Is Tweakers nog wel een computer / IT tech site?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:
  • 38.814 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
CH4OS schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Hoe is in dit licht een mogelijk juridische uitspraak van een rechter (het voorbeeld uit mijn topic start) überhaupt te rijmen met technologie dan? :? Wat is de techniek hier in? En hoe is dit voorbeeld een 'technologische ontwikkeling'? :?
In het voorbeeld dat je noemt hadden we beter kunnen wachten op de definitieve uitspraak en de rol van de software kunnen benadrukken om de link met tech te leggen. En als die link er onvoldoende is, moeten we ook tot de conclusie kunnen komen dat een onderwerp wellicht niet geschikt is voor Tweakers.

We voeren op de redactie dagelijks discussies over onderwerpen die al dan niet geschikt zijn voor onze doelgroep. Neem het Blizzard-artikel van vandaag. Ook daarin is er wellicht geen directe relatie met tech, maar Blizzard is wel de maker van games die traditiegetrouw een grote schare fans op Tweakers hebben. En dit soort berichten lees je vaker over gamebedrijven. Met die context is het imho toch nieuwswaardig voor Tweakers. Er kwamen ook meerdere submits over binnen, al zegt dat op zichzelf ook niet veel natuurlijk.

We hebben de neiging sec het nieuws te brengen, maar wellicht moeten we wat vaker ruimte bieden voor de context en duiding, zeker bij onderwerpen die als twijfelgevallen te bestempelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Olaf schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:27:
In het voorbeeld dat je noemt hadden we beter kunnen wachten op de definitieve uitspraak en de rol van de software kunnen benadrukken om de link met tech te leggen. En als die link er onvoldoende is, moeten we ook tot de conclusie kunnen komen dat een onderwerp wellicht niet geschikt is voor Tweakers.

We voeren op de redactie dagelijks discussies over onderwerpen die al dan niet geschikt zijn voor onze doelgroep. Neem het Blizzard-artikel van vandaag. Ook daarin is er wellicht geen directe relatie met tech, maar Blizzard is wel de maker van games die traditiegetrouw een grote schare fans op Tweakers hebben. En dit soort berichten lees je vaker over gamebedrijven. Met die context is het imho toch nieuwswaardig voor Tweakers. Er kwamen ook meerdere submits over binnen, al zegt dat op zichzelf ook niet veel natuurlijk.

We hebben de neiging sec het nieuws te brengen, maar wellicht moeten we wat vaker ruimte bieden voor de context en duiding, zeker bij onderwerpen die als twijfelgevallen te bestempelen zijn.
Het door mij genoemde Mercedes artikel Is anders idem als de dieselgate uitspraak.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-06 13:41
Dat dit nog niet genoemd is hier op de site vind ik ook opvallend: Groot aantal websites van onder meer banken, kranten en NS onbereikbaar

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Tweakers hweft natuurlijk een iets kleinere redactie dan de nos of nu.nl. Nos pushed het ook pas 5 min geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 1271350 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:24:
Tweakers hweft natuurlijk een iets kleinere redactie dan de nos of nu.nl. Nos pushed het ook pas 5 min geleden.
Dit lijkt mij prima nieuws wat de hele DPG groep met elkaar kan delen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1271350

Nu.nl heeft natuurlijk redacteuren 24h.. Tweakers zal het toch vooral 9-5 zijn, met af en toe nieuws in de avond.. Maar van Tweakers verwacht ik niet gelijk zulke snelheid. Dpg delen klinkt leuk.. Maar het zijn waarschijnlijk nog grotendeels wigen eilandjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:58
Als ze alles zouden delen, dan had tweakers ook plat gelegen net als het ad en nu.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Downtime is geen nieuws, dat is al een paar keer voorbij gekomen. Hooguit uitzonderlijke zaken zijn technieuws.

Deze kan morgen het nieuws wel halen als er wat meer duiding is. Maar anders, hou dat op nu.nl alsjeblieft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou is het niet een wereldramp; maar sorry, dit kan gewoon niet, iemand heeft misschien dan wel OT gereageerd, schijnbaar vinden vele, zoals je ziet in de scores die gegeven zijn, dat behoorlijk belangrijk. In tegenstelling tot alleen de "break met, doe ff hier, snoeren jullie de reactie naar een 0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R2bZv8tw62HDV8FAXqHL45s-ouo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jof2y0lRcphaSIsFdyaJeuXK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-05 12:37
Eens, dit is gewoon censuur. Als de Tweakers community dit ongewenst had gevonden was dit bericht wel naar 0 of -1 gemodereerd maar in plaats daarvan is dit bericht door de community ruimschoots op +2 gezet. Ik begrijp dat dat voor de redactie niet het soort bericht is dat ze willen, maar dit soort acties komen het begrip over de richting en keuzes van Tweakers absoluut niet ten goede….

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brinkiewestland
Als het echt censuur was dan kan je het helemaal niet meer lezen. Nu staat het er nog

Volgens mij regelt de redactie niet de moderatie maar de gebruikers/ admin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Brinkiewestland schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 21:10:
Als het echt censuur was dan kan je het helemaal niet meer lezen. Nu staat het er nog

Volgens mij regelt de redactie niet de moderatie maar de gebruikers/ admin
Dit, inderdaad. En scores worden uitgedeeld op basis van https://tweakers.net/info/faq/karma/#tab:1-2. Dat is geen zwart-wit, maar stelt wel grenzen aan wat redelijkerwijs aan een reactie gegeven kan worden qua score.

Eventuele discussie over het systeem of foutgemodereerde reacties mag trouwens verder in Frontpagemoderatie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 18:08
Roel_1983 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:18:
Kijk anders eens naar de actieve topicslist van het forum, dan heb je je antwoord wel denk ik.

Ik zie daar op moment van schrijven topics over auto's, bier, keukens, wielrennen, voetallen, krachtsport, kamperen, BBQ, Covid, hardlopen, kruipruimtes, nieuwbouw woningen, jeugdzorg en lego.

En daartussen dan nog een paar tech gerelateerde topics.
Het publiek is nou eenmaal veranderd.
Dat klopt, en dat is ook expliciet wat de redactie wil.
In de landelijke -geprinte- dagbladen, staat reclame voor Tweakers.
Wat je daaruit kan opmaken is dat ze graag het (gemiddeld) niet-tech-savvy publiek willen aanspreken.
Er wordt dus bewust gestuurd op een verdunning van de techneuten; dit zal je in de nieuwsartikelen en het forum terug zien.

Ik moet eerlijk zeggen; ik kom al jaren niet meer op het forum.
Teveel subforums, teveel VIVA.
Niet leuk meer om even te bladeren, om wat nuttigs op te steken.
"Vroeger" was het overzichtelijk. Een stuk of 12 subforums die eenvoudig de pc-tech opdeelde in logische blokken.
En 1 subforum voor algemeen. Waar het dan ging over hoe je je pc in je auto moest vervoeren voor een LAN party, of welke gereedschapssetjes je gebruikte. Dat was het niveau van algemeen.

[ Voor 26% gewijzigd door Zynth op 23-07-2021 08:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34

MazeWing

The plot thickens...

Bij praktisch elk artikel gerelateerd aan auto’s zie je dezelfde klachten terugkomen: “wat heeft dit met tweakers te maken?”
Er wordt dan altijd gepareerd met het argument dat (elektrische) auto’s ook techniek hebben en daarom relevant zijn. Maar dit argument kun je praktisch op alles toepassen. Zelfs een kookwekker bevat wel techniek…

Als redactie moet je je afvragen of je voor kwantiteit gaat (met een groot deel van de gebruikers die zich stoort aan dit soort nieuws) of voor kwaliteit gaat die echt betrekking heeft op het DNA van Tweakers.

Stel deze vraag vooral met in het achterhoofd de woorden van @WoutF van 1,5 jaar geleden: “we gaan terug naar onze core”…

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

@CH4OS
  • Wat is voor jou het probleem dat op de frontpage nieuws artikelen worden gepubliceerd die te ver af staan van de scope die Tweakers.net in jouw ogen zou moeten hanteren?
  • Als je nu dit topic doorleest, wat vind jij van de antwoorden van WoutF / Redactie + hoe evalueer jij die?

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Niet alleen de FP, maar ook het forum is ook inmiddels een verzameling van alleen maar topics die al heel lang lopen (Blablabla Topic Deel 6 met 5000 posts) over de meest gekke onderwerpen die niets met Tweakers te maken hebben.

Iets nieuws zit er amper tussen en als een newbie een keer een vraag durft te stellen kan ik je garanderen dat er binnen enkele minuten zijn topic wordt gesloten omdat hij zich niet aan een van de vele regels in de verouderde FAQs heeft gehouden want hij had eerst een template moeten invullen.

Hetgene waar ik vroeger op Tweakers op kwam (domme vragen durven stellen en daardoor alles leren omdat er nog werd gewaardeerd dat je dingen vroeg) is er echt vanaf. :Z

Ik denk dat je er nog moeilijk tussen komt. En wat betreft de oude rotten, ik merk aan mezelf dat ik het ook gewoon niet leuk meer vind om op dingen te reageren of mijn mening durf te geven. Zo werd een reactie van mij aangepast waarin een user vroeg wat hij moest doen met een auto die total-loss was. Ik gaf aan dat hij zijn wrak moest verkopen en vervolgens werd dat gemodereerd omdat ik het woord wrak niet mocht gebruiken omdat dat een waardeoordeel was. Waar zijn we dan nog mee bezig? Wat is dan nog de lol van een discussieforum? 8)7

Ik volg nog een paar van die lange draadjes, maar daar blijft het ook bij totdat Tweakers hetzelfde ondergaat als Hardware.info of concurrent Tweakzone/Techzine. :z

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:26:
@CH4OS
  • Wat is voor jou het probleem dat op de frontpage nieuws artikelen worden gepubliceerd die te ver af staan van de scope die Tweakers.net in jouw ogen zou moeten hanteren?
  • Als je nu dit topic doorleest, wat vind jij van de antwoorden van WoutF / Redactie + hoe evalueer jij die?
Ik heb voor mijn gevoel niet echt het idee dat ik antwoord op de vraag heb, maar ook is niet duidelijk dat men wat met de gegeven feedback doet. Velen van ons uiten hier kritiek aangaande dit onderwerp, maar er zijn nauwelijks reacties van crewleden die hier wat aan kunnen (of willen) doen. Voor mij (en dat gevoel had ik al langer) functioneert Tweakers echt vanuit een ivoren toren en 'luistert' men mondjesmaat naar de community om wanneer het écht nodig is wel te kunnen zeggen / aantonen 'maar we luisteren toch...', terwijl men vooral uiteindelijk een eigen streep trekt en niet echt luistert of bewegen wilt. Het voelt alsof feedback geven geen zin heeft, vandaar dat ik in dit topic ook wat stiller ben; onderaan de streep ben ik nu toch maar een zeurpiet en gaat Tweakers op dezelfde voet verder, wanneer voor hen 'de case' closed is.

Edit: op mijn wedervragen aan Wout zijn nooit antwoorden gekomen, dat zegt mij ook meer dan genoeg. Wat ook opvalt is dat ná het samenvoegen van de redacties vooral dezelfde personen nieuwsartikelen plaatst, ondanks dat er ook was gezegd dat men met sommige artikelen méér de diepte in zou gaan. Nu gebeurd dit heel af en toe, maar ook dat kan best meer / beter, als je dan toch zo'n grote redactie hebt, dus ook dat is voor mij althans, best een gemis en opvallend.

Het topic krijgt veel reacties, waar ik ook notificaties van krijg en er komen vele thumbs ups, dat zorgt ervoor dat (een deel van) de community het eens is met me en dat sterkt me wel, vind ik tof om te zien. Maar des te jammer het is dat de crew er niets mee doet.

Voor wat het probleem is; doordat er te algemene artikelen geplaatst worden (met name auto gerelateerde artikelen zijn dat momenteel) krijg ik meer het gevoel dat ik naar een auto / andere site zit te kijken of uiteindelijk meer een algemene nieuwssite zit te lezen zoals nu.nl, maar ik wel het gevoel heb dat Tweakers zo'n site niet is en ook niet wilt zijn of worden, maar wel (zij het langzaam) die kant op gaat.

[ Voor 30% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2021 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09

World Citizen

FreeReef.nl

Ik ben een lezer die het juist wel heel tof vind om een beetje nieuws te krijgen over semi hardcore onderwerpen. Juist die afwisseling met af en toe een slimme thermostaat, elektrische auto of automatische tuin sproei installatie vind ik mooi zo af en toe.

Ik zou zelfs pleiten voor meer van dit soort nieuws.

Maar wellicht is het dan een idee om eens te kijken om een terugkerend artikel te maken met "Wat verder gebeurd voor een Nerd".

Ze hebben zo een concept op een website waar F1 nieuws word gepost. Er is een artikel wat constant aangevuld word met hele kleine berichten, tweets, grappige gebeurtenissen of kleine persberichten. Het artikel word 1 of 2x per dag weer bovenaan gezet en als je het opent krijg je dus een hele reeks aan hele korte items die niet helemaal verwerkt zijn tot een losstaand artikel.

Je creëert dan ruimte om meer van dit soort rand-nieuws te posten zonder dat het meteen hele artikelen moeten worden. Ik scrol zelf altijd met veel plezier door die F1 versie heen en zou dat ook best wel graag hier op T.net zien zodat er nog wat klein nieuws over randzaken meegenomen kan worden.

Als de modjes het toestaan kan ik de link posten van dat verzamel artikel. Het leest lekker weg en staat vol met klein nieuws en grappige of opmerkelijke dingen.

FreeReef.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

World Citizen schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:25:
Ik ben een lezer die het juist wel heel tof vind om een beetje nieuws te krijgen over semi hardcore onderwerpen. Juist die afwisseling met af en toe een slimme thermostaat, elektrische auto of automatische tuin sproei installatie vind ik mooi zo af en toe.

Ik zou zelfs pleiten voor meer van dit soort nieuws.

Maar wellicht is het dan een idee om eens te kijken om een terugkerend artikel te maken met "Wat verder gebeurd voor een Nerd".

Ze hebben zo een concept op een website waar F1 nieuws word gepost. Er is een artikel wat constant aangevuld word met hele kleine berichten, tweets, grappige gebeurtenissen of kleine persberichten. Het artikel word 1 of 2x per dag weer bovenaan gezet en als je het opent krijg je dus een hele reeks aan hele korte items die niet helemaal verwerkt zijn tot een losstaand artikel.

Je creëert dan ruimte om meer van dit soort rand-nieuws te posten zonder dat het meteen hele artikelen moeten worden. Ik scrol zelf altijd met veel plezier door die F1 versie heen en zou dat ook best wel graag hier op T.net zien zodat er nog wat klein nieuws over randzaken meegenomen kan worden.

Als de modjes het toestaan kan ik de link posten van dat verzamel artikel. Het leest lekker weg en staat vol met klein nieuws en grappige of opmerkelijke dingen.
Het probleem (naar mijn idee) is ook niet dat men bredere onderwerpen pakt, het probleem is echter dat het technieuws er onder te lijden lijkt te hebben. Neem nu het laatste Plus artikel. Het wordt een diepdive genoemd, maar schampt de opervlakte. Daarbij staan er zaken in die onvolledig of zelf niet correct zijn.

Als nu de echte techartikelen inderdaad diepgaand zijn en juiste informatie bevatten (het liefst op een toegankelinke manier geschreven), dan denk ik dat er ook veel minder commentaar is. Echter worden er vaak artikelen geplaatst die te veel fouten bevatten en zo één-opéén overgenomen zijn vanaf een andere nieuws site, zonder controle op correctheid.

Doordat het Tweakers publiek steeds breeder is geworden, is het gemiddelde kennis niveau omlaag gegaan. Dat vertaald zich dan weer onder dergelijke artikelen in de moderaties. Iemand die reageert met juiste informatie, maar anders is dan in het artikel staat of minder populair is wordt naar beneden gemod, terwijl juist die persoon het bij het rechte eind heeft.

Persoonlijk heb ikzelf daarom ook een periode gehad, dat ik helemaal geen zin meer had om op de frontpage te reageren op bepaalde onderwerpen. Ik kan mij voorstellen dat er meer mensen met kennis er zo over denkof gaan denk als dit zich zo doorzet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:21

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
_Dune_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:08:
[...]

Het probleem (naar mijn idee) is ook niet dat men bredere onderwerpen pakt, het probleem is echter dat het technieuws er onder te lijden lijkt te hebben. Neem nu het laatste Plus artikel. Het wordt een diepdive genoemd, maar schampt de opervlakte. Daarbij staan er zaken in die onvolledig of zelf niet correct zijn.

Als nu de echte techartikelen inderdaad diepgaand zijn en juiste informatie bevatten (het liefst op een toegankelinke manier geschreven), dan denk ik dat er ook veel minder commentaar is. Echter worden er vaak artikelen geplaatst die te veel fouten bevatten en zo één-opéén overgenomen zijn vanaf een andere nieuws site, zonder controle op correctheid.

Doordat het Tweakers publiek steeds breeder is geworden, is het gemiddelde kennis niveau omlaag gegaan. Dat vertaald zich dan weer onder dergelijke artikelen in de moderaties. Iemand die reageert met juiste informatie, maar anders is dan in het artikel staat of minder populair is wordt naar beneden gemod, terwijl juist die persoon het bij het rechte eind heeft.

Persoonlijk heb ikzelf daarom ook een periode gehad, dat ik helemaal geen zin meer had om op de frontpage te reageren op bepaalde onderwerpen. Ik kan mij voorstellen dat er meer mensen met kennis er zo over denkof gaan denk als dit zich zo doorzet.
Voor dit plusartikel ligt het er maar net aan hoe goed je in de materie zit. Voor ons is het een schamp en spotten we foutjes, maar voor iemand die minder diep in de materie zit, is het al veel interessanter.

Pas na meerdere artikelen kun je oordelen of plus wat voor jou is of dat het toch niet diep genoeg gaat en /of het over onderwerpen gaan die niet je interesse hebben.

Tweakers Discord

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:15:
Voor dit plusartikel ligt het er maar net aan hoe goed je in de materie zit. Voor ons is het een schamp en spotten we foutjes, maar voor iemand die minder diep in de materie zit, is het al veel interessanter.

Pas na meerdere artikelen kun je oordelen of plus wat voor jou is of dat het toch niet diep genoeg gaat en /of het over onderwerpen gaan die niet je interesse hebben.
Bij een Plus artikel mag je imo er best vanuit gaan dat als een redacteur niet goed in de materie zit, diegene ervoor zorgt dat die materie hem machtig wordt. Er wordt nota bene éxtra voor betaald, het is immers (voor Tweakers) dé sellingpoint voor de abonnementen (en hebben zelf dus óók baad erbij!) Dan kun je imo niet halfbakken werk afleveren, dan wordt er kwaliteit verwacht (waarvan de kwaliteit vooralsnog ook matig is, als ik her en der lees).

Edit:
Juist voor een lezer die minder goed in de materie zit is het van belang dat wat je schrijft goed is. Op het forum kunnen de gebruikers elkaar dan corrigeren (al wordt dan het afbranden van mensen ook toegestaan, zie een van mijn usernotes erover), maar iemand van de redactie in een dergelijk artikel is dan alleen bereikbaar via reacties en is het maar hopen dat er iets mee gebeurd. Soms wel, maar soms ook niet. En iemand die dan minder in de materie zit,czal dan altijd terugvallen op foute informatie want het staat zo aldaar geschreven.

Doordat Tweakers steeds meer in de breedte gaat qua inhoud, is er minder tijd en ruimte voor diepte, iets wat Tweakers ook meer wilde doen, terug naar de kern; (van de) techniek. Maar vooralsnog gebeurd dat dus niet echt.

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2021 13:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Prima, maar noem het dan geen "diepe duik", en zorg ervoor dat wat er in het artikel staat ook klopt technisch en histories gezien en dat is bij deze artikelen nog weleens het probleem. Zo ook weer bij dit artikel. Daarnaast zijn ze al langere tijd aan het experimenteren met deze artikelen, er zijn er inmiddels al genoeg voorbij gekomen.
CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:20:
[...]
Juist voor een lezer die minder goed in de materie zit is het van belang dat wat je schrijft goed is. Op het forum kunnen de gebruikers elkaar dan corrigeren (al wordt dan het afbranden van mensen ook toegestaan, zie een van mijn usernotes erover), maar iemand van de redactie in een dergelijk artikel is dan alleen bereikbaar via reacties en is het maar hopen dat er iets mee gebeurd. Soms wel, maar soms ook niet. En iemand die dan minder in de materie zit, zal dan altijd terugvallen op foute informatie want het staat zo aldaar geschreven.
Precies zoals @CH4OS hier aangeeft. Wat daarbij komt, ik qoute mijzelf even:

[ Voor 40% gewijzigd door _Dune_ op 25-07-2021 13:34 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:20:
[...]
Bij een Plus artikel mag je imo er best vanuit gaan dat als een redacteur niet goed in de materie zit, diegene ervoor zorgt dat die materie hem machtig wordt. Er wordt nota bene éxtra voor betaald, het is immers (voor Tweakers) dé sellingpoint voor de abonnementen (en hebben zelf dus óók baad erbij!) Dan kun je imo niet halfbakken werk afleveren, dan wordt er kwaliteit verwacht.
De lat ligt hoog dat begrijp ik, maar halfbakken werk kun je het ook niet noemen.

Als er over een onderwerp geschreven wordt waar jezelf geen kennis van hebt, ga je minder snel toetsen of alles precies klopt.
Bij een onderwerp als deze is er onder de community ook die kennis en foutjes worden dan snel gespot. Dat zul je houden, het is ook Tweakers eigen. Is het plus artikel dan meteen slecht? Wat mij betreft niet, dat ligt ook aan hoeveel en wat er fout is.

De bijdrage van de community blijft belangrijk, ook bij Plus. Dat het schuurt met het morele en zakelijk belang zul je houden. Daarom: weeg af of Plus voldoende aansluit bij jouw beleving dat moet uiteindelijk de reden zijn voor een plusabonnement.

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:33:
Als er over een onderwerp geschreven wordt waar jezelf geen kennis van hebt, ga je minder snel toetsen of alles precies klopt.
En iemand die het artikel uit interesse leest, omdat die de materie niet kent, zal wél het artikel controleren omdat...?
De bijdrage van de community blijft belangrijk, ook bij Plus. Dat het schuurt met het morele en zakelijk belang zul je houden. Daarom: weeg af of Plus voldoende aansluit bij jouw beleving dat moet uiteindelijk de reden zijn voor een plusabonnement.
Prima, maar zorg dan (als redactie) dat wat je zegt op zijn minst klopt of geverifieerd is, wat nu dus niet altijd het geval is, schijnbaar. Van een autofabrikant wordt immers ook verwacht dat die een kwalitatief hoogwaardig product verkoopt.

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2021 13:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Laat de redactie dan ook eens gebruikmaken van de community als zijzelf de kennis niet hebben, het is volgens mij vaak genoeg aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
_Dune_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:37:
Laat de redactie dan ook eens gebruikmaken van de community als zijzelf de kennis niet hebben, het is volgens mij vaak genoeg aangeboden.
Als de community dat nog wel wilt. Kan mij voorstellen dat niet iedereen meer daarvoor open staat ook al boodt diegene zich aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:36:
[...]
En iemand die het artikel uit interesse leest, omdat die de materie niet kent, zal wél het artikel controleren omdat...?
Af en toe is het leuk om zelf daarna verder te zoeken. Kom je meer te weten, zie je andere inzichten en kun je vervolgens zelf toetsen. :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:38:
[...]
Als de community dat nog wel wilt. Kan mij voorstellen dat niet iedereen meer daarvoor open staat ook al boodt diegene zich aan.
Mogelijk dat we op een dergelijk punt zijn beland of naar toe gaan. Zo ook zal de enthousiast, professional of techneut ook steeds minder reageren op de artikelen. Zogezegd heb ik dat ook al enige tijd gehad, puur om de moderaties en reacties die je terug krijgt. Dat zie je nu ook onder de Plus artikelen ook gebeuren, waardoor de goede reacties ook steeds skeptischer worden.
tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Af en toe is het leuk om zelf daarna verder te zoeken. Kom je meer te weten, zie je andere inzichten en kun je vervolgens zelf toetsen. :)
@tweakduke maar dat gebeurd niet als betreffende lezer de informatie in het artikel voor waar aanneemt, waarom zou betreffende persoon de geboden informatie moeten gaan dubbelchecken? Nu krijgt hij of zij de informatie nog vanuit de reacties, maar voor hoelang nog?

[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 25-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
En gaat iedereen van dat nieuwe, bredere, publiek dat doen, denk je? ;) En hoe moet zo iemand afwegen wat wel klopt en wat niet? Tweakers zegt A, random iemand in een artikel gevonden met een zoekmachine zegt B... Wat denk je wat de afweging gaat zijn? ;)

Iemand die in een reactie onder het artikel de fout wil corrigeren wordt ontmoedigt en naar beneden gemod en ziet de community er schijnbaar de meerwaarde er niet van in.

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

Uiteraard gaat lang niet iedereen zelf onderzoek doen en ik geloof wel dat de community zijn feedback blijft geven.

En als reacties met informatie wat bijdraagt aan het artikel als offtopic worden gemarkeerd dan is dit iets voor het mismoderatie topic. Gisteren heb ik er in ieder geval weinig van gemerkt, maar een n=1 ervaring zegt niet alles.

Tweakers Discord

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
[...]

Dus, de artikelen van Tweakers moeten we maar gaan beschouwen als "Kan waar zijn, kan ook onzin zijn, laten we een dobbelsteen gooien"?

Iemand triggeren om zich ergens in te verdiepen is natuurijk prima, maar hoe weten ze dat wat er geschreven is niet klopt? Waarom zouden ze dit in twijfel trekken zonder de comments door te scrollen? Dit is wel een bijzonder slap "argument" of zicht op de materie. Ik heb er geen andere woorden voor.

Als ik naar een site ga welke is gericht op "Technologie en Elektronica", dan ga ik (zeker bij de "diepgaande" artikelen) ervan uit dat ze weten wat ze schrijven. Dat lijkt me toch niet meer dan logisch? Ik kom hier niet om jullie verhaal te toetsen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

FiXeR.nl schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:43:
Niet alleen de FP, maar ook het forum is ook inmiddels een verzameling van alleen maar topics die al heel lang lopen (Blablabla Topic Deel 6 met 5000 posts) over de meest gekke onderwerpen die niets met Tweakers te maken hebben.
Dan denk ik dat je bijvoorbeeld aan het BBQ topic denkt.
Nu lijkt dit weinig met Tweakers te maken te hebben, maar niets is minder waar.

Bij goed BBQ-en komt veel techniek kijken, dus ergens verbaast het mij dat er zo weinig BBQ nieuws op Tweakers FP komt.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:04
tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:59:
Uiteraard gaat lang niet iedereen zelf onderzoek doen en ik geloof wel dat de community zijn feedback blijft geven.

En als reacties met informatie wat bijdraagt aan het artikel als offtopic worden gemarkeerd dan is dit iets voor het mismoderatie topic. Gisteren heb ik er in ieder geval weinig van gemerkt, maar een n=1 ervaring zegt niet alles.
Ga nou niet de mismoderatie topic kaart trekken als het over moderatie gaat. Ook over dit systeem en de werking is te vaak wat gezegd en met die feedback doet tweakers ook niks.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

eric.1 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:
[...]

Dus, de artikelen van Tweakers moeten we maar gaan beschouwen als "Kan waar zijn, kan ook onzin zijn, laten we een dobbelsteen gooien"?

Iemand triggeren om zich ergens in te verdiepen is natuurijk prima, maar hoe weten ze dat wat er geschreven is niet klopt? Waarom zouden ze dit in twijfel trekken zonder de comments door te scrollen? Dit is wel een bijzonder slap "argument" of zicht op de materie. Ik heb er geen andere woorden voor.

Als ik naar een site ga welke is gericht op "Technologie en Elektronica", dan ga ik (zeker bij de "diepgaande" artikelen) ervan uit dat ze weten wat ze schrijven. Dat lijkt me toch niet meer dan logisch? Ik kom hier niet om jullie verhaal te toetsen 8)7
Nee, zo zwart / wit is het niet bedoeld, maar in alle eerlijkheid check ik zelf al snel of iets wel klopt of logisch is. Dat je eigen kennis uiteindelijk een keer een grens heeft dat klopt.

Daarom til ik niet te zwaar aan het foutje van gisteren, het is gecorrigeerd en het is niet het einde van de wereld. Daarom zei ik ook het ligt eraan wat er fout is :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
eric.1 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:09:

En daar bovenop, wie garandeert dan dat de feedback vanuit de reacties klopt? Dergelijke reacties wordt vaak ook immers opeens onderbouwing gevraagd, terwijl het artikel van de redacteur redelijk blind vertrouwend voor waar wordt aangenomen.
tweakduke schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:28:
Daarom til ik niet te zwaar aan het foutje van gisteren, het is gecorrigeerd en het is niet het einde van de wereld. Daarom zei ik ook het ligt eraan wat er fout is :)
Jij tilt er wellicht niet zo aan, maar een ander die niet in de materie zit, neemt het wel voor waar aan.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2021 15:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

T.C schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:27:
[...]

Dan denk ik dat je bijvoorbeeld aan het BBQ topic denkt.
Nu lijkt dit weinig met Tweakers te maken te hebben, maar niets is minder waar.

Bij goed BBQ-en komt veel techniek kijken, dus ergens verbaast het mij dat er zo weinig BBQ nieuws op Tweakers FP komt.
Dit is toch juist top man. Ik kom hier nu voornamelijk op de fora om over audio en games te lezen, maar ik weet dat als ik even iets niet weet bij een verbouwing of - inderdaad - de BBQ o.i.d. ik hier ook terecht kan. Vind dat juist de kracht van de community. Dat het nieuws niet hardcore tech is interesseert me verder niet zo heel veel want daar kom ik ook niet voor. Voor diepere informatie over de dingen die mij het meeste interesseren zit ik op het forum of ga ik naar specifieke sites.

Denk dat dat vooral het ding is. Ik vind dat in de pakweg tien jaar dat ik Tweakers lees niet extreem veel is veranderd. Misschien dat dat voor mensen die hier al 15+ jaar rondhangen anders is, maar daar kan ik niet over oordelen. T.net is een site die tech vrij breed neemt en dat maakt het voor mij juist ook interessant, zeker met de community erbij waarbinnen je veel meer de diepte in kan gaan. Ik zou het top vinden als elke scheet die in de Hi-Fi wereld wordt gelaten op de voorpagina van T.net wordt gezet, maar daar wordt 95% van de lezers dan weer gek van, dus dan houden ze het maar bij grote lijnen en populaire producten. Dat begrijp ik volledig, dus volg ik andere (meer gespecialiseerde) kanalen om wel al die scheetjes bij te houden.

T.net is in mijn ogen geen computer / IT site maar een tech site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-05 15:07

T.C

Thomas schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Dit is toch juist top man. Ik kom hier nu voornamelijk op de fora om over audio en games te lezen, maar ik weet dat als ik even iets niet weet bij een verbouwing of - inderdaad - de BBQ o.i.d. ik hier ook terecht kan. Vind dat juist de kracht van de community. Dat het nieuws niet hardcore tech is interesseert me verder niet zo heel veel want daar kom ik ook niet voor. Voor diepere informatie over de dingen die mij het meeste interesseren zit ik op het forum of ga ik naar specifieke sites.

Denk dat dat vooral het ding is. Ik vind dat in de pakweg tien jaar dat ik Tweakers lees niet extreem veel is veranderd. Misschien dat dat voor mensen die hier al 15+ jaar rondhangen anders is, maar daar kan ik niet over oordelen. T.net is een site die tech vrij breed neemt en dat maakt het voor mij juist ook interessant, zeker met de community erbij waarbinnen je veel meer de diepte in kan gaan. Ik zou het top vinden als elke scheet die in de Hi-Fi wereld wordt gelaten op de voorpagina van T.net wordt gezet, maar daar wordt 95% van de lezers dan weer gek van, dus dan houden ze het maar bij grote lijnen en populaire producten. Dat begrijp ik volledig, dus volg ik andere (meer gespecialiseerde) kanalen om wel al die scheetjes bij te houden.

Oh ik ben fan van de BBQ/food topics.
Dus vind ik het raar dat alle braaksel van Tesla hier wel staat en dat de nieuwe Inkbird niet wordt vermeld.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:22:
[...]
En daar bovenop, wie garandeert dan dat de feedback vanuit de reacties klopt? Dergelijke reacties wordt vaak ook immers opeens onderbouwing gevraagd, terwijl het artikel van de redacteur redelijk blind vertrouwend voor waar wordt aangenomen.
Merk ik juist veel andersom. Een autoritair “well actually”-toontje onder een een artikel is vaak genoeg voor een +3. En in mijn eigen vakgebied zie ik zoveel fouten in dat soort reacties staan. Dan gaan mijn vingers wel jeuken. Maar ja, ik wil karma voor korting en dan moet je niet op de FP in discussie gaan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:28:
[...]
Ik heb voor mijn gevoel niet echt het idee dat ik antwoord op de vraag heb, maar ook is niet duidelijk dat men wat met de gegeven feedback doet. Velen van ons uiten hier kritiek aangaande dit onderwerp, maar er zijn nauwelijks reacties van crewleden die hier wat aan kunnen (of willen) doen. Voor mij (en dat gevoel had ik al langer) functioneert Tweakers echt vanuit een ivoren toren en 'luistert' men mondjesmaat naar de community om wanneer het écht nodig is wel te kunnen zeggen / aantonen 'maar we luisteren toch...', terwijl men vooral uiteindelijk een eigen streep trekt en niet echt luistert of bewegen wilt. Het voelt alsof feedback geven geen zin heeft, vandaar dat ik in dit topic ook wat stiller ben; onderaan de streep ben ik nu toch maar een zeurpiet en gaat Tweakers op dezelfde voet verder, wanneer voor hen 'de case' closed is.
Ik denk dat alle gebeurtenissen uit het nu gesloten Premium Plus topic jouw visie 100% illustreert.
Rond februari/maart ben ik gestopt met reageren in dat topic omdat Tweakers.net niets deed met feedback (of bagatelliseerde/betwistte) behalve als het escaleerde, zoals de hernoeming van het product naar 'Plus' en het stoppen van de slechte columns (toen was ik al 'weg').
Edit: op mijn wedervragen aan Wout zijn nooit antwoorden gekomen, dat zegt mij ook meer dan genoeg. Wat ook opvalt is dat ná het samenvoegen van de redacties vooral dezelfde personen nieuwsartikelen plaatst, ondanks dat er ook was gezegd dat men met sommige artikelen méér de diepte in zou gaan. Nu gebeurd dit heel af en toe, maar ook dat kan best meer / beter, als je dan toch zo'n grote redactie hebt, dus ook dat is voor mij althans, best een gemis en opvallend.
Fair enough, helder.
Het topic krijgt veel reacties, waar ik ook notificaties van krijg en er komen vele thumbs ups, dat zorgt ervoor dat (een deel van) de community het eens is met me en dat sterkt me wel, vind ik tof om te zien. Maar des te jammer het is dat de crew er niets mee doet.
Het lastige is natuurlijk wel dat dit topic en die thumbs up misschien maar een fractie is van het publiek en dat we niet weten wat de grote consensus is bij de frontpage bezoekers.

Zelf ben ik het met je eens, maar wat ik wel snap is dat jij en ik en die andere 30+ vragen om een strategische verandering. Dat is best wel wat en strookt mogelijk niet met de commerciële doelstellingen.

Niet dat mij dat wat uitmaakt, maar heel misschien is Tweakers.net niet meer de leverancier van het soort content dat wij zoeken, dat wij niet meer het doel publiek zijn. Helaas.
Voor wat het probleem is; doordat er te algemene artikelen geplaatst worden (met name auto gerelateerde artikelen zijn dat momenteel) krijg ik meer het gevoel dat ik naar een auto / andere site zit te kijken of uiteindelijk meer een algemene nieuwssite zit te lezen zoals nu.nl, maar ik wel het gevoel heb dat Tweakers zo'n site niet is en ook niet wilt zijn of worden, maar wel (zij het langzaam) die kant op gaat.
Ik bedoel dit niet kwaad, maar even advocaat van de duivel: als je gewoon die auto topics skipt, wat is dan het probleem precies? Misschien dat die effort ten koste gaat van het soort content dat jij graag ziet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:45:
Ik bedoel dit niet kwaad, maar even advocaat van de duivel: als je gewoon die auto topics skipt, wat is dan het probleem precies? Misschien dat die effort ten koste gaat van het soort content dat jij graag ziet?
Ik zie inderdaad liever dan misschien wat minder artikelen, maar die kwalitatief gezien wel erg goed zijn. Het gaat mij dus niet zozeer om de 'auto berichten', het gaat mij meer om de algemeenheid, ik zie een trend ontstaan en ik weet zelf niet of dat voor Tweakers een goede ontwikkeling is. Vandaar mijn vraag in de topic start

Wat dat betreft snap ik ook wel dat als een artikel mijn interesse niet heeft, ik ook kan kiezen om het artikel niet te lezen, maar ik wil gewoon graag begrijpen hoe het 'terug naar de kern' is en hoe artikelen zoals de genoemde voorbeelden, überhaupt artikelen kunnen worden op Tweakers.net, dat wil ik graag begrijpen.

De discussie die er vervolgens ontstaan is, vind ik ook een zeer interessante, ook met de aftakkingen en inzichten van een ander kunnen daarbij helpen en verhelderend zijn. :)
Thomas schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:33:
Er is een wezenlijk verschil in het forum en de artikelen die op de frontpage verschijnen. Een forum is een allegaartje, om het een wat oneerbiedig te noemen, dat is de plek bij uitstek om het over andere zaken te hebben. Maar de frontpage heeft een totaal andere insteek dan het forum, zoals je wel begrijpen zult. Ik spreek met dit topic dan ook voornamelijk over de frontpage, niet het forum.
Hoe is volgens jou dan de relatie met tech in de twee voorbeeld artikelen die ik in dit topic noem?

De een is over een mogelijke juridische uitspraak, die in de topic start staat, de andere een artikel over Mercedes die per 2025 voor al hun voertuigen ook een EV variant wilt hebben... Een ander artikel die ook in het topic voorbij kwam, is de verkoopcijfers van EV's van een bepaald merk, dat gestegen was met 165%... Hoeveel relatie met techniek hebben (een van) deze artikel(en) volgens jou?

[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 25-07-2021 23:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 14:03:
ik heb het hier specifiek over nieuwsberichten. Waar dus ook tijd (en geld) door DPG en specifiek de Tweakers redactie wordt gestoken, terwijl diezelfde redactie bij de overname van Hardware.info en de samengang naar 1 groot Tweakers, is aangegeven dat men meer 'naar de kern' terug wilde. Nu noem ik een artikel als een sjoemeldiesel nu niet echt terug naar die kern. :)
Helaas merk ik dat heel veel mensen iets anders gelezen hebben in de aankondiging van WoutF dat er 'terug naar de kern' zou worden gegaan en dat de focus weer op 'techliefhebbers' zou gaan liggen.

Ik heb het artikel nog eens goed gelezen en als je goed concentreert dan is heel duidelijk dat de 'nieuwe' strategie van Tweakers.net is:

- alle features voor n00bs en non-techies gewoon uit de site slopen, die groep boeit ons niet meer --> meer development tijd voor andere zaken EDIT: maar effectief is dit niet relevant voor ons, dit is iets achter de schermen bij Tweakers.net wat niet concreet iets voor de frontpage betekent. Ik vind de comms hierover ook niet zo goed.

- focus op een breder spectrum aan content om zoveel mogelijk diversiteit aan content te bieden om "techliefhebbers" aan te trekken.

De crux zit 'm in wat een techliefhebber is, zoals Wout ook aangaf: iemand die gewoon intrinsiek interesse heeft in techniek en dus juist wel interesse heeft in zonnepanelen, electrische auto's en moederborden.

Wat "terug naar de kern" vooral NIET is: terug naar een focus op ICT tech en op hardware conform Hardware.info. Tenminste, dat is dus hoe ik het begrijp.

Voor mij betekent dit: ik ben al heel lang niet meer de doelgroep van Tweakers.net

Ik ben het met je eens: schoenmaker, blijf bij je leest, maar tja.

Mijn idee is: 50% van de bezoekers werkt in de ICT, maar die worden eigenlijk niet bediend. Er worden geen artikelen gepubliceert die ook maar iets met ons werk te maken heeft. Wel een keer een artikel over Technical Debt gezien, dat was wel leuk en relevant.

Maar ook hier ziek ik zelf het zelfde probleem als bij onderwerpen over auto's of zonnepanelen: voor mijn gevoel zit Tweakers.net qua redactionele kennis niet goed in de ICT wereld. Dat is puur mijn persoonlijke inschatting, maar dat zou betekenen dat ze ook niet zoveel kunnen met dat soort onderwerpen.

Dus tja, wat blijft er over? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 25-07-2021 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Q schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:59:
Ik heb het artikel nog eens goed gelezen en als je goed concentreert dan is heel duidelijk dat de 'nieuwe' strategie van Tweakers.net is:

- alle features voor n00bs en non-techies gewoon uit de site slopen, die groep boeit ons niet meer --> meer development tijd voor andere zaken EDIT: maar effectief is dit niet relevant voor ons, dit is iets achter de schermen bij Tweakers.net wat niet concreet iets voor de frontpage betekent. Ik vind de comms hierover ook niet zo goed.
Ik wilde net zeggen, voor de nieuws artikelen op de frontpage heeft dit weinig meerwaarde. Toegegeven, op dit vlak heeft Tweakers het afgelopen jaar ook echt wel stappen gezet. Hopelijk komt snel de Dark mode! :+
- focus op een breder spectrum aan content om zoveel mogelijk diversiteit aan content te bieden om "techliefhebbers" aan te trekken.
Dat is allemaal prima, maar zoals de genoemde artikelen, waar zit daar de techwaarde in dan? Want ik zie dat niet bij verkoopcijfers, of een gerucht van een mogelijke juridische uitspraak... De enige relatie met tech is dat bij de een in die rechtszaak dieselgate het onderwerp is, bij de ander is dat 'EV voertuigen', maar als dat al voldoende reden is om een artikel op de frontpage te plaatsen, dan kan je Tweakers.net wat mij betreft net zo goed een algemene nieuws site maken zoals Nu.nl en NOS.nl.
De crux zit 'm in wat een techliefhebber is, zoals Wout ook aangaf: iemand die gewoon intrinsiek interesse heeft in techniek en dus juist wel interesse heeft in zonnepanelen, electrische auto's en moederborden.

Wat "terug naar de kern" vooral NIET is: terug naar een focus op ICT tech en op hardware conform Hardware.info. Tenminste, dat is dus hoe ik het begrijp.
Ik zeg ook niet dat het terug naar IT/ICT focus moet. Techniek is inderdaad meer dan dat, maar een mogelijke juridische uitspraak of verkoopcijfers of een aankondiging dat merk X per datum Y diens productportfolio zowel in verbrandingsmotor of als elektrisch voertuig wilt aanbieden dat gewoon totaal niet. Het gaat mij er dus niet om, om de focus strak op IT/ICT te hebben, maar vind wel dat artikelen alhier best wat meer technische meerwaarde moeten hebben. De genoemde voorbeelden missen die compleet.
Ik ben het met je eens: schoenmaker, blijf bij je leest, maar tja.
Dank, zo zijn er intussen ook meerderen als ik de reacties hier in het topic zo lees. :) ;)
Mijn idee is: 50% van de bezoekers werkt in de ICT, maar die worden eigenlijk niet bediend. Er worden geen artikelen gepubliceert die ook maar iets met ons werk te maken heeft. Wel een keer een artikel over Technical Debt gezien, dat was wel leuk en relevant.
Wat artikelen met how to's er in zou ik ook zeker kunnen waarderen, maar de redactie maakt die niet (meer). Wel een poging toe gedaan, maar is een stille dood gestorven.
Maar ook hier ziek ik zelf het zelfde probleem als bij onderwerpen over auto's of zonnepanelen: voor mijn gevoel zit Tweakers.net qua redactionele kennis niet goed in de ICT wereld. Dat is puur mijn persoonlijke inschatting, maar dat zou betekenen dat ze ook niet zoveel kunnen met dat soort onderwerpen.

Dus tja, wat blijft er over? :?
Tja, zoals ik reeds eerder in het topic zei, als men de materie niet machtig is, moet men tijd kunnen krijgen om die materie wel machtig te worden. Dat hoeft niet gelijk foutloos te zijn, maar nu lijkt het vooral niet te gebeuren, terwijl er wel is toegezegd dat het wel zou gebeuren, zo'n 10 maanden geleden intussen... Bij de berichten die in de tussentijd geweest zijn (ik heb de nodige Plus artikelen gezien) was hier en daar altijd wel een opmerking dat eea niet correct was. Dat kan gebeuren, maar is niet altijd gecorrigeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:55:
[...]
Ik zie inderdaad liever dan misschien wat minder artikelen, maar die kwalitatief gezien wel erg goed zijn. Het gaat mij dus niet zozeer om de 'auto berichten', het gaat mij meer om de algemeenheid, ik zie een trend ontstaan en ik weet zelf niet of dat voor Tweakers een goede ontwikkeling is. Vandaar mijn vraag in de topic start
Helemaal helder, het kern issue is kwaliteit van de content. Daarin kan ik mij 100% vinden. Daarom lees ik 99% ook niet meer op Tweakers.net en als ik iets lees check ik eerst het fouten-vangnet (de comments).
Wat dat betreft snap ik ook wel dat als een artikel mijn interesse niet heeft, ik ook kan kiezen om het artikel niet te lezen, maar ik wil gewoon graag begrijpen hoe het 'terug naar de kern' is en hoe artikelen zoals de genoemde voorbeelden, überhaupt artikelen kunnen worden op Tweakers.net, dat wil ik graag begrijpen.
Ik heb net ook iets geschreven over dat 'terug naar de kern, wat jouw berichtje kruiste, het is puur mijn interpretatie maar ik denk dat het wel klopt.
De discussie die er vervolgens ontstaan is, vind ik ook een zeer interessante, ook met de aftakkingen en inzichten van een ander kunnen daarbij helpen en verhelderend zijn. :)
Eens!
Hoe is volgens jou dan de relatie met tech in de twee voorbeeld artikelen die ik in dit topic noem?

De een is over een mogelijke juridische uitspraak, die in de topic start staat, de andere een artikel over Mercedes die per 2025 voor al hun voertuigen ook een EV variant wilt hebben... Een ander artikel die ook in het topic voorbij kwam, is de verkoopcijfers van EV's van een bepaald merk, dat gestegen was met 165%... Hoeveel relatie met techniek hebben (een van) deze artikel(en) volgens jou?
De juridische uitspraak over dieselgate hoort om één reden wel op de frontpage: omdat Tweakers.net al eerder berichtte over dieselgate en in die zin is dit dan een nieuwe ontwikkeling binnen dit onderwerp dat je dan ook wel moet brengen om consistent te zijn. Persoonlijk vind ik dieselgate niet op tweakers.net thuishoren en dan had dit bericht er dus ook niet op hoeven te staan.

Dat de verkoopcijfers van een bepaald EV merk met 165% zijn gestegen vind ik niet relevant. Dat is relevant voor Autoweek misschien. Dat je over algemene nieuwe EV technieken iets schrijft, dat zou ik gegeven de huidige strategie nog snappen, maar niet zo'n merk-specifiek bericht over verkoop cijfers.

Maar Tweakers.net is nu erg in een commercie mode: het hele Plus verhaal heeft als doel om meer inkomsten te genereren. Alles gaat om meer klicks, meer engagement en daarom wordt denk ik de scope van de onderwerpen zo opgerekt, tot een punt dat de kwaliteit misschien steeds meer in het geding zal zijn.

Ik zag laatst een bericht over Chinese chips zonder dat de redacteur enige context biedt. Het domweg overtypen van feitjes is totaal nutteloos, dat informeert mensen niet. Als je geen context of duiding biedt, is je content waardeloos wat mij betreft. Voor mij weer zo'n punt om gewoon Tweakers.net nieuwsberichten links te laten liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Q

Q

CH4OS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:12:
[...]
Ik wilde net zeggen, voor de nieuws artikelen op de frontpage heeft dit weinig meerwaarde. Toegegeven, op dit vlak heeft Tweakers het afgelopen jaar ook echt wel stappen gezet. Hopelijk komt snel de Dark mode! :+
;)
Dat is allemaal prima, maar zoals de genoemde artikelen, waar zit daar de techwaarde in dan? Want ik zie dat niet bij verkoopcijfers, of een gerucht van een mogelijke juridische uitspraak... De enige relatie met tech is dat bij de een in die rechtszaak dieselgate het onderwerp is, bij de ander is dat 'EV voertuigen', maar als dat al voldoende reden is om een artikel op de frontpage te plaatsen, dan kan je Tweakers.net wat mij betreft net zo goed een algemene nieuws site maken zoals Nu.nl en NOS.nl.
Ik vind de artikelen in de Tech sectie van Nu.nl soms beter geschreven dan die van Tweakers.net... :/

Maar misschien ben ik inmiddels een beetje biassed qua sentiment. Echter, het punt van die diversiteit is wel dat voor jou en mij en wat anderen 99% van de nieuwsberichten dus gewoon niet interessant/relevant zijn.

Dat houdt misschien ook in dat als je er plezier uit haalt om in de comments van artikelen mee te doen of die te lezen, dat er dus ook veel minder te reageren / discussiëren valt omdat zo weinig content 'jou' nog aanspreekt.
Ik zeg ook niet dat het terug naar IT/ICT focus moet. Techniek is inderdaad meer dan dat, maar een mogelijke juridische uitspraak of verkoopcijfers of een aankondiging dat merk X per datum Y diens productportfolio zowel in verbrandingsmotor of als elektrisch voertuig wilt aanbieden dat gewoon totaal niet. Het gaat mij er dus niet om, om de focus strak op IT/ICT te hebben, maar vind wel dat artikelen alhier best wat meer technische meerwaarde moeten hebben. De genoemde voorbeelden missen die compleet.
Helder standpunt.
Wat artikelen met how to's er in zou ik ook zeker kunnen waarderen, maar de redactie maakt die niet (meer). Wel een poging toe gedaan, maar is een stille dood gestorven.
Ik vond de kwaliteit van die artikelen ook niet zo goed, het waren effectief gewoon geen howto's, dus wat dat aan gaat vind ik het wel prima. Maar wel jammer als je daar wel graag interesse in hebt.
Tja, zoals ik reeds eerder in het topic zei, als men de materie niet machtig is, moet men tijd kunnen krijgen om die materie wel machtig te worden. Dat hoeft niet gelijk foutloos te zijn, maar nu lijkt het vooral niet te gebeuren, terwijl er wel is toegezegd dat het wel zou gebeuren, zo'n 10 maanden geleden intussen... Bij de berichten die in de tussentijd geweest zijn (ik heb de nodige Plus artikelen gezien) was hier en daar altijd wel een opmerking dat eea niet correct was. Dat kan gebeuren, maar is niet altijd gecorrigeerd.
Persoonlijk heb ik de indruk dat kwaliteit van artikelen bij Tweakers.net gewoon een cultureel / procesmatig issue is. Ik proef te veel 'sweatshop' artikelen er uit 'rammen'. Korte-termijn commercie-gedreven. Mijn indruk is dat er zelden journalistiek wordt bedreven, dus door informatie bij experts/authoriteiten te checken. Ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar te weinig. Want dat kost tijd == geld en tja. Kwaliteit is volgens Tweakers.net:

Dat wat de bezoeker goed genoeg vind.

BRON

Dus grofweg waar je mee weg komt. In die zin zijn wij dan slechts "vervelende zeurkousen" zoals jij dat mooi formuleert. :+

Maar dat zeg ik ook in een context dat ik tegenwoordig niet zoveel Tweakers.net nieuws meer lees, om daar open over te zijn. Ik heb echter geen reden om aan te nemen dat er veel veranderd is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04:27
Q schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:15:
Maar Tweakers.net is nu erg in een commercie mode: het hele Plus verhaal heeft als doel om meer inkomsten te genereren. Alles gaat om meer klicks, meer engagement en daarom wordt denk ik de scope van de onderwerpen zo opgerekt, tot een punt dat de kwaliteit misschien steeds meer in het geding zal zijn.
Persoonlijk heb ik de indruk dat kwaliteit van artikelen bij Tweakers.net gewoon een cultureel / procesmatig issue is. Ik proef te veel 'sweatshop' artikelen er uit 'rammen'. Korte-termijn commercie-gedreven. Mijn indruk is dat er zelden journalistiek wordt bedreven, dus door informatie bij experts/authoriteiten te checken. Ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar te weinig. Want dat kost tijd == geld en tja.
Ik denk dat je hier twee sterke punten aanhaalt. De focus op commercie en rendement gaat ten koste van de inhoudelijke kwaliteit van de site. Men gaat mee in de tendens dat alles maar groter, generieker en efficiënter moet zodat je de grootst mogelijke doelgroep bereikt en binnen die doelgroep een maximalisatie van het aantal advertentie clicks en abonnementjes.

Helaas lijkt dit een algemene trend te zijn, in de politieke kroeg zie ik bijvoorbeeld regelmatig voorbij komen dat vrijwel alle Nederlandse media minder doen aan inhoudelijke journalistiek, ongeacht het onderwerp waar ze over berichten. In zekere zin is dat ook logisch; onderzoeksjournalistiek kost meer geld dan een copy paste artikel over een multinational. Ook is de doelgroep van diepgaande artikelen natuurlijk kleiner omdat er een grotere interesse/kennisdrempel nodig is voor de lezer. In het verlengde daarvan denk ik ook dat we tegenwoordig wel erg veel informatie/advertenties/enz binnenkrijgen. In die drukke, bijna overprikkelde maatschappij is een snel hapklaar artikeltje dan makkelijker tussendoor te lezen dan een uitgebreid onderzoek.

De andere trend, die van het commerciële denken is ook breder dan alleen Tweakers. Denk aan game ontwikkelaars met abonnementsmodellen en lootboxen. Het gaat niet eens een (beetje) om het plezier van de gebruiker, het gaat puur om winstmaximalisatie. In zijn algemeenheid zie je bij zowel bedrijven als overheid dat het allemaal groter, efficiënter en meer geautomatiseerd moet. Het enige wat telt onder de streep is het netto resultaat voor de boekhouder of de aandeelhouder op de korte termijn. Klanttevredenheid, milieu, kwaliteit zijn ondergeschikt zolang die cijfertjes niet al te zeer gaan tegenvallen.

In het kader daarvan vond ik dit oude correspondent artikel wel leuk om aan te halen. Hier staat dat veel grote bedrijven zoals farmaceuten en bierfabrikanten meer uitgeven aan marketing dan aan de productie van hun product. Dat onderstreept bovenstaande, het gaat niet om de kwaliteit van je product of hoe de klant het ervaart. Het gaat puur om het in stand houden van een imago. Zelfs in de politiek zie je dat nu meer en meer. Het gaat minder over inhoudelijke beleidsvorming en meer over de personen en hun pitch.
https://decorrespondent.n...hil-is/101610135-3fdbe49c

Dit zie je ook steeds meer gebeuren bij Tweakers, een imago creëren voor het grote publiek en de focus op laagdrempelige oppervlakkigere content om zo advertentie en abonnementsinkomsten te verhogen. De vraag is echter, kun je Tweakers/DPG dat kwalijk nemen als bijna elk bedrijf dezelfde keuze maakt? Daarbij wil ik overigens niet afdoen aan de inzet van het team achter Tweakers. Er zijn zat zaken op Tweakers die wel goed geregeld zijn. Maar het is wel jammer om te zien dat ook Tweakers (eigenaar) kiest voor korte termijn visie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-05 15:13
Heb soortgelijke vraag over het programma Radar. Radar is een consumentenprogramma dat gaat over consumeren maar staat vol met covid gerelateerde zaken zoals vaccins. Het lijkt wel of overal de grens aan het vervagen is. Milieu is er ook zo'n een, het is een terecht punt wat je hier aankaart.Het onderwerp heeft meer te maken met het milieu en recht dan techniek. Daarnaast, ook hier onderwerpen over covid, de apps. Als je het dan over data in de gebruikte 'techniek' gaat hebben.... oei, dan moet je uitkijken. Ook andere politieke onderwerpen komen regelmatig voorbij zoals de EU. Zou helemaal niet moeten. Voor andere zaken kun je het blog gebruiken.

Bijvoorbeeld op YouTube zijn er kanalen die zich uitsluitend met het onderwerp bezig houden en helemaal niets inmengen wat daarbuiten gaat. Dat is erg prettig én duidelijk. Ik heb ook een vriend waarmee ik uitsluitend over elektronica praat, werkt perfect. Deel de passie en niet politieke standpunten, relaties en andere 'ellende' e.d. Vertroebelt anders de passie, de gemeenschappelijke passie en interesse.

Zo'n programma als "Veronica Inside" is ook zo'n voorbeeld dat horizon breder maakt dan wat het zou moeten zijn. Gaat regelmatig niet over voetbal maar over celebs, politiek, muziek etc. Irritant, zogenaamd spraakmakend. Inderdaad, "schoenmaker blijf bij je leest"..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twww55
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 28-07-2021
codebeat schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:05:

Zo'n programma als "Veronica Inside" is ook zo'n voorbeeld dat horizon breder maakt dan wat het zou moeten zijn. Gaat regelmatig niet over voetbal maar over celebs, politiek, muziek etc. Irritant, zogenaamd spraakmakend. Inderdaad, "schoenmaker blijf bij je leest"..
Dat is al sinds voetbal international het concept.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Heb soortgelijke vraag over het programma Radar. Radar is een consumentenprogramma dat gaat over consumeren maar staat vol met covid gerelateerde zaken zoals vaccins. Het lijkt wel of overal de grens aan het vervagen is. Milieu is er ook zo'n een, het is een terecht punt wat je hier aankaart.Het onderwerp heeft meer te maken met het milieu en recht dan techniek. Daarnaast, ook hier onderwerpen over covid, de apps. Als je het dan over data in de gebruikte 'techniek' gaat hebben.... oei, dan moet je uitkijken. Ook andere politieke onderwerpen komen regelmatig voorbij zoals de EU. Zou helemaal niet moeten. Voor andere zaken kun je het blog gebruiken.

Bijvoorbeeld op YouTube zijn er kanalen die zich uitsluitend met het onderwerp bezig houden en helemaal niets inmengen wat daarbuiten gaat. Dat is erg prettig én duidelijk. Ik heb ook een vriend waarmee ik uitsluitend over elektronica praat, werkt perfect. Deel de passie en niet politieke standpunten, relaties en andere 'ellende' e.d. Vertroebelt anders de passie, de gemeenschappelijke passie en interesse.

De aard van het programma Radar is natuurlijk niet consumeren specifiek. Het is een consumentenprogramma, daarin wordt dus van alles voor consumenten besproken. De ene keer een telefoonprovider, de andere keer een verzekeraar, tot zelfs zaken als medicijnen die wel of niet goed werken. In dat licht kan er nu best veel over COVID-19 voorbij komen, omdat het momenteel gewoon hot topic is.

Dus dat ook hier artikelen mbt COVID-19 verschijnen, zoals de datalekken en de apps en alles daar omheen, vind ik niet zo gek. Maar omdat men 'over COVID-19 schrijft' verwacht ik niet dat berichten als 'mogelijk toch een derde vaccinatie nodig voor COVID-19' te lezen op Tweakers, maar wel artikelen die een wat technischere tint hebben.

In dat licht vind ik het dus ook niet gek dat er over elektronische auto's geschreven wordt, maar verwacht ik dus geen artikel over een mogelijke juridische uitspraak*, de verkoopcijfers van elektronische auto's van een autofabrikant, of dat per datum X autofabrikant Y de auto's ook als elektronisch model verkoopt.

* Gezien omtrent Dieselgate al wel eerder is geschreven, kan ik het an sich ergens begrijpen als uiteindelijk dan ook de uitspraak gepubliceerd wordt als afsluiter. Had ik dit topic niet gestart, had ik trouwens ook niet (meer) geweten dat er al eerder over geschreven was.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
offtopic:
Mwa, VI profileert zich toch als "voetbalkantine"? Daar passen andere onderwerpen prima in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

Ik zit nog steeds met vrees te wachten op het eerste topic over Dinant, daar is een hoop tech weggespoelt de afgelopen paar dagen. (auto's Tv's computers, home automatisering, lampen, kookwekkers en meer)

Als je dit een raar voorbeeld vind... bedenk dat de relatie met "compensatie voor dieselsoftware" ook zelf niets met tech te maken had. Het gaat over een uitspraak van een rechter. Deze uitspraak stond in relatie met een gerechtelijk onderzoek. Dit onderzoek heeft te maken met een schandaal over ontwijken van normen met behulp van tech.

Een auto die mee stroomt in een modderstroom is voor mij vergelijkbaar.

Met de huidige marge "Nieuws over Tech" kan je elk nieuwsbericht uit de wereld posten. er is altijd wel Tech ergens, al is het maar de smartwatch van de reporter.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 26-07-2021 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-06 18:24

WoutF

Hoofdredacteur
MazeWing schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:46:
Bij praktisch elk artikel gerelateerd aan auto’s zie je dezelfde klachten terugkomen: “wat heeft dit met tweakers te maken?”
Er wordt dan altijd gepareerd met het argument dat (elektrische) auto’s ook techniek hebben en daarom relevant zijn. Maar dit argument kun je praktisch op alles toepassen. Zelfs een kookwekker bevat wel techniek…

Als redactie moet je je afvragen of je voor kwantiteit gaat (met een groot deel van de gebruikers die zich stoort aan dit soort nieuws) of voor kwaliteit gaat die echt betrekking heeft op het DNA van Tweakers.

Stel deze vraag vooral met in het achterhoofd de woorden van @WoutF van 1,5 jaar geleden: “we gaan terug naar onze core”…
Waar maak je uit op dat een groot deel van gebruikers zich hieraan stoort? Er zijn inhoudelijke, interessante discussies onder de berichten, ze worden zeer goed gelezen, op het forum zijn er actieve topics zijn over technische ontwikkelingen in de automotive-sector en als we uitvragen bij gebruikers welke onderwerpen ze interessant vinden, eindigen automative en duurzaamheid/elektrificatie altijd hoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Waar maak je uit op dat een groot deel van gebruikers zich hieraan stoort? Er zijn inhoudelijke, interessante discussies onder de berichten, ze worden zeer goed gelezen, op het forum zijn er actieve topics zijn over technische ontwikkelingen in de automotive-sector en als we uitvragen bij gebruikers welke onderwerpen ze interessant vinden, eindigen automative en duurzaamheid/elektrificatie altijd hoog.
Dus eigenlijk kan dit topic dus wel dicht? :?

De klaagzang van de topicstarter en mazewing is slechts het sentiment van een kleine minderheid, dus dat is het dan, toch?
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:18:
[...]
In dat licht vind ik het dus ook niet gek dat er over elektronische auto's geschreven wordt, maar verwacht ik dus geen artikel over een mogelijke juridische uitspraak*, de verkoopcijfers van elektronische auto's van een autofabrikant, of dat per datum X autofabrikant Y de auto's ook als elektronisch model verkoopt.
Gezien de informatie van WoutF: de meeste mensen willen wel lezen over deze brede informatie volgens interne statistieken: wat verwacht je verder nog van dit topic?

[ Voor 38% gewijzigd door Q op 26-07-2021 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

waar leg je de grens dan?

De efectenbeurs in Nederland en in elk ander land is echt een tech feestje. Er wordt geen aandeel verhandeld zonder dat daar een heleboel tech aan te pas komt.

Mogen we dan in de toekomst ook artikelen "Ahold gaat onderuit op de AEX" verwachten?

Als jullie sneller en betrouwbaarder als het FD zijn, dan kun je heel veel clicks verwachten van mensen met een financiële achtergrond.

Bijvoorbeeld de meeste artikelen over EV gaan over de techniek zelf. Het gaat over omzet, modellen, verwachte verkopen, uitspraken van de CIO.

Zo het laatste EV nieuws dat ik vond was dat Tesla laadpalen beschikbaar maakt voor andere auto's.
Laadpaal is tech, maar hier betreft het niet de techniek zelf maar openstellen voor derden. En ja dat is wel interessant Auto nieuws, maar geen tech nieuw, tenzij je verteld hoe derden dan toegang kunnen krijgen, welke hardware er nodig is, of er een firmware update gedaan moet worden.

Ander zogenaamt tech nieuws is dat een bedrijf, volgens een veiligheids dienst van ander land waar we wonen een statement heeft afgegeven dat het een potentieel veiligheidsrisico kan zijn ivm hacken. maar in de tekst komt helemaal niets van de Tech naar boven. Het is een feitenrelaas hoe het rapport tot stand is gekomen.

is dat politiek of tech nieuws? Waar leg je de grens.

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 26-07-2021 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind de sjoemeldiesels niet zo'n goed voorbeeld om je punt mee te maken. Het gaat in dat verhaal puur om de software dat auto's ander gedrag vertonen als ze getest worden. Het is geen rijtest van de autovisie ofzo.

Tesla is ook geregeld in het nieuws vanwege hun software en ik verwacht dat we nog wel meer merken (ook nieuwe gaan) zien. Home automation is toch ook Tweakers material?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Anoniem: 1367312 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:55:
[...]

De efectenbeurs in Nederland en in elk ander land is echt een tech feestje. Er wordt geen aandeel verhandeld zonder dat daar een heleboel tech aan te pas komt.

Mogen we dan in de toekomst ook artikelen "Ahold gaat onderuit op de AEX" verwachten?
Misschien is het wel zo dat sommige gebruikers minder hard meelopen dan de ontwikkeling binnen de techwereld. Hele andere benadering waar tweakers juist heel slim op inspeelt waar blijkbaar ook echt behoefte aan is.

Flickr

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Gezien het feit dat er bij bijna al dit soort nieuwsberichten door meerdere personen de vraag gesteld wordt wat dit met tech/tweakers te maken heeft?

Het overgrote deel zal altijd mensen betreffen die noot actief deelnemen. Als je je daar echter aan vastklampt…

Ik heb nog steeds geen sterke argumentatie gezien van de redactie wat het bestaansrecht is van dit soort nieuws op specifiek tweakers.net. Het blijft enkel bij “onze lezers vinden het interessant dus blijven we het plaatsen”. Maar als je dat als uitgangspunt neemt dan zou je alles wel kunnen posten, zolang “de lezers het maar interessant vinden”.

Als er over nieuwe technologieën in auto’s een bericht komt snap ik dit. Maar inmiddels zijn we op een punt gekomen waarbij er zelfs nieuwsberichten geplaatst worden dan merk x met een nieuwe elektrische auto komt en dat fabrikant y een boete krijgt vanwege sjoemelen met dieselmotoren?
Wat heeft dit in hemelsnaam nog met “terug naar onze core” te maken?

Binnenkort nieuws over postzegels aangezien “onze lezers het interessant vinden” ?

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:13:
Ik vind de sjoemeldiesels niet zo'n goed voorbeeld om je punt mee te maken. Het gaat in dat verhaal puur om de software dat auto's ander gedrag vertonen als ze getest worden. Het is geen rijtest van de autovisie ofzo.

Tesla is ook geregeld in het nieuws vanwege hun software en ik verwacht dat we nog wel meer merken (ook nieuwe gaan) zien. Home automation is toch ook Tweakers material?
Tja dat zou je verwachten, alleen het ging niet over de software zelf. Het artikel ging over dat een rechter dat gezegt zou hebben. men het had gepubliceerd en het weer van de site gehaald was.

Correct me if i'm wrong... maar volgens mij is er niet eens in dat artikel besproken wat sjoemelsoftware was, laat staan een technische uitleg.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Behoefte van wie? Ik heb het idee dat de mainstream nu veel belangrijker is geworden ten koste van de mensen die hier kwamen om over écht technisch complexe zaken te praten. Die verhalen over auto's zijn echt van het niveau van lik me vestje. De reviews ook, hoewel tweakers daar nooit echt sterk in is geweest. Helaas is het nieuws over overclocken en de laatste weetjes over IT-related nu meer bijzaak geworden. Ik ben daar absoluut niet blij mee. Het terug naar de kern verhaal is eigenlijk een verkapte verwensing richting de échte tweaker, de mensen die alles doen om het laatste beetje performance uit de computer te halen. Dat heeft natuurlijk meerdere invalshoeken, maar de kern is toch wel IT-gerelateerd. Auto's en energievoorziening vallen wat mij betreft daarbuiten. Ook wel interessante materie, maar geen tweakers materie.

Maar echt nieuws is het nou ook weer niet. Wouter heeft eerder ook al eens een (verkapte) aankondiging in deze richting gedaan in een blog. Het hoort kennelijk bij zijn redactionele opdracht die hij al een hele lange tijd geleden van DPG heeft gekregen. :r Het resultaat dat nu steeds schriller afsteekt tegen waar de site om zou moeten draaien wordt mij steeds vreemder. Gezien de reacties in dit topic ben ik zeker niet de enige.

@WoutF Sinds dat blog ben ik je liever kwijt dan rijk als hoofdredacteur. Het is niet eens persoonlijk bedoeld, maar de stijl waarin jij opereert is gewoon afgrijselijk. Net doen alsof de oude doelgroep heel cool is, maar tegelijkertijd keihard die groep verloochenen, telkens weer. Het zit hem in de slinkse wijze waarop je dit door probeert te voeren.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

MazeWing schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Als er over nieuwe technologieën in auto’s een bericht komt snap ik dit. Maar inmiddels zijn we op een punt gekomen waarbij er zelfs nieuwsberichten geplaatst worden dan merk x met een nieuwe elektrische auto komt en dat fabrikant y een boete krijgt vanwege sjoemelen met dieselmotoren?
Maar als je over EV bericht, dan is het toch ook logisch dat er berichten komen over merk X met een nieuwe versie of zelfs de allereerste EV komt?

Over die sjoemeldieselboete ben ik overigens 100% met je eens.
Wat heeft dit in hemelsnaam nog met “terug naar onze core” te maken?
Is die core nog wel hetzelfde?

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ed1703 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:28:

Ik denk dat je hier wel het pijnpunt hebt.

Wat is de kern, waarheen wil men terug.

voor sommigen gebruikers zal dat terug naar de bron zijn. Toen Tweakers nog in groene letters op je scherm kwam.

Mischien voor de redactie (aanname) kan dat terug naar wat ze x jaar geleden als kerndoelen hebben benoemt. Of wat DPG heeft aangegeven toen ze eigenaar werden van Tweakers.

De redactie kan niet iedereen tevreden houden. Wees transparant, en je hou de kern van gebruikers over die je toch altijd als doel had te behouden. (Hoeft geen kleine kern te zijn)

Je stoot dan wel mensen tegen het hoofd, maar die gaan toch weg als jullie niet hun doel nastreven. Misschien voor de sfeer is het handiger om die in 1 klap kwijt te zijn, ipv een jaren lange sidderende ruzzie.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 26-07-2021 15:38 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Q

Q

Al meer dan 10+ jaar niet meer. Deze site heet nog tweakers.net maar is al lang niet meer gericht op de klassieke tweaker.

Tweakers.net is niet voor tweakers maar voor techliefhebbers.

Een duidelijke definitie van "techliefhebbers" kan ik niet vinden, maar misschien is deze quote van WoutF wel helder:
Het nieuwsaanbod is inderdaad breed, maar dat is niet met de bedoeling mainstreamgebruikers naar Tweakers te krijgen. We volgen daarin voor een groot deel ook de community. Er wordt op het forum meer over non-tech gepost dan over tech, en waar het over technologie gaat, is dat ook enorm breed. We krijgen dagelijks tientallen nieuwstips binnen via de submitfunctie, waarin we die spreiding ook zien. Dat betekent niet dat we lukraak alles maar oppakken; de hele dag door discussieert ons nieuwsteam over de nieuwskeuzes en waarom we dingen wel of niet moeten brengen. Wekelijks evalueren we dat ook, door te kijken wat goed en slecht gelezen is, maar we kijken bijvoorbeeld ook naar onder welke berichten interessante discussies zijn onstaan. Want zoals jullie zelf ook aangeven zijn die discussies van grote waarde.
Let op de terminologie: de mainstreamgebruiker is eigenlijk gewoon een techn00b die geen intrinsieke interesse heeft in technologie. Ze kunnen de technologie amper aan en voor hun is technologie louter een gebruiksmiddel.

Alle communicatie was heel erg geredeneerd vanuit Tweakers.net want ik denk dat niemand iets hier gaf om deze groep mensen en zich hier ook mee verbonden voelt als tweaker. Maar Tweakers.net had wel features gemaakt om de site laagdrempeliger te maken voor deze groep mensen. Daar is ze mee gestopt, maar niemand van ons zal dat wat boeien. Waarom ze dat communiceren is niet helder voor mij, want het doet mij niets.

Waar het natuurlijk om gaat is de content en alleen de content vanuit 'ons' perspectief. En daar zie je dus dat Tweakers.net werkt met het concept van de techliefhebber.

Nogmaals, ik heb nooit een hele duidelijke definitie gezien van het door tweakers.net bedachte concept van de techliefhebber, maar mijn indruk is dat deze definitie wel klopt:

Een techliefhebber is breed en intrinsiek geïnteresseerd in techologie maar heeft minder interesse in de details en hoe het onderwater werkt. Een grof globaal beeld is genoeg. De illusie van begrip is goed genoeg.

Een klassieke tweaker is in mijn ogen iemand die vaak een onderwerp écht wil doorgronden en begrijpen. Die heeft vaak ook de 'bagage' om dat te kunnen.

Tweakers.net focust wel op de techliefhebber en niet op de klassieke tweaker. Ik begrijp heel goed waarom, want het soort content wat een tweaker wil is duurder om te produceren en levert minder op omdat de groep geïnteresseerden kleiner is.

Bovendien denk ik dat wij ook wel zien dat de kennis en ervaring op de onderwerpen er ook niet (meer) is dus ze kunnen in mijn ogen misschien wel die tweaker ook niet meer bedienen.

Dat was ook het hele "Premium debacle" waar veel mensen vol ongeloof naar het label "Premium" keken nadat ze de 'premium content' hadden gelezen. Wat uiteindelijk de motivatie echt is geweest zullen we nooit weten maar Tweakers.net werd gedwongen om voor de nieuwe naam "Plus" te kiezen.

Want dat is het product: nog meer van het zelfde, alleen nog wat meer content. Meer kwantiteit.
Vanuit het perspectief van Tweakers.net is uiteindelijk in mijn ogen dit de echte defnitie van een techliefhebber:

Een techliefhebber is breed en intrinsiek geïnteresseerd in techologie en is bereid om te betalen voor extra content.

Uiteindelijk is het verhaal dus erg simpel: je mag het nieuws skippen wat je niet boeit en verder zal het wel. Voor mijzelf geldt dat ik de meeste informatie elders haal.

Wat denk ik voor velen hier zo jammer is - waar ik persoonlijk niet meer om geef - is dat het lastig is om elders de combinatie van technieuws + discussie in de comments aan te gaan, ook nog eens in NL. Dus wat dat betreft heb je weinig tot geen keuze, als dat je ding is.

Om het circeltje met het welbekende (gesloten) Plus-topic rond te maken: een minderheid van klagers zoekt kwaliteit maar Tweakers.net focussed al jaren op kwantiteit.

Daarvan kun je niet inherent zeggen of dat goed of fout is, maar het is maar net wat je zelf zoekt.

WoutF heeft toegang tot de cijfers en die laat zien dat de klagers in dit topic over dit specifieke onderwerp eigenlijk gewoon irrelevant zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Q op 26-07-2021 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

[...]

Maar als je over EV bericht, dan is het toch ook logisch dat er berichten komen over merk X met een nieuwe versie of zelfs de allereerste EV komt?

Over die sjoemeldieselboete ben ik overigens 100% met je eens.

[...]

Als je over een auto bericht die een nieuw soort techniek binnen het hele EV-gebeuren toepast? Volledig ja!

Maar als het gewoon een veredeld autoweek-bericht wordt waarbij merk x een EV op de markt zet, dan heeft dit geen enkele nieuwswaarde. Als er allemaal softwareproblemen bij VW met hun ID3, heeft dit weer wel nieuwswaarde, mits duidelijk wordt wat er mis is en welk stukje software precies.

Als er dadelijk een berichtje komt dat Tesla de model Y op de Nederlandse markt zet, heeft dit 0,0 nieuwswaarde voor tweakers. Maar als Tesla een baanbrekend nieuw concept aankondigt dat uiteindelijk gebruikt zal worden in hun auto’s dan heeft dit wel weer nieuwswaarde, aangezien het een nieuwe techniek is en meer met de techniek achter EV te maken heeft dan de auto zelf.

Er zal dus altijd de vraag gesteld moeten worden of een item meer betrekking heeft op nieuwe, nog niet eerder gebruikte techniek(en) of meer op “auto” zelf. In het laatste geval zou dit gewoon niet op tweakers moeten komen. Net zoals die videoreportage van die Audi een tijd terug. Daar was duidelijk de “auto” en niet de vernieuwde techniek.

En je vraag over de core? Die vraag hebben ze zelf volgens mij nog steeds niet beantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brinkiewestland
MazeWing schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:25:
[...]

En je vraag over de core? Die vraag hebben ze zelf volgens mij nog steeds niet beantwoord.
Bij WoutF in "Is Tweakers nog wel een computer / IT tech site?" heeft WoutF toch aangegeven hoe de redactie er naar kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De waan van de link in die reactie van WoutF was groeien groeien groeien

(plan: Tweakers gaat zelf reclame maken)

als je dan weer doorklikt op de linkjes dan is groei het enige kerndoel lijkt het wel, al jaren.
De afgelopen 7 jaar openlijk.

plan: Management Update: de toekomst van Tweakers

een citaat uit het laatste linkje: 'We doen uitgebreid onderzoek naar de wensen van de huidige community en de nieuwe doelgroep.' Bijna 7 jaar geleden is de doelgroep dus bewust verschoven.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 26-07-2021 17:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Tja, daar kom je dan bijna een jaar later mee.

Behalve dat ontstaan topics als deze ook juist door het ontbreken van dit soort communicatie.
Dat kan de redactie voor zijn door dit beter op te pakken en dat men daar ook hopelijk van leert.
Niet handig om dit te communiceren icm de aankondiging dat het blad weggaat en als donderslag er maanden daarna 'opeens' plus komt.

Je had misschien ook (juridisch weet ik niet of dit kan) het op deze manier kunnen doen door einde zomer van 2020 aan te kondigen:

- terug naar core (leg dan ook uit wat dat is)
- samenvoeging hwi en tweakers (leg dan ook uit welk voordeel dit heeft)
- weghalen blad (ok,. waarom?)
- aankondiging plus (wat komt daar dan precies in in verhouding met het blad?)
- abonnementsgeld gaat automatisch over naar plus. (zet vinkje als je dit wilt)

Als plus daar nog niet klaar voor was, had je misschien wel met het eea moet wachten.
Niet gedaan, wat mij betreft gemiste kans.

In plaats daarvan zijn er verwachtingen en aannames gedaan die vooral vanuit de community een hele andere blik op het geheel hadden en als ik de berichten lees, nog steeds hebben.
Linksom of rechstom heb je dan je communicatie niet op orde.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 26-07-2021 17:09 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

'Terug naar de kern' betekent voor ons een duidelijke focus op techliefhebbers. Dat zijn mensen met de passie die wijzelf ook hebben, die graag op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, zich in een techonderwerp willen verliezen en er plezier in scheppen om hierover met gelijkgestemden van gedachten te wisselen...

...Redactioneel betekent dit vooral een verbreding van de onderwerpselectie en meer content. We gaan meer producten in meer verschillende categorieën testen, bijvoorbeeld monitoren, netwerkapparatuur en componenten, en dankzij de gecombineerde kracht van de twee redacties kunnen we simpelweg meer artikelen, video's en podcasts maken. In tegenstelling tot voorheen reviewen immers we geen producten meer dubbel.
bron: Wout Funnekotter op 1 september 2020 in Tweakers en Hardware Info bundelen krachten, voor de echte techliefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Q schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:49:
[...]

Dus eigenlijk kan dit topic dus wel dicht? :?

De klaagzang van de topicstarter en mazewing is slechts het sentiment van een kleine minderheid, dus dat is het dan, toch?

[...]

Gezien de informatie van WoutF: de meeste mensen willen wel lezen over deze brede informatie volgens interne statistieken: wat verwacht je verder nog van dit topic?
Ik reageerde op de opmerking "een groot deel van de gebruikers die zich stoort aan dit soort nieuws", omdat ik dat niet door de feiten gestaafd zie. Het feit dat we het in dit topic hebben over waarom die verbreding van onderwerpen er is, naar wat soort dingen we kijken bij het maken van keuzes, etc, is toch waardevol? En dit topic heeft ook discussie op de redactie losgemaakt over juist die keuzes. Zoals ik eerder, en ook Olaf, al schreef, kan ik mij vinden in de kritiek dat we soms meer duiding aan een stuk toe kunnen voegen, beter kunnen uitleggen waarom dit relevant is voor de lezer. Genoeg nut in zo'n topic dus wat mij betreft. Maar als het doel van dit topic was om te zorgen dat we helemaal stoppen met schrijven over bijvoorbeeld auto's, dan kan het wellicht inderdaad dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twww55
ocf81 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:25:
Behoefte van wie? Ik heb het idee dat de mainstream nu veel belangrijker is geworden ten koste van de mensen die hier kwamen om over écht technisch complexe zaken te praten. Die verhalen over auto's zijn echt van het niveau van lik me vestje. De reviews ook, hoewel tweakers daar nooit echt sterk in is geweest. Helaas is het nieuws over overclocken en de laatste weetjes over IT-related nu meer bijzaak geworden. Ik ben daar absoluut niet blij mee. Het terug naar de kern verhaal is eigenlijk een verkapte verwensing richting de échte tweaker, de mensen die alles doen om het laatste beetje performance uit de computer te halen. Dat heeft natuurlijk meerdere invalshoeken, maar de kern is toch wel IT-gerelateerd. Auto's en energievoorziening vallen wat mij betreft daarbuiten. Ook wel interessante materie, maar geen tweakers materie.

Maar echt nieuws is het nou ook weer niet. Wouter heeft eerder ook al eens een (verkapte) aankondiging in deze richting gedaan in een blog. Het hoort kennelijk bij zijn redactionele opdracht die hij al een hele lange tijd geleden van DPG heeft gekregen. :r Het resultaat dat nu steeds schriller afsteekt tegen waar de site om zou moeten draaien wordt mij steeds vreemder. Gezien de reacties in dit topic ben ik zeker niet de enige.

@WoutF Sinds dat blog ben ik je liever kwijt dan rijk als hoofdredacteur. Het is niet eens persoonlijk bedoeld, maar de stijl waarin jij opereert is gewoon afgrijselijk. Net doen alsof de oude doelgroep heel cool is, maar tegelijkertijd keihard die groep verloochenen, telkens weer. Het zit hem in de slinkse wijze waarop je dit door probeert te voeren.
Hoeveel mensen hier weten nog wat overclocken precies is, ja het opvoeren van je cpu/gpu maar voor de meeste is het een ver van je bed show, tegenwoordig ook bijna niet meer nodig.

Het onderdeel tweaking is een van de rustigste en minst geposte gedeelte van GOT. Overclocking & Tweaking heeft nog redelijk veel posts maar dat is voornamelijk geschiedenis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
ocf81 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:25:

Slinkse wijze? Opdracht van DPG? Het lijkt bijna alsof je mij beticht van een soort complot of iets dergelijks. Om te beginnen bij de opdracht van DPG: ik neem aan dat je dan doelt op mensen die binnen DPG werken, maar niet voor Tweakers? Bazen hoog in de boom bij DPG die opdrachten uitdelen aan de mensen bij Tweakers? Dat is echt complete lariekoek. Er heeft nog nooit een 'externe' DPG'er zich inhoudelijk bemoeid met de redactie. Ik zie in veel van dit soort discussies de naam DPG terugkomen en elke keer wordt het bedrijf neergezet als evil overlord die zich constant bemoeit met wat er bij Tweakers dagdagelijks gebeurt. Ik moet jullie echt teleurstellen; de realiteit is niet zo spannend. De top bij DPG vindt het belangrijk dat er een bepaald rendement gedraaid wordt en heeft weinig interesse in hoe dat gebeurt.

En in de podcast waar je naar refereert (geen blog) heb ik het over het feit dat de markt voor pc's en tech voortdurend verandert, dat ook de doelgroep verandert en dat we daarin mee willen blijven groeien. Dat is geen geheim maar een bewuste keuze. Niet omdat het van DPG moet, maar omdat we relevant willen blijven. Het gros van de oudgedienden op Tweakers die ik hierover spreek geven allemaal aan dat ze tegenwoordig een andere relatie met tech hebben en niet per se meer bezig zijn met overclocken en de laatste MHz uit een cpu persen. Ik vind het ultieme voorbeeld altijd Femme: hij is Tweakers ooit begonnen met als duidelijk speerpunt de pc en het tweaken van de pc en werkt tegenwoordig op Mac-systemen en stopt al die techliefde in het tweaken van zijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twww55
WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Slinkse wijze? Opdracht van DPG? Het lijkt bijna alsof je mij beticht van een soort complot of iets dergelijks. Om te beginnen bij de opdracht van DPG: ik neem aan dat je dan doelt op mensen die binnen DPG werken, maar niet voor Tweakers? Bazen hoog in de boom bij DPG die opdrachten uitdelen aan de mensen bij Tweakers? Dat is echt complete lariekoek. Er heeft nog nooit een 'externe' DPG'er zich inhoudelijk bemoeid met de redactie. Ik zie in veel van dit soort discussies de naam DPG terugkomen en elke keer wordt het bedrijf neergezet als evil overlord die zich constant bemoeit met wat er bij Tweakers dagdagelijks gebeurt. Ik moet jullie echt teleurstellen; de realiteit is niet zo spannend. De top bij DPG vindt het belangrijk dat er een bepaald rendement gedraaid wordt en heeft weinig interesse in hoe dat gebeurt.

En in de podcast waar je naar refereert (geen blog) heb ik het over het feit dat de markt voor pc's en tech voortdurend verandert, dat ook de doelgroep verandert en dat we daarin mee willen blijven groeien. Dat is geen geheim maar een bewuste keuze. Niet omdat het van DPG moet, maar omdat we relevant willen blijven. Het gros van de oudgedienden op Tweakers die ik hierover spreek geven allemaal aan dat ze tegenwoordig een andere relatie met tech hebben en niet per se meer bezig zijn met overclocken en de laatste MHz uit een cpu persen. Ik vind het ultieme voorbeeld altijd Femme: hij is Tweakers ooit begonnen met als duidelijk speerpunt de pc en het tweaken van de pc en werkt tegenwoordig op Mac-systemen en stopt al die techliefde in het tweaken van zijn huis.
Ik heb in een eerder topic gelezen dat DPG (toen nog de persgroep) oorspronkelijk heeft geëist dat ze VNU mochten overnemen zonder een aantal online titels zoals t.net. Toen deze deal afketste hebben ze alsnog VNU compleet overgenomen.

Hoe zit dat?? en verhoudt zich dat tot hedendaagse koers???

Zonder enig standpunt te willen innemen, ik heb persoonlijk weinig last van nieuws verbreding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Anoniem: 1367312 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:55:
[...]

Als jullie sneller en betrouwbaarder als het FD zijn, dan kun je heel veel clicks verwachten van mensen met een financiële achtergrond.

Bijvoorbeeld de meeste artikelen over EV gaan over de techniek zelf. Het gaat over omzet, modellen, verwachte verkopen, uitspraken van de CIO.

Zo het laatste EV nieuws dat ik vond was dat Tesla laadpalen beschikbaar maakt voor andere auto's.
Laadpaal is tech, maar hier betreft het niet de techniek zelf maar openstellen voor derden. En ja dat is wel interessant Auto nieuws, maar geen tech nieuw, tenzij je verteld hoe derden dan toegang kunnen krijgen, welke hardware er nodig is, of er een firmware update gedaan moet worden.

Ander zogenaamt tech nieuws is dat een bedrijf, volgens een veiligheids dienst van ander land waar we wonen een statement heeft afgegeven dat het een potentieel veiligheidsrisico kan zijn ivm hacken. maar in de tekst komt helemaal niets van de Tech naar boven. Het is een feitenrelaas hoe het rapport tot stand is gekomen.

is dat politiek of tech nieuws? Waar leg je de grens.
Da's een goede vraag, waar ik geen hard antwoord op heb. Dat is en blijft een kwestie van gevoel en afwegingen maken. Net zoals dat gebeurt bij elke redactionele publicatie. En daar hebben we vaak genoeg discussies over op de redactie: 'is dit tech genoeg?'. Heel veel onderwerpen schieten we dan ook af.

Maar wat ik mij bij deze discussie toch afvraag: dit is toch niet nieuw? Tweakers schrijft al sinds jaar en dag over allerlei zaken die zich rondom de wereld van technologie afspelen. Over wat bedrijven doen, de grote personen binnen die bedrijven, over overheden, over wetgeving, etc. Ik heb net even snel in het nieuwsarchief gekeken en gefilterd op 2005, nog voordat Femme de toko verkocht maar wel op een punt dat er al flink wat getikt werd.

nieuws: Jonathan Ive onderscheiden door Brits koningshuis
nieuws: 'Succes Xbox Live afhankelijk van interesse 'casual gamers''
nieuws: Moeder weigert schikking RIAA
nieuws: China sluit 598 pornografische websites
nieuws: Sekse is van invloed op surfgedrag
nieuws: Internet goed voor onafhankelijke platenlabels
nieuws: Microsoft verkoopt aandelen in televisiekanaal

Dit is met een paar minuten rondklikken. Allemaal geen 'harde tech', maar dat vond je dus toen ook al op Tweakers. Misschien zijn jullie van mening dat dit toen ook al niet op de site hoorde. Prima, maar dan voeren we een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Q schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:02:
[...]

Al meer dan 10+ jaar niet meer. Deze site heet nog tweakers.net maar is al lang niet meer gericht op de klassieke tweaker.

Tweakers.net is niet voor tweakers maar voor techliefhebbers.

Een duidelijke definitie van "techliefhebbers" kan ik niet vinden, maar misschien is deze quote van WoutF wel helder:

[...]

Let op de terminologie: de mainstreamgebruiker is eigenlijk gewoon een techn00b die geen intrinsieke interesse heeft in technologie. Ze kunnen de technologie amper aan en voor hun is technologie louter een gebruiksmiddel.

Alle communicatie was heel erg geredeneerd vanuit Tweakers.net want ik denk dat niemand iets hier gaf om deze groep mensen en zich hier ook mee verbonden voelt als tweaker. Maar Tweakers.net had wel features gemaakt om de site laagdrempeliger te maken voor deze groep mensen. Daar is ze mee gestopt, maar niemand van ons zal dat wat boeien. Waarom ze dat communiceren is niet helder voor mij, want het doet mij niets.

Waar het natuurlijk om gaat is de content en alleen de content vanuit 'ons' perspectief. En daar zie je dus dat Tweakers.net werkt met het concept van de techliefhebber.

Nogmaals, ik heb nooit een hele duidelijke definitie gezien van het door tweakers.net bedachte concept van de techliefhebber, maar mijn indruk is dat deze definitie wel klopt:

Een techliefhebber is breed en intrinsiek geïnteresseerd in techologie maar heeft minder interesse in de details en hoe het onderwater werkt. Een grof globaal beeld is genoeg. De illusie van begrip is goed genoeg.

Een klassieke tweaker is in mijn ogen iemand die vaak een onderwerp écht wil doorgronden en begrijpen. Die heeft vaak ook de 'bagage' om dat te kunnen.

Tweakers.net focust wel op de techliefhebber en niet op de klassieke tweaker. Ik begrijp heel goed waarom, want het soort content wat een tweaker wil is duurder om te produceren en levert minder op omdat de groep geïnteresseerden kleiner is.

Bovendien denk ik dat wij ook wel zien dat de kennis en ervaring op de onderwerpen er ook niet (meer) is dus ze kunnen in mijn ogen misschien wel die tweaker ook niet meer bedienen.

Dat was ook het hele "Premium debacle" waar veel mensen vol ongeloof naar het label "Premium" keken nadat ze de 'premium content' hadden gelezen. Wat uiteindelijk de motivatie echt is geweest zullen we nooit weten maar Tweakers.net werd gedwongen om voor de nieuwe naam "Plus" te kiezen.

Want dat is het product: nog meer van het zelfde, alleen nog wat meer content. Meer kwantiteit.
Vanuit het perspectief van Tweakers.net is uiteindelijk in mijn ogen dit de echte defnitie van een techliefhebber:

Een techliefhebber is breed en intrinsiek geïnteresseerd in techologie en is bereid om te betalen voor extra content.

Uiteindelijk is het verhaal dus erg simpel: je mag het nieuws skippen wat je niet boeit en verder zal het wel. Voor mijzelf geldt dat ik de meeste informatie elders haal.

Wat denk ik voor velen hier zo jammer is - waar ik persoonlijk niet meer om geef - is dat het lastig is om elders de combinatie van technieuws + discussie in de comments aan te gaan, ook nog eens in NL. Dus wat dat betreft heb je weinig tot geen keuze, als dat je ding is.

Om het circeltje met het welbekende (gesloten) Plus-topic rond te maken: een minderheid van klagers zoekt kwaliteit maar Tweakers.net focussed al jaren op kwantiteit.

Daarvan kun je niet inherent zeggen of dat goed of fout is, maar het is maar net wat je zelf zoekt.

WoutF heeft toegang tot de cijfers en die laat zien dat de klagers in dit topic over dit specifieke onderwerp eigenlijk gewoon irrelevant zijn.
Onze definitie is zeker niet zo breed als jij hem stelt. Vorige week nog hadden we een gebruikersonderzoek uitgezet via de site waarin we deze vraag voorlegde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MKnEBme1n0eZJECT1MGcrKhIETk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MtUwhDOnDXZJm42bWaW8eJME.png?f=fotoalbum_large
De mensen die de bovenste optie kozen konden door, de rest werd meteen bedankt voor de deelname. Hier kregen we overigens kritiek over, omdat de definitie volgens sommigen veel te nauw was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
twww55 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:34:
[...]

Ik heb in een eerder topic gelezen dat DPG (toen nog de persgroep) oorspronkelijk heeft geëist dat ze VNU mochten overnemen zonder een aantal online titels zoals t.net. Toen deze deal afketste hebben ze alsnog VNU compleet overgenomen.

Hoe zit dat?? en verhoudt zich dat tot hedendaagse koers???

Zonder enig standpunt te willen innemen, ik heb persoonlijk weinig last van nieuws verbreding.
Zoals ik het begrijp was DPG vooral geïnteresseerd in de online platformen van VNU, zoals een Nationale Vacaturebank. Tweakers kregen ze 'erbij' en ze wisten niet goed wat ermee aan moesten. Dat Tweakers er destijds financieel niet goed voor stond zal misschien ook bijgedragen hebben aan het gebrek van enthousiasme.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

[...]

Gelijk grijpen naar complotdenken vind ik wel erg flauw. De koers is al langere tijd aan het afdwalen, zoals ook door anderen aangegeven. Je bent als MT'er (mede-)verantwoordelijk voor de richting die tweakers opgaat. Elke directie wordt door eigenaren aangesteld met doelstellingen, zonder uitzondering. Ik kan mij dan ook niet inbeelden dat de manier waarop je het invult zonder ruggespraak gaat of dat er een doelstelling wordt gegeven om zaken meer bedrijfsbreed op te pakken.
Ik heb de puzzelstukjes aan elkaar proberen te leggen aan de hand van wat ik gepost heb zien worden. Daar zullen zeker gaten in zitten, maar in het plus topic is toch wel het beeld ontstaan dat dit zo gaat.
Strategie is geen zaak van hak op de tak, maar van (vaak minstens een jaar) vooruit kijken. Wellicht heb ik dingen aan elkaar geknoopt die niet aan elkaar gelinkt hadden moeten worden, maar tegelijkertijd past het wel in het plaatje dat de drive naar minder tweaking en meer mainstream non-tech een rationeel geplande zaak is.
Je kondigde eigenlijk gewoon het einde van de focus op tweaking aan door het te coöpteren met onderwerpen die daar weinig meer mee te maken hebben. Het kwam op mij over als een gekunstelde manier om verkapt een PSA te doen waar de rest voor de vorm op kon reageren. Mensen denken echt wel een stapje verder en kijken naar het grotere plaatje als je zo'n verhaal op gaat hangen. Als je dit verhaal 10 jaar geleden had opgehangen was er geen spaan van heel gebleven. Ondertussen is er al zo veel verwatering dat je inderdaad niet zo heel veel mensen meer tegen zal komen die écht tweaking centraal stellen. De podcast was voor mij de aankondiging van de dood van tweakers als techsite. Dat is ook de reden dat ik het mij zo goed kan herinneren.

Misschien ligt daar wel de crux van het verhaal. Ik denk dat je niet goed hebt ingeschat hoe het over zou komen op de mensen die in dit topic zich beklagen (maar nog wel aanwezig zijn).

Wat mij steekt is de manier van communiceren. Vaak wat flauw en hoewel wel de feiten erin verweefd, toch niet echt op een manier die ik als oprecht ervaar. In de betreffende podcast zit ook een betuttelend element wat mij betreft, in dat je in de inleiding eigenlijk de context al compleet verschuift.
In het artikel over terug naar de kern zit ook een draai waardoor je op het verkeerde been wordt gezet. Als je alleen de titel en de eerste paar alinea's leest zou je denken dat er weer echte tech op het menu komt. Helaas blijkt dat dus niet het geval te zijn.

Dit komt op mij onoprecht over in waardoor ik het als slinks betitel. Dat is wellicht niet de beste woordkeus, maar ik kan tegelijkertijd geen betere bedenken. De manier van communiceren zou ook oprechter kunnen zijn door gewoon klip en klaar te zeggen dat tweaking geen onderdeel van de site meer is, wat feitelijk aan de hand lijkt te zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ocf81 op 26-07-2021 19:49 . Reden: verduidelijking en betere verhaallijn ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:12:
Zoals ik eerder, en ook Olaf, al schreef, kan ik mij vinden in de kritiek dat we soms meer duiding aan een stuk toe kunnen voegen, beter kunnen uitleggen waarom dit relevant is voor de lezer. Genoeg nut in zo'n topic dus wat mij betreft.
Tja, voor de beschreven doelgroep hoeft dat "uitleggen" niet want die wil het toch wel lezen.

En voor de TS en de 30+ upvoters tja, dat is een druppel in de emmer, ga je daar werkelijk een nieuwe policy voor uitzetten binnen de redactie dat artikelen - indien nodig - zo'n "uitleg" segment bevatten?

Ik zie de business case eigenlijk niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Q schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:26:
[...]

Tja, voor de beschreven doelgroep hoeft dat "uitleggen" niet want die wil het toch wel lezen.

En voor de TS en de 30+ upvoters tja, dat is een druppel in de emmer, ga je daar werkelijk een nieuwe policy voor uitzetten binnen de redactie dat artikelen - indien nodig - zo'n "uitleg" segment bevatten?

Ik zie de business case eigenlijk niet ;)
Eens. Er zijn best een hand vol artikelen waarbij je je kan afvragen of het op Tweakers hoort of een reguliere nieuwssite, maar tech is tech, en 99% van de artikelen gaat gewoon over tech is mijn bescheiden mening. Of dat nou een nieuw snufje is in een Tesla, een rechtelijke uitspraak die relevant is voor de technologie wereld of een gerucht over een nieuwe GPU. Dat dat niet perfect aansluit op wat bijvoorbeeld de TS van dit topic wil zien is m.i. jammer maar helaas.

Het is al vaak gezegd maar je kan het ook niet lezen, ik lees ook niet alle artikelen. Ik open echter geen topics om mijn beklag te doen over het zoveelste Apple gerucht 'omdat dat thuishoort op OneMoreThing of 9to5Mac'. Ik kan zelf ook wel begrijpen dat dat voor best veel mensen interessant is maar voor mij niet. Ditzelfde geldt overigens voor letterlijk alles wat ik qua nieuws lees. Ik scan de krant voor zaken die mij interesseren en de sportpagina of roddel-achtige ongein vind ik in de regel ook niet nieuwswaardig. Dit is de aard van het beestje dat men media noemt. Een disclaimer dat het voor anderen wél relevant is lijkt me dan ook een beetje onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Onze definitie is zeker niet zo breed als jij hem stelt. Vorige week nog hadden we een gebruikersonderzoek uitgezet via de site waarin we deze vraag voorlegde
[Afbeelding]
De mensen die de bovenste optie kozen konden door, de rest werd meteen bedankt voor de deelname. Hier kregen we overigens kritiek over, omdat de definitie volgens sommigen veel te nauw was.
@WoutF Die eerste optie is dus in feite de definitie die jullie hanteren voor het profiel van de "techliefhebber"?

Technologie is mijn passie
Ik geniet van de mogelijkheden die het biedt, van mezelf verdiepen, het echt begrijpen van technologie en er zelf aan sleutelen, van de zoektocht en van anderen die dit ook zo zien.

offtopic:
Dus iedereen snel zijn keuze aanpassen en alsnog de poll invullen en de resultaten verpesten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Thomas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:55:
Het is al vaak gezegd maar je kan het ook niet lezen, ik lees ook niet alle artikelen. Ik open echter geen topics om mijn beklag te doen over het zoveelste Apple gerucht 'omdat dat thuishoort op OneMoreThing of 9to5Mac'. Ik kan zelf ook wel begrijpen dat dat voor best veel mensen interessant is maar voor mij niet. Ditzelfde geldt overigens voor letterlijk alles wat ik qua nieuws lees. Ik scan de krant voor zaken die mij interesseren en de sportpagina of roddel-achtige ongein vind ik in de regel ook niet nieuwswaardig. Dit is de aard van het beestje dat men media noemt. Een disclaimer dat het voor anderen wél relevant is lijkt me dan ook een beetje onzinnig.
De disclaimer zou natuurlijk niet zijn dat het voor anderen wel zinnig is, maar zou een per-artikel toelichting moeten zijn waarom dit relevante informatie is voor het publiek en dat gaat natuurlijk qua effort never nooit niet gebeuren.

Maar ik vind het "je kunt het ook niet lezen" argument niet zo sterk. Het werkelijke, onderliggende probleem is de opportunity cost. Een bericht over iets wat erg ver van de site af lijkt te staan gaat ten koste van content die mogelijk relevanter kan zijn of de kwaliteit van andere artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Dus omdat mensen aangeven dat daar interesse is moet elke poep en scheet wat met (EV) automotive te maken heeft op de site komen? :? Wat is dat voor rare conclusie die je nu maakt? :? Daarnaast is dat ook de strekking niet van het topic om het specifiek over automotive berichten te hebben.

Ook heb ik ook nog altijd geen antwoorden op mijn wedervragen die ik je stelde. Jammer dat je die ontwijkt.
Eens. Er zijn best een hand vol artikelen waarbij je je kan afvragen of het op Tweakers hoort of een reguliere nieuwssite, maar tech is tech, en 99% van de artikelen gaat gewoon over tech is mijn bescheiden mening.
Hoeveel tech zit er volgens jou in een gerucht dat een rechter een bepaalde uitspraak gaat doen?

Hoeveel tech zit er in het delen van verkoopcijfers van EV's? Hoeveel tech zit er volgens jou in artikelen over een bedrijf dat per datum X haar productportfolio ook aanbiedt als elektrisch model? :?
Of dat nou een nieuw snufje is in een Tesla, een rechtelijke uitspraak die relevant is voor de technologie wereld of een gerucht over een nieuwe GPU. Dat dat niet perfect aansluit op wat bijvoorbeeld de TS van dit topic wil zien is m.i. jammer maar helaas.
Hoe is de "techniek" relevant voor een mogelijke juridische uitspraak? Wat veranderd er aan de techniek? Kan de techniek niet zonder deze uitspraak? :? Sorry, ik volg je echt niet.
Het niet lezen lost het onderliggende probleem niet op, de artikelen hebben geen kwaliteit of diepgang. En zoals ik jouw bericht nu lees, lijk je die niet helemaal te begrijpen.

[ Voor 58% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
[...]

Eens. Er zijn best een hand vol artikelen waarbij je je kan afvragen of het op Tweakers hoort of een reguliere nieuwssite, maar tech is tech, en 99% van de artikelen gaat gewoon over tech is mijn bescheiden mening. Of dat nou een nieuw snufje is in een Tesla, een rechtelijke uitspraak die relevant is voor de technologie wereld of een gerucht over een nieuwe GPU. Dat dat niet perfect aansluit op wat bijvoorbeeld de TS van dit topic wil zien is m.i. jammer maar helaas.

Eens, zo lang het nog niet over Barbiepoppen gaat vind ik het allemaal best meevallen. Niet elk artikel kan spot-on zijn, maar het is niet zo het de spuigaten uitloopt op het moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
ocf81 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:25:
[...]

Gelijk grijpen naar complotdenken vind ik wel erg flauw. De koers is al langere tijd aan het afdwalen, zoals ook door anderen aangegeven. Je bent als MT'er (mede-)verantwoordelijk voor de richting die tweakers opgaat. Elke directie wordt door eigenaren aangesteld met doelstellingen, zonder uitzondering. Ik kan mij dan ook niet inbeelden dat de manier waarop je het invult zonder ruggespraak gaat of dat er een doelstelling wordt gegeven om zaken meer bedrijfsbreed op te pakken.
Er zijn zeker doelstellingen vanuit DPG, maar zoals ik eerder al schreef, die zijn primair op bedrijfsresultaat gericht.
Ik heb de puzzelstukjes aan elkaar proberen te leggen aan de hand van wat ik gepost heb zien worden. Daar zullen zeker gaten in zitten, maar in het plus topic is toch wel het beeld ontstaan dat dit zo gaat.
Strategie is geen zaak van hak op de tak, maar van (vaak minstens een jaar) vooruit kijken. Wellicht heb ik dingen aan elkaar geknoopt die niet aan elkaar gelinkt hadden moeten worden, maar tegelijkertijd past het wel in het plaatje dat de drive naar minder tweaking en meer mainstream non-tech een rationeel geplande zaak is.
In plaats van te gaan puzzelen zou ik je willen verzoeken om het vervolg er gewoon naar te vragen. Als jij in een topic of DM had gezet 'Wout, dit komt echt compleet op mij over alsof jullie van DPG X,Y,Z moeten doen. Hoe zit dat?', dan had ik je daar graag antwoord op gegeven.
Je kondigde eigenlijk gewoon het einde van de focus op tweaking aan door het te coöpteren met onderwerpen die daar weinig meer mee te maken hebben. Het kwam op mij over als een gekunstelde manier om verkapt een PSA te doen waar de rest voor de vorm op kon reageren. Mensen denken echt wel een stapje verder en kijken naar het grotere plaatje als je zo'n verhaal op gaat hangen. Als je dit verhaal 10 jaar geleden had opgehangen was er geen spaan van heel gebleven. Ondertussen is er al zo veel verwatering dat je inderdaad niet zo heel veel mensen meer tegen zal komen die écht tweaking centraal stellen.
Wat versta jij hier over tweaking? Echt de puristenvertaling: tweaken/overclocken van zaken in een pc-behuizing? Want een verschuiving weg daarvan is echt al vele jaren eerder ingezet dan dat ik hoofdredacteur werd. Het punt wat ik wilde maken in die podcast, is dat tweaking kan draaien om het naar je hand zetten en optimaliseren van verschillende soorten technologie, niet alleen pc-componenten.
De podcast was voor mij de aankondiging van de dood van tweakers als techsite. Dat is ook de reden dat ik het mij zo goed kan herinneren.
Deze kan ik niet volgen. Nu lijkt het alsof je pc-tweaking als synoniem gebruikt voor technologie. Bedoel je dat?
Wat mij steekt is de manier van communiceren. Vaak wat flauw en hoewel wel de feiten erin verweefd, toch niet echt op een manier die ik als oprecht ervaar. In de betreffende podcast zit ook een betuttelend element wat mij betreft, in dat je in de inleiding eigenlijk de context al compleet verschuift.
In het artikel over terug naar de kern zit ook een draai waardoor je op het verkeerde been wordt gezet. Als je alleen de titel en de eerste paar alinea's leest zou je denken dat er weer echte tech op het menu komt. Helaas blijkt dat dus niet het geval te zijn.

Dit komt op mij onoprecht over in waardoor ik het als slinks betitel. Dat is wellicht niet de beste woordkeus, maar ik kan tegelijkertijd geen betere bedenken. De manier van communiceren zou ook oprechter kunnen zijn door gewoon klip en klaar te zeggen dat tweaking geen onderdeel van de site meer is, wat feitelijk aan de hand lijkt te zijn.
Ik kan je met hand op het hart zeggen dat het niet mijn bedoeling is om slinks of onoprecht te zijn. In dat opzicht ben ik fan van Hanlon's Razor. Dat zal eerder onkunde van mijn kant zijn dan opzet. En ik ga niet zeggen dat tweaking geen onderdeel van de site meer is, want dat is het wel. Een heel stuk kleiner onderdeel dan in de beginjaren van tweakers, dat wel.

En wat betreft communicatie, die steekt de andere kant op ook. Dit is een stokpaardje van mij en ik heb hem in eerdere discussies ook aangehaald: ik vind de toon die hier soms gebruikt wordt en de opmerkingen die gemaakt worden erg ver gaan. Het gaat er niet om dat medewerkers van Tweakers - die, wederom, net zoveel om Tweakers geven als jullie - niet tegen kritiek kunnen, maar het is soms moeilijk te verkroppen dat zo enorm aan mensen hun motivaties en beweegredenen getwijfeld wordt, terwijl die mensen elke dag juist hard hun best doen om voor jullie de beste site neer te zetten. Je mag prima vinden dat ze daarin niet slagen of dat er betere keuzes gemaakt hadden kunnen worden, maar het zou zo fijn zijn als we in de basis wel erkennen dat mensen hier zitten met goede bedoelingen.

[ Voor 8% gewijzigd door WoutF op 26-07-2021 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
CyberMania schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:45:
Eens, zo lang het nog niet over Barbiepoppen gaat vind ik het allemaal best meevallen. Niet elk artikel kan spot-on zijn, maar het is niet zo het de spuigaten uitloopt op het moment.
Wat mij betreft hoeft het ook niet spot-on te zijn, zolang er ook maar kwaliteitsartikelen voorbij komen. Als er dan pulp zonder ook maar iets wat tech heeft voorbij komt zoals de voorbeelden die ik noemde, vind ik dat gewoon jammer van de tijd van de redacteur en had de tijd imo beter besteed kunnen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:42:
[...]
Dus omdat mensen aangeven dat daar interesse is moet elke poep en scheet wat met (EV) automotive te maken heeft op de site komen? :? Wat is dat voor rare conclusie die je nu maakt? :? Daarnaast is dat ook de strekking niet van het topic om het specifiek over automotive berichten te hebben.

Ook heb ik ook nog altijd geen antwoorden op mijn wedervragen die ik je stelde. Jammer dat je die ontwijkt.
[...]
Hoeveel tech zit er volgens jou in een gerucht dat een rechter een bepaalde uitspraak gaat doen?

Hoeveel tech zit er in het delen van verkoopcijfers van EV's? Hoeveel tech zit er volgens jou in artikelen over een bedrijf dat per datum X haar productportfolio ook aanbiedt als elektrisch model? :?

[...]
Hoe is de "techniek" relevant voor een mogelijke juridische uitspraak? Wat veranderd er aan de techniek? Kan de techniek niet zonder deze uitspraak? :? Sorry, ik volg je echt niet.

[...]
Het niet lezen lost het onderliggende probleem niet op, de artikelen hebben geen kwaliteit of diepgang. En zoals ik jouw bericht nu lees, lijk je die niet helemaal te begrijpen.
Je punt is duidelijk. Jij vindt het relevant zolang het bericht sec over de gebruikte technologie gaat. Wij vinden het daarnaast ook relevant als het gaat om trends, ontwikkelingen en marktbewegingen eromheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Q schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:19:

@WoutF Die eerste optie is dus in feite de definitie die jullie hanteren voor het profiel van de "techliefhebber"?

Technologie is mijn passie
Ik geniet van de mogelijkheden die het biedt, van mezelf verdiepen, het echt begrijpen van technologie en er zelf aan sleutelen, van de zoektocht en van anderen die dit ook zo zien.

offtopic:
Dus iedereen snel zijn keuze aanpassen en alsnog de poll invullen en de resultaten verpesten? :X
We hebben nergens op kantoor een officiële definitie hangen, maar deze raakt wel de essentie ja.
Q schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:27:
[...]

De disclaimer zou natuurlijk niet zijn dat het voor anderen wel zinnig is, maar zou een per-artikel toelichting moeten zijn waarom dit relevante informatie is voor het publiek en dat gaat natuurlijk qua effort never nooit niet gebeuren.

Maar ik vind het "je kunt het ook niet lezen" argument niet zo sterk. Het werkelijke, onderliggende probleem is de opportunity cost. Een bericht over iets wat erg ver van de site af lijkt te staan gaat ten koste van content die mogelijk relevanter kan zijn of de kwaliteit van andere artikelen.
Dat hoeft natuurlijk geen losse toelichting te zijn. Soms is een bijzin hier of daar al genoeg om het belang van iets te duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:42:

Het gaat over technologie en is voor mensen interessant. Blijkbaar levert het kliks op. Ik vind verkoopcijfers altijd wel interessant om over te lezen.
[...]
Wat begrijp je nou precies niet? Want ik stel alleen maar dat bepaalde rechtelijke uitspraken interessant zijn voor de technologie wereld, niet wat jij hierboven schrijft. Denk aan een uitspraak over persoonsgegevens die eventueel gevolgen kan hebben voor andere marktgebieden. Ik noem maar wat.
[...]
Ik begrijp best dat je de diepgang of kwaliteit niet goed genoeg vindt, maar daarin ben ik het domweg niet met je eens. Als je een topic als dit opent kun je natuurlijk niet verwachten dat je in een soort circlejerk van mensen die het met je eens zijn terecht komt, heeft niets met wel/niet begrijpen te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:00:
Je punt is duidelijk. Jij vindt het relevant zolang het bericht sec over de gebruikte technologie gaat. Wij vinden het daarnaast ook relevant als het gaat om trends, ontwikkelingen en marktbewegingen eromheen.
Dan ben ik nu misschien een drammer, maar ik wil het echt graag begrijpen, hoe zijn dergelijke berichten dan te rijmen met 'dichter bij de kern: techniek', terwijl het bericht nauwelijks iets met techniek van doen heeft? Waar is die relatie dan, want ik zie of begrijp het serieus nog niet.

En ja, ik heb gelezen dat het wellicht 'niet juist verwoord' is, maar wat is de betere bewoording dan wel? Wellicht vergemakkelijkt dat het een en ander.
WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:51:
En wat betreft communicatie, die steekt de andere kant op ook. Dit is een stokpaardje van mij en ik heb hem in eerdere discussies ook aangehaald: ik vind de toon die hier soms gebruikt wordt en de opmerkingen die gemaakt worden erg ver gaan. Het gaat er niet om dat medewerkers van Tweakers - die, wederom, net zoveel om Tweakers geven als jullie - niet tegen kritiek kunnen, maar het is soms moeilijk te verkroppen dat zo enorm aan mensen hun motivaties en beweegredenen getwijfeld wordt, terwijl die mensen elke dag juist hard hun best doen om voor jullie de beste site neer te zetten. Je mag prima vinden dat ze daarin niet slagen of dat er betere keuzes gemaakt hadden kunnen worden, maar het zou zo fijn zijn als we in de basis wel erkennen dat mensen hier zitten met goede bedoelingen.
Ik heb een aantal van jullie, waaronder jou, in het echt mogen meemaken, tijdens meerdere Tweakers Express edities, dat was erg tof, ook met een aantal van jullie gesproken over de site zelf (zelfs met Zeef destijds nog), dat was altijd erg constructief. Ik weet dat je hier niet direct op mij reageert, maar ik wil wel even kwijt dat de bedoeling van mijn/dit topic ook totaal niet is om mensen neer te sabelen of motivatie weg te nemen. Ik wil het gewoon begrijpen hoe jullie bepaalde keuzes maken en de wens uiten dat er wat meer op de kwaliteit gelet kan worden van sommige artikelen, dat zou Tweakers echt een heel stuk beter maken dan het nu is; en dat is precies wat we met zijn allen willen, volgens mij. ;)

[ Voor 62% gewijzigd door CH4OS op 26-07-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 16:14
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:00:

En ja, ik heb gelezen dat het wellicht 'niet juist verwoord' is, maar wat is de betere bewoording dan wel? Wellicht vergemakkelijkt dat het een en ander.
Het probleem is dat dit nooit "officieel" gemeld is, alleen uit persoonlijke titel. Het zou fijn zijn als we daar een verklaring over kunnen krijgen inderdaad.

Als het antwoord is "Nee, daar zijn we vanaf gestapt. We richten ons nu op de gemiddelde consument" is dat ook een antwoord, het schept alleen veel meer duidelijkheid

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:03:
[...]

We hebben nergens op kantoor een officiële definitie hangen, maar deze raakt wel de essentie ja.
Ok, helder, bedankt voor de toelichting. Verdere eventuele discussie over deze definitie is offtopic dus dit is wel genoeg. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

.

[ Voor 99% gewijzigd door Q op 26-07-2021 23:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Silvos
WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:12:
[...]

Ik reageerde op de opmerking "een groot deel van de gebruikers die zich stoort aan dit soort nieuws", omdat ik dat niet door de feiten gestaafd zie. Het feit dat we het in dit topic hebben over waarom die verbreding van onderwerpen er is, naar wat soort dingen we kijken bij het maken van keuzes, etc, is toch waardevol? En dit topic heeft ook discussie op de redactie losgemaakt over juist die keuzes. Zoals ik eerder, en ook Olaf, al schreef, kan ik mij vinden in de kritiek dat we soms meer duiding aan een stuk toe kunnen voegen, beter kunnen uitleggen waarom dit relevant is voor de lezer. Genoeg nut in zo'n topic dus wat mij betreft. Maar als het doel van dit topic was om te zorgen dat we helemaal stoppen met schrijven over bijvoorbeeld auto's, dan kan het wellicht inderdaad dicht.
WoutF schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Ik bevind mij (denk ik) op een net iets ander standpunt dan de topicstarter. Ik vind het prima (en logisch) als jullie schrijven over bredere onderwerpen zoals elektrische auto's, ook als de raakvlakken met tech soms wat twijfelachtig zijn. Als daar publiek voor is en het jullie inkomsten/bezoekers oplevert waarom niet? Ik ben niet verplicht om elk nieuwsartikel te lezen.

Wat ik echter jammer vind is dat Tweakers selectief lijkt te zijn in waar ze wel/niet over schrijft. Ik heb daar een paar maanden geleden zelf een topic over geopend (Waar ligt nu de focus of het interessegebied van Tweakers?) maar niet echt duidelijk antwoord gekregen toen ik doorvroeg.

Punt is dat jullie met name over elektrische auto's veel lijken te schrijven maar met name over de mainstream fabrikanten. Over kleinere fabrikanten lees je veel minder, net als over andere e-mobiliteit zoals fietsen, e-scooters en e-steps (en achtergrond artikelen over bijv. wetgeving). Ook over bijvoorbeeld 3d printing, tekentablets of fintech lees ik vrij weinig, bijvoorbeeld revolut of N26 levert in de nieuwsfeed zoekfunctie geen enkele relevant bericht op. En dan kun je van tekentablets of 3d printen nog beargumenteren dat het een niche markt is, maar mij lijken fintech en e-mobiliteit in zijn algemeen (dus niet alleen de Tesla's en de Audi-e-trons) toch behoorlijk algemeen relevant.

In het verlengde daarvan mis ik ook iets wat in het gelinkte topic is benoemd maar in dit topic nog amper; namelijk duurzaamheid. Ik zie builds met Ali express onderdelen en er worden nogal wat koopgidsen gepushed. En natuurlijk snap ik dat Tweakers in inkomsten afhankelijk is van onder andere de Pricewatch, maar anno 2021 zou je denken dat duurzaamheid wel een onderdeel is van een businessmodel. Daarop kwam in dat gelinkte topic ook niet echt een antwoord behalve dat er iets meer achtergrondartikelen zijn over duurzaamheid. Maar hoe zit dat organisatorisch of qua beleid (advertenties e.d.). En ik snap dat daar een spanningsveld zit. Met kopen verdient Tweakers terwijl eigenlijk repareren het woord van 2021 zou moeten zijn.

Toch denk ik dat Tweakers hierin meer zou kunnen doen. Daarbij begrijp ik ook wat je zegt; dat de mensen achter Tweakers hun best doen en ik wil daar persoonlijk ook niets aan afdoen maar toch heb ik het idee dat de redactie niet altijd luistert naar de signalen vanuit de community.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Silvos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 04:19:
Ik bevind mij (denk ik) op een net iets ander standpunt dan de topicstarter. Ik vind het prima (en logisch) als jullie schrijven over bredere onderwerpen zoals elektrische auto's, ook als de raakvlakken met tech soms wat twijfelachtig zijn. Als daar publiek voor is en het jullie inkomsten/bezoekers oplevert waarom niet? Ik ben niet verplicht om elk nieuwsartikel te lezen.
Ik lees ook niet elk artikel. Maar van de artikelen die ik wel lees, valt het mij op dat soms de relatie met techniek ver te zoeken is en dat voelt raar. Als jij een autogarage binnenloopt zal een monteur of een medewerker aldaar ook niet met je willen of kunnen praten over computers, laat staan over dat er mogelijk een uitspraak komt van een rechter omdat Microsoft iets stouts heeft gedaan.

Ik zeg nergens dat alles per se alleen maar IT gerelateerd moet zijn, wat dat betreft snap en zie ik ook wel dat techniek veel breder i dan dat. Ik vind het tof dat ook bredere onderwerpen aandacht krijgen, maar ik vind wel, dat er op zijn minst wat meer tech in een artikel moet zitten dan in de artikelen die ik aanhaal als voorbeelden.

Zo vind ik dat het artikel van gisteren over de verkoopaantallen van Mortal Kombat games ook op het ranjde zitten, dus bij dat artikel kan ik het nog wel begrijpen dat het aandacht krijgt op Tweakers, mede vanwege de recente film en het best een redelijk populaire franchise is alhier.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 27-07-2021 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
CH4OS schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:00:
[...]
Dan ben ik nu misschien een drammer, maar ik wil het echt graag begrijpen, hoe zijn dergelijke berichten dan te rijmen met 'dichter bij de kern: techniek', terwijl het bericht nauwelijks iets met techniek van doen heeft? Waar is die relatie dan, want ik zie of begrijp het serieus nog niet.

Het valt mij op dat jij steevast het woord 'techniek' gebruikt en ik 'technologie'. Dat illustreert misschien wel goed waar het verschil van inzicht zit :) Technologie is voor mij breder dan sec de techniek en dat is het voor Tweaker ook al vele, vele jaren. Daarmee zeg ik niet dat de achterliggende techniek belangrijk is en reteinteressant kan zijn, maar wel dat het onderdeel is van een groter geheel. En soms gaan we nog wel eens wat breder en pakken we een nerdy onderwerp mee omdat we denken dat onze gebruikers dat leuk vinden :)
Ik heb een aantal van jullie, waaronder jou, in het echt mogen meemaken, tijdens meerdere Tweakers Express edities, dat was erg tof, ook met een aantal van jullie gesproken over de site zelf (zelfs met Zeef destijds nog), dat was altijd erg constructief. Ik weet dat je hier niet direct op mij reageert, maar ik wil wel even kwijt dat de bedoeling van mijn/dit topic ook totaal niet is om mensen neer te sabelen of motivatie weg te nemen. Ik wil het gewoon begrijpen hoe jullie bepaalde keuzes maken en de wens uiten dat er wat meer op de kwaliteit gelet kan worden van sommige artikelen, dat zou Tweakers echt een heel stuk beter maken dan het nu is; en dat is precies wat we met zijn allen willen, volgens mij. ;)
Fijn om te horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Silvos schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 04:19:
[...]

[...]

Wat ik echter jammer vind is dat Tweakers selectief lijkt te zijn in waar ze wel/niet over schrijft. Ik heb daar een paar maanden geleden zelf een topic over geopend (Waar ligt nu de focus of het interessegebied van Tweakers?) maar niet echt duidelijk antwoord gekregen toen ik doorvroeg.

Punt is dat jullie met name over elektrische auto's veel lijken te schrijven maar met name over de mainstream fabrikanten. Over kleinere fabrikanten lees je veel minder, net als over andere e-mobiliteit zoals fietsen, e-scooters en e-steps (en achtergrond artikelen over bijv. wetgeving). Ook over bijvoorbeeld 3d printing, tekentablets of fintech lees ik vrij weinig, bijvoorbeeld revolut of N26 levert in de nieuwsfeed zoekfunctie geen enkele relevant bericht op. En dan kun je van tekentablets of 3d printen nog beargumenteren dat het een niche markt is, maar mij lijken fintech en e-mobiliteit in zijn algemeen (dus niet alleen de Tesla's en de Audi-e-trons) toch behoorlijk algemeen relevant.
Je hebt gelijk dat we selectief zijn. We kunnen nog zo'n ingewikkeld flowdiagram maken, maar nieuwskeuzes blijft mensenwerk. Zoals Olaf in dat topic waar je naar linkt al aangaf hebben we hier de hele dag door discussies over en hopelijk maken we daarbij vaker de juiste keuze dan de foute. Zoals je ook in dit topic gezien hebt, zijn er ook weer mensen die het ons niet in dank afnemen als we onderwerpen opzoeken die wat meer van de buitencategorie zijn. Het blijft een balanceeract. Het is daarbij niet de bedoeling om alleen de grote namen te behandelen, maar dat zijn natuurlijk wel de bedrijven die hun PR het beste op orde hebben, waardoor het nieuws ons makkelijker bereikt. Kom je zelf dus wat interessants tegen, stuur het vooral in naar de redactie. Een fors deel van het nieuws dat we brengen komt binnen via nieuwssubmits en het is voor ons een goede graadmeter om te zien wat er bij bezoekers speelt.
In het verlengde daarvan mis ik ook iets wat in het gelinkte topic is benoemd maar in dit topic nog amper; namelijk duurzaamheid. Ik zie builds met Ali express onderdelen en er worden nogal wat koopgidsen gepushed. En natuurlijk snap ik dat Tweakers in inkomsten afhankelijk is van onder andere de Pricewatch, maar anno 2021 zou je denken dat duurzaamheid wel een onderdeel is van een businessmodel. Daarop kwam in dat gelinkte topic ook niet echt een antwoord behalve dat er iets meer achtergrondartikelen zijn over duurzaamheid. Maar hoe zit dat organisatorisch of qua beleid (advertenties e.d.). En ik snap dat daar een spanningsveld zit. Met kopen verdient Tweakers terwijl eigenlijk repareren het woord van 2021 zou moeten zijn.

Toch denk ik dat Tweakers hierin meer zou kunnen doen. Daarbij begrijp ik ook wat je zegt; dat de mensen achter Tweakers hun best doen en ik wil daar persoonlijk ook niets aan afdoen maar toch heb ik het idee dat de redactie niet altijd luistert naar de signalen vanuit de community.
Dit vind ik een lastige. Mijn gevoel is dat hoewel duurzaamheid zeker een groter thema is dan een aantal jaren terug, we tegelijk ook met een doelgroep te maken hebben die voor een deel ook behoorlijk materialistisch is. Ik weet ook niet hoe geloofwaardig het is als Tweakers zich zou proberen te profileren als duurzame toko, terwijl we tegelijkertijd de Pricewatch hebben (waar overigens wel refurbished producten instaan en we hebben ook V&A) en veel nieuwe producten reviewen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
WoutF schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:19:
Het valt mij op dat jij steevast het woord 'techniek' gebruikt en ik 'technologie'. Dat illustreert misschien wel goed waar het verschil van inzicht zit :) Technologie is voor mij breder dan sec de techniek en dat is het voor Tweaker ook al vele, vele jaren. Daarmee zeg ik niet dat de achterliggende techniek belangrijk is en reteinteressant kan zijn, maar wel dat het onderdeel is van een groter geheel. En soms gaan we nog wel eens wat breder en pakken we een nerdy onderwerp mee omdat we denken dat onze gebruikers dat leuk vinden :)
Oh, nou ja, met techniek bedoel ik dus eigenlijk hetzelfde, was mij verder eigenlijk ook niet eens opgevallen, hahaha. :) Al begrijp ik niet wat de term 'sec' inhoudt. :$ Zie het vaker in het topic voorbij komen, maar het zegt me niets, sorry.

Ik wil met mijn posts ook niet zeggen dat automotive geen plek zou moeten hebben op Tweakers, al zijn mijn voorbeeld wel weer in automotive. De technologie en techniek van automotive kan in dat op zicht zeker wel interessant zijn, maar zoals met de gegeven voorbeelden vind ik de relatie met technologie (en techniek) gewoonweg niet, vandaar mijn vraag, want ik wil het graag begrijpen.

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 27-07-2021 18:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Silvos
CH4OS schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:15:
[...]
Ik lees ook niet elk artikel. Maar van de artikelen die ik wel lees, valt het mij op dat soms de relatie met techniek ver te zoeken is en dat voelt raar.
Ik snap wel wat je bedoeld maar ik denk ook wel dat het lastig is om hier een balans in te vinden juist omdat tech de laatste jaren zo gegroeid is en zoveel breder is geworden en redacteuren wellicht ook eigen voorkeuren/interessegebieden hebben. Persoonlijk echter kan ik mezelf echter minder storen aan 'overbodig' nieuws op zich dan aan nieuws wat ontbreekt, ook al is de logica/afweging soms wat onduidelijk.
WoutF schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:35:
[...]
... Het blijft een balanceeract.
Ik snap goed wat je bedoeld en op een dergelijke grote site als deze zul je nooit iedereen tevreden krijgen dus je zult altijd dit soort topics houden. Waar het mij echt om ging is dat complete onderwerpen onderbelicht blijven zoals bijv. Fintech. Dat is wat anders dan dat je wel eens een nieuwtje mist, later publiceert of over bepaalde onderwerpen wat minder (of juist wat meer) schrijft. Dat lijkt mij dan een bewuste keuze of een onbalans van de redactie en niet iets wat zichzelf oplost met nieuwssubmits.

In dat opzicht zou ik het wel interessant vinden om een lijstje te zien van onderwerpen/sectoren waar Tweakers de nadruk op wil leggen, maakt het ook makkelijker om te overwegen of een nieuwssubmit de moeite waard is. Want ik kan me voorstellen dat (willekeurig voorbeeld) een nieuwsbericht over Tesla de voorkeur krijgt boven een nieuw soort slimme wasmachine, ook al bevat die laatste misschien meer technische innovatie. Maar het is wel handig om dat helder te krijgen.
Dit vind ik een lastige. Mijn gevoel is dat hoewel duurzaamheid zeker een groter thema is dan een aantal jaren terug, we tegelijk ook met een doelgroep te maken hebben die voor een deel ook behoorlijk materialistisch is. Ik weet ook niet hoe geloofwaardig het is als Tweakers zich zou proberen te profileren als duurzame toko, terwijl we tegelijkertijd de Pricewatch hebben (waar overigens wel refurbished producten instaan en we hebben ook V&A) en veel nieuwe producten reviewen.
Het is een lastige vraag maar ik vind je antwoord wat makkelijk. Mensen zijn doorgaans materialistisch omdat het kapitalistische systeem ons conditioneert middels reclame en producten die elk jaar een nieuwere, betere versie krijgen. Dat betekend echter niet dat die materialistische wens ook echt altijd is wat een consument wil of wat goed is voor de maatschappij in het algemeen.

Daarbij snap ik dat Tweakers ook onderdeel van dit systeem is en dat het verkopen van producten via de pricewatch een belangrijke bron van inkomsten is. Echter Tweakers als site is in zekere zin ook een 'influencer' en gezien het formaat van de site is er denk ik ook wel een zekere maatschappelijke verantwoordelijkheid. Juist Media hebben de uitgelezen positie om de perceptie van consumenten te veranderen.

En ik snap dat Tweakers zichzelf niet gelijk gaat presenteren als nadrukkelijk duurzame toko, dat past niet bij de aard van de site en zou inderdaad ongeloofwaardig zijn. Ik denk echter wel dat Tweakers hier meer in kan doen. Organisatorisch maar ook in dingen op de site. Denk bijvoorbeeld een duurzaamheidsscore bij productreviews zoals de nieuwe Apple iPad. Meer nadruk op duurzame tech en innovatie met bijvoorbeeld een .Green nieuwslabel en bijvoorbeeld meer repair guides.

Ook in de pricewatch zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om de duurzaamheid/energie-efficiëntie van producten en aangesloten webshops beter in kaart te brengen zonder dat dit gelijk opdringerig is of ten koste hoeft te gaan van de inkomsten uit de pricewatch. Daarbij denk ik dat dit soort stappen juist de geloofwaardigheid van Tweakers ten goede komen omdat jullie dan laten zien niet alleen met het verdienmodel van vandaag bezig te zijn maar ook van morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.laverman
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-05 13:20
IMHO zijn discussies over "past artikel xyz wel op een tech-site" zinloos, omdat er altijd wel een tech-draai aan te geven is. Wat ik belangrijker vindt is de stijl van de artikelen, de toonzetting, en de algemene trend in de selectie aan onderwerpen. Deze wordt in hoge mate bepaald door de "drijvende kracht" achter de site. Layout en navigatie zijn daar een belangrijk onderdeel van.

Een van de eerste veranderingen waar ik bijvoorbeeld moeite mee had was het wegvallen van categorieen en het kunnen kiezen voor "volgende" (en natuurlijk "vorige") in die categorie. Ik speel wel eens spelletjes, maar ben niet iemand die in de categorie "Gamer" valt. Dus aankondigingen over spel 25 in serie 38 van studio 12 sla ik over. Sinds het wegvallen van de categorieen is het handmatig moeten skippen van oninteressante artikelen een time-waster geworden.

Sinds de commercialisering van Tweakers echt op stoom begon te komen zit ik serieus op de wip. Het percentage artikelen waar ik nog de tekst rustig van lees is intussen zo laag dat ik al niet meer de dag begin met Tweakers. En ja, ook de nieuwe categorie "Plus" artikelen, waarbij bovendien suggestief een paar maanden lang gevraagd wordt of je bereid zou zijn daar voor te betalen valt daar onder. Ik heb geen moeite met advertenties, maar na een aantal dagen lang 2 advertenties van "Camera express" op elke pagina omdat mijn dochter op zoek was naar een specifieke lens, ging voor mij "Privacy Badger" en een Adblocker keihard in de hoogste stand. Ik ben een jaar lang "lid" geweest, maar afgezien van minder commercie heb ik nooit het gevoel gehad dat het wat verschil maakte. Een badge voor "this sucker fell for it" doet het ook niet.

Oh ja... een PS:

Ik vlieg al jaren op de PC. Het artikel over de release van MSFS 2020 was leuk, en ik heb hartelijk zitten meelachen over het gezeur om FPS. (staat bij mij netjes op 30 gelimiteerd) Maar ondanks dat Microsoft het uitbrengt op X-Box is het geen "Game". De keer dat ze dat probeerden (MS Flight) was vlak voordat ze de handdoek (tijdelijk) in de ring gooiden. Artikelen over bots en mods op games zijn vast wel interessant voor wie die games speelt, maar ik denk dat je een wereld aan diepte artikelen laat liggen door niet te kijken naar vlucht simulatie. MSFS en de nieuwe crowd daaromheen is de top van de ijsberg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

WoutF schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:19:
[...]

Het valt mij op dat jij steevast het woord 'techniek' gebruikt en ik 'technologie'. Dat illustreert misschien wel goed waar het verschil van inzicht zit :) Technologie is voor mij breder dan sec de techniek
ahum...

Technologie kan worden opgevat als 'de wetenschap van techniek' en is gericht op een specifiek doel. Het wordt geassocieerd met het produceren van nieuwe, innovatieve dingen, waarbij kennis uit verschillende wetenschappen wordt gebruikt. Als de benodigde kennis te kort schiet, wordt deze verbeterd en aangepast om het doel te bereiken. Dat leidt tot kennisontwikkeling.

Als jij Technologie als doel hebt. dan mag je zeker niets over de rechtzaken over dieselafaire meer plaatsen. Het is niet innovatief en zeker niet meer nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Anoniem: 1367312 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:54:
[...]
Als jij Technologie als doel hebt. dan mag je zeker niets over de rechtzaken over dieselafaire meer plaatsen. Het is niet innovatief en zeker niet meer nieuw.
Rechtzaken doet tweakers al sinds jaar en dag: https://tweakers.net/zoeken/?keyword=rechtzaak

Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dus? het valt niet onder Technologie. Ik heb de bovenstaande definitie uit verschillende bronnen kunnen halen.

Natuurlijk kan je alles wel met een eigen definitie gaan afdekken.

In dat geval vind ik dat Technologie vanaf nu alleen maar te maken heeft met het stickertje op de verpakking van de Edammer kaas uit Volendam van boer Willem.
De rest noemen we vanaf nu AntiTechnologie, want als je over iets anders hebt, dan ben je tegen Technologie en dat is iets waar we toch over eens zijn dat dit uitgesloten is.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 28-07-2021 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online

ed1703

Picture that!

Anoniem: 1367312 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 09:04:
[...]

dus? het valt niet onder Technologie. Ik heb de bovenstaande definitie uit verschillende bronnen kunnen halen.

Natuurlijk kan je alles wel met een eigen definitie gaan afdekken, maar dan vind ik dat Technologie vanaf nu alleen maar te maken heeft met het stikkertje op de verpakking van de Edammer kaas uit Volendam.
Als echt alles zuiver tech moet zijn, dan kan tweakers de helft van de redacteurs wel naar huis sturen vrees ik.
Het is ook niet voor niets dat sites als The Verge en Engadget ook op deze manier werken. Breder publiek.
Anders heeft je site ook geen bestaansrecht denk ik. Niet in de vorm van het sentiment wat hier leeft.

Flickr

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.