DevWouter schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:01:
[...]
Ik zou als onderwerp NIET die oorlog pakken. Die is dusdanig complex en uitgebreid (historisch, ideologisch, godsdienstig EN emotioneel) dat zelfs echte experts het moeilijk vinden om feiten te bepalen.
Feiten is niet het enige dat je zou kunnen bepalen, je zou ook precies het argument voor ingrijpen kunnen uiteenzetten, incl. scope, en dan daar waar je het oneens kunt zijn dat aangeven (in intl. recht verwachten ik regels als 'binnen redelijke grenzen', wat is dan redelijk, kunnen we verwijzen naar een specifiek precedent? etc.)
Ook met mensen die het oneens kun je dat doen, mits men de focus legt op het netjes uitwerken en netjes aangeven waar interpretaties divergeren.
En argumenten hoeven niet over "voor" of "tegen" te gaan. Ik baal als stekker dat de meeste mensen denken dat een debat een conflict moet zijn met winnaars en verliezers (zowel in argumentatie als deelnemers).
Ik zei dat ook niet, ik denk wel dat het heel lastig is iemand in een lopend conflict echt onafhankelijk te vinden. Die zal altijd verdacht worden van neutraliteit, of vice versa.
[...]
Wat? Nee!
Argumenten en analyses kunnen prima volledig objectief en/of feitelijk zijn.
Ik zei dan ook niet dat ze dat niet waren, slechts waar ik ze doorgaans aantref. En een argument en analyse kan ook prima 'kant' kiezen (wie doet een in-depth analyse en trekt geen enkele conclusie?) en toch heel informatief zijn.
En een lijstje pro's en con's bestaan echt wel, maar dat gaat over hoeveel waarde we kunnen verkrijgen ("a is beter dan b").
Ik zou het afwegen inderdaad strikt gescheiden houden. Als jij een doorwrochte lijst pro's-con's hebt, mag je m me pasen (hier of DM).
Verder lijkt het me zeer onwenselijk om een gedeelte van het forum uit te sluiten zodat "experts" kunnen babbelen, daar hebben we DM's voor. Het doel zou eerder zijn dat we de experts een podium geven EN een missie/doel wat de rest waardevol vind. Anders is het niks anders dan verheerlijking.
Nouja, ik bedoel met 'expert' iemand (het lijkt alsof mijn aanhalingstekens zich niet op jouw scherm vertonen trouwens) die goed een argument kan uitwerken, omdat zij bijv. kennis hebben van internationaal recht, de context goed kennen, etc. Zo'n groepje zien collaboreren om tot een lijst voors en tegens te komen met alle haken en ogen daarbij genoteerd lijkt mij een flinke toevoeging, en heel lastig met het open forum (want dat gebeurde natuurlijk niet). Je hebt als je zo'n expert bent ook wat rust nodig. Zie het als een hooggerechtshof zonder die authoriteit

Ook al zit ik er niet in, soms vind ik het toch nuttig om eens een uitspraak te lezen.
Sorry voor die iets wat felle reactie, maar ik vrees dat we compleet verschillende ideeën hebben.
Geen probleem. Ik deed een voorstel, dan kan ik kritiek verwachten. Ik heb her en der dus geprobeerd mijzelf beter uit te leggen. Hopelijk helpt dat iets. Uiteindelijk denk ik dat mensen slechts zelden verschillende ideeen hebben, ze hebben het slechts nooit eens goed uitgeplozen samen wat ze nu precies in gedachten hebben

Waarmee niet gezegd is dat er geen betere voorstellen zijn.