Purism powerbank -> Nieuwswaardig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 16:26
nieuws: Purism kondigt twee Librem-powerbanks aan met capaciteit van 10.000 e...

@Hayte wat maakt dit artikel nieuws waardig? Artikel is niet verkrijgbaar in de EU, is niets anders dan de 1000en andere powerbanks in de PW welke ook niet allemaal een eigen artikel krijgen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Dit is hetzelfde wat ik dacht en wilde zelf ook een topic openen. Dit is geen waardig artikel maar opvulling imho

39

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• torretje2012
Technishe details op de capaciteit na ontbreken ook nog, houd de '40 euro' geen stand nadat je invoerkosten betaald en rammelt het nog nog erger dan een ns trein op het spoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-07 18:23

Hayte

Nieuwsredacteur
torretje2012 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:59:
nieuws: Purism kondigt twee Librem-powerbanks aan met capaciteit van 10.000 e...

@Hayte wat maakt dit artikel nieuws waardig? Artikel is niet verkrijgbaar in de EU, is niets anders dan de 1000en andere powerbanks in de PW welke ook niet allemaal een eigen artikel krijgen.
Het is een nieuwe productcategorie voor Purism, wat voor mij de aanleiding was om er een artikel over te tikken. Had ik inderdaad niet in het artikel vermeld, bedankt daarvoor. Heb nu een zin aan de inleiding toegevoegd :) Daarnaast zijn de powerbanks wel in de EU verkrijgbaar, mits je een Purism-laptop of -smartphone koopt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:18

Fiber

Beaches are for storming.

Hayte schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Het is een nieuwe productcategorie voor Purism, wat voor mij de aanleiding was om er een artikel over te tikken. Had ik inderdaad niet in het artikel vermeld, bedankt daarvoor. Heb nu een zin aan de inleiding toegevoegd :) Daarnaast zijn de powerbanks wel in de EU verkrijgbaar, mits je een Purism-laptop of -smartphone koopt.
En dus niet los te koop... O-)

Lijkt me eerder dat de aanleiding was dat je door een submit op het persbericht gewezen werd en daardoor de kans voor een snel en gemakkelijk te maken artikeltje zag... :)

Maar wat maakt deze powerbanks of het bedrijf dat ze levert nou zo speciaal dat ze een artikel verdienen? Of gaat tegenwoordig elke nieuw uitgebrachte powerbank door elk bedrijf nu een artikel krijgen....? :z

Maar goed, dit past natuurlijk wel weer prima in het rijtje volstrekt willekeurige berichtjes over de zoveelste dertien in een dozijn monitor, toetsenbord, videokaart etc. Meer dan een half uur werk zal zo'n stukje niet kosten, dus met een beetje doorwerken kan een redacteur er een stuk of 16 op een dag produceren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirRosencrantz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-03 09:07

SirRosencrantz

Steam Deck-user

Fiber schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:47:
[...]

Lijkt me eerder dat de aanleiding was dat je door een submit op het persbericht gewezen werd en daardoor de kans voor een snel en gemakkelijk te maken artikeltje zag... :)

Maar wat maakt deze powerbanks of het bedrijf dat ze levert nou zo speciaal dat ze een artikel verdienen? Of gaat tegenwoordig elke nieuw uitgebrachte powerbank door elk bedrijf nu een artikel krijgen....? O-)

Maar goed, dit past natuurlijk wel weer prima in het rijtje volstrekt willekeurige berichtjes over de zoveelste dertien in een dozijn monitor, toetsenbord, videokaart etc. Meer dan een half uur werk zal zo'n stukje niet kosten, dus met een beetje doorwerken kan een redacteur er een stuk of 16 op een dag produceren.
'
We worden inderdaad regelmatig gewezen op nieuwtjes via submits en dat is iets moois. Maar uiteindelijk blijft de redacteur de vrijheid, keuze en verantwoordelijkheid hebben om van een submit een nieuwsbericht te maken. Daarbij is nieuwswaardigheid altijd leidend, niet of je makkelijk een stukje kunt tikken op basis van een submit.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Waarom was er geen artikel voor mijn Varta 20000 mah powerbank?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

SirRosencrantz schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:51:
[...] Daarbij is nieuwswaardigheid altijd leidend, niet of je makkelijk een stukje kunt tikken op basis van een submit.
Dus hoe nieuwswaardig is het dat een (voor europa) onbekend merk en zelfs in amerika geen groot merk is een powerbank introduceert die wij alleen kunnen kopen wanneer je ook een laptop koopt en deze moet importeren. Wat is er dan zo magisch aan deze powerbank?

Edit: een aanname van mijn kant, maar dit lijkt gewoon op een rebrand van een redmi powerbank.

[ Voor 9% gewijzigd door Fietsbel op 28-07-2021 17:20 ]

39

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• torretje2012
Kunnen we bij gebrek aan specs, dan op z'n minst de onwaarheden er uit halen?

$39 is €33,02 (huidige koers)
33,02+21%=39,95
Inklaringskosten: 4 of 7eur of met laptop er bij 10/13.
Invoerkosten: https://www.belastingdien...tingen_bij_invoer_betalen
Word je powerbankje opeens een stuk duurder dan die 40eu?

Het stukje privacy in het artikel kan weg, dit is immers voor elke powerbank zo.

Tevens als ik morgen een webshop opstart en een random powerbank importeer, een eigen logotje er op plemp en daarvan een nieuws submit doe, word er ook op de frontpage een artikel geplaatst? Het is immers een nieuwe product groep voor me.

[ Voor 5% gewijzigd door torretje2012 op 28-07-2021 18:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 13:36
Hetzelfde heb ik met de doppen van Pei

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Tja, blijkbaar hebben dat soort bedrijven hun PR machine wel op orde, zelfs al kunnen ze niks leveren.

Purism heeft best veel nieuwsberichten en letterlijk maar 1 (niet leverbaar) product in de PW...

https://tweakers.net/zoeken/?keyword=purism

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

[b]SirRosencrantz schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:51:
Daarbij is nieuwswaardigheid altijd leidend.
Dus samengevat uit de reacties in het bericht en hier.

- Niet los verkrijgbaar in Europa, dus niet interresant
- niet de eerste 10000 powerbank dus niet interresant tenzij er echt iets nieuws op op zit
- Onbekend merk dus niet interresant tenzij ze echt iets leuks doen.
- Niet speciale nieuwe technieken.
- Niet beste build kwaliteit. (niets blijkt daaruit)
- Netto duurder dan wat je hier kan krijgen
- Alleen informatie uit het nieuwsbericht

Dus wat definieert de nieuwswaardigheid hier?

Ik zou zeggen, definieer nieuwswaardigheid eens?

@redactie: Als iemand een goed punt maakt, probeer dan niet met drogredenen deze te verdedigen. Het is gewoon vertaald, er opgezet zonder enige vorm van onderzoek of het wel nieuwswaardig is voor de Benelux

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 29-07-2021 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• torretje2012
Wat zou het een intressant product maken? (en dus ditto artikel er over):
* Hogere gewicht/capaciteit dichtheid
* Hogere PD standaarden

Nu is het eigenlijk gewoon een advertorial.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Purism is een juist voor tweakers interessant bedrijfje omdat het zich op gebruik van vrije software, privacy en beveiliging richt. Dat is de reden waarom we er regelmatig over schrijven. Het is interessant hoe zo'n bedrijf zich ontwikkelt en zich staande weet te houden met zijn producten. Als zo'n bedrijf dan met een powerbank komt is dat opvallend, gezien de strategie tot nu toe, want hoe kun je je daarmee onderscheiden op gebied van opensource, security en privacy?

Nu komt die duiding in dit bericht en vorige artikelen niet voldoende naar voren, dat blijkt ook wel uit de opmerkingen. We gaan er wellicht soms te snel van uit dat bepaalde context bekend is en houden ons dan teveel bij sec een nieuwsfeit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Olaf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:47:
Purism is een juist voor tweakers interessant bedrijfje omdat het zich op gebruik van vrije software, privacy en beveiliging richt. Dat is de reden waarom we er regelmatig over schrijven. Het is interessant hoe zo'n bedrijf zich ontwikkelt en zich staande weet te houden met zijn producten. Als zo'n bedrijf dan met een powerbank komt is dat opvallend, gezien de strategie tot nu toe, want hoe kun je je daarmee onderscheiden op gebied van opensource, security en privacy?

Nu komt die duiding in dit bericht en vorige artikelen niet voldoende naar voren, dat blijkt ook wel uit de opmerkingen. We gaan er wellicht soms te snel van uit dat bepaalde context bekend is en houden ons dan teveel bij sec een nieuwsfeit.
Er wordt aangegeven dat bijvoorbeeld de Fairphone niet wordt gereviewed omdat men niet verwacht dat mensen naar de winkel vliegen om er 1 aan te schaffen.

Maar een product dat niet eens in Nederland te koop is... sure. Alleen omdat het bedrijf open is. Het product zelf heeft heel weinig te maken met security of open of privacy. Het is een 1001 artikel op een al verzadigde markt. Nu blijkt het gewoon een Fanboy actie, omdat de redactie het zo'n leuk bedrijf vind.

Producten die niet verkrijgbaar zijn in Nederland/Benelux/Europa zijn NIET nieuwswaardig, tenzij het iets echt nieuws is. Een powerbank wat een 13 in een dozijn product is en niets met de kernwaarden van het bedrijf te maken heeft is dat dus niet.

Kom maar eerst met een nieuwsbericht "Purism komt nu haar producten verkopen in Europa"

Tot dan, hoeft er geen enkel product van hen in de tweakers fp te komen. Tenzij ze bijvoorbeeld een Videokaart maken die gelijkwaardig is aan een 3080 en in de VS vrij verkrijgbaar is voor 149 dollar. Of dat ze een doorbraak in Zonnepanelen van 3500WP per paneel met ingebouwde omvormer, de oppervlakte van een paneel maar 1m2 is en dat de prijs 340 dollar per paneel is. Of dat ze kosteloos opslag van 200TB per gezinslid gaan introduceren met supersnelle up en download. Dat is nieuws, zelfs als het niet in Europa verkrijgbaar is.

Een achtergrond verhaal voor plus over Purism kan natuurlijk ook.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 29-07-2021 15:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-07 18:44
Als het echt om de privacy en bescherming gaat, begrijp ik ook niet goed waarom er jaren terug al niet een artikel is geweest over de PortaPow Usb adapters. Dit in tegenstelling tot PCWorld, Engadget, The Verge en andere die deze adapters wel besproken hadden.
Wat die adapters namelijk doen is in principe hetzelfde als wat deze powerbank doet, alleen doet het het voor alle usb poorten. De adapter geeft namelijk alleen power door en heeft geen pinnen voor data overdracht.

Zoals andere hierboven ook al aangeven komt het mij ook een beetje over dat dit artikel vooral geschreven is omdat de reactie het bedrijf zo leuk/interessant vind.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Olaf schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:47:

Leg dan uit wat deze powerbank beter of anders doet dan andere powerbanken. Dan is het artikel opeens wel interessant en Tweakers waardig. Ik heb zelf nog steeds het idee dat het alleen maar marketing bla bla is bij een omgedoopte Chinese kloon of zo en dat alleen het merkje uniek is, maar wellicht heb ik het wel helemaal mis. Ik laat me graag met feiten overtuigen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Had inmiddels wel een reactie verwacht, misschien komt die nog.

39

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
Fietsbel schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:08:
Had inmiddels wel een reactie verwacht, misschien komt die nog.
Koop een lot, misschien win je eerder wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

torretje2012 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Koop een lot, misschien win je eerder wat.
Goed idee, misschien verkoopt Purism die binnenkort ook wel ;)

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-07 12:57

DaFeliX

Tnet Devver
Anoniem: 1367312 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:16:
[...]

Er wordt aangegeven dat bijvoorbeeld de Fairphone niet wordt gereviewed omdat men niet verwacht dat mensen naar de winkel vliegen om er 1 aan te schaffen.

[...]
Nieuws is wat anders dan reviews. Tweakers brengt nieuws over de Fairphone, net als over Purism. De opmerking dat Tweakers geen Fairphone reviewt is dus volgens mij niet relevant voor deze discussie.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

@Hayte ik mis je input in dit topic, het gaat immers om jouw artikel maar je schijnt in afwezigheid. De vraag van @Fiber blijft hierdoor ook onbeantwoord.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:41
@Fietsbel Ik ben het 100% met jullie eens dat de redenen om dit artikel te schrijven niet echt standhouden.

Maar verwacht je eigenlijk nog een (bevredigend) antwoord te gaan krijgen? Denk persoonlijk van niet. En ben bang dat deze discussie dus op niks gaat uitdraaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-07 20:28

arnoudwokke

Redacteur
De opmerking dat Tweakers geen Fairphone reviewt is dus volgens mij niet relevant voor deze discussie.
En vooral ook niet waar. De Fairphone 2 uit 2015 en Fairphone 3 uit 2019 hebben we uitgebreid gereviewd. De Fairphone 3+ van vorig jaar hebben we getest en staat in alle BBG-artikelen, en bij de release hebben we er een achtergrondverhaal aan gewijd. Als er een nieuw model komt, dan zullen we daar ongetwijfeld weer iets mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

arnoudwokke schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

En vooral ook niet waar. De Fairphone 2 uit 2015 en Fairphone 3 uit 2019 hebben we uitgebreid gereviewd. De Fairphone 3+ van vorig jaar hebben we getest en staat in alle BBG-artikelen, en bij de release hebben we er een achtergrondverhaal aan gewijd. Als er een nieuw model komt, dan zullen we daar ongetwijfeld weer iets mee doen :)
Sorry ik had het verkeerd gelezen.
WoutF schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:42:

En een telefoon als de Fairphone reviewen we ook niet omdat we denken dat mensen meteen naar de winkels rennen.
Maar blijf toch bij mijn standpunt. We verwachten van Tweakers onafhankelijk en objectieve journalistiek (al mag je overtikken/overnemen van nieuwsberichten geen journalistiek noemen. )

We verwachten van Tweakers dat bij de selectie van nieuws of persberichten dat zij objectief en onafhankelijk zijn, en hun persoonlijke voorkeuren hier geen oordeel in laten hebben. Fanboy gedrag is al storend van lezers in reacties onder artikelen, fanboy gedrag van een redactie is naar mijn mening amateuristisch.

Als de enige reden dat een artikel op Tweakers een persbericht overnemen van een bedrijf, enkel omdat Tweakers het bedrijf interessant vinden op basis van waarden die niets te maken hebben met het huidige artikel moet het artikel wel heel interessant zijn wil je het plaatsen.

Artikel plaatsen enkel omdat het bedrijf zo gaaf is... Fanboy gedrag.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 06-08-2021 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Fietsbel schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:05:
@Hayte ik mis je input in dit topic, het gaat immers om jouw artikel maar je schijnt in afwezigheid. De vraag van @Fiber blijft hierdoor ook onbeantwoord.
Hij heeft toch al een antwoord gegeven? Misschien dat je het er niet mee eens bent maar het is een antwoord.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1