Toon posts:

Het grote Tweakers-abonnemententopic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• magician2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19:42
ManiacsHouse schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:02:
[...]

Sorry hoor... Maar zo is het wel erg makkelijk pareren. Het was al Plus toen jullie er nog helemaal niks van wisten en het nog geheim was. :X
Nee joh, het is altijd al plus geweest, alleen hadden ze dat nog niet door.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

• magician2000
Jerie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:40:
[...]

Zo werkt dat niet. Je bespreekt intern een idee, ontwikkelt het deels, en start een interne pilot. Dat is dan een eerste iteratie, soort van pen en papier schets. Vervolgens werk je het verder uit en bij een beta krijg je feedback, en volgen nog meer iteraties met aanpassingen. Je weet dus vanaf het begin helemaal niet 'precies wat er zou gaan gebeuren'; het is juist spannend, en doorgaans sta je er met een open mindset in. Zo'n open mindset zou misschien kunnen lijken op dat men zelf niet weet welke kant men op wil gaan; ik zie het meer als je kwetsbaar op durven te stellen om te willen leren (van feedback, fouten, ervaring, enz). Voorbeelden van een open mindset is om het hele plan te cancellen of uit te stellen want A B C enz. Dat zijn nogal ingrijpende conclusies. Maar ook grote featureveranderingen, een naamsverandering, of iets als een verandering in de prijs voor loyale abonnees kunnen ingrijpend zijn.

Ik zag hier de suggestie voor korting voor studenten: mambo5 in 'reviews: Bereik en prestaties op 5G-netwerk getest' ik weet niet in hoeverre die suggestie bekend is maar ik vond het wel een aardige om te delen (ben zelf overigens geen student :P).
Ach hou nu toch snel op! Pure onzin wat je hier schrijft. We praten hier over artikelen, niet over een complex ontwerpproces.

Daarnaast, ze hebben tijdens de beta helemaal niet geluisterd naar de feedback. Tuurlijk, sommige vrij onbelangrijke zaken zijn opgepakt indien dat simpel (of wellicht zelfs al de bedoeling) was.

Het lijkt hier ondertussen wel één grote goedpraterij te worden van alle gemaakte fouten. Maar wanneer je wilt laten zien dat je goede bedoelingen hebt herstel je de fouten en zorg je dat je niet dezelfde fouten weer maakt. Maar dat is iets waar ze hier absoluut niet aan doen.

• magician2000
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:11:
[...]

Dat heb ik gedaan, het staat expliciet en heel bewust bovenaan in het artikel. De kop en de inleiding maken duidelijk waar het over gaat: hoe is het bereik en de snelheid van 5G op vier van de populairste telefoons met 5G? Dat is de vraag waar je antwoord op krijgt.

Daarmee weet je zonder een credit te spenderen wat het wel is (een test van bereik en snelheid op 5G van vier telefoons) en wat het niet is (een round-up of review van telefoons met vergelijkingen op gebied van bijvoorbeeld scherm, accuduur, software en camera's met daarbij een aankoopadvies etc). Op basis daarvan kan iedereen een keuze maken om door te lezen, of niet :)
@arnoudwokke Wanneer stoppen jullie nu eens met al die goedpraterij en steken jullie de hand in eigen boezem? Het is een click-bait titel welke heel anders is dan de inleiding (en dus blijkbaar inhoud).

Geef potverdorie toch eens toe dat jullie enorm aan het blunderen zijn of geef toe dat jullie de boel voorgelogen hebben en vrijwel alles achter de pay-wall gaat verdwijnen. Op dit moment is dat namelijk het geval. Al wat niet achter een pay-wall zou verdwijnen doet dat toch.

Wees overigens blij dat er nog mensen zijn die zich hier druk om maken. Dat betekend dat er nog een kans is dat je een deel van de (hardcore / oud gediende) tweakers kan behouden. Tenzij jullie dat niet willen. Maar zeg dat dan ook gewoon. Dan weten we dat.

• magician2000
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:16:
[...]

* arnoudwokke schudt de hand van@MarHart.

Agree to disagree then.
Waarmee je weer een probleem pareert en helemaal niets oplost. Precies zoals we dat van tweakers tegenwoordig kunnen verwachten blijkbaar.

• emperor3s
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:54
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:11:
[...]
Er is geen winnaar in de artikelen, er is geen aankoopadvies.
[...]
Je lijkt aan te nemen dat alles wat we testen automatisch een gratis artikel zou moeten opleveren. Dat is niet juist. Reviews, BBG's en round-ups zijn en blijven expliciet niet onder Plus vallen. Je kan spijkers op laag water zoeken in verhalen als deze, maar dat is zinloos. Dit is geen round-up van telefoons, geen review van telefoons, en dus vonden wij dit een Plus-artikel.
Het is inderdaad geen round-up, geen typische Productreview, maar het is wel een side-by-side product-test met een duidelijke winnaar op dit ene aspect.

We hoeven wat mij betreft niet te discussiëren over de formele definities van een review, een round-up, een test. Daar gaat het niet echt om.

Ik denk dat de reden dat mensen op dit artikel aan slaan, is dat er producten systematisch worden vergeleken op een bepaald punt. De resultaten daarvan wil je als Tweaker misschien wel meenemen in je huidige of toekomstige overweging om het ene danwel het andere product te gaan aanschaffen.

Zoals Olaf zei in het vorige topic:
Olaf schreef op woensdag 2 december 2020 @ 11:08:

We willen zoveel mogelijk mensen informeren over wat producten kunnen, hoe ze presteren, enzovoorts. Dat willen we met steeds meer producten doen en met uitgebreide testen, waarbij we graag van jullie input gebruiken. En als lezers die producten willen kopen, kunnen ze bij ons de prijzen vergelijken. En daar verdienen we aan dankzij de Pricewatch. Opnieuw zou het heel dom zijn om die artikelen onderdeel te maken van een Premium-abonnement.
Het is dus niet heel raar dat mensen het gevoel hebben dat deze 5G-toestel side-by-side test misschien niet achter de paywall zou moeten. Het is in elk geval niet zo 'LOL belachelijk lachwekkend' als jij in je reacties laat doorschemeren.

En oké: misschien is met de huidige staat van het netwerk het 5G testresultaat voor maar bar weinig mensen van belang bij de aanschaf van een toestel.

Maar dat wil niet zeggen dat er straks niet een andere side-by-side test verschijnt die wél een relevant aspect vergelijkt. En als die artikelen ook achter de paywall gaan onder het mom van 'het is geen round-up', dan zijn we toch op het punt aangekomen waar velen bij de aankondiging zo bang voor waren: een langzame verschuiving naar volledige paid content.

• magician2000
[...]

Een review op Tweakers is de bespreking van een enkel product, inclusief testresultaten op alle relevante gebieden die wij testen. Bij telefoons gaat het dan om scherm, accuduur en camera bijvoorbeeld. Je vindt op de site talloze voorbeelden van wat wij een review vinden :)

[...]

Ja, dat discussiëren over artikelen die je niet hebt gelezen is problematisch. Daardoor neem je dingen aan die in je straatje passen als argument. Maar die aanname klopt niet. Er is geen winnaar in de artikelen, er is geen aankoopadvies.

[...]

LOL, nee, natuurlijk niet. Je lijkt aan te nemen dat alles wat we testen automatisch een gratis artikel zou moeten opleveren. Dat is niet juist. Reviews, BBG's en round-ups zijn en blijven expliciet niet onder Plus vallen. Je kan spijkers op laag water zoeken in verhalen als deze, maar dat is zinloos. Dit is geen round-up van telefoons, geen review van telefoons, en dus vonden wij dit een Plus-artikel.

[...]

Als we dit goed op alle telefoons hadden kunnen testen wel ja. Maar dat kunnen we niet, dus dat is helaas nu geen mogelijkheid. Hopelijk kan dat later wel!

[...]

Je kunt price-alerts instellen in de PW. Wij kunnen niet automatisch de BBG erop aanpassen als je dat bedoelt - de BBG is handwerk, alleen de actuele prijs kunnen we automatisch inladen. Zodra er een nieuwe BBG aankomt, checken we alle prijzen weer om te kijken in welke prijscategorie de telefoons moeten vallen :)
@arnoudwokke Bij deze wil ik jou en de hele tweakers redactie adviseren om te stoppen met zo laatdunkend, aanvallen en simplistisch te doen naar ons als klant. Ja, wij zijn jullie klanten, maar ondertussen worden we als oud vuil behandeld. Denk daar maar eens over na (beter nog, doe er wat mee, maar ik verwacht dat na de laatste reacties echt niet meer).

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:07

Gonadan

Admin Foto & Video
Misschien nu ook een goed moment om even aan de bloeddruk te denken en het topic te laten rusten. Of op z'n minst je feedback te combineren tot één constructieve post. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Martinez-
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 22:42
[...]

Een review op Tweakers is de bespreking van een enkel product, inclusief testresultaten op alle relevante gebieden die wij testen. Bij telefoons gaat het dan om scherm, accuduur en camera bijvoorbeeld. Je vindt op de site talloze voorbeelden van wat wij een review vinden :)

[...]

Ja, dat discussiëren over artikelen die je niet hebt gelezen is problematisch. Daardoor neem je dingen aan die in je straatje passen als argument. Maar die aanname klopt niet. Er is geen winnaar in de artikelen, er is geen aankoopadvies.

[...]

LOL, nee, natuurlijk niet. Je lijkt aan te nemen dat alles wat we testen automatisch een gratis artikel zou moeten opleveren. Dat is niet juist. Reviews, BBG's en round-ups zijn en blijven expliciet niet onder Plus vallen. Je kan spijkers op laag water zoeken in verhalen als deze, maar dat is zinloos. Dit is geen round-up van telefoons, geen review van telefoons, en dus vonden wij dit een Plus-artikel.

[...]

Als we dit goed op alle telefoons hadden kunnen testen wel ja. Maar dat kunnen we niet, dus dat is helaas nu geen mogelijkheid. Hopelijk kan dat later wel!

[...]

Je kunt price-alerts instellen in de PW. Wij kunnen niet automatisch de BBG erop aanpassen als je dat bedoelt - de BBG is handwerk, alleen de actuele prijs kunnen we automatisch inladen. Zodra er een nieuwe BBG aankomt, checken we alle prijzen weer om te kijken in welke prijscategorie de telefoons moeten vallen :)
Just checking: waarom staat het specifieke artikel, als het geen review is, dan wel op de Tracker bij het kopje 'Reviews'?

[Voor 9% gewijzigd door Martinez- op 14-09-2021 22:40]

• magician2000
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:37:
[mbr] Misschien nu ook een goed moment om even aan de bloeddruk te denken en het topic te laten rusten. Of op z'n minst je feedback te combineren tot één constructieve post. :) [/]
Je begrijpt dat dit soort opmerkingen enkel nog olie op het vuur gooien is? Het lijkt mij vooral verstandig dat er vanuit de tweakers redactie nu een heel goed verhaal gaat komen. Dit soort opmerkingen maakt het enkel erger.

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
Ik probeer te voorkomen dat ingrijpen noodzakelijk wordt, want die kant gaat het wel op en dat is nog meer olie op het vuur. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:43:
Ik probeer te voorkomen dat ingrijpen noodzakelijk wordt, want die kant gaat het wel op en dat is nog meer olie op het vuur. :)
Tsja hoe grijp je dan in? Bij de bijwerkingen en symptomen of de daadwerkelijke oorzaak?
Er slaan toch echt een aantal mensen aan op de manier hoe ze worden aangesproken, betuttelend en als dom worden weggezet. :/

[Voor 5% gewijzigd door ManiacsHouse op 14-09-2021 22:49]

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17-09 13:39
ManiacsHouse schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:46:

Er slaan toch echt een aantal mensen aan op de manier hoe ze worden aangesproken, betuttelend en als dom worden weggezet. :/
Uiteindelijk zijn we wel de klanten, maar zo lijken we niet altijd behandeld te worden.

• 8x4
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:37:
[mbr] Misschien nu ook een goed moment om even aan de bloeddruk te denken en het topic te laten rusten. Of op z'n minst je feedback te combineren tot één constructieve post. :) [/]
magician2000 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:39:
[...]

Je begrijpt dat dit soort opmerkingen enkel nog olie op het vuur gooien is? Het lijkt mij vooral verstandig dat er vanuit de tweakers redactie nu een heel goed verhaal gaat komen. Dit soort opmerkingen maakt het enkel erger.
Gonadan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:43:
@Gonadan, ik moet je eerlijk vertellen dat ik behoorlijk pissig werd en me niet serieus genomen voelde toen ik je reactie las. Volgens mij begrijpen jullie niet dat het gevoel tot een community te behoren, diepe en sterke gevoelens kunnen zijn voor een individu, die gepaard gaan met waarden en normen die onderdeel zijn van die community. Als diezelfde community dan door de eigenaren/beheerders kapot gemaakt wordt voor pure winstbelang, dan voelt zo'n individu zich behoorlijk geraakt en kan het aanvoelen als een onderdeel van het individu dat onteigend wordt, dat als het ware 'afgepakt' wordt.

Dit is 'basic communitymanagement 101' waar het blijkbaar behoorlijk aan lijkt te schorten bij Tweakers.net.

Een cursusje "psychologie van online communities" zal zeker niet misstaan.

[Voor 0% gewijzigd door 8x4 op 14-09-2021 22:59. Reden: typo's]

• Gonadan

Gonadan

Admin Foto & Video
@8x4 dat begrijp ik heel goed, maar waarom breng je je punt dan nu op een manier waar je zelf zo tegen ageert?
Ik zag een vijf- à zesdubbelpost waarin de manier van communiceren de onprettige kant op schuift. Juist om te voorkomen dat de vorm weer de inhoud gaat verdrukken wilde ik dat voor zijn. Dat zou ik zonde vinden want er is niets mis mee om kritisch te discussiëren. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• crisp
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:38

crisp

Devver

Pixelated

Martinez- schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:39:
[...]

Just checking: waarom staat het specifieke artikel, als het geen review is, dan wel op de Tracker bij het kopje 'Reviews'?

[Afbeelding]
Dat is al een aantal keer ter sprake gekomen hier. De term 'Reviews' op Tweakers is eigenlijk meer uitgegroeid tot een container voor allerhande, meestal uitgebreide (multi-page), artikelen, waaronder ook achtergronden, BBG's, How-To's, .Deals en zelfs kortstondig Columns. Die vallen allemaal onder tweakers.net/reviews/. We zijn ons er van bewust dat die term de lading eigenlijk niet meer dekt; je moet het zien als een stukje legacy waar we ooit wel eens een keer kritisch naar moeten gaan kijken.

Intentionally left blank

• Jerie
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
magician2000 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:21:

Daarnaast, ze hebben tijdens de beta helemaal niet geluisterd naar de feedback. Tuurlijk, sommige vrij onbelangrijke zaken zijn opgepakt indien dat simpel
= jouw (niet onderbouwde) mening. Als het allemaal zo simpel was hadden ze het binnen een weekje zo uitgerold. Pilot? Onnodig, was allemaal allang klaar...
(of wellicht zelfs al de bedoeling) was.
Tuurlijk, een groot complot uit de koker van Christian van Thillo...
[...]

We praten hier over artikelen, niet over een complex ontwerpproces.
We hebben het hier niet (enkel) over "artikelen"; we hebben het hier over het verdienmodel van een website die van oudsher leeft van advertenties/tracking en 'fan' abonnementen. Daar wilde men 'content' abonnementen tussen zetten.

Waarom? Ik vind het een logische stap: er heeft de afgelopen jaren heel wat verandering opgetreden in het medialandschap. Vooral de komst van de AVG laat het verdienmodel van advertenties/tracking (en dan met name dat laatste) wankelen. Legio websites gebruiken smerige dark pattern technieken, of trekken zich geen hol van subtiele doch belangrijke details van AVG aan. Deze website gaat gelukkig niet mee in die spelletjes (of in ieder geval niet meer). Ik vind dat verstandig. Er zijn immers twee manieren om voor content te betalen: met je data, of met je portemonnee. Redacteurs zijn hoger opgeleid en krijgen dus ook een marktconform salaris. Dat kost geld. Jij als potentieel abonnee kan je geld maar 1x uitgeven. Dus het aantal websites met kwaliteit content waar je met je portemonnee betaald kan nooit heel hoog liggen (doch afhankelijk per inkomen had je vroeger ook gewoon abonnementen op tijdschriften en lectuur). Maar het aantal websites waar je met je data betaald, dat ligt oneindig hoog. Die opties staan je nog steeds vrij, en je zult je niet bewust zijn dat je met de data betaald.

De mensen die hierover klagen en advertenties/trackers blokkeren zijn de freeloaders. Of je daar blij mee moet zijn? Dat mag je zelf invullen :)

Mij stoort het in ieder geval dat mensen aan de ene kant zeggen: 'het moet gratis zijn' en aan de andere kant: 'het is het betalen niet waard'. Wat is het nou, het een of het ander?

Ik ben het met jullie eens dat de 5G vergelijkingstest iets weg heeft van een review. Toch zou je het wel degelijk ook een test of onderzoek kunnen noemen. En onderzoeksjournalistiek da's duur. Aan de andere kant de notie dat geen enkele review ooit achter paywall zou vallen is nogal gung-ho opportunistisch als je het mij vraagt. Want je hebt soms overlap in dergelijke definities. Zo'n belofte kan dan schuren.
Superkanjo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:55:
[...]

Uiteindelijk zijn we wel de klanten, maar zo lijken we niet altijd behandeld te worden.
Deze reactie laat exact het pijnlijke punt zien. Als jij niet betaald voor een product, dan ben jij het product! Als je ook nog iets leuks bijdraagt aan het product, leuk, super bedankt. Krijg je dacht ik korting met bepaalde hoeveelheid karma. Maar een community geeft ook jou voordelen (al is het maar een dosis gelukshormoon). Anders zou je er geen gebruik van maken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

@Jerie Grotendeels eens met je betoog, maar dat je als abonnee niet meer betaald met je data is niet waar. Artikel 10.4 blijft voor hen net zo goed van toepassing. Daar gaat een groot deel van mijn laatste vragen over waarop we op @jelle. wachten voor antwoorden.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Jerie
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:24:
@Jerie Grotendeels eens met je betoog, maar dat je als abonnee niet meer betaald met je data is niet waar. Artikel 10.4 blijft voor hen net zo goed van toepassing. Daar gaat een groot deel van mijn laatste vragen over waarop we op @jelle. wachten voor antwoorden.
Ah, dat lijkt dan een uitzondering.

Laat ik een vergelijking maken: stel je koopt een kaartje voor de discotheek. Vervolgens hebben ze een webcam. Die kan men bereiken via het internet. Ook hebben ze een fotograaf rondlopen. Die maakt foto's voor de krant, en voor op de website van de discotheek. Zo kan ik het me nog herinneren van pakweg 20 jaar geleden. Ik dacht: waarom zou je dat in vredesnaam OK vinden. Wat blijkt? Uh, nou, allereerst die webcam gebruikte praktisch niemand destijds, en de kwaliteit was slecht. Maar dat even buiten beschouwing latende bleek dat dit ook gold op festivals e.a. uitgaansgelegenheden. Moet je dat willen? Ik vond het destijds niks. Zou er eigenlijk een vergoeding voor willen, plus de vraag of ik 't wel wil. Maar ja, je wilt toch uitgaan als jongere. Je mag er van uit gaan dat ze dit niet specifiek op jou gaan gebruiken. Je zal er misschien een keertje in staan. Je mag er ook van uit gaan dat ze geen gênante foto's plaatsen. Dus bitten the bullet.

Wat wil nu het geval? Tegenwoordig zijn de webcams en camera's nog veel beter dan destijds. Iedereen loopt met een camera op zak, en men is constant aan het opnemen, met als gevolg dat anderen het niet meer goed kunnen zien (ja, op camera...). Gênante shit (kan 't niet anders noemen...) wordt juist gewaardeerd want och zo leuk het falen van anderen. Een spannend experimentje dat ik als tiener in de trein ondernam samen met m'n toenmalige partner zou nu finaal worden afgestraft (of men filmt 't zelf, dat lijkt normaal in deze zeitgeist). Ik vind het niks, maar mijn (en onze) kinderen gaan opgroeien in deze poespas. Ik wens ze veel plezier (en succes), en RIP hun privacy, maar dat is wel hoe het standaard nu eenmaal gaat tegenwoordig. Ze zullen het nooit mee kunnen maken zoals ik het mee heb kunnen maken. Dus dat referentiekader hebben ze ook niet. Dat heeft voor- en nadelen.

..en daar loopt de vergelijking mank. Ja, ze groeien op in een wereld waar het doodnormaal is dat je betaald met je data. Ik wens ze als ouder iets anders toe (in ieder geval een keus). Tweakers (ik bedoel: DPG) zou al die content kunnen gebruiken, net zoals discotheken en festivals stellen dat ze ook foto's mogen nemen waar jij (toevallig) op staat. Maar 't is niet zo dat een mannetje van Nu.nl hier de boel aan het scrapen is om artikeltjes te schrijven van de pareltjes, is 't wel? We hebben het over sporadisch gebruik dat juridisch is afgedekt. Want dat zijn AV doorgaans. Overigens weet ik dat zo'n website als Nu.nl stock foto's gebruikt, bijvoorbeeld van Getty, en daar betalen ze (IMO) flink voor. Wat dat betreft een beetje gek om de eigenlijke content, die feitelijk veel meer waard is, dan gratis te willen. Dus ja ik ben het met je eens dat in een ideale wereld er netjes toestemming wordt gevraagd, en dat er ook een vergoeding tegenover staat (immers commerciële exploitatie). Helaas leven we niet in die ideale wereld. :-( Op het internet jat iedereen van iedereen, remixt het, quote het, enz. Als bedrijf moet je er mee wegkomen. Daarom juridisch afdekken. Ik snap het wel. En ik snap ook donders goed dat je vind dat je dat als betalende gebruiker hebt afgekocht. Misschien kun je zo je abogeld terugverdienen via een Nu.nl artikel :+

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Jerie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 00:08:
[...]
Laat ik een vergelijking maken: stel je koopt een kaartje voor de discotheek. Vervolgens hebben ze een webcam. Die kan men bereiken via het internet. Ook hebben ze een fotograaf rondlopen. Die maakt foto's voor de krant, en voor op de website van de discotheek.
Op dat moment is al duidelijk dat er geen gratis optie is. De webcam en fotograaf voor promotionele doeleinden zijn onderdeel van het betaalde pakket. De vraag is dus niet zozeer wat opties zouden zijn de discotheek wanneer de feesten gratis zouden zijn vs betaald, want dit soort discotheken waren al niet gratis. De vraag is in dit geval wat je rechten zouden zijn bij een stuk duurder betaald VIP feest. Oftewel, meer of minder betalen. In dat soort gevallen werden die webcams gewoon uitgezet omdat deel van de premium prijs de exclusiviteit en beslotenheid was.

Daarbij kan ik de tijdschets die je neerzet best volgen. Gelukkig kunnen dit soort dingen nu niet meer zomaar onder de AVG. Dus je pessimistische beeld dat we makkelijk zijn met onze privacy deel ik niet. Ik zie juist veel hedendaagse jeugd uitermate bewust zijn met wat ze wel of niet delen met de bijbehorende wetgeving die steeds strenger wordt.
Tweakers (ik bedoel: DPG) zou al die content kunnen gebruiken, net zoals discotheken en festivals stellen dat ze ook foto's mogen nemen waar jij (toevallig) op staat. Maar 't is niet zo dat een mannetje van Nu.nl hier de boel aan het scrapen is om artikeltjes te schrijven van de pareltjes, is 't wel?
De kernvraag is niet of het gebeurt maar of het mag. En het mag, want je hebt er geen enkele zeggenschap over.
We hebben het over sporadisch gebruik dat juridisch is afgedekt. Want dat zijn AV doorgaans.
Het hele woord sporadisch komt in de AV niet voor en heeft dan ook geen betekenis. Het enige wat juridische telt is dat je geen poot hebt om op te staan. Of ze nu daadwerkelijk mij gebruiken in allerlei uitingen of niet.
Op het internet jat iedereen van iedereen, remixt het, quote het, enz. Als bedrijf moet je er mee wegkomen. Daarom juridisch afdekken. Ik snap het wel.
Wat je hier schrijft is echt iets anders. Dat is eerder al betoogd. Onder het citaarrecht is dat gewoon toegestaan mits je juist citeert en dingen in de context laat. Dus simpelweg jatten is verboden, goed citeren niet. Mijn punt hier was dat ik het niet netjes vond dat er niet eerst toestemming werd vereist van de betreffende tweaker.

Ik heb het voorbeeld eerder gebruikt. Tweakers geeft zichzelf de rechten om deze specifieke reactie te gebruiken in reclame uitingen of andere commerciële doelstellingen zonder enige vorm van toestemming.
Volg Femme Takema (@Femme) op Tweakers om alles te weten te komen over domotica.
Even het meest neutrale voorbeeld van een tweaker die zijn naam in zijn profiel noemt
Doe mee aan de Tweakers.net duurzame huizenroute langs Pietje in Utrecht, Klaasje in Houten, Katrijn in Nieuwegein.
Mag allemaal zonder dat enige toestemming nodig is.

Dat je die vrijheid toe eigent om een hele brede set aan mogelijkheden te hebben om met gratis content kosten te kunnen dekken snap ik, maar dat je dat blijft doen bij betaalde abonnees niet.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:13:
[...]

Mag allemaal zonder dat enige toestemming nodig is.
Dat vraag ik me wel af. Voorwaarden mogen nooit onredelijk bezwarend zijn, en ik kan me heel goed voorstellen dat het noemen van jouw naam tesamen met andere persoonsgegevens in een commerciële uiting best als onredelijk bezwaarlijk kan worden gezien.

De AV dekt usecases breed af, maar dat wil niet zeggen dat ze ook zo kunnen en zullen worden ingezet. Dezelfde discussie is al eens gevoerd over het boetebeding in artikel 4.8.

Verder ben ik het niet eens met je stelling dat je 'betaald met je content'. Als niet-abonnee betaal je in principe door banners te zien. Content plaatsen is niet verplicht, en doe je naar ik aanneem vooral vanuit eigen intrinsieke motivatie. Vanuit Tweakers mag je verwachten dat daar ook netjes mee omgegaan wordt en er ook netjes toestemming gevraagd wordt wanneer jouw content gebruikt wordt in een setting die verder gaat dan enkel als inspiratie of citaat.

Dit is overigens mijn persoonlijke zienswijze. Voor een officieel statement zal je nog even op @jelle. moeten wachten ;)

Intentionally left blank

• Tux3.14
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 19:07
Ik lees in sommige reacties dat wij 'klanten' zijn van Tweakers.net. Dat zijn we ergens ook wel, maar ik zie dat eerlijk gezegd zelf anders- iets wat imo nog veel zwaarder weegt en daarom Tweakers HQ juist voorzichtig moet zijn hoe ze met 'ons' omgaan.
Ik zie mezelf en de rest van de (actieve) gebruikers niet als klanten, maar als onderdeel van de Tweakers.
Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat er van Tweakers nog geen 10% overblijft als de gehele community weg valt.

Dat Tweakers zo groot is geworden komt door het grootste deel van de actieve community, waardoor het uiteindelijk een 'echt' bedrijf is geworden met een HQ waar betaalde mensen zitten. Daarnaast word het ook gerund door vele vrijwilligers zoals de moderators op dit (no nog) prachtige forum.
Ik vind je daarom juist ook de community moet blijven betrekken in de roadmap van Tweakers, en daar vooral transparant over zijn. Dat er geld verdienen moet worden om Tweakers HQ, de servers, het personeel te betalen en dergelijke snap ik wel. Maar de richting waar het soms nu op gaat doet Tweakers imo langzaam afbrokkelen. De arrogantie van Tweakers personeel, niet transparant zijn over ontwikkelingen, de community niet betrekken bij ontwikkelingen, dingen gewoon door de strot douwen en nog verder op foute wijze de boel commercieel maken doet enorm afbreuk aan de Tweakers ervaring. Ik denk dat dit besef is een keer heel goed moet landen bij Tweakers HQ en niet elke keer dingen moeten verdraaien en op een foute manier in de verdediging moeten gooien.

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

crisp schreef op woensdag 15 september 2021 @ 08:29:
[...]

Dat vraag ik me wel af. Voorwaarden mogen nooit onredelijk bezwarend zijn, en ik kan me heel goed voorstellen dat het noemen van jouw naam tesamen met andere persoonsgegevens in een commerciële uiting best als onredelijk bezwaarlijk kan worden gezien.

De AV dekt usecases breed af, maar dat wil niet zeggen dat ze ook zo kunnen en zullen worden ingezet. Dezelfde discussie is al eens gevoerd over het boetebeding in artikel 4.8.
Elke keer dat de AV wordt genuanceerd en/of afgezwakt door jullie vraag ik me af waarom je die nuancering / afzwakking dan niet feitelijk vastlegt in je AV.
Verder ben ik het niet eens met je stelling dat je 'betaald met je content'. Als niet-abonnee betaal je in principe door banners te zien. Content plaatsen is niet verplicht, en doe je naar ik aanneem vooral vanuit eigen intrinsieke motivatie.
Dit zei je er zelf eerder over.
crisp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:07:
[...]
De grootste (directe) financiële bijdrage van non-abonnees zit hem volgens mij in het zien van banners (waarbij de groeiende groep blockers zich feitelijk niet aan de voorwaarden houdt). User-generated content levert over het algemeen in indirecte zin pas geld op doordat het onze site interessanter maakt om te bezoeken. Dat effect mag je zeker niet bagetaliseren, maar moet je ook niet overschatten.
Oftewel, het speelt een aanzienlijke rol, maar geen cruciale rol. Ook weet jij net zo goed als ik dat er grote groepen bezoekers zijn die vooral de reacties op artikelen lezen (waaronder ik) en niet eens zo geïnteresseerd zijn in de artikelen zelf. Ook de allerhande one-day-fly vraagstellers op het forum bewijzen dat. Omdat ik ook zie dat het tweakers forum het best een enorm grote groep van mensen kan voorzien van advies.
Vanuit Tweakers mag je verwachten dat daar ook netjes mee omgegaan wordt en er ook netjes toestemming gevraagd wordt wanneer jouw content gebruikt wordt in een setting die verder gaat dan enkel als inspiratie of citaat.
Ik heb eerder al aangegeven dat dat in geval van @WoudseHoeve niet is gebeurt, omdat jullie hem niet konden bereiken.

En opnieuw, als er altijd netjes mee omgegaan wordt, maak het artikel in je AV dan ook niet zo verstrekkend. Ditzelfde argument vanuit de overheid als het gaat om nieuwe wetgeving die weer verder in je privacy inboet wordt altijd met dezelfde harde (en terechte) reacties omgeven:
- Dat het een geleidende schaal is.
- Dat dat nu wel van toepassing kan zijn, maar wat als het regime verandert.
- Dat iedereen altijd iets te verbergen heeft.
- ....

Dat is niet anders als hier.

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19:25

Yariva

Power to the people!

@Gonadan Dank voor de preventieve reactie, wat je zegt klopt ook en ik denk dat geen van de gebruikers hier zit te wachten op verdere acties gezien we dan nog alleen maar verder van huis zijn.

Het beste wat wij, als community maar ook vooral als KLANT, naar Tweakers toe kunnen zetten is een constructieve (complete) post met alle bevindingen van de afgelopen 2 weken. Irritatie punten, dingen die niet meer rijmen met elkaar, punten welke niet worden nagekomen, het tegenspreken van eerder gemaakte beloftes etc.

En ja, ik snap dat deze al meerdere keren voorbij zijn gekomen in dit topic. Echter sneeuwen deze reacties onder door post bovenop post zodat het erg gemakkelijk word voor de redactie / product owner om deze te negeren.

Ik denk dat je enkel op deze manier de aandacht kan krijgen welke gewenst zijn. We weten inmiddels nu wel dat je eigenlijk geen realistische reactie meer kan verwachten door "druppels op de gloeiende plaat" te gooien. Ook duidelijk laten merken wat voor frustrerende situatie dit is (waar ik 100% achter sta) gaat niet helpen. Anders was er al 4 maanden geleden een degelijke reactie gekomen.

Nogmaals ik zit in het zelfde bootje en heb ook mijn zorgen geuit in het vorige topic. Maar op deze manier doorgaan is een garantie dat:
- Er een modbreak valt
- Je weer een slap aftreksel van een reactie krijgt
- Er niet op commentaar zal worden ingegaan
- Er toch geen veranderingen zullen plaats vinden

Door een kant-en-klare post te maken kunnen we het tenminste, op een realistische manier, proberen. Mocht daar geen (degelijk) antwoord op komen dan weet iedere community member genoeg en kan daar zelf een keuze aan toewijzen.

[Voor 6% gewijzigd door Yariva op 15-09-2021 09:28]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• MarHart
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 17-09 16:39
Jerie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:18:
[...]
= jouw (niet onderbouwde) mening. Als het allemaal zo simpel was hadden ze het binnen een weekje zo uitgerold. Pilot? Onnodig, was allemaal allang klaar...
De verschuiving in het medialand zijn:

- Minder inkomsten uit reclame door teruglopende tarieven per view

- Minder inkomsten uit reclame door gebruik van adblockers

De manier hoe bijna elk media bedrijf hierop in grijpt is:

- Proberen om adblockers te weren (chantage, smeken of blocken)

- het introduceren van een Premium abo

Opzetten van een Premium abo

- Aankondigen als iets kleins maar met toegevoegde waarde

- Steeds meer content achter een betaalmuur zetten (focus op de artikelen die de meeste clicks kregen in het verleden of de meeste waardering)

- Clickbait titels en inleidingen om zoveel mogelijk mensen te verleiden om te betalen.

- Aantal artikelen gratis om je te verleiden

- Klein visueel onderscheid in betaald en onbetaald zodat men makkelijk per ongeluk clickt, Iemand wil dan al het artikel lezen dus de drempel om de portemonnee te trekken is minder groot. (met UX kan je prima dingen zo neerzetten dat je het pas ziet na een paar keer kijken)

Bij Tweakers
Het lijkt me dat inderdaad het al een best uitgewerkt plan is, waar de hele industrie dezelfde opzet kiest.
Het gaat dus voornamelijk om WELKE artikelen je achter de paywall zet.
Laten we wel zijn, dat kan je in een middag beslissen. En je past het aan als dit teveel/teweinig is.
- We hebben hier ook een paymentmuur gekregen.

- Hier worden de artikelen neergezet waarvan men denkt dat hier de grootste omzet mee behaald kan worden. (denk aan maatschappelijke zaken zoals corona app, of zaken die veel gelezen werden in het verleden.)

- Het lijkt steeds meer wat onder plus kan worden gevat.

- Er is zeker sprake van toename in clickbait titels, daar is in het verleden al eerder kritiek op geweest. (een titel met een vraag maar dan in het artikel die vraag niet beantwoorden of een suggestie dat het onderwerp echt super slecht is, wat dan niet blijkt te zijn.)

- Er is sprake van een aantal gratis artikelen per maand

- Er is gekozen voor een klein onderscheid (icoon niet heel groot, kleur en positie rechts van de titel. (hierdoor lees je eerst de titel, daarna de titel eronder, voordat je het icoon ziet. (let er maar eens op)) (Edit, nu ik nog een keer kijk vind ik het wel heel duidelijk, maar misschien is dat omdat ik er nu op focus)

Men heeft gekozen om de payment provider te veranderen ivm mogelijkheden ik snap die niet ivm:

- Geen Bancontact (net zoals Ideal maar dan in belgie)

- Geen paypall

- Geen eenmalige betaling

(dus dit had men ook later kunnen doen)

Conclusie
Het klinkt dus redelijk als standaard implementatie die elk media bedrijf doet. De vraag is alleen, denken ze anders te zijn en vergaderen 1000 uur om dan met dezelfde oplossingen te komen?
Het lijkt me niet aangezien dit precies dezelfde manier is als bij andere media van DPG.
mijn gevoel is dat het gewoon beter verkoopt dat je aangeeft dat er gekeken wordt, er invloed mogelijk is, dat nog niet alles vaststaat.

[Voor 36% gewijzigd door MarHart op 15-09-2021 09:56]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:24:
[...]

Elke keer dat de AV wordt genuanceerd en/of afgezwakt door jullie vraag ik me af waarom je die nuancering / afzwakking dan niet feitelijk vastlegt in je AV.
Dat is een goede vraag, maar die kan ik helaas niet voor je beantwoorden. Ik denk dat het puur een stuk gemak is vanuit een bedrijf bezien; liever te ruim opstellen dan te krap en achteraf spijt krijgen.
[...]

[...]

Oftewel, het speelt een aanzienlijke rol, maar geen cruciale rol. Ook weet jij net zo goed als ik dat er grote groepen bezoekers zijn die vooral de reacties op artikelen lezen (waaronder ik) en niet eens zo geïnteresseerd zijn in de artikelen zelf. Ook de allerhande one-day-fly vraagstellers op het forum bewijzen dat. Omdat ik ook zie dat het tweakers forum het best een enorm grote groep van mensen kan voorzien van advies.
User-generated content voegt waarde toe aan het platform; dat staat buiten kijf. Wat de indirecte opbrangsten ervan zijn is erg lastig te bepalen (hoewel daar naar ik meen wel rekenmethoden voor zijn). Wanneer je echter puur gaat kijken naar individuele bijdragen dan is het al bijna onmogelijk om daar echt een waarde aan toe te kennen (uitzonderingen daargelaten). De echte waarde zit immers voornamelijk in het geheel, en niet zozeer in 'post X van user Y'.

Daarbij worden bijdragen feitelijk al beloond, namelijk in de vorm van karma waarmee je bepaalde features kan krijgen en nu zelfs korting bij het afsluiten van een abonnement. En wellicht dat we daar in de toekomst nog wel meer mee gaan doen :)
[...]

Ik heb eerder al aangegeven dat dat in geval van @WoudseHoeve niet is gebeurt, omdat jullie hem niet keer konden bereiken.
Er is dus in ieder geval wel een poging gedaan. Soms kan je niet veel meer, en dan moet je een afweging maken. Dat is volgens mij ook gewoon uitgelegd in dit topic.
En opnieuw, als er altijd netjes mee omgegaan wordt, maak het artikel in je AV dan ook niet zo verstrekkend. Ditzelfde argument vanuit de overheid als het gaat om nieuwe wetgeving die weer verder in je privacy inboet wordt altijd met dezelfde harde (en terechte) reacties omgeven:
- ....

Ik laat het aan jelle. en andere experts over om hier een oordeel over te vellen. Wellicht kan het beter afgekadert worden waardoor de betreffende bepaling minder bezwarend wordt (of voelt). Ik ben echter niet iemand die bij dergelijke AV's meteen van het meest zwarte scenario uitgaat. Volgens mij is dat ook helemaal niet in het belang van Tweakers zelf.

Intentionally left blank

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

crisp schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:01:
[...]
liever te ruim opstellen dan te krap en achteraf spijt krijgen.
Wat ik niet vind aansluiten bij de andere acties van tweakers. Zoals statische advertenties, statische social media knoppen enz.
De echte waarde zit immers voornamelijk in het geheel, en niet zozeer in 'post X van user Y'.
Dat snap ik.
Daarbij worden bijdragen feitelijk al beloond, namelijk in de vorm van karma waarmee je bepaalde features kan krijgen en nu zelfs korting bij het afsluiten van een abonnement. En wellicht dat we daar in de toekomst nog wel meer mee gaan doen :)
Dat snap ik ook, maar zoals eerder gezegd betaal je hiermee nog steeds met je data en heb je geen optie om geen korting te krijgen zodat je niet meer met je data betaald. Ik heb om die reden ook geen bonuskaart van de AH.
Er is dus in ieder geval wel een poging gedaan. Soms kan je niet veel meer, en dan moet je een afweging maken. Dat is volgens mij ook gewoon uitgelegd in dit topic.
Dat ontken ik ook niet :)
Ik ben echter niet iemand die bij dergelijke AV's meteen van het meest zwarte scenario uitgaat. Volgens mij is dat ook helemaal niet in het belang van Tweakers zelf.
En laat dat in juridische context niet relevant is. Wat relevant is is dat de speelruimte juridisch wordt gecreëerd. Daarom haal ik ook overheidsmaatregelen aan die over privacy gaat. De intentie is niet relevant. Neem recent de Apple kinderporno scan casus als voorbeeld. Ook snap ik dat jij er misschien het best antwoord op kan geven, maar toch zeg ik het opnieuw. Als je intentie categorisch anders is, maak dan je AV ook anders.

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 22:37
CurlyMo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:24:
[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb eerder al aangegeven dat dat in geval van @WoudseHoeve niet is gebeurt, omdat jullie hem niet keer konden bereiken.

- ....

Het valt mij op dat vrijwel in elke reactie hier je opnieuw begint over WoudseHoeve. Dat draagt absoluut niet bij aan de discussie.

Daarnaast, heeft deze user uberhaubt ooit zelf aangegeven het vervelend te vinden dat zijn ervaringen geplaatst zijn? Ik zie hem niet in dit topic voorbij komen ondanks je pogingen hem elke keer weer te taggen, en ik kan ook elders niet zien dat hij enig bezwaar heeft.

Voor mij heeft dit topic overigens ook geen meerwaarde meer. Alles is wel gezegd ondertussen en het word nu vooral een herhaling van zetten waar een klein aantal users zich blijven vasthouden in het oude. Die worden toch niet overtuigt...

• CurlyMo
  • Nu online

CurlyMo

www.pilight.org

Devian schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:17:
[...]
Het valt mij op dat vrijwel in elke reactie hier je opnieuw begint over WoudseHoeve. Dat draagt absoluut niet bij aan de discussie.
Ik begin er alleen over op het moment dat er wordt aangegeven dat er altijd toestemming wordt gevraagd voordat wordt gepubliceerd. Het is enkel een voorbeeld waarin die toestemming niet is verkregen. Wat @WoudseHoeve er zelf van vind doet er dan juridisch niet toe. Ondanks dat ik zelf ook weet dat het onder citaatrecht niet nodig is die toestemming te verkrijgen. Oftewel, ik benoem het enkel nog reactief, niet pro-actief. Zoals nu ook weer op jouw reactie ;)

• MarHart
crisp schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:01:
[...]

Er is een grote groep (de meerderheid) die bijdragen onder een post lezen. (nooit gehoord dat iemand alleen de artikelen lezen)

Er is een groep mensen die komen om ook het fora te bezoeken (zonder fora minder vaak bezoek)

Er is een groep (aanzienlijke minderheid) die artikelen helemaal niet leest en alleen de titel + comments.

Iets geeft mij aan dat de Karma korting, niet in de buurt komt van de waarde die het Tweakers opleverd.
Volgens mij is 90% van de bezoekers van elke website een lurker, die komt om te consumeren. Tweakers heeft zowel redactie als community input. een groot aantal mensen zou tweakers niet meer bezoeken zonder de comments onder de topics. Dat zijn een hoop inkomsten gegenereerd door zeg 10% van je bezoekers. Je kan zien dat dit waar is aan hoe snel de hoeveelheid karma terugloopt bij het user overzicht.

Korting bij Abo is mooi!

Maar koester de 10% en zeker de 1% die zeg 80% van de content aanlevert.

[Voor 8% gewijzigd door MarHart op 15-09-2021 10:31]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:11:
[...]

Wat ik niet vind aansluiten bij de andere acties van tweakers. Zoals statische advertenties, statische social media knoppen enz.
Times they are a-changin ;)

Ik vind de vraag of de huidige AV nog wel voldoen aan de huidige tijdsgeest in die zin dan ook helemaal terecht hoor :)

offtopic:
de discussie over of daar verschil in zou moeten zijn tussen abo's en niet-abo's vind ik dan weer minder relevant; het lijkt me praktisch ook lastig om dat onderscheid te maken en persoonlijk zie ik de noodzaak ook niet.
[...]

En laat dat in juridische context niet relevant is. Wat relevant is is dat de speelruimte juridisch wordt gecreëerd. Daarom haal ik ook overheidsmaatregelen aan die over privacy gaat. De intentie is niet relevant. Neem recent de Apple kinderporno scan casus als voorbeeld. Ook snap ik dat jij er misschien het best antwoord op kan geven, maar toch zeg ik het opnieuw. Als je intentie categorisch anders is, maak dan je AV ook anders.
Laten we afwachten wat het officiéle statement gaat zijn :)

[Voor 11% gewijzigd door crisp op 15-09-2021 11:14]

Intentionally left blank

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MarHart schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:29:
[...]

Maar koester de 10% en zeker de 1% die zeg 80% van de content aanlevert.
Daar kan ik het zeker niet mee oneens zijn ;)

Intentionally left blank

• magician2000
Tux3.14 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:22:
Ik lees in sommige reacties dat wij 'klanten' zijn van Tweakers.net. Dat zijn we ergens ook wel, maar ik zie dat eerlijk gezegd zelf anders- iets wat imo nog veel zwaarder weegt en daarom Tweakers HQ juist voorzichtig moet zijn hoe ze met 'ons' omgaan.
Ik zie mezelf en de rest van de (actieve) gebruikers niet als klanten, maar als onderdeel van de Tweakers.
Ik durf mijn handen er voor in het vuur te steken dat er van Tweakers nog geen 10% overblijft als de gehele community weg valt.

Dat Tweakers zo groot is geworden komt door het grootste deel van de actieve community, waardoor het uiteindelijk een 'echt' bedrijf is geworden met een HQ waar betaalde mensen zitten. Daarnaast word het ook gerund door vele vrijwilligers zoals de moderators op dit (no nog) prachtige forum.
Ik vind je daarom juist ook de community moet blijven betrekken in de roadmap van Tweakers, en daar vooral transparant over zijn. Dat er geld verdienen moet worden om Tweakers HQ, de servers, het personeel te betalen en dergelijke snap ik wel. Maar de richting waar het soms nu op gaat doet Tweakers imo langzaam afbrokkelen. De arrogantie van Tweakers personeel, niet transparant zijn over ontwikkelingen, de community niet betrekken bij ontwikkelingen, dingen gewoon door de strot douwen en nog verder op foute wijze de boel commercieel maken doet enorm afbreuk aan de Tweakers ervaring. Ik denk dat dit besef is een keer heel goed moet landen bij Tweakers HQ en niet elke keer dingen moeten verdraaien en op een foute manier in de verdediging moeten gooien.
Mooi verwoord.

Met het "klant zijn" wat ik ook aangehaald heb, doel ik met name op het plus gedeelte. Daar gaat deze hele heisa over namelijk. Waar het puur community was, is het "klant zijn" er heel vreemd ingezet en luisteren ze in dat kader niet naar de (potentiële) klant.

• magician2000
Yariva schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:25:
@Gonadan Dank voor de preventieve reactie, wat je zegt klopt ook en ik denk dat geen van de gebruikers hier zit te wachten op verdere acties gezien we dan nog alleen maar verder van huis zijn.

Het beste wat wij, als community maar ook vooral als KLANT, naar Tweakers toe kunnen zetten is een constructieve (complete) post met alle bevindingen van de afgelopen 2 weken. Irritatie punten, dingen die niet meer rijmen met elkaar, punten welke niet worden nagekomen, het tegenspreken van eerder gemaakte beloftes etc.

En ja, ik snap dat deze al meerdere keren voorbij zijn gekomen in dit topic. Echter sneeuwen deze reacties onder door post bovenop post zodat het erg gemakkelijk word voor de redactie / product owner om deze te negeren.

Ik denk dat je enkel op deze manier de aandacht kan krijgen welke gewenst zijn. We weten inmiddels nu wel dat je eigenlijk geen realistische reactie meer kan verwachten door "druppels op de gloeiende plaat" te gooien. Ook duidelijk laten merken wat voor frustrerende situatie dit is (waar ik 100% achter sta) gaat niet helpen. Anders was er al 4 maanden geleden een degelijke reactie gekomen.

Nogmaals ik zit in het zelfde bootje en heb ook mijn zorgen geuit in het vorige topic. Maar op deze manier doorgaan is een garantie dat:
- Er een modbreak valt
- Je weer een slap aftreksel van een reactie krijgt
- Er niet op commentaar zal worden ingegaan
- Er toch geen veranderingen zullen plaats vinden

Door een kant-en-klare post te maken kunnen we het tenminste, op een realistische manier, proberen. Mocht daar geen (degelijk) antwoord op komen dan weet iedere community member genoeg en kan daar zelf een keuze aan toewijzen.
@Yariva Het probleem hiermee is dat dit al zo vaak gedaan is, in dit topic, in het topic van de bèta tijd en zelfs in separate topics zonder dat er iets constructiefs veranderd is bij tweakers redactie (veel beloftes die niet nagekomen zijn) dat de meeste mensen daar hier geen zin meer in hebben.

Waarom zouden WIJ steeds degenen moeten zijn die alles maar constructief voorschotelen terwijl er vanuit de tweakers redactie weinig of geen (duidelijke) reacties komen? Het komt al te lang van één kant (de community).

• Yariva
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19:25

Yariva

Power to the people!

magician2000 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:49:
[...]

@Yariva Het probleem hiermee is dat dit al zo vaak gedaan is, in dit topic, in het topic van de bèta tijd en zelfs in separate topics zonder dat er iets constructiefs veranderd is bij tweakers redactie (veel beloftes die niet nagekomen zijn) dat de meeste mensen daar hier geen zin meer in hebben.

Waarom zouden WIJ steeds degenen moeten zijn die alles maar constructief voorschotelen terwijl er vanuit de tweakers redactie weinig of geen (duidelijke) reacties komen? Het komt al te lang van één kant (de community).
Eens, ik zie het zelf ook in dit topic en voorgaande. Probleem is enkel dat de huidige opzet al helemaal niks gaat opleveren gezien de houding van Tweakers.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• emperor3s
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20:54
magician2000 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 00:49:
[...]

Het meest recente topic hierover is van minder dan twee maanden geleden, en is alweer doodgebloed: Relatie T.net organisatie en community

Er komt in zulke topics nooit echt een constructieve discussie op gang over de bedrijfsstrategie. Dat komt deels omdat er een kakofonie ontstaat van mensen die een specifieke frustratie steeds opnieuw benoemen en eisen dat daar actie op komt. Daarnaast kunnen de mensen van HQ niet makkelijk mee-discussiëren, omdat alles wat ze zeggen meteen wordt gezien als een corporate standpunt of een harde toezegging. Over veranderingen in hun strategie kunnen ze uiteindelijk beter binnenskamers overleggen.

Maar dat neemt niet weg dat het benoemen van problemen op dit vlak van HQ vs. community zinloos is. Er wordt volgens mij heb wel degelijk meegelezen (zie ook comments van WoutF in het gelinkte topic) en wie weet zien we - met vertraging - wel positieve veranderingen op termijn.

Moedig voorwaarts! ;)

• Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:44

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
MarHart schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:30:
[...]

- Er is zeker sprake van toename in clickbait titels, daar is in het verleden al eerder kritiek op geweest. (een titel met een vraag maar dan in het artikel die vraag niet beantwoorden of een suggestie dat het onderwerp echt super slecht is, wat dan niet blijkt te zijn.)
Je doet net alsof er een soort beleid is om meer clickbaitkoppen te gebruiken, maar dat is zeker niet het geval. We publiceren meer achtergronden en interviews en daar moeten aantrekkelijke, maar correcte koppen boven. Als lezers vinden dat die koppen teveel neigen naar clickbait, horen we dat gauw genoeg en kunnen we daar de discussie over aangaan en eventuele aanpassingen doorvoeren. Dat lijkt me een goede gang van zaken? Of er sprake is van een toename hangt ook af van je definitie van clickbait, Persoonlijk denk ik dat we zeer conservatief zijn met onze koppen en dat zeer open staan voor aanpassingen bij opmerkingen.

This is the future, people translated as data

• BarendBotje
  • Registratie: december 2019
  • Nu online
Olaf schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:07:
[...]

Je doet net alsof er een soort beleid is om meer clickbaitkoppen te gebruiken, maar dat is zeker niet het geval. We publiceren meer achtergronden en interviews en daar moeten aantrekkelijke, maar correcte koppen boven. Als lezers vinden dat die koppen teveel neigen naar clickbait, horen we dat gauw genoeg en kunnen we daar de discussie over aangaan en eventuele aanpassingen doorvoeren. Dat lijkt me een goede gang van zaken? Of er sprake is van een toename hangt ook af van je definitie van clickbait, Persoonlijk denk ik dat we zeer conservatief zijn met onze koppen en dat zeer open staan voor aanpassingen bij opmerkingen.
Net als in het verleden is gebleken... Toch :9

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:17

Yucon

*broem*

[...]

Dit lijkt een beetje op de in het management en politiek bekende uitspraak 'ik heb daar geen signalen over ontvangen', met als onuitgesproken conclusie dat daar wat betreft eigen acties de kous af is en de bal weer bij de ander ligt.

Moet je in een dergelijk geval niet juist je eigen ideeën toetsen op juistheid? De vergelijking met de uitspraak over signalen is niet helemaal 1:1 want je geeft hier ook aan signalen te zien. De opvolging echter wel; waarom zouden het de users zijn die de discussie aan moeten zwengelen? Het lijkt me de verantwoordelijkheid van tweakers om het idee dat het wel meevalt te checken als er op basis van geluiden uit de community signalen zijn dat men dit anders ervaart. En niet andersom.

• MarHart
[...]

Je doet net alsof er een soort beleid is om meer clickbaitkoppen te gebruiken, maar dat is zeker niet het geval. We publiceren meer achtergronden en interviews en daar moeten aantrekkelijke, maar correcte koppen boven.
Volgens mij gaat er wel eens wat verkeerd bij het bepalen van aantrekkelijke koppen.

Het is mij opgevallen dat de kop spectaculairder is dan het artikel zelf. Het kan onterecht zijn, maar er is nogal eens een discussie over dat een artikel kop niet overeenkomt met de rest van het artikel. Het kan dus niet geheel onbekend zijn. Als je bijvoorbeeld een vraag in je titel zet moet de lezer aan het einde die goed kunnen beantwoorden. Als er al in de inleiding beperkingen aan de scope worden gemaakt, of er een niet een conclusie getrokken kan worden aan het einde van een artikel dan is het wat mij betreft al een clickbait titel.

Al moet ik aangeven dat ik niet overal een "actieve herinnering" aan heb.

Maar als het werd aangegeven, kwam er meestal een "je ziet het verkeerd" reactie.

Feedback wordt voornamelijk ontkracht, ontkend. Soms worden users echt naar behandeld, als klein kind.
Wat weer mensen verbitterd maakt en dus niet positief is voor een discussie.
Als er positief op wordt geantwoord is dat meestal als een "kun je voorbeelden aangeven", (want ik had geen tijd om het fora bij te houden)

Soms wordt er aangegeven dat er mee aan de slag wordt gegaan. Maar in 99% van de tijd blijft het daarna stil waarna er toch weer verder wordt gegaan op de oude voet. Mensen geven alleen feedback op iets wat hun waardevol is. Als mensen stoppen omdat het niet zin heeft dan weet je dus wat er is gebeurd.

Ik weet niet of dat bewust zo op feedback gereageerd wordt, maar zo komt het mij wel over.

Een zeer duidelijk voorbeeld dat ik niet zo terug kan vinden was een artikel over een apple product. De titel gaf aan dat het een slecht product was. Het artikel gaf aan dat het product super goed was. De auteur bleef bij zijn standpunt dat iedereen dat woord (dat ook in spreektaal gebruikt wordt door sommige mensen dat iets goed is) positief moesten lezen en daarom het geen clickbait was.

Trouwens het mag niet helemaal onbekend zijn:

zoeken naar 'clickbait'

01-01-2021 tot nu 4 blz vol met berichten over clickbait. Er staat best wel wat in over andere sites maar ook genoeg over Tweakers.

[Voor 17% gewijzigd door MarHart op 17-09-2021 10:21]

• Dazzler2120
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 11:24
MarHart schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:06:
[...]

Maar als het werd aangegeven, kwam er meestal een "je ziet het verkeerd" reactie.

Feedback wordt voornamelijk ontkracht, ontkend. Soms worden users echt naar behandeld, als klein kind.
Wat weer mensen verbitterd maakt en dus niet positief is voor een discussie.
Als er positief op wordt geantwoord is dat meestal als een "kun je voorbeelden aangeven", (want ik had geen tijd om het fora bij te houden)

Soms wordt er aangegeven dat er mee aan de slag wordt gegaan. Maar in 99% van de tijd blijft het daarna stil waarna er toch weer verder wordt gegaan op de oude voet. Mensen geven alleen feedback op iets wat hun waardevol is. Als mensen stoppen omdat het niet zin heeft dan weet je dus wat er is gebeurd.

[...]

Trouwens het mag niet helemaal onbekend zijn:

zoeken naar 'clickbait'

01-01-2021 tot nu 4 blz vol met berichten over clickbait. Er staat best wel wat in over andere sites maar ook genoeg over Tweakers.
Als ik in die link kijk kom vooral ongelukkig gekozen titels tegen, welke na enkele berichten en wederberichten aangepast worden... In de situaties dat het niet aangepast werk (deze bv: Clickbait kop "elektrische auto's") ben ik het eigenlijk wel eens met de redactie. Ondanks dat hebben ze alsnog de titel iets aangepast naar "geëlektrificeerde auto's" ipv "elektrische auto's".

Überhaupt als ik de feedback op frontpage artikelen zie welke in dit forum voorkomen, wordt er over het algemeen positief op gereageerd in de zin van dat de Tweakers redactie meestal goed open staat voor suggesties of veranderingen.

Je kan simpelweg data zoeken in de zin van hoeveel 'clickbait' meldingen zijn er in je search te vinden, maar ik beschouw het een beetje clickbait dat je niet inhoudelijk gecheckt hebt wat ermee gedaan is en welke meldingen terecht en onterecht zijn :+

PS4 PSN: Dazzler2120

• MarHart
Dazzler2120 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:31:
[...]

Je kan simpelweg data zoeken in de zin van hoeveel 'clickbait' meldingen zijn er in je search te vinden, maar ik beschouw het een beetje clickbait dat je niet inhoudelijk gecheckt hebt wat ermee gedaan is en welke meldingen terecht en onterecht zijn :+
Het ging me meer om de "ik ken daar geen signalen van" Ik heb wel gekeken, maar voornamelijk of mensen aangaven of er teveel "clickbait titels" waren en dat kwam zeker 5 keer voor, totdat ik er mee stopte. In mijn perceptie gaat de redactie teveel in de verdediging, in jou perceptie is dat niet het geval. Maar laten we er ieder geval wel over eens zijn dat mijn opmerking niet de eerste keer is dat dit naar voren komt. Of het nou terecht is of niet, onbekend als onderwerp zou het niet mogen zijn. Dit onderwerp speelt bij tenminste een deel van de gebruikers.

[Voor 8% gewijzigd door MarHart op 17-09-2021 10:43]

• Dazzler2120
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 11:24
MarHart schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:41:
[...]

Het ging me meer om de "ik ken daar geen signalen van" Ik heb wel gekeken, maar voornamelijk of mensen aangaven of er teveel "clickbait titels" waren en dat kwam zeker 5 keer voor, totdat ik er mee stopte. In mijn perceptie gaat de redactie teveel in de verdediging, in jou perceptie is dat niet het geval. Maar laten we er ieder geval wel over eens zijn dat mijn opmerking niet de eerste keer is dat dit naar voren komt. Of het nou terecht is of niet, onbekend als onderwerp zou het niet mogen zijn. Dit onderwerp speelt bij tenminste een deel van de gebruikers.
Maar dat is toch ook niet wat Olaf verteld heeft in zijn vorige post waar hij clickbait artikelen adresseert?
[...]
Olaf geeft hier gewoon aan dat als het aantrekkelijk maken van de kop te ver gaat, ze daar snel genoeg feedback over krijgen, waarop het gecorrigeerd kan worden. Ik kan in die hele post nergens een 'ik ken daar geen signalen van' vanuit Olaf? Of lees ik nu iets over het hoofd?

Edit:
Maar goed, vgm dwalen we wat af van het topic onderwerp...

PS4 PSN: Dazzler2120

• MarHart
Dazzler2120 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:50:
[...]

Maar dat is toch ook niet wat Olaf verteld heeft in zijn vorige post waar hij clickbait artikelen adresseert?

[...]

Olaf geeft hier gewoon aan dat als het aantrekkelijk maken van de kop te ver gaat, ze daar snel genoeg feedback over krijgen, waarop het gecorrigeerd kan worden. Ik kan in die hele post nergens een 'ik ken daar geen signalen van' vanuit Olaf? Of lees ik nu iets over het hoofd?

Edit:
Maar goed, vgm dwalen we wat af van het topic onderwerp...
Je hebt gelijk, ik heb iemands anders zijn post in mijn hoofd samengevoegd.

• magician2000
[...]

@Olaf Weet je wat nu zo bijzonder is? Dat zaken die mensen hier aangeven nooit herkend lijken te worden door de redactie, het niet zo bedoelt is en vervolgens is het weer "business as usual" zonder ook maar één verandering in het geheel.

Wanneer meerdere mensen aangeven dat het clickbait koppen zijn, dan wordt dat dus door meerdere mensen zo ervaren. Dan is het te simpel om zo te reageren. Dat zal toch echt constructiever moeten. Dat kan ook en is niet moeilijk.

Een kop moet op de eerste plaats correct zijn en een juiste omschrijving van de verdere inhoud. Pas daarna komt eventuele aantrekkelijkheid. Eerlijkheid duurt het langst, maar vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

Overigens, ook hier wordt weer de aanval ingezet op de community door te beginnen met "je doet net alsof er een soort beleid is om meer clickbaitkoppen te gebruiken...". Ja, het klopt dat wij zo doen aangezien we dat idee maar niet van ons af kunnen schudden.

Waarom niet beginnen met: "Vervelend dat jij en mogelijk anderen dit als clickbaitkoppen zien. Het is namelijk niet onze bedoeling om een clickbaitkop te maken, maar wel om een aantrekkelijke correcte kop boven een item te plaatsen".

Maar goed, communicatie is al zo enorm vaak genoemd hier als groot probleem.

• Robbierut4
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18:46
Ik lurk al een tijdje in dit topic, en ik moet zeggen, het is knap hoe slecht een journalistiek platform is in communicatie.

Misschien is het handig om dit topic gewoon te sluiten, op alle kritiek punten wordt negatief gereageerd en laat alleen maar een nog slechtere smaak achter bij de bezoekers.

Liever geen kritiek kunnen geven en jaknikken (of verhuizen naar een ander platform) dan dit soort reacties krijgen van de crew op je kritiek.
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Let op:
* Als je een vraag of opmerking hebt, kijk dan even of deze al in de FAQ is beantwoord.
* Lees eerst de topicstart voor de spelregels van dit topic.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee