Toon posts:

Het grote Tweakers-abonnemententopic Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste
Acties:

• Olaf
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 11:10

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CurlyMo schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 08:36:
Aanvullend op de reactie van @grove erwt:

[...]

Het huidige plus artikel reviews: Een kleine windmolen voor thuisgebruik is geïnspireerd op mijn topic op het forum en inderdaad op een reactie van @WoudseHoeve. Ik ben echter geen lid, dus kan deze nieuwe discussie niet volgen. Iets dat oorspronkelijk dus voor iedereen beschikbaar was, kan ik nu zelf niet eens meer lezen (zonder te betalen).

Als je dan community bijdrages gebruikt voor je eigen redactionele content, geef dan tenminste degene die er op het forum aan bijdragen hebben gratis toegang toe. Nu voelt het toch wrang.
Dit is besproken en als een user een rol heeft gespeeld bij het artikel die maakt dat toegang wel zo netjes is, (en de credits al op zijn bv) dan kunnen we een maand-abo verstrekken. Ik zal de redacteuren attenderen hier alert op te zijn. Dit staat dus los van de artikelen waarbij de community zo'n prominente rol speelt dat het hoe dan ook geen Plus-artikel moet worden, zoals het artikel over Gasverlaters.

Dank voor de heads-up @True !

This is the future, people translated as data

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 10:58

CurlyMo

www.pilight.org

Olaf schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:53:
[...]

Dit is besproken en als een user een rol heeft gespeeld bij het artikel die maakt dat toegang wel zo netjes is, (en de credits al op zijn bv) dan kunnen we een maand-abo verstrekken. Ik zal de redacteuren attenderen hier alert op te zijn. Dit staat dus los van de artikelen waarbij de community zo'n prominente rol speelt dat het hoe dan ook geen Plus-artikel moet worden, zoals het artikel over Gasverlaters.

Dank voor de heads-up @True !
Ik zie nog geen icoontje naast mijn naam ;)

En hoe kijk je aan tegen deze?
CurlyMo in "Het grote Tweakers-abonnemententopic"

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• emperor3s
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:41
Olaf schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:25:
[...]

Een belangrijke communicatieles die ik uit die aankondiging getrokken heb, is om extreem helder en expliciet te zijn in wat er verandert. Vanuit mijn gezichtspunt stond in die aankondiging duidelijk dat het nieuws zoals we dat brachten en productreviews voor iedereen toegankelijk blijven, maar dat uitgebreider nieuws, achtergronden, how-to's, columns en interviews onderdeel van Plus zouden worden. Sindsdien zijn er veel opmerkingen geweest van gebruikers die verbaasd waren dat achtergronden/interviews die voorheen voor iedereen te lezen waren, in vergelijkbare vorm onderdeel van Plus waren. Die hadden dus een andere interpretatie (of hebben de aankondigingen over het hoofd gezien).
_O-

Ach ja, die arme verbaasde gebruikers die het allemaal niet goed hadden gelezen. Want hoe kun je dit nu lezen en dan heel naïef denken dat de bestaande Achtergronden niet achter een paywall zullen gaan:
[uit de oorspronkelijke aankondiging in het Premium-topic]
[Premium.] Heb je hier geen behoefte aan? Geen probleem. De artikelen komen namelijk in aanvulling op het huidige aanbod, en dat aanbod verandert niet.
Wees nou gewoon eerlijk en geef toe dat het probleem van de onjuiste verwachtingen 100% bij jullie ligt. Niet bij gebruikers die 'het anders interpreteerden', niet bij gebruikers die het door een gebrek aan 'expliciete communicatie' verkeerd begrepen, niet bij gebruikers die het 'over het hoofd hadden gezien'. Nee, het ligt puur aan het feit dat jullie ondubbelzinnig stelden dat het aanbod niet ging veranderen.

Dus de communicatie-les waar je het over hebt is niet 'wees helder', de les is: 'lieg niet'.

En dan nog een les: probeer slecht nieuws (het optrekken van een paywall) in het vervolg niet meer te spindoctoren tot iets 'leuks'.
[Premium.] Zodat we van Tweakers een nog mooier, beter, omvangrijker en diepgaander platform voor de echte techliefhebber kunnen maken.
We zijn niet naïef. We weten ook wel hoe een paywall er uitziet, hoe mooi je hem ook probeert te verpakken.

En dan nog een bonusles: mensen zullen hier geïrriteerd blijven reageren (tenminste, totdat ze geïrriteerd afhaken), als jullie steeds maar niet bereid zijn om toe te geven dat 1) Plus/het optrekken van de paywall slecht nieuws is voor de community, 2) jullie fouten hebben gemaakt in het presenteren ervan (feitelijke onjuistheden; proberen te spinnen), 3) jullie (nog steeds) doen alsof gebruikers die kritisch zijn het allemaal niet goed hebben begrepen of willen begrijpen.

En dan heb ik het nog niet eens over de 'zakelijke keuze' om het abonnement alleen per maandelijkse incasso te laten betalen, of de onmiddellijke btw-gerelateerde €0,10 prijsverhoging die 'miniem' genoeg was om abonnees daar niet voor te compenseren. Daarmee wordt de paywall nog net een tandje vervelender voor de gebruiker.

Pas als je eerlijk bent over deze aspecten, kun je gaan vragen op begrip en steun vanuit de community voor deze nare, maar blijkbaar onvermijdelijke, beslissing.

Maar jouw les is ook prima, hoor.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 10:23

Grvy

Bot

Vanuit mijn gezichtspunt stond in die aankondiging duidelijk dat het nieuws zoals we dat brachten en productreviews voor iedereen toegankelijk blijven, maar dat uitgebreider nieuws, achtergronden, how-to's, columns en interviews onderdeel van Plus zouden worden. Sindsdien zijn er veel opmerkingen geweest van gebruikers die verbaasd waren dat achtergronden/interviews die voorheen voor iedereen te lezen waren, in vergelijkbare vorm onderdeel van Plus waren.
@Olaf sorry, maar mijn mond viel redelijk op de grond..

Er is altijd gezegd dat het aanvullend was en nu zeg jij gewoon even dat dat niet zo was en dat we het verkeerd gelezen hebben? Ondanks je eigen verdedigen dat het aanvullend was keer op keer in het vorige topic? :? Lees ik dat nu ook verkeerd?

Je hebt notabene zelf allemaal lijstjes zitten aanleveren (die qua data niet klopte als ze kritisch bekeken werden) dat Plus echt aanvullend was en niet vervangend. :/

En dan praat je nu over een eenmalige communicatiefout terwijl er dus over de gehele linie en door meerdere mensen dat gecommuniceerd is? Dat is geen communicatie fout meer hoor, dat is gewoon "iets beter voordoen dan het is"

[Voor 67% gewijzigd door Grvy op 09-09-2021 21:45]

Trackers of betalen.

• magician2000
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:32
crisp schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:04:
[...]

Eerlijk gezegd komen je posts wel erg beschuldigend over; alsof het onze opzet is om maar zoveel mogelijk achter Plus te stoppen. Uiteraard moet er gezorgd worden dat Plus meerwaarde heeft ten opzichte van het reguliere aanbod, maar daarnaast willen we ook nog steeds een ruim en interessant aanbod van gratis content blijven aanbieden.

Ik snap dat het vervelend is als eerst alles gratis was, en je nu voor bepaalde artikelen moet gaan betalen of echt keuzes moet maken met de gratis maandelijkse artikelen. Dat voelt natuurlijk een beetje oneerlijk. Maar laten we wel wezen: de directe aanleising hiertoe is het feit dat inkomsten van advertising gewoon zwaar zijn teruggelopen, met name door de enorme vlucht van bannerblockers. Wij, en met ons vele anderen in de online-mediawereld, moeten wel op zoek naar alternatieve inkomstenbronnen.

Mijns inziens heeft het verder weinig zin om hier te gaan muggenziften over aantallen, labels of andere semantische zaken. Tijdens de bèta is volgens mij toch wel redelijk duidelijk geworden hoe de mix eruit zou gaan zien, en welke content voornamelijk Plus zou gaan worden en welke vrij beschikbaar zou blijven. Uiteraard is het goed om ons scherp te houden op die verdeling, maar laten we die discussie wel constructief en op inhoud voeren :)
Dit hebben jullie, mede door alle onduidelijkheid, zelf over jullie uitgeroepen. Geheel terecht dat dit beschuldigend overkomt. Uiteraard zullen jullie anders beweren, maar dit is het gevoel dat velen hieraan overgehouden hebben.

Plus heeft maar één doel, zoveel mogelijk mensen overhalen om dit te nemen. Er is vaak genoeg aangegeven hoe we daarover denken en wat de verwachtingen waren. Die komen uit, maar dan nog een tandje erger. Dat er dan vanuit ons, gezien alle (onbeantwoorde / genegeerde) vragen en opmerkingen, aangenomen wordt dat dit het vooropgestelde plan was is een logisch gevolg.

Ook is door velen al genoemd dat ze best een financiële bijdrage willen leveren, maar dat dit niet de manier is.

Het hele "wij in de (online) mediawereld zijn zo zielig omdat de inkomsten teruglopen" is totale nonsens. Er zijn altijd pieken en dalen in inkomsten. Het grote probleem is geldgraaiers van groot aandeelhouders. Die willen meer, meer, meer. Maar eens is dat klaar, afgelopen, over. Dan gaan er, als het goed is tenminste, bedrijven failliet en komt er meer lucht voor de anderen. Wanneer tweakers nu volledig zou verdwijnen, zou ik er geen traan om laten. Dat is de huidige waarde die het voor mij heeft.

Overigens, het feit dat het woord muggenziften in de mond genomen wordt zegt heel wat. Jullie kunnen dat vinden, maar gezien er hier nog steeds mensen op diverse zaken terugkomen (voor zover ze niet volledig afgehaakt zijn), toont aan dat die daar heel anders over denken. Eigenlijk is het dan een belediging om dit muggenziften te noemen. We zijn in jullie ogen puur een cashcow, niet meer, niet minder.

Trust no one, expect the unexpected and be prepared!

• rockney
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 10:25
[...]

Vanuit mijn gezichtspunt stond in die aankondiging duidelijk dat het nieuws zoals we dat brachten en productreviews voor iedereen toegankelijk blijven, maar dat uitgebreider nieuws, achtergronden, how-to's, columns en interviews onderdeel van Plus zouden worden.
Zo maar een paar quotes uit de aankondiging:
Tweakers begint dinsdag met een bètatest voor een Premium-aanbod. In de periode van deze test krijgen gebruikers met een account die ingelogd zijn, toegang tot extra artikelen. Deze artikelen zijn een aanvulling op het bestaande nieuws en de productreviews.
Dit is de opening van de aankondiging.
We denken dat er een grote groep lezers onder jullie is, die behoefte heeft aan extra artikelen. Voor hen hadden we in de afgelopen drie jaar het Tweakers Magazine, gecombineerd met het Hardware Info-magazine, maar zoals in september aangekondigd, stopt dat papieren tijdschrift in december.
Hiermee lijkt dus al gesugereerd te worden dat de extra artikelen een vervanging zijn van het tijdschrift. De artikelen in het tijdschrift gingen echter niet ten koste van het aantal artikelen op de frontpage.

Een aantal quotes van jou in een reactie in het tweakers-plus forum een dag na de aankondiging (Olaf in "Het grote Tweakers Plus-topic"):
We willen natuurlijk niet dat het bestaande aanbod van artikelen die voor iedereen beschikbaar zijn, er onder gaan lijden als we met extra artikelen zouden komen.
Gaat er helemaal niets veranderen aan het huidige aanbod? Het doel is dit zoveel mogelijk gelijk te houden, maar bij grote veranderingen is dat moeilijk te zeggen, misschien gaan we wel meer en uitgebreider nieuws brengen voor iedereen, naast de aanvullende artikelen. Zou zo maar kunnen met meer redacteuren en een nieuwe werkwijze. Als we zien dat het minder wordt, moeten we veranderingen doorvoeren om dat te voorkomen. Krijgen niet-abonnees minder achtergrondartikelen? Ook dat is moeilijk te voorspellen, maar natuurlijk willen we ook niet-Premium-achtergronden blijven brengen voor iedereen en denken we na over toegang tot Premium-artikelen, bijvoorbeeld enkele keren per maand.
Hier wordt ook nog eens aangegeven dat geprobeerd wordt het om het huidige aanbod zo veel mogelijk gelijk te houden. Mogelijk zouden jullie zelfs meer en uitgebreider nieuws gaan brengen voor iedereen. Hier zeg je ook nog dat het lastig te voorspellen is of dat niet-abbonees minder achtergrondartikelen krijgen.

Dit lijkt me behoorlijk tegenstrijdig met je stelling van nu dat er vanaf de aankondiging al duidelijk was dat achtergronden en uitgebreider nieuws onder plus zouden vallen.

• magician2000
rockney schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:56:
[...]

Zo maar een paar quotes uit de aankondiging:

[...]

Dit is de opening van de aankondiging.

[...]

Hiermee lijkt dus al gesugereerd te worden dat de extra artikelen een vervanging zijn van het tijdschrift. De artikelen in het tijdschrift gingen echter niet ten koste van het aantal artikelen op de frontpage.

Een aantal quotes van jou in een reactie in het tweakers-plus forum een dag na de aankondiging (Olaf in "Het grote Tweakers Plus-topic"):

[...]

[...]

Hier wordt ook nog eens aangegeven dat geprobeerd wordt het om het huidige aanbod zo veel mogelijk gelijk te houden. Mogelijk zouden jullie zelfs meer en uitgebreider nieuws gaan brengen voor iedereen. Hier zeg je ook nog dat het lastig te voorspellen is of dat niet-abbonees minder achtergrondartikelen krijgen.

Dit lijkt me behoorlijk tegenstrijdig met je stelling van nu dat er vanaf de aankondiging al duidelijk was dat achtergronden en uitgebreider nieuws onder plus zouden vallen.
En niet te vergeten, dit is ook nog eens allemaal gaande ondanks dat er extra redactieleden zijn aangenomen!

Nee jongens en meisjes, het is allemaal vanaf dag 1 één grote leugen geweest. De beta was puur om te peilen hoe ver ze zouden kunnen gaan, niet om te peilen hoe ze het in zouden moeten richten.

Diverse mensen hebben dat ook steeds aangegeven, maar de leugen werd volgehouden. Zelfs nu nog houden ze de leugen in stand.

Het enige dat ik nog kan zeggen is dat dit compleet respectloos is naar iedere tweaker die dit allemaal aan het hart gaat.

• !mark
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:56
Dank voor jullie graafwerk @emperor3s en @rockney, had daar zelf niet echt zin in :D

Ik ben toch ook behoorlijk geschrokken van de manier waarop @Olaf dit volledig bij de gebruikers legt die het zogenaamd verkeerd begrepen hebben (you're using it wrong :+ ) terwijl:

- Er is (zie de berichten hierboven) letterlijk gezegd door Teamleden dat Plus puur en alleen een aanvulling zou zijn, hoe kun je nu stellen dat dit dus helemaal niet zo is én de gebruikers het verkeerd begrepen hebben?
- Met het samenvoegen van de volledige HWIredactie i.c.m. het effectief stoppen van de HWI site + het magazine vind ik het ook commercieel geen onredelijke gedachte. Er is daardoor een hoop nieuwspersoneel bijgekomen waardoor het in stand houden van hetzelfde kwantiteits én kwaliteitsniveau voor gratis gebruikers naast het bestaan van Plus-artikelen niet onrealistisch klonk.

Sinds de overname van HWI zijn er op beide sites beloftes gedaan dat de fusie voor de gebruikers van beide sites goed zou uitpakken. Initieel is aangeven dat beide redacties gescheiden zouden blijven en puur testresultaten onderling gedeeld zouden worden, maar ook deze toezegging was van zeer korte termijn. Niet al te lang daarna wordt Plus aangekondigd met de toezegging dat het puur een aanvulling wordt. Kortom er zijn ons overal verbeteringen belooft maar uiteindelijk gaan we er toch echt op achteruit:

- HWI bestaat puur nog qua naam en is een sterfhuisconstructie geworden met uitsluitend een paar korte nieuwsberichten met als basis andere techsites. Dit wordt realistisch gezien ergens binnen nu en een paar jaar gewoon definitief op zwart gezet zodra het afnemende aantal gebruikers niet meer genoeg opleveren om de server+personeelskosten te betalen.
- Op Tweakers krijg je als je niet betaald minder kwalitatieve artikelen (lees: Waar eigen onderzoek aan is gedaan) dan een tijdje terug het geval is.

Dan is de enige conclusie toch echt dat DPG de Nederlandstalige hardware sites aardig gedecimeerd heeft, en vrijwel geen enkele belofte richting hun gebruikers is nagekomen op enige middel/lange termijn, dat is oprecht heel erg jammer.

Ik probeer oprecht netjes en constructief te blijven in mijn bericht maar ben mogelijk nét iets te ver gegaan hier. Kan me het gewoon niet voorstellen dat notabene de nieuwscoördinator ontkent dat er toezeggingen gedaan zijn die niet waar gemaakt zijn en het maar gooit onder het feit dat gebruikers het niet begrepen hebben :|

• dragonhaertt
  • Laatst online: 10:35
crisp schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:04:
... Uiteraard moet er gezorgd worden dat Plus meerwaarde heeft ten opzichte van het reguliere aanbod, maar daarnaast willen we ook nog steeds een ruim en interessant aanbod van gratis content blijven aanbieden. ...
Dit 'moet' natuurlijk helemaal niet. Dit is een keuze die Tweakers heeft gemaakt (ten koste van het huidige vergelijkbare aanbod).

Het feit blijft volgens mij dat dit soort keuzes blijkbaar worden gemaakt vóórdat er gedegen test en onderzoek gedaan is. Daarmee maakt het niet uit wat de uitkomst van bijvoorbeeld de bèta test is, de besluiten worden er toch wel doorgedrukt.

Als er wél gedegen onderzoek gedaan was/is, dan wordt dat niet duidelijk gepresenteerd. Elke vorm van kritiek of opmerkingen over process zijn afgedaan met 'die info delen we niet'.
Dat voelt natuurlijk een beetje oneerlijk.
Het gaat mij meer om dat, als er dit soort keuzes gemaakt worden, dat dit op de juiste manier gedaan word.
Als je ingrijpende veranderingen doorvoert, zeker ten koste van een gebruiker, dan hoort dit goed onderbouwd en gecommuniceerd te worden.
Als je daarnaast ook betaalde diensten gaat verkopen, dan komt daar bovenop nog de verantwoordelijkheid om (inhoudelijke) beloftes waar te maken. Anders valt het naar mijn inziens gewoon onder false-advertisement.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• rockney
Een aantal anderen en ik hebben hierboven al beschreven waarom wij er vanuit gingen dat plus een aanvulling zou zijn op het huidige aanbod.
Vanuit mijn gezichtspunt stond in die aankondiging duidelijk dat het nieuws zoals we dat brachten en productreviews voor iedereen toegankelijk blijven, maar dat uitgebreider nieuws, achtergronden, how-to's, columns en interviews onderdeel van Plus zouden worden.
@Olaf Waar in de aankondiging hadden wij kunnen lezen dat uitgebreider nieuws en achtergronden onderdeel van plus zouden worden en dus grotendeels zouden verdwijnen voor niet-abonnees?

• chengbondkwok
  • Laatst online: 10:31

chengbondkwok

Business Intelligence
rockney schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:30:
Een aantal anderen en ik hebben hierboven al beschreven waarom wij er vanuit gingen dat plus een aanvulling zou zijn op het huidige aanbod.

[...]

@Olaf Waar in de aankondiging hadden wij kunnen lezen dat uitgebreider nieuws en achtergronden onderdeel van plus zouden worden en dus grotendeels zouden verdwijnen voor niet-abonnees?
plan: Tweakers start met een bètatest voor een Premium-aanbod
...
Daar investeren we in. Met een uitbreiding van de redactie met nieuwe redacteuren en freelancers, en met aanpassingen in onze werkwijze. Met Premium-artikelen willen we jullie dagelijks beter op de hoogte brengen, met nieuws dat meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken en duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws; we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how-to's, columns en interviews.

Heb je hier geen behoefte aan? Geen probleem. We blijven het standaardnieuws en productreviews brengen zoals jullie van ons gewend zijn, voor iedereen, ook zonder account. En ook daarbij blijven we naar jullie luisteren en het aanbod verbeteren.
...

• dragonhaertt
Hier wordt inderdaad wel gesteld dat .nieuw en .review hetzelfde aanbod blijft.
Er is echter nooit expliciet gesteld dat .achtergrond wél minder gaat worden, en dat bijna alles wat eerder .achtergrond gratis te lezen was, nu Plus content word.

Wat mij betreft (en dit heb ik ook eerder aangegeven) een gigantische misser in de communicatie.

Als je eerst meld dat Plus een aanvulling is, en dat huidige aanbod (A, B, C en D) hetzelfde blijven.
En daarna meld in een update, dat aanbod A C en D zeker hetzelfde blijven, dan heb je feitelijk misschien wel 'gezegd' dat B onder plus gaat vallen, maar bijna niemand heeft dat ook zo opgevat.

Wat mij betreft had Tweakers best de hand in eigen boezem mogen steken en duidelijk communiceren "Plus aanbod zal in plaats van bestaand .achtergrond aanbod betaalde .achtergrond artikelen worden. Het huidige aanbod van .achtergrond zal daarmee dus afnemen."
Waarom dit besloten is is mij nog steeds niet heel duidelijk. Dit was een grote omslag in de intentie van Plus die nooit duidelijk beschreven is, vaak alleen verdedigd met 'we moeten meerwaarde creëren' of "de huidige opzet was niet voldoende".

Allemaal beredeneerd vanuit de visie dat Plus sowieso ging komen. Geen optie tot 'falen' van een bèta mogelijk. (Sunk cost fallacy?)

• rockney
Daar investeren we in. Met een uitbreiding van de redactie met nieuwe redacteuren en freelancers, en met aanpassingen in onze werkwijze.
Jullie breiden de redactie uit. Dat lijkt nogmaals te suggeren dat het een aanvulling wordt op het huidige aanbod.
Met Premium-artikelen willen we jullie dagelijks beter op de hoogte brengen, met nieuws dat meer brengt, door dieper in onderwerpen te duiken, experts te spreken en duiding toe te voegen. Premium blijft niet beperkt tot nieuws; we willen jullie ook beter informeren over tech met technische achtergronden, how-to's, columns en interviews.
Hier vertellen jullie dat plus onder andere uitgebreider nieuws en achtergronden zal bevatten. Er staat echter nog nergens vermeld dat achtergronden en uitgebreider nieuws dus zouden verdwijnen voor niet-abbonees. Daar ging mijn vraag juist over.
Heb je hier geen behoefte aan? Geen probleem. We blijven het standaardnieuws en productreviews brengen zoals jullie van ons gewend zijn, voor iedereen, ook zonder account. En ook daarbij blijven we naar jullie luisteren en het aanbod verbeteren.
Dan blijft deze quote nog over. "We blijven het standaardnieuws en productreviews brengen zoals jullie van ons gewend zijn, voor iedereen, ook zonder account." Hieruit hadden wij dus moeten halen dat achtergronden en uitgebreid nieuws grotendeels plus zouden worden? Omdat hier dus expliciet de termen standaardnieuws en productreviews gebruikt worden, hadden wij dus moeten interpreteren dat alle andere nieuwstypen onderdeel van plus zouden kunnen worden.

@chengbondkwok @Olaf Als dit alle uitleg in de aankondiging over het feit dat achtergronden grotendeels plus zouden worden, en dus zouden verdwijnen door niet-abbonees is dit wel heel summier. We moeten het dan ook nog zelf gaan interpreteren.

In het forum zegt Olaf ook nog een dag na de aankondiging zoals in mijn andere post staat dat geprobeerd wordt het huidige aanbod van artikelen zo veel mogelijk gelijk te houden. Ook zegt hij dat nog niet te voorspellen is dat dit gaat leiden tot minder achtergronden voor niet-abbonees.

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Dat er lessen getrokken mochten worden uit de communicatie mag duidelijk zijn. De discussie daarover is in het Plus-topic destijds uitvoerig gevoerd. Zoals gezegd had het een hoop gescheeld als we explicieter waren geweest, terwijl het tegelijkertijd om de start van een bèta ging natuurlijk, waarbij je wilt testen met aanbod en daar verschuivingen in aan wilt brengen. Ook voor de redactie was het soms afwegen welke artikelen wel en niet Plus moesten worden tijdens de testperiode. Zo zijn deze artikelen dat niet geworden:

Het nut van meer cache - AMD's 3d-cache voor Ryzen-processors

Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts

• dragonhaertt
Olaf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:55:
Dat er lessen getrokken mochten worden uit de communicatie mag duidelijk zijn.
Niet vervelend bedoeld, maar het lijkt me verstandig om deze zin niet in verleden tijd te plaatsen.
Het lijkt me evident dat zelfs nu er nog veel mensen zijn die vragen hebben.

Mogelijk dat deze vragen in het plus-topic 'behandeld' zijn, maar deze info is blijkbaar erg lastig te vinden en ook niet toereikend voor veel mensen. Tevens is veel van deze info niet doorgevoerd in de FAQ, FP updates of abonnement pagina.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

CurlyMo schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:12:
[...]

Ik zie nog geen icoontje naast mijn naam ;)

En hoe kijk je aan tegen deze?
CurlyMo in "Het grote Tweakers-abonnemententopic"
@Olaf mijn vraag wordt een beetje ondergesneeuwd in het overige reacties. Ben nog altijd benieuwd naar jouw antwoord.

• MarHart
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 09:53
Dat er lessen getrokken mochten worden uit de communicatie mag duidelijk zijn.
Wat je niet lijkt te snappen of ik lees het er niet uit is dat: De communicatie fouten bij Tweakers lagen.

Je kan toch wel aanvoelen dat als je nu met droge ogen beweerd dat alles duidelijk was vanaf het begin, en eigenlijk dat gebruikers beter hadden moeten lezen, dat je dan een heel heel groot vat aan olie op het vuur gooit?

Alleen dat al, geeft wel aan dat er dus niet geleerd is.

[Voor 5% gewijzigd door MarHart op 10-09-2021 11:08]

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CurlyMo schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Daarmee betaal ik toch in natura al voor Tweakers? Een concreet topic dat ik initieerde is gebruikt voor een commodity. Nu heeft Tweakers daar over nagedacht door mij korting te geven op mijn abonnementskosten, maar ik zou wat graag de normale prijs willen betalen i.c.m. van intrekking van artikel 10.4 voor abonnees.
Wat bedoel je precies met 'maar ik zou wat graag de normale prijs willen betalen i.c.m. van intrekking van artikel 10.4 voor abonnees.'?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Olaf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:21:
[...]

Wat bedoel je precies met 'maar ik zou wat graag de normale prijs willen betalen i.c.m. van intrekking van artikel 10.4 voor abonnees.'?
Voor alle duidelijkheid:
10.4 Door het plaatsen van Content op de Website;

- verleent het Lid onherroepelijk toestemming aan Tweakers.net om deze Content zonder vergoeding te publiceren, aan te passen en commercieel te exploiteren via de Website of andere online of print media van DPG Media;
[...]
- doet het Lid, voorzover wettelijk mogelijk, afstand van de op de Content rustende persoonlijkheidsrechten.
Met artikel 10.4 doen jullie vergelijkbare dingen als Facebook e.a. ook doen. Vrij gebruik toe eigenen van alle content die op de site door gebruikers wordt geplaatst. Zoals in deze beroemde cartoon goed samengevat.

Op het moment dat je voor een abo betaald, dan betaal je als gebruiker dus in feite dubbel. In harde euro's en met door jezelf geproduceerde content. Het windmodel artikel is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een door mij geïnitieerd topic dat jullie als inspiratie hebben gebruikt voor een handelswaar.

Overigens ben ik me bewust dat het bij gratis content meestal zo werkt, dus no hard feelings al had ik gehoord dat tweakers of dit punt wat idealistischer zou zijn geweest

Het is alleen het één of het ander. Betalen met geld of middels je bijdragen.

[Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2021 11:35]

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:30:
[...]

Voor alle duidelijkheid:

[...]

Met artikel 10.4 doen jullie vergelijkbare dingen als Facebook e.a. ook doen. Vrij gebruik toe eigenen van alle content die op de site door gebruikers wordt geplaatst. Zoals in deze beroemde cartoon goed samengevat.
[Afbeelding]

Op het moment dat je voor een abo betaald, dan betaal je als gebruiker dus in feite dubbel. In harde euro's en met door jezelf geproduceerde content. Het windmodel artikel is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een door mij geïnitieerd topic dat jullie als inspiratie hebben gebruikt voor een handelswaar.

Overigens ben ik me bewust dat het bij gratis content meestal zo werkt, dus no hard feelings al had ik gehoord dat tweakers of dit punt wat idealistischer zou zijn geweest

Het is alleen het één of het ander. Betalen met geld of middels je bijdragen.
Ergens inspiratie aan ontlenen hebben ze Artikel 10.4 niet voor nodig O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

AGee schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:36:
[...]

Ergens inspiratie aan ontlenen hebben ze Artikel 10.4 niet voor nodig O-)
Je reageert nu wel heel letterlijk op mijn punt, maar dat lijk je zelf ook te snappen. Om dat te verifiëren moet overigens eerst toegang tot plus hebben...

[Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2021 11:39]

• AGee
  • Niet online

AGee

CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:38:
[...]

Je reageert nu wel heel letterlijk op mijn punt, maar dat lijk je zelf ook te snappen.
Nou ja, je haalt zelf de hele tijd dat nieuws-item in relatie tot 'jouw' topic aan, terwijl die nauwelijks (of helemaal geen) relatie tot artikel 10.4 hebben. Ik krijg de indruk dat je een andere betekenis aan artikel 10.4 geeft dan het heeft.

[Voor 12% gewijzigd door AGee op 10-09-2021 11:47]

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:30:
Het windmodel artikel is daar een mooi voorbeeld van. Dat is een door mij geïnitieerd topic dat jullie als inspiratie hebben gebruikt voor een handelswaar.
We hebben een apart artikel geplaatst voor lezers die geen Plus-abo hebben, maar het opdoen van 'inspiratie' op het forum zou er volgens jou moeten toe leiden dat alle artikelen die daar uit voortkomen voor iedereen toegankelijk moeten blijven?

• MarHart
Olaf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:44:
[...]

We hebben een apart artikel geplaatst voor lezers die geen Plus-abo hebben, maar het opdoen van 'inspiratie' op het forum zou er volgens jou moeten toe leiden dat alle artikelen die daar uit voortkomen voor iedereen toegankelijk moeten blijven?
De vraag is natuurlijk of iemand het Plus artikel nog hoeft te lezen na het lezen van aparte artikel.

Dat artikel was namelijk al een antwoord op de stelling van het plusartikel, een eigen windturbine is gewoon geld tegen de wind weggooien.

opmerkingen dat iets duizenden euro's heeft gekost en iets van 20kw heeft opgeleverd in totaal, en te koop stond ivm geluidsoverlast.

Of dat er een paar bescheiden opbrengst hebt op een goede wind dag, maar de molen 15000 euro heeft gekost. voor 5000 euro heb je een partij zonnepanelen waar je dagelijkse gemiddelde (op jaarbasis) een veel hogere opbrengst hebt.

Windmolens die na een paar keer draaien kapot zijn, met duizenden euro's schade.

Nee wat mij betreft was het dus niet nodig om een Plus artikel te maken, het extra artikel was al twijfelachtig aangezien de info al stond op het forum.

Wil je "plus" content genereren dan moet er dus meerwaarde in het artikel staan. Je kan dan net zoveel technische informatie gaan opsommen, maar als de basis vraag of het zinnig is een harde NEE blijkt te zijn, dan doet dat er niet echt meer toe, sorry.

[Voor 12% gewijzigd door MarHart op 10-09-2021 12:14]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Olaf schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:44:
[...]

Je reageert niet op mijn punt. Op het huidige internet betaal je bij commerciële partijen eigenlijk altijd met je gegevens / kennis (artikel 10.4) óf met geld. Als ik een abo neem betaal ik dus dubbel, want 10.4 blijft op abonnementhouders actief.

Voor wie het gemist had, ik heb nu inderdaad voor een maandje een abo.

[Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2021 13:25]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Graag hoor ik antwoord op mijn vorige punt.

Toch wel een andere vraag. Het betreffende windmolen artikel is niet te vinden: https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=windmolen

Wel lastig als je een plus abo krijgt en je boeiende artikelen niet kan vinden.

[Voor 18% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2021 13:42]

• crisp
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 11:17

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:40:
Graag hoor ik antwoord op mijn vorige punt.

Toch wel een andere vraag. Het betreffende windmolen artikel is niet te vinden: https://tweakers.net/nieuws/zoeken/?keyword=windmolen

Wel lastig als je een plus abo krijgt en je boeiende artikelen niet kan vinden.
Je zit ook in nieuwsberichten te zoeken ;)

site-wide search: https://tweakers.net/zoeken/?keyword=windmolen
of binnen /reviews/: https://tweakers.net/reviews/zoeken/?keyword=windmolen

Intentionally left blank

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

En plus is zijn volle breedte zonder expliciet zoekword?

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:50:
[...]

En plus is zijn volle breedte zonder expliciet zoekword?
Dan is https://tweakers.net/tag/Tweakers+Plus/ wellicht de beste ingang, of https://tweakers.net/reviews/zoeken/ en dan filteren op Plus (dan mis je aleen het handjevol Plus-nieuwsberichten).

Er ligt intern nog de wens om alle Plus-artikelen echt in 1 lijst te hebben, maar daar is nog geen concrete planning voor.

[Voor 14% gewijzigd door crisp op 10-09-2021 13:55]

Intentionally left blank

• MarHart
CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:53:
[...]

Je reageert niet op mijn punt. Op het huidige internet betaal je bij commerciële partijen eigenlijk altijd met je gegevens / kennis (artikel 10.4) óf met geld. Als ik een abo neem betaal ik dus dubbel, want 10.4 blijft op abonnementhouders actief.

Voor wie het gemist had, ik heb nu inderdaad voor een maandje een abo.
Het wordt dan wel erg lastig om posts fora's te splitsen in abonnement houders en niet houders.

Mag een topic dat gestart is door een abonnement houder dan wel of niet gebruikt worden als 90% van de reacties zijn van mensen die geen abo hebben?

• MSH-tweaker
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 10-09 14:37
als eerste gezegd: ik ben een geen plus-abonnee. Ik zal ook niet worden is mijn verwachting: de artikelen die aangemerkt zijn voor de "Plussers" zijn van weinig meerwaarde, mijns inziens (dat baseer ik op de onderwerpen/titels, want ik heb ze niet gelezen). Ik heb het artikel betreffende T-mobile aangeklikt (kon "gratis", dus maar eens gekeken) om eens te zien of er wellicht wel reden voor is (en om nu dan hier te kunnen reageren), maar nog steeds niet voldoende inhoud om voor de Plus te gaan.
Tot nu toe zijn het aantal artikelen dat achter de betaal-muur te lezen zijn niet heel hoog, maar ik weet niet of dat plan t.z.t. gaat wijzigen. Voor mij zou dat betekenen dat ik deze website meer en meer zal gaan mijden. Dat is jammer, maar ik zie geen reden om de informatie tegen betaling te gaan lezen. Ga ik in de toekomst iets missen? Geen idee. Voorlopig klik ik de website nog wel regelmatig aan voor wat er nog zonder abonnement te lezen is. We gaan het (niet?) zien ......

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

MarHart schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:17:
[...]

Het wordt dan wel erg lastig om posts fora's te splitsen in abonnement houders en niet houders.

Mag een topic dat gestart is door een abonnement houder dan wel of niet gebruikt worden als 90% van de reacties zijn van mensen die geen abo hebben?
Dit soort situaties zijn het punt niet. Mijn punt van het windmolen topic was niet zozeer dat het gebruik werd, maar wel dat ik geen toegang had tot enkel dat artikel. Dat is inmiddels opgelost door mij een maand gratis abo te geven en ik begrijp dat dat in de toekomst ook zo geregeld wordt.

Artikel 10.4 stelt dat Tweakers een bijdrage van jou mag gebruiken in een (plus) artikel zonder dat jij daar enige zeggenschap over hebt. Zoals met de bijdrage op het forum van @WoudseHoeve is gebeurt in het windmolen artikel. Tweakers zou zelfs in hun "Tweakers.net ..." advertenties gewoon het volgende kunnen doen: "Tweakers.net wat slimmer door de kennis van @CurlyMo over domotica" zonder dat je daar enige zeggenschap over hebt.

Dat is mijn punt. Als je ergens gratis gebruik van maakt, dan betaal je door je toestemming om op die manier mogelijk gebruikt te kunnen worden in uitingen van Tweakers (of Facebook of welke commerciële partij dan ook) zonder dat je voor de specifieke uitingsvorm akkoord hebt gegeven. Zoals dus concreet is gebeurt bij @WoudseHoeve. Je betaald dus met je kennis / content. Als je echter betaald, dan verandert dat niet. Tweakers kan dan nog steeds vrij gebruik maken van jouw kennis / content / portretrecht enz. terwijl je op dat moment niet meer gratis iets consumeert.

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 08:46
Nu heb ik er geen kijk op, want zit niet in het vakgebied, kan daarnaast ook niet in de agenda van de redactie kijken. Maar het redactieteam is uitgebreid door zowel mensen van HWI als ook extra capaciteit bij Tweakers zelf, ik zie nog niet echt de output hiervan terug heb ik het idee.

Zeker ook als nu blijkt dat de plus artikelen geen toevoeging zijn in de vorm van extra artikelen, waar zijn de redacteuren dan de hele dag mee bezig? Misschien onderschat ik de tijd nodig om een diepgaand artikel te maken, maar de output lijkt naar mijn idee nogal wat achter te blijven.

De voornaamste reden dan ik geen plus abonnement ga afsluiten is dat er is aangegeven dat er geen inschatting gegeven kan worden hoeveel artikelen er worden gepubliceerd. Ik kan hier ook nog niet een patroon in ontdekken, de ene week zie ik dagelijks een artikel langskomen en de andere week lijken het maar 1 of 2 artikelen te zijn. Als ik een overeenkomst aanga wil ik wel weten waar ik recht op heb, vind het nu te vrijblijvend vanuit Tweakers.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:33:
[...]

Dit soort situaties zijn het punt niet. Mijn punt van het windmolen topic was niet zozeer dat het gebruik werd, maar wel dat ik geen toegang had tot enkel dat artikel. Dat is inmiddels opgelost door mij een maand gratis abo te geven en ik begrijp dat dat in de toekomst ook zo geregeld wordt.
Het is binnenkort ook technisch mogelijk om iemand toegang te geven tot een specifiek Plus-artikel zonder dat dat een token kost. Dat maakt die drempel dan ook weer een stuk lager (hoewel een maand gratis Plus natuurlijk wel nog sympatieker is ;)).
[...]

Tweakers kan dan nog steeds vrij gebruik maken van jouw kennis / content / portretrecht enz. terwijl je op dat moment niet meer gratis iets consumeert.
De grootste (directe) financiële bijdrage van non-abonnees zit hem volgens mij in het zien van banners (waarbij de groeiende groep blockers zich feitelijk niet aan de voorwaarden houdt). User-generated content levert over het algemeen in indirecte zin pas geld op doordat het onze site interessanter maakt om te bezoeken. Dat effect mag je zeker niet bagetaliseren, maar moet je ook niet overschatten.

Intentionally left blank

• emperor3s
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:41
WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:54:

'HQ' komt voor een deel van jullie tegenwoordig ook echt over als een groep mensen die zich alleen maar bekommert om geld en de community enkel als middel ziet om een doel te bereiken.
crisp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 18:07:

User-generated content levert over het algemeen in indirecte zin pas geld op doordat het onze site interessanter maakt om te bezoeken. Dat effect mag je zeker niet bagetaliseren, maar moet je ook niet overschatten.
Goh. ;)

Sorry, beetje makkelijk om alles zo negatief mogelijk uit te leggen... :P Maar toch: het zou ook wel mooi zijn om consequent benadrukt te zien dat Tweakers zonder user-generated content maar een schim zou zijn van wat het nu is.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

[...]
Dat effect mag je zeker niet bagetaliseren, maar moet je ook niet overschatten.
Ik heb artikel 10.4 niet bedacht en de strekking daarvan mag je zeker niet bagatelliseren. Ook zonder dat artikel bereik je het niet te overschatten effect.

• AGee
  • Niet online

AGee

CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:33:
[...]

Artikel 10.4 stelt dat Tweakers een bijdrage van jou mag gebruiken in een (plus) artikel zonder dat jij daar enige zeggenschap over hebt. Zoals met de bijdrage op het forum van @WoudseHoeve is gebeurt in het windmolen artikel.
Wederom: Artikel 10.4 is niet nodig om te doen wat jij zegt. Zie bijvoorbeeld ook het stukje over parafraseren uit de reactie van Jb! in "Het grote Tweakers-abonnemententopic" wat je stelselmatig lijkt te negeren. Artikel 10.4 is een stuk minder belangrijk voor de dingen waar jij je druk om maakt, en een stuk belangrijker voor andere dingen.

[Voor 9% gewijzigd door AGee op 10-09-2021 19:52]

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

AGee schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:46:
[...]

Wederom: Artikel 10.4 is niet nodig om te doen wat jij zegt. Zie bijvoorbeeld ook het stukje over parafraseren uit de reactie van Jb! in "Het grote Tweakers-abonnemententopic" wat je stelselmatig lijkt te negeren. Artikel 10.4 is een stuk minder belangrijk voor de dingen waar jij je druk om maakt, en een stuk belangrijker voor andere dingen.
Ik maak me druk om beide zaken ondanks dat ze niet allebei om artikel 10.4 draaien. Dus ja, ik realiseer me dat wat @Jb! schrijft gangbaar is. Ik houdt er alleen niet van. Ik herinner me ook nog een artikel elders op het internet waarin een tweakers topic + posters werd aangehaald wegens een Microsoft Windows probleem. Jammer genoeg niet goed genoeg om hem te kunnen linken. Dat ja, dat gebeurt.

Ik heb ook voorbeelden gegeven over de bredere reikwijdte van artikel 10.4 Andere voorbeelden. Niks houdt Tweakers tegen om een campagne te beginnen zoals "@CurlyMo gaat van het gas af. Volg het op tweakers.net" met bijv. deze foto erbij:

Of

Of een fotoboek verkopen met foto's hier op tweakers geplaatst waarbij het watermerk is weggehaald zoals:

En nog steeds gaat niemand op mijn eigenlijke punt in; dat je bij een abonnement dubbel betaald, want er verandert niks aan dat artikel.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 20:52:
[...]

Ik maak me druk om beide zaken ondanks dat ze niet allebei om artikel 10.4 draaien. Dus ja, ik realiseer me dat wat @Jb! schrijft gangbaar is. Ik houdt er alleen niet van. Ik herinner me ook nog een artikel elders op het internet waarin een tweakers topic + posters werd aangehaald wegens een Microsoft Windows probleem. Jammer genoeg niet goed genoeg om hem te kunnen linken. Dat ja, dat gebeurt.

Ik heb ook voorbeelden gegeven over de bredere reikwijdte van artikel 10.4 Andere voorbeelden. Niks houdt Tweakers tegen om een campagne te beginnen zoals "@CurlyMo gaat van het gas af. Volg het op tweakers.net" met bijv. deze foto erbij:
[Afbeelding]

Of
[Afbeelding]

Of een fotoboek verkopen met foto's hier op tweakers geplaatst waarbij het watermerk is weggehaald zoals:
[Afbeelding]

En nog steeds gaat niemand op mijn eigenlijke punt in; dat je bij een abonnement dubbel betaald, want er verandert niks aan dat artikel.
Ik snap je punt niet helemaal hoor. Je post het toch zelf op Tweakers wetende dat Tweakers er vrij veel mee mag doen onder de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan?

En dat je geen toegang krijgt tot een plus artikel ondanks dat je zelf het onderwerp bent lijkt misschien raar, maar als je naar de bredere journalistiek kijkt is het ook vrij gangbaar. Denk je dat dat kranten normaal gratis toegang geven omdat iemand genoemd wordt, bijvoorbeeld iemand in een publieke functie, maar ook iemand die bijvoorbeeld het onderwerp is van een nieuwsitem (ongeval, misdaad, sportprestatie, controverse, etc.)? Wat dat betreft is het meer dan redelijk dat Tweakers op een of andere manier toegang geeft als bedankje, ze hoeven dat echt niet te doen.

Waar het schuurt is denk ik meer dat Tweakers parasiteert op content van gebruikers. Klinkt nogal als een botte uitspraak, maar dat is volgens mij het equivalent van Tweakers die klaagt over adblockers. Ik snap wel dat dat zo overkomt, aan de ene kant moeten klanten betalen voor plus en aan de andere kant is het toch vaak herkauwen van wat al gratis beschikbaar is. Maar dat is Tweakers goed recht, als je daar een probleem mee hebt moet je stemmen met je portemonnee. Zo lang genoeg klanten ervoor betalen is het een prima businessmodel.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Superkanjo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:14:
Nu heb ik er geen kijk op, want zit niet in het vakgebied, kan daarnaast ook niet in de agenda van de redactie kijken. Maar het redactieteam is uitgebreid door zowel mensen van HWI als ook extra capaciteit bij Tweakers zelf, ik zie nog niet echt de output hiervan terug heb ik het idee.

Zeker ook als nu blijkt dat de plus artikelen geen toevoeging zijn in de vorm van extra artikelen, waar zijn de redacteuren dan de hele dag mee bezig? Misschien onderschat ik de tijd nodig om een diepgaand artikel te maken, maar de output lijkt naar mijn idee nogal wat achter te blijven.

De voornaamste reden dan ik geen plus abonnement ga afsluiten is dat er is aangegeven dat er geen inschatting gegeven kan worden hoeveel artikelen er worden gepubliceerd. Ik kan hier ook nog niet een patroon in ontdekken, de ene week zie ik dagelijks een artikel langskomen en de andere week lijken het maar 1 of 2 artikelen te zijn. Als ik een overeenkomst aanga wil ik wel weten waar ik recht op heb, vind het nu te vrijblijvend vanuit Tweakers.
Ik heb even 2 grafieken gemaakt van de aantallen gepubliceerde artikelen sinds 2019:

Je ziet dat nieuws redelijk consistent is. Onder de noemer reviews wordt er echter sinds september vorig jaar flink meer gepubliceerd, en je ziet dat die extra productie vanaf december (begin van de Plus-bèta) ook naar Plus gaat (de Plus-artikelen van juni en deels van juli zijn ivm de uiteindelijk uitrol van Plus vrijgegeven). De afgelopen 2 maanden hebben wat lagere aantallen, maar dat is puur seizoensinvloed (vakantieperiode).

Intentionally left blank

• Jb!
  • Niet online
crisp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:06:
[...]

Ik heb even 2 grafieken gemaakt van de aantallen gepubliceerde artikelen sinds 2019:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je ziet dat nieuws redelijk consistent is. Onder de noemer reviews wordt er echter sinds september vorig jaar flink meer gepubliceerd, en je ziet dat die extra productie vanaf december (begin van de Plus-bèta) ook naar Plus gaat (de Plus-artikelen van juni en deels van juli zijn ivm de uiteindelijk uitrol van Plus vrijgegeven). De afgelopen 2 maanden hebben wat lagere aantallen, maar dat is puur seizoensinvloed (vakantieperiode).
En hoe zit het met diepgang van de gratis artikelen? Is dat gelijkgebleven? Een artikel als dit is 150 woorden met een plaatje en een tabelletje, ik herinner me van eerder toch wel wat meer diepgang, maar misschien zit ik ernaast.

nieuws: Microsoft maakt DirectML-acceleratie voor TensorFlow beschikbaar

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:03:
[...]

Ik snap je punt niet helemaal hoor. Je post het toch zelf op Tweakers wetende dat Tweakers er vrij veel mee mag doen onder de voorwaarden waar je mee akkoord bent gegaan?
Ik zou het graag anders zien, maar snap dat dat de consequentie is bij gratis gebruik. Voor de 100ste keer is dat mijn punt niet. Het probleem is dat zodra ik een abo neem en betaal dat niet verandert.
Denk je dat dat kranten normaal gratis toegang geven omdat iemand genoemd wordt [...]
Ja, kranten delen op verzoek het specifieke artikel als je er een (belangrijke) rol in speelt of de foto als je erop staat. Dat heb ik zelf zo ervaren. Ik vroeg ook niet om een gratis abo (zoals ik nu wel heb gekregen voor een maand waarvoor nogmaals dank) maar om inzicht in enkel dit specifieke artikel.
Waar het schuurt is denk ik meer dat Tweakers parasiteert op content van gebruikers.
Ik vind het meer dan prima dat Tweakers een businessmodel bouwt rond content van gebruikers, niet van content van gebruikers zodra die gebruikers er voor betalen. Dat laatste is waar het om gaat. Dat Tweakers zich de mogelijkheid verschaft die content toe te eigenen ook als je betaald.
Maar dat is Tweakers goed recht, als je daar een probleem mee hebt moet je stemmen met je portemonnee. Zo lang genoeg klanten ervoor betalen is het een prima businessmodel.
Nee, want betalen veranderd vooralsnog niks. Ik heb niemand horen roepen dat artikel 10.4 voor betalende gebruikers wordt ingetrokken.

• Jb!
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:16:
[...]

Ik zou het graag anders zien, maar snap dat dat de consequentie is bij gratis gebruik. Voor de 100ste keer is dat mijn punt niet. Het probleem is dat zodra ik een abo neem dat niet verandert.
Volgens mij praten we nog steeds langs elkaar heen dan, ik snap je punt namelijk nog niet helemaal.
Nee, want ik heb niemand horen roepen dat artikel 10.4 voor betalende gebruikers wordt ingetrokken.
Wat ik hiermee bedoel is dat Tweakers content over de community publiceert omdat Tweakers denkt dat het nieuwswaardig is. Die veronderstelling wordt bevestigd door betalende gebruikers. Als iedereen z'n abonnement op zou zeggen met de reden dat ze iets vernieuwend willen zien, niet het herkauwen van content die al gratis op het forum beschikbaar is, dan vervalt het businessmodel en zullen ze er wel mee stoppen.

Maar zoals je zegt, waarschijnlijk vinden gebruikers het (over het algemeen, niet per se de gebruikers die uitgelicht worden) het wel leuk om over de community te lezen dus speelt Tweakers op die vraag in.

Maar nogmaals, ik begrijp jouw frustratie niet helemaal. Je hebt nu een maand gratis gekregen, meer dan je zou verwachten bij een gewone krant, dan is het toch prima afgehandeld door Tweakers? Wat wil je dan precies dat er veranderd voor betalende klanten?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:22:
[...]

Volgens mij praten we nog steeds langs elkaar heen dan, ik snap je punt namelijk nog niet helemaal.
Ik snap dan weer niet dat ik niet begrepen wordt :)

Ik blijf het echter proberen :P

Jij biedt iets gratis aan. Maar maakt ook kosten. Die kosten moeten gedekt worden. Facebook doet dat door je data door te verkopen. Facebook verhandelt dus jouw gegevens om geld te verdienen. Facebook krijgt geen valuta van zijn gebruikers. Oftewel een businessmodel rond gratis gebruik.

Maar dat hele businessmodel veranderd zodra gebruikers wel gaan betalen. Er wordt namelijk geld gevraagd om onkosten te vergoeden en winst te maken. Er is dus geen noodzaak meer om gegevens van gebruikers te verhandelen om tot winst en/of onkostenvergoeding te komen.
Die veronderstelling wordt bevestigd door betalende gebruikers.
Nope, want specifiek dat deel heeft Tweakers vrij toegankelijk gehouden.
Wat wil je dan precies dat er veranderd voor betalende klanten?
Vergeet nu even het windmolen verhaal. Daarvan heb ik al meerdere keren aangegeven dat het prima is afgehandeld.

Het gaat erom dat er een mogelijkheid komt om enige zeggenschap over mijn eigen data te verwerven. Dat ik Tweakers kan afkopen in het voorkomen dat ze alles kunnen doen met mijn data wat ze goeddunkt (binnen wettelijke kaders), oftewel artikel 10.4.

• Jb!
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:30:
[...]

Ik snap dan weer niet dat ik niet begrepen wordt.

Ik blijf het echter proberen.

Jij biedt iets gratis aan. Maar maakt ook kosten. Die kosten moeten gedekt worden. Facebook doet dat door je data door te verkopen. Facebook verhandelt dus jouw gegevens om geld te verdienen. Facebook krijgt geen valuta van zijn gebruikers. Oftewel een businessmodel rond gratis gebruik.

Maar dat hele businessmodel veranderd zodra gebruikers wel gaan betalen. Er wordt namelijk geld gevraagd om onkosten te vergoeden en winst te maken. Er is dus geen noodzaak meer om gegevens van gebruikers te verhandelen om tot winst en/of onkostenvergoeding te komen.
Dat is jouw mening, maar Tweakers (en anderen) zien dat duidelijk anders. Waarom zouden ze stoppen met verdienen aan data als je gaat betalen? Als Facebook een premiummodel introduceert gaan ze ook niet per se stoppen met het verhandelen van data van die gebruikers, tenzij dat expliciet onderdeel is van het abonnement. Dat lijkt me hier op Tweakers niet het geval, althans niet waar het gaat over content die je hier post (maar vermoedelijk wel als het gaat om trackers).

Ik denk ook niet dat veel Tweakers hier veel moeite mee hebben, de groep die daadwerkelijk genoemd wordt op de FP is klein en je post toch al publiekelijk. Ik snap nu wel wat je bedoel en ik snap het overkomt als Tweakers die van twee walletjes probeert te eten, maar je bent er als gebruiker zelf bij.
Vergeet nu even het windmolen verhaal. Daarvan heb ik al meerdere keren aangegeven dat het prima is afgehandeld.

Het gaat erom dat er een mogelijkheid komt om enige zeggenschap over mijn eigen data te verwerven. Dat ik Tweakers kan afkopen in het voorkomen dat ze alles kunnen doen met mijn data wat ze goeddunkt (binnen wettelijke kaders), oftewel artikel 10.4.
Lijkt me simpel, dan moet je het niet posten. Ook niet ergens anders openbaar, want dan kunnen ze er nog een artikel over schrijven onder het mom van citaatrecht.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:43:
[...]

Dat is jouw mening, maar Tweakers (en anderen) zien dat duidelijk anders.
Goh :p
Waarom zouden ze stoppen met verdienen aan data als je gaat betalen?
Omdat ik vind dat ik dan dubbel betaal, want ik betaal al met mijn data.
[...] tenzij dat expliciet onderdeel is van het abonnement.
En ik zou het netjes vinden als dat onderdeel zou worden van het abonnement. Mijn mening wel ;)
Ik snap nu wel wat je bedoel en ik snap het overkomt als Tweakers die van twee walletjes probeert te eten, maar je bent er als gebruiker zelf bij.
Gelukt! Klopt, ik vind artikel 10.4 alleen niet bij Tweakers passen gezien alle andere moeite om goed voor de privacy van gebruikers te zorgen (trackers, sociale media buttons, advertenties e.d.) Helemaal niet voor betalende gebruikers.
Lijkt me simpel, dan moet je het niet posten. Ook niet ergens anders openbaar, want dan kunnen ze er nog een artikel over schrijven onder het mom van citaatrecht.
Uiteindelijk is alle discussie rond plus tot dit punt te reduceren :)

Ben nog steeds wel benieuwd hoe tweakers zelf over dit punt denkt @Olaf

[Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 10-09-2021 21:51]

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:14:
[...]

En hoe zit het met diepgang van de gratis artikelen? Is dat gelijkgebleven? Een artikel als dit is 150 woorden met een plaatje en een tabelletje, ik herinner me van eerder toch wel wat meer diepgang, maar misschien zit ik ernaast.

nieuws: Microsoft maakt DirectML-acceleratie voor TensorFlow beschikbaar
U vraagt, wij draaien ;)

Intentionally left blank

• Jb!
  • Niet online
Ik vroeg om diepgang, niet om het aantal karakters. Er is is het vorige topic al een hele sloot aan kritiek over diepgang geweest, maar daar lijkt niets mee gedaan te worden. Zie hier: zoekterm: opvulling

Een reactie als die hieronder van @Q gaat in op diepgang, dat is waar ik op doelde. Dat ging dan over een plusartikel, de gewone artikelen zijn qua diepgang een stuk beroerder (vermoed ik, ik heb al een tijd geen Plus gelezen). Bij de gewone artikelen is het vaak heel duidelijk dat het overgenomen wordt van andere sites, het zijn vaak herkauwde persberichten.
Q schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:06:
Ontwikkelingen in de chipindustrie

Positief:

Eindelijk het artikel (qua onderwerp) waar ik al meerdere keren om vroeg in dit topic. @Xtuv

Ik vind dit artikel al een stuk beter geschreven / prettiger lezen taaltechnisch dan andere artikelen. Of dit 100% door de kennis, kunde en ervaring van de auteur komt of doordat Tweakers.net haar Q/A aan het verbeteren is... who knows. Maar ik zet mijn geld op de auteur.

wat beter zou kunnen:
Taalgebruik

Taalgebruik als 'knappe koppen' vind ik kinderachtig, schrijf gewoon hoog opgeleide specialisten. Tweakers.net artikelen staan vaak ook vol met goedkope cliché gezegdes zoals in dit artikel met: "schoenmaker blijf bij je leest". De introductie paragraaf kun je eigenlijk gewoon helemaal schrappen. Gezegdes zijn herkenbaar voor mensen maar ze brengen geen kennis of inzicht over. Het beantwoord niet de vraag: Waarom ze dit doen. Waarom blijven de schoenmakers niet bij hun leest?

Onnodige opvulling

Het verhaal van chipontwerpers voegt wat mij betreft niets toe in de context van het thema/onderwerp van dit artikel. Het leest als opvulling.

Het verhaal over de overname van Arm door Nvidia is in de context van het thema/onderwerp niet meer dan afleiding. Ik snap heel goed waarom het wordt behandeld, het is interessant, maar het is in deze context meer een voetnoot en zou beter een eigen artikel kunnen krijgen.

Schrijven is vaak de kunst van het weglaten en soms - al lijkt informatie relevant - kun je informatie beter weglaten omdat het afleidt van het verhaal wat je wilt vertellen.

Maar dit is het punt: het artikel is geen verhaal, maar een opsomming van feitjes. En dan snap ik wel dat je dit soort feitjes er gewoon bij gooit. Maar voor de coherentie vind ik het niet handig.

Gemiste kans:

Feitenrelaas, geen evaluatie en analyse
Het artikel is een opsomming van feiten. Het is geen evaluatie en analyse. Het artikel biedt geen inzicht. In mijn ogen dus wederom kwantiteit over kwaliteit. En dit is een van de betere artikelen, wat mij betreft.

Tweakers.net Plus niet Premium

Wat mogelijk zou zijn geweest

Ik vind het wel interessant om te kijken wat mogelijk was geweest.

[...]

Dat wordt inderdaad gedaan. Wat ik mis is een hele duidelijke analyse en evaluatie van deze ontwikkelingen. Het beantwoorden van simpele maar interessante vragen:

- Waarom bouwen steeds meer bedrijven hun eigen chips
- Waarom zien zij een noodzaak om "de touwtjes in eigen handen te nemen"
- Welke problemen lossen ze op door self socs te bouwen

- Waarom is Apple op haar eigen chips overgestapt?
- Waarom is de transitie naar Arm bij Microsoft op de desktop gefaald en proberen ze het nu weer opnieuw?

[...]

Wat drijft die transitie om software voor Arm-harware te optimaliseren, waar komt dat vandaan? Wat is hier de context?

- Waarom maakt Microsoft (ook) Arm chips voor haar Azure cloud: wat is hier de drijfveer?
- Wat doet Google eigenlijk met haar Cloud?
- In AWS worden Arm cores goedkoper aangeboden, wat betekent dit?
- Waarom hadden we vroeger alleen Intel/AMD, een beetje PowerPC en dat was het dan? Waarom is dat nu anders?
- Waarom kunnen bedrijven tegenwoordig makkelijker besluiten om een eigen CPU te ontwerpen?

Dit soort vragen kunnen in mijn ogen wel tot inzicht leiden.

Evaluatie en conclusie

Het lijkt bijna alsof ik Tweakers.net aan het vertellen ben hoe je een artikel zou moeten schrijven, dat je een thema zoekt of rode draad waarin je dan feiten in een groter kader probeert te plaatsen en te duiden.

Maar dan zou ik op andermans stoel gaan zitten en de splinter in de oog van de ander zien, maar niet de balk in mijn eigen.....wacht. Huh?

:D
Zie vooral de opmerking over onnodige opvulling, alsof we op de middelbare school zitten en onze karaktereis moeten halen. :/

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 21:05
Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:05:
[...]

Ik vroeg om diepgang, niet om het aantal karakters.
Je snapt hopelijk dat dat wel zo leek, aangezien je zelf over 150 woorden in een artikel begon, en in dezelfde zin nog het over diepgang had?

The devil is in the details.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:05:
[...]

Ik vroeg om diepgang, niet om het aantal karakters. Er is is het vorige topic al een hele sloot aan kritiek over diepgang geweest, maar daar lijkt niets mee gedaan te worden. Zie hier: zoekterm: opvulling
Je gaf zelf het voorbeeld van een artikel met 150 woorden en een plaatje ;) Aantal woorden (of karakters voor het gemak) komt het dichtst bij een objectief criterium. Nu is diepgang natuurlijk breder dan 'uitgebreid', maar ik kan daar geen query voor verzinnen :p
Een reactie als die hieronder van @Q gaat in op diepgang, dat is waar ik op doelde. Dat ging dan over een plusartikel, de gewone artikelen zijn qua diepgang een stuk beroerder (vermoed ik, ik heb al een tijd geen Plus gelezen). Bij de gewone artikelen is het vaak heel duidelijk dat het overgenomen wordt van andere sites, het zijn vaak herkauwde persberichten.

[...]

Zie vooral de opmerking over onnodige opvulling, alsof we op de middelbare school zitten en onze karaktereis moeten halen. :/
Nou ja, dan kan je in ieder geval concluderen dat die karaktereis wel consistent gehaald wordt. Ik ben zoals ik al eerder heb gezegd teveel een casual lezer, dus ik vind het lastig om een oordeel te vellen over zaken als kwaliteit en/of diepgang. Dat vergt ook een heel ander soort analyse.

Intentionally left blank

• Jb!
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:08:
[...]

Je snapt hopelijk dat dat wel zo leek, aangezien je zelf over 150 woorden in een artikel begon, en in dezelfde zin nog het over diepgang had?
Tja, en toch ontbreekt het aan diepgang. Het is puur het herschrijven van deze Dev Blog die ook gelinkt wordt: https://devblogs.microsof...with-tensorflow-directml/

Het plaatje is een screenshot van het filmpje in die blog, de tabel is gebaseerd op twee links in de blog, deze twee:

https://docs.microsoft.co...rectml/gpu-tensorflow-wsl
https://docs.microsoft.co...ml/gpu-tensorflow-windows

Of het nou 150 karakters waren of 400+ (zoals in het origineel), het heeft weinig diepgang.
crisp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:15:
[...]

Je gaf zelf het voorbeeld van een artikel met 150 woorden en een plaatje ;) Aantal woorden (of karakters voor het gemak) komt het dichtst bij een objectief criterium. Nu is diepgang natuurlijk breder dan 'uitgebreid', maar ik kan daar geen query voor verzinnen :p

[...]

Nou ja, dan kan je in ieder geval concluderen dat die karaktereis wel consistent gehaald wordt. Ik ben zoals ik al eerder heb gezegd teveel een casual lezer, dus ik vind het lastig om een oordeel te vellen over zaken als kwaliteit en/of diepgang. Dat vergt ook een heel ander soort analyse.
Het was ook niet bedoeld om om jouw behulpzaamheid aan te vallen. Wat ik probeer te zeggen is dat de gratis artikelen weinig interessant zijn. Het zijn vooral opzetjes voor discussies in de reacties. Als je wat interesse hebt in Tensorflow dan kun je beter de originele blogposts in de gaten houden, idem voor release notes van andere software. Het enige voordeel wat ik hierin zie is dat er mogelijk een discussie op gang gebracht wordt, en dat brengt ons terug naar hoe deze uitwisseling van gedachte begon.

Dit dus:

De grootste (directe) financiële bijdrage van non-abonnees zit hem volgens mij in het zien van banners (waarbij de groeiende groep blockers zich feitelijk niet aan de voorwaarden houdt). User-generated content levert over het algemeen in indirecte zin pas geld op doordat het onze site interessanter maakt om te bezoeken. Dat effect mag je zeker niet bagetaliseren, maar moet je ook niet overschatten.
Het doel van de gratis artikelen is om discussie op gang te brengen en daarmee zijn de discussies belangrijker dan de opzetjes. Ik zou dus stellen dat gratis redactionele content pas bijdraagt aan de community als er een succesvolle discussie ontstaat. Dat de opzetjes daar enigszins voor nodig zijn wil ik niet bagatelliseren maar je moet het ook niet overschatten, het zijn slechts opzetjes die vertaald en ingekort zijn.

Je kunt het natuurlijk proberen. Plaats een paar artikelen met reactiefunctionaliteit uitgeschakeld en plaats een paar 'artikelen' waarbij het artikel slechts een linkdrop naar het origineel is. Ik denk dat gebruikers dat laatste beter waarderen en dan kan de redactie zich focusen op originele content (waardoor een plus artikel meer waarde biedt).

• Hahn
Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:26:
[...]

Tja, en toch ontbreekt het aan diepgang. Het is puur het herschrijven van deze Dev Blog die ook gelinkt wordt: https://devblogs.microsof...with-tensorflow-directml/

Het plaatje is een screenshot van het filmpje in die blog, de tabel is gebaseerd op twee links in de blog, deze twee:

https://docs.microsoft.co...rectml/gpu-tensorflow-wsl
https://docs.microsoft.co...ml/gpu-tensorflow-windows

Of het nou 150 karakters waren of 400+ (zoals in het origineel), het heeft weinig diepgang.
Totaal m'n punt niet. Jij begon over 150 woorden, waarmee je leek te insinueren dat lengte en diepgang met elkaar te maken hebben. En daarom reageerde crisp met zijn grafieken, omdat jij die insinuatie leek te maken.

Verder is 'diepgang' iets heel subjectiefs, dus je vraagt met "is de diepgang gelijk gebleven?" sowieso een beetje naar het onmogelijke.
[...]

Het doel van de gratis artikelen is om discussie op gang te brengen en daarmee zijn de discussies belangrijker dan de opzetjes. Ik zou dus stellen dat gratis redactionele content pas bijdraagt aan de community als er een succesvolle discussie ontstaat. Dat de opzetjes daar enigszins voor nodig zijn wil ik niet bagatelliseren maar je moet het ook niet overschatten, het zijn slechts opzetjes die vertaald en ingekort zijn.
Voor mij, en ik denk velen met mij, zijn nieuwsartikelen daar totaal niet voor bedoeld. Ik kijk op de Tweakers homepage voor het nieuws, verzameld op één plek. Een discussie in de reacties is absoluut geen voorwaarde voor mij. Als er aanvullende informatie in de reacties staat, mooi, meer/betere info is altijd welkom, maar dat "het doel is om een discussie op gang te brengen" ben ik het totaal niet mee eens.
Je kunt het natuurlijk proberen. Plaats een paar artikelen met reactiefunctionaliteit uitgeschakeld en plaats een paar 'artikelen' waarbij het artikel slechts een linkdrop naar het origineel is. Ik denk dat gebruikers dat laatste beter waarderen en dan kan de redactie zich focusen op originele content (waardoor een plus artikel meer waarde biedt).
Waarom denk je dat mensen dat beter zouden waarderen?

Sowieso gebruikt Tweakers qua nieuwsberichten al héél lang voor een groot deel andere bronnen, als het even kan meerdere, zodat je zo compleet mogelijk bent. En dat vat je op een goede manier samen, in je eigen woorden. Hell, toen ik nieuwsposter bij Tweakers was, 15 jaar geleden, was dat ook voornamelijk wat ik deed.

[Voor 42% gewijzigd door Hahn op 10-09-2021 22:40]

• Jb!
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:30:
[...]

Totaal m'n punt niet. Jij begon over 150 woorden, waarmee je leek te insinueren dat lengte en diepgang met elkaar te maken hebben. En daarom reageerde crisp met zijn grafieken, omdat jij die insinuatie leek te maken.

Verder is 'diepgang' iets heel subjectiefs, dus je vraagt met "is de diepgang gelijk gebleven?" sowieso een beetje naar het onmogelijke.
Tja, je zou als redactie maar iets van kwaliteitsnormen hebben om het niveau van berichtgeving boven een bepaald minimum te houden...

Mijn punt qua 150 woorden was dat het zo weinig is dat je er weinig diepgang mee kunt bereiken. Wikipedia heeft het bijvoorbeeld over 100-500 woorden voor de abstract van een paper. Maar goed, het was mijn fout om over diepgang te beginnen. Dat was totaal onredelijk van mij en ik geef toe dat het halen van de karakterlimiet en weinig tot geen spelfouten in het artikel gewoon voldoende is. :X

Het spijt me dat ik erover begon.

• Hahn
Jb! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:43:
[...]

Tja, je zou als redactie maar iets van kwaliteitsnormen hebben om het niveau van berichtgeving boven een bepaald minimum te houden...

Mijn punt qua 150 woorden was dat het zo weinig is dat je er weinig diepgang mee kunt bereiken. Wikipedia heeft het bijvoorbeeld over 100-500 woorden voor de abstract van een paper. Maar goed, het was mijn fout om over diepgang te beginnen. Dat was totaal onredelijk van mij en ik geef toe dat het halen van de karakterlimiet en weinig tot geen spelfouten in het artikel gewoon voldoende is. :X

Het spijt me dat ik erover begon.
Ik was begonnen met een serieuze reactie hierop, maar eigenlijk komt ruim driekwart van deze post op een dusdanige treiterige manier over bij mij, dat je sterk de indruk werkt dat je helemaal niet op een inhoudelijke discussie zit te wachten. Waarvoor dank, scheelt me een boel typen :)

• Jb!
  • Niet online
Hahn schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 22:57:
[...]

Ik was begonnen met een serieuze reactie hierop, maar eigenlijk komt ruim driekwart van deze post op een dusdanige treiterige manier over bij mij, dat je sterk de indruk werkt dat je helemaal niet op een inhoudelijke discussie zit te wachten. Waarvoor dank, scheelt me een boel typen :)
Geen probleem, ik heb hetzelfde bij jouw reacties (in ieder geval op mijn posts) in deze en gerelateerde topics. Agree to disagree denk ik dan maar. ;)

• magician2000
Dat er lessen getrokken mochten worden uit de communicatie mag duidelijk zijn. De discussie daarover is in het Plus-topic destijds uitvoerig gevoerd. Zoals gezegd had het een hoop gescheeld als we explicieter waren geweest, terwijl het tegelijkertijd om de start van een bèta ging natuurlijk, waarbij je wilt testen met aanbod en daar verschuivingen in aan wilt brengen. Ook voor de redactie was het soms afwegen welke artikelen wel en niet Plus moesten worden tijdens de testperiode. Zo zijn deze artikelen dat niet geworden:

Het nut van meer cache - AMD's 3d-cache voor Ryzen-processors

Nieuwe generatie werkgeheugen - DDR5 betekent flinke stap voorwaarts
Met deze reactie maak je enkel duidelijk dat jullie er nog helemaal niets van begrijpen c.q. het jullie allemaal worst zal wezen hoe wij hierover denken.

De communicatie laat tot op de dag van vandaag nog geen enkele verbetering zien. Hoe durf je dan te beweren dat er lessen uit getrokken zijn? Oh, wacht, dat schrijf je helemaal niet. Die lessen mochten getrokken worden, maar dat doen jullie dus blijkbaar gewoon niet. Zeg dat dan in plaats van zo het moeilijk te verwoorden.

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het kalf lijkt al verdronken, maar ik wil het toch nog even aanstippen. Iemand haalde eerder al aan dat een eenmalige betaling voor een jaarabo een meerwaarde zou zijn, en inderdaad, ik voel me daar zelf ook ongemakkelijk bij, bij die maandelijkse aanrekening op m'n CC. Niet omdat ik het me niet kan permitteren; wel omdat ik het liever in één keer betaal en mijn maandelijks besteedbaar inkomen graag wil besteden aan andere dingen. Dat die aanrekening maandelijks opzegbaar is maakt daar echt geen verschil in.

Ik vind het jammer dat bedrijven maar met nieuwlichterij blijven aankomen en dat als een verbetering verkopen, en ondertussen feature parity als een bijkomstigheid zien. Je gaat in zee met een payment processor, en die kan geen Bancontact aan? Is dat een lokaal bedrijfje dat niet verder kijkt dan Nederland? En geen PayPal? Dat bedrijf X ineens elke maand wat kan wegknabbelen zit me evenmin lekker.

DPG Media is vziw een van oorsprong Belgisch bedrijf, en er zal ongetwijfeld een druk naar synergie zijn om dus niet als dochter payment provider X te nemen als moederbedrijf met Y contracten heeft. Volumes zullen daar ook ongetwijfeld wel een rol spelen. Dat maakt het extra bizar dat er met de 'gevoeligheden' van de Belgische markt geen rekening wordt gehouden, zoals iemand eerder aangaf. 'Marktonderzoek' wordt ook alleen maar mee geschermd als het de wensen van het management onderbouwt, niet als ze ze tegenspreekt.

Abo is voorlopig omgezet, maar ik blijf erbij dat ik die maandelijkse CC charge maar niks vind. Dat zou op m'n gewone debetkaart of rekening niet anders zijn; voor zo'n bedrag wil ik dat gewoon 1x per jaar of twee jaar betalen.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• magician2000
Borromini schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 23:50:
Het kalf lijkt al verdronken, maar ik wil het toch nog even aanstippen. Iemand haalde eerder al aan dat een eenmalige betaling voor een jaarabo een meerwaarde zou zijn, en inderdaad, ik voel me daar zelf ook ongemakkelijk bij, bij die maandelijkse aanrekening op m'n CC. Niet omdat ik het me niet kan permitteren; wel omdat ik het liever in één keer betaal en mijn maandelijks besteedbaar inkomen graag wil besteden aan andere dingen. Dat die aanrekening maandelijks opzegbaar is maakt daar echt geen verschil in.

Ik vind het jammer dat bedrijven maar met nieuwlichterij blijven aankomen en dat als een verbetering verkopen, en ondertussen feature parity als een bijkomstigheid zien. Je gaat in zee met een payment processor, en die kan geen Bancontact aan? Is dat een lokaal bedrijfje dat niet verder kijkt dan Nederland? En geen PayPal? Dat bedrijf X ineens elke maand wat kan wegknabbelen zit me evenmin lekker.

DPG Media is vziw een van oorsprong Belgisch bedrijf, en er zal ongetwijfeld een druk naar synergie zijn om dus niet als dochter payment provider X te nemen als moederbedrijf met Y contracten heeft. Volumes zullen daar ook ongetwijfeld wel een rol spelen. Dat maakt het extra bizar dat er met de 'gevoeligheden' van de Belgische markt geen rekening wordt gehouden, zoals iemand eerder aangaf. 'Marktonderzoek' wordt ook alleen maar mee geschermd als het de wensen van het management onderbouwt, niet als ze ze tegenspreekt.

Abo is voorlopig omgezet, maar ik blijf erbij dat ik die maandelijkse CC charge maar niks vind. Dat zou op m'n gewone debetkaart of rekening niet anders zijn; voor zo'n bedrag wil ik dat gewoon 1x per jaar of twee jaar betalen.
De betaalopties zijn overduidelijk gemaakte keuzes.

Wat betreft het maandelijkse betalen, het zou mij niet verbazen dat er al andere plannen zijn c.q. er zo weinig vertrouwen is in het hele plus dat ze het makkelijk af willen kunnen schieten ("we hebben naar de community geluisterd en besloten het hele plus gebeuren terug te draaien" met dan vervolgens een nog fijnere andere abo vorm uiteraard).

Maar voor mij is dit hele gedoe, inclusief dat de content geheel niet interessant is, de reden om juist niks geen abonnement te willen. De gunfactor is eigenlijk al weg sinds het omleggen van HWI (magazine en nu de site).

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 09:25
[...]

Ha dat lijkt me wel een mooie test case. Uitgebreid redactioneel achtergrond artikel zonder reactiemogelijkheid en een korte copy paste over min of meer hetzelfde onderwerp met reacties. Zou denk ik een aardig inzicht in de slepende discussie geven over de waarde van de user gegenereerde content voor Tweakers. Overschat de community dit inderdaad, of onderschat Tweakers zelf de waarde daarvan in vergelijking tot hun eigen redactionele content.

Ik durf daar wel een paar potjes bier op in te zetten :+

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21-09 23:14

teacup

Think First, Write Later

[...]
Mooie testcase, ben het ook helemaal eens met de achterliggende gedachte over copy-paste content bij tweakers.

Indertijd, volgens mij nog de Premium periode, had ik eens voorgesteld om die productplug-nieuwtjes in een eigen portal te gooien en zo af te scheiden van de echte redactionele content. Ook met als doel om die redacteurs meer tijd te laten besteden aan de artikelen die echt onder tweakers redactie moeten worden gemaakt. Die tekst van de copy-paste items kon dan onverkort uit de bron worden overgenomen omdat het format duidelijk maakte wat de insteek van de content was.

Met wat je voorstelt zou het onderscheid tussen redactioneel en niet-redactioneel verder worden verbreed. Niet alleen product plugs maar ook allerlei andere nieuwtjes waarbij tweakers de diepte helemaal niet in wil, of het de expertise voor mist, kunnen deel uitmaken van die niet-redactioneel groep.

En waarom niet een simpele link in plaats van copy-paste? Zelf zou ik er geen probleem mee hebben. Voor de inkomsten van tweakers boeten pageviews als inkomstenbron steeds meer in. Misschien dat taal voor een groep tweakers nog een ding is. Maar als tweakers zo een groter volume aan informatie over technische ontwikkelingen kan delen, die items kosten minder tijd, en tegelijkertijd soms ook echt de diepte in kan omdat die ruimte er is? Het lijkt mij een mooie schets voor de toekomst van de site.

• Jb!
  • Niet online
teacup schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:07:
[...]

Mooie testcase, ben het ook helemaal eens met de achterliggende gedachte over copy-paste content bij tweakers.

Indertijd, volgens mij nog de Premium periode, had ik eens voorgesteld om die productplug-nieuwtjes in een eigen portal te gooien en zo af te scheiden van de echte redactionele content. Ook met als doel om die redacteurs meer tijd te laten besteden aan de artikelen die echt onder tweakers redactie moeten worden gemaakt. Die tekst van de copy-paste items kon dan onverkort uit de bron worden overgenomen omdat het format duidelijk maakte wat de insteek van de content was.

Met wat je voorstelt zou het onderscheid tussen redactioneel en niet-redactioneel verder worden verbreed. Niet alleen product plugs maar ook allerlei andere nieuwtjes waarbij tweakers de diepte helemaal niet in wil, of het de expertise voor mist, kunnen deel uitmaken van die niet-redactioneel groep.

En waarom niet een simpele link in plaats van copy-paste? Zelf zou ik er geen probleem mee hebben. Voor de inkomsten van tweakers boeten pageviews als inkomstenbron steeds meer in. Misschien dat taal voor een groep tweakers nog een ding is. Maar als tweakers zo een groter volume aan informatie over technische ontwikkelingen kan delen, die items kosten minder tijd, en tegelijkertijd soms ook echt de diepte in kan omdat die ruimte er is? Het lijkt mij een mooie schets voor de toekomst van de site.
Er zit natuurlijk wel een risico aan linkdrops. Nu blijft de bezoeker veelal op de Tweakers site, ondanks de uitgaande link. Als de content alleen een link is dan is de bezoeker weg en dan is het nog maar de vraag wanneer die weer terugkomt, de gelinkte pagina bevat waarschijnlijk ook weer links, misschien comments en voor je het weet is de gebruiker de hele ochtend ergens anders aan het surfen.

Daarnaast zijn er ook advertorials (zoals ik begrijp, ik heb ze zelf uitstaan dus wellicht is het nu weer anders) die ook op de FP komen. Dan betalen bedrijven natuurlijk wel om uitgelicht te worden op de FP, niet om tussen honderd andere linkdrops genoemd te worden.

Ik snap dus wel waarom Tweakers doet wat het doet, goede content maken is moeilijk / duur en Tweakers zit vast aan een hele kleine doelgroep terwijl ze qua nieuws ook concurreren met Engelstalige content. Mijn vorige reactie was dan ook meer een wake up call dat Tweakers user generated content niet moet onderschatten (wat in een eerdere reactie wel gedaan werd, imho).

• teacup
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 21-09 23:14

teacup

Think First, Write Later

Jb! schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 23:22:
[...]

Er zit natuurlijk wel een risico aan linkdrops. Nu blijft de bezoeker veelal op de Tweakers site, ondanks de uitgaande link. Als de content alleen een link is dan is de bezoeker weg en dan is het nog maar de vraag wanneer die weer terugkomt, de gelinkte pagina bevat waarschijnlijk ook weer links, misschien comments en voor je het weet is de gebruiker de hele ochtend ergens anders aan het surfen.

Daarnaast zijn er ook advertorials (zoals ik begrijp, ik heb ze zelf uitstaan dus wellicht is het nu weer anders) die ook op de FP komen. Dan betalen bedrijven natuurlijk wel om uitgelicht te worden op de FP, niet om tussen honderd andere linkdrops genoemd te worden.

Ik snap dus wel waarom Tweakers doet wat het doet, goede content maken is moeilijk / duur en Tweakers zit vast aan een hele kleine doelgroep terwijl ze qua nieuws ook concurreren met Engelstalige content. Mijn vorige reactie was dan ook meer een wake up call dat Tweakers user generated content niet moet onderschatten (wat in een eerdere reactie wel gedaan werd, imho).
Ja die bezoekers kunnen op het moment van het volgen van de link weg zijn. Zou tweakers echt vooraanstaand worden in het aanbieden van pointers naar tech ontwikkelingen dan komen die bezoekers echt wel terug, omdat er bij tweakers wat te halen is, iets wat met eigen onderzoek tijd kost.

En die advertorials, leest niet iedereen daar systematisch omheen? Ongetwijfeld werkt het zoals je het schetst. Maar gaat dit nog lang zo werken? Wordt het niet veel effectiever voor zo'n partij als je met je aanbod gevonden wordt op het moment dat iemand daadwerkelijk op het onderwerp zoekt. Zou die zoekende doelgroep niet veel effectiever zijn dan de onbedoeld lezende doelgroep? Zelfs als die zoekacties kleiner in aantal zijn en uitgesmeerd in de tijd?

Misschien onbedoeld raakt je test twee vliegen in een klap. Link vs. copy-paste en reacties vs. geen reacties. Om dat goed te testen zijn vier variaties nodig. Maar deze kanttekening maakt zo'n test niet minder relevant. Zou alleen al een open mind worden bereikt om te experimenteren hoe de site anders zou kunnen werken dan zou ik dat al winst vinden.

Mijn indruk is dat het het in de tijd produceren van redactionele content niet de enige vorm moet zijn in welke richting deze site zich ontwikkeld. Misschien dat voor nieuwtjes die tijdsafhankelijkheid nog belangrijk blijft. Voor veel andere informatie zouden andere vormen de site verwacht ik verder helpen, en misschien zelfs meer bezoekers trekken omdat er meer is te vinden.

Of tweakers die kant op kan ontwikkelen hangt ook af van of haar eigenaar open staat voor experiment, en of bedrijven, die advertorials willen, bereid zijn in te zien dat andere tools nodig zijn. Tools die meer informeren dan adverteren. Een adverteerder moet dan ook tot de overtuiging komen dat door goede informatie gevonden worden meer oplevert en een lange termijn effect bereikt.

De tweakers doelgroep zoekt informatie, geef die dan ook. In de tijd is er misschien geen beter moment dan nu om onszelf te ontdoen van het dogma pageviews en clicks en meer in te zetten op een groeiende groep gebruikers die de site vaker en vaker bezoekt omdat er steeds meer (via) is te vinden. Niet alleen omdat tweakers die informatie produceert maar misschien meer juist omdat die bezoekende community die informatie achterlaat.

In mijn ogen is de grote uitdaging in plaats van een redactionele vooral een technologische. Is tweakers in staat om de grote uitdaging van vindbaarheid van haar informatie aan te gaan. Kan tweakers het draagvlak vinden om zich om te vormen van informatiesluis naar informatieframework. Die tests zijn mooie hersengymnastiek om andere informatieconcepten te verkennen. Die kunnen helpen los te komen van dat informatiesluis idioom waarin we nog vastzitten.

• dragonhaertt
crisp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor deze info, dit is tenminste een vorm dan data.

Ik vraag me hiermee wel af, waarom er wederom vanuit verschillende mensen binnen tweakers verschillende antwoorden gegeven worden.

Olaf stelde eerder bijvoorbeeld dat een uitgebreidere analyse (zoals jij hier post) niet gedeeld gaat worden.

Ik ben blij dat we nu eindelijk wat meer info krijgen, maar dat komt voor mij helaas met een zure bijsmaak van miscommunicatie/interne inconsequentie.
Dit is een vervelende manier van communicatie over een commercieel product, waarbij mensen tig keer dezelfde vraag moeten stellen om eerst afgewimpeld te worden, en maanden later tóch een antwoord te ontvangen. (als maar genoeg mensen dezelfde vraag blijven stellen)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

dragonhaertt schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:11:
[...]

Bedankt voor deze info, dit is tenminste een vorm dan data.

Ik vraag me hiermee wel af, waarom er wederom vanuit verschillende mensen binnen tweakers verschillende antwoorden gegeven worden.

Olaf stelde eerder bijvoorbeeld dat een uitgebreidere analyse (zoals jij hier post) niet gedeeld gaat worden.
Ik zie dit niet echt als een uitgebreide analyse, en het is gebaseerd op data die sowieso eenvoudig door iedereen opgezocht kan worden via de search :)

Intentionally left blank

• dragonhaertt
crisp schreef op maandag 13 september 2021 @ 10:15:
[...]

Ik zie dit niet echt als een uitgebreide analyse, en het is gebaseerd op data die sowieso eenvoudig door iedereen opgezocht kan worden via de search :)
Het is een heeeeel stuk uitgebreider dan data van één maand. En zoals ik eerder heb gesteld verwacht ik van de claimende (en verkopende) partij dat zij deze informatie vrijwillig delen. Het overlaten aan de (beoogde) klant om het zelf maar op te zoeken, query te schrijven, data te analyseren en vergelijken en daar conclusies uit te delen lijkt me nogal omgekeerde wereld.

Ik draag over het algemeen een warm hart toe aan tweakers, maar ik heb ook betere dingen te doen. Als tweakers om feedback vraagt, en daar weinig mee doet, dan heb ik om heel eerlijk te zijn niet zo veel zin om vrijwillig extra inzet te tonen.

Ik heb tot 6 keer toe om exact zulk soort data gevraagd, in de veronderstelling dat een professioneel bedrijf die een bèta doet, deze data ter beschikking heeft. Dat was blijkbaar te lastig om te delen.

Als het toch zo eenvoudig was, dan zegt dat alleen méér over de slechte aanpak van reageren op vragen in dit en het vorige topic. :X

• TereZz
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:47
Toen de Tweakers Plus artikelen werd geïntroduceerd werd aangegeven dat de normale content niet achter een paywall zou belanden. Plus zou echt een aanvulling worden op de huidige stroom aan content.

Doch is het volgende artikel achter de paywall beland. Dit terwijl dezelfde artikel een normale artikel was:

reviews: Opnieuw getest: 5G in Nederland - Is het al beter dan 4G?

reviews: Getest: 5g in Nederland

Er wordt in het artikel zelf notabene verwezen naar de eerste 5g test. Is dit het begin van de ondergang van Tweakers?

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

TereZz schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:42:
Toen de Tweakers Plus artikelen werd geïntroduceerd werd aangegeven dat de normale content niet achter een paywall zou belanden. Plus zou echt een aanvulling worden op de huidige stroom aan content.

Doch is het volgende artikel achter de paywall beland. Dit terwijl dezelfde artikel een normale artikel was:

reviews: Opnieuw getest: 5G in Nederland - Is het al beter dan 4G?

reviews: Getest: 5g in Nederland

Er wordt in het artikel zelf notabene verwezen naar de eerste 5g test. Is dit het begin van de ondergang van Tweakers?
dutchnltweaker in "Het grote Tweakers-abonnemententopic"

De daaropvolgende antwoorden zijn wellicht ook interessant.

• TereZz
  • Laatst online: 10:47
Thanks!

Ziet iemand anders, @dragonhaertt misschien, ook de overeenkomsten tussen bunq en Tweakers? Wat begon met goede communicatie tussen de community en 'corporate', is nu gereduceerd tot onder het minimum.
Lichtpuntje is dat de markt dit vanzelf zou oplossen. In het ergste geval zitten we over een paar jaar met z'n allen op reddit. :+

• piderman
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 17-09 15:03
TereZz schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:42:
Is dit het begin van de ondergang van Tweakers?
Lijkt er wel op he? Bij dat 5G artikel van een paar dagen geleden zou je me misschien nog overtuigd kunnen hebben van de Plus-heid ervan. Maar vandaag is er gewoon een ordinaire telefoon-test achter de paywall verdwenen 8)7

reviews: Bereik en prestaties 5G-telefoons getest

• corporalnl
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 11:19
piderman schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:46:
[...]

Lijkt er wel op he? Bij dat 5G artikel van een paar dagen geleden zou je me misschien nog overtuigd kunnen hebben van de Plus-heid ervan. Maar vandaag is er gewoon een ordinaire telefoon-test achter de paywall verdwenen 8)7

Oh wow, dan ben ik wel erg klaar met tweakers frontpage. Beloven dat het extra is, terwijl dit inderdaad gewoon de standaard is ( was ).

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Wat maakt de laatste 5G telefoon review anders?
crisp schreef op woensdag 8 september 2021 @ 11:56:
[...]
Het artikel is getagged als een Achtergrond. Productreviews zouden non-plus blijven, maar dit is geen productreview.
[...]

• dutchnltweaker
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:08
[...]

Erg jammer ja dit was 2 jaar geleden gewoon normaal niet onder paywall content geweest en waarom is dit paywall? , dit vind ik ook erg jammer: reviews: T-Mobile krijgt andere eigenaars - Wat gaat dat betekenen? nieuws dat eigenlijk niks zeggend was en niks nieuws heeft gemeld terwijl er zoveel vragen zijn die je extra had kunnen doen om het verantwoord onder paywall te maken. Als ik hier voor betaald had (nu was het gratis) dan had ik mijn geld terug gevraagd.

Ik had nog getwijfeld om te betalen voor een membership (had mijn adblocker al uitgezet) , maar als dit het is laat ik het aan mij voorbij gaan.

• ManiacsHouse
  • Registratie: augustus 2003

ManiacsHouse

Scheisse!

[...]

Hilarisch dit ja. Ik keek zojuist voor eerst vandaag op de fp. Zag het artikel en eigenlijk meteen naar dit topic om te kijken hoe ze zich hier nu weer uit gaan lullen... Paar dagen terug kwam er nog een heel verhaal en vond men dat ik nogal onaardig/aanvallend oid reageerde. Vind je het gek als je je genaaid voelt. En zo ongegrond blijkt dat gevoel dus niet. Wat zal het excuus en lulverhaal deze keer zijn? ;w

• BarendBotje
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 21-09 22:48
ManiacsHouse schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:10:
[...]

Hilarisch dit ja. Ik keek zojuist voor eerst vandaag op de fp. Zag het artikel en eigenlijk meteen naar dit topic om te kijken hoe ze zich hier nu weer uit gaan lullen... Paar dagen terug kwam er nog een heel verhaal en vond men dat ik nogal onaardig/aanvallend oid reageerde. Vind je het gek als je je genaaid voelt. En zo ongegrond blijkt dat gevoel dus niet. Wat zal het excuus en lulverhaal deze keer zijn? ;w
Denk je echt dat ze van zich laten horen vandaag/deze week? Enige wat ik verwacht is een ontwijkend niets zeggend antwoord waarmee het afgedaan wordt ;)

Hoe meer ik de site zie afzakken hoe minder medelijden ik zal hebben met Tweakers, begin van het eind zoals ik al meermalen heb gezegd :9

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Oooooh wacht... Arnoud doet het heel simpel.

"Dit is geen round-up van telefoons. Dat zou ook een beetje raar en niet eerlijk zijn. De telefoons komen uit verschillende prijsklassen, zijn gericht op verschillend publiek en behalve dat het vier van de populairste modellen zijn met 5G, zijn het vier heel verschillende smartphones"

Je zet gewoon in de eerste regel dat dit geen review/round-up (of ander standaard nieuws en/of artikel) is. _/-\o_ ;( Dat is natuurlijk een prima tactiek om iedereen de wind uit de zeilen te nemen. Eigenlijk voelt dit voor mij als nog even net wat harder genaaid worden... :r

• MarHart
@jelle.

Het Plus artikel over telefoons is een review, geen achtergrond.

Anders is ongeveer elk product review nu geen review meer. Altijd wordt er vergeleken met andere populaire producten.

Deze telefoons staan in de price watch.

Jullie doen een aanvullende review ivm nieuwe ontwikkelingen

OF jullie review van de telefoon zelf is incompleet

Dit is gewoon een glijdende schaal! Dit kun je niet meer verkopen aan niet betalende leden.
Je snapt toch wel dat als jullie product reviews niet meer gratis doen, we daar dan ergens anders voor gaan.
Met alle prijsfouten (het lijkt nu wel of bijna elk product wat het goedkoopst is, naar een ander product of prijs linkt) Is de pricewatch een steeds onbetrouwbaarder onderdeel van Tweakers. Google is voor mij even onbetrouwbaar maar sneller.

Product en user reviews is voor mij toch een reden om naar de pricewatch te gaan. Als in een product review belangrijke zaken niet behandeld worden (zoals hoe het omgaat met een service die in de toekomst belangrijk wordt) dan is voor de review niet valide genoeg om een keuze hierop te maken. En daarmee is dus ook de pricewatch voor mij niet meer belangrijk.

Voor mij is dit een gevalletje penny wise, pound foolish.

[Voor 53% gewijzigd door MarHart op 14-09-2021 11:04]

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
De artikelreeks is ingestoken om meer inzicht te bieden in de staat van 5G. Vergelijk het met een achtergrond over nieuwe beeldschermtechnologie als microled. Als meerdere fabrikanten daar schermen mee uitbrengen, zouden we metingen van die producten kunnen gebruiken om informatie te bieden over de techniek en hoe die uitpakt bij schermen, of bepaalde nieuwe processortechnieken, waarbij we testresultaten van verschillende processors meenemen om die technieken te duiden. Het is niet bedoeld als productreview of round-up.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

@Olaf Ik wacht ook nog met spanning op mijn vraag aan jou / jullie O-)

• Olaf

Olaf

Nieuwscoördinator
Topicstarter
Ik weet als nieuwscoördinator oprecht niet zo goed wat ik op je vraag zou moeten antwoorden @CurlyMo. Je hebt in ieder geval duidelijk gemaakt wat je bedoeld. Ik zal met @jelle. overleggen over een reactie zodra hij terug is van vakantie. Even geduld dus nog pls.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

Olaf schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:32:
Ik weet als nieuwscoördinator oprecht niet zo goed wat ik op je vraag zou moeten antwoorden @CurlyMo. Je hebt in ieder geval duidelijk gemaakt wat je bedoeld. Ik zal met @jelle. overleggen over een reactie zodra hij terug is van vakantie. Even geduld dus nog pls.
Dit is ook een antwoord :) Ik wacht het even af.

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 10:45

arnoudwokke

Redacteur
Ik zie dat veel mensen verwijzen naar de artikelen van vorig jaar en dan zeggen 'en toen was het geen Plus'.

Dat was het wel.

We waren als redactie al langer bezig met Plus nog voordat de bèta zelf live ging. Ik ben zelf vorig jaar zomer vrijgemaakt van vrijwel alle reviews om Plus-artikelen te maken. De 5G-testen van vorig jaar waren een eerste voorbeeld van wat voor artikelen ik zou gaan maken. Intern was dit al een Plus-artikel (het is ook intern aangehaald van de dingen die we zouden doen die uniek zijn en een meerwaarde hebben) en zo hebben we het ook gezien.

Dat het vorig jaar gratis artikelen waren, omdat Plus er toen niet was, was voor mij in de keuze niet relevant. Het is duidelijk geen round-up van telefoons en als je dat zo ziet, heb je het overduidelijk niet gelezen of niet goed gelezen.

• MarHart
Olaf schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:09:
De artikelreeks is ingestoken om meer inzicht te bieden in de staat van 5G. Vergelijk het met een achtergrond over nieuwe beeldschermtechnologie als microled. Als meerdere fabrikanten daar schermen mee uitbrengen, zouden we metingen van die producten kunnen gebruiken om informatie te bieden over de techniek en hoe die uitpakt bij schermen, of bepaalde nieuwe processortechnieken, waarbij we testresultaten van verschillende processors meenemen om die technieken te duiden. Het is niet bedoeld als productreview of round-up.
Dat snap ik,

Maarrr... bij een telefoon is het wel heel belangrijk dat je weet in welke mate een volgend G netwerk ondersteund.

Dat is een essentieel onderdeel van een review.

Dus dan verwacht ik tenminste dat reviews van deze telefoons ook worden bijgewerkt met deze informatie.

Het is alsof je zegt "deze nieuwe stroomsoort, die over een half jaar de standaard wordt kan zeer grote invloed hebben op alle modems. We hebben hier al een aantal populaire modems naast elkaar gezet om te testen hoe de adapter en de antennes hier mee omgaan, maar we zien dit niet als review. We weten dat de review die we vorige maand over modem x geschreven is waardeloos is zonder deze info. Als je wil weten of die modem die je nu wil kopen nog iets waard is over een half jaar moet je toch moet even wat geld overmaken "

"Het gaat over de modems en antennesystemen in deze telefoons" Is dat niet super belangrijk in een review van de telefoons? Waarom niet? is de review van een telefoon zo slecht dat je niet eens uitlegt dat als hij type x van antenne systeem heeft dan wel of niet geschikt is voor de nieuwe STANDAARD.

Geeft mij wel te denken of ik uberhaubt nog productreviews moet lezen hier. Een review moet in principe gaan over de dagelijkse werking en of hij future proof is.

[Voor 23% gewijzigd door MarHart op 14-09-2021 12:14]

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:48:
Ik zie dat veel mensen verwijzen naar de artikelen van vorig jaar en dan zeggen 'en toen was het geen Plus'.

Dat was het wel.

We waren als redactie al langer bezig met Plus nog voordat de bèta zelf live ging. Ik ben zelf vorig jaar zomer vrijgemaakt van vrijwel alle reviews om Plus-artikelen te maken. De 5G-testen van vorig jaar waren een eerste voorbeeld van wat voor artikelen ik zou gaan maken. Intern was dit al een Plus-artikel (het is ook intern aangehaald van de dingen die we zouden doen die uniek zijn en een meerwaarde hebben) en zo hebben we het ook gezien.

Dat het vorig jaar gratis artikelen waren, omdat Plus er toen niet was, was voor mij in de keuze niet relevant. Het is duidelijk geen round-up van telefoons en als je dat zo ziet, heb je het overduidelijk niet gelezen of niet goed gelezen.
Sorry hoor... Maar zo is het wel erg makkelijk pareren. Het was al Plus toen jullie er nog helemaal niks van wisten en het nog geheim was. :X

• !mark
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 10:56

Dat was het wel.

Intern was dit al een Plus-artikel (het is ook intern aangehaald van de dingen die we zouden doen die uniek zijn en een meerwaarde hebben) en zo hebben we het ook gezien.
Goh, hoe hadden wij nu moeten weten wat jullie intern al eerder hebben afgesproken :|

Naar buiten toe is dat echt compleet anders gecommuniceerd zoals:
emperor3s in "Het grote Tweakers-abonnemententopic"
rockney in "Het grote Tweakers-abonnemententopic"

Wat is de volgende onverwachte wending, dat een uitgebreide review over een nieuwe 3Dchip ineens ook Plus gaat worden omdat jullie dat intern ooit een keer besproken hadden? Een specifieke 3Dchip is immers geen product dat in de pricewatch staat of iets dat een gebruiker kan kopen. Dan moet je de summiere samenvatting waarin de daadwerkelijke kaarten besproken worden maar lezen die wel gratis is, maar voor de benchmarks verwijzen we je naar het Plus artikel :O

• MarHart
!mark schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:02:
[...]

Wat is de volgende onverwachte wending, dat een uitgebreide review over een nieuwe 3Dchip ineens ook Plus gaat worden omdat jullie dat intern ooit een keer besproken hadden? Een specifieke 3Dchip is immers geen product dat in de pricewatch staat of iets dat een gebruiker kan kopen. Dan moet je de summiere samenvatting waarin de daadwerkelijke kaarten besproken worden maar lezen die wel gratis is :O
Dat kunnen ze toch nu gewoon zeggen? Deze en de vorige keren is aangegeven dat de redactie precies wist voor de aankondiging van plus wat er zou gaan gebeuren. De communicatie leek daar niet op, maar nu keer op keer wordt dit wel aangegeven.

Dus Redactie, welke zaken gaan er nog meer veranderen?

[Voor 3% gewijzigd door MarHart op 14-09-2021 12:29]

• Nox
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 21-09 22:21

Nox

Noxiuz

Het valt mij op dat, sinds de plus-artikelen achter een paywall zitten, ik deze vaker juist niet achter een paywall had verwacht. Een review/test over 5G vind ik een vrij standaard artikel waarvan je verwacht dat ze voor iedereen te lezen zijn. Maar steeds meer dingen belanden achter een paywall die je normaliter niet achter een paywall verwacht. Ook toen de plus-artikelen in de beta zaten / gratis waren las ik ze vrij zelden, de titel sprak me niet aan en de inhoud amper. Nu ze betaald zijn, zijn alle interessante artikelen betaald. En dan de twee 5G-testen apart houden zodat als je ze wil lezen je 2/3 van de gratis artikelen moet opofferen. Ik vind het niet tof, om het zo maar even te noemen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Jerie
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
MarHart schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:28:

[...] Deze en de vorige keren is aangegeven dat de redactie precies wist voor de aankondiging van plus wat er zou gaan gebeuren. De communicatie leek daar niet op, maar nu keer op keer wordt dit wel aangegeven. [...]
Zo werkt dat niet. Je bespreekt intern een idee, ontwikkelt het deels, en start een interne pilot. Dat is dan een eerste iteratie, soort van pen en papier schets. Vervolgens werk je het verder uit en bij een beta krijg je feedback, en volgen nog meer iteraties met aanpassingen. Je weet dus vanaf het begin helemaal niet 'precies wat er zou gaan gebeuren'; het is juist spannend, en doorgaans sta je er met een open mindset in. Zo'n open mindset zou misschien kunnen lijken op dat men zelf niet weet welke kant men op wil gaan; ik zie het meer als je kwetsbaar op durven te stellen om te willen leren (van feedback, fouten, ervaring, enz). Voorbeelden van een open mindset is om het hele plan te cancellen of uit te stellen want A B C enz. Dat zijn nogal ingrijpende conclusies. Maar ook grote featureveranderingen, een naamsverandering, of iets als een verandering in de prijs voor loyale abonnees kunnen ingrijpend zijn.

Ik zag hier de suggestie voor korting voor studenten: mambo5 in 'reviews: Bereik en prestaties op 5G-netwerk getest' ik weet niet in hoeverre die suggestie bekend is maar ik vond het wel een aardige om te delen (ben zelf overigens geen student :P).

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

• MarHart
Jerie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:40:
[...]

Zo werkt dat niet. Je bespreekt intern een idee, ontwikkelt het deels, en start een interne pilot. Dat is dan een eerste iteratie, soort van pen en papier schets. Vervolgens werk je het verder uit en bij een beta krijg je feedback, en volgen nog meer iteraties met aanpassingen. Je weet dus vanaf het begin helemaal niet 'precies wat er zou gaan gebeuren';
Dat snap ik, maar begrijp dat je voor de beeldvorming dat niet in communicatie kan zeggen

het is een plan, we gaan bijschaven waar nodig. We zien wel waar het schip ons brengt.

én tegelijkertijd

bij commentaar altijd opmerkingen maken die aangeven dat het altijd al het plan was, bijna alsof het in steen gegoten was. Ook is de opmerking dat wij ook dat hadden moeten weten of beter hadden moeten lezen al een aantal keren gemaakt.

Dat zijn 2 werelden die echt ver van elkaar af staan.

[Voor 13% gewijzigd door MarHart op 14-09-2021 13:49]

• MarHart

Het is duidelijk geen round-up van telefoons en als je dat zo ziet, heb je het overduidelijk niet gelezen of niet goed gelezen.
Ik besluit of een artikel interessant is op basis van de titel en de vrije tekst.

Wat haal ik uit de titel
5G op vier populaire 5G-telefoons. Bereik en prestaties op nieuw netwerk getest
Het is dus een test van 4 populaire telefoons of 5g goed werkt.

in de inleidende tekst:
Het gaat over de modems en antennesystemen in deze telefoons.
= test van zaken die IN de mobiel zitten
Dit artikel ligt dan ook in het verlengde van onze grote 5G-test. Bij dat testen keek ik met ongeloof naar mijn notitieboekje, naar de telefoon rechts naast me en terug naar mijn boekje. Dit kon toch niet kloppen? Ik kwam gemiddeld uit rond 60Mbit/s, terwijl ik eigenlijk het drievoudige had verwacht. Wat was hier aan de hand? Het lijkt zo simpel: de ene telefoon heeft 5G, de andere telefoon heeft 5G, die halen wel ongeveer dezelfde snelheden toch? Nou, nee. Zelfs nu 5G op Nederlandse netwerken nog beperkt is tot een enkele frequentie, zijn de verschillen tussen telefoons al goed zichtbaar.
Dus de verschillen per telefoon was zichtbaar.

Dan hou ik op met lezen, want het is 4 product reviews van telefoons op een specifiek onderwerp.
Het is super belangrijke informatie die in een productreview plaats hoort.

ik heb geen abonnement voor plus, dus vertel mij eens, waarom zou ik 1 credit betalen voor een plus artikel wat een review is.

Zeggen dat je dan geen kritiek mag hebben, is er nog wat anders om iets te beoordelen zonder een credit, nee de inleiding moet aangeven of het voor mij waarde genoeg heeft om een credit te betalen.
Het is nu een overzicht van 4 telefoons hoe ze doen op 5g. zeg maar een review.

Wil je niet deze kritiek, Haal dan die clickbait titel weg.

Test dan een groot gedeelte van antennes en modems die gebruikt worden in alle gangbare telefoons. Het liefst over meerdere merken want de implementatie kan anders zijn. zodat je telefoon onafhankelijk iets kan zeggen over 5g

Als het artikel anders is, dan is de titel en de inleiding misleidend.

[Voor 19% gewijzigd door MarHart op 14-09-2021 14:11]

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Zet er dan dingen neer waardoor je kan zien dat het echt achtergrond is.
Dat heb ik gedaan, het staat expliciet en heel bewust bovenaan in het artikel. De kop en de inleiding maken duidelijk waar het over gaat: hoe is het bereik en de snelheid van 5G op vier van de populairste telefoons met 5G? Dat is de vraag waar je antwoord op krijgt.

Daarmee weet je zonder een credit te spenderen wat het wel is (een test van bereik en snelheid op 5G van vier telefoons) en wat het niet is (een round-up of review van telefoons met vergelijkingen op gebied van bijvoorbeeld scherm, accuduur, software en camera's met daarbij een aankoopadvies etc). Op basis daarvan kan iedereen een keuze maken om door te lezen, of niet :)

• MarHart
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:11:
[...]

Dat heb ik gedaan, het staat expliciet en heel bewust bovenaan in het artikel. De kop en de inleiding maken duidelijk waar het over gaat: hoe is het bereik en de snelheid van 5G op vier van de populairste telefoons met 5G? Dat is de vraag waar je antwoord op krijgt.

Daarmee weet je zonder een credit te spenderen wat het wel is (een test van bereik en snelheid op 5G van vier telefoons) en wat het niet is (een round-up of review van telefoons met vergelijkingen op gebied van bijvoorbeeld scherm, accuduur, software en camera's met daarbij een aankoopadvies etc). Op basis daarvan kan iedereen een keuze maken om door te lezen, of niet :)
we gaan hier niet uitkomen :'(

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
we gaan hier niet uitkomen
* arnoudwokke schudt de hand van@MarHart.

Agree to disagree then.

• SteenMSc
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
[...]

Een vraag hierover. Wat maakt iets een review? Als een product getest wordt en de resultaten gepresenteerd worden, zou je kunnen zeggen dat het een review is. Of wordt het pas een review als er een aankoopadvies gegeven wordt?
Wikipedia
"Een recensie, ook wel aangeduid met de Engelse term review, is een (kritische) bespreking van een boek, film, televisieprogramma, computerspel, toneelvoorstelling, muziekuitvoering, enige andere culturele uiting, of een ander product of andere dienst."
Cambridge Dictionary
"the act of considering something again in order to make changes to it, give an opinion of it or study it."
Iets testen en presenteren valt daar naar mijn inziens wel onder.

Daarnaast kan je natuurlijk zeggen "Dit is geen round-up van telefoons." of "De roep om een hertest werd ook steeds groter, en dat doen we uiteraard graag.", maar dat zorgt er niet direct voor dat het dan ook zo is. Het kan nog steeds een review zijn. Een uitgebreide test van 5G netwerken kan je zien als een beoordeling van de 5G netwerken van de providers. Ik snap dat veel gebruikers dat lezen als een review, ook al wordt er geen expliciet advies gegeven. (Ik kan het artikel zelf niet lezen. Ik geef niet zo veel om 5G, dus heb er geen credits voor gebruikt.)
Ditzelfde geldt voor de test van de 4 telefoons. De 4 telefoons worden getest op hun 5G performance. Je zou er 4 aparte 5G tests van kunnen maken, dan heb je 4 reviews/tests die niet plus zijn. Nu staan ze in 1 artikel en is het geen plus?
Ga je ze niet vergelijken, waarom moet het dan in 1 artikel. Ga je ze wel vergelijken, dan geef je toch meteen de verschillen aan, dus wordt het een 5G round-up?
...hoe is het bereik en de snelheid van 5G op vier van de populairste telefoons met 5G? Dat is de vraag waar je antwoord op krijgt. ...
Dit is toch een onderdeel van een review? Kunnen we dit ook in reviews verwachten? Blijkbaar zit er een groot verschil tussen, dus lijkt het me een goede toevoeging om aan de (toekomstige) reviews toe te voegen.

Dan wat anders. Ik las vandaag de round-up voor telefoons. Ik zag daar iets wat mij interessant lijkt om meer over te weten te komen. Als ik in de conclusie kijk, zijn er sinds publicatie (gisteren) 2 telefoons in prijs gedaald (S20 FE 5G met 5 euro en de A52s 5G met 2 euro). 6 zijn in prijs gestegen en vaak ook met grotere aantallen (van 1 euro tot bijna 35 euro). In hoeverre zijn die dagelijkse schommelingen te zien en te verklaren? Is het waard om de prijs te volgen omdat er vaak een dipje zit? Speelt dit alleen bij bepaalde merken?
Kan interessant zijn denk ik. Had toevallig Coolblue een uitverkoop, dan speelt dit natuurlijk niet.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Een vraag hierover. Wat maakt iets een review? Als een product getest wordt en de resultaten gepresenteerd worden, zou je kunnen zeggen dat het een review is. Of wordt het pas een review als er een aankoopadvies gegeven wordt?
Een review op Tweakers is de bespreking van een enkel product, inclusief testresultaten op alle relevante gebieden die wij testen. Bij telefoons gaat het dan om scherm, accuduur en camera bijvoorbeeld. Je vindt op de site talloze voorbeelden van wat wij een review vinden :)
Een uitgebreide test van 5G netwerken kan je zien als een beoordeling van de 5G netwerken van de providers. Ik snap dat veel gebruikers dat lezen als een review, ook al wordt er geen expliciet advies gegeven. (Ik kan het artikel zelf niet lezen. Ik geef niet zo veel om 5G, dus heb er geen credits voor gebruikt.)
Ja, dat discussiëren over artikelen die je niet hebt gelezen is problematisch. Daardoor neem je dingen aan die in je straatje passen als argument. Maar die aanname klopt niet. Er is geen winnaar in de artikelen, er is geen aankoopadvies.
Ditzelfde geldt voor de test van de 4 telefoons. De 4 telefoons worden getest op hun 5G performance. Je zou er 4 aparte 5G tests van kunnen maken, dan heb je 4 reviews/tests die niet plus zijn. Nu staan ze in 1 artikel en is het geen plus?
Ga je ze niet vergelijken, waarom moet het dan in 1 artikel. Ga je ze wel vergelijken, dan geef je toch meteen de verschillen aan, dus wordt het een 5G round-up?
LOL, nee, natuurlijk niet. Je lijkt aan te nemen dat alles wat we testen automatisch een gratis artikel zou moeten opleveren. Dat is niet juist. Reviews, BBG's en round-ups zijn en blijven expliciet niet onder Plus vallen. Je kan spijkers op laag water zoeken in verhalen als deze, maar dat is zinloos. Dit is geen round-up van telefoons, geen review van telefoons, en dus vonden wij dit een Plus-artikel.
Dit is toch een onderdeel van een review? Kunnen we dit ook in reviews verwachten? Blijkbaar zit er een groot verschil tussen, dus lijkt het me een goede toevoeging om aan de (toekomstige) reviews toe te voegen.
Als we dit goed op alle telefoons hadden kunnen testen wel ja. Maar dat kunnen we niet, dus dat is helaas nu geen mogelijkheid. Hopelijk kan dat later wel!
Dan wat anders. Ik las vandaag de round-up voor telefoons. Ik zag daar iets wat mij interessant lijkt om meer over te weten te komen. Als ik in de conclusie kijk, zijn er sinds publicatie (gisteren) 2 telefoons in prijs gedaald (S20 FE 5G met 5 euro en de A52s 5G met 2 euro). 6 zijn in prijs gestegen en vaak ook met grotere aantallen (van 1 euro tot bijna 35 euro). In hoeverre zijn die dagelijkse schommelingen te zien en te verklaren? Is het waard om de prijs te volgen omdat er vaak een dipje zit? Speelt dit alleen bij bepaalde merken?
Kan interessant zijn denk ik. Had toevallig Coolblue een uitverkoop, dan speelt dit natuurlijk niet.
Je kunt price-alerts instellen in de PW. Wij kunnen niet automatisch de BBG erop aanpassen als je dat bedoelt - de BBG is handwerk, alleen de actuele prijs kunnen we automatisch inladen. Zodra er een nieuwe BBG aankomt, checken we alle prijzen weer om te kijken in welke prijscategorie de telefoons moeten vallen :)

• dragonhaertt
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:11:

Ja, dat discussiëren over artikelen die je niet hebt gelezen is problematisch. Daardoor neem je dingen aan die in je straatje passen als argument. Maar die aanname klopt niet. Er is geen winnaar in de artikelen, er is geen aankoopadvies.
Dat wordt hier niet aangenomen, er staat toch duidelijk dat, zélfs als er geen specifiek advies is, het nog steeds geïnterpreteerd kan worden als review.

Het feit dat er zo snel zo veel opmerkingen over dit en het voorgaande artikel binnen komen, laat volgens mij ook wel zien dat er meer mensen zijn die het zo interpreteren.
LOL, nee, natuurlijk niet. Je lijkt aan te nemen dat alles wat we testen automatisch een gratis artikel zou moeten opleveren.
Sorry, maar wat een onvolwassen reactie.

Er is hier een tweaker, die zijn kant van het verhaal probeert te vertellen. Hierbij nuanceert hij zijn uitspraken, en probeert een alternatieve kijk op het geheel te geven.

Wordt dat op prijs gesteld door Tweakers? Ik zie hier alleen een aanvallende reactie die deze mening de grond in probeert te stompen, alles alleen maar om je eigen standpunt te verdedigen.

In plaats van drogredenen (iemand de woorden in de mond leggen) en zo agressief reageren kan je ook gewoon professioneel wat empathie (proberen) te tonen. Daarna kan je altijd doen wat je wil met de info, maar iemand zo affakkelen ;w
Ik gok dat deze persoon in het vervolg ook niet meer behulpzaam zou proberen te zijn, net zoals velen die in het vorige topic afgehaakt zijn. Niet door de inhoud van jullie verhaal, maar door hoe het door tweakers gebracht word.

Ik heb in het vorige topic ook een tweetal reacties geplaatst hierover, die lijken me nu ook redelijk van toepassing.

Normaal zou ik me hier niet zo'n zorgen over maken, schouders ophalen en verder tweakeren, maar je reageert hier nu in het officiële communicatiekanaal over een betaalde dienst. Het lijkt me aan te raden om daar ook naar te handelen.

• 8x4
  • Niet online
arnoudwokke schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:11:
[...]

Een review op Tweakers is de bespreking van een enkel product, inclusief testresultaten op alle relevante gebieden die wij testen. Bij telefoons gaat het dan om scherm, accuduur en camera bijvoorbeeld. Je vindt op de site talloze voorbeelden van wat wij een review vinden :)

[...]
Frappant dat jullie liever een eigen definitie van de term "review" willen hanteren (met minder nuance dan de definities zoals aangegeven in de quotes van een van de gebruikers van net), zodat jullie de keuzes in de bedrijfsvoering (die in dit geval duidelijk te nadeel is van de gebruikers) beter kunnen verdedigen ten gunste van jullie zelf.

Als je het op die manier gaat spelen, dan doe ik het net zo goed ook:

Er is eerder door de community de vraag gesteld wat "kwaliteit" nu precies betekent voor de website Tweakers (die vraag werd gesteld in dit topic of het eerste, soortgelijke maar inmiddels gesloten topic over premium/plus).

De reactie daarop van iemand van jullie was:

"Kwaliteit is dat wat onze gebruikers goed genoeg vinden"*

In dat geval: ik als community-lid beschouw die 5G test gewoon als review. Immers, de community bepaalt de kwaliteit. Je kunt hoog en laag springen, het zoveel mogelijk sugar coaten, maar we zijn niet achterlijk. Dat "5g tests"-artikel is gewoon een review, punt uit.. En daarmee hebben jullie een 180 graden draai gemaakt en de community keihard voorgelogen.

Nu ga je toch niet met twee maten meten door te zeggen dat de monopoly op de interpretatie van termen (zoals de term "review") opeens volledig bij jullie/de redactie ligt, maar dat "kwaliteit" de definitie van de community is? Hiermee eten jullie echt van 2 wallen: de definitie van kwaliteit laten jullie lekker vaag blijven, zodat jullie het gebrek aan kwaliteit van de premium plus-artikelen niet hoeven te verdedigen, maar aan iets overduidelijks als de term "review" (waar blijkbaar een consensus over is als je een beetje andere communities, media, websites, etc vergelijkt) hanteren jullie plots wel concrete eisen en voorwaarden die in jullie straatje past (dus met minder nuance dan de consensus), zodat artikelen die in feite gewoon een review zijn, maar niet voldoen aan ook maar één voorwaarde van jullie definitie, aangemerkt kunnen worden als achtergrond en dus achter de paywall kunnen verdwijnen. _O-

*: En over kwaliteit gesproken, wat betreft die citaat, dan ligt de lat dus onder de bodem, zoals een andere gebruiker dat mooi heeft aangegeven een pagina of 2 terug in dit topic.

[Voor 3% gewijzigd door 8x4 op 14-09-2021 16:58]

• RobinHood
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Raaaawwwrrrr!

Och ja, in het vorige topic heb ik ook wel eens aan de bel gehangen vanwege een "bespreking" van meerdere wachtwoordmanagers die ook gewoon .plus was.

Men ging behoorlijk de diepte in over features en hoe het werkte, alleen geen eindvergelijking met elkaar en een score, dus het was geen review.

Had ik ook wel een mening over, maar mij werd ook al erg snel duidelijk dat men daar op het HQ zo hun eigen draai aan woorden gaf.

Zelfde met "artikelen", iedereen zou denken dat met "artikel" ieder, eh, artikel op de site zou worden bedoeld. Immers, wat zijn het dan? Stukken? Stukjes? Schrijfsels? Essays? Correspondenties? Maar blijkbaar zijn .achtergrond artikelen geen artikelen, maar iets anders, dus kun je met droge ogen beweren dat het aanbod van artikelen niet veranderd. Want je veranderd gewoon de definitie van artikel.

Beetje de logica van "Ik kan niet valsspelen met dit spel, want dit spel heeft vaste regels. Ergo, als ik niet volgens die regels speel, speel ik een ander spel, en speel ik dus niet vals"

Verder ben ik het ook volledig eens met @dragonhaertt Die reactie op die gebruiker slaat echt nergens op. Als dat blijkbaar de norm is op het HQ, dan weet ik het eigenlijk ook niet meer.

EventueIle spelingsfautem zijn 100% ironisch bedoeldt.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:56

Yucon

*broem*

..

[Voor 99% gewijzigd door Yucon op 14-09-2021 19:25. Reden: ik denk dat ik een pagina gemist heb.]

• -ETz-candyman
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:09
Ben reeds 18 jaar trouwe volger van de website.
Ik begrijp dat er op de 18 jaar veel veranderingen geweest zijn.
Voor de website, voor de hobby, voor mijzelf, ...
Ik hoop toch dat het nog 18 jaar verder kan, en liefst zonder alles achter paywall.
Wat is er anders tegenover toen? Nu zijn er bedrijfsbelangen, onderdeel van de persgroep (sorry DPG Media) dus dan is de passie al snel via een spreadsheet naar de deur gestuurd.

Is dit het einde? Zo dramatisch wil ik het niet stellen, maar het stelt de deur wel op een kier.
Jammer.

• magician2000

Dat was het wel.

En zo kun je je overal uit lullen natuurlijk. Dat is dan ook nog het enige waar tweakers goed in lijkt te zijn. Zich uit situaties lullen die niet kloppen. Proberen althans, velen die hier nog reageren trappen er niet in.

Het is voor zover ik me kan herinneren ook nooit en te nimmer gemeld dat jullie intern al artikelen als plus-artikel behandelen. Maar goed, de communicatie vanuit jullie is en blijft waardeloos.

Bedenk wel dat steeds meer tweakers zich fors genaaid zullen voelen en dat gaat zich tegen jullie keren. Jullie willen blijkbaar geen tweakers meer hier hebben, enkel jaknikkers.

Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Let op:
* Als je een vraag of opmerking hebt, kijk dan even of deze al in de FAQ is beantwoord.
* Lees eerst de topicstart voor de spelregels van dit topic.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee