Is Tweakers nog wel een computer / IT tech site?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 38.814 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

*knip* ongefundeerde beschuldiging verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door RoD op 01-09-2021 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• b4llist1c
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 30-09-2021
Ik zie meer en meer IT/Tech ongerelateerde nieuwsberichten en op het forum zie ik topic voorbij komen in de trand van 'Hoe schilder ik mijn tuindeur" Dus om de OP vraag te beantwoorden; Ja maar het gaat hard achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-06 08:56
Het is goed om ervoor te waken dat het geen Nu.nl met forum wordt.

Wel denk ik dat de elektrische auto (computer op wielen) hoort bij tech. Sjoemel diesels is ook tech gerelateerd. En blijkbaar zijn andere klus fora's aan het krimpen, al krijg je hier altijd de reactie "vraag een expert". Het is ook gemak dat je niet op 5 fora's wilt zitten denk ik?

Ten slotte moet iedere afgestudeerde de laatste tien jaar de IT in als ze geen baan kunnen vinden. Dus de mainstream IT'er wordt ook steeds breder. De gemiddelde IT'er is geen nerd meer (schaar mezelf wel onder nerd).

[ Voor 5% gewijzigd door Harm_H op 01-09-2021 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
b4llist1c schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:08:
Ik zie meer en meer IT/Tech ongerelateerde nieuwsberichten en op het forum zie ik topic voorbij komen in de trand van 'Hoe schilder ik mijn tuindeur" Dus om de OP vraag te beantwoorden; Ja maar het gaat hard achteruit.
Dat onderwerpen op het forum steeds algemener worden, komt natuurlijk ook omdat Tweakers daartoe de ruimte biedt (en aan de andere kant wellicht antwoord geeft naar aanleiding van vraag ervoor). Nu vind ik het forum dan wel weer wat anders dan de frontpage, waar op het een en ander gepretendeerd wordt met o.a. slogans als 'Wij stellen technologie op de proef'.

De frontpage zie ik in dat op zicht als etalage van een (tech) winkel, maar vervolgens staan in de etalage of in de vitrine van de winkel artikelen waarbij het zeer discutabel is wat de relatie tot tech is. In een schoenenwinkel zou je dan bijvoorbeeld eventueel sokken en bepaalde steunkousen kunnen verwachten/verkopen, maar geen spijkerbroeken, bijvoorbeeld. En juist dat soort artikelen komen hier wel voorbij. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 01-09-2021 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

CH4OS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 01:22:
Kunnen er altijd eentje beginnen... :+
Ik denk dat de pricewatch bijna de frontpage subsidieert - misschien nu minder met Plus - ik zie er commercieel gezien weinig brood in. Ads zullen niet werken gegeven het publiek. Je moet dus conform NRC gewoon achter een paywall. Heel veel succes :)
Het topic heeft (ook bij de redactie) voor wat momentum gezorgd, maar heeft - helaas - geen tot weinig effect. De redactie heeft in het topic immers aangegeven hier wat meer mee bezig te zijn (deed dat al, maar wat meer dankzij het topic), dan lijkt het mij fijn om daarin wel blijvend feedback te geven, ook al is het wellicht trekken aan een dood paard. Uiteindelijk heeft de community een stok om mee te slaan; dat het allemaal lang geleden en destijds continue aangegeven is geweest, maar Tweakers er nauwelijks iets mee deed.
We zijn er mee bezig. Er wordt nog over nagedacht. We moeten daar nog naar kijken, maar we hebben het zo druk. Het soort communicatie waarvan je weet wat er werkelijk mee wordt bedoeld.

Overigens: was het paard maar dood (figure of speech!) want dan kon je het nog de gewenste richting in slepen :+
Er wordt aan een gezond, springlevend paard getrokken dat zich nergens verder wat van aantrekt en haar eigen richting ingaat. ;)

Ik denk dat er geen stok is om mee te slaan. Ten eerste is het een klein groepje van dezelfde mensen die klaagt. Ten tweede vallen zelfs 100 klagers in het niet bij het aantal dagelijkse bezoekers die ze verder niet horen.

Tweakers.net kijkt gewoon naar haar interne statistieken en daar kun je gewoon niet tegenop argumenteren. Tweakers.net kijkt naar haar gebruikersonderzoeken op schaal, dat is veel meer bepalend voor ze. Of dat terecht is, is een out-of-scope discussie denk ik. Al kwam de naam Premium wel uit dergelijk onderzoek en moesten ze de naam veranderen in Plus, dus hoeveel was dat onderzoek waard?

Maar dat wordt een hele andere discussie.

Ik denk - gezien het aantal reacties in het plus topic - dat er wel fors meer mensen zijn die er over denken zoals 'wij' dat doen, maar als niemand zich laat horen, dan is er ook geen enkel tegengewicht richting de informatie die tweakers.net heeft. En zelfs in het plus topic heeft het geklaag weinig tot geen verandering veroorzaakt.

[ Voor 82% gewijzigd door Q op 01-09-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Harm_H schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:00:

Ten slotte moet iedere afgestudeerde de laatste tien jaar de IT in als ze geen baan kunnen vinden. Dus de mainstream IT'er wordt ook steeds breder. De gemiddelde IT'er is geen nerd meer (schaar mezelf wel onder nerd).
Mensen die in de ICT werkzaam zijn hebben eigenlijk in mijn ogen helemaal NIETS aan Tweakers.net want het gaat nooit en te nimmer over vak-inhoudelijke onderwerpen. Daar is ook helemaal de kennis niet voor in huis :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:26:
Tweakers.net kijkt gewoon naar haar interne statistieken en daar kun je gewoon niet tegenop argumenteren. Tweakers.net kijkt naar haar gebruikersonderzoeken op schaal, dat is veel meer bepalend voor ze. Of dat terecht is, is een out-of-scope discussie denk ik. Al kwam de naam Premium wel uit dergelijk onderzoek en moesten ze de naam veranderen in Plus, dus hoeveel was dat onderzoek waard?
Tja, Premium, Plus, what's in a name. Voor velen maakt het blijkbaar een boel uit, voor anderen niet. Ik zie gewoon een ander naampje voor hetzelfde paard.
Ik denk - gezien het aantal reacties in het plus topic - dat er wel fors meer mensen zijn die er over denken zoals 'wij' dat doen, maar als niemand zich laat horen, dan is er ook geen enkel tegengewicht richting de informatie die tweakers.net heeft. En zelfs in het plus topic heeft het geklaag weinig tot geen verandering veroorzaakt.
Dat mensen zich niet laten horen kent natuurlijk ook twee kanten. Kan best zijn dat die mensen niet weten/durven aan te geven, of men is van mening, dat klagen toch niet werkt. Hoewel beiden best begrijpelijk zijn natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
nieuws: VanMoof krijgt investering van 128 miljoen dollar

Het is zeker nog komkommertijd. Dit is typisch voor de Financiële Telegraaf of het Financieel Dagblad. Ook hier is het enige raakvlak een bedrijf dat 'iets met elektronica' doet in dit geval, niets meer, niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

CH4OS schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:25:
nieuws: VanMoof krijgt investering van 128 miljoen dollar

Het is zeker nog komkommertijd. Dit is typisch voor de Financiële Telegraaf of het Financieel Dagblad. Ook hier is het enige raakvlak een bedrijf dat 'iets met elektronica' doet in dit geval, niets meer, niets minder.
Dat zijn Juli en Augustus toch altijd wel.
Bij de volgende Apple Keynote barst het wel weer los.
Want dat is zo goed als het startpunt voor de overige najaars producten.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:49
Toen de wasmachines en keuken apparatuur toegestaan werden in de V&A, ging het al berg afwaards. Echter is er tot op heden nog geen andere site van dit formaat welke wel alleen techonly is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 00:01
ed1703 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:36:
[...]

Dat zijn Juli en Augustus toch altijd wel.
Bij de volgende Apple Keynote barst het wel weer los.
Want dat is zo goed als het startpunt voor de overige najaars producten.
Dan zou het beter zijn om alle redactionele capaciteit te steken in het schrijven van diepgaande technische artikelen en voor kwaliteit te gaan in plaats van kwantiteit. Er zullen ongetwijfeld genoeg redacteurs zijn die al lang een bepaald artikel willen schrijven maar daar de tijd niet voor hebben of krijgen. Juist de komkommertijd is een ideaal moment voor dit soort zaken. Het lijkt nu soms wel alsof het aantal artikelen een KPI is voor de redacteurs.

Ik zie veel liever kwaliteit dan kwantiteit, en met mij blijkbaar heel veel meer lezers. Het hierboven aangehaalde artikel had absoluut niet op Tweakers moeten verschijnen. Er wordt hier toch ook niet geschreven over Gazelle? (voor de smart-asses, het enige artikel op heel Tweakers over Gazelle welke ook nog eens relevant is: nieuws: Gazelle maakt fiets met Nederlands bluetooth-apparaatje dat smartphon...).

Tweakers heeft enkel nog bestaansrecht door de community, want van het nieuws hoef je het niet te hebben. Kan exact het zelfde lezen op nu.nl en dan nog uren eerder ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Hatsjoe schreef op woensdag 1 september 2021 @ 17:14:
[...]

Dan zou het beter zijn om alle redactionele capaciteit te steken in het schrijven van diepgaande technische artikelen en voor kwaliteit te gaan in plaats van kwantiteit.
Ik bemoei me hier met een converstatie tussen twee andere mensen, maar de vraag is:

Waarom zou tweakers.net diepgaande technische artikelen gaan schrijven 'in the first place'?

Ze hebben duidelijk besloten dat dit niet hun koers is. Dat zie je aan de frontpage en aan de Plus artikelen.
Er zullen ongetwijfeld genoeg redacteurs zijn die al lang een bepaald artikel willen schrijven maar daar de tijd niet voor hebben of krijgen. Juist de komkommertijd is een ideaal moment voor dit soort zaken.
Wat ik van de plus artikelen maanden terug heb gezien is dat in mijn ogen de kennis, kwaliteit en vaardigheid ontbreekt, de cultuur ontbreekt om het soort content te produceren wat jij (en ik) graag zouden willen zien.

Maar gegeven hun (vermeende) opdracht is dat helemaal geen punt.
Het lijkt nu soms wel alsof het aantal artikelen een KPI is voor de redacteurs.
Ik vraag me af of dat niet het enige KPI is wat ze hebben, misschien geen leuke opmerking, maar ik meen het oprecht.
Ik zie veel liever kwaliteit dan kwantiteit, en met mij blijkbaar heel veel meer lezers.
Zolang wij niet kunnen laten zien dat onze behoefte een substantiële groep mensen vertegenwoordigd, betekent dit helaas niet zoveel...
Tweakers heeft enkel nog bestaansrecht door de community, want van het nieuws hoef je het niet te hebben. Kan exact het zelfde lezen op nu.nl en dan nog uren eerder ook.
Mijn indruk is eigenlijk dat die community door reddit en andere platformen ook langzaam doodbloedt, ik heb er totaal geen zicht op, het is mogelijk een totaal misplaatste indruk. Maar ik vraag me af of er voldoende aanwas is van de jongere generaties.

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 01-09-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Q schreef op woensdag 1 september 2021 @ 19:27:
[...]
Mijn indruk is eigenlijk dat die community door reddit en andere platformen ook langzaam doodbloedt, ik heb er totaal geen zicht op, het is mogelijk een totaal misplaatste indruk. Maar ik vraag me af of er voldoende aanwas is van de jongere generaties.
Mee eens.. vrijwel al het technieuws komt daar ook binnen. Reddit is internationaal ook makkelijk toegankelijk vanwege de engelse taal, dus dat is voor de meeste nederlanders geen probleem. Zo heeft bijvoorbeeld /r/raspberry_pi/ 2.4 miljoen leden, dus er is altijd wel wat boeiends te vinden.

Hier is dat door het beperkter aantal 'leden' toch lastiger om het elke dag (of gedurende de dag) boeiend en aantrekkelijk te houden.

Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:04
[...]

Geen idee wat de exacte cijfers zijn maar als ik mijn junior IT collega’s spreek (+- 20 jaar) hebben ze we een account op reddit maar op tweakers (GoT komen ze eigenlijk bijna niet.

Ik zit zelf wel op GoT maar voor Pro Tech zit ik zelf ook op reddit omdat er daar meer te doen is.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
CH4OS schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:42:
Vandaag kwam nieuws: Rechter lijkt te vonnissen dat eigenaren sjoemeldiesels 3000 euro ter... bijvoorbeeld voorbij zetten en ik vraag mij hier echt serieus af wat de nieuwswaarde van een artikel als deze op Tweakers is, waar (naar mijn idee) de primaire focus ligt op IT en andere elektronica.
Ik zie dit topic toevallig maar ik vind dit zeker wel Tweakers waardig. Het gaat hier om een digitale sjoemel actie. Juist daarom is dit moeilijk te controleren.

In de jaren '80 kon een autofabrikant eigenlijk nergens mee wegkomen. De keuringsdiensten konden een auto tot de laatste schroef uit elkaar halen en elk design onderdeel bekijken en begrijpen.

Nu kan dat allang niet meer en de software en daar mee de electronica is nogal een blackbox geworden. Vind ik wel degelijk een puntje dat zeer goed binnen Tweakers past want het speelt niet alleen met auto's maar met zowat alles tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
GekkePrutser schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:27:
Ik zie dit topic toevallig maar ik vind dit zeker wel Tweakers waardig. Het gaat hier om een digitale sjoemel actie. Juist daarom is dit moeilijk te controleren.

In de jaren '80 kon een autofabrikant eigenlijk nergens mee wegkomen. De keuringsdiensten konden een auto tot de laatste schroef uit elkaar halen en elk design onderdeel bekijken en begrijpen.

Nu kan dat allang niet meer en de software en daar mee de electronica is nogal een blackbox geworden. Vind ik wel degelijk een puntje dat zeer goed binnen Tweakers past want het speelt niet alleen met auto's maar met zowat alles tegenwoordig.
Dit betreft de nasleep van iets technisch. Enige reden dat het gepost is, is omdat er eerder over gepost is en dit een volgende stap in de afsluiting van dat onderwerp is. Voor de rest is de (technische) meerwaarde voor het artikel op Tweakers gewoon 0 en bovendien ook nog een gerucht.

Ook op de redactie heeft het een discussie opgeleverd of het Tweakers "waardig" was, dus schijnbaar is er dan wel degelijk een punt. ;) Meningen mogen natuurlijk best verschillen, maar je kunt het niet met me oneens zijn dat er echt amper tech in o.a. dat artikel zit en wel meer artikelen die genoemd worden in dit topic hebben daar last van, het is dus ook niet iets incidenteels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

ed1703 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:09:
[...]

Mee eens.. vrijwel al het technieuws komt daar ook binnen. Reddit is internationaal ook makkelijk toegankelijk vanwege de engelse taal, dus dat is voor de meeste nederlanders geen probleem. Zo heeft bijvoorbeeld /r/raspberry_pi/ 2.4 miljoen leden, dus er is altijd wel wat boeiends te vinden.

Hier is dat door het beperkter aantal 'leden' toch lastiger om het elke dag (of gedurende de dag) boeiend en aantrekkelijk te houden.
Tja, ik kwam maar in een paar sub-fora en daar heb ik bijna ook niets meer gepost of gelezen. Het meeste is toch van 'help stuk'.
In bepaald opzicht is posten hier nog bijna een soort hobby dan dat het voor mij iets uitmaakt. Wel gek eigenlijk.
HKLM_ schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:17:
[...]
Geen idee wat de exacte cijfers zijn maar als ik mijn junior IT collega’s spreek (+- 20 jaar) hebben ze we een account op reddit maar op tweakers (GoT komen ze eigenlijk bijna niet.

Ik zit zelf wel op GoT maar voor Pro Tech zit ik zelf ook op reddit omdat er daar meer te doen is.
Het totale tweakers.net product heeft ook niets meer met de professionele kant van ICT te maken. Het forum onderdeel Professional networking en servers zou eigenlijk gewoon gesloten kunnen worden als je kijkt naar de missie/strategie die Tweakers.net nu voert.

Dat is niet negatief bedoeld, maar gewoon een observatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik denk eerder dat Tweakers is gegroeid in de afgelopen 20 jaar en dat sommige bezoekers net ff iets minder "gegroeid" zijn in diezelfde periode.

Het is niet erg om na een bepaalde periode erachter te komen dat je uit elkaar gegroeid bent en ieder je eigen weg te gaan. Tweakers is nu breder geworden en een heleboel tweakertjes willen nog steeds vooral hun videokaart overclocken en over temperaturen en benchmark cijfertjes hebben, ik zou adviseren om een nieuwe site te starten om daarna achter te komen dat de rekeningen niet meer betaald kunnen worden met dat handjevol mensen.

Het is wel heel erg deze tijd om alles precies zo te krijgen zoals mensen het willen vooral niet anders omdat we gewend zijn onze zin te krijgen, maar ondanks dat je tijdens de opvoeding niet genoeg "nee" te horen hebt gekregen wil niet zeggen dat je als je later groot bent (nu dus) niet alsnog nee te horen kan krijgen.

Niet alles is precies zoals jij het wil zo ook de front-page niet en de artikelen daarop, scroll door als het je niet zint, maar dat vreselijke verwende "ik wil dit niet dus het moet weg" gaat werkelijk nergens over.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q

Q

Flagg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:41:
Ik denk eerder dat Tweakers is gegroeid in de afgelopen 20 jaar en dat sommige bezoekers net ff iets minder "gegroeid" zijn in diezelfde periode.

maar dat vreselijke verwende "ik wil dit niet dus het moet weg" gaat werkelijk nergens over.
Tja, ik vraag me werkelijk af wat het doel van een post als deze is, die alleen maar denigrerend is naar mensen en verder eigenlijk niets aan de discussie toevoegt. Het punt dat je maakt is al lang en breed besproken.

Over persoonlijke groei gesproken :D

Ik voel mij overigens helemaal niet aangesproken want dit is niet het soort content wat ik zou zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 02-09-2021 02:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:45
Ach, kijk maar eens wat er nog in Softwareontwikkeling gepost wordt. Bijna niks toch? Stackoverflow.com heeft dat deel in ieder geval gewonnen.
Verder ben ik nog steeds blij met tweakers.net hoor, maar ik kom hier wel steeds minder nu ik er over nadenk

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 19:04
Ik stoor mij voornamelijk over inhoudloze nieuwsartikelen. Geen probleem met technische of zelfs niet-technische artikelen die buiten mijn interessegebied vallen, maar nieuwsartikelen met praktisch geen nieuws-relevantie vind ik storend.

Deze twee:
nieuws: Opel brengt in 2023 volledig elektrische Astra uit
nieuws: DS werkt aan eerste volledig elektrisch model met actieradius van 700km
Toevallig allebei over elektrische auto's, maar daar gaat het mij niet om: het zijn beide vooraankondigingen van aankondigingen. "In 2024 komen we met wat nieuws!" - kom op, dat is NU toch absoluut niet relevant om te noemen? Daarbij weet je nu nog niet hoe de markt er in 2024 uitziet - kan zomaar zijn dat wat ze dan aankondigen ook al niet heel spannend is.

Wat mij betreft denk ik dat de artikelen op T.net een te grote variatie hebben: van best wel diepgaand tot oppervlakkig zonder nieuwswaarde. Zou goed zijn als de redactie zou richten op een verbetering van de gemiddelde nieuwswaarde - door vulberichten zonder waarde weg te laten. Liever wat minder artikelen, maar met meer waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 18:10

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

[...]

Ik bemoei me hier met een converstatie tussen twee andere mensen, maar de vraag is:

Waarom zou tweakers.net diepgaande technische artikelen gaan schrijven 'in the first place'?

Ze hebben duidelijk besloten dat dit niet hun koers is. Dat zie je aan de frontpage en aan de Plus artikelen.

[...]

Wat ik van de plus artikelen maanden terug heb gezien is dat in mijn ogen de kennis, kwaliteit en vaardigheid ontbreekt, de cultuur ontbreekt om het soort content te produceren wat jij (en ik) graag zouden willen zien.

Maar gegeven hun (vermeende) opdracht is dat helemaal geen punt.

[...]

Ik vraag me af of dat niet het enige KPI is wat ze hebben, misschien geen leuke opmerking, maar ik meen het oprecht.

[...]

Zolang wij niet kunnen laten zien dat onze behoefte een substantiële groep mensen vertegenwoordigd, betekent dit helaas niet zoveel...

[...]

Het begint er steeds meer op te lijken dat ik je hier gelijk in moet geven. Zelfs het taggen van auteurs / community manager levert niks meer op. En om nou voor iedere poep en scheet WoutF te gaan taggen vind ik ook onzinnig, die zal het ook druk hebben met andere dingen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Flagg schreef op woensdag 1 september 2021 @ 23:41:
Je hoeft het niet eens te zijn met wat er in een topic/bericht staat, maar reageer dan gewoon niet als je verder toch niets nuttigs toevoegt, ook dat kan groei zijn. ;) Beetje vreemde mening ook, dit. Alom wordt altijd geroepen 'schoenmaker blijf bij je leest', maar nu is dat opeens anders en zijn de gebruikers niet mee "gegroeid"? :')
Het is niet erg om na een bepaalde periode erachter te komen dat je uit elkaar gegroeid bent en ieder je eigen weg te gaan. Tweakers is nu breder geworden en een heleboel tweakertjes willen nog steeds vooral hun videokaart overclocken en over temperaturen en benchmark cijfertjes hebben, ik zou adviseren om een nieuwe site te starten om daarna achter te komen dat de rekeningen niet meer betaald kunnen worden met dat handjevol mensen.
Lijkt me niets mis mee, om een site die pretendeert 'technologie op de proef te stellen', maar eigenlijk verworden is tot een vertaalmachine van persberichten, erop te wijzen dat je dan wel ver afgedreven bent, ondanks dat je het oriëntatieveld verbreed, want technologie/tech zie je steeds meer en meer om ons heen. Niets mis mee, maar daarin doorslaan kan ook; zie de gegeven artikelen in dit topic. Maar hey, wij zijn niet gegroeid en gedragen ons als kinderen.
Het is wel heel erg deze tijd om alles precies zo te krijgen zoals mensen het willen vooral niet anders omdat we gewend zijn onze zin te krijgen, maar ondanks dat je tijdens de opvoeding niet genoeg "nee" te horen hebt gekregen wil niet zeggen dat je als je later groot bent (nu dus) niet alsnog nee te horen kan krijgen.
Tja, je doet alsof het hebben van een andere mening of kritiek niet toegestaan is dan wel kinderachtig. Daar lijkt mij niets mis mee. Als je het verder niet met de posts hier eens bent, prima, maar een reactie als deze hoeft dan ook weer niet., zoals @Q al zei, het voegt niets toe, behalve een negatieve sfeer met de denigrerende toon. Met andere woorden; zeg dan niets.
Niet alles is precies zoals jij het wil zo ook de front-page niet en de artikelen daarop, scroll door als het je niet zint, maar dat vreselijke verwende "ik wil dit niet dus het moet weg" gaat werkelijk nergens over.
Dan hoop ik dat jij voortaan wat meer 'practice what your preach' toepast. :) Reageer dan gewoon niet, als je het er niet mee eens bent en verder toch ook vooral een denigrerende toon hebt en niets toevoegt in het topic, zoals gezegd, ook dat is groei.

[ Voor 74% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-06 19:04
Zeker niet, bidirectionele thuisladers zijn juist erg interessant voor het grote plaatje: NL van het gas af, veel meer zonnepanelen, windmolens, wijk-niveau accu's en hoe ga je de energiebehoefte regelen als je niet meer een kolencentrale aan/uit kan zetten? Het gebruik van elektrische auto's juist als buffer (waarvoor je bidirectionele laders nodig hebt) is dan een belangrijk onderdeel.

Voor mij als elektrische auto-rijder is een bidirectionele lader totaal niet interessant. Maar als je naar het toekomstige energielandschap kijkt juist wel. En dus past het wat mij betreft wel op T.net.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
vanaalten schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:04:
Zeker niet, bidirectionele thuisladers zijn juist erg interessant voor het grote plaatje: NL van het gas af, veel meer zonnepanelen, windmolens, wijk-niveau accu's en hoe ga je de energiebehoefte regelen als je niet meer een kolencentrale aan/uit kan zetten? Het gebruik van elektrische auto's juist als buffer (waarvoor je bidirectionele laders nodig hebt) is dan een belangrijk onderdeel.

Voor mij als elektrische auto-rijder is een bidirectionele lader totaal niet interessant. Maar als je naar het toekomstige energielandschap kijkt juist wel. En dus past het wat mij betreft wel op T.net.
Het zal allicht interessant kunnen zijn, maar deze info staat dan weer niet in het artikel. Nu is het gewoon een persbericht wat overgenomen is en klaar is de redacteur. Doordat diepgang of zelfs bovenstaande mis, zullen velen niet helemaal begrijpen wat dan een bi-directionele lader is. Pas na dit bericht viel dat kwartje bij mij. Als een bericht op de frontpage eerst opheldering elders krijgt, dan lijkt het mij wel evident dat er iets mis is aan het artikel zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 02-09-2021 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Sorry, maar dit soort dingen hoort juist op een tech/geek/nerd-lifestyle site als Tweakers. Thuis batterijen/zonnepanelen horen er bij, domotica ook, en dit soort zaken die "off the grid" opties bieden zijn juist mega cool. Naast silicon valley auto startups die ook gewoon cool zijn.

Net zoals dat koffie automaten vanaf dag 1 al in de pricewatch staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Umbrah schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:53:
Sorry, maar dit soort dingen hoort juist op een tech/geek/nerd-lifestyle site als Tweakers. Thuis batterijen/zonnepanelen horen er bij, domotica ook, en dit soort zaken die "off the grid" opties bieden zijn juist mega cool. Naast silicon valley auto startups die ook gewoon cool zijn.
Tof, een stekker om je huis van wat stroom te voorzien... ;) Maar goed, het bericht van @vanaalten gaf wat meer duiding daarover en mis ik eigenlijk dergelijke duiding in het artikel zelf (een dergelijke reactie op de FP zou ik dan dus met +3 modereren). Het had het artikel meer diepgang en plaats gegeven, terwijl het nu enkel het overnemen (en vertalen) van een persbericht is.

• Alxndr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 19:48
CH4OS schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:41:
[...]
zullen velen niet helemaal begrijpen wat dan een bi-directionele lader is.
Sorry CH4OS dat ik je hiervoor als voorbeeld moet gebruiken, maar dit vind ik dus illustratief voor mijn probleem met Tweakers op dit moment.

Als lezers niet kunnen bedenken wat een bi-directionele lader is of zou kunnen/moeten zijn en hoe dat technisch relevant is of zou kunnen in de energie transitie, is er blijkbaar onvoldoende technische basiskennis om echt diepgaande artikelen op te kunnen baseren.

Dan kom je dus inderdaad langzaam maar zeker uit op onderwerpen met het niveau "hoe schilder ik mijn tuindeur" (ik ken het onderwerp/topic niet, maar iets zegt me dat het niet een Tweaker is die op z'n raspberry pi een algoritme heeft geprogrammeerd om dat zo efficient of creatief mogelijk te doen?)

Ik zie dit allemaal helaas als uitwas van het feit dat DPG Media er prat op gaat dat ze 4 miljoen bezoekers per maand hebben - er zijn geen 4 miljoen Tweakers in NL+BE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Alxndr schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:19:
Sorry CH4OS dat ik je hiervoor als voorbeeld moet gebruiken, maar dit vind ik dus illustratief voor mijn probleem met Tweakers op dit moment.

Als lezers niet kunnen bedenken wat een bi-directionele lader is of zou kunnen/moeten zijn en hoe dat technisch relevant is of zou kunnen in de energie transitie, is er blijkbaar onvoldoende technische basiskennis om echt diepgaande artikelen op te kunnen baseren.
Het artikel dat ik linkte komt redelijk out of the blue voorbij, zeker mensen die nog niet heel bekend zijn met de materie, zoals ik dus, zien dan dat er 'iets' opeens komt, waar verder de relatie met tech mist. Dan had het denk ik wel handig geweest als er een artikel is, of een paragraaf die in sneltreinvaart eea uitlegt, die een en ander verder toelicht, maar ook dat ontbreekt. Dat zal misschien een Plus artikel zijn, geen idee, ik filter alles van Plus weg sinds het uit beta is. In de beta vond ik alles Plus ook niet genoeg meerwaarde hebben en mis het dus ook niet.
Dan kom je dus inderdaad langzaam maar zeker uit op onderwerpen met het niveau "hoe schilder ik mijn tuindeur" (ik ken het onderwerp/topic niet, maar iets zegt me dat het niet een Tweaker is die op z'n raspberry pi een algoritme heeft geprogrammeerd om dat zo efficient of creatief mogelijk te doen?)

Ik zie dit allemaal helaas als uitwas van het feit dat DPG Media er prat op gaat dat ze 4 miljoen bezoekers per maand hebben - er zijn geen 4 miljoen Tweakers in NL+BE.
Ik zou bijna eerder gaan denken dat het views zijn (wat ook veel is). Een bezoek kan in dat op zicht natuurlijk ook enkel een sessie zijn van een persoon, zo heb je dan dus als persoon 7 sessies per week, elke dag eentje, dan gaat het natuurlijk wel rap. ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 00:13:
[...]
Het artikel dat ik linkte komt redelijk out of the blue voorbij, zeker mensen die nog niet heel bekend zijn met de materie, zoals ik dus, zien dan dat er 'iets' opeens komt, waar verder de relatie met tech mist. Dan had het denk ik wel handig geweest als er een artikel is, of een paragraaf die in sneltreinvaart eea uitlegt, die een en ander verder toelicht, maar ook dat ontbreekt.
Ik heb zelf al met zoveel nieuws artikelen het gevoel gehad:

Heeft dan niemand bij de redactie een theory of mind?

Vaak mist totaal de context waarom nieuws relevant zou moeten zijn.
Het is in mijn beleving gewoon zonder nadenken persberichtjes overtypen of de nieuwsberichten van andere sites vertalen.

Tweakers.net is voor mij persoonlijk alleen nog waardevol als Pricewatch en V&A. En msischien deze draad als klaagmuur. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Q schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:31:
[...]

Ik heb zelf al met zoveel nieuws artikelen het gevoel gehad:

Heeft dan niemand bij de redactie een theory of mind?

Vaak mist totaal de context waarom nieuws relevant zou moeten zijn.
Het is in mijn beleving gewoon zonder nadenken persberichtjes overtypen of de nieuwsberichten van andere sites vertalen.
Zolang dat voldoende clicks oplevert is het gewoon een vrij efficiente vorm van inkomsten binnenharken.

Als ik nu naar het nieuws van vandaag kijk is de grootste knaller een overgetypt artikel van Nieuwsuur. Als je dit vergelijkt met een plusartikel van gisteren, dan valt die in het niets.

Sjah, dan weet ik het ook wel als Tweakers zijnde. Laat de goeroes maar klagen, die artikelen doen het goed.

En die ontbrekende context, die levert de community wel aan in de vorm van reacties indien nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
eric.1 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:05:
En die ontbrekende context, die levert de community wel aan in de vorm van reacties indien nodig.
Ook niet altijd en in dit geval is die aanvulling via een reactie (in dit topic) gekomen. Ook niet echt de plek waar je dat zou verwachten dus.

Zou ik in een reactie onder het artikel hebben aangegeven dat ik niet zie waarom een artikel als die op de frontpage komt, dan wordt je ook doodleuk verwezen naar het forum, omdat daar de feedback voor de redactie hoort + een 0-moderatie op de reactie, omdat het (terecht) als offtopic beschouwd wordt.

Had ik dus hetzelfde gedaan, maar dan in een reactie onder het artikel, had het dus (voor mij) een averechts effect. Om dan vervolgens (in dit geval) in dit topic een aanvulling op het artikel krijg, dan denk ik echt dat de redacteur in kwestie echt wat info heeft vergeten te vermelden in het artikel en dan is de feedback alhier in dit topic in GR op zich dus wel de beste plek om het te melden. ;) Al blijft het gissen of Tweakers daar wat mee gaat doen.

[ Voor 26% gewijzigd door CH4OS op 03-09-2021 17:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Nou, daar doet tweakers.net al 10 jaar niets mee en ik ga nu verder mijn account in winterslaap zetten verder. Ik volg dit topic niet meer, want tweakers.net gaat niet veranderen en ik heb er verder niets meer mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Q schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:15:
Nou, daar doet tweakers.net al 10 jaar niets mee en ik ga nu verder mijn account in winterslaap zetten verder. Ik volg dit topic niet meer, want tweakers.net gaat niet veranderen en ik heb er verder niets meer mee.
Slaap ze! Ik laat de FP nu ook maar voor wat het is. Pricewatch, V&A en het forum zijn voor mij nog waardevol genoeg om het account niet te verwijderen. Maar het is na 5 a 6 draadjes nu wel duidelijk dat er niks meer gaat gebeuren.

Zelfs het taggen en actief meedenken, voorbeelden geven etc. wordt gewoon echt niks mee gedaan. Dan stop ik ook met commentaar geven op artikelen en waarde leveren in de FP reacties, het moet wel van 2 kanten komen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

@Yariva dank je wel.

Plus animo
Er is echter nog één ding wat ik wil delen. Er is denk ik geen andere plaats om dat te doen.
Ik ben eigenlijk best wel benieuwd naar hoe succesvol het plus project is geweest voor tweakers.

Op basis van publiek beschikbare data ben ik de tweakers.net site gaan scrapen met Selenium + python.
Ik doe niets 'illegaals', want de gegevens zijn zonder account opvraagbaar en wat ik doe zou met de hand kunnen + een excel sheet.

Ook heb ik een ratelimit ingevoerd om de site niet overdreven te hameren. Niet dat ik de site werkelijk pijn zou kunnen doen, maar ik wil het zo netjes mogelijk houden.

In totaal heb ik 55 recente nieuws artikelen (urls) van de site ge-wget + urls in een tekst file gestopt.

Daarna ben ik url voor url afgelopen, inclusief de extra comment pagina's per artikel. Ik heb ook alle comments meegenomen, inclusief de -1 comments. Het doel is om zoveel mogelijk users en hun account status bij elkaar te rapen.

Natuurlijk reageren dezelfde users meerdere keren, dus dat moet je filteren, wat ik heb gedaan. De lijst met gebruikers met/zonder badge is dus uniek per gebruiker.

Het bepalen of een tweaker een plus abonnee is, was eenvoudig omdat je via Selenium kunt bepalen of iemand zo'n badge icoontje heeft.

Dit is de uitkomst:

code:
1
Users:       2690 | badges:  290 | 10.78% | Commentcounter: 8266

Dus ongeveer 11% van de tweakers.net mensen die onder nieuwsartikelen een comment plaatst heeft een abonnement.

p.s. ik heb nog een keer zo'n scrape gedaan met 100 oudere artikelen uit augustus en de statistiek was vrijwel hetzelfde: ~11%.

De grote vraag is natuurlijk: wat betekent dat?

Is dat een succes voor tweakers.net of niet? Want er zijn vele malen meer 'lurkers': mensen die niet reageren. Van die lurkers zijn alleen de mensen met een account relevant want mensen zonder account kunnen geen abonnement hebben.

Ik beschouw de mensen die de behoefte voelen om comments te plaatsen wel als de meest betrokken gebruikers van de site. En onder die groep zie je dus een 11% conversie. Mijn vermoeden is dat mensen die niet reageren minder snel tot aanschaf zullen overgaan, maar harde onderbouwing heb ik helemaal niet.

Deze groep van 'betrokkenen' die ik nu zie zal in absolute zin slechts zo'n 1200 euro opleveren inclusief BTW dus dat is kruimels. :/

Echter, de 'silent majority' is waarschijnlijk een fors grotere groep. Ze zullen minder betrokken zijn en
een lagere conversie rate hebben, maar omdat de aantallen veel groter zullen zijn, vertegenwoordigt deze groep in absolute aantallen waarschijnlijk een groter aantal abonnees.

Dat mag ik hopen want om serieus omzet te draaien die ook een extra inkomstenbron oplevert op maandbasis vanuit plus, heeft tweakers.net vele duizenden abonnementen nodig.

Gezien het aantal FTEs op PLUS verwacht ik dat om die kosten er uit te halen + nog wat te verdienen, ze ergens tussen de 6000 tot 10000 abonnementen moeten afsluiten. Anders is de omzet te laag om echt mee te tellen ten opzichte van de andere inkomstenbronnen.

En het hele verhaal begon om de teruglopende advertentiekosten op zijn minst te compenseren.

Als iemand anders hier iets van vind, of hier gewoon gedachtes over heeft, vind ik wel interessant, aan de andere kant is het misschien wel een beetje een topic-kaap maar ik vind dit niet iets wat ik in een apart topic zou hoeven bespreken. :)

Ieder zo zijn hobby ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@Q Je weet hierdoor enkel alleen dat van de reacties onder artikelen 10% een abo heeft. Ik (als niet abo) reageer niet op elk artikel, maar enkel bij artikelen die ik überhaupt met interesse heb gelezen en dan nog reageer ik niet altijd.

Ik kan mij voorstellen dat ik daarin niet de enige ben (ook al heb ik geen abo meer, maar kan mij voorstellen dat dit ook geldt voor mensen die wel een abo hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:42:
@Q Je weet hierdoor enkel alleen dat van de reacties onder artikelen 10% een abo heeft. Ik (als niet abo) reageer niet op elk artikel, maar enkel bij artikelen die ik überhaupt met interesse heb gelezen en dan nog reageer ik niet altijd.

Ik kan mij voorstellen dat ik daarin niet de enige ben (ook al heb ik geen abo meer, maar kan mij voorstellen dat dit ook geldt voor mensen die wel een abo hebben).
Dat klopt, maar als jij slechts één keer hebt gereageerd bij slechts één van de 55 artikelen die ik heb uitgekamd, dan zit jij in mijn lijst (en inderdaad, je zit in mijn lijst als niet-abonnee ;) ) .

Edit: dus wat dat aangaat denk ik dat ik eigenlijk wel een redelijk beeld heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 04-09-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 16:37
@Q interessant onderzoekje (en bijzonder dat je gisteren riep je account op inactief te zetten, en je vandaag toch weer 55 (!!) nieuwsartikelen hebt zitten uitpluizen :+ ...maar dat ter zijde), maar zoals @Anoniem: 762777 ook al aanstipt, het enige wat je hebt bewezen is dat er minimaal 290 mensen een abonnement hebben.

Je aanname van 6.000 tot 10.000 abonnees nodig moeten hebben vind ik een vrij wilde gok, hoe ben je daarop gekomen? Weet je hoeveel mensen hoeveel uur voor hoeveel geld Plus-content produceren?

Verder valt en staat Plus natuurlijk niet op een paar maanden tijd. Het kan best zijn dat er inderdaad (ik pak maar even een getal) 10.000 abonnees nodig zijn om quitte te spelen, en dat dat in het eerste jaar, of zelfs jaren, nog niet gehaald is. Maar dat betekent nog niet dat Plus gefaald is.

Zolang er meer abonnees bijkomen, dan eraf gaan (en je kosten ook niet harder stijgen dan dat), ga je uiteindelijk quitte spelen en daarna zelfs winst maken. En met een lang genoege adem kan je alles goedmaken.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Hahn schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:29:
@Q interessant onderzoekje (en bijzonder dat je gisteren riep je account op inactief te zetten, en je vandaag toch weer 55 (!!) nieuwsartikelen hebt zitten uitpluizen :+ ...maar dat ter zijde), maar zoals @Anoniem: 762777 ook al aanstipt, het enige wat je hebt bewezen is dat er minimaal 290 mensen een abonnement hebben.
You got me ;) (Python deed het werk voor me... ;) )

Ik denk dat ik heb bewezen dat 11% van de mensen die comment onder nieuwsartikelen een abonnement heeft. Of je daar iets uit kunt concluderen is natuurlijk de vraag.

In absolute zin heb ik van die groep vastgesteld dat dit in absolute zin 290 abonnementen zijn, maar ik kan niet bepalen hoeveel % deze 290 abonnementen zijn van het totaal aantal abonnementen.

Dan zou je weten wat de totale omzet is van PLUS, maar dat weet ik nu niet, ik kan alleen gissen.
Je aanname van 6.000 tot 10.000 abonnees nodig moeten hebben vind ik een vrij wilde gok, hoe ben je daarop gekomen? Weet je hoeveel mensen hoeveel uur voor hoeveel geld Plus-content produceren?
Mijn gedachte is eigenlijk simpel. Op de bedrijfsgrootte (FTE) van een tweakers.net moet je tonnen omzet draaien per jaar om een significante bijdrage te leveren aan de omzet. Dat is dus het doel van Plus, om de teruglopende advertentie inkomsten te compenseren.

Ik denk dat we hooguit kunnen speculeren over een bandbreedte. Het makkelijkste is om naar een omzet per maand te kijken denk ik.

Slechts één full-time 40 uur FTE zal al qua kosten/overhead op rond de 8K zitten en dat alleen al is ~2600 abonnementen met de BTW er afgehaald (3 euro genomen).

Dan verdien je niets, dan haal je nog niet eens je opstartkosten, de ontwikkelkosten en de maanden aan gemiste omzet door uitstel van Plus er uit.

Dus dan ga je al heel snel richting zeg ~4K aan abonnementen om iets van geld te verdienen. Maar dat is 12K per maand of 140K per jaar en dat is slechts 2.3% van de totale geschatte omzet. Als die omzet veel hoger is, is het aandeel dus nog veel lager.

Dit puur voor de openheid van mijn gedachtengang voel je vrij om er kritisch op te zijn. :)
Verder valt en staat Plus natuurlijk niet op een paar maanden tijd. Het kan best zijn dat er inderdaad (ik pak maar even een getal) 10.000 abonnees nodig zijn om quitte te spelen, en dat dat in het eerste jaar, of zelfs jaren, nog niet gehaald is. Maar dat betekent nog niet dat Plus gefaald is.
Lastig, ik meen ergens gelezen hebben dat er wel heel erg veel accounts zijn, maar dat er slechts 30K actieve accounts zijn. Dat zou betekenen dat met 11% daarvan er slechts een markt van ~3300 users zijn, dus een omzet van ~ 10K per maand of 120K per jaar. :X

Die 30K kan echt totaal uit mijn duim gezogen zijn of een hallucinatie maar zelfs als het een dubbel aantal zal zijn, dan zit er nog niet enorm veel vlees aan de botten, denk ik.
Zolang er meer abonnees bijkomen, dan eraf gaan (en je kosten ook niet harder stijgen dan dat), ga je uiteindelijk quitte spelen en daarna zelfs winst maken. En met een lang genoege adem kan je alles goedmaken.
Ik denk dat het zeker een verhaal van de lange adem wordt, maar als ik zo een beetje ga rekenen op de achterkant van een bierviltje dan vrees ik zelf dat het best wel spannend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 01-06 16:37
Q schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:53:
[...]

You got me ;)

Ik denk dat ik heb bewezen dat 11% van de mensen die comment onder nieuwsartikelen een abonnement heeft. Of je daar iets uit kunt concluderen is natuurlijk de vraag.
Ten eerste vind ik 'x% van de mensen die commenten hebben een abonnement' iets heel arbitrairs, want wat weet je daaraan? Er is hoogstwaarschijnlijk een nog véél grotere groep die nooit reageert onder nieuwsberichten. Ik bijvoorbeeld zit al 20 jaar op Tweakers, ben qua forum zeer actief, maar ik post vrijwel nooit onder nieuwsberichten.

Ten tweede: dat heb je niet bewezen. Je hebt bewezen dat, in de 55 artikelen die je hebt bekeken, er van de commenters er 290 mensen een abonnement hebben. En dat is deze keer 11% van het totaal, op moment van schrijven. Leuk, weet je verder niks aan. Pak de komende 10 artikelen en check die, en dan heeft misschien opeens maar 5% een abonnement. Of misschien wel 30%. Die 11% waar je mee zwaait kan je weinig tot niks mee (ik zou zeggen, niks).
[...]

Dan verdien je niets, dan haal je nog niet eens je opstartkosten, de ontwikkelkosten en de maanden aan gemiste omzet door uitstel van Plus er uit.

Dus dan ga je al heel snel richting zeg ~4K aan abonnementen om iets van geld te verdienen. Maar dat is 12K per maand of 140K per jaar en dat is slechts 2.3% van de totale geschatte omzet. Als die omzet veel hoger is, is het aandeel dus nog veel lager.

Dit puur voor de openheid van mijn gedachtengang voel je vrij om er kritisch op te zijn. :)
We weten niet wat het plan van Tweakers is, misschien is het allemaal onderdeel van het plan dat er pas over 2 jaar quitte gespeeld wordt, en is men nu alleen maar begonnen met investeren in een (voor hun) betere toekomst.

Waar wil je heen met dit soort berekeningen? Je weet niet wat het plan is, je weet niet wat de kosten zijn, je weet niet hoeveel abonnees er zijn, dus het is gok op gok op gok.
[...]

Lastig, ik meen ergens gelezen hebben dat er wel heel erg veel accounts zijn, maar dat er slechts 30K actieve accounts zijn. Dat zou betekenen dat met 11% daarvan er slechts een markt van ~3300 users zijn, dus een omzet van ~ 10K per maand of 120K per jaar. :X
Wat wordt gezien als 'actieve account'? Moet je dan gepost hebben? Of de site ingelogd bezocht hebben in de laatste week? Maand? Jaar? Er zullen vast ook mensen zijn die niet 'actief' zijn, maar toch een abonnement hebben. Die sluit je nu helemaal uit.
[...]

Ik denk dat het zeker een verhaal van de lange adem wordt, maar als ik zo een beetje ga rekenen op de achterkant van een bierviltje dan vrees ik zelf dat het best wel spannend wordt.
Want Plus moet binnen nu en 3 weken gouden eieren leggen, want anders is het game over? Of waarom denk je dat?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Hahn schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:05:
[...]

Ten eerste vind ik 'x% van de mensen die commenten hebben een abonnement' iets heel arbitrairs, want wat weet je daaraan? Er is hoogstwaarschijnlijk een nog véél grotere groep die nooit reageert onder nieuwsberichten. Ik bijvoorbeeld zit al 20 jaar op Tweakers, ben qua forum zeer actief, maar ik post vrijwel nooit onder nieuwsberichten.
Dat benoem ik ook als onzekerheid toch?
Ten tweede: dat heb je niet bewezen. Je hebt bewezen dat, in de 55 artikelen die je hebt bekeken, er van de commenters er 290 mensen een abonnement hebben. En dat is deze keer 11% van het totaal. Leuk, weet je verder niks aan. Pak de komende 10 artikelen en check die, en dan heeft misschien opeens maar 5% een abonnement. Of misschien wel 30%. Die 11% waar je mee zwaait kan je weinig tot niks mee (ik zou zeggen, niks).
Ik heb ook nog 100 artikelen uit augustus genomen en daar zag ik dezelfde verhouding...
Ik denk dat de conversie rate redelijk klopt.

Let wel: de conversie rate onder mensen met een abonnement die ook in die periode één reactie hebben gepost bij één van de 100 artikelen.
We weten niet wat het plan van Tweakers is, misschien is het allemaal onderdeel van het plan dat er pas over 2 jaar quitte gespeeld wordt, en is men nu alleen maar begonnen met investeren in een (voor hun) betere toekomst.
Dat is naar mijn herinnering zelfs zo aangekondigd: het is een lange-termijn investering.
Waar wil je heen met dit soort berekeningen? Je weet niet wat het plan is, je weet niet wat de kosten zijn, je weet niet hoeveel abonnees er zijn, dus het is gok op gok op gok.
Er zijn zeker heel veel aannames, maar een redacteur heeft een kostprijs per maand en dat zegt wel iets over de ondergrens van het aantal abonnees wat je moet hebben om op zijn minst geen verlies te draaien.

En ik denk zelf dat er zeker 1 a 2 volledige FTEs aan mensuren op PLUS zitten. Dus je kunt zeker wel een bandbreedte van een ondergrens bepalen.
Wat wordt gezien als 'actieve account'? Moet je dan gepost hebben? Of de site ingelogd bezocht? Er zullen vast ook aardig wat mensen zijn die niet 'actief' zijn, maar toch een abonnement hebben. Die sluit je nu voor de lol helemaal uit.
Een actief account is een account waar in 'recent' nog op is ingelogd. Een account dat ooit eens is aangemaakt om bij helpdesk GoT aan te kloppen om dan nooit meer te gebruiken is niet relevant.

Mensen die een account hebben maar niet reageren: die zie ik met mijn 'onderzoekje' zeker niet. Maar dat heb ik van begin af aan ook aangegeven.

Edit: ik verwacht dat deze mensen minder fanantiek betrokken zijn bij tweakers.net en dat hier de conversie factor lager zal zijn dan 11%. Stel nu dat dit 5% is van 60K abonnementen die gemiddeld ex btw 3 euro zijn, dan kom ik op 3K abonnementen en dat is dus nog rond de 9K per maand.

Als de conversie rate onder de niet-commenters gelijk zou zijn, dat zou een stuk beter zijn voor tweakers, want dan komen we op zijn minst aan de ~20k deze groep en dan wordt het al een stuk positiever.
Want Plus moet binnen nu en 3 weken gouden eieren leggen, want anders is het game over? Of waarom denk je dat?
Op basis van mijn grove inschatting met heel veel slagen om de arm, vraag ik me af of PLUS lange-termijn werkelijk levensvatbaar is vanuit business perspectief.

[ Voor 7% gewijzigd door Q op 04-09-2021 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:00

jdh009

FP ProMod
Houd je er ook rekening mee dat de abonnees hun badges uit kunnen zetten?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

jdh009 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:17:
Houd je er ook rekening mee dat de abonnees hun badges uit kunnen zetten?
Nee, dat doe ik niet. :)

Dat is een fair punt: maar dan mag je een schatting maken hoeveel % van de abonnees de badge uitzet. Het is natuurlijk een letterlijke badge / virtue signalen dus wat zullen we eens schatten: 1%?

10% dan? :?

Mijn inschatting is dat dit natuurlijk de nauwkeurigheid beinvloed, maar mijn inschatting is dat het niet substantiële impact heeft.

Ik denk dat pas een verdubbeling of meer van de getallen écht positief voor Tweakers.net zal uitpakken.

[ Voor 51% gewijzigd door Q op 04-09-2021 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:39:
[...]

Nee, dat doe ik niet. :)

Dat is een fair punt: maar dan mag je een schatting maken hoeveel % van de abonnees de badge uitzet. Het is natuurlijk een letterlijke badge / virtue signalen dus wat zullen we eens schatten: 1%?

10% dan? :?

Mijn inschatting is dat dit natuurlijk de nauwkeurigheid beinvloed, maar mijn inschatting is dat het niet substantiële impact heeft.

Ik denk dat pas een verdubbeling of meer van de getallen écht positief voor Tweakers.net zal uitpakken.
Toen ik abonnee was, had ik in elk geval mijn badge uit staan. :) Denk dat er wel meer zijn die dat doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:23:
[...]
Toen ik abonnee was, had ik in elk geval mijn badge uit staan. :) Denk dat er wel meer zijn die dat doen. :)
Dat deed ik ook, dus ik had het moeten weten ;)

Maar serieus, misschien dat mensen dit verhaaltje niet zo boeien hoor, maar ik denk dat het wel of geen badge tonen eigenlijk het verhaal niet noemenswaardig veranderd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-06 17:42
Topics met deze strekking zijn niet uniek, zie bijvoorbeeld:

- Waar ligt nu de focus of het interessegebied van Tweakers?
- Tweakers.net is niet meer wat het geweest is....
- CPU, GPU en PSU reviews

Ik denk dan ook niet dat dit topic iets teweeg gaat brengen. Deze zal hoogstens fungeren als klaagmuur, eigenlijk zonde van ieders tijd. Ik kan je wel (uit ervaring) aanraden communities te zoeken die meer gemeen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 16:14
WK100 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 23:04:
Topics met deze strekking zijn niet uniek, zie bijvoorbeeld:

- Waar ligt nu de focus of het interessegebied van Tweakers?
- Tweakers.net is niet meer wat het geweest is....
- CPU, GPU en PSU reviews

Ik denk dan ook niet dat dit topic iets teweeg gaat brengen. Deze zal hoogstens fungeren als klaagmuur, eigenlijk zonde van ieders tijd. Ik kan je wel (uit ervaring) aanraden communities te zoeken die meer gemeen hebben.
Mee eens, maar ooit zal de redactie moeten reageren.. helaas blijft het vooral bij ontwijkende statements en "We gaan het bespreken" zonder iets van opvolging.

Ik vind het vooral amusant: "We gaan terug naar de kern" -> "We plaatsen hetzelfde niveau artikels als voor de AD lezer is gemaakt, en we hopen dat mensen maar links clicken"

En ik snap het wel, want daar zit het geld. En DPG moet winst maken, Sites zijn er immers om geld te verdienen. Als DPG (of andere uitgever) ziet dat een site verlies maakt? Dan is er een grote kans dat het geyeet wordt, of het moet nog ander nut hebben.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• de-cvd
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-05 15:18
Vandaag al 3 artikelen over auto's, waarvan 2 van Mercedes. Is dit niet wat teveel van het goede? Er staat ook niets bijzonders in de artikelen, lijkt wel een opssoming van een persbericht. Kun je de site niet beter tweacars gaan noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:24
Ik snap de vraag wel...

Dit is gegroeit vanuit Tesla...maar wat ga je dan wel posten en wat niet.

Persoonlijk vind ik Tesla interessant, Tesla manifisteert zich ook meer als een computer op wielen, en in alles zie je die filosofie terug. Minimalistisch, veel via de telefoon of het grote scherm. Geen poespas voor de rest en de software word in hoog tempo verder ontwikkeld.

De traditionelere merken vind ik minder interessant. De software ontwikkeling ligt lager, de auto's zien er traditioneler uit, etc etc. Ik hoef echt niet te weten van elke nieuwe Mercedes of nieuwe Audi..

Nieuwe accu technologie is dan wel weer interessant..

Maar waar trek je de grens? Eerder was het vooral Tesla nieuws en was het commentaar waarom de rest niet? Nu komt de rest er ook bij en is het teveel auto (op zich mee eens).

Zou fijn zijn als je nieuws zou kunnen filteren op onderwerp...en ik in mijn profielsettings kan aangeven welke onderwerpen ik interessant vind en welke niet.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
de-cvd schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:50:
Vandaag al 3 artikelen over auto's, waarvan 2 van Mercedes. Is dit niet wat teveel van het goede? Er staat ook niets bijzonders in de artikelen, lijkt wel een opssoming van een persbericht. Kun je de site niet beter tweacars gaan noemen?
Bespaar je voortaan de moeite, ondanks dat ik het helemaal met je eens ben. De (hoofd)redactie vind het blijkbaar meer dan prima om standaard persberichtjes over te schrijven van de zoveelste middelmatige elektrische auto en reageert hier ook bijna niet meer op in dit subforum. Kom op alsof 419 kilometer (theoretische) range zo heel spannend is.

Vroeger stond er "Wij stellen technologie op de proef" op de site en in m'n titelbalk. Snap wel dat dat er nu niet meer staat.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 06-09-2021 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

RodeStabilo schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:07:
Vroeger stond er "Wij stellen technologie op de proef" op de site en in m'n titelbalk. Snap wel dat dat er nu niet meer staat.
Ik zie het nog steeds:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJfn8IPpCwHCJvhR7wUcASkOHu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zDlxTzRLSEMO5n8QYTLsvRvB.png?f=user_large

Waarschijnlijk vinden ze dat ze deze titel mogen dragen omdat de hardware info mensen nog wel eens een doorwrochten technische review schrijven. Terwijl dat denk ik maar 1%-5% van de content is.

Vaak zijn die artikelen ten opzichte van de rest van de wereld ook schromelijk laat en gegeven het gemak waarmee mensen ook hun informatie elders op het internet kunnen vinden, misschien vaak wel gewoon niet meer zo relevant. Maar zolang die artikelen genoeg kliks opleveren kabbelt dat we door denk ik.

Overigens gaf Wout ook al toe dat dit verhaaltje ook totaal niet meer de scope dekt waar tweakers.net mee bezig is, maar dat terzijde.

[ Voor 27% gewijzigd door Q op 06-09-2021 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Q schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:27:
[...]

Ik zie het nog steeds:
Oh ja, nou door al die branchevervagende artikelen kom ik maar weinig op de FP, maar inderdaad. Mea culpa . :P
Nou ja, daar is sowieso al genoeg op aan te merken. De redactie zou zich meer moeten richten op *echte* journalistiek, ze zijn daar groot genoeg voor, dan dit soort opvulling.

[ Voor 31% gewijzigd door RodeStabilo op 06-09-2021 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:27:
Overigens gaf Wout ook al toe dat dit verhaaltje ook totaal niet meer de scope dekt waar tweakers.net mee bezig is, maar dat terzijde.
Zaken updaten/bijhouden is nooit Tweakers' sterkste punt geweest. Ik ben meerdere jaren bezig geweest om diverse FAQs op het forum bijgewerkt te krijgen, maar nooit gelukt. Uiteindelijk aangeboden zelf een index te maken welke FAQs dan outdated zijn, maar bedacht me later dat ik daar eigenlijk geen zin meer in had. Simpelweg omdat ik het werk van een ander die er normaal betaald voor krijgt, gratis zit te doen en er uiteindelijk toch niets mee gedaan wordt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 17:59
De laatste 4 nieuwsberichten vertellen mij dat het geen tech site meer is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnx-1mTJ0nL1hZWvYRjotPxTwKY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Gl9qIIiN4Tfl8yVgjJZOusN0.png?f=user_large

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Vijf van de (op moment van schrijven) negen artikelen van vandaag hebben inderdaad weinig van doen met Tweakers als techsite en maken van Tweakers momenteel vooral een 'vertaalde persberichten website'.

Maar ja, alles met een stekker (of waar een stekker in kan) kan tegenwoordig aandacht krijgen op Tweakers.

[ Voor 23% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2021 13:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 31-05 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De IAA Frankfurt begint morgen en dat zorgt vandaag voor veel nieuws over elektrische auto's.

Het aantal reacties op de artikelen bewijst dat er interesses is bij onze doelgroep.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• pumpidumpi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:04
Femme schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:29:
Het aantal reacties op de artikelen bewijst dat er interesses is bij onze doelgroep.
Of de doelgroep veranderd omdat dit soort 'nieuws' er staat? Maak dan alsjeblieft een optie om auto-nieuws weg te filteren.
Natuurlijk vind de 'gemiddelde' tweaker auto's leuk, dat snap ik ook wel. Maar deze zelfde tweakers vinden nog heel veel andere dingen ook leuk en daar zul je ook veel reacties op krijgen...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
De IAA Frankfurt begint morgen en dat zorgt vandaag voor veel nieuws over elektrische auto's.

Maar nogmaals, wat is de relatie met tech in deze artikelen? Dat de interesse er is vanuit anderen is leuk en aardig, maar desondanks zijn het voor nu vooral artikelen voor de views 'want er is interesse en de producten werken met een stekker'.

Ik kom dan weer even terug op de slogan: 'Tweakers stelt technologie op de proef'. Hoe is een persbericht vertalen en herpubliceren technologie op de proef stellen? Waar eerder ook gesproken is over 'terug naar de kern' is verder ook geen sprake. Bij reviews e.d. hoef je het eigenlijk ook niet echt te verwachten.

Begrijp mij niet verkeerd, ik snap best dat er technologie in EV's zit en vind het dan ook zeker niet raar dat dergelijke artikelen op een site als Tweakers verschijnen. Maar wat mij (en velen met mij) wel opvalt, is dat het (technische) niveau van weleer ver te zoeken is en tegenwoordig niet verder gaat dan het vertalen van een persbericht en dat is gewoon erg spijtig en jammer om te zien. Ik kan mij niet voorstellen dat dat jou (als oprichter van Tweakers) niet is opgevallen, dat de berichten inhoudelijk gezien veranderd zijn.

Dit soort rare artikelen begint intussen wel de hoofdmood te worden, onder het mom van 'de reacties laten zien dat er wel degelijk interesse is en dus publiceren we'. Maar aan de andere kant; er wordt ook niet wat beters gepubliceerd. Zou dat wel gebeuren, zullen daar ook vele reacties op komen. Dus zeggen dat artikelen geplaatst worden omdat er veel reacties op komen vanuit de community, is eigenlijk een drogreden. Op elk artikel dat geplaatst wordt, komen immers reacties en is er (volgens jouw redenering) dus interesse. Beetje het kip of ei verhaal, dit.

In dat op zicht heeft een ander artikel van vandaag meer technische meerwaarde in het artikel zitten. nieuws: Segway introduceert robotgrasmaaier die werkt op basis van gps. Weliswaar ook een persbericht en iets uit een wat aparte hoek misschien, maar zelfs dit artikel laat meer techniek zien dan die van de automerken (en waarvan ik nog steeds vind dat ze op deze manier beter op een site als autoblog kunnen dan op Tweakers).

Waar Automerk X artikelen vooral van het kaliber 'Er komt een EV auto, genaamd Y, en dit zijn de specs'. Als men meer kan vertellen over een elektrische grasmaaier en auto-artikelen niet verder gaan dan het oplepelen van specificaties van persberichten, dan sla je toch wel een plank behoorlijk mis, in my opinion. Ik ben benieuwd waarom de kant-en-klare computers dan nooit aandacht op de FP krijgen, ook daar is het makkelijk scoren en hoef je alleen maar de specificaties en prijs van op te lepelen, net als met de auto artikelen gebeurd.

Je hoeft ook niet een one-stop-article-shop te worden omdat de doelgroep er interesses voor heeft. Ik ben ook zeer geïnteresseerd in autosport en de techniek en ontwikkelingen daarachter, maar daarover lees ik niet(s) op Tweakers. Natuurlijk, het is er niet (en de submit die ik ervoor deed ook niets vruchtbaars werd), maar elders is het er wel en waarschijnlijk uitgebreider dan Tweakers ooit zal kunnen.

En als laatste: het artikel op autoblog over de Mercedes EQE is uitgebreider, met meer info en media er in dan het artikel op Tweakers, dus waarom zou ik per se dit moeten vernemen op een site als Tweakers, die niet eens alle informatie in het artikel heeft? Omdat er interesse is, omdat erop gereageerd wordt door de userbase? Lijkt mij juist dat je publiceert om views (en click-outs) te krijgen, niet om de userbase te pleasen 'omdat er interesse is via de reacties'.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 06-09-2021 15:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 17:18

Aantal reacties is nou niet echt een peilmethode om te zeggen dat er interesse is. Neem een gemiddelde .plan waar er gesproken werdt over de geintroduceerde plus artikelen of de cookiewall, daar staan niet veel comments in omdat mensen er geintereseerd in zijn.

Daarnaast op de gestelde stelling "Is tweakers nog wel een computer / IT tech site" ? Nee helemaal niet meer. Of tenminste de frontpage niet., de kennis en inhoud zit in het forum. Ik merk steeds meer dat ik artikelen op tweakers steeds meer skim i.p.v. te lezen aangezien het toch een vertaling van het persbericht is.

[ Voor 22% gewijzigd door Senaxx op 06-09-2021 16:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-05 16:51
Omdat iedereen een auto heeft? Als je nu een artikel over COVID maatregelen schrijft of een ander onderwerp waar veel mensen dagelijks mee te maken hebt kan ik je garanderen dat je lachend een zelfde aantal reacties trekt/uitlokt.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Sjah, aantal reacties is leuk. Aantal inhoudelijke (direct gerelateerd tot het artikel) is iets zinniger. En scrollend door de genoemde artikelen lijken maar weinig reacties iets toe te voegen. Gaat al snel over een ander merk of elektrisch rijden in het algemeen.

Zeg dan gewoon dat de clicks bepalend zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 06-09-2021 18:09 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Sorry maar het is weer zo'n dooddoener van de discussie. Erg jammer weer.

Plaats dan maar artikeltjes met soft-core porno, moet je eens kijken hoeveel clicks en comments dat oplevert. Heeft ook niks met techniek te maken. Dat zou dan ook bewijzen dat de community daar wel meer van zou lusten.

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 06-09-2021 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Yariva schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:39:
Sorry maar het is weer zo'n dooddoener van de discussie. Erg jammer weer.
Meer clicks, meer beter toch?
Plaats dan maar artikeltjes met soft-core porno, moet je eens kijken hoeveel clicks en comments dat oplevert. Heeft ook niks met techniek te maken. Dat zou dan ook bewijzen dat de community daar wel meer van zou lusten.
Ik denk dat je genoeg interessante artikelen kan schrijven over de techniek achter "adult entertainment", over hoe dat soort bedrijven worstelen met betaalproviders, maar ook hoe ze hun servers ingericht hebben, maar misschien ook wel dingen als de beveiligingen en technieken achter app-controlled speelgoed.

Gaat zowaar wat over tech, en zal clicks genoeg krijgen.

Hell, wat dacht je van een "review" van die laatste dingen, waarbij er gekeken wordt naar privacy en beveiliging van die dingen. Da's vrij, eh, diepgaand :+

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yariva

Yariva

Power to the people!

RobinHood schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:29:
[...]
Meer clicks, meer beter toch?

[...]

Ik denk dat je genoeg interessante artikelen kan schrijven over de techniek achter "adult entertainment", over hoe dat soort bedrijven worstelen met betaalproviders, maar ook hoe ze hun servers ingericht hebben, maar misschien ook wel dingen als de beveiligingen en technieken achter app-controlled speelgoed.

Gaat zowaar wat over tech, en zal clicks genoeg krijgen.

Hell, wat dacht je van een "review" van die laatste dingen, waarbij er gekeken wordt naar privacy en beveiliging van die dingen. Da's vrij, eh, diepgaand :+
Maar hierin geef ik je ook compleet gelijk. Lol je maakt mij nu al enthousiast :P Maar klakkeloos iets overnemen, zoals Chaos ook eerder noemt is het artikel op Autoweek technischer dan hier op Tweakers. Dan kan je wel afvragen wat het hier doet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Yariva schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:31:
[...]

Maar hierin geef ik je ook compleet gelijk. Lol je maakt mij nu al enthousiast :P
Zullen ze zelfs vrij uniek mee zijn, dit is niet iets wat je zomaar terugvind op Youtube kanalen, maar ik zie het ook niet echt tegenkomen op internationale websites, het zit toch wat in het verdomhoekje.
Maar klakkeloos iets overnemen, zoals Chaos ook eerder noemt is het artikel op Autoweek technischer dan hier op Tweakers. Dan kan je wel afvragen wat het hier doet.
Clicks genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

- Verwijderd - please ignore.

[ Voor 98% gewijzigd door Q op 06-09-2021 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
RobinHood schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:33:
Zullen ze zelfs vrij uniek mee zijn, dit is niet iets wat je zomaar terugvind op Youtube kanalen, maar ik zie het ook niet echt tegenkomen op internationale websites, het zit toch wat in het verdomhoekje.
Offtopic, maar het zal je verbazen hoeveel te vinden is over de diverse speeltjes. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

CH4OS schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:35:
[...]
Offtopic, maar het zal je verbazen hoeveel te vinden is over de diverse speeltjes. ;)
Dat weet ik wel, maar vanuit deze hoek is het toch wat anders dan "door dit ding kan ik iemand van zijn brommer spuiten"

Een wat meer technische benadering ben ik in ieder geval nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:39

Fiber

Beaches are for storming.

RobinHood schreef op maandag 6 september 2021 @ 20:36:
[...]

Dat weet ik wel, maar vanuit deze hoek is het toch wat anders dan "door dit ding kan ik iemand van zijn brommer spuiten"

Een wat meer technische benadering ben ik in ieder geval nog niet tegengekomen.
Vanuit deze hoek wordt het waarschijnlijk een slecht vertaald persbericht als er weer eens een nieuw 'speeltje' uit is... :Y)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:28
Tweakers en dan met name het forum is in mijn beleving al langer niet uitsluitend een IT (gerelateerde) community meer, maar veel breder dan dat. Ik ging er altijd vanuit dat 70%+ wel een IT achtergrond of link daarmee heeft, maar inmiddels is de kans dat je een IT'er tegenkomt hooguit nog 10%.

De vraag is of dat erg is. Helemaal ver-FOK't is GoT nog niet, maar je ziet al steeds vaker het niveau richting Reddit en NuJIJ afdalen. Volgens mij is dat online gewoon een algemene trend. Een schilder of vrachtwagenchaffeur kan natuurlijk net zoveel interesse hebben in tech als een IT'er, we hebben niet het alleenrecht. Consequentie is wel dat je vaker dezelfde vragen voorbij ziet komen van medeforummers die niet een technische achtergrond hebben en misschien ook wat minder geneigd/vaardig in zijn om daar zelf onderzoek naar te doen (Tweakers vinden en een topic aanmaken valt dan al in de categorie 'uitgebreid onderzoek doen').

Volgens mij is dit iets waar iedere community tegenaan loopt, waarbij de originele leden (waar ik mezelf niet onder schaar) langzaam het niveau ontstijgen, terwijl de populariteit van een platform juist een shift de andere kant op veroorzaakt. Ik zie er geen problemen in zo lang mensen zelf nog een beetje onderzoek/input/bijdrage leveren en 'normaal' met elkaar communiceren. In bepaalde topics kun je dat al niet meer verwachten en op de homepage zou ik dat ook niet meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@Ypuh Ik wil ook zeker niet pretenderen dat Tweakers daar alleen recht op heeft oid, iedereen is wat dat betreft ook gewoon welkom natuurlijk. Het gaat mij er meer om, dat het in de artikelen op de FP ver te zoeken is en dat dat steeds meer wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:28
De voorpagina is er gewoon voor de clicks lijkt mij (ik lees het nooit). Net als dat je geen krant kunt runnen zonder voetbalnieuws. Het Financieel Dagblad ontkomt er ook niet aan om aandacht aan de GP van Zandvoort te besteden.

Verder deel ik je mening, groter is niet automatisch beter. Een kleinere community met gelijkgestemden is vaak interessanter voor de groep die er aan deelneemt. Zodra commercieel belang de overhand neemt... (overigens wil ik niet stellen dat Tweakers 'verpest' is).

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 06-09-2021 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

Ypuh schreef op maandag 6 september 2021 @ 21:03:
De voorpagina is er gewoon voor de clicks lijkt mij (ik lees het nooit). Net als dat je geen krant kunt runnen zonder voetbalnieuws. Het Financieel Dagblad ontkomt er ook niet aan om aandacht aan de GP van Zandvoort te besteden.

Verder deel ik je mening, groter is niet automatisch beter. Een kleinere community met gelijkgestemden is vaak interessanter voor de groep die er aan deelneemt. Zodra commercieel belang de overhand neemt... (overigens wil ik niet stellen dat Tweakers 'verpest' is).
De diversiteit van het nieuws is deels ook bedoeld om mensen bij de site te houden, zodat ze niet ergens anders hun heil gaan zoeken. Het nieuws hoeft helemaal niet zo 'goed' behandeld te worden als een site die er in gespecialiseerd is. Als het maar net(aan) voldoende is zodat mensen - die van nature toch lui zijn - geen aandrang voelen om weg te klikken van tweakers.net.

Voor iedereen die hier klaagt geldt: tweakers.net is niet meer de site voor jou. Klagen heeft geen zin want tweakers.net haar strategie is op haar manier zeker succesvol. Het Telegraaf vs. NRC verhaal. Beiden hebben hun plaats.

Even rechtstreeks vanaf de DPG site:
Tweakers.net is de grootste tech site van de Benelux en al ruim 21 jaar de meest toonaangevende titel op het gebied van consumentenelektronica en technologie, waaronder bijvoorbeeld: smartphones, automotive, security en games.
Het spijt me @CH4OS maar aangezien het soort nieuws waar jij tegen ageert letterlijk als voorbeeld content wordt genoemd in de salespitch, dan weet je wel hoe laat het is :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op maandag 6 september 2021 @ 22:38:
Het spijt me @CH4OS maar aangezien het soort nieuws waar jij tegen ageert letterlijk als voorbeeld content wordt genoemd in de salespitch, dan weet je wel hoe laat het is :+
Nou ja, het is niet dat ik automotive wil zien verdwijnen van de site. Maar dergelijke artikelen missen (technische) diepgang.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Eigenlijk schrik ik hier wel enigszins van, waar is IT gebleven en het deel voor (semi)Pro IT? Wil Tweakers.net dit helemaal aan de kant zetten en daarmee kennis en kunde echt verloren laten gaan?
Tweakers.net is de grootste tech site van de Benelux en al ruim 21 jaar de meest toonaangevende titel op het gebied van consumentenelektronica en technologie, waaronder bijvoorbeeld: smartphones, automotive, security en games.
Eigenlijk merk ik het al langer zeker de laatste paar jaar, collega's nemen Tweakers professioneel gezien niet meer serieus en dan doel ik niet op een IT club van een bedrijf, ik werk al ruim 20 jaar in de detacering dus ik zit regelmatig ergens anders (dat herinnert mij er aan dat ik volgens mij in een ander topic ook nog moet reageren). Het is geen site/forum meer waar je ingewikkelde zaken gaat opzoeken of bespreken het is meer de çonsumentenbond' geworden en niet meer (semi)pro en enthousiasten, ook als moderator merk ik het.

Persoonlijk heb ik tot recent best wel een periode gehad al helemaal niet meer op artikelen van de frontpage te willen reageren. De 'ontwetende' leken zeg maar lopen flink te minnen, ondanks dat jij reageert wat volledig on topic en juist is, maar niet populair. Daarnaast kan mij het overgrote deel van de artikelen ook al helemaal niet meer boeien. De meeste artikelen lees ik niet eens meer volledig. Ik pak de kop en lees de reactie, nu kun je daar nog de meeste informatie weg halen, totdat echt alle kennis weg is gelopen...

[ Voor 19% gewijzigd door _Dune_ op 06-09-2021 23:55 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:34

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Ik mis wel berichtgeving over de F1 op de frontpage. Is toch ook automotive? En gezien het aantal reacties op het forum leeft het ook heel erg bij de doelgroep.

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
RedFox schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:53:
Ik mis wel berichtgeving over de F1 op de frontpage. Is toch ook automotive? En gezien het aantal reacties op het forum leeft het ook heel erg bij de doelgroep.
Ik had een submit gedaan van de WEC die per een bepaald jaar over wil op volledig herbruikte of herbruikbare brandstof. Zou je zeggen dat het ook erg interessant voor is, was ook zo goed als een hapklaar persbericht, maar is nooit een artikel van gekomen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Q

Q

_Dune_ schreef op maandag 6 september 2021 @ 23:11:
Eigenlijk schrik ik hier wel enigszins van, waar is IT gebleven en het deel voor (semi)Pro IT? Wil Tweakers.net dit helemaal aan de kant zetten en daarmee kennis en kunde echt verloren laten gaan?
Die kennis en kunde is 10+ jaar geleden al het raam uitgevlogen.

Ergens zit er in mijn hoofd dat er naast de artikelen over RAID en overclocken ook nog wel eens vak-inhoudelijk over ICT werd geschreven. Mogelijk verbeeld ik me dat. Maar IT Pro kennis is niet aanwezig op de redactie, die zouden daar niet over kunnen schrijven.

De redactie is gericht op consumenten electronica.

Maar eigenlijk boeit mij dat helemaal niet (meer). Ik koop één keer in de zoveel jaar een nieuwe iPhone dus al die artikelen over het zoveelste goedkope android toestelletje van 50 cent is gewoon niet aan mij besteed.

Ik ben zelf zeker een techliefhebber, maar niet conform de definitie van wat tweakers.net meent wat een techliefhebber is.

Ik ben een techliefhebber in de zin van dat ik om kwaliteit geef. Goede kwaliteit producten. Goede kwaliteit achtergrond artikelen.

Ik ben zeker geen techliefhebber in de zin van dat ik alles maar over alle tech en gadgets wil lezen: kwantiteit, tijdsopvulling.

Dat laatste is echter de doelgroep van tweakers.net. Met andere woorden: ik ben het in ieder geval zeker niet.
Eigenlijk merk ik het al langer zeker de laatste paar jaar, collega's nemen Tweakers professioneel gezien niet meer serieus en dan doel ik niet op een IT club van een bedrijf, ik werk al ruim 20 jaar in de detacering dus ik zit regelmatig ergens anders (dat herinnert mij er aan dat ik volgens mij in een ander topic ook nog moet reageren). Het is geen site/forum meer waar je ingewikkelde zaken gaat opzoeken of bespreken het is meer de çonsumentenbond' geworden en niet meer (semi)pro en enthousiasten, ook als moderator merk ik het.
Volgens mij ben jij ook moderator in het enige stukje van het forum waar ik nog kwam: storage / opslagtechnologie. Maar dat vind ik ook een stille dode boel geworden. Misschien is het vooral mijn brein dat een stille dode boel is geworden, ik kan het altijd mishebben, maar dat is een beetje mijn indruk.
Persoonlijk heb ik tot recent best wel een periode gehad al helemaal niet meer op artikelen van de frontpage te willen reageren. De 'ontwetende' leken zeg maar lopen flink te minnen, ondanks dat jij reageert wat volledig on topic en juist is, maar niet populair. Daarnaast kan mij het overgrote deel van de artikelen ook al helemaal niet meer boeien. De meeste artikelen lees ik niet eens meer volledig. Ik pak de kop en lees de reactie, nu kun je daar nog de meeste informatie weg halen, totdat echt alle kennis weg is gelopen...
Het ziekelijke meningmodden wat al tien jaar een serieus probleem is wordt totaal gebagatelliseerd door betrokkenen, die ontkennen dat het een serieus probleem is wat aangepakt zou moeten worden. Ondanks dat veel mensen het in verschillende topics hebben benoemd.

Pak een topic waarvan je weet dat het wat controverse kan hebben en je ziet de +2/+3 en evenveel -1 moderaties op één post bij de vleet. Absurd dat dit wordt toegelaten.

Tja, slechte aandacht is ook aandacht. Zolang het maar clicks oplevert. F*** de kwaliteit van de comments en de frontpage :/

Die hele commentsectie zou beter gesloten kunnen worden, ware het niet dat het tevens ook de Q/A sectie is van Tweakers.net. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 00:51:
Het ziekelijke meningmodden wat al tien jaar een serieus probleem is wordt totaal gebagatelliseerd door betrokkenen, die ontkennen dat het een serieus probleem is wat aangepakt zou moeten worden. Ondanks dat veel mensen het in verschillende topics hebben benoemd.
Het probleem is vooral dat tegenwoordig gemodereerd wordt op emotie. Niet op inhoud, waar het huidige moderatiesysteem wel op ingericht is. Elke poging tot verbeter brengt alleen discussie, maar niemand wil het probleem daadwerkelijk aanpakken of oplossen, behalve de community, maar die kan niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 01:07:
[...]
Het probleem is vooral dat tegenwoordig gemodereerd wordt op emotie. Niet op inhoud, waar het huidige moderatiesysteem wel op ingericht is. Elke poging tot verbeter brengt alleen discussie, maar niemand wil het probleem daadwerkelijk aanpakken of oplossen, behalve de community, maar die kan niets.
Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dat de direct betrokken mensen er gewoon geen belang bij hebben om het te fixen. Of dat het fixen van het moderatie systeem als een soort gezichtsverlies wordt ervaren, omdat ze dan moeten toegeven dat het dus niet goed werkt.

Maar een andere verklaring voor de huidige stand van zaken heb ik zelf niet. Ook al draag je 100 voorbeelden aan, het wordt gewoon volledig genegeerd. :/

Maar okee, ik geef toe dat dit een out-of-scope rant is. Maar alles bij elkaar schetst dat geen mooi plaatje.

[ Voor 6% gewijzigd door Q op 07-09-2021 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:50:
Ik zeg niet dat het zo is, maar ik denk dat de direct betrokken mensen er gewoon geen belang bij hebben om het te fixen. Of dat het fixen van het moderatie systeem als een soort gezichtsverlies wordt ervaren, omdat ze dan moeten toegeven dat het dus niet goed werkt.
Men is het ermee eens dat het niet goed werkt, maar men is ook van mening dat de huidige werkmethode het beste is. Maar in de praktijk wordt het veel meer vechten tegen de bierkaai, er wordt steeds meer op emotie gemodereerd. ;)
Maar een andere verklaring voor de huidige stand van zaken heb ik zelf niet. Ook al draag je 100 voorbeelden aan, het wordt gewoon volledig genegeerd. :/
Yep, spijtig om een website/community zo af te zien glijden, truth be told.
Maar okee, ik geef toe dat dit een out-of-scope rant is. Maar alles bij elkaar schetst dat geen mooi plaatje.
Ik kan het alleen maar met je eens zijn en er aan toevoegen dat dit intussen ook al jaren aan de gang is. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Okay het gaat dus om de clicks en dan is de inhoud bijzaak. Dan heeft deze discussie niet heel veel zin meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
RodeStabilo schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:21:
Okay het gaat dus om de clicks en dan is de inhoud bijzaak. Dan heeft deze discussie niet heel veel zin meer.
Ik denk vooral dat de absentie van de juiste crewleden in dit topic en dat wij hier wel gewoon door posten en doen zorgen dat er vanuit de community wat aannames worden gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
De clicks zijn zeker niet leidend. Geloof me, als die leidend zouden zijn, zou de frontpage er heel anders uitzien. Met onze koppen proberen we lezers ook een goede indruk te geven van het nieuwsfeit. Het zijn zoveel mogelijk feitelijke, actieve zinnen met relatief veel informatie (anders dan clickbait). Je kunt daardoor de nieuwslijst scannen, negeren wat je niks lijkt en lezen wat je interessant lijkt.

Een filteroptie voor onderwerpen is vaker ter sprake gekomen (bij de opkomst van de smartphone toen daar veel nieuws over was bijvoorbeeld). Maar voor automotive lijkt me dat niet veel toevoegen. We brengen maar een selectie van het EV-nieuws, de highlights, voornamelijk gericht op tech. Dat doen we niet zozeer voor de clicks, al speelt natuurlijk zeker mee dat er veel interesse is onder onze lezers. Er vinden veel technische ontwikkelingen plaats en er is veel innovatie rond die categorie. Er komt steeds meer elektronica en techniek rond vervoer. Daar proberen we op in te haken.

Wat betreft de kritiek met betrekking tot overschrijven van persberichten: nieuws is bedoeld om lezers op de hoogte te stellen. Vaak heeft een nieuwsfeit betrekking op informatie uit een persbericht. Als redactie proberen we daar de marketingbullshit en andere onzin uit te filteren, te destilleren wat werkelijk het nieuws is, aan te vullen met verdere informatie en onduidelijkheden te verhelderen. Dat doen we al jaren en jaren voor tal van onderwerpscategorieën, niet alleen automotive. De ene keer gaan we dieper in op onderwerpen, als ons dat nodig lijkt, de andere keer lijkt het ons voldoende sec het nieuws te brengen (zoals vaak bij productaankondigingen met specs)

Bij Plus is het streven dieper in te gaan op nieuwsfeiten, trends, ontwikkelingen, technieken, enzovoorts. Om meer dan voorheen het nieuws aan te vullen en lezers te informeren.

De discussie lijkt soms wat door elkaar te lopen. Ik krijg de indruk dat sommigen automotive niks te vinden voor Tweakers, anderen wel maar dat we die onderwerpen niet goed behandelen en weer anderen vinden überhaupt dat nieuws te oppervlakkig is of de onderwerpskeuze niet goed. Het helpt mij dan om specifieke voorbeelden te krijgen. Welke artikelen bij andere media (of van vroeger op Tweakers) vind je wel goed en waarom? Dan kan ik een indruk krijgen wat er beter kan en waarom, anders dan op basis van individuele voorkeuren. Ik vind het voorbeeld van Autoblog persoonlijk niet zo sterk tbh. Ik zie daar heel veel foto's en ik denk voor Tweakers wat te popijopi taalgebruik met de nodige uitroeptekens. Meer relevante informatie zie ik ook niet direct, of het moet om interieur/bagageruimte e.d. gaan? Maar dat lijkt me ook niets voor een Tweakers-bericht.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is informatie die ICT'ers momenteel missen. Ik heb hier vaker oproepen voor gedaan, maar de rode draad was toen dat bijvoorbeeld devvers en systeembeheerder hun informatie vooral van fora, blogs en aggregators zoals Hackernews en social media halen, waardoor het in die zin om minder hard nieuws gaat, maar ik ben benieuwd naar verdere inzichten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Olaf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:13:
Een filteroptie voor onderwerpen is vaker ter sprake gekomen (bij de opkomst van de smartphone toen daar veel nieuws over was bijvoorbeeld). Maar voor automotive lijkt me dat niet veel toevoegen. We brengen maar een selectie van het EV-nieuws, de highlights, voornamelijk gericht op tech. Dat doen we niet zozeer voor de clicks, al speelt natuurlijk zeker mee dat er veel interesse is onder onze lezers. Er vinden veel technische ontwikkelingen plaats en er is veel innovatie rond die categorie. Er komt steeds meer elektronica en techniek rond vervoer. Daar proberen we op in te haken.
Bedankt voor de wat uitgebreidere reactie! Het grootste deel van de berichten van gisteren gaan over EV's, waarbij eigenlijk ook best wat info mistte, terwijl Autoweek die info wel gaf.
Wat betreft de kritiek met betrekking tot overschrijven van persberichten: nieuws is bedoeld om lezers op de hoogte te stellen. Vaak heeft een nieuwsfeit betrekking op informatie uit een persbericht. Als redactie proberen we daar de marketingbullshit en andere onzin uit te filteren, te destilleren wat werkelijk het nieuws is, aan te vullen met verdere informatie en onduidelijkheden te verhelderen. Dat doen we al jaren en jaren voor tal van onderwerpscategorieën, niet alleen automotive. De ene keer gaan we dieper in op onderwerpen, als ons dat nodig lijkt, de andere keer lijkt het ons voldoende sec het nieuws te brengen (zoals vaak bij productaankondigingen met specs).
Terwijl nog geen jaar geleden is aangegeven dat de redactie wat vaker de diepte in zou gaan en dat in de praktijk eigenlijk gewoon niet gebeurd. Dus dit is wel een beetje tegenstrijdig met wat er een jaar geleden is gezegd toen de HWI en T.net redacties samengevoegd werden. Ook is er nog maar een selectie van redacteuren dat nieuws post, andere redacteuren zie ik helaas niets meer van.
Bij Plus is het streven dieper in te gaan op nieuwsfeiten, trends, ontwikkelingen, technieken, enzovoorts. Om meer dan voorheen het nieuws aan te vullen en lezers te informeren.
Alleen als redacteuren kennis ontberen, is het lastig om met Plus artikelen kwalitatief gezien content te maken dat ook echt iets toevoegt.
De discussie lijkt soms wat door elkaar te lopen. Ik krijg de indruk dat sommigen automotive niks te vinden voor Tweakers, anderen wel maar dat we die onderwerpen niet goed behandelen en weer anderen vinden überhaupt dat nieuws te oppervlakkig is of de onderwerpskeuze niet goed. Het helpt mij dan om specifieke voorbeelden te krijgen. Welke artikelen bij andere media (of van vroeger op Tweakers) vind je wel goed en waarom? Dan kan ik een indruk krijgen wat er beter kan en waarom, anders dan op basis van individuele voorkeuren. Ik vind het voorbeeld van Autoblog persoonlijk niet zo sterk tbh. Ik zie daar heel veel foto's en ik denk voor Tweakers wat te popijopi taalgebruik met de nodige uitroeptekens. Meer relevante informatie zie ik ook niet direct, of het moet om interieur/bagageruimte e.d. gaan? Maar dat lijkt me ook niets voor een Tweakers-bericht.
Frappant dat je het een slecht voorbeeld vind. Het artikel geeft meer info dan het artikel wat Tweakers erover geschreven heeft en heeft als extra nog wat extra foto's. Het lijkt mij dat als je al een artikel over een nieuwe EV publiceert, zo volledig mogelijk wilt zijn. In dat licht zie ik niet waarom je het ene wel dan kan weg laten en het andere niet.

Als een andere website vollediger is, wat is dan het nut van het plaatsen of het lezen van een dergelijk artikel voor de gebruiker? In dat licht zou je kunnen afvragen voor wie de artikelen geschreven worden en elke info zij willen. Met dit topic zie je in elk geval voorbeelden te over waarvan gezegd wordt dat het technische(re) raakvlak mist. Bij de EV-artikelen lijkt het er in elk geval op dat een EV slechts een stekker hoeft te hebben waar stroom door kan en dan al aandacht verdiend. Maar wat een EV bijvoorbeeld bijzonder maakt mist compleet, waardoor het gewoon leest als een slecht overgenomen persbericht.

Wat denk ik ook wel een ding kan zijn is de kennis van de redacteur. Doordat daar vaak kennis mist, is het ook best lastig om wat diepgang in een artikel te krijgen. Ook heb ik sterk het gevoel dat er ook niet wordt geprobeerd om bepaalde info die voor een site als Tweakers wel handig kan zijn, maar bijvoorbeeld niet in een persbericht staat, niet opgevraagd wordt bij de fabrikant. Als die informatie er niet is, of men die niet wilt geven, is dat eigenlijk al een rode vlag of een dergelijk artikel dan wel op Tweakers moet komen of niet.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is informatie die ICT'ers momenteel missen. Ik heb hier vaker oproepen voor gedaan, maar de rode draad was toen dat bijvoorbeeld devvers en systeembeheerder hun informatie vooral van fora, blogs en aggregators zoals Hackernews en social media halen, waardoor het in die zin om minder hard nieuws gaat, maar ik ben benieuwd naar verdere inzichten.
Ik mag hopen dat als er geroepen wordt dat Tweakers 'terug naar de kern wilt' en 'technologie op de proef stelt', dat er best duidelijk is waar jullie heen willen en welke informatie daarbij hoort. Volgens mij zijn er door dit topic heen voldoende nieuwsartikelen gegeven waar kwalitatief gezien in elk geval van te zeggen valt dat het gewoon het overnemen van het persbericht is geweest met nauwelijks toegevoegde waarde voor Tweakers.

Een bericht dat Mercedes met een nieuwe EV komt is leuk, maar om dat bericht direct over te nemen is dan ook een beetje gek. Wat is de informatie die je zelf in een dergelijk bericht zou willen zetten of zou missen? Ik zou zeggen, neem de gegeven voorbeelden even door, wellicht dat je dan een beeld krijgt wat er aan stokt. Het voelt een beetje alsof jullie niet zelf kunnen bedenken wat artikelen voor Tweakers interessant maakt, iets waarvoor jullie juist aangenomen zijn, lijkt me? Verwacht van mij in elk geval niet dat ik al het werk compleet ga voorkauwen. Dat heb ik door de jaren heen inmiddels best vaak gedaan (omtrent andere zaken) waar uiteindelijk niets mee gedaan is, dus zie niet waarom ik iets dergelijks nu wederom zou proberen, het spijt me zeer. Ik pas er voor om eea uiteindelijk genegeerd te zien worden, alsof de info het ene oor in en het andere oor er weer uit gaat, nog voordat er iets mee gedaan is.

[ Voor 10% gewijzigd door CH4OS op 07-09-2021 19:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

Olaf schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 16:13:

Wat betreft de kritiek met betrekking tot overschrijven van persberichten: nieuws is bedoeld om lezers op de hoogte te stellen. Vaak heeft een nieuwsfeit betrekking op informatie uit een persbericht. Als redactie proberen we daar de marketingbullshit en andere onzin uit te filteren, te destilleren wat werkelijk het nieuws is, aan te vullen met verdere informatie en onduidelijkheden te verhelderen. Dat doen we al jaren en jaren voor tal van onderwerpscategorieën, niet alleen automotive. De ene keer gaan we dieper in op onderwerpen, als ons dat nodig lijkt, de andere keer lijkt het ons voldoende sec het nieuws te brengen (zoals vaak bij productaankondigingen met specs)
Ik heb persoonlijk teveel artikelen gezien die zo weinig context gaven dat een van de comments mij past deed begrijpen waarom dit nieuwswaardig zou zijn of überhaupt relevant.

Te vaak heb ik gezien dat als je het artikel leest je meteen een aantal obvious vragen hebt die niet worden behandeld door de redacteur. Soms biedt de Q/A sectie nog uitkomst maar vaak is het ook wel gewoon wegklikken, het zal wel.
De discussie lijkt soms wat door elkaar te lopen. Ik krijg de indruk dat sommigen automotive niks te vinden voor Tweakers, anderen wel maar dat we die onderwerpen niet goed behandelen en weer anderen vinden überhaupt dat nieuws te oppervlakkig is of de onderwerpskeuze niet goed. Het helpt mij dan om specifieke voorbeelden te krijgen. Welke artikelen bij andere media (of van vroeger op Tweakers) vind je wel goed en waarom? Dan kan ik een indruk krijgen wat er beter kan en waarom, anders dan op basis van individuele voorkeuren.
Tja, wat ik werkelijk denk als ik dit lees: zet die klagers maar weer aan het werk, dan zijn ze weer zoet :)

Ik zeg niet dat het een unfair verzoek is, maar het is natuurlijk ook een mooie zet om - indien mensen die links niet kunnen of willen (hoop werk) leveren, de discussie daarmee gewoon dood te slaan.

Je kunt mijn feedback terug vinden in het gesloten plus-topic. Zoek maar op mijn username. Ik heb best wat artikelen bekritiseerd om er iets mee te kunnen denk ik. Nooit wat op gehoord natuurlijk destijds.

Wat mij betreft mis ik een Q/A proces bij de redactie, waarbij voordat een artikel gepubliceert wordt ook echt wordt gechecked of obvious vragen die worden opgeroepen ook beantwoord worden en op zijn minst worden benoemd.

Als je om kwaliteit zou geven, zou er al zoveel zijn wat je zelf gewoon kan doen door eens te gaan zitten en dat op te schrijven en een paar punten als kwaliteits toets in een checklist hanteren voordat er gepubliceerd mag worden. Misschien wel door een collega, die het even checked.

Als zoiets al wordt gedaan, misschien is het dan een goed punt om dat wat scherper te monitoren/evalueren, zo sprak de stuurman aan wal ;)
Op dit moment denk ik dat Tweakers.net voor zichzelf gewoon een heel duidelijke keuze heeft gemaakt welke richting ze op wilt. Op dit moment zie ik ook geen plaats meer voor dit soort nieuws, het zou enorm uit de toon vallen.

Die verstopte IT PRO site zou beter gewoon opgeruimt kunnen worden denk ik ook wat dat betreft. Of krijgen jullie daar nog meer hits op dan alleen de search crawlers?

Inderdaad vinden we het nieuws nu via andere sites, zo simpel is het wel. En vaak is het ook meer gewoon een blogpost of een artikel en niet zozeer 'nieuws'. Overigens is er nog wel genoeg te melden over ontwikkelingen in de cloud, op het gebied van software, hardware, services, net zoals je dat zou doen met consumenten spul, maar dat botst gewoon met elkaar.

In die zin is de klacht van mijn kant over het gebrek aan ICT onderwerpen ook inmiddels voor Tweakers.net iets waar ze mogelijk ook niets meer mee kan. That ship has sailed.

Maar dat maakt voor mij de site ook vrijwel irrelevant qua nieuws. Ben ik dan wel de doelgroep, nee is een prima antwoord.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 07-09-2021 20:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
@Olaf Een voorbeeld kan ik geven. Er was onlangs een artikel over een bedrijf dat bi-directionele autoladers gaat verkopen. Uiteindelijk kwam via een reactie (in dit topic nota bene!) wat meer verduidelijking waarom het wel een Tweakers waardig artikel is. Zoiets had gewoon in het artikel zelf moeten staan, aangezien niet iedereen even veel knowhow heeft over een scala aan onderwerpen. Wellicht is een achtergrond artikel over dat soort dingen en andere noviteiten wellicht interessant!

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 08-09-2021 01:15 ]

• Q

Q

Dit Plus artikel (wat ik niet meer mag lezen) gaat over een niet-consumenten onderwerp. Ik heb nog even in de kapotte search naar oudere plus artikelen gekeken en dit onderwerp valt redelijk uit de toon.

In positieve zin, moet ik zeggen, ook al wordt Evil Corp genoemd ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 09-09-2021 16:22 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:20:
Dit Plus artikel (wat ik niet meer mag lezen) gaat over een niet-consumenten onderwerp. Ik heb nog even in de kapotte search naar oudere plus artikelen gekeken en dit onderwerp valt redelijk uit de toon.

In positieve zin, moet ik zeggen, ook al wordt Evil Corp genoemd ;)
Euh, wat is 'Dit Plus artikel' dan precies? :P Het bericht dat je vindt met de kapotte search?

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 09-09-2021 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:33:
[...]
Euh, wat is 'Dit Plus artikel' dan precies? :P Het bericht dat je vindt met de kapotte search?
*fixed* :X

Edit: wat ik wel zie is dat dit artikel al sinds 's ochtends vroeg op de website staat en slechts 16 reacties heeft. In die zin is dat misschien een bevestiging dat professionele ICT artikelen ook niet meer bij de huidige doelgroep passen. :/

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 09-09-2021 17:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HKLM_
Q schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:29:
[...]

*fixed* :X

Edit: wat ik wel zie is dat dit artikel al sinds 's ochtends vroeg op de website staat en slechts 16 reacties heeft. In die zin is dat misschien een bevestiging dat professionele ICT artikelen ook niet meer bij de huidige doelgroep passen. :/
Het lijk mij een heel interessant artikel (zeker als IT,r) allen lees ik uit principe geen plus artikelen :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35

MeNTaL_TO

The future is not set

HKLM_ schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 06:25:
[...]

Het lijk mij een heel interessant artikel (zeker als IT,r) allen lees ik uit principe geen plus artikelen :+
Zou graag een tussen oplossing willen, niet het plus artikel willen lezen, maar wel de reacties.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
HKLM_ schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 06:25:
[...]

Precies dit, vooral omdat ik dit soort artikelen juist als echte tweakers-artikelen zie en ze daarom niet plus zouden moeten zijn.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:16:
Zou graag een tussen oplossing willen, niet het plus artikel willen lezen, maar wel de reacties.
Ik denk dat het juist wat vreemd is om de reacties te lezen, zonder verdere context.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zonder voorgaande posts te lezen

ik GOT / T.net al sinds de start .. tja toen @Femme nog de boel beheerde/bezat was het meer high-tech en vrij cutting edge veel dingen zijn ook hier heftige (wereld) voorlopende zaken geweest zoals case-modding koeling en overclocking.

De frontpage posts waren leuk om te lezen / veel technische achtergrond info enzv . en natuurlijk had je rand zaken zoals politiek en andere "lieve mona" achtige zaken alhoewel men relatief "hard" was en je verwees naar een ander forum

maar men was meer "in de core" bezig met HW / software het was immers een opbloeiende en zeer intressante tijd.

Als je ~25 jaar later kijkt (ik ben geen vrouw datums boeien me niet zo) is er zoveel op het gebied verandert van de computer technologie .

en YouTube: Het huis van de toekomst met Chriet Titulaer is gewoon erg passe

Eigenlijk is rond de tijd dat Windows Vista uitkwam de boel verandert.. dat was de laatste grote "dit is afschuwelijk" die je las op tweakers.

Anno nu

T.net is zekers nog een plek waar dingen gebeuren "van het gas af geregeld door t.net" is een feit. en zeker veel zaken die op techniek vlak zeker intressant zijn. Maar zoals het Gas-voorbeeld het is niet beperkt tot "desktop/servers" immers er speelt veel meer bij de tweaker van toen . en de 20 jarige is niet zo bezig met een soldeerbout & dremel .. en waarom zouden ze immers welke winst is te behalen ?

kortom T.net mag best een restyling/rebranding voor de "tweaker" anno nu met bijbehorende nieuwe definities opzetten, het samen gaan met hardware.info voor reviews is geen onverstandige stap geweest.

meeste zaken in IT land zijn weinig echte innovaties .. immers gooi er genoeg juiste cpu/gpu oid tegen het "probleem" aan en de boel is opgelost.. net zoals de gevleugelde uitspraak "there is an app for that"

ik ben het deels eens met.
tweakduke schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:57:
Een Tweaker kan evengoed geïnteresseerd zijn in het 'tweaken' van zijn huis, auto en geïnteresseerd zijn in de techniek. Het is vooral begonnen met het tweaken van de pc, maar Tweakers is ondertussen veel meer.

Puur software / hardware en netwerken klinkt mooi, maar dan wordt er een hoop input van de community gesneuveld.
voordat er zaken sneuvelen (wat in hoofdlijnen een strak plan lijkt) ben ik die slappe-was posts ook wel beu
maar een huiskamer al dan niet zichtbaar voor de doorsnee tweaker .. mag best blijven

Als we "huis" of een ander onderwerp als tweaker waardig zijn c.q. bestempelen zou ik graag op de frontpage de innovaties lezen (het vuur aanwakkeren) voordat je op GOT richt.

Ondere andere de "huis" tweakers met gas/isolatie of domotica lijkt mij 1 van de mogelijke nieuwe zaken
soft/hardware neem je dan automagisch mee

kortom @CH4OS goeie vraag .. en TLDR het is inderdaad tijd voor een make-over

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbierut4
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-05 12:00
@CH4OS ik heb alleen de laatste paar pagina's gelezen dus excuses als deze vraag in herhaling valt.

Maar jij geeft hier aan dat IT Pro content valt onder "onzin zaken".

Gaat dit dan alleen onder het verstopte knopje IT Pro? Of waarom valt dat volgens jou onder onzin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Robbierut4 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 23:21:
@CH4OS ik heb alleen de laatste paar pagina's gelezen dus excuses als deze vraag in herhaling valt.

Maar jij geeft hier aan dat IT Pro content valt onder "onzin zaken".

Gaat dit dan alleen onder het verstopte knopje IT Pro? Of waarom valt dat volgens jou onder onzin?
De IT Pro artikelen las ik op een gegeven moment meer als advertorials dan echt nieuwsartikelen.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• HKLM_
Nu is tweakers helemaal een autowebsite als we zelfs auto reviews gaan krijgen.. waarom?

video: Technisch vernuft van de Tesla Model Y - Betere Model 3 met hoger prij...

Wat heeft dit met tweakers te maken en waarom moet dit hier?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:35

MeNTaL_TO

The future is not set

HKLM_ schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 07:37:
Nu is tweakers helemaal een autowebsite als we zelfs auto reviews gaan krijgen.. waarom?

video: Technisch vernuft van de Tesla Model Y - Betere Model 3 met hoger prij...

Wat heeft dit met tweakers te maken en waarom moet dit hier?
Autoweek is ook van DPG. Vermoed dat je straks ook verwijzingen ga krijgen van reviews op andere DPG sites.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.