• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
gambieter schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:00:
Ik denk ook dat het experiment met twee topics niet echt heeft gewerkt. Het zou wel triest zijn als een dergelijk topic niet op Tweakers kan, maar het zal een wat hardere moderatie nodig hebben.
Is het wellicht een idee om een soort informational te hebben over onderwerpen die niet (meer) ter discussie staan? Er staat me bij dat we in Corona tijd ook zoiets hadden, om een aantal van de terugkerende onderwerpen (over en weer) mee plat te slaan voordat dezelfde discussie zich weer herhaalt?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
ijdod schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:57:
[...]

Is het wellicht een idee om een soort informational te hebben over onderwerpen die niet (meer) ter discussie staan? Er staat me bij dat we in Corona tijd ook zoiets hadden, om een aantal van de terugkerende onderwerpen (over en weer) mee plat te slaan voordat dezelfde discussie zich weer herhaalt?
Wie moet dat gaan schrijven en wordt vervolgens ook als autoriteit geaccepteerd? Volgens mij is de enige reële manier dat je beide perspectieven/narratieven belicht.

Wanneer bepaalde sentimenten eenmaal deel van het collectief bewustzijn worden is het denk ik zinniger begrip te tonen waar men vandaan komt, gevolgd door deëscalatie, in plaats van dat iemand met een vingertje gaat zwaaien dat een ander ongelijk heeft.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• ijdod
  • Laatst online: 08-09 16:54
@Bananenplant Dat is een goede vraag, en inderdaad een uitdaging. Overigens was mijn uitgangspunt inderdaad wel neutraliteit voor zover mogelijk; wijzen op ontbrekende nuance. Voor C19 was het iets makkelijker omdat je daar wetenschap kon verwijzen. Dat gezegd zie ik ook in deze discussie best een aantal 'standaard' oversimplicaties voorbij komen die hier wel toepasbaar kunnen zijn, zelfs zonder positie te kiezen in het conflict. De vraag is ook of dat niet simpelweg teveel werk is. Waar begin je, waar houd je op.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:19

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
ijdod schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:39:
@Bananenplant Dat is een goede vraag, en inderdaad een uitdaging. Overigens was mijn uitgangspunt inderdaad wel neutraliteit voor zover mogelijk; wijzen op ontbrekende nuance. Voor C19 was het iets makkelijker omdat je daar wetenschap kon verwijzen. Dat gezegd zie ik ook in deze discussie best een aantal 'standaard' oversimplicaties voorbij komen die hier wel toepasbaar kunnen zijn, zelfs zonder positie te kiezen in het conflict. De vraag is ook of dat niet simpelweg teveel werk is. Waar begin je, waar houd je op.
Inderdaad. Het probleem in het algemeen is dat neutraliteit niet bestaat in discussies, er is altijd een basisset aan uitgangspunten zoals normen en waarden die mensen, en dus ook moderators, impliciet hanteren. Het is dan ook altijd beter om juist heel expliciet te zijn wat die basisset is, maar vervolgens wel onafhankelijk te zijn.

Tijdens C19 was dat inderdaad makkelijker: de wetenschap, mensenrechten en de democratische rechtstaat waren het uitgangspunt. Mede ook de reden dat topics/posts over "natuurlijke selectie" werden afgeschoten destijds.

In een conflict zoals Hamas-Israël is dat veel moeilijker. Je hebt de basisset qua aan internationaal recht en wetgeving, maar alles wat daarbuiten valt is een perspectief dat heel gebonden is aan het land waar iemand zich bevind en de achtergrond die iemand heeft als persoon. Normaliter hanteren we in buitenlandse conflicten het perspectief vanuit Nederland. Toch zie je dat het perspectief dat in het buitenland zich bevind in conflicten steeds vaker doorsijpelt binnen Nederland, niet alleen bij dit conflict overigens.

Het probleem is wil je ruimte geven voor die verschillende perspectieven, dat dan vraagt dat juist om minder regels, juist omdat die perspectieven minder gemeen hebben en dus ook minder gezamenlijke uitgangspunten.

Maar zulke soort discussies zijn daarom vaak niet te voeren, want het zal altijd te hard botsen. Er is een reden waarom bij conflicten leiders vaak niet direct met elkaar communiceren, maar het verloopt via derde partijen zoals diplomaten.

Een discussie tussen mensen heeft een voldoende gemeenschappelijk kader nodig om op een gemodereerd forum te worden besproken. Maar hoe meer dat ontbreekt des te meer is dat eigenlijk niet te voeren zonder actieve gespreksleiding en dat valt buiten onze mogelijkheid, zowel qua techniek als capaciteit qua moderatie.

Of we met het achtergronden topic is hierdoor ook maar de vraag.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

defiant schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:38:
[...]

Inderdaad. Het probleem in het algemeen is dat neutraliteit niet bestaat in discussies, er is altijd een basisset aan uitgangspunten zoals normen en waarden die mensen, en dus ook moderators, impliciet hanteren. Het is dan ook altijd beter om juist heel expliciet te zijn wat die basisset is, maar vervolgens wel onafhankelijk te zijn.

Tijdens C19 was dat inderdaad makkelijker: de wetenschap, mensenrechten en de democratische rechtstaat waren het uitgangspunt. Mede ook de reden dat topics/posts over "natuurlijke selectie" werden afgeschoten destijds.

In een conflict zoals Hamas-Israël is dat veel moeilijker. Je hebt de basisset qua aan internationaal recht en wetgeving, maar alles wat daarbuiten valt is een perspectief dat heel gebonden is aan het land waar iemand zich bevind en de achtergrond die iemand heeft als persoon. Normaliter hanteren we in buitenlandse conflicten het perspectief vanuit Nederland. Toch zie je dat het perspectief dat in het buitenland zich bevind in conflicten steeds vaker doorsijpelt binnen Nederland, niet alleen bij dit conflict overigens.

Het probleem is wil je ruimte geven voor die verschillende perspectieven, dat dan vraagt dat juist om minder regels, juist omdat die perspectieven minder gemeen hebben en dus ook minder gezamenlijke uitgangspunten.

Maar zulke soort discussies zijn daarom vaak niet te voeren, want het zal altijd te hard botsen. Er is een reden waarom bij conflicten leiders vaak niet direct met elkaar communiceren, maar het verloopt via derde partijen zoals diplomaten.

Een discussie tussen mensen heeft een voldoende gemeenschappelijk kader nodig om op een gemodereerd forum te worden besproken. Maar hoe meer dat ontbreekt des te meer is dat eigenlijk niet te voeren zonder actieve gespreksleiding en dat valt buiten onze mogelijkheid, zowel qua techniek als capaciteit qua moderatie.

Of we met het achtergronden topic is hierdoor ook maar de vraag.
Daar kan ik me wel iets bij voorstellen dat er met die gedachte gelopen wordt van het achtergronden topic. Met halve sluiting is het sowieso bijzondere situatie: brothermaynard in "[ZT] Het Israëlische-Palestijnse conflict: achtergronden"

Dat was het al op zich met los achtergronden topic, waarbij je nu helemaal merkt dat achtergrond meer richting alleen een labeltje gaat, dat het nieuws bij ‘gebrek’ aan dagelijkse ontwikkelingen topic daarmee eigenlijk het achtergrond topic vervormt tot surrogaat/interim dagelijkse ontwikkelingen, wat effectief stiekem toch meer nijgt qua inhoud zo naar een merge van dagelijks/achtergrond dan sluiting.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:23
Wel grappig. De meest wilde generaliserende uitspraken over rechtse partijen komen in het TK topic (één, twee, drie), waarbij de Godwin uiteraard niet geschuwd wordt.

Maar de post van iemand die na deze nietszeggende bagger oproept om een en ander een beetje te relativeren wordt verwijderd want 'het draagt niet bij aan de discussie' 8)7.

Dat een groot deel van de deelnemers alhier collectief in de rouw zit is al een paar weken duidelijk, maar als zelfs relativerende posts als reactie op totaal inhoudsloze bijdragen al worden verwijderd raakt de sfeer wel heel snel vergiftigd.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

alexbl69 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:56:
Maar de post van iemand die na deze nietszeggende bagger oproept om een en ander een beetje te relativeren wordt verwijderd want 'het draagt niet bij aan de discussie' 8)7.
Bullshit. Dat was gewoon een ordinaire troll.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:10

Dido

heforshe

Wel grappig. De meest wilde generaliserende uitspraken over rechtse partijen komen in het TK topic (één, twee, drie), waarbij de Godwin uiteraard niet geschuwd wordt.
[/quote]
Die eerste post is een observatie over populisme. Als jij daar een aanval op een "rechtse" partij in wil zien, is dat jou weigen interpretatie. Ik denk dat de observatie meer beschrijft hoe de extreem-rechtse partijen werken. En er is niets mis met een Godwin als ie terecht is. Een partijleider die veroordeeld is om een uit de Nazi-propaganda gejatte speech mag best met een nazi vergeleken worden (if it quacks liek a duck...), en iemand die tribunalen beloofd om mensen te straffen met andere denkbeelden is volgens alle gangbare definities een fascist.

De tweede post is een tongue-in-cheek sarcatische reactie op de eerste (maar je hebt het sarcasme wellicht gemist, dat is soms ook moeilijk te spotten...).

De derde post die je aanhaalt is een bewust generaliserende sarcastische reactie op de tweede post - sarcastisch, maar (helaas!) wel gebaseerd op de waarheid - zoals sarcasme betaamt.

Dat je inhoudelijk iets in wilt brengen tegen de eerste post (kennelijk hanteer je een andere definitie van populisme dan de poster) kan ik me nog voorstellen, maar dat je de tweede en derde post niet sarcastisch opvat ligt toch echt aan jezelf, ben ik bang.

Over de verwijderde post kan ik niets zegggen, ik heb hem niet gelezen, maar ik neem graag aan dat het, zoals door @gambieter opgemerkt, een ordinaire troll was.

Wat betekent mijn avatar?

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24
Ik mis de Godwin hier volgens mij? De eerste probeert iets uit te leggen over populisme wat volgens mij weinig zegt over de richting van de partij. De tweede probeert als reactie daarop met een overdrijving de blik te duiden van een groot deel van de kiezers en de derde maakt er een beetje een karikatuur van. Is dat zo erg?

Hierin wordt vooral de PVV benoemd en in de derde reactie worden de SGP, FvD en de VVD erbij gehaald. Bij de laatste gaat het inderdaad om een rechtse partij maar dat de VVD zich probeert af te zetten tegen links lijkt me nu niet zo'n schandelijke uitspraak, eerder een constatering. Blijven over de andere clubs maar daarvan is het me een raadsel waarom rechtse kiezers anno 2023 zo fel zijn om die te verdedigen? Ik zou me persoonlijk doodschamen als dit soort partijen tot mijn kant van het spectrum gerekend worden. Ik zet me als linkse kiezer dan ook absoluut af tegen PVV-tegenhanger DENK.

Dat een groot deel van de deelnemers alhier collectief in de rouw zit is al een paar weken duidelijk, maar als zelfs relativerende posts als reactie op totaal inhoudsloze bijdragen al worden verwijderd raakt de sfeer wel heel snel vergiftigd.
Jarenlang klaagden kiezers van de PVV erover dat ze niet serieus genomen werden. Anno 2023 duikelen kranten en tv-programma's over elkaar heen om de PVV-kiezer te horen en nu is Wilders dus ook de grootste. Maar de zorgen die andere burgers daar dan over hebben moet dan kennelijk "gerelativeerd" worden? Het lijkt me dat dit soort reacties nu precies de reden zijn dat men zich zorgen maakt om de verkiezingsuitslag. Want in plaats van serieus naar de kritiek te luisteren wordt die belachelijk gemaakt. Dus de stemming is anno 2023 bij veel mensen kennelijk zo dat er alleen naar kritiek van een minderheid hoeft te worden geluisterd als die in het eigen straatje past.

En je kan er een zinnetje uitpikken maar de discussie was over het algemeen behoorlijk inhoudelijk.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:31

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zie daar 0, 0 en 0 topic reports (en ook geen Godwin trouwens). Mocht iemand vinden dat het allemaal wel meevalt, dan staat het hem of haar vrij dat te posten. Het liefste met onderbouwing uiteraard en in ieder geval niet op een uitdagende manier waarvan je kunt voorzien dat dat negatieve reacties uitlokt.

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik zie 2 dezelfde topics "Het Nederlandse Klimaatakkoord", hoe kan dit?

Het Nederlandse Klimaatakkoord

[ Voor 68% gewijzigd door Salvatron op 30-12-2023 23:56 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Salvatron schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 23:55:
Ik zie 2 dezelfde topics "Het Nederlandse Klimaatakkoord", hoe kan dit?

Het Nederlandse Klimaatakkoord
Dat was nog een alias naar het verkiezingen forum die terug verplaatst was, vandaar dat die dubbel was :) Ik heb de alias verwijderd.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• stylezzz
  • Laatst online: 22:43
Ik zag dat het laatste topic wat nog open was over vuurwerk inmiddels ook een slotje had gekregen. (welliswaar in de HK, maar goed)

I love or hate vuurwerk! (Streep door wat van toepassing is)

Het meest voor de hand liggende topic is een jaar geleden op slot gegaan. Is er inmiddels weer ruimte om dit te openen?

Vuurwerkverbod in Nederland

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
stylezzz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:21:
Ik zag dat het laatste topic wat nog open was over vuurwerk inmiddels ook een slotje had gekregen. (welliswaar in de HK, maar goed)

I love or hate vuurwerk! (Streep door wat van toepassing is)

Het meest voor de hand liggende topic is een jaar geleden op slot gegaan. Is er inmiddels weer ruimte om dit te openen?

Vuurwerkverbod in Nederland
Het nadeel van dit soort onderwerpen is dat de discussie vaak uitloopt op een "heilige oorlog". Als je vuurwerk afsteken leuk vindt, dan wil je logischerwijs dat het mogelijk blijft voor gewone burgers om dat te doen. Veel gebruikte argumenten zijn dan bijvoorbeeld traditie en betutteling. Mensen die niets hebben met het afsteken van vuurwerk zullen voornamelijk de nadelen zien en dan komen de argumenten als zinloos leed, onnodige schade, milieuvervuiling, etcetera. Dit is ook typisch een onderwerp waar beide kampen gepassioneerd zijn over hun mening en weinig geneigd zijn zich te laten overtuigen door de andere partij. Het resultaat is dan een loopgravenoorlog waarbij de frustratie hoog op kan lopen. En als ik zo de topic reports zie in het HK topic, dan heb ik helaas niet heel veel vertrouwen in een goede afloop van nieuwe poging. En dat is jammer, want niemand wordt gelukkig van verboden onderwerpen.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Naast wat @NMH hierboven al aangeeft: met welk doen zou je die discussie weer willen openen? Wat valt er te bespreken wat niet al tot in den treure besproken is in de vorige poging(en)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• stylezzz
Orion84 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:11:
Naast wat @NMH hierboven al aangeeft: met welk doen zou je die discussie weer willen openen? Wat valt er te bespreken wat niet al tot in den treure besproken is in de vorige poging(en)?
Maar zat denk ik. We zijn weer een jaar verder sinds het sluiten van dat topic. Inmiddels word er wat geprobeerd om illegale import vanuit belgie te beteugelen. Gemeentes organiseren her en der vuurwerkshows en aftelmomenten en/of voeren een vuurwerkverbod in. Ik ben bewust maar in het huiskamertopic gaan posten, wat (denk ik) de afgelopen dagen wel tot een redelijk discussieniveau heeft geleid.*knip* Om het reguliere topic nou maar op slot te houden 'omdat het toch weer ontspoort' lijkt me wat voorbarig.

[ Voor 6% gewijzigd door polthemol op 03-01-2024 08:06 ]

• D-e-n
NMH schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:05:
[...]

Het nadeel van dit soort onderwerpen is dat de discussie vaak uitloopt op een "heilige oorlog".
Terwijl dat niet nodig zou zijn. Ik heb gisteren tot drie keer toe geprobeerd een discussie te starten over mogelijke alternatieven voor een verbod en hoopte daarmee vooral voorstanders van vuurwerk te verleiden tot het bedenken van iets van een compromis maar behalve een paar duimpjes (van zowel een voor- als een tegenstander) kwam daar niets uit. Tsja, dan blijft iedereen dus waar die staat en stevenen we af op een algeheel verbod.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:29

Dennis1812

Amateur prutser

*knip*

[ Voor 104% gewijzigd door polthemol op 03-01-2024 08:07 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• stylezzz
*knip*Ik probeerde slechts te achterhalen waarom het topic gesloten is... de post van @Touchdomex vond ik hierin wat vaag .*knip*

[ Voor 63% gewijzigd door polthemol op 03-01-2024 08:12 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

stylezzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 00:01:
[...]

*knip*Ik probeerde slechts te achterhalen waarom het topic gesloten is... de post van @Touchdomex vond ik hierin wat vaag .*knip*
Ik bedoelde vooral dat het onderwerp waar het op dat moment over ging *knip* over sprak niet meer bij het vuurwerk hoort en dat daar nog mogelijkheden voor zijn om hier in AWM te bespreken. Onderwerpen als geweld tegen hulpverlening of de onrust buiten het vuurwerk om is mogelijk nog wel potentie hier. als er al niet al topics voor zijn?

Zoals @NMH aangeeft met het lezen van de reports over en weer van beide kampen is in het verlengde wat ook in het topic doorgaat en dat geeft niet een goede basis voor het voortzetten van het onderwerp vuurwerk. Zeker niet in een plek als de HK.

Het topic/onderwerp vuurwerk kunnen we eind dit jaar opnieuw wel naar kijken ergens rond november mocht er behoefte aan zijn om weer een nieuw topic te hebben maar als het nog steeds op dezelfde loopgraven manier is zoals het nu gaat in het publieke debat is er geen houden aan en kom je ook niet verder beide kanten op.

[ Voor 24% gewijzigd door Touchdomex op 04-01-2024 07:49 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hoe zie je een topic voor je waar je vuurwerk/vuurwerkverbod wil bespreken maar het niet over geweld richting hulpverlening mag gaan? Immers is dat onlosmakelijk verbonden. Zelfs de NOS of welk medium dan ook noemt het ten alle tijden in 1 zin.

Of bedoel je dat er een vuurwerk topic komt om te bespreken welk doosje je het beste kan kopen en waar enzo?
Dat zal wellicht potentie hebben, immers komen daar enkel voorstanders en levert dus geen discussie.

Als je een echt discussie topic wil vraag ik mij sowieso af of de HK daar de aangewezen plek voor is/was.

*knip*

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 03-01-2024 08:13 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

.

[ Voor 98% gewijzigd door Dennis1812 op 03-01-2024 08:15 ]

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:10

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Het is in het feedbacktopic uitdrukkelijk niet de bedoeling het te hebben over het postgedrag van specifieke personen. Gaarne daarmee ook stoppen, dit is totaal zinloos en zorgt alleen maar voor nodeloze frustratie tussen personen

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• stylezzz
Touchdomex schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 07:51:
[...]

Ik bedoelde vooral dat het onderwerp waar het op dat moment over ging *knip* over sprak niet meer bij het vuurwerk hoort en dat daar nog mogelijkheden voor zijn om hier in AWM te bespreken. Onderwerpen als geweld tegen hulpverlening of de onrust buiten het vuurwerk om is mogelijk nog wel potentie hier. als er al niet al topics voor zijn?

Zoals @NMH aangeeft met het lezen van de reports over en weer van beide kampen is in het verlengde wat ook in het topic doorgaat en dat geeft niet een goede basis voor het voortzetten van het onderwerp vuurwerk. Zeker niet in een plek als de HK.

Het topic/onderwerp vuurwerk kunnen we eind dit jaar opnieuw wel naar kijken ergens rond november mocht er behoefte aan zijn om weer een nieuw topic te hebben maar als het nog steeds op dezelfde loopgraven manier is zoals het nu gaat in het publieke debat is er geen houden aan en kom je ook niet verder beide kanten op.
Geweld tegen hulpverleners ( met vuurwerk) is nou juist 1 van de aspecten in discussie omtrent het vuurwerkverbod. (De topictitel die ik aanhaalde) het lijkt me eerder dat er wat directer gemodereert kan worden richting de posters als er weer loopgraven ontstaan. Het lijkt me zonde om dit ook een onderwerp te maken wat op de lijst van 'verboden onderwerpen' komt. AWM is hier nou bij uitstek de plek voor.... (de M van maatschappij that is)

Het is wel te merken dat de discussie vinniger word naarmate de jaarwisseling dichterbij komt en de emoties bij sommigen wat hoger oplopen. Ik denk dat als het topic 'gewoon open' blijft, en er gedurende het jaar als er discussiemateriaal is (nieuwsberichten, onderzoeken etc) er al een stuk minder temperament tevoorschijn zal komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Touchdomex op 04-01-2024 07:51 . Reden: Op verzoek namen weggehaald ]

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:11:
Hoe zie je een topic voor je waar je vuurwerk/vuurwerkverbod wil bespreken maar het niet over geweld richting hulpverlening mag gaan? Immers is dat onlosmakelijk verbonden. Zelfs de NOS of welk medium dan ook noemt het ten alle tijden in 1 zin.

Of bedoel je dat er een vuurwerk topic komt om te bespreken welk doosje je het beste kan kopen en waar enzo?
Dat zal wellicht potentie hebben, immers komen daar enkel voorstanders en levert dus geen discussie.

Als je een echt discussie topic wil vraag ik mij sowieso af of de HK daar de aangewezen plek voor is/was.

[mbr]*knip*[/mbr]
De HK was zeker niet de aangewezen plek, maar het enige topic wat nog geen slotje heeft gekregen waarin over vuurwerk gesproken werd :)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

stylezzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:45:
[...]

De HK was zeker niet de aangewezen plek, maar het enige topic wat nog geen slotje heeft gekregen waarin over vuurwerk gesproken werd :)
Wellicht dat veranderen en kijken wat een discussie op AWM niveau doet ipv HK niveau.

HK zou je echt alleen een topic in kunnen hebben als "welk vuurwerk heb jij dit jaar gekocht en wat is het beste" of iets dergelijks.
Zeker geen maatschappij brede discussie.

Wel vraag ik mij af of 3 januari de datum is voor een vuurwerk topic. Zo september/oktober heb je meer kans op een actief topic. Vanaf dan gaat het wat meer spelen.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:18

DevWouter

Creator of Todo2d.com

stylezzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Geweld tegen hulpverleners ( met vuurwerk) is nou juist 1 van de aspecten in discussie omtrent het vuurwerkverbod. (De topictitel die ik aanhaalde) het lijkt me eerder dat er wat directer gemodereert kan worden richting de posters als er weer loopgraven ontstaan. Het lijkt me zonde om dit ook een onderwerp te maken wat op de lijst van 'verboden onderwerpen' komt. AWM is hier nou bij uitstek de plek voor.... (de M van maatschappij that is)

Het is wel te merken dat de discussie vinniger word naarmate de jaarwisseling dichterbij komt en de emoties bij sommigen wat hoger oplopen. Ik denk dat als het topic 'gewoon open' blijft, en er gedurende het jaar als er discussiemateriaal is (nieuwsberichten, onderzoeken etc) er al een stuk minder temperament tevoorschijn zal komen.
Ik denk dat het probleem eerder is dat er een groep mensen zijn die zich in de discussie gaan mengen terwijl ze niet bereid zijn om te discussiëren. Dan krijg je geen dialoog want minimaal één kant luistert niet naar de ander.

Een beetje zoals de roetveeg pieten discussie ging rond 2014. Dat heeft ook zo'n 10 jaar geduurd voordat het breed geaccepteerd werd.

Het is dus niet de inhoud dat het probleem zal zijn maar de manier.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:48:
[...]

Wellicht dat veranderen en kijken wat een discussie op AWM niveau doet ipv HK niveau.

HK zou je echt alleen een topic in kunnen hebben als "welk vuurwerk heb jij dit jaar gekocht en wat is het beste" of iets dergelijks.
Zeker geen maatschappij brede discussie.

Wel vraag ik mij af of 3 januari de datum is voor een vuurwerk topic. Zo september/oktober heb je meer kans op een actief topic. Vanaf dan gaat het wat meer spelen.
je blijft dan terugkomen op het punt: welk onderwerp is er te bespreken, wat nog niet volledig uitgekauwd is?

Als ik een beetje globaal kijk naar wat er gebeurt door de laatste paar jaren heen, dobberen we richting een verbod (gemeentes zijn eigenlijk al begonnen het in te voeren in afwachting van een landelijke actie) en bijgewerkte instructies/aangepaste wetgeving met de overlast die politie/brandweer/ambulancepersoneel ervaren tijdens hun inzet. Dit zijn zaken die al volledig doorgespit zijn en waarbij we op het punt zaten wat @NMH @Orion84 hierboven toelichten: loopgraafdiscussies waarbij er eigenlijk geen enkele beweging is omdat beide kanten hun mening al klaar hebben en daar bij blijven.

Als je mikt op september/oktober, dan ga je vooral een topic krijgne wat over de waan van de dag gaat. Mensen die ageren tegen verboden, mensen die het toe gaan juichen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

polthemol schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:56:
[...]

je blijft dan terugkomen op het punt: welk onderwerp is er te bespreken, wat nog niet volledig uitgekauwd is?

Als ik een beetje globaal kijk naar wat er gebeurt door de laatste paar jaren heen, dobberen we richting een verbod (gemeentes zijn eigenlijk al begonnen het in te voeren in afwachting van een landelijke actie) en bijgewerkte instructies/aangepaste wetgeving met de overlast die politie/brandweer/ambulancepersoneel ervaren tijdens hun inzet. Dit zijn zaken die al volledig doorgespit zijn en waarbij we op het punt zaten wat @NMH @Orion84 hierboven toelichten: loopgraafdiscussies waarbij er eigenlijk geen enkele beweging is omdat beide kanten hun mening al klaar hebben en daar bij blijven.

Als je mikt op september/oktober, dan ga je vooral een topic krijgne wat over de waan van de dag gaat. Mensen die ageren tegen verboden, mensen die het toe gaan juichen.
In 1 van de laatste paginas kwam een user met een enorme lijst wetenschappelijke publicaties rondom letsels en wanneer legaal/illegaal.
Daar zou best wat verder op door kunnen gaan.

Tuurlijk snappen we in de basis dat illegaal gevaarlijker is.
Maar of die lijst een argument is voor of tegen een verbod weten we nog niet. Degene die vroeg om bewijs wilde het niet lezen.
Dat is het mooie van AWM. Alles wat je zegt dien je te onderbouwen met bronnen. Waardoor je minder: "leuk dat je cijfers en goede bewijzen hebt maar ik ga het niet lezen want ik heb toch gelijk" posts zal krijgen.
Als je ze al krijgt kan je ze direct trashen omdat ze niet voldoen aan de AWM eisen.

Maar je zal met name duidelijk moeten zijn wat niet welkom is. Ik heb tot een paar minuten terug niet geweten dat vuurwerk geweld niet in een topic over vuurwerkverbod mag.
Dus schep die kaders en die duidelijkheid en stop het in AWM. Dan zou het iets kunnen worden.

En een 3x uitgekauwde discussie? Die lopen er wel meer. Maar mensen beleven er blijkbaar plezier uit.

• stylezzz
DevWouter schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat het probleem eerder is dat er een groep mensen zijn die zich in de discussie gaan mengen terwijl ze niet bereid zijn om te discussiëren. Dan krijg je geen dialoog want minimaal één kant luistert niet naar de ander.

Een beetje zoals de roetveeg pieten discussie ging rond 2014. Dat heeft ook zo'n 10 jaar geduurd voordat het breed geaccepteerd werd.

Het is dus niet de inhoud dat het probleem zal zijn maar de manier.
Klinkt als een taak voor de moderators. Maar ik neem aan dat dit voor elk topic geld..... Mensen die niet willen discussiëren maar wel op een forum rondhangen en de boel verstieren horen er niet thuis toch? En juist de pietendiscussie is door discussie nu wel beslecht... Althans, in sommige hardnekkige dorpjes schijnt het nog steeds te spelen. Voor de rest zijn we er nu wel achter.... Zelfs KOZP heeft amper nog het nieuws gehaald.

• stylezzz
Dennis1812 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:11:
[...]

In 1 van de laatste paginas kwam een user met een enorme lijst wetenschappelijke publicaties rondom letsels en wanneer legaal/illegaal.

Maar of die lijst een argument is voor of tegen een verbod weten we nog niet. Degene die vroeg om bewijs wilde het niet lezen.
Dat is het mooie van AWM. Alles wat je zegt dien je te onderbouwen met bronnen. Waardoor je minder: "leuk dat je cijfers en goede bewijzen hebt maar ik ga het niet lezen want ik heb toch gelijk" posts zal krijgen.
Als je ze al krijgt kan je ze direct trashen omdat ze niet voldoen aan de AWM eisen.

Maar je zal met name duidelijk moeten zijn wat niet welkom is. Ik heb tot een paar minuten terug niet geweten dat vuurwerk geweld niet in een topic over vuurwerkverbod mag.
Dus schep die kaders en die duidelijkheid en stop het in AWM. Dan zou het iets kunnen worden.

En een 3x uitgekauwde discussie? Die lopen er wel meer. Maar mensen beleven er blijkbaar plezier uit.
Duidelijk. Juist omdat er op dit moment geen nieuws te melden is krijg je van die spiraaldiscussie's :P die op een gegeven moment escaleren omdat iedereen zijn hakken in het zand zet. De discussiewaarde komt pas weer als er wat nieuwe statistieken naar buiten komen.... Is er minder schade of geweld geweest met vuurwerk in de steden met een vuurwerkverbod? (of juist meer 8)7 ) Dat is interessant... en verdiend wat mij betreft een plek op het forum.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 13:07
*knip* dit is niet de plek om een inhoudeljike discussie te gaan voeren

[ Voor 91% gewijzigd door polthemol op 03-01-2024 15:06 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
stylezzz schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:29:
Om het reguliere topic nou maar op slot te houden 'omdat het toch weer ontspoort' lijkt me wat voorbarig.
Nou ja, zoals ik al zei gaven de topicreports in het HK topic niet echt veel vertrouwen om het nog eens te proberen. :) Kijk, het liefst hebben we geen verboden onderwerpen. Elk onderwerp dat in de ban gaat doet toch een beetje afbreuk aan het forum, zeker omdat het meestal ook de onderwerpen zijn waar veel maatschappelijke discussie over is. Maar soms levert het zoveel gedoe op dat het niet meer te doen is voor een stel vrijwilligers in hun eigen tijd (want dat zijn wij uiteindelijk) om het in goede banen te leiden. Je kunt het een beetje vergelijken met de beslissing die de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam een tijdje terug namen om een aantal jaar geen uitsupporters meer toe te staan bij Ajax-Feyenoord omdat het gewoon teveel gedoe gaf. En in beide gevallen is dat ontzettend zuur voor de mensen die zich wel weten te gedragen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

Dennis1812 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:11:
[...]

*knip*, op de man.

[ Voor 11% gewijzigd door NMH op 03-01-2024 19:23 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• stylezzz
NMH schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:05:
[...]

Nou ja, zoals ik al zei gaven de topicreports in het HK topic niet echt veel vertrouwen om het nog eens te proberen. :) Kijk, het liefst hebben we geen verboden onderwerpen. Elk onderwerp dat in de ban gaat doet toch een beetje afbreuk aan het forum, zeker omdat het meestal ook de onderwerpen zijn waar veel maatschappelijke discussie over is. Maar soms levert het zoveel gedoe op dat het niet meer te doen is voor een stel vrijwilligers in hun eigen tijd (want dat zijn wij uiteindelijk) om het in goede banen te leiden. Je kunt het een beetje vergelijken met de beslissing die de burgemeesters van Amsterdam en Rotterdam een tijdje terug namen om een aantal jaar geen uitsupporters meer toe te staan bij Ajax-Feyenoord omdat het gewoon teveel gedoe gaf. En in beide gevallen is dat ontzettend zuur voor de mensen die zich wel weten te gedragen.
Maar die conclusie trek jij in het heetst van de strijd. (de dagen voor en na oudjaar) Als het stof weer is gaan liggen in de komende weken en iedereen weer tot bedaren is gekomen denk ik dat er heel andere discussies naar voren komen...

Daarbij lijkt het me geen HK topic (ookal ben ik denk ik wel degene die de discussie daar aangezwengeld heeft) maar juist iets voor AWM. Dat het in de HK wat laagdrempeliger is om je gal te spuwen is denk ik wel duidelijk... Maar als we een topic met kwaliteit willen zitten we juist in de AWM :)

[ Voor 5% gewijzigd door stylezzz op 03-01-2024 16:31 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

stylezzz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:30:
[...]

Maar die conclusie trek jij in het heetst van de strijd. (de dagen voor en na oudjaar) Als het stof weer is gaan liggen in de komende weken en iedereen weer tot bedaren is gekomen denk ik dat er heel andere discussies naar voren komen...

Daarbij lijkt het me geen HK topic (ookal ben ik denk ik wel degene die de discussie daar aangezwengeld heeft) maar juist iets voor AWM. Dat het in de HK wat laagdrempeliger is om je gal te spuwen is denk ik wel duidelijk... Maar als we een topic met kwaliteit willen zitten we juist in de AWM :)
Wat is de toegevoegde waarde van zo'n topic als je het niet kan bespreken wanneer het er toe doet? Dan verliest het zijn waarde en dan kun je in mijn ogen beter de tijd steken in andere topics lijkt mij.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• stylezzz
Touchdomex schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Wat is de toegevoegde waarde van zo'n topic als je het niet kan bespreken wanneer het er toe doet? Dan verliest het zijn waarde en dan kun je in mijn ogen beter de tijd steken in andere topics lijkt mij.
Misschien omdat het niet het slimste moment is om die discussie te voeren als de liefhebbers hun traditie in stand houden en de tegenstanders de overlast ondervinden? De kans dat er dan uit emotie reacties geplaatst worden is dan vele malen groter....

• D-e-n
Het is al eens eerder voorgekomen maar ik zie ook nu weer (of nog steeds) een tweetal politieke topics die eigenlijk bijna hetzelfde worden ingevuld. Want zowel in het tweede kamer/coalitietopic als in het reguliere topic over de Nederlandse politiek worden er problemen in dit land besproken. Je moet nu eigenlijk twee topics volgen en wanneer je iets wilt aankaarten ook bedenken waar je dat zal doen.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 16:03:
Het is al eens eerder voorgekomen maar ik zie ook nu weer (of nog steeds) een tweetal politieke topics die eigenlijk bijna hetzelfde worden ingevuld. Want zowel in het tweede kamer/coalitietopic als in het reguliere topic over de Nederlandse politiek worden er problemen in dit land besproken. Je moet nu eigenlijk twee topics volgen en wanneer je iets wilt aankaarten ook bedenken waar je dat zal doen.
We hadden het laatst er intern ook al over gehad, dus ik heb bij deze het coalitietopic gesloten om de discussie te centraliseren. :)

• stylezzz
De laatste dagen komt veel in het nieuws dat de belastingdienst hun ogen gaan richten op handelaren die via de bekende kanalen hun 'hobby' uitoefenen.

https://nos.nl/artikel/25...belastingdienst-kijkt-mee

Nu is dit natuurlijk nauw gelegen aan het 'scalpen' van bijvoorbeeld videokaarten (in het verleden) maar wat nog altijd voorkomt bij bijvoorbeeld lego of sneakers. Valt dit nog altijd onder de lijst 'verboden onderwerpen' of kan dit anno 2024 openlijk besproken worden?

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
stylezzz schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:36:
De laatste dagen komt veel in het nieuws dat de belastingdienst hun ogen gaan richten op handelaren die via de bekende kanalen hun 'hobby' uitoefenen.

https://nos.nl/artikel/25...belastingdienst-kijkt-mee

Nu is dit natuurlijk nauw gelegen aan het 'scalpen' van bijvoorbeeld videokaarten (in het verleden) maar wat nog altijd voorkomt bij bijvoorbeeld lego of sneakers. Valt dit nog altijd onder de lijst 'verboden onderwerpen' of kan dit anno 2024 openlijk besproken worden?
wat is concreet het doel/discussie wat je wil voeren hierover?

• stylezzz
polthemol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:49:
[...]

wat is concreet het doel/discussie wat je wil voeren hierover?
Ik heb niet het voornemen om een specifiek topic hierover te starten. Maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat er in een topic een vraag naar voren komt in de trant van 'ik heb vorig jaar voor 20K aan lego verkocht en nu wil de belastingdienst geld zien, wat moet ik nu? '... Mijn vraag kwam voort uit de heetgebakerde discussies omtrent scalping in het verleden, wat mij persoonlijk ook eens een ban heeft gekost. Vandaar de vraag, of we anno 2024 hierover wel mogen discussiëren? Ander blijf ik een eindje vandaan in dergelijke topics :)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
stylezzz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Ik heb niet het voornemen om een specifiek topic hierover te starten. Maar het is natuurlijk een kwestie van tijd voordat er in een topic een vraag naar voren komt in de trant van 'ik heb vorig jaar voor 20K aan lego verkocht en nu wil de belastingdienst geld zien, wat moet ik nu? '... Mijn vraag kwam voort uit de heetgebakerde discussies omtrent scalping in het verleden, wat mij persoonlijk ook eens een ban heeft gekost. Vandaar de vraag, of we anno 2024 hierover wel mogen discussiëren? Ander blijf ik een eindje vandaan in dergelijke topics :)
Ik denk niet dat dat onderwerpen zijn die binnen AWM horen. Ik ben niet op de hoogte van de discussies over scalping in het verleden (maar goed, tweakers heeft vele subfora natuurlijk), al denk ik gevoelsmatig dat als het gelinkt is aan bv. een belastingaanslag, het richting een PFSL hoort te gaan eerder, maar dat zou voor elke bijverdienste zijn in combinatie met een belastingvraag.

Als het gaat over in een legotopic bv. is het aan die topicregels of het er kan of niet (ik betwijfel het gezien je punt over heetgebakerde discussies in het verleden). Best shot zou zijn als jij wel tzt concreet een topic erover in gedachten hebt, een modje van het subfora waar je het topic wil openen of waar je er een post over wil maken in een bestaand topic aan te schieten met de vraag of het past binnen de regels.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

polthemol schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:58:
het richting een PFSL hoort te gaan eerder
Of SF, afhankelijk van de insteek?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15-09 07:59

Amphiebietje

In de blubber

Kan de discussie over huisartsenposten in het Nederlandse politiek-topic worden verplaatst naar het zorgtopic? Het heeft inmiddels nagenoeg niks met de NL'se landelijke politiek te maken...

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
Amphiebietje schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:17:
Kan de discussie over huisartsenposten in het Nederlandse politiek-topic worden verplaatst naar het zorgtopic? Het heeft inmiddels nagenoeg niks met de NL'se landelijke politiek te maken...
Ik heb even een modbreak geplaatst dat de discussie verder daar gevoerd mag worden.

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:27

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste Mods,

Het zijn maatschappelijk bewogen tijden en dat drukt zich ook uit in de topics van het AWM forum. Allereerst bedankt voor de tijd en energie die jullie steken in het in goede banen proberen te leiden van deze discussies. Ik kan voorstellen dat het een lastige taak is.

Ik ben de laatste weken meer actief in de topics aangaande de dagelijkste en langlopende ontwikkelingen rondom het conflict in Israël en Palestina. Daarover wil ik een aantal vragen stellen.

1. Modbreak: "We gaan het nog een keer proberen. Let wel dat het feit dat het dagelijkse ontwikkelingen topic dicht is geen uitnodiging is om het dan maar hier te bespreken. Als het weer offtopic gaat of als de discussie opnieuw uit de rails loopt, gaat het topic definitief dicht."

Ik vind het jammer dat de dagelijkse ontwikkelingen rondom het conflict niet meer besproken kunnen worden. Het zijn juist de dagelijkse ontwikkelingen die de ernst van het conflict duiden maar bovenal helpen bij de waarheidsvinding. Ik zeg bewust niet meer besproken 'kunnen' worden in plaats van 'mogen' worden. Zeker in zo'n dynamisch conflict moet het mogelijk zijn om de dagelijkse - of in elk geval ontwikkelingen die kort op elkaar volgen - te kunnen bespreken. De 'dagelijkse ontwikkelingen' van vandaag zijn immers de 'achtergronden' van morgen. Wanneer is iets een dagelijkse ontwikkeling en kan het niet gepost worden?

Daarbij moet ik aangeven dat ik realiseer dat mijn eigen posts bijgedragen hebben aan deze en eerdere modbreaks. Ik heb gepoogd om ook jullie eerdere feedback op de posts toe te passen. Dat gezegd te hebben vind ik het lastig om de laatste opmerkingen te begrijpen. Het betreft moderatie o.b.v. 'meta-discussie' en 'op-de-man'.

Meta-discussie: Ik begrijp niet helemaal waarom een meta-discussie niet mag/kan. Ik vind dat er meerdere manieren van discussiëren zijn. Je kunt iemands standpunten adresseren door er inhoudelijk op in te gaan, maar ook door in te gaan op de logica van de redenering die tot een standpunt leidt. Het iemand in laten zien dat diens redenering onlogisch is vind ik een gelijkwaardig aan iemand inhoudelijk punt adresseren.

Mijn laatste serie posts is gemodereerd omdat het een meta-discussie zou zijn, maar ik zie het als het blootleggen van iemand logische inconsistentie en verschillende maatstaven. Kunnen jullie uitleggen waarom deze vorm van meta-discussie niet toegestaan is?

Op-de-persoon: Wat is op de persoon? Als je iemand aanspreekt op diens logische inconsistentie, is dat op de persoon? Ik vind 'ik vind jou een pannenkoek' een andere orde op-de-persoon dan "je weigert in te gaan op je logische inconsistentie". Waar zit de scheidslijn?

Ik begrijp dat we hier hier geen YouTube comment sectie moeten worden met jij-bakken en reacties met alleen smileys, maar de andere kant van de medaille is wel een hele zakelijke vorm van discussiëren vind ik. Ik kan mij ook voorstellen dat deze regels worden gehandhaafd om ook het modereren wat makkelijker te maken. Nogmaals dank voor de moeite.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:36:
Beste Mods,

Het zijn maatschappelijk bewogen tijden en dat drukt zich ook uit in de topics van het AWM forum. Allereerst bedankt voor de tijd en energie die jullie steken in het in goede banen proberen te leiden van deze discussies. Ik kan voorstellen dat het een lastige taak is.
Bedankt voor de waardering, dat wordt gewaardeerd. :)
Ik ben de laatste weken meer actief in de topics aangaande de dagelijkste en langlopende ontwikkelingen rondom het conflict in Israël en Palestina. Daarover wil ik een aantal vragen stellen.

1. Modbreak: "We gaan het nog een keer proberen. Let wel dat het feit dat het dagelijkse ontwikkelingen topic dicht is geen uitnodiging is om het dan maar hier te bespreken. Als het weer offtopic gaat of als de discussie opnieuw uit de rails loopt, gaat het topic definitief dicht."

Ik vind het jammer dat de dagelijkse ontwikkelingen rondom het conflict niet meer besproken kunnen worden. Het zijn juist de dagelijkse ontwikkelingen die de ernst van het conflict duiden maar bovenal helpen bij de waarheidsvinding. Ik zeg bewust niet meer besproken 'kunnen' worden in plaats van 'mogen' worden.
Dat is inderdaad jammer. Wij worden er ook niet blij van om een onderwerp in de ban te doen; je doet elke keer toch een beetje afbreuk aan het forum. Maar soms is het gewoon niet te doen.
Zeker in zo'n dynamisch conflict moet het mogelijk zijn om de dagelijkse - of in elk geval ontwikkelingen die kort op elkaar volgen - te kunnen bespreken. De 'dagelijkse ontwikkelingen' van vandaag zijn immers de 'achtergronden' van morgen. Wanneer is iets een dagelijkse ontwikkeling en kan het niet gepost worden?
Daar heb je een goed punt, die grens is niet altijd makkelijk te trekken. Ik ga even overleggen of we dat duidelijker kunnen krijgen.
Daarbij moet ik aangeven dat ik realiseer dat mijn eigen posts bijgedragen hebben aan deze en eerdere modbreaks. Ik heb gepoogd om ook jullie eerdere feedback op de posts toe te passen. Dat gezegd te hebben vind ik het lastig om de laatste opmerkingen te begrijpen. Het betreft moderatie o.b.v. 'meta-discussie' en 'op-de-man'.

Meta-discussie: Ik begrijp niet helemaal waarom een meta-discussie niet mag/kan. Ik vind dat er meerdere manieren van discussiëren zijn. Je kunt iemands standpunten adresseren door er inhoudelijk op in te gaan, maar ook door in te gaan op de logica van de redenering die tot een standpunt leidt. Het iemand in laten zien dat diens redenering onlogisch is vind ik een gelijkwaardig aan iemand inhoudelijk punt adresseren.

Mijn laatste serie posts is gemodereerd omdat het een meta-discussie zou zijn, maar ik zie het als het blootleggen van iemand logische inconsistentie en verschillende maatstaven. Kunnen jullie uitleggen waarom deze vorm van meta-discussie niet toegestaan is?
Inconsistenties aanwijzen in iemands betoog is inhoudelijk en mag gewoon. Wat we liever niet zien is een discussie over discussie zelf, dus bijvoorbeeld iemands stijl van posten. In het voorbeeld wat jij noemde was er een discussie gaande over iemands manier van reageren en quoten. Dat soort dingen dus liever niet.
Op-de-persoon: Wat is op de persoon? Als je iemand aanspreekt op diens logische inconsistentie, is dat op de persoon? Ik vind 'ik vind jou een pannenkoek' een andere orde op-de-persoon dan "je weigert in te gaan op je logische inconsistentie". Waar zit de scheidslijn?
Dat klopt, daar zit inderdaad verschil tussen. Het eerste is sowieso onwenselijk, het tweede veel meer een twijfelgeval. Wat wel en niet kan hangt ook altijd een beetje van de context en de omstandigheden af. In algemene zin zou ik willen zeggen: Probeer zo min mogelijk de persoon aan te spreken en zoveel mogelijk het punt. Dus niet "jij verkoopt onzin" maar liever "dit klopt niet, uit onderzoek blijkt duidelijk dat X". En mocht iemand blijven weigeren om ergens op in te gaan, dan is de discussie laten rusten ook altijd nog een optie.
Ik begrijp dat we hier hier geen YouTube comment sectie moeten worden met jij-bakken en reacties met alleen smileys, maar de andere kant van de medaille is wel een hele zakelijke vorm van discussiëren vind ik. Ik kan mij ook voorstellen dat deze regels worden gehandhaafd om ook het modereren wat makkelijker te maken. Nogmaals dank voor de moeite.
Ik snap wat je bedoelt, het kan allemaal wat formalistisch en kil aanvoelen. Maar het is wel de beste manier om met een grote groep mensen die soms radicaal van mening verschillen te discussiëren over gevoelige onderwerpen. In een kleinere en/of gelijkgestemde groep mensen kun je met minder regels en een informelere stijl toe. Als ik aan de eettafel over politiek praat, dan is dat ook een stuk losser dan hier op het forum. Maar in de wat grotere gemeenschap die we hier zijn, zijn wat meer regels nodig. :)

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

@NMH Dank voor de uitgebreide reactie! Ik kan het wat beter plaatsen nu en heb ook meer een richtlijn voor in de toekomst.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
NMH schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:09:
Daar heb je een goed punt, die grens is niet altijd makkelijk te trekken. Ik ga even overleggen of we dat duidelijker kunnen krijgen.
@HollovVpo1nt dat bleek dus ook voor ons lastig te zijn, maar ik heb geprobeerd toch een beetje een kader te schetsen in de topic waarschuwing. :)

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

NMH schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:21:
[...]

@HollovVpo1nt dat bleek dus ook voor ons lastig te zijn, maar ik heb geprobeerd toch een beetje een kader te schetsen in de topic waarschuwing. :)
Dank! Hoe ik het lees is dat geïsoleerde dagelijkse ontwikkelingen niet de bedoeling zijn, maar er wel ruimte is om een dagelijkste ontwikkeling te plaatsen in een breder thema binnen het conflict.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Is het handig om het speculeren en classificeren van de mogelijk premier voorlopig even aan de banden te leggen in De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024.
Ik snap de fun van het aanleggen van lijstjes, maar zoals gezien resulteert het vrij makkelijk tot het kwalificeren van personen. Alternatief is om die discussie af te splitsen als een kroegtopic?

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 11:08:
Is het handig om het speculeren en classificeren van de mogelijk premier voorlopig even aan de banden te leggen in De landelijke Nederlandse politiek 2023/2024.
Ik snap de fun van het aanleggen van lijstjes, maar zoals gezien resulteert het vrij makkelijk tot het kwalificeren van personen. Alternatief is om die discussie af te splitsen als een kroegtopic?
Het is een beetje de aard van het topic dat het actuele onderwerp fluctueert met wat op dit moment in het nieuws is. Gegeven dat Wilders net heeft aangegeven zijn claim op het torentje op te geven is het logisch dat er nu gespeculeerd wordt over wie dan wel premier wordt. Ik heb wel even een modbreak geplaatst om op het niveau te letten, want dat zakte inderdaad een paar keer door de ondergrens. Het is wel een laagdrempelig topic, maar geen kroeg.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

NMH schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 21:00:
[...]

Het is een beetje de aard van het topic dat het actuele onderwerp fluctueert met wat op dit moment in het nieuws is. Gegeven dat Wilders net heeft aangegeven zijn claim op het torentje op te geven is het logisch dat er nu gespeculeerd wordt over wie dan wel premier wordt. Ik heb wel even een modbreak geplaatst om op het niveau te letten, want dat zakte inderdaad een paar keer door de ondergrens.
Denk inderdaad dat een modbreak voldoende mag zijn. Iedereen er aanherinneren dat in de openingpost staat dat er "Geen speculaties zonder fatsoenlijke onderbouwing en bronvermelding" had ook gekund, maar gezien de situatie (het gebrek aan informatie naar buiten toe) zou een te strakke leiding averechts werken. Had ik zelf nog niet echt bij stil gestaan.
Het is wel een laagdrempelig topic, maar geen kroeg.
offtopic:
Platvloers is ook laagdrempelig :+ :X

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Beste mods,
Na enige tijd erop gereflecteerd te hebben voel ik toch enige behoefte om mij uit te spreken over de wijze waarop er omgegaan wordt met discussies ober de algemene en dagelijkse ontwikkelingen rondom het Israël-Palestina conflict.

De dagelijkse ontwikkelingen kunnen niet meer besproken worden en de achtergronden woedt met een strict zero-tolerance beleid gemodereerd. Voorop gesteld vind ik dat de mods geholpen en gefaciliteerd moeten worden in het goede banen leiden van de discussies. GoT kenmerkt zich in mijn beleving door een overwegend hoge kwaliteit van inhoudelijke discussie wat mede mogelijk gemaakt wordt door de moderatie, dank daarvoor.

Tegelijkertijd vind ik dat het Israël-Palestine conflict zo'n afschuwelijk conflict, met name na 7 oktober, dat ik het zero-tolerance beleid er niet passend bij vind. Het huidige conflict is in het ergste geval een genocide en in het beste geval zelfverdediging van een staat wiens handelswijze grote morele en humanitaire vraagtekens opwerpt. Aan welke kant je ook staat, de gijzelaars én de Palestijnen verdienen het dat wij openlijk kunnen praten over zowel de dagelijkse gruwelen.

Ik vraag jullie om begrip dat een dergelijk conflict met zo veel onschuldig menselijk leed geschiedt bepaalde emoties bij mensen op kan werpen die de moderatie wellicht moeilijker maakt, maar dat het besproken moet kunnen worden. Ik had mij voorgenomen om mijn pleidooi bij die topics te houden, maar voel ook de behoefte om de wijze van moderatie te vergelijken met de Landelijke Nederlandse Politiek topic. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in de laatste weken behoorlijk wat off topic discussies heb gezien die met een mod break weer opgelost worden. Ik heb mij in die topic eerlijk gezegd meer gestoord...

Dat gezegd te hebben, ik probeer absoluut niet te zeggen dat ik vind dat jullie wangedrag maar moeten tolereren, maar ik wil wel zeggen dat een zero tolerance beleid geen recht vind doen aan een conflict als deze. Het is een hartverscheurende humanitaire crisis.

Daarom wil ik jullie graag het volgende vragen:
- Open aub weer een dagelijkse ontwikkelingen topic en de achtergronden topic met
- een grotere coulance voor overtreding van topic regels.

Ik heb in alle eerlijkheid liever dat overtreders een tijdelijke threadban krijgen - bedeffende dat ik soms zelf een van de overtreders ben - dan dat een discussie over zo'n conflict helemaal niet gevoerd kan worden.

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 05:54:
- Open aub weer een dagelijkse ontwikkelingen topic en de achtergronden topic met

Ik heb in alle eerlijkheid liever dat overtreders een tijdelijke threadban krijgen - bedeffende dat ik soms zelf een van de overtreders ben - dan dat een discussie over zo'n conflict helemaal niet gevoerd kan worden.
Het doel van een AWM discussie is het onderbouwd uitwisselen van onderbouwde argumenten op basis van betrouwbare bronnen. Gezien de aard en emotionaliteit van het conflict zijn we gaandeweg tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om een manier en vorm van discussie te vinden waarin de discussie ook dat niveau haalt. Ondanks vrijwel continue sturing in het topic bleef het keer op keer ontsporen.

Als sturing niet meer helpt en het niveau van het topic verbeterd niet, dan rest ons uiteindelijk het sluiten van het topic. Dit doen we niet lichtvaardig, maar het is ook zeker niet uniek aan deze situatie, andere onderwerpen vergingen een soortgelijke situatie.

(Bijna) geen enkele moderatie maatregel is permanent, maar een van de criteria waarop een of beide topics weer open kunnen is juist dat het discussie niveau omhoog gaat en de ontsporing significant verminderd. Meer coulance zien we hierdoor juist niet als oplossing.

We staan open voor suggesties voor een vorm waarin de discussie wel gevoerd kan worden op zowel een acceptabel niveau alsmede dat er niet continue moderatie ingrepen noodzakelijk zijn.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

defiant schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:18:
[...]

Het doel van een AWM discussie is het onderbouwd uitwisselen van onderbouwde argumenten op basis van betrouwbare bronnen. Gezien de aard en emotionaliteit van het conflict zijn we gaandeweg tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is om een manier en vorm van discussie te vinden waarin de discussie ook dat niveau haalt. Ondanks vrijwel continue sturing in het topic bleef het keer op keer ontsporen.
Hebben jullie een overzicht van op welke punten het bleef ontsporen en door welke individuen? Want als het vaak dezelfde punten zijn door dezelfde personen zou het meer voor de hand liggen om die personen een Threadban te geven.
Als sturing niet meer helpt en het niveau van het topic verbeterd niet, dan rest ons uiteindelijk het sluiten van het topic. Dit doen we niet lichtvaardig, maar het is ook zeker niet uniek aan deze situatie, andere onderwerpen vergingen een soortgelijke situatie.
How zeker zijn jullie ervan dat een bepaald ogenschijnlijk overtredend gedrag de discussie niet verder helpt? Ik heb het over de zero tolerance aangaande meta discussies. Van wat ik begrijp is de Achtergronden topic de afgelopen keer gesloten door een gebrek aan gezelligheid en mets discussie. Gebrek aan gezelligheid kun je ondervangen door mensen aan te spreken die bot of op de persoon reageren, met desnoods een threadban.

Wat de meta discussies betreft vind ik niet dat het per definitie het niveau van de discussie omlaag brengt. Ik vind het een vorm van discussie voeren die je gesprekspartner tot denken moet zetten over de eigen argumenten. Specifiek in het laatste incident van de threadban, er was een geval van meta discussie maar zeker geen onzinnige meta discussie omdat in mijn beleving een meta discussie in sommige gevallen juist de discussie bevorderd door de logische inconsistenties van de gesprekspartners bloot te leggen.
(Bijna) geen enkele moderatie maatregel is permanent, maar een van de criteria waarop een of beide topics weer open kunnen is juist dat het discussie niveau omhoog gaat en de ontsporing significant verminderd. Meer coulance zien we hierdoor juist niet als oplossing.

We staan open voor suggesties voor een vorm waarin de discussie wel gevoerd kan worden op zowel een acceptabel niveau alsmede dat er niet continue moderatie ingrepen noodzakelijk zijn.
Ik heb het idee dat de Israël/Palestine topic minder fair woedt gemodereerd dan andere topics. De landelijke Nederlandse politiek topic heeft zoals ik eerder aangaf in zeer korte tijd meerder modbreaks gehad om weer on topic te komen. Maar de Israël Palestina voel ik persoonlijk dat er harder opgetreden wordt, in sommige gevallen niet bevorderend.

Mijn suggestie om een discussie toch mogelijk te maken is vergelijkbaar metwaar ik mee begon: overtreders van forum regels opindividuele basis straffen

Meer coulance toepassen in meta discussies omdat het in veel gevallen niet hinderlijk is voor de kwaliteit of voortgang van de discussie.

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 05:54:
Beste mods,
Na enige tijd erop gereflecteerd te hebben voel ik toch enige behoefte om mij uit te spreken over de wijze waarop er omgegaan wordt met discussies ober de algemene en dagelijkse ontwikkelingen rondom het Israël-Palestina conflict.

De dagelijkse ontwikkelingen kunnen niet meer besproken worden en de achtergronden woedt met een strict zero-tolerance beleid gemodereerd. Voorop gesteld vind ik dat de mods geholpen en gefaciliteerd moeten worden in het goede banen leiden van de discussies. GoT kenmerkt zich in mijn beleving door een overwegend hoge kwaliteit van inhoudelijke discussie wat mede mogelijk gemaakt wordt door de moderatie, dank daarvoor.

Tegelijkertijd vind ik dat het Israël-Palestine conflict zo'n afschuwelijk conflict, met name na 7 oktober, dat ik het zero-tolerance beleid er niet passend bij vind. Het huidige conflict is in het ergste geval een genocide en in het beste geval zelfverdediging van een staat wiens handelswijze grote morele en humanitaire vraagtekens opwerpt. Aan welke kant je ook staat, de gijzelaars én de Palestijnen verdienen het dat wij openlijk kunnen praten over zowel de dagelijkse gruwelen.

Ik vraag jullie om begrip dat een dergelijk conflict met zo veel onschuldig menselijk leed geschiedt bepaalde emoties bij mensen op kan werpen die de moderatie wellicht moeilijker maakt, maar dat het besproken moet kunnen worden. Ik had mij voorgenomen om mijn pleidooi bij die topics te houden, maar voel ook de behoefte om de wijze van moderatie te vergelijken met de Landelijke Nederlandse Politiek topic. Ik moet eerlijk bekennen dat ik in de laatste weken behoorlijk wat off topic discussies heb gezien die met een mod break weer opgelost worden. Ik heb mij in die topic eerlijk gezegd meer gestoord...

Dat gezegd te hebben, ik probeer absoluut niet te zeggen dat ik vind dat jullie wangedrag maar moeten tolereren, maar ik wil wel zeggen dat een zero tolerance beleid geen recht vind doen aan een conflict als deze. Het is een hartverscheurende humanitaire crisis.

Ik heb in alle eerlijkheid liever dat overtreders een tijdelijke threadban krijgen - beseffende dat ik soms zelf een van de overtreders ben - dan dat een discussie over zo'n conflict helemaal niet gevoerd kan worden.
Hier ben ik het mee eens.
We hebben het hier over een situatie, wat historische proporties bevat. Een situatie waar veel mensen onwetend over zijn en die kennis nodig hebben vanuit dat soort topics.

Hoe kan je dan zo'n belangrijke topic sluiten?

• D-e-n
@HollovVpo1nt
Precies welk deel van het zero tolerance zou je dan los willen laten? Want dat is me niet helemaal duidelijk. Eén blik op de (sociale) media en ik concludeer dat dat loslaten al niet kan.

Ps.
Ik kwam er zelf niet omdat a) je niks meer kan zeggen zonder in een extreem kamp te worden getrokken en b) ik niet verwacht dat een discussie hier enige bijdrage zou kunnen leveren aan een oplossing.

[ Voor 33% gewijzigd door D-e-n op 20-03-2024 09:50 ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Techkeizer
Even een tegensignaal vanuit mij: Het probleem is dat in een topic waar de emoties oplopen men steeds minder bereid is om kennis op te nemen of te delen, dit terwijl de emoties wel groter wordt. Het is een van de reden waarom ik soms niet meer mee doe in bepaalde topics: Men is daar dan meer bezig om hun emoties ruimte te geven dan hun kennis en inzicht. En net zoals elke mens zal ik daar in meegesleurd worden.

@HollovVpo1nt
Ik begrijp wat je zeg, maar de vergelijking met NL-politiek en die oorlog is natuurlijk wel anders. In die oorlog heb je sowieso twee partijen, het gaat o.a. over geloof en oud (en nieuw) zeer. En zoals het oude gezegde gaat: de waarheid is het eerste slachtoffer in een oorlog. Dus als iemand beweert dat een onderwerp openlijk besproken kan worden dan vraag ik me snel af of we (als ik en de ander) wel genoeg kennis hebben die ook op de waarheid is gestoeld.

Verder heb ik van de mods een paar jaar terug geleerd dat meta-discussies zeer problematisch zijn omdat het dan bijna altijd een aanval op de persoon is of een poging is om de spelregels van de discussie te veranderen. En dit was omdat ik toen twee keer door hun teruggefloten was.
Mijn definitie van een meta-discussie: Een discussie over het gedrag en vorm binnen de discussie centraal staat en de inhoud op de tweede plek komt. Dus iets anders dan off-topic

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

"Historische proporties"? Ik zie geen topics over Jemen, Sudan, Afghanistan, China etc. Juist dat soort hyperbolen maken het al moeizaam om een goede discussie te hebben. De polarisatie, passie (haat) en partijdigheid van de meeste deelnemers maakt dat alleen maar erger.

Voor het in de ether gooien van "Israel slecht", "genocide" zijn er toch zat sociale media kanalen? De mensen die het topic heropend willen hebben waren ook de types die het topic onmogelijk maakten.

Het onderwerp leent zich gewoon niet voor mensen die alleen maar een mening willen roepen.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja, ik vraag me vooral af waarover je wil discussiëren.

De historische achtergrond is wel duidelijk inmiddels.

De huidige achtergrond? Tja, ook die is denk ik wel behoorlijk duidelijk. Het is vrij duidelijk waarom hamas doet wat ze doen, en waarom Israel doet wat het doet. Het achtergrond-topic draaide vooral in cirkeltjes. Meen leek vooral te "discussiëren" om maar te discussiëren.

Een actualiteiten-topic, beetje zoals we die ook voor de oorlog in Oekraine hebben, zou heel nice zijn, maar de realiteit is dat mensen gewoon niet normaal kunnen doen over dit conflict. Users die in andere delen van het forum gewoon toffe gasten zijn, mensen wiens mening ik regelmatig deel, heb ik de meest maffe dingen zien zeggen in de topics over Israel.

Het is simpelweg te emotioneel, en dat ging/gaat prima in de UA-topics omdat de neuzen redelijk dezelfde kant op staan, maar in dit geval niet, want er zijn meerdere kampen die simpelweg geen ruimte zien/hebben voor de andere mening/emotie.

Merk ik zelf ook, ik maak me ook boos om bepaalde users, ik maak me boos om het onrecht, dus ik post er gewoon niet. Want ik weet dat ik heel snel een mooie pushmessage krijg.

Ja, met extreem strakke modacties is er vast wat van te maken, maar dan moet je het topic vrij letterlijk 24/7 modden en iedereen die ook maar een regel een beetje breekt, direct een maand uit AWM weren. En waarschijnlijk heb je dan binnen 4 dagen nog 3 users over.

People as things, that’s where it starts.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
Ik moet zeggen dat ik er zelf duaal in zit. Enerzijds meed ik 't topic omdat 't vaak ontspoorde en vanuit mijn ogen mensen toch wel redelijk vastgeroest zaten in hun blik/visie op het conflict.

Anderzijds hielp 't mij soms wel om nieuwsberichten beter te duiden. Als ik een bericht lees op een nieuwssite dan waren die topics toch vaak een manier om een kritisch geluid te lezen over dat nieuwsbericht en dat helpt toch met 't nadenken/ duiden van het bericht.

Het extra-complexe aan zo'n topic waarin 2 kampen zo lijnrecht tegenover elkaar staan dat de deelnemers vooral merken wat van henzelf weggemod wordt. En vooral de grensgevallen van de 'tegen'partij die wel blijven staan opvallen, waardoor het gevoel ook snel ontstaat dat er eenzijdig gemod wordt.

Dus ik snap ook wel dat de mods het dicht hebben gegooid.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:47:
@HollovVpo1nt
Precies welk deel van het zero tolerance zou je dan los willen laten? Want dat is me niet helemaal duidelijk. Eén blik op de (sociale) media en ik concludeer dat dat loslaten al niet kan.
Ik zou zeggen de zero tolerance aanpassen: 1. strengere moderatie op individuen die overduidelijk andere individuen aanvallen of wiens toon van posts ongewenst is. Ik denk dat als je de gesloten topic leest het vrij snel duidelijk wordt om wat voor gevallen dit gaat....

(de bold en italic is Een verwijzing naar de Style van posten van iemand die daarmee de gehele topic naar mijn mening vervuilt).

2. Meer coulance in meta discussies. Meta discussies zijn in mijn beleving nodig om de inconsistenties in iemands denkbeeld bloot te leggen. Als je de laatste paar pagina's doorleest van de gesloten achtergronden topic, dan is daar een voorbeeld te vinden van een meta discussie die ik inhoudelijk bevorderlijk acht voor de discussie en daarmee legitiem.
DevWouter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:55:
@HollovVpo1nt
Ik begrijp wat je zeg, maar de vergelijking met NL-politiek en die oorlog is natuurlijk wel anders. In die oorlog heb je sowieso twee partijen, het gaat o.a. over geloof en oud (en nieuw) zeer. En zoals het oude gezegde gaat: de waarheid is het eerste slachtoffer in een oorlog. Dus als iemand beweert dat een onderwerp openlijk besproken kan worden dan vraag ik me snel af of we (als ik en de ander) wel genoeg kennis hebben die ook op de waarheid is gestoeld.
Met het risico om hier de inhoud van de oorlog te bespreken: het gaat mij in mindere mate om de achtergronden maar meer om de actualiteiten. De reden dat ik de achtergronden topic aanhaalde is omdat dat nog de enige plek was waar het conflict überhaupt besproken kon worden.

Het conflict zit hem voor mij in een stadium van humanitaire crisis dat de achtergronden plaats moeten maken voor de acute situatie en de handelswijze van het Israël en het Westen.

Ik zie dagelijkse ontwikkelingen via diverse kanalen die berichten over de ernst van het conflict, de humanitaire catastrofe en de politieke verhoudingen tussen Israël en het westen.
Verder heb ik van de mods een paar jaar terug geleerd dat meta-discussies zeer problematisch zijn omdat het dan bijna altijd een aanval op de persoon is of een poging is om de spelregels van de discussie te veranderen. En dit was omdat ik toen twee keer door hun teruggefloten was.
Mijn definitie van een meta-discussie: Een discussie over het gedrag en vorm binnen de discussie centraal staat en de inhoud op de tweede plek komt. Dus iets anders dan off-topic
Ik ben het eens dat jouw definitie van meta-discussie inderdaad ongewenst zou moeten zijn op dit forum. Dat is alleen niet de vorm waar ik het over heb, terechte vraag die je stelt.

In mijn definitie van toelaatbare meta-discussie is een discussie over de inhoudelijke inconsistenties in iemands argumentatie. Als ik iemand een vraag stel en ik een antwoord krijg, dan wil ik dat antwoord ook kunnen wegen tegen de andere argumenten die iemand aanhaalt om de inhoudelijke en morele inconsistenties te bespreken. Concreet voorbeeld uit de recent gesloten topic: iemand haalde een punt aan over fog-of-war als argument dat journalisme niet goed functioneert vanuit Gaza. Ik heb daarop aangegeven dat gerenommeerde journalisten in een open brief toegang hebben geëist van Israël tot Gaza ten behoeve van journalistiek en dat het dus geen fog of war was, maar bewuste blokkade ban toegang. Deze poster was ook niet op de hoogte van die brief en dacht dat het normaal was dat journalisten geen toegang kregen tot conflict gebieden.

De posten in kwestie had het dus 'fout'. En ik wil de overige overtuigingen van die persoon door de bril van die 'fout' bekijken. Ik vind dit een vorm van meta discussie die mijn inziens discussies bevordert. Wat vervolgens niet de discussie bevordert is dat nadat deze persoon op de fout en daaruit volgende hypocritie gewezen is, anderen persoonlijk aan heeft zitten vallen. Maar dan kom ik weer bij het eerste punt, ik vind dat er dan persoonlijk opgetreden moet worden.

In alle eerlijkheid vind ik dat de meest recente sluiting van de topic grotendeels te wijten is aan het gedrag van één dominante poster. Dit zit ik als iemand die meermaals erkend heeft dat ik zelf ook niet het beste jongetje van de klas geweest ben.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

En voor iedereen die zegt 'ik zou niet weten waar we verder over zouden moeten praten', dat is al een reden op zich om een actualiteiten topic te hebben want er is note bene een ICJ uitspraak die Israël boven het hoofd hangt en je je af kunt vragen of de handelingen van Israël die uitspraak respecteert.

Er zijn legio andere voorbeelden te noemen. Het gaat mij erom dat besproken kan worden wat er allemaal plaats vindt tijdens het tegenoffensief sinds 7 oktober en kunnen bespreken wat diens gevolgen zijn voor zowel Gaza als Israël.

We hebben te maken met
- Een ongekend beestachtige Hamas
- een extreem rechts kabinet in Israël, wiens vertegenwoordigers genocidale uitspraken hebben gedaan en er mogelijk naar gehandeld wordt in de praktijk
- Censuur van journalistiek in Gaza
- Een humanitaire crisis
Etc etc etc

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

HollovVpo1nt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:25:
(de bold en italic is Een verwijzing naar de Style van posten van iemand die daarmee de gehele topic naar mijn mening vervuilt).
Daar is een spreekwoord voor: Je ziet de splinter in andermans oog, maar niet de balk in het eigen oog.
2. Meer coulance in meta discussies. Meta discussies zijn in mijn beleving nodig om de inconsistenties in iemands denkbeeld bloot te leggen. Als je de laatste paar pagina's doorleest van de gesloten achtergronden topic, dan is daar een voorbeeld te vinden van een meta discussie die ik inhoudelijk bevorderlijk acht voor de discussie en daarmee legitiem.
...
In mijn definitie van toelaatbare meta-discussie is een discussie over de inhoudelijke inconsistenties in iemands argumentatie.
Het is niet jouw taak om andermans denkbeelden te ontleden, dit is vaak de eerste stap naar stroman redeneringen door valse voorstellingen en interpretaties, en andere drogredenen en discussietrucjes.
In alle eerlijkheid vind ik dat de meest recente sluiting van de topic grotendeels te wijten is aan het gedrag van één dominante poster. Dit zit ik als iemand die meermaals erkend heeft dat ik zelf ook niet het beste jongetje van de klas geweest ben.
De redenering hierboven laat zien dat je heel eenzijdig naar dat topic kijkt, vanuit een "ik sta aan de goede kant" visie. Dat maakt het al zinloos het topic te heropenen.

• Brent
RobinHood schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:29:
Het is simpelweg te emotioneel, en dat ging/gaat prima in de UA-topics omdat de neuzen redelijk dezelfde kant op staan, maar in dit geval niet, want er zijn meerdere kampen die simpelweg geen ruimte zien/hebben voor de andere mening/emotie.
Voor het geval iemand die meeleest hier een cirkeltrek in ziet: in de UA topics staan de neuzen redelijk dezelfde kant uit omdat de bewijzen daartoe dwingen.

Het bijzondere aan het Israel<>Palestijnse conflict is dat Israël een bijzondere staat is, op een bijzondere manier tot stand gekomen. Zonder daarin op dit moment een stelling in te namen: Israël en het Joodse geloof zijn nauw verbonden en dat maakt alles anders dan anders, ook al zijn andere landen even religieus als Israël. Omgekeerd geld voor Palestina defacto hetzelfde. Dit maakt dat elk statelijk conflict automatisch een religieus conflict is, en dus automatisch iedereen van de op 1 na grootste religie bijna defacto aan een kant staat. Gezien de Europese geschiedenis van Joden staan Westerlingen bijna defacto aan de andere kant.

Vanwege die a priori verbondenheid is het dus extra lastig. Misschien is er een reden dat er geen religie-topic is overigens ;) Het is enerzijds begrijpelijk dat er dus moeizaam of geen discussie mogelijk is, en anderzijds jammer, want dat weerspiegelt dan ook het conflict zelf: er is kennelijk geen makkelijke oplossing. Mijn eerste reactie is dat het conflict te isoleren is van die bredere context, maar nu juist hier is dat lastig, omdat vanalles en nogwat naar die context verwijst.

Wat misschien een leuk experiment zou zijn: de moderatie kiest een gelijk maar klein aantal vertegenwoordigers uit elk (of geen) 'kamp', wel graag mensen die dat tot nu toe inhoudelijk zijn geweest. Een discussie tussen pak m beet 10-15 'experts' zou interessant kunnen zijn om mee te lezen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HollovVpo1nt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 15:25:
[...]

Met het risico om hier de inhoud van de oorlog te bespreken: het gaat mij in mindere mate om de achtergronden maar meer om de actualiteiten. De reden dat ik de achtergronden topic aanhaalde is omdat dat nog de enige plek was waar het conflict überhaupt besproken kon worden.

Het conflict zit hem voor mij in een stadium van humanitaire crisis dat de achtergronden plaats moeten maken voor de acute situatie en de handelswijze van het Israël en het Westen.

Ik zie dagelijkse ontwikkelingen via diverse kanalen die berichten over de ernst van het conflict, de humanitaire catastrofe en de politieke verhoudingen tussen Israël en het westen.
Hmm... Klinkt meer alsof je op zoek bent naar nieuwsgaring en niet een discussie. Zoals gambieter in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij t..." schreef: "Het is niet jouw taak om andermans denkbeelden te ontleden, dit is vaak de eerste stap naar stroman redeneringen door valse voorstellingen en interpretaties, en andere drogredenen en discussietrucjes."

Zie dat trouwens niet kritiek als naar jouw persoon, maar eerder als inzicht in hoe zo'n discussie zich kan (en vaak zal) ontwikkelen.
Ik ben het eens dat jouw definitie van meta-discussie inderdaad ongewenst zou moeten zijn op dit forum. Dat is alleen niet de vorm waar ik het over heb, terechte vraag die je stelt.

In mijn definitie van toelaatbare meta-discussie is een discussie over de inhoudelijke inconsistenties in iemands argumentatie. Als ik iemand een vraag stel en ik een antwoord krijg, dan wil ik dat antwoord ook kunnen wegen tegen de andere argumenten die iemand aanhaalt om de inhoudelijke en morele inconsistenties te bespreken. Concreet voorbeeld uit de recent gesloten topic: iemand haalde een punt aan over fog-of-war als argument dat journalisme niet goed functioneert vanuit Gaza. Ik heb daarop aangegeven dat gerenommeerde journalisten in een open brief toegang hebben geëist van Israël tot Gaza ten behoeve van journalistiek en dat het dus geen fog of war was, maar bewuste blokkade ban toegang. Deze poster was ook niet op de hoogte van die brief en dacht dat het normaal was dat journalisten geen toegang kregen tot conflict gebieden.
Tenzij je de persoon benoemt is het inhoudelijk dus zou ik dat argumenteren weerleggen noemen. Benoem je de persoon (of de vorm waarin men communiceert) dan is het een meta-discussie. Het zou vreemd zijn als we onjuiste informatie niet kunnen weerspreken of de context niet kunnen aanvullen.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:09:
Wat misschien een leuk experiment zou zijn: de moderatie kiest een gelijk maar klein aantal vertegenwoordigers uit elk (of geen) 'kamp', wel graag mensen die dat tot nu toe inhoudelijk zijn geweest. Een discussie tussen pak m beet 10-15 'experts' zou interessant kunnen zijn om mee te lezen.
Hmmm...

Persoonlijk lijkt me dat wel aardig als experiment te doen op een bepaald topic. Ben alleen geen fan van het "kampen" idee. Een debat hoeft geen conflict te zijn. Zolang het merendeel het interessant vind.

Ik zie ook verschillende varianten (live, slow, etc) en methodes om te roteren. Denk wel dat we goed moeten nadenken over de hoeveelheid werk en verplichting het met zich mee brengt. Ook stil staan wat met het publiek gedaan kan worden.

@Moderators: Los van de wenselijkheid. Is het überhaupt mogelijk om in forum een topic read-only te maken behalve voor een paar mensen? Want als het antwoord nee is, dan valt het plan hier op het forum hoe dan ook in het water.

• Brent
DevWouter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:29:
[...]

Hmmm...

Persoonlijk lijkt me dat wel aardig als experiment te doen op een bepaald topic. Ben alleen geen fan van het "kampen" idee. Een debat hoeft geen conflict te zijn. Zolang het merendeel het interessant vind.
Niet het handigste woord inderdaad. Waar ik zelf oprecht naar zoek is een lijst van argumenten voor danwel tegen bij het categoriseren van de tegenreactie van Israël, evt door de tijd heen (misschien was er een punt waarop het niet meer redelijk te noemen viel bijv.). Je leest weleens een argument voor of tegen, maar zelden met eventuele argumenten voor het omgekeerde. Dat is of lijkt dan iemand die toch wel aan een kant staat. En anderzijds is een conflict inherent verdeeld in kampen :P

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:42:
Niet het handigste woord inderdaad. Waar ik zelf oprecht naar zoek is een lijst van argumenten voor danwel tegen bij het categoriseren van de tegenreactie van Israël, evt door de tijd heen (misschien was er een punt waarop het niet meer redelijk te noemen viel bijv.). Je leest weleens een argument voor of tegen, maar zelden met eventuele argumenten voor het omgekeerde. Dat is of lijkt dan iemand die toch wel aan een kant staat. En anderzijds is een conflict inherent verdeeld in kampen :P
Maar dan is een newsfeed van goede bronnen toch beter? Die zijn er echt wel, al zullen er ook weer mensen zijn die het goed of slecht afhankelijk maken van wat er gezegd wordt. Maar dat is weer niet de functie van een forum :)

• Brent
gambieter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:47:
[...]

Maar dan is een newsfeed van goede bronnen toch beter? Die zijn er echt wel, al zullen er ook weer mensen zijn die het goed of slecht afhankelijk maken van wat er gezegd wordt. Maar dat is weer niet de functie van een forum :)
Die integreren argumenten toch niet? Argumenten/analyse vind je meestal onder opinie (en vandaar dat ik altijd auteurs van partijdigheid verdenk :)) of in in-depth artikelen (waar ik er nog geen van gezien heb, maar dat kan helemaal mijn eigen schuld zijn), maar dan lang niet altijd in opsomming en evt afweging. Het bij elkaar zetten van de voors en tegens lijken mij juist 'nieuw'. En uitpluizen wat er precies klopt van de redenatie van een argument is juist wel erg forummy, toch? De beperking tot 'expert' helpt dat bij het beperking van emotionele afleiding.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:42:
[...]

Ik zou als onderwerp NIET die oorlog pakken. Die is dusdanig complex en uitgebreid (historisch, ideologisch, godsdienstig EN emotioneel) dat zelfs echte experts het moeilijk vinden om feiten te bepalen.

En argumenten hoeven niet over "voor" of "tegen" te gaan. Ik baal als stekker dat de meeste mensen denken dat een debat een conflict moet zijn met winnaars en verliezers (zowel in argumentatie als deelnemers).
Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:53:
[...]

Die integreren argumenten toch niet? Argumenten/analyse vind je meestal onder opinie (en vandaar dat ik altijd auteurs van partijdigheid verdenk :)) of in in-depth artikelen (waar ik er nog geen van gezien heb, maar dat kan helemaal mijn eigen schuld zijn), maar dan lang niet altijd in opsomming en evt afweging. Het bij elkaar zetten van de voors en tegens lijken mij juist 'nieuw'. En uitpluizen wat er precies klopt van de redenatie van een argument is juist wel erg forummy, toch? De beperking tot 'expert' helpt dat bij het beperking van emotionele afleiding.
Wat? Nee!
Argumenten en analyses kunnen prima volledig objectief en/of feitelijk zijn.
En een lijstje pro's en con's bestaan echt wel, maar dat gaat over hoeveel waarde we kunnen verkrijgen ("a is beter dan b").

Verder lijkt het me zeer onwenselijk om een gedeelte van het forum uit te sluiten zodat "experts" kunnen babbelen, daar hebben we DM's voor. Het doel zou eerder zijn dat we de experts een podium geven EN een missie/doel wat de rest waardevol vind. Anders is het niks anders dan verheerlijking.

Sorry voor die iets wat felle reactie, maar ik vrees dat we compleet verschillende ideeën hebben.

• Brent
DevWouter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:01:
[...]

Ik zou als onderwerp NIET die oorlog pakken. Die is dusdanig complex en uitgebreid (historisch, ideologisch, godsdienstig EN emotioneel) dat zelfs echte experts het moeilijk vinden om feiten te bepalen.
Feiten is niet het enige dat je zou kunnen bepalen, je zou ook precies het argument voor ingrijpen kunnen uiteenzetten, incl. scope, en dan daar waar je het oneens kunt zijn dat aangeven (in intl. recht verwachten ik regels als 'binnen redelijke grenzen', wat is dan redelijk, kunnen we verwijzen naar een specifiek precedent? etc.)

Ook met mensen die het oneens kun je dat doen, mits men de focus legt op het netjes uitwerken en netjes aangeven waar interpretaties divergeren.
En argumenten hoeven niet over "voor" of "tegen" te gaan. Ik baal als stekker dat de meeste mensen denken dat een debat een conflict moet zijn met winnaars en verliezers (zowel in argumentatie als deelnemers).
Ik zei dat ook niet, ik denk wel dat het heel lastig is iemand in een lopend conflict echt onafhankelijk te vinden. Die zal altijd verdacht worden van neutraliteit, of vice versa.
[...]

Wat? Nee!
Argumenten en analyses kunnen prima volledig objectief en/of feitelijk zijn.
Ik zei dan ook niet dat ze dat niet waren, slechts waar ik ze doorgaans aantref. En een argument en analyse kan ook prima 'kant' kiezen (wie doet een in-depth analyse en trekt geen enkele conclusie?) en toch heel informatief zijn.
En een lijstje pro's en con's bestaan echt wel, maar dat gaat over hoeveel waarde we kunnen verkrijgen ("a is beter dan b").
Ik zou het afwegen inderdaad strikt gescheiden houden. Als jij een doorwrochte lijst pro's-con's hebt, mag je m me pasen (hier of DM).
Verder lijkt het me zeer onwenselijk om een gedeelte van het forum uit te sluiten zodat "experts" kunnen babbelen, daar hebben we DM's voor. Het doel zou eerder zijn dat we de experts een podium geven EN een missie/doel wat de rest waardevol vind. Anders is het niks anders dan verheerlijking.
Nouja, ik bedoel met 'expert' iemand (het lijkt alsof mijn aanhalingstekens zich niet op jouw scherm vertonen trouwens) die goed een argument kan uitwerken, omdat zij bijv. kennis hebben van internationaal recht, de context goed kennen, etc. Zo'n groepje zien collaboreren om tot een lijst voors en tegens te komen met alle haken en ogen daarbij genoteerd lijkt mij een flinke toevoeging, en heel lastig met het open forum (want dat gebeurde natuurlijk niet). Je hebt als je zo'n expert bent ook wat rust nodig. Zie het als een hooggerechtshof zonder die authoriteit :P Ook al zit ik er niet in, soms vind ik het toch nuttig om eens een uitspraak te lezen.
Sorry voor die iets wat felle reactie, maar ik vrees dat we compleet verschillende ideeën hebben.
Geen probleem. Ik deed een voorstel, dan kan ik kritiek verwachten. Ik heb her en der dus geprobeerd mijzelf beter uit te leggen. Hopelijk helpt dat iets. Uiteindelijk denk ik dat mensen slechts zelden verschillende ideeen hebben, ze hebben het slechts nooit eens goed uitgeplozen samen wat ze nu precies in gedachten hebben ;) Waarmee niet gezegd is dat er geen betere voorstellen zijn.

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
DevWouter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:29:
[...]
@Moderators: Los van de wenselijkheid. Is het überhaupt mogelijk om in forum een topic read-only te maken behalve voor een paar mensen? Want als het antwoord nee is, dan valt het plan hier op het forum hoe dan ook in het water.
Naar mijn beste weten is dit niet mogelijk en kunnen rechten alleen op forumniveau worden toegekend.

• D-e-n
[...]

Dan creëer je een soort eersterangs en tweederangs burgers. Lijkt me tegen het idee van een forum ingaan. Daarbij is de keuze van wie dat mogen zijn dan wel erg subjectief.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

DevWouter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:12:
[...]

Hmm... Klinkt meer alsof je op zoek bent naar nieuwsgaring en niet een discussie.
Kan mij voorstellen dat het zo over komt, maar ik bedoelde dat niet. Ik bedoel dat ik op zoek ben naar een dagelijkse ontwikkelingen topic zoals De Dagelijkse ontwikkelingen topic in de Oekraïne oorlog die uiteindelijk overgegaan is naar het Strijdverloop topic.
Zoals gambieter in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij t..." schreef: "Het is niet jouw taak om andermans denkbeelden te ontleden, dit is vaak de eerste stap naar stroman redeneringen door valse voorstellingen en interpretaties, en andere drogredenen en discussietrucjes."

Zie dat trouwens niet kritiek als naar jouw persoon, maar eerder als inzicht in hoe zo'n discussie zich kan (en vaak zal) ontwikkelen.
Ik bedoel het niet negatief, maar ik wil in dit feedback topic geen discussie voeren over wat ik wel en niet een discussie voeren vind. Wellicht per DM over doorpraten :).
Tenzij je de persoon benoemt is het inhoudelijk dus zou ik dat argumenteren weerleggen noemen. Benoem je de persoon (of de vorm waarin men communiceert) dan is het een meta-discussie. Het zou vreemd zijn als we onjuiste informatie niet kunnen weerspreken of de context niet kunnen aanvullen.
Het is noch de persoon benoemen, noch onjuiste informatie benoemen. Het is de inconsistentie benoemen in iemands redenering. Ik ben ervan overtuigd dat als iemand A denkt vanwege argument B, maar argument B niet blijkt te kloppen, ik uit zou moeten kunnen bespreken dat omdat B niet klopt, standpunt A een ander argument dan B moet hebben ter onderbouwing. Ik vind dat geen meta discussie, maar juist bevorderlijk voor de discussie.

Wat ik de AWM mods uiteindelijk vraag is om een actualiteiten/ dagelijks ontwikkelingen debat te openen met meer coulance/begrip voor de context van meta discussie en meer op moderatie van individuen te zitten.

Ik besef daarbij absoluut wat ik het moderatie team vraag en spreek nogmaals mijn waardering uit voor het werk dat ze doen om dit een forum te houden waar ik met interesse op bezoek kom voor inhoudelijke discussies.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

HollovVpo1nt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 05:13:
[...]

Ik bedoel het niet negatief, maar ik wil in dit feedback topic geen discussie voeren over wat ik wel en niet een discussie voeren vind. Wellicht per DM over doorpraten :).
Excuus, dat was niet wat ik bedoelde. Ik bedoelde eerder dat bepaalde vorm van communiceren/gedrag sneller ontregeld raakt dan anderen. Virtuozzo noemde dat o.a. scripts. Het invullen van wat een ander bedoelt ipv vragen naar verduidelijking is daar een van.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

NMH schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Naar mijn beste weten is dit niet mogelijk en kunnen rechten alleen op forumniveau worden toegekend.
Bedankt voor het antwoord.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Brent schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:48:
Geen probleem. Ik deed een voorstel, dan kan ik kritiek verwachten. Ik heb her en der dus geprobeerd mijzelf beter uit te leggen. Hopelijk helpt dat iets. Uiteindelijk denk ik dat mensen slechts zelden verschillende ideeen hebben, ze hebben het slechts nooit eens goed uitgeplozen samen wat ze nu precies in gedachten hebben ;) Waarmee niet gezegd is dat er geen betere voorstellen zijn.
Wijze woorden. :)
Zoals ik aangaf denk dat het probleem hier was dat mijn eerste interpretatie van jouw idee een stuk verder weg lag dan wat jij bedoelde. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar toen ik daar gaandeweg achter kwam… Nou ja, je zag mijn schrik reactie O-)

Ps: Wat zijn quotes? Ik zie wel “vliegende komma’s” :+

• Brent
D-e-n schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:45:
[...]

Dan creëer je een soort eersterangs en tweederangs burgers. Lijkt me tegen het idee van een forum ingaan. Daarbij is de keuze van wie dat mogen zijn dan wel erg subjectief.
Het is een methode die wel vaker gebruikt wordt in discussies met veel deelnemers of sterke emoties. Het is duidelijk dat open discussie niet echt werkte, dus ik breng slechts een andere optie op. Ik zie dat het technisch lastig zou zijn, dus het gaat niet door.

• Brent
DevWouter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Ps: Wat zijn quotes? Ik zie wel “vliegende komma’s” :+
:P

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter

Probleem is alleen, wie moeten we dan kiezen? Want ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken om een daadwerkelijk gebalanceerde discussie te krijgen.
Tweede is dat het technisch ook lastig in elkaar zit. Je zou er eigenlijk een apart themaforum voor moeten maken, iedereen default leesrechten en bepaalde ook schrijfrechten geven. Dat is ook niet zomaar gedaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Brent
DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:21:
[...]

Probleem is alleen, wie moeten we dan kiezen? Want ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten aanpakken om een daadwerkelijk gebalanceerde discussie te krijgen.
Tweede is dat het technisch ook lastig in elkaar zit. Je zou er eigenlijk een apart themaforum voor moeten maken, iedereen default leesrechten en bepaalde ook schrijfrechten geven. Dat is ook niet zomaar gedaan.
In eerste instantie dacht ik aan het bestaande gesloten topic aflopen en turfen op goede reacties en hopelijk blijven er genoeg posters over die over het algemeen goede posts plaatsten. Is even een klusje, dat is waar.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
[b]HollovVpo1nt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 05:13:[/
Wat ik de AWM mods uiteindelijk vraag is om een actualiteiten/ dagelijks ontwikkelingen debat te openen met meer coulance/begrip voor de context van meta discussie en meer op moderatie van individuen te zitten.

Ik besef daarbij absoluut wat ik het moderatie team vraag en spreek nogmaals mijn waardering uit voor het werk dat ze doen om dit een forum te houden waar ik met interesse op bezoek kom voor inhoudelijke discussies.
Ik denk dat je een beetje het overzicht mist op hoeveel ingrepen we uitvoeren om de discussie eerder nog een beetje te laten lopen. Dit los je niet op met coulance of begrip voor meta discussies. Die meta discussies zorgen dat het allemaal verder weg dobbert van de inhoud.

Vergeet daarbij niet dat voor escalatie 2 partijen nodig zijn, anders is het gewoon 1 boos iemand die iets typed ;) Dus 'moderatie op individu' is leuk en aardig, helaas hapten mensen in dat topic zo graag en gretig op heel slechte posts dat de kwaliteit heel snel in een 'death spiral' terecht komt.

Overall denk ik dat we misschien de kunst van een echte discussie voeren aan het verliezen zijn en we vooral graag emoties willen uiten, waarbij ook de termen meer een emotionele dan inhoudelijke lading krijgen. Misschien is dat de tijdsgeest ook, dat weet ik niet.

@Brent ook dat is vrij moeilijk: wat is goed? (want dan zul je als moderatie ook nog veel meer inhoudelijk moeten gaan kijken). Dit is een voorbeeld van een razend ingewikkeld conflict waarbij er gigantisch veel grijstinten zijn ontstaan door de vele jaren heen dat dit al speelt. In de discussie gaat het al heel snel naar een beeld waarbij het zwart/wit is en dan is de nuance gewoon weg (en dus gaat het een vervelende discussie worden of gewoon een heel slechte discussie).

• Brent
@polthemol Je kunt die club kwa samenstelling natuurlijk ook tweaken, ik zou ook niet eens proberen om het in 1 keer goed te doen :P Maar ik merk dat er eigenlijk niemand enthousiast van wordt, dus daarmee is het geen goed idee :)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Brent schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:25:
[...]

In eerste instantie dacht ik aan het bestaande gesloten topic aflopen en turfen op goede reacties en hopelijk blijven er genoeg posters over die over het algemeen goede posts plaatsten. Is even een klusje, dat is waar.
Ik vrees alleen dat als je nu een onderwerp wil uitkiezen, waar dit vermoedelijk niet zal werken, het Gaza is...

Op persoonlijke titel ook een andere observatie:
Tja, ik denk dat veel wel weten dat mijn achtergrond in de militaire geschiedenis ligt. Ik heb best wat achtergrondkennis over hoe oorlogen gaan en werken. Maar deze is voor mij zelfs een uitschieter. Helaas niet om de wreedheid van oorlogen, in het bijzonder wat een democratisch land, een buurland kan aandoen als deze is aangevallen. Ik wees daar niet voor niks op, meteen toen dit in oktober begon.

Maar hier speelt ook dat er zo ongelofelijk veel geroepen word door alle partijen, en ik helaas steeds de conclusie moet trekken, dat iedereen ontiegelijk hypocriet is. Dat maakt de discussie zo lastig. Het helpt al helemaal niet dat er ook massaal "historische argumenten" worden gebruikt, waarbij ik al snel zie dat het ook verdraaid en selectief is.

Hierbinnen een fatsoenlijke discussie voeren is niet niks. Een gebalanceerde discussie voeren met een paar personen die verschillende kanten, goed vertegenwoordigen, lijkt me helaas een utopie. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DaniëlWW2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:38:
iedereen ontiegelijk hypocriet is.
Dit kunnen we afhandelen met de afkortingen van AITA (Am I the Asshole?) van Reddit: ESH (Everyone Sucks Here).

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@DaniëlWW2 en @Brent de enige optie die ik zie is dat het buiten het forum om gehouden wordt vanwege technische reden en dat er dan een verslag/audio/video hier geplaatst wordt zodat mensen daar wat mee kunnen (want anders kan een privé DM het ook).
Verder sluit ik me volledig aan bij @DaniëlWW2 dat de Gaza oorlog bespreken met nuances een nagenoeg onmogelijk opdracht is. En zelfs als dat gesprek goed gaat dan zullen de "experts" rekening moeten houden dat de niet-deelnemers hun daar inhoudelijk op zullen aangevallen (en dat is wat mag), maar ook persoonlijk (en dat mag niet). Het vervelende is dat ook de inhoudelijke argumenten kunnen escaleren.

@Brent Wat ik me ook even afvraag is of het wel echt noodzakelijk is. Tenzij het topic een hoge doorloopsnelheid heeft kan dit ook makkelijk in een reguliere topic. Er zijn wel vaker mensen die ruis genereren maar dat ervaar ik zelden als hinderlijk. Verder zou ik ook heel hard nadenken over wat D-e-n in "Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij terugkoppelingstopic" schreef. Van mij mogen de deelnemers van het panel dan ook compleet willekeurig gekozen worden en kan men zich inschrijven.
polthemol schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:30:
Overall denk ik dat we misschien de kunst van een echte discussie voeren aan het verliezen zijn en we vooral graag emoties willen uiten, waarbij ook de termen meer een emotionele dan inhoudelijke lading krijgen. Misschien is dat de tijdsgeest ook, dat weet ik niet.
Ik deel dit standpunt volledig.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gambieter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:24:
[...]

Dit kunnen we afhandelen met de afkortingen van AITA (Am I the Asshole?) van Reddit: ESH (Everyone Sucks Here).
Dat zijn oordelen over de persoon/personen. Het idee is dat we het over de inhoud hebben ;)

• Brent
@DevWouter random selectie is inderdaad ook een prima idee.

Stiekem wil ik heel graag mijn eigen hypocrisie ontdekken, maar niets helpt mij daarbij. Elke bron lijkt gekleurd, en een achtergrond artikel dat bijv. sec de meritus van de mogelijkheden van intl. recht verkent heb ik nog niet gevonden. Ik kom niet verder dan dat Hamas min of meer een mafia-wapens-en-drugs-economie in Gaza runt vanuit Qatar, en geen enkele sympathie verdient, dat Israël zwaar overreageert en zich daarbij ook zelf enorm schaad, en dat het leiderschap in beide gebieden de eigen bevolking alleen maar verder heeft weten te radicaliseren. En wat moet ik nu vinden van die apartheid van Israël? Ik bedoel zowel de status van Palestijnen en Arabieren in Israël, als de bijzonderheid van de staat Israël (inderdaad gesticht op een reeds bewoond land en met een religieuze missie, hoe goed bedoeld en begrijpelijk ook kun je daar denk ik terecht wel wat op tegenwerpen).

Ik heb tot nu toe nauwelijks nuttige artikelen/stukjes gelezen die mij bij bovenstaande helpen vaststellen wat klopt en wat ronduit onjuist is, en welke vooroordelen ik precies heb. Is zo'n topic wellicht wat? Enkel links naar in-depth artikelen, met inhoudelijke discussie daarvan? Geen 'nieuws', geen social media links, alleen boeken en lange artikelen en inhoudelijke reactie daarop (weer met onderbouwing in de vorm van boeken of lange artikelen).

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
Ik zit me af te vragen wat een actieve discussie eigenlijk gaat opleveren. In de vorm waarin het ging was het effect op mijzelf dat het er een bijdrage aan heeft geleverd dat ik aardig apathisch voor "de andere kant" ben geworden. Ik denk dat dit een reden is om in de toekomst veel eerder hard in te grijpen in dit soort topics. Ik denk niet dat je het als platform moet willen faciliteren dat een dergelijke vervreemding van elkaar versneld wordt.

Volgens mij is het topic dichthouden de beste optie nu.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DevWouter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:34:
Dat zijn oordelen over de persoon/personen. Het idee is dat we het over de inhoud hebben ;)
Nee, dat is geen oordeel over de discussiedeelnemers (daar zou ik AESH, almost everyone sucks here gebruiken ;) ), maar over het onderwerp Gaza.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gambieter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:51:
[...]

Nee, dat is geen oordeel over de discussiedeelnemers (daar zou ik AESH, almost everyone sucks here gebruiken ;) ), maar over het onderwerp Gaza.
Ah op die fiets. TSS: This Subject Sucks :)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

DevWouter schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:56:
Ah op die fiets. TSS: This Subject Sucks :)
Jij snapt het :p

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Het is niet iets waar graag mee geadverteerd wordt op een (/dit) forum, maar aangezien dit een specifiek onderwerp is waar (volgens mij) nog maar zo weinig mensen daadwerkelijk zin in hebben om over te discussieren zou het natuurlijk ook een optie kunnen zijn om een groeps-dm te starten om specifiek met elkaar te babbelen. Heb je perfecte controle over wie je wel en niet uit wilt nodigen en ook geen last van moderatie. Just sayin. O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Topicstarter
om dit stuk even af te sluiten: we hebben als moderatieteam ook nog eens elkaar uitgevraagd over een herstart/heropening van het Israël/Gazatopic, samen met de punten die hier waren ingebracht. We komen echter niet tot een andere kijk erop: het probleem van te veel tijd kwijt zijn om gierende emoties onder controle te houden krijgen we niet opgelost, dus laten we het topic op slot.

That being said: als het huidige conflict zou veranderen naar serieuze pogingen tot een duurzame vredige oplossing, kunnen we opnieuw kijken.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Denk dat het slim is. Of je zit met een topic dat gierend uit de klauwen loopt, of het wordt kapot gemodereerd. In beide gevallen is zinvolle discussie niet mogelijk en krijgt het een bedenkelijk niveau. Je zit dat ook aan andere topic's die net op het randje van houdbaar blijven, maar eigenlijk geen discussie waarde meer hebben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• NMH

NMH

Moderator General Chat
Topicstarter
naitsoezn schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:27:
Het is niet iets waar graag mee geadverteerd wordt op een (/dit) forum, maar aangezien dit een specifiek onderwerp is waar (volgens mij) nog maar zo weinig mensen daadwerkelijk zin in hebben om over te discussieren zou het natuurlijk ook een optie kunnen zijn om een groeps-dm te starten om specifiek met elkaar te babbelen. Heb je perfecte controle over wie je wel en niet uit wilt nodigen en ook geen last van moderatie. Just sayin. O-)
Die mogelijkheid is er inderdaad en daar heb je geen last van de AWM modjes. ;) Houdt er echter wel rekening mee dat het ook daar geen vrijstaat is; als je bijvoorbeeld iemand de mantel uitveegt via DM en die persoon klaagt daarover, dan kan je dat alsnog onwelkome belangstelling van de crew opleveren.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

polthemol schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:35:
om dit stuk even af te sluiten: we hebben als moderatieteam ook nog eens elkaar uitgevraagd over een herstart/heropening van het Israël/Gazatopic, samen met de punten die hier waren ingebracht. We komen echter niet tot een andere kijk erop: het probleem van te veel tijd kwijt zijn om gierende emoties onder controle te houden krijgen we niet opgelost, dus laten we het topic op slot.

That being said: als het huidige conflict zou veranderen naar serieuze pogingen tot een duurzame vredige oplossing, kunnen we opnieuw kijken.
Dank voor de update. Heel jammer dat dit besluit genomen is, ik vind het een collectief zwaktebod. Een veel gestelde vraag hier is wat zo'n discussie/topic zou brengen, mede in de context van een duurzame oplossing. Daarom wil ik afsluiten met het volgende:

De dagelijkse ontwikkelingen van het conflict van vandaag zijn de achtergronden van het conflict van morgen. Wanneer niet deze dagelijkse ontwikkelingen niet tot ons kunnen nemen, kunnen wegen en analyseren, dan ben ik ervan overtuigd dat we het conflict van morgen als met een kennis en context achterstand beginnen. In dit complexe conflict zie je alle partijen een bepaald moment in de geschiedenis als startpunt kiezen van het conflict om proberen aan te tonen wie de agressor is en dat zal in de toekomst niet veranderen. En ik vind het jammer, erg jammer, dan zo'n cruciaal deel van een politieke spanning en humanitaire crisis na 7 oktober hier niet besproken kan worden en daarmee mogelijk niet gezien wordt.

Heel eerlijk, de 'wat zouden we moeten bespreken' reacties/ vragen doen mij als mens, los van welk kamp, ook een beetje pijn.

,

[ Voor 40% gewijzigd door HollovVpo1nt op 22-03-2024 15:09 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor vragen, opmerkingen of discussies over algemeen beleid binnen het subforum, zoals ook in de topicstart beschreven staat.

Het is niet bedoeld als feedback en commentaar op elkaars postgedrag, maak hiervoor een topic report aan of stuur de AWM moderators een DM.

Bij klachten over specifieke misstanden in topics verwachten we dat er ook een topic report is aangemaakt. Zo kunnen we zien waar het mis is gegaan.

Voor opheldering over individuele sturing zal je de desbetreffende moderator moeten aanspreken via een DM. Kom je er niet uit, dan kan je de admin van het subforum, Orion84 aanspreken.