Dat je enkel het risico in overweging neemt wat te beschrijven is maar voorbij gaat aan hetgeen er gepubliceerd is over mogelijke gevolgen op lange termijn en die eventuele opnames zich nu uiteraard nog niet hebben verwezenlijkt. Dus daarom schreef ik (tussen haakjes en daarmee niet als hoofdonderwerp) dat je niet simpelweg kunt stellen dat risico's liggen zoals ze nu bekend zijn voor acute ziekte, maar je daarbij ook moet overwegen dat er later (veel) meer opnames kunnen volgen. En als die zich min of meer gelijktijdig openbaren dan zal er een nieuwe exponentiële golf aan opnames komen.
(…)
Er zijn weldegelijk risicogroepen op basis van leeftijdscohorten te maken (…)
Je kunt continue variabelen zoals leeftijd wel categoriseren, maar het is een arbitraire keuze. Dat is een vorm van pseudo-categorisatie en heeft niks te maken met het groepseffect voor vaccinatie waar ik op doel.
(…) Het RIVM en andere organisaties doen niets anders dan die statistieken verzamelen. (…)
Dat heeft niets te maken met pseudo-categorisatie.
(…) De Gezondheidsraad baseert ook adviezen daarop, mede daarom werd er advies uitgebracht om AstraZeneca niet aan mensen onder de 60 te geven. Het risico op bijwerkingen werd groter dan de risico's van corona. (…)
Maar vaccineren (ja/nee) is een discrete variabele. Je bent namelijk wel of niet gevaccineerd. Voor die beslissing is pseudo-categorisatie een pragmatische keuze, maar het is echt niet zo dat iemand van 59,99999... jaar een veel kleiner vooraf risico loopt dan iemand van 60,000001... jaar, hoewel het op groepsniveau wel een verschil zal zijn in het nadeel van de tweede.
(…) We zagen dat het aantal sterfgevallen rap daalde toen de 70+ groep gevaccineerd was en nadat 60+ geweest was werden de ziekenhuizen een stuk leger. Hoe lager je in leeftijd komt hoe kleiner je rendement is qua zorgbelasting omdat die personen sowieso al heel weinig risico waren dat ze een belasting voor de zorg gingen vormen. (…)
Idem. Je gebruikt ook het woord 'lager' en daarmee beargumenteer je zelf al dat het onzinnig is om leeftijd te categoriseren voor wat betreft de vraag welk effect een hogere of lagere vaccinatiegraad in de gehele bevolking heeft op de Rt. Een antwoord dat je nu meerdere keren zonder goed argument omzeilt.
(…) Elk andere voordeeltje is toeval en leuk meegenomen. (…)
Ik beargumenteerde bij herhaling aan de hand van een eenvoudige formule waarom deze stelling volgens mij niet klopt, maar je ontkracht het niet anders dan met dit soort zinnen en dat is uiteraard niet waar ik om vroeg.
Waarom maak je de berekening niet @
CMD-Snake? Het is ontzettend eenvoudig. De formule staat in mijn vorige reactie zoals je weet.
(…) Het sociale aspect wordt nu vooral opgeworpen om een emotioneel pressiemiddel te hebben voor de groepen die zich niet bedreigd voelen door corona. De meesten die voelen dat ze in de gevarenzone zitten halen het vaccin, primair weer voor zichzelf omdat ze niet ernstig ziek willen worden of erger. De jongeren zullen weinig vrees hebben van corona, het zal in 99% van de gevallen toch geen deuk weten te slaan bij hun. Hoe krijg je ze dan wel mee? Door druk uit te oefenen dat ze "geen onderdeel van de oplossing zijn" of "bloed aan je handen!" in te zetten. Creëer dan een andere druk die men wel voelt in die groepen. Betichten van asociaal gedrag maakt dan hopelijk meer indruk.
Dit heeft niks te maken met wat ik vroeg. Dus wat is volgens jou de Rt bij een VG van 50% en 80% en een VE? Want zonder daar beargumenteerd met bronnen zoals een VE studie op in te gaan blijft mijn conclusie gewoon staan dat iedereen zich wel degelijk vaccineert voor zichzelf en anderen.
Overigens is het mij volkomen, maar dan ook volkomen onduidelijk waarom je dit standpunt loopt in te nemen, want volgens mij ben je degene in dit topic die zo snel mogelijk van zoveel mogelijk maatregelen afwil en dan is een lage Rt uiteraard beter dan een hoge. Wat is de logica hierachter?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.