Vond ik ook een bijzondere conclusie dat is gewoon niet te zeggen.souljah1h schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:18:
[...]
Hoe weet hij dat deze 2 miljoen ongevaccineerden geen corona hebben gehad?
Eén keer corona hebben gehad staat natuurlijk niet gelijk aan gevaccineerd zijn. Niet voor niets moet je na een besmetting alsnog één prik halen om als volledig gevaccineerd aangemerkt te worden.
hij schijnt dit gezegd te hebbenautje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:12:
Eén keer corona hebben gehad staat natuurlijk niet gelijk aan gevaccineerd zijn. Niet voor niets moet je na een besmetting alsnog één prik halen om als volledig gevaccineerd aangemerkt te worden.
die conclusie kan je gewoon niet trekken tenzij je die 2 miljoen ongevaccineerden allemaal op antistoffen test. Naar mijn mening zal een deel van de principiele weigeraars het ook niet zo nauw nemen met de regels en dus zelfs nog wel vaker besmet zijn geweest.We kruipen nu langzaam naar een 85 procent vaccinatiegraad. Maar dat betekent dat je nog steeds twee miljoen mensen overhoudt die niet gevaccineerd zijn en geen corona gehad hebben.
Die conclusie kun je inderdaad niet trekken, maar het gaat erom dat je twee miljoen mensen hebt die niet genoeg beschermd zijn, ook al hebben ze allemaal corona gehad.
Je krijgt een groen vinkje als je: negatief getest bent, gevaccineerd bent of herstelt bent van corona. Nergens staat vermeld hoe ziek je moet zijn geweest om dan dat groene vinkje te krijgen en dus in theorie minder vatbaar.
Die binnen die 2 miljoen zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die wel degelijk corona gehad hebben maar dan asymptomatisch. Dus hoe nauw moet je die cijfers en percentage dan nemen?
Ik snap Kuipers wel, ik meende gelezen te hebben dat een groepsimmuniteit van 95% het meest effectief is tegen het beschermen van de niet gevaccineerde. Echter is hij niet altijd even tactisch, wees eens transparant en zeg tegen NOS en RTL wat we moeten doen die cijfers te verbeteren. Draai er niet omheen en kom niet aan met verkooppraatjes
Die binnen die 2 miljoen zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die wel degelijk corona gehad hebben maar dan asymptomatisch. Dus hoe nauw moet je die cijfers en percentage dan nemen?
Ik snap Kuipers wel, ik meende gelezen te hebben dat een groepsimmuniteit van 95% het meest effectief is tegen het beschermen van de niet gevaccineerde. Echter is hij niet altijd even tactisch, wees eens transparant en zeg tegen NOS en RTL wat we moeten doen die cijfers te verbeteren. Draai er niet omheen en kom niet aan met verkooppraatjes
Maar hoeveel % gemiddeld ervan komt in het ziekenhuis terecht? Is daar iets over te zeggen?autje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:01:
Die conclusie kun je inderdaad niet trekken, maar het gaat erom dat je twee miljoen mensen hebt die niet genoeg beschermd zijn, ook al hebben ze allemaal corona gehad.
Ach joh, over drie weken zit ie weer te vertellen dat het prima gaat en dat er gefeest moet worden.Mrjraider schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:12:
Je krijgt een groen vinkje als je: negatief getest bent, gevaccineerd bent of herstelt bent van corona. Nergens staat vermeld hoe ziek je moet zijn geweest om dan dat groene vinkje te krijgen en dus in theorie minder vatbaar.
Ongetwijfeld een laag percentage. Maar een laag percentage van twee miljoen is in absolute aantallen nog steeds veel. Die wil je niet in één keer in het ziekenhuis krijgen, dat moet uitgesmeerd worden over de tijd. Ergo: nog geen YOLO.martwoutnl schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:13:
[...]
Maar hoeveel % gemiddeld ervan komt in het ziekenhuis terecht? Is daar iets over te zeggen?
Iedereen ook zo benieuwd wat ze vanavond gaan vertellen?! Mooie nieuwe onbruikbare route kaart, alleen scholen open en verder niets?
Hoe lang mag de overheid zich er nog tegenaan bemoeien?
Geef de rest ook vrij, mits men minimaal 2 weken geleden hun 1ste prik (na besmetting) of 2de prik gehad heeft.
Geef de rest ook vrij, mits men minimaal 2 weken geleden hun 1ste prik (na besmetting) of 2de prik gehad heeft.
Momenteel vinden er in Israël meer doorbraakinfecties plaats dan herinfecties, dus waar baseer je precies op dat mensen die een infectie hebben doorgemaakt niet genoeg beschermd zouden zijn? Je kan dan net zo goed zeggen dat alle mensen die gevaccineerd zijn niet genoeg beschermd zijn.autje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:01:
Klopt, alleen een positieve PCR-test in het verleden is voldoende als herstelbewijs voor 6 maanden. Eigenlijk zou er onderzoek gedaan moeten worden naar antistoffen/geheugencellen.Mrjraider schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:12:
Dat je minder antistoffen aanmaakt bij een a-symptomatische besmetting hoeft geen probleem te zijn zolang je B en T cellen wel geactiveerd zijn geweest om te voorkomen dat je ernstig ziek wordt. False positive testen zullen er overigens ook tussen zitten en die mensen hebben dan ten onrechte een herstelbewijs.Die binnen die 2 miljoen zullen ongetwijfeld mensen tussen zitten die wel degelijk corona gehad hebben maar dan asymptomatisch. Dus hoe nauw moet je die cijfers en percentage dan nemen?
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ze zullen niets anders kunnen aankondigingen dan afwachten.Segafreak83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:32:
Iedereen ook zo benieuwd wat ze vanavond gaan vertellen?! Mooie nieuwe onbruikbare route kaart, alleen scholen open en verder niets?
Momenteel dalen we nog, zij het langzaam. Er moeten nog wat prikken gezet worden, die zullen hopelijk een helpend effect hebben. Maar vanaf september starten scholen/kantoren/sociale leven weer, die zullen een negatief effect hebben.
Alles vrij (a la freedom day) zullen ze alleen onder voorbehoud kunnen aankondigen, maar ook dat zie ik ze eerlijk gezegd niet doen.
Hier het antwoord:Plenkske schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:08:
[...]
Hoe denk je dat die besmettingen onze kant op gaan komen dan ? Via wind uit het zuiden ?
https://www.flightradar24.com/39.82,4.13/5
Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
De stap "Einde maatregelen" zullen ze nu toch wel (met randvoorwaarden) op de routekaart moeten zetten. Zelfs al is het geen 'wanneer', het moet wel een 'als' zijn.Jovatov schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:37:
[...]
Alles vrij (a la freedom day) zullen ze alleen onder voorbehoud kunnen aankondigen, maar ook dat zie ik ze eerlijk gezegd niet doen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ook al zetten ze die stap erop, iets zegt mij dat variant x langs komt en roet erin gaat gooien.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:40:
[...]
De stap "Einde maatregelen" zullen ze nu toch wel (met randvoorwaarden) op de routekaart moeten zetten. Zelfs al is het geen 'wanneer', het moet wel een 'als' zijn.
Ik had nog gehoopt op een versoepeling qua werken op kantoor, dat ze dus weer toestaan dat kantoren een 50% bezetting hebben. Ondanks dat ik volledig achter het versoepelen van het hoger onderwijs sta denk ik dat daar nog steeds een groter besmetting risico zit dan mensen weer terug laten keren naar kantoor op hybride basis.
Van de zomer heeft mijn werkgever 2 Pilot dagen met thema terug naar kantoor georganiseerd. Alle rivm regels in acht genomen. Twee dagen later blijken 2 collega’s Corona te hebben. De collega’s hadden geen klachten dus terug naar kantoor staat weer in de ijskast. Daarnaast verwacht ik sowieso dit jaar niet meer terug te keren en als we gaan zou dat Max 1 x per week zijn ivm wijzigingen van kantoor ruimtes.Vlassie1980 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:42:
Ik had nog gehoopt op een versoepeling qua werken op kantoor, dat ze dus weer toestaan dat kantoren een 50% bezetting hebben. Ondanks dat ik volledig achter het versoepelen van het hoger onderwijs sta denk ik dat daar nog steeds een groter besmetting risico zit dan mensen weer terug laten keren naar kantoor op hybride basis.
Na een infectie heb je nog steeds één vaccinatie-shot nodig om volledig gevaccineerd te zijn (Janssen even daargelaten). Als je na één infectie voldoende beschermd zou zijn, dan was dat ene shot ook niet nodig geweest.Laguna schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:34:
[...]
Momenteel vinden er in Israël meer doorbraakinfecties plaats dan herinfecties, dus waar baseer je precies op dat mensen die een infectie hebben doorgemaakt niet genoeg beschermd zouden zijn? Je kan dan net zo goed zeggen dat alle mensen die gevaccineerd zijn niet genoeg beschermd zijn.
Tja bij ons zitten we sinds mei vorig jaar al weer (beperkt) op kantoor en heeft niemand Corona opgelopen op kantoor.Kepro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Van de zomer heeft mijn werkgever 2 Pilot dagen met thema terug naar kantoor georganiseerd. Alle rivm regels in acht genomen. Twee dagen later blijken 2 collega’s Corona te hebben. De collega’s hadden geen klachten dus terug naar kantoor staat weer in de ijskast. Daarnaast verwacht ik sowieso dit jaar niet meer terug te keren en als we gaan zou dat Max 1 x per week zijn ivm wijzigingen van kantoor ruimtes.
Dat 'moet' niet, maar wel als je de R niet <1 weet te brengen als maatschappij
Een vraag is uiteraard vooraf hoeveel over hoeveel tijd je het dan hebt en wat dat betekent in termen van overlijdensgevallen bijvoorbeeld. Uitgaande van circa 30.000 overleden (CBS) en een IFR van 1% (RIVM) zijn er circa 3.000.000 mensen ziek geworden.
Als er dus nog 2 miljoen mensen extra bijkomen leidt dat naar schatting tot nog eens 20.000 overledenen als de IFR vergelijkbaar blijft. En dan laat ik nog buiten beschouwing het min of meer onvermijdelijke risico op pieken met opnames, want de balanceeract van afgelopen 1,5 jaar heeft laten zien dar geringe veranderingen tot exponentieel andere uitkomsten kunnen leiden en dus weer meer kans op uitgestelde zorg etc.
De wens om te versoepelen is te begrijpen, maar laten we dan vooraf ook benoemen wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Of je nu uitgaat van die 2 miljoen of een ander getal, want dat zal die vragen uiteraard beïnvloeden.
Pas als je dat in kaart hebt gebracht kun je m.i. afwegen wat er versoepelt wordt, omdat je dan pas weet wat daarvan de consequenties zijn. Nu komen diverse lobby-campagnes voor versoepelingen op mij wat 'vrijblijvend' over eerlijk gezegd omdat ze (hoewel terecht) maar een kant van de zaak belichten.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat doen ze voor de zekerheid. Het is niet bewezen dat het daadwerkelijk nodig is.autje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:53:
[...]
Na een infectie heb je nog steeds één vaccinatie-shot nodig om volledig gevaccineerd te zijn (Janssen even daargelaten). Als je na één infectie voldoende beschermd zou zijn, dan was dat ene shot ook niet nodig geweest.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
En wat is jouw onderbouwing daarvoor? Het is niet zo dat elke keer dat we tegen het einde van versoepelingen aan zitten, dat er 'toevallig' een nieuwe variant opduikt die die versoepelingen weer verpest. Want dat suggereert dat er ergens iemand opzettelijk varianten zit te verzinnen.Segafreak83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Ook al zetten ze die stap erop, iets zegt mij dat variant x langs komt en roet erin gaat gooien.
Voorlopig zien we nog nergens varianten opduiken en dominant worden die erger zijn dan Delta, want een variant moet van vrij goeie huize komen om daar tegenop te boksen.
Als die 2 miljoen evenredig verdeeld is over de samenleving dan heb je gelijk, maar het zijn natuurlijk verreweg de jongeren die oververtegenwoordigd zijn.Number10 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Dat 'moet' niet, maar wel als je de R niet <1 weet te brengen als maatschappij
Een vraag is uiteraard vooraf hoeveel over hoeveel tijd je het dan hebt en wat dat betekent in termen van overlijdensgevallen bijvoorbeeld. Uitgaande van circa 30.000 overleden (CBS) en een IFR van 1% (RIVM) zijn er circa 3.000.000 mensen ziek geworden.
Als er dus nog 2 miljoen mensen extra bijkomen leidt dat naar schatting tot nog eens 20.000 overledenen als de IFR vergelijkbaar blijft. En dan laat ik nog buiten beschouwing het min of meer onvermijdelijke risico op pieken met opnames, want de balanceeract van afgelopen 1,5 jaar heeft laten zien dar geringe veranderingen tot exponentieel andere uitkomsten kunnen leiden en dus weer meer kans op uitgestelde zorg etc.
De wens om te versoepelen is te begrijpen, maar laten we dan vooraf ook benoemen wat de gevolgen daarvan kunnen zijn. Of je nu uitgaat van die 2 miljoen of een ander getal, want dat zal die vragen uiteraard beïnvloeden.
Pas als je dat in kaart hebt gebracht kun je m.i. afwegen wat er versoepelt wordt, omdat je dan pas weet wat daarvan de consequenties zijn. Nu komen diverse lobby-campagnes voor versoepelingen op mij wat 'vrijblijvend' over eerlijk gezegd omdat ze (hoewel terecht) maar een kant van de zaak belichten.
/f/image/XVCdPBFSzeqJWzMhqm1FxJmC.png?f=fotoalbum_medium)
20 000 doden kan je imo niet zo simpel stellen.
Link?Laguna schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:59:
[...]
Dat doen ze voor de zekerheid. Het is niet bewezen dat het daadwerkelijk nodig is.
Ik schreef dus ook:Emgeebee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
20 000 doden kan je imo niet zo simpel stellen.
Maar het punt is niet: wat is nu precies het getal? Maar wat staat er (naar schatting) tegenover versoepelingen en bespreek dat vooraf maatschappelijk.Number10 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:57:
[...]
Of je nu uitgaat van die 2 miljoen of een ander getal, want dat zal die vragen uiteraard beïnvloeden.
Alleen maar kijken naar de versoepelingen omdat ze (begrijpelijk) belangrijk zijn is geen afweging maken op de aspecten die met versoepelingen kunnen samenhangen als niet R<1 blijft.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Omdat we eerst ook alleen maar de alfa variant hadden, toen wisten we ook nog niet dat de britse en delta zouden komen.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
En wat is jouw onderbouwing daarvoor? Het is niet zo dat elke keer dat we tegen het einde van versoepelingen aan zitten, dat er 'toevallig' een nieuwe variant opduikt die die versoepelingen weer verpest. Want dat suggereert dat er ergens iemand opzettelijk varianten zit te verzinnen.
Voorlopig zien we nog nergens varianten opduiken en dominant worden die erger zijn dan Delta, want een variant moet van vrij goeie huize komen om daar tegenop te boksen.
[ Voor 0% gewijzigd door Segafreak83 op 13-08-2021 10:16 . Reden: Typo ]
Maar waarom schrijf je dan 20 000 doden? En niet "maximaal 20 000, waarschijnlijk een heel stuk minder"? De afweging moet zeker gemaakt worden, maar wel op basis van realistische cijfers. Nu lijkt het bangmakerij en laat je een aardige bias zien naar waar we heen moeten met het afschaffen van de maatregelen.Number10 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:11:
[...]
Ik schreef dus ook:
[...]
Maar het punt is niet: wat is nu precies het getal? Maar wat staat er (naar schatting) tegenover versoepelingen en bespreek dat vooraf maatschappelijk.
Alleen maar kijken naar de versoepelingen omdat ze (begrijpelijk) belangrijk zijn is geen afweging maken op de aspecten die met versoepelingen kunnen samenhangen als niet R<1 blijft.
Aha, dus niks anders dan "Zie je wel, in het verleden was dat ook zo". Maar toen zagen we de Britse en de Delta-variant ook al van ver aankomen door de kiemsurveillances in het buitenland.Segafreak83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:13:
[...]
Omdat we eerst ook alleen maar de alfa variant hadden, toen wisten we ook nog niet dat de britse en delta zouden komen.
Omdat het voortbouwde op het getal van 2 miljoen dat werd genoemd.Emgeebee schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:15:
[...]
Maar waarom schrijf je dan 20 000 doden?(…)
Die schatting hangt ervan af hoe je tegen risico's aankijkt en of je realistische cijfers gebruikt:(…) En niet "maximaal 20 000, waarschijnlijk een heel stuk minder"? De afweging moet zeker gemaakt worden, maar wel op basis van realistische cijfers. (…)
https://nassimtaleb.org/2...paper-tail-risk-diseases/
Maar de afweging wordt dus maatschappelijk niet expliciet gemaakt. Ik hoor vooral mensen vragen om begrijpelijke versoepelingen en tegenstanders daarvan die waarschuwen, maar geen inschatting waar dat uiteindelijk op neerkomt.
Waren de geschatte tienduizenden overledenen in maart 2020 ook speculatief? Moesten ze daarom maar niet benoemd worden? Was dat ook bangmakerij?
Met bangmakerij of angst heeft het niets te maken.(…) Nu lijkt het bangmakerij en laat je een aardige bias zien naar waar we heen moeten met het afschaffen van de maatregelen.
Een pre-print studie (is ie al door de review gekomen) in de VS waaruit de conclusie is dat besmette personen 'may not necessarily benefit from vaccination'.
En dat is de enige studie tot nu toe.
We zagen ze aankomen, maar deden helemaal niets, totdat het al veel te laat was en de varianten al lang en breed de hele wereld over waren.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:21:
[...]
Aha, dus niks anders dan "Zie je wel, in het verleden was dat ook zo". Maar toen zagen we de Britse en de Delta-variant ook al van ver aankomen door de kiemsurveillances in het buitenland.
Je bent wel heel naïef als je denkt dat we dit najaar of deze winter de "alle maatregelen loslaten" stap zullen gaan bereiken.
Voorlopig zie ik ze nog wel even sturen op "angst". Wat nergens over gaat.
Dat snap ik, daarom voeg ik deze informatie ook toe. Als je bronnen wilt:
• Alle vaccinaties incl. 12-17: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
• Vaccinaties onder volwassenen: https://covid19-vaccine-report.ecdc.europa.eu/
Ahja, dus geen concrete argumenten, maar vooral een onderbouwing op basis van wantrouwen en een "Je bent heel naïef". Ik ken nog een groep die die argumentatie "Je bent wel heel naïef als je denkt dat..." gebruikt.Segafreak83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:27:
[...]
Je bent wel heel naïef als je denkt dat we dit najaar of deze winter de "alle maatregelen loslaten" stap zullen gaan bereiken.
Ik hou het liever bij feiten en cijfers.
[ Voor 4% gewijzigd door Stoney3K op 13-08-2021 10:36 ]
Dat is toch gek? Waarom zou de immuunrespons onvoldoende zijn bij een hersteld persoon? De persoon is genezen van corona, dus weet zijn of haar immuunsysteem een voldoende reactie op te wekken om dat doel te bereiken. Het hele idee van vaccineren is om het immuunsysteem te trainen zonder echt ziek te hoeven worden. Het eindresultaat is hetzelfde, een getraind immuunsysteem.autje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:12:
Ik heb het hier eerder gezegd, maar ik blijf het raar vinden dat herstelde personen achtergesteld worden op gevaccineerde personen. Je herstelbewijs is maar goed voor zes maanden, je vaccinatiebewijs voor langer. De focus ligt te veel op de aanwezigheid van antilichamen, maar ons immuunsysteem is complexer als dat. Antilichamen zijn maar een deel en die verdwijnen na een tijdje als ze niet meer nodig zijn. Indien je geluk hebt kunnen de T en B cellen het probleem al oplossen, geen specifieke antilichamen nodig.
Ik vrees een hoop woorden en weinig inhoud. Het enige wat we weten is dat het onderwijs dus zonder (al te veel) beperkingen weer open zal gaan. Verder is er niets gelekt, dus dat zal het wel zijn voor de versoepelingen.Segafreak83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:32:
Na het "Dansen met Janssen" zullen ze wel in hun vaste patroon vervallen, maatregelen blijven verlengen omdat het de veiligste optie is. Vereist weinig denkkracht en er kan (hopelijk) weinig misgaan. Het moment van geen maatregelen zal weinig over losgelaten worden, wellicht tillen ze dat zelfs over de herfst en winter heen als ze het niet aandurven.
Nu is het kabinet soms ook feiten-vrij bezig.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:33:
Ahja, dus geen concrete argumenten, maar vooral een onderbouwing op basis van wantrouwen en een "Je bent heel naïef". Ik ken nog een groep die die argumentatie "Je bent wel heel naïef als je denkt dat..." gebruikt.
Het kabinet vertoond soms een patroon: ze nemen liever geen moeilijke keuzes die veel denkkracht vergen. Een afschaffing van alle maatregelen betekent ook dat ze een visie moeten hebben op die endemische fase hoe om te gaan met golven, brandhaarden, zorgbelasting en op het maatschappelijke aspect. Neem bijvoorbeeld die Utrechtse dansschool, hoe gaan we om als er spontaan een soort tweedeling in de maatschappij ontstaat? Mensen die enkel nog klant willen zijn bij een bedrijf welke aantoonbaar gevaccineerd personeel in dienst heeft? Ondernemers die hun klanten wel of niet beperkingen opleggen op basis van hun medische status? Indien je daar niet een visie op hebt en sturing eventueel aan geeft kan de boel sociaal keihard achteruit gaan. Het maatschappelijke aspect is wellicht nog het belangrijkste, daar loop je risico op de grootste schade als corona zelf grotendeels getemd is.
Voor feiten en cijfers zit je bij de overheid toch echt verkeerd. Hoe vaak klopte hetgeen wat ze ons verteld hebben de afgelopen 1.5 jaar?Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:33:
[...]
Ahja, dus geen concrete argumenten, maar vooral een onderbouwing op basis van wantrouwen en een "Je bent heel naïef". Ik ken nog een groep die die argumentatie "Je bent wel heel naïef als je denkt dat..." gebruikt.
Hint, niet vaak.
Maar blijf vooral lekker erin geloven, bij mij is dat allang vertrokken. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard.
Elke versoepeling die je vanaf nu doet is er gewoon 1 teveel. Het slechtere weer komt er langzaamaan weer aan --> September kan nog meevallen, maargoed.
Nu gaat het redelijk qua ziekenhuiscijfers. We hebben het maar te accepteren zo. Als we meer willen met zijn allen dan moeten we gewoon wachten tot de meesten netjes 2 keer geprikt zijn, klaar.
Nu gaat het redelijk qua ziekenhuiscijfers. We hebben het maar te accepteren zo. Als we meer willen met zijn allen dan moeten we gewoon wachten tot de meesten netjes 2 keer geprikt zijn, klaar.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het prikprogramma is bijna afgelopen. Hoe lang zou je dan nog willen wachten? Dan zul je toch ergens óf een deadline moeten stellen waarop gewoon alles open gaat ongeacht het aantal prikken, óf je gaat maatregelen verzinnen die vooral bedoeld zijn om ongevaccineerden te 'treiteren' tot ze zich laten prikken.Agent47 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:59:
Elke versoepeling die je vanaf nu doet is er gewoon 1 teveel. Het slechtere weer komt er langzaamaan weer aan --> September kan nog meevallen, maargoed.
Allebei die situaties hebben ongewenste bij-effecten.
Ook deels akkoord. Ik ben het met je eens dat er op een gegeven moment gewoon een grens aan zit. Toch moeten er nog genoeg jongeren --> 18-30 noem ik dat even, gevaccineerd worden voor de 2e keer.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:00:
[...]
Het prikprogramma is bijna afgelopen. Hoe lang zou je dan nog willen wachten? Dan zul je toch ergens óf een deadline moeten stellen waarop gewoon alles open gaat ongeacht het aantal prikken, óf je gaat maatregelen verzinnen die vooral bedoeld zijn om ongevaccineerden te 'treiteren' tot ze zich laten prikken.
*LuckyLuke was vrij vroeg. Die heeft zijn 2e er nu 6 dagen in zitten.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Keiharde deadlines zie ik niet snel gebeuren. Mocht er onverhoopt weer een kink in de kabel komen dan lopen we weer met zijn allen te zeiken..... Gewoon langzaamaan, dan breekt het lijntje niet.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:00:
[...]
Het prikprogramma is bijna afgelopen. Hoe lang zou je dan nog willen wachten? Dan zul je toch ergens óf een deadline moeten stellen waarop gewoon alles open gaat ongeacht het aantal prikken, óf je gaat maatregelen verzinnen die vooral bedoeld zijn om ongevaccineerden te 'treiteren' tot ze zich laten prikken.
[ Voor 3% gewijzigd door stylezzz op 13-08-2021 11:06 ]
71% van de bevolking is minstens 1x gevaccineerd, 59% is volledig is gevaccineerd. Ongeveer 1/10 van de bevolking is dus gedeeltelijk maar niet volledig gevaccineerd. Dit verschil zal in 2 tot 3 weken ingelopen zijn. Dat betekent dat maatregelen uitstellen tot een hogere vaccinatiegraad bereikt is geen zin heeft vanaf begin september, omdat je dan kan wachten totdat je een ons weegt.Agent47 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
Ook deels akkoord. Ik ben het met je eens dat er op een gegeven moment gewoon een grens aan zit. Toch moeten er nog genoeg jongeren --> 18-30 noem ik dat even, gevaccineerd worden voor de 2e keer.
*LuckyLuke was vrij vroeg. Die heeft zijn 2e er nu 6 dagen in zitten.
Maar dat is precies wél de "stip op de horizon" waar iedereen nu op zit te wachten.stylezzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:05:
[...]
Keiharde deadlines zie ik niet snel gebeuren. Mocht er onverhoopt weer een kink in de kabel komen dan lopen we weer met zijn allen te zeiken..... Gewoon langzaamaan, dan breekt het lijntje niet.
We hebben een Freedom Day nodig. En zoals ik al eerder zei, dat betekent dat er vroeg of laat een keer een duik in het diepe genomen moet worden. Zonder reservaties, zonder randvoorwaarden.
Alleen als er nu ineens weer een nieuwe variant op zou duiken, dan kun je dat beleid aanpassen, maar anders is dit gewoon wat het is en blijf je eindeloos in een vicieuze cirkel rond gaan als je te voorzichtig blijft doen.
Hoe verschrikkelijk tegengesteld we tegen diverse andere zaken lijken aan te kijken, ben ik het wat betreft een ontbrekende visie helemaal met je eens.CMD-Snake schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:50:
[...]
Het kabinet vertoond soms een patroon: ze nemen liever geen moeilijke keuzes die veel denkkracht vergen. Een afschaffing van alle maatregelen betekent ook dat ze een visie moeten hebben
Hard maken dat het hierom draait kan niemand uiteraard, maar een afwezige visie op de lange termijn heeft volgens mij een belangrijk politiek voordeel. Er zijn gezien het exponentiële karakter van de groei/krimp immers twee meest waarschijnlijke 'natuurlijke' uitkomsten: het loopt met een sisser af of we staan met onze rug tegen de muur.
Met een 'natuurlijke' uitkomst doel ik op een uitkomst die geen of weinig politieke bemoeienis vergt en dus geen of weinig verantwoordelijkheidsvraagstukken achteraf opwerpt, hoewel dat eind juni flink mis ging.
In beide gevallen kan je als politicus vrij risicoloos handelen. Het eerste geval (loopt met een sisser af) benoem je als je eigen succes en bij het tweede kun je zeggen dat je zelf liever ook geen maatregelen wil, maar ze moeten nu eenmaal. De truc lijkt mij in dat geval vooral om ervoor te zorgen dat je alleen maar logische of maatschappelijk gedragen versoepelingen doorvoert, maar voor de crisisaanpak is het gebrek aan visie fnuikend uiteraard.
[ Voor 4% gewijzigd door Number10 op 13-08-2021 11:11 ]
Ehm, als je naar de programmering van tivoli kijkt, dan is daar elke dag wel wat hoor. Soms met 1.5m, soms met zitplaatsen,soms zonder 1.5 en met de app.Stoney3K schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:34:
[...]
Bij de vorige persconferentie waren festivals tot 750 man toegestaan, maar overdekte lokaties vissen achter het net. Gaat nog interessant worden met de herfst in aantocht, dus ik ben heel benieuwd of daar op niet al te lange termijn iets anders over wordt beslist.
De vaccinatiegraad in Nederland is op dit moment hoger dan op "Freedom Day" (19 juli) in het VK.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:08:
[...]
Maar dat is precies wél de "stip op de horizon" waar iedereen nu op zit te wachten.
We hebben een Freedom Day nodig. En zoals ik al eerder zei, dat betekent dat er vroeg of laat een keer een duik in het diepe genomen moet worden. Zonder reservaties, zonder randvoorwaarden.
Alleen als er nu ineens weer een nieuwe variant op zou duiken, dan kun je dat beleid aanpassen, maar anders is dit gewoon wat het is en blijf je eindeloos in een vicieuze cirkel rond gaan als je te voorzichtig blijft doen.
Natuurlijk wil iedereen dat, duidelijkheid. Maar dat is dan ook wel een verschil tussen de UK en NL.... Waar johnson een yolo deed die ook nog eens goed uit lijkt te pakken, hebben we hier met zijn allen weer het kabinet lopen affakkelen toen men een 'mini-yolo' deed door 1 juli de festivals en clubs weer open te laten gaan. Resultaat.... Men zal een stuk voorzichtiger zijn geworden.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:08:
[...]
Maar dat is precies wél de "stip op de horizon" waar iedereen nu op zit te wachten.
De vraag is wat er gebeurd was als na freedom day in de UK de boel geëxplodeerd was en het halve land op zijn gat was gegaan.....
Vergeet niet die twee weken 'inwerktijd' (om het zo maar even te noemen) mee te tellen.MarcoC schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:08:
[...]
71% van de bevolking is minstens 1x gevaccineerd, 59% is volledig is gevaccineerd. Ongeveer 1/10 van de bevolking is dus gedeeltelijk maar niet volledig gevaccineerd. Dit verschil zal in 2 tot 3 weken ingelopen zijn. Dat betekent dat maatregelen uitstellen tot een hogere vaccinatiegraad bereikt is geen zin heeft vanaf begin september, omdat je dan kan wachten totdat je een ons weegt.
Dat is ook maar een kunstmatig iets. De twee weken is de periode waarop de effectiviteit is gemeten in het fase 3-onderzoek, en waarvan we zeker weten dat op die dag een bepaalde effectiviteit behaald is in de populatie. Het is echter niet zo dat je op dag 3 niet beschermd bent en op dag 14 wel. De effectiviteit zal ongetwijfeld toenemen in de periode na de 2e vaccinatie, op 28 dagen zal het nog beter zijn dan na 14 dagen.autje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:15:
[...]
Vergeet niet die twee weken 'inwerktijd' (om het zo maar even te noemen) mee te tellen.
Scheelt natuurlijk wel of je het over Janssen met 1 prik hebt of een tweede prik van een ander vaccin.MarcoC schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:17:
[...]
Dat is ook maar een kunstmatig iets. De twee weken is de periode waarop de effectiviteit is gemeten in het fase 3-onderzoek, en waarvan we zeker weten dat op die dag een bepaalde effectiviteit behaald is in de populatie. Het is echter niet zo dat je op dag 3 niet beschermd bent en op dag 14 wel. De effectiviteit zal ongetwijfeld toenemen in de periode na de 2e vaccinatie, op 28 dagen zal het nog beter zijn dan na 14 dagen.
Prima, maar beleidstechnisch zou ik hem meetellen (en ik verwacht het kabinet ook), dus als je denkt aan een datum voor versoepelingen zou ik ze bij de datum van de laatste prik in Nederland wel gewoon bijtellen.MarcoC schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:17:
[...]
Dat is ook maar een kunstmatig iets. De twee weken is de periode waarop de effectiviteit is gemeten in het fase 3-onderzoek, en waarvan we zeker weten dat op die dag een bepaalde effectiviteit behaald is in de populatie. Het is echter niet zo dat je op dag 3 niet beschermd bent en op dag 14 wel. De effectiviteit zal ongetwijfeld toenemen in de periode na de 2e vaccinatie, op 28 dagen zal het nog beter zijn dan na 14 dagen.
Vaccinatiebereidheid onder 16+ is opgelopen naar 90%. Wat mij betreft wachten we ff tot die allemaal kunnen zijn geprikt.
Ik ben toch malle pietje niet!
Johnson wordt ook genoeg afgefakkeld, vrees niet.stylezzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:14:
Natuurlijk wil iedereen dat, duidelijkheid. Maar dat is dan ook wel een verschil tussen de UK en NL.... Waar johnson een yolo deed die ook nog eens goed uit lijkt te pakken, hebben we hier met zijn allen weer het kabinet lopen affakkelen toen men een 'mini-yolo' deed door 1 juli de festivals en clubs weer open te laten gaan. Resultaat.... Men zal een stuk voorzichtiger zijn geworden.
De vraag is wat er gebeurd was als na freedom day in de UK de boel geëxplodeerd was en het halve land op zijn gat was gegaan.....
Het probleem met onze 'mini YOLO' was de schrikreactie die kort erna kwam. Welke verwachtingen had het kabinet? Ze wisten niet hoe snel ze weer een persconferentie moesten geven, maar waar stuur je dan op? Had je niet langer koers moeten houden en kijken of de boel stabiel wordt na een tijdje?
De vraag is hoe levensvatbaar die testsamenleving is. In die twee weken ging er een hoop mis, wat twijfels oproept of het idee echt werkbaar is. Mensen die QR codes konden delen met elkaar, tests die resulteren in false negatives, gebrekkig deurbeleid bij clubs, slecht beveiligde infrastructuur. Vooral die false negatives lijken het idee de das om gedaan te hebben in die twee weken. Bij de discotheek in Enschede met zo'n 200 besmettingen waren geen bewijzen gevonden dat er grootschalige fraude was met QR codes of gebrekkige controle aan de deur. Dan blijft over dat een hoop mensen ofwel een onjuiste uitslag hebben gehad of kort voor of na hun test alsnog besmet raakten.
Dat testbewijs is gek als je er over nadenkt in deze context. De PCR test is een momentopname. Op dat moment heb je geen corona. Voor de GGD werkt dit, de mensen die daar langskomen hebben exact die vraag: "Heb ik nu corona?". Voor de testsamenleving werkt dat niet. Je vraagt niet of je nu corona hebt, maar eigenlijk of je over een X aantal uur geen corona zal hebben.
Moeten we hierna wel terug naar een testsamenleving fase? Johnson sloeg die stap over (om gek genoeg deze in september alsnog te introduceren). Als die testsamenleving zo gebrekkig functioneert heb je er vanuit gezondheidsperspectief weinig aan, het is dan voor een dwang of drang om te vaccineren geworden.
In het testen zie ik ook bijzonder weinig, tenzij dit fatsoenlijk word dichtgetimmerd maar dat zal ook wel weer de nodige weerstand oproepen.
Vaccineren en nog eens vaccineren, en daarna stapje voor stapje de boel versoepelen om te kijken of het goed blijft gaan.
Tsjah, ik moet nog zien dat we het gaan halen. De klad lijkt er wel een beetje in te zitten <30.The Legend schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:28:
Vaccinatiebereidheid onder 16+ is opgelopen naar 90%. Wat mij betreft wachten we ff tot die allemaal kunnen zijn geprikt.
Dat is ook wel de groep die op vakantie is denk. Half september nog eens kijken waar we dan op zitten. Zou kunnen dat 12-17 hoger uitvalt dan 18-34.
Ik ben toch malle pietje niet!
Bij mijn eigen grut scoren die 2 in ieder geval 100%. Beiden 2 keer gevaccineerd. Als ik in hun omgeving kijk, zijn er toch nog wel de nodige twijfelaars, maar de meesten doen het uiteindelijk toch.The Legend schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:49:
Dat is ook wel de groep die op vakantie is denk. Half september nog eens kijken waar we dan op zitten. Zou kunnen dat 12-17 hoger uitvalt dan 18-34.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Nou werk ik bij een klein bedrijf maar ik werk al meer dan een jaar weer op kantoor. We houden afstand en bij twijfel blijf je thuis.Kepro schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Van de zomer heeft mijn werkgever 2 Pilot dagen met thema terug naar kantoor georganiseerd. Alle rivm regels in acht genomen. Twee dagen later blijken 2 collega’s Corona te hebben. De collega’s hadden geen klachten dus terug naar kantoor staat weer in de ijskast. Daarnaast verwacht ik sowieso dit jaar niet meer terug te keren en als we gaan zou dat Max 1 x per week zijn ivm wijzigingen van kantoor ruimtes.
Gewoon je gezond verstand gebruiken helpt al heel veel.
Tja dat kwam voornamelijk door het Red Team dat meteen moord en brand begon te schreeuwen, wat vervolgens werd overgenomen door bepaalde kamerleden.CMD-Snake schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:28:
[...]
Het probleem met onze 'mini YOLO' was de schrikreactie die kort erna kwam. Welke verwachtingen had het kabinet? Ze wisten niet hoe snel ze weer een persconferentie moesten geven, maar waar stuur je dan op? Had je niet langer koers moeten houden en kijken of de boel stabiel wordt na een tijdje?
Van die 200 zullen er ongetwijfeld ook mensen zijn waarbij ze met de PCR-test dood virus hebben gevonden waar de sneltesten niet gevoelig genoeg voor zijn om dat te kunnen detecteren.De vraag is hoe levensvatbaar die testsamenleving is. In die twee weken ging er een hoop mis, wat twijfels oproept of het idee echt werkbaar is. Mensen die QR codes konden delen met elkaar, tests die resulteren in false negatives, gebrekkig deurbeleid bij clubs, slecht beveiligde infrastructuur. Vooral die false negatives lijken het idee de das om gedaan te hebben in die twee weken. Bij de discotheek in Enschede met zo'n 200 besmettingen waren geen bewijzen gevonden dat er grootschalige fraude was met QR codes of gebrekkige controle aan de deur. Dan blijft over dat een hoop mensen ofwel een onjuiste uitslag hebben gehad of kort voor of na hun test alsnog besmet raakten.
Wie heeft nodig?Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:08:
We hebben een Freedom Day nodig.
En bedoel je niet “healthy day” ipv “Freedom Day”?
Die “vrijheid” die men zo graag wenst krijgt men alleen als er garantie is dat de algemene gezondheid niet onnodig in gevaar wordt gebracht.
Zie de zwemmer op de springplank tegen de badmeester het bad nog moest vullen. De badmeester zei dat hij water een verplichte voorwaarde was, maar volgens dr zwemmer kon hij ook duiken zonder randvoorwaarde.En zoals ik al eerder zei, dat betekent dat er vroeg of laat een keer een duik in het diepe genomen moet worden. Zonder reservaties, zonder randvoorwaarden.
In het ziekenhuis gaf de badmeester aan dat de zwemmer gelijk had.
De cirkel is gebroken en al heel lang een opwaartse cirkel!Alleen als er nu ineens weer een nieuwe variant op zou duiken, dan kun je dat beleid aanpassen, maar anders is dit gewoon wat het is en blijf je eindeloos in een vicieuze cirkel rond gaan als je te voorzichtig blijft doen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Denk dat dit hoofdzakelijk het probleem is. Er zijn natuurlijk ook signalen geweest van bezoekers die hebben "gefraudeerd" met testuitslagen en er zijn ook signalen geweest (meen uit Eindhoven) dat de eigenaren van café's e.d. het ook niet al te serieus namen (iedereen die voor 21u binnen was werd niet eens gecontroleerd). Maar dit zijn dingen die je actief kunt aanpakken, waar je door menselijk handelen de boel zekerder kunt maken.CMD-Snake schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:28:
[...]
...Dan blijft over dat een hoop mensen ofwel een onjuiste uitslag hebben gehad of kort voor of na hun test alsnog besmet raakten.
Met die tests, als ze 48 uur oud mogen zijn, is het een complete gok wat de geteste persoon in de tijd sinds die test gedaan heeft. Donderdagmiddag getest, s'avonds gezellig met 20 mensen op een feestje geweest, testuitslag negatief en vrijdagavond een discotheek in. Tsja, voor hetzelfde geld heeft die persoon bij dat feestje de vorige avond het opgelopen.
Het enige wat mij bij testen voor toegang enigszins werkbaar lijkt is wanneer je daadwerkelijk bij de ingang getest kunt worden en je binnen enkele minuten uitsluitsel hebt. Dat is nog te regelen: buiten in de rij voor de test, na de test even in een tweede rij buiten wachten op uitslag en dan door. Kost organisatorisch wel wat, maar hier kunnen verschillende horeca ondernemers ook samen wat organiseren. Indien in een straat 10+ café's/discotheken liggen voor die allen bij elkaar 1 testlocatie, bij oke een armbandje om of stempel op de arm (wat men ook wel eens doet om aan te geven of iemand 16/18+ is en alcohol mag kopen) en daarmee kan je dan die avond in al die uitgaansgelegenheden in.
En ja, ook zoiets moet zeker niet voor de eeuwigheid zijn, alleen voor de komende maanden lijkt me zoiets wel wenselijk.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Dan zal ik je uit de fantasie helpen: Die gegarandeerde-gezondheid-situatie zullen we nooit, maar dan ook nooit meer in terecht komen.DevWouter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:55:
[...]
Die “vrijheid” die men zo graag wenst krijgt men alleen als er garantie is dat de algemene gezondheid niet onnodig in gevaar wordt gebracht.
Dat is precies wat er aan dit probleem ten grondslag ligt.
Heb je een bron? Want het Red Team heeft zich vooral stil gehouden.Laguna schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Tja dat kwam voornamelijk door het Red Team dat meteen moord en brand begon te schreeuwen, wat vervolgens werd overgenomen door bepaalde kamerleden.
Het was volgens mij vooral in het najaar dat er naar hun geluisterd werd.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Gezond verstand? Wat is dat?tlpeter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Nou werk ik bij een klein bedrijf maar ik werk al meer dan een jaar weer op kantoor. We houden afstand en bij twijfel blijf je thuis.
Gewoon je gezond verstand gebruiken helpt al heel veel.
Ik ben het helemaal met je eens verder.Ook ik ben weer regelmatig op kantoor maar kleine bezetting en verder uit elkaar. Bovendien is iedereen gevaccineerd.
Dat gezonde verstand, dat lijken we af en toe te zijn verloren.
Ik pleit voor een nationale zoektocht
Is dat zo? De besmettingscijfers "nemen weer toe" en volgens "experts" is er sprake van een "nieuwe golf". De enige manier waarop we daar nu nog invloed op kunnen hebben, is door maatregelen te nemen want het station "vaccineren" is bijna gepasseerd tenzij er ineens een nieuw vaccin uit de lucht komt vallen. En dat zullen dus maatregelen worden die min of meer permanent zijn.DevWouter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:55:
De cirkel is gebroken en al heel lang een opwaartse cirkel!
Die opwaartse spiraal is heel snel om aan het klappen naar een neerwaartse, ook met de herfst (en de seizoensinvloeden) in aantocht.
En die vrijheid-zonder-limieten-YOLO is ook gebakken lucht.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:04:
[...]
Dan zal ik je uit de fantasie helpen: Die gegarandeerde-gezondheid-situatie zullen we nooit, maar dan ook nooit meer in terecht komen.
Dat is precies wat er aan dit probleem ten grondslag ligt.
Via via vernomen dat er GGD medewerkers zouden zijn die je 1k kunt geven om je als gevaccineerd in de boeken te laten zetten, werkende QR en alles.
Was natuurlijk een kwestie van tijd dat dit ging gebeuren
Was natuurlijk een kwestie van tijd dat dit ging gebeuren

Oh? Wat was het in 2019 dan?DevWouter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:07:
[...]
En die vrijheid-zonder-limieten-YOLO is ook gebakken lucht.
Omdat onderwijs heel erg belangrijk is, en daarom het risico waard. Voor festivals en discotheken is die conclusie anders, die zijn het risico niet waardLZ86 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:52:
Ik snap deze versoepeling echt totaal niet.
Best dat ze weer naar school mogen, fijn voor ze.
Maar overal hamert de overheid op die 1,5 meter. Mondkapjes alleen niet als je 1,5m kan bewaren. Beperking van aantal mensen in zalen want 1,5m. Geen festivals en discotheken want 1,5m.
Scholen open --> geen 1,5m nodig jongens....... yolo
“It’s always the darkest before the dawn”.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:06:
[...]
Is dat zo? De besmettingscijfers "nemen weer toe" en volgens "experts" is er sprake van een "nieuwe golf". De enige manier waarop we daar nu nog invloed op kunnen hebben, is door maatregelen te nemen want het station "vaccineren" is bijna gepasseerd tenzij er ineens een nieuw vaccin uit de lucht komt vallen. En dat zullen dus maatregelen worden die min of meer permanent zijn.
Die opwaartse spiraal is heel snel om aan het klappen naar een neerwaartse, ook met de herfst (en de seizoensinvloeden) in aantocht.
“De laatste loodjes wegen het zwaarst.”
Natuurlijk komen er nieuwe golven. Maar elk golf is kleiner dan de vorige. Er komt echt geen tsunami meer op ons af. Daarvoor zijn er genoeg golfbrekers aanwezig (lees: gevaccineerde). Gaan we het droog houden? Nee, maar dat is al meer dan een jaar bekend. De vraag is dan ook hoeveel water over de dijken slaat.
Vrijheid met limieten en standaards. Dûh!
Als we zeker wisten dat dit de laatste loodjes zijn dan had ik er met alle plezier aan mee gedaan. Dan vond ik een (strenge) lockdown ook verantwoord om echt de laatste besmettingen op te ruimen en daarna los te gaan, maar dan wel met een stukje perspectief.DevWouter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
“It’s always the darkest before the dawn”.
“De laatste loodjes wegen het zwaarst.”
Zo van, we gaan nu even streng doen tot 15 september, horeca dicht, mondkapjesplicht, maar dat wordt dan ook echt de laatste eindsprint en kan iedereen vanaf 16 september zonder beperkingen doen wat ie wil.
Dat is er nu niet. Er is geen "wanneer", er is nu niet eens een "als". Dus ik heb niet de indruk dat dit de laatste loodjes zijn, maar eerder dat het kabinet zich klaar aan het maken is voor een nieuwe lockdown tot komend voorjaar. Want je weet maar nooit.
Dat is ook de verwachtingswaarde als het gelijke bescherming bied, 60% is gevaccineerd en misschien 10% heeft het 1x gehad.Laguna schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:34:
[...]
Momenteel vinden er in Israël meer doorbraakinfecties plaats dan herinfecties, dus waar baseer je precies op dat mensen die een infectie hebben doorgemaakt niet genoeg beschermd zouden zijn? Je kan dan net zo goed zeggen dat alle mensen die gevaccineerd zijn niet genoeg beschermd zijn.
Dus pas als er meer dan 6x zoveel doorbraakinfecties zijn dan herinfecties, zal daar zo'n conclusie aan kunnen gaan proberen te verbinden dat een infectie beter is voor bescherming dan een vaccinatie?
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 13-08-2021 12:21 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat geloof ik allemaal wel en ben ik het ook wel mee eens, maar waarom niet streven die 1,5 meter zoveel mogelijk te waarborgen. Zeker in het hoger onderwijs moet er echt wel wat mogelijk zijn.42erik schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:09:
[...]
Omdat onderwijs heel erg belangrijk is, en daarom het risico waard. Voor festivals en discotheken is die conclusie anders, die zijn het risico niet waard
Want waarom wel een beperking aan het aantal mensen in een ruimte/collegezaal, als die vervolgens op een cluster daar plaats kunnen nemen. Dan kan je net zo goed geen beperking aan die ruimte opleggen.
Dat is waar, maar Janssen wordt bijna niet meer gegeven dus die 28 dagen zijn in veruit de meeste gevallen allang verstreken.MikeyMan schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
Scheelt natuurlijk wel of je het over Janssen met 1 prik hebt of een tweede prik van een ander vaccin.
Vanwaar toch die negativiteit? We gaan nu eerst het hoger onderwijs weer opstarten, mensen komen terug van vakantie en gaan weer aan het werk. Klimaat zal ook wel weer wat gunstiger worden voor virussen de komende weken. Wat is er mis om met deze factoren een maand te kijken wat er gebeurd? Hopelijk helemaal niks van belang... Dan kunnen we bij de volgende perso ergens in september weer wat versoepelingen verwachten.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:15:
[...]
Als we zeker wisten dat dit de laatste loodjes zijn dan had ik er met alle plezier aan mee gedaan. Dan vond ik een (strenge) lockdown ook verantwoord om echt de laatste besmettingen op te ruimen en daarna los te gaan, maar dan wel met een stukje perspectief.
Zo van, we gaan nu even streng doen tot 15 september, horeca dicht, mondkapjesplicht, maar dat wordt dan ook echt de laatste eindsprint en kan iedereen vanaf 16 september zonder beperkingen doen wat ie wil.
Dat is er nu niet. Er is geen "wanneer", er is nu niet eens een "als". Dus ik heb niet de indruk dat dit de laatste loodjes zijn, maar eerder dat het kabinet zich klaar aan het maken is voor een nieuwe lockdown tot komend voorjaar. Want je weet maar nooit.
Als je er 1000 euro voor over hebt om je niet te laten vaccineren ben je ook echt wel ver heen hoor.De_Bastaard schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:07:
Via via vernomen dat er GGD medewerkers zouden zijn die je 1k kunt geven om je als gevaccineerd in de boeken te laten zetten, werkende QR en alles.
Was natuurlijk een kwestie van tijd dat dit ging gebeuren![]()
Maargoed, neem aan dat hiertegen opgetreden wordt. Als het waar is uiteraard.
@MarcoC wordt er geen Janssen meer geprikt? Dacht dat er bijbesteld was?
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 13-08-2021 12:23 ]
Het wordt wel wat uitzichtloos. Wat heeft "even aankijken" precies voor nut? Wat willen we doen? Het spelletje beperkingen opleggen en versoepelen tot in het einde der tijden blijven spelen?stylezzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:21:
[...]
Vanwaar toch die negativiteit? We gaan nu eerst het hoger onderwijs weer opstarten, mensen komen terug van vakantie en gaan weer aan het werk. Klimaat zal ook wel weer wat gunstiger worden voor virussen de komende weken. Wat is er mis om met deze factoren een maand te kijken wat er gebeurd? Hopelijk helemaal niks van belang... Dan kunnen we bij de volgende perso ergens in september weer wat versoepelingen verwachten.
In hoger onderwijs is de 1.5 meter ook lastig. Wij werken vooral met kleine klassen (32 man max) en geen grote hoorcolleges meer (effectiviteit is vaak matig als je 90 min alleen gaat zenden).LZ86 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:19:
[...]
Dat geloof ik allemaal wel en ben ik het ook wel mee eens, maar waarom niet streven die 1,5 meter zoveel mogelijk te waarborgen. Zeker in het hoger onderwijs moet er echt wel wat mogelijk zijn.
Want waarom wel een beperking aan het aantal mensen in een ruimte/collegezaal, als die vervolgens op een cluster daar plaats kunnen nemen. Dan kan je net zo goed geen beperking aan die ruimte opleggen.
Als we de 1.5 meter gaan handhaven in de lokalen, dan kunnen we ongeveer een 1/3 van de mensen kwijt in een lokaal. We hebben die resources niet. De lokalen niet, het personeel niet.
Dat zou betekenen dat 2/3 ongeveer nog online moet. Dat is ook geen optie meer. Ik zat voor de vakantie al grote delen van m'n tijd peptalks te teven aan de studenten. De rek is daar ook uit. Studeren is meer dan alleen lessen volgen. De schade die ze oplopen was het wel waard hoor, maar we komen nu op een punt dat we toch b elangrijke dingen voor meoten laten gaan. Van mij mag de horeca wel weer maatregelen krijgen als dat betekent dat we meer aan onderwijs op locatie kunnen doen.
Hoe kom je hierbij dan....YakuzA schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Dat is ook de verwachtingswaarde als het gelijke bescherming bied, 60% is gevaccineerd en misschien 10% heeft het 1x gehad.
RIVM: Tot en met zondag 8 augustus zijn in Nederland naar schatting 21,6 miljoen vaccinaties toegediend. Daarvan zijn ruim 12,3 miljoen eerste vaccinaties en ruim 9,2 miljoen tweede vaccinaties. Naar schatting is ruim 71% van alle 18-plussers inmiddels volledig gevaccineerd. Op basis van de geregistreerde vaccinaties is van alle 51-plussers ruim 84% volledig gevaccineerd, oplopend tot 91% van de 76−80 jarigen.
en: Op basis van de verbeterde dataset blijkt dat ruim 84% van de 18-plussers tot en met zondag 8 augustus tenminste één vaccinatie heeft gekregen.
[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 13-08-2021 12:45 ]
Even aankijken wat er de komende weken gebeurd lijkt me vrij nuttig. Misschien krijgen we wel een massale uitbraak in het hoger onderwijs, of blijkt een F1 race helemaal niet zo'n goed idee te zijn geweest achteraf.... Misschien is er ook wel helemaal niks aan de hand, en kan het kabinet besluiten om vanaf half september weer wat te versoepelen. Zo moeilijk lijkt me dat allemaal niet?MarcoC schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:23:
[...]
Het wordt wel wat uitzichtloos. Wat heeft "even aankijken" precies voor nut? Wat willen we doen? Het spelletje beperkingen opleggen en versoepelen tot in het einde der tijden blijven spelen?
Het zijn allemaal risico's die nu genomen worden. Misschien niet de risico's die sommige mensen hier graag zouden zien....
[ Voor 8% gewijzigd door stylezzz op 13-08-2021 12:27 ]
@LZ86 het zijn onder andere de IC verpleegkundigen van de toekomst en die wil je wel met enige kennis en kunde het werkveld in sturenAdlermann schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:24:
[...]
In hoger onderwijs is de 1.5 meter ook lastig. Wij werken vooral met kleine klassen (32 man max) en geen grote hoorcolleges meer (effectiviteit is vaak matig als je 90 min alleen gaat zenden).
Als we de 1.5 meter gaan handhaven in de lokalen, dan kunnen we ongeveer een 1/3 van de mensen kwijt in een lokaal. We hebben die resources niet. De lokalen niet, het personeel niet.
Dat zou betekenen dat 2/3 ongeveer nog online moet. Dat is ook geen optie meer. Ik zat voor de vakantie al grote delen van m'n tijd peptalks te teven aan de studenten. De rek is daar ook uit. Studeren is meer dan alleen lessen volgen. De schade die ze oplopen was het wel waard hoor, maar we komen nu op een punt dat we toch b elangrijke dingen voor meoten laten gaan. Van mij mag de horeca wel weer maatregelen krijgen als dat betekent dat we meer aan onderwijs op locatie kunnen doen.
Ik snap de tweestrijd wel maar volgens mij komt er een punt dat je bepaalde dingen en maatregelen moet laten varen (wat voor de zomer gebeurde was te snel) maar er komt een moment dat de risico's niet meer opwegen tegen de eventuele nevenschade van nog langere lockdowns en maatregelen maar dat is aan het rivm en het kabinet.
En wat doen we dan in die eerste situatie?stylezzz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:26:
[...]
Even aankijken wat er de komende weken gebeurd lijkt me vrij nuttig. Misschien krijgen we wel een massale uitbraak in het hoger onderwijs, of blijkt een F1 race helemaal niet zo'n goed idee te zijn geweest achteraf.... Misschien is er ook wel helemaal niks aan de hand, en kan het kabinet besluiten om vanaf half september weer wat te versoepelen. Zo moeilijk lijkt me dat allemaal niet?
Als we in halverwege september zitten hebben we iedereen gevaccineerd die mogelijk gevaccineerd wil worden.
De enige toolbox die je dan nog over hebt zijn gedragsbeperkende maatregelen. Als het dan dus met de vaccinatiegraad die er dan is de pan nog uit rijst, dan zouden we voor altijd aan die maatregelen vast zitten?
Ah, ja klopt, het is meer 70% idd.LZ86 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:24:
[...]
Hoe kom je hierbij dan....
RIVM: Tot en met zondag 8 augustus zijn in Nederland naar schatting 21,6 miljoen vaccinaties toegediend. Daarvan zijn ruim 12,3 miljoen eerste vaccinaties en ruim 9,2 miljoen tweede vaccinaties. Naar schatting is ruim 71% van alle 18-plussers inmiddels volledig gevaccineerd. Op basis van de geregistreerde vaccinaties is van alle 51-plussers ruim 84% volledig gevaccineerd, oplopend tot 91% van de 76−80 jarigen.
Het gaat meer om het concept dat het argument niet opgaat dat als in absolute cijfers het aantal herinfecties lager is dan doorbraak infecties je daar rechtstreeks conclusies aan kan proberen te binden, maar dat je de populatie grootte van de sample groepen mee moet nemen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat word lastig.... Je zou nog kunnen denken aan een vaccinatieplicht om het percentage wat op te hogen? Maar als we denken dat die avondklok een dingetje was, dan zal een vaccinatieplicht helaas nog wel wat meer weerstand gaan vinden overal.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
En wat doen we dan in die eerste situatie?
Als we in halverwege september zitten hebben we iedereen gevaccineerd die mogelijk gevaccineerd wil worden.
De enige toolbox die je dan nog over hebt zijn gedragsbeperkende maatregelen. Als het dan dus met de vaccinatiegraad die er dan is de pan nog uit rijst, dan zouden we voor altijd aan die maatregelen vast zitten?
Ik snap het, dank voor je uitleg. En ik sta ook achter de opening van onderwijs, desnoods te kosten van bepaalde delen van horeca.Adlermann schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:24:
[...]
In hoger onderwijs is de 1.5 meter ook lastig. Wij werken vooral met kleine klassen (32 man max) en geen grote hoorcolleges meer (effectiviteit is vaak matig als je 90 min alleen gaat zenden).
Maar om in 1 x zonder tussenstap te yolo-en hebben we eerder mis zien gaan. En ik heb geen zin meer in kinken in de kabel.
Zo los als afgelopen jaar zal het echt niet meer gaan, maar de groep studerenden hebben nog niet de gelegenheid gehad optimaal te vaccineren. Ik zou ze nog even langer de tijd willen geven en in september via een tussenstap die mogelijkheid geven. Dan in oktober los.
Bij de horeca zitten mensen over het algemeen minder lang bij elkaar in de buurt (dan heb ik het over een drankje doen of hapje eten, niet over het dansen zonder ventilatie), dan op school, en vaak gaat men op school gezamenlijk van (college)zaal/lokaal naar de volgende.Adlermann schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:24:
[...]
Verwijderd
Vandaag is het "coronateam" bij ons op het werk officieel gestopt. Argumenatie is dat iedereen gevaccineerd kan zijn (zover ik weet is dat in mijn 25 man afdeling ook het geval).. alle beperkingen die er waren, zijn nu ook "officeel" weg (in de praktijk was dat al langer het geval).
Gisteren de eerste echte grotere borrel gehad van een pensionado. Voelt toch als weer een beetje vanouds.
Gisteren de eerste echte grotere borrel gehad van een pensionado. Voelt toch als weer een beetje vanouds.
Heel eerlijk, aan de HBO verpleegkundigen nieuwe stijl heb je de eerste jaren na hun afstuderen vrij weinig.Mrjraider schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
@LZ86 het zijn onder andere de IC verpleegkundigen van de toekomst en die wil je wel met enige kennis en kunde het werkveld in sturen
Ik snap de tweestrijd wel maar volgens mij komt er een punt dat je bepaalde dingen en maatregelen moet laten varen (wat voor de zomer gebeurde was te snel) maar er komt een moment dat de risico's niet meer opwegen tegen de eventuele nevenschade van nog langere lockdowns en maatregelen maar dat is aan het rivm en het kabinet.
Die hebben geen praktisch inzicht en zeer weinig praktijkuren vergeleken met de in huis opgeleiden.
Die hebben veelal een langer traject nodig om de vlieguren te maken voordat ze kunnen solliciteren en uberhaupt een kans maken de opleiding te halen.
Dan gaan we naar de bouwwinkel en zorgen er voor nieuwe tools. Een jaar geleden was de toolbox ook een stuk leger.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Eerst (volledig) studenten vaccineren en dan pas naar school. En dan het liefst nog pas na 14 dagen na de prik, maar dat gaan we nu niet meer redden waarschijnlijk.LZ86 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:30:
[...]
Ik snap het, dank voor je uitleg. En ik sta ook achter de opening van onderwijs, desnoods te kosten van bepaalde delen van horeca.
Maar om in 1 x zonder tussenstap te yolo-en hebben we eerder mis zien gaan. En ik heb geen zin meer in kinken in de kabel.
Zo los als afgelopen jaar zal het echt niet meer gaan, maar de groep studerenden hebben nog niet de gelegenheid gehad optimaal te vaccineren. Ik zou ze nog even langer de tijd willen geven en in september via een tussenstap die mogelijkheid geven. Dan in oktober los.
Daar heb je 1000000% gelijk in. Ik ben nu zes jaar terug afgestudeerd als HBO Verpleegkundige en ik heb de afgelopen jaren pas geleerd hoe het is om als (HBO) verpleegkundige te werken, te zijn en te denken.LZ86 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:32:
[...]
Heel eerlijk, aan de HBO verpleegkundigen nieuwe stijl heb je de eerste jaren na hun afstuderen vrij weinig.
Die hebben geen praktisch inzicht en zeer weinig praktijkuren vergeleken met de in huis opgeleiden.
Die hebben veelal een langer traject nodig om de vlieguren te maken voordat ze kunnen solliciteren en uberhaupt een kans maken de opleiding te halen.
De duale plaatsen, de leerwerkplaatsen etc zijn schaars in de gezondheidszorg of je moet van achterlijk goede huizen komen wil je ergens in rollen.
Aha, en hoe stel je voor dat "we" dat gaan doen?DevWouter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:33:
[...]
Dan gaan we naar de bouwwinkel en zorgen er voor nieuwe tools. Een jaar geleden was de toolbox ook een stuk leger.
Voorlopig is er nog geen nieuw medicijn of vaccin tegen de Delta variant, dus voordat dat ontwikkeld en inzetbaar is zijn we weer een jaar verder. Als er dan niet intussen een nieuwe variant tussendoor duikt. Wat dat betreft zijn we hierin overgeleverd aan de strategie van de farmaceuten.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 13-08-2021 12:35 ]
64% van de 18-25 jarigen (dat is neem ik aan vooral de groep studenten) heeft minimaal 1 prik gehad. Als dat 80% is zou ik veel meer durven loslaten.Segafreak83 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:33:
[...]
Eerst (volledig) studenten vaccineren en dan pas naar school. En dan het liefst nog pas na 14 dagen na de prik, maar dat gaan we nu niet meer redden waarschijnlijk.
Hoe meer er af gaat hangen van QR codes hoe lucratiever en aantrekkelijker deze handel wordt. Als er uiteindelijk zo'n scherpe tweedeling gemaakt wordt tussen wel of niet gevaccineerd kan dit ook in Nederland nog wel een dingetje worden. We zagen eerder al met het GGD datalek dat sommige GGD medewerkers er niet moeilijk over deden om hele dossiers te verkopen aan criminelen.De_Bastaard schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:07:
Was natuurlijk een kwestie van tijd dat dit ging gebeuren![]()
In Rusland kost zo'n pretpakket omgerekend 50 euro, zo'n 1300 roebel. Voor veel Russen is dat ook een best prijskaartje, net als 1000 euro hier aftikken. Het begint eerder in zulke landen omdat die al een cultuur hebben van omkoping, maar dat soort trends komen uiteindelijk ook onze kant op.MikeyMan schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:23:
Als je er 1000 euro voor over hebt om je niet te laten vaccineren ben je ook echt wel ver heen hoor.
Hoe aantrekkelijk dat is ligt ook aan de omstandigheden. Neem nu Frankrijk, zonder pass sanitaire heb je weinig bestaansrecht meer. Sommige beroepsgroepen kunnen op non-actief gesteld worden en voor mensen zonder pass sanitaire is niet-spoedeisende medische hulp afgesloten. De niet gevaccineerde persoon wordt het licht in de ogen haast niet meer gegund, een broedplaats voor dit soort omkooppraktijken. Italië is net zo streng bezig, alleen hoor je er niet zoveel van. Toch met de geschiedenis van georganiseerde misdaad in Italië zou je wel je kunnen afvragen of die niet in dit gat gaan springen.
Dit hoort ook weer bij het stukje visie op een post-corona crisis maatschappij. Nu kijkt het kabinet een beetje, hun reactie op bedrijven die hun klanten een vaccinatieplicht opleggen is nogal lauw.
Janssen wordt alleen in zeer specifieke settings nog gebruikt. Denk zeelieden of arbeidsmigranten of daklozen. Veel personen voor wie een tweede prik halen een logistieke uitdaging is.@MarcoC wordt er geen Janssen meer geprikt? Dacht dat er bijbesteld was?
Je kan beter MBO doen en dan via je baas HBO erachter aan. Dat levert wel goede hbo plegen op. Ookal vraag ik me nog steeds ernstig af wat de hbo nu eigenlijk toevoegd op de werkvloer (heb het zelf ook gedaan ivm specialisatie die ik wilde volgen) Ik heb bijna niets aan de hbo gehad.Mrjraider schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Daar heb je 1000000% gelijk in. Ik ben nu zes jaar terug afgestudeerd als HBO Verpleegkundige en ik heb de afgelopen jaren pas geleerd hoe het is om als (HBO) verpleegkundige te werken, te zijn en te denken.
De duale plaatsen, de leerwerkplaatsen etc zijn schaars in de gezondheidszorg of je moet van achterlijk goede huizen komen wil je ergens in rollen.
Als met 'de pan' hier 'het ziekenhuis' bedoeld wordt, dan ja. In ieder geval voorlopig, tot er of een vaccin is dat nog beter werkt, of een medicijn, of we met z'n allen besluiten dat je met ernstige COVID-klachten toch niet in het ziekenhuis mag komen.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Nabestellen. Waar vraag is komt aanbod. Verder zijn er zat vaccins in ontwikkeling (110 in klinisch fase en 184 in pre-klinische fase). En dat is los van de 10 die op de markt zijn.Stoney3K schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Aha, en hoe stel je voor dat "we" dat gaan doen?
Voorlopig is er nog geen nieuw medicijn of vaccin tegen de Delta variant, dus voordat dat ontwikkeld en inzetbaar is zijn we weer een jaar verder. Als er dan niet intussen een nieuwe variant tussendoor duikt.
En hoeveel daarvan zijn bewezen, specifiek, effectief tegen de Delta variant? Hoeveel daarvan kunnen we binnen een half jaar uitgerold verwachten?DevWouter schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:39:
[...]
Nabestellen. Waar vraag is komt aanbod. Verder zijn er zat vaccins in ontwikkeling (110 in klinisch fase en 184 in pre-klinische fase). En dat is los van de 10 die op de markt zijn.
De “laatste loodjes”, dat argument hoor ik al sinds begin dit jaar, inmiddels zijn we alweer 8 maanden verder…
Straks zijn er ook weer “laatste loodjes”, wat toch weer een halfjaar blijkt te zijn. Nee, daar trap ik niet in.
Eind deze maand is wat mij betreft de deadline om daarna afscheid te nemen van de anderhalve meter en andere maatregelen. Dan heeft iedereen zijn prikjes gehad, inclusief 14 dagen.
Straks zijn er ook weer “laatste loodjes”, wat toch weer een halfjaar blijkt te zijn. Nee, daar trap ik niet in.
Eind deze maand is wat mij betreft de deadline om daarna afscheid te nemen van de anderhalve meter en andere maatregelen. Dan heeft iedereen zijn prikjes gehad, inclusief 14 dagen.
Dat klopt ja en dat lijkt ook het geval te zijn. Men schat in dat 9% van de bevolking reeds de infectie heeft doorgemaakt (dat komt overeen met ~850.000 mensen), daaronder waren er op 13 juli 4 gevallen, oftewel 0,0005%. Terwijl er die dag onder de 60% van de bevolking die gevaccineerd is (~5,6 miljoen mensen) 399 gevallen waren, oftewel 0,0072%. Wat overeenkomt met ~14x zoveel. Op andere dagen wordt hetzelfde beeld waargenomen.YakuzA schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
Dat is ook de verwachtingswaarde als het gelijke bescherming bied, 60% is gevaccineerd en misschien 10% heeft het 1x gehad.
Dus pas als er meer dan 6x zoveel doorbraakinfecties zijn dan herinfecties, zal daar zo'n conclusie aan kunnen gaan proberen te verbinden dat een infectie beter is voor bescherming dan een vaccinatie?

Bron
Zo werkt dat niet natuurlijk. Je had gelijk als het virus inmiddels niet gemuteerd was naar een zeer besmettelijkere variant.Fuujii schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:48:
De “laatste loodjes”, dat argument hoor ik al sinds begin dit jaar, inmiddels zijn we alweer 8 maanden verder…
Er zal een trade-off moeten plaatsvinden. De aankomende jaren kunnen we denk ik nog niet compleet van de 1.5 meter echt af. Mogelijkerwijs zal het wel eerder eraf gaan, maar ik vermoed at die dan snel weer terugkomt.
We lopen ook een gigiantisch risico om nu mutaties te krijgen die echt door de vaccinatie heen gaan breken.
Ik ga liever langzamer, geschaald open, dan weer big bangs waar we later weer compleet op terug moeten komen verder van huis af zijn.
Moet je eens kijken wat we dankzij die vaccinaties nu opeens weer meer kunnen dan eerst en dat met een variant die een r0 van 6 heeft (default, zonder maatregelen). Dat is een hele stap van de r0 2 van twee van het virus wat we kregen.
Leren leven met het virus betekent niet kop in het zand en YOLO. Dat betekent dus precies uitzoeken wat wel kan, wat niet kan, en zorgen dat we zoveel mogelijk weer kunnen.
Met ene hbo-diploma kan je makkelijker doorgroeien naar nurse practitioner (als dat nog bestaat)LZ86 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:38:
[...]
Je kan beter MBO doen en dan via je baas HBO erachter aan. Dat levert wel goede hbo plegen op. Ookal vraag ik me nog steeds ernstig af wat de hbo nu eigenlijk toevoegd op de werkvloer (heb het zelf ook gedaan ivm specialisatie die ik wilde volgen) Ik heb bijna niets aan de hbo gehad.
Maar ja, puur voor verpleegkundige moet je vooral handson zijn (denk ik). Het verschil tussen hbo en mbo (in z'n algemeenheid) is dat je zelf meer kunt nadenken en kiezen vanuit de theorie. Maar ik vraag mea f of het voor opleidingen zoals verpleegkunde wel relevant is.
Voor bijvoorbeeld software engineering, business IT is hbo echt wel minimaal nodig. Dus ja, ik vraag het me ook wel af wat het nut van hbo-v is (een vriend van me (40 jaar) doet nu in de avonduren hbo-v). Maar misschien kan ie beter een mbo opleidign doen. Maar dat combineert helemaal niet met een fulltime senior IT architect job (ir. opleiding).
[ Voor 26% gewijzigd door Adlermann op 13-08-2021 13:04 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).