Het is de proportie waarin een deel van de populatie beschermd is (dat deel staat in die formule tussen de haakjes) vermenigvuldigd met de R0 van een variant, want dat laatste is het 'startpunt' voor de Rt als je niks zou doen en iedereen vatbaar zou zijn. Dan hou na vermenigvuldiging als uitkomst de Rt over en dus wat er verder aan daling van de Rt moet plaatsvinden met iets anders dan vaccineren en ik laat daarbij buiten beschouwing het deel van de mensen dat al een besmetting heeft doorgemaakt.
Je gaat nu overigens mij weer vragen om bronnen, terwijl ik heel duidelijk maak dat je die zelf niet aanvoert maar zelf wel vrolijk stelt dat dingen zo 'zijn'. Je hoeft niet mijn formule te gebruiken, maar kom dan met een eigen methode om het effect van vaccinaties op de Rt te schatten. En die heb je dus niet.
(…) , ik ben een voorstander van maatregelen zolang nodig, en ik vind afschaling nu ook prematuur. Maar ik ben ook een voorstander van een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad, en daar wordt m.i. nog niet genoeg op gestuurd. Terwijl dat in mijn ogen een vrij makkelijke manier is om de R zo laag mogelijk te krijgen. Waarom niet beiden? (…)
Dat is een valse tegenstelling met wat ik schreef, want ik zeg precies hetzelfde. Veel vaccineren en maatregelen.
(…) De meesten gaan er vanuit dat dit virus endemisch wordt en dus niet meer zal verdwijnen. (…)
Nog een valse tegenstelling. Of een ziekte endemisch wordt zegt niets over de prevalentie, nog los van de vraag of 'de meesten' dat zeggen overigens. Eradicatie ('verdwijnen') en eliminatie (gemiddeld langdurig R<1) zijn verschillende dingen. TBC is ook niet 'verdwenen' maar dat gaat niet zomaar wat rond door Nederland. En ja, er zijn verschillen tussen TBC en andere besmettelijke ziekten zoals waar we nu mee te maken hebben. Maar ook overeenkomsten.
(…) Het is zaak om dat proces zoveel mogelijk uit te smeren, niet om het tegen te gaan. (…)
Dat vind jij blijkbaar. Maar ik niet. Dat is het verschil. Moeten we TBC ook maar laten rondgaan en eventuele opnames 'uitsmeren'? Nee toch?
(…) En dan is de balans simpelweg: meer vaccineren betekent minder maatregelen. Niet noodzakelijkerwijze 'geen', maar laten we nou eerst eens zorgen dat we die vaccinatiegraad zo hoog mogelijk krijgen, en mijn mening is dat daar nu niet genoeg aan gedaan wordt. Daarna kunnen we stap voor stap kijken welke maatregelen er nog nodig zijn. (…)
Ik weet dat meer vaccineren minder maatregelen betekent en dat heb ik nu juist onderbouwd met die formule en het niet enkel gesteld. Maar bij R>1 stevenen we dus af op een lockdown als die vaccinatiegraad niet gehaald wordt en de genoemde aantallen in de TB in het ziekenhuis komen.
(…) is hier zo moeilijk aan?
Dat je voorstel lijkt te blijven uitgaan van R>1 als je een voorstander bent van sturen op zorg.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.