Is Tweakers nog wel een computer / IT tech site?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 38.813 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

ed1703 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Als echt alles zuiver tech moet zijn, dan kan tweakers de helft van de redacteurs wel naar huis sturen vrees ik.
Het is ook niet voor niets dat sites als The Verge en Engadget ook op deze manier werken. Breder publiek.
Anders heeft je site ook geen bestaansrecht denk ik. Niet in de vorm van het sentiment wat hier leeft.
Ik doelde op de reactie van WoutF.

Hij gaf aan dat technologie breder was als Techniek. Maar dat is niet zo, Technologie is veel minder breed als Techniek. Techniek gaat over alles wat gemaakt wordt met Techniek, PC, kaas, grasmaaier, sjoemelsoftware.

Technologie gaat over de ontwikkeling / wetenschap.

Hij wilde hier iemand "jee je gebruikt de verkeerde term" door daarna de verkeerde term te gebruiken.

Voor mij mag het best wel een beetje minder breed. Het is niet dat ze alle Tech nieuws pakken, nee ze zouden waarschijnlijk 100 mensen moeten aannemen om alles goed uit te werken. Hoeveel relevante whitepapers, ontwikkelingen zijn er wel niet als je alles met TECH pakt. duizend? honderdduizend per dag? Hoeveel in Nederland honderden?

Ze kiezen ervoor om makkelijk nieuws, wat je makkelijk kan vertalen te pakken ipv de soms wat meer technische zaken. Vaak is Nu.nl eerder soms dagen eerder als Tweakers. Nu.nl is ook van DPG dus waarom wordt er niet beter samengewerkt. Laten we niet doen alsof er niet genoeg nieuws is. Autosites hebben evenveel artikelen per dag over auto's als Tweakers over ALLES.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 28-07-2021 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 18:24

WoutF

Hoofdredacteur
Anoniem: 1367312 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 10:40:
[...]

Ik doelde op de reactie van WoutF.

Hij gaf aan dat technologie breder was als Techniek. Maar dat is niet zo, Technologie is veel minder breed als Techniek. Techniek gaat over alles wat gemaakt wordt met Techniek, PC, kaas, grasmaaier, sjoemelsoftware.

Technologie gaat over de ontwikkeling / wetenschap.

Hij wilde hier iemand "jee je gebruikt de verkeerde term" door daarna de verkeerde term te gebruiken.

Voor mij mag het best wel een beetje minder breed. Het is niet dat ze alle Tech nieuws pakken, nee ze zouden waarschijnlijk 100 mensen moeten aannemen om alles goed uit te werken. Hoeveel relevante whitepapers, ontwikkelingen zijn er wel niet als je alles met TECH pakt. duizend? honderdduizend per dag? Hoeveel in Nederland honderden?

Ze kiezen ervoor om makkelijk nieuws, wat je makkelijk kan vertalen te pakken ipv de soms wat meer technische zaken. Vaak is Nu.nl eerder soms dagen eerder als Tweakers. Nu.nl is ook van DPG dus waarom wordt er niet beter samengewerkt. Laten we niet doen alsof er niet genoeg nieuws is. Autosites hebben evenveel artikelen per dag over auto's als Tweakers over ALLES.
Ik schreef duidelijk 'voor mij'. Wat je ook mag lezen als 'voor de redactie'. Ik zei niet dat iemand iets verkeerd deed, maar meende op te merken dat we net even andere woorden gebruikten en wellicht hadden we daarom ook andere interpretaties van die woorden, wat vervolgens weer kan leiden tot verwarring in de discussie erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Silvos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:12:
[...]

Ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk ook wel dat het lastig is om hier een balans in te vinden juist omdat tech de laatste jaren zo gegroeid is en zoveel breder is geworden en redacteuren wellicht ook eigen voorkeuren/interessegebieden hebben. Persoonlijk echter kan ik mezelf echter minder storen aan 'overbodig' nieuws op zich dan aan nieuws wat ontbreekt, ook al is de logica/afweging soms wat onduidelijk.

[...]

Ik snap goed wat je bedoeld en op een dergelijke grote site als deze zul je nooit iedereen tevreden krijgen dus je zult altijd dit soort topics houden. Waar het mij echt om ging is dat complete onderwerpen onderbelicht blijven zoals bijv. Fintech. Dat is wat anders dan dat je wel eens een nieuwtje mist, later publiceert of over bepaalde onderwerpen wat minder (of juist wat meer) schrijft. Dat lijkt mij dan een bewuste keuze of een onbalans van de redactie en niet iets wat zichzelf oplost met nieuwssubmits.

In dat opzicht zou ik het wel interessant vinden om een lijstje te zien van onderwerpen/sectoren waar Tweakers de nadruk op wil leggen, maakt het ook makkelijker om te overwegen of een nieuwssubmit de moeite waard is. Want ik kan me voorstellen dat (willekeurig voorbeeld) een nieuwsbericht over Tesla de voorkeur krijgt boven een nieuw soort slimme wasmachine, ook al bevat die laatste misschien meer technische innovatie. Maar het is wel handig om dat helder te krijgen.
Ik tag @Olaf hier even, die is verantwoordelijk voor de nieuwssectie en de keuzes hierin en kan meer context geven.
Het is een lastige vraag maar ik vind je antwoord wat makkelijk. Mensen zijn doorgaans materialistisch omdat het kapitalistische systeem ons conditioneert middels reclame en producten die elk jaar een nieuwere, betere versie krijgen. Dat betekend echter niet dat die materialistische wens ook echt altijd is wat een consument wil of wat goed is voor de maatschappij in het algemeen.

Daarbij snap ik dat Tweakers ook onderdeel van dit systeem is en dat het verkopen van producten via de pricewatch een belangrijke bron van inkomsten is. Echter Tweakers als site is in zekere zin ook een 'influencer' en gezien het formaat van de site is er denk ik ook wel een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Juist Media hebben de uitgelezen positie om de perceptie van consumenten te veranderen.

En ik snap dat Tweakers zichzelf niet gelijk gaat presenteren als nadrukkelijk duurzame toko, dat past niet bij de aard van de site en zou inderdaad ongeloofwaardig zijn. Ik denk echter wel dat Tweakers hier meer in kan doen. Organisatorisch maar ook in dingen op de site. Denk bijvoorbeeld een duurzaamheidsscore bij productreviews zoals de nieuwe Apple iPad. Meer nadruk op duurzame tech en innovatie met bijvoorbeeld een .Green nieuwslabel en bijvoorbeeld meer repair guides.
Fair point. Ik denk dat we hier al wel dingen mee doen, maar dan wellicht niet expliciet gebracht. Repareerbaarheid van producten komt bijvoorbeeld veel terug in reviews en we volgen het onderwerp ook nauw.

nieuws: Amerikaanse FTC gaat zich hard maken voor 'recht om te repareren'
nieuws: VS-president Biden pakt techbedrijven aan die reparaties door derden ...
nieuws: Apple gaat onafhankelijke reparateurs wereldwijd voorzien van onderdelen
nieuws: Wet VS verplicht fabrikanten data auto's uitleesbaar te maken
reviews: Franse repareerbaarheidslabels - Voorbeeld voor Europese regels?
reviews: Hoe en waarom Apple iPhone-reparaties bemoeilijkt

Verdere berichtgeving over duurzaamheid:
https://tweakers.net/tag/Duurzame+energie/nieuws/
https://tweakers.net/tag/Duurzaam/nieuws/

En een telefoon als de Fairphone reviewen we ook niet omdat we denken dat mensen meteen naar de winkels rennen.

Over een duurzaamheidsoordeel bij reviews hebben we al meerdere malen onze hersens gekraakt, maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om daar objectief iets over te zeggen. Dat gaat niet alleen over bijvoorbeeld materiaalgebruik, maar eigenlijk over de complete supply chain. Tof dat een bedrijf bijvoorbeeld gerecycled materiaal gebruikt, maar als ergens anders in de keten afval op een milieuonvriendelijke manier verwerkt wordt, dan moet je dat ook weer meewegen.

Ik ben het met je eens dat we het thema niet zelf pushen, of het als merk omarmen. Het zou denk ik niet misstaan, maar dan moet het buiten de al bestaande berichtgeving wel op een manier die inhoudelijk ook wat toevoegt en haalbaar is.
Ook in de pricewatch zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om de duurzaamheid/energie-efficiëntie van producten en aangesloten webshops beter in kaart te brengen zonder dat dit gelijk opdringerig is of ten koste hoeft te gaan van de inkomsten uit de pricewatch. Daarbij denk ik dat dit soort stappen juist de geloofwaardigheid van Tweakers ten goede komen omdat jullie dan laten zien niet alleen met het verdienmodel van vandaag bezig te zijn maar ook van morgen.
Heb je hier voorbeelden bij in gedachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

Thomas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:12:
[...]

Het gaat over technologie en is voor mensen interessant. Blijkbaar levert het kliks op. Ik vind verkoopcijfers altijd wel interessant om over te lezen.
Ik vind het eerder tenenkrommend dat het achterliggende punt nog steeds niet door de crew wordt begrepen. Niet de vraag waarom de community graag leest over verkoopcijfers van product X, maar eerder de vraag of product X wel bij het begrip tech hoort. Die vraag is gesteld aan o.a. @Hayte maar heb daar geen rekest van gezien.

Ergo die vraag is door dit topic wel vaker voor gekomen maar er komt geen duidelijke respons op. Dat is jammer.

Ik merk echter dat ik langzaamaan aan het voetpad van de ravijn sta wegens murw te zijn. In de basis kennen deze discussies dezelfde elementen en is er, zo heb ik gemerkt, telkens dezelfde lijn der vertraging te zien. Op een gegeven moment ga je als gebruiker afvragen hoelang je nog die discussie wilt voeren. Dat zal voor iedere Tweaker anders zijn, afhankelijk van hoeverre die persoon geinvesteerd is en heeft in deze community.

Het niet-begrijpen of niet-willen-begrijpen is echter oorverdovend in zijn onvermelde stilte.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Vuur is technologie. Een wiel is technologie.

Toch bericht Tweakers.net daar niet zo over, dus de scope is kleiner. Er wordt gevraagd om de scope maar ik denk dat die er niet expliciet is.

De scope is gewoon meer oppertunistisch denk ik, gebaseerd op welke onderwerpen de meeste views en comments opleveren.

Ik denk dat deze reactie al meer het probleem aansnijdt maar kwaliteit van de content is uiteindelijk niet wat objectief waar is, maar wat subjectief wordt ervaren.

Als genoeg mensen vinden dat Plus prima extra content biedt en dus Tweakers.net voldoende omzet er uit haalt om de dienst te rechtvaardigen, dan maakt het verder niet uit.

En besef dat dit de basis van kwaliteit is voor Tweakers.net:

Dat wat de bezoeker goed genoeg vind.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:39

Fiber

Beaches are for storming.

Ging het maar over techniek, technologie, innovatie, wetenschap, etc. in de breedste zin van het woord. Ik las vroeger veel populair wetenschappelijk tijdschriften: De Kijk, Eos, Natuur en Techniek, Quest, etc. Die gingen over van alles, van ruimtevaart tot dino's en van (super)computers tot middeleeuwse wapens en van snelle treinen tot voedselbereiding, etc. etc. Die kant mag het van mij best op. Alles beter dan een overgetikt persbericht over de zoveelste powerbank die niet eens leverbaar is ook. O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Silvos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 04:19:
[...]

[...]

Ik bevind mij (denk ik) op een net iets ander standpunt dan de topicstarter. Ik vind het prima (en logisch) als jullie schrijven over bredere onderwerpen zoals elektrische auto's, ook als de raakvlakken met tech soms wat twijfelachtig zijn. Als daar publiek voor is en het jullie inkomsten/bezoekers oplevert waarom niet? Ik ben niet verplicht om elk nieuwsartikel te lezen.

Wat ik echter jammer vind is dat Tweakers selectief lijkt te zijn in waar ze wel/niet over schrijft. Ik heb daar een paar maanden geleden zelf een topic over geopend (Waar ligt nu de focus of het interessegebied van Tweakers?) maar niet echt duidelijk antwoord gekregen toen ik doorvroeg.

Punt is dat jullie met name over elektrische auto's veel lijken te schrijven maar met name over de mainstream fabrikanten. Over kleinere fabrikanten lees je veel minder, net als over andere e-mobiliteit zoals fietsen, e-scooters en e-steps (en achtergrond artikelen over bijv. wetgeving). Ook over bijvoorbeeld 3d printing, tekentablets of fintech lees ik vrij weinig, bijvoorbeeld revolut of N26 levert in de nieuwsfeed zoekfunctie geen enkele relevant bericht op. En dan kun je van tekentablets of 3d printen nog beargumenteren dat het een niche markt is, maar mij lijken fintech en e-mobiliteit in zijn algemeen (dus niet alleen de Tesla's en de Audi-e-trons) toch behoorlijk algemeen relevant.

In het verlengde daarvan mis ik ook iets wat in het gelinkte topic is benoemd maar in dit topic nog amper; namelijk duurzaamheid. Ik zie builds met Ali express onderdelen en er worden nogal wat koopgidsen gepushed. En natuurlijk snap ik dat Tweakers in inkomsten afhankelijk is van onder andere de Pricewatch, maar anno 2021 zou je denken dat duurzaamheid wel een onderdeel is van een businessmodel. Daarop kwam in dat gelinkte topic ook niet echt een antwoord behalve dat er iets meer achtergrondartikelen zijn over duurzaamheid. Maar hoe zit dat organisatorisch of qua beleid (advertenties e.d.). En ik snap dat daar een spanningsveld zit. Met kopen verdient Tweakers terwijl eigenlijk repareren het woord van 2021 zou moeten zijn.

Toch denk ik dat Tweakers hierin meer zou kunnen doen. Daarbij begrijp ik ook wat je zegt; dat de mensen achter Tweakers hun best doen en ik wil daar persoonlijk ook niets aan afdoen maar toch heb ik het idee dat de redactie niet altijd luistert naar de signalen vanuit de community.
Je bericht toont goed aan hoe lastig het is. Je constateert dat er onderwerpscategorieën zijn die onderbelicht blijven en die in jouw ogen heel relevant zijn, ook als de link met tech er wat minder is. Er zijn er die er ook zo over denken dus is er een signaal van de community om in de breedte dit soort onderwerpen op te pakken.

Aan de andere kant van het spectrum is een deel van de community van mening dat we ons moeten beperken tot enkele onderwerpscategorieën en ons daarop moeten concentreren. Ook dat is een signaal. En dan is er grote groep die daar tussenin zit, en gebruikers die allemaal hun eigen onderwerpen hebben waarvan ze willen dat die beter behandeld zouden worden.

Nu zou het duidelijkheid geven als we zouden zeggen: deze onderwerpen behandelen we wel met nieuws en deze niet. Maar dan beperk je je als site wel erg en loop je de kans de boot te missen met opkomende onderwerpen. Het is wat dat betreft inderdaad een balanceeract.

Dat was vroeger al zo. We waren er vroeg bij om een redacteur speciaal voor smartphones aan te nemen, maar daar ging toen ook de nodige discussie aan vooraf. Discussies over onderwerpen en hoe daar mee om te gaan hebben we dagelijks op de nieuwsredactie en ja er zit een zekere willekeur in. Neem e-bikes, mateloos populair, vooral in Nederland. Niet meteen door ons opgepakt, maar uiteindelijk wel een paar nieuwsberichten over gebracht, We proberen daarbij de focus te leggen op tech-innovatie. Die is er bij het gros van de e-bikes niet of nauwelijks. De volgende vraag is dan of we er reviews of achtergronden over moeten maken en we zien daar nu nog te weinig aanleiding voor. We blijven het onderwerp wel volgen en proberen de highlights van het nieuws te brengen, maar in vergelijking met automotive is er minder ontwikkeling dus is het logisch daar meer op te richten.

Zo bespreken allerlei onderwerpen, van fintech en e-health, tot smart cities en duurzaamheid/repareerbaarheid. Dat doen we zeker op basis van signalen uit de community, al kan ik me voorstellen dat de uitkomst op basis van de publicaties niet altijd zichtbaar is. Als onderwerpscategorieën een bepaalde status hebben gekregen, zie je ze vaker terug in achtergronden. Dat zie je bij Plus, we publiceren over videokaarten, domotica, ruimtevaart, zonnepanelen, windmolens, EV's, enzovoorts.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik weet het, het is weer een automotive artikel, maar ook hier, wat is de relatie met tech in dit artikel dan? Het is ook nog eens niet naast de deur of zo... De enige relatie is Tesla... Had het wat meer in de buurt geweest, kan ik er enigszins begrip voor opbrengen, maar kom op, dit is in fucking Australië...

In andere woorden: wat maakt dit artikel wel een nieuws / frontpage waardig artikel, los van 'er zijn mensen in geïnteresseerd, dit laten onze onderzoeken zien', dus posten we het? Wat is de relatie tot tech voor jullie, om dit toch te plaatsen?

nieuws: Brand uitgebroken in Tesla Megapack in Australisch accupark.

Deze reactie vat het mooi samen; AJediIAm in 'nieuws: Brand uitgebroken in Tesla Megapack in Australisch accup...

EDIT:
Sorry, maar dit soort artikelen is wat een site als Tweakers steeds meer op nu.nl laat lijken. Gaat nu elke accubrand aandacht krijgen op de frontpage? Dus ook als de accu van mijn auto in de fik staat? Het is immers elektronica, er zit techniek / technologie in...

Of is het komkommertijd? :$

EDIT2:
Ja, ik weet dat er eerdere berichten zijn geweest over accu parken in Australie, ze staan immers ook als gerelateerde artikelen, maar ook die artikelen hebben niet heel bijster veel te doen met tech en lijken daardoor meer te worden gebruikt om views te scoren / als reclame zuil te worden gebruikt.

[ Voor 79% gewijzigd door CH4OS op 30-07-2021 19:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:11:
Ja, ik weet dat er eerdere berichten zijn geweest over accu parken in Australie, ze staan immers ook als gerelateerde artikelen, maar ook die artikelen hebben niet heel bijster veel te doen met tech en lijken daardoor meer te worden gebruikt om views te scoren / als reclame zuil te worden gebruikt.
Tja, ongeveer 25 nieuwsberichten per dag er uit rammen, dat is het doel.

Kwantiteit over kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
CH4OS schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:11:
Ik weet het, het is weer een automotive artikel, maar ook hier, wat is de relatie met tech in dit artikel dan? Het is ook nog eens niet naast de deur of zo... De enige relatie is Tesla... Had het wat meer in de buurt geweest, kan ik er enigszins begrip voor opbrengen, maar kom op, dit is in fucking Australië...

In andere woorden: wat maakt dit artikel wel een nieuws / frontpage waardig artikel, los van 'er zijn mensen in geïnteresseerd, dit laten onze onderzoeken zien', dus posten we het? Wat is de relatie tot tech voor jullie, om dit toch te plaatsen?

nieuws: Brand uitgebroken in Tesla Megapack in Australisch accupark.

Deze reactie vat het mooi samen; AJediIAm in 'nieuws: Brand uitgebroken in Tesla Megapack in Australisch accup...

EDIT:
Sorry, maar dit soort artikelen is wat een site als Tweakers steeds meer op nu.nl laat lijken. Gaat nu elke accubrand aandacht krijgen op de frontpage? Dus ook als de accu van mijn auto in de fik staat? Het is immers elektronica, er zit techniek / technologie in...

Of is het komkommertijd? :$

EDIT2:
Branden of ontploffingen van accu's van laptops, smartphone en EV's brengen we niet meer, dat is al zo vaak gebeurd dat het niet meer nieuwswaardig is. De eerste keer bij een bepaalde productcategorie of een trend vind ik wel nieuwswaardig en in dit geval zeker. De ontwikkeling van thuisaccu's en dit soort mega-installaties als technologie die onze toekomst duurzamer moet maken zijn interessant om te volgen, met alles wat daar bij komt kijken en ja zo'n eerste incident valt daar imho ook onder. Als ik de reacties onder het artikel lees, zie ik zeker een Tweakers-waardige discussie. Het is ook niet alsof accutechnologie en de risico's nieuw zijn voor Tweakers.

nieuws: Ook Nederlander ziet zijn Dell-laptop in vlammen opgaan
nieuws: 'Accutechnologie in Boeing 787 Dreamliner is fundamenteel onveilig'
nieuws: Wetenschapper: lithium-ion fundamenteel brandgevaarlijk
nieuws: Drie nieuwe meldingen van omgeruilde Note 7-telefoons die ontploffen ...
nieuws: Tesla geeft accusoftware update na brand Model S

reviews: Elektrische auto’s en hun accu - Achilleshiel of stille kracht?
reviews: De accu van de toekomst - Van betere chemie tot solid-state en Li-air

Ik geef toe dat we soms de grenzen opzoeken, het filter af en toe wat scherper mogen afstellen en de link met tech bij sommige berichten beter kunnen duiden, maar in dit geval zie ik dat niet zo. 'Views scoren' klinkt ook erg negatief en doet de discussie geen goed imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Olaf schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:54:
Ik geef toe dat we soms de grenzen opzoeken, het filter af en toe wat scherper mogen afstellen en de link met tech bij sommige berichten beter kunnen duiden, maar in dit geval zie ik dat niet zo. 'Views scoren' klinkt ook erg negatief en doet de discussie geen goed imho.
Mijn punt is dat bij een artikel over een accu brand natuurlijk maar de vraag is hoeveel verband er met technologie is.

Als het voldoende reden is 'dat er technologie in zit', dan zou ik ook verwachten dat over Formule 1 berichten gaan komen, anders dan die paar berichten over bijvoorbeeld F1TV (Pro), maar ook bijvoorbeeld de race uitslagen. In die auto's zit ook een bonk (hybride) technologie van heb ik jou daar, immers. Al heeft dat verder met het nieuwsbericht weinig te maken, maar er zit technologie in, dus levert het een frontpage waardig artikel op. Vandaar dat dergelijke artikelen dan wel aanvoelen als iets te publiceren te hebben, er komen altijd wel mensen op af die er op reageren zullen immers.

An sich is het nog niet eens een hele vreemde gedachte, over de diverse zonneauto's wordt immers ook geschreven.

Het hoeft dan ook geeneens Formule 1 specifiek te zijn, Formule E kan bijvoorbeeld ook. :) Dit is even een ander - wellicht wat extreem - voorbeeld, maar het schept wel een duidelijker beeld er is dus wel degelijk een grens. ;)

EDIT:
An sich zou het nog best een interessant artikel kunnen zijn, om eens te kijken naar de toekomst van de F1 met de syntethische brandstoffen die men misschien (per 2025/2026 al!) wilt gaan gebruiken... ;)

EDIT2:
Ik zit stiekem even vooruit te kijken en het lijkt erop dat men in de F1 per 2025 alleen maar meer wil electrificeren; https://www.motorsportwee...increased-electric-power/ dus lijkt mij alleen maar interessant om daar eens in te duiken. Maar ik vrees dat dat niet gauw gaat gebeuren.

[ Voor 28% gewijzigd door CH4OS op 02-08-2021 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-05 18:05

Redneckerz

A place to be.

[...]

Branden of ontploffingen van accu's van laptops, smartphone en EV's brengen we niet meer, dat is al zo vaak gebeurd dat het niet meer nieuwswaardig is.
Het resultaat is verwoesting en vuur. Je kiest dus dit nieuws niet om het resultaat, maar omdat het nu iets betreft wat je denkt dat bij tech hoort.

In wezen is een ontploffing van een accufabriek niet veel anders dan een accu van een laptop. Er gaan alleen meer accu's de lucht in en de schade is navenant groter.
[...]
Als ik de reacties onder het artikel lees, zie ik zeker een Tweakers-waardige discussie. Het is ook niet alsof accutechnologie en de risico's nieuw zijn voor Tweakers.
Maar valt het onder tech? Dat is de vraag en die vraag wordt telkens, zo ook door nieuwsposters genegeerd. Het gaat er niet om of het publiek het leest of dat het publiek daar een discussie over heeft. Dat staat er volledig los van. De vraag is eerder of dergelijke dingen onder tech vallen, en of het begrip tech nog wel hetgene is wat die lading dekt.

De tendens is dat er steeds meer artikelen worden geschreven welke slechts zeer summiere raakvlakken hebben met waar tech voor staat.

M.i is een accuontploffing een accuontploffing. Of dat nu in het klein is bij een laptop of in het groot bij een fabriek. Dus, hoe is dat tech?
[...]
'Views scoren' klinkt ook erg negatief en doet de discussie geen goed imho.
Vind je dat een vreemde conclusie wanneer er maar deels op de inhoud wordt ingegaan? Want dat doet de discussie geen goed imho. Er wordt iedere keer weer verwezen naar de discussiewaardigheid van een onderwerp of nieuwsitem, terwijl dat het hele punt niet is.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:27
WoutF schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Fair point. Ik denk dat we hier al wel dingen mee doen, maar dan wellicht niet expliciet gebracht. Repareerbaarheid van producten komt bijvoorbeeld veel terug in reviews en we volgen het onderwerp ook nauw.

Verdere berichtgeving over duurzaamheid:
https://tweakers.net/tag/Duurzame+energie/nieuws/
https://tweakers.net/tag/Duurzaam/nieuws/
De voorbeelden van nieuwsartikelen die jij stuurt is toch wel voornamelijk big tech of grote instanties. Ik denk dat de echte innovatie toch juist komt van kleinere/nieuwe bedrijven of juist aandacht van de media op wetgevende problemen zodat de overheid dit kan oppakken (logheid CBR/RDW is een leuke wat betreft vervoer), niet enkel berichten als de overheid (eindelijk) iets veranderd. Daarnaast vind ik het aantal berichten in de categorie duurzaamheid waar je naar linkt (als de teller klopt) erg laag, slechts 18 berichten in elke categorie waarvan nog een aantal berichten dubbel ook sinds Januari 2020. Gezien Tweakers bijna 20 nieuwsberichten per dag doet lijkt me dat wel heel weinig en onderstreept het mijn punt dat Tweakers hier veel meer in kan doen.
En een telefoon als de Fairphone reviewen we ook niet omdat we denken dat mensen meteen naar de winkels rennen.
In mijn beleving geef je hiermee juist toe dat commercie een (te) belangrijk uitgangspunt is. Je suggereert dat de belangrijkste overweging voor Tweakers is om een review te schrijven dat mensen het daarna kopen in de winkel. En minder omdat het bijvoorbeeld van technologische of duurzame innovatie is of gewoon tot om te lezen hoe een Nederlands bedrijf zich positioneert in de internationale markt.
Over een duurzaamheidsoordeel bij reviews hebben we al meerdere malen onze hersens gekraakt, maar het is zo verschrikkelijk moeilijk om daar objectief iets over te zeggen. Dat gaat niet alleen over bijvoorbeeld materiaalgebruik, maar eigenlijk over de complete supply chain. Tof dat een bedrijf bijvoorbeeld gerecycled materiaal gebruikt, maar als ergens anders in de keten afval op een milieuonvriendelijke manier verwerkt wordt, dan moet je dat ook weer meewegen.
Volgens mij is dit helemaal niet zo lastig, verreweg de meeste techproducten zijn gewoon niet duurzaam, zeker niet van de populaire merken die elk jaar een 'betere' versie uitbrengen en ook niet als er wat gerecycled plastic in zit of een gerecyclede kartonnen doos. Ik snap dat dat echter voor Tweakers ongunstig is om bij elk product te vermelden. Wat mij betreft zijn er al wel een paar basisbeginselen waar je best wat mee kan doen;

- Verpakking (is de verpakking recyclebaar, karton in plaats van plastic, is de verpakking efficient (weinig ruimte voor transport)
- Accessoires (levert de verpakking onnodige accessoires zoals oplader/hoofdtelefoon/kabels)
- Materialen (in hoeverre is het product gemaakt van recyclebare materialen)
- Recyclebaarheid/repareerbaarheid (in hoeverre is het product te recyclen en in het verlengde daarvan hoe makkelijk kun je het uit elkaar halen).
- Energieverbruik (hoef efficient gaat het product om met energie, snelladen/draadloos laden is bijv ongunstig)
- Marketing (hoe postioneert het bedrijf het product)
- Imago (waar is de fabrikant gevestigd, in welk land produceert het, betaald het zijn medewerkers fatsoenlijk, heeft het een recycleprogramma of bijvoorbeeld een milieuprogramma om co2 uitstoot te verminderen, is bijvoorbeeld het hoofdkantoor co2 neutraal).

Dit lijkt mij best om te zetten in iets zinnigs voor een review, en algemeen genoeg om op elk product toe te passen. Tuurlijk zal je niet elk product op een identieke manier kunnen vergelijken maar het blijft uiteindelijk ook een oordeel of aandachtspunt binnen een review van Tweakers en geen exacte score.
Ik ben het met je eens dat we het thema niet zelf pushen, of het als merk omarmen. Het zou denk ik niet misstaan, maar dan moet het buiten de al bestaande berichtgeving wel op een manier die inhoudelijk ook wat toevoegt en haalbaar is.
Wellicht iets om over na te denken
Heb je hier voorbeelden bij in gedachten?
Ik zou hier nog wat meer over na moeten denken maar 2 punten die me gelijk te binnen schoten;
- Energie efficiëntie van producten. Ik zie bij veel producten in de pricewatch geen mogelijkheid om te filteren op energie efficiënte. Dit lijkt me van meerwaarde.In het verlengde daarvan ook (deels) gerecyclede producten. Je zou een soort duurzame keuze label of iets dergelijk kunnen bedenken.
- Duurzaamheid van webshops, het lijkt me interessant om de duurzaamheid van webshops weer te geven in de pricewatch. Zo kun je een webshop kiezen niet enkel op basis van prijs en levertijd maar ook van duurzaamheid. Ik geef toe dat het wel wat werk zou zijn voor Tweakers om hier een score model voor te maken maar je zou op basis van verzendmethodes, marketingstrategie en anders duurzaamheidsmaatregelen op- en rond kantoor en magazijn wel een eind kunnen komen.
Olaf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:40:
[...]

Nu zou het duidelijkheid geven als we zouden zeggen: deze onderwerpen behandelen we wel met nieuws en deze niet. Maar dan beperk je je als site wel erg en loop je de kans de boot te missen met opkomende onderwerpen. Het is wat dat betreft inderdaad een balanceeract.
Ik verwacht niet dat jullie een lijst van onderwerpen volledig afbakenen. Ik snap heus wel dat hier zijstapjes in worden gemaakt of dat veranderende technologie kan leiden tot een andere focus. Daarom vroeg ik ook een lijst van onderwerpen waar de meeste focus op ligt. Dat zie ik niet als een lijst beperkt tot, maar een lijst waar de nadruk op ligt. Iets wat voorrang heeft op de Tweakers redactie, zou je daar toch een beeld van kunnen scheppen?
Dat was vroeger al zo. We waren er vroeg bij om een redacteur speciaal voor smartphones aan te nemen, maar daar ging toen ook de nodige discussie aan vooraf. Discussies over onderwerpen en hoe daar mee om te gaan hebben we dagelijks op de nieuwsredactie en ja er zit een zekere willekeur in. Neem e-bikes, mateloos populair, vooral in Nederland. Niet meteen door ons opgepakt, maar uiteindelijk wel een paar nieuwsberichten over gebracht, We proberen daarbij de focus te leggen op tech-innovatie. Die is er bij het gros van de e-bikes niet of nauwelijks. De volgende vraag is dan of we er reviews of achtergronden over moeten maken en we zien daar nu nog te weinig aanleiding voor. We blijven het onderwerp wel volgen en proberen de highlights van het nieuws te brengen, maar in vergelijking met automotive is er minder ontwikkeling dus is het logisch daar meer op te richten.
Maar nu komen we bij de kern van de zaak. Want je geeft aan dat E-bikes geen focus hebben omdat hier weinig tech innovatie in zit, wat ik op zich kan begrijpen. Maar hoeveel meer tech innovatie zit er nu nog in elektrische auto's? De eerste Tesla was baanbrekend, autopilot is ook de moeite waard. Een supersportcar of de eerste elektrische vrachtwagen ook wel. Maar steeds meer zie je gewoon standaard persberichten vooorbij komen over prijs van de zoveelste versie (ik geloof dat dat ook deels steen des aanstoots was voor de topicstarter). Die tech innovatie is er dus niet in al dat soort artikelen en dat maakt het onlogisch, terwijl echte tech innovatie in mijn beleving dan ontbreekt als nieuws op dit gebied. Als we ons even beperken tot e-mobiliteit

Wat dacht je van een e-bike die 80 km/u kan, https://stealthelectricbikes.com/stealth-b-52/
Duurzame elektrische bakbrommer van een klein nederlands bedrijfje https://www.cargobee.nl/
Elektrische trapauto die 180 km/u kan van onze Duitse buren, al ver in het testen van protoypes https://twike.com/en/twike-5/twike-5/
Dit Nederlandse bedrijfje wat prachtige e-bakfietsen en vierwielers op maat maakt https://envancorven.nl/modellen/
Dit bedrijf wat een soort van fiets bestelwagens maakt, PostNL test ze al, met technisch innovatief stuursysteem https://fulpra.com/
Eqooder, elektrische vierwielige quad met innovatief veringssysteem https://qooderlimburg.nl/eqooder/
En allerlei aankondingen van fabrikanten voor nieuwe hybridge elektrische auto's die het midden houden tussen een quad en een auto, bijvoorbeeld
https://www.autointernati...ami-en-twizy-alternatief/
https://www.seat.nl/nieuw...st-van-stadse-mobiliteit/
https://www.change.inc/mo...-maakt-werelddebuut-21577

Dit is niet allemaal actueel nieuws, maar ik kan hier niks over vinden op Tweakers en dit is wat ik in 10 minuten even op zoek. Het lijkt me in ieder geval allemaal technologisch veel interessanter dan een persbericht dat elektrische auto nummer zoveel van de band rolt die eigenlijk niets nieuwers doet dan die e-bikes die jullie links laten liggen. Indien niet als nieuws wellicht als reportage of achtergrond artikel (zie ook het duurzaamheidsverhaal hierboven), ook nogmaals de wet- en regelgeving en de vele beperkingen die er zijn voor nieuwe voertuigfabrikanten of ondernemers is zeker meer aandacht waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Silvos schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:37:
[...]

De voorbeelden van nieuwsartikelen die jij stuurt is toch wel voornamelijk big tech of grote instanties. Ik denk dat de echte innovatie toch juist komt van kleinere/nieuwe bedrijven of juist aandacht van de media op wetgevende problemen zodat de overheid dit kan oppakken (logheid CBR/RDW is een leuke wat betreft vervoer), niet enkel berichten als de overheid (eindelijk) iets veranderd. Daarnaast vind ik het aantal berichten in de categorie duurzaamheid waar je naar linkt (als de teller klopt) erg laag, slechts 18 berichten in elke categorie waarvan nog een aantal berichten dubbel ook sinds Januari 2020. Gezien Tweakers bijna 20 nieuwsberichten per dag doet lijkt me dat wel heel weinig en onderstreept het mijn punt dat Tweakers hier veel meer in kan doen.
Heb je zelf bronnen die je vaak raadpleegt op dit vlak? Als het niet op onze radar staat kunnen we er ook niet over berichten, maar we breiden de blik graag uit :)
In mijn beleving geef je hiermee juist toe dat commercie een (te) belangrijk uitgangspunt is. Je suggereert dat de belangrijkste overweging voor Tweakers is om een review te schrijven dat mensen het daarna kopen in de winkel. En minder omdat het bijvoorbeeld van technologische of duurzame innovatie is of gewoon tot om te lezen hoe een Nederlands bedrijf zich positioneert in de internationale markt.
Volgens mij lees je de zin anders dan hij bedoelt was. Ik bedoel precies wat jij bedoelt: de redenen dat we de Fairphone aandacht geven - en dat doen we - is niet omdat we denken dat een grote groep mensen een aanschaf overweegt, maar omdat het een innovatief en duurzaam product is. Een review van een product is lang niet altijd primair bedoeld als aankoopadvies.
Volgens mij is dit helemaal niet zo lastig, verreweg de meeste techproducten zijn gewoon niet duurzaam, zeker niet van de populaire merken die elk jaar een 'betere' versie uitbrengen en ook niet als er wat gerecycled plastic in zit of een gerecyclede kartonnen doos. Ik snap dat dat echter voor Tweakers ongunstig is om bij elk product te vermelden. Wat mij betreft zijn er al wel een paar basisbeginselen waar je best wat mee kan doen;
Ik weet niet of ongunstig het juiste woord is, maar ik zou het niet logisch vinden om dat te doen, net zoals wanneer ik de AutoWeek open sla ik het ook gek zou vinden als overal staat dat verbrandingsmotoren slecht voor het milieu zijn.
- Verpakking (is de verpakking recyclebaar, karton in plaats van plastic, is de verpakking efficient (weinig ruimte voor transport)
- Accessoires (levert de verpakking onnodige accessoires zoals oplader/hoofdtelefoon/kabels)
- Materialen (in hoeverre is het product gemaakt van recyclebare materialen)
- Recyclebaarheid/repareerbaarheid (in hoeverre is het product te recyclen en in het verlengde daarvan hoe makkelijk kun je het uit elkaar halen).
- Energieverbruik (hoef efficient gaat het product om met energie, snelladen/draadloos laden is bijv ongunstig)
- Marketing (hoe postioneert het bedrijf het product)
- Imago (waar is de fabrikant gevestigd, in welk land produceert het, betaald het zijn medewerkers fatsoenlijk, heeft het een recycleprogramma of bijvoorbeeld een milieuprogramma om co2 uitstoot te verminderen, is bijvoorbeeld het hoofdkantoor co2 neutraal).

Dit lijkt mij best om te zetten in iets zinnigs voor een review, en algemeen genoeg om op elk product toe te passen. Tuurlijk zal je niet elk product op een identieke manier kunnen vergelijken maar het blijft uiteindelijk ook een oordeel of aandachtspunt binnen een review van Tweakers en geen exacte score.
Ik denk dat je hier onderschat hoe lastig het is om dit per product te doen. Zeker zaken als recyclebaarheid, de marketing en het imago zijn dingen die flink veel tijd kosten om goed in kaart te brengen, als dat al lukt. Ook trek je een aantal conclusies (meeleveren van oplader/hoofdtelefoon/kabels is 'onnodig') (snelladen of draadloos laden is 'ongunstig') waarvan ik mij zeer betwijfel of je collegatweakers dat met je eens zijn. Tegelijk kunnen we zeker dingen vermelden over de verpakking en energiegebruik, dat laatste wegen we al bij het beoordelen van veel producten.
Ik zou hier nog wat meer over na moeten denken maar 2 punten die me gelijk te binnen schoten;
- Energie efficiëntie van producten. Ik zie bij veel producten in de pricewatch geen mogelijkheid om te filteren op energie efficiënte. Dit lijkt me van meerwaarde.In het verlengde daarvan ook (deels) gerecyclede producten. Je zou een soort duurzame keuze label of iets dergelijk kunnen bedenken.
- Duurzaamheid van webshops, het lijkt me interessant om de duurzaamheid van webshops weer te geven in de pricewatch. Zo kun je een webshop kiezen niet enkel op basis van prijs en levertijd maar ook van duurzaamheid. Ik geef toe dat het wel wat werk zou zijn voor Tweakers om hier een score model voor te maken maar je zou op basis van verzendmethodes, marketingstrategie en anders duurzaamheidsmaatregelen op- en rond kantoor en magazijn wel een eind kunnen komen.
Ik wil niet elke keer de persoon zijn die zegt 'nee' en 'dat kan niet', maar met de voorbeelden die je geeft kan ik niet veel anders zeggen. Er is simpelweg geen databron die ons voor al die producten in de PW kan vertellen wat de energie-efficiëntie is, los van hoe je dat zou willen bepalen. En we kunnen niet voor 4000+ shops in kaart brengen hoe duurzaam hun kantoor en magazijn is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Olaf
Het onderwerp is op de kaart gezet bij de nieuwsredactie. We hebben met het team discussie erover gevoerd en een begin gemaakt om uit te werken hoe we met bepaalde onderwerpen om moeten gaan waarvan we merken dat die vaker de grens raken van wat nieuws voor Tweakers is of zou moeten zijn, bijvoorbeeld omdat de relatie met tech minder duidelijk is of duiding vereist. De afgelopen weken merk ik ook dat we kritischer zijn geworden op de onderwerpskeuzes.

Ik heb nu drie weken vakantie, maar pak dit weer op na de vakantie. Tot die tijd dus even geen updates vanuit mijn kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Olaf schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:56:
Het onderwerp is op de kaart gezet bij de nieuwsredactie. We hebben met het team discussie erover gevoerd en een begin gemaakt om uit te werken hoe we met bepaalde onderwerpen om moeten gaan waarvan we merken dat die vaker de grens raken van wat nieuws voor Tweakers is of zou moeten zijn, bijvoorbeeld omdat de relatie met tech minder duidelijk is of duiding vereist. De afgelopen weken merk ik ook dat we kritischer zijn geworden op de onderwerpskeuzes.

Ik heb nu drie weken vakantie, maar pak dit weer op na de vakantie. Tot die tijd dus even geen updates vanuit mijn kant.
Dit doet mij in elk geval goed om te lezen! Dank voor de update voor nu en een fijne vakantie!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Silvos
WoutF schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

Heb je zelf bronnen die je vaak raadpleegt op dit vlak? Als het niet op onze radar staat kunnen we er ook niet over berichten, maar we breiden de blik graag uit :)
Ik kom zelf veel tegen simpelweg door te Googlen. Recent kreeg ik bijvoorbeeld het idee of een elektrische bakbrommer niet wat zou kunnen zijn dan ga ik daar op zoeken en kom je weer allerlei nieuws en artikelen tegen waarom dit soort producten wel of niet beschikbaar zijn. Ik denk dat in zijn algemeenheid qua nieuwswaarde dat veel initiatieven naast auto's nog niet echt groot zijn door starre regelgeving vanuit overheid/RDW. De echte milieuwinst zit natuurlijk niet in een 2000 KG zware Tesla maar in allerlei hybride tweewielige, driewielige en vierwielige elektrische voertuigen die het midden houden tussen een fiets en een auto. Van elektrische steps tot bakfiets trikes enzovoorts. Echter door veel lastige regelgeving komt dit amper van de grond.

Neemt bijvoorbeeld dit artikel waaruit blijkt dat de technische eisen voor Speedpelecs technisch onmogelijk zijn https://nieuwsfiets.nu/20...vaar-voor-speed-pedelecs/ Of allerhande fora waar blijkt dat het zelf ombouwen van een elektrische fiets of ouderwetse benzine snorfiets tot snorfiets of bromfiets praktisch onmogelijk is. Kijk ook naar het flinke topic over e steps op het eigen Tweakers forum. Ik denk persoonlijk dat de inzet van Tweakers als het gaat over e-mobiliteit vooral zou moeten liggen op het onder der aandacht brengen van de fossiele regelgeving en starre houding van de RDW die innovatie tegenhoudt.
Ik weet niet of ongunstig het juiste woord is, maar ik zou het niet logisch vinden om dat te doen, net zoals wanneer ik de AutoWeek open sla ik het ook gek zou vinden als overal staat dat verbrandingsmotoren slecht voor het milieu zijn.
Ik zou het niet zo gek vinden als Autoweek bij een review van een benzine auto de milieu impact als minpunt benoemd en daarbij verwijst naar de reviews van elektrische alternatieven. Kijk, ik vind het ook jammer dat het slecht gaat met het milieu en dat je daardoor overal hoort dat wat je doet slecht is of dat het anders moet.

Tegelijk zijn dat gewoon de harde feiten en hoe langer we blijven hangen in traditioneel denken hoe verder we de problemen voor ons uitschuiven en hoe groter ze worden. Als burger of individu heb je hierin beperkte invloed en de politiek kenmerkt zich door besluiteloosheid. De media kan een sleutelrol hebben in de transitie naar een meer duurzame samenleving maar daarbij moeten soms lastige keuzes worden gemaakt die niet altijd logisch lijken in onze huidige beleving.

Als je er goed over nadenkt is het juist heel onlogisch dat we allerlei dingen die het leven van de mens, maatschappij en milieu negatief beïnvloeden niet (durven te) benoemen omdat de marketing en PR afdelingen van grote bedrijven zo lekker draaien. Daarbij zeg ik nogmaals niet dat je het Tweakers publiek bij elk bericht moet bestoken met allerlei milieu waarschuwingen, dat past niet bij Tweakers en het publiek zit er ook niet op te wachten. Maar de feiten wat krachtiger benoemen zou geen kwaad kunnen.
Ik denk dat je hier onderschat hoe lastig het is om dit per product te doen. Zeker zaken als recyclebaarheid, de marketing en het imago zijn dingen die flink veel tijd kosten om goed in kaart te brengen, als dat al lukt. Ook trek je een aantal conclusies (meeleveren van oplader/hoofdtelefoon/kabels is 'onnodig') (snelladen of draadloos laden is 'ongunstig') waarvan ik mij zeer betwijfel of je collegatweakers dat met je eens zijn. Tegelijk kunnen we zeker dingen vermelden over de verpakking en energiegebruik, dat laatste wegen we al bij het beoordelen van veel producten.
Ik redeneerde even puur vanuit duurzaamheid, vanuit duurzaamheid is snelladen ongunstig en is het meeleveren van accessoires die een gebruiker vaak al heeft ongunstig. Milieu is echter 1 onderdeel van een Tweakers review. Het is prima mogelijk voor Tweakers om als pluspunt aan te geven dat snelladen het gebruiksgemak verhoogt om anderzijds als minpunt te benoemen dat het snelladen een negatieve invloed heeft op het energiegebruik en de accu.

Neem bijvoorbeeld deze Samsung reviews
reviews: Samsung Galaxy S21 & S21 Ultra - Op de rem voor onderscheid en beter...
reviews: Samsung Galaxy A52 - Een terechte bestseller
Er staat wel als minpunt dat er geen lader is meegeleverd maar niet als pluspunt dat dit meer duurzaam is. Over het algemeen wordt weinig tot niks vermeld over de milieu-impact terwijl de repareerbaarheid en gebruikte onderdelen vermoedelijk niet erg duurzaam zijn. Ik vind dat eenzijdig.
reviews: POCO X3 Pro en F3 - Extreem rappe middenklasse-smartphones
In deze poco review staat als pluspunt de snelle oplader maar er wordt niks vermeld (in het hele artikel niet) over de eventuele energieverliezen van dit snelladen of de levensduur van de batterij van snelladen. Dat is wederom wat eenzijdig.

Mijn punt is dat ik graag de twee kanten van de munt zou willen zien, het is echt niet dat het alleen over milieu hoeft te gaan en niet over gebruiksgemak. Dus + De snellader laad heel snel op, - snelladen is minder duurzaam voor de accu en het energieverbruik. Zelfde met accessoires - Geen lader meegeleverd, + de compacte levering van de smartphone verlaagt electronic waste. Dat maakt lezers bewust van het feit dat het allemaal niet zo eenzijdig is, bovendien heeft het niet enkel te maken met milieu. Immers betalen voor een lader die je al hebt of betalen om je accu vroegtijdig te vervangen raakt je ook in de portemonnee. Tuurlijk zal het lastig zijn om een complete en objectieve afweging te maken van de milieu impact van bepaalde producten. Maar mij lijken bijvoorbeeld bovenstaande punten niet al te moeilijk te implementeren.
Ik wil niet elke keer de persoon zijn die zegt 'nee' en 'dat kan niet', maar met de voorbeelden die je geeft kan ik niet veel anders zeggen. Er is simpelweg geen databron die ons voor al die producten in de PW kan vertellen wat de energie-efficiëntie is, los van hoe je dat zou willen bepalen. En we kunnen niet voor 4000+ shops in kaart brengen hoe duurzaam hun kantoor en magazijn is.
Ik vind een mooi woord hiervoor omdenken. Inderdaad is van 4000+ shops in kaart brengen hoe duurzaam ze zijn lastig en tijdrovend. Maar je kunt het natuurlijk anders aanpakken. Wat dat je van een Pricewatch Green label, webshops die hieraan voldoen worden prominenter geplaatst in de lijst van webshops en krijgen bijvoorbeeld een groen vinkje achter hun vermelding.

Om het niet al te ingewikkeld te maken zou je in eerste instantie een paar eenvoudige basale voorwaarden kunnen hanteren. Bijvoorbeeld - doet de webshops aan co2 compensatie voor hun verzendingen? Zijn hun verzenddozen gerecycled? Vernietigen ze geen retouren? Hebben ze een tweede kans programma? Webshops die hieraan voldoen kunnen zichzelf aanmelden voor het Green label dus hier vanuit is geen pro actieve actie nodig vanuit Tweakers. Tweakers hoeft enkel de aanmeldingen even na te lopen. Goed beheersbaar en een mooie stap in de goede richting lijkt mij.

Wat betreft energie efficiënte van producten, heel veel producten hebben dat al. Neem bijvoorbeeld processors, hier staat al een TDP vermeld, dat zegt niet alles over efficiëntie maar geeft wel een indicatie. Wasmachines hebben al een energielabel. Het moet geen hogere wiskunde zijn om van allerlei andere producten in ieder geval het wattage uit het stopcontact of het formaat van de accu mee te leveren in de dataset. Dit zegt natuurlijk niet gelijk alles over energie efficiëntie, een product met een kleine accu kan simpelweg minder lang meegaan en een apparaat met een kleine motor kan simpelweg minder efficiënt werken. Maar het is een begin in een proces om hier meer inzicht in te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03:19
reviews: Tweaker adros over zijn doorbraak en werkwijze als fotograaf

Dan open je het artikel met de veronderstelling dat ie custom firmware op zijn camera's heeft gezet, bepaald soort applicatie/script heeft gemaakt om zijn foto's makkelijker te verwerken of iets in elkaar gesoldeerd heeft om zijn werk te vermakkelijken.

...helaas mocht dat niet zo zijn. Pas in de reacties begint het over technologie te gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-05 14:07

Shunt

Boe

RoestVrijStaal schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:43:

Dan open je het artikel met de veronderstelling dat ie custom firmware op zijn camera's heeft gezet, bepaald soort applicatie/script heeft gemaakt om zijn foto's makkelijker te verwerken of iets in elkaar gesoldeerd heeft om zijn werk te vermakkelijken.

...helaas mocht dat niet zo zijn. Pas in de reacties begint het over technologie te gaan.
Och gossie een artikel over een tweaker dat niet gaat over het solderen van zijn CMOS sensors en het hacken van zijn flitser!

Waarom zou Tweakers een artikel over een succesvolle actieve user op zijn pagina genaamd Tweakers plaatsen?

[ Voor 7% gewijzigd door Shunt op 08-08-2021 17:24 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Shunt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:23:
Waarom zou Tweakers een artikel over een succesvolle actieve user op zijn pagina genaamd Tweakers plaatsen?
Omdat het artikel bijna een jaar oud is wellicht? True, niet iedereen heeft het gelezen (want het stond in het Tweakers Magazine van November 2020), maar toch... Voeg dan iets nieuws toe, voor de lezers die het destijds hebben gelezen is er dus niets nieuws. Dit is echt een duidelijk gevalletje komkommertijd, omdat er anders vandaag maar weinig te lezen was. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2021 17:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:04
Shunt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:23:
[...]

Och gossie een artikel over een tweaker dat niet gaat over het solderen van zijn CMOS sensors en het hacken van zijn flitser!

Ik vindt die artikelen ook onzin :+ Ja het is een tweaker maar het is wel een artikel wat uit het archief komt en ook niks met tweakers te maken heeft… of zijn ze nu ook een fotografie website?

Volgens mij zijn er voldoende pareltjes op het forum te vinden welke wel een artikel opleveren die tech + community is. Maar dit is natuurlijk makkelijker op de zondag morgen :X

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Eens met het commentaar, en er zijn ook vast wel wat leuke tech onderwerpen aan te snijden met het raakvlak van duurzaamheid, wat denk ik niet alleen @Silvos maar veel meer tweakers zal aanspreken.

Een zuinige server bouwen of misschien een zelfgebouwde off-grid installatie, er moet vast wel iets beters te melden zijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:06

Dennis1812

Amateur prutser

RoestVrijStaal schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:43:

Toch wel echt erg he.
Dat het bijna mensen zijn die die techniek gebruiken. Mensen met een verhaal en een passie.
Echt vreselijk.

Klik door als het niet bevalt of lees het gewoon met een bak koffie.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Dennis1812 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

Toch wel echt erg he.
Dat het bijna mensen zijn die die techniek gebruiken. Mensen met een verhaal en een passie.
Echt vreselijk.

Klik door als het niet bevalt of lees het gewoon met een bak koffie.
Dat is het hele punt niet in dit topic, wat is de relatie met tweakers en een artikel over: "'Ik ben altijd bezig met fotografie" Dit hele artikel past beter op zoom.nl dan op tweakers. Leg dan dan eens uit wat er volgens jou tweakers waardig is aan dit i.p.v een niet zegende reactie? Als je het profiel van adros bekijkt draagt hij ook niet zo veel bij en hebben ze hem puur gekozen omdat die een keer een leuke foto heeft geschoten.

@WoutF Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de gedachte van Tweakers om een interview met een fotograaf te plaatsen en wat de link is met Tweakers (inhoudelijk)

[ Voor 28% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2021 19:32 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:06

Dennis1812

Amateur prutser

Een goede foto schieten heeft behoorlijk veel techniek ten grondslag liggen.
Deze tweaker heeft al die techniek doorgrond en is er een professional mee geworden.

Waarom is tweaker alleen iemand die laptops of computers aan het solderen is? Techniek is zoals @WoutF al eerder aangehaald heeft toch vele malen breder dan de ouderwetse begrippen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Dennis1812 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:34:
Een goede foto schieten heeft behoorlijk veel techniek ten grondslag liggen.
Deze tweaker heeft al die techniek doorgrond en is er een professional mee geworden.

Waarom is tweaker alleen iemand die laptops of computers aan het solderen is? Techniek is zoals @WoutF al eerder aangehaald heeft toch vele malen breder dan de ouderwetse begrippen?
Een goede foto maken heeft inderdaad met techniek te maken maar met foto techniek. Als we het zo gaan zien dan is het hek van de dam natuurlijk. Dan kan je ook een interview met een glasblazer maken want die gebruikt ook techniek :P Uiteindelijk is tweakers een "tech" platform (geweest) en moet het enige relevantie hebben. Anders kunnen ze tweakers net zo goed samenvoegen met ad.nl ofzo

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2021 19:38 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04

Tens

let me drink about it

Heeft iemand het geheel al eens onderbouwd met de nieuwskoppen van een willekeurige dag van 5/10/15 jaar geleden te vergelijken met nu, en is het werkelijk zo 'erg' als beweerd wordt. Of is het alleen het gevoel? Als in ik zie nu minder interessante berichten dan vroeger? Komt het niet gewoon van verminderde interesse, omdat we alles al een keer gezien hebben. De zoveelste nieuwe processor/geheugen/videokaart.... wij boomers hebben alles al een keer gezien.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Tens schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:47:
Heeft iemand het geheel al eens onderbouwd met de nieuwskoppen van een willekeurige dag van 5/10/15 jaar geleden te vergelijken met nu, en is het werkelijk zo 'erg' als beweerd wordt. Of is het alleen het gevoel? Als in ik zie nu minder interessante berichten dan vroeger? Komt het niet gewoon van verminderde interesse, omdat we alles al een keer gezien hebben. De zoveelste nieuwe processor/geheugen/videokaart.... wij boomers hebben alles al een keer gezien.
Zeker ga maar eens 10 jaar terug in de tijd :)
https://theoldnet.com/get...cripts=false&decode=false

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

en zet die eens naast afgelopen vrijdag, weekends zijn toch altijd nieuwsarm.

20:57 'Gigabyte getroffen door ransomware-aanval van hackerscollectief RansomEXX' 164
20:19 Ongeopende Super Mario Bros.-game levert recordbedrag op van 2 miljoen dollar 132
19:34 Spotify is nog steeds van plan om AirPlay 2 toe te voegen aan iOS-app - update 86
18:54 Xiaomi onthult Mi Pad 5-tablet op 10 augustus tijdens evenement 34
18:21 ABN Amro gelooft niet in bitcoin als betaalmiddel 441
17:41 .Geek - Dertig jaar geleden introduceerde Berners-Lee het World Wide Web 52
17:22 Critici vragen Apple in open brief om omstreden plan voor fotoscannen te staken 193
17:00 Total Webhosting Solutions brengt SoHosted onder in YourHosting 39
16:59 Nextcloud 20.0.12 / 21.0.4 / 22.1.0 en zes andere downloads 27
16:05 Samenwerkingsverband moet cyberinfrastructuren VS beter helpen beveiligen 9
14:46 Microsoft toont Spotify-integratie in focusfunctie Windows 11 64
14:01 Virgin Galactic start verkoop ruimtevluchten voor 450.000 dollar per plek 179
13:44 Gerucht: Pixel 5a verschijnt eind deze maand in VS en Japan voor 450 dollar 40
13:16 Huaweis consumentenomzet daalt 47 procent en bedrijf 'probeert te overleven' 166
13:16 .Geek - Tweakers FC Eredivisie Voetbalpool start op GoT met Hero-abo's als prijzen 21
11:05 Proximus verdubbelt downloadsnelheid Flex Fiber Pack per 1 september 120
10:31 Espressif kondigt ESP32-H2-soc met Thread- en Zigbee-ondersteuning aan 57
09:55 Microsoft stopt met OneNote for Windows 10-app 107
09:29 Videoland heeft meer dan miljoen betalende abonnees 212
08:44 IPhones en iPads gaan foto's controleren op kindermisbruik - update 577

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silvos
HKLM_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

Een goede foto maken heeft inderdaad met techniek te maken maar met foto techniek. Als we het zo gaan zien dan is het hek van de dam natuurlijk. Dan kan je ook een interview met een glasblazer maken want die gebruikt ook techniek :P Uiteindelijk is tweakers een "tech" platform (geweest) en moet het enige relevantie hebben. Anders kunnen ze tweakers net zo goed samenvoegen met ad.nl ofzo
Ik denk wel dat er een verschil is tussen meer focus op (tech)innovatie en helemaal terug naar de basis. Tweakers is nu eenmaal flink groter geworden en de rol van tech in het algemeen in onze samenleving is ook veel groter geworden. Het lijkt mij in dat kader niet realistisch of logisch dat Tweakers enkel gaat schrijven over overclocking en tweaking bij wijze van spreken.

In het genoemde interview komen toch dingen terug als een digitale camera, digitale nabewerking en bijvoorbeeld een app of andere digitale hulpmiddelen voor het plannen van projecten. Natuurlijk kun je beargumenteren dat Tweakers in de beginjaren niet schreef over analoge fotografie en dat het zelf bouwen van je eigen camera met een raspberry pi meer Tweaking is, maar dan is de scope wel beperkt de andere kant op.
Q schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:27:
Een met het commentaar, en er zijn ook vast wel wat leuke tech onderwerpen aan te snijden met het raakvlak van duurzaamheid, wat denk ik niet alleen @Silvos maar veel meer tweakers zal aanspreken.

Een zuinige server bouwen of misschien een zelfgebouwde off-grid installatie, er moet vast wel iets beters te melden zijn…
Dat is precies wat ik bedoel, het hoeft echt geen reclame te zijn voor duurzaamheid maar gewoon meer synergie en aandacht met het bestaande technieuws en dan vooral de innovatie. Ik denk sowieso dat los van het duurzaamheidsverhaal een groot deel van de kritiek in dit topic ligt bij innovatie. De frontpage wordt nu vaak gedomineerd door persberichtjes van grote bedrijven met het zoveelste 'nieuwe' product X of beleidswijziging Y. Vaak is dat nieuws echter meer maatschappelijk of economisch van aard dan technisch van aard. Het wordt vaak meegepakt omdat het gaat om een bekende naam en ze hun marketing/persberichtenmachine op orde hebben dus dat is ook lekker makkelijk.

Door de focus meer te leggen op kleinere bedrijven en wetenschap krijg je meer nieuwsberichten over echte innovatie, nieuwe technieken en productontwikkelingen (en vermoedelijk ook duurzaamheid). Dat is niet perse terug naar de basis van Tweaking maar wel meer terug naar de basis van technische ontwikkelingen. Daarbij zou je als je als Tweakers toch ook graag alle aankondigingen van bijvoorbeeld Google of Tesla publiceert ook meer een soort van live blog model kunnen hanteren. Zo doet de NOS dat bijvoorbeeld voor coronanieuws; 1 (live) blog voor corona nieuws en niet allemaal losse nieuwsberichten. Bovendien zijn de bijdragen in zo'n live blog vaak korter en feitelijker dan in een apart artikel wat de redactie tijd kan besparen.

Als Tweakers zou je zoiets ook kunnen overwegen, een aparte nieuwsfeed of semi-liveblog voor de korte persberichtjes. Zoiets zorg voor meer overzicht op de frontpage en bespaart de redactie mits goed geïmplementeerd wellicht ook tijd bij berichtjes die in principe vaak ook al op honderden andere sites worden gedeeld. Die wil je benoemen omdat Tweakers een autoriteit wil zijn op het gebied van technieuws maar extra duiding is vaak niet nodig of mogelijk en het aankleden van een persbericht of nieuwsbericht is vaak wat onnodig. En indien wel nodig kan dat natuurlijk prima in een apart achtergrond of plusartikel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

camera's zitten bomvol techniek en over camera's wordt ook regelmatig nieuws en andere artikele geschreven, maar als er eens een keer een mooi verhaal verschijnt over iemand die zo'n camera daadwerkelijk gebruikt, iemand die ook daadwerkelijk heel actief is op Tweakers, dan is plotseling de wereld te klein :F Dit topic is weer eens verworden tot een typisch Tweaker-"feedback"-topic, waarin op elke slak zout gelegd wordt en de redactie om elke gedachtekronkel ter verantwoording geroepen wordt. Kom er maar weer in met je 'er wordt nooit gereageerd op onze feedback'. O-)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

naitsoezn schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:48:
camera's zitten bomvol techniek en over camera's wordt ook regelmatig nieuws en andere artikele geschreven, maar als er eens een keer een mooi verhaal verschijnt over iemand die zo'n camera daadwerkelijk gebruikt, iemand die ook daadwerkelijk heel actief is op Tweakers, dan is plotseling de wereld te klein :F Dit topic is weer eens verworden tot een typisch Tweaker-"feedback"-topic, waarin op elke slak zout gelegd wordt en de redactie om elke gedachtekronkel ter verantwoording geroepen wordt. Kom er maar weer in met je 'er wordt nooit gereageerd op onze feedback'. O-)
Het was een human intrest story... Het was geen foto tech, het was geen tech.

Ik snap jou,

maar ik snap ook de mensen dat de maatstaf "wij stellen technologie op de proef" wel steeds vaker niet gehaald wordt.

Het wordt een beetje een mengeling tussen de Telegraaf (geruchten), Nu.nl (non technieuws) FD (financieel, persberichten en beurs gerelateerd nieuws) en de Libelle (human intrest stories van vakidiooten, en wat hun vriendin daarvan vind)
Nu alleen nog wachten op de brei patronen, dat is namelijk ook techniek.

Mischien zouden ze de site kreet moeten veranderen naar "wij schrijven wat jij leuk vind" want het gaat alleen maar om kliks.

Ik vond het wel een leuk stuk om te lezen. Maar vond het niet passen op Tweakers. Er wordt niet eens onder de foto's gezet welke camera, objectief en instellingen er gebruikt zijn. (als je dan op de technische foto optie gaat)

Het Tweakers dat vroeger 90% opgevuld was met IT nieuws, nieuws wat heel dicht bij IT zat aangevuld met wat extra feitjes is er niet meer.

Ik heb ook even gekeken naar dat nieuws van 10 jaar geleden. Heel veel non tech nieuws gaat over download verboden (3 strikes) en europese unie die daar over zat te soebatten. Dat nieuws had impact op honderdduizenden lezers en vind ik dus beter verantwoordbaar dan hoeveel miljard een chipfabriek gaat kosten voor Intel. Ook was dat de EU begon te trappen tegen grote tech bedrijven nieuws. vandaag de dag is ronde 567854,33 aan de gang, geen nieuws meer vind ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 09-08-2021 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
naitsoezn schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:48:
Het was inderdaad niet mijn bedoeling om op elke slak zout te leggen. Al vind ik het ook wel bedenkelijk om een artikel van bijna een jaar oud dat in het magazine gestaan heeft, zonder verdere toevoegingen en 1:1 over te nemen opeens op de website te zetten. Degenen die het destijds in het magazine gelezen hebben, hebben 9-10 maanden verder dus ook niets nieuws om te lezen... Maar goed, dat is een andere discussie dan ik hier voor ogen had.

Verder: voor de rest is er maar weinig terug te vinden in het artikel over het gebruik van de camera (behalve dan dat hij eerst een Panasonic Lumix camera gebruikte en nu "ambassadeur" voor Sony is) en welke settings hij dan bijvoorbeeld gebruikt(e). Dat had het artikel wat meer diepgang gegeven en was er toch een stukje nieuw en met techniek in het artikel gekomen. Nu is het vooral een artikel om de database redelijk nutteloos te vullen.

Ook het stukje over de foto waarmee hij doorbrak en de timelapse zijn wat dat betreft best karig, zeker als er zo'n 10 maanden later het artikel 1:1 wordt overgenomen en gewoon online is gekwakt.

Zelfs de video's waarbij Tweakers langs ging bij andere Tweakers (ik noem bijvoorbeeld Tweakerbaas Femme en zijn home automation of een Mark Huizing (aka NitroX infinity alhier) en zijn 3DFx kaarten verzameling) hadden meer diepgang, iets wat dit artikel totaal ontbeert. Dus ergens had ik wel verwacht dat het artikel hier gemeld zou worden toen ik het artikel gelezen had. Als ik zelf immers dat gevoel had, zouden er vast meerderen zijn. ;)

Maar goed, ik ga nu teveel in op het specifieke artikel / voorbeeld, bottomline is dat ik wel begrijp dat deze hier ook gemeld is, ik had een beetje hetzelfde gevoel na het lezen van het artikel, dus dat er meerderen dan zo erover denken, is dan niet gek en zeker niet per se op elke slak zout leggen. :) Het laat immers ook zien dat er meer en andere "soorten" artikelen zijn die ook niet helemaal "des Tweakers" zijn.

Ik snap dat het ergens misschien kan overkomen als "op elke slak zout leggen", maar als wij ons niet zouden laten horen, zou het wellicht ook niet opgepakt gaan worden, waar nu in elk geval een signaal voor afgegeven is aan de redactie.

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 09-08-2021 09:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 18:10

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

nieuws: Tesla stelt levering Cybertruck uit tot volgend jaar

Ook wel een mooi voorbeeldje van "technisch" nieuws. Zie je ook vooral terug in de 100 reacties die flinke nieuwswaarde leveren (en worden gewaardeerd met +1 en +2'tjes) zoals:
n4m3l355 in 'nieuws: Tesla stelt levering Cybertruck uit tot volgend jaar'
Volgend jaar is ook de F150 Lighting en Hummer EV beschikbaar. Met name de Ford F150 de meest populaire truck ter wereld op dit moment zal zeker voor de truck liefhebbers zeer aantrekkelijk zijn. Het is dan ook nog maar de vraag of Tesla hier slaagt om de markt voor te zijn, of dat ze nu in de EV segment een middenmood worden. De excuses dat hun supplychain niet op orde is, dat neemt geen enkele partij serieus. Sterker nog als ik aandeelhouder was zou ik twijfelen aan het kunnen van Tesla als ze op dergelijke basale onderdelen zitten te wachten.

Ik ben overigens wel benieuwd hoe de truck eruit gaat zien en hoe deze durable wordt. De huidige Tesla's (ik heb zelf een S) ziet er na 3 jaar behoorlijk begaaid uit. Truck gebruikers neem ik aan zijn nog wat grover in gebruik dus hier heb je toch wel beduidend duurzamere materialen nodig.
Fluttershy in 'nieuws: Tesla stelt levering Cybertruck uit tot volgend jaar'
Eindelijk een auto zodat mensen met een Fiat Multipla zich minder hoeven te schamen.
frisianstar in 'nieuws: Tesla stelt levering Cybertruck uit tot volgend jaar'
Aan de zijkant doet mij deze Tesla denken aan de Citroën prototype Karin uit 1980: http://www.citroenet.org.uk/prototypes/karin/karin.html
Bert2000 in 'nieuws: Tesla stelt levering Cybertruck uit tot volgend jaar'
Ik zou niet aangereden willen worden door dit RVS bakbeest.

[ Voor 45% gewijzigd door Yariva op 09-08-2021 09:57 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Anoniem: 1367312 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:07:

Nu alleen nog wachten op de brei patronen, dat is namelijk ook techniek.
Vuur is technologie, toch schrijft Tweakers.net daar niet direct over. :)
Mischien zouden ze de site kreet moeten veranderen naar "wij schrijven wat jij leuk vind" want het gaat alleen maar om kliks.
Helaas lijkt dat letterlijk de strategie van Tweakers.net te zijn.

Misschien een beetje unfair, maar ik lees het als: we schrijven meer over onderwerpen die ons de meeste clicks opleveren.

Dus die brei patronen waar je over grapt, zouden nog best wel eens op de frontpage kunnen verschijnen, zonder gekheid...

Er lijkt wel een soort implicite scope te zijn van het soort onderwerpen wat op de frontpage te vinden is, maar die scope is denk ik veel breder dan veel mensen hier zouden willen zien.

Dan blijft wederom weer de discussie: in hoeverre weerspiegelt dat sentiment de doelgroep als geheel...

En op die vraag loopt denk ik dit topic gewoon stuk helaas.

Ik denk ook dat het goed is om even te benadrukken dat mensen de uitspraak van Tweakers.net over "terug naar de bron" vrijwel altijd verkeerd interpreteren.

Dat stuk van WoutF van vorig jaar waarin dat wordt genoemd, is helaas geschreven vanuit een intern Tweakers.net perspectief en niet vanuit het persectief in mijn ogen van de bezoeker.

Dat "terug naar de bron" slaat eigenlijk vooral op de development effort en features van de tweakers.net website. Die worden niet langer ontwikkeld met de behoeften van N00bs in het achterhoofd.

Het lijkt eigenlijk niet gerelateerd aan het soort onderwerpen wat tweakers.net op de frontpage publiceert.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 09-08-2021 12:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

CH4OS schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:42:
Ik zie in de reacties het al vaker voorbij komen de laatste tijd; een vraag wat de nieuwswaarde is van dat artikel. Die reacties worden dan (terecht) op 0 of -1 gezet qua moderatiescore, maar het begint wel op te vallen dat er steeds vaker non-IT/computer/elektronica gerelateerd nieuws toch op de frontpage komt.

Vandaag kwam nieuws: Rechter lijkt te vonnissen dat eigenaren sjoemeldiesels 3000 euro ter... bijvoorbeeld voorbij zetten en ik vraag mij hier echt serieus af wat de nieuwswaarde van een artikel als deze op Tweakers is, waar (naar mijn idee) de primaire focus ligt op IT en andere elektronica.

Nu heeft een diesel auto natuurlijk ook elektronica aan boord, maar als dat voldoende definitie is, dan valt elke auto onder elektronica en verwacht ik voortaan dit soort berichten vaker te gaan zien. Zelf zou ik dat persoonlijk wel jammer vinden om heel eerlijk te zijn, mijns inziens heeft het niets met IT of elektronica te maken. Voor autonieuws zijn er intussen ook genoeg andere websites, waarmee DPG met autoweek toch ook al een site perfect voor dit soort onderwerpen heeft voor dit soort nieuws.

En ook voor juridische uitspraken zijn er voldoende websites online.

Wat dat betreft zou ik Tweakers op het moment vooral 'schoenmaker blijf bij de leest' willen benadrukken, maar ben benieuwd naar de kant van de redactie. :)
Helaas, nee dat is de website al lang niet meer. Dat komt mede doordat de technische kennis zelf is weggevloeid uit het bedrijf - doordat er zo goed als alleen maar journalisten werken. Diepgaande artikelen of nieuwsartikelen met kritische noot van de auteur verschijnen nauwelijks. Bij de artikelen waar toch een (regelmatig foutieve) kritische noot wordt geplaatst, komt dat meestal van iemand met weinig wetenschappelijke kennis van het onderwerp en waar dan ook 99% van de mensen overheen leest. Dat laatste merk ik vooral bij artikelen over de ruimtevaart. De artikelen lijken naar mijn mening de laatste tijd vooral journalistenwerk te zijn: hier een beetje informatie vandaan plukken, daar een beetje informatie vandaan plukken, kijken of het binnen de context past, beetje vertalen of herschrijven, publiceren. De enige echt interessante artikelen zijn van die freelance dame waarvan ik momenteel even niet de naam kan vinden. Zij heeft namelijk wel de wetenschappelijke kennis om echt de diepte in te gaan en kritische kanttekeningen te plaatsen. Ik denk dus oprecht dat het niet alleen te maken heeft met het publiek, maar voor een aanzienlijk deel met de staat van technische kennis op de redactie. Ik stel dus ook voor om eens haar artikelen naast die van een journalist te leggen en eens het niveau grondig te bestuderen om te zien wat ik bedoel.

Hoe dan ook vind ik het niet erg dat er over meerdere onderwerpen wordt gepubliceerd. Onderwerpen die mij niet aan staan lees ik eenvoudigweg niet. Echter vind ik het wel belangrijk dat Tweakers een autoriteit op het gebied van technische kennis blijft/wordt, want dat is wel steeds meer aan het afzakken helaas. Desalniettemin ben ik nog steeds trots op de website, maar nog meer op de prachtige community.

[ Voor 8% gewijzigd door Frozen op 09-08-2021 14:07 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweaker29789
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 13:37
Ik heb geen idee of/hoe Tweakers.net globaal gezien qua inhoud de laatste jaren is veranderd. Hiervoor bezoek ik de website te onregelmatig.

Er is wel iets anders dat me stoort en dat is de gebruikte slogan "Wij stellen technologie op de proef'. Ik zou dit graag willen veranderen in "Wij stellen technologie vooral op de proef in onze Plus artikelen". Deze verschuiving heeft wel degelijk plaatsgevonden. De meeste voor iedereen toegankelijke artikelen lezen als press releases en marketing blurbs. Daarin wordt geen technologie op de proef gesteld. Er wordt uberhaupt weining op de proef gesteld buiten reviews and plus artikelen.

Tenzij ik het verkeerd heb begrepen en de slogan vooral op de comments slaat. Dan neem ik mijn kritiek meteen terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:27:
[...]

Zelfs de video's waarbij Tweakers langs ging bij andere Tweakers (ik noem bijvoorbeeld Tweakerbaas Femme en zijn home automation of een Mark Huizing (aka NitroX infinity alhier) en zijn 3DFx kaarten verzameling) hadden meer diepgang, iets wat dit artikel totaal ontbeert.
Dat waren altijd hele leuke video's ook de Pionier video's. Waarom zien we daar niets meer van eigenlijk? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

tweaker29789 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:30:
Deze verschuiving heeft wel degelijk plaatsgevonden.
Dat was ook mijn gevoel erbij. Gelukkig realiseert de redactie zich dat ook, dus hopelijk komt het niet als een verrassing wanneer steeds meer mensen hun IT-nieuws op een andere plek gaan halen waar ze wél ook de diepgang kunnen vinden zonder te hoeven betalen. Ik hoop als iemand die deze site een warm hart toedraagt na alle tijd en moeite die ik erin gestopt heb dat ik het ofwel heel erg mis heb, ofwel dat er snel geschakeld wordt als ik inderdaad gelijk blijk te hebben, maar ik zie zelf Tweakers in elk geval niet meer als meest interessante bron voor techartikelen. Nieuws en reviews kan ik elders ook vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 10-08-2021 00:42 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:32:
Dat waren altijd hele leuke video's ook de Pionier video's. Waarom zien we daar niets meer van eigenlijk? :?
Weinig gegadigden meer denk ik. Of men stopt de tijd liever in een interview voor het magazine om het ~10 maanden later als artikel online te zetten zonder verdere toevoeging om het nog een beetje interessant te houden voor de lezer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
[...]

Ik heb daar vorig jaar een topic over gemaakt: Nieuwe video series? het aanbod is wat opgedroogd inderdaad. Wel jammer want Van de Polder naar de Valley, Gathering of the Tweakers, Polderpioniers waren leuke series.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
HKLM_ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:28:
[...]

Dat is het hele punt niet in dit topic, wat is de relatie met tweakers en een artikel over: "'Ik ben altijd bezig met fotografie" Dit hele artikel past beter op zoom.nl dan op tweakers. Leg dan dan eens uit wat er volgens jou tweakers waardig is aan dit i.p.v een niet zegende reactie? Als je het profiel van adros bekijkt draagt hij ook niet zo veel bij en hebben ze hem puur gekozen omdat die een keer een leuke foto heeft geschoten.

@WoutF Ik ben eigenlijk ook benieuwd naar de gedachte van Tweakers om een interview met een fotograaf te plaatsen en wat de link is met Tweakers (inhoudelijk)
Dit artikel past in een serie van artikelen waarin we tweakers met een interessante hobby of beroep uitlichten. Deze zijn niet bedoeld als technisch diepgaande verhalen, maar als verhalen over mensen uit de community. Iemand noemde de term human interest en slaat daarmee w.m.b de spijker op de kop :) Ik zie dat niet als iets negatiefs of als iets dat niet op Tweakers thuishoort :)

En dat is denk ik in brede zin waar het verschil van mening in dit topic naar te herleiden is. Hoe breed is het begrip technologie en welke randzaken pak je allemaal mee. Er is een groep mensen die een redelijk nauwe definitie wenst en wij pakken een ruimere. Wat betreft de nieuwsselectie komt Olaf daar zoals gezegd nog op terug, maar in brede zin kan ik wel zeggen dat we geen reden zien om die definitie sterk te gaan vernauwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
[...]

Opdrogend aanbod en sinds maart vorig jaar zijn video's op locatie maken natuurlijk erg lastig. Laten we hopen dat we hier in de toekomst weer mee aan de slag kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WoutF schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:29:
En dat is denk ik in brede zin waar het verschil van mening in dit topic naar te herleiden is. Hoe breed is het begrip technologie en welke randzaken pak je allemaal mee. Er is een groep mensen die een redelijk nauwe definitie wenst en wij pakken een ruimere. Wat betreft de nieuwsselectie komt Olaf daar zoals gezegd nog op terug, maar in brede zin kan ik wel zeggen dat we geen reden zien om die definitie sterk te gaan vernauwen.
Het is mij dan ook niet te doen om eea te vernauwen (althans, dat klinkt zo drastisch), maar inzicht te krijgen in de definitie, omdat ik soms best wel sterk de indruk heb dat die definitie iets te losjes is/werd.

Het feit dat jullie (dankzij dit topic, zover ik Olaf begrijp?) nu meer de discussie hebben of iets inderdaad nieuwswaardig genoeg is voor de FP geeft natuurlijk ook al aan dat jullie er ook mee bezig zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2021 12:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Mangu429
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 01-11-2022
"Mercedes-Benz brengt elektrische EQS-sedan uit voor prijzen vanaf 106.000 euro"

Kom op zeg. Plaats dit op een auto-site.
Ik weet dat dit veel lezers en reacties genereert maar dat zal elk willekeurig artikel over voetbal ook doen.

linkse soep met rechtse ballen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silvos
WoutF schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Ik vind het jammer dat je niet meer inhoudelijk reageert op mijn reactie van 7 augustus met mijn zijstapje naar duurzaamheid. Volgens mij staan daar een aantal hele concrete antwoorden op vragen en opmerkingen van je eerdere reactie. Je bent uiteraard niet verplicht daar wat mee te doen maar ben benieuwd of dat wel wordt opgepakt of dat jullie daar ook 'geen reden in zien'.

Begrijp me niet verkeerd maar ik heb het gevoel alsof de antwoorden op bepaalde vragen in dit topic ontweken of vermeden worden. Er zijn wellicht een paar mensen in dit topic die een wat rigide standpunt in nemen maar volgens mij heeft het gros van de mensen helemaal geen bezwaar tegen jullie ruimere definitie van tech. Immers wat je niet interesseert dat lees je niet. Waar het om ging (althans dat denk ik) was een zekere inconsistentie om bepaald technieuws wat overduidelijk binnen jullie ruime definitie valt niet te publiceren ten koste van bepaalde technieuws wat in een grensgebied valt van jullie ruime definitie (zoals met name de standaard persberichtjes over auto's die uit de toon vallen, zie ook de reactie hierboven).

Daarbij begrijp ik dat Olaf op vakantie is maar toch denk ik dat je als hoofdredacteur wel wat concreter kan zijn. Ik krijg er nu een beetje een mark rutte gevoel bij, een diplomatieke nietszeggende reactie, de moeilijke vragen ontwijken en uiteindelijk veranderd er niet al te veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Silvos schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 05:00:
[...]

Ik vind het jammer dat je niet meer inhoudelijk reageert op mijn reactie van 7 augustus met mijn zijstapje naar duurzaamheid. Volgens mij staan daar een aantal hele concrete antwoorden op vragen en opmerkingen van je eerdere reactie. Je bent uiteraard niet verplicht daar wat mee te doen maar ben benieuwd of dat wel wordt opgepakt of dat jullie daar ook 'geen reden in zien'.

Begrijp me niet verkeerd maar ik heb het gevoel alsof de antwoorden op bepaalde vragen in dit topic ontweken of vermeden worden. Er zijn wellicht een paar mensen in dit topic die een wat rigide standpunt in nemen maar volgens mij heeft het gros van de mensen helemaal geen bezwaar tegen jullie ruimere definitie van tech. Immers wat je niet interesseert dat lees je niet. Waar het om ging (althans dat denk ik) was een zekere inconsistentie om bepaald technieuws wat overduidelijk binnen jullie ruime definitie valt niet te publiceren ten koste van bepaalde technieuws wat in een grensgebied valt van jullie ruime definitie (zoals met name de standaard persberichtjes over auto's die uit de toon vallen, zie ook de reactie hierboven).

Daarbij begrijp ik dat Olaf op vakantie is maar toch denk ik dat je als hoofdredacteur wel wat concreter kan zijn. Ik krijg er nu een beetje een mark rutte gevoel bij, een diplomatieke nietszeggende reactie, de moeilijke vragen ontwijken en uiteindelijk veranderd er niet al te veel.
Ik denk dat je ongeveer de zelfde reactie kan verwachten als dat destijds bij het idee van "privacy meewegen" is gegeven.

1. Leuk idee
2. We zien moeilijkheden, complexiteit (want gehele supply chain, cloud updates etc.)
3. We gaan het intern overleggen
4. We gaan hier niks mee doen

Bron: Privacy als testonderdeel bij reviews?, Nieuwe nieuws categorie voor privacy, Aandacht voor privacy bij reviews, roundups, etc

En dat is erg jammer. Persoonlijk ben ik ook groot voorstander van duurzaamheid (en privacy) mee laten wegen in reviews. Niet alleen omdat er interesse vanuit de community is maar ook:
- Omdat het een hot-topic is (specifiek duurzaamheid)
- Omdat je met dit soort USP's je een review boven de rest van het landschap kan plaatsen

Maar goed, wie weet gaan we wel meer verandering zien vanuit de industrie na het IPCC rapport en volgt Tweakers de vooruitgang in een later niveau. Een gemiste kans maar beter iets dan niets.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:11
*knip* persoonlijke sneer verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door RoD op 16-08-2021 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Silvos schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 05:00:
[...]

Om even concreet te zijn: nee, met de suggesties die je doet over duurzaamheid in de Pricewatch gaan we op dit moment niets doen. We kunnen lang heen en weer blijven gaan over wat wel en niet haalbaar is, maar ik ben van mening dat je in je suggesties de haalbaarheid enorm overschat. Wat betreft je suggesties over reviews en meewegen van bepaalde duurzaamheidsaspecten; daar had ik nog niet op gereageerd omdat ik dit met onze reviewcoördinator Eric wilde overleggen en die was de laatste drie weken met vakantie. Dat ga ik dus deze week doen.
Begrijp me niet verkeerd maar ik heb het gevoel alsof de antwoorden op bepaalde vragen in dit topic ontweken of vermeden worden.
Niet bewust. We krijgen van meerdere users in meerdere topics voortdurend feedback en vragen, dus wellicht dat we onderbewust sneller reageren op de vragen die met een kort antwoord afkunnen dan langere discussies waar je voor moet gaan zitten. Ik merk dat ik voor discussies als deze de tijd moet vrijmaken om een antwoord te formuleren en soms wordt die tijd opgeslokt door andere dingen die tussendoor komen.
Er zijn wellicht een paar mensen in dit topic die een wat rigide standpunt in nemen maar volgens mij heeft het gros van de mensen helemaal geen bezwaar tegen jullie ruimere definitie van tech. Immers wat je niet interesseert dat lees je niet. Waar het om ging (althans dat denk ik) was een zekere inconsistentie om bepaald technieuws wat overduidelijk binnen jullie ruime definitie valt niet te publiceren ten koste van bepaalde technieuws wat in een grensgebied valt van jullie ruime definitie (zoals met name de standaard persberichtjes over auto's die uit de toon vallen, zie ook de reactie hierboven).
Uit eerdere discussies weet ik dat 'wat je niet interesseert dat lees je niet' voor veel mensen helaas niet opgaat. Fijn dat jij er wel zo naar kijkt :) Met je tweede opmerking ben ik het eens: het een moet niet ten koste gaan van het ander. De interessantste discussie om te voeren is denk ik dan ook over onderwerpen waarvan mensen het gevoel hebben dat die zeker bij Tweakers horen, maar waar meer over geschreven kan worden. Ik haal de submitfunctie nog maar eens aan: https://tweakers.net/submit/ alles wat daar binnenkomt wordt door de redactie bekeken en grofweg een kwart van al het nieuws komt via een submit. Dus als mensen dingen voorbij zien komen, laat het vooral weten.
Niks tegen concreet zijn, maar ik wil dingen wel overleggen met de collega's die erbij betrokken zijn. Dus dat betekent dat vakanties ervoor zorgen dat het soms even duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WoutF schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:41:
Uit eerdere discussies weet ik dat 'wat je niet interesseert dat lees je niet' voor veel mensen helaas niet opgaat. Fijn dat jij er wel zo naar kijkt :) Met je tweede opmerking ben ik het eens: het een moet niet ten koste gaan van het ander. De interessantste discussie om te voeren is denk ik dan ook over onderwerpen waarvan mensen het gevoel hebben dat die zeker bij Tweakers horen, maar waar meer over geschreven kan worden. Ik haal de submitfunctie nog maar eens aan: https://tweakers.net/submit/ alles wat daar binnenkomt wordt door de redactie bekeken en grofweg een kwart van al het nieuws komt via een submit. Dus als mensen dingen voorbij zien komen, laat het vooral weten.
De submit is zeker handig, maar ik weet dat ook dat een grote put is, waar wel veel naar gesubmit wordt, maar weinig van uit de koker komt. Doordat er ook geen feedback komt (wat ik ergens ook wel begrijp, daar niet van!) en vooraf al aangegeven wordt dat het mogelijk niet gepubliceerd gaat worden, zal wellicht vele gebruikers afschrikken het nieuws te submitten. Ik had laatst bijvoorbeeld (hoewel geen nieuws) een Download gesubmit, maar is uiteindelijk nooit een artikel over op de site verschenen. Hoe motiverend moet dat dan zijn voor mij om nieuwssubmits te blijven doen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Silvos
[...]

Om even concreet te zijn: nee, met de suggesties die je doet over duurzaamheid in de Pricewatch gaan we op dit moment niets doen. We kunnen lang heen en weer blijven gaan over wat wel en niet haalbaar is, maar ik ben van mening dat je in je suggesties de haalbaarheid enorm overschat.
Ik wil niet beweren dat het makkelijk is en ik snap heel goed dat je niet van de ene op de andere dag een duurzaamheidsmodus in de pricewatch verwerkt. Echter zeker nu met het recente klimaatrapport is het wel heel actueel dat de mindset anders moet worden zogezegd, ook op plekken als Tweakers. Het is jammer dat je daar niet eens een beginnetje in lijkt te willen maken.
Uit eerdere discussies weet ik dat 'wat je niet interesseert dat lees je niet' voor veel mensen helaas niet opgaat. Fijn dat jij er wel zo naar kijkt :) Met je tweede opmerking ben ik het eens: het een moet niet ten koste gaan van het ander. De interessantste discussie om te voeren is denk ik dan ook over onderwerpen waarvan mensen het gevoel hebben dat die zeker bij Tweakers horen, maar waar meer over geschreven kan worden.
Ik heb op het gebied van duurzaam vervoer een hele berg voorbeelden aangehaald in mijn vorige post waarvan ik denk dat het bij Tweakers hoort. Misschien is het interessant om nu eens concreet bij zo'n lijstje aan te geven waarom al die berichten zijn gemist/niet gepubliceerd? Dat bedoelde ik ook een beetje met niet alle vragen beantwoorden, niet zozeer dat je soms wat later reageert - ik snap dat je het druk hebt. Maar meer dat als er eenmaal een reactie is soms lastige vragen herhaaldelijk onbeantwoord blijven.
Ik haal de submitfunctie nog maar eens aan: https://tweakers.net/submit/ alles wat daar binnenkomt wordt door de redactie bekeken en grofweg een kwart van al het nieuws komt via een submit. Dus als mensen dingen voorbij zien komen, laat het vooral weten.
Wat betreft de nieuwssubmit, ik heb in het verleden wel nieuws aangedragen en ook wel eens een eigen product wat ik had ontwikkeld. Dat werd allemaal genegeerd dus dat is zoals CH4OS hieronder ook al benoemd niet echt een motivatie om daar nog verder tijd in te steken. Verder staat dit wat mij betreft ook op gespannen voet met het plus model en het commerciële karakter van de pricewatch. Op een liefhebbers site draag ik als bezoeker met liefde bij aan de site. Echter als ik moet gaan betalen voor artikelen dan verwacht ik ook niet het werk te moeten doen van de redactie. Dat is alsof een autofabrikant vraagt of je ook nog even wilt helpen nieuwe onderdelen te zoeken voor je gekochte auto.
Niks tegen concreet zijn, maar ik wil dingen wel overleggen met de collega's die erbij betrokken zijn. Dus dat betekent dat vakanties ervoor zorgen dat het soms even duurt.
Dat begrijp ik, benieuwd of daar nog wat uit komt, ik wacht af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 567735

[...]
De interessantste discussie om te voeren is denk ik dan ook over onderwerpen waarvan mensen het gevoel hebben dat die zeker bij Tweakers horen, maar waar meer over geschreven kan worden. Ik haal de submitfunctie nog maar eens aan: https://tweakers.net/submit/ alles wat daar binnenkomt wordt door de redactie bekeken en grofweg een kwart van al het nieuws komt via een submit. Dus als mensen dingen voorbij zien komen, laat het vooral weten.
Maar ja, stel dat ik nu eens een paar submits maak over iets uit de fintech. Ten eerste heb ik geen zekerheid dat ik mijn tijd niet verpruts en ten tweede is er een behoorlijke kans dat ik na publicatie van het artikel nog een keer bezig moet met correcties of aanvullingen. Liever meld ik het dan eens in één van de forums waar ik actief ben. Op zo'n manier komt het terecht waar een geïnteresserd publiek is, en heb de volledige controle over het bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
CH4OS schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:03:
[...]
De submit is zeker handig, maar ik weet dat ook dat een grote put is, waar wel veel naar gesubmit wordt, maar weinig van uit de koker komt. Doordat er ook geen feedback komt (wat ik ergens ook wel begrijp, daar niet van!) en vooraf al aangegeven wordt dat het mogelijk niet gepubliceerd gaat worden, zal wellicht vele gebruikers afschrikken het nieuws te submitten. Ik had laatst bijvoorbeeld (hoewel geen nieuws) een Download gesubmit, maar is uiteindelijk nooit een artikel over op de site verschenen. Hoe motiverend moet dat dan zijn voor mij om nieuwssubmits te blijven doen? :)
Er zijn legio redenen waarom submits niet opgepakt worden en we koppelen dat inderdaad niet individueel terug, ik kan dat niet mooier maken dan het is :) Als je veelvuldig submits over een bepaald onderwerp doet en je merkt dat ze niet opgepakt worden, dan zou een topic openen in GR geen gek idee zijn. Dan kunnen we wellicht wat meer context geven, of jij weet ons te overtuigen waarom we het wèl moeten brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Silvos schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 03:25:
Ik wil niet beweren dat het makkelijk is en ik snap heel goed dat je niet van de ene op de andere dag een duurzaamheidsmodus in de pricewatch verwerkt. Echter zeker nu met het recente klimaatrapport is het wel heel actueel dat de mindset anders moet worden zogezegd, ook op plekken als Tweakers. Het is jammer dat je daar niet eens een beginnetje in lijkt te willen maken.
Ik zou nu een politiek antwoord kunnen geven (schijn ik vaker te doen ;)) over dat we erover gaan nadenken, ernaar gaan kijken, etc. Tegelijk weet ik dat zo'n project een enorme investering is van meerdere disciplines bij Tweakers. Daarvoor moeten andere lopende of geplande projecten wijken of uitgesteld worden. Dus als je nu een concreet antwoord wil zeg ik 'nee', iig niet op korte termijn. Mochten we ooit aan zoiets beginnen, dan moet die behoefte bij gebruikers eerst heel goed getoetst worden.
Ik heb op het gebied van duurzaam vervoer een hele berg voorbeelden aangehaald in mijn vorige post waarvan ik denk dat het bij Tweakers hoort. Misschien is het interessant om nu eens concreet bij zo'n lijstje aan te geven waarom al die berichten zijn gemist/niet gepubliceerd? Dat bedoelde ik ook een beetje met niet alle vragen beantwoorden, niet zozeer dat je soms wat later reageert - ik snap dat je het druk hebt. Maar meer dat als er eenmaal een reactie is soms lastige vragen herhaaldelijk onbeantwoord blijven.
Vragen over specifieke artikelen die het wel/niet gehaald hebben kan ik niet voor je beantwoorden omdat ik niet dagelijks onderdeel van die discussies binnen het nieuwsteam ben. Daarvoor zul je echt even op Olaf moeten wachten.
Wat betreft de nieuwssubmit, ik heb in het verleden wel nieuws aangedragen en ook wel eens een eigen product wat ik had ontwikkeld. Dat werd allemaal genegeerd dus dat is zoals CH4OS hieronder ook al benoemd niet echt een motivatie om daar nog verder tijd in te steken. Verder staat dit wat mij betreft ook op gespannen voet met het plus model en het commerciële karakter van de pricewatch. Op een liefhebbers site draag ik als bezoeker met liefde bij aan de site. Echter als ik moet gaan betalen voor artikelen dan verwacht ik ook niet het werk te moeten doen van de redactie. Dat is alsof een autofabrikant vraagt of je ook nog even wilt helpen nieuwe onderdelen te zoeken voor je gekochte auto.
De nieuwssubmit gaat over nieuws en dat is voor iedereen gratis te lezen. Het punt dat ik wil maken is dat als mensen bepaalde onderwerpen missen, wij dat als redactie niet kunnen ruiken :P De enige manier waarop daar mogelijk verandering in komt is als gebruikers aangeven dat ze graag meer daarover willen lezen. De nieuwssubmit is daar, naast dicussies op het forum, een van de middelen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Anoniem: 567735 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:17:
[...]

Maar ja, stel dat ik nu eens een paar submits maak over iets uit de fintech. Ten eerste heb ik geen zekerheid dat ik mijn tijd niet verpruts en ten tweede is er een behoorlijke kans dat ik na publicatie van het artikel nog een keer bezig moet met correcties of aanvullingen. Liever meld ik het dan eens in één van de forums waar ik actief ben. Op zo'n manier komt het terecht waar een geïnteresserd publiek is, en heb de volledige controle over het bericht.
Dat is je goed recht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WoutF schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:20:
Er zijn legio redenen waarom submits niet opgepakt worden en we koppelen dat inderdaad niet individueel terug, ik kan dat niet mooier maken dan het is :) Als je veelvuldig submits over een bepaald onderwerp doet en je merkt dat ze niet opgepakt worden, dan zou een topic openen in GR geen gek idee zijn. Dan kunnen we wellicht wat meer context geven, of jij weet ons te overtuigen waarom we het wèl moeten brengen :)
Daar zijn recentelijk al meerdere topics van geweest, waarom zou 'een zoveelste' topic er verschil in gaan maken?

Daarnaast had ik zoiets in Mei al gemeld, maar is niet op gereageerd; CH4OS in "Submits worden genegeerd?" ;)

Maar goed, dat is voor dit topic offtopic, hahaha! :)

[ Voor 12% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

CH4OS schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:22:
[...]
Daar zijn recentelijk al meerdere topics van geweest, waarom zou 'een zoveelste' topic er verschil in gaan maken?
Denk het niet, is er iemand die per dag de 'foute' berichten telt?
Gewoon om te zien hoe erg het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Tens schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:23:
Denk het niet, is er iemand die per dag de 'foute' berichten telt?
Gewoon om te zien hoe erg het probleem is?
Ik kan mij vrij recentelijk, een topic herinneren waarin gevraagd / gediscussieerd werd of men de submit queue negeerde / er wel iets mee deed. :)

EDIT:
Gevonden: Submits worden genegeerd?. Het topic is wat ouder, maar heeft ook recentere berichten. ;) En om constant om aandacht te blijven jengelen, vind ik ook zoiets.

Maar laten we niet al teveel afwijken van het onderwerp alhier.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
WoutF schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:38:
[...]

Ik zou nu een politiek antwoord kunnen geven (schijn ik vaker te doen ;)) over dat we erover gaan nadenken, ernaar gaan kijken, etc. Tegelijk weet ik dat zo'n project een enorme investering is van meerdere disciplines bij Tweakers. Daarvoor moeten andere lopende of geplande projecten wijken of uitgesteld worden. Dus als je nu een concreet antwoord wil zeg ik 'nee', iig niet op korte termijn. Mochten we ooit aan zoiets beginnen, dan moet die behoefte bij gebruikers eerst heel goed getoetst worden.
Ik snap wat je zegt maar wellicht is het dan interessant om dit eens te toetsen? Milieu is heel actueel en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die graag meer aandacht zou zien in de relatie tussen milieu en tech. Wellicht kan een gebruikers enquête of onderzoek jullie meer inzicht geven in hoeverre jullie bezoekers geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en bijvoorbeeld duurzame aspecten in de pricewatch en reviews.
De nieuwssubmit gaat over nieuws en dat is voor iedereen gratis te lezen. Het punt dat ik wil maken is dat als mensen bepaalde onderwerpen missen, wij dat als redactie niet kunnen ruiken :P De enige manier waarop daar mogelijk verandering in komt is als gebruikers aangeven dat ze graag meer daarover willen lezen. De nieuwssubmit is daar, naast dicussies op het forum, een van de middelen voor.
Je snapt zelf ook wel dat meer relevante nieuwsberichten in zijn algemeenheid bijdragen aan meer bezoekers wat dan ook weer kan leiden tot meer betalende leden of clicks op advertenties. Dus er is wel degelijk een verband tussen gratis nieuws en commerciële opbrengsten.

Daarnaast zijn in dit topic al een aantal voorbeelden gegeven van onderwerpen die worden gemist (of juist overbodig worden geacht), dit nogmaals aangeven via de nieuwssubmit is een beetje dubbelop. En ook contra productief omdat zoals eerder aangehaald niet altijd duidelijk is waarom nieuwssubmits wel of niet gepubliceerd worden. In dit topic komt in ieder geval nog feedback over bepaalde beleidskeuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric van Ballegoie
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-05 02:30

Eric van Ballegoie

Reviewcoördinator
Silvos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 01:57:
[...]

Wellicht kan een gebruikers enquête of onderzoek jullie meer inzicht geven in hoeverre jullie bezoekers geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en bijvoorbeeld duurzame aspecten in de pricewatch en reviews.
Als verantwoordelijke voor het reviewteam pak ik er even een heel klein stukje uit. Voor reviews geldt dat we intern ook discussiëren over wat we met duurzaamheid kunnen. Zoals je zelf aangeeft heeft duurzaamheid heel veel aspecten en het is voor ons onmogelijk om een compleet beeld over de complete footprint van productie tot recyclebaarheid van alle geteste producten te geven.

Maar we kunnen - en moeten - inderdaad ergens beginnen en we denken dus na over hoe we dit kunnen doen. Ik denk dat we klein zullen beginnen, wellicht dat we in reviews bijvoorbeeld een kader opnemen over de verpakking, meegeleverde accessoires en de mogelijkheid om onderdelen te vervangen en dat we over tijd kijken hoe we dit kunnen uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Silvos schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 01:57:
[...]

Ik snap wat je zegt maar wellicht is het dan interessant om dit eens te toetsen? Milieu is heel actueel en ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben die graag meer aandacht zou zien in de relatie tussen milieu en tech. Wellicht kan een gebruikers enquête of onderzoek jullie meer inzicht geven in hoeverre jullie bezoekers geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en bijvoorbeeld duurzame aspecten in de pricewatch en reviews.
Zeker, we doen van tijd tot tijd gebruikersonderzoek en nemen dit soort dingen dan ook mee. Dat is overigens een van de redenen dat we destijds refurbished-producten in de Pricewatch opgenomen hebben :)
Je snapt zelf ook wel dat meer relevante nieuwsberichten in zijn algemeenheid bijdragen aan meer bezoekers wat dan ook weer kan leiden tot meer betalende leden of clicks op advertenties. Dus er is wel degelijk een verband tussen gratis nieuws en commerciële opbrengsten.
Er werd een link gelegd tussen submits en Plus-artikelen, ik wilde duidelijk maken dat submits daar vrij weining mee te maken hebben. Natuurlijk wordt er ook geld verdient met non-Plus-artikelen.
Daarnaast zijn in dit topic al een aantal voorbeelden gegeven van onderwerpen die worden gemist (of juist overbodig worden geacht), dit nogmaals aangeven via de nieuwssubmit is een beetje dubbelop. En ook contra productief omdat zoals eerder aangehaald niet altijd duidelijk is waarom nieuwssubmits wel of niet gepubliceerd worden. In dit topic komt in ieder geval nog feedback over bepaalde beleidskeuzes.
Laten we de submitdiscussie hier afsluiten, daar hoeven we het niet over eens te worden. Het is aanwezig als mensen ons op dingen willen wijzen en het staat iedereen vrij dat wel of niet te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Gelukkig is T.net niet zo hard afgeslacht als HWI. Daar is echt niets meer van over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 09:05

Benjamin-

CrazyGunner#2385

WoutF schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:20:
[...]

Misschien is die hier of elders al geopperd, maar een systeem waarbij je een korte terugkoppeling kan krijgen.

Dus 1 de crew ziet een submit, deze kan goed worden gekeurd en komt op de site, of wordt afgewezen met een keuze aan multiple choices + een open veld voor andere uitleg/toelichting. Dit wordt vervolgens via DM naar de submitter gestuurd, en zou daar nog een vraag over kunnen stellen.

Dit levert natuurlijk wel meer werk op voor jullie, maar zou wel kunnen helpen.
Een notificatie dat je submit wel of niet is opgepakt en door wie, zou iig op ze minst kunnen helpen zodat mensen wat makkelijker in contact kunnen komen.

Wat betreft het doel van deze topic, ik ben het eens dat ik best veel dingen zie langskomen die ik niet echt passend vind. Elektrische auto's worden breed gedragen op tech sites/kanalen, maar een artikel dat de Model Y geleverd wordt, vind ik echt niet relevant. Nieuwe technologie e.d. zijn absoluut welkom, maar wil je in de gaten houden wanneer een auto leverbaar is, dan moeten ze maar gewoon naar de website gaan van dat automerk, of even de dealer bellen.

[ Voor 16% gewijzigd door Benjamin- op 24-08-2021 01:09 ]

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:16

Felyrion

goodgoan!

Voortbordurend op de vorige post:

Ik vind het zelf erg raar dat wél aangekondigd wordt dat een Model Y geleverd gaat worden, of het bericht dat Tesla aan een robot gaat werken (in de toekomst).

Maar dat aan de ruim 2 uur durende presentatie over AI, waar érg veel nieuws in zat wat wél menig tweaker hart sneller kan laten kloppen wordt overgeslagen.
Het robot verhaal zater er zeker 5 minuten in, duidelijk bedoeld om interesse te wekken voor potentiële nieuwe medewerkers die ze zoeken.

De presentatie zat boordevol interessante dingen:

Hoe ze omgaan met de vision-only aanpak van de self-driving functie (het hele vector wereld en auto vs. manual labeling verhaal), hoe ze de AI stack opbouwen en waarom op deze manier, hoe ze inmiddels zelf situaties kunnen simuleren om de AI te trainen, en natuurlijk de eigen Dojo chip die ze ogenschijnlijk op een best bijzondere manier zo schaalbaar hebben gemaakt dat ze al in staat (nog in opbouw, dus theoretisch nog) zijn om een supercomputer te bouwen de zich in de top 10 van de wereld kan scharen.

Dit zijn het soort artikelen die ik hier zou willen zien, en die mij "Plus" waardig zouden zijn:

https://cleantechnica.com...echnica-deep-dive-part-1/

https://cleantechnica.com...echnica-deep-dive-part-2/

https://cleantechnica.com...echnica-deep-dive-part-3/

Persoonlijk vind ik het overigens prima dat er af en toe ook non-tech voorbij komt, maar ik ben een klein beetje verdrietig dat de balans de andere kant op slaat.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
Felyrion schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:19:

Ik vind het zelf erg raar dat wél aangekondigd wordt dat een Model Y geleverd gaat worden, of het bericht dat Tesla aan een robot gaat werken (in de toekomst).

Maar dat aan de ruim 2 uur durende presentatie over AI, waar érg veel nieuws in zat wat wél menig tweaker hart sneller kan laten kloppen wordt overgeslagen.
Het robot verhaal zater er zeker 5 minuten in, duidelijk bedoeld om interesse te wekken voor potentiële nieuwe medewerkers die ze zoeken.

Hoe ze omgaan met de vision-only aanpak van de self-driving functie (het hele vector wereld en auto vs. manual labeling verhaal), hoe ze de AI stack opbouwen en waarom op deze manier, hoe ze inmiddels zelf situaties kunnen simuleren om de AI te trainen, en natuurlijk de eigen Dojo chip die ze ogenschijnlijk op een best bijzondere manier zo schaalbaar hebben gemaakt dat ze al in staat (nog in opbouw, dus theoretisch nog) zijn om een supercomputer te bouwen de zich in de top 10 van de wereld kan scharen.

Dit zijn het soort artikelen die ik hier zou willen zien, en die mij "Plus" waardig zouden zijn:

Persoonlijk vind ik het overigens prima dat er af en toe ook non-tech voorbij komt, maar ik ben een klein beetje verdrietig dat de balans de andere kant op slaat.
Ik denk gewoon dat de kennis voor het soort artikelen wat je aanhaalt niet in huis is bij tweakers. (Helaas)

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarendBotje
  • Registratie: December 2019
  • Niet online

Tja clicks >> diepgang is al een lange periode terug te zien in de FP. Echte diepgang vind je tegenwoordig alleen maar, echter wel met mindere mate, in het forum. Terug naar de kern wordt het genoemd, maar wat is dan de kern?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Q

Q

BarendBotje schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:18:
[...]

Tja clicks >> diepgang is al een lange periode terug te zien in de FP. Echte diepgang vind je tegenwoordig alleen maar, echter wel met mindere mate, in het forum. Terug naar de kern wordt het genoemd, maar wat is dan de kern?
De échte techliefhebber. En wat is dat dan?

Iemand die voor Plus wil betalen.

Let op dat het woord kwaliteit / diepgang nergens terugkomt in de discussie.
Het is niet voor niets dat Premium Plus werd. Kwaliteit ▶️ Kwantiteit.

Ik las laatst een artikel over de stand van zaken en de plannen bij de autofabrikanten betreffende elektrificatie. Wat een zouteloze saaie opsomming van feitjes. Wel makkelijk schrijven / produceren natuurlijk.

De grap is wel dat de klagers vaak niet eensgezind zijn en soms zelfs tegengestelde meningen hebben over artikelen en kwaliteit. Dus tja.

Maar ik denk dat de hele redactie gericht is op kwantiteit omdat dit voor de grote meute goed genoeg is. Kwaliteit is ‘duur’ om te produceren en als je cynisch bent, kun je het als parels voor de zwijnen zien (kun je lullig opvatten, niet zo bedoeld). Een paar pikken het op, maar de rest vind het om het even. En dan zou je wel gek zijn om voor de extra mijl te gaan.

Mijn gevoel is heel sterk dat Tweakers dus optimaliseert voor een publiek en bijbehorende content waar een kleinere maar luide groep geen affiniteit mee heeft. Tja, jammer. :) en dit is al meer dan 10+ jaar zo denk ik.

Het plus topic was vol klagers maar afgezien van de naamsverandering en de geschrapte columns (kwaliteit) is er niet veel veranderd naar mijn weten.

En als ik naar de badges kijk dan denk ik dat Plus best succes heeft, ondanks al het gezeik in het plus topic.

Dus ik weet niet eens of Tweakers.net iets te verwijten valt verder. Het is wat je persoonlijk zoekt. :)

Veel mensen willen van Tweakers.net een NRC maken, maar Tweakers is de Telegraaf. De Telegraaf heeft meer lezers durf ik te wedden… :)

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 25-08-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Eens, maar on the other hand, ik had laatst een bericht over een nieuw AI-lab in Amsterdam ism Microsoft gesubmit, wat opgepakt is, maar waar uiteindelijk niet heel veel views / reacties op gekomen is. Misschien is het Tweakers-bestand minder geinteresseerd in AI dan jij/ik (/zouden willen)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
HKLM_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Ik denk gewoon dat de kennis voor het soort artikelen wat je aanhaalt niet in huis is bij tweakers. (Helaas)
Ik denk dat je uiteindelijk ook moet afvragen hoeveel specialistische kennis kun je uiteindelijk binnen halen om het allemaal betaalbaar te maken. Veel nieuwsberichten of dat nu op Tweakers is of op andere sites zijn veelal gekopieerd van andere berichten.

Daarbij zie je ook dat bepaalde type nieuwsberichten vaak terugkomen op de FrontPage die helemaal niet Tech nieuws waardig zijn, maar vooral omdat er ook veel reacties onder geplaatst worden. Als er veel reacties geplaatst worden betekend het ook dat dit binnen de community leeft en dat men er graag over mee praat of discussieert. Een goed voorbeeld zijn de nieuwsberichten over elektrische auto's. Hoe nieuwswaardig is het als techsite dat een of andere fabrikant komt met een nieuw model, toch zijn er telkens honderden reacties bij al deze nieuwsberichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
naitsoezn schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:10:
Eens, maar on the other hand, ik had laatst een bericht over een nieuw AI-lab in Amsterdam ism Microsoft gesubmit, wat opgepakt is, maar waar uiteindelijk niet heel veel views / reacties op gekomen is. Misschien is het Tweakers-bestand minder geinteresseerd in AI dan jij/ik (/zouden willen)....
Jouw submits worden tenminste artikelen, dat is voor de maatstaven van tegenwoordig al heel wat. ;)

Mijn submits, o.a. https://www.fiawec.com/en...s-and-at-the-fia-wec/7133 is nog niets mee gedaan, helaas. Dit lijkt mij ook iets waar wel wat diepgang in kan zitten (bijvoorbeeld over hoe die herbruikbare brandstof dan gaat werken, wat het is, etcetera), in potentie is er dus een hoop, maar vooralsnog laat men het (helaas) links liggen. Het geeft mij het gevoel dat het submitten geen zin heeft (ondanks dat het interessante automotive nieuws is) en men liever een persbericht publiceert omdat Mercedes heeft laten weten per 2025 hun gehele assortiment aan auto's ook als elektrische variant wilt aanbieden.

Dat met deze brandstof zo'n 65% minder CO2 uitstoot is een behoorlijke winst en het kan zeker interessant zijn om te zien hoe dat behaald wordt. Ook dat vind ik tech, maar komt nog niet tot uiting.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 25-08-2021 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Andyk125 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

Ik denk dat je uiteindelijk ook moet afvragen hoeveel specialistische kennis kun je uiteindelijk binnen halen om het allemaal betaalbaar te maken. Veel nieuwsberichten of dat nu op Tweakers is of op andere sites zijn veelal gekopieerd van andere berichten.

Daarbij zie je ook dat bepaalde type nieuwsberichten vaak terugkomen op de FrontPage die helemaal niet Tech nieuws waardig zijn, maar vooral omdat er ook veel reacties onder geplaatst worden. Als er veel reacties geplaatst worden betekend het ook dat dit binnen de community leeft en dat men er graag over mee praat of discussieert. Een goed voorbeeld zijn de nieuwsberichten over elektrische auto's. Hoe nieuwswaardig is het als techsite dat een of andere fabrikant komt met een nieuw model, toch zijn er telkens honderden reacties bij al deze nieuwsberichten.
Ik kaap misschien hier een gesprek, maar ik denk dat de al dan niet aanwezige specialistische kennis niet het probleem is.

Persoonlijk proef ik een cultureel gebrek aan vermogen om context, duiding, diepgang en inzicht toe te voegen aan de artikelen. Dat kun je vaak al doen door even jezelf proberen te verplaaten in de lezer en je af te vragen welke vragen het artikel kan oproepen en deze zo goed en kwaad proberen te beantwoorden.
Op dat niveau gaat het al fout denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:20:
Ook dat vind ik tech, maar komt nog niet tot uiting.
Pijnlijk inderdaad als men daarna wel kiest voor de zoveelste tesla-scheet die je even snel kan vertalen vanuit een makkelijk persberichtje :/

Erg jammer/ maar goed zoals iemand hierboven schreef; clicks boven alles.

Van zo'n grote redactie mag je wel iets meer verwachten.

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 25-08-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

RodeStabilo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Pijnlijk inderdaad als men daarna wel kiest voor de zoveelste tesla-scheet die je even snel kan vertalen vanuit een makkelijk persberichtje :/

Erg jammer/ maar goed zoals iemand hierboven schreef; clicks boven alles.

Van zo'n grote redactie mag je wel iets meer verwachten.
Tweakers.net heeft een 'grote redactie' om veel te kunnen produceren. Kwaliteit zou inhouden: minder content. Minder clicks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Q schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Tweakers.net heeft een 'grote redactie' om veel te kunnen produceren. Kwaliteit zou inhouden: minder content. Minder clicks.
Dat snap ik. Maar dat houdt dus in dat we veel van dat soort vertaalde braaksel krijgen. Terwijl je kwaliteit wil wat achter een Plus-abonnement is verstopt.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 25-08-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
RodeStabilo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:11:
Dat snap ik. Maar dat houdt dus in dat we veel van dat soort vertaalde braaksel krijgen. Terwijl je kwaliteit wil wat achter een Plus-abonnement is verstopt.
Ik zou het inderdaad niet erg vinden om een abo te nemen, als de kwaliteit maar goed zou zijn. Maar ook daar is de kwaliteit niet veel beter dan een gemiddeld artikel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

CH4OS schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:20:
Het geeft mij het gevoel dat het submitten geen zin heeft (ondanks dat het interessante automotive nieuws is) en men liever een persbericht publiceert omdat Mercedes heeft laten weten per 2025 hun gehele assortiment aan auto's ook als elektrische variant wilt aanbieden.
Ik heb er persoonlijk nul moeite mee als mijn submits niet opgepakt worden. Dan maakt de redactie een andere keus, die hoeft niet altijd in nieuwswaardigheid te zitten maar kan ook liggen aan de hoeveelheid werk die ze verwachten erin te moeten steken om een leuk artikel te fabriceren versus de verwachtte interesse. Zoiets is altijd een afweging die vele factoren kent, die niet altijd zwart-wit is of in harde richtlijnen te vangen is. Het is ook niet mijn doel om zoveel mogelijk van mijn submits op de FP te krijgen, als ik iets interessants tegenkom dan stuur ik een submit op. Als de redactie daar vervolgens niets mee doet: Soit, even goede vrienden. Zij zijn mij imho geen verantwoording verschuldigd over het waarom oid.

Ik heb er misschien zelfs nog wel meer moeite mee als een submit wel opgepakt wordt maar niet of nauwelijks gewaardeerd wordt dan wanneer ie niet opgepakt wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 25-08-2021 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
naitsoezn schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:24:
Ik heb er persoonlijk nul moeite mee als mijn submits niet opgepakt worden. Dan maakt de redactie een andere keus, die hoeft niet altijd in nieuwswaardigheid te zitten maar kan ook liggen aan de hoeveelheid werk die ze verwachten erin te moeten steken om een leuk artikel te fabriceren versus de verwachtte interesse.

Zoiets is altijd een afweging die vele factoren kent, die niet altijd zwart-wit is of in harde richtlijnen te vangen is. Het is ook niet mijn doel om zoveel mogelijk van mijn submits op de FP te krijgen, als ik iets interessants tegenkom dan stuur ik een submit op. Als de redactie daar vervolgens niets mee doet: Soit, even goede vrienden. Zij zijn mij imho geen verantwoording verschuldigd over het waarom oid.

Ik heb er misschien zelfs nog wel meer moeite mee als een submit wel opgepakt wordt maar niet of nauwelijks gewaardeerd wordt dan wanneer ie niet opgepakt wordt.
Ik heb er op zich ook geen problemen mee, maar gezien dit topic en ik zowaar een automotive / autosport nieuwsbericht deelde dat wel de moeite waard is in potentie (en een ander bericht is dan een willekeurig persbericht over EV's), had ik wel een zekere verwachting. Dat artikel wat ik net hier ook linkte, heeft automotive, maar ook tech en duurzaamheid, volgens mij zijn dat redelijk populaire tags of termen alhier op Tweakers anno 2021. Daardoor kreeg ik dus wel wat te hoge verwachtingen misschien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

RodeStabilo schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:11:
[...]

Het is misschien een definitiekwestie, maar vaak vind ik de Plus artikel niet die kwaliteit bieden, het zijn meer lange nieuws artikelen. Beetje feitjes opsommen en open deuren intrappen. Ik leer er niets van, vind ik dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Q schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Maar wel meer waardering en abonnementen. Althans, ik zou wel instappen als er écht kwaliteit zou worden geboden.

BTW, Tweakers is geen techsite als ze niet op zijn minst de verjaardag van linux (vandaag 30 jaar) zouden noemen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
ocf81 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Maar wel meer waardering en abonnementen. Althans, ik zou wel instappen als er écht kwaliteit zou worden geboden.

BTW, Tweakers is geen techsite als ze niet op zijn minst de verjaardag van linux (vandaag 30 jaar) zouden noemen.
Heb dat maar eens als nieuwstip ingeschoten :P misschien is de WC kalender van tweakers niet up-to-date :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

HKLM_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

Heb dat maar eens als nieuwstip ingeschoten :P misschien is de WC kalender van tweakers niet up-to-date :+
Het is een beetje hoe je het ziet, maar 25 augustus was de eerste aankondiging op usenet. 17 september de eerste release. Toch wordt 25 augustus vaak als de geboortedag aangeduid.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:58:
Het is een beetje hoe je het ziet, maar 25 augustus was de eerste aankondiging op usenet. 17 september de eerste release. Toch wordt 25 augustus vaak als de geboortedag aangeduid.
Ben ik dus mooi precies zeven jaar ouder dan Linux! 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

CH4OS schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 20:00:
[...]
Ben ik dus mooi precies zeven jaar ouder dan Linux! 8)
Heb jij het dan niet veel te druk met het vieren van je verjaardag? ;) (gefeliciteerd)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:51

Grvy

Bot

HKLM_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:32:
[...]

19:37 is het gepost. Sorry, maar dit mag misschien zeuren zijn.. maar dat is gewoon best wel erg...
Zoiets zeker voor een tech site heb je gewoon van tevoren al iets voor klaar liggen. 09:00 schedulen ofzo en die views even voor elkaar krijgen. (IT'ers die net op kantoor komen enzo..) ;)

Is goed voor je adverteerders; hoef je je community leden niet lastig te vallen voor abonnementen. :P

Het is ook niet zo dat zoiets als verassing komt ofzo. O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Grvy op 25-08-2021 21:26 ]

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
ocf81 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:23:
Heb jij het dan niet veel te druk met het vieren van je verjaardag? ;) (gefeliciteerd)
Verjaardag is maar een gewone dag voor me. Van het weekend ga ik het kleinschalig vieren. Heb niet zo veel met mijn verjaardag... :+

(Thanks!)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

nieuws: Nederlandse subsidiepot voor tweedehands elektrische auto's is leeg

@Xtuv @Moonsugar

Hoewel ik hier erg veel interesse in heb met mijn 29 reacties (:P), kan je je wel afvragen of dit nou nieuwswaardig is om te plaatsen. Zoveel meerwaarde (rondom dit onderwerp) is in de reacties niet te vinden. Er is geen technisch relevante informatie in het artikel te vinden. Er word gemeningmod in reacties van hier t/m Tokio (inclusief reacties die ik zelf heb geplaatst.) Dit soort voorbeelden zijn wel waar de community op doelt.

En ook ik, met interesse vanuit verduurzaming, zou dit liever willen lezen op een andere site zodat resources op Tweakers beter in een technischer nieuwtje kunnen worden gestoken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
nieuws: DS werkt aan eerste volledig elektrisch model met actieradius van 700km

Zelfde geldt voor bovenstaand artikel. Dit soort berichten verwacht ik eerder op autoblog, ondanks dat het een elektrische auto is. Meer dan het overnemen van een persbericht is dit niet, jammer dat men hier wel tijd in blijft steken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 306567

Dit is toch een groot voorbeeld dat Tweakers geen Tech website is die zelf onderzoek doet:

nieuws: Video toont veel kleinere heatsink in eerste revisie PS5 zonder diskd...

Er wordt nu een nieuwsbericht geplaatst over een video van een Youtuber, de conclusies van deze Youtuber worden 1 op 1 overgenomen als waarheid. Zonder dat deze Youtuber enige vorm van technologische kennis heeft.

Vooral deze tekst die Tweakers klakkeloos overneemt:
Uit een korte test waarin Evans de warmte die de nieuwe PlayStation 5 Digital Edition aan de achterkant uitstoot vergelijkt met het vorige model, blijkt dat de nieuwe revisie met de kleinere heatsink zo'n 3 tot 5 graden Celsius warmer wordt. Het verbruik en de geluidsproductie zijn vrijwel gelijk.

Volgens Evans gebruikt Sony in het nieuwe model wel een iets betere ventilator, maar die kan niet compenseren voor de veel kleinere heatsink. Ook heeft de nieuwe revisie twee in plaats van vier wifi-antennes en een wifi-chip met een ander nummer. De gevolgen van die wijziging zijn nog niet duidelijk
Als het alleen meten van de luchttemperatuur aan de buitenkant van een console al genoeg is om tegenwoordig conclusies te trekken of een heatsink slechter of beter is...

Dat de temperatuur uitstoot hoger is kan zelfs betekenen dat de warmteafvoer verbeterd is. Of de heatsink slechter, beter of gelijkwaardig is kan alleen maar getest worden door de temperatuur op de chips te meten. Dit is helemaal niet gedaan. Deze Youtuber zorgt voor misinformatie wat Tweakers direct overneemt zonder eigen onderzoek.

Als we dan kijken naar antwoorden van een aantal Tech Youtubers die laten een heel ander beeld laten zien dan Austin:

https://twitter.com/N_X_G/status/1432113354882134018
This is incorrect, the surface area on the new design is different. Cost reduction yes, less cooling no, or at least not necessarily.

The fact external exhaust heat is higher is good, as more heat being dispelled. I would assume fan and RPM has also changed.
Ik had van Tweakers verwacht dat ze nieuws zouden plaatsen die goed onderbouwd is, waarbij de temperatuur van de chips gemeten is. Dit is alleen maar sensatie nieuws plaatsen van bronnen die niet geverifieerd zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Tsja, persoonlijk vond ik Tweakers (ik zit er al absurd lang op, zelfs voor deze account die in 2006 is geregistreerd -- de account hiervoor was best... jong nog, maar na 15 jaar is dubbel registratie verjaard hoop ik?) eigenlijk meer een soort van "geek lifestyle" magazine. Het begon ook als "World of Tweaking", en door de jaren heen zijn er naast coole PC builds, waterkoel bakken, casemodding, dremels, en domotica ook zaken die trend-onderhevig waren als de "carputer" langs gekomen. En eigenlijk past het wat dat betreft wel bij een geek lifestyle. Sinds dat ik hier begon in 2002 als geregistreerd gebruiker, ben ik vanzelfsprekend ouder geworden, en zal ik ook rondkijken in een hypotheek onderwerp, zaken als investering leuk vinden, maar ook: auto's (want feitelijk gadget-gen gevoelig). Tweakers is eigenlijk altijd gericht geweest op de mensen die vooraan de Rogers' innovatie curve staan. En dat zijn doorgaans ook de wat progressievere mensen.

Ik vindt het goed dat dit soort onderwerpen er ook bij horen, er is maar één ding wat ik minder goed vindt, en dat is het afglijden van diepgang. Een artikel als Mercedes die van plof-motoren wil afstappen is boeiend, maar ik zou ook graag dingen horen over dat ze schakelen naar 800V elektronica, etc...

Ik zou gelijk verhalen willen horen over voedingen bij PC's, maar ook een best-buy guide in stand willen houden. Ik zou willen lezen over hoe 3D printers massaal van 12V naar 24V zijn over gestapt (sommigen zelfs 48V), en waarom 24V voor PC's ook slim is. Ik zou willen lezen over hoe domotica platformen aan elkaar geknoopt kunnen worden, en dat bij voorkeur in de vorm van een soort blog waarin Femme het aanpakt in z'n nieuwe villa.

Ik zou ook willen lezen over de nieuwe consoles, GPU's, en CPU's, en over een of andere malloot die een Series-X in een Raspberry PI behuizing heeft geknoopt en in z'n Nissan Leaf heeft geknoopt (die tevens als powerbank functioneert voor z'n huis omdat hij zichzelf van het E-net heeft afgesloten na een lang juridisch gevecht met z'n netbeheerder).

Tweakers is wat dat betreft voor mij een "nerd lifestyle" magazine.

En natuurlijk gaan we elke dag om 13:37 een minuutje stil zijn, om de gevallenen te eren. En 4 mei is een belangrijke dag, en we geven een extra set DKP aan Kees voor Sysadmin day.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
nieuws: OM eist zes maanden cel tegen coronatestlijnmedewerker die dossiers i...

Sorry, maar wat is hier in hemelsnaam de relatie met tech? Laat dit lekker op andere DPG-sites, die wat meer algemeen nieuws brengen...

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:48
CH4OS schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:03:
nieuws: OM eist zes maanden cel tegen coronatestlijnmedewerker die dossiers i...

Sorry, maar wat is hier in hemelsnaam de relatie met tech? Laat dit lekker op andere DPG-sites, die wat meer algemeen nieuws brengen...
Dit heeft met AVG te maken, en AVG en IT liggen eenmaal vlak tegen elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
corporalnl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:08:
Dit heeft met AVG te maken, en AVG en IT liggen eenmaal vlak tegen elkaar.
Dan nog vind ik het niet bepaald iets voor op een IT-site. Wellicht een site waarin juridische zaken voorbij komen of algemene nieuwssites. Voor een site als Tweakers heeft het echt nauwelijks meerwaarde.

Als 'een relatie met' een bepaald onderwerp dat in andere contexten hier veelvoudig voorbij komt al excuus genoeg is om op Tweakers te zetten krijg je op den duur gewoon dat Tweakers net zo goed door kan als Nu.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:48
CH4OS schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Dan nog vind ik het niet bepaald iets voor op een IT-site. Wellicht een site waarin juridische zaken voorbij komen of algemene nieuwssites. Voor een site als Tweakers heeft het echt nauwelijks meerwaarde.

Als 'een relatie met' een bepaald onderwerp dat in andere contexten hier veelvoudig voorbij komt al excuus genoeg is om op Tweakers te zetten krijg je op den duur gewoon dat Tweakers net zo goed door kan als Nu.nl
Ben ik het niet mee eens, je kan ook kijken hoe dit had kunnen voorkomen. D.m.v, alarmen binnen het systeem. Dat elke medewerker toegang krijgt zomaar op alle gegevens, of moet dit inbeperkt zijn.

AVG binnen IT is juist belangrijk. Anders kan je net zo goed alles open zetten.

Binnen IT is de wereld afgelopen jaren enorm veranderd, en is het niet alleen maar tech.

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 31-08-2021 14:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Lijkt me juist heel relevant voor Tweakers, die persoon had uit name van z'n functie toegang tot allerlei persoonlijke gegevens. Iets wat veel Tweakers / IT-medewerkers waarschijnlijk ook hebben. Dat het dan nog steeds niet toegestaan is om maar naar believen in die gegevens te grasduinen lijkt me zeker wel nieuwswaardig voor een site als Tweakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:16:
Lijkt me juist heel relevant voor Tweakers, die persoon had uit name van z'n functie toegang tot allerlei persoonlijke gegevens. Iets wat veel Tweakers / IT-medewerkers waarschijnlijk ook hebben. Dat het dan nog steeds niet toegestaan is om maar naar believen in die gegevens te grasduinen lijkt me zeker wel nieuwswaardig voor een site als Tweakers.
Ik denk dat er aan dit specifieke geval twee kanten zitten. Ene kant is het niet echt een heel technisch artikel. Het is nieuws wat ik op nu.nl zou verwachten en niet hier dat is denk ik meer het punt van @CH4OS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
RodeStabilo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:17:
Ik denk dat er aan dit specifieke geval twee kanten zitten. Ene kant is het niet echt een heel technisch artikel. Het is nieuws wat ik op nu.nl zou verwachten en niet hier dat is denk ik meer het punt van @CH4OS
Precies.
naitsoezn schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:16:
Straks ook maar artikelen plaatsen waarbij een bank is overvallen met een EV dan? Want ja, er is een EV gebruikt bij de overval, EV's wordt veel over geschreven op Tweakers en daar zit 'Tech' in. Dat is een beetje de strekking waarmee nu artikelen alsnog op Tweakers komen en dat lijkt mij geen goed iets, als alles steeds verder 'algemeen' wordt.
corporalnl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:13:
Ben ik het niet mee eens, je kan ook kijken hoe dit had kunnen voorkomen. D.m.v, alarmen binnen het systeem. Dat elke medewerker toegang krijgt zomaar op alle gegevens, of moet dit inbeperkt zijn.

AVG binnen IT is juist belangrijk. Anders kan je net zo goed alles open zetten.

Binnen IT is de wereld afgelopen jaren enorm veranderd, en is het niet alleen maar tech.
Het gaat erom dat de relatie flinterdun is. Dit artikel gaat niet eens over hoe of wat, hoe te voorkomen, dat soort zaken (de details, als het ware). Dit is gewoon een persbericht dat het OM de deur uit heeft gedaan waarop gereageerd is.

Met deze redenatie kun je elke privacy- of AVG-inbreuk wel melden op Tweakers (en geloof me, dat zijn er veel meer dan waar Tweakers al over schrijft), want AVG en AVG is gelieerd aan IT en dus nieuwswaardig. Wat mij betreft is dit echt te kort door de bocht.

Ik zeg ook nergens dat de AVG niet onbelangrijk is, maar berichten dat het OM zes maanden eist bij de uitspraak, is de relatie met tech al voorbij, net als het artikel dat ik link in de topic start. Met de slogan 'Tweakers stelt technologie op de proef' heeft het al helemaal niets te maken.

[ Voor 91% gewijzigd door CH4OS op 31-08-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 12:03
Mangu429 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 14:08:
"Mercedes-Benz brengt elektrische EQS-sedan uit voor prijzen vanaf 106.000 euro"

Kom op zeg. Plaats dit op een auto-site.
Ik weet dat dit veel lezers en reacties genereert maar dat zal elk willekeurig artikel over voetbal ook doen.
Ik heb niet alles gelezen, maar vind jouw comment wel een mooie.

Pesoonlijk vind ik die techniek over auto's wel gaaf om te lezen. Dat mag best diepgaander dan nu het geval is. en dat gebeurt soms ook.

Tegelijk vind ik voetbal ook interessant. Nu hoef ik hier niets over voetbal te lezen, daar zijn zat andere sites voor. Wat wel interessant is, is de techniek achter voetbal.

Arsenal had ten tijde van Bergkamp al sftware in huis waarmee ze wedstrijden analyseerden en speler beter lieten vrijlopen in een wedstrijd zodat men anderen een kans gaf. Die techniek, met software, tracking van spelers en alles wat daar achter zit vind ik dan boeiend. (Alle grote clubs hebben best veel slimme analyse software inmiddels)

Dat mag wat mij betreft gaan over de software die bedrijven als Priva maakt, die kassen connected maakt, met software weer-analyses maakt en jouw kas op tijd kan sluiten i.v.m. weersveranderingen. Dat IoT en intelligente systeem vind ik zeer boeiend. (Nee, ik werk er niet, ken toevallig het voorbeeld)

Samenvattend, heel kan interessant zijn. De I, de C en T in ICT vind ik in ieder geval zeer boeiend.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q

Q

Ik blijf bij mijn stokpaardje dat veel mensen hier gewoon van Tweakers.net een NRC wil maken of meer een site met meer diepte-onderwerpen, gefocust op analyse en inzicht.

Dat gaat niet gebeuren, want de koers is heel duidelijk dat Tweakers.net voor de Telegraaf gaat. Ze wil veel toegankelijker zijn voor de grote meute. Die grote meute wil niet diepte-onderwerpen, die wil geen nauwe focus.

Tweakers heeft wel haar focus minder breed gemaakt: het terug naar de kern betekende niets anders dan dat tweakers.net geen energie meer steekt om totale technoobs ook naar de site te krijgen.

Het gaat om de techliefhebber die gewoon veel content wil, kwantiteit.

Dat heb ik al genoeg herhaald, maar het punt is nu dan: wat heeft het voor zin om te blijven klagen hier in dit topic dat nieuws niet relevant is voor de site?

Wat is het doel hiervan? Wat voor reactie of verandering van gedrag verwacht je van Tweakers.net en in hoeverre sluit dat aan bij hun focus/richting?

Tweakers is al heel lang niet meer een Computer / IT tech site. Tweakers is inderdaad een site over technologie, waarin IT / Computer tech een subset van de content is.

Ik wil verder op geen enkele manier de gatekeeper spelen in dit topic. Het punt is meer dat de discussie in mijn ogen eigenlijk wel verder beslecht is.

Klagen over het feit dat tweakers.net erg 'lichte' artikelen plaatst over automotive / EV onderwerpen, is in mijn ogen klagen over de vos die een van je kippen steelt. Je gaat de aard van het beestje niet veranderen.

Wat voor ons klagers jammer is: je kunt kiezen voor een Telegraaf of NRC. Er is echter geen nieuwsplatform dat het equivalent biedt van een NRC maar dan voor technieuws in het Nederlands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op woensdag 1 september 2021 @ 01:06:
Wat is het doel hiervan? Wat voor reactie of verandering van gedrag verwacht je van Tweakers.net en in hoeverre sluit dat aan bij hun focus/richting?
Het topic heeft (ook bij de redactie) voor wat momentum gezorgd, maar heeft - helaas - geen tot weinig effect. De redactie heeft in het topic immers aangegeven hier wat meer mee bezig te zijn (deed dat al, maar wat meer dankzij het topic), dan lijkt het mij fijn om daarin wel blijvend feedback te geven, ook al is het wellicht trekken aan een dood paard. Uiteindelijk heeft de community een stok om mee te slaan; dat het allemaal lang geleden en destijds continue aangegeven is geweest, maar Tweakers er nauwelijks iets mee deed. ;)
Ik wil verder op geen enkele manier de gatekeeper spelen in dit topic. Het punt is meer dat de discussie in mijn ogen eigenlijk wel verder beslecht is.
Toch denk ik dat een stukje feedback ten behoeve van de bewustwording lang zo slecht niet is. Ja, de redactie weet er nu van, doet er nu wellicht tijdelijk iets ermee en na een poosje verwatert het weer. Ik hoop stiekem dat dit een blijvend iets is en niet iets wat gaat jojoën.
Klagen over het feit dat tweakers.net erg 'lichte' artikelen plaatst over automotive / EV onderwerpen, is in mijn ogen klagen over de vos die een van je kippen steelt. Je gaat de aard van het beestje niet veranderen.
Dat zal, maar als het ijzer continue warm gehouden wordt, is het smeden makkelijker.
Wat voor ons klagers jammer is: je kunt kiezen voor een Telegraaf of NRC. Er is echter geen nieuwsplatform dat het equivalent biedt van een NRC maar dan voor technieuws in het Nederlands.
Kunnen er altijd eentje beginnen... :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 03:30

F.West98

Alweer 16 jaar hier

CH4OS schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:03:

Naar mijn idee heeft het relevantie omdat het een soort "follow-up" is op het nieuws over de inbreuk zelf. Die inbreuk zelf was imo duidelijk relevant voor Tweakers (technisch verhaal relevant voor veel van ons), en ik waardeer het dan altijd wel om daar dan followup over te lezen. Valt ergens in dezelfde categorie als nieuwsberichten over de AP die een boete aan de PVV uitdeelt voor het sturen van een mailing met iedereen in de CC. Technisch gezien heeft de boete op zich niets met techniek te maken, net zo min als die rechtszaak, maar het is beide het gevolg van iets dat voor ons Tweakers wel interessant kan zijn.

En precies zo zie ik eigenlijk ook het nieuwsartikel uit je OP, over de sjoemeldiesels. Nu is dat ook voor mijn smaak wel erg veel speculatie, maar als er een echt vonnis is vind ik het interessant om erover te lezen. Zelfde argument geldt wmb ook voor nieuws over dat datacentrum in N-H.

Samenvattend: Op een gegeven moment is een "dossier" als geheel relevant voor Tweakers, en daar hoort dan ook minder-direct-gerelateerd nieuws bij. Het zou imo juist gek zijn om binnen een dergelijk dossier heel selectief te zijn in wat je brengt; dan moet je voor een compleet beeld juist op meerdere sites zijn en dat vind ik zelf niet wenselijk, maar lijkt me voor Tweakers als geheel ook niet wenselijk

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.