Dat is maar zeer de vraag zoals eind juni wel duidelijk heeft gemaakt. Deze crisis heeft aantoonbaar een groot
staartrisico, zodat schijnbaar onwaarschijnlijke extremen veel waarschijnlijker zijn dan je wellicht van nature genegen bent om te denken.
(…) die 3500, 700.000, of welk getal het ook is niet weg gaat. (…)
Maar je neemt daarmee aan dat die getallen min of meer kloppen en wilt schijnbaar proefondervindelijk gaan ontdekken of je gelijk hebt. Alsof je als land een dijk bouwt die uitgaat van een gemiddelde waterhoogte bij hoog water, dan jarenlang gaat wachten op een watersnood en bij overstroming met grote schade zegt 'niemand zag dit aankomen'. Maar je zit wel met een schade die veel groter is dan de kosten voor een dijk die je inricht op extremen.
(…) Check (…)
Dit is een belangrijk punt. Nogmaals: jij moet als ik je goed begrijp in de discussie dus zelf vooraf kunnen bedenken wat mogelijk is of je kunnen vinden in maatregelen die worden gesuggereerd en waarvan je ook denkt dat ze werken, voordat je een doel zoals R<1 acceptabel vindt? Dat klopt?
Als dat klopt, dan zeg je daarmee toch dat iedereen op dit onderwerp even competent is en daarom gelijkwaardig over die maatregelen kan oordelen? En zoals je zelf betoogde is dat wat betreft een fenomeen zoals exponentiële groei al erg onwaarschijnlijk.
(…) moet laten doen die ze niet gewend zijn. (…)
Niet voor alle maatregelen moet je individueel iets 'doen', maar bovenstaande paragraaf is sterk bepalend voor een antwoord. Het maakt (afhankelijk of ik het goed voor je heb samengevat) dan namelijk niks uit wat er wordt voorgesteld tenzij jij denkt dat het zinnig is. Maar waarom dat criterium leidend zou moeten zijn ontgaat mij.
(…) NZ heeft het eiland argument waarin je de bevolking mee kan trekken (…)
Bij anderen is alles makkelijk? Denk je nu echt dat daar geen tegenstanders zijn die de preventie paradox niet begrijpen? Uiteraard zijn die daar ook.
(…) al vraag ik mij af of het op de lange termijn zo handig is (…)
Dit is een van de punten wat betreft het staartrisico dat ik benoemde. Blijkbaar vind jij het logischer om aan te nemen dat de ziekte die in Nederland is opgetreden op een of andere manier noodzakelijk is geweest, maar dat deed NZ juist niet want die keuze omvat ook onherstelbare schade zoals sterfte. Misschien heb je gelijk, maar dan heeft NZ niks anders gedaan dan eerst geprobeerd of het anders kon. Als jij daarentegen ongelijk blijkt te hebben, dan kun je zoiets als sterfte niet herstellen.
(…) Als je de 'productie' van het ziekenhuis omhoog weet te brengen naar 200 bedden (…)
Dit is al vaker benoemd, maar voor je dat personeel hebt ben je jaren verder en het is wederom een aanname dat het ook lukt binnen die tijd.
(…) dan duurt het nog maar anderhalf in plaats van zes jaar. (…)
Nog 'maar' 1,5 jaar?
(...) Ik geloof niet in 100% werking van vaccins. Wel in het overheidsbeleid waarbij het virus gecontroleerd rond gaat door de samenleving, ook langs degene die ziek/zwak/misselijk is en het eigenlijk niet kan hebben.
En dat heeft de WHO bij herhaling als onjuist beleid benoemd, al vanaf dag één. Het is mij dus een raadsel op grond waarvan je dat 'gelooft', maar hangt er wederom waarschijnlijk mee samen of je jezelf competent acht om te overzien wat wel/niet daadwerkelijk mogelijk is.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.