Mfpower schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:35:
[...]
Helemaal niet, ik heb long covid gehad en ik vind dat de overheid vóór de vaccinaties veel te terughoudend was met maatregelen, waardoor velen - waaronder ik - onnodig besmet zijn geraakt (via kinderen).
In mijn zin "Wat ik vooral in dit soort discussies proef is een volledige overtuiging van een gevaar zonder nuances." bedoel ik met "gevaar" de stelling dat "Nederland niet langer meer een democratie zal zijn", niet het virus.
[...]
Klopt, er gaat ook heel veel mis met de democratie, dat is een zorgenpunt. Wat er nu met corona gebeurt is wederom een symptoom van wat er mis gaat (gebrek aan controle, bredere overwegingen, functioneren media etc). Net als de toeslagenaffaire, macht/tegenmacht en alles wat er nu speelt maar wat veel te weinig mensen interesseert.
De mening dat onze democratie nogal wat mist ben ik mee eens. Maar ik ben niet van mening dat de Corona (het virus, de maatregelen, de controle en oplossing) ongecontroleerd is. Maar we doen hier beide weer aan generalisatie zonder nuance.
Zouden we het specifiek maken zoals het feit dat RIVM nog steeds geen data beschikbaar stelt dan denk ik dat we elkaar heel snel zullen vinden.
Daartegenover wordt een discussie over de veiligheid van het vaccin, net zoals elke andere discussie met veel betrouwbaar wetenschappelijk bewijs, vaak lastig omdat sommige voor de winst gaan waarbij men elkaar gaat aanvallen op details.[...]
Dat mag, maar wat ik vooral mis (buiten dit forum) is de discussie; er wordt een binair beeld neergezet over deze zaken.
Eens.
Terwijl de vraag moet zijn: hoe kunnen we gegeven de gevaren de eenheid in de samenleving bewaren zdd. grondrechten niet of zo kort mogelijk geschonden moeten worden.
Hmm... Half, daarvoor moet je eerst bewijzen dat grondrechten geschonden worden. Ik snap dat men emotioneel daar van overtuigd is, maar niet feitelijk. Mogelijk maak je meer kans met de universele rechten van de mens, maar ook daar heb ik twijfels over.
In Italië zie je nu dat docenten die kritisch zijn gewoon brodeloos worden. Zo erg is het hier (nog) niet.
Heb je een bron? Ik ken dat verhaal nog niet, maar als dat zoals de artsen in Amerika is dan vermoed ik dat er wat meer speelt.
Gelukkig. Ik wil dat zo behouden. De fundamentele zaken zijn nou eenmaal de belangrijkste; in principe wordt de pragmatiek daarop voortgebouwd (en dat gaat dus imho nu mis).
Nogmaals, ik snap het argument, maar ik heb nog geen feitelijk bewijs daarvoor gezien. Er is een verhoogd risico, absoluut, maar dat is niet ongewoon in elke crisis situatie. Een van mijn grootste bronnen van ergenissen is dat men beweert dat een incidenteel iets meteen een patroon is. Uiteraard moet je optreden tegen het incident, maar een vergissing betekent niet automatisch een conituering. Het voorbeeldje van RIVM en data is in mijn ogen trouwens geen incident. Daar is duidelijk een patroon, maar ik mis nog wel de intentie (en bewijs) van kwade trouw.
Praat je nu victim blaming goed omdat het niet nieuw is?
Nee, dat schrijf ik zeer duidelijk niet. Eerder dat iemand onder een steen geleefd moet hebben als die denk dat het nu pas voor komt. Zie bijvoorbeeld de historie van AIDS.
En je vraag is de million dollar question zoals @
CMD-Snake al aangeeft. Wanneer verdwijnt die noodzaak?
Ik snap waar je heen gaat, maar een betere vraag is: Wat is de noodzaak? En wat als die noodzaak altijd noodzakelijk blijft? (ik ga hier uit van goede trouw, want met kwade trouw gaan we richting complottheoriën)
Wat noodzakelijk is ligt niet zo vast he.. en van tijdelijkheid wordt maar amper gesproken.. en hoe handig is het als het systeem er toch al is om er nieuwe features aan te verbinden.
Dit voelt bij mij aan als complot en kwade trouw.
Volgens sommigen is function creep een drogreden.. maar dat deel ik niet. De tijdelijkheid van alles is juist ver te zoeken op het moment. Het absurde normaal lijkt gewoon geabsorbeerd te worden in de samenleving.
Vergelijk de mondiale situatie met de globale situatie. Hoewel Nederland dit jaar nog "normaal" is, kan het nog niet als "normaal" gedragen ivm de wereldwijde situatie.
[...]
Voor het eerst sinds ik leef denk ik dat "Godwin" meer toepasselijk is dan ooit. Waarom denk je dat ik me zoveel zorgen maak? Het begon niet met oppakken, het begon met uitsluiten en dat is precies wat er gebeurt. En al zou het daarbij blijven, dat is al erg genoeg.
Ik vermoed dat iemand die besmet is een groter gevaar is dan iemand die LBQT+ of een bepaald geloof heeft. Hetzelfde als met de dames die goed in sport zijn opeens getest moeten worden omdat ze mogelijk "man" zijn.
Volgens mij is het uitsluit argument ook zeer moeilijk om hard te maken.
Overigens is een Godwin dat men een vergelijking maakt met Nazi's en Hitler maakt. Iets wat ik strikt genomen al gedaan heb in mijn vorige post 
Je andere opmerkingen kan ik niet zoveel mee (flauw) dus die zal ik buiten de discussie houden.
In een complexe discussie (zoals deze) is het vaak verstandig om bij de stellingen en argumenten te blijven waar we iets mee kunnen. Zeker als de andere persoon ook wat zinnige opmerkingen heeft zou ik die gewoon negeren.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel