Stefannn schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:55:
Laatste Noorwegen, Zweden, Denemarken update.
Ik ben gisteravond thuisgekomen na een tocht van bijna 5 weken.
Eerdere updates
hier,
hier,
hier,
hier, en
hier.
Ten opzichten van eerdere posts weinig specifieks toe te voegen. Wel wat statistics en specifieke informatie.
In totaal 5843km gereden.
In totaal 1622kWh geladen
Dat komt neer op 27.8kWh/100km hetgeen heel behoorlijk is aangezien ik een Kip Shelter caravan achter mijn Ioniq5 had.
Dat komt redelijk overeen met het dashboard dat meestal 28kWh/100km liet zien.
Vanuit Brabant, via Kopenhagen en brug naar Malmö, Gothenburg, Oslo, Bergen, terug het land in naar Sogndal, Gudvangen, Geiranger, Alesund, Kristiansund, Oslo, Gothenburg, ferry naar frederikshaven, Huis.
36x geladen:
19x Ionity
8x Eviny
2x EWE-Go
2x Uno-X
5x "anders" (meestal klein aantal kWh als "vul stukje")
Ionity in eerste instantie met Mobilize Intense pas maar die bleek in Denemarken, Zweden & Noorwegen nauwelijks korting te bieden. Derhalve alsnog een Ionity Power abonement genomen. In Scandinavië betaal je daarmee 0.27 a 0.30euro/kWh!
De mobilize Intense abonnement was toch ook nog handig, Bij Eviny betaalde ik 0.43euro/kWh in plaats van de 0.52euro "standaard".
Gemiddelde laadkosten over de hele trip: 0.37euro/kWh. Toppertje! Dat ga je in de de rest van Europa niet halen denk ik.
Ionity is wel de prijskampioen. In Noorwegen echter enkel op de grote doorgangswegen. In Noorwegen was de Eviny vrijwel overal beschikbaar en zeker met Mobilize Intense abbonement behoorlijk betaalbaar.
Door Duitsland Is er voldoende Ionity maar op de board-navigatie kon ik zien dat de laatste laad-locatie steeds volledig bezet was. Daarom meteen al uitgeweken naar EWE-Go hetgeen met 0.52euro/kWh toch nog heel betaalbaar is.
In scandinavische landen is "wachten om te laden" compleet afwezig. Grote laadpleinen met 20 tot 30 laders van verschillende merken. Meestal voor minder dan de helft bezet.
Over de hele reis heb ik 3x 15minuten moeten wachten. Ik heb daarnaast dus ook 1x Ionity geskipped om verder wachten te voorkomen. Ik heb in het voorseizoen gereisd. In het hoogseizoen gok ik dat Ionity toch wel wachtrijen gaat opleveren. Ze zijn gewoon "te goedkoop" ten opzicht van de rest.
Ik heb met Ioniq5 & KIP shelter caravan gereden. Mijn bereik bij 100% accu was 250km. In praktijk heb ik stints van ongeveer 200km gemaakt. Op de terugweg 2x 225km. Dat vond ik wel stoer, met 9% accu aankomen. De laatste keer bij EWE-Go bij laadbergen en dat is wel een aanrader voor de terugreis want er is een truckersrestaurant naast die spotgoedkope grote snitzelzels met friet serveert. We waren voor 25euro met zijn tweeën klaar. Nog ambachtelijk, enkel met contant geld betalen. Heel wat beter en leuker dan de keten restaurants.
Zoals eerder in dit topic gezegd. Je moet er even beetje handigheid in krijgen, maar "aankomen met een percentage onder de 10%" is best te doen. Na een poosje weet je heel redelijk wat je gebruik is en daarop kan je de volgende laadstop inplannen. Tijdens het rijden scherp de km-marge bij aankomst in de gaten houden. Als die afneemt 5 of 10km/uur langzamer gaan rijden en dan haal je het wel weer.
In Noorwegen heb je 40km extra marge nodig als je over een bergpas heen moet.
"Laadstop tijdverlies" hebben we nauwelijks ondervonden. Het grootste deel van de reis deden we 200 tot 400km/dag waarmee we dus 1x of 2x moesten laden. Ook thuis ontbijten we nooit, we eten enkel brunch rond 11:30. Op de reis vertrokken we steeds zonder ontbijt om vervolgens na 1.5 a 2 uur brunch te combineren met laden. Een eventuele 2de stop was goed te combineren met de supermarkt.
Op de terugreis ongeveer 30minuten "laadstop verlies". 15minuten wachtrij, en 15minuten "laden zonder andere bezigheid".
Op lange dagreizen is dat eigenlijk na 2 jaar elektrisch rijden wel mijn conclusie: "een dagtocht kost elektrisch 30 minuten langer dan op benzine". Dat is dan met de ioniq5 die bizar snel laadt. Voor andere autos is dat wellicht 45minuten. Met 4x per jaar een dagreis kost dat dus 2 a 3uur per jaar ten opzichte van benzine en daarvoor rijd je dus een heel jaar geluidloos en met lage km-kosten.
Kwa aanbieders is Ionity de top. Dat was mijn eerste keus voor elke laadstop.
In Noorwegen was een tweede keus wel echt noodzakelijk want ionity is er te weinig. Dat werd Eviny. Met mobilize intense abbonement op 0.43euro/kWh heel betaalbaar. Eviny chargers waren in elk dorp wel te vinden, defacto ongeveer elke 40km. En ze staan steevast naast een supermarkt. Erg handig dus.
In Duitsland was EWE-GO mijn tweede keus. Ook redelijk betaalbaar. Gratis account. Werkt met app. Account kan je aanmaken en direct gebruiken.
Dat is daarmee wel het meest lastige van elektrisch rijden:
- Als geld geen probleem is hoef je niks te plannen en neem je het eerst volgende laadstation als je accu op 25% staat. Dan heb je geen probleem en geen wachtrij. Dan betaal je echter meestal 0.90euro/kWh. Voor een enkele keer is dat niet zo erg maar als je een flinke tocht maakt tikt dat aardig aan.
- Reizen kan in Europa voor ongeveer de helft goedkoper. Ionity is met abonnement 0.39euro/kWh, EWE-Go 0.52euro/kWh en er zijn nog wel meer mogelijkheden voor rond de 0.50euro/kWh. Echter..... om dat voor elkaar te krijgen moet je flink studeren en puzzelen.
Voor een lange tocht als ik heb gemaakt is het handig een "aanbieder lijstje" te hebben:
1e keus > ionity, 0.39euro/kWh
2de keus > iets rond de 0.45euro/kWh
3de keus > rijtje namen rond de 0.50euro/kWh
Ik vond het helemaal niet zo'n probleem om voor 0.52euro/kWh naar EWE-Go uit te wijken toen de ionity bezet was. Ik vond het WEL een probleem dat ik enorm moest puzzelen om die EWE-Go te selecteren. Ik ben 3 tot 5 laadpunten voorbij gereden omdat die 0.90euro/kWh waren. Het was maar goed dat mijn vrouw op dat moment stuurde.
Kwa laadstress,
Zoals je eigenlijk hierboven kan lezen.
het is een beetje puzzelen..... maar eigenlijk "geen probleem".
Kwa navigatie..
De onboard navigatie van de ioniq5 is super. Ik heb verder geen apps nodig gehad. De ioniq geeft "laadstations aan de route", "laadstations in de omgeving" en "laadstations nabij bestemming" aan. Inclusief naam van aanbieder. Inclusief hoeveel laders er staan en hoeveel er bezet zijn. Je kan zelfs zien hoe lang geleden de laatste sessie gestopt is danwel, (indien alles bezet is) hoelang de langs durende sessie al bezig is.
Daarnaast heb ik google Maps met regelmaat gebruikt om laadstations te zoeken als je niet in de auto zit.
Ik heb nooit een plan verder dan de aankomende stop gemaakt. Tijdens het laden de volgende stop gepland. Tijdens het rijden kijken of er iets aan te passen is. Wel de avond van te voren gekeken of de 'algemene laadpaal dichtheid" op orde is.
[Afbeelding]
[Afbeelding]