klaaas schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:34:
@
Jedi_Pimp : het stuk van Meester heeft aardig wat overeenkomsten met det van Kompanje wat onlangs besproken is. Mijn reactie erop is dan ook ongeveer dezelfde. Laat ik allereerst stellen dat ik het punt wat beide heren maken t.a.v. het wegzetten van vaccin-weigeraars als wappies onderschrijf. Dat doet geen recht aan de werkelijkheid en bevordert het gesprek allerminst. Ook kan ik me vinden in de waarschuwing tegen nog verdere polarisering. Maar dan komen er toch wel een aantal maren op bij mij.

Nog niet gelezen, ik ga eens kijken.
Allereerst denkt Meester zo ongeveer met zekerheid te kunnen stellen dat alleen het vaccineren van kwetsbaren voldoende is om overvolle IC's te voorkomen. Zoals ik in mijn reactie op Kompanje ook al heb aangegeven is dat nou net het punt waar de wegen van velen scheiden. Er zijn ook voldoende wetenschappers die precies het tegenovergestelde beweren. Ik ben er in ieder geval niet van overtuigd dat als we in september / oktober de boel weer open gooien we aan de veilige kant zitten. En wat doen je dan als het wel weer de verkeerde kant op gaat? Gaan we dan weer een winter in met maatregelen die volgens Meester desastreus zijn? Of gaan we dan drang uitoefenen op niet-gevaccineerden (ervan uitgaande dat dat ons uit de problemen zou helpen)? Ik zou die optie, zeker als ie tijdelijk is, niet op voorhand willen uitsluiten.
Zo lees ik het niet. Ik lees wat jij zegt, namelijk dat op dit punt de wegen van de wetenschappers scheiden. En ik weet dat
jij er niet van overtuigd bent - echter valt hier dus wat mij betreft een goede discussie over te voeren in het parlement. Met de huidige ramingen ten aanzien van aanwezige antilichamen en vaccinatiegraden onder de groepen mensen waar het marginale nut van één extra vaccinatie significant positief is, zou ik zeggen: hoog tijd om hier kritisch(er) naar te kijken.
Quote uit artikel:
De meeste wetenschappers lijken het er over eens dat het verstandig is om mensen uit kwetsbare doelgroepen te vaccineren tegen corona, maar vanaf dat punt scheiden de wegen van de wetenschappers. Zo kan het gebeuren dat de Nederlandse Gezondheidsraad adviseert jongeren te vaccineren en de Britse en Duitse Gezondheidsraad hier juist tegen adviseren.
Ik moet zeggen dat ik het verhaal van Meester wel wat minder genuanceerd vind dan jij. Er zitten een aantal behoorlijke 'red flags' in:
Allereerst de vergelijking met de griep. Ik dacht dat we die niet meer zouden maken? Het verhaal over de volle IC's te tijde van een griepgolf zonder maatregelen en de situatie waarbij we de IC's ontzettend hebben opgeschaald en forse maatregelen ingesteld hebben, dat verhaal kennen we toch onderhand? En we weten toch wel dat die vergelijking kant noch wal raakt? (Het roept wel een interessante vraag op: wat gaat er gebeuren als we een heftige griepgolf zien die gepaard gaat met een coronagolf?)
Again, ik lees iets anders. Meester maakt een vergelijking met de griep(golven) in het perspectief van de situatie van de ziekenhuizen ex ante. Hij zegt hiermee niet, griep = covid. Hij zegt hiermee: ziekenhuizen, en dan met name de IC's, liepen vóór covid al op hun tenen. Daarnaast is het altijd goed om stemmingmakende berichtgeving in een context te plaatsen. Zelfde geldt voor de rijen ambulances voor de Londense ziekenhuizen. Was er dan niets aan de hand in februari? Jazeker, er was wel iets aan de hand. Heeft de NHS de grootst mogelijke moeite om het in voorgaande griepgolven rond te krijgen en stonden er ook al eerder ambulances in de rij voor ziekenuizen? Jazeker.
Ten tweede stelt Meester dat de meeste maatregelen geen of amper effect hadden. Dat argument kennen we uit bepaalde hoek en ook hier is de onderbouwing niet sterk. Dat sommige maatregelen een twijfelachtig effect hebben en vervelende collateral damage, daar kan ik een heel eind in meegaan, maar stellen dat de maatregelen per saldo niks hebben opgeleverd? Nee dank je.
Definieer 'bepaalde hoek'. Je impliceert een parallel met een bepaalde groep mensen waar ik niet eens zin heb om de naam van te noemen. En daarnaast: ik heb hier al zoveel peer reviewed papers en studies gepost die concluderen dat veel
extra strenge NPI's weinig tot geen effect hebben. Ik denk dat Meester ook wel inziet dat je tijdens de piek van een pandemie niet met duizenden mensen in een nachtclub moet gaan dansen. Ook hier gaat het weer om de context.
Ten derde brengt hij de wetenschap wel heel erg in diskrediet als hij stelt dat er veel onderzoek gedaan wordt, maar dat dat vooral gebeurt met het doel om een bepaald 'geloof' te verspreiden. Ik snap werkelijk niet hoe je het als wetenschapper uit je pen kunt krijgen...
Dus jij ziet in
geen enkele mate dat de berichtgeving omtrent de wetenschap vaker wel dan niet aan de juiste kant van het spectrum van wenselijkheid valt? Ik vind dat jij hier nu degene bent die ongenuanceerd formuleert en niet Meester. Zoals @
Laguna onlangs nog aanhaalde, de wetenschapsjournalistieke club van de VK heeft zelf meermaals toegegeven niet te kritisch te zijn op het gangbare covidgeluid. Hiermee zegt niemand dat wetenschappers willens en wetens de boel lopen te manipuleren om het volk een bepaald 'geloof' bij te brengen. Dit gaat om zuivere berichtgeving en ja, daar is echt wel iets op aan te merken in de afgelopen 16 maanden, laat staan 6 maanden.
Op basis van deze red flags heb ik ook even gegoogeld en voor mijn eerste idee dat Meester te plaatsen zou zijn in de Herstel NL hoek heb ik geen bewijs gevonden. Inhoudelijk lijkt ie er echter niet ver vandaan te zitten. Zo te zien is hij behoorlijk activistisch in de weer tegen allerhande corona maatregelen. Een tijdje terug hadden we ook zo'n christen en intelligent design aanhanger die dit soort dingen verkondigde. Ik kom er allen even niet op wie dat was. Ook deze Meester? Of iemand uit hetzelfde cirkeltje?
Dus als ik het goed begrijp, google je nu Meester in de hoop om hem te kunnen verbinden aan twijfelachtige uitspraken in het verleden. Om daarmee tot een soort van diskwalificatie te komen..?
Grappig, als ik hier een
artikel plaats van baas IC van het Amsterdam UMC Armand Girbes, dat op veel punten dezelfde strekking heeft als het stuk van Meester, krijg ik steevast te horen "kwalificatie- c.q. autoriteitsargument". Iets met gelijke monniken.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990