Eerste ervaringen met een EV in Noord-Spanje (Asturië + Picos):
Ben een ICE rijder, had ook een ICE bij Hertz gereserveerd (klein en handgeschakeld), maar kreeg een EV (groot en automatisch: Peugeot e-2008). Wilde dat niet, maar niks anders beschikbaar, dus beschouwde ik het maar als (hopenlijk) leerzaam experiment.
Vanaf vliegveld eerst naar Gijon gereden. Daar in centrum parkeerplaats gezocht en vrije oplaadplek gevonden, Van EDP. Veel gedoe met installeren Spaanse App (geen andere taal beschikbaar), ook omdat je veel velden moest invullen, waaronder al ver in de App veld met Spaans BSN. Heb ik niet, dus gefrustreerd auto achtergelaten. Wel even eerste hotel gebeld of ze een oplaadpunt hadden (hadden ze) en of die ook geschikt was voor non-Spanish residents (verbaasde reactie). Bij vertrek uit Gijon kwamen we nog langs een ander oplaadpunt, maar wederom van EDP, hadden we dus niks aan.
Bij hotel te Cangas te Onis auto aan de paal gezet. Geen App nodig. Afrekenen via CC. Prima ervaring.
Volgende hotel te Cervera de Pisuerga. Zelfde keten, dus niet gebeld. Stom. Wel een plek in de garage voorhanden, maar dat bleek een 220V aansluiting te zijn. Dat zou moeten kunnen met de Peugeot, maar de benodigde (verloop?)stekker was niet aanwezig. 'Geen' probleem, want in het dorp ook 3 stations. Eerste station (EVcharge) wederom veel gedoe met App installeren. Geen reclame. Niet gewoon laden met afschrijving, maar vooraf bedrag betalen. Tsja, wat doe je? 10 euro dan maar. Wij het dorp in en 20 minuten later melding dat er iets was misgegaan. Bij onze gang richting centrum dorp al gezien dat er om de hoek een ander laadpunt was, dus terug en even auto verzetten. Volgende laadpunt was iets openbaars, want met stikkers van de gemeente. Wederom onbezet en wederom erg veel gedoe met installeren App (normaal zou ik woest worden, maar omdat het een 'experiment' betrof, kon ik mijzelf in bedwang houden). Alles geïnstalleerd en dan moest ik vervolgens een andere QR-code scannen op de paal om te beginnen. Was me al opgevallen dat er een afdekplaat op paal ontbrak en daarop zat wrs sticker met bewuste QR-code want die was er niet. Vlg App QR-code EN/OF NFC. Wrs OF, want NFC werkte niet. App had auto-supportfie (beta). Was dramatisch en (her)kende ID van het laadpunt niet. Zo maar weer een half uuur verder. Maar naar het derde en laatste laadpunt. Was een dubbel laadpunt van wederom EVcharge met één punt bezet. Goed teken. App had ik al en het kleine schermpje waarvan ik bij de vorige paal dacht dat het een zonnecel was, was nu niet stuk en bleek een LCD-scherm waarop progressie etc. werd aangegeven. Dat hielp. Maar weer voor 10 euro laden. Wij weer het dorp in en ongeveer 1,5 uur later retour. Bleek er minder dan 10% bijgeladen te zijn (ik meen 6). Achteraf bleek ik voor 3,27 euro te hebben geladen.
Het werd me duidelijk. Experimenteren is leuk, maar niet op vakantie. Ik de volgende dag naar Hertz Leon om de auto om te wisselen. De assistent begreep het maar al te goed.
Verder opvallend bij deze eerste ervaring: ik ben gewend nogal op het gas te gaan en reed daardoor 2 op 1 (als dashboard aangaf dat mijn bereik met 10 km was afgenomen, had ik - zeg - 5 km gereden). Zorgde op het laatst nog voor wat range anxiety, want ik moest zo'n 100 km afleggen en had zo'n 200 km bereik. Auto met 6% ingeleverd.
Ook opvallend: oplaadplekken die ik op mijn trip in betreffende regio tegenkwam overwegend (95%?) leeg. Goed of slecht teken?
Als er een geschikter topic is voor plaatsing, hoor ik dat graag.
@
Puppetmaster Bij inleveren auto te Leon wees de assistent me nog op de tag die aan de sleutel hing. Daarmee zou ik kunnen laden bij Shell stations. Dat was me niet verteld bij afhalen, maar had ook weinig uitgemaakt, want Shell stations ben ik daar waar ik wilde laden niet tegengekomen.
@
Tommie12 Nog een punt: ik zie me bij het aanvaarden van de terugreis per vliegtuig niet al een paar uur eerder richting vliegveld gaan om bij te laden (ik kom meestal van ver). Ik heb ook expliciet aan Hertz gevraagd hoe dat moest en ik kreeg te horen dat ik niet belast zou worden bij inleveren 'lege' accu omdat ik 'Gold' was. Ik ben echter wel belast (dubbel zelfs: voor lege accu en voor daarmee samenhangende 'administratieve' lasten) en daarover heb ik een zaak lopen bij Visa, maar dat is vooral een principe-kwestie want die 50 euro is me eigenlijk alle moeite niet waard.
[
Voor 9% gewijzigd door
knokki op 11-07-2025 11:20
]