Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:37
Largamelion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Best interessant, ik vertrek vrijdag naar Spanje dus naast Ionity en Tesla wellicht een mooie 3e optie als het bij die andere te druk zou zijn. Het artikel vermeldt expliciet dat het nu ook beschikbaar is voor Nederlanders, even afwachten dus of dat voor Belgen ook werkt.
Wie niet waagt blijft...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujZv407r-LJ1fGz6YO6jekGRXsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qFXDjACDI3LoB8qBYMySkIZx.png?f=fotoalbum_large

Dus het werkt ook voor ons Belgen.

Edit: en abo weer geannulleerd en ik kan tot 9 september aan € 0,39/kWh laden, mooi alternatief voor als er geen Tesla SuC in de buurt is.

[ Voor 8% gewijzigd door RigolleM op 09-07-2025 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:52
rokil schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:54:
En dus ook dat je met de nek wordt aangekeken dat je 'oude' ev niet snel genoeg kan laden voor de snelle vakantieganger.
Maar of ik nou 20 minuten laad om mijn Ioniq 28 180km verder te krijgen of iemand anders een Chinees prototype 20 minuten laadt om 450 kilometer verder te krijgen, het blijven 20 minuten. Of zijn mensen zo erg dat zelfs zo'n korte periode een ramp is? Ik heb het nog niet meegemaakt op vakantie dat er moeilijk gedaan werd en was het te druk (die ene keer) reed ik zelf door naar de volgende plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-07 15:11

Tijntje

Hello?!

PeterZ(on) schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:33:
@Hachy heeft op zijn blog een stukje geschreven over voordelig laden met Electra. De komende twee maanden zonder abo kosten. https://goedkoperrijden.blogspot.com/
Dat is super, normaal neem ik altijd een Ionity voor de vakantie naar Frankrijk, maar ik ben nooit de enige met dat idee :)
Dit voorkomt hopelijk wat wachttijden

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Largamelion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:41:
[...]

Best interessant, ik vertrek vrijdag naar Spanje dus naast Ionity en Tesla wellicht een mooie 3e optie als het bij die andere te druk zou zijn. Het artikel vermeldt expliciet dat het nu ook beschikbaar is voor Nederlanders, even afwachten dus of dat voor Belgen ook werkt.
Ik ben heel benieuwd hoe vol Ionity is deze zomer op de zwarte zaterdagen. Ik ga in Duitsland met Allego preferent rijden in elk geval.
Hoop op veel ervaringen in dit topic, positief of negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:50
@Hachy heeft op zijn blog een stukje geschreven over voordelig laden met Electra. De komende twee maanden zonder abo kosten. https://goedkoperrijden.blogspot.com/
Had em ook gezien, ik ben ook benieuwd naar tot wanneer deze actie geldt.
Ik kon het zo 1 2 3 niet vinden, iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:47
Zjanzjak schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:14:
[...]

Had em ook gezien, ik ben ook benieuwd naar tot wanneer deze actie geldt.
Ik kon het zo 1 2 3 niet vinden, iemand een idee?
Het is een betaald abonnement, dat je 2 maanden gratis krijgt.
Vanaf het afsluiten/activeren van de code dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-07 15:31
RigolleM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Wie niet waagt blijft...
[Afbeelding]

Dus het werkt ook voor ons Belgen.

Edit: en abo weer geannulleerd en ik kan tot 9 september aan € 0,39/kWh laden, mooi alternatief voor als er geen Tesla SuC in de buurt is.
Mooi dat het werkt, wellicht activeer ik het ook, heb uiteindelijk niets te verliezen. Geeft toch alternatieven indien Ionity overbevolkt is. Eerste dag heb ik 4 stops waarvan de eerste een SuC met 40 palen, de volgende 2 zijn Ionity met 6 palen elk en de laatste van dag 1 is een Ionity met maar 4 palen (worden er ook 6, maar 2 nog in opbouw). Kans groot dat die laatste allemaal volzet zijn zoals op dit moment. Er liggen daar op een paar honderd meter wel 12 SuC's dus dat is al een goed alternatief.

Vind helaas geen betaalfilter in Google Maps in de Volvo voor Electra dus kan 'm niet meepakken in de automatische berekening. Voor Ionity en SuC (non-Tesla) is dat wel het geval. Wordt dus manueel zoeken in geval van nood.

Voor Spanje ook geen meerwaarde want daar staan er enkel een paar in Madrid.

[ Voor 4% gewijzigd door Largamelion op 09-07-2025 17:25 ]

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-07 23:29
jdbiggelaa schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Dat deed ik ook, maar ik heb ABRP afgezworen omdat die soms met idiote routes komt. Ik gebruik gewoon de Ionity laadplanner in de app, exporteer de route met tussenstops en al naar Google Maps en navigeer met Apple Carplay, werkt feilloos. De ingebouwde Enyaq routeplanner is te onbetrouwbaar voor woorden.
Ionity geeft soms ook heel vreemde routes, met 30 kilometer omrijden in de buurt van Antwerpen terwijl je ook gewoon langs een volgende Ionity kan komen, als je bij een eerdere laadstop wat langer doorlaadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:23:
[...]
Vind helaas geen betaalfilter in Google Maps in de Volvo voor Electra dus kan 'm niet meepakken in de automatische berekening. Voor Ionity en SuC (non-Tesla) is dat wel het geval. Wordt dus manueel zoeken in geval van nood.
ABRP kent Electra ook niet, maar het kaartje van Frankrijk kan je wel Electra snelladers er uit filteren. Via de app lukt het ook wel om snelladers te vinden, maar of het telkens lukt na een volzette Ionity SuC om bij de volgende Electra te geraken ben ik ook niet zeker, met de range van een XC40 MY23 :+ . Ik rij nu Tesla, dus voor Tesla SuCs gaat mijn wagen mij niet naar een overbezette SuC sturen, dus ik denk dat ik het ook weinig ga gebruiken, mss ergens ter plekke. Ik ga zon- en maandag naar een TdF rit gaan zien, dus mss heb ik geluk waar ik mijn wagen ga parkeren dat er een Electra SuC in de buurt is.

[ Voor 8% gewijzigd door RigolleM op 09-07-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:29
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door d-vine op 09-07-2025 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:40

The Legend

*Plop*

Thx! Er zit toevallig een Electra precies bij onze camping in de buurt, scheelt weer :)

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:17
RigolleM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:21:
[...]

ABRP kent Electra ook niet, maar het kaartje van Frankrijk kan je wel Electra snelladers er uit filteren. Via de app lukt het ook wel om snelladers te vinden, maar of het telkens lukt na een volzette Ionity SuC om bij de volgende Electra te geraken ben ik ook niet zeker, met de range van een XC40 MY23 :+ . Ik rij nu Tesla, dus voor Tesla SuCs gaat mijn wagen mij niet naar een overbezette SuC sturen, dus ik denk dat ik het ook weinig ga gebruiken, mss ergens ter plekke. Ik ga zon- en maandag naar een TdF rit gaan zien, dus mss heb ik geluk waar ik mijn wagen ga parkeren dat er een Electra SuC in de buurt is.
Bij ABRP kan je ook voorkeur opgeven onder 'Opladers en aanbieders', daar zit Electra gewoon tussen. Net als IECharge die 25ct/kWh vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
ASW1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:42:

Het is een betaald abonnement, dat je 2 maanden gratis krijgt.
Vanaf het afsluiten/activeren van de code dus.
Yup, I know, maar... als ik nog in oktober... november naar Frankrijk wil dan haal ik de 2 maanden gratis niet als ik het nu activeer, vandaar, tot wanneer is de actie geldig. Eeuwigdurend? Tot eind augustus?
Dan kan ik het zo laat mogelijk activeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Zjanzjak schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:52:
[...]

Yup, I know, maar... als ik nog in oktober... november naar Frankrijk wil dan haal ik de 2 maanden gratis niet als ik het nu activeer, vandaar, tot wanneer is de actie geldig. Eeuwigdurend? Tot eind augustus?
Dan kan ik het zo laat mogelijk activeren.
Goed punt, geen idee.
De code CHARGEPRICE25 suggereert dit jaar geldig, maar garantie tot de deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:30
DDDikkiedik schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:19:
[...]

Ionity geeft soms ook heel vreemde routes, met 30 kilometer omrijden in de buurt van Antwerpen terwijl je ook gewoon langs een volgende Ionity kan komen, als je bij een eerdere laadstop wat langer doorlaadt.
Ja, dat herken ik, je moet inderdaad soms ‘met de hand’ corrigeren. Ik had laatst op een route van Verona naar Zuid-Duitsland een Ionity voorstel om bij de eerste Ionity buiten Verona 5 minuten bij te laden en daarna door te rijden naar de volgende. Technisch gezien zal dat wel kloppen, maar doir een stuk 100-110 aan te houden kon ik die stop overslaan. Je hersens heb je nog altijd nodig ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:11
rokil schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:54:
Mijn Kia e-niro is niet zo snel met laden en ik sta dan ook al gauw 3 kwartier te laden. Vorige vakantie werd ik zelfs al aangesproken of ik bij 60% niet al kon stoppen
Ik zou dat laatste nooit doen en vind dat ook niet netjes.
Maar voor jezelf zou je natuurlijk wel rekening kunnen houden met het type lader dat je kiest. Een evt aanwezige100kW of 150kW paal bijvoorbeeld kiezen ipv de 300-400kW palen die ernaast staan.
Of als het werkt bij Tesla een V2 paal ipv V3/4.
Zo heb ik dat ook wel gedaan met de e-Up.
Die tragere palen zij toch minder in trek en met een piek laadsnelheid van 75kW heb jij ook niks extra aan snellere palen.

Mbt de laadcurve:
Ik zie bij Fastned dat de laadsnelheid bij 70% rap daalt van ca. 60kW naar 25kW.
Het lijkt daarom wel verstandig om bij 70% te stoppen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Puppetmaster op 10-07-2025 10:31 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 00:35
Ik sloot in apil een Mobilize intense maandabo af via MyRenault (ik heb ook een Renault), heb deze direct opgezegd en dat maandje gebruikt.

Ik zou dit voor de zomervakantie nog wel een maandje willen, maar zie nu nergens meer de optie om uberhaupt een abonnement te activeren. Iemand enig idee hoe ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 07:13
B R M schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:30:
Ik sloot in apil een Mobilize intense maandabo af via MyRenault (ik heb ook een Renault), heb deze direct opgezegd en dat maandje gebruikt.

Ik zou dit voor de zomervakantie nog wel een maandje willen, maar zie nu nergens meer de optie om uberhaupt een abonnement te activeren. Iemand enig idee hoe ?
Zelfde hier. had een abo van eind april tot eind mei. Er staat nu nog steeds " your cancellation request has been received. your subscription will end on 28/05/2025" Dat staat er nu al ruim een maand. Dus tja, zal wel een zooitje zijn bij hun back-office. Aan de andere kant, ik heb geen renault, dus mag uberhaupt niet klagen dat ik er twee keer eerder gebruik van heb kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:50

bij het menu item "mobilize charge pass" onder "account"
Dat menu item is er soms wel en soms niet.
Ik heb gemerkt dat als je de app afsluit, de wifi uit zet en de app op mobiele data opnieuw start het menu item "vaak", maar niet altijd terug komt.
Anders een uur later nog een keer proberen.
yep... de renault app is buggy, maar wel prettig.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B R M
Dat menu is er wel, maar ik zie nergens een optie om een abo opnieuw te activeren oid.
Ik zie dezelfde melding als @greg-a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:16
Stefannn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:40:
[...]

bij het menu item "mobilize charge pass" onder "account"
Dat menu item is er soms wel en soms niet.
Ik heb gemerkt dat als je de app afsluit, de wifi uit zet en de app op mobiele data opnieuw start het menu item "vaak", maar niet altijd terug komt.
Anders een uur later nog een keer proberen.
yep... de renault app is buggy, maar wel prettig.
Ik kreeg deze week zelfs een reclame email van Mobilize met de bekende aanbieding voor een abo. Maar goed, daar ga ik tot half oktober geen gebruik van maken en tegen die tijd zie ik wel of de aanbieding er dan nog steeds is. Voorlopig cabrio time. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion

Zonet nog geactiveerd gezien ik morgenvroeg vertrek. Gewoon via 'mijn account' dan 'Mobilize Charge Pass', daar had ik een optie om het Intense abonnement te activeren, mijn charge pass was wel nog actief. Heeft hun wel 2 maand gekost na een misgelopen betaling in maart om die pass weer te deblokkeren. Support bij Mobilize is echt super brak en traag dus ik ben benieuwd hoe het de komende 2 weken gaat lopen en of de automatische betaling zal lukken. Zal nog spannend worden voor de terugrit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Azqi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Azqi

Failure is not an option

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-fGSWKUvl5yokgYXXQTH-t1QW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLBpgxjFHGSBsfWzZ0u6X3I2.jpg?f=fotoalbum_large

Kop artikel had moeten zijn; Laadpaalklevers hard aangepakt in buitenland. Verbaas me erover dat sommigen het normaal vinden om 4 dagen (of langer) een paal bezet te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-07 15:51

Smurf

Detri

haha, weer een typisch gevalletje van Telegraaf die Telegraafdingen doet. Je bent toch wel een behoorlijke Audi aso bestuurder als je het hele weekend aan een paal blijft hangen.

)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B R M
Azqi schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:02:
[Afbeelding]

Kop artikel had moeten zijn; Laadpaalklevers hard aangepakt in buitenland. Verbaas me erover dat sommigen het normaal vinden om 4 dagen (of langer) een paal bezet te houden.
En terecht dat ze zo'n tarief om de oren krijgen. Daar leert men van. Asocialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
B R M schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:46:
Dat menu is er wel, maar ik zie nergens een optie om een abo opnieuw te activeren oid.
Ik zie dezelfde melding als @greg-a
a... die melding heb ik ook. maar mijn abbonement loopt nog tot 26 juli.
We zullen zien...
Beste tip die ik kan verzinnen is "af en toe opnieuw proberen"
De app is aardig wrak.
Tja... en anders toch bij ionity een power abonnement.
In augustus ga ik weer naar Engeland. Ik denk eigenlijk dat ik dan liever het ionity dan het renault abonnement neem.
Renault heeft de neiging het bij sommige laadpalen niet te doen. De naastliggende paal doet het dan vaak wel.
In hoogseizoen "is die naastliggende paal echter vaak bezet" (ik gok dat de cardreader soms niet werkt, die heeft ionity immers niet nodig).
de ionity app doet het eigenlijk altijd.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Stefannn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:15:
[...]

Renault heeft de neiging het bij sommige laadpalen niet te doen. De naastliggende paal doet het dan vaak wel.
In hoogseizoen "is die naastliggende paal echter vaak bezet" (ik gok dat de cardreader soms niet werkt, die heeft ionity immers niet nodig).
Heb je in een dergelijk geval de Renault app weleens geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
ASW1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Daar kun je niet mee laden v.z.i.w..

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ASW1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:34:
[...]

Voor zover ik weet, en ook voor zover ik het heb geprobeerd, kan je met de Renault app niet laden. Enkel met de pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Puppetmaster schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:29:
[...]

Ik zou dat laatste nooit doen en vind dat ook niet netjes.
Maar voor jezelf zou je natuurlijk wel rekening kunnen houden met het type lader dat je kiest. Een evt aanwezige100kW of 150kW paal bijvoorbeeld kiezen ipv de 300-400kW palen die ernaast staan.
Of als het werkt bij Tesla een V2 paal ipv V3/4.
Zo heb ik dat ook wel gedaan met de e-Up.
Die tragere palen zij toch minder in trek en met een piek laadsnelheid van 75kW heb jij ook niks extra aan snellere palen.

Mbt de laadcurve:
Ik zie bij Fastned dat de laadsnelheid bij 70% rap daalt van ca. 60kW naar 25kW.
Het lijkt daarom wel verstandig om bij 70% te stoppen. :)
Het was bij een 100kW laadpaal en de 'beste' man zag dat mijn auto op dat moment slechts 70kW pakte. Hij vond dat zonde, want zijn auto kon wel de volle 100kW pakken.
Uiteraard heb ik gewoon tot 80% geladen, want ik was me er niet van bewust dat je met een ev die te langzaam laadt, niet door mag laden als er iemand komt met een snelladende ev.

Ik vind het dus de laatste jaren steeds drukker worden met ev's in de vakantielanden en dan krijg je ook deze uitschieters. Dit probleem heb je niet met brandstofauto's, want goedkoop of duur, oud of nieuw, ze tanken allemaal dezelfde hoeveelheid in een bepaalde tijd. Sterker nog, de kleine, goedkope auto is hoogstwaarschijnlijk eerder klaar, omdat er een kleinere tank in zit en misschien toch even ver komt.
Je moet dus schijnbaar iedere 2 jaar een nieuwe auto kopen om de nieuwste, snelste laadmogelijkheid te hebben en anders stop je maar eerder met laden, zodat de snelle jongens erbij kunnen.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 07:13
rokil schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:15:
[...]

Het was bij een 100kW laadpaal en de 'beste' man zag dat mijn auto op dat moment slechts 70kW pakte. Hij vond dat zonde, want zijn auto kon wel de volle 100kW pakken.
Uiteraard heb ik gewoon tot 80% geladen, want ik was me er niet van bewust dat je met een ev die te langzaam laadt, niet door mag laden als er iemand komt met een snelladende ev.

Ik vind het dus de laatste jaren steeds drukker worden met ev's in de vakantielanden en dan krijg je ook deze uitschieters. Dit probleem heb je niet met brandstofauto's, want goedkoop of duur, oud of nieuw, ze tanken allemaal dezelfde hoeveelheid in een bepaalde tijd. Sterker nog, de kleine, goedkope auto is hoogstwaarschijnlijk eerder klaar, omdat er een kleinere tank in zit en misschien toch even ver komt.
Je moet dus schijnbaar iedere 2 jaar een nieuwe auto kopen om de nieuwste, snelste laadmogelijkheid te hebben en anders stop je maar eerder met laden, zodat de snelle jongens erbij kunnen.
Niet zo janken joh, je zat bij een "trage" snellaad paal met je auto die niet super snel kan kan snelladen - helemaal prima toch? Er zullen altijd wel mensen zijn die gaan lopen zeuren, daarvoor ga je toch niet je ganze mensbeeld of je gedrag op aanpassen? Niets mis met je actie om je auto tot 80% te laden, er is ook helemaal niets gebeurt. Die andere persoon heeft vast heel prima daarna kunnen doorladen. Er zal ongetwijfeld ook eens voorkomen dat er alleen maar hyper chargers zijn, er is geen regel dat je niet moet overslaan als je auto daar geen optimaal gebruik van kan maken. Zou ook een beetje lullig zijn als Porsche en Audi geen gebruik mogen maken van de 350 en 400 kw Ionity palen (waar ze zelf aandeelhouder van zijn) omdat die auto's niet er volledig gebruik van kunnen maken. Dan kunnen er meen ik alleen wat Chinese auto's gebruik van maken.

TLDR: niet zo druk maken, het leven gaat gewoon door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
[...]

70kW aan een 100kW paal vind ik helemaal niet raar. Eerder raar dat je daar op aangesproken wordt. Het is ook maar de vraag of hij die 100kW echt zou gaan halen. Op een vol laadplein kunnen palen zomaar geknepen zijn.
Daarbij… “er bestaan geen 70kW palen”. Verwacht hij dan dat je naar een 50kW paal gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:41:
Daar kun je niet mee laden v.z.i.w..
Stefannn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:21:
Voor zover ik weet, en ook voor zover ik het heb geprobeerd, kan je met de Renault app niet laden. Enkel met de pas.
Klopt, ik had een Renault Megane E Tech en nu de Alpine A290 (app ziet er precies hetzelfde uit alleen beginlogo niet) en je kan er inderdaad niet mee laden bij publieke (snel)laders.
Jij komt nou net die ene hork tegen die je overal altijd wel hebt, maar op basis van die uitzondering trek jij dan
een bepaalde conclusie. ;) Gewoon lekker laden tot 80% en je niet gek laten maken door een gekke Henkie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nou, het is niet zo erg als het lijkt hoor. Ik heb er geen onplezierige vakantie door gehad, het valt me alleen op dat het steeds drukker wordt onderweg en dat er dan ook nog eens allerlei problemen kunnen ontstaan.
Zoals gezegd is niet iedere vrije paal ook echt vrij en af en toe werkt een paal niet met je auto. En dan zijn er ook nog de uitzonderingen zoals dat figuur.
Natuurlijk heb ik gewoon doorgeladen tot 80%, maar ik ben voor de zekerheid toch in de buurt gebleven tot het laden klaar was. Ik weet niet hoe makkelijk het is om het laden op een of andere manier te onderbreken?
Het was inderdaad een Duitser met een Audi Q5 (geloof ik), maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle Audi-rijders zo zijn.
Op de terugweg heb ik ook nog geprobeerd om bij een openbare Tesla locatie te laden, maar aangezien mijn auto de laadpoort aan de voorkant heeft, kon ik er niet goed bijkomen. Een Tesla-rijder vond dat net goed, omdat alleen Tesla's bij een Tesla laadpaal moeten laden...
Dus 2 sukkels op 1 vakantie, maar ik jank niet hoor :)

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-07 09:59
Is ABRP echt zo handig? Ik ga binnenkort naar Frankrijk en ABRP komt met een heel andere route dan al mijn andere navigaties. Daarnaast zie ie niet alle Tesla superchargers die mijn Tesla app laat zien, ondanks dat ik deze juist ingesteld heb in ABRP op zoveel mogelijk langs superchargers. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in als ik dat zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Belecthor schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:35:
Is ABRP echt zo handig? Ik ga binnenkort naar Frankrijk en ABRP komt met een heel andere route dan al mijn andere navigaties. Daarnaast zie ie niet alle Tesla superchargers die mijn Tesla app laat zien, ondanks dat ik deze juist ingesteld heb in ABRP op zoveel mogelijk langs superchargers. Ik heb er niet zoveel vertrouwen in als ik dat zo zie.
ABRP is nergens voor nodig. :) Plan gewoon zelf je route en kijk welke laders er op je route liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:21:
[...]

Ik was van plan bij een SuC te gaan laden aan ons hotel in Bordeaux, die staan een paar 100m verder. Blijkt nu dat er 8 Electra palen net over de deur staan dus komt dat abo toch van pas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:46
rokil schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:49:
Op de terugweg heb ik ook nog geprobeerd om bij een openbare Tesla locatie te laden, maar aangezien mijn auto de laadpoort aan de voorkant heeft, kon ik er niet goed bijkomen. Een Tesla-rijder vond dat net goed, omdat alleen Tesla's bij een Tesla laadpaal moeten laden...
Dus 2 sukkels op 1 vakantie, maar ik jank niet hoor :)
😛 bekend fenomeen , sta ik te laden op een vol Tesla SC locatie met een BMW en twee plaatsen in beslag neem. Afkeurende gezichten bij de Tesla rijders 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:40:
[...]
Ik was van plan bij een SuC te gaan laden aan ons hotel in Bordeaux, die staan een paar 100m verder. Blijkt nu dat er 8 Electra palen net over de deur staan dus komt dat abo toch van pas!
Alleen is een Tesla SuC met abo nog een pak goedkoper zeker tussen 21u en 9u ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
RigolleM schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:14:
[...]

Alleen is een Tesla SuC met abo nog een pak goedkoper zeker tussen 21u en 9u ;)
'Een pak' is veelgezegd 🙂. Na 21u is het 24ct bij Tesla en 29ct bij Electra. Dus scheelt me 2,5€ op 50kWh. Bij de Electra kan ik terug wandelen naar het hotel en bij de SuC is dat te ver. Bovendien hoop ik voor 21u in te kunnen prikken. Beide sowieso erg voordelige tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
Largamelion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:52:
[...]
'Een pak' is veelgezegd 🙂. Na 21u is het 24ct bij Tesla en 29ct bij Electra. Dus scheelt me 2,5€ op 50kWh. Bij de Electra kan ik terug wandelen naar het hotel en bij de SuC is dat te ver. Bovendien hoop ik voor 21u in te kunnen prikken. Beide sowieso erg voordelige tarieven.
Mja voor dat prijsverschil zou ik ook niet persé bij een Tesla SuC gaan laden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
rokil schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 21:49:
Een Tesla-rijder vond dat net goed, omdat alleen Tesla's bij een Tesla laadpaal moeten laden...
Hij/zij vindt maar een end weg. Uiteraard probeer ik altijd wel het 'leed' te verzachten als het kan/mogelijk is, maar ja, als het niet anders is, dan is het niet anders en trek ik mij er niets van aan.
Jipsy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 03:04:
😛 bekend fenomeen , sta ik te laden op een vol Tesla SC locatie met een BMW en twee plaatsen in beslag neem. Afkeurende gezichten bij de Tesla rijders 😎
Maar het kan ook anders!
Stond een maand geleden ofzo te laden bij een flink volle SuC in Tilburg, en vond nog precies 1 plek waar ik kon laden (laadpoort aan de andere kant voor dus 2 plekken 'bezet'), raampje open want mooi weer.
Na een poos komt er een Tesla naast mij staan, meneer stapt uit, wil gaan laden... en... oh? Ik zeg ja, dit heb je wel eens en lachte een beetje, de goede man lachte terug en zei 'Geen probleem!' Hoe lang denk je nog te laden? Ik zeg, oh goede 10 minuten en dan wel klaar, hij zei, oh joh, komt goed, dan wacht ik wel even. Toen ik klaar was tikte ik op zijn raam, hij glimlachte en stak zijn duim op.

Zo zie je maar.
Belecthor schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:35:
Naar Frankrijk toe kan je echt zonder (alhoewel een enkeling hier bij hoog en laag volhoudt van niet maar dat terzijde), om de 3 centimeter kom je wel een snellader tegen. Zo ook te zien op het kaartje van een Denis Schoelens, een Fransman die het zoveel mogelijk bijhoudt: Overzicht snelladers Frankrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
Ik heb even of geen ruimtelijk inzicht meer of ik snap niet hoe je 2 plekken bezet houdt als je laadpoort niet achter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
sigmundfreund schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:43:
Ik heb even of geen ruimtelijk inzicht meer of ik snap niet hoe je 2 plekken bezet houdt als je laadpoort niet achter is?
Mijn laadpoort zit linksvoor, bij de bestuurderskant.
En als je laadpoort rechtsachter zit kan je bij veel SuC's ook niet laden vanwege die erg korte laadkabels van Tesla. Alleen bij de nieuwe V4 laders is het allemaal wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skaffa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 09:48
[...]

Ik kijk er naar uit als ik met mijn traag ladende Ioniq (max 47KW) ga laden onderweg, ik mag mijn bokshandschoenen wel meenemen zo te horen :+

Maar heel eerlijk, ik rij al bijna 7 jaar elektrisch en het wordt inderdaad elk jaar drukker maar dit soort fratsen heb ik nog nooit meegemaakt gelukkig.

*psnprofiles*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sigmundfreund
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:50:
[...]

Mijn laadpoort zit linksvoor, bij de bestuurderskant.
En als je laadpoort rechtsachter zit kan je bij veel SuC's ook niet laden vanwege die erg korte laadkabels van Tesla. Alleen bij de nieuwe V4 laders is het allemaal wel te doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9HLgokX4wSpbVAhSvXP6MTV98s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aiqE4Io8RIYedFUzAVPqZm2a.png?f=fotoalbum_large

Ik moest het inderdaad visualiseren. Heel eerlijk had ik dit nooit door want met m'n Ioniq zit de laadpoort op ongeveer dezelfde plek als de Model 3 en er was nooit plek op de hoekplaats dus dacht altijd oh iedereen kan kiezen tussen links of rechts. Maar ik snap nu inderdaad als je poort aan de andere kant zit dan cancel je eigenlijk 1 plek ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Jipsy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 03:04:
[...]

Dat is gewoon vervelend idd, maar dat is de implementatiefout van Tesla.
Het punt is o.a. dat de tesla navigatie daar geen rekening mee kan houden. Die denkt dus dat er plaatsen vrij zijn, maar dat zijn ze dan niet.
Zeker bij drukte is dat wel frustrerend, maar jij als non-tesla gebruiker kan daar niks aan doen.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
skaffa schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:00:
Maar heel eerlijk, ik rij al bijna 7 jaar elektrisch en het wordt inderdaad elk jaar drukker maar dit soort fratsen heb ik nog nooit meegemaakt gelukkig.
Toen de SuC's net opengesteld werden voor non-Tesla rijders zag ik heel soms inderdaad wel eens wat morrende mensen, maar nu is het vrij ingeburgerd en op een enkele hork na is het breed 'geaccepteerd'.
sigmundfreund schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:25:
Ik moest het inderdaad visualiseren. Heel eerlijk had ik dit nooit door want met m'n Ioniq zit de laadpoort op ongeveer dezelfde plek als de Model 3 en er was nooit plek op de hoekplaats dus dacht altijd oh iedereen kan kiezen tussen links of rechts. Maar ik snap nu inderdaad als je poort aan de andere kant zit dan cancel je eigenlijk 1 plek ernaast.
De goede man kwam dus links (in jouw plaatje) van mij te staan, liep naar de lader.... en... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
Zjanzjak schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:50:
[...]
Alleen bij de nieuwe V4 laders is het allemaal wel te doen.
Ja, dat is in Europa ook het enige voordeel van V4 tov V3.
Ironisch genoeg zie je vaak dat juist Tesla’s staan te laden bij V4’s terwijl de V3’s nog vrij zijn… 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Dat is gewoon vervelend idd, maar dat is de implementatiefout van Tesla.
Het punt is o.a. dat de tesla navigatie daar geen rekening mee kan houden. Die denkt dus dat er plaatsen vrij zijn, maar dat zijn ze dan niet.
Nee hoor, dat is helemaal geen implementatiefout van Tesla want de SuC's waren alleen voor Tesla's bestemd en niet voor andere merken. Nu er ook andere merken kunnen laden hebben ze het met de V4 aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23:30
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:56:
[...]

Nee hoor, dat is helemaal geen implementatiefout van Tesla want de SuC's waren alleen voor Tesla's bestemd en niet voor andere merken. Nu er ook andere merken kunnen laden hebben ze het met de V4 aangepast.
Het getuigt in ieder geval van weinig visie. En dat voor een bedrijf met zo’n ‘visionaire’ roerganger..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
JTHZZ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:31:
[...]

Het getuigt in ieder geval van weinig visie. En dat voor een bedrijf met zo’n ‘visionaire’ roerganger..
Oh, nou ten tijde van het ontwerp waren er maar weinig merken met een EV. Dus dat al die EV's die daarna de laadpoort op een andere plaats hebben getuigd m.i. eerder van weinig visie. Bovendien heeft Musk andere fabrikanten gevraagd mee te doen maar die hebben dat hooghartig afgewezen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• knokki
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 17:48
Eerste ervaringen met een EV in Noord-Spanje (Asturië + Picos):

Ben een ICE rijder, had ook een ICE bij Hertz gereserveerd (klein en handgeschakeld), maar kreeg een EV (groot en automatisch: Peugeot e-2008). Wilde dat niet, maar niks anders beschikbaar, dus beschouwde ik het maar als (hopenlijk) leerzaam experiment.

Vanaf vliegveld eerst naar Gijon gereden. Daar in centrum parkeerplaats gezocht en vrije oplaadplek gevonden, Van EDP. Veel gedoe met installeren Spaanse App (geen andere taal beschikbaar), ook omdat je veel velden moest invullen, waaronder al ver in de App veld met Spaans BSN. Heb ik niet, dus gefrustreerd auto achtergelaten. Wel even eerste hotel gebeld of ze een oplaadpunt hadden (hadden ze) en of die ook geschikt was voor non-Spanish residents (verbaasde reactie). Bij vertrek uit Gijon kwamen we nog langs een ander oplaadpunt, maar wederom van EDP, hadden we dus niks aan.

Bij hotel te Cangas te Onis auto aan de paal gezet. Geen App nodig. Afrekenen via CC. Prima ervaring.

Volgende hotel te Cervera de Pisuerga. Zelfde keten, dus niet gebeld. Stom. Wel een plek in de garage voorhanden, maar dat bleek een 220V aansluiting te zijn. Dat zou moeten kunnen met de Peugeot, maar de benodigde (verloop?)stekker was niet aanwezig. 'Geen' probleem, want in het dorp ook 3 stations. Eerste station (EVcharge) wederom veel gedoe met App installeren. Geen reclame. Niet gewoon laden met afschrijving, maar vooraf bedrag betalen. Tsja, wat doe je? 10 euro dan maar. Wij het dorp in en 20 minuten later melding dat er iets was misgegaan. Bij onze gang richting centrum dorp al gezien dat er om de hoek een ander laadpunt was, dus terug en even auto verzetten. Volgende laadpunt was iets openbaars, want met stikkers van de gemeente. Wederom onbezet en wederom erg veel gedoe met installeren App (normaal zou ik woest worden, maar omdat het een 'experiment' betrof, kon ik mijzelf in bedwang houden). Alles geïnstalleerd en dan moest ik vervolgens een andere QR-code scannen op de paal om te beginnen. Was me al opgevallen dat er een afdekplaat op paal ontbrak en daarop zat wrs sticker met bewuste QR-code want die was er niet. Vlg App QR-code EN/OF NFC. Wrs OF, want NFC werkte niet. App had auto-supportfie (beta). Was dramatisch en (her)kende ID van het laadpunt niet. Zo maar weer een half uuur verder. Maar naar het derde en laatste laadpunt. Was een dubbel laadpunt van wederom EVcharge met één punt bezet. Goed teken. App had ik al en het kleine schermpje waarvan ik bij de vorige paal dacht dat het een zonnecel was, was nu niet stuk en bleek een LCD-scherm waarop progressie etc. werd aangegeven. Dat hielp. Maar weer voor 10 euro laden. Wij weer het dorp in en ongeveer 1,5 uur later retour. Bleek er minder dan 10% bijgeladen te zijn (ik meen 6). Achteraf bleek ik voor 3,27 euro te hebben geladen.
Het werd me duidelijk. Experimenteren is leuk, maar niet op vakantie. Ik de volgende dag naar Hertz Leon om de auto om te wisselen. De assistent begreep het maar al te goed.

Verder opvallend bij deze eerste ervaring: ik ben gewend nogal op het gas te gaan en reed daardoor 2 op 1 (als dashboard aangaf dat mijn bereik met 10 km was afgenomen, had ik - zeg - 5 km gereden). Zorgde op het laatst nog voor wat range anxiety, want ik moest zo'n 100 km afleggen en had zo'n 200 km bereik. Auto met 6% ingeleverd.

Ook opvallend: oplaadplekken die ik op mijn trip in betreffende regio tegenkwam overwegend (95%?) leeg. Goed of slecht teken?

Als er een geschikter topic is voor plaatsing, hoor ik dat graag.

@Puppetmaster Bij inleveren auto te Leon wees de assistent me nog op de tag die aan de sleutel hing. Daarmee zou ik kunnen laden bij Shell stations. Dat was me niet verteld bij afhalen, maar had ook weinig uitgemaakt, want Shell stations ben ik daar waar ik wilde laden niet tegengekomen.

@Tommie12 Nog een punt: ik zie me bij het aanvaarden van de terugreis per vliegtuig niet al een paar uur eerder richting vliegveld gaan om bij te laden (ik kom meestal van ver). Ik heb ook expliciet aan Hertz gevraagd hoe dat moest en ik kreeg te horen dat ik niet belast zou worden bij inleveren 'lege' accu omdat ik 'Gold' was. Ik ben echter wel belast (dubbel zelfs: voor lege accu en voor daarmee samenhangende 'administratieve' lasten) en daarover heb ik een zaak lopen bij Visa, maar dat is vooral een principe-kwestie want die 50 euro is me eigenlijk alle moeite niet waard.

[ Voor 9% gewijzigd door knokki op 11-07-2025 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:56:
[...]

De implementatiefout waar ik op doel is uiteraard niet de aanleg van de oudere SuC’s, maar het zonder beperkingen vrijgeven van de locaties voor andere merken.
Men had destijds ook voor laadpoort-locatie-compatibiliteit kunnen kiezen door een auto-invoer-check voor het laden.
Iedere auto met de laadpoort linksachter of rechtsvoor (evt midden voor) is dan compatibel en anderen niet.

Dat had gescheeld in het dubbel-bezetten.
Maar eea was ook onder politieke druk destijds, dus zijn er binnenbochten genomen. :)

@knokki
Slechte actie van Hertz!
Ook de huurder zonder verdere instructies of laadpas op pad sturen is imo onbehoorlijk. Geeft ook meteen een slechte ervaring voor de ICE rijder, die zich dan nog wel een paar keer bedenkt om een EV te nemen in de toekomst… :(

[ Voor 13% gewijzigd door Puppetmaster op 11-07-2025 11:05 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kakature
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-07 09:28
Klein verslagje van onze (eerste EV-)vakantie naar Noordwest-Italië (Genoa) met de Tesla Model Y standard range. TL;DR: vlekkeloze topervaring

Ik had op voorhand veel opgezocht met ABRP en welke laadpunten het beste zouden zijn (it's half of the fun, let's be honest), maar eigenlijk was het dan toch helemaal anders dan gepland.

Wegenwerken, ongevallen, files, etc zorgden ervoor dat ik gewoon zelf de Tesla liet beslissen. En met een baby en een kleuter stop je meestal toch langer dan de 10 minuten die nodig zijn om de trip verder te zetten.

Voor het vertrek had ik mijn bedenkingen bij de locaties van de Tesla Superchargers, aangezien die vaak een paar minuten van de snelweg liggen en dat er minder in de buurt te doen is. Gelukkig viel dat heel goed mee, en ik verkies nu eigenlijk wel deze locaties in plaats van de drukke snelwegstations. Er is altijd wel een hotel, bar of supermarkt in de buurt.
  • 2502 kilometer in totaal
  • 13 keer opgeladen bij Tesla Supercharger (waarvan 4 keer in Zwitserland waardoor de gemiddelde prijs wel omhoog ging, dit kan beter de volgende keer!)
  • 390 kWh verbruikt aan 41 cent / kWh gemiddeld
  • Verbruik 156 Wh / km met volgeladen auto en 2 volwassenen en 2 kinderen, wat echt veel beter is dan ik ooit had durven denken.
  • Snelheidslimiet + 5 % give or take

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
knokki schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:57:

Ben een ICE rijder, had ook een ICE bij Hertz gereserveerd (klein en handgeschakeld), maar kreeg een EV (groot en automatisch: Peugeot e-2008). Wilde dat niet, maar niks anders beschikbaar, dus beschouwde ik het maar als (hopenlijk) leerzaam experiment.

Vanaf vliegveld eerst naar Gijon gereden. Daar in centrum parkeerplaats gezocht en vrije oplaadplek gevonden, Van EDP. Veel gedoe met installeren Spaanse App (geen andere taal beschikbaar), ook omdat je veel velden moest invullen, waaronder al ver in de App veld met Spaans BSN. Heb ik niet, dus gefrustreerd auto achtergelaten. Wel even eerste hotel gebeld of ze een oplaadpunt hadden (hadden ze) en of die ook geschikt was voor non-Spanish residents (verbaasde reactie). Bij vertrek uit Gijon kwamen we nog langs een ander oplaadpunt, maar wederom van EDP, hadden we dus niks aan.

Bij hotel te Cangas te Onis auto aan de paal gezet. Geen App nodig. Afrekenen via CC. Prima ervaring.

Volgende hotel te Cervera de Pisuerga. Zelfde keten, dus niet gebeld. Stom. Wel een plek in de garage voorhanden, maar dat bleek een 220V aansluiting te zijn. Dat zou moeten kunnen met de Peugeot, maar de benodigde (verloop?)stekker was niet aanwezig. 'Geen' probleem, want in het dorp ook 3 stations. Eerste station (EVcharge) wederom veel gedoe met App installeren. Geen reclame. Niet gewoon laden met afschrijving, maar vooraf bedrag betalen. Tsja, wat doe je? 10 euro dan maar. Wij het dorp in en 20 minuten later melding dat er iets was misgegaan. Bij onze gang richting centrum dorp al gezien dat er om de hoek een ander laadpunt was, dus terug en even auto verzetten. Volgende laadpunt was iets openbaars, want met stikkers van de gemeente. Wederom onbezet en wederom erg veel gedoe met installeren App (normaal zou ik woest worden, maar omdat het een 'experiment' betrof, kon ik mijzelf in bedwang houden). Alles geïnstalleerd en dan moest ik vervolgens een andere QR-code scannen op de paal om te beginnen. Was me al opgevallen dat er een afdekplaat op paal ontbrak en daarop zat wrs sticker met bewuste QR-code want die was er niet. Vlg App QR-code EN/OF NFC. Wrs OF, want NFC werkte niet. App had auto-supportfie (beta). Was dramatisch en (her)kende ID van het laadpunt niet. Zo maar weer een half uuur verder. Maar naar het derde en laatste laadpunt. Was een dubbel laadpunt van wederom EVcharge met één punt bezet. Goed teken. App had ik al en het kleine schermpje waarvan ik bij de vorige paal dacht dat het een zonnecel was, was nu niet stuk en bleek een LCD-scherm waarop progressie etc. werd aangegeven. Dat hielp. Maar weer voor 10 euro laden. Wij weer het dorp in en ongeveer 1,5 uur later retour. Bleek er minder dan 10% bijgeladen te zijn (ik meen 6). Achteraf bleek ik voor 3,27 euro te hebben geladen.
Het werd me duidelijk. Experimenteren is leuk, maar niet op vakantie. Ik de volgende dag naar Hertz Leon om de auto om te wisselen. De assistent begreep het maar al te goed.

Verder opvallend bij deze eerste ervaring: ik ben gewend nogal op het gas te gaan en reed daardoor 2 op 1 (als dashboard aangaf dat mijn bereik met 10 km was afgenomen, had ik - zeg - 5 km gereden). Zorgde op het laatst nog voor wat range anxiety, want ik moest zo'n 100 km afleggen en had zo'n 200 km bereik. Auto met 6% ingeleverd.

Ook opvallend: oplaadplekken die ik op mijn vakantie in betreffende regio tegenkwam overwegend (95%?) leeg. Goed of slecht teken?

Met een Shell account (app en of kaart) had je probleemloos bij EDP kunnen laden aan een redelijke prijs van 40ct (ik heb ze niet allemaal nagekeken).

Ik vind dat de verhuurder hier een hele dikke fout maakt.
Je kan toch geen EV mee geven zonder een laadkaart er bij die bij 90% van de spaanse laders werkt...
Kan nadien toch perfect verrekend worden bij de teruggave... , of geef gewoon een prijs per km all-in...

En dan publiceert Hertz dat de klanten geen EV willen... en daardoor moeten ze dan miljoenen af schrijven.
Wat een toko.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knokki
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-07 17:48
@Tommie12 Tag had ik dus wel, bleek achteraf, maar was mij niet gemeld bij afhalen. Als ICE rijder was ik daar ook niet alert op. Was wrs anders geweest als ik EV rijder zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
knokki schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:12:
@Tommie12 Tag had ik dus wel, bleek achteraf, maar was mij niet gemeld bij afhalen. Als ICE rijder was ik daar ook niet alert op. Was wrs anders geweest als ik EV rijder zou zijn.
Spijtig toch... Je ervaring had helemaal anders kunnen zijn. Ze hadden het ook aan telefoon kunnen zeggen als je belde voor de inwisseling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Choasmarkk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-07 12:18
Volgende maand gaan we naar Oa Kroatië. Ik heb nu de Athlon Eu tag en ANWB kaart. Zal dat voldoende zijn?

Bij Chargepoint en Ionitiy kan ik daar gewoon mee laden als ik het goed heb.

Als 3e lijn backup kan ik nog laden bij Tesla en een lokaal Kroatisch providertje maar omwille van gemak liever op de zakelijke kaart :-). Het gaat trouwens om een MME met 600km wltp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Choasmarkk schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:18:
Volgende maand gaan we naar Oa Kroatië. Ik heb nu de Athlon Eu tag en ANWB kaart. Zal dat voldoende zijn?

Bij Chargepoint en Ionitiy kan ik daar gewoon mee laden als ik het goed heb.

Als 3e lijn backup kan ik nog laden bij Tesla en een lokaal Kroatisch providertje maar omwille van gemak liever op de zakelijke kaart :-). Het gaat trouwens om een MME met 600km wltp.
Ik zou er nog een Shell kaart bij doen (al is de app normaal voldoende).

Wat is een MME ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

@Tommie12 Nog een punt: ik zie me bij het aanvaarden van de terugreis per vliegtuig niet al een paar uur eerder richting vliegveld gaan om bij te laden (ik kom meestal van ver). Ik heb ook expliciet aan Hertz gevraagd hoe dat moest en ik kreeg te horen dat ik niet belast zou worden bij inleveren 'lege' accu omdat ik 'Gold' was. Ik ben echter wel belast (dubbel zelfs: voor lege accu en voor daarmee samenhangende 'administratieve' lasten) en daarover heb ik een zaak lopen bij Visa, maar dat is vooral een principe-kwestie want die 50 euro is me eigenlijk alle moeite niet waard.
Uren op voorhand hoeft niet als je even kan snelladen...
Nabij een luchthaven staan er toch altijd wat snelladers.

En als je 'van ver' komt, dan voorzie je toch wat reserve vermoed ik.

En ja, verhuurmaatschappijen van auto's... altijd wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

Ook opvallend: oplaadplekken die ik op mijn trip in betreffende regio tegenkwam overwegend (95%?) leeg. Goed of slecht teken?

@Puppetmaster Bij inleveren auto te Leon wees de assistent me nog op de tag die aan de sleutel hing. Daarmee zou ik kunnen laden bij Shell stations. Dat was me niet verteld bij afhalen, maar had ook weinig uitgemaakt, want Shell stations ben ik daar waar ik wilde laden niet tegengekomen.

Heel lullige ervaring,
Enige dat ik daarbij wil opmerken dat dit (ja noodgedwongen) wel zo’n beetje de slechtste eerste stap is die je kan bedenken.

- zoals je in dit forum kan lezen is het echt wel handig je voor buitenlandse situaties voor te bereiden.
- sowieso, ook thuis, is het handig om een paar geteste pasjes te hebben waarmee je een groot deel van je rijgebied afdekt.
- “proberen” doe je toch liever rustig thuis.
- sowieso doe je normaal 90% van je ritten en laadbeurten rond je eigen huis. Dat is na 1x uitzoeken geen probleem. Vakantie is sowieso meer puzzelen.

Kortom…
Wat mij betreft was dit een setup for failure. Niet maatgevend voor hoe het kan zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:40

The Legend

*Plop*

Vannacht naar Zwitserland gereden met vouwwagen. 6 keer geladen, 1x moeten afkoppelen (rest was rustig en kon ik dwars staan). Ik vond het wel drukker dan ik had verwacht. Zou toch niet graag overdag op dezelfde manier reizen, en al helemaal niet op zaterdag.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:58:
[...]

De implementatiefout waar ik op doel is uiteraard niet de aanleg van de oudere SuC’s, maar het zonder beperkingen vrijgeven van de locaties voor andere merken.
Men had destijds ook voor laadpoort-locatie-compatibiliteit kunnen kiezen door een auto-invoer-check voor het laden.
Iedere auto met de laadpoort linksachter of rechtsvoor (evt midden voor) is dan compatibel en anderen niet.

Dat had gescheeld in het dubbel-bezetten.
Maar eea was ook onder politieke druk destijds, dus zijn er binnenbochten genomen. :)
Ah op die manier bedoel je. Alleen hoe dwing je af dat alleen EV's met de juiste laadpoort locatie kunnen laden, lijkt mij toch niet uitvoerbaar. Misschien dat ze per locatie er een aantal van een langere kabel kunnen voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-07 17:21
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:30:

*knip*.... Misschien dat ze per locatie er een aantal van een langere kabel kunnen voorzien.
Maar dan zal er (bijna) altijd al een auto staan bij die langere kabel................Want da's makkelijk voor auto's die wel de laadpoort op de 'gewenste' plek hebben: hoeven ze niet zo strak te parkeren.

It is what it is.If you can't change it, deal with it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:49

Jammer dat dit je eerste ervaring is. Als ik jouw verhaal zo lees ligt het vooral niet aan de BEV maar vooral aan de verhuurder om je, onvoorbereid en zonder instructies, in een BEV te laten rijden.

Ik heb mij verhaal hier al eerder gedeeld, dit is mijn eerste BEV (sinds maart dit jaar). Ik zou niet meer terug willen naar een ICE.

Theone098 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"

[ Voor 1% gewijzigd door Theone098 op 11-07-2025 19:30 . Reden: Link van eerdere post toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:30:
[...]
Alleen hoe dwing je af dat alleen EV's met de juiste laadpoort locatie kunnen laden, lijkt mij toch niet uitvoerbaar.
Van (bijna?) alle EV’s is wel bekend waar de laadpoort zit.
Het is bijv een item op EV-database bij iedere auto.
Daar is simpel een database uit te halen en up-to-date te houden.
Voor je kunt laden geef je je model op, de app checkt de geschiktheid en dan kan je laden (of niet) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Puppetmaster schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:33:
[...]

Van (bijna?) alle EV’s is wel bekend waar de laadpoort zit.
Het is bijv een item op EV-database bij iedere auto.
Daar is simpel een database uit te halen en up-to-date te houden.
Voor je kunt laden geef je je model op, de app checkt de geschiktheid en dan kan je laden (of niet) :)
En hoe kan Tesla dan controleren of jij het juiste model opgeeft, bovendien kunnen aan de V4 alle EV's laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

sigmundfreund schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:25:
[...]

[Afbeelding]

Tesla policy is dan trouwens om zo te laden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiYkTUkHYryhLGDMJ03w2hUsGas=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y7LSBmO1fXGeIKVE3iazaRm4.png?f=fotoalbum_large

Zie: https://www.tesla.com/sup...rcharging-other-evs#cable

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Laatst online: 22:44

bert pit

asdasd

Dit verhaal is toch tenenkrommend. Wat een heel leuke ervaring zou moeten worden, wordt een horrorstorie.

In het openbaar vervoer hebben ze er bij invoering van de OV-chipkaart ongeveer 20 jaar over gedaan om er achter te komen dat iedereen al een betaalmiddel in zijn zak had: de pinpas.

Ook bij het EV laden zou de pinpas of CC de norm moeten zijn. Dat je daarnaast nog een lidmaatschapskaart met voordelen hebt OK, maar nu is het andersom. Wat een gedoe.

Maarrrrr... Die druppel is van Shell, daarmee kun je niet alleen bij Shell laden maar ongeveer ongeveer bij alle gewone laders. Hertz heeft een contract met Shell Recharge omdat die een hele goede dekking biedt. Bij bijna alle normale laders kun je terecht. Snelladen is een ander verhaal, dat kan niet altijd met de Shell pas.

Dus die druppel had je een hoop ellende kunnen besparen, ik denk dat er in de communicatie iets mis is gegaan.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:49
Daar denken ze op de Nederlandse Tesla site anders over, daar is het plaatje ook niet te vinden wat wel op de reguliere .com staat.
https://www.tesla.com/nl_...rcharging-other-evs#cable
Is de kabel van een Supercharger lang genoeg voor elke elektrische auto?
Bepaalde Supercharger-locaties zijn mogelijk niet geschikt voor alle auto's. Blokkeer geen andere auto's door buiten het vak te parkeren als de kabel niet gemakkelijk op uw auto kan worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-07 16:06
Theone098 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:17:
[...]

Jammer dat dit je eerste ervaring is. Als ik jouw verhaal zo lees ligt het vooral niet aan de BEV maar vooral aan de verhuurder om je, onvoorbereid en zonder instructies, in een BEV te laten rijden.

Ik heb mij verhaal hier al eerder gedeeld, dit is mijn eerste BEV (sinds maart dit jaar). Ik zou niet meer terug willen naar een ICE.

Theone098 in "Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa"
Nm

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 11-07-2025 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ninjazx9r98 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:27:
[...]

Daar denken ze op de Nederlandse Tesla site anders over, daar is het plaatje ook niet te vinden wat wel op de reguliere .com staat.
https://www.tesla.com/nl_...rcharging-other-evs#cable

[...]
offtopic:
Het blokkeren van auto's is m.i. wat anders dan het blokkeren van laadvakken/laadpalen.
In mijn getekende voorbeeld zou dat bijv. niet mogen als je daarmee de doorgang versperd - wat logisch is. Maar schuin op twee vakken geeft wel duidelijk aan dat ze beiden niet te gebruiken zijn en voorkomt dat een Tesla-rijder onnodig uitstapt en niet zag dat de laadpaal voor 'zijn vak' (normaliter) in gebruik is door een non-tesla het vak ernaast.

Ik heb inmiddels een printje gemaakt die mijn vrouw mag lamineren met wat info en een QR code om mij een WA of SMS te sturen. Kan ik gemakkelijk voor de ruit leggen als ik twijfelachtig sta (bijv. dubbel bij Tesla laders). Ik ga het gesprek graag aan en als ik de laatste twee plekken bezet vind ik dat ik dan ook gewoon ruimte moet maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puppetmaster
PeterZ(on) schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:39:
[...]

En hoe kan Tesla dan controleren of jij het juiste model opgeeft, bovendien kunnen aan de V4 alle EV's laden.
Dat kunnen ze niet en voor V4’s geldt het probleem niet. Die waren er ook nog niet toen het netwerk opengesteld werd. Misschien is er nog iets uit de CCS handshake te halen?
Ik geef alleen maar een scenario hoe ze het hadden kunnen aanpakken destijds. En “fraudeurs” hou je ook altijd, de meeste mensen (hopelijk) eerlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
True schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:55:
Tesla policy is dan trouwens om zo te laden:
Policy of niet maar zo kan ik niet laden, de laadkabels van Tesla zijn erg kort, ik moet er echt naast staan.
En dan ook nog eens een 2de plek 'bezet' houden. Wat jammer is maar mij niet zo interesseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Zjanzjak schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:21:
[...]

Policy of niet maar zo kan ik niet laden, de laadkabels van Tesla zijn erg kort, ik moet er echt naast staan.
En dan ook nog eens een 2de plek 'bezet' houden. Wat jammer is maar mij niet zo interesseert.
Het hangt natuurlijk erg van de locatie en indeling af. Hier in Urmond kan toch iedereen wel zonder problemen laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuXIyLDm_Bqquz_uJ63B-pMShEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25jk4CWthiBrJQqGQ2hsxP1x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 23:18
Ik heb nu voor twee maanden een abonnement afgesloten, echter zie ik in de app nog de reguliere (hoge) tarieven staan. Wie heeft er nog meer dit abo afgesloten en welke tarieven zie je staan?

Tnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

slagroomsoes schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:36:
[...]

Ik heb nu voor twee maanden een abonnement afgesloten, echter zie ik in de app nog de reguliere (hoge) tarieven staan. Wie heeft er nog meer dit abo afgesloten en welke tarieven zie je staan?

Tnx.
Ik zie hetzelfde, maar wanneer ik een lader probeer te boeken staat daar wel het juiste, lage tarief vermeld. Dat zou je even kunnen proberen voor de gemoedsrust. :)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:58
SpongeRob schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Ik zie hetzelfde, maar wanneer ik een lader probeer te boeken staat daar wel het juiste, lage tarief vermeld. Dat zou je even kunnen proberen voor de gemoedsrust. :)
@slagroomsoes ik heb vanochtend ook een (gratis) abbo. afgesloten voor 2 maanden en zie, na zoeken van een specifieke lader, ook de lagere kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door rube op 12-07-2025 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:01:
Het hangt natuurlijk erg van de locatie en indeling af. Hier in Urmond kan toch iedereen wel zonder problemen laden.
Uiteraard en uitzonderingen zijn er altijd hè. ;)
Als ik geluk heb kan ik op deze plek zelf wel aan de goede kant parkeren op een normale parkeerplaats en zodoende alleen maar een normale parkeerplaats 'bezet' houden, of half op de rijweg gaan staan maar dat zie ik mij niet zo snel doen.
Ik kies ook vaak de SuC's uit op bezetting (als het geen V4 is) of hoe de laders geplaatst zijn.
Bij Ugchelen parkeer ik bijvoorbeeld aan de andere kant van de heg, auto overdwars en laden maar.
Wel 1 keertje meegemaakt dat het daar enorm druk was en ook die parkeerplaatsen bezet waren en ik dat niet kon doen. :+ Lang verhaal kort, ik doe mijn best om 'gedoe' te vermijden maar lukt dat niet, dan maar wel 'gedoe' en haal ik echt mijn schouders op als er eventuele boze blikken komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Vandaag was het een zwarte zaterdag in Frankrijk, en rood in Duitsland.

En nog geen verhalen over ellenlange laadfiles?
Of staan er nog tal van reizigers ergens te wachten op een vrije laadpaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:57
Tommie12 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:15:
Vandaag was het een zwarte zaterdag in Frankrijk, en rood in Duitsland.

En nog geen verhalen over ellenlange laadfiles?
Of staan er nog tal van reizigers ergens te wachten op een vrije laadpaal?
is dat niet volgende week? Dan hebben alle scholen in Nederland vakantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Technofreakz schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:57:
[...]
is dat niet volgende week? Dan hebben alle scholen in Nederland vakantie toch?
Als ik zie hoe veel er hier al langs Brussel komen, dan is het toch al begonnen hoor, maar er zijn ook Belgen die naar Spanje rijden.
Feit is, er stond zowat 1000km file in Frankrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dekoningterijk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:45
Deze week van en naar de Jura geweest met de elektrische auto. Eerste keer met de EV op een wat langere reis en dat is echt uitstekend bevallen, moet ik zeggen. Zoals velen op dit forum inmiddels al wel weten is laadstress echt nergens voor nodig. En de enige laadfile die ik had, bleek vrij eenvoudig te omzeilen via een andere plek. Tuurlijk, het is heel anders rijden dan op fossiele brandstof. Maar ik vind het uitzoeken van alle stops ook een leuke bezigheid.

Ik heb een Hyundai Kona uit 2020 (64 kwh-accu) en die bracht mij overal probleemloos. Ik gebruikte de data uit de Hyundai-navigatie om te kijken of er nog plek was op het laadplein van mijn voorkeur, als het te druk was had ik een alternatief in mijn hoofd zitten.

De ervaring leert: met Ionity en Tesla als voorkeuren kom je eigenlijk overal heel makkelijk (en betaalbaar als je een abonnement afsluit). Omdat het mijn eerste keer was met de EV op reis, liet ik de range niet onder de 90 km komen. Dat lukte prima.

Nog een overzichtje voor de liefhebber:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrAoAz28STKw9tD_gYNWPpghkNI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1zgodsTx7MRhmWrtRbsSC3Pr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _birdie_
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:07
PeterZ(on) schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:01:
[...]

[Afbeelding]
Ik vond palen in urmond een beetje vreemd opgesteld dan anders. Gelukkig was het heel rustig en was er een paal die fijn bij mijn ev3 paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:32
Wij (ik, vriendin en 3 kids van 6, 5 en 1j) zijn in twee etappes van Noord Limburg naar Zillertal in Oostenrijk gereden, we hadden de tussenstop vanwege een dagje Legoland in zuid Duitsland. We rijden met een EV6 Standard Range 2023 incl een bagagewagen erachter.

Ik reed zo'n 90 a 100kmph (mag officieel maar 80) met een verbuik van zo'n 15a16kWh/100km (airco constant aan). Altijd geladen bij Ionity icm Ionity Power abonnement via Mobileze/Renault. Laden ging erg makkelijk, stekker erin, pasje ervoor en knallen maar. Het was wel soms even puzzelen icm de bagagewagen maar die parkeerde ik vaak tussen de palen waardoor ik dan kon laden. Ik heb verschillende keren 2 laadplekken geblokkeerd maar er was ten alle tijden voldoende plek beschikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6WhJWkWizT_iGZd5nqHJr6oE1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TLdd8BwAwWy2yMA8yxwanyQl.jpg?f=fotoalbum_large

Het laden gaat (bijna te) snel omdat je met 3 jonge kids toch al snel wat tijd nodig hebt, heb de limiet dus ook op 100% laten staan want why not. Viel me 100% mee allemaal. Onderweg ook nog een andere EV6 gezien die het ook 100% meeviel (was hun eerste keer met EV). Nog een leuke Renault 5 gezien en een andere NL rijder met een Zoe geholpen. Ze had de Ionity app geen camera toegang gegeven waardoor ze het laden niet kon starten met de telefoon dus dat even voor haar opgelost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0TqseUCYHDrSfxOqnyR_6hkkQCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NHy72WVvkaSAbhbnpThcpOrL.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 112 113 Laatste

Let op:
De volgende onderwerpen hebben eigen topics en moeten daar worden besproken*:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

* Uitzondering: Eventuele bevindingen in het buitenland die specifiek voor je reis relevant zijn geweest ivm bijv. exotische laadpaalaanbieders of lokale situaties.

Voor de duidelijkheid: discussie ICE vs EV vs waterstof hoort niet thuis in dit topic; doe dat dan ook niet (ook niet subtiel). Vermelden wat je reis was geweest als je EV of ICE had gereden; prima. Dat je dan meldt dat je voorkeur (daarom) hebt voor het een of ander: ook goed. Maar laat die eindeloze discussie over wat 'beter is' toch achterwege (is enorm subjectief). Het eindigt nergens en de gemoederen lopen daardoor alleen maar op.

Specifieke discussies over laadcurves etc. zijn ook beter op hun plek in het algemene BEV topic of het merkspecifieke topic.