Het grote Tweakers-abonnemententopic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste
Acties:
  • 122.834 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

CurlyMo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:18:
Wat me wel opvalt is dat de vele die hier reageren weinig zelf actief zijn op het forum. Ik type dit omdat @sebastius eerder suggereerde dat dat wellicht de tweakers zijn met weinig spreekrecht. Nu realiseer ik me dat dat juist de doelgroep is waar Plus zich op richt. De groep die Tweakers vooral bezoekt / bezocht voor het voorpagina nieuws en niet voor het forum (zoals ik). Behalve als ze zelf hele specifieke vragen hebben.

In dit topic vind je dus vooral twee doelgroepen. De fervent forum bezoekers die eigenlijk weinig last ervaren, want er veranderd niet zoveel. Totdat ze opeens een topic zien dat op een forum topic was geïnspireerd zoals ik. Tot dat moment was ik helemaal niet met Plus bezig.

De andere groep is de nieuwslezer die opeens ziet dat er veel nieuws niet meer beschikbaar was en wat er beschikbaar komt onder Plus zwaar tegenvalt.

De forumbezoeker denkt, ik trek me weer terug op GoT. De nieuwslezer gaan gedesillusioneerd naar een andere site. De nieuwslezer die zich naar het forum verplaatst is daarmee ook duidelijk de nieuwslezer die het aan het hart gaat. Dat realiseer ik me ook steeds meer. Dat zij juist de moeite nemen om hun onvrede te uiten.
Ik denk dat het allemaal niet zo hard gesplitst zwart-wit is. Ik betaal nu voor Plus om drie redenen: Ik vind het leuk om alles te *kunnen* lezen en soms vind ik Plus wel leuk. Ik wil Tweakers, waar ik al jaren best wel veel tijd per dag aan besteed mogelijk maken door geld te gooien. En ten derde: ik heb een schurfthekel aan advertenties en vooral tracking. Het gaat mij niet om het niveau of de frequentie van Plus want... zo briljant zijn een aantal van die artikelen niet en ik had ze ook op het gratis niveau echt niet gemist.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:11
sebastius schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat het allemaal niet zo hard gesplitst zwart-wit is.
Kijk dit topic maar langs. Jij en ik zijn echt een van de zeer weinige met 10.000+ reacties.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:10
CurlyMo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:58:
[...]

Kijk dit topic maar langs. Jij en ik zijn echt een van de zeer weinige met 10.000+ reacties.
Aantal reacties staat toch niet gelijk aan betrokkenheid bij en met tweakers ? Als ik naar mezelf kijk lees ik veel, maar reageer niet vaak op topics of bij artikelen. Maakt dat je dan minder “tweaker”? Je kan ook kijken naar karma, of nog beter page views?

Dit was niet bedoeld als aanval op je punt, ik wilde aangeven dat gebruikers op diverse manieren bijdragen. De een zit meer op het forum en post, de ander meer op V&A, dan weer iemand die op de frontpage bijdragen levert. Weer een ander submit vaak nieuws of modereert vrolijk mee met de + en -.

[ Voor 30% gewijzigd door Jaer op 29-09-2021 18:03 ]

• CurlyMo
Jaer schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:16:
[...]

Aantal reacties staat toch niet gelijk aan betrokkenheid bij en met tweakers ? Als ik naar mezelf kijk lees ik veel, maar reageer niet vaak op topics of bij artikelen. Maakt dat je dan minder “tweaker”?
Dat zeg ik toch ook nergens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-07 14:52

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jaer schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:16:
[...]

Aantal reacties staat toch niet gelijk aan betrokkenheid bij en met tweakers ? Als ik naar mezelf kijk lees ik veel, maar reageer niet vaak op topics of bij artikelen. Maakt dat je dan minder “tweaker”?

Je kan ook kijken naar karma, of nog beter page views?
Ik heb daar een beetje een fluide standpunt in. Ik ben best wel van 'meritocracy', dus dat je ook wel bij moet dragen aan een community om er wat over te zeggen. Sowieso vind ik het heel bijzonder dat steeds 'de community' erbij wordt gehaald terwijl er op Tweakers niet altijd even veel sprake is van community.

Je hebt FP volk dat comments geeft op nieuwsberichten, dingen submit en misschien ook wel reviews schrijft. Dan heb je een club die het forum druk bezoekt, nog anderhalve kip die tweakblogs erbij doet. En dan is die 'community' eigenlijk een venn-diagram. En dan krijg je nog inderdaad de vraag: wat maakt je lid van de community? Dat je de site bezoekt/leest? Dat je reageert? Dat je actief content aandraagt en mensen helpt? Dat je een tweakers diploma hebt? Dat je betaalt?

Ik maak mentaal zelf een aantal categorieên: De donateur (doet eigenlijk niet zo veel meer maar betaalt geld of met clicks). De consument (leest maar brengt zelf niet (zoveel) in, betaalt met clicks en tracking. En de community: de mensen die met hun noeste arbeid mensen informeren, vermaken en helpen. Die gezelligheid vinden in de reacties of op het forum. Die. betalen niet alleen met clicks of abonnementen, maar ook met inbreng in het grote geheel (meritocracy). Zeker bij negatieve reacties kijk ik zelf altijd wel naar de profielen en andere reacties van dat account. Ik heb namelijk weinig behoefte aan mij te laten (mis)leiden door iemand die bijvoorbeeld maar net komt kijken, of al jaren hier lurkt maar eigenlijk nog nooit iets heeft teruggedaan voor de community.

Voor mij, maar nu dwalen we intens af, zou ik af willen van de harde knip tussen frontpage, reviews en forum. Ik zou een nieuws-forum voor me zien waar je in categorieen nieuws kunt posten (wel met moderatie) en op kunt reageren net zoals de rest van het forum. Dat het 1 interface wordt in plaats van 2. Misschien een beetje Reddit achtig, maar ik heb eigenlijk niks met Reddit omdat ik daar m'n weg niet kan vinden. Ik ben er nog niet over uit.

Maar terug naar de abonnementen: ik vind het een heel slimme zet om onder de 'plus' artikelen meteen te zetten 'hoi wil je een abonnement? Hier heb je korting, even tekenen bij het kruisje'. Lekker actionable en mij heb je er mee weten te strikken voor 2,80 per maand :P. Meteen vermelden dat omdat ik zo'n lieve loyale klant ben ik nog extra korting krijg hielp ook. Wat ik nog leuk zou vinden is een structureel systeem ontwerpen (voor zover nog niet aanwezig) waar je met je Meritocracy kortingen kunt scoren op de abonnementen. Dus als je een maand dikke karma hebt verdiend door takkegoeie reviews enzo te doen dat je gewoon een maandje gratis krijgt, of half geld, i dunno. Zoiets zou wel lekker zijn.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• arry16
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-06 10:00
Ik kreeg het gevoel dat er minder non-plus artikelen werden gepubliceerd dit jaar. Eerder is die vraag ook al gesteld, en zijn er statistieken getoond dat dit wel meeviel. Echter zag ik daar geen onderscheid in tussen de artikeltypes. Ik heb dus een overzichtje gemaakt sinds 2017 met het aantal gepubliceerde artikelen per type, en of het plus of geen plus was. Ik wil namelijk geen negatief gevoel hierover hebben als het niet klopt. Mogelijk dat andere hier ook wat aan hebben.

Eerst een aantal opmerkingen bij dit overzicht, want ik heb een aantal keuzes gemaakt die belangrijk zijn om het goed te begrijpen.
  • Ik heb niet alle reviewartikeltypes meegenomen. Voornamelijk omdat er van een aantal er over de jaren heel weinig waren, waardoor een vergelijking geen zin had. Daarbij kan ik niet voorbijgaan aan het feit dat er onder Plus in 2021 een flinke toename is in columns (al ligt dat volgens mij even stil), how-to's, en interviews. Daar geeft Plus dus meer keuze in. En verder, gebruikersreviews zijn natuurlijk niet afkomstig van Tweakers zelf, dus ook die niet meegenomen.
  • Ik heb nieuws artikelen niet meegenomen. Ik vond dit niet interessant, aangezien ik van mening ben het nieuws niet door Tweakers bepaald wordt. En het kan per dag/maand/jaar verschillen of er artikelen zijn waar Plus een meerwaarde aan kan bieden. Zo op het eerste gezicht zag ik hier ook niets noemenswaardig in de afgelopen jaren, maar voel je vrij om dat zelf uit te zoeken.
  • Ik heb de artikelen in 2021 die als Plus gemaakt en gepubliceerd zijn, maar later vrijgegeven zijn, meegenomen als Plus, en dus niet meegeteld als niet-Plus. Zover ik kon terugvinden waren dit 15 achtergrondartikelen en 2 interviews (interviews zijn niet meegenomen). Wat mij betreft maakt dit de vergelijking eerlijker, omdat dit in de toekomst niet meer zal voorkomen, en de intentie voor deze artikelen was Plus. Persoonlijk waardeer ik het in ieder geval van Tweakers dat ze permanent vrijgegeven zijn, i.v.m. de testperiode.
  • Er is gemeld dat er in 2020 al eerder Plus artikelen gemaakt zijn als test, alleen dat die niet zo gemeld/zichtbaar gepubliceerd zijn. Dit was volgens mij voor de beta. Hier heb ik geen overzicht van kunnen vinden, dus hier heb ik geen rekening mee gehouden.
  • Mensen met een account krijgen elke maand 3 credits voor gratis plus artikelen. Over het jaar gezien kan je dus 36 artikelen overhevelen van Plus naar niet-Plus. Dit beïnvloed de balans, maar is niet in het overzicht meegenomen, i.v.m. ieders persoonlijke voorkeuren. Natuurlijk is het voordeel dat je deze credits kan gebruiken voor andere artikeltypes, maar gaat dan wel ten koste van het aantal andere artikelen.
Ik heb 2 tabellen gemaakt, een voor de periode van 1 januari t/m 28 september van een jaar, om dit direct met de daadwerkelijke getallen van 2021 te kunnen vergelijken. Het andere overzicht bevat de periode van 1 januari t/m 31 december. Omdat 2021 nog niet voorbij is, heb ik de bekende cijfers van dit jaar gedeeld door het aantal dagen tussen 01-01 en 28-09, en vermenigvuldigd met 365. Dit is vervolgens afgerond op 0 decimalen, naar de dichtstbijzijnde integer.

Periode van 1 januari t/m 28 september van een jaar:
Jaar/periode2017201720182018201920192020202020212021
TypeNiet plusPlusNiet plusPlusNiet plusPlusNiet plusPlusNiet plusPlus
Achtergrond52064058074015120
BBG90110120180200
Review129011009208201140
Round-up160170250170300
Preview890980860460320
Videoreview720710720500340

Periode van 1 januari t/m 31 december van een jaar (waarbij 2021 na 28 september gemiddeld is doorgerekend naar 31 december):
Achtergrond7108508801061320162
BBG120170170220270
Review17501560128014201540
Round-up250200320250400
Preview9701070920500430
Videoreview910860890640460

Wat mij opvalt zijn een aantal dingen. Om te beginnen kijk ik nu voornamelijk naar de 2e tabel, met de inschatting voor het 4e kwartaal van 2021. Het aantal BBG en Round-up artikelen neemt aardig toe. Ik vind het persoonlijk altijd fijne artikelen, en is meestal voor veel mensen van toepassing. Het aantal review artikelen (product reviews?) is sinds vorig jaar weer toegenomen, net als vorig jaar, alhoewel nog steeds lager dan 3 en 4 jaar geleden. Ik weet niet waarom het daarna even afnam. Wat betreft vorig jaar, toen zijn er sinds eind september heel veel review artikelen bijgekomen (van 82 op 28 september, naar 142 op 31 december). Mogelijk dat dit een aanloop was naar plus, wat wel raar is aangezien er sindsdien maar 1 keer een Plus artikel als review is uitgekomen (nu onder overig). Het aantal previews en videoreviews is ook aardig afgenomen de laatste 2 jaar, maar mogelijk dat bijvoorbeeld Covid daar veel invloed op had.

Kom ik bij achtergrondverhalen. Tot nu toe zijn er dit jaar maar 15 niet-plus achtergrond artikelen. Met een inschatting van 20 tot eind dit jaar. Dat vind ik schrikbarend laag. Zelfs als je daar de 36 credits bij optelt kom je maar op 56, het laagste aantal sinds 2017. Ik wist niet dat dit zo omlaag zou gaan door Plus, is dat ooit voorspeld/gemeld? Is dat in de test/beta periode aangegeven of gewijzigd?

Als ik naar de FAQ van Plus kijk zie ik daar deze claims staan:
Blijft Tweakers ook gratis toegankelijk?
Ja! Het nieuws en de productrecensies die je van ons gewend blijft, blijven gratis toegankelijk. De Plus-artikelen komen in aanvulling op die bestaande artikelen. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Op andere sites die premiumcontent aanbieden is soms het merendeel betaald. Gaat het op Tweakers ook deze kant op?
Nee, veruit het grootste deel van de artikelen die Tweakers publiceert, zijn non-Plus-nieuwsberichten en productreviews. Deze worden niet betaald. Met non-Plus-nieuwsberichten bedoelen we de nieuwsberichten zoals we die al jaren publiceren. Die zijn minder uniek en korter dan Plus-nieuwsberichten.
Wat ik hier eigenlijk mis, is wat hierboven in de tabellen terug te zien is. Namelijk dat als je geen Plus neemt/hebt, dat je minder achtergrondartikelen kan lezen dan vroeger. Van zo'n verandering had ik eigenlijk verwacht hem hierin terug te kunnen lezen, vandaar ook mijn vraag of dit ooit ergens is medegedeeld. Mogelijk dat andere gebruikers of Tweakers dit kan beantwoorden?
Ik was tijdens de beta best positief over het concept van aanvulling op bestaande content, maar als ik toen had geweten dat de bestaande content ook voor een deel zou verminderen, dan had ik daar toch anders tegenaan gekeken.

• CurlyMo
sebastius schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:56:
[...]
Ik maak mentaal zelf een aantal categorieên: De donateur (doet eigenlijk niet zo veel meer maar betaalt geld of met clicks). De consument (leest maar brengt zelf niet (zoveel) in, betaalt met clicks en tracking. En de community: de mensen die met hun noeste arbeid mensen informeren, vermaken en helpen. D
En waar ik dus de knip leg dat als je (door tweakers) jezelf tot de community mag rekenen er ook best andere voorwaarden van toepassing zijn als je óók nog eens betaald. Dan behoor je niet meer tot een van deze groepen, maar tot meerdere groepen tegelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 27-07 22:03

dragonhaertt

@_'.'

arry16 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:03:

Kom ik bij achtergrondverhalen. Tot nu toe zijn er dit jaar maar 15 niet-plus achtergrond artikelen. Met een inschatting van 20 tot eind dit jaar. Dat vind ik schrikbarend laag. Zelfs als je daar de 36 credits bij optelt kom je maar op 56, het laagste aantal sinds 2017. Ik wist niet dat dit zo omlaag zou gaan door Plus, is dat ooit voorspeld/gemeld? Is dat in de test/beta periode aangegeven of gewijzigd?
Nee, dat is nooit expliciet benoemd en heb ik eerder ook aangekaart.

In de update van februari staat:
Zoals we beloofd hebben, blijft het nieuws zoals we dat brachten, plat gezegd het 'standaardnieuws', voor iedereen beschikbaar en hetzelfde geldt voor productreviews en round-ups. Dat was zo, dat is zo en dat zal zo blijven.
Hier had je zelf uit moeten concluderen dat alle categoriën die hier niet expliciet benoemd staan (met name .achtergrond) dus wél plus zou worden. Dit is verder niet expliciet uitgelegd en op commentaar daarover is niet productief gereageerd.

Vandaar ook mijn eerdere comment over 'de zoveelste emmer die overloopt'

In ieder geval heel erg bedankt voor deze analyse, dit schept wat meer duidelijkheid die tweakers zelf niet bereid is was te publiceren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
Het aantal review artikelen (product reviews?) is sinds vorig jaar weer toegenomen, net als vorig jaar, alhoewel nog steeds lager dan 3 en 4 jaar geleden. Ik weet niet waarom het daarna even afnam. Wat betreft vorig jaar, toen zijn er sinds eind september heel veel review artikelen bijgekomen (van 82 op 28 september, naar 142 op 31 december). Mogelijk dat dit een aanloop was naar plus, wat wel raar is aangezien er sindsdien maar 1 keer een Plus artikel als review is uitgekomen (nu onder overig). Het aantal previews en videoreviews is ook aardig afgenomen de laatste 2 jaar, maar mogelijk dat bijvoorbeeld Covid daar veel invloed op had.
Bedankt voor je graafwerk waarop we verder kunnen discussiëren :)

De toename vanaf September 2020 durf ik wel te verklaren door de samenvoeging met HWI in die periode. Toen zijn er een stuk meer redactoren bij gekomen voor Tweakers en is alles wat HWI deed op het 'dagelijks nieuws' na mee verplaatst naar Tweakers.

Persoonlijk ben ik van mening dat je voor een compleet beeld in de periode vóór September 2020 in ieder geval de productreviews van HWI over producten die niet op Tweakers behandeld zijn zou moeten optellen bij het totaal. Al snap ik dat dat natuurlijk niet praktisch is om dat allemaal na te gaan trekken :+

[ Voor 5% gewijzigd door !mark op 29-09-2021 16:15 ]

• Jaer
CurlyMo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:18:
[...]

Dat zeg ik toch ook nergens?
Mijn reactie wat verduidelijkt :)

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 20:55
!mark schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:01:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening dat je voor een compleet beeld in de periode vóór September 2020 in ieder geval de productreviews van HWI over producten die niet op Tweakers behandeld zijn zou moeten optellen bij het totaal. Al snap ik dat dat natuurlijk niet praktisch is om dat allemaal na te gaan trekken :+
Deels, maar het testlab was al samengevoegd. Resultaten hoeven maar 1x gegenereerd te worden, terwijl ze voor 2 reviews gebruikt worden. Je zou dit moeten compenseren, maar ik heb geen idee wat de tijdsverdeling is tussen testen en schrijven.

• SteenMSc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-07 20:55
Ik kreeg het gevoel dat er minder non-plus artikelen werden gepubliceerd dit jaar. Eerder is die vraag ook al gesteld, en zijn er statistieken getoond dat dit wel meeviel. Echter zag ik daar geen onderscheid in tussen de artikeltypes. Ik heb dus een overzichtje gemaakt sinds 2017 met het aantal gepubliceerde artikelen per type, en of het plus of geen plus was. Ik wil namelijk geen negatief gevoel hierover hebben als het niet klopt. Mogelijk dat andere hier ook wat aan hebben.

Eerst een aantal opmerkingen bij dit overzicht, want ik heb een aantal keuzes gemaakt die belangrijk zijn om het goed te begrijpen.
  • Ik heb niet alle reviewartikeltypes meegenomen. Voornamelijk omdat er van een aantal er over de jaren heel weinig waren, waardoor een vergelijking geen zin had. Daarbij kan ik niet voorbijgaan aan het feit dat er onder Plus in 2021 een flinke toename is in columns (al ligt dat volgens mij even stil), how-to's, en interviews. Daar geeft Plus dus meer keuze in. En verder, gebruikersreviews zijn natuurlijk niet afkomstig van Tweakers zelf, dus ook die niet meegenomen.
  • Ik heb nieuws artikelen niet meegenomen. Ik vond dit niet interessant, aangezien ik van mening ben het nieuws niet door Tweakers bepaald wordt. En het kan per dag/maand/jaar verschillen of er artikelen zijn waar Plus een meerwaarde aan kan bieden. Zo op het eerste gezicht zag ik hier ook niets noemenswaardig in de afgelopen jaren, maar voel je vrij om dat zelf uit te zoeken.
  • Ik heb de artikelen in 2021 die als Plus gemaakt en gepubliceerd zijn, maar later vrijgegeven zijn, meegenomen als Plus, en dus niet meegeteld als niet-Plus. Zover ik kon terugvinden waren dit 15 achtergrondartikelen en 2 interviews (interviews zijn niet meegenomen). Wat mij betreft maakt dit de vergelijking eerlijker, omdat dit in de toekomst niet meer zal voorkomen, en de intentie voor deze artikelen was Plus. Persoonlijk waardeer ik het in ieder geval van Tweakers dat ze permanent vrijgegeven zijn, i.v.m. de testperiode.
  • Er is gemeld dat er in 2020 al eerder Plus artikelen gemaakt zijn als test, alleen dat die niet zo gemeld/zichtbaar gepubliceerd zijn. Dit was volgens mij voor de beta. Hier heb ik geen overzicht van kunnen vinden, dus hier heb ik geen rekening mee gehouden.
  • Mensen met een account krijgen elke maand 3 credits voor gratis plus artikelen. Over het jaar gezien kan je dus 36 artikelen overhevelen van Plus naar niet-Plus. Dit beïnvloed de balans, maar is niet in het overzicht meegenomen, i.v.m. ieders persoonlijke voorkeuren. Natuurlijk is het voordeel dat je deze credits kan gebruiken voor andere artikeltypes, maar gaat dan wel ten koste van het aantal andere artikelen.
Ik heb 2 tabellen gemaakt, een voor de periode van 1 januari t/m 28 september van een jaar, om dit direct met de daadwerkelijke getallen van 2021 te kunnen vergelijken. Het andere overzicht bevat de periode van 1 januari t/m 31 december. Omdat 2021 nog niet voorbij is, heb ik de bekende cijfers van dit jaar gedeeld door het aantal dagen tussen 01-01 en 28-09, en vermenigvuldigd met 365. Dit is vervolgens afgerond op 0 decimalen, naar de dichtstbijzijnde integer.

Periode van 1 januari t/m 28 september van een jaar:
Achtergrond52064058074015120
BBG90110120180200
Review129011009208201140
Round-up160170250170300
Preview890980860460320
Videoreview720710720500340

Periode van 1 januari t/m 31 december van een jaar (waarbij 2021 na 28 september gemiddeld is doorgerekend naar 31 december):
Achtergrond7108508801061320162
BBG120170170220270
Review17501560128014201540
Round-up250200320250400
Preview9701070920500430
Videoreview910860890640460

Wat mij opvalt zijn een aantal dingen. Om te beginnen kijk ik nu voornamelijk naar de 2e tabel, met de inschatting voor het 4e kwartaal van 2021. Het aantal BBG en Round-up artikelen neemt aardig toe. Ik vind het persoonlijk altijd fijne artikelen, en is meestal voor veel mensen van toepassing. Het aantal review artikelen (product reviews?) is sinds vorig jaar weer toegenomen, net als vorig jaar, alhoewel nog steeds lager dan 3 en 4 jaar geleden. Ik weet niet waarom het daarna even afnam. Wat betreft vorig jaar, toen zijn er sinds eind september heel veel review artikelen bijgekomen (van 82 op 28 september, naar 142 op 31 december). Mogelijk dat dit een aanloop was naar plus, wat wel raar is aangezien er sindsdien maar 1 keer een Plus artikel als review is uitgekomen (nu onder overig). Het aantal previews en videoreviews is ook aardig afgenomen de laatste 2 jaar, maar mogelijk dat bijvoorbeeld Covid daar veel invloed op had.

Als ik naar de FAQ van Plus kijk zie ik daar deze claims staan:

[...]

[...]

Wat ik hier eigenlijk mis, is wat hierboven in de tabellen terug te zien is. Namelijk dat als je geen Plus neemt/hebt, dat je minder achtergrondartikelen kan lezen dan vroeger. Van zo'n verandering had ik eigenlijk verwacht hem hierin terug te kunnen lezen, vandaar ook mijn vraag of dit ooit ergens is medegedeeld. Mogelijk dat andere gebruikers of Tweakers dit kan beantwoorden?
Ik was tijdens de beta best positief over het concept van aanvulling op bestaande content, maar als ik toen had geweten dat de bestaande content ook voor een deel zou verminderen, dan had ik daar toch anders tegenaan gekeken.
toon volledige bericht
Erg mooi overzicht. Een andere reden dan die @!mark gaf, kan zijn dat in oktober/november best veel launches zijn van games. Daarnaast ook de iPhones en in afgelopen jaren ook andere telefoons. Er worden best veel producten gereleaset voor de feestdagen, dus dat zal dan waarschijnlijk ook meer reviews opleveren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• arry16
dragonhaertt schreef op woensdag 29 september 2021 @ 14:56:
Nee, dat is nooit expliciet benoemd en heb ik eerder ook aangekaart.

Hier had je zelf uit moeten concluderen dat alle categoriën die hier niet expliciet benoemd staan (met name .achtergrond) dus wél plus zou worden. Dit is verder niet expliciet uitgelegd en op commentaar daarover is niet productief gereageerd.

Vandaar ook mijn eerdere comment over 'de zoveelste emmer die overloopt'
Bedankt dan voor de voorzet, dat maakte dat ik de details wilde weten :) .
Dat gevoel krijg ik er ook bij, vooral benoemen wat er niet veranderd en dat Plus een aanvulling is op bestaande content. En zoek zelf maar uit wat daar expliciet niet genoemd wordt. Natuurlijk is het logisch dat er dingen veranderen, en niet alles voorzien kan worden, maar nu is het zo dat vrijwel elk achtergrondartikel Plus wordt, en dat is al sinds het begin zo. Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat dit niet bewust verzwegen of mooier gebracht is.
!mark schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:01:

De toename vanaf September 2020 durf ik wel te verklaren door de samenvoeging met HWI in die periode. Toen zijn er een stuk meer redactoren bij gekomen voor Tweakers en is alles wat HWI deed op het 'dagelijks nieuws' na mee verplaatst naar Tweakers.

Die factor was ik inderdaad vergeten, dat zou het zeker wel verklaren. Eventuele relevante artikelen/reviews van HWI toevoegen zou kunnen, maar hier zit ook overlap in, wat het dan weer niet praktisch maakt. Maar eigenlijk hoeft dat niet eens. Want dat betekend dat de cijfers van september 2020 en terug alleen maar hoger zouden worden. Dat maakt het aantal achtergrondartikelen dat dit jaar gratis uitkomt niet hoger, het zou het verschil hooguit groter maken. Hetzelfde geld voor reviews, al kan je daar denk ik pas wat zinnigs over zeggen als je alles inhoudelijk uitpluist en de omstandigheden in detail weet (minder producten door b.v. Covid geeft minder mogelijkheid op reviews).
Olaf schreef op maandag 27 september 2021 @ 19:14:
Dit artikel is vanuit de redactie niet ingestoken als een productreview. Dat zijn voor ons reviews van courante producten, waar we dan bijvoorbeeld plus- en minpunten voor opstellen en een koppeling met de Pricewatch voor maken. Er is of komt een product beschikbaar. Daar wil je als koper zoveel mogelijk van weten en wij bieden informatie op basis van onze ervaringen en testen die jouw als potentiële koper in staat stellen een weloverwogen keuze over aanschaf te maken.
Mag ik vragen waarom dat artikel nu gewijzigd is van type review naar overig? Het artikeltype review onder alle reviewartikelen wordt voornamelijk voor productreviews gebruikt. Misschien is het een idee om type review te wijzigen naar productreview, en mogelijk een extra type om verschil daartussen te duiden (met terugwerkende kracht is dat natuurlijk wel lastig). Nu worden de term review en review door elkaar gebruikt terwijl ze wat anders betekenen.
Het lijkt me gezien jullie reacties goed om meer helderheid te geven wat nieuws en productreviews op Tweakers zijn, en wanneer een artikel als community-artikel te beschouwen is, zodat duidelijker is wat hierbij te verwachten valt. Ik zal hierover met Eric en Wout zitten en kom er graag op terug.
Ik ben blij dat jullie hier nog altijd mee bezig blijven. Ik ben ook heel erg benieuwd waar we over een tijdje staan/uitkomen. Maar deze uitspraak verbaast mij wel een beetje. Want ik kan mij bijvoorbeeld niet herinneren of terugvinden iets gelezen te hebben over een Plus artikel dat dat niet had moeten zijn volgens jullie. Dat vat ik op als dat de interne communicatie over wat wel/niet plus is onder de redacteuren prima gaat, er zijn geen fouten in de publicaties gemaakt (inhoud niet van toepassing). De eisen van plus zijn dus helder, maar waarom wordt dat niet zo letterlijk gepubliceerd?

Bijvoorbeeld, op mijn werk zijn er interne eisen waaraan de software moet voldoen. Die zijn ook bekend bij de klant. Over die eisen was in het begin nog wel eens discussie met de klant, maar er was hier intern ook onduidelijkheid over. Dat is natuurlijk aangepast of verduidelijkt, en daar zijn nu eigenlijk nooit meer discussies over. Vandaar mijn vraag hoe dat bij jullie gaat, mocht dat nog niet eerder beantwoord zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit nog helemaal niet zo duidelijk is, dat er bijvoorbeeld intern discussies over zijn, en dat de eisen intern verder worden bepaald/verduidelijkt. Maar ook dat is iets wat ik hier niet kan terugvinden, en ik had ook niet verwacht dat hier nog veel in zou wijzigen na de beta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
[...]

Mag ik vragen waarom dat artikel nu gewijzigd is van type review naar overig? Het artikeltype review onder alle reviewartikelen wordt voornamelijk voor productreviews gebruikt. Misschien is het een idee om type review te wijzigen naar productreview, en mogelijk een extra type om verschil daartussen te duiden (met terugwerkende kracht is dat natuurlijk wel lastig). Nu worden de term review en review door elkaar gebruikt terwijl ze wat anders betekenen.
Ik heb het aangepast omdat het niet als review aangemerkt had moeten worden, maar ik snap wel waarom dat is gedaan want de overige typen dekken de lading ook niet volledig (zoals achtergrond). Ik snap de verwarring, opmerkingen en frustratie hier ook heel goed, want het artikel heeft natuurlijk ook kenmerken van een productreview. Het is ook geschreven door reviewers van de reviewredactie en dan is het overkoepelende artikeltype ook nog eens review. Er zijn echter ook verschillen met productreviews. Eerder (voor de komst van Plus) bedachten en publiceerden we ook wel artikelen op basis van testresultaten die afwijkend zijn van een productreview. Door Plus is het voor onszelf ook zoeken wanneer dan wel of niet sprake is van een productreview en hoe we dat onderscheid het beste met de insteek, opmaak enz. tot uiting kunnen laten komen.
[...]

Ik ben blij dat jullie hier nog altijd mee bezig blijven. Ik ben ook heel erg benieuwd waar we over een tijdje staan/uitkomen. Maar deze uitspraak verbaast mij wel een beetje. Want ik kan mij bijvoorbeeld niet herinneren of terugvinden iets gelezen te hebben over een Plus artikel dat dat niet had moeten zijn volgens jullie. Dat vat ik op als dat de interne communicatie over wat wel/niet plus is onder de redacteuren prima gaat, er zijn geen fouten in de publicaties gemaakt (inhoud niet van toepassing). De eisen van plus zijn dus helder, maar waarom wordt dat niet zo letterlijk gepubliceerd?

Bijvoorbeeld, op mijn werk zijn er interne eisen waaraan de software moet voldoen. Die zijn ook bekend bij de klant. Over die eisen was in het begin nog wel eens discussie met de klant, maar er was hier intern ook onduidelijkheid over. Dat is natuurlijk aangepast of verduidelijkt, en daar zijn nu eigenlijk nooit meer discussies over. Vandaar mijn vraag hoe dat bij jullie gaat, mocht dat nog niet eerder beantwoord zijn.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat dit nog helemaal niet zo duidelijk is, dat er bijvoorbeeld intern discussies over zijn, en dat de eisen intern verder worden bepaald/verduidelijkt. Maar ook dat is iets wat ik hier niet kan terugvinden, en ik had ook niet verwacht dat hier nog veel in zou wijzigen na de beta.
toon volledige bericht
Er zijn uiteraard discussies geweest over het Plus-gehalte van artikelen. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat dat bij deze artikelen speelde:
- reviews: Het nut van meer cache - AMD's 3d-cache voor Ryzen-processors
- reviews: Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts

Bij de keuze ze niet Plus te maken speelde onder andere mee hoe uniek het was, in hoeverre je de informatie ook bij andere sites in enigszins vergelijkbare vorm kon vinden. Maar zelfs bij de comments gaf iemand aan dit juist een goed Plus-artikel gevonden te hebben en redacteuren geven natuurlijk op basis van hun kennis duiding bij het achtergrond, dus tja.

Artikelen met testresultaten als onderdeel van Plus hebben we nog niet veel ervaring mee opgedaan tijdens de bèta. Vandaar de noodzaak hier duidelijke richtlijnen voor op te stellen en helderheid voor zowel de redactie als voor jullie te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Olaf schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:31:
[...]

Ik heb het aangepast omdat het niet als review aangemerkt had moeten worden, maar ik snap wel waarom dat is gedaan want de overige typen dekken de lading ook niet volledig (zoals achtergrond).
Gaat het hier nog over te de telefoon review of over de videokaart review?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emperor3s
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:22
[...]

Artikelen met testresultaten als onderdeel van Plus hebben we nog niet veel ervaring mee opgedaan tijdens de bèta. Vandaar de noodzaak hier duidelijke richtlijnen voor op te stellen en helderheid voor zowel de redactie als voor jullie te bieden.
Het lijkt me gezien jullie reacties goed om meer helderheid te geven wat nieuws en productreviews op Tweakers zijn, en wanneer een artikel als community-artikel te beschouwen is, zodat duidelijker is wat hierbij te verwachten valt. Ik zal hierover met Eric en Wout zitten en kom er graag op terug.
Inderdaad, het zou goed zijn om helderheid te geven over Plus-content met testresultaten en/of een link met community-content. Dat heb je nu een aantal keer benoemd.

Enig idee wanneer je met Eric en Wout gaat zitten en hier duidelijkheid over gaat komen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jaer
[...]

Ik heb het aangepast omdat het niet als review aangemerkt had moeten worden, maar ik snap wel waarom dat is gedaan want de overige typen dekken de lading ook niet volledig (zoals achtergrond). Ik snap de verwarring, opmerkingen en frustratie hier ook heel goed, want het artikel heeft natuurlijk ook kenmerken van een productreview. Het is ook geschreven door reviewers van de reviewredactie en dan is het overkoepelende artikeltype ook nog eens review. Er zijn echter ook verschillen met productreviews. Eerder (voor de komst van Plus) bedachten en publiceerden we ook wel artikelen op basis van testresultaten die afwijkend zijn van een productreview. Door Plus is het voor onszelf ook zoeken wanneer dan wel of niet sprake is van een productreview en hoe we dat onderscheid het beste met de insteek, opmaak enz. tot uiting kunnen laten komen.

[...]

Er zijn uiteraard discussies geweest over het Plus-gehalte van artikelen. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat dat bij deze artikelen speelde:
- reviews: Het nut van meer cache - AMD's 3d-cache voor Ryzen-processors
- reviews: Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts

Bij de keuze ze niet Plus te maken speelde onder andere mee hoe uniek het was, in hoeverre je de informatie ook bij andere sites in enigszins vergelijkbare vorm kon vinden. Maar zelfs bij de comments gaf iemand aan dit juist een goed Plus-artikel gevonden te hebben en redacteuren geven natuurlijk op basis van hun kennis duiding bij het achtergrond, dus tja.

toon volledige bericht
Het foutief labelen van artikelen is tijdens de Beta toch ook voorgekomen en behandeld?
Met de borging daarop waarna het weer mis ging met nog een extra controle slag daar weer op?

Toen hebben een aantal forumleden aangegeven dat het wel expres lijkt te gaan om te kijken of er commentaar komt en dit herhaalt zich nu plus live is?

Het gaat me hierbij niet om het artikel zelf en of dit wel of geen plus moet zijn maar om de werkwijze. De beslisboom plus ja/nee moet toch niet zo lastig zijn voor plaatsing?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:46
Na het lezen van het plus-artikel over Facebook en BGP vraag ik me toch wel af wat de doelgroep voor dergelijke plus-artikelen nu is.

De inleiding, daar kan je niets uit halen in dat opzicht. Een haiku kan leuk zijn, maar verder gaat het van de hak op de tak DNS -> BGP zonder toelichting. Dan volgt een stuk herhaling van de eerdere twee artikelen en een toegevoegd stukje wat FB zelf geschreven heeft. Tot zover nul,nul achtergrond of diepgang wat enigszins uniek is.

En dan komt het BGP stuk, waar het artikel om draait lijkt het (en de enige reden waarom dit plus is, gok ik). Maar dat is dan eigenlijk nietszeggend voor iemand die er al wat vanaf weet (nou, laten we zeggen een eerste- of tweedejaars IT-student) en het wordt dusdanig verwoord dat iemand zonder al te veel kennis omtrent dit onderwerp er ook niet zo gek veel mee kan in mijn optiek. Dit terwijl bijv. de NOS al direct een begrijpelijke bondige uitleg uit haar mouw had geschud toen bekend was dat BGP withdrawels een rol speelden.

Voor wie is deze diepgang en achtergrond nu eigenlijk bedoeld? Op dit moment staat het een beetje haaks op mijn verwachtingen, en dat kan ook aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
eric.1 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:07:

[...]

Op dit moment staat het een beetje haaks op mijn verwachtingen, en dat kan ook aan mij liggen.
Dat sowieso :+

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06 13:54
Doordat er voortdurend tweakers plus artikelen als headline op de frontpage staan merk ik dat ik steeds minder vaak neig artikelen te lezen hier. Je moet dan gaan opletten of je wel kan lezen wat je aanklikt, dat vind ik irritant.

Ik snap het wel, dat dit de manier is om abonnementen te pushen. Wat ik jammer vind is dat enorme verspreiding van brede technologische kennis, waar tweakers koning in is, op deze manier aan banden gelegd en ingeperkt wordt voor het brede publiek (dat geen abonnement wil of kan nemen. voor mij is het een keuze).

Wat voor een gevolg heeft het inperken van informatie verspreiding? Helpt dat met algemene technologische bewustwording in nederland, en bij het accepteren, begrijpen of voortstuwen van nieuwe ontwikkelingen of algemeen technologisch gedachtengoed?

En in hoeverre past dat bij de ideologie en visie van Tweakers (en wat is dat eigenlijk?)

Als het noodzaak is om overeind te blijven, dan juich ik het abonnents systeem toe, dan is het niet anders.

Affiliate marketing vanuit pricewatch (of gebeurd dat al?) Zou ik dan een fijner model vinden, tenminste als dat gebeurd zonder producten of shops bovenaan te plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 27-07 22:03

dragonhaertt

@_'.'

Slaveofthewave schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 07:53:
Doordat er voortdurend tweakers plus artikelen als headline op de frontpage staan merk ik dat ik steeds minder vaak neig artikelen te lezen hier. Je moet dan gaan opletten of je wel kan lezen wat je aanklikt, dat vind ik irritant.

Ik snap het wel, dat dit de manier is om abonnementen te pushen. Wat ik jammer vind is dat enorme verspreiding van brede technologische kennis, waar tweakers koning in is, op deze manier aan banden gelegd en ingeperkt wordt voor het brede publiek (dat geen abonnement wil of kan nemen. voor mij is het een keuze).

Wat voor een gevolg heeft het inperken van informatie verspreiding? Helpt dat met algemene technologische bewustwording in nederland, en bij het accepteren, begrijpen of voortstuwen van nieuwe ontwikkelingen of algemeen technologisch gedachtengoed?

En in hoeverre past dat bij de ideologie en visie van Tweakers (en wat is dat eigenlijk?)

Als het noodzaak is om overeind te blijven, dan juich ik het abonnents systeem toe, dan is het niet anders.

Affiliate marketing vanuit pricewatch (of gebeurd dat al?) Zou ik dan een fijner model vinden, tenminste als dat gebeurd zonder producten of shops bovenaan te plaatsen.
toon volledige bericht
Er bestaat al een snippet om plus artikelen te verbergen (y)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• emperor3s
Artikelen met testresultaten als onderdeel van Plus [...] noodzaak hier duidelijke richtlijnen voor op te stellen en helderheid te bieden.
[...] goed om meer helderheid te geven wat nieuws en productreviews op Tweakers zijn, en wanneer een artikel als community-artikel te beschouwen is, zodat duidelijker is wat hierbij te verwachten valt. Ik zal hierover met Eric en Wout zitten en kom er graag op terug.
We zijn nu twee weken verder sinds je eerste belofte om meer duidelijkheid te geven over hoe Tweakers 'reviews' en 'community-artikelen' definieert, en hoe die definities zich verhouden tot wat wel en niet achter de paywall kan of zal gaan.

Wil het vlotten met het overleg met Eric en Wout? Wanneer kunnen we een bericht verwachten? Heb je nog input van ons nodig om je ideeën hierover zo helder mogelijk over te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-06 13:54
dragonhaertt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:30:
[...]

Er bestaat al een snippet om plus artikelen te verbergen (y)
Custom css niet beschikbaar
Deze feature kan je activeren in de karmastore als je voldoende karma hebt verzameld, of is actief als je een abonnement hebt.
8)7

ik verwijs hierbij nog eens terug naar mijn post,
volgens mij heb je de clou daarbij ook gemist ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Slaveofthewave op 10-10-2021 21:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firecrash
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-07 11:59
*knip* vervelende sneer verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door RoD op 12-10-2021 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firecrash

[ Voor 92% gewijzigd door RoD op 12-10-2021 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Slaveofthewave schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

[...]

8)7

Gewoon lekker in Stylish plakken (is er ook voor Firefox en Edge)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-07 21:41
Slaveofthewave schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

[...]

8)7

Je hebt geen abonnement nodig voor custom CSS, Je kan dit ook gewoon kopen met je karma, mits je actief genoeg bent op de site en / of de community je bijdragen hoog genoeg heeft gewaardeerd zodat je voldoende karma hebt verzameld met o.a. waardevolle reacties op het forum of op de FP.

Dat je niet kiest voor een abonnement hoeft dus niet te betekenen dat je geen gebruik kan maken van deze functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:38
Firecrash schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:45:
[...]

Hun ziel is al lang verkocht tijdens de overname. de visie die ze hadden is ook het raam uit, maar eerlijk is eerlijk, zal wel een goede payraise bij gezeten hebben. Want na de overname werd het toch wel heel stil en boem daar was plus.....
Dat staat er echt helemaal los van ze zijn in 2012 al overgenomen door DPG nieuws: De Persgroep neemt Tweakers.net over en daarvoor waren ze ook al een keer overgenomen. (VNU 2006) Als ik het goed heug zat DPG eigenlijk helemaal niet op tweakers te wachten als product… dus roepen dat het sinds dien achteruit gaat en pats boem komt met Plus is onzin.

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 11-10-2021 10:15 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Tom. C
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
reviews: Raspberry Pi als brein van je smarthome - Deel 2: Geïntegreerde domo...

Dit is toch geen how-to? Het is meer een overzicht van domoticaplatformen maar op geen enkel aspect wordt echt diep ingegaan. In plaats daarvan wordt er continu met links verwezen naar fora of artikelen waar wel dieper wordt ingegaan op een aantal zaken. De installatie van Home Assistant als voorbeeld nemende, deze wordt afgedaan met onderstaande met daarbij een link naar de officiële documentatie van HA:

"je schrijft het image eenvoudigweg naar een microSD-kaartje, start je Raspberry Pi ervan op en de installatie begint."

Ik had bij een how-to verwacht dat Tweakers bijvoorbeeld zelf een Raspberry Pi voorziet van een HA installatie en mij laat zien hoe dat in zijn werk gaat. Nu heb ik voor mijn gevoel betaald voor een artikel welke mij telkens doorstuurt naar andere bronnen, dat zoekwerk had ik zelf ook wel kunnen doen. Ik denk dat het belangrijk is om goede verwachtingen te scheppen van een artikeltype, bij dit voorbeeld was ik met een heel ander gevoel/verwachting het artikel gaan lezen als het geen how-to was geweest.

9800X3D | X870e Nova | Corsair Dominator 32GB 6000mhz | TUF RTX 3080TI | Corsair 6500X | Alienware AW3420DW | Thrustmaster T300 RS | ClubSport Pedals V3 | Megane Renault Sport RS 250

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-07 17:02

Sebazzz

3dp

Klopt... als je een goede vergelijking wilt moet je eens een oude ComputerTotaal doorbladeren. Drie of vier pagina's aan screenshots, achtergrond, stappen, etc. Dát is een how-to én meerwaarde.

Ik overweeg een abonnement te nemen wanneer artikelen dat niveau gaan benaderen - niet zoals het nu is. Je kan voor dit beter GoT doorbladeren - de topic starts bevatten meer informatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Sebazzz op 11-10-2021 10:33 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:00

The Zep Man

🏴‍☠️

Dennism schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 09:05:
Je hebt geen abonnement nodig voor custom CSS, Je kan dit ook gewoon kopen met je karma, mits je actief genoeg bent op de site en / of de community je bijdragen hoog genoeg heeft gewaardeerd zodat je voldoende karma hebt verzameld met o.a. waardevolle reacties op het forum of op de FP.
Je hebt geen abonnement of karma nodig voor custom CSS. Het kan ook met een browser extensie.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-07 21:41
The Zep Man schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Je hebt geen abonnement of karma nodig voor custom CSS. Het kan ook met een browser extensie.
Dat is uiteraard ook een optie, echter ging het er mij om dat deze poster deed voorkomen dat je de door Tweakers aangeboden variant alleen met een abonnement kan verkrijgen, en dat klopt simpelweg niet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

Oon schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:34:
[...]

Gewoon lekker in Stylish plakken (is er ook voor Firefox en Edge)
TNX heb het net gedaan en het werkt!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HKLM_
Ondanks dat het geen plus artikel is zie hier het verschil in een artikel en een van mijn redenen om geen abonnement te nemen met deze nieuws kwaliteit.

Zowel Tweakers als Ad brengen een FP bericht over de nieuwe VanMoof fiets zie hier het verschil.

Ad.nl https://www.ad.nl/auto/ni...nelheid-50-km-u~a3896c49/

Tweakers: nieuws: VanMoof introduceert zijn eerste speed pedelec

Hoe moeilijk is het voor Tweakers om een uitgebreider artikel te schrijven over zo iets? Je bent zelfs bij dezelfde club dus AD had je kunnen helpen net als jullie AD helpen… AD geeft in deze meer info en meer foto’s why tweakers why?

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 12-10-2021 17:31 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jap2slow
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-02-2023
HKLM_ schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:29:
Ondanks dat het geen plus artikel is zie hier het verschil in een artikel en een van mijn redenen om geen abonnement te nemen met deze nieuws kwaliteit.

Zowel Tweakers als Ad brengen een FP bericht over de nieuwe VanMoof fiets zie hier het verschil.

Hoe moeilijk is het voor Tweakers om een uitgebreider artikel te schrijven over zo iets? Je bent zelfs bij dezelfde club dus AD had je kunnen helpen net als jullie AD helpen… AD geeft in deze meer info en meer foto’s why tweakers why?
dit was ook het geval bij de uitleg waarom FB offline was. het AD artikel was eerder en uitgebreider.... :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaer

Ah geinig ik het had eerder nog over doelgroep branding door middel van je groep waar je bij hoort.
Logotjes van je "club" met hetzelfde nieuws en dat voor meerdere merken zo delen als "eigen content".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Afgezien van een handjevol leden hier in het topic, boeit het dus blijkbaar vrijwel niemand. Plus topics zijn die 50 ish euro's per jaar mij niet waard. Heel af en toe denk ik, goh, dat wil ik lezen, maar na 3sec google vind je dan een vergelijkbaar topic elders.

Ik snap heel goed dat er geld verdient moet worden. Maar ik besteed geen geld aan matige artikelen. En meer dan matig zijn de plus artikelen die ik tot nu heb gelezen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Er zijn weer een aantal reacties verwijderd die offtopic gingen. Als je een reactie kwijt bent, zie dan de topicstart en de topicwaarschuwing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:22

ManiacsHouse

Scheisse!

emperor3s schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 21:06:
[...]

[...]

We zijn nu twee weken verder sinds je eerste belofte om meer duidelijkheid te geven over hoe Tweakers 'reviews' en 'community-artikelen' definieert, en hoe die definities zich verhouden tot wat wel en niet achter de paywall kan of zal gaan.

Wil het vlotten met het overleg met Eric en Wout? Wanneer kunnen we een bericht verwachten? Heb je nog input van ons nodig om je ideeën hierover zo helder mogelijk over te brengen?
Ik ben ook wel benieuwd. Maar aangezien er geen enkele reactie nog is verschenen de afgelopen weken, verwacht ik of een heel mooi duidelijk verhaal van "hey jongens zo en zo zit het" :) of een verder stilzwijgen wat toch wel jammer zou zijn. :/
Dus we wachten met spanning d:)b

[ Voor 9% gewijzigd door ManiacsHouse op 14-10-2021 07:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14

aex351

I am the one

De matige nieuwsberichten en artikelen hebben mij bewogen om dit topic op te zoeken. En inderdaad, ik deel je mening. Andere websites zijn simpelweg gewoon veel uitgebreider of sneller. Er loopt hier nog een andere topic waar vraagtekens over Tweakers.net zelf wordt geplaatst. Naar mijn mening is dit echt geen tech site meer. Zelfs een matige Windows 11 artikel staat nu gelabeld als 'plus'. Waarbij ze wel doodleuk verwijzen naar 'het forum'.

Tweakers is voor wat het was gewoon een aflopende zaak. Als ik alleen al naar mezelf kijk dan zit ik meer op Reddit voor mijn tech nieuws/discussies dan op Tweakers. Ik verwacht dat zodra het forum nog minder wordt, dat het publiek ook weg blijft van de voorpagina. Denk dat je Tweakers meer kan zien als een Computer Idee online maar dan 'light edition'. Je ziet ook aan de artikelen dat die redacteurs maar een beetje zitten te zwemmen. De passie ontbreekt.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
We hebben de Plus-faq aangepast met een kleine toevoeging om 'nieuws' en 'productreviews' te verduidelijken als artikeltypen die geen onderdeel van Plus worden:
Oud:
Ja! Het nieuws en de productreviews die je van ons gewend blijft, blijven gratis toegankelijk. De Plus-artikelen komen in aanvulling op die bestaande artikelen. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Nieuw:
Ja, uiteraard! Het dagelijkse nieuws en de productreviews blijven gratis toegankelijk. Bij nieuws gaat het om de berichten van gemiddeld enkele alinea’s waarmee we je snel en in de breedte op de hoogte brengen van het technieuws van de dag. Die zijn minder uniek en korter dan Plus-nieuwsberichten. Bij productreviews gaat het om reviews die een algehele bespreking van een of meerdere producten omvatten en een koopadvies bieden. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Oud:
Op andere sites die premiumcontent aanbieden is soms het merendeel betaald. Gaat het op Tweakers ook deze kant op?
Nee, veruit het grootste deel van de artikelen die Tweakers publiceert, zijn non-Plus-nieuwsberichten en productreviews. Deze worden niet betaald. Met non-Plus-nieuwsberichten bedoelen we de nieuwsberichten zoals we die al jaren publiceren. Die zijn minder uniek en korter dan Plus-nieuwsberichten.
Nieuw:
Nee, veruit het grootste deel van de artikelen die Tweakers publiceert, zijn non-Plus-nieuwsberichten en productreviews. Deze worden niet betaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-07 22:49

Jebus4life

BE User

Ik wil toch ook even iets aanhalen (wat al meermaals voorbijgekomen is):

Ik wil op zich graag een Plus abonnement nemen, maar wil eenmalig vooruitbetalen. Geen permanent abonnement. Toch best bijzonder dat m'n deze optie niet wilt aanbieden, ondanks dat hier wel wat vraag naar lijkt.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 18:43

World Citizen

FreeReef.nl

Jebus4life schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:37:
Ik wil toch ook even iets aanhalen (wat al meermaals voorbijgekomen is):

Ik wil op zich graag een Plus abonnement nemen, maar wil eenmalig vooruitbetalen. Geen permanent abonnement. Toch best bijzonder dat m'n deze optie niet wilt aanbieden, ondanks dat hier wel wat vraag naar lijkt.
Het gaat gewoon niet gebeuren en dat is zwaar ***. Ze willen geen jaarlijkse betalingen en dat is al meermaals hard duidelijk gemaakt.

Er rest mij niks anders dan mijn principes overboord te gooien of om te stoppen met betalend lid te zijn. Ik baal er gruwelijk van want ik wil ook niet met addblocker T.net blijven lezen. Dus als ik eerlijk naar mijzelf wil zijn moet ik stoppen met T.net te lezen enkel en alleen omdat ze geen jaarlijkse betalingen meer accepteren.

Met respect voor de keuze van T.net.... Bah, wat een ellende.

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emperor3s
Olaf schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 17:24:
We hebben de Plus-faq aangepast met een kleine toevoeging om 'nieuws' en 'productreviews' te verduidelijken als artikeltypen die geen onderdeel van Plus worden.
En de verduidelijking omtrent wat Tweakers verstaat onder 'community-input' waardoor een artikel wordt vrijgesteld van een Plus-label?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• emperor3s
Nieuw:
Ja, uiteraard! Het dagelijkse nieuws en de productreviews blijven gratis toegankelijk. Bij nieuws gaat het om de berichten van gemiddeld enkele alinea’s waarmee we je snel en in de breedte op de hoogte brengen van het technieuws van de dag. Die zijn minder uniek en korter dan Plus-nieuwsberichten. Bij productreviews gaat het om reviews die een algehele bespreking van een of meerdere producten omvatten en een koopadvies bieden. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Met deze definitie van productreview was het 'oude-videokaarten-artikel' dus inderdaad een productreview en geen Plus. Het was immers een artikel met een 'bespreking van meerdere producten' en een 'koopadvies' (weliswaar in de zin van beste koop in de V&A, niet in de Pricewatch, maar toch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

emperor3s schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:33:
[...]

Met deze definitie van productreview was het 'oude-videokaarten-artikel' dus inderdaad een productreview en geen Plus. Het was immers een artikel met een 'bespreking van meerdere producten' en een 'koopadvies' (weliswaar in de zin van beste koop in de V&A, niet in de Pricewatch, maar toch).
Je laat heel convenient één woordje weg ;) Was het ook een 'algehele' bespreking van een of meerdere producten? O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emperor3s
naitsoezn schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 19:08:
[...]

Je laat heel convenient één woordje weg ;) Was het ook een 'algehele' bespreking van een of meerdere producten? O-)
Ah ja, sorry, iets te snel gelezen. Niet handig natuurlijk voor iets waar maar liefst twee weken zorgvuldig over nagedacht is. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

*knip* dit is geen inhoudelijke bijdrage

[ Voor 88% gewijzigd door RoD op 14-10-2021 21:40 ]

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Bij productreviews gaat het om reviews die een algehele bespreking van een of meerdere producten omvatten en een koopadvies bieden.[/i] Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Mag ik opmerken dat deze beschrijving niets duidelijker is dan de algemene en niet begrepen opmerkingen die gedaan zijn in dit topic.

Voor mijn gevoel is NU nog meer toegegeven dat een aantal van de reviews misschien wel allemaal eigenlijk geen plus hadden moeten zijn. Het woordje Algeheel is bijvoorbeeld door ieder zelf uit te leggen.
Er staat nergens iets over hoe oud het product is. Of er een koppeling moet bestaan met de pricewatch, hoeveel winkels het moeten verkopen. Er staat niets over wat een koop advies is, bij 10 oude videokaarten waar er 1 a 2 als winnaar uit de bus komen is dat ook een verkapt koop advies.

Jullie hadden beloofd om beter te gaan communiceren, er is hier weken tijd voor uitgetrokken. Maar de uitkomst is een zeer onduidelijk stukje tekst die niets maar dan ook niets duidelijker maakt.
Hier kunnen beide kampen (redactie en lezers) helemaal niets mee.
Je blijft zo dezelfde discussies houden, was dit stukje niet precies bedoelt om dat op te lossen?

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 15-10-2021 11:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Anoniem: 1367312 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:34:
[...]
Mag ik opmerken dat deze beschrijving niets duidelijker is dan de algemene en niet begrepen opmerkingen die gedaan zijn in dit topic.

Voor mijn gevoel is NU nog meer toegegeven dat een aantal van de reviews misschien wel allemaal eigenlijk geen plus hadden moeten zijn.
Je trekt de juiste conclusie in mijn ogen, nu nog een ophelderende reactie vanuit Tweakers.
@Olaf Wat is er uit het gesprek gekomen waar je het hier over had? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
dylan111111 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 10:56:
[...]

Je trekt de juiste conclusie in mijn ogen, nu nog een ophelderende reactie vanuit Tweakers.
@Olaf Wat is er uit het gesprek gekomen waar je het hier over had? :)
Ik zou ook nog steeds een veel grotere rol verwachten van @Moonsugar hierin. Communicatie & community management is niet voor niks een vak. Het coördineren van nieuws is toch iets anders dan hierover communiceren naar de buitenwereld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Anoniem: 1367312 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 08:34:
Voor mijn gevoel is NU nog meer toegegeven dat een aantal van de reviews misschien wel allemaal eigenlijk geen plus hadden moeten zijn. Het woordje Algemeen is bijvoorbeeld door ieder zelf uit te leggen.
Het helpt dan ook niet als er niet goed gelezen wordt. Er staat namelijk geen "algemeen" maar "algeheel". Tegen (al-dan-niet bewust) slecht lezende Tweakers valt niet op te communiceren O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
naitsoezn schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Het helpt dan ook niet als er niet goed gelezen wordt. Er staat namelijk geen "algemeen" maar "algeheel". Tegen (al-dan-niet bewust) slecht lezende Tweakers valt niet op te communiceren O-)
Verandert dat iets aan de ambiguïteit? Zie:
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=algemeen
https://synoniemen.net/index.php?zoekterm=algeheel

Het zijn zowel synoniemen van elkaar afhankelijk van de context als woorden die gewoon erg veelzijdig uit te leggen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

je hebt gelijk, ik zal het woordje even veranderen want ook Algeheel is persoonlijk in te vullen.

Ik neem aan dat ze niet tijdens het reviewen van een telefoon ook hem open schroeven en controleren of alle chips goed zijn gesoldeerd.

Of tijdens het reviewen van een computerkast reviewen met een klimaatkast hoe de materialen omgaan met langdurige koude of hitte.

Een product review is NOOIT geheel conform de definitie algeheel. Ze testen alleen maar de zaken die zij belangrijk vinden. Voor een deskundige met de specialisatie glas productie is een "algehele inspectie" heel anders dan voor een glaszetter. Het gebruik van een persoonsafhankelijke definitie is niet handig in het plat slaan van een discussie over definities.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 15-10-2021 11:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
[...]

Maar goed, als we dan alles wat er staat per woord letterlijk nemen dan kunnen we nu ook al concluderen dat een heel deel van het reguliere nieuws onder Plus kan worden gegooid. Niet al het reguliere nieuws is "technieuws" en niet alles is "van de dag". Je kan eigenlijk al zeggen dat hier twee grijze gebieden zijn ingebouwd.

Edit: Oh en het is ook geen aanvulling op bestaande content meer :)

Tevens is algeheel ook maar vaagjes en open voor een discussie. Wederom grijs gebied.
Nieuw:
Nee, veruit het grootste deel van de artikelen die Tweakers publiceert, zijn non-Plus-nieuwsberichten en productreviews. Deze worden niet betaald.
Nu ben ik geen Neerlandicus en dat zal ik nooit worden ook. Maar die tweede komma is hier nogal verstorend?

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 15-10-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
eric.1 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:17:
[...]

[...]

Nu ben ik geen Neerlandicus en dat zal ik nooit worden ook. Maar die tweede komma is hier nogal verstorend?
Zodra die 2e kommen verplaatst naar waar de punt staat en je de punt weghaalt zal het de zin zijn die het zou moeten zijn :P

Verder ben ik het met een ieder hierboven eens, bizar hoe je kan toegeven dat je iets fout doet en daarna zonder te schamen exact hetzelfde fout doet. (Je moet je lezen als Tweakers geen persoonlijke aanval dus)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-07 22:06

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

Om jouw vraag direct te beantwoorden: Het is niet moeilijk voor ons een uitgebreider stuk te schrijven over die VanMoof-aankondiging. Uiteraard had collega Kevin dat prima kunnen doen.

Een interessantere vraag lijkt me waarom we dat niet gedaan hebben, of waarom is gekozen het bericht te schrijven zoals het online is gekomen.

Ik was niet bij het 'traject' voorafgaand aan het maken van het nieuwsbericht betrokken, dus het is enigszins speculeren. Maar als ik zowel het artikel op AD en het bericht bij ons lees, waren er dus nog nauwelijks technische specs bekend. Het lijkt me vooral een eerste productintroductie vanuit VanMoof met beeldmateriaal/renders, een vage releaseperiode en een prijs, en dat was het zo ongeveer wel. Bijna alle technische ins en outs ontbraken. Dan kan ik me wel voorstellen dat er gekozen is voor een ietwat kort, kernachtig nieuwsbericht. Want wat valt er nog meer qua feitelijk info te melden dat we echt niet hadden mogen missen? Weinig.

Uiteraard kan er meer info in, maar dan hebben we het vooral over context en achtergrond. Dat is precies wat het AD deed. Hun artikel leest eigenlijk als een mini-achtergrondje. Qua technische info staat er in ons bericht zelfs nog wel íets meer te lezen. Het stuk op AD is vooral een stuk uitgebreider door de quotes van oprichter Carlier en de kwesties die aan de hand van zijn uitlatingen aan bod komen. De AD-auteur had Carlier zo te lezen direct gesproken en dat leidde inderdaad tot enkele interessante passages, zoals die van de regelgeving. Hadden wij natuurlijk ook kunnen doen, kijken of we hem of de andere oprichter te pakken hadden kunnen krijgen. Misschien is dat zelfs ook wel geprobeerd, dat weet ik niet.

Stel dat was gedaan en gelukt, dan hadden we ook wel wat extra info in ons bericht kunnen stoppen. Dat had ook los van het wel of niet spreken van één de oprichters gekund. Dan was het bericht uitgebreider en misschien wel leuker/beter geweest. Maar dan blijft staan: voegt die extra info echt iets toe aan de kern van het nieuws, namelijk die komende speed pedelec? Misschien wel, maar waarschijnlijk niet. Want er was gewoon niet meer te melden over sec dat nieuwe geïntroduceerde product en ik denk ook niet dat VanMoof in dit geval meer feiten had prijsgegeven.

Volgens mij proef ik hier ook een onderliggende, bredere wens om nieuwsberichten wat uitgebreider/beter/diepgaander te maken? Dat is op zich een interessante kwestie. En dan vind je mij persoonlijk meteen aan je zijde. Maar het gaat niet om mijn of jouw wensen helaas :) Voor zover ik weet wordt zo af en toe via enquêtes e.d. gepolst onder lezers/de community wat men van de huidige invulling van nieuwsberichten vindt. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kom daar al tijdenlang steevast uit naar voren dat de meerderheid de huidige invulling gewenst vindt. Kortom, ons streven om min of meer een enigszins volledig beeld van het technieuws van de dag te geven, in de vorm van gemiddeld een nieuwsbericht of 25. Die 25 kan in theorie natuurlijk ook teruggebracht worden tot ik zeg even iets geks, 5 nieuwsberichten per dag. Dan kan er per bericht heel wat meer tijd geïnvesteerd worden en zullen ze stuk voor stuk beter, uitgebreider en diepgaander zijn. Maar zoiets lijkt me ook weer niet echt gewenst.

Je moet hierin natuurlijk een bepaalde balans vinden. En die balans is nu zoals die eigenlijk al jarenlang is. En dus zal je regelmatig een nieuwsbericht bij ons kunnen vinden dat elders beter/uitgebreider wordt gebracht.

Dit doet me ook denken aan een eerdere, enigszins vergelijkbare discussie die ik had over een ruimtevaartbericht van mij. Even kort de strekking: de kritiek was onder meer dat een artikel bij Ars Technica beter en uitgebreider was en daarmee veel interessanter was voor de lezers die wat meer into ruimtevaart zijn. Tijs en ik schoten daarop in de verdediging, want ja, het was eigenlijk geen eerlijke vergelijking, bijna appels met peren vergelijken. Dat ruimtevaartartikel op Ars was geschreven door Eric Berger die doorgaans uitsluitend over ruimtevaart schrijft en zich doorgaans beperkt tot 1 a 2 stukken per dag. Die luxe heb ik helaas niet. Als ik alleen over space zou schrijven, krijg ik op korte termijn een boze Wout op me dak :+ We zijn tenslotte geen ruimtevaartwebsite. En diezelfde boze Wout zou ik ook op me dak krijgen als ik op een werkdag slechts een enkel nieuwsartikel zou schrijven; soms tikken we er per redacteur hier wel tien per dag over allerlei onderwerpen.

Het zijn nogal verschillende situaties. Die AD-redacteur heeft wellicht wel een halve dag gewijd aan dat stuk en e.e.a van tevoren voorbereid en zich voorgenomen er een soort mini-achtergrondje van te maken. Wij hebben gewoon gekozen voor een kernachtig nieuwsbericht. Je moet nou eenmaal keuzes maken: welk onderwerp is nieuwswaardig, afwegen hoeveel info je in dat bericht propt, de hoeveelheid tijd je erin steekt, en wanneer je het afdoende vindt, etc. Ik zeg niet dat er helemaal geen ruimte was voor een langer bericht zoals dat van het AD, maar goed, daarin maak je keuzes. Dat zeg ik niet om iets goed te praten, maar puur om te schetsen waarom er bij verschillende media verschillende artikelen over hetzelfde onderwerp kunnen en zullen verschijnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-07 22:00

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Laat ik vooropstellen dat ik wat scherp ben op het gegeven dat het merk van Moof, door de term hyperbike te munten, tracht a la Apple een eigen stempel (hekje er omheen) te drukken op het universele spedelic product.

Bij veel tweakers artikelen zou ik meer informatie willen lezen. Niet bij dit artikel. Wat mij betreft is de droge samenvatting dat ook Van Moof een spedelic heeft gecreëerd meer dan voldoende, het kan mij eigenlijk niet droog genoeg. Het AD artikel leest voor mij als een advertorial. Die kant moet tweakers wat mij betreft zeker niet op.

Eerder zou ik het commentaar willen geven dat of iets nieuwswaarde heeft niet afhankelijk zou moeten zijn van een merk (Van Moof) maar van een productrange (Spedelics). Ik zie daarom graag dat een tweakers redactie een strategische keuze maakt dat de spedelics tot een productrange behoren die zich sterk ontwikkelt waardoor ze ons regelmatig op de hoogte houdt van de ontwikkeling bij de verschillende spedelic producenten.

Volgens mij heeft tweakers ook wel eerder over spedelics bericht, zij het nog niet zo structureel (verbeter mij als ik dit mis heb). Zou tweakers ons hierover structureel informeren, dan sluit Van Moof aan bij een lange rij eerdere artikelen, en kunnen wij met referentiekader goed beoordelen of de poging van Van Moof een beetje steek houdt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

[ Voor 98% gewijzigd door RoD op 15-10-2021 14:12 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HKLM_
Koekiemonsterr schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:31:
[...]

Om jouw vraag direct te beantwoorden: Het is niet moeilijk voor ons een uitgebreider stuk te schrijven over die VanMoof-aankondiging. Uiteraard had collega Kevin dat prima kunnen doen.

Een interessantere vraag lijkt me waarom we dat niet gedaan hebben, of waarom is gekozen het bericht te schrijven zoals het online is gekomen.

Ik was niet bij het 'traject' voorafgaand aan het maken van het nieuwsbericht betrokken, dus het is enigszins speculeren. Maar als ik zowel het artikel op AD en het bericht bij ons lees, waren er dus nog nauwelijks technische specs bekend. Het lijkt me vooral een eerste productintroductie vanuit VanMoof met beeldmateriaal/renders, een vage releaseperiode en een prijs, en dat was het zo ongeveer wel. Bijna alle technische ins en outs ontbraken. Dan kan ik me wel voorstellen dat er gekozen is voor een ietwat kort, kernachtig nieuwsbericht. Want wat valt er nog meer qua feitelijk info te melden dat we echt niet hadden mogen missen? Weinig.

Uiteraard kan er meer info in, maar dan hebben we het vooral over context en achtergrond. Dat is precies wat het AD deed. Hun artikel leest eigenlijk als een mini-achtergrondje. Qua technische info staat er in ons bericht zelfs nog wel íets meer te lezen. Het stuk op AD is vooral een stuk uitgebreider door de quotes van oprichter Carlier en de kwesties die aan de hand van zijn uitlatingen aan bod komen. De AD-auteur had Carlier zo te lezen direct gesproken en dat leidde inderdaad tot enkele interessante passages, zoals die van de regelgeving. Hadden wij natuurlijk ook kunnen doen, kijken of we hem of de andere oprichter te pakken hadden kunnen krijgen. Misschien is dat zelfs ook wel geprobeerd, dat weet ik niet.

Stel dat was gedaan en gelukt, dan hadden we ook wel wat extra info in ons bericht kunnen stoppen. Dat had ook los van het wel of niet spreken van één de oprichters gekund. Dan was het bericht uitgebreider en misschien wel leuker/beter geweest. Maar dan blijft staan: voegt die extra info echt iets toe aan de kern van het nieuws, namelijk die komende speed pedelec? Misschien wel, maar waarschijnlijk niet. Want er was gewoon niet meer te melden over sec dat nieuwe geïntroduceerde product en ik denk ook niet dat VanMoof in dit geval meer feiten had prijsgegeven.

Volgens mij proef ik hier ook een onderliggende, bredere wens om nieuwsberichten wat uitgebreider/beter/diepgaander te maken? Dat is op zich een interessante kwestie. En dan vind je mij persoonlijk meteen aan je zijde. Maar het gaat niet om mijn of jouw wensen helaas :) Voor zover ik weet wordt zo af en toe via enquêtes e.d. gepolst onder lezers/de community wat men van de huidige invulling van nieuwsberichten vindt. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij kom daar al tijdenlang steevast uit naar voren dat de meerderheid de huidige invulling gewenst vindt. Kortom, ons streven om min of meer een enigszins volledig beeld van het technieuws van de dag te geven, in de vorm van gemiddeld een nieuwsbericht of 25. Die 25 kan in theorie natuurlijk ook teruggebracht worden tot ik zeg even iets geks, 5 nieuwsberichten per dag. Dan kan er per bericht heel wat meer tijd geïnvesteerd worden en zullen ze stuk voor stuk beter, uitgebreider en diepgaander zijn. Maar zoiets lijkt me ook weer niet echt gewenst.

Je moet hierin natuurlijk een bepaalde balans vinden. En die balans is nu zoals die eigenlijk al jarenlang is. En dus zal je regelmatig een nieuwsbericht bij ons kunnen vinden dat elders beter/uitgebreider wordt gebracht.

Dit doet me ook denken aan een eerdere, enigszins vergelijkbare discussie die ik had over een ruimtevaartbericht van mij. Even kort de strekking: de kritiek was onder meer dat een artikel bij Ars Technica beter en uitgebreider was en daarmee veel interessanter was voor de lezers die wat meer into ruimtevaart zijn. Tijs en ik schoten daarop in de verdediging, want ja, het was eigenlijk geen eerlijke vergelijking, bijna appels met peren vergelijken. Dat ruimtevaartartikel op Ars was geschreven door Eric Berger die doorgaans uitsluitend over ruimtevaart schrijft en zich doorgaans beperkt tot 1 a 2 stukken per dag. Die luxe heb ik helaas niet. Als ik alleen over space zou schrijven, krijg ik op korte termijn een boze Wout op me dak :+ We zijn tenslotte geen ruimtevaartwebsite. En diezelfde boze Wout zou ik ook op me dak krijgen als ik op een werkdag slechts een enkel nieuwsartikel zou schrijven; soms tikken we er per redacteur hier wel tien per dag over allerlei onderwerpen.

Het zijn nogal verschillende situaties. Die AD-redacteur heeft wellicht wel een halve dag gewijd aan dat stuk en e.e.a van tevoren voorbereid en zich voorgenomen er een soort mini-achtergrondje van te maken. Wij hebben gewoon gekozen voor een kernachtig nieuwsbericht. Je moet nou eenmaal keuzes maken: welk onderwerp is nieuwswaardig, afwegen hoeveel info je in dat bericht propt, de hoeveelheid tijd je erin steekt, en wanneer je het afdoende vindt, etc. Ik zeg niet dat er helemaal geen ruimte was voor een langer bericht zoals dat van het AD, maar goed, daarin maak je keuzes. Dat zeg ik niet om iets goed te praten, maar puur om te schetsen waarom er bij verschillende media verschillende artikelen over hetzelfde onderwerp kunnen en zullen verschijnen.
toon volledige bericht
Bedankt voor je uitgebreide reactie en je verwoord het goed, dit is wel een van de reden dat ik minder nieuws lees op de FP AD.nl en Nu.nl zijn jullie regelmatig voor met nieuws en uitgebreide berichtgeving of berichten die ik mis op tweakers . Prima dat dat een keuze is van Tweakers maar niet zeuren als je over x jaar niet meer bestaat.

Cloud ☁️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emperor3s
Niet dat ik nog reken op een echte uitleg waarin evt. ook nuances en 'randgevallen' (bijv. link met de V&A) worden aangestipt, maar voor de vorm: drie weken geleden zei je dat je graag duidelijkheid wil geven over wat een 'community-artikel is'.

Dus voeg nog even een open zinnetje toe aan de faq over 'significante of specifieke bijdrage van een forumgebruiker' ofzo, dan zijn we hier wel klaar mee. :+

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• PWD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10-2024

PWD

Persoonlijk vind ik tot op heden dat de premium artikelen geen meerwaarde bieden.

En ja het is maar een paar euro, Amazon Prime bv kost ook maar 3 euro, maar dat is het meer dan waard.

Ik vind het premium abonnement gewoon het geld niet waard in z’n huidige vorm.

Jammer dat deze koers gevaren wordt, ik merk dat ik hierdoor ook veel minder vaak op tweakers zit.

Ik snap dat Kris Vervaet (CEO) en Dirk Lodewyckx ook een gevulde koek willen bij de koffie, maar bied mensen dan wat voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
PWD schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:22:
En ja het is maar een paar euro, Amazon Prime bv kost ook maar 3 euro, maar dat is het meer dan waard.
Even daargelaten wat de waarde is van een abonnement op Tweakers is dit natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

Amazon is er niet vies van om flink verlies te draaien om marktaandeel te winnen. Iets wat Tweakers, en mening ander bedrijf, zich niet kan veroorloven.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Caayn schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 15:56:
[...]
Even daargelaten wat de waarde is van een abonnement op Tweakers is dit natuurlijk geen eerlijke vergelijking.

Amazon is er niet vies van om flink verlies te draaien om marktaandeel te winnen. Iets wat Tweakers, en mening ander bedrijf, zich niet kan veroorloven.
Er staat op een oud huis in amsterdam geschreven "de kost gaat voor de baat uit"

Dus eerst een constante stroom goede artikelen waar mensen bereid zijn om voor te betalen. Daarna de inkomsten die komen uit een abonnement binnen harken.

Mensen betalen niet voor iets wat in het verleden gratis was en niet beter is geworden.
Als je dat als bedrijf wel voor elkaar krijgt dan is er vaak sprake van:
- Vendor lockin
- Niemand anders het product voor minder aanbied.
- Het veel gemakkelijker is dan bij een goedkopere aanbieder
- Klanten het veel sneller krijgen dan bij een andere aanbieder
- Het product beter is of veel betere service wordt geboden bij reparatie en dergelijke zaken
- Het is voor klanten een status symbool om geassocieerd te worden met jou
Tweakers heeft niet de luxe dat ze een van deze opties kan uitbuiten.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 20-10-2021 11:14 ]

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• .kernel.
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-07 21:28
Het is jammer dat het zover gekomen is, maar ik vind tweakers absoluut geen geld waard. De hele pricewatch, de helft van de artikelen is allemaal gesponsord. Het is nooit genoeg met kapitalisme, meer, meer, meer. Men doet alsof dit nieuwe artikelen zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Aandeelhouders, winstmarges, en het liefst over de rug van de gebruiker. Soms mis je de oude filosofie en vooral Femme. Ooit was dit een site van, voor en door de community, helaas is het nu van een groot uitgeversconcern. Iets wat mij in de weg staat een abo te nemen

[ Voor 15% gewijzigd door .kernel. op 21-10-2021 07:50 ]

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

.kernel. schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:47:
Het is jammer dat het zover gekomen is, maar ik vind tweakers absoluut geen geld waard. De hele pricewatch, de helft van de artikelen is allemaal gesponsord. Het is nooit genoeg met kapitalisme, meer, meer, meer. Men doet alsof dit nieuwe artikelen zijn, maar dat is natuurlijk onzin. Aandeelhouders, winstmarges, en het liefst over de rug van de gebruiker. Soms mis je de oude filosofie en vooral Femme. Ooit was dit een site van, voor en door de community, helaas is het nu van een groot uitgeversconcern. Iets wat mij in de weg staat een abo te nemen
Meer meer meer, aandeelhouders, winst, geld. Het zal vloeken in de kerk zijn, maar de overname door VNU toendertijd (hoe goed bedoeld wellicht) heeft Femme waarschijnlijk ook geen windeieren gelegd. ;) Is zijn goed recht hoor, en hulde voor het oprichten van Tweakers, maar toen met die overname ging het al heel duidelijk een bepaalde kant op... Dus nostalgische gedachten prima, iemand nog steeds op een sokkel plaatsen voor iets van tig jaar geleden prima, maar in deze heeft dat totaal geen meerwaarde meer.

Het laatste volledig met je eens. Het is 1 grote eenheidsworst aan het worden. Met continue gepush om maar vooral een abonnement te nemen. Ach ja o.a. de roundup van goedkope headsets kan ik inmiddels ook lezen op Gelderlander.nl. Dat soort artikelen hoeven we niet eens meer voor naar Tweakers :+

Dat ze niet hebben afgedwongen om Tweakers te vrijwaren van (teveel) commerciële zut maar wel de artikelen op andere sites van DPG gebruiken als ruil valt me tegen. Maar waarschijnlijk hadden ze weinig in te brengen. Of zijn de €-tekens ook voor de crew hier verleidelijker. We zullen nooit weten welke van deze aannames juist zijn.

Dat er iets speelt wat wij niet hoeven of mogen weten lijkt me duidelijk gezien het niet of sporadisch reageren en het soms passief agressief reageren. Als wij het achterste van onze tong laten zien of scherp op de persoon reageren (wat raar dat mensen boos worden als iets waar ze jaren 'bij horen' verkwanselt zien worden) is je post prompt verwijderd want hey hey dat doen we niet hè, dus bij voorbaat sta je 1-0 achter.
Dat het ze geen biet meer interesseert blijkt wel uit het laatste verhaal in dit topic waar men op terug zou komen (mensen op vakantie, overleg zus en zo) Men komt er niet op terug, nee we passen de Plus-FAQ (bericht @Olaf 14 oktober) aan en daar moeten jullie het maar mee doen. Vervolgens reageren mensen daarop en wat volgt? Niks. Geen enkele reactie...
CurlyMo schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Ik zou ook nog steeds een veel grotere rol verwachten van @Moonsugar hierin. Communicatie & community management is niet voor niks een vak. Het coördineren van nieuws is toch iets anders dan hierover communiceren naar de buitenwereld.
Ook bijvoorbeeld iemand als @Moonsugar is in geen velden of wegen te bekennen. Het hoe wat waarom ze er niet is, is niet duidelijk. Desinteresse? Functie elders? 'Ach laat ze lekker zeiken daar in het topic, gewoon negeren'? Ik heb geen idee. @CurlyMo verwoorde het al netjes, ik hou mijn cynische reactie maar achterwege :X
We gaan reageren en dingen in goede banen leiden en mensen gaan er mee bezig etc... Yeah right. Not dus. :F ;w

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• arry16
We hebben de Plus-faq aangepast met een kleine toevoeging om 'nieuws' en 'productreviews' te verduidelijken als artikeltypen die geen onderdeel van Plus worden:
Oud:
Ja! Het nieuws en de productreviews die je van ons gewend blijft, blijven gratis toegankelijk. De Plus-artikelen komen in aanvulling op die bestaande artikelen. Daarnaast kan iedereen met een account elke (kalender)maand gratis drie artikelen uit het Plus-aanbod lezen.
Nieuw:
toon volledige bericht
Fijn dat dit iets verduidelijkt is, maar onder die criteria zou idd het oude videokaarten artikel gewoon een product review zijn. Misschien dit wat verder uitbreiden met wat dan een achtergrond is? Of overig?

Ik ben eigenlijk ook nog steeds benieuwd, zoals ik al eerder vroeg, wanneer aangegeven is dat de invoering van Plus zou betekenen dat achtergrond artikelen vrijwel geheel Plus zouden worden. Ik heb in de aanloop naar Plus steeds gedacht dat er niet veel zou veranderen (want, steeds claimen dat er niets veranderd, zonder specifiek te melden wat er wel veranderd), en dat Plus een aanvulling zou zijn op wat Tweakers op dat moment was. Nu heb ik het gevoel dat er juist is ingeleverd op wat Tweakers was, en alleen door te betalen kom je weer op minimaal datzelfde niveau.

Wat mij betreft heeft Tweakers met deze invulling van Plus een weg gekozen die niet bij Tweakers past (zoals ik het kende/voelde). Zoals Tweakers zelf zegt, in Over Tweakers:
... We zijn nieuwsgierig naar elk detail, zodat we producten goed kunnen vergelijken en onze kennis kunnen delen, vrij toegankelijk en overal beschikbaar. ...
Dat laatste is nu eigenlijk niet zo meer van toepassing, zeker omdat Plus artikelen niet na verloop van tijd alsnog beschikbaar komen. Dat was destijds deels mijn keuze om een abbo te nemen op Hardware Info Magazine, vergelijkingen kwamen uit dat magazine later op de website. Ik had gehoop dat Plus dat ook zou zijn/worden, maar het is vooral een individuele keuze, ik krijg niet het gevoel dat ik er een ander mee help. Sterker nog, door Plus in stand te houden door een abbo te nemen, zou ik juist het vrij toegankelijke van de site tegenwerken. Want stop maar is met een verdienmodel dat goed werkt.
Mijn voorstel, maak een donatiemogelijkheid, en desnoods hiervoor een campagne om Plus artikelen na verloop van tijd toegankelijk te maken voor iedereen. Daar zou ik nou graag aan bijdragen, kennis vrij toegankelijk en overal beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
emperor3s schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 19:18:
[...]

Niet dat ik nog reken op een echte uitleg waarin evt. ook nuances en 'randgevallen' (bijv. link met de V&A) worden aangestipt, maar voor de vorm: drie weken geleden zei je dat je graag duidelijkheid wil geven over wat een 'community-artikel is'.

Dus voeg nog even een open zinnetje toe aan de faq over 'significante of specifieke bijdrage van een forumgebruiker' ofzo, dan zijn we hier wel klaar mee. :+
Die is inderdaad ook toegevoegd aan de faq:
Bovendien worden community-artikelen geen onderdeel van het Plus-abonnement.Hierbij gaat het om artikelen waar de community een substantiële bijdrage aan heeft geleverd. Met andere woorden: het gaat om meer dan alleen een vermelding van een gebruiker of content. De redactie bepaalt vooraf op basis van de gebruikte community-input wanneer er sprake is van een community-artikel.
Wat betreft de nuances en randgevallen. Ik denk niet dat het zin heeft om te pogen om uitputtend eigenschappen van artikelen op een rij te zetten en van elk te bepalen, dit mag wel en niet in Plus/non-Plus, zoals het simpelweg vermelden van V&A, of bepaalde testen of vergelijkingen.
Ik denk dat we met de huidige toevoeging helder maken dat productreviews als reviews: Samsung PM9A1-ssd - 980 PRO voor een prikkie niet onder Plus gaan vallen. Bij Plus moet het bovendien om unieke onderscheidende content gaan en productreviews zie je elders ook, al dan niet minder uitgebreid.
Voor randgevallen helpt de uitleg de redactie ook bij het maken van afwegingen. Voor dit artikel van vandaag is besloten deze niet als Plus te publiceren omdat de focus meer op bespreking van alle relevante eigenschappen van actuele smartphones lag (algehele bespreking) dan op de beschouwing/analyse, die ook onderdeel van het artikel is: reviews: Specs budgettelefoons vergeleken - Goedkope telefoons staan even stil. Een productreview is het niet, maar de aanblik en inhoud lag er uiteindelijk te dicht bij om het als Plus te publiceren.
arry16 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:17:
[...]

Fijn dat dit iets verduidelijkt is, maar onder die criteria zou idd het oude videokaarten artikel gewoon een product review zijn. Misschien dit wat verder uitbreiden met wat dan een achtergrond is? Of overig?
Bij een algehele bespreking bekijk je het hele product, zoals bij videokaarten naar de koelers, afmetingen, temperatuur, geluid, enz. Dat is hier niet aan de orde. Een achtergrond is zo breed, dat het lastig is dit af te bakenen. Zoals hierboven ook gemeld streven we met Plus naar artikelen die onderscheidend zijn en in zekere mate uniek zijn.
Ik ben eigenlijk ook nog steeds benieuwd, zoals ik al eerder vroeg, wanneer aangegeven is dat de invoering van Plus zou betekenen dat achtergrond artikelen vrijwel geheel Plus zouden worden. Ik heb in de aanloop naar Plus steeds gedacht dat er niet veel zou veranderen (want, steeds claimen dat er niets veranderd, zonder specifiek te melden wat er wel veranderd), en dat Plus een aanvulling zou zijn op wat Tweakers op dat moment was. Nu heb ik het gevoel dat er juist is ingeleverd op wat Tweakers was, en alleen door te betalen kom je weer op minimaal datzelfde niveau.
Er is vanaf dag 1 gecommuniceerd dat Plus een aanvulling op het nieuws en productreviews zoals we die brachten en brengen is. Jammer dat je het gevoel hebt dat er ingeleverd is. Het doel is om de site voor iedereen aantrekkelijk te houden. We brengen ook productreviews over meer verschillende onderwerpen en hier zetten we ook stappen voor, waarover later hopenljik meer.
Sterker nog, door Plus in stand te houden door een abbo te nemen, zou ik juist het vrij toegankelijke van de site tegenwerken. Want stop maar is met een verdienmodel dat goed werkt.
Mijn voorstel, maak een donatiemogelijkheid, en desnoods hiervoor een campagne om Plus artikelen na verloop van tijd toegankelijk te maken voor iedereen. Daar zou ik nou graag aan bijdragen, kennis vrij toegankelijk en overal beschikbaar.
Dat is een heel sympathiek voorstel en er zijn er meer die dat voorgesteld hebben, maar daar redden we het niet mee. We hebben lang het Supporter-abonnement van 1 euro per maand gehad, maar dat bleek niet het succes waar we op gehoopt hadden. Het is misschien flauw om te zeggen, maar ook als je Plus neemt, helpt ons dat om de hele site voor iedereen beter te maken. Het advertentiemodel (zeker gezien de toekomst daarvan) en de Pricewatch alleen zijn te wankel om investeringen in meer en betere achtergrondartikelen te rechtvaardigen, even plat gezegd.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

Olaf schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:26:

Wat betreft de nuances en randgevallen. Ik denk niet dat het zin heeft om te pogen om uitputtend eigenschappen van artikelen op een rij te zetten en van elk te bepalen, dit mag wel en niet in Plus/non-Plus, zoals het simpelweg vermelden van V&A, of bepaalde testen of vergelijkingen.
[...]
Prima, moet je ook niet verbaast staan dat mensen telkens dezelfde discussie aangaan.
Ook proef ik hier dat er nog een behoorlijk deel bewust grijs gehouden wordt.
Bij een algehele bespreking bekijk je het hele product, zoals bij videokaarten naar de koelers, afmetingen, temperatuur, geluid, enz. Dat is hier niet aan de orde. Een achtergrond is zo breed, dat het lastig is dit af te bakenen. Zoals hierboven ook gemeld streven we met Plus naar artikelen die onderscheidend zijn en in zekere mate uniek zijn.
Voor mij bij een videokaart zijn 2 dingen belangrijk, performance (90%) en geluid (10%) Ik neem aan dat voor de meeste lezers performance echt het meest belangrijke is en dat jullie het artikel dan opvullen met nog wat extra's is leuk maar niet echt nodig. De vraag blijft dus of het wel of niet een review is. als je de inhoud weegt dan kom ik nog steeds op 90%. 10% verschil zou niet het verschil moeten zijn.

Anders krijg je nog een keer dat een Iphone telefoon review plus wordt omdat normaal besproken wordt welke kleur de behuizing heeft en nu niet.

Het is alleen dat jullie plus artikelen helemaal niet zo "uniek" of "onderscheidend" zijn. Sterker nog ik heb van bijna elk artikel dat tijdens de Beta is gereleased wel een beter artikel elders gelezen. Alleen in het Nederlands is niet voldoende, jullie moeten gewoon de strijd aan met alle Engelstalige fora, tech sites en bedrijven die zich profileren op elk mogelijk media kanaal.
Er is vanaf dag 1 gecommuniceerd dat Plus een aanvulling op het nieuws en productreviews zoals we die brachten en brengen is. Jammer dat je het gevoel hebt dat er ingeleverd is. Het doel is om de site voor iedereen aantrekkelijk te houden. We brengen ook productreviews over meer verschillende onderwerpen en hier zetten we ook stappen voor, waarover later hopenljik meer.
Dat is niet zo, en dat is al enorm vaak weerlegd, een onwaarheid is niet opeens waarheid als je het maar vaak genoeg herhaald. Jullie bedoelden het misschien wel zo, maar het is echt niet zo duidelijk gecommuniceerd. Dit was een leerpunt voor jullie, alleen lijkt het wel dat jullie blijven herhalen hoe duidelijk de communicatie wel niet was.
Het is misschien flauw om te zeggen, maar ook als je Plus neemt, helpt ons dat om de hele site voor iedereen beter te maken.
Alleen ondersteun je dan niet Tweakers maar primair het plus gedeelte. Die mooie stukjes worden namelijk niet gemaakt voor de niet abo houder. Ik zou zeggen als je dan wil sponsoren neem dan hero.

Het is natuurlijk maar de vraag of teruglopende verdienmodellen echt te maken hebben met adblockers of dat mensen steeds vaker buiten Tweakers hun informatie sneller weten te vinden. Dat mainstream media hetzelfde probleem hebben, dat klopt daar loopt het al tientallen jaren achter omdat ze de boot gemist hadden. Het lijkt nu wat beter te gaan maar een paar jaar geleden dacht iedereen dat de papieren media weg zou zijn na een paar jaar. Er zijn genoeg mensen die een goede boterham verdienen en zich niet gedragen als de ouderwetse media. Dat tweakers niet deze mensen volgt maar oplossingen overneemt uit een stervende markt, dat zegt wel wat. Ik hoor nu al van een aantal mensen dat de generaties die dus jonger zijn dan 30 geen gebruik maken van Tweakers. Ik heb het laatst eens gepolst bij wat studenten, die hadden nog nooit van Tweakers gehoord. De mensen die wel gebruik maken van Tweakers weten ook andere sites te vinden die het nieuws sneller publiceren als Tweakers. Als Tweakers zou ik me toch erg zorgen gaan maken als jullie niet spoedig de aansluiting met de jongere generaties weten te vinden. Binnen de huidige groep is groei erg lastig.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 21-10-2021 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 23:19

magician2000

.....

Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:24:
[...]

Prima, moet je ook niet verbaast staan dat mensen telkens dezelfde discussie aangaan.
Ook proef ik hier dat er nog een behoorlijk deel bewust grijs gehouden wordt.

[...]

Voor mij bij een videokaart zijn 2 dingen belangrijk, performance (90%) en geluid (10%) Ik neem aan dat voor de meeste lezers performance echt het meest belangrijke is en dat jullie het artikel dan opvullen met nog wat extra's is leuk maar niet echt nodig. De vraag blijft dus of het wel of niet een review is. als je de inhoud weegt dan kom ik nog steeds op 90%. 10% verschil zou niet het verschil moeten zijn.

Anders krijg je nog een keer dat een Iphone telefoon review plus wordt omdat normaal besproken wordt welke kleur de behuizing heeft en nu niet.

Het is alleen dat jullie plus artikelen helemaal niet zo "uniek" of "onderscheidend" zijn. Sterker nog ik heb van bijna elk artikel dat tijdens de Beta is gereleased wel een beter artikel elders gelezen. Alleen in het Nederlands is niet voldoende, jullie moeten gewoon de strijd aan met alle Engelstalige fora, tech sites en bedrijven die zich profileren op elk mogelijk media kanaal.

[...]

Dat is niet zo, en dat is al enorm vaak weerlegd, een onwaarheid is niet opeens waarheid als je het maar vaak genoeg herhaald. Jullie bedoelden het misschien wel zo, maar het is echt niet zo duidelijk gecommuniceerd. Dit was een leerpunt voor jullie, alleen lijkt het wel dat jullie blijven herhalen hoe duidelijk de communicatie wel niet was.

[...]

Alleen ondersteun je dan niet Tweakers maar primair het plus gedeelte. Die mooie stukjes worden namelijk niet gemaakt voor de niet abo houder. Ik zou zeggen als je dan wil sponsoren neem dan hero.

Het is natuurlijk maar de vraag of teruglopende verdienmodellen echt te maken hebben met adblockers of dat mensen steeds vaker buiten Tweakers hun informatie sneller weten te vinden. Dat mainstream media hetzelfde probleem hebben, dat klopt daar loopt het al tientallen jaren achter omdat ze de boot gemist hadden. Het lijkt nu wat beter te gaan maar een paar jaar geleden dacht iedereen dat de papieren media weg zou zijn na een paar jaar. Er zijn genoeg mensen die een goede boterham verdienen en zich niet gedragen als de ouderwetse media. Dat tweakers niet deze mensen volgt maar oplossingen overneemt uit een stervende markt, dat zegt wel wat. Ik hoor nu al van een aantal mensen dat de generaties die dus jonger zijn dan 30 geen gebruik maken van Tweakers. Ik heb het laatst eens gepolst bij wat studenten, die hadden nog nooit van Tweakers gehoord. De mensen die wel gebruik maken van Tweakers weten ook andere sites te vinden die het nieuws sneller publiceren als Tweakers. Als Tweakers zou ik me toch erg zorgen gaan maken als jullie niet spoedig de aansluiting met de jongere generaties weten te vinden. Binnen de huidige groep is groei erg lastig.
toon volledige bericht
@Anoniem: 1367312 Erg mooi verwoord. Hulde! Het is alleen wel jammer dat de tweakers crew nog steeds niet de hand in eigen boezem wil steken waardoor we hier inderdaad in herhaling vallen (want we wachten nog steeds op antwoorden).

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
magician2000 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:56:
[...]

@Anoniem: 1367312 Erg mooi verwoord. Hulde! Het is alleen wel jammer dat de tweakers crew nog steeds niet de hand in eigen boezem wil steken waardoor we hier inderdaad in herhaling vallen (want we wachten nog steeds op antwoorden).
Grotendeels eens, maar de term mainstream media gebruiken in een betoog is eigenlijk per definitie een diskwalificatie. Toch jammer. Ouderwetse media is nog tot daar aan toe.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:39

Grvy

Bot

Ik hoor nu al van een aantal mensen dat de generaties die dus jonger zijn dan 30 geen gebruik maken van Tweakers. Ik heb het laatst eens gepolst bij wat studenten, die hadden nog nooit van Tweakers gehoord. De mensen die wel gebruik maken van Tweakers weten ook andere sites te vinden die het nieuws sneller publiceren als Tweakers. Als Tweakers zou ik me toch erg zorgen gaan maken als jullie niet spoedig de aansluiting met de jongere generaties weten te vinden. Binnen de huidige groep is groei erg lastig.
Dit is ook mijn ervaring. Waarbij ik mezelf meteen de vraag stelde toen ik dit las:

Toen ik 10-14 was en veel met computers aan de slag ging zocht ik van alles op het internet op, informatie waar ik vrij toegankelijk bij kon. Als ik dan tegen mijn mama moest zeggen dat ik even per maand X bedrag moest lappen voor wat informatie dan denk ik dat ze snel gezegd had dat ik lekker buiten moest gaan spelen. :D

Ik denk dat juist Plus ervoor gaat zorgen dat er geen nieuwe generatie Tweakers gaat zijn waarmee de site en het bijbehorende bedrijf vanzelf vergeten worden. Ja, je hebt het dan over de lange-lange termijn... maar het was iets waar ik even aan moest denken bij je voor de rest heel heldere en duidelijke stuk. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:24:
Ik hoor nu al van een aantal mensen dat de generaties die dus jonger zijn dan 30 geen gebruik maken van Tweakers. Ik heb het laatst eens gepolst bij wat studenten, die hadden nog nooit van Tweakers gehoord. De mensen die wel gebruik maken van Tweakers weten ook andere sites te vinden die het nieuws sneller publiceren als Tweakers. Als Tweakers zou ik me toch erg zorgen gaan maken als jullie niet spoedig de aansluiting met de jongere generaties weten te vinden. Binnen de huidige groep is groei erg lastig.
Zonder aan te geven onder hoeveel studenten je dit hebt onderzocht en wat voor studie(s) die studenten volgen, zegt dit eigenlijk niets. Verder zijn studenten (meestal) een subgroep van jongeren. Niet om het punt tegen te spreken dat T.net moeite heeft met het aanspreken van 'fellow kids', maar wel dat deze argumenten niet zo sterk zijn.

Iets algemener:
T.net heeft zich jarenlang verbreed en zich minder op de 'tweaker' (niveau power user en hoger) gericht. Nu willen ze artikelen verkopen met een inhoud waar 'gewone' gebruikers niet voor zullen betalen wegens te weinig interesse, en dat de oude 'tweakers' doelgroep dat ook nauwelijks wil omdat de informatie elders eerder te vinden is.

Als bedrijfsuitje voor de T.net crew en de DPG overlords kan ik de cursus 'omgaan met teleurstellingen' aanbevelen. ;)

[edit]
Zoals mijn handtekening suggereert, verberg ik alles op de front page wat met Plus te maken heeft. Nu lees ik in: nieuws: 'Verenigde Staten halen samen met andere landen REvil-groep offline'
Tweakers schreef eerder een achtergrondartikel over de aanval op Kaseya.
Ik heb het artikel er even bijgepakt via archive.org, en inderdaad. Het is een Plus artikel.

Met zo'n titel die je verwacht bij nu.nl... daar ga je toch niet voor betalen? Dat schreeuwt lage kwaliteit. Wat ook niet helpt is dat het zinnetje 'Tweakers schreef eerder een achtergrondartikel' bij steeds meer gratis artikelen erbij wordt gehaald. Het voelt allemaal erg wanhopig.

T.net is twee stappen verwijderd van YouTube videos met overdreven thumbnails met verbaasde crewleden, en artikelen met titels als 'X zaken die jou niet boeien, nummer N zal jouw kaak op de vloer doen slaan'.

[ Voor 29% gewijzigd door The Zep Man op 22-10-2021 07:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dat is een heel sympathiek voorstel en er zijn er meer die dat voorgesteld hebben, maar daar redden we het niet mee. We hebben lang het Supporter-abonnement van 1 euro per maand gehad, maar dat bleek niet het succes waar we op gehoopt hadden. Het is misschien flauw om te zeggen, maar ook als je Plus neemt, helpt ons dat om de hele site voor iedereen beter te maken. Het advertentiemodel (zeker gezien de toekomst daarvan) en de Pricewatch alleen zijn te wankel om investeringen in meer en betere achtergrondartikelen te rechtvaardigen, even plat gezegd.
@Olaf Volgens mij heb ik die gedachte al eens eerder gedeeld. Stel dat we de andere kant op denken, is er een exit scenario te formuleren waarmee tweakers afscheid van Plus zou kunnen nemen? Misschien meer een vraag voor Jelle, dat kan ik even niet beoordelen. Ik denk hierbij aan een vlucht naar voren scenario. Neem voor het gemak eens aan dat je genoeg abonnementhouders hebt. Met genoeg bedoel ik voldoende om het gemis van de advertentie inkomsten te counteren en wat erbij voor wat meet dev capaciteit. Is een dergelijke drempelwaarde van abonnementsaantal te definiëren waarboven tweakers afscheid zou kunnen nemen van Plus voor de ingelogde gebruikers. Plus kan dan nog wel de rol houden om gebruikers te motiveren een account aan te maken.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

The Zep Man schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 07:39:
[...]
Zonder aan te geven onder hoeveel studenten je dit hebt onderzocht en wat voor studie(s) die studenten volgen, zegt dit eigenlijk niets. Verder zijn studenten (meestal) een subgroep van jongeren. Niet om het punt tegen te spreken dat T.net moeite heeft met het aanspreken van 'fellow kids', maar wel dat deze argumenten niet zo sterk zijn.
Tuurlijk, alleen 20 jaar terug kende elke student informatica of iets technische de site wel, sterker nog dat was wel in mijn beleving waar je veel doorbracht van je internettijd.

Ik zeg niet dat het echt wat zegt. Maar dat een aantal studenten (4e jaars) met een ICT achtergrond er nog nooit van gehoord hebben is voor mij een teken aan de wand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

CurlyMo schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:16:
[...]

Grotendeels eens, maar de term mainstream media gebruiken in een betoog is eigenlijk per definitie een diskwalificatie. Toch jammer. Ouderwetse media is nog tot daar aan toe.
Waarom dan? De Telegraaf, AD, Elsevier enz zijn voor mij de mainstream media (gedrukte) en ook in mijn mening de ouderwetse die nog steeds gedrukte / tekstuele media als primaire doel te zien.

Ik heb nou niet het idee dat Tweakers zijn hoofdinkomstenbron van bijvoorbeeld een YouTube haal terwijl anderen dat wel al doen (ook op bedrijfsmatige schaal)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Anoniem: 1367312 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:15:
[...]

Waarom dan? De Telegraaf, AD, Elsevier enz zijn voor mij de mainstream media (gedrukte) en ook in mijn mening de ouderwetse die nog steeds gedrukte / tekstuele media als primaire doel te zien.

Ik heb nou niet het idee dat Tweakers zijn hoofdinkomstenbron van bijvoorbeeld een YouTube haal terwijl anderen dat wel al doen (ook op bedrijfsmatige schaal)
Ik zou je adviseren je eens te verdiepen in de term en de ontstaansgeschiedenis ervan. Dan begrijp je wat ik bedoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

CurlyMo schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Ik zou je adviseren je eens te verdiepen in de term en de ontstaansgeschiedenis ervan. Dan begrijp je wat ik bedoel.
"The mainstream media refers to conventional newspapers, television and other news sources that most people know about and regard as reliable."

Telegraaf, en dergelijke zijn de oudste en worden nog steeds als betrouwbaarste gezien. deze media worden nog steeds als primaire informatiebron gebruikt door de gemeenschap. Ik snap niet wat je tegen deze term heb. Het is voor mij een onbeladen term. Het probleem met de meeste lang gevestigde bedrijven is dat ze vaak nieuwe problemen proberen op te lossen met oplossingen die werkten in het verleden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 22-10-2021 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Graag weer ontopic. Dit is geen plek om taalkundige definities te bediscussiëren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
Anoniem: 1367312 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:11:
[...]

Tuurlijk, alleen 20 jaar terug kende elke student informatica of iets technische de site wel, sterker nog dat was wel in mijn beleving waar je veel doorbracht van je internettijd.

Ik zeg niet dat het echt wat zegt. Maar dat een aantal studenten (4e jaars) met een ICT achtergrond er nog nooit van gehoord hebben is voor mij een teken aan de wand.
Misschien was 20 jaar terug Nederlands-talige informatie gewild icm discussies op het forum. Er zijn gewoon betere alternatieven voor informatica studenten. Aan de helft (positief genomen) van het nieuws op Tweakers heeft een student niets en voor een specifiek probleem ben je vaak beter af op een site als StackOverflow (en nog een dozijn andere sites). Je kan voor veel terecht op het forum maar zodra het op huiswerk lijkt dan ben je de pineut.

Wat heeft Tweakers te bieden aan studenten? Bijzonder weinig. Is dit Tweakers aan te rekenen? Misschien wel. Maar laten we wel eerlijk wezen; ze concurreren met internationale grootmachten. En aangezien Engels nagenoeg een voertaal is in bepaalde studies, dan is het zelfs een hindernis om in het Nederlands iets te zoeken of te lezen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

Anoniem: 1367312 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:11:

Ah, informaticastudenten. Waarvan de helft niet weet wat die worden als ze later groot zijn, wel eens achter een computer zit, en daarom maar informatica heeft gekozen. Waarvan een derde na het eerste jaar uitvalt, en nog een significant deel in de opvolgende jaren. Zoals genoemd in het gerefereerde artikel is het een zware studie, en zijn vierdejaars studenten (die dat allemaal hebben overleefd) waarschijnlijk te veel tijd kwijt in de boeken en in hun opdrachten om daarnaast nog te hobbyen.

T.net is ook een beetje een aparte community. Digibeten hoeven hier niet veel te vragen, want men wordt al snel gewezen op dat men eigen onderzoek moet doen. Experts weten dat ze vaak sneller en beter elders een antwoord kunnen krijgen. Ook krijgt T.net nooit echt primeurs. Je hoeft hier niet het nieuws het eerste te lezen, en de community hobbelt ook achter het nieuws aan. Met andere woorden, je wordt nooit echt naar T.net 'geduwd'. Het moet vanuit jezelf komen. Van studenten kan je dus niet verwachten dat ze hier komen, want T.net is nu niet echt studiemateriaal. Van jongeren/starters in de sector ook niet, want er is geen externe stimulus om T.net te bezoeken.

Een ander punt is dat jongeren niet gewend zijn om een abonnement te nemen voor consumptie van hun media. Veel geld ga je daar ook niet uithalen. :+

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 23-10-2021 09:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arry16
[...]

Allereerst dank voor je snelle reactie, fijn dat er gepraat kan blijven worden :).
Ik weet dat er duidelijk gecommuniceerd is dat het een aanvulling op nieuws en productreviews zou zijn, alleen dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg wanneer er specifiek genoemd is dat dit het aantal gratis achtergrondartikelen zou afnemen als gevolg van Plus. Voor mensen met account (dus 36 extra gratis artikelen) is de afname van achtergrondartikelen dit jaar ten opzichte van de afgelopen 2 jaar gemiddeld zo'n 40%, en voor mensen zonder account zo'n 79% (afgeleid uit cijfers van mijn eerdere post). Dat gevoel heb ik dus niet alleen, het is een feit. Die afname heb ik niet aangekondigd zien worden door Tweakers als gevolg van Plus. Vandaar mijn vraag of dat wel of niet gebeurd is, en indien niet, waarom niet?
Meer verschillende productreviews is zeker fijn, maar dat betekend dat Plus abbo's dus wel meebetalen aan het gratis aanbod? Ik dacht dat Plus vooral voor hun eigen aanvullingen betaalde. Of was dit voordat Plus er was al een visie? Ik weet de details natuurlijk nog niet, mogelijk iets om later verder over te hebben als er meer duidelijkheid is, ik ben nu wel nieuwsgierig :) .
[...]

Ik zeg ook niet dat je het daar alleen mee moet doen, ik kijk liever vooruit. Plus is qua aanbod nu eenmaal een uitbreiding van kennis en informatie op Tweakers, en ik zou het ook jammer vinden als het verdwijnt (inhoudelijk gezien). Ik zou juist voorstellen om, naast het huidige Plus model, een campagne te starten, met actieve werving. Als er genoeg donaties zijn, dan worden Plus artikelen x periode na publicatie vrij verkrijgbaar (periode niet te lang, niet te kort, misschien een paar maanden? Liefst ook zonder acount i.m.o.). Aan dat doel is vast een bedrag te plakken (mogelijk niet exact publiek bekend i.v.m. concurrentie, maar wel inzichtelijk qua voortgang). Maak er een specifiek donatie doel van, zowel eenmalig als periodiek. Dan weet je ook of er animo is, en of het doel bereikt is. Maandelijks of jaarlijks doel bereikt, Plus artikelen na een bepaalde tijd vrijgeven. Wordt het doel niet bereikt, prima, dan zet je het geld in als aanvulling op het budget voor gratis artikelen.
Dat past volgens mij veel beter bij Tweakers dan het huidige model, en past beter bij de quote van Tweakers zelf, "kennis vrij toegankelijk en overal beschikbaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:27
teacup schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:28:
@Olaf Volgens mij heb ik die gedachte al eens eerder gedeeld. Stel dat we de andere kant op denken, is er een exit scenario te formuleren waarmee tweakers afscheid van Plus zou kunnen nemen? Misschien meer een vraag voor Jelle, dat kan ik even niet beoordelen. Ik denk hierbij aan een vlucht naar voren scenario. Neem voor het gemak eens aan dat je genoeg abonnementhouders hebt. Met genoeg bedoel ik voldoende om het gemis van de advertentie inkomsten te counteren en wat erbij voor wat meet dev capaciteit. Is een dergelijke drempelwaarde van abonnementsaantal te definiëren waarboven tweakers afscheid zou kunnen nemen van Plus voor de ingelogde gebruikers. Plus kan dan nog wel de rol houden om gebruikers te motiveren een account aan te maken.
Het doel van Tweakers-abonnementen is niet om content of bepaalde onderdelen achter de paywall te zetten, maar om een structurele stroom aan inkomsten (uit gebruikers) te genereren waarmee we onszelf minder afhankelijk maken van bestaande verdienmodellen - hoofdzakelijk advertenties en Pricewatch. Het is dus geen "tijdelijk redmiddel", maar een strategie om op de lange termijn rendabel te blijven. Met Plus hebben we ons nu gefocust op exclusieve content, omdat uit onderzoek bleek dat dat één van de behoeftes is onder bestaande gebruikers. Maar content is een middel, en geen doel op zich.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• emperor3s
Deze hele discussie is al uitgebreid gevoerd in het vorige Plus/Premium-topic. En we 'mogen' het hier niet eens over hebben in dit topic volgens de regels in de openingspost, maar oké.

Tweakers HQ wil graag een structurele inkomstenstroom direct uit de bezoekers krijgen, en heeft gekozen voor een paywall in combinatie met een maandelijks abonnement. Veel van de gebruikers zijn het niet eens met deze strategie, want 'tweedeling community', 'minder aantrekkelijk voor niet-abonnees', 'niet open en toegankelijk', 'drempel voor scholieren en studenten', etc.

Er is in het Plus-topic ook veel gepraat over alternatieve strategieën die hetzelfde bewerkstelligen (direct periodiek geld halen uit bezoekers), maar misschien meer aansluiten bij het karakter van Tweakers. Maar die fase is gewoon al voorbij. Tweakers zet in op de paywall om mensen een abonnement te laten afsluiten, en, zoals Arnoud Wokke zegt: "dit móét werken." Geen discussie.

Het heeft dus ook geen zin om het hier weer over al deze aspecten en mogelijke alternatieven te hebben. Het enige waar we het nu nog over mogen en kunnen hebben is hoe Plus er precies uitziet en hoe het zoveel mogelijk waar voor z'n geld gaat bieden.

En gelukkig is dat een hele soepele en constructieve discussie, open en vol eerlijkheid. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

emperor3s schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:04:
Deze hele discussie is al uitgebreid gevoerd in het vorige Plus/Premium-topic. En we 'mogen' het hier niet eens over hebben in dit topic volgens de regels in de openingspost, maar oké.

Tweakers HQ wil graag een structurele inkomstenstroom direct uit de bezoekers krijgen, en heeft gekozen voor een paywall in combinatie met een maandelijks abonnement. Veel van de gebruikers zijn het niet eens met deze strategie, want 'tweedeling community', 'minder aantrekkelijk voor niet-abonnees', 'niet open en toegankelijk', 'drempel voor scholieren en studenten', etc.

Er is in het Plus-topic ook veel gepraat over alternatieve strategieën die hetzelfde bewerkstelligen (direct periodiek geld halen uit bezoekers), maar misschien meer aansluiten bij het karakter van Tweakers. Maar die fase is gewoon al voorbij. Tweakers zet in op de paywall om mensen een abonnement te laten afsluiten, en, zoals Arnoud Wokke zegt: "dit móét werken." Geen discussie.

Het heeft dus ook geen zin om het hier weer over al deze aspecten en mogelijke alternatieven te hebben. Het enige waar we het nu nog over mogen en kunnen hebben is hoe Plus er precies uitziet en hoe het zoveel mogelijk waar voor z'n geld gaat bieden.

En gelukkig is dat een hele soepele en constructieve discussie, open en vol eerlijkheid. >:)
toon volledige bericht
Misschien heb je gelijk, misschien, maar misschien ook niet. Het laatste antwoord van tweakers laat volgens mij meer nuance toe dan jij in je reactie suggereert. Ja, op tijdpunt X is een keuze gemaakt voor een oplossing. Maar niets, maar dan ook niets is uit steen gehouwen. Ook de huidige Plus constructie niet. Dat die benodigde abonnementen er nog niet direct zijn doet daar niets aan af. Het formuleren van een exit strategie zou wel degelijk een constructief onderwerp kunnen zijn om te kijken of we van Plus af kunnen raken.

In principe is alles mogelijk, als we het maar durven te bedenken. Ikzelf lees in het antwoord van tweakers in ieder geval genoeg ruimte. Plus zie ik zelf morgen ook het liefst verdwijnen. Maar zeg nu zelf, de inhoudelijke discussie over de content daar gaan we Plus niet mee laten verdwijnen. Daarom vind ik het interessanter om over een exit strategie te praten. Misschien ook een extra motivatie voor mensen die het kunnen om een abonnement te nemen. Niet zodat ze zelf extra content kunnen lezen, maar om anderen alle content te laten lezen. Helemaal in de geest van een community.

Maar nu eerst dan die exit strategie!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:39

Grvy

Bot

teacup schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 17:28:
[...]

Misschien heb je gelijk, misschien, maar misschien ook niet. Het laatste antwoord van tweakers laat volgens mij meer nuance toe dan jij in je reactie suggereert. Ja, op tijdpunt X is een keuze gemaakt voor een oplossing. Maar niets, maar dan ook niets is uit steen gehouwen. Ook de huidige Plus constructie niet. Dat die benodigde abonnementen er nog niet direct zijn doet daar niets aan af. Het formuleren van een exit strategie zou wel degelijk een constructief onderwerp kunnen zijn om te kijken of we van Plus af kunnen raken.

In principe is alles mogelijk, als we het maar durven te bedenken. Ikzelf lees in het antwoord van tweakers in ieder geval genoeg ruimte. Plus zie ik zelf morgen ook het liefst verdwijnen. Maar zeg nu zelf, de inhoudelijke discussie over de content daar gaan we Plus niet mee laten verdwijnen. Daarom vind ik het interessanter om over een exit strategie te praten. Misschien ook een extra motivatie voor mensen die het kunnen om een abonnement te nemen. Niet zodat ze zelf extra content kunnen lezen, maar om anderen alle content te laten lezen. Helemaal in de geest van een community.

Maar nu eerst dan die exit strategie!
toon volledige bericht
Sorry, maar er gaat geen exit strategie komen. Tweakers staat volgens mij nog volledig achter Plus. Ik begrijp dan ook niet hoe jij kan lezen dat er behoefte is aan 'exit' strategie..

Dat wij het niet leuk vinden, prima. Maar Tweakers zelf staat er echt nog gewoon achter. :)

Dit is een account.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

nieuws: Waarom zou CoronaCheck-vinkje niet rood worden na positieve test?

Ik snap niet waarom Tweakers het moreel juist vind om nog maar een slaatje uit een Corona pandemie te halen. 4 Euro vragen over juist een belangrijk punt (waarom blijft dat vinkje groen na negatieve test/vaccinatie). Is juist nu (en ook met de oplopende cijfers) erg handig. Hoe is het moreel te verantwoorden voor Tweakers om voor dit soort artikelen geld te vragen? Of dacht de redactie lekker te scoren?

Sommige artikelen, en al helemaal bij momenteel lopende kwesties (vooral waarbij mensen zelf al vraagtekens zetten met informatie) zouden gewoon niet een + logotje mogen hebben.

Begrijp me niet verkeerd, plus artikelen prima. Maar hier gaat de redactie wel een streep over volgens mij hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Bensimpel op 28-10-2021 15:30 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eric.1
Bensimpel schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:28:

Ik snap niet waarom Tweakers het moreel juist vind om nog maar een slaatje uit een Corona pandemie te halen. 4 Euro vragen over juist een belangrijk punt (waarom blijft dat vinkje groen na negatieve test/vaccinatie). Is juist nu (en ook met de oplopende cijfers) erg handig. Hoe is het moreel te verantwoorden voor Tweakers om voor dit soort artikelen geld te vragen? Of dacht de redactie lekker te scoren?

Sommige artikelen, en al helemaal bij momenteel lopende kwesties (vooral waarbij mensen zelf al vraagtekens zetten met informatie) zouden gewoon niet een + logotje mogen hebben.

Begrijp me niet verkeerd, plus artikelen prima. Maar hier gaat de redactie wel een streep over volgens mij hoor.
Dat ze over een technisch onderdeel van de pandemie een plus artikel schrijven, dat vind ik niet eens zo erg. Daar kan je best wel wat kanten mee op, wat uniek en diepgaand is.

Dat het artikel gaat over informatie wat al dik twee maanden bekend is, dat kriebelt wel een beetje. Staat er nou iets nieuws in? Nee, niet echt. Alleen zijn andere bronnen gebruikt. Een artikel uit augustus haalt al aan dat er geen centrale administratie wordt bijgehouden voor de CoronaApp en dat ze er niets in zien vanuit een privacy oogpunt, dus intrekken is niet mogelijk en gaat niet mogelijk worden. In september wordt dat eigenlijk nog bevestigd door het een "geaccepteerd risico" te noemen.

Dit was wel heel simpel scoren. Iets uitgebreider opgeschreven met een stukje uitleg over de Europese variant. Achja. Er zal vast wel weer een waterdichte verklaring voor zijn.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Dat is in de lijn van DPG waarschijnlijk. Kijk naar bijvoorbeeld een Gelderlander. Behalve het standaard nieuws over corona gaat daar alles waar ook maar iets meer uitleg bij komt achter Premium. Vaak is de titel van zo'n stuk exact hetzelfde wat betreft opbouw als hier. Ik geloof er ook helemaal niks meer van dat dit hele gebeuren uit de koker van Tweakers komt maar dat het gewoon een pakketje van de plank van DPG is inclusief verplichte cursus waar e.e.a. aan moet voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ik weet (inmiddels) hoe abonnementen met de looptijd en maandelijkse automatische incasso werken bij Tweakers, maar dit is precies wat me zo tegenstaat. Wilde hierbij even mijn feedback geven op de gestelde voorwaarden.

Graag zou ik Tweakers steunen door een tweejarig Plus-abonnement te nemen voor €72 met eenmalige betaling (noem het vooruitbetaling zo je wilt), zonder automatische incasso op mijn rekening, zonder toestemming te hoeven geven voor een nog onbekend maandelijks bedrag in de toekomst met die stilzwijgende verlenging.

Als dat kon had ik het gedaan. Mochten jullie dit alnsog implementeren of mogelijk maken door contact op te nemen dan hoor ik dat graag.

[ Voor 0% gewijzigd door gertvdijk op 30-10-2021 18:26 . Reden: typo ]

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firecrash
Is er nu stilzwijgende verlenging dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
Firecrash schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:11:
Is er nu stilzwijgende verlenging dan?
Ja (onbepaalde tijd, opzegtermijn maand, tarief maandcontract). Je geeft technisch gezien een blanco cheque op je bankrekening mocht je het aflopen van het abonnement ontgaan, want de hoogte van het dan geldende maandbedrag mag Tweakers (DPG Media) zelf invullen, volgens de voorwaarden.
6.1 Tweakers behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor de abonnementstarieven te wijzigen,
onder andere maar niet uitsluitend op grond van de jaarlijkse indexatie en/of bij verlenging
van de Abonnementsovereenkomst na de overeengekomen periode.
[...]
7.2 Indien betaling van het Abonnement plaatsvindt door middel van automatische incasso,
wordt de Abonnementsovereenkomst na afloop van de overeengekomen periode
stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd met de tarieven zoals deze gelden voor een
maandelijks Abonnement, tenzij de Abonnee uiterlijk één maand voor afloop van de lopende
abonnementsperiode de Abonnementsovereenkomst opzegt.
Dat is hoe veel diensten werken, maar hier heb ik principiële bezwaren tegen. En vandaar mijn vraag/feedback.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magician2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-07 23:19

magician2000

.....

gertvdijk schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 18:21:
[...]

Ja (onbepaalde tijd, opzegtermijn maand, tarief maandcontract). Je geeft technisch gezien een blanco cheque op je bankrekening mocht je het aflopen van het abonnement ontgaan, want de hoogte van het dan geldende maandbedrag mag Tweakers (DPG Media) zelf invullen, volgens de voorwaarden.

[...]

Dat is hoe veel diensten werken, maar hier heb ik principiële bezwaren tegen. En vandaar mijn vraag/feedback.
Dat kan wel zijn, maar voor onbepaalde tijd verlengen betekend dat je alsnog per direct op kunt zeggen. Ze kunnen (wettelijk, bij consumenten althans) niet meer verlengen met eenzelfde periode (dus bijvoorbeeld, 1e contractduur was 1 jaar, stilzwijgend verlengen met 1 jaar) zoals in het verleden wel kon.

Ja, daar moet je dan zelf alert op zijn, maar goed, dat is ook een stukje eigen verantwoording en discipline qua administratieve zaken.

Uiteraard is het wel zo netjes dat ze niet stilzwijgend zouden verlengen, maar geruime tijd van tevoren aangeven dat verlenging aanstaande is. Dan laat je ook zien vertrouwen te hebben in je eigen product.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emperor3s
jelle. schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:47:
We begrijpen dat sommige gebruikers jaarlijks vooruitbetalen prettig(er) vinden werken, het overzichtelijk vinden of wellicht gewend zijn. Dit is echter vooraf een weloverwogen besluit geweest op basis van gebruikersonderzoek, ons zakelijke perspectief en inzichten uit de (media-)industrie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• emperor3s
Oftewel: we weten dat jij, en veel anderen, graag in één keer betalen, maar hiermee lopen wij financieel risico én we weten dat we door stilzwijgende verlengingen meer gaan verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

emperor3s schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:01:
Oftewel: we weten dat jij, en veel anderen, graag in één keer betalen, maar hiermee lopen wij financieel risico én we weten dat we door stilzwijgende verlengingen meer gaan verdienen.
Het is ook toegestaan om een jaarabonnement stilzwijgend te verlengen dus dat is een kul argument.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Nu online
emperor3s schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:01:
Hoe bedoel je meer financieel risico bij vooruitbetalen van twee jaar? :?

Maar thanks voor de link naar de quote van Jelle, die had ik met de search zelf niet gevonden eerder.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 31-10-2021 01:12 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• aex351

aex351

I am the one

Ik heb toevallig gereageerd in de opmerkingen van dat artikel. Het artikel heb ik geopend puur als 'proef op de som'. Maar ik snap serieus werkelijk waar niet dat dit een 'plus' artikel is. Het is een onwijs suggestieve titel waarbij er een vraag wordt gesteld, maar wanneer je dan inhoudelijk het artikel leest wordt er geen antwoord op gegeven. Het artikel had net zo goed een forum post kunnen zijn.

Ik blijf erbij, Tweakers heeft zijn tijd gehad. Ze zijn inmiddels het spoor compleet bijster. Mijn conclusie eerder al was dat Tweakers met de overname van Hardware.info (en de overtollige 'redacteuren') zou worden omgetoverd tot een soort van online blad. En dat is precies dus wat er ook gebeurd. Immers, deze overtollige mensen moeten ook betaald worden.

De ironie is dat qua inhoud Tweakers alleen maar aan het achteruit gaan is. Vroeger had je nog daadwerkelijke product reviews, zelfs nog een tijdje 'video' reviews gehad. Daar is nu niets meer van te zien. Terwijl er toch echt een flink aantal meer mensen werken. Ik lees van alles over 'UX' en noem maar op, A/B testen. En wat zien we er van terug? De 'designers' kunnen niet eens de emoticons van dit forum updaten omdat het teveel moeite is. Nee, een oud Developer komt met de oplossing.

Ik blijf erbij. De mensen zijn Tweakers en leveren de content. Waarom zou ik een abonnement afnemen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:01
aex351 schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:28:
[...]

Ik heb toevallig gereageerd in de opmerkingen van dat artikel. Het artikel heb ik geopend puur als 'proef op de som'. Maar ik snap serieus werkelijk waar niet dat dit een 'plus' artikel is. Het is een onwijs suggestieve titel waarbij er een vraag wordt gesteld, maar wanneer je dan inhoudelijk het artikel leest wordt er geen antwoord op gegeven. Het artikel had net zo goed een forum post kunnen zijn.

Ik blijf erbij, Tweakers heeft zijn tijd gehad. Ze zijn inmiddels het spoor compleet bijster. Mijn conclusie eerder al was dat Tweakers met de overname van Hardware.info (en de overtollige 'redacteuren') zou worden omgetoverd tot een soort van online blad. En dat is precies dus wat er ook gebeurd. Immers, deze overtollige mensen moeten ook betaald worden.

De ironie is dat qua inhoud Tweakers alleen maar aan het achteruit gaan is. Vroeger had je nog daadwerkelijke product reviews, zelfs nog een tijdje 'video' reviews gehad. Daar is nu niets meer van te zien. Terwijl er toch echt een flink aantal meer mensen werken. Ik lees van alles over 'UX' en noem maar op, A/B testen. En wat zien we er van terug? De 'designers' kunnen niet eens de emoticons van dit forum updaten omdat het teveel moeite is. Nee, een oud Developer komt met de oplossing.

Ik blijf erbij. De mensen zijn Tweakers en leveren de content. Waarom zou ik een abonnement afnemen.
toon volledige bericht
De plus titels vind ik over het algemeen teveel clickbait. Zoals je al zegt zijn veel titels een (suggestieve) vraag en in het daadwerkelijke artikel wordt er niet of nauwelijks antwoord gegeven op de gestelde vraag. Het lijkt er een beetje op dat men ergens een 'how to get rich quick using clickbait' cursus heeft gevolgd. Deze werkwijze was voor mij de reden om Plus helemaal te verbergen met CSS. Mocht dit ooit weer eens normaliseren (wat ik betwijfel want ik ben bang dat het nog werkt ook) dan zat ik de blokkade wel weer uit.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man

The Zep Man

🏴‍☠️

AtlAntA schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 09:49:
[...]

De plus titels vind ik over het algemeen teveel clickbait. Zoals je al zegt zijn veel titels een (suggestieve) vraag en in het daadwerkelijke artikel wordt er niet of nauwelijks antwoord gegeven op de gestelde vraag. Het lijkt er een beetje op dat men ergens een 'how to get rich quick using clickbait' cursus heeft gevolgd.
Eens. Zie ook deze reactie, waarin ik dat eerder al opmerkte. Het past gewoon niet bij tweakers.net en verdiepende artikelen. Het laat de site goedkoop aanvoelen, zoals nu.nl. Dat is geen compliment. 'Plus' content op de front page deed de site al niet veel goed, en dit maakt het nog eens erger.
Mocht dit ooit weer eens normaliseren (wat ik betwijfel want ik ben bang dat het nog werkt ook)
Net als schreeuwerige YouTube thumbnails. Dat zal wel de volgende stap zijn. ;)

Pagina: 1 ... 8 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
* Als je een vraag of opmerking hebt, kijk dan even of deze al in de FAQ is beantwoord.
* Lees eerst de topicstart voor de spelregels van dit topic.
* Feedback op de moderatie via DM naar de desbetreffende mod, niet in het topic zelf.