Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.978 views

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:17

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@moderators misschien een idee om “hoe lang nog” en soort gelijke af te splitsen en een verbod op te zetten in dit topic? Ik snap hun argument, maar ik zie al weken/maanden geen nieuwe argumenten. Echter zodra iemand suggestie maakt over verzwaring van de maatregelen krijgen we exact hetzelfde patroon van exact dezelfde mensen.

Dat gezegd te hebben mag speculatie over verlichting en verzwaring van de maatregelen zonder goeie onderbouwing ook verdwijnen. Iets minder triggers voor alle personen lijkt me verstandig.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:08:
@moderators misschien een idee om “hoe lang nog” en soort gelijke af te splitsen en een verbod op te zetten in dit topic? Ik snap hun argument, maar ik zie al weken/maanden geen nieuwe argumenten. Echter zodra iemand suggestie maakt over verzwaring van de maatregelen krijgen we exact hetzelfde patroon van exact dezelfde mensen.
Waar wil je dan nog over discussiëren? Of moet dit een objectieve opsomming worden van nieuwsberichten?

Discussie (en eventueel debat) over het beleid lijkt me juist de kern van dit topic, zo lang er maar wel constructief mee wordt omgegaan en er opgelet wordt dat het niet op-de-man werk wordt of welles-nietes.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:00
MainframeX schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:34:
[...]

Welke vaccinatiecijfers refereer je naar?

Edit: ik zit even op het corona dashboard te kijken, maar ik zie nog steeds 90% bereidheid staan.
Die 90% komt uit onderzoeken. Ik refereer naar deze cijfers https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma

Daar zie je dat we nu zo’n 12,3 miljoen eerste prikken hebben gezet. Dat stijgt amper meer in de laatste weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:52
Daar was ik al bang voor. Vaccinatiebereidheid en daadwerkelijk gaan halen zijn 2 heel verschillende dingen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:02:
[...]
Jij wil elke keer terug naar je formule, alleen dat is een compleet zijspoor. (…)
Nou nee, het is gewoon wat het is: een berekening waar je nu na meerdere keren vragen geen antwoord op geeft en ik nog steeds niet weet waarom niet. Klopt de uitkomst niet? Zeg dat dan en waarom. Klopt de uitkomst wel, zeg dat dan gewoon.

Een zijspoor schrijf je steeds zelf zoals de rest van je antwoord dat ik hieronder citeer en niks te maken heeft met de stelling dat een vaccinatie zowel voor jezelf als voor anderen werkt. Daar hebben we het over, niet over de communicatie die je als zijspoor aanhaalt:
(…) Het gaat er hier om hoe de boodschap verkocht wordt. Als je het vaccin niet neemt omdat je de dreiging niet voelt, dan neem je het om te mogen stappen of op vakantie te gaan zonder gedoe of omdat je niet uitgesloten wilt worden van de maatschappij. Niets rekenwerk om te overtuigen, maar psychologie inzetten om mensen een kant op te duwen. In al die gevallen neem je het om het leven voor jezelf makkelijker of leuker te maken. Het sociale aspect wordt wel benoemd, maar in de lijst van motivaties komt die doorgaans vrij laat. De uitnodigingsbrief gaat zelfs als eerste in op de aspecten die voor de lezer belangrijk zijn: 1) Minder of niet ziek worden, 2) Leuke dingen mogen doen dankzij je vaccinatiebewijs. Werk mee en krijg meer vrijheden, dat is de boodschap. Bij het opstellen van de tekst stond de doe het voor een ander niet bepaald centraal. Hooguit doe je het om een nieuwe lockdown te voorkomen, er benadrukt dat vaccinatie nodig is om vrijheden terug te krijgen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Number10 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:33:
Klopt de uitkomst niet? Zeg dat dan en waarom. Klopt de uitkomst wel, zeg dat dan gewoon.
Je uitkomst klopt niet. Het "model" is wel erg simplistisch, je gaat maar uit van twee factoren en vaccinatiestatus is daar eentje van vele factoren in het echt. De werkelijkheid is complexer en weerbarstiger. Niet iedereen heeft gelijke kans om corona op te lopen. Je doet de werkelijkheid tekort door zo rechtlijnig te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:36:
[...]

Je uitkomst klopt niet. Het "model" is wel erg simplistisch, je gaat maar uit van twee factoren en vaccinatiestatus is daar eentje van vele factoren in het echt.
De rekenkundige uitkomst klopt wel, alleen is de conclusie die je er uiteindelijk uit trekt dan verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:36:
[...]
Je uitkomst klopt niet. Het "model" is wel erg simplistisch, je gaat maar uit van twee factoren en vaccinatiestatus is daar eentje van vele factoren in het echt. De werkelijkheid is complexer en weerbarstiger. Niet iedereen heeft gelijke kans om corona op te lopen. Je doet de werkelijkheid tekort door zo rechtlijnig te rekenen.
Dus de Rt hangt niet af van de vaccinatiegraad want 'complex' maar je kunt niet uitleggen waarom? Dan heb je altijd gelijk en nooit gelijk.

Natuurlijk is deze formule veel te simpel om allerlei details te vangen (daar begon ik al mee) en ontbreekt een eventueel effect van doorgemaakte besmettingen bijvoorbeeld, maar de vraag is waarom de Rt bij een hogere vaccinatiegraad niet zou dalen. Dat is aan jou om te ontkrachten en dat doe je niet.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Number10 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:39:
Dus de Rt hangt niet af van de vaccinatiegraad want 'complex' maar je kunt niet uitleggen waarom? Dan heb je altijd gelijk en nooit gelijk.
Je begrijpt toch hopelijk wel dat er veel meer factoren spelen dan puur de vaccinatiegraad? Met of zonder vaccin, niemand zijn kansen zijn helemaal gelijk aan elkaar.
Natuurlijk is deze formule veel te simpel om allerlei details te vangen (daar begon ik al mee) en ontbreekt een eventueel effect van doorgemaakte besmettingen bijvoorbeeld, maar de vraag is waarom de Rt bij een hogere vaccinatiegraad niet zou dalen. Dat is aan jou om te ontkrachten en dat doe je niet.
Je doet een simpel sommetje en dat moet jouw totale gelijk in een keer bewijzen. Dan krijg je daar een tegenargument over en dan is het weer niet. Dat je wat rekent wil niet zeggen dat je de conclusie eraan kan verbinden die jij er aan toekent. We moeten dan negeren dat je veel te kort door de bocht gaat. Je doet in je simpele sommetje al te veel aannames. Bij iedereen in jouw vergelijking werkt het vaccin even goed. Die vlieger zal natuurlijk nooit opgaan. Bij de een werkt het nu eenmaal beter als bij de ander door omstandigheden. Teven enten we met meerdere vaccins die ook in verschillende mate beschermen tegen verschillende varianten. Pfizer houdt zich beter staande tot op heden dan zeg AstraZeneca in effectiviteit. Bovendien, welk deel daarvan hebben we het over? Ziek worden, maar niet in het ziekenhuis belanden? Of totaal niet ziek worden. Wederom, afhankelijk van de persoon en het vaccin en de variant is daar een complex samenspel.

Ik ontkracht je verhaal, je wil er alleen niet naar luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:49:
[...]
Bij iedereen in jouw vergelijking werkt het vaccin even goed.(…)
Het zijn gemiddeldes.
(…) Ik ontkracht je verhaal, je wil er alleen niet naar luisteren.
Met terugkerende niet steekhoudende opmerkingen die o.a. uitgaan van pseudo-categorisatie die voor een gemiddelde irrelevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Number10 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:54:
Het zijn gemiddeldes.

Met terugkerende niet steekhoudende opmerkingen die o.a. uitgaan van pseudo-categorisatie die voor een gemiddelde irrelevant is.
Het is te kort door de bocht.

Zelfs als gemiddelde is het moeilijk om te geloven en riskant om mee te rekenen. Was het zo simpel geweest dan stond het RIVM bij veel mensen al op de deur te bonzen om ze een baan als modelleur aan te bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:35
CMD-Snake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:02:
De uitnodigingsbrief gaat zelfs als eerste in op de aspecten die voor de lezer belangrijk zijn: 1) Minder of niet ziek worden, 2) Leuke dingen mogen doen dankzij je vaccinatiebewijs. Werk mee en krijg meer vrijheden, dat is de boodschap. Bij het opstellen van de tekst stond de doe het voor een ander niet bepaald centraal. Hooguit doe je het om een nieuwe lockdown te voorkomen, er benadrukt dat vaccinatie nodig is om vrijheden terug te krijgen.
Toch mijn brief er nog even bij gepakt. Tenzij er wat veranderd is of dat jij een andere hebt gekregen, zie ik nummer 2 er totaal niet in voorkomen.
Genoeg jongeren die na anderhalf opgehokt zitten zouden gaan stappen als dat kon, met of zonder TvT, is zomaar mijn vermoeden. Ik zou met alle kwetsbaarheden in het TvT systeem het nu niet echt als een garantie voor veiligheid willen zien, men was simpelweg bereid om door de hoepels van De Jonge te springen als ze weer een avondje konden dansen en drinken.
Hoe jij het ziet doet er niet toe. Hoe goed TvT uiteindelijk heeft uitgepakt ook niet zozeer. De boodschap was, we voorkomen besmettingen door te testen zodat je veilig op stap kan. Op basis daarvan hebben mensen hun beslissing genomen om naar een TvT evenement te gaan. Dat je ook een groep hebt die zonder TvT wel was gegaan geeft al weer aan dat we niet over "de jongeren" spreken. In deze post praat je weer over "men was simpelweg", een deel zal het vast gezien hebben als hoepels waar ze doorheen moesten, anderen zullen het een (mits goed uitgevoerd, waar ze op vertrouwden) hele belangrijke toevoeging vinden. Stop met het generaliseren van complete groepen om je punt te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
BlackMonkey schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:23:
Hoe jij het ziet doet er niet toe. Hoe goed TvT uiteindelijk heeft uitgepakt ook niet zozeer. De boodschap was, we voorkomen besmettingen door te testen zodat je veilig op stap kan. Op basis daarvan hebben mensen hun beslissing genomen om naar een TvT evenement te gaan. Dat je ook een groep hebt die zonder TvT wel was gegaan geeft al weer aan dat we niet over "de jongeren" spreken. In deze post praat je weer over "men was simpelweg", een deel zal het vast gezien hebben als hoepels waar ze doorheen moesten, anderen zullen het een (mits goed uitgevoerd, waar ze op vertrouwden) hele belangrijke toevoeging vinden. Stop met het generaliseren van complete groepen om je punt te maken.
Als de boodschap was we voorkomen besmettingen met TvT dan is dat ook een miskleun gebleken.

Het hele TvT systeem was twijfelachtig vanaf het begin en dat is ook wel gebleken dat het schijnveiligheid was. Van slordige controle en het delen van QR codes, onjuiste testuitslagen of zelfs je eigen uitslag kunnen opvoeren waren de gaten overal aanwezig. Een test is een momentopname. Toen had je geen corona, maar dat kan elk moment daarna veranderen. Met die kennis in het achterhoofd moet je niet al te veel vertrouwen in die tests stoppen als toegangsbewijs.

Het uitgaanspubliek zal het wel een worst wezen, die hadden zin in vermaak na een deprimerende anderhalf jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
CMD-Snake schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:45:
Het uitgaanspubliek zal het wel een worst wezen, die hadden zin in vermaak na een deprimerende anderhalf jaar.
En weer donder je iedereen op dezelfde hoop, exact het punt dat ik wou maken en je nu meermaals succesvol hebt laten zien. Dat het je niet echt uitmaakt wat ik schrijf (dat in de context van mijn bericht de opzet van TvT totaal niet relevant is) toont je openheid ook wel aan.

Maar omdat het blijkbaar anders hem niet gaat worden. Graag 1 bron voor je opmerking over de brief en graag minimaal 1 bron dat al het uitgaanspubliek het een worst zal wezen. Kan je die niet vinden zal ik graag hebben dat je de betogen aanpast naar zaken die je wel kan onderbouwen. Volgens mij is dat de bedoeling in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Sovieto schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:13:
Vandaag een flinke correctie op de vaccinatiecijfers. Helaas ziet het er niet naar uit dat we boven de 80% geraken (alle 12+) of 70% (alle mensen)
Hoezo niet?
1e dosis is nu 80,67% voor 12+ (12.363.985 prikken op ca 15.327.000 (CBS bevolkingspiramide))
2e dosis is nu 60,5% voor 12+ (9.270.047 prikken op ca 15.327.000)

1e dosis is nu 75,89% voor alles (12.363.985 prikken op ca 17.464.000 (CBS bevolkingspiramide))
2e dosis is nu 53,08% voor alles (9.270.047 prikken op ca 17.464.000)

Mensen die maar 1 prik hebben gehaald i.v.m. dat ze al keer corona hebben gehad wordt (nog) niet meegerekend bij 2e dosis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

geenstijl schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:33:
[...]
Hoezo niet?
1e dosis is nu 80,67% voor 12+ (12.363.985 prikken op ca 15.327.000 (CBS bevolkingspiramide))
2e dosis is nu 60,5% voor 12+ (9.270.047 prikken op ca 15.327.000)

1e dosis is nu 75,89% voor alles (12.363.985 prikken op ca 17.464.000 (CBS bevolkingspiramide))
2e dosis is nu 53,08% voor alles (9.270.047 prikken op ca 17.464.000)

Mensen die maar 1 prik hebben gehaald i.v.m. dat ze al keer corona hebben gehad wordt (nog) niet meegerekend bij 2e dosis.
Het dashboard is al ge-update naar 10M volledig gevaccineerd :)
https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
@Stoney3K je mag voetbal gaan kijken hoor! ;)

https://www.omroepbrabant...op-tv-schermen-laten-zien

Schijnbaar was het een stukje lokaal beleid. In andere steden mocht het blijkbaar al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:51:
@Stoney3K je mag voetbal gaan kijken hoor! ;)

https://www.omroepbrabant...op-tv-schermen-laten-zien

Schijnbaar was het een stukje lokaal beleid. In andere steden mocht het blijkbaar al?
Ik dacht juist dat het landelijk beleid was en dat het ook zo op de site van het RIVM stond, blijkbaar is het ondertussen dus veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naja.. De landelijke regel is geen live muziek of tv-schermen. Maar op weinig plekken wordt hiertegen nog echt opgetreden. Zeker nu het eredivisie/voetbal seizoen weer begint, maakt dat voor veel pubs wel uit.

Geen entertainment
https://www.rijksoverheid...ort/horeca-en-evenementen

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2021 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:54:
Naja.. De landelijke regel is geen live muziek of tv-schermen. Maar op weinig plekken wordt hiertegen nog echt opgetreden. Zeker nu het eredivisie/voetbal seizoen weer begint, maakt dat voor veel pubs wel uit.
Vergeet ook binnenkort de GP van Zandvoort niet, daar zullen ook aardig wat mensen voor naar de kroeg gaan op zondagmiddag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:55:
[...]

Vergeet ook binnenkort de GP van Zandvoort niet, daar zullen ook aardig wat mensen voor naar de kroeg gaan op zondagmiddag ;)
Niet meer dan naar ander gp hoor :). Waarschijnlijk nog minder, een groot deel die daarvoor naar de kroeg gaat is in Zandvoort zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Om nog ff terug te komen op onderzoeken naar long covid, het core probleem is vermoeidheid. Als je bekend bent met de onderzoeken naar vermoeidheid zonder aanwijzingen, dan zul je het pas snappen.
Ik heb hier ff een tweet gecopieerd van iemand die heeft het ff duidelijk op rijtje gezet, waarom ik en vele andere zich zorgen maken.

Om nog ff op op covid onderzoeken van ZonMW terug te komen.

#reCOVer is een nieuwe studie geleid door prof. Hans Knoop van het NKCV
@amsterdamumc die mensen met #LongCovid wil gaan behandelen met CGT om
chroniciteit vermoeidheid te voorkomen…

https://moenacovid.nl

Bij ME, of eigenlijk CVS, waar zo'n 70-80% van de patiënten post-viraal
ziek blijven wordt deze behandeling al decennia lang als "voorkeursbehandeling"
standaard toegepast.

Het bewijs voor CGT CVS = belabberd maar 't wordt verkocht als fantastisch.
Op de NKCV site wordt ook vermeld dat CVS geen chron. aandoening is. Volledig herstel!
https://nkcv.nl/patienten/chronisch-vermoeidheidssyndroom/

De patiënt wordt aangeleerd dat deze na bijv. een infectie niet meer aantoonbaar ziek is
en dat deze door niet helpende gedachten over het hebben van een somatische aandoening
en door deconditionering de "vermoeidheid" in stand houdt. Door het gedrag (actiever worden) en
vooral de cognities (ik ben niet moe) aan te passen kun je eventueel weer helemaal herstellen.

https://journals.sagepub..../10.1177/2055102919838907

ME wordt echter niet gekenmerkt door vermoeidheid maar inspanningsintolerantie (PEM) en
patiënten verslechteren door het opbouwen van activiteiten maar de schadelijke gevolgen
worden dus ontkend. Ondanks dat er wel direkt en indirekt bewijs voor is:
https://docs.google.com/d...eZZhDVGnJ6ZIuNhFyKNA/edit

De ME/CFS NICE guidelines draft 2020 heeft de studies beoordeeld en kwam tot de conclusie
dat bewijs resultaten van 172 CGT studies 153 (89%) "ZEER LAGE" en 19 (11%) "LAAG" van kwaliteit waren.

Graduele oefentherapie (GET) van 64 uitkomsten beoordeelde NICE 52 (81%) als "ZEER LAGE" en
12 (19%) als "LAGE" kwaliteit. Laag was dus het hoogste en ook nog eens zwaar in de minderheid.
De studies waren dus knudde. Daarmee ook de beoordeelde studies van Knoop…

https://thesciencebit.net/2020/11/21/no-more-mr-nice-guy/

"CVS" is een heterogene groep mede door gebruik van te ruime inclusie criteria. Het is daardoor
onduidelijk of patiënten wel daadwerkelijk aan ME en PEM lijden. Echter zien we dezelfde
teleurstellende resultaten bij een homogene Q-koorts cohort:

https://www.mdpi.com/2227...xVStbPpH2F23-p129IgGwf1Tg

Gaan we het nu echter bij #LongCovid nog eens dunnetjes overdoen? Een behandeling die weinig tot
geen positieve resultaten laat zien. De resultaten die geboekt worden zijn vaak tijdelijk en binnen
wat je van een placebo-effect zou kunnen verwachten.

Patiënten zullen vanzelf weer herstellen. Daar hebben ze geen "genezende" CGT voor nodig. 'T opbouwen
van activiteiten kan ook voor #LongCovid patiënten die PEM hebben nadelige gevolgen hebben.
Worden #LongCovid patiënten ook aangeleerd dat ze eigenlijk niet meer ziek zijn?

Als ik de reCOVer website lees gaat het ook hier voornamelijk over vermoeidheid.
LC patiënten zijn toch ook niet alleen maar "vermoeid"?

Er is gelukkig wel een "lichtpuntje": "Deelnemers uit de controlegroep die na afronding van het
onderzoek nog steeds moe zijn, krijgen alsnog ‘Fit na COVID’ aangeboden."

Nou poeh. Gelukkig maar…!!Face with tears of joy

Bij ME zijn de positieve resultaten gebaseerd op subjectieve uitkomstmaten en de objectieve laten geen
tot geen significante vooruitgang zien. De geboekte vooruitgang is bij long term follow up studies weer
verdwenen. Zo ook bij de Q-koorts studie. ReCOVer gebruikt alleen subjectieve uitkomstmaten dus de kans
is groot dat dit weer een "succesvolle" proef zal worden...

De vraag is of #LongCovid patiënten uiteindelijk ook primair CGT wordt aangeboden. Als we dan tegen die tijd
de onderliggende pathofysiologie nog niet begrijpen zij net zoals ME, Q-koorts en chronische Lyme patiënten
tussen het wal en schip van de zorg zullen belanden.

M.i. is dit alles verspilling van levens, tijd & geld dat naar biomedisch onderzoek had moeten gaan.

Prof psychologie @CoyneoftheRealm geeft in een blog over een zogenaamde "stormvloed aan psychische klachten"
door covid aan dat patiënten gewoon ondersteuning nodig hebben. Een (professioneel) luisterend oor.
Daar heb je als patiënt veel meer aan dan deze valse beloftes met eventueel zowel fysiek als mentaal iatrogene
schadelijke gevolgen door een niet helpende "genezende" behandeling.

https://medium.com/beingw...ntal-illness-63ef1a3c7abb

Hoewel ik sprekend over ME het woord vermoeidheid niet gebruik. Is het wel uiterst vermoeiend om na decennia
lang vechten tegen dit CGT/GET model en het eindelijk langzaam omver zien vallen van dit establishment, bij
een andere aandoening we klaarblijkelijk niet van onze fouten hebben geleerd.
Het enige wat ik daar van word is moe. Heel erg freaking moe! En nee ook daar helptgeen CGT voor.
Wat wel zou helpen is, om in samenwerking met patiënten en de voorhanden wetenschap te bekijken of dit soort
studies überhaupt zin hebben. Of patiënten hier heil in zien en wat betere opties zouden kunnen zijn.
Dit zou heel wat discussies en vooral heel veel onnodig leed kunnen voorkomen. Waar wachten we eigenlijk op.
Waarom gebeurt dit niet standaard? Kan iemand mij dit uitleggen?

Voor wie meer over prof. Knoop zijn studie wil lezen, lees dan graag deze blog van David Tuller DrPH:
https://www.virology.ws/2...t-for-post-covid-fatigue/

En deze rake blog door verzekeringsarts dr. Jim Faas:
https://www.medischcontac...ovid-mecvs-revisited-.htm
Dit moet & kan gewoon allemaal beter. Joost mag het weten waarom 't niet gebeurt. Het draagt in ieder
geval niet bij aan betere zorg voor de patiënt. Dat is toch uiteindelijk het streven? Toch?!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben benieuwd...

Begin er inmiddels een hard hoofd in te krijgen dat we nog een paar weken richting de VS kunnen voor de laatste trip met z'n tweetjes... :(

[ Voor 68% gewijzigd door MikeyMan op 10-08-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:13:
[Embed]

[Embed]

[Embed]

Ben benieuwd...

Begin er inmiddels een hard hoofd in te krijgen dat we nog een paar weken richting de VS kunnen voor de laatste trip met z'n tweetjes... :(
En in dit geval is er dus niet echt een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor de nieuwe golf, behalve dat de reductie van de het reproductiegetal als gevolg van alléén de vaccinaties en Delta (voorlopig) niet genoeg gaat zijn.

De vraag is dus of die verwachte stijging heel kort is en daarna als gevolg van vaccinaties weer een daling wordt, of dat we nog altijd rond een R ~1 blijven schommelen als de hele vaccinatiecampagne goed en wel is afgerond. @t_captain?

In die laatste situatie ben ik heel benieuwd wat de strategie van de overheid gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-09 19:04
De invloed van vaccinatie zet nog even door omdat tweede prikken bij de delta variant een fors verschil maken. Maar daarna (zeg maar over een maand) is dat effect uitgespeeld. De immuniteit zal zelfs iets teruglopen omdat de oudere vaccinaties langzaam wat aan kracht verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:24:
De invloed van vaccinatie zet nog even door omdat tweede prikken bij de delta variant een fors verschil maken. Maar daarna (zeg maar over een maand) is dat effect uitgespeeld. De immuniteit zal zelfs iets teruglopen omdat de oudere vaccinaties langzaam wat aan kracht verliezen.
Maar dat effect zal hoofdzakelijk doorzetten in de (IC) opnames en doden. Niet zozeer in de besmettingen. De daling van de opnames lijkt wel weer te volgen. Vraag is wat het plateau in de bezetting gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
QSYS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:59:
Om nog ff terug te komen op onderzoeken naar long covid, het core probleem is vermoeidheid. Als je bekend bent met de onderzoeken naar vermoeidheid zonder aanwijzingen, dan zul je het pas snappen.
Ik heb hier ff een tweet gecopieerd van iemand die heeft het ff duidelijk op rijtje gezet, waarom ik en vele andere zich zorgen maken.
Wat een brei aan woorden op deze manier. Link dan gewoon naar het twitter draadje: https://twitter.com/AnilvanderZee/status/1339401009135841281

Door te linken naar het twitter draadje kunnen we ook gelijk de objectiviteit en deskundigheid van de bron inschatten. Die is redelijk laag om het zacht te zeggen. Ik blijf ook niet begrijpen waarom iemand het "pas snapt" als je bekend bent met de onderzoeken/onderzoekers. Nog de relevantie ervan, je wil enkel aangeven: we worden standaard genegeerd. Vervelend, maar relevant?

Dan inhoudelijk. Tja, wat moet ik er van zeggen (het is ook niet echt recent). Verwijzingen naar een blog, google drive document (waar ze al zelf zeggen de claim niet direct te kunnen koppelen aan literatuur), opiniestuk van een verzekeringsarts. Betekend niet dat het probleem niet bestaat, betekend wel dat ze zelf ook wat hebben moeten samenvoegen om er een verhaal van te maken. De "LOW" quality studies zijn wel iets te simpel samengevat. Daarnaast mist het doel. Ze willen juist de hypothese testen of de methode werkt bij long covid. De onderzoekers zullen zelf ook wel bekend zijn met het probleem bij de objectieve en subjectieve uitkomsten, of het zal tenminste bij een literatuuronderzoek naar voren zijn gekomen.

Overigens, dit is 1 van de onderzoeken. Er zijn er meer. Ten tweede, om heel flauw te doen, ze willen niet gaan behandelen met CGT. Ze willen onderzoeken of een behandeling met CGT effectief in in het geval van long covid. Dat verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Als ik dat zo hoor begin ik me steeds meer af te vragen of het dan überhaupt nog goed gaat komen en of we niet nu in dezelfde situatie zitten als september vorig jaar. Seizoenseffect zet in, besmettingen nemen weer toe, gooi de boel maar weer dicht... en dan hebben we mooi moeite gedaan om te vaccineren en kunnen we het najaar van 2021 ook gewoon af gaan schrijven.

Maar wat gaat de oplossing dan worden? Ik weet niet eens of er al een derde prik is die effectiever tegen Delta is dan de rest. Misschien is het dan toch beter om de boel (gecontroleerd) over een paar maanden te laten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-09 14:19

immetjes

HIER is BERN-E

Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:47:
Als ik dat zo hoor begin ik me steeds meer af te vragen of het dan überhaupt nog goed gaat komen en of we niet nu in dezelfde situatie zitten als september vorig jaar. Seizoenseffect zet in, besmettingen nemen weer toe, gooi de boel maar weer dicht... en dan hebben we mooi moeite gedaan om te vaccineren en kunnen we het najaar van 2021 ook gewoon af gaan schrijven.

Maar wat gaat de oplossing dan worden? Ik weet niet eens of er al een derde prik is die effectiever tegen Delta is dan de rest. Misschien is het dan toch beter om de boel (gecontroleerd) over een paar maanden te laten gaan?
De R liep vorig jaar om deze tijd al omhoog richting de 1.5 waar hij nu steeds verder omlaag zakt richting de 0.7. Er wordt dus veel minder “momentum” opgebouwd. Volgens Sanquin heeft 93% anti-stoffen in het bloed. Als er geen extreem vreemde varianten opduiken en andere virussen zicht rustig houden moet het beter gaan dan eind vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

immetjes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:51:
[...]

De R liep vorig jaar om deze tijd al omhoog richting de 1.5 waar hij nu steeds verder omlaag zakt richting de 0.7. Er wordt dus veel minder “momentum” opgebouwd. Volgens Sanquin heeft 93% anti-stoffen in het bloed. Als er geen extreem vreemde varianten opduiken en andere virussen zicht rustig houden moet het beter gaan dan eind vorig jaar.
En hoe beter is "beter"?

De hamvraag is, gaat het goed genoeg worden om ooit verder te kunnen zonder enige maatregelen. Dus geen anderhalve meters meer, en gewoon met zijn duizenden in een concertzaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

En hoe beter is "beter"?

De hamvraag is, gaat het goed genoeg worden om ooit verder te kunnen zonder enige maatregelen. Dus geen anderhalve meters meer, en gewoon met zijn duizenden in een concertzaal.
We zullen ongetwijfeld een keer gaan. Maar ik begin er een hard hoofd in te krijgen dat we vrijdag te horen krijgen dat de hekken los mogen per 1 september. Het hele drama met de laatste versoepelingen in juni zal ze toch wel iets voorzichtiger maken... daarnaast lijken we nu op een bodem qua besmettingen te zijn aangeland, en is het ongezellig druk in de ziekenhuizen. Het zal mij benieuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
BlackMonkey schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Wat een brei aan woorden op deze manier. Link dan gewoon naar het twitter draadje: https://twitter.com/AnilvanderZee/status/1339401009135841281

Door te linken naar het twitter draadje kunnen we ook gelijk de objectiviteit en deskundigheid van de bron inschatten. Die is redelijk laag om het zacht te zeggen. Ik blijf ook niet begrijpen waarom iemand het "pas snapt" als je bekend bent met de onderzoeken/onderzoekers. Nog de relevantie ervan, je wil enkel aangeven: we worden standaard genegeerd. Vervelend, maar relevant?

Dan inhoudelijk. Tja, wat moet ik er van zeggen (het is ook niet echt recent). Verwijzingen naar een blog, google drive document (waar ze al zelf zeggen de claim niet direct te kunnen koppelen aan literatuur), opiniestuk van een verzekeringsarts. Betekend niet dat het probleem niet bestaat, betekend wel dat ze zelf ook wat hebben moeten samenvoegen om er een verhaal van te maken. De "LOW" quality studies zijn wel iets te simpel samengevat. Daarnaast mist het doel. Ze willen juist de hypothese testen of de methode werkt bij long covid. De onderzoekers zullen zelf ook wel bekend zijn met het probleem bij de objectieve en subjectieve uitkomsten, of het zal tenminste bij een literatuuronderzoek naar voren zijn gekomen.

Overigens, dit is 1 van de onderzoeken. Er zijn er meer. Ten tweede, om heel flauw te doen, ze willen niet gaan behandelen met CGT. Ze willen onderzoeken of een behandeling met CGT effectief in in het geval van long covid. Dat verschillende dingen.
Als ik hier alle linkjes moet meer knallen om te bewijzen dat CGT niet goed is, waarom dan proberen, het is bewezen, vooral bij PEM is het zelfs slecht. Dit is al een gevecht wat al jaren speelt. Daarom zei ik al dat snap je alleen maar als je de onderzoeken en behandelingen bekijkt omtrent onverklaarbare vermoeidheid. En dat sommige dingen gedateerd zijn, nou ja, dit speelt echt al heel lang en ze veranderen niks. Terwijl aangetoond is dat patiënten zelfs schade hierdoor kunnen oplopen.
Als jij met een auto de eerste keer je motor probeert te maken met een hamer en het lukt niet ga je de tweede keer toch ook niet meer een hamer te werk. Dan krijg je toch ook meer schade. Het proberen is ok, maar extra schade bij patiënten vind ik niet ok. Ik geloof dat deze maand ook nieuwe richtlijnen komen voor ME/CVS patiënten komen, en daarbij worden CGT en GET vervangen. Dit is de combi vermoeidheid en PEM.

En de onderzoekers weten het al lang, dat het niet helpt bij PEM, maar toch blijven ze het doen. Zoals ik al zei, je kent het verloop van die onderzoeken niet, hoe vies spel er gespeeld is al die jaren als het om onverklaarbare vermoeidheid ging.
Men moet eens stoppen met denken dat onverklaarbare vermoeidheid psychisch zijn op te lossen als ze het niet weten.

[ Voor 6% gewijzigd door QSYS op 10-08-2021 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:53:
[...]

En hoe beter is "beter"?

Tsja, alle virus uitbraken in het verleden duurden 1 seizoen (lente - zomer - herfst- winter - lente met een klein staartje in de herfst). We hebben alleen nu voor het eerst op mondiale schaal lockdowns en vaccins toegepast. Dus misschien bieden resultaten uit het verleden geen garantie meer voor de toekomst.

Ventilatie in binnenruimtes is een goed idee, alleen of dit op de schaal van een zaal met 1000 zingende mensen zo is te realiseren dat CO2 niveau onder de 900 blijft lijkt me erg lastig.

Ik hoop dat SARS-COV-2 muteert tot een verkoudheid of een normale griep zoals H1N1 en we het niet meer als een probleem terug zien in ziekenhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Zomervakantie valt dit jaar laat. Scholen beginnen in regio zuid pas in september.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:26
Inmiddels in Duitsland:
Duitsland voert druk op ongevaccineerden op
Vanaf 11 oktober zijn coronasneltests in Duitsland waarschijnlijk niet meer gratis. De Duitse autoriteiten hopen daarmee de druk op ongevaccineerden op te voeren om zich toch te laten prikken. Inwoners voor wie geen vaccinatie-advies geldt, zoals zwangere vrouwen en kinderen onder de 18 jaar, kunnen volgens Duitse media ook na 11 oktober wel een gratis antigeen sneltest krijgen. De regering in Berlijn is dat naar verluidt samen met de zestien deelstaten overeen gekomen.

Wie zich niet wil laten vaccineren, zal zich vaker moeten testen. De Duitse regering wil namelijk de zogenoemde 3G-regel (gevaccineerd, genezen of negatief getest) algemeen gaan laten gelden. Wie bijvoorbeeld een kerkdienst wil bijwonen of naar de horeca wil gaan, moet volgens die regel gevaccineerd, genezen of negatief getest zijn. De regering en deelstaten zouden niet bereid zijn een strenger voorstel van het ministerie van Volksgezondheid in te voeren. Dat voorstel houdt in dat men voor toegang enkel gevaccineerd of hersteld moet zijn.

Vanavond wordt hierover een persconferentie verwacht. Wie klachten heeft, kan bij de Duitse GGD overigens wel gewone gratis pcr-test laten doen.
Bron: https://nos.nl/liveblog/2...uk-op-ongevaccineerden-op

Hoe waarschijnlijk is het dat we dit soort maatregelen ook in Nederland krijgen en een soort "uitrook" methode gaan gebruiken om alle niet gevaccineerden op te jagen?
Ik denk dat dit een zeer reëel scenario is, Rutte loopt vaak achter Merkel aan en we zien het ook al in Frankrijk gebeuren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Een financiele prikkel werkt meestal erg goed bij de bevolking. Geef ze belastingvoordeel op elektrische autos en ze gaan er massaal voor, en zo zijn er natuurlijk tal van voorbeelden te bedenken om de bevolking wat te sturen met een kleine kneep in de knip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:28

Laguna

Connaisseur

De strategie van het VK lijkt beter te werken als je van de maatregelen af wil. Een hogere vaccinatiegraad is ook geen garantie om besmettingen gevolgd door maatregelen te voorkomen (zie Israël). Het wordt dus een keuze tussen of besmettingen accepteren (tot op zekere hoogte, want je wilt geen zorginfarct) en geen maatregelen of periodiek maatregelen blijven invoeren om besmettingen te voorkomen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is net betaald parkeren, kwestie van tijd voordat het ook in jouw wijk van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:04:
Inmiddels in Duitsland:

[...]

Bron: https://nos.nl/liveblog/2...uk-op-ongevaccineerden-op

Hoe waarschijnlijk is het dat we dit soort maatregelen ook in Nederland krijgen en een soort "uitrook" methode gaan gebruiken om alle niet gevaccineerden op te jagen?
Ik denk dat dit een zeer reëel scenario is, Rutte loopt vaak achter Merkel aan en we zien het ook al in Frankrijk gebeuren natuurlijk.
Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Slovenië, Ierland, Griekenland, Spanje en Denemarken kennen allemaal volgens mij al een ‘vinkjes’-plicht (of doen dat op korte termijn) voor horeca etc. Nu nog met testen, maar ik denk dat ‘t voor de hand zou kunnen liggen dat het testen voor een vinkje steeds minder mogelijk wordt, hetzij door betaalde tests, hetzij doordat die mogelijk helemaal geschrapt wordt.

Even los van of een goed idee is, in een groot deel van Europa is men hier nu al een stap verder mee gegaan dan Nederland tot nu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Laguna schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:08:
De strategie van het VK lijkt beter te werken als je van de maatregelen af wil. Een hogere vaccinatiegraad is ook geen garantie om besmettingen gevolgd door maatregelen te voorkomen (zie Israël). Het wordt dus een keuze tussen of besmettingen accepteren (tot op zekere hoogte, want je wilt geen zorginfarct) en geen maatregelen of periodiek maatregelen blijven invoeren om besmettingen te voorkomen.
Die vaccinatiegraad van Israel is nou ook niet weer zo hoog, ze zijn enthousiast begonnen maar inmiddels stokt het omdat er aardig wat religieuzen zijn die de prik laten voor wat het is.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qrdcyC0.png
ZieMaar! schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:13:
[...]
Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Slovenië en Denemarken kennen allemaal volgens mij al een ‘vinkjes’-plicht (of doen dat op korte termijn) voor horeca etc. Nu nog met testen, maar ik denk dat ‘t voor de hand zou kunnen liggen dat het testen voor een vinkje steeds minder mogelijk wordt, hetzij door betaalde tests, hetzij doordat die mogelijk helemaal geschrapt wordt.

Even los van of een goed idee is, in een groot deel van Europa is men hier nu al een stap verder mee gegaan dan Nederland tot nu…
Tsja, als je in de VS ziet wat er gebeurt is het eigenlijk ook wel naïef om te denken dat het in Nederland niet zou kunnen. We gaan het wel zien, het zijn vreemde tijden :'(

[ Voor 35% gewijzigd door Vlassie1980 op 10-08-2021 22:17 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Verder omlaag zakt richting 0.7?

We zitten al tegen de 1 aan, in opgaande trend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik zie ook een stijgende trend, komend vanaf een dieptepunt op 0.7 (na de korte feest-besmettingsholf) en nu op dik 0.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Verder omlaag zakt richting 0.7?

We zitten al tegen de 1 aan, in opgaande trend...

[Embed]
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/weekcijfers

Het rivm zit (nu nog) wel lager, maar da’s ook een weekje ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:13:
[...]
Duitsland, Frankrijk, Italië, Zweden, Oostenrijk, Slovenië, Ierland, Griekenland, Spanje en Denemarken kennen allemaal volgens mij al een ‘vinkjes’-plicht (of doen dat op korte termijn) voor horeca etc. Nu nog met testen, maar ik denk dat ‘t voor de hand zou kunnen liggen dat het testen voor een vinkje steeds minder mogelijk wordt, hetzij door betaalde tests, hetzij doordat die mogelijk helemaal geschrapt wordt.
Maar is in die landen de afstandsregel ook van toepassing in de horeca? Want hier zijn de 'vinkjes' nu nog voor plekken waar je ermee gevrijwaard kan worden van de 1,5 meter, als dat straks gaat veranderen ben ik ook benieuwd wat het effect daarvan gaat zijn.

Want eigenlijk beperk je dan de bewegingsvrijheid van mensen totdat ze zich laten vaccineren en dan krijgen ze hun 'oude' bewegingsvrijheid weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

ZieMaar! schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:21:
[...]

Inderdaad en lager dan vorig jaar om deze tijd ondanks een besmettelijkere delta-variant. Kijken waar het heen gaat de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja precies. Deze Nienhuis en enkele anderen zitten er vaak ernstig dicht op.

Hopen dat het najaar enorm goed weer wordt!

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 10-08-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

Die vaccinatiegraad van Israel is nou ook niet weer zo hoog, ze zijn enthousiast begonnen maar inmiddels stokt het omdat er aardig wat religieuzen zijn die de prik laten voor wat het is.

[Afbeelding]
Tja je kan ook naar Malta kijken met een vaccinatiegraad van bijna 80% ook daar werden vorige maand nog maatregelen ingevoerd vanwege een stijging.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:17

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:10:
[...]

Waar wil je dan nog over discussiëren? Of moet dit een objectieve opsomming worden van nieuwsberichten?

Discussie (en eventueel debat) over het beleid lijkt me juist de kern van dit topic, zo lang er maar wel constructief mee wordt omgegaan en er opgelet wordt dat het niet op-de-man werk wordt of welles-nietes.
Let op: In dit topic zijn meerdere discussies gaande, de onderstaande opmerking gaan dus over de eerder genoemde discussies en niet elke discussie.

Tot dus ver zijn vooral dezelfde argumenten voorbij gekomen. De argumenten die ook in de vorige delen regelmatig voorbij kwamen (zie deel 4). Soms iets opgepoetst, maar inhoudelijk al lang behandeld.

Het is dus al een welles-nietes geworden.

Belangerijk is om te vermelden dat die discussies zeer geleidelijk een welles-nietes zijn geworden. Immers die discussie is al sinds vorige jaar gaande en het is dan ook niet vreemd dat beide kampen alle argumenten behandeld hebben. Ik kan deelnemers van die discussie/debat dan ook niet kwalelijk nemen dat ze er niet bewust van zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door DevWouter op 10-08-2021 22:34 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:03:
[...]Zomervakantie valt dit jaar laat. Scholen beginnen in regio zuid pas in september.
Daarentegen: Voor nieuwe studenten staan de introductieweken voor de deur, de eerste uni begint daarmee op 12 augustus (dacht ik).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:59
Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:14:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Tsja, als je in de VS ziet wat er gebeurt is het eigenlijk ook wel naïef om te denken dat het in Nederland niet zou kunnen. We gaan het wel zien, het zijn vreemde tijden :'(
Een heel groot gedeelte van de Israëlische bevolking is onder de 18. Dat verklaart ook de relatief lage vaccinatiegraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
[...]
Het is na 1,5 jaar hoogst opmerkelijk dat het RIVM geen nowcasting lijkt te gebruikten, maar met weken oude gegevens naar buiten blijft komen.

Werkelijk iedereen die online enigszins met de data stoeit kan uitrekenen.dat we nu weer aardig richting de 1 kruipen en dat we daar volgende week naar ik vermoed weer boven komen, maar het instituut dat daar alle middelen voor heeft zou geen educated guess kunnen maken?

Bij de technische briefing van 7 juli (p. 7) werd twijfel geuit of de R voor Delta mogelijk op dat moment boven de 1 zat. Let wel, dat was (bleek achteraf) 4 dagen na de allerhoogste R waarde dit jaar (R=3):
(…) De vraag is of die Delta variant momenteel al boven de 1 zit of nog net daaronder (…)
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-993131

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
immetjes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:22:
Inderdaad en lager dan vorig jaar om deze tijd ondanks een besmettelijkere delta-variant.
Qua besmettingen en opnames zitten we veel hoger dan vorig jaar, dus we beginnen al slecht aan het najaar. Delta groeit ook veel sneller in een korte tijd. Wat dat betreft maak ik me wel zorgen voor september/oktober, even niet opletten en je hebt een enorme piek. Gelukkig gaat het vaccineren nog even door maar of het goed genoeg gaat zijn?

Onze oosterburen voeren niet voor niks de vaccinatiedruk op nu, die zien de bui ook al hangen. Hopelijk komen we niet op een achterstand als onze buurlanden dit zo gaan aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

user109731 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:55:
[...]

Qua besmettingen en opnames zitten we veel hoger dan vorig jaar, dus we beginnen al slecht aan het najaar. Delta groeit ook veel sneller in een korte tijd. Wat dat betreft maak ik me wel zorgen voor september/oktober, even niet opletten en je hebt een enorme piek. Gelukkig gaat het vaccineren nog even door maar of het goed genoeg gaat zijn?

Onze oosterburen voeren niet voor niks de vaccinatiedruk op nu, die zien de bui ook al hangen. Hopelijk komen we niet op een achterstand als onze buurlanden dit zo gaan aanpakken.
Veel besmettingen nu lijkt me beter dan in de maanden met de R. Dat hebben we dan alvast gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

immetjes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:00:
[...]

Veel besmettingen nu lijkt me beter dan in de maanden met de R. Dat hebben we dan alvast gehad.
Dat was juist ook de redenering van Johnson om alles los te gooien vóór september, en daar ben ik het dus mee eens. Van mij had het festivalseizoen juist om die reden door moeten gaan.

Even nu wat meer pijn hebben en dan een half jaar later een hoop minder pijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
QSYS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Als ik hier alle linkjes moet meer knallen om te bewijzen dat CGT niet goed is, waarom dan proberen, het is bewezen, vooral bij PEM is het zelfs slecht. Dit is al een gevecht wat al jaren speelt. Daarom zei ik al dat snap je alleen maar als je de onderzoeken en behandelingen bekijkt omtrent onverklaarbare vermoeidheid.
Ik moet het doen met wat jij aanlevert, jij claimt namelijk wat. Als ik kijk naar het "bewijs" dat het schadelijk is kom ik op dat google drive document uit. Daar hebben ze vooral hele specifieke quotes gebruikt. Als bundeling daarvan is de conclusie dat het schadelijk is. Ja leuk, maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik kan nog niet eens de auteur van dat document vinden. Het kan best zo zijn, maar als ik kijk hoe het tot stand is gekomen is het vooral een echo-chamber. Zonde, want blijkbaar is het wel echt een probleem.
En dat sommige dingen gedateerd zijn, nou ja, dit speelt echt al heel lang en ze veranderen niks. Terwijl aangetoond is dat patiënten zelfs schade hierdoor kunnen oplopen.
Hij valt een onderzoek af op basis van vrij summiere informatie in de start fase van het onderzoek (met een bias). Zijn er bijvoorbeeld alle voorlopige resultaten gepubliceerd?
Als jij met een auto de eerste keer je motor probeert te maken met een hamer en het lukt niet ga je de tweede keer toch ook niet meer een hamer te werk. Dan krijg je toch ook meer schade. Het proberen is ok, maar extra schade bij patiënten vind ik niet ok. Ik geloof dat deze maand ook nieuwe richtlijnen komen voor ME/CVS patiënten komen, en daarbij worden CGT en GET vervangen. Dit is de combi vermoeidheid en PEM.
Ik heb dusdanig vertrouwen in de medische wereld dat ik mij deze vergelijking totaal niet kan voorstel. Het druist ook in tegen alle ethische principes die de wetenschappelijke en medisch wereld hanteren. Het twitterdraadje gaat er al op voorhand vanuit dat ze bewust onethisch gaan handelen. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het bewijs dat het schadelijke is niet zo zwart/wit is een er een flinke nuancering bij nodig is. Iets wat je bij die NICE evaluatie al ziet bij de classificatie. Daar wordt alleen niet inhoudelijk op ingegaan. Daarbij kan ik zijn percentages al niet reproduceren en is het vreemd dat je concludeert dat alle onderzoeken "knudde" zijn maar de schadelijkheid wel is aangetoond. Hoe dan? Helemaal als je aandringt op het verschil in objectieve en subjectieve uitkomsten.
En de onderzoekers weten het al lang, dat het niet helpt bij PEM, maar toch blijven ze het doen. Zoals ik al zei, je kent het verloop van die onderzoeken niet, hoe vies spel er gespeeld is al die jaren als het om onverklaarbare vermoeidheid ging.
Men moet eens stoppen met denken dat onverklaarbare vermoeidheid psychisch zijn op te lossen als ze het niet weten.
Geef dan ook een beetje duiding aan je berichten i.p.v. het linkdroppen. Je hebt er nu al meerdere posts aan geweid en ik ben nog steeds niet veel verder dan, alle wetenschap en medici hebben het op ons voorzien. Je laatste zin is daarin ook wel weer tekenent. Ze onderzoeken het, omdat ze het niet weten. Zo werkt wetenschap. Of op basis waarvan gaan ze anders die richtlijnen zogezegd aanpassen?

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het niet als persoonlijk doel heb om al je posts af te vallen. Maar je zit zelf met een probleem en alles wat ook maar enigszins constructief is negeer je. Eerder heb ik je zelfs op een studie gewezen waar je aan kan meedoen, maar ook daar kwam geen reactie op. Dan vraag ik mij zeer sterk af wat je doel is naast "de zorgen van jou en vele anderen" te uiten. Blijf ook het gevoel hebben dat die "vele anderen" op facebook zitten i.p.v. dat er een wetenschappelijke onderbouwing aan vast zit. Gezien je dat de vorige keer niet tegensprak heb je die twijfel ook niet weggenomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
DevWouter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:32:
Ik kan deelnemers van die discussie/debat dan ook niet kwalelijk nemen dat ze er niet bewust van zijn.
Wel als de deelnemers van de discussie bewust dingen blijven herhalen die feitelijk onjuist zijn. Zoals krachttermen die de boel overdrijven om een bepaald standpunt over te kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:03:
[...]

Dat was juist ook de redenering van Johnson om alles los te gooien vóór september, en daar ben ik het dus mee eens. Van mij had het festivalseizoen juist om die reden door moeten gaan.

Als we zeker wisten dat het of/of ipv en/en, had ik het er nog mee eens geweest ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DevWouter schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:32:
[...]

Let op: In dit topic zijn meerdere discussies gaande, de onderstaande opmerking gaan dus over de eerder genoemde discussies en niet elke discussie.

Tot dus ver zijn vooral dezelfde argumenten voorbij gekomen. De argumenten die ook in de vorige delen regelmatig voorbij kwamen (zie deel 4). Soms iets opgepoetst, maar inhoudelijk al lang behandeld.
In dat geval moet je dat ook inhoudelijk aankaarten, het is niet de taak van de moderators om te zorgen dat een discussie niet in kringetjes gaat, alleen om te zorgen dat we nog altijd met zijn allen geciviliseerd in gesprek blijven. Zo lang het dus een discussie blijft en geen ruzie, is dat geen probleem, we schieten er dan alleen weinig mee op.

Kritiek of krachttermen gaan wegmodereren is denk ik geen goed idee, want dan veroorzaak je zelfcensuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:25:
[...]
Kritiek of krachttermen gaan wegmodereren is denk ik geen goed idee, want dan veroorzaak je zelfcensuur.
Dat heeft niks met zelfcensuur te maken. Als je een krachtterm gebruikt moet je hem kunnen onderbouwen. Nemen wij mijn laatste posts richting jou, dan kan je dat niet. Dan is het gewoon de moderatie van een onjuistheid. Je kan niet van de een bronnen vragen en de andere de grootste overdrijvingen laten maken. Waar leg je in dat geval de grens?

Snap je reactie vanuit jou oogpunt trouwens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
BlackMonkey schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:09:
[...]

Ik moet het doen met wat jij aanlevert, jij claimt namelijk wat. Als ik kijk naar het "bewijs" dat het schadelijk is kom ik op dat google drive document uit. Daar hebben ze vooral hele specifieke quotes gebruikt. Als bundeling daarvan is de conclusie dat het schadelijk is. Ja leuk, maar zo werkt het natuurlijk niet. Ik kan nog niet eens de auteur van dat document vinden. Het kan best zo zijn, maar als ik kijk hoe het tot stand is gekomen is het vooral een echo-chamber. Zonde, want blijkbaar is het wel echt een probleem.

[...]

Hij valt een onderzoek af op basis van vrij summiere informatie in de start fase van het onderzoek (met een bias). Zijn er bijvoorbeeld alle voorlopige resultaten gepubliceerd?

[...]

Ik heb dusdanig vertrouwen in de medische wereld dat ik mij deze vergelijking totaal niet kan voorstel. Het druist ook in tegen alle ethische principes die de wetenschappelijke en medisch wereld hanteren. Het twitterdraadje gaat er al op voorhand vanuit dat ze bewust onethisch gaan handelen. Wat ik mij wel kan voorstellen is dat het bewijs dat het schadelijke is niet zo zwart/wit is een er een flinke nuancering bij nodig is. Iets wat je bij die NICE evaluatie al ziet bij de classificatie. Daar wordt alleen niet inhoudelijk op ingegaan. Daarbij kan ik zijn percentages al niet reproduceren en is het vreemd dat je concludeert dat alle onderzoeken "knudde" zijn maar de schadelijkheid wel is aangetoond. Hoe dan? Helemaal als je aandringt op het verschil in objectieve en subjectieve uitkomsten.

[...]

Geef dan ook een beetje duiding aan je berichten i.p.v. het linkdroppen. Je hebt er nu al meerdere posts aan geweid en ik ben nog steeds niet veel verder dan, alle wetenschap en medici hebben het op ons voorzien. Je laatste zin is daarin ook wel weer tekenent. Ze onderzoeken het, omdat ze het niet weten. Zo werkt wetenschap. Of op basis waarvan gaan ze anders die richtlijnen zogezegd aanpassen?

Ik heb al eerder aangegeven dat ik het niet als persoonlijk doel heb om al je posts af te vallen. Maar je zit zelf met een probleem en alles wat ook maar enigszins constructief is negeer je. Eerder heb ik je zelfs op een studie gewezen waar je aan kan meedoen, maar ook daar kwam geen reactie op. Dan vraag ik mij zeer sterk af wat je doel is naast "de zorgen van jou en vele anderen" te uiten. Blijf ook het gevoel hebben dat die "vele anderen" op facebook zitten i.p.v. dat er een wetenschappelijke onderbouwing aan vast zit. Gezien je dat de vorige keer niet tegensprak heb je die twijfel ook niet weggenomen.
Volgens mij kun je op de blog van David Tuller genoeg onderbouwing vinden. Hierbij wil ik ook graag liever voorkomen dan genezen, maar dat is het al te laat voor.
Ook vind ik het zonde als die kostbare tijd en mega veel energie in verhouding gebruikt niet worden aan iets wat totaal geen nut heeft, vooral als men ook PEM heeft. Ik geloof zelfs dat de Times BMJ gaat factchecken over dat CGT (CBT). Dat staat ook op de blog van David Tuller.
Maar er is genoeg bewijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackMonkey
QSYS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:38:
Ook vind ik het zonde als die kostbare tijd en mega veel energie in verhouding gebruikt niet worden aan iets wat totaal geen nut heeft, vooral als men ook PEM heeft.
"als men", wat nog niet vaststaat. Daarbij heb je blijkbaar de resultaten van de studie al. Waarbij je zelf de onderzoekers meermaals beticht van vooringenomenheid, zelfs nadat je er op bent aangesproken dat wetenschap niet zo werkt. Dat je de rest van mijn goed bedoelde, vrij uitgebreide posts, negeert zegt mij genoeg. Zag daar laatst een mooie term over: "conclusion shopping".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
BlackMonkey schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:45:
[...]

"als men", wat nog niet vaststaat. Daarbij heb je blijkbaar de resultaten van de studie al. Waarbij je zelf de onderzoekers meermaals beticht van vooringenomenheid, zelfs nadat je er op bent aangesproken dat wetenschap niet zo werkt. Dat je de rest van mijn goed bedoelde, vrij uitgebreide posts, negeert zegt mij genoeg. Zag daar laatst een mooie term over: "conclusion shopping".
Wat nog niet vast staat omdat er geen bewijs is, betekend niet dat we bewijs is dat het niet zo kan zijn. Rekening houden met de kennis die er is, is zeer belangrijk, Al die cijfertjes die het RIVM van te voren aan gaf waren toch ook geen feiten, maar men hield er wel rekening mee. Ze baseerde toch ook alles op de vergaarde kennis.
Of werkt de wetenschap zo niet?
En misschien zijn het wel dezelfde ziektes, maar weten ze het nog niet omdat ze van beide ziektes nog niks weten. Misschien is er daarom nog geen bewijs, zo kan het ook nog zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
BlackMonkey schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 20:06:
En weer donder je iedereen op dezelfde hoop, exact het punt dat ik wou maken en je nu meermaals succesvol hebt laten zien. Dat het je niet echt uitmaakt wat ik schrijf (dat in de context van mijn bericht de opzet van TvT totaal niet relevant is) toont je openheid ook wel aan.
En meedoen eraan is een teken dat het breed gedragen wordt? Dat de fieldlabs beperkt in aantallen waren hadden ze veel aanmeldingen, maar toen het aantal omhoog ging richting het einde viel de animo ineens weg. Voor een hoop dingen hadden mensen geen zin om door de hoepels te springen, daarom zijn delen van de cultuur sector bijvoorbeeld vrijgesteld.
Kan je die niet vinden zal ik graag hebben dat je de betogen aanpast naar zaken die je wel kan onderbouwen
Het staat je vrij een TR aan te maken.
MikeyMan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:13:
Biden handhaaft de reisbeperkingen voor Schengen landen voorlopig.

Als je toch graag wil zijn er wel omwegen, vlieg naar Aruba en blijf daar twee weken. Dan ben je lang genoeg buiten de Schengen zone geweest. Vanaf Aruba vliegen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen een vaste dienstregeling naar de VS. De route naar Aruba blijft open omdat het een populaire bestemming is voor Amerikanen. Na die twee weken stap je op een vliegtuig naar de VS, geen haan die er meer naar kraait. Het kost je wel twee extra weken, maar deze route werkt wel.
Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:22:
In die laatste situatie ben ik heel benieuwd wat de strategie van de overheid gaat zijn.
Stagnatie in daling van infecties maakt afschaffen coronamaatregelen lastig

Ik heb zomaar een gevoel als ik dit lees dat vrijdag weinig leuk nieuws komt. Rutte zal ons vertellen wat vanaf september in het verschiet ligt, maar als dit het plateau blijft zal er weinig veranderen. Het artikel houdt ook rekening met een scenario van aanscherpingen omdat de scholen in september weer open gaan plus dat in de herfst en wintermaanden corona weer een voordeeltje zal krijgen.
Vlassie1980 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:04:
De TvT testen blijven voorlopig gratis, dat staat in de wet die deze testbewijzen hun waarde geeft. Diezelfde wet zet een test- en herstelbewijs op gelijke voet met een vaccinatiebewijs. Enige verschil is dat het vaccinatiebewijs eeuwig geldig is en de andere twee niet. De Jonge kan daar niet zomaar vanaf, niet zonder wetswijziging welke hij weer door de Tweede Kamer moet loodsen. In Nederland zal het moeilijk zijn om de handen op elkaar te krijgen, veel partijen zijn afgehaakt qua steun voor de coalitie. De testsamenleving is er enkel gekomen dankzij stemdiscipline van de coalitie en de hulp van GroenLinks. Of het voorstel van De Jonge moet er doorheen komen waarmee de invloed van de Tweede Kamer op coronawetgeving verminderd wordt. Dan heeft hij veel meer ruimte ineens.

Ergens is het wel vreemd dat een herstelbewijs maar goed is voor zes maanden en een vaccinatiebewijs voor jaren. Het effect is hetzelfde uiteindelijk, je hebt weerstand tegen corona. Enkel de manier waarop verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:34:
[...]

Ik heb zomaar een gevoel als ik dit lees dat vrijdag weinig leuk nieuws komt. Rutte zal ons vertellen wat vanaf september in het verschiet ligt, maar als dit het plateau blijft zal er weinig veranderen. Het artikel houdt ook rekening met een scenario van aanscherpingen omdat de scholen in september weer open gaan plus dat in de herfst en wintermaanden corona weer een voordeeltje zal krijgen.
Ik ben dan ook niet eens zo zeer bang voor september, maar voor de rest van de winter en voor 2022. Als de daling nu stagneert en we over een paar weken goed en wel "klaar" zijn met prikken, dan gaat dit zijn wat het is -- voor nu, voor over een maand, voor over jaren. Die besmettingen gaan niet ineens magisch verder omlaag, en als je pech hebt blijf je op een R > 1 zitten waardoor je een stijging krijgt, die je dan niet kan stoppen.

De enige manier waarop je daar iets tegen zou kunnen doen, is permanente maatregelen, maar dan zullen we echt iets anders moeten verzinnen dan een anderhalve-metersamenleving en alle kroegbazen, concertorganisaties en uitbaters van feestzalen maar even door het afvoerputje spoelen en vertellen dat ze maar gewoon een andere baan moeten gaan zoeken. En dan voor altijd blijven wachten tot er een nieuw vaccin uit de lucht komt vallen wat misschien wel werkt - dan kom je dus in een situatie terecht waarin er weinig uitzicht is.

Ik denk dat we dan toch meer toe moeten naar een situatie waarin we gaan accepteren dat we dit niet gaan winnen, en we een strategie moeten bedenken om met de schade die gaat komen te dealen -- en juist doordat er genoeg is gevaccineerd zal die schade waarschijnlijk niet maatschappij-ontwrichtend worden. Wel vervelend, maar niet 'de zorg stort in' vervelend.

De strategie is altijd geweest "Mitigeren, vaccineren, en dan doorgaan" maar als dat ineens op zijn kop komt te staan, ben ik echt heel benieuwd hoe dat in de politiek wordt ontvangen, dat kan zelfs nog een aardige landmijn gaan worden onder de kabinetsformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De TvT testen blijven voorlopig gratis, dat staat in de wet die deze testbewijzen hun waarde geeft. Diezelfde wet zet een test- en herstelbewijs op gelijke voet met een vaccinatiebewijs. Enige verschil is dat het vaccinatiebewijs eeuwig geldig is en de andere twee niet. De Jonge kan daar niet zomaar vanaf, niet zonder wetswijziging welke hij weer door de Tweede Kamer moet loodsen. In Nederland zal het moeilijk zijn om de handen op elkaar te krijgen, veel partijen zijn afgehaakt qua steun voor de coalitie. De testsamenleving is er enkel gekomen dankzij stemdiscipline van de coalitie en de hulp van GroenLinks. Of het voorstel van De Jonge moet er doorheen komen waarmee de invloed van de Tweede Kamer op coronawetgeving verminderd wordt. Dan heeft hij veel meer ruimte ineens.
Dat het vaccinatiebewijs in Nederland eeuwig geldig is, is best wel vreemd. Weet je zeker dat dit klopt? Want als je met dat zelfde vaccinatiebewijs naar bijvoorbeeld Oostenrijk wil reizen dan is het maar negen maanden geldig.
Bent u volledig gevaccineerd, dan kunt u vanaf de dag van uw 2e vaccinatie meteen inreizen. Uw vaccinatiebewijs is dan 9 maanden geldig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:03:
[...]

Deze Belgische infectioloog pleit voor dezelfde strategie, omdat er in de herfst een nieuwe piek verwacht wordt:

https://www.hln.be/binnen...herfst-weer-vol~aea1fef2/

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

XWB schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:08:
[...]

Dat het vaccinatiebewijs in Nederland eeuwig geldig is, is best wel vreemd. Weet je zeker dat dit klopt? Want als je met dat zelfde vaccinatiebewijs naar bijvoorbeeld Oostenrijk wil reizen dan is het maar negen maanden geldig.

[...]
Inderdaad, dat is toch absurd. Ik denk dat onderliggende belangen van de Nederlandse overheid gebaseerd zijn op commerciële motieven. 'Oh, heel de wereld ziet Nederland nu als donker rood, dan maken wij alle landen toch groen/geel'. Op de EU kaart staat Spanje bijvoorbeeld gemarkeerd als 'donker' rood. Nee! niet voor Nederland hoor. Op de Nederlandse kaart is Spanje geel gemarkeerd.

Ondertussen ook met de vaccinaties. Pfizer zegt 3 weken tussen de 1e en 2e shot voor een bescherming van 95% tegen ernstige ziekenhuis opnames. Nederland denkt gewoon het zal wel. We bedenken het zelf wel. Ondertussen wordt zo'n vaccin door de Overheid gepresenteerd als een bescherming tegen covid. Nee! het beschermt je tegen een ernstige ziekenhuis opname. En vergeten we er even bij te vermelden dat de fabrikanten zeggen 4 weken voor Janssen etc. voordat het pas daar tegen beschermt. Nee hoor we doen gewoon 'Dansen met Janssen'. Neem nu een prik en heb een dag later een groen vinkje.

Wanneer je dit nu leest als 'leek' dan snap je toch wel dat het te gek voor woorden is :F. Mensen geloven nu echt heilig dat zo'n vaccinaties je beschermt tegen covid en snappen niet hoe het werkt met virussen/mutaties etc.

Het is leuk dat de IC niet vol ligt met patiënten. Maar denk ook even aan chronische covid klachten. Als iedereen elkaar maar blijft besmetten dan vroeg of laat is de kans dat veel mensen dus chronische klachten krijgt. Daar wordt je ook niet blij van.

[ Voor 7% gewijzigd door aex351 op 11-08-2021 01:23 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:12
Op zich lijkt het me niet vreemd dat je vaccinatiebewijs ansich eeuwig geldig is, tenzij men een manier weet op mij te "ontvaccineren" met geheel terugwerkende kracht.

Uiteindelijk kan het gene wat je met een bepaalde vaccinatie en dus ook met het bewijs daar van wel en niet mag wel aangepast worden. Ze hebben het niet voor niets zo gemaakt dat die QR code de onderliggende data bevat over de vaccinatie zelf en niet simpel een "ja of nee".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:35

aex351

I am the one

gekkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:47:
[...]

Op zich lijkt het me niet vreemd dat je vaccinatiebewijs ansich eeuwig geldig is, tenzij men een manier weet op mij te "ontvaccineren" met geheel terugwerkende kracht.

Uiteindelijk kan het gene wat je met een bepaalde vaccinatie en dus ook met het bewijs daar van wel en niet mag wel aangepast worden. Ze hebben het niet voor niets zo gemaakt dat die QR code de onderliggende data bevat over de vaccinatie zelf en niet simpel een "ja of nee".
Natuurlijk is dat wel vreemd. De vaccinatie gericht tegen een bepaalde variant. Hoe meer de nieuwe varianten ervan afwijken hoe minder beschermend de oorspronkelijke vaccinatie is. Waarbij nu ook nog de vraag is hoe snel je lichaam antistoffen kan aanmaken tegen een bepaalde variant versus het virus zelf. Momenteel is de situatie dat doordat je 2 prikken hebt je lichaam voldoende antistoffen heeft. Waardoor je met bijvoorbeeld Pfizer voor 95% beschermd bent tegen een 'ernstige' ziekenhuis opname. Maar deze antistoffen blijven niet eindeloos in je lichaam. Dat is normaal - zo werkt het immuunsysteem nou eenmaal.

Kortom, het virus is in veel gevallen sneller dan je lichaamseigen immuunsysteem indien het nog geen antistoffen bevat. En als het virus dusdanig afwijkt dan ben je helemaal de pineut. Vandaar ook de 3e 'booster' shot.

Het probleem in deze is dat mensen dit relatief simpele concept niet begrijpen. Die denken, ik neem 2 vaccinaties en ik ben beschermt. Alsof het een 'force field' is. En zodoende krijg je dus 'Dansen met Janssen'.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 19:12
aex351 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 02:08:
[...]
Natuurlijk is dat wel vreemd.

Heel relaas.
En dus is het toch niet vreemd dat het vaccinatiebewijs voor de eeuwigheid bewijst wanneer je bent gevaccineerd en met wat ?
En dat vervolgens eventueel in de nabije toekomst die vaccinatie als onvoldoende zou kunnen worden beschouwd en dat men daar dus bij de inrichting van het systeem dus al rekening mee had gehouden ?

Het bewijs is op zich eeuwig geldig, wat je er mee kunt na interpretatie van die gegevens behoeft dat niet te zijn (en was dat al niet bijvb met reizen naar het buitenland waar verschillende buitenlanden er formeel andere interpretaties en gevolgen aan verbonden.

In @CMD-Snake taal zou je kunnen spreken van een systeem met flexibele doelpaal technologie™ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:50
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 00:48:
[...]
Ik ben dan ook niet eens zo zeer bang voor september, maar voor de rest van de winter en voor 2022. Als de daling nu stagneert en we over een paar weken goed en wel "klaar" zijn met prikken, dan gaat dit zijn wat het is -- voor nu, voor over een maand, voor over jaren. Die besmettingen gaan niet ineens magisch verder omlaag, en als je pech hebt blijf je op een R > 1 zitten waardoor je een stijging krijgt, die je dan niet kan stoppen.
In theorie, als de R > 1 blijft. Alleen zo werkt ziekteverspreiding in de praktijk niet. Er is altijd een standaard curve, waarbij de R altijd onder de 1 komt. Er is onder een populatie immers altijd een einde aan het aantal mensen wat besmet kan raken. Elke ziektegolf heeft een piek. Of er sterven dusdanig mensen, of mensen worden resistent.

De piek was zonder ingrijpen veel te hoog voor de zorgcapaciteit en dat zou veel doden opleveren. Het idee is juist dat de populatie door het vaccineren een dusdanig lage piek heeft, dat de zorg dat gewoon aankan.

Zoals jij het verwoord, doe je alsof je bij een R > 1 altijd moet ingrijpen, omdat het anders uit de hand loopt. Als voorbeeld: een ouderwetse griepgolf heeft ook altijd tijdelijk een R > 1 en een aantal doden als gevolg. Maar na een paar dagen/weken gaat de R zonder ingrijpen vanzelf dalen tot onder de 1.
De enige manier waarop je daar iets tegen zou kunnen doen, is permanente maatregelen, maar dan zullen we echt iets anders moeten verzinnen dan een anderhalve-metersamenleving en alle kroegbazen, concertorganisaties en uitbaters van feestzalen maar even door het afvoerputje spoelen en vertellen dat ze maar gewoon een andere baan moeten gaan zoeken.
En toch, die specifieke beroepen zouden in dat scenario niet meer nodig zijn. Dus, in dat geval zal die beroepsgroep linksom of rechtsom toch echt iets anders moeten gaan doen. Maar dan niet via het afvoerputje inderdaad, maar met (financiële) hulp.
En dan voor altijd blijven wachten tot er een nieuw vaccin uit de lucht komt vallen wat misschien wel werkt - dan kom je dus in een situatie terecht waarin er weinig uitzicht is.

Ik denk dat we dan toch meer toe moeten naar een situatie waarin we gaan accepteren dat we dit niet gaan winnen, en we een strategie moeten bedenken om met de schade die gaat komen te dealen -- en juist doordat er genoeg is gevaccineerd zal die schade waarschijnlijk niet maatschappij-ontwrichtend worden. Wel vervelend, maar niet 'de zorg stort in' vervelend.

De strategie is altijd geweest "Mitigeren, vaccineren, en dan doorgaan" maar als dat ineens op zijn kop komt te staan, ben ik echt heel benieuwd hoe dat in de politiek wordt ontvangen, dat kan zelfs nog een aardige landmijn gaan worden onder de kabinetsformatie.
In dat scenario is de kabinetsformatie het laatste van onze zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoney3K schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Maar is in die landen de afstandsregel ook van toepassing in de horeca? Want hier zijn de 'vinkjes' nu nog voor plekken waar je ermee gevrijwaard kan worden van de 1,5 meter, als dat straks gaat veranderen ben ik ook benieuwd wat het effect daarvan gaat zijn.

Want eigenlijk beperk je dan de bewegingsvrijheid van mensen totdat ze zich laten vaccineren en dan krijgen ze hun 'oude' bewegingsvrijheid weer terug.
In een aantal van die landen heb je dan geen afstandsregels of mondkapjes meer, in andere wel.

In de praktijk heb je de bewegingsruimte van mensen beperkt ivm een epidemie. Die noodzakelijke maatregel kan je temperen door andere maatregelen in te zetten (testen, vaccineren). De kans is groot dat vaccineren sterk de voorkeur heeft en dat je dat dus terugziet in het beleid.

Het zetten van die prik is niet het doel. Da’s het middel. Net als die beperking van bewegingsvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:16
Yaksa schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Wanneer je na anderhalf jaar COVID-19 gaat vergelijken met de griep dan heb je de afgelopen periode toch echt onder een steen geleefd.
De ziektes zijn niet hetzelfde dat beweer ik ook nergens. Maar ik vergeleek de ziekenhuisopnames. Als de bescherming tegen Corona veel aanwezig zijn straks na alle twee de prikken dan lijkt me dat eeuwigdurende maatregelen niet meer op zijn plaats is. Je kan dat niet tot in 2030 blijven hanteren. Je moet dan op een gegeven moment accepteren dat er dan nog mensen ziek worden, in ziekenhuis belanden of doodgaan. Daar trok ik de vergelijking met griepgolven. Dan accepteren we dat gewoon. Dan zijn ook de kwetsbaren beschermd. Waarom dan nu niet? Waarom die eeuwige angst? Die angst moet een keer stoppen zolang de vaccins iedereen die wil heeft bereikt en ze nog werkzaam zijn. Je kan niet eeuwig alles platleggen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
martwoutnl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:21:
[...]

De ziektes zijn niet hetzelfde dat beweer ik ook nergens. Maar ik vergeleek de ziekenhuisopnames. Als de bescherming tegen Corona veel aanwezig zijn straks na alle twee de prikken dan lijkt me dat eeuwigdurende maatregelen niet meer op zijn plaats is. Je kan dat niet tot in 2030 blijven hanteren. Je moet dan op een gegeven moment accepteren dat er dan nog mensen ziek worden, in ziekenhuis belanden of doodgaan. Daar trok ik de vergelijking met griepgolven. Dan accepteren we dat gewoon. Dan zijn ook de kwetsbaren beschermd. Waarom dan nu niet? Waarom die eeuwige angst? Die angst moet een keer stoppen zolang de vaccins iedereen die wil heeft bereikt en ze nog werkzaam zijn. Je kan niet eeuwig alles platleggen.
Het argument ‘je kan niet eeuwig zo doorgaan’ is een beetje ingewikkeld. Emotioneel gezien begrijp ik hem, maar het voelt ook een beetje alsof je in de regen naar buiten gaat omdat het toch niet eeuwig kan blijven regenen en je binnen moet blijven ? Ondanks het emotioneel logische argument word je nat.

Ik weet niet hoe realistisch een zorginfarct is met de huidige vaccinatiegraad. Ik weet wel dat hij een echte vastloper van de zorg, je niet alleen maar Corona patiënten treft. Als je niet meer in het ziekenhuis terecht kan, is veel potentieel opeens dodelijk of heel schadelijk. Ook relatief simpele dingen als een niersteen, een ontstoken blinde darm, een bevalling. Of dat nog van toepassing is of een echt risico is, dat weet ik niet, maar ik weet wel dat ingrijpen bijna per definitie aan de late kant is.

Griep is op veel vlakken anders, maar een van de grote voordelen is dat je het al een paar keer in je leven gehad hebt voor je er echt van kan sterven (of het ziekenhuis moet bezoeken). Dat ‘voordeel’ hebben we bij Corona niet.

De focus op het woord angst vind ik wat lastig. Volgens mij zitten we in een situatie waarin keuzes gevolgen hebben en sommige gevolgen willen we liever niet. Dat sommige (kwetsbare) mensen misschien bang zijn, lijkt me helemaal niet gek. Wij kunnen wel collectief vinden dat het leven voor sommige mensen mooi geweest is, maar daarmee is hun wil om te leven nog steeds plausibel en belangrijk. Maar ik denk niet dat dat de angst is die je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Biden handhaaft de reisbeperkingen voor Schengen landen voorlopig.

Als je toch graag wil zijn er wel omwegen, vlieg naar Aruba en blijf daar twee weken. Dan ben je lang genoeg buiten de Schengen zone geweest. Vanaf Aruba vliegen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen een vaste dienstregeling naar de VS. De route naar Aruba blijft open omdat het een populaire bestemming is voor Amerikanen. Na die twee weken stap je op een vliegtuig naar de VS, geen haan die er meer naar kraait. Het kost je wel twee extra weken, maar deze route werkt wel.
Dat zou een optie zijn, als ik het niet van mijn vakantiedagen zou moeten doen.
Met oneindige dagen zou ik inderdaad een paar weken op Aruba kunnen gaan zitten.
Jammer, aangezien ik nu mijn ouders ook niet kan bezoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50
ZieMaar! schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:33:
[...]

Het argument ‘je kan niet eeuwig zo doorgaan’ is een beetje ingewikkeld. Emotioneel gezien begrijp ik hem, maar het voelt ook een beetje alsof je in de regen naar buiten gaat omdat het toch niet eeuwig kan blijven regenen en je binnen moet blijven ? Ondanks het emotioneel logische argument word je nat.
Mooie vergelijking, want net als bij regen zul je op een gegeven moment de schouders ophalen en toch maar gaan. Dan maar nat.
Maar goed, ik heb al een regenjas (vaccin) dus de kans dat ik erg nat wordt is behoorlijk afgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

[...]

Griep is op veel vlakken anders, maar een van de grote voordelen is dat je het al een paar keer in je leven gehad hebt voor je er echt van kan sterven (of het ziekenhuis moet bezoeken). Dat ‘voordeel’ hebben we bij Corona niet.
Dat 'voordeel' hebben we ook bij corona alleen verschilt dat per persoon, dat is vermoedelijk ook de reden voor de uiteenlopende ziektebeelden van geen symptomen tot IC opname. Eerdere blootstelling aan bepaalde virussen kan ervoor zorgen dat geheugencellen (B en/of T) het huidige coronavirus toch reeds adequaat kunnen bestrijden. Er zijn reeds verschillende studies naar gedaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

En mooie vergelijking, een ook waar. We wachten al anderhalf jaar tot het droog wordt. Hebben zelfs al een paraplu ontwikkeld, die weliswaar wat lekt, ja, dan ren ik met alle liefde weer naar buiten

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-09 14:07

Ik deel je gevoel. Weet je, ik geef september ~ als een 'deadline' om nog veel rekening te houden met corona. Dan heeft iedereen de kans gehad om zich te laten vaccineren, plus 14 dagen. Dan moet het afgelopen zijn. Dan is mijn draagvlak op. Tenzij we opnieuw naar een zeer kritische situatie gaan misschien. Principieel wil ik voorlopig ook geen derde prik, ook al kan het wel. Over een jaar? Dat zien we dan wel weer.

Natuurlijk heb ik te dealen met de maatregelen. Ik ga echter weer zo veel mogelijk normaal leven en me niet te veel laten beïnvloeden. Dat doe ik nu eigenlijk ook alweer een tijdje. Ik denk eerlijk gezegd dat 90% van Nederland dat gaat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 19:27

-tom-562

Oliesjeik

42erik schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:48:
[...]

En mooie vergelijking, een ook waar. We wachten al anderhalf jaar tot het droog wordt. Hebben zelfs al een paraplu ontwikkeld, die weliswaar wat lekt, ja, dan ren ik met alle liefde weer naar buiten
Het lijkt er op dat sommige mensen van suiker zijn :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat zijn nu eigenlijk de huidige maatregelen waar sommige mensen last van hebben en/of helemaal klaar mee zijn? Ik ga zelf nooit naar discotheken/clubs, dus dat snap ik nog wel. Maar verder? Mijn leven is wellicht beperkt, maar het lijkt toch al verdacht veel op mijn leven in 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VDS91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-02-2022
Fuujii schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:03:
[...]

Ik deel je gevoel. Weet je, ik geef september ~ als een 'deadline' om nog veel rekening te houden met corona. Dan heeft iedereen de kans gehad om zich te laten vaccineren, plus 14 dagen. Dan moet het afgelopen zijn. Dan is mijn draagvlak op. Tenzij we opnieuw naar een zeer kritische situatie gaan misschien. Principieel wil ik voorlopig ook geen derde prik, ook al kan het wel. Over een jaar? Dat zien we dan wel weer.

Natuurlijk heb ik te dealen met de maatregelen. Ik ga echter weer zo veel mogelijk normaal leven en me niet te veel laten beïnvloeden. Dat doe ik nu eigenlijk ook alweer een tijdje. Ik denk eerlijk gezegd dat 90% van Nederland dat gaat doen.
Helemaal mee eens. Zo denk ik er ook over. Wellicht is het beter idee om de maatregelen tijdens een nieuwe golf alleen beperkende maatregelen te laten gelden voor ouderen en kwetsbare doelgroepen. Die lopen namelijk het risico en belasten de zorg.

En ja, dat is wel mogelijk. Als het mogelijk is om binnen no-time een vaccin op de markt te brengen, om een coronapaspoort in te voeren en om een avondklok in te stellen dan is het ook mogelijk om kwetsbare doelgroepen en ouderen extra te beschermen door ze tijdens een golf tijdelijk te 'lockdownen'. Dat doen we voor de volksgezondheid en om de zorg niet extra te belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...

Idem. Ik heb weinig last van de beperkingen nu. Dat de kroegen na 12 dicht zijn heeft relatief weinig impact voor mij (kan me voorstellen dat het voor jongeren anders is), maar voor de rest heb ik een groen vinkje en zijn mijn beperkingen 0. Op het werk is corona afgeschaft, dus echt in het dagelijks leven zie ik het eigenlijk niet meer. Geen overmatig handjes geven en het (soort van) afstand houden in de supermarkt/openbaar is eigenlijk het goede dat corona gebracht heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
zacht schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:09:
Wat zijn nu eigenlijk de huidige maatregelen waar sommige mensen last van hebben en/of helemaal klaar mee zijn? Ik ga zelf nooit naar discotheken/clubs, dus dat snap ik nog wel. Maar verder? Mijn leven is wellicht beperkt, maar het lijkt toch al verdacht veel op mijn leven in 2019.
Afstand houden, en op mijn werk nog steeds met een mondmasker lopen.
En dat gedoe met vaccinatiepaspoorten en testen als je naar het buitenland gaat.

Verder ben ik ook geen uitgaanstype meer.
Mag hopen dat die anderhalve meter gewoon vrij snel verdwijnt en dat we net als het Verenigd Koninkrijk alles los kunnen gaan laten. Je ziet dat het daar nu best goed gaat en dat de ziekenhuisopnames achterblijven ten opzichte van de besmettingen. Hopelijk blijft dat ook zo in de herfst en winter. Binnenkort gaat mijn oudste dochter naar de brugklas, dat is al spannend genoeg en dan nu ook nog die corona tijd erbij. Hopelijk geen uitbraken en weer thuislessen, dat zou ik erg zuur vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 11-08-2021 11:03 . Reden: geen verbasteringen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Je moet de QR code decoderen, dan kan je het zien. Als je de QR uitleest staan er start- en einddata in voor de geldigheid, die staat op 5 jaar per QR code voor vaccinatie. Echter elke keer als je een QR code krijgt of aanvraagt schuiven die data mee. De einddatum is altijd de dag van opvragen plus vijf jaar. Praktisch gezien blijven ze eeuwig geldig omdat de einddatum bij elke QR code opschuift. Bij een herstelbewijs QR code is dit niet het geval, die heeft een harde einddatum van zes maanden en deze schuift niet zoals die van vaccinatie.

Het is sowieso gek dat het herstelbewijs korter geldig is en met vaste einddatum. Waarom zou je immuunrespons op een besmetting minder waard zijn als een immuunrespons opgewekt middels een vaccin? De uitwerking is en blijft hetzelfde.
gekkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 02:27:
In @CMD-Snake taal zou je kunnen spreken van een systeem met flexibele doelpaal technologie™ :+
Die zit dus in de back-end ingebakken. ;) Zie ook bovenstaande uitleg hoe de data bewegen bij het vaccinatiebewijs.
MikeyMan schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:08:
Dat zou een optie zijn, als ik het niet van mijn vakantiedagen zou moeten doen.
Met oneindige dagen zou ik inderdaad een paar weken op Aruba kunnen gaan zitten.
Jammer, aangezien ik nu mijn ouders ook niet kan bezoeken.
Dat is erg vervelend. Het kost je inderdaad flink wat van je vrije dagen of je moet in de gelukkig positie verkeren dat je onbetaald verlof kan nemen of extra dagen bij kan kopen bij de baas. Of op afstand werken vanaf het strand van Aruba. :)
En na een tijdje ga je toch naar buiten als het blijft regenen, want je moet nu eenmaal ergens naar toe.

Je kan niet als samenleving eeuwig blijven doormodderen op halve kracht. Met de angst voor de herfst en winter waarin luchtweginfecties meer voorkomen zie ik weinig kans dat de resterende maatregelen losgelaten worden. Misschien mogen we een nieuwe poging wagen in de lente van 2022.

[ Voor 16% gewijzigd door CMD-Snake op 11-08-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Principieel wil ik voorlopig ook geen derde prik, ook al kan het wel. Over een jaar? Dat zien we dan wel weer.
Wat is er precies zo erg aan die 3e prik dan als dit bewezen helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Geen festivals/concerten, geen buurtfeest, gedoe om naar/door buitenland te gaan, mondkap op het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Cartman! schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Ik krijg bijna mijn tweede prik. Als het goed is ben je dan iets voor 90-95% > beschermd. Plus, ik ben jong. Het risico dat mij iets gebeurt is echt nihil. Ik durf je nu al op een briefje te geven dat we straks ook een derde, vierde en vijfde prik moeten gaan halen. Commerciële belangen spelen ook mee. Als de effectiviteit dermate is gedaald: prima. Is het nodig om deel te nemen aan de maatschappij? Dan moet het (helaas) ook maar.

Het gros van de wereld loopt gigantisch achter met prikken. Dan ga ik voor een derde prik hier vervolgens terwijl het amper wat toevoegt voor mij... Daar heb ik principiële bezwaren tegen. Ik heb veel liever dat mijn prik ergens anders heen gaan. En ja, ik snap ook wel dat het niet gebeurt als ik mijn prik hier niet haal.

Als blijkt dat de effectiviteit tot 30% is gedaald over een jaar, dan wil ik best een prik halen. Maar als het over 3 maanden wordt aangeboden? Nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Cartman! schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:20:
Het probleem is het bewijs. De afname van de werking van de vaccins wordt momenteel gemeten aan de afname van antistoffen in het bloed. Die zijn natuurlijk meetbaar, maar het geeft slechts een gedeeltelijk beeld. Antistoffen blijven nooit eeuwig in je bloed, die worden afgebroken als ze niet meer nodig zijn. Echter onthoud het geheugen van je immuunsysteem ze wel, dus de volgende keer als ze nodig zijn kan je ze weer aanmaken. De rol van de T en B cellen wordt in die metingen ook niet meegenomen. Het is een complexer plaatje, wat erg simpel wordt neergezet op deze manier.

Die derde prik doet niets anders dan weer een vloedgolf van antilichamen oproepen die wederom meetbaar zijn. Wat dat betreft zou ik nog meer nut zien in een derde prik die aangepast is voor delta qua payload.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-09 13:03

Rudios

Lost in space?

Ben ik de enige hier die de 1,5 meter geen maatregel vind, maar eerder een toevoeging? Bij familie hanteer ik de 1,5m niet meer. Maar in publieke ruimte etc. vind ik die 1,5m een verademing!

[ Voor 4% gewijzigd door Rudios op 11-08-2021 10:35 ]

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
Los van horeca, festivals en vakanties: het eindeloos gezeur over corona. Het eindeloos bang maken dat we weer maatregelen krijgen in het najaar, goed onderbouwd of niet. Dat is natuurlijk ook stemmakerij en sensationeel voor de media, maar het beïnvloed nog steeds wel veel het 'algemene debat'.

Edit: en de anderhalve meter. Ja soms is het fijn, maar ik blijf het een onmenselijke maatregel vinden. Nu valt dat in de praktijk gelukkig wel mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Fuujii op 11-08-2021 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:30:
[...]

Die derde prik doet niets anders dan weer een vloedgolf van antilichamen oproepen die wederom meetbaar zijn. Wat dat betreft zou ik nog meer nut zien in een derde prik die aangepast is voor delta qua payload.
Dat dus, als een derde prik niet anders wordt dan de eerste of de tweede prik, dan heeft dat dus amper zin. En dan kom je op het punt dat zo'n prik dus 'meetbaar' maar 6 maanden effectief is en zitten we aan de vierde prik, de vijfde prik, enz...

Leuk voor de portemonnee van de farmaceuten maar daar houdt het dan ook mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:59
Rudios schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:34:
Ben ik de enige hier die de 1,5 meter geen maatregel vind, maar eerder een toevoeging? Bij familie bestaat die 1,5m niet meer. Maar in publieke ruimte etc. vind ik die 1,5m een verademing!
Nee hoor. Je bent zoals veel meer dan je denkt. Heerlijk gewoon

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 19:27

-tom-562

Oliesjeik

Festivals, evenementen, kroegen, kermissen/dorpsfeesten, carnaval. Dat mis ik allemaal (en dan ben ik zelfs 'gewoon' een dertiger, en geen student/puber/twintiger die elk weekend weg wilt)

Ter aanvulling:
Ik woon in een klein dorp in de Achterhoek, het verenigingsleven lag volledig op zijn gat, dat begint nu langzaam weer een beetje te komen. Het verenigingsleven is ontzettend belangrijk, het verbindt het dorp (kermis/dorpsfeest, carnaval, bloemencorso, alle sportverenigingen).
En dan heb ik het nog niet eens over de dingen die er voor de 'oudjes' worden georganiseerd, die dus daadwerkelijk niks meer hadden. Wekelijks gezamenlijk eten, bejaardensoos, klaverjassen, wekelijkse uitjes georganiseerd door de bejaardensoos etc.

[ Voor 31% gewijzigd door -tom-562 op 11-08-2021 10:46 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:50
Rudios schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:34:
Ben ik de enige hier die de 1,5 meter geen maatregel vind, maar eerder een toevoeging? Bij familie hanteer ik de 1,5m niet meer. Maar in publieke ruimte etc. vind ik die 1,5m een verademing!
In horeca is het wel een grote beperking. En in bios, theaters e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
maartend schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Geen festivals/concerten, geen buurtfeest, gedoe om naar/door buitenland te gaan, mondkap op het werk
Te aanvulling.
- Kroegen gesloten om 12 uur
- Beperking publiek "Professionele wedstrijden"
- Beperkte capaciteit bios e.d. De meeste zijn open zonder QR code
- Vaste zitplek horeca binnen
- Registratieplicht horeca binnen.
- Geen entertainment is toegestaan
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Dat dus, als een derde prik niet anders wordt dan de eerste of de tweede prik, dan heeft dat dus amper zin. En dan kom je op het punt dat zo'n prik dus 'meetbaar' maar 6 maanden effectief is en zitten we aan de vierde prik, de vijfde prik, enz...

Leuk voor de portemonnee van de farmaceuten maar daar houdt het dan ook mee op.
Of de overheid opent de horeca en en nachtleven. Bij een nieuwe blootstelling is de kans groot dat je slechts een loopneusje heb erg groot. De "Booster" shot is weer binnen. Lijkt mij economisch en sociaal een veel betere keuze dan een 2e prik.

[ Voor 41% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 11-08-2021 10:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Discoteken en clubs. En dat zeg ik als dertiger. :+

Ik ben ook geen die-hard 'uitgaanstype' maar ik heb me vooral laten vaccineren voor dat groene vinkje en het feit dat ik daarmee weer zonder gezeur van live muziek kan genieten zonder dat er allerlei beperkingen bij komen. En juist dát kon anderhalf jaar lang niet, er wordt ons afgelopen zomer een mooie worst voor gehouden dat het weer kon en het was 'gefopt!'.

Wat dat betreft, kroegen op zich vind ik weinig aan, ik ga juist weinig naar de kroeg nu omdat entertainment in de kroeg nu verboden is. En als het zo door blijft gaan dan is dat in 2025 nog niet anders.

Misschien moet ik mijn gitaar maar eens in de brand gaan steken, hebben we straks toch niks meer aan. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:39:
En als het zo door blijft gaan dan is dat in 2025 nog niet anders.
Dit zijn de lessen van de vierde golf, om de vijfde te voorkomen

Vijfde golf hype! >:)

De vijfde golf gaan we beteugelen middels apps en nog meer software die nu haastig geschreven worden voor de GGD. Waar heb ik dat eerder gehoord? De laatste keer kon die technocratische oplossing ook niet de belofte helemaal waarmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
gekkie schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:47:
[...]

Het ging er mij vooral om dat er (weer) een verschil is tussen EU-landen, want dat vaccinatiebewijs is in bijvoorbeeld Oostenrijk maar 9 maanden geldig.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:42

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik ga elk jaar naar onder andere Mysteryland, de Parkfeesten in Venlo en noem het maar op. Vele (kleine) festivals die ik bezoek om met vrienden leuke dingen te doen onder het genot van muziek en een lekker drankje.

Het feit dat we nu ook de discussie moeten hebben op de F1 in september wel door kan gaan is al een beperking.
Pagina: 1 ... 73 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).