Verplichte mention van auteur en aanleiding:
reviews: Tablets van rond de 200 euro - Een prijsklasse met duivelse keuzes
@Andrasman
There, done. Maar eigenlijk wil ik dit de hele redactie graag laten lezen
Want wat ik dus even ter discussie wil stellen: er wordt op T.net door de reactie heel veel gereviewd. Meeste is puur technisch en functioneel. Echter: er is een derde kant aan een apparaat en dat is de privacy en de algemene voorwaarden die er aan hangen. Iets waar je over het algemeen wel mee akkoord MOET gaan wil je eea uberhaupt kunnen gebruiken. En als ik dan iets lees als deldens in "Persoonlijke Privacy Topic" die dat voor Samsung uitgezocht heeft:
reviews: Tablets van rond de 200 euro - Een prijsklasse met duivelse keuzes
@Andrasman
There, done. Maar eigenlijk wil ik dit de hele redactie graag laten lezen
Want wat ik dus even ter discussie wil stellen: er wordt op T.net door de reactie heel veel gereviewd. Meeste is puur technisch en functioneel. Echter: er is een derde kant aan een apparaat en dat is de privacy en de algemene voorwaarden die er aan hangen. Iets waar je over het algemeen wel mee akkoord MOET gaan wil je eea uberhaupt kunnen gebruiken. En als ik dan iets lees als deldens in "Persoonlijke Privacy Topic" die dat voor Samsung uitgezocht heeft:
Dan denk ik bij mezelf: juist DAAROP zou OOK, misschien wel JUIST vergeleken moeten worden. Wat slaan ze op, waarom en wat doen ze er mee. En is het gepersonaliseerd of niet. Weten waar je als consument aan toe bent. Dat het gebeurt weten we, maar in welke mate niet. En dus in welke mate je gewoon al je privacy te grabbel gooit ook niet. Als je toch aan het reviewen bent, lees dan ook die voorwaarden en ga er dan ook achteraan hoe het echt zit. Volgens mij geef je dan pas echt meerwaardedeldens schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:46:
Ik heb veel Samsungapparatuur die goed bevalt en wilde graag de nieuwe Samsung tab S6 aanschaffen. Tijdens mijn oriëntatie kwam ik het privacybeleid van samsung tegen: https://www.samsung.com/nl/info/privacy/.
Ik schrok enorm van de inhoud. Cyb begint dit forum treffend met niemand zou akkoord gaan met het delen van al zijn data, gesprekken en ingevoerde informatie. Toch verzamelt Samsung al je persoonlijke gegevens:
Huis adres, telefoon, MAC-adres, IP-adres, cookies, pixels, abonnementsgegevens, zoekopdrachten wanneer u zoektermen in uw apparaat invoert, locatiegegevens (via GPS-signaal, Wi-Fi-toegangspunten en gsm-masten), spraakinformatie, alles wat je intypt via toetsenbordgegevens (ook inlog gegevens, pincodes etc), Kijkgegevens: de netwerken, kanalen, bezochte websites en programma’s die u op uw apparaten hebt bekeken en de hoeveelheid tijd die u hebt besteed aan het bekijken hiervan. Overige informatie over uw gebruik van de Diensten, zoals welke apps u gebruikt, welke websites u bezoekt en hoe u gebruikmaakt van de inhoud die via een Dienst wordt aangeboden. Je data op de telefoon maar ook google drive data Enz.
Bijna alle informatie wordt gepersonaliseerd opgeslagen (verzamelt van verschillende apparaten van dezelfde gebruiker)
Deze informatie wordt “verkocht” / gedeeld met banken, verzekeringmaatschappijen, sociale netwerken (lees bv facebook, samsung heeft een verplichte niet te verwijderen facebook app) en andere zakelijke partners (wie maar voor je data wil betalen?) of overheden als het gaat om “veiligheid”.
Omdat te checken of ik de website (https://www.samsung.com/nl/info/privacy/) goed interpreteer/begrepen heb, heb ik gesproken met de Samsung winkel in Utrecht en de telefonische Samsung helpdesk met privacy experts. Ik vertelde dat ik ontdaan was door het feit dat ze al mijn gesprekken afluisterde, al mijn data opslaan en alles wat ik in typte zouden kunnen verkopen aan “zakelijke partners”. Ik sprak mijn onvrede uit en vroeg of dit echt waar is en of ik misschien instellingen kon veranderen, of extra geld zou kunnen betalen om meer privacy te krijgen:
- Meneer alle grote bedrijven (google, apple) doen dit en wij zijn niet anders. Ja het klopt wij verzamelen al deze gegevens. Als u een samsung apparaat heeft dient u met onze privacy regels akkoord te gaan anders kunt u het apparaat niet gebruiken. (Samsung heeft beloofd dat ze ook dit gesprek met hun klantenservice opgenomen hebben, dus ik hoor graag als de strekking anders was 😉)
Deze post is hoofdzakelijk een waarschuwing en uiting van onvrede en teleurstelling. Hoewel ik een dubbelcheck gedaan heb bij zowel bij de telefonische helpdesk als bij de Samsung winkel, kan ik nog steeds niet geloven dat dit waar is. Dus ik ben heel benieuwd naar jullie mening en ideeën over het privacy beleid van Samsung.
- Kan je bijvoorbeeld een Samsung apparaat zo instellen dat je echt privacy hebt (helpdesk en winkelmedewerkers zeggen van niet). Bij google kan je van alles uitzetten maar bij samsung kan je sommige apps niet de installeren.
- Samsung heeft een enorm marktaandeel in de telefoon en tablet wereld. Toch kom ik op internet relatief weinig informatie tegen over samsung hun privacy beleid terwijl google, amzon en apple wel veel in het nieuws zijn.
- Zou een Apple tablet meer privacy bieden?
Voor nu heb ik mijn samsung account laten verwijderen (duurt 30 dagen). Alle informatie op de servers bij samsung laten verwijderen en ik ben voornemens een COSP rom op mijn telefoon te zetten.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)