rechts V2/V3

[Afbeelding]

In de Tesla app kan je de drukte volgen.

Ik stond in Clermont-Ferrand te laden en er stond een Skoda Elroq bij een V2 te laden, gelukkig was het niet zo druk, maar rechtover waren het allemaal V4's waar hij geen dubbele laadplek in beslag moest nemen. Eigenaar zal wellicht niet op de hoogte geweest zijn van het verschil tss V2/V3 vs V4.
Toevallig vorige week voor het eerst bij Tesla geladen (even testen voor de vakantie :)), en het viel me inderdaad op hoe kort alle kabels waren, en hoe je daarmee eigenlijk 2 plekken bezet houdt. Dus dit is een goede tip.

Maar hoe vind je deze V4 laders? Noch in de app, noch via de Tesla-website, kan ik hierop filteren of zie ik het bij een laadstation staan. Moet je gewoon geluk hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _birdie_
sjroorda schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:23:
[...]

Toevallig vorige week voor het eerst bij Tesla geladen (even testen voor de vakantie :)), en het viel me inderdaad op hoe kort alle kabels waren, en hoe je daarmee eigenlijk 2 plekken bezet houdt. Dus dit is een goede tip.

Maar hoe vind je deze V4 laders? Noch in de app, noch via de Tesla-website, kan ik hierop filteren of zie ik het bij een laadstation staan. Moet je gewoon geluk hebben?
https://supercharge.info/map hier kun je filteren op v4.

daarnaast staan er meestal fotos van de suc in de tesla app.

je kunt ook nog ff checken of google maps je kan helpen.

v2 en v3 laders zijn voor mijn meestal geen probleem .. zeker als ze aan de zijkant staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinBMW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:47
[...]
Maar hoe vind je deze V4 laders?
[...]
Op de website https://supercharge.info/map kun je filters instellen, waaronder het Stall Type maar ook of je er als niet-Tesla rijder welkom bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
[...]

Ik kijk hier, met filter op 'open' en 'V4'.

Krijg je dit te zien als je op een bolletje klikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y3WZVUjpg1ApmyUbvoVhAyP9x_g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/27yD2dz1hH41NGjesgDmPiKo.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door RigolleM op 16-07-2025 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wakkie
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:59
kramon schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Was ik al beetje bang voor ;-) Dan is het nog steeds voordeliger dan hier gelukkig.
Zoals @HansAuutB heeft vermeld klopt. Ik heb 2x geladen bij EVzen met mijn Freshmile pas en heb het volgende geladen/betaald/duur incl. BTW:

37,31kWh € 16,20 16 minuten
14,98 kWh €6,60 6 minuten

Gemiddeld ongeveer € 0,44 per kWh (afgerond)

EVzen laadpalen met de Freshmile pas is tot nu de goedkoopste combinatie.(zolang het duurt).

De goedkoopste laadpaal die ik tot nu toe in Frankrijk ben tegengekomen is IEcharge, echter deze staan meestal in het binnenland in de middle of nowhere en/of op industrie terreinen.

EV6 77.4kWh GT-Line RWD Snow White Pearl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 02:49
Een dongle is niet nodig.

Ik heb een VW ID.4, die deelt z'n IT met Skoda.

Ik gebruik PUMP, maar dat is er alleen voor iOS. Als alternatief kun je de combi ABRP & Tronity gebruiken, dat is er voor iOS en Android.

Met PUMP of Tronity log je in bij Volkswagen (met dezelfde gegevens al waar je met je VW / Skoda app inlogt) en zo krijgt PUMP / Tronity de SoC & range gegevens. PUMP of ABRP geeft je zo de juiste route met laadpunten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:19
Nou… “sparc alliance” is live sinds eergisteren : https://sparkalliance.com/
Samenwerking van ionity, fastned, Electra en Atlante.

Wat ze nu op de website zeggen:
- op dit moment kan je de app van elk van deze aanbieders bij de ander gebruiken.
- maar (nog) geen gedeeld abonnement

Ik heb echter in de ionity app naar een laadpaal van Electra gekeken en daarin zit enkel een link naar de Electra site. Niet direct vanuit de ionity app zoals beloofd dus.
Maar goed… de lancering is daar. Dat zal zich vast nog ontwikkelen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 17-09 14:29
Het begin is er in ieder geval. Ik hoop vooral op een gedeeld abo met dezelfde, lage, tarieven.

Enkele pagina's terug staat een tip om twee maanden een gratis abo bij Electra te krijgen. Deze aanbieder maakt ook onderdeel uit van de Spark Alliance. In de app van Electra kan ik wel de palen van Ionity en Fastned zien, je kunt hier voor zover ik nu kan zien ook laden via de Electra app, echter wel met hogere tarieven dan de 'eigen' palen van Electra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Laatst online: 23:49
Stefannn schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 07:17:
Nou… “sparc alliance” is live sinds eergisteren : https://sparkalliance.com/
Samenwerking van ionity, fastned, Electra en Atlante.

Wat ze nu op de website zeggen:
- op dit moment kan je de app van elk van deze aanbieders bij de ander gebruiken.
- maar (nog) geen gedeeld abonnement

Ik heb echter in de ionity app naar een laadpaal van Electra gekeken en daarin zit enkel een link naar de Electra site. Niet direct vanuit de ionity app zoals beloofd dus.
Maar goed… de lancering is daar. Dat zal zich vast nog ontwikkelen.
In de Ionity app vond ik gisteren nog niets en ook vandaag niet, maar in de Fastned app zie ik wel de andere aanbieders staan en kan ook filteren of ik die wil zien. Dat laatste zou volgens Facebook commentaren in de Ionity app weer niet kunnen.

Het enige voordeel wat ik nu zie is dat ik met de Fastned app bij Elektra kan laden voor de prijs die Elektra berekend en ik niet de Elektra app hoef te installeren als ik daar wil laden. Je kan bij Elektra ook met CC betalen maar dan is de prijs een stuk hoger.

Het is dan een kleine verbetering maar ik wil gewoon een rfid kaart gebruiken en geen gedoe met een app dus ik zal het alleen gebruiken als het niet anders kan.

Edit. Als ik met de Fastned app bij Ionity wil laden betaal ik toch weer 75ct i.p.v. de 71ct die ik bij Ionity Go betaal in de Ionity app. Het wordt er allemaal niet eenvoudiger door want je moet nog steeds opletten. En ook AutoCharge werkt natuurlijk niet.

[ Voor 8% gewijzigd door PeterZ(on) op 17-07-2025 09:04 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Luisterzicht schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:15:
Bij ionity palen is het meestal niet mogelijk met aanhanger. Dat is bij Fastned beter,maar is wel duurder.
Wij hebben rondrit gemaakt Frankrijk, Zwitserland ,Italië ,Oostenrijk, Duitsland en België.
Niet met aanhanger. Wel abonnement van ionity, waardoor laden tussen 33 en 46 ct was afhankelijk van het land.
AC geladen bij diverse hotels met prijzen van niets tot 50 ct. Bij 1 hotel was het 90 ct, waar ik niet heb geladen.
1 keer bij Aldi sud geladen met pinpas voor 47 ct.
Totaal ruim 3200 km gereden en 7,5 ct per km.
Als je het een beetje uitzoekt is het best voordelig om electrisch te rijden in het buitenland.
Dit in tegenstelling tot de publicatie van de ANWB. Als je alles laadt met het anwb pasjes zou het misschien wel kunnen kloppen.
Ik heb ook ergens snelgeladen met mijn Shellpas. Gelukkig maar 15 Kw, maar bleek ook 85 ct te zijn.
In mijn woonplaats ben ik tussen de 50 en 55 ct kwijt bij AC laden, wat duurde is dan gedurende mijn rondrit
Als je met kar of caravan richting Frankrijk gaat en genoeg FastNed op je route hebt, dan zou ik gaan voor een Gold Member abonnnement (€ 11,99) en het prijsverschil nemen. 25% korting op € 0,59 in Frankrijk is een prima € 0,44 en in BE/NL betaal je dan 0,51-0,52. Dat is mij het niet-afkoppelen wel waard :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

OMX2000

By any means necessary...

Als eerste had ik dit topic een stuk eerder moeten bezoeken ;) Ik heb dus nu via Kia Charge een Ionity Power abonnement. We zijn via Frankrijk, en Zwitserland naar Italië gereden. Ging allemaal goed.

Ik begrijp de prijsverschillen van Ionity alleen nog niet. In Italië heb ik 57 ct/kWh afgerekend. En ik was onder de indruk dat dat het basistarief was.

Volgende keer even meer tijd nemen om met de juiste pasjes en abonnementen op reis te gaan ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Pr088 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Als je met kar of caravan richting Frankrijk gaat en genoeg FastNed op je route hebt, dan zou ik gaan voor een Gold Member abonnnement (€ 11,99) en het prijsverschil nemen. 25% korting op € 0,59 in Frankrijk is een prima € 0,44 en in BE/NL betaal je dan 0,51-0,52. Dat is mij het niet-afkoppelen wel waard :9
Ja, maar de meeste Fastneds die ik in mijn buurt ken (en dus niet gebruik want ik laad thuis) staan op een 'droge' parking zonder koffie of toilet.
Dat vind ik een dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
Tommie12 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Ja, maar de meeste Fastneds die ik in mijn buurt ken (en dus niet gebruik want ik laad thuis) staan op een 'droge' parking zonder koffie of toilet.
Dat vind ik een dealbreaker.
Dat is vaak wel zo. En niet belangrijk om te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pr088
OMX2000 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:19:
Als eerste had ik dit topic een stuk eerder moeten bezoeken ;) Ik heb dus nu via Kia Charge een Ionity Power abonnement. We zijn via Frankrijk, en Zwitserland naar Italië gereden. Ging allemaal goed.

Ik begrijp de prijsverschillen van Ionity alleen nog niet. In Italië heb ik 57 ct/kWh afgerekend. En ik was onder de indruk dat dat het basistarief was.

Volgende keer even meer tijd nemen om met de juiste pasjes en abonnementen op reis te gaan ;)
Met Ionity ben je op die trip waarschijnlijk goedkoop op stap geweest. Italië is sowieso wat duurder voor snelladen. Ik weet niet of je met dit topic veel goedkoper was geweest. (rechtstreeks via Ionity had wel een dubbeltje gescheeld € 0,47).

Pagina: 1 ... 114 ... 132 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.