arnoudwokke schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:39:
[...]
Je lijkt te redeneren dat alles om kliks draait. Die redenering klinkt ook solide: meer kliks is meer advertentie-impressies is meer geld. Die redenering gaat ook voor een deel van het internet heus op.
Maar wij hebben veel meer om rekening mee te houden: een community die hier graag komt en het nieuws graag volgt - en die zich laat horen als ze het met bepaalde beslissingen niet eens zijn. En zonder die community bestaan wij over een of twee jaar niet meer en is het klaar. Wij kúnnen dus niet optimaliseren voor kliks. Anders zouden wij alleen maar schrijven over dingen die aandacht trekken.
Eigenlijk vraag ik me af: waarom is die community van Tweakers.net
werkelijk zo belangrijk?
Het lijkt zo evident, maar waarom is dat?
Wat zou er werkelijk gebeuren als:
1. Het forum niet meer zou bestaan (opdoeken)
2. Het niet mogelijk zou zijn om te reageren op nieuws
Combineren / uitsluiten van opties is mogelijk.
Intern hebben wij een prima idee wat populair is en wat niet. Zonne-auto's? Doen het ondergemiddeld. Maar we weten dat veel community-leden het waarderen - meer dan andere onderwerpen - dus blijven we erover schrijven. Als we alleen afhankelijk waren van banners, dan hadden we onze tijd veel beter kunnen besteden.
You got me, mijn intuïtie zat er naast!
Maar community-leden: moet ik dat begrijpen conform: dat ingelogde gebruikers dat meer waarderen als bezoekers zonder account?
Datzelfde geldt voor andere onderwerpen waarvan je zou denken dat die het goed doen. We hadden beter aan de leiband van Apple kunnen lopen en op embargo een iPhone-review kunnen publiceren, maar in plaats daarvan wachten we langer om die dingen grondig te testen ook al kost dat veel views en 'straft' Apple ons daarvoor door ons volgende keer iPhones nóg later of niet op te sturen. Waarom doen we dat? Omdat we niet gaan voor zoveel mogelijk kliks, maar voor zoveel mogelijk tevreden gebruikers. Een halve review, daar helpen we onze lezers en kijkers niet mee, ondanks dat je dan misschien 3x zoveel views en advertentie-inkomsten binnenharkt.
Ik vind het een mooi verhaal, maar mijn gevoel zegt dat er meer aan de hand is. Want tweakers.net is wel vaker laat met artikelen over grote onderwerpen, maar de vermeende kwaliteit zien we er niet écht in terug.
De review van de Apple Macbook M1 vind ik een uitstekend voorbeeld om mijn punt te maken:
De
tweakers.net review van destijds was alsof de redacteur een doorsnee computer aan het reviewen was en totaal geen besef had van wat er
werkelijk aan de hand was.
Deze
comment hierzo maakt precies het punt wat ik ook zou hebben gemaakt:
Ik ben totaal geen Apple fan, maar het verbaasd me dat Tweakers hier zo weinig aandacht of prioriteit aan geeft. Raar.
Ik quote even het sentiment:
Dit is toch mind blowing dat ARM en alles dicht bij elkaar op een SoC laat zien wat de mogelijkheden zijn. Ik vind mijn grote computer kast ineens best wel stom
Ondertussen hebben we op het forum hier al uitgebreid over gesproken en zijn er tientallen al dan niet meer mooie en uitgebreide video reviews op YouTube te vinden. Redactie tweakers: boot gemist!
En dit is pas het begin. Dit zijn de machines die mobiel gericht zijn of voor de instappers. De wat meer desktop versie gerichte SoCs moeten nog komen.
De M1 verpletterd gewoon tot nu toe bijna alles wat hiervoor uit is gebracht. En zelfs tegen een iMac met een i9 configuratie staat het zijn mannetje of doet het zelfs iets beter.
En dat zonder koeling! en voor een handvol aan watt. Een directe vergelijking had de iMac ruim 125 watt nodig om hetzelfde te doen waar de M1 slechts 5 watt voor nodig had.
En zelfs programma's die nog niet geupdate zijn voor de M1 doen het prima tot zelfs beter onder Rosetta 2.
Inderdaad: het tweakers.net artikel biedt totaal geen context, tweakers legt op geen moment uit waarom dit product zo'n revolutie is. Totaal das boot gemist
Dus begrijp je dan dat ik heel anders kijk naar dat trage publiceren? Niet alleen is de publicatie van een review traag, het slaat ook nog eens totaal de plank mis als in: er wordt geen enkele context geboden.
Met de huidige iPhone release is natuurlijk het tegenovergestelde aan de hand: er is niets bijzonders aangekondigd, dus wat dat aangaat valt er hier geen revolutie te missen en zal het artikel ongetwijfeld wel netjes de quirks and features behandelen van de nieuwe producten, het is gewoon heel veel werk.
Mischien is de realiteit gewoon veel meer dat tweakers.net gewoon de
luie échte tech-liefhebber bediend. Dat zijn de mensen die het niets kan schelen dat ze het nieuws wat later lezen. Want tweakers.net is voor hun een one-stop-shop voor al hun tech-nieuws en ze gaan niet de rest van het internet op. En waarschijnlijk zijn ze binnen hun sociale kring evengoed nog avant-garde / trendsetter, voor zover dit type bezoeker daar wat om geeft.
Dus met dat profiel in gedachte: waarom zou Tweakers.net dan zo gaan lopen stressen? Niet meedoen aan die rat-race heeft ook voordelen, ondanks dat het wordt afgedaan als een soort offer aan de community, wat ik persoonlijk toch gewoon moeilijk vind om te accepteren als reden.
Natuurlijk 110% psychologie van de koude grond, van mijn kant. En ik ben de eerste om toe te geven dat mijn evaluatie mogelijk onvoldoende recht doet aan wat er werkelijk aan de hand is. Maar er is een reden voor deze perceptie.
Edit: ik heb wat feedback weggehaald waar ik het achteraf niet achter sta.
[
Voor 13% gewijzigd door
Q op 23-09-2021 23:09
]