Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.979 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
MainframeX schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:07:
[...]

Overheden maken nu geen onderscheid
Duidelijk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
biggydeen2 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 23:10:
[...]

Lekker kort door de bocht. Je bedoelt als de gemiddelde Nederlander de afgelopen 20 jaar wat minder zou vreten en wat gezonder zou leven dan hadden we nu een andere situatie gehad. Maar helaas...
Ik zal de laatste zijn die dit tegenspreekt. Nederland zou zeker gezonder kunnen gaan leven.
Het lijkt wel of mensen bewust continue om de feiten heen aan het praten zijn. Veruit de meeste mensen die met klachten in het ziekenhuis belanden hebben overgewicht. Overgewicht zorgt voor veel ernstige complicaties en sterfte. En wat gaan we doen? Alle mensen met overgewicht indelen in de risicogroep en vaccineren. En deze mensen vreten daarna lekker verder...
Dit was in de eerste golf vorig jaar zeker het geval, maar ik betwijfel of er nu nog steeds meer mensen met morbide obesitas en Corona op de IC liggen dan andere mensen. Ik kan daar geen bron voor vinden.
En wat doen we aan preventie van overgewicht? Helemaal niks. Sterker nog, alle lockdowns dragen zelfs bij aan het onderliggende probleem. Terwijl overgewicht nog veel meer ziektes veroorzaakt die vele malen erger zijn dat dit virus.
Overgewicht is net als het lage aantal IC en ziekenhuisbedden een probleem wat eigenlijk niet zoveel met Corona te maken heeft. Corona maakt het pijnlijk duidelijk, dat wel.

Een feit is wel dat we te weinig bedden hebben om een pandemie als deze op te vangen. Daarom zijn er zware maatregelen genomen wat er net aan voor gezorgd heeft dat we niemand op straat te hoeven laten liggen. Et heeft er ook voor gezorgd dat er een hoop ellende ontstaan is door uitgestelde zorg. Of we dat tekort aan bedden oplossen door allemaal morgen supergezond te gaan leven of meer bedden beschikbaar te hebben, dat is iets waar onze overheid zich over moet buigen en een beslissing in moet gaan nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 08-08-2021 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:55

Laguna

Connaisseur

Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:14:
[...]

Dat snap ik en daarom gaf ik een voorbeeld van 50% reductie nadat de overheid de gemiddelde BMI op voordracht van @biggydeen2 weet te verlagen.

Dat scheelt dan toch één verdubbelingstijd?
Als je het louter over 50% reductie hebt qua potentiële ziekenhuisopnames dan klopt dat natuurlijk, maar dat is mijns inziens te rechtlijnig gedacht zoals ik in mijn vorige reactie aangaf. Aangezien je het eerder had over een verlaging van de gemiddelde BMI van de gehele bevolking.

[ Voor 10% gewijzigd door Laguna op 08-08-2021 10:38 ]

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Mazzel voor degenen die naar overgewicht wijzen dat dit medisch gegeven blijbaar niet onder de AVG regels valt en een patient niet mag weigeren dit te delen met iemand anders dan de directe zorgverlener. Zoals bij vaccinatiestatus.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:20
Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:18:

Dit was in de eerste golf vorig jaar zeker het geval, maar ik betwijfel of er nu nog steeds meer mensen met morbide obesitas en Corona op de IC liggen dan andere mensen. Ik kan daar geen bron voor vinden.
https://www.stichting-nice.nl/covid-19-publications.jsp

Laatst gemeten gemiddelde BMI is 30,7. Dat is boven de 30 (obesitas).

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:07

Superkiwi

Hoi doei

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Overgewicht is (...) een probleem wat eigenlijk niet zoveel met Corona te maken heeft.
Maar wat wel degelijk gevolgen heeft. Ik weet nog dat er in het eerste half jaar van de hele corona crisis berichten uit de ziekenhuizen kwamen dat er meerdere verpleegkundigen nodig zijn om een zwaardere patiënt om te draaien. Dat is niet wenselijk, zeker niet als je al met een krappe bezetting van personeel zit.

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MainframeX schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

In het laatste rapport lees ik een gemiddelde BMI van 29,5? Rapport: https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport_20210803.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Superkiwi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:28:
[...]

Maar wat wel degelijk gevolgen heeft. Ik weet nog dat er in het eerste half jaar van de hele corona crisis berichten uit de ziekenhuizen kwamen dat er meerdere verpleegkundigen nodig zijn om een zwaardere patiënt om te draaien. Dat is niet wenselijk, zeker niet als je al met een krappe bezetting van personeel zit.
Dat klopt, het heeft gevolgen. Maar het is niet iets wat je in 16 maanden oplost (er van uitgaande dat we dit vanaf dag 1 wisten). Dat is een proces van vele vele jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@Drardollan Het is maar net waar je in het document kijkt. Het 30,7 cijfer wordt wel genoemd in een tabel. Zoek er maar eens op.

Idempotent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Gemiddelde is niet heel interessant voor dit soort dingen omdat één heel obees iemand dat heel hard omhoog kan trekken (hetzelfde geldt ook de andere kant op met mensen met ondergewicht natuurlijk).

De mediaan is 29.4, dus de helft van de mensen op de IC zit daaronder en de andere helft erboven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Voor een 1m90 lange man van 50 is dat meer dan 110kg, dat is heel wat anders dan 'aan de zware kant' en daarmee een relatief kleine groep.

Sterker nog: met dit gemiddelde moet naast iedere IC opname zonder overgewicht iemand met morbide obesitas liggen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MainframeX schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:33:
@Drardollan Het is maar net waar je in het document kijkt. Het 30,7 cijfer wordt wel genoemd in een tabel. Zoek er maar eens op.
Want stel je voor dat je aangeeft welke tabel het is. Ik vind het niet terug, ik vind enkel 29,5 terug op pagina 6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superkiwi
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:07

Superkiwi

Hoi doei

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Dat klopt, het heeft gevolgen. Maar het is niet iets wat je in 16 maanden oplost (er van uitgaande dat we dit vanaf dag 1 wisten). Dat is een proces van vele vele jaren.
Het is ook niet iets waar iemand zijn vingers aan wil branden denk ik, zeker niet in deze tijd.
Zie je de reclames en billboards al voor je: "alleen samen krijgen we overgewicht onder controle".
Ik zie de feministische body-positivity vrouwen al op hun achterste poten staan :+

"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Superkiwi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Het is ook niet iets waar iemand zijn vingers aan wil branden denk ik, zeker niet in deze tijd.
Zie je de reclames en billboards al voor je: "alleen samen krijgen we overgewicht onder controle".
Ik zie de feministische body-positivity vrouwen al op hun achterste poten staan :+
Het gaat een beetje offtopic, maar het zou een goede zaak zijn als de overheid er serieus werk van maakt. Dat zou al heel eenvoudig kunnen door de BTW op gezonde producten drastisch te verlagen als eerste stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:17
jadjong schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:14:
[...]

Ik weet de leeftijdsverdeling niet, maar ga voor het rekenen uit van 3000 patiënten in de leeftijd 40-50. Als 80% daar van een te hoog BMI heeft kan je 2400 man uit het ziekenhuis houden door een deal te sluiten met Basic Fit. :P Dit wordt een hele ingewikkelde berekeningen waarbij je eerst moet uitzoeken of de mensen in het ziekenhuis een afspiegeling zijn van hun leeftijdscategorie.
Je geeft die mensen een abonnement en een X periode later is obesitas verdwenen uit de samenleving, dat we daar niet eerder op gekomen zijn....
Die 80% ga je nooit halen, net als de keuze om niet te vaccineren is er de keuze om niet te sporten en/of niet af te vallen. Komt nog bij dat sporten geen wondermiddel is om af te vallen en daarna op gewicht te blijven. Afvallen en op gewicht blijven vereist een nieuwe/andere levensstijl en daar ben je de rest van je leven mee bezig. Dan maar een groen vinkje erbij in de app bij BMI <=25, geel van 25+ t/m 30 en rood bij 30+?
Blijft apart die terugkerende focus op overgewicht maar het leidt wel lekker af en we hebben een zondebok, de patat etende dikkerd bij de snackbar die iedereen wel voor zich kan zien.

Maar goed, stel dat we als samenleving besluiten dat we zoveel mogelijk mensen willen laten afvallen, succes met de selectie wie je een abonnement en dergelijke gaat geven. Die 80% met te hoge BMI zijn nergens geregistreerd puur vanwege BMI. Een deel zal bekend zijn bij de huisarts, de rest leeft gewoon zijn/haar leven en je zou niet eens weten dat je die moet benaderen voor dit plannetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Want stel je voor dat je aangeeft welke tabel het is. Ik vind het niet terug, ik vind enkel 29,5 terug op pagina 6.
Je kan toch gewoon [ctrl] + f o.i.d. gebruiken? Overigens mag je wel wat aan de toon van je berichtgeving doen. Ik vind je nogal onbeschoft.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJzerlijm schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:22:
Mazzel voor degenen die naar overgewicht wijzen dat dit medisch gegeven blijbaar niet onder de AVG regels valt en een patient niet mag weigeren dit te delen met iemand anders dan de directe zorgverlener. Zoals bij vaccinatiestatus.
Vanaf een bepaalde mate van overgewicht gebeurt het delen van deze status geheel automatisch met een ieder die niet lijdt aan een visuele beperking .
De oorzaak van overgewicht is echter niet zichtbaar en het er mee ‘bemoeien’ lijkt mij ook het beste om alleen door directe zorgverlener ( of bezorgde partner oid) te laten gebeuren .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MainframeX schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:43:
[...]

Je kan toch gewoon [ctrl] + f o.i.d. gebruiken? Overigens mag je wel wat aan de toon van je berichtgeving doen. Ik vind je nogal onbeschoft.
Nee, want dat werkt niet in PDF’s in mijn browser. Het is vooral onbeschoft om iets te roepen en dan maar te roepen ‘zoek lekker zelf uit waar je dat kan vinden’.

Welke pagina of tabel doel je op lieve vriend van mij :>

[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 08-08-2021 10:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:51

Metro2002

Memento mori

42erik schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:57:
[...]

Dit leest als
- ik vind een vaccin best een idee
- wacht, de overheid vind het vaccin best een idee
- ja, maar dan volg ik hun advies, dan lijk ik volgzaam, ja, maar dat wil ik niet
- ligt op de vloer te stampvoeten
Bij stap 1 gaat al het al fout, ik heb namelijk nooit beredeneerd dat ik het vaccin (voor mezelf) een goed idee vond. althans niet vanwege angst voor het virus.
De enige motivatie die ik had was omdat je dan bepaalde dingen (tijdelijk) niet meer zou mogen of kunnen. Ik heb er voor gekozen dat ik die ongemakken dan maar voor lief neem omdat ik voor mezelf het risico op bijwerkingen niet vind opwegen tegen de voordelen (naar festivals mogen etc)

En inderdaad, advies volgen van de overheid is over het algemeen een slecht idee. Nooit lang daarna komt er namelijk altijd iets dat dat advies compleet de nek omdraait. Zuinig spaardieseltje gekocht in 2010 omdat je dan geen MRB hoeft te betalen? Helaas, dubbel genaaid want naast de herinvoer van MRB daalde de waarde van je auto ook als een baksteen. Lekker je huis aflossen omdat de wet hillen ingevoerd was? Pech gehad, die wet is weer afgeschaft en je kan je geld niet meer uit je huis halen. Fijn een hybride auto gekocht omdat de overheid zo met het milieu begaan is? Prima , je krijgt immers korting op de MRB om het extra gewicht van de accu's te compenseren. Oeps, ineens is die korting weg en zit je met een zware auto en hoge MRB per maand.

Zo ook met het vaccin. Neem het vaccin dan krijg je je vrijheid terug en hoef je niet meer te testen.
Niet lang daarna.....

Je snapt mijn punt ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 08-08-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:29
biggydeen2 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 07:50:
[...]

Extreme obesitas zal wel wat meevallen. Maar andersom hadden er zeker stappen kunnen worden gemaakt (iemand kan in 1.5 jaar tijd behoorlijk afvallen).

Klopt maar mensen met overgewicht doen dat al vrij weinig. Een lockdown helpt eerder tegen dan mee.

[...]

Geen idee, ik kijk puur naar de cijfers, onderzoeken en berichten vanuit de ziekenhuizen. En hier is overduidelijk een overweldigende trend te zien dat tot 80% van de mensen die in het ziekenhuis belanden overgewicht hebben.

Gezien we vaccineren omdat de ziekenhuizen overstromen en niet om dit virus uit te bannen is de vraag waarom we niks aan preventie doen om er voor te zorgen dat minstens 50% van de mensen met overgewicht niet in het ziekenhuis hoeft te belanden. En de meeste mensen met overgewicht die gevaccineerd zijn gaan daarna vrolijk door met ongezond leven.
Wat je hier allemaal zegt zitten allerlei kanttekeningen en mitsen en maren aan.
Ten eerste proberen gemeenten wel degelijk overgewicht aan te pakken na corona. Er zijn hierin door enkele gemeenten initiatieven opgestart met multidisciplinaire teams na de laatste lockdown.

Ten tweede vraag jij om een leefstijlaanpassing. Juist dat is best problematisch ivm terugvallen in oude patronen, of juist dat mensen hun oude leven met veel te veel lekker eten zo fijn vonden. Sommige doorverwezen mensen wil je wel helpen, maar ze willen zelf niet. Of ze 'weten zelf wel' wat goed is. Het lukt alleen als men er zelf achter staat. Daarnaast is blijven monitoren niet vaak mogelijk als mensen stoppen vanwege dat de vergoeding van de zorgverzekeraar op is bv. dat is vaak jammer omdat die mensen er dan baat bij zouden hebben.
Daarnaast zul je van gemiddelde couch potato niet zomaar een sportschoolheld maken. Laat staan mensen met bv obesitas die dan steeds zich in de spiegels zien. Ik denk dat een gemiddelde sportschool daardoor best een hoge drempel heeft, naast dat ze bewoond worden door mensen met precies het tegenovergestelde lichaam.

Denk dat het algeheel toch lastiger dan je doet voorkomen.

Moet wel zeggen dat de avondklok mij in m'n beweging geen goed heeft gedaan bv. Als avondmens, na werken en kind op bed doen, was mijn vrije tijd juist na 20u in de avond.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

Agent47

I always close my contracts.

Het is niet alleen het sporten. Het is een combinatie van gezond eten en drinken en beweging. Mensen moeten ook een ritme krijgen. Als je gezonder eet maar de hele dag alsnog aan het gamen bent, helpt misschien een paar kg.

Het is dus ook motivatie en discipline kweken. Dan heb ik het nog niet eens over de financiële kant gehad. In mijn stad zijn er genoeg mensen die geen sportschool kunnen betalen omdat ze al lenen bij DUO of particulier huren etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:32:
[...]

Net als het klimaat dus en ipv acties te ondernemen die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten, oftewel onze levensstijl qua voeding aanpassen (aangezien de wereldbevolking zodanig is gegroeid dat onze huidige levensstijl qua voeding niet langer houdbaar is), focussen we ons op lapmiddelen zoals elektrische auto's en in het geval van corona vaccins voor de gehele bevolking.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MainframeX
Agent47 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:03:
Het is niet alleen het sporten. Het is een combinatie van gezond eten en drinken en beweging. Mensen moeten ook een ritme krijgen. Als je gezonder eet maar de hele dag alsnog aan het gamen bent, helpt misschien een paar kg.

Het is dus ook motivatie en discipline kweken. Dan heb ik het nog niet eens over de financiële kant gehad. In mijn stad zijn er genoeg mensen die geen sportschool kunnen betalen omdat ze al lenen bij DUO of particulier huren etc.
Afvallen begint toch echt in de keuken. Beweging heeft maar heel weinig invloed op je gewicht. Dat gezegd hebbende; met een springtouw van een paar euro, je eigen lichaamsgewicht (en een beetje zwaartekracht), en discipline kan je echt wel mooi fit worden hoor. Voor inspiratie zou ik "Volhard" van Arie Boomsma willen aanbevelen.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:38:
[...]

Je geeft die mensen een abonnement en een X periode later is obesitas verdwenen uit de samenleving, dat we daar niet eerder op gekomen zijn....
Goed he? En dat nog wel op zondagochtend.
Blijft apart die terugkerende focus op overgewicht maar het leidt wel lekker af en we hebben een zondebok, de patat etende dikkerd bij de snackbar die iedereen wel voor zich kan zien.
Daarom ook tellen en rekenen. Anders wordt het net zo'n heisa als frauderen met QR codes, niet in quarantaine na vakantie of het weigeren van een vaccin. Misschien valt het allemaal wel mee en zijn er onbekende factoren die een veel grotere rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Net als het klimaat dus en ipv acties te ondernemen die daadwerkelijk zoden aan de dijk zetten, oftewel onze levensstijl qua voeding aanpassen (aangezien de wereldbevolking zodanig is gegroeid dat onze huidige levensstijl qua voeding niet langer houdbaar is), focussen we ons op lapmiddelen zoals elektrische auto's en in het geval van corona vaccins voor de gehele bevolking.
Niet mee eens, mijn inziens kan je deze 2 dingen niet vergelijken.

Corona is iets wat we op korte termijn onder controle moeten krijgen, de enige weg naar controle is immuniteit. Natuurlijke immuniteit duurt lang en heeft grote gevolgen (veel mensen erg ziek, zorgbelasting en long covid om er maar 3 uit te pikken). Dankzij vaccins kunnen de we immuniteit snel omhoog brengen en voorkomen we de genoemde gevolgen voor een groot deel. Een vaccin is geen lapmiddel, het is de oplossing.

Het klimaat willen we ook op korte termijn veranderen, maar korte termijn is niet zo kort helaas. Veel oplossingen hebben jaren en jaren nodig om effect te sorteren. Maar dat lijkt mij geen discussie voor dit topic verder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dan heb ik het nog niet eens over de financiële kant gehad. In mijn stad zijn er genoeg mensen die geen sportschool kunnen betalen omdat ze al lenen bij DUO of particulier huren etc.
Is de sportschool dan noodzakelijk om gezond te zijn? Ik eet gezond en mijn beweging is elke dag een lange wandeling maken. Ik mag dan wel niet er uit zien als Arie Boomsma, maar ik heb geen last van overgewicht en mijn conditie is goed te noemen. Je kan meer doen als gewichten heffen in de sportschool om een normaal gezonde levensstijl te hebben. Overigens zou ik die extreme fitness figuren ook niet meteen van willen zeggen dat ze gezond leven. Die houden er ook nogal vreemde gewoontes op na.

De financiële kant is interessanter vanwege het eetpatroon. Het goedkoopste eten in de supermarkt is vrijwel altijd junkfood. Een bloemkool is duurder dan een zak friet. Daar zit meer een probleem. Ik zie ook niet een oplossing in slecht eten duurder maken, daarmee los je het geldprobleem niet op. We zouden juist gezond eten goedkoper moeten maken. Zet die bloemkool in een laag btw tarief, maak die bloemkool btw vrij maar maak die hoe dan ook net zo goedkoop als die zak friet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-09 19:39

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb even dat laatste covid rapport bekeken maar als je kijkt naar de BMI en de verdeling is dat dus eigenlijk een normale verdeling. Je hebt zeer lage waardes aan de onderkant en aan de bovenkant van de range en een piek in het midden

Een soort normale verdeling dus met een mediaan van 29

Sturen op BMI lijkt me dan weinig effect te hebben als dit de juiste cijfers zijn.

Afgezien van het feit dat een gezonde BMI sowieso de voorkeur heeft

https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport_20210803.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
MainframeX schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Afvallen begint toch echt in de keuken. Beweging heeft maar heel weinig invloed op je gewicht. Dat gezegd hebbende; met een springtouw van een paar euro, je eigen lichaamsgewicht (en een beetje zwaartekracht), en discipline kan je echt wel mooi fit worden hoor. Voor inspiratie zou ik "Volhard" van Arie Boomsma willen aanbevelen.
En dit is deels gewoon bullshit. Je begint met afvallen in de keuken inderdaad, maar dan moet je wel weten wat goed is, en wat niet. Die basiskennis ontbreekt al gauw. Zeker als je al bepaalde aandoeningen hebt kun je beter eerst even een gesprek aangaan met een diëtist.
Verder zou ik niet zomaar iedereen even aanraden touwtje te gaan springen. Iets met versleten knieen, heupen of andere aandoeningen aan pezen of bindweefsel.
Beter gezegd : zie jij je 65 jarige obese buurman al touwtje springen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
[...]

Extreme obesitas zal wel wat meevallen. Maar andersom hadden er zeker stappen kunnen worden gemaakt (iemand kan in 1.5 jaar tijd behoorlijk afvallen).
In een normale tijd. Helaas heeft onze overheid juist in tijden van Corona besloten dat alles met sporten potdicht moest. Het probleem is eerder groter geworden dan kleiner.

Maar eerlijk gezegd is dat niet zo gek, je kan nu eenmaal niet alles op een maandagmiddag oplossen. Daarbij is het maar de vraag hoever de overheid kan en mag gaan. In dit topic is al maanden paniek over alles wat de overheid beslist, wat denk je wat er gebeurd als de overheid roken en drinken verbiedt en oplegt dat iedereen minstens 2 uur aantoonbaar moet sporten per week?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Het is niet alleen het sporten. Het is een combinatie van gezond eten en drinken en beweging. Mensen moeten ook een ritme krijgen. Als je gezonder eet maar de hele dag alsnog aan het gamen bent in de Corona topics van tweakers.net rondhangt, helpt misschien een paar kg.
:+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
MainframeX schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:08:
Je laat het nu wel heel makkelijk klinken... 8)

Ben sinds corona er bewust mee bezig, juist omdat overwicht één van de risicofactoren leek te zijn. Van een BMI van 27 terug naar 22 maar dat ging zeker niet vanzelf, op gewicht blijven is bijna nog lastiger dan het afvallen zelf.

We leven in een heel ongezonde maatschappij waar gemaksvoedsel veel te veel de norm is. Fast-food op bijna elke straathoek verkrijgbaar, reclame gericht op meer meer meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Niet mee eens, mijn inziens kan je deze 2 dingen niet vergelijken.

Corona is iets wat we op korte termijn onder controle moeten krijgen, de enige weg naar controle is immuniteit. Natuurlijke immuniteit duurt lang en heeft grote gevolgen (veel mensen erg ziek, zorgbelasting en long covid om er maar 3 uit te pikken). Dankzij vaccins kunnen de we immuniteit snel omhoog brengen en voorkomen we de genoemde gevolgen voor een groot deel. Een vaccin is geen lapmiddel, het is de oplossing.

Het klimaat willen we ook op korte termijn veranderen, maar korte termijn is niet zo kort helaas. Veel oplossingen hebben jaren en jaren nodig om effect te sorteren. Maar dat lijkt mij geen discussie voor dit topic verder.
In beide gevallen los je het onderliggende probleem er niet mee op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Indoubt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:13:
Ik heb even dat laatste covid rapport bekeken maar als je kijkt naar de BMI en de verdeling is dat dus eigenlijk een normale verdeling. Je hebt zeer lage waardes aan de onderkant en aan de bovenkant van de range en een piek in het midden

Een soort normale verdeling dus met een mediaan van 29

Sturen op BMI lijkt me dan weinig effect te hebben als dit de juiste cijfers zijn.

Afgezien van het feit dat een gezonde BMI sowieso de voorkeur heeft

https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport_20210803.pdf
Ofwel, het wordt tijd om te stoppen met het roepen dat het enkel de man van boven de 60 met morbide obesitas is die in het ziekenhuis beland. Het is een argument wat ik hier vaker langs zie komen, vaak om net te doen of dat de enige groep is die in het ziekenhuis beland. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, in tegenstelling tot in het begin van dit hele gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

In beide gevallen los je het onderliggende probleem er niet mee op.
Welke onderliggende problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:53:
[...]

Bij stap 1 gaat al het al fout, ik heb namelijk nooit beredeneerd dat ik het vaccin (voor mezelf) een goed idee vond. althans niet vanwege angst voor het virus.
De enige motivatie die ik had was omdat je dan bepaalde dingen (tijdelijk) niet meer zou mogen of kunnen. Ik heb er voor gekozen dat ik die ongemakken dan maar voor lief neem omdat ik voor mezelf het risico op bijwerkingen niet vind opwegen tegen de voordelen (naar festivals mogen etc)

En inderdaad, advies volgen van de overheid is over het algemeen een slecht idee. Nooit lang daarna komt er namelijk altijd iets dat dat advies compleet de nek omdraait. Zuinig spaardieseltje gekocht in 2010 omdat je dan geen MRB hoeft te betalen? Helaas, dubbel genaaid want naast de herinvoer van MRB daalde de waarde van je auto ook als een baksteen. Lekker je huis aflossen omdat de wet hillen ingevoerd was? Pech gehad, die wet is weer afgeschaft en je kan je geld niet meer uit je huis halen. Fijn een hybride auto gekocht omdat de overheid zo met het milieu begaan is? Prima , je krijgt immers korting op de MRB om het extra gewicht van de accu's te compenseren. Oeps, ineens is die korting weg en zit je met een zware auto en hoge MRB per maand.

Zo ook met het vaccin. Neem het vaccin dan krijg je je vrijheid terug en hoef je niet meer te testen.
Niet lang daarna.....

Je snapt mijn punt ;)
Die goede oude tijd dat mensen wat deden voor hun medemens... Samenleving enzo, met de nadruk op samen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
@hoevenpe Het is zeker niet makkelijk om oude gewoontes te doorbreken. Vandaar dat ik er een goed boek met handvaten bij aanbeveel :).

Verder ben ik het met je eens dat het je niet makkelijk wordt gemaakt.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
GAIAjohan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Beter gezegd : zie jij je 65 jarige obese buurman al touwtje springen?
Dan verzin je een oefening die nog wel kan. De ondergrens van mobiliteit is jezelf voort kunnen bewegen. Als dat nog kan, dan zou hij/zij iedere dag kunnen wandelen. Dat is in ieder geval beter dan niets doen.

Idempotent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Ofwel, het wordt tijd om te stoppen met het roepen dat het enkel de man van boven de 60 met morbide obesitas is die in het ziekenhuis beland. Het is een argument wat ik hier vaker langs zie komen, vaak om net te doen of dat de enige groep is die in het ziekenhuis beland. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn, in tegenstelling tot in het begin van dit hele gedoe.
Ik heb even een schermafbeelding gemaakt van de grafiek uit het laatste rapport

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6WQiHk2ZkmvJS8jdn59jy3x7FW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LXD7OAsuOiFAnmiAaZDKzbE2.png?f=fotoalbum_large

Mogelijk was dit in de begingolf van 2020 anders. Vandaar de focus van sommigen op BMI.

Ik had al gehoord dat BMI allang niet meer het grootse probleem was maar er word natuurlijk wel meer geroepen.

Belangrijk is dat we het over het juiste hebben. Voor feitenvrij is er facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

[...]

Die groep zorgt er echter wel voor dat de zorgcapaciteit niet voldoende is, voornamelijk op de IC.
[...]

Welke onderliggende problemen?
Dat de wereldbevolking zodanig is gegroeid dat onze huidige levensstijl qua voeding niet langer houdbaar is, wat zowel invloed heeft op het klimaat als op onze gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Indoubt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:27:
[...]
Ik heb even een schermafbeelding gemaakt van de grafiek uit het laatste rapport

[Afbeelding]

Mogelijk was dit in de begingolf van 2020 anders. Vandaar de focus van sommigen op BMI.

Ik had al gehoord dat BMI allang niet meer het grootse probleem was maar er word natuurlijk wel meer geroepen.

Belangrijk is dat we het over het juiste hebben. Voor feitenvrij is er facebook
Kan ik hier nu met m'n feestboek bril creatief kritisch uit interpreteren dat we massaal aan de anorexia (of echt flink aan de boulimia moeten ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Dat de wereldbevolking zodanig is gegroeid dat onze huidige levensstijl qua voeding niet langer houdbaar is, wat zowel invloed heeft op het klimaat als op onze gezondheid.
Die is mij duidelijk.

Ik ben vooral benieuwd voor welk onderliggend probleem van Corona het vaccin geen oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Vanaf een bepaalde mate van overgewicht gebeurt het delen van deze status geheel automatisch met een ieder die niet lijdt aan een visuele beperking .
De oorzaak van overgewicht is echter niet zichtbaar en het er mee ‘bemoeien’ lijkt mij ook het beste om alleen door directe zorgverlener ( of bezorgde partner oid) te laten gebeuren .
De cijfers zouden er toch heel anders uitzien als bij 15% een 'BMI Onbekend' zou staan. Tenzij die 15% precies zo verdeeld zou zijn als de gevallen maar je kan er van uit gaan dat, gezien het sociale stigma op obesitas, degenen die het niet doorgeven aan de hoge kant zullen zitten. Dat dit de bestrijding van covid schaadt mag duidelijk zijn maar privacy is nou eenmaal heel erg belangrijk. Behalve voor dikke mensen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Die is mij duidelijk.

Ik ben vooral benieuwd voor welk onderliggend probleem van Corona het vaccin geen oplossing is.
Het is geen lange termijn oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:58

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:35:
[...]

Die is mij duidelijk.

Dan snap je dus de redenering niet: Corona is niet het probleem, corona is een symptoom van een veel groter, onderliggend probleem waar we eigenlijk al minstens 50 jaar geleden over hadden moeten nadenken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:39
BMI is sowieso een foute methode.
In België is er tijd geweest dat je gratis naar de diëtist kon boven een bepaald BMI. Nu had ik een kameraad die toendertijd geselecteerd was voor het Belgisch kayakteam. Zwaar afgetraind, kort van was, type Jerommeke. Volgens die richtlijnen toen, mocht die gratis naar de diëtist om af te vallen.
Dus die "obees" persoon die jullie BMI-statistieken de hoogte intrekt, kan evengoed een afgetraind atleet zijn, het waren de Spelen.
Nu weet ik goed genoeg dat de kans dat dit een atleet is, zeer klein is. Maar de kans dat je de grote pot bij Euromillions wint is ook klein

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

gekkie schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Kan ik hier nu met m'n feestboek bril creatief kritisch uit interpreteren dat we massaal aan de anorexia (of echt flink aan de boulimia moeten ? :+
Ja, als je BMI onder de 10 is kom je niet meer op de IC vanwege covid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
Indoubt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Ja, als je BMI onder de 10 is kom je niet meer op de IC vanwege covid :+
< 18.5 of > 40 voldoet toch al wel aardig veel lager percentage dan bij een gezond gewicht !1!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Laguna schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:39:
[...]

Het is geen lange termijn oplossing.
Hier kan ik niets mee, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Arator schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:42:
BMI is sowieso een foute methode.
In België is er tijd geweest dat je gratis naar de diëtist kon boven een bepaald BMI. Nu had ik een kameraad die toendertijd geselecteerd was voor het Belgisch kayakteam. Zwaar afgetraind, kort van was, type Jerommeke. Volgens die richtlijnen toen, mocht die gratis naar de diëtist om af te vallen.
Dus die "obees" persoon die jullie BMI-statistieken de hoogte intrekt, kan evengoed een afgetraind atleet zijn, het waren de Spelen.
Nu weet ik goed genoeg dat de kans dat dit een atleet is, zeer klein is. Maar de kans dat je de grote pot bij Euromillions wint is ook klein
Op een hele bevolking werkt bmi prima. Individueel kan het verkeerd uitpakken, hoewel bij 95% gewoon prima. Bmi pakt bv ook niet heel goed uit bij hele grote of kleine mensen.
Overigens doet de diëtist wel meer dan helpen met afvallen. Goede kans dat de meeste sporters wel een diëtist in hun telefoon hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
https://www.reuters.com/w...d-by-covid-19-2021-07-26/

Waarom hebben ze dit al in Amerika gedaan, maar in Nederland nog steeds niet. Waarom beginnen ze pas zo laat met onderzoeken naar Long COVID?
Ik zie dit weer behoorlijk als een vergeten groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Laguna schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:21:
[...]
Als je het louter over 50% reductie hebt qua potentiële ziekenhuisopnames dan klopt dat natuurlijk (…)
Het is een beetje hoe je het leest, maar in essentie was dat wat er werd voorgesteld en we zijn het er over eens dat zoiets dus één verdubbeling scheelt.
[...]
Gezien we vaccineren omdat de ziekenhuizen overstromen en niet om dit virus uit te bannen is de vraag waarom we niks aan preventie doen om er voor te zorgen dat minstens 50% van de mensen met overgewicht niet in het ziekenhuis hoeft te belanden.
En één verdubbeling is dus (afhankelijk van de verdubbelingstijd) hooguit enkele weken op z'n best.
(…) maar dat is mijns inziens te rechtlijnig gedacht zoals ik in mijn vorige reactie aangaf. Aangezien je het eerder had over een verlaging van de gemiddelde BMI van de gehele bevolking.
Ik kwam het woord rechtlijnig niet tegen in je vorige reactie, maar blijkbaar bedoelde je dat:
Laguna schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:07:
[...]
Dat hangt ervan af, als je je alleen zou focussen op de groep met overgewicht en dus overige risicogroepen buiten beschouwing zou laten en de BMI zoals je aangeeft over die gehele groep aanzienlijk lager ligt en daarmee het grootste gedeelte niet meer in het ziekenhuis terecht zou komen, dan is het aantal verdubbelingen afhankelijk van hoe de verhouding dan is komen te liggen.
Als de gehele bevolking bestaat uit Z mensen, dan hebben die Z mensen een gemiddelde BMI. Als een deel van die mensen hun BMI weten te verlagen, dan is de gemiddelde BMI van die Z mensen uiteraard ook lager als er geen gelijktijdige en gelijkmatige toename plaatsvindt bij anderen.

Bij 50% overall reductie (wat volgens mij al heel veel is) scheelt dat welgeteld dus één verdubbeling. Prima als de overheid overgewicht probeert te verminderen, maar voor een exponentieel groeiend probleem is het geen oplossing die zoden aan de dijk zet uiteraard, zelfs als het meer dan 50% zou zijn.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
QSYS schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:15:
https://www.reuters.com/w...d-by-covid-19-2021-07-26/

Waarom hebben ze dit al in Amerika gedaan, maar in Nederland nog steeds niet. Waarom beginnen ze pas zo laat met onderzoeken naar Long COVID?
Ik zie dit weer behoorlijk als een vergeten groep.
Dit doen wij wel, onderzoeksinstituut Nivel doet een groot onderzoek naar long covid. Biden geeft er alleen meer ruchtbaarheid aan, mede om een lange neus te trekken naar zijn politieke tegenstanders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:36:
[...]
Dit doen wij wel (...) een groot onderzoek
onderzoek doen =/= 'protected by law'

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:38:
onderzoek doen =/= 'protected by law'
Dat hebben wij toch ook al? Arbeidsongeschiktheidsregelingen zijn hier niet nieuw, Biden introduceert maatregelen dat long covid patiënten als als dusdanig gezien kunnen worden in de VS. Het UWV is ook betrokken bij programma's als C-support en als je door long covid deels arbeidsongeschikt raakt kan je aanspraak maken uit een (gedeeltelijke) uitkering. Wat dat betreft zijn de regelingen die wij hadden al van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:27:

Bij 50% overall reductie (wat volgens mij al heel veel is) scheelt dat welgeteld dus één verdubbeling. Prima als de overheid overgewicht probeert te verminderen, maar voor een exponentieel groeiend probleem is het geen oplossing die zoden aan de dijk zet uiteraard, zelfs als het meer dan 50% zou zijn.
Die groei gaat niet oneindig door. Helaas wetrn we hoeveelheid vatbare personen voor covid niet. Als we dat wel weten kun je het wegstrepen tegen capaciteit in ziekenhuis en weet je hoe veel mensen je 'gezonder' moet zien te krijgen. Er van uitgaande dat gezonde mensen niet in het ziekenhuis terecht komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hopelijk deze week tenminste vier provincies op oranje:
De provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Zeeland hebben zo weinig nieuwe coronagevallen, dat ze komende week vrijwel zeker dalen naar oranje. Utrecht en Gelderland zitten nog net boven de grens, de kaart van donderdag komt misschien net iets te vroeg voor ze. Noord-Holland, Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg, Overijssel en Flevoland blijven vrijwel zeker op rood staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

Dit doen wij wel, onderzoeksinstituut Nivel doet een groot onderzoek naar long covid. Biden geeft er alleen meer ruchtbaarheid aan, mede om een lange neus te trekken naar zijn politieke tegenstanders.
Nog niet, er gebeurt nog niks. Er is ook maar 4,5 miljoen voor uitgetrokken. Ik vind het een beetje vreemd dat er voor deze mensen nog niet echt iets is gebeurt. Wat is er met preventief gebeurt dan? Men weet niet eens hoe het ontstaat, maar men durft wel te beweren als men gevaccineerd is er minder kans is op long COVID, misschien is er maar weinig voor nodig, en zou de kans op minder ziek zijn al genoeg zijn om het toch te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Superkiwi schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:35:
[...]Het is ook niet iets waar iemand zijn vingers aan wil branden denk ik, zeker niet in deze tijd.
De overheid is al volop bezig hoor om de bevolking in beweging te krijgen.
Deze, recente, campagne bijvoorbeeld: https://www.arboportaal.nl/campagnes/zet-ook-de-stap
En er zijn er nog veel meer.
De GGD doet ook mee: https://www.versawelzijn....rt-blijf-gezond-campagne/

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Dat hebben wij toch ook al? Arbeidsongeschiktheidsregelingen zijn hier niet nieuw, Biden introduceert maatregelen dat long covid patiënten als als dusdanig gezien kunnen worden in de VS. Het UWV is ook betrokken bij programma's als C-support en als je door long covid deels arbeidsongeschikt raakt kan je aanspraak maken uit een (gedeeltelijke) uitkering. Wat dat betreft zijn de regelingen die wij hadden al van toepassing.
Arbeidsongeschiktheidsregelingen zijn langzaam weggewerkt. En ff serieus het UWV als partner bij onderzoeken? Heb je laatst niet het geval gezien dat er iemand naar de rechtzaak moest, meer de ambulance, omdat het UWV zei, dat hij wel te genezen was? UWV is wat ziekte betreft het minst betrouwbaar. Ikzelf zware ME, kan gewoon werken volgens het UWV. Ben 24 uur bedlegerig, kan niks, maar kan volgens UWV gewoon werken. Ik ben niet de enigste trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:44:
[...]Dat hebben wij toch ook al? Arbeidsongeschiktheidsregelingen zijn hier niet nieuw, Biden introduceert maatregelen dat long covid patiënten als als dusdanig gezien kunnen worden in de VS. Het UWV is ook betrokken bij programma's als C-support en als je door long covid deels arbeidsongeschikt raakt kan je aanspraak maken uit een (gedeeltelijke) uitkering. Wat dat betreft zijn de regelingen die wij hadden al van toepassing.
Hardstikke mooi dat je bij arbeidsongeschiktheid door Long-COVID (deels) een uitkering kan aanvragen, maar een snelle carrière waarvoor je 100% gezond had moeten blijven (sporters en coaches bijvoorbeeld, of (zonder carriére) bouwvakkers) gaat 'm dan natuurlijk niet meer worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
user109731 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:53:
Hopelijk deze week tenminste vier provincies op oranje:

[...]
Ik snap die hele fascinatie voor die ECDC kaart niet. Net of een land wat je bezoekt kan weten in welke provincies je geweest bent of überhaupt woont.

1 grote wassen neus die kaart die enkel laat zien dat ‘één EU’ de grootste nonsens en scam van de afgelopen honderd jaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:00:
Hardstikke mooi dat je bij arbeidsongeschiktheid door Long-COVID (deels) een uitkering kan aanvragen, maar een snelle carrière waarvoor je 100% gezond had moeten blijven (sporters en coaches bijvoorbeeld, of (zonder carriére) bouwvakkers) gaat 'm dan natuurlijk niet meer worden.
Interessant genoeg gaat dit feit op voor iedereen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Schijnt een onderdeel te zijn van arbeidsongeschiktheid.
QSYS schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:53:
Men weet niet eens hoe het ontstaat, maar men durft wel te beweren als men gevaccineerd is er minder kans is op long COVID, misschien is er maar weinig voor nodig, en zou de kans op minder ziek zijn al genoeg zijn om het toch te krijgen.
Het is nieuw en dus weten we er nog weinig van. Daar gaan echt nog wat jaartjes over heen voor er betere inzichten komen op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:09:
[...]

Interessant genoeg gaat dit feit op voor iedereen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Schijnt een onderdeel te zijn van arbeidsongeschiktheid.

[...]

Het is nieuw en dus weten we er nog weinig van. Daar gaan echt nog wat jaartjes over heen voor er betere inzichten komen op dit gebied.
De symptomen bij elkaar zijn niet nieuw. Dat is al wel bekend. Maar toch blijft het vreemd dat ze nog moeten beginnen, je zult het al 9 maanden hebben zeg, en er wordt niks gedaan. November beginnen ze pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Dat heeft natuurlijk wel een theoretische bovengrens en dat is wanneer je 17 miljoen actieve besmettingen in ons land zou hebben en je in die situatie geen overbelasting van de zorg meer zou hebben.

Dan is kunstmatig R<1 proberen te krijgen niet meer nodig, maar dan zouden alle andere ingrepen die we doen (dus aanpassen van leefstijl, vaccinaties, enz.) wel voldoende effectief moeten zijn om het aan te kunnen dat iedereen besmet kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:49:
[...]
Die groei gaat niet oneindig door. (…)
Ik hoop het ook niet, maar als algemene stelling kun je er weinig mee. Nieuwe varianten kunnen bijvoorbeeld aardig roet in het eten gooien zoals we hebben gemerkt.
(…) Helaas wetrn we hoeveelheid vatbare personen voor covid niet.(…)
Iedereen is in meer of mindere mate vatbaar.
(…) Als we dat wel weten kun je het wegstrepen tegen capaciteit in ziekenhuis en weet je hoe veel mensen je 'gezonder' moet zien te krijgen. Er van uitgaande dat gezonde mensen niet in het ziekenhuis terecht komen...
Die laatste stelling gaat dus uit van het omgekeerde, want het veronderstelt dat je de maatschappij kunt verdelen in 'gezonden' en 'ongezonden'. Maar BMI (waar het hier over ging) is een berekende waarde op grond van twee continue variabelen (lengte en gewicht) waaruit je al kunt afleiden dat er geen categorisatie mogelijk is om 'gezond' van 'ongezond' te scheiden zonder arbitraire keuze, hoewel het duidelijk is dat er een causaal verband bestaat tussen een hoger BMI en bepaalde bijkomende ziekten. Soms is een categorisatie uit statistisch oogpunt noodzakelijk om een effect aan te tonen of uit te sluiten, maar voor het vraagstuk dat werd benoemd lijkt mij dat geen zinnige benadering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:08:
[...]
Overigens doet de diëtist wel meer dan helpen met afvallen. Goede kans dat de meeste sporters wel een diëtist in hun telefoon hebben staan.
Dat zou kunnen.. maar sporter, bel en bezoek die dieetkundige dan ook en volg de adviezen op. En dat dan de komende tientallen jaren om te voorkomen dat je alsnog gegadigde voor de IC wordt na je 55ste.
Al die sportschoolbezoekers, ik zou wel willen weten of zij dat blijven doen tot /na hun pensioen.

Overigens zag ik laatst ene Rafael van der Vaart op tv, een (ex)sporter. Even breed als hoog en nog in de dertig. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 20:23
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Is de sportschool dan noodzakelijk om gezond te zijn? Ik eet gezond en mijn beweging is elke dag een lange wandeling maken.
Ik denk dat voor de gemiddelde deskjockey/kantoorslaaf wandelen alleen een beetje karig is. Dat gaat je bijvoorbeeld niet helpen met een goede houding.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Ik hoop het ook niet, maar als algemene stelling kun je er weinig mee. Nieuwe varianten kunnen bijvoorbeeld aardig roet in het eten gooien zoals we hebben gemerkt.
Dan eindigt de stabilisatie inderdaad hoger.
[...]

Iedereen is in meer of mindere mate vatbaar.
Uiteraard hebben we het over personen die medische hulp nodig hebben. Als je met twee dagen Netflix op de bank weer genezen bent heeft niemand last van je. Nouja, de mede bewoners. :+
[...]

Die laatste stelling gaat dus uit van het omgekeerde, want het veronderstelt dat je de maatschappij kunt verdelen in 'gezonden' en 'ongezonden'. Maar BMI (waar het hier over ging) is een berekende waarde op grond van twee continue variabelen (lengte en gewicht) waaruit je al kunt afleiden dat er geen categorisatie mogelijk is om 'gezond' van 'ongezond' te scheiden zonder arbitraire keuze, hoewel het duidelijk is dat er een causaal verband bestaat tussen een hoger BMI en bepaalde bijkomende ziekten. Soms is een categorisatie uit statistisch oogpunt noodzakelijk om een effect aan te tonen of uit te sluiten, maar voor het vraagstuk dat werd benoemd lijkt mij dat geen zinnige benadering.
Daar heb je gelijk in, een metric die mee waait met de wind is niet handig om grenzen te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Bananenplant schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:01:
Ik denk dat voor de gemiddelde deskjockey/kantoorslaaf wandelen alleen een beetje karig is. Dat gaat je bijvoorbeeld niet helpen met een goede houding.
Als in zithouding? Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn. Zelf heb ik op mijn kantoortje een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel. Alles correct afgesteld volgens arbo adviezen, dus wat dat betreft prima houding. En elke keer als ik wat te drinken nodig heb moet ik naar beneden naar de keuken lopen, dus genoeg ruimte om even kort de benen te strekken. Draadloze koptelefoon helpt ook, kan je tijdens vergaderingen ook nog even opstaan als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 13:09:
[...]Interessant genoeg gaat dit feit op voor iedereen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Schijnt een onderdeel te zijn van arbeidsongeschiktheid.
Alleen ontzettend kut wanneer ze arbeidsongeschikt zijn geworden door een of andere hufter die ongegeneerd in de supermarkt zonder mondkapje in hun nek stond te proesten. Is toch ff iets anders dan aangereden worden door een auto waarvan je dacht 'm nog te kunnen ontwijken, of van een bouwsteiger vallen omdat je schrok van een openslaand raam.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 12:02

Agent47

I always close my contracts.

Ziekenhuiscijfers Zondag 08-08-2021

Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
673 (daling van 3)

Kliniek: 473 (daling van 2)
IC: 200 (daling van 1)

Instroom:
Kliniek: 60 (gisteren: 75)
IC: 18 (gisteren: 17)

Uitstroom:
Kliniek: 62 (gis: 73)
IC: 19 (gis: 24)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yaksa schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:22:
Alleen ontzettend kut wanneer ze arbeidsongeschikt zijn geworden door een of andere hufter die ongegeneerd in de supermarkt zonder mondkapje in hun nek stond te proesten. Is toch ff iets anders dan aangereden worden door een auto waarvan je dacht 'm nog te kunnen ontwijken, of van een bouwsteiger vallen omdat je schrok van een openslaand raam.
Maar wat is nu je punt? Je schrijft elke keer graag dit soort verontwaardigde teksten, maar meestal raken ze kant noch wal.

Hoe is ziek/arbeidsongeschikt worden doordat iemand op je rochelde in de supermarkt anders dan gewerkt hebben met chroom 6 zonder adequate bescherming? Of mensen die jarenlang blootgesteld zijn aan asbest? Allen zijn lang niet zo dramatisch als vallen van een steiger qua gebeurtenis maar kunnen verstrekkende gevolgen hebben. Of is er dan een rangorde van 'kut zijn' waar corona ver bovenaan staat, met stip op nummer 1?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Alleen ontzettend kut wanneer ze arbeidsongeschikt zijn geworden door een of andere hufter die ongegeneerd in de supermarkt zonder mondkapje in hun nek stond te proesten.
Tuurlijk joh, alsof dat soort figuren dat met opzet doen om andere schade te berokkenen. Gelijk maar even een aanklacht indienen voor poging tot doodslag?

Blijkbaar is het hier een volkssport om individuen te beschuldigen van het feit dat er over de hele wereld een virus heerst. |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 08-08-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:02:
[...]
Dan eindigt de stabilisatie inderdaad hoger. (…)
Ik probeer mij voor te stellen wat je met 'hoger bedoeld', maar kan er geen voorstelling van maken eigenlijk.

Maar de aanname dat er een 'stabilisatie' komt zegt in ieder geval niets over de tijd die het kost om daar te komen. O.a. door nieuwe varianten en dus SEIRS i.p.v. SEIR.
(…)
Uiteraard hebben we het over personen die medische hulp nodig hebben. Als je met twee dagen Netflix op de bank weer genezen bent heeft niemand last van je. Nouja, de mede bewoners. :+ (…)
Maar je weet niet vooraf of je hulp nodig hebt of kan volstaan met liggen op de bank.
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:37:
[...]
Hoe is ziek/arbeidsongeschikt worden doordat iemand op je rochelde in de supermarkt anders dan gewerkt hebben met chroom 6 zonder adequate bescherming? Of mensen die jarenlang blootgesteld zijn aan asbest?
Dat is evident anders, omdat het risico op nieuwe blootstelling aan de laatste twee veel kleiner is geworden door strenge regelgeving, maar het eerste door de overheid als een 'bij effect' wordt gezien omdat er wordt gestuurd op zorgcapaciteit en aanvullende maatregelen dus uitblijven 'zolang de zorg het nog aan kan'.

Wat zou jij ervan zeggen als we blootstelling aan de genoemde stoffen door zouden laten gaan zoals het ooit eens was 'zolang de zorg het nog aan kan', als ondertussen bekend is dat mensen daar (zeer) nadelige effecten van ondervinden?

We laten TBC toch ook niet maar wat rondwaren door Nederland 'zolang de zorg het nog aan kan'?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:20
Zijn er eigenlijk onderzoeken/statistieken die dat long covid kwantificeren? Ik heb een kleine 30 mensen in mijn familie/vrienden/kennissenkring die positief zijn getest maar geen van alleen hebben er echt langdurig last van. Ik weet het, n=1, maar daarom de vraag. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

42erik schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Die goede oude tijd dat mensen wat deden voor hun medemens... Samenleving enzo, met de nadruk op samen...
Die tijd ligt inderdaad al jaren achter ons.

Daarnaast: Gevaccineerd betekent niet automatisch dat je wat voor je medemens doet. Ongevaccineerd betekent ook niet automatisch dat je niks voor de medemens doet. Zie mijn eerdere posts. Ik denk dat ik me stukken beter aan de maatregelen hou en de verspreiding beter tegenhoud dan de gemiddelde gevaccineerde die leeft alsof het virus al weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:16:
[...]

Ik probeer mij voor te stellen wat je met 'hoger bedoeld', maar kan er geen voorstelling van maken eigenlijk.
Als je virusvariant X los laat eindigen 300.000 mensen in het ziekenhuis, meer dor hout is er niet. Virusvariant Y is aggressiever waardoor een groot aantal mensen dat bij variant X weinig te klagen had nu wel medische zorg wil. Bij variant Y is de natuurlijke stabilisatie hoger dan bij X.
Maar de aanname dat er een 'stabilisatie' komt zegt in ieder geval niets over de tijd die het kost om daar te komen. O.a. door nieuwe varianten en dus SEIRS i.p.v. SEIR.
Nee, die tijd weet je pas als je ook het aantal hulpbehoevenden weet.
[...]

Maar je weet niet vooraf of je hulp nodig hebt of kan volstaan met liggen op de bank.
Als we dat weten te tacklen kan je dingen uit gaan rekenen. Voorsoorteren op BMI is het in ieder geval niet.
[...]

Dat is evident anders, omdat het risico op nieuwe blootstelling aan de laatste twee veel kleiner is geworden door strenge regelgeving, maar het eerste door de overheid als een 'bij effect' wordt gezien omdat er wordt gestuurd op zorgcapaciteit en aanvullende maatregelen dus uitblijven 'zolang de zorg het nog aan kan'.

Wat zou jij ervan zeggen als we blootstelling aan de genoemde stoffen door zouden laten gaan zoals het ooit eens was 'zolang de zorg het nog aan kan', als ondertussen bekend is dat mensen daar (zeer) nadelige effecten van ondervinden?

We laten TBC toch ook niet maar wat rondwaren door Nederland 'zolang de zorg het nog aan kan'?
Binnen roken heeft ook lang geduurd voordat iemand dacht 'nah, dat moeten we maar eens verbieden'. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Metro2002 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:36:
[...]Die tijd ligt inderdaad al jaren achter ons.

Daarnaast: Gevaccineerd betekent niet automatisch dat je wat voor je medemens doet. Ongevaccineerd betekent ook niet automatisch dat je niks voor de medemens doet. Zie mijn eerdere posts. Ik denk dat ik me stukken beter aan de maatregelen hou en de verspreiding beter tegenhoud dan de gemiddelde gevaccineerde die leeft alsof het virus al weg is.
Die tijd ligt dan al jaren achter jou eigen ikke, ikke, ikke.
Ik hoop nog steeds dat er ook mensen zijn die wel iets leren van deze pandemie en dat we, ondanks wat noodzakelijke, tijdelijke, maatregelen beter uit deze crisis komen dan de 'jaren achter ons'. Dat we solidair mogen zijn, een eenheid vormen en kunnen zeggen: "Het was een moeilijke opgave, maar we hebben het gedaan, met zijn allen". We zullen het hard nodig hebben, met de klimaatcrisis in het vooruitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:11
[...]

En hoe lang ben je nog van plan om dit gedrag vol te houden?
Op een gegeven moment zijn mensen daar toch echt klaar mee, de een wat eerder als de ander.

In de supermarkt stond van de week ook een ongeduldige oma op 50 cm van me bij de kassa. Wat je zegt kan ik me dus ook in vinden maar het is niet vol te houden op lange termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Emgeebee schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:34:
Zijn er eigenlijk onderzoeken/statistieken die dat long covid kwantificeren? Ik heb een kleine 30 mensen in mijn familie/vrienden/kennissenkring die positief zijn getest maar geen van alleen hebben er echt langdurig last van. Ik weet het, n=1, maar daarom de vraag. :)
In het 114e OMT advies (p. 7 bovenaan) staat een schatting van 2-10% genoemd en wordt verwezen naar de WHO policy brief 39, maar alleen al zonder eenduidige casus definitie zullen percentages erg wisselend uiteraard. Er is bijvoorbeeld ook een onderzoek uit Noorwegen waar maar liefst 60% van de mensen langdurige klachten rapporteerden.

https://www.rijksoverheid...dvies-deel-1-nav-114e-omt
https://www.euro.who.int/...aring-for-long-covid-2021
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34163090/

Vermenigvuldig die percentages met de miljoenen mensen die naar schatting in Nederland besmet zijn geraakt en reken eens uit hoeveel gevallen dat potentieel betreft.

En uiteraard is er over dergelijke effecten nog maar 1,5 jaar iets bekend. Dus niemand weet of dit het is of dat er wellicht nog andere zaken ontdekt gaan worden. Dit is een voorbeeld van een mogelijk (maar gelukkig zeldzaam) gevolg van een besmettelijke ziekte (die nu nog maar zelden voorkomt in NL) en pas na vele jaren jaren tot ernstige problemen kan leiden. Stel dat zoiets ook optreedt, maar dan veel vaker? En daarmee zeg ik dus niet dat zoiets gaat gebeuren (ik hoop het uiteraard niet), het gaat enkel om het voorbeeld dat zoiets in theorie wel kan.
[...]
Daarnaast: Gevaccineerd betekent niet automatisch dat je wat voor je medemens doet.
Een hogere vaccinatiegraad leidt naar ik inschat tot een lagere Rt, dus je doe wel wat voor de medemens:
Number10 in "Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd"

Waarom doe je volgens jou met vaccineren niet iets automatisch voor je medemens?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 20:23
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

Als in zithouding? Dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn. Zelf heb ik op mijn kantoortje een in hoogte verstelbaar bureau en een goede bureaustoel. Alles correct afgesteld volgens arbo adviezen, dus wat dat betreft prima houding. En elke keer als ik wat te drinken nodig heb moet ik naar beneden naar de keuken lopen, dus genoeg ruimte om even kort de benen te strekken. Draadloze koptelefoon helpt ook, kan je tijdens vergaderingen ook nog even opstaan als je wil.
Krachttraining kan wel helpen als je op dat vlak problemen hebt, bijvoorbeeld door stress :) . Plus beter metabolisme, verlaging van insulineresistentie, etc. Je lichaam is gemaakt voor meer dan alleen een beetje zitten en wat rondlopen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Bananenplant schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Krachttraining kan wel helpen als je op dat vlak problemen hebt, bijvoorbeeld door stress :) . Plus beter metabolisme, verlaging van insulineresistentie, etc. Je lichaam is gemaakt voor meer dan alleen een beetje zitten en wat rondlopen :) .
Kan niet, met krachttraining verhoog je je BMI meestal en dan kom je op het verboden/unwanted lijstje. Alleen skinny lange afstandlopers hebben een plek in deze maatschappij. Het postuur van de uitgehongerde Keniaanse hardloper is het nieuwe ideaal. En miss twiggy voor de dames natuurlijk.

ik was vroeger gewichtheffer, vandaar mijn rant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
jadjong schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:21:
[...]
meer dor hout is er niet. (…)
Je bedoelt die woorden wellicht niet zoals ze kunnen overkomen, maar kan je dit soort terminologie achterwege laten? We hebben het dus over besmettingen die ernstige ziekte en sterfte kunnen veroorzaken. Het is kwetsend voor sommige mensen en al zeker voor diegenen die familie of vrienden hieraan hebben verloren. Misschien beter om het even weg te halen, dan doe ik dat hier ook.
(…) Virusvariant Y is aggressiever waardoor een groot aantal mensen dat bij variant X weinig te klagen had nu wel medische zorg wil. Bij variant Y is de natuurlijke stabilisatie hoger dan bij X. (…)
Als er een 'natuurlijke stabilisatie' optreedt in de nabije toekomst, want daar ben je geloof ik erg van overtuigd. Waarom weet ik niet eigenlijk.
(…)
Nee, die tijd weet je pas als je ook het aantal hulpbehoevenden weet. (…)
Maar ik zou het zelf wat vreemd vinden om daar op te gaan wachten, jij ook?
(…)
Binnen roken heeft ook lang geduurd voordat iemand dacht 'nah, dat moeten we maar eens verbieden'.
En dat was daarmee dus een slecht beleid en geen argumentatie om het nu ook maar te gaan afwachten.

We hebben het over een besmettelijke ziekte met een IFR van circa 1% die exponentieel groeit, waarvoor de overheid wel maatregelen kán nemen om R<1 te bereiken, maar dat over het algemeen pas doet als er heel veel mensen ziek zijn geworden omdat er tot die tijd nog ziekenhuiscapaciteit is.

Zie ook de bronnen voor wat betreft eventuele langdurige gevolgen en Nieuwsuur gisteravond:
https://nos.nl/nieuwsuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
@Number10 je doet moeilijk. Er worden mensen ernstig ziek en sommigen gaan dood. We willen graag weten waarom dat is zodat je doeltreffend op kan treden. Iemand riep iets over te dikke mannen en dat ze gezonder moeten gaan leven. Afgezien van wat gezonder zou moeten betekenen is het ook de vraag of die gezondere levensstijl in het geval van covid daadwerkelijk wat toevoegt of dat het gerommel in de marge is.
Dat is een berekening met zo veel variabelen, dat krijg je in een forumpost niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:27:
Waarom doe je volgens jou met vaccineren niet iets automatisch voor je medemens?
Omdat gedrag vele malen belangrijker is dan vaccineren. Kijk maar naar de besmettingscijfers vorig jaar zomer zónder vaccins en nu mét al een flinke vaccinatiegraad.

[ Voor 73% gewijzigd door Metro2002 op 08-08-2021 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

Daaarom is ergonomie ook een hele studie, omdat het niet zo moelijk is... Oh, wacht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Ook hier het verzoek om dit soort opmerkingen weg te laten. Het voegt echt niks toe. Je hebt de vorige woorden zo te zien ook laten staan, maar waarom begrijp ik niet als je dat beargumenteerd wordt gevraagd.
(…) Er worden mensen ernstig ziek en sommigen gaan dood. We willen graag weten waarom dat is zodat je doeltreffend op kan treden. (…)
Doeltreffendheid was nu precies de reden om te reageren op de stelling vanochtend. want zelfs 50% reductie zou hooguit één verdubbeling schelen. Maar los daarvan klopt je stelling niet zonder meer. Dat gebeurt niet zomaar (hoewel diverse bewindspersonen het graag willen brengen als 'een bal die in het ravijn rolt'), maar die mensen worden o.a. (ernstig) ziek als gevolg van een politieke keuze om doorgaans pas in te grijpen als de zorg dreigt vast te lopen. Doeltreffender lijkt het mij dus om niet alleen te gaan lopen uitzoeken welke factoren één verdubbeling uitsparen (al helpen alle beetjes), maar vooral zorgen voor R<1.

Overigens kun je nu ook al weer mijlenver zien aankomen dat er een 'wait and see approach' wordt gevoerd, waarna we straks weer 'met onze rug tegen de muur staan' en 'niemand dit zag aankomen' dus politieke besluiten als onvoldongen niet te bediscussiëren feitelijkheden worden gepresenteerd en de Kamer kan tekenen bij het kruisje om de zoveelste lockdown in te luiden, want helaas was het achteraf 'met de kennis van nu' beter om eerder in te grijpen.

Werkelijk niemand heeft daar voordeel bij, behalve één persoon. Vooruit twee.
(…) Iemand riep iets over te dikke mannen en dat ze gezonder moeten gaan leven. Afgezien van wat gezonder zou moeten betekenen is het ook de vraag of die gezondere levensstijl in het geval van covid daadwerkelijk wat toevoegt of dat het gerommel in de marge is. (…)
Dat werd niet zomaar wat geroepen, maar als argument om het probleem significant te verkleinen want:
(…) dan hadden we nu een andere situatie gehad (…)
En die reactie hebben veel mensen ondertussen ook nog onderschreven zo te zien, wat duidelijk maakt waarom het belangrijk is daarop inhoudelijk te reageren. Dat heeft echt niks met.'moeilijk doen' te maken. Los daarvan lijkt mij de aanpak van overgewicht uitstekend, niks mis mee. Maar we hadden geen 'hele andere situatie' gehad.
(…) Dat is een berekening met zo veel variabelen, dat krijg je in een forumpost niet voor elkaar.
Ik heb uitgebreid beargumenteerd met variabelen en rekenvoorbeelden waarom het gevoerde argument in deze context juist weinig doelmatig zou zijn, omdat het hooguit één verdubbeling scheelt. Dat overgewicht ongezond is lijkt mij geen vraagstuk, maar het is geen goede onderwerp om steeds weer aan te voeren als belangrijke oorzaak van de capaciteitsproblemen in de zorg tijdens deze crisis. Want die oorzaak ligt primair bij de politieke keuze om te sturen op zorgcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Metro2002 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:37:
[...]
Omdat gedrag vele malen belangrijker is dan vaccineren. Kijk maar naar de besmettingscijfers vorig jaar zomer zónder vaccins en nu mét al een flinke vaccinatiegraad.
Kijk even naar mijn onderbouwing met rekenvoorbeeld waar ik naar verwees, want dit is gewoon jouw aanname die aan het rekenvoorbeeld niets afdoet uiteraard. Met heuristisch correlatieve analyse kom je volgens mij niet erg ver wat dat betreft, laat staan dat deze stelling klopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Number10 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:52:
[...]

Je bedoelt die woorden wellicht niet zoals ze kunnen overkomen, maar kan je dit soort terminologie achterwege laten? We hebben het dus over besmettingen die ernstige ziekte en sterfte kunnen veroorzaken. Het is kwetsend voor sommige mensen en al zeker voor diegenen die familie of vrienden hieraan hebben verloren. Misschien beter om het even weg te halen, dan doe ik dat hier ook.

[...]

Als er een 'natuurlijke stabilisatie' optreedt in de nabije toekomst, want daar ben je geloof ik erg van overtuigd. Waarom weet ik niet eigenlijk.

[...]

Maar ik zou het zelf wat vreemd vinden om daar op te gaan wachten, jij ook?

[...]

En dat was daarmee dus een slecht beleid en geen argumentatie om het nu ook maar te gaan afwachten.

We hebben het over een besmettelijke ziekte met een IFR van circa 1% die exponentieel groeit, waarvoor de overheid wel maatregelen kán nemen om R<1 te bereiken, maar dat over het algemeen pas doet als er heel veel mensen ziek zijn geworden omdat er tot die tijd nog ziekenhuiscapaciteit is.

Zie ook de bronnen voor wat betreft eventuele langdurige gevolgen en Nieuwsuur gisteravond:
https://nos.nl/nieuwsuur
Dat is op zich ook niet zo gek, want er is meer in de wereld als corona. Wat dat betreft is het een "simpele" kosten / baten analyse. Bij elke besmetting een stad dichtgooien werkt ook niet, dat geeft veel te veel nevenschade. In Australie zijn ze intussen ook behoorlijk zat van die aanpak.

Lang verhaal kort, ook de corona aanpak veroorzaakt schade en doden. Nog los van de sociale impact van de maatregelen. Over langdurige gevolgen gesproken.
Corona is er, corona blijft. Deal with it. Durf weer te leven.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
arbraxas schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:55:
[...]
Wat dat betreft is het een "simpele" kosten / baten analyse.
Of het 'simpel' is weet ik niet, maar laat dat nu net gedaan zijn. Meerdere onderzoeken hebben al aangetoond dat minder circulatie beter is en niet meer circulatie met lockdowns.

Onderstaande onderzoeken zijn gedaan voor de vaccins werden uitgerold en met die vaccins zal de Rt ongetwijfeld een stuk lager worden. Dus ook daarom vooral zoveel mogelijk vaccineren wat mij betreft. Maar het valt te beargumenteren waarom de Rt met vaccins alleen vermoedelijk (en helaas) niet <1 wordt.

Dus desalniettemin blijven deze onderzoeken relevant en moeten we zorgen voor R<1, ook voor de economie.

https://insights.abnamro....fects-of-the-second-wave/
https://home.kpmg/nl/nl/h...ndammen-van-covid-19.html

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
aangetoond dat minder circulatie beter is
Mensen preventief opsluiten en hele groepen uitsluiten van sociale contacten zal inderdaad een positief effect hebben. Sleep, work, eat, repeat. De natte droom van elke baas.
Grenzen weer dicht, heeft ook een aantoonbaar positief effect op inbraken en autodiefstallen. Schengen is toch al zo goed als doodverklaard door de coronamaatregelen.
Of dat een samenleving is waar ik mij in kan vinden, is een heel ander verhaal.

Maar het zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat ik deze "regering" beticht van het omturnen van Nederland in een asociale apartleving.

[ Voor 22% gewijzigd door arbraxas op 08-08-2021 19:27 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Mwoa, niet iedereen is zo asociaal hoor...
quote]
Daarnaast: Gevaccineerd betekent niet automatisch dat je wat voor je medemens doet. Ongevaccineerd betekent ook niet automatisch dat je niks voor de medemens doet.
[/quote]
Voor de 1e opmerking moet je misschien even gaan opzoeken wat een vaccin doet. Vaccin doet minder virusdeeltjes doet minder besmettelijkheid. Dus je doet sowieso iets voor de medemens. Er aangezien je zelf ook minder snel besmet wordt, zal je daar ook al minder door kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Emgeebee schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:34:
Nee, die zijn er niet. Recentelijk was er nog een opmerking van artsen dat we niet nu ineens alles onder Long Covid moeten scharen.

Long covid aantonen kan (nog) niet en daardoor moeten we oppassen daar alles aan toe te wijzen.

Ik ken van de 21 mensen die Covid heeft gehad ook niemand die er nu nog last van heeft.

Voor mij voelt Long Covid nu als een storm in een glas water die wel over gaat waaien. Harde cijfers ontbreken. En als die er al zijn geen het om relatief weinig mensen lijkt het als je naar de totale bevolking kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-09 11:50
arbraxas schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:24:
[...]
Maar het zal inderdaad niet de eerste keer zijn dat ik deze "regering" beticht van het omturnen van Nederland in een asociale apartleving.
Die redenering begrijp ik niet? We worden met zn allen al tijden steeds asocialer en egoistischer door allerlei verschillende maatschappelijke redenen (social media, ikke ikke gedrag, noem maar op) en nu is dat opeens ook de schuld van de politiek? :?

De slappe slogan van vroeger: 'de maatschappij dat ben jij' wordt zo wel weer actueel.. Misschien eerst bij onszelf beginnen voordat we alweer gaan vinger wijzen naar de regering? (ik laat de cynische haakjes maar even weg)

[ Voor 24% gewijzigd door Grimmie187 op 08-08-2021 19:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Snow_King schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:44:
[...]Nee, die zijn er niet. Recentelijk was er nog een opmerking van artsen dat we niet nu ineens alles onder Long Covid moeten scharen.

Long covid aantonen kan (nog) niet en daardoor moeten we oppassen daar alles aan toe te wijzen.

Ik ken van de 21 mensen die Covid heeft gehad ook niemand die er nu nog last van heeft.

Voor mij voelt Long Covid nu als een storm in een glas water die wel over gaat waaien. Harde cijfers ontbreken. En als die er al zijn geen het om relatief weinig mensen lijkt het als je naar de totale bevolking kijkt.
Weer zo'n N=1 opmerking zonder ook maar enige onderbouwing met als conclusie een bagatellisering dat Long Covid niet bestaat.
Een beter voorbeeld van je kop in het zand steken had ik eigenlijk niet kunnen bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
[...]

Nee, die zijn er niet. Recentelijk was er nog een opmerking van artsen dat we niet nu ineens alles onder Long Covid moeten scharen.

Ze zouden hier de iCC of de Fukuda criteria voor kunnen hanteren, om een begin te maken, want als je daar aan voldoet heb je vermoedelijk al een probleem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:20
Yaksa schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:54:
[...]

Weer zo'n N=1 opmerking zonder ook maar enige onderbouwing met als conclusie een bagatellisering dat Long Covid niet bestaat.
Een beter voorbeeld van je kop in het zand steken had ik eigenlijk niet kunnen bedenken.
Maar is het niet zo dat de bewijslast bij degene ligt die roepen dat long covid een probleem is? Niet andersom? Vooralsnog zijn het imo vage surveys en een paar buitenlandse onderzoekjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
Emgeebee schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Maar is het niet zo dat de bewijslast bij degene ligt die roepen dat long covid een probleem is? Niet andersom? Vooralsnog zijn het imo vage surveys en een paar buitenlandse onderzoekjes.
Dus wat die patiënten roepen niet eerst bewezen worden? Wat als het nou jaren duurt voordat ze iets gevonden hebben? Moeten die mensen dan maar lijden? Dit moet niet weer gebeuren, dit gebeurt al met meerdere ziektes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 15:16
[...]

Nou, ik ken van de 3 mensen die ik ken met Covid, 2 die na maanden nog last hebben en dan vnl in de conditie.

Ergo, het is geen storm in een glas water, maar een regelrechte tsunami op het vaste land.
Als ik jou manier van redeneren zou volgen.
Pagina: 1 ... 69 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).