Jovatov schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:48:
[...]
Naar mijn idee geven die expliciete opmerkingen over langdurige klachten geen bewijs voor een complete koerswijziging van 'sturen op zorg' naar 'sturen op besmettingen', zoals jij bepleit. (…)
Ah, ik denk een spraakverwarring.
Wellicht zit ik ernaast, maar ik heb het volgens mij helemaal niet gehad over een 'koerswijziging', maar ik bepleit wel sturen op besmettingen als alternatief voor sturen op zorg, hoewel het wat mij nog beter is om meer te doen dan X aantal besmettingen als dat nodig is om langdurig gemiddeld R<1 te halen.
Bewijs voor een 'koerswijziging' is iets heel anders dan constateren dat er (de laatste keer) is gestuurd op besmettingen en daar begon de discussie mee:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8"(…) Ja, het is een extra argument om de maatregelen te verantwoorden.
Maar of die 'langdurige klachten' doorslaggevend zijn voor het nu eerder ingrijpen kan je je ook afvragen. Sec gekeken naar de hoeveelheid besmettingen worden immers niet eerder, maar juist later maatregelen ingevoerd. Lichtere maatregelen bovendien. (…)
Maar de hoeveelheid is mede afhankelijk van de R0 uiteraard en Delta is absoluut geen Alfa. Nederland loopt ook consequent achter de feiten aan wat dat betreft, want volgens mij zijn de BCO protocollen nog steeds hetzelfde (zou wel kunnen zijn aangepast ondertussen).
(…) Het één sluit het ander inderdaad niet uit. En dat is precies de reden dat ik je stelligheid omtrent de koerswijziging bevraag en betwijfel.
Ik denk dat je ergens hebt geïnterpreteerd dat ik veronderstel dat de overheid nu permanent op besmettingen zou gaan sturen en dat betwijfel ik ook (helaas). Als ik ergens heb gezegd dat er een definitieve koerswijziging is ingezet, dan was dat niet mijn bedoeling, hoewel ik het dus wel beter zou vinden als daarmee het aantal opnames zou reduceren (sturen op besmettingen met meer opnames is uiteraard onzin). Maar uiteindelijk draait het wat mij betreft vooral R<1.
Ik zal uitleggen waarom ik vermoed dat we daar met de vaccins alleen mogelijk niet gaan komen.
Eerder beschreef ik dit topic een snelle (maar erg simplistische) methode om de Rt te schatten met de R0, de vaccineffectiviteit en vaccinatiegraad. Misschien aardig om zelf eens te gaan rekenen als je zin hebt, want de input bepaalt uiteindelijk de output en de gegevens over de R0 en vaccineffectiviteit variëren nogal van onderzoek tot onderzoek. Neem je een R0 van 6, een VE van 85% en een VG van (laten we het hopen) 90%, dan kun je de Rt uitrekenen:
Rt = (1-(VGVE))R0
Want 1 min het product van VG en VE is de proportie van mensen die nog 'vatbaar' zijn maar daarbij laat ik eventuele effecten van eerdere besmettingen buiten beschouwing (kom ik hieronder op terug).
Dus met bovenstaande getallen kom je op VGxVE = 0,9 x 0,85 = 0,765. En 1 - 0,765 = 0,235. Dus
Rt = 0,235 x 6 = 1,41
Als we dus op vaccins alleen varen wordt het waarschijnlijk Rt>1 en dan zal er exponentieel groei plaatsvinden. Een vraag is of eerdere besmettingen de proportie vatbaren voor Delta kleiner maakt dan 0,235 (bij een aangenomen R0 van 6 en VE van 85%) en zo ja hoeveel? En of er in totaal nog genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden waardoor exponentiële besmettingen eventueel volgen in een nieuwe exponentiële opnamegolf.
Wordt de Rt<1 dan hoeft er niet meer gestuurd te worden en zijn we wat mij betreft (voorlopig) klaar, want dan dooft de verspreiding vanzelf uit. Zo niet, dan ben ik voorstander van vroeg ingrijpen zodat Rt<1 wordt of als dat niet kan bij een bepaald aantal besmettingen zodat er geen of heel weinig opnames komen. Maar zeker niet gaan zitten wachten op meer opnames en vastgelopen zorg, want dat is wat ik dus 'sturen op zorg' noem.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.