Moi_in_actie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Zover ik weet stel ik nergens dat "alles maar loslaten" niet een optie is, ik stel alleen dat het niet het einddoel MOET zijn. Dat er heel wat discussie in de maatschappij leeft moge duidelijk zijn, alleen de uitgangspunten van die discussie zijn mijn inziens soms verkeerd; het gaat er niet om van "hoe/wanneer komen we terug bij alles zoals het was in 2018", nee het gaat erom hoe we op de beste manier om kunnen gaan met de veranderde situatie.
Dat punt deel ik; alleen zie ik die discussie dus eigenlijk niet terugkeren omdat het beleid vanuit pragmatisme ingegeven is. En dan in het bijzonder wel bij ons, waarbij de overheid alleen maar stuurt op terugkeren naar normaal. Normaal is dan zoals vroeger, maar wat is normaal eigenlijk? Ik ben van mening dat normaal in elk geval inhoudt dat je niet telkens je gezondheid hoeft te bewijzen, dus daar zou ik voor pleiten. Maar die discussie is niet gaande, gezien de ontwikkelingen. En dit is maar 1 punt. Er zijn er meer waarvan ik een aantal al in mijn vorige post kort heb aangestipt.
De punten/vragen die je stelt zijn terechte vragen, maar klinken vrij dramatisch als je ze zo neerzet. Je kunt op eenzelfde manier autorijden bekijken:
Dramatisch? Is het nodig om hier een waarde-oordeel over te geven? Ik zou het fijner vinden als je gewoon inhoudelijk reageert (dat doe je verder wel, maar dit is imho niet nodig). Voor mij is het heel belangrijk, en voor meerdere mensen denk ik. Ze als dramatisch neerzetten vind ik diskwalificerend.
moet je daar steeds met de spanning leven dat je de verkeersregels niet overtreedt. Moet daar de tweesplitsing in de samenleving zijn tussen mensen die wel en niet hun rijbewijs willen halen/gehaald hebben? Moet je accepteren dat de politie en de wetgever de macht heeft om jouw recht op autorijden te ontzeggen indien je in "hun" ogen wat fout doet? Is het eerlijk dat mensen vanaf een bepaalde leeftijd (65+) of met een bepaalde aandoening (slechte ogen, pacemaker enz.) ondanks het hebben van een rijbewijs terug op keuring moeten om te kijken of ze het het rijbewijs nog mogen behouden?
Ik vind een bekwaamheid aantonen om iets uit te mogen oefenen (vgl zorg, onderwijs, piloten etc). Om meerdere redenen niet te vergelijken omdat deze slechts geënt zijn op het doel waarvoor ze in het leven zijn geroepen. Een QR code scheidt de samenleving op alle vlakken. Er zitten veel meer ethische/filosofische consequenties aan dan aan een rijbewijs. Hoewel ik het wel interessant vind om de veiligheidscultuur die wij in Nederland kennen eens te bekritiseren, want ook dit gaat gepaard met vele restricties die je in andere landen niet altijd hebt (hiermee doel ik niet op een rijbewijs). Wij hebben zo een focus op veiligheid dat het in onze cultuur niet langer acceptabel is om risico te lopen. Daar heb ik moeite mee. Het leven gaat ook over kwaliteit, niet alleen over hoe lang het duurt. Nu met Covid beginnen de randen van deze veiligheidscultuur in zicht te komen. Maar daar staat tegenover dat ik liever ook geen long covid gehad zou hebben...
Wanneer je het zo leest, zou je ook verwachten dat het volk in opstand komt, de hooivorken en fakkels erbij pakt en naar Den Haag trekt.
Volksaard, in Frankrijk doen ze het wel. Ons interesseert het al niet wanneer een dysfunctioneel kabinet de schouders ophaalt na een toeslagenaffaire en zo weer door kan met dezelfde poppetjes. Ook hier is iets grondig mis en zouden we eens in de spiegel moeten kijken.[/quote]
KNIP rijbewijs daar was ik al op ingegaan.
Die discussies lopen toch allang, overal ter wereld? Men is er alleen nog niet over uit wat nu de beste oplossing is. Het ene land probeert X, het andere Y, het ene lijkt vrij redelijk te werken, het andere werkt dramatisch slecht. Dat de huidige stand van zaken (nog) niet aan jouw ideaalbeeld voldoet c.q. een beeld is dat jij acceptabel vindt wil niet zeggen dat de discussie niet loopt.
De discussies zijn overal nog gebaseerd op pragmatiek, en in ons land vinden ze amper plaats in de daarvoor geschikte arena (TK), slechts hier en daar in journalistieke opinie. Het kabinet zou hier het voortouw in moeten nemen en deze discussie aan moeten zwengelen. Maar nu doen ze slechts de wortel: laat je vaccineren en alles wordt weer normaal. Dat blijft dus niet zo te zijn. En dus is het weer aanpassen en teleurstellen en al die tijd hebben we het er toch niet over. TvT wordt gewoon ingevoerd en normaal geacht. Ik stel de vraag: is dat zo? Vraag het aan de Jonge en hij zal een pragmatisch antwoord geven.