Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Het is in die zin wel ironisch dat D66 niet met CU wil formeren vanwege zelfbeschikking met een voltooid leven, maar hier diezelfde zelfbeschikking op een zijspoor komt.

[...]

Misschien mijn wat liberale inborst, maar ik vind het net een slechte sci-fi film wat er nu allemaal gaande is met bv apps om toegang te krijgen tot zaken, het telkens verdelen van de samenleving (oud/jong, gezond/ziek, gevaccineerd/ongevaccineerd, wel/niet getroffen beroepsgroep, wel/niet kinderen) wat we de afgelopen anderhalf jaar gezien hebben, Vooral het gemak waarmee het lijkt te gebeuren, verbaast mij nog meer eigenlijk.
Oh, raar en vreemd is het sowieso ja. Ik ben ook zeker geen fan van al het geneuzel, maar het alternatief (niks opendoen) ben ik nog minder fan van

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Ik vermoed dat een 3e prik vooral zin heeft als het, net zoals bij het jaarlijkse griepvaccin, is aangepast op de dan actieve variant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:06:
[...]

Ik snap dat dat in eerste instantie mogelijk zo voelt. Maar is het ook echt zo? Volgens mij is dat een complex vraagstuk. De bevolkingsdichtheid, de leeftijdsopbouw, de staat van de zorg, de mogelijkheden om snel te kunnen distribueren, eventuele geopolitieke gevolgen, het lijkt me allemaal in meer of mindere mate relevant.

Zeker als de booster straks alleen voor de 'griepprik-bevolking' geldt, dan zetten die aantallen met de huidige productie aantallen niet per se enorme zoden aan de dijk, denk ik. Ik weet niet of het nog een capaciteitsprobleem is, of misschien een ander probleem.

Kort gezegd: we kunnen hier een 100 ouderen die prik niet geven, maar als vervolgens door allerlei keten problemen er slechts 50 in een ontwikkelingsland gezet worden bij mensen die door hun leeftijd, woonplaats, reisgedrag etc relatief weinig risico lopen, is dat het dan waard? Het is natuurlijk vele malen complexer, maar even qua richting.
Goed punt, de praktische uitvoering. Ik bedoelde hem even vanuit een ideale en maakbare wereld, maar er zijn een paar ;) andere effecten ook. Zo is het op dit moment geheid efficiënter om hier de 3e prik te doen dan de 1e in Afghanistan om even een voorbeeld te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:17:
Ik vermoed dat een 3e prik vooral zin heeft als het, net zoals bij het jaarlijkse griepvaccin, is aangepast op de dan actieve variant
En daarnaast: Als die derde prik (en eventuele vervolgprikken) geen permanent systeem gaan worden voor het verschaffen van toegang. Dan schiet het ook zijn doel voorbij.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
42erik schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:04:
[...]
Burger rechten ook maar meteen... Want een groot evenement is immers een 1e levensbehoefte
Nog even afgezien van of het een behoefte is voor mensen, het is in ieder geval geen recht om daar te zijn. Een evenement mag ook zelf eisen stellen, zelfs als dat vanuit overheidswege niet wordt gedaan. Als een festival zegt, "Zonder vaccinatie kom je er niet in" dan is dat zo. Wellicht dat je het aanhangig kunt maken, maar die zaak verlies je, want het evenement zal het op gezondheid van de bezoekers gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

autje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:23:
[...]Wellicht dat je het aanhangig kunt maken, maar die zaak verlies je, want het evenement zal het op gezondheid van de bezoekers gooien.
Dat heeft wel zijn grenzen. Wanneer iemand die om medische redenen niet gevaccineerd wil worden tóch naar dat festival wil, dan kun je daar best een zaak van maken op grond van gelijke behandeling. Maar dat is wel met de kanttekening dat het risico voor de gezondheid van één ongevaccineerde bezoeker niet groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Dat heeft wel zijn grenzen. Wanneer iemand die om medische redenen niet gevaccineerd wil worden tóch naar dat festival wil, dan kun je daar best een zaak van maken op grond van gelijke behandeling. Maar dat is wel met de kanttekening dat het risico voor de gezondheid van één ongevaccineerde bezoeker niet groot is.
Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik geloof dat de meesten die voor een "gevaccineerden only" oplossing zijn voor bijvoorbeeld clubs en festivals die uitzondering ook altijd maken (zij die niet kunnen vaccineren zijn van deze regel verschoond). Of je in dat geval naar iets als een club moet gaan is de vraag, gezien het mogelijke risico, maar wel een eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

autje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik geloof dat de meesten die voor een "gevaccineerden only" oplossing zijn voor bijvoorbeeld clubs en festivals die uitzondering ook altijd maken (zij die niet kunnen vaccineren zijn van deze regel verschoond). Of je in dat geval naar iets als een club moet gaan is de vraag, gezien het mogelijke risico, maar wel een eigen keuze.
Welke "gevaccineerden only"-regelingen ken je dan die werkelijk enkel van vaccinatie uitgaan?
en die ook geen mogelijkheid kennen een toegangsbewijs te verkrijgen dmv een recente test?

Bij mijn weten zijn in de praktijk alle regelingen gewoon erop gericht op toegangstesten, waarbij het hooguit in veel situaties zo is dat mensen die een volledige vaccinatie hebben doorlopen (twee weken na de laatste inenting zijn voor volledige werking) dan geen noodzaak hebben voor een test.
Tevens geld dan mensen die al eerder de ziekte dooorlopen hebben en dus hierdoor evenzeer geimmuniseerd zijn, als gelijk aan gevaccineerden (in het duitse taalgebied is dat bekend geworden onder de label: "De 3 G's"; Gevacccineerd, Getest of Genezen)

Natuurlijk wil niemand die een event organiseert voor de 'lol' mensen uitsluiten, maar gaat het in situaties waarin er nog een reel en groot gevaar van verdere verspreidingen van besmettingen bestaat, dat voor vergunningen een organisator verplicht is dat risico laag te houden.

dat kan men enerzijds doen door het aantal mensen per ruimte zeer laag te houden, fysieke barriere's op te leggen en bewegingen te sperren e.d., of maskers en afstandhouden verplicht te maken; maar bij events gaat dat vaak ook juist ten kostte van de beleving of is lastig af te dwingen.
Ook de kosten kunnen dan erg hoog worden.

Een 3G regeling is dan een bruikbaar alternatief wel een evenement te kunnen houden zonder al teveel hygiene-maatregelen, maar dan moet je wel een zekere garantie hebben dat het aantal besmettelijke mensen zeer laag en minimaal is.

Bij mijn weten kunnen overal ook niet gevaccineerden toegang krijgen... maar het kan wel zijn dat deze dan een recente test moeten kunnen aantonen en dus meer ervoor moeten doen dan gevacccineerden.

Er is overigens ook verder geen garantie dat dit altijd zo blijft... als het aantal besmettingen zeer veel stijgt en/of als er nieuwe 'escape'-mutaties opkomen is het goed mogelijk dat ook een Vaccinatie-bewijs niet meer als voldoende bewijs; zoiets zal aangepast worden als daar grond voor bestaat.
Andersom, als de verpreiding dusdanig daalt dat de kans dat besmette mensen vrij rondlopen dusdanig klein is, kan ook dat voldoende grond zijn voor organisatoren om naar de rechter te stappen en te eisen zulk een toegangsbeleid niet langer aan te hoeven houden en als men dan kan aantonen dat het risico zeer laag is, is de kans groot dat ze zo'n zaak winnen. Organisatoren zullen natuurlijk geen behoefte hebben die beperkingen aan te blijven houden, wat hen ook kosten oplevert en hun winst drukt, als er geen aantoonbare reden toe is.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:04:
Burger rechten ook maar meteen... Want een groot evenement is immers een 1e levensbehoefte
Het recht op vereniging komt weldegelijk in het gedrang, kijk vooral breder als een feestje. Samenkomen met meer als 75 mensen kan straks niet zonder de CoronaCheck app te moeten gebruiken.

De coronamaatregelen hebben het maatschappelijk middenveld ('civil society') al anderhalf jaar lang kaalgeslagen en nu wordt er langs deze weg een rem op gezet. Het maatschappelijk middenveld speelt een belangrijke rol in een democratische samenleving en zorgt voor sociale cohesie. Het maatschappelijk middenveld is de enige manier voor burgers om samen te komen rondom gezamenlijke onderwerpen, van de lokale voetbalvereniging tot politieke partijen dit is allemaal een voorkomen van het maatschappelijke middenveld. Het maatschappelijk middenveld geeft burgers ook de mogelijkheid om inspraak en interactie te hebben bij de overheid. Op deze manier blijven de regels dit ondermijnen terwijl dit een belangrijk onderdeel is van de balans in het land. Met voorwaardelijke toegang tot de 'civil society' loop je risico deze te beïnvloeden omdat je filtert wie wel en niet mag deelnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
RM-rf schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:06:
[...]

Welke "gevaccineerden only"-regelingen ken je dan die werkelijk enkel van vaccinatie uitgaan?
en die ook geen mogelijkheid kennen een toegangsbewijs te verkrijgen dmv een recente test?
Heb je helemaal gelijk in, maar het ging erom of in het hypothetische geval van zo'n regeling er dan 'burgerrechten' geschonden zouden worden. Dat is nl. wat sommige tegenstanders meteen roepen (en hoe makkelijk daar overheen gestapt wordt).

Overigens ben ik persoonlijk wel voorstander van zo'n regeling voor sommige gevallen (nl. daar waar je niet langdurig 1,5m afstand kunt houden, zoals een club), vanaf derde week september. En dan tijdelijk, tot we de 1,5m regel helemaal afgeschaft hebben (wanneer dat zou moeten zijn laat ik in het midden; nu geen zicht op). Ik heb nl. vrij weinig vertrouwen in TvT. Dat zal nl. 100% waterdicht moeten zijn wil je niet weer toestanden zoals een paar weken geleden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

RM-rf schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:06:
[...]

Op dit moment inderdaad wel. De vraag is echter, met het oog op de toekomst, hoe kunnen we de situatie van een paar weken terug voorkomen? De hoop is natuurlijk dat de hogere vaccinatiegraad voldoende is om het geheel in toom te houden, maar zo niet moet er toch gesleuteld worden aan tvt om bijvoorbeeld clubs open te kunnen gooien. Bijvoorbeeld door ook van gevaccineerden te eisen dat ze zich laten testen (met de deltavariant kunnen ze immers ook ziek zijn). Nu gok ik dat de regering dat niet zal willen, omdat vaccineren dan opeens 'geen zin' meer heeft voor de bevolking, want alle voordelen zijn weg. Een mix van negatieve tests en vaccinaties kan dan gevaarlijk zijn, want hoewel gevaccineerden niet echt een gevaar vormen voor andere gevaccineerden, vormen ze dat wel voor ongevaccineerden (en die groep onderling natuurlijk ook). De enige optie die je dan overhoudt is het scheiden van die stromen door een vaccinatie te verplichten.

Nogmaals, daar zitten we nu gelukkig niet, maar als blijkt dat het huidige systeem niet werkt zou het me niet verbazen als het op tafel komt te liggen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rik86
  • Nu online
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Het recht op vereniging komt weldegelijk in het gedrang, kijk vooral breder als een feestje. Samenkomen met meer als 75 mensen kan straks niet zonder de CoronaCheck app te moeten gebruiken.

De coronamaatregelen hebben het maatschappelijk middenveld ('civil society') al anderhalf jaar lang kaalgeslagen en nu wordt er langs deze weg een rem op gezet. Het maatschappelijk middenveld speelt een belangrijke rol in een democratische samenleving en zorgt voor sociale cohesie. Het maatschappelijk middenveld is de enige manier voor burgers om samen te komen rondom gezamenlijke onderwerpen, van de lokale voetbalvereniging tot politieke partijen dit is allemaal een voorkomen van het maatschappelijke middenveld. Het maatschappelijk middenveld geeft burgers ook de mogelijkheid om inspraak en interactie te hebben bij de overheid. Op deze manier blijven de regels dit ondermijnen terwijl dit een belangrijk onderdeel is van de balans in het land. Met voorwaardelijke toegang tot de 'civil society' loop je risico deze te beïnvloeden omdat je filtert wie wel en niet mag deelnemen.
Maar aangezien er meerdere manieren zijn om een groen vinkje in de app te krijgen (inenten, testen of recent corona gehad hebben) denk ik niet dat dit het schenden van een grondrecht o.i.d. is.

Het feit dat je niet meer alles kunt doen, betekent in mijn ogen ook niet dat je verplicht wordt. Het is het gevolg van je keuze, maar je moet niet die keuze maken.

Bijna elke keuze die je maakt heeft effecten op je verdere leven. En dat geldt hier ook voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:00
rik86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Maar aangezien er meerdere manieren zijn om een groen vinkje in de app te krijgen (inenten, testen of recent corona gehad hebben) denk ik niet dat dit het schenden van een grondrecht o.i.d. is.

Het feit dat je niet meer alles kunt doen, betekent in mijn ogen ook niet dat je verplicht wordt. Het is het gevolg van je keuze, maar je moet niet die keuze maken.

Bijna elke keuze die je maakt heeft effecten op je verdere leven. En dat geldt hier ook voor.
Precies datgene dat ik constant tegen die mensen zeg die met kreten komen als ; ik wordt gediscrimineert, mijn vrijheiod wordt afgenomen, enz, enz, enz.

Je maakt een keuze, draag de gevolgen zonder te zeiken.
Weet je, en met deze mensen die de vaccinatie niet nemen heb ik geen moeite en wil ik echt rekening houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
In ander nieuws: Meeste Nederlanders zijn voorstander van derde coronaprik
rik86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:06:

De Jonge sprak de wens uit dat testen voor toegang op termijn niet meer gratis gaat worden. Er ontstaat een filter of dit nu door geld komt of mensen die niet willen meedoen aan die app omwille van bezwaren, je gaat have's en have-nots maken. De have-nots worden uit het maatschappelijk middenveld gezet op die manier en daarmee veranderd mogelijk de toon van dit maatschappelijk middenveld. Dit is een potentiële bom onder de samenleving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou geen moeite hebben met een derde prik als dat ook duidelijk effectief is om de Delta-variant een laatste klap toe te delen. Waarschijnlijk zullen dan alleen de kwetsbare groepen (dus de ouderen die al in januari zijn ingeënt) dan een derde prik nodig hebben, de rest krijgt door natuurlijke besmetting een boost.

Wat we wel moeten vermijden is dat die derde prik straks ook een voorwaarde gaat worden voor het groene vinkje, en er dan een vierde, vijfde, enzovoort achteraan komt. Want de farmaceuten horen nu de kassa natuurlijk al rinkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
In de VS beginnen ze waarschijnlijk met booster shots acht maanden na de tweede prik. Stel wij zouden dat volgen voor iedereen die wil, dan zou dat voor de meeste mensen in de eerste helft van 2022 beschikbaar zijn. Dan zijn we weer vele honderden miljoenen vaccins verder en hopelijk zijn de ergste tekorten dan voorbij.

Maar goed, laten we zien wat de Gezondheidsraad er over gaat zeggen in september :)

[ Voor 14% gewijzigd door user109731 op 17-08-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30
user109731 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:46:
In de VS beginnen ze met booster shots acht maanden na de tweede prik. Stel wij zouden dat volgen voor iedereen die wil, dan zou dat voor de meeste mensen in de eerste helft van 2022 beschikbaar zijn. Dan zijn we weer vele honderden miljoenen vaccins verder en hopelijk zijn de ergste tekorten dan voorbij.

Maar goed, laten we zien wat de Gezondheidsraad er over gaat zeggen in september :)
De eerste persoon krijg zijn vaccinatie in NL op 6 januari. Dus 8 maanden verder was 2 weken terug, oftewel we kunnen nu al beginnen met de 3e shot voor de eerste groepen.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
evleerdam schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:56:
[...]

De eerste persoon krijg zijn vaccinatie in NL op 6 januari. Dus 8 maanden verder was 2 weken terug, oftewel we kunnen nu al beginnen met de 3e shot voor de eerste groepen.
Dat was niet zijn tweede prik. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:30
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Scherp. Ik neem nog wat koffie.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
evleerdam schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:06:
[...]

Scherp. Ik neem nog wat koffie.
En 6 januari + 8 maanden is begin september, niet begin augustus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:03
8 maanden is ook maar een arbitrair interval. Grote kans dat we in het Nederlands een 3e ronde in het najaar (november/december) krijgen zodat tijdens de winter het seizoenseffect geen al te grote gevolgen heeft. Ik denk niet dat er een heel strikt interval gehanteerd gaat worden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 19:33

Nox

Noxiuz

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Haar* :P

Maar zo'n boostershot is wel welkom hier, ook al ben ik een dertiger, hoef geen nasty deltavariant op natuurlijke wijze op te lopen als het ff niet hoeft. Geef mij maar een prik ipv een week ziek/zwak/misselijk/mannengriep-achtige verschijnselen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Nox schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Haar* :P

Maar zo'n boostershot is wel welkom hier, ook al ben ik een dertiger, hoef geen nasty deltavariant op natuurlijke wijze op te lopen als het ff niet hoeft. Geef mij maar een prik ipv een week ziek/zwak/misselijk/mannengriep-achtige verschijnselen :P
Persoonlijk heb ik liever een keer de real deal omdat die vermoedelijk beter beschermt tegen de volgende varianten dan een booster. Een beetje van jezelf en een beetje van Pfizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TrailBlazer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:12:
[...]

Persoonlijk heb ik liever een keer de real deal omdat die vermoedelijk beter beschermt tegen de volgende varianten dan een booster. Een beetje van jezelf en een beetje van Pfizer
Dat is ook precies waarom ik geen voorstander ben van eindeloze boosters, maar juist voor het creëren van een situatie waarin het virus zonder problemen rond kan gaan onder mensen die al gevaccineerd zijn.

Het risico op mutaties blijf je toch altijd houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Dat is ook precies waarom ik geen voorstander ben van eindeloze boosters, maar juist voor het creëren van een situatie waarin het virus zonder problemen rond kan gaan onder mensen die al gevaccineerd zijn.

Het risico op mutaties blijf je toch altijd houden.
Dat kan niet. Dat blijkt.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40

codex

Geen OpenAI agent :)

Is het niet mogelijk om de Delta variant genetisch aan te passen zodat de besmettelijkheid nog groter wordt maar de kans op ernstige ziekte minimaal?

Ik snap dat het een hoop tegenstand oproept, maar een gemodificeerde versie die de huidige varianten verdrijft zou wel geniaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Nox schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:18:
[...]

Dat kan niet. Dat blijkt.
Oh? Hoe "blijkt" dat dan als de vaccinatiegraad in NL nog niet zo ver is?

Als het virus namelijk niet kan rondgaan onder gevaccineerden, en je dus geen endemische fase kan krijgen, dan komen we hier nooit uit. En onder 'veilig rondgaan' beschouw ik alles wat vergelijkbaar is met een griep, dus ook opnames en doden. Want iedereen redden is een utopie.

Endemisch = onvermijdelijk. Hoe veel schade het ook veroorzaakt, de doelstelling "uitdoven" zijn we al ver voorbij dankzij Delta.

Wat stel jij dan als alternatieve strategie voor? Want we kunnen niet tegen deze variant op vaccineren op een manier waarop de R-waarde onder de 1 blijft zonder maatregelen. Dat betekent: We moeten ermee leven.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 17-08-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

codex schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:21:
Is het niet mogelijk om de Delta variant genetisch aan te passen zodat de besmettelijkheid nog groter wordt maar de kans op ernstige ziekte minimaal?
De kans dat Delta uiteindelijk door evolueert naar een Delta-verkoudheid is ook groter dan dat het een terror-Delta wordt die uiteindelijk zijn eigen voedingsbodem opvreet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

De kans dat Delta uiteindelijk door evolueert naar een Delta-verkoudheid is ook groter dan dat het een terror-Delta wordt die uiteindelijk zijn eigen voedingsbodem opvreet.
Die veronderstelling had ik wel, maar gezien de besmettelijke vormen voor zover dat inzichtelijk is ook meer risico op ernstig verloop met zich meebrengen, ik betwijfel of die vlieger wel op gaat. Het zou natuurlijk geweldig zijn als er een variant dominant wordt die gereduceerd is tot een lichte verkoudheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:37
codex schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:21:

Ik snap dat het een hoop tegenstand oproept, maar een gemodificeerde versie die de huidige varianten verdrijft zou wel geniaal zijn.
Beschrijf je nu niet eigenlijk gewoon een vaccinatie? Met als voordeel tov jouw voorbeeld dat iedereen die deze gemodificeerde versie niet wil hebben ervoor kan kiezen zich niet te laten prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:19:
[...]

Ik zou geen moeite hebben met een derde prik als dat ook duidelijk effectief is om de Delta-variant een laatste klap toe te delen. Waarschijnlijk zullen dan alleen de kwetsbare groepen (dus de ouderen die al in januari zijn ingeënt) dan een derde prik nodig hebben, de rest krijgt door natuurlijke besmetting een boost.

Wat we wel moeten vermijden is dat die derde prik straks ook een voorwaarde gaat worden voor het groene vinkje, en er dan een vierde, vijfde, enzovoort achteraan komt. Want de farmaceuten horen nu de kassa natuurlijk al rinkelen.
Het lichaam weet na de tweede prik toch hoe het antistoffen moet aanmaken? Zo'n boosterprik lijkt mij vooral zinvol voor mensen met een verzwakt afweersysteem.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

XWB schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

[...]

Het lichaam weet na de tweede prik toch hoe het antistoffen moet aanmaken? Zo'n boosterprik lijkt mij vooral zinvol voor mensen met een verzwakt afweersysteem.
Daarom heeft zo'n derde prik IMO ook echt alleen zin als het specifiek tegen Delta goed werkt (en misschien de besmettelijkheid van Delta een stuk de kop indrukt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jovatov schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Beschrijf je nu niet eigenlijk gewoon een vaccinatie? Met als voordeel tov jouw voorbeeld dat iedereen die deze gemodificeerde versie niet wil hebben ervoor kan kiezen zich niet te laten prikken.
En de kanttekening dat deze "vaccinatie" besmettelijk is en het dus alleen maar gunstig is om met 100.000 man in een slecht geventileerde hal te gaan feesten. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex

codex

Jovatov schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:26:
[...]

Nee, een vaccinatie heeft een paar nadelen, waarvan de grootste twee achter de feiten aanlopen en bereidheid zijn. Een variant met een reproductiegetal als dat van de mazelen, zonder maatregelen, besmet in een half jaar de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:12
TrailBlazer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:12:
[...]

En dat is dus niet waar. Het coranavirus is schadelijker dan een vaccin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:21:
[...]

Oh? Hoe "blijkt" dat dan als de vaccinatiegraad in NL nog niet zo ver is?
De vaccinatiegraad is wel een beetje behaald, 74% van de Nederlanders. Best netjes denk ik, alles onder de 12 kan niet en da's best een groep. De komende twee weken verwacht ik de laatste tweede-prikken.
Anyhow, er is nog een redelijk deel vd bevolking niet gevaccineerd om wat voor reden dan ook. Zoals je ziet in de cijfers zou, als we het nu helemaal loslaten, het e.e.a. uit de klauwen lopen. Delta is besmettelijker, vaccins hebben iets mindere werking daartegen en je zal alsnog een enorm deel hebben wat in de ziekenhuizen komt. Nu al zitten we op constant 200 IC-bezettingen, Grommers gaf eerder aan dat 100 de max is en daarna reguliere/inhaalzorg dan wordt afgeschaald. En bovendien hebben we nog steeds maatregelen die ik liever kwijt dan rijk ben. Da's niet een houdbare situatie voor een jaar of 5, of wel?
Als het virus namelijk niet kan rondgaan onder gevaccineerden, en je dus geen endemische fase kan krijgen, dan komen we hier nooit uit. En onder 'veilig rondgaan' beschouw ik alles wat vergelijkbaar is met een griep, dus ook opnames en doden. Want iedereen redden is een utopie.
Als je hierbij bedoelt dat iedereen ook een 3e shot pfizer 2.0 of moderna 2.0 kan krijgen die tegen delta goed opgewassen is, sure thing. Maar je moet ook grenzen stellen. Wat doen we met mensen die echt bewust dat risico nemen om het ziekenhuis in te belanden? Gaan we gewoon die 100 ic-bedden reserveren voor covid en patient 101 krijgt een 'sorry, helaas' te horen? Allemaal ethische vraagstukken die best pittig zijn. Als er een ongevaccineerde patient 101 binnen komt voor een ic-bed ga ik niet raar staan opkijken als die uiteindelijk geweigerd worden voor mensen die een hartoperatie oid gehad hebben. Risico genomen, gegokt en verloren? Het klinkt hard, maar ergens moet je een grens gaan trekken.
Endemisch = onvermijdelijk. Hoe veel schade het ook veroorzaakt, de doelstelling "uitdoven" zijn we al ver voorbij dankzij Delta.

Wat stel jij dan als alternatieve strategie voor? Want we kunnen niet tegen deze variant op vaccineren op een manier waarop de R-waarde onder de 1 blijft zonder maatregelen. Dat betekent: We moeten ermee leven.
Ik hoop dat een herziene versie van pfizer/moderna met specifiek instructies tegen delta het tij kan keren. Moet je wel rap beginnen natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codex

codex

Nox schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:33:
[...]
Nu al zitten we op constant 200 IC-bezettingen, Grommers gaf eerder aan dat 100 de max is en daarna reguliere/inhaalzorg dan wordt afgeschaald.
Als we na anderhalf jaar niet in staat zijn 100 extra IC bedden in te richten en te bezetten om te voorkomen dat de reguliere zorg eronder lijdt dan vraag ik mij af waar wij in godsnaam mee bezig zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

codex schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Als we na anderhalf jaar niet in staat zijn 100 extra IC bedden in te richten en te bezetten om te voorkomen dat de reguliere zorg eronder lijdt dan vraag ik mij af waar wij in godsnaam mee bezig zijn.
Dat was het punt niet, ze zijn er niet, klaar. Zoals je meermaals hebt kunnen lezen van een aantal mensen die er dagelijks mee betrokken is: er is een hoog ziekteverzuim, het bed is maar een klein deel, de handen eraan zijn belangrijker, er is een grote uitstroom én er moet ook zorg ingehaald worden. En dan vast nog vergeten dat er veel mensen anderhalf jaar aan het overwerken draaien, ook die mensen gun ik een vakantie. Moet je dan voor een paar eigenwijzen die miljoenen extra investeren?

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 17-08-2021 15:13 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Gisteren voor het eerst boven de 15%, en vandaag boven de 16%. Dat gaat lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Voorwaardelijk? Testen is nog steeds een optie hé. Er is nergens een volledige vaccin plicht, het is altijd een keuze. Of prik of test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

Verbaast me niet heel veel als er meer mensen gevaccineerd zijn en die dan het niet meer nodig vinden om te testen.

Al zou ik een "Blijf thuis bij klachten, ook als je gevaccineerd bent" wel een prima basismaatregel vinden die er gewoon in mag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:15
Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Verbaast me niet heel veel als er meer mensen gevaccineerd zijn en die dan het niet meer nodig vinden om te testen.

Al zou ik een "Blijf thuis bij klachten, ook als je gevaccineerd bent" wel een prima basismaatregel vinden die er gewoon in mag blijven.
Dat staat ook in de planning toch ?
Zie https://www.rijksoverheid...anderhalve-meter-loslaten
Basisregels na 20 september en 1 november

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex

codex

Nox schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Dat was het punt niet, ze zijn er niet, klaar. Zoals je meermaals hebt kunnen lezen van een aantal mensen die er dagelijks mee betrokken is: er is een hoog ziekteverzuim, het bed is maar een klein deel, de handen eraan zijn belangrijker, er is een grote uitstroom én er moet ook zorg ingehaald worden. En dan vast nog vergeten dat er veel mensen anderhalf jaar aan het overwerken draaien, ook die mensen gun ik een vakantie. Moet je dan voor een paar eigenwijzen die miljoenen extra investeren?
Ja, dat vind ik wel. Nu is al gebleken dat onze capaciteit in tijden van een uitbraak onvoldoende is (bij de griepgolf van 2018 was het al krap). We hebben het niet over een verdubbeling van capaciteit zoals bijvoorbeeld FvD zo makkelijk roept, maar 100 extra IC bedden. Een IC verpleegkundige opleiden kost tijd, maar we zijn al anderhalf jaar onder weg. Nu ligt de hoop bij vaccins die nu enige mate van onzekerheid meebrengen. Wie zegt dat de boostershot dit voorkomt? Misschien zitten we over een half jaar met dezelfde situatie. We hebben het nu bovendien over een ziekte met een sterftecijfer wat de griep aan het benaderen is, door vaccinaties. Ik denk dat @Stoney3K een terecht punt heeft, als de kans op ziekte minimaal wordt dan is er niks mis met natuurlijke besmettingen, zo lang we de belasting van de zorg onder controle houden.

Bovendien, er zijn ook mensen die niet zitten te wachten op nog een boostershot, zoals ik zelf. De vaccinatie verloopt niet zo vlekkeloos bij iedereen dat een pijnlijke arm het enige effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

zacht schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:18:
[...]

En ? is toch niet erg en te verwachten na vakanties ? Bijna niemand test nog zonder klachten.. Aantal tests gaat ook omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
Suicyder schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:30:
[...]

Niet vergelijkbaar, overigens een sabbatical van een half jaar zoals je eerder noemde, dus alle ziekenhuizen moeten na de pandemie maar een half jaar gesloten zijn. |:(
Dat zal de gemiddelde kankerlijder niet fijn vinden. Bestraling? Kom over een jaar maar terug.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:20:
[...]

Tja.. De gemiddelde ouder met een dreumis is het halve jaar aan het snotteren (net als de koter). Je kan niet voor alles thuisblijven. Ik denk dat mijn werkgever het ook niet waardeerd als ik bij elk kuchje thuisblijf (zoals dit afgelopen jaar wel het geval was). Hoohguit skip ik wat meetings om te voorkomen dat ik evt andere ziek maak.. maar het gewone werk moet gewoon doorgaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien dat mensen met lichte klachten/aanwijzingen nu vaker een zelftest pakken en bij positief nog bij de ggd langsgaan.

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

tlpeter schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:30:
[...]

En dat is dus niet waar. Het coranavirus is schadelijker dan een vaccin.
Met mijn leeftijd van 43 en 6 weken geleden mijn 2e Pfizer shot maak ik me echt nul zorgen om nu Delta op te lopen. Als dit me een betere bescherming biedt dan een booster heb ik daar wel een paar dagen in bed wel voor over.
Geef die vaccins maar aan mensen die ze harder nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Volgens het RIVM was de R waarde op 2 augustus 0.92. Volgens HJWesteneng zitten we nu waarschijnlijk boven de 1:

Laatste week zomervakantie in het noorden, ik ben benieuwd wat we de komende weken gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enigsinds frapant in mijn ogen. Testen voor reizigers: Bij de afgenomen testen in GGD stations worden veel meer mensen positief bevonden

GGD: 1.4% positiief
Commerciele test-stations: 0.5% positief
En dat eigenlijk week op week een factor 3 verschil.. Ik kan dat eingelijk niet verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:En weer open...Er zijn een hoop berichten verwijderd en ik denk dat iedereen van wie er een bericht verwijderd is, wel snapt waarom dat is (kort samengevat: het was nogal onvriendelijk).

Bij vragen weten jullie me te vinden en vergeet niet af en toe tot 10 te tellen :).

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 17-08-2021 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:59:
Enigsinds frapant in mijn ogen. Testen voor reizigers: Bij de afgenomen testen in GGD stations worden veel meer mensen positief bevonden

En dat eigenlijk week op week een factor 3 verschil.. Ik kan dat eingelijk niet verklaren.
Zijn de GGD testen misschien PCR en de commerciele straten een mix van PCR en antigeen? Dit zou het e.e.a. kunnen verklaren. Antigeen is minder gevoelig namelijk vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

codex schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:24:
[...]

Ja, dat vind ik wel. Nu is al gebleken dat onze capaciteit in tijden van een uitbraak onvoldoende is (bij de griepgolf van 2018 was het al krap). We hebben het niet over een verdubbeling van capaciteit zoals bijvoorbeeld FvD zo makkelijk roept, maar 100 extra IC bedden. Een IC verpleegkundige opleiden kost tijd, maar we zijn al anderhalf jaar onder weg. Nu ligt de hoop bij vaccins die nu enige mate van onzekerheid meebrengen. Wie zegt dat de boostershot dit voorkomt? Misschien zitten we over een half jaar met dezelfde situatie. We hebben het nu bovendien over een ziekte met een sterftecijfer wat de griep aan het benaderen is, door vaccinaties. Ik denk dat @Stoney3K een terecht punt heeft, als de kans op ziekte minimaal wordt dan is er niks mis met natuurlijke besmettingen, zo lang we de belasting van de zorg onder controle houden.

Bovendien, er zijn ook mensen die niet zitten te wachten op nog een boostershot, zoals ik zelf. De vaccinatie verloopt niet zo vlekkeloos bij iedereen dat een pijnlijke arm het enige effect is.
100 op een totaal van 1300 is best wat. Ja ik snap het dat het makkelijk lijkt maar een IC-verpleegkundige is volgens mij hbo. En momenteel is het niet het meest populaire vak denk ik :+ Anyway, die leid je niet op in een jaartje, zeker niet in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51

En de aantallen testen? Wordt er bij commerciële stations meer getest bij mensen zonder klachten zoals de reclames op BNR waar je mee doodgegooid wordt?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bij de GGD komen nu relatief veel mensen met een positieve zelftest, dat verklaart voor een groot gedeelte het hoge percentage positieve testen. Aldus RIVM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Heb je een klikbare bron?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

geenstijl schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:46:
Bij de GGD komen nu relatief veel mensen met een positieve zelftest, dat verklaart voor een groot gedeelte het hoge percentage positieve testen. Aldus RIVM.
Onder andere idd. en ook mensen met klachten zullen daar gewoon langs komen, terwijl bij de TvR je voornamelijk mensen hebt zonder klachten die een antigeen testje scoren voor de vakantiebestemming.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ergo, reken het aantal positieve tests maar terug naar een 5% positieve tests en je hebt waarschijnlijk een reëeler beeld.

Dus al een tijdje een r van >1.
Wat een mooi begin is van de terugkerende vakantiegangers, het openen van de scholen en de herfst.

-O-

Heb @t_captain al een tijdje niet meer met een update gezien volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

14,6% zijn toch positief bij de GGD.....?
dat is een factopr dertig en niet 3

dat is verder prima verklaarrbaar omdat het een heel andere vorm van testen is... GGD is bewust gericht op het vaststelllen van 'officiele' besmettingen en de meeste mensen die ernaar verwezen worden hebben al symptomen of zich al via een zelftest als besmet uitgewezen, maar moet dit nu ook officieel lasten bevestigen

commerciele sneltests zijn vooral gericht op het verkrijgen van toegang of reizen... mensen die eigenlijk al ervan uitgaan dat ze niet ziek zijn (en die ook een negatieve uitslag verwachten)...
juist hierbij vind ik die halve procent nog best hoog, omdat dat eerder 'onverwachte' positieve uitslagen zijn.

anderszijds zijn die 14.6% positieven bij de GGD vaak al sowieso bewust dat ze mogelijk anderen kunnen besmetten ... die 0,5% die de commerciele testers eruit pikken zijn belangrijker om bverspreiden terug te brengen, omdat aangenomen kan worden dat die mensen anders naar een kroeg gegaan waren of anderszins met anderen in contact hadden kunnen komen.

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 17-08-2021 17:00 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Wat dan weer jammer is dat er niet wordt gemeld hoeveel meer mensen dan een positieve zelftest hebben.

Andere opvallende zin uit dat artikel
(…) "We moeten even kijken hoe zich dit ontwikkelt." (…)
Waarom dit na 1,5 jaar nog steeds wordt gezegd is mij een raadsel, want dat moet je volgens mij juist niet doen. De R klimt overduidelijk over de 1 en dat kunnen ze bij het RIVM ook wel berekenen lijkt mij. Waarom toch altijd die mistigheid en 'misschien valt het mee' gedachte?

Als het aantal positieve testen zich nu zo gedraagt en we willen zo laag mogelijk de herfst in (en dat wil het RIVM ook, leid ik af uit het artikel), dan moeten er nu maatregelen getroffen worden. 'Even kijken hoe dit zich ontwikkelt' is volgens mij precies hetgeen je niet moet doen, want dan ben je zeker te laat als blijkt dat eind augustus de ziekenhuisopnames weer stijgen.
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:55:
Ergo, reken het aantal positieve tests maar terug naar een 5% positieve tests en je hebt waarschijnlijk een reëeler beeld.

Wat een mooi begin is van de terugkerende vakantiegangers, het openen van de scholen en de herfst. (…)
Dit dus
(…) Heb @t_captain al een tijdje niet meer met een update gezien volgens mij.
Vakantie?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 26-09 21:09

Agent47

I always close my contracts.

Wat een mooi begin is van de terugkerende vakantiegangers, het openen van de scholen en de herfst.

-O-

Mijn werkgever gaf een maand geleden nog zo aan: Als jullie allemaal tweemaal gevaccineerd zijn, dan mogen jullie in september weer naar kantoor. Nu met deze cijfers, een R van om en nabij de 1 + de terugkomende vakantiegangers en de herfst, zie ik dit echt niet zitten.

Meerdere in dit topic die het liefst thuis blijven werken?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:10
Agent47 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:10:
[...]

Mijn werkgever gaf een maand geleden nog zo aan: Als jullie allemaal tweemaal gevaccineerd zijn, dan mogen jullie in september weer naar kantoor. Nu met deze cijfers, een R van om en nabij de 1 + de terugkomende vakantiegangers en de herfst, zie ik dit echt niet zitten.

Ik sta er wat verdeeld in. Met twee prikken is de ziektelast echt wel dragelijk (komt niet in het ziekenhuis). Maar ik werk in het hoger onderwijs. Dus ik heb geen keuze. En ergens vind ik ook wel dat de studenten ook gewoon weer recht hebben op fysiek les. Ook heb ik echt 0 zin in weer online les geven. Als ik nog een jaar online college moet geven stap ik uit het onderwijs.Maar daar help ik mijn studenten ook niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als ik zeker zou weten dat we over drie maanden niet alles weer dicht moeten gooien zou ik het prima vinden. Maar hoe hard we het ook roepen, ik ben niet overtuigd.

Begin wel op het punt te komen dat ik me afvraag dat als het nu niet lukt; wanneer dan wel.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2021 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

En de aantallen testen? Wordt er bij commerciële stations meer getest bij mensen zonder klachten zoals de reclames op BNR waar je mee doodgegooid wordt?
Het gaat uitsluitend om testen voor reizigers groep.. Daarvan zou je verwachten dat iedereen denkt geen klachten te hebben. Of de GGD-data is niet 100% ok, of er spelen andere dingen.
RM-rf schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:57:
[...]

14,6% zijn toch positief bij de GGD.....?
dat is een factopr dertig en niet 3

dat is verder prima verklaarrbaar omdat het een heel andere vorm van testen is... GGD is bewust gericht op het vaststelllen van 'officiele' besmettingen en de meeste mensen die ernaar verwezen worden hebben al symptomen of zich al via een zelftest als besmet uitgewezen, maar moet dit nu ook officieel lasten bevestigen

commerciele sneltests zijn vooral gericht op het verkrijgen van toegang of reizen... mensen die eigenlijk al ervan uitgaan dat ze niet ziek zijn (en die ook een negatieve uitslag verwachten)...
juist hierbij vind ik die halve procent nog best hoog, omdat dat eerder 'onverwachte' positieve uitslagen zijn.

anderszijds zijn die 14.6% positieven bij de GGD vaak al sowieso bewust dat ze mogelijk anderen kunnen besmetten ... die 0,5% die de commerciele testers eruit pikken zijn belangrijker om bverspreiden terug te brengen, omdat aangenomen kan worden dat die mensen anders naar een kroeg gegaan waren of anderszins met anderen in contact hadden kunnen komen.
Ggd splits uit in reizigers en anderen.. Dit is het specifieke getal voor testen voor reizigers (met certificaatje dus)
Nox schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Zijn de GGD testen misschien PCR en de commerciele straten een mix van PCR en antigeen? Dit zou het e.e.a. kunnen verklaren. Antigeen is minder gevoelig namelijk vziw.
Testen voor reizigers is dacht ik altijd PCR. Maar anders kan dat het inderdaad verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:19:
[...]

Als ik zeker zou weten dat we over drie maanden niet alles weer dicht moeten gooien zou ik het prima vinden. Maar hoe hard we het ook roepen, ik ben niet overtuigd.

Begin wel op het punt te komen dat ik me afvraag dat als het nu niet lukt; wanneer dan wel.
Precies met laatst genoemde zit ik dus ook in mijn hoofd. Stel we doen gek en zeggen: Vooruit er komt nog een derde prik. De booster des boosters. Hierna kan iedereen die wilt, elk jaar een prik halen. Maar tot in hoeverre ben je in de tussentijd beschermd? Mijn lichaam heeft nu 2 prikken gehad. Ik heb (zo ver ik weet) voor het laatst een vaccinatie gehad toen ik 10 was? Die tegen rode hond etc. Kan mijn lichaam elk jaar één vaccin wel aan?

Iedereen zit nog in totale onzekerheid inderdaad. Het is gewoon lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Nu online
[...]

Ja, maar niet zozeer om het virus ofzo.
Maar ik vind thuiswerken gewoon prettiger; heb minder prikkels, ben productiever, heb een fijnere werkplek.

Ben vandaag weer op kantoor geweest, ben weer helemaal bekaf door de prikkel-overload. Terwijl ik normaal met een werkdag thuis nergens last van heb!

Pre-COVID was dit altijd ook een discussie met mijn werkgever

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:30

-O-

Yeah, we gaan met 3-0 achter het nieuwe schooljaar en najaar in.

Nu moeten die vaccins echt hun waarde gaan bewijzen door de zorgzwaarte behapbaar te houden, want die 10k+ besmettingen komen er echt wel weer aan in september.

Maar als dan blijkt dat het goed behapbaar blijft mogen ze van mij ook per direct stoppen met die dagelijkse rapportages.

[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 17-08-2021 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:10
LZ86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Nu moeten die vaccins echt hun waarde gaan bewijzen door de zorgzwaarte behapbaar te houden, want die 10k+ besmettingen komen er echt wel weer aan in september.

Maar als dan blijkt dat het goed behapbaar blijft mogen ze van mij ook per direct stoppen met die dagelijkse rapportages.
En linksom of rechtsom is dit ook de enige strategie die we nog kunnen volgen. Je kan niet weer de boel op slot gooien. De rek is er voorlopig uit. Behalve als er mensen gaan sterven op de parkeerplaatsen. Dan wordt het wel weer levendig.

Van mij mochten we nog even wat st renger blijven totaan de heropening van het onderwijs. Dat vind ik eigenlijk toch belangrijker dan festivals, kroegen, formule 1, cultuur, etc. Onderwijs is na de zorg zo'n beetje het belangrijkste waar het beleid omheen moet worden ontworpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:53:

Van mij mochten we nog even wat strenger blijven totaan de heropening van het onderwijs. Dat vind ik eigenlijk toch belangrijker dan festivals, kroegen, formule 1, cultuur, etc. Onderwijs is na de zorg zo'n beetje het belangrijkste waar het beleid omheen moet worden ontworpen.
Zou mooi zijn als dit vaker in een persconferentie voorbij komt. Als je alle kroegen of bibliotheken dicht doet in ruil voor fysiek onderwijs dan zal daar best begrip voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
LZ86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:44:
[...]

Hoorde van de week dat in NL nog bijna 3 miljoen mensen van boven de 12 nog helemaal niet gevaccineerd zijn. Dat vind ik best schokkend en dat lijkt mij meer dan genoeg om straks weer in de shit te zitten. Ik ben bijna zover dat ik het acceptabel zou vinden om alleen gevaccineerden nog zorg te bieden.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Was het te voorkomen als we de grenzen, voor vakantie in ieder geval, nog een jaar dicht hadden zitten?
Wel opnieuw een miljarden klap voor AirFranceKLM natuurlijk maar goed. Je zou zeggen dat de R dan lager ligt en dat het risico op vakantiebesmettingen lager is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ankona schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Hoorde van de week dat in NL nog bijna 3 miljoen mensen van boven de 12 nog helemaal niet gevaccineerd zijn. Dat vind ik best schokkend en dat lijkt mij meer dan genoeg om straks weer in de shit te zitten. Ik ben bijna zover dat ik het acceptabel zou vinden om alleen gevaccineerden nog zorg te bieden.

Gelukkig stijgt de vaccinatie bereidheid nog steeds.

Jammere is wel dat er al wat locaties gesloten worden.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2021 18:33 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Ankona schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:07:
[...]

Gelukkig denken de mensen die er over gaan er niet zo over en krijgen in Nederland ook moordenaars verkrachters, veelvraten, kettingrokers enz zorg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16

-O-

Er is ook weinig te melden eigenlijk. De R-waarde zit tegen de 1.0 (in het verlengde van wat RIVM meldt, alleen lopen ze iets achter).

De gunstige factoren van enkele weken geleden (vakantie-uittocht, mooi weer) zijn nu neutraal tot licht ongunstig. De komende weken zullen die factoren ongunstig staan: vooral de terugkeer van vakantiegangers.

Qua besmettingen denk ik dat we een behoorlijke tijd op het huidige niveau van enkele duizenden per dag zullen zitten, zij het met bescheiden druk op de ziekenhuizen.

Vaccinatiegraad neemt nog toe, maar niet meer heel snel. Winst zit vooral nog bij de tieners. Ik denk wel dat we nu veel robuuster zijn dan twee maanden geleden, een explosie naar 10k besmettingen per dag na twee stapweekends zie ik niet meer zo snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
*knip* dat doet ie helemaal niet, dat maak jij ervan

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 17-08-2021 19:05 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:58:
[...]

Er is ook weinig te melden eigenlijk. De R-waarde zit tegen de 1.0 (in het verlengde van wat RIVM meldt, alleen lopen ze iets achter).

De gunstige factoren van enkele weken geleden (vakantie-uittocht, mooi weer) zijn nu neutraal tot licht ongunstig. De komende weken zullen die factoren ongunstig staan: vooral de terugkeer van vakantiegangers.

Qua besmettingen denk ik dat we een behoorlijke tijd op het huidige niveau van enkele duizenden per dag zullen zitten, zij het met bescheiden druk op de ziekenhuizen.

Vaccinatiegraad neemt nog toe, maar niet meer heel snel. Winst zit vooral nog bij de tieners. Ik denk wel dat we nu veel robuuster zijn dan twee maanden geleden, een explosie naar 10k besmettingen per dag na twee stapweekends zie ik niet meer zo snel gebeuren.
Past het hoge % positief ook nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
geenstijl schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:46:
Mensen met klachten die negatief op de zelftest testen komen zelfs waarschijnlijk helemaal niet meer, dus dat klinkt best logisch dan ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Absoluut niet. Nu ben ik ook docent, dus is ook wat onmogelijk. Met een leeftijd van 39, een dubbele vaccinatie geloof ik het ook allemaal wel qua risico voor mezelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

42erik schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:12:
[...]

Absoluut niet. Nu ben ik ook docent, dus is ook wat onmogelijk. Met een leeftijd van 39, een dubbele vaccinatie geloof ik het ook allemaal wel qua risico voor mezelf.
Dit dus maar ik heb er alles aan gedaan om mezelf te beschermen mijn ouders zijn gevaccineerd het is wel een keer klaar. Ik ga vanavond ook weer voor het eerst naar de sportschool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
TrailBlazer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:18:
[...]

Dit dus maar ik heb er alles aan gedaan om mezelf te beschermen mijn ouders zijn gevaccineerd het is wel een keer klaar. Ik ga vanavond ook weer voor het eerst naar de sportschool.
Herkenbaar! Ja, het is voor mij wel redelijk klaar ja. Ik en mijn omgeving zijn geprikt, het leven gaat verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

TrailBlazer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:18:
[...]

Geniet er van! Maar daar twijfel ik niet aan:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Mrjraider schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:11:
Was het te voorkomen als we de grenzen, voor vakantie in ieder geval, nog een jaar dicht hadden zitten?
Wel opnieuw een miljarden klap voor AirFranceKLM natuurlijk maar goed. Je zou zeggen dat de R dan lager ligt en dat het risico op vakantiebesmettingen lager is.
Leuk gedachtenspinsel, maar maatschappelijk en praktisch onhaalbaar in een land dat normaal gesproken open grenzen heeft met z'n buurlanden.

Nederland heeft 1027 km landgrens zonder afscheidingen, met ongelofelijk veel kleine (onbewaakte) overgangen, plus een flink aantal mensen dat voor dagelijkse boodschappen, werk, school of gezondheidszorg afhankelijk is van onze buurlanden.

In Nieuw-Zeeland is het aardig gelukt om de boel dicht te houden, maar dat is een groep eilanden, waar de grenscontrole vele malen eenvoudiger vrijwel waterdicht te maken is.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Taj een eiland dat een factor 8 groter dan nl, met 4x zo weinig inwoners. En zelfs daar blijft het niet buiten de deur en gaan vandaag weer in volledige lockdown voor een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:20:
[...]

Leuk gedachtenspinsel, maar maatschappelijk en praktisch onhaalbaar in een land dat normaal gesproken open grenzen heeft met z'n buurlanden.

Nederland heeft 1027 km landgrens zonder afscheidingen, met ongelofelijk veel kleine (onbewaakte) overgangen, plus een flink aantal mensen dat voor dagelijkse boodschappen, werk, school of gezondheidszorg afhankelijk is van onze buurlanden.

In Nieuw-Zeeland is het aardig gelukt om de boel dicht te houden, maar dat is een groep eilanden, waar de grenscontrole vele malen eenvoudiger vrijwel waterdicht te maken is.
Nieuw-Zeeland is buiten de makkelijk controleerbare grenzen ook een stuk rigoureuzer dan wij het doen. Vandaag de eerste besmetting met de delta-variant, en ze gooien meteen het land in lockdown. Scholen dicht, publieke ruimtes dicht, alleen de essentiële winkels nog open. Om één positief geval. Één.

https://www.nu.nl/coronav...ijd-weer-in-lockdown.html

Nieuw-Zeeland meldt eerste besmetting sinds februari - https://nos.nl/l/2394159#UPDATE-container-55350081

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:43:
gaan vandaag weer in volledige lockdown voor een paar dagen.
Weer? Waarom gebruik je dat woord @Verwijderd?

https://nypost.com/2021/0...id-infection-in-6-months/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

:? Nou.. Heel simpel.. Omdat ze weer in lockdown gaan, net als vorig jaar maart.. Dus ja weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:52:
[...]
:? Nou.. Heel simpel.. Omdat ze weer in lockdown gaan, net als vorig jaar maart.. Dus ja weer.
Maart vorig jaar? Dan is het woord 'weer' toch heel vreemd?

Dat was niet bedoeld als suggestie dat ze heel frequent lockdowns hebben? Want zo kwam het op mij over.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

Number10 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Maart vorig jaar? Dan is het woord 'weer' toch heel vreemd?

Dat was niet bedoeld als suggestie dat ze heel frequent lockdowns hebben? Want zo kwam het op mij over.
Ehm.. 8)7 weer betekent gewoon dat het niet de eerste keer is. Dat jij dan zo aggresief reageert kan ik weinig aan doen.

Net als mensen weer naar de sportschool zijn gegaan na een half jaar :9

Ik geef alleen maar aan dat als het een eiland als Australië of Nz niet lukt om het buiten de deur te houden... Dan lukt het in europa zeker niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2021 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:01:
[...]
Dat jij dan zo aggresief reageert kan ik weinig aan doen. (…)
Ik stel gewoon een vraag, want ik snapte het woord niet in die context. Daar is niks agressief aan. Snap je dat mensen in die zin iets anders kunnen lezen dan - ik parafraseer - 'een hele tijd geleden hadden ze daar eerder ook een lockdown'?
(…) Ik geef alleen maar aan dat als het een eiland als Australië of Nz niet lukt om het buiten de deur te houden... Dan lukt het in europa zeker niet.
En zoals ik zei gaf het mij de indruk dat je daarmee bedoelde te zeggen dat ze steeds lockdowns hadden, maar dat heb ik dus verkeerd begrepen.

Overigens is het allesbehalve makkelijk om als eiland een eliminatiestrategie te voeren (wat dus iets anders is dan eradicatie) en dat vereist vooral veel politieke moed. Iets wat ik bij veel westerse leiders waaronder die in Nederland nadrukkelijk mis, zoals we ook de afgelopen dagen hebben mogen aanschouwen.

NZ is uiteraard een groot deel van hun toerisme kwijt en het aankondigen van een lockdown bij hele lage aantallen gaat (of ging) daar ongetwijfeld ook gepaard met kritiek gezien de preventie paradox. Maar een goede leider zoals de MP daar kan heel duidelijk maken waarom het beleid zo gevoerd wordt en creëert daarmee het draagvlak dat hier volgens velen zou missen.

Dat is het echte verschil uiteraard

Een eilandstatus of lagere bevolkingsdichtheid helpt daarbij. Maar in het VK, Ierland en IJsland evident niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 22:50
@Number10 het druipt wel van je post af dat je hier het liefst ook een complete lockdown zou willen bij 1 besmetting, en dat we dat puur niet doen vanwege politieke onwil/onkunde. Of heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
MikeyMan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:15:
[...]

[Twitter]

Gelukkig stijgt de vaccinatie bereidheid nog steeds.

Jammere is wel dat er al wat locaties gesloten worden.
Hartstikke leuk, alleen de realiteit wil dat er in de afgelopen 3 weken nauwelijks mensen een eerste dosis zijn gaan halen. Amper 200.000. Er zit een groot gat tussen de vaccinatiegraad en de vermeende vaccinatiebereidheid, en met het huidige priktempo wordt dat gat nooit gedicht. Als ik naar de wekelijkse RIVM-rapportage zie ik dat in de grote steden (met name Rotterdam en Den Haag) de vaccinatiegraad nog erg laag is, ik vermoed dan ook dat de vaccinatiebereidheid helaas niet helemaal representatief is.

Nu kan je zeggen: maar Nederland doet het toch erg goed? Ook dat valt wel mee. Er zijn 8 Europese landen die een hogere vaccinatiegraad hebben onder de volwassen bevolking dan Nederland (waaronder Spanje, Frankrijk, Portugal, Denemarken en Noorwegen). Doet Nederland het slecht? Nee. Internationale topprestatie? Ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Verwijderd schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:01:
Ik geef alleen maar aan dat als het een eiland als Australië of Nz niet lukt om het buiten de deur te houden... Dan lukt het in europa zeker niet.
De quarantaine hotels zijn het zwakke punt in beide landen. Menig besmetting wordt door het personeel van de hotels verspreid.

De Australische zero covid strategie is momenteel langzaam, maar zeker aan het falen. Het halve land zit nu enige tijd in lockdown en het einde is nog niet in zicht. Het zal mij dan benieuwen of Nieuw Zeeland het ook gaat afleggen tegen delta. Harde lockdowns lijken hun beste tijd gehad te hebben.
MarcoC schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:42:
Hartstikke leuk, alleen de realiteit wil dat er in de afgelopen 3 weken nauwelijks mensen een eerste dosis zijn gaan halen. Amper 200.000.
Dat is te verwachten. Het aantal eerste prikken droogt op en de meeste zitten nog te wachten op de tweede. De vaccinatiecampagne loopt nu op zijn einde nu alle leeftijdsgroepen die in aanmerking komen een uitnodiging gehad hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:01

Laguna

Connaisseur

Het zero-covid beleid was misschien voor bepaalde landen een effectieve strategie toen er nog geen vaccins waren, maar die strategie blijkt nu niet langer houdbaar doordat het virus blijft muteren:

China houdt ook bij deltavariant vast aan zero tolerance, tegen beter weten in

Er zullen dan ook steeds meer landen afstappen van die strategie. Singapore is er al van afgestapt en ik zie Australië nog wel volgen, de maatschappelijke weerstand groeit daar met de dag.
Singapore gaat bovendien het aantal besmettingen niet meer dagelijks meedelen. “In plaats van elke dag het aantal Covid-19-infecties te monitoren, zullen we ons concentreren op de cijfers die er dan toedoen: hoeveel mensen worden erg ziek, hoeveel mensen liggen op de intensive care, en hoeveel personen moeten worden beademd. Dit is zoals we nu griep monitoren.”
Hier kunnen wij nog wat van leren.

Het VK heeft het voortouw genomen en zij zullen dan ook de eerste zijn waar de komende maanden geen lockdowns en mogelijk zelfs geen maatregelen meer nodig zullen zijn (aldus mijn glazen bol). Door de alsmaar stijgende seroprevalentie, een combinatie van vaccins en natuurlijke immuniteit (waarbij de laatste effectiever werkt qua bescherming tegen besmetting van nieuwe varianten en dus ook effectiever is in het voorkomen van verdere verspreiding).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Emgeebee schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:54:
@Number10 het druipt wel van je post af dat je hier het liefst ook een complete lockdown zou willen bij 1 besmetting, en dat we dat puur niet doen vanwege politieke onwil/onkunde. Of heb ik het mis?
Je hebt het evident mis wat betreft het eerste, want dat is juist niet wat ik wil. Maar politieke onwil en onkunde konden we de afgelopen dagen vrij gemakkelijk aanschouwen. En het kost echt heel weinig moeite om ook politieke onwil of onkunde in de crisisaanpak te herkennen.

Het idee dat je als maatschappij een volkomen nieuwe besmettelijke ziekte onvermijdelijk maar wat rond moet laten gaan zolang de zorg het aankan omdat - ik parafraseer de politiek verantwoordelijken - het nu eenmaal een logische keuze is tussen eradicatie en niets doen, is een onjuiste voorstelling van zake want eradicatie is helemaal niet het enige alternatief. Langdurig R<1 is al ruim voldoende en uiteraard veel beter dan R=1 of R>1, maar het laatste was effectief de situatie maandenlang in Nederland.

Dat heeft als gevolg veel zieken, ernstig zieken en sterfte met een voorspelbare uitkomst van onvermijdelijke lockdowns zolang er genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden. Nog los van de consequenties op lange termijn, waarvan uiteraard niemand na 1,5 jaar precies weten wat dat gaat inhouden. Maar tot op de dag van vandaag lijken hele volksstammen ervan overtuigd dat hetgeen ze wordt voorgehouden door het kabinet allemaal klopt, terwijl er overduidelijk veel voorbeelden zijn waar diverse bewindspersonen in allerlei andere dossiers dingen plotseling op het moment supreme waren vergeten. Leg mij maar uit waarom dat bij de crisisaanpak allemaal zo ontzettend anders zou zijn.

Dat de (huidige of toekomstige) vaccins alleen tot een Rt<1 gaan leiden acht ik niet onmogelijk afhankelijk van o.a. de vaccinatiegraad, maar op dit moment in Nederland wel zeer onwaarschijnlijk. Wetende dat er nog allerlei NPIs zijn die kunnen helpen de Rt te drukken, maar het kabinet consequent 'reageert' i.p.v. regeert is ronduit tenenkrommend. Zijn er nu bijvoorbeeld overal waar dat kan voldoende ventilatiemaatregelen getroffen? Ook bij (hoger) onderwijsinstellingen? Kunnen de aanwezigen in alle ruimtes zien of de ventilatie op dat moment voldoende is? Hoe dan?

Allemaal niet grootschalig geregeld volgens mij.

En nee, ventilatie alleen is uiteraard ook onvoldoende dus vaccineren en bijvoorbeeld de basismaatregelen blijven ook relevant. Maar effectief in 1,5 jaar het minimale doen op ventilatiegebied en geld reserveren voor de komende jaren (ik herhaal: jaren) om dat op orde te brengen voor het onderwijs is ronduit raar, wetende dat Delta nu rondgaat. Zie o.a. deze tweets van een Kamerlelid dat straks ook bij de technische briefing zit denk ik:
https://threadreaderapp.com/user/Lisawesterveld

Men dempt consequent de put als het kalf verdronken is en het kabinet stelt vrij continu te worden overvallen. Is je dat nog niet opgevallen? Net als evacuaties uit Afghanistan het kabinet had 'overvallen'. Wie dat laatste gelooft moet echt eens goed nadenken over de vraag waarom die evacuaties niet plaatsvonden. Uiteraard is het scheermes van Hanlon vaker wel dan niet van toepassing of kan men echt overvallen worden. Maar als Hanlon's scheermes opgaat, dan zitten volgens mij hoe dan ook de verkeerde mensen op de verkeerde plek.

Ik acht de kans behoorlijk groot dat we vanochtend tijdens de technische briefing weer kunnen horen dat het onbekend is of de R>1 is, terwijl diverse mensen inschatten dat het al zo is of hard die kant opgaat. Waarom doet het RIVM niet aan nowcasting? Zo acht ik de kans ook groot dat we in het debat later vandaag weer gaan horen dat men nu nog even de kat uit de boom wil kijken, want de besmettingen 'stijgen nog niet' (als R>1 zoals veel mensen vermoeden, dan stijgen ze uiteraard wel) en de ziekenhuizen 'nog niet vol' zijn (maar dat moet je juist voorkomen).

Aan de andere kant wordt er steeds gezegd dat er is geleerd, dus je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Nu online
Ik denk dat het probleem is dat het geld toch een keer op is. Je kunt wel een hoop geld steken in bijvoorbeeld binnen anderhalf jaar overal in scholen de ventilatie verbeteren, maar dat geld kun je dan weer niet uitgeven aan noodlijdende bedrijven die gedurende lange tijd dicht moesten. Beide doen kan niet, tenzij je de inflatie hoog wilt laten oplopen (dat is een keuze). Het kabinet let naast de gezondheidszorg ook op de centen, en op het draagvlak voor maatregelen.

Veel effectiever en goedkoper zou zijn om de vaccinatiegraad te verhogen. Daar is (vooralsnog) slechts zachte dwang voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
autje schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:54:
Ik denk dat het probleem is dat het geld toch een keer op is.
Heb je de tweets ook gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
CMD-Snake schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Dat is te verwachten. Het aantal eerste prikken droogt op en de meeste zitten nog te wachten op de tweede. De vaccinatiecampagne loopt nu op zijn einde nu alle leeftijdsgroepen die in aanmerking komen een uitnodiging gehad hebben.
Maar dat betekent dus wel dat die vaccinatiebereidheid niet gehaald gaat worden. En zo hoog als Hugo de Jonge ons wil laten doen geloven is de vaccinatiegraad nou ook weer niet. Onder volwassenen staan het VK, Ierland, Denemarken, IJsland, Malta, Portugal, Spanje, Frankrijk en Noorwegen boven ons en het verschil lijkt alleen maar groter te worden.

Bron: https://www.ecdc.europa.e...vid-19-vaccination-eu-eea

[ Voor 5% gewijzigd door MarcoC op 18-08-2021 13:29 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).