Al meer dan 10+ jaar niet meer. Deze site
heet nog tweakers.net maar is al lang niet meer gericht op de
klassieke tweaker.
Tweakers.net is
niet voor
tweakers maar voor
techliefhebbers.
Een duidelijke definitie van "techliefhebbers" kan ik niet vinden, maar misschien is deze quote van WoutF wel helder:
Het nieuwsaanbod is inderdaad breed, maar dat is niet met de bedoeling mainstreamgebruikers naar Tweakers te krijgen. We volgen daarin voor een groot deel ook de community. Er wordt op het forum meer over non-tech gepost dan over tech, en waar het over technologie gaat, is dat ook enorm breed. We krijgen dagelijks tientallen nieuwstips binnen via de submitfunctie, waarin we die spreiding ook zien. Dat betekent niet dat we lukraak alles maar oppakken; de hele dag door discussieert ons nieuwsteam over de nieuwskeuzes en waarom we dingen wel of niet moeten brengen. Wekelijks evalueren we dat ook, door te kijken wat goed en slecht gelezen is, maar we kijken bijvoorbeeld ook naar onder welke berichten interessante discussies zijn onstaan. Want zoals jullie zelf ook aangeven zijn die discussies van grote waarde.
Let op de terminologie: de
mainstreamgebruiker is eigenlijk gewoon een techn00b die geen intrinsieke interesse heeft in technologie. Ze kunnen de technologie amper aan en voor hun is technologie louter een gebruiksmiddel.
Alle communicatie was heel erg geredeneerd vanuit Tweakers.net want ik denk dat niemand iets hier gaf om deze groep mensen en zich hier ook mee verbonden voelt als tweaker. Maar Tweakers.net had wel features gemaakt om de site laagdrempeliger te maken voor deze groep mensen. Daar is ze mee gestopt, maar niemand van ons zal dat wat boeien. Waarom ze dat communiceren is niet helder voor mij, want het doet mij niets.
Waar het natuurlijk om gaat is de content en
alleen de content vanuit 'ons' perspectief. En daar zie je dus dat Tweakers.net werkt met het concept van de
techliefhebber.
Nogmaals, ik heb nooit een hele duidelijke definitie gezien van het door tweakers.net bedachte concept van de techliefhebber, maar mijn indruk is dat deze definitie wel klopt:
Een techliefhebber is breed en intrinsiek geïnteresseerd in techologie maar heeft minder interesse in de details en hoe het onderwater werkt. Een grof globaal beeld is genoeg. De illusie van begrip is goed genoeg.
Een klassieke tweaker is in mijn ogen iemand die vaak een onderwerp écht wil doorgronden en begrijpen. Die heeft vaak ook de 'bagage' om dat te kunnen.
Tweakers.net focust wel op de techliefhebber en niet op de klassieke tweaker. Ik begrijp heel goed waarom, want het soort content wat een tweaker wil is duurder om te produceren en levert minder op omdat de groep geïnteresseerden kleiner is.
Bovendien denk ik dat wij ook wel zien dat de kennis en ervaring op de onderwerpen er ook niet (meer) is dus ze kunnen in mijn ogen misschien wel die tweaker ook niet meer bedienen.
Dat was ook het hele "Premium debacle" waar veel mensen vol ongeloof naar het label "Premium" keken nadat ze de 'premium content' hadden gelezen. Wat uiteindelijk de motivatie echt is geweest zullen we nooit weten maar Tweakers.net werd gedwongen om voor de nieuwe naam "Plus" te kiezen.
Want dat is het product: nog meer van het zelfde, alleen nog wat meer content. Meer
kwantiteit.
Vanuit het perspectief van Tweakers.net is uiteindelijk in mijn ogen dit de echte defnitie van een techliefhebber:
Een techliefhebber is breed en intrinsiek geïnteresseerd in techologie en is bereid om te betalen voor extra content.
Uiteindelijk is het verhaal dus erg simpel: je mag het nieuws skippen wat je niet boeit en verder zal het wel. Voor mijzelf geldt dat ik de meeste informatie elders haal.
Wat denk ik voor velen hier zo jammer is - waar ik persoonlijk niet meer om geef - is dat het lastig is om elders de combinatie van technieuws + discussie in de comments aan te gaan, ook nog eens in NL. Dus wat dat betreft heb je weinig tot geen keuze, als dat je ding is.
Om het circeltje met het welbekende (gesloten) Plus-topic rond te maken: een minderheid van klagers zoekt
kwaliteit maar Tweakers.net focussed al jaren op
kwantiteit.
Daarvan kun je niet inherent zeggen of dat goed of fout is, maar het is maar net wat je zelf zoekt.
WoutF heeft toegang tot de cijfers en die laat zien dat de klagers in dit topic over dit specifieke onderwerp eigenlijk gewoon irrelevant zijn.
[
Voor 4% gewijzigd door
Q op 26-07-2021 16:25
]