Aandacht voor privacy bij reviews, roundups, etc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Verplichte mention van auteur en aanleiding:
reviews: Tablets van rond de 200 euro - Een prijsklasse met duivelse keuzes
@Andrasman
There, done. Maar eigenlijk wil ik dit de hele redactie graag laten lezen :)

Want wat ik dus even ter discussie wil stellen: er wordt op T.net door de reactie heel veel gereviewd. Meeste is puur technisch en functioneel. Echter: er is een derde kant aan een apparaat en dat is de privacy en de algemene voorwaarden die er aan hangen. Iets waar je over het algemeen wel mee akkoord MOET gaan wil je eea uberhaupt kunnen gebruiken. En als ik dan iets lees als deldens in "Persoonlijke Privacy Topic" die dat voor Samsung uitgezocht heeft:
deldens schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:46:
Ik heb veel Samsungapparatuur die goed bevalt en wilde graag de nieuwe Samsung tab S6 aanschaffen. Tijdens mijn oriëntatie kwam ik het privacybeleid van samsung tegen: https://www.samsung.com/nl/info/privacy/.

Ik schrok enorm van de inhoud. Cyb begint dit forum treffend met niemand zou akkoord gaan met het delen van al zijn data, gesprekken en ingevoerde informatie. Toch verzamelt Samsung al je persoonlijke gegevens:
Huis adres, telefoon, MAC-adres, IP-adres, cookies, pixels, abonnementsgegevens, zoekopdrachten wanneer u zoektermen in uw apparaat invoert, locatiegegevens (via GPS-signaal, Wi-Fi-toegangspunten en gsm-masten), spraakinformatie, alles wat je intypt via toetsenbordgegevens (ook inlog gegevens, pincodes etc), Kijkgegevens: de netwerken, kanalen, bezochte websites en programma’s die u op uw apparaten hebt bekeken en de hoeveelheid tijd die u hebt besteed aan het bekijken hiervan. Overige informatie over uw gebruik van de Diensten, zoals welke apps u gebruikt, welke websites u bezoekt en hoe u gebruikmaakt van de inhoud die via een Dienst wordt aangeboden. Je data op de telefoon maar ook google drive data Enz.

Bijna alle informatie wordt gepersonaliseerd opgeslagen (verzamelt van verschillende apparaten van dezelfde gebruiker)

Deze informatie wordt “verkocht” / gedeeld met banken, verzekeringmaatschappijen, sociale netwerken (lees bv facebook, samsung heeft een verplichte niet te verwijderen facebook app) en andere zakelijke partners (wie maar voor je data wil betalen?) of overheden als het gaat om “veiligheid”.

Omdat te checken of ik de website (https://www.samsung.com/nl/info/privacy/) goed interpreteer/begrepen heb, heb ik gesproken met de Samsung winkel in Utrecht en de telefonische Samsung helpdesk met privacy experts. Ik vertelde dat ik ontdaan was door het feit dat ze al mijn gesprekken afluisterde, al mijn data opslaan en alles wat ik in typte zouden kunnen verkopen aan “zakelijke partners”. Ik sprak mijn onvrede uit en vroeg of dit echt waar is en of ik misschien instellingen kon veranderen, of extra geld zou kunnen betalen om meer privacy te krijgen:
- Meneer alle grote bedrijven (google, apple) doen dit en wij zijn niet anders. Ja het klopt wij verzamelen al deze gegevens. Als u een samsung apparaat heeft dient u met onze privacy regels akkoord te gaan anders kunt u het apparaat niet gebruiken. (Samsung heeft beloofd dat ze ook dit gesprek met hun klantenservice opgenomen hebben, dus ik hoor graag als de strekking anders was 😉)

Deze post is hoofdzakelijk een waarschuwing en uiting van onvrede en teleurstelling. Hoewel ik een dubbelcheck gedaan heb bij zowel bij de telefonische helpdesk als bij de Samsung winkel, kan ik nog steeds niet geloven dat dit waar is. Dus ik ben heel benieuwd naar jullie mening en ideeën over het privacy beleid van Samsung.

- Kan je bijvoorbeeld een Samsung apparaat zo instellen dat je echt privacy hebt (helpdesk en winkelmedewerkers zeggen van niet). Bij google kan je van alles uitzetten maar bij samsung kan je sommige apps niet de installeren.

- Samsung heeft een enorm marktaandeel in de telefoon en tablet wereld. Toch kom ik op internet relatief weinig informatie tegen over samsung hun privacy beleid terwijl google, amzon en apple wel veel in het nieuws zijn.

- Zou een Apple tablet meer privacy bieden?

Voor nu heb ik mijn samsung account laten verwijderen (duurt 30 dagen). Alle informatie op de servers bij samsung laten verwijderen en ik ben voornemens een COSP rom op mijn telefoon te zetten.
Dan denk ik bij mezelf: juist DAAROP zou OOK, misschien wel JUIST vergeleken moeten worden. Wat slaan ze op, waarom en wat doen ze er mee. En is het gepersonaliseerd of niet. Weten waar je als consument aan toe bent. Dat het gebeurt weten we, maar in welke mate niet. En dus in welke mate je gewoon al je privacy te grabbel gooit ook niet. Als je toch aan het reviewen bent, lees dan ook die voorwaarden en ga er dan ook achteraan hoe het echt zit. Volgens mij geef je dan pas echt meerwaarde :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Die had ik even gemist. Stamt uit 2017, dus toen was het al een ding, en kennelijk heeft de redactie er tot mei 2019 over gedaan om een standpunt over in te nemen :?

Maar wat daar als laatste gezegd wordt raakt wel mijn punt:
Maar wat dan wel? Informeren en benoemen. Als de werking van een product afhangt van het maken van een account en delen van data, is dat iets dat mensen moeten weten. Vooral als er bijvoorbeeld alternatieven zijn waarbij dat niet het geval is. Wat we in de toekomst willen (proberen te) doen is duidelijk aangeven wanneer dit het geval is, zodat mensen niet voor verrassingen komen te staan mochten ze het product kopen.
Informeren en benoemen dus. Technisch hoef je niet te sniffen of whatever. Maar benoem gewoon wat er vergaard wordt dat je moet accepteren om het te kunnen gebruiken. De fabrikanten zien dat als randvoorwaardelijk, dus daar is prima een indeling van te maken en een lijstje met vergelijkingen van op te zetten. Sterker nog: als zij het als randvoorwaardelijk zien, moet jij er als consument ook aan kunnen of willen voldoen en is het een functionele eis om het tekunnen gebruiken. Als ware het de aanwezigheid van een stopcontact om het ding bij te kunnen laden.
Maar zo'n lijst zie ik evenwel nog steeds niet gebeuren bij welke review dan ook. Vind ik een behoorlijk gemiste kans.

[ Voor 20% gewijzigd door The Eagle op 11-08-2019 15:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:03

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Je bent (gelukkig) niet de enige ;) Leuk om te zien dat het weer is benoemt word. Maar de ervaring leert dat dit onderwerp voorlopig niet extra aandacht zal krijgen bij artikelen / reviews.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-06 13:35

pino85

Im just a Bird in the Sky

Ik zie dit onderwerp regelmatig terugkomen in der loop der jaren.
Strekking was wel dat mensen dachten ach Tweakers is niet het oude Tweakers meer dus die gaan niet zo diep duiken per fabrikant mbt je privacy.

Ik geloof hier dus niets van, het is JUIST iets wat echt bij Tweakers past en ook bij de meer mainstream consument. Ook is het nu een onderwerp wat steeds belangrijker word en deels erg onderbelicht blijft door de Nederlandse media.
Ik wil deze verschillen ook wel graag weten, schrik er van wat Samsung blijkbaar allemaal kan en mag doen met je gegevens.

[ Voor 3% gewijzigd door pino85 op 12-08-2019 18:59 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Ik ben het volledig met TS eens, maar ik snap ook heel goed dat het niet terugkomt in reviews. Sla de gemiddelde privacy policy er maar eens op na. Dat is behoorlijk onleesbare materie.. Het is juridische scherpslijperij, en het is lastig om de volledig strekking van de tekst te bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tigerblood
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-01 13:55
Interessante suggestie. We gaan tegenwoordig in veel gevallen toch maar akkoord met algemene voorwaarden en stemmen in met privacy policies, want wat is anders je keuze? Geen Gmail gebruiken? Jezelf het gemak van een smartphone ontzeggen in ruil voor een dumbphone? Niet Netflix direct kunnen starten met de afstandsbediening van je TV?

Toch zou een deep dive in de privacy policies van populaire electronicaproducten zoals smartphones, smart TVs en laptops (met name bloatware van fabrikanten) een interessant stuk kunnen opleveren voor een website zoals Tweakers.

Aan de andere kant, heeft Tweakers wel het lef dit te doen? Of laten ze dit gevoelige onderwerp links liggen. Immers, don't bite the hand that feeds you. Want wat zullen fabrikanten er wel niet van zeggen als Tweakers kritisch uit de hoek komt over het privacybeleid van één of meerdere van haar adverteerders.

Prove me wrong, Tweakers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
Bij nieuwsartikelen typt men toch vaak gewoon andere artikelen over, waarbij iedere zin net voldoende verbouwd wordt waardoor het geen kopieren meer heet. Ook bij reviews kan ik me voorstellen dat je als auteur wat andere reviews erbij pakt. Enerzijds om te zorgen dat je geen aandachtspunten over het hoofd ziet, anderzijds om te voorkomen dat het verdict in het artikel teveel afwijkt van de rest van het internet (dan krijg je immers gegarandeerd de volledige t.net community over je heen...).

Ik kan me dan goed voorstellen dat als andere nieuws/review-sites geen aandacht aan dit onderwerp besteden, je als auteur ook niet direct geneigd bent om dat wel te doen. Ik hoop ook dat ik er naast zit, maar ondanks ongetwijfeld de beste intenties blijven dit soort verzoeken terugkomen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
hendrikjan schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 19:38:
Ik ben het volledig met TS eens, maar ik snap ook heel goed dat het niet terugkomt in reviews. Sla de gemiddelde privacy policy er maar eens op na. Dat is behoorlijk onleesbare materie.. Het is juridische scherpslijperij, en het is lastig om de volledig strekking van de tekst te bevatten.
Juist dat kan natuurlijk wel het verschil maken tov andere sites. Gewoon objectief meegeven wat je leest in de AV. En ja, das meerdere pagina's, maar als je een lijstje opstelt van dingen die je zoekt best wel door te komen lijkt me. En als je een week of wat aan een review werkt van 5 smart TV,s of 3 tablets kan die 60 pagina's leesvoer er best bij lijkt me. Liever een dag of twee later een compleet artikel wat echt iets toevoegt en mensen bewust maakt en een goede keuze geeft, dan een "mja, mooie TV, beeld kon beter en of je halve gezin wordt afgeluisterd gaan we gewoon niet op in".

Fwiw: medio 2013 (!) kwamen we al tot de conclusie dat LG TV's data doorsluisden naar hun maker. Er was alleen geen endpoint dat de restcall ook beantwoorde. Kwam op de FP en haalde nu.nl. LG zou een update uitbrengen om het te fixen. Die update kwam: niet te weigeren en je moest het nu accepteren. Update was ook niet te negeren.
Dat was 2013. En inmiddels is het veel, veel erger en meer geworden. Klap die quote maar eens uit die ik in de startpost heb gezet, die staat er niet voor niks. Het feit dat je data gebruikt en verkocht wordt is een integraal deel van enig connected device geworden, en dus moet je er imho ook gewoon op reviewen :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28

WoutF

Hoofdredacteur
Sinds enige tijd hebben we een redacteur erbij die zich bezighoudt met privacy en security: @TijsZonderH. We hebben hier vanmiddag over gebrainstormd en hij gaat zich verdiepen in de privacy policies van verschillende techbedrijven/fabrikanten om eens goed uit te zoeken wat er met data gedaan wordt, voor zover we dat kunnen achterhalen :) Dan kunnen we om te beginnen eens uiteenzetten wàt fabrikanten doen (of iig mogelijk willen doen) en waar de verschillen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 21:35

Deathchant

Don't intend. Do!

Goed initiatief en ik ben blij om te horen dat het opgepakt gaat worden. Het zou me overigens niet verbazen, mocht Tweakers hier een apart "kopje" in een review voor gebruiken, dat de lijst van privacyvoorwaarden voor 80% hetzelfde gaat zijn voor eender welke smartphonefabrikant. Uiteraard is het dan juist goed om uitgelicht te zien welke fabrikant het minste je privacy schendt (als zoiets bestaat).
Ik kan me goed voorstellen dat dit een punt is waarop dat laatste stukje twijfel bij 2 of 3 modellen de doorslag zou kunnen geven, aangezien veel ook "eenheidsworst" aan het worden is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Laatst online: 19:28

WoutF

Hoofdredacteur
Het probleem bij veel voorwaarden is dat fabrikanten ze zo breed mogelijk opstellen, zodat ze zichzelf wat ruimte geven om te manoeuvreren. Ze willen niet bij elke nieuwe actie die ze nemen de voorwaarden moeten aanpassen. Of we ooit kunnen achterhalen wat fabrikanten écht doen, versus waar ze toestemming voor vragen, is nu nog maar de vraag :) Hopelijk kan Tijs daar meer over uitvissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Top, fijn om te horen :)
Benieuwd wat daar uit komt. Zou me eigenlijk niks verbazen als er een compleet artikel aan gewijd kan worden wat menigeen zichzelf rot laat schrikken.
Of er echt privacy geschonden gaat worden is denk ik een subjectief oordeel, want hoewel er wettelijke regels zijn is dat ieder voor zich om over zijn eigen situatie te oordelen.
Wat mij daarentegen interessante criteria lijkt is of het in lijn is met de GDPR, en waar je mee akkoord gaat op het moment dat je een apparaat gebruikt. Kortom: in hoeverre het opgeven van je data randvoorwaardelijk is voor het gebruik van een device vn de grote merken.
Zou eens beginnen bij de top 5 merken in de diverse smart device catergorieen (TV, tablet, smartwatch, smartphone). Samsung, Apple, LG en Sony zijn mijn eerste verdachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moef
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-10-2020
Ik ben het helemaal met The Eagle eens. Ik zou graag zien dat er ook een privacyrating komt. Ik heb me net kapot zitten ergeren aan het feit dat een Lenovo laptop een 9 krijgt en dat er niets in de review staat over het spyware verleden van dit bedrijf. Een consument moet toch weten dat Lenovo geregeld wordt betrapt op het voorinstalleren van spyware voordat hij/zij zo'n laptop koopt? Het feit dat dit vaker is gebeurd is helemaal kwalijk. Blijkbaar heeft dit bedrijf hier niets van geleerd en ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat het hier niet gewoon mee door gaat. Dat lijkt me een belangrijk detail.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zo'n rating is eigenlijk best wel een goed idee. Alleen ben ik vrij bang dat het voor de grote jongens bij maximaal een halve ster blijft :X

offtopic:
Mag ik vragen hoe jij aan je nickname komt? Was dat iets met een hondeknuffel toevallig?

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 14:05
WoutF schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:33:
Sinds enige tijd hebben we een redacteur erbij die zich bezighoudt met privacy en security: @TijsZonderH. We hebben hier vanmiddag over gebrainstormd en hij gaat zich verdiepen in de privacy policies van verschillende techbedrijven/fabrikanten om eens goed uit te zoeken wat er met data gedaan wordt, voor zover we dat kunnen achterhalen :) Dan kunnen we om te beginnen eens uiteenzetten wàt fabrikanten doen (of iig mogelijk willen doen) en waar de verschillen liggen.
Wat tof! Niet sexy, geen blauwe ledjes en pianolak afwerking maar rauwe juridische blurp doorspitten om te kijken waarom je een bepaalde fabrikant wellicht wilt mijden vanwege hun handel in jouw gedrag en informatie.

Ik hoop dat het lukt om het op een interessante manier met praktische voorbeelden voor alle bezoekers van Tweakers leesbaar te maken. Vast niet heel makkelijk, maar toch.
WoutF schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:09:
Het probleem bij veel voorwaarden is dat fabrikanten ze zo breed mogelijk opstellen, zodat ze zichzelf wat ruimte geven om te manoeuvreren. Ze willen niet bij elke nieuwe actie die ze nemen de voorwaarden moeten aanpassen. Of we ooit kunnen achterhalen wat fabrikanten écht doen, versus waar ze toestemming voor vragen, is nu nog maar de vraag :) Hopelijk kan Tijs daar meer over uitvissen.
Dit vraagt een beetje om een Bellingcat achtige aanpak: zoek van elk product een aantal klanten, zoek uit wat ze zelf weten wat ze doen en verzoek de fabrikant om alle gegevens te overhandigen. Dan kun je een beeld krijgen of hun profiel van jou klopt met het geschetste beleid en wat je zelf weet wat je doet.

Hoeft niet allemaal in 1 keer / artikel wellicht, maar ook hier geldt meten is weten.

[ Voor 31% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-08-2019 21:02 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:49
The Eagle schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 20:54:
Zo'n rating is eigenlijk best wel een goed idee. Alleen ben ik vrij bang dat het voor de grote jongens bij maximaal een halve ster blijft :X
Wellicht. Maar als er dan een keer een tv beter scoort omdat ze qua privacy/security beter waren en op de rest min of meer gelijk, dan kan dat op een gegeven moment wel een incentive zijn voor fabrikanten om zich daarmee ook proberen te gaan profileren.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Laten we het hopen, dat zou eens tijd worden namelijk :)
Verder ga ik er vanuit dat Tweakers objectief is en het meenemen van dergelijke scoring net zo gewogen wordt als een technische.

Fwiw, ik kwam een mooie infographic tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Wwg8ytHEIl4xknDXTQmruzVV/full.jpg

Deze is meer gericht op cybercrime, maar let even op dat dit dus al impliceert dat de content van alles wat je opent, gescand wordt. Download telefoonrekening: dus ook alles wat daar op staat. GPS, tracking, wie was waar wanneer, alles. Bovenstaande is het topje van de ijsberg. Smart tv's staan hier niet eens in. En dit is het standaard telefoon OS. De losse apps niet meegerekend. Al dat spul aan bloatware wat je niet kunt deinstalleren bekijk ook van alles. Whatsapp, Facebook, idem.

[ Voor 12% gewijzigd door The Eagle op 18-08-2019 14:09 ]

Pagina: 1