Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Vandaag zal het kabinet een uitspraak doen of 1 daagse evenementen door mogen gaan of niet.daaan_1992 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:54:
Heeft iemand ergens gelezen of ze vandaag ook iets gaan bekendmaken over andere kleine evenementen?
Huwelijksfeest valt voor coronamaatregelen niet onder de evenementen. Zie deze pagina op Rijksoverheid.nl voor geldende beperkingen rondom huwelijksfeesten.Wij gaan op 3 september trouwen en zitten nog in onzekerheid of het feest door kan gaan.
Waarom zal dat zo zijn? Dat lijkt mij niet, tenzij je wellicht doelt op massa-extinctie van allerlei soorten na klimaatverandering.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ja die website ken ik maar ik vraag me af of hier ook nog wat in versoepeld gaat worden of dat ze dit maar stilzwijgend blijven verlengen. 100 mensen in een zaaltje ( dan al niet getest) lijkt me toch wat anders dan duizenden in een grote tent. Ze trekken het nu gelijk met nachtclubs en nacht horeca, wij hebben de hoop dat dit nog los van elkaar gezien kan worden.CMD-Snake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Vandaag zal het kabinet een uitspraak doen of 1 daagse evenementen door mogen gaan of niet.
[...]
Huwelijksfeest valt voor coronamaatregelen niet onder de evenementen. Zie deze pagina op Rijksoverheid.nl voor geldende beperkingen rondom huwelijksfeesten.
Net op het journaal dat ze waarschijnlijk gaan besluiten eendaagse festivals weer toe te staan.daaan_1992 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:54:
Heeft iemand ergens gelezen of ze vandaag ook iets gaan bekendmaken over andere kleine evenementen? Wij gaan op 3 september trouwen en zitten nog in onzekerheid of het feest door kan gaan. Lijkt me niet nodig om kleine en grote eendaagse evenementen over 1 kam te scheren maar ik lees hier nergens iets over terug. De route kaart/openingsplan wordt ook nooit meer naar verwezen..
Dom.
Het ligt vooral aan de voorwaarden. De fieldlab festivals gingen volgens mij best goed.autje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:38:
[...]
Net op het journaal dat ze waarschijnlijk gaan besluiten eendaagse festivals weer toe te staan.
Dom.
En wat ook helpt is dat tegen die tijd veel meer mensen gevaccineerd zijn vergeleken met 26 juni.
Neem een R van 0,8 en begin met 1000 besmettingen per cyclus. Uiteindelijk kom je na veel cycli uit op minder dan 1 besmetting per cyclus en is het virus 'pleite'.Number10 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:02:
[...]
Waarom zal dat zo zijn? Dat lijkt mij niet, tenzij je wellicht doelt op massa-extinctie van allerlei soorten na klimaatverandering.
Bij de laatste besmetting zal je een keer mazzel moeten hebben in je berekening dan iemand 0,8 besmetten een keer op nul uit komt.
Hier meer uitleg, alleen de laatste besmette persoon moet je wat geluk mee hebben maar volgens de theorie komt die wel een keer.
https://coronadashboard.r...komt-het-twee-weken-later
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Zelfs al zou het naderen tot nul dan is dat nog niet nul en gezien de verspreidingsroute lijkt het mij onwaarschijnlijk. Maar R<1 is niet de endemiciteit van R=1 waar mensen regelmatig op lijken te duiden.Nox schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:47:
[...]
Bij de laatste besmetting zal je een keer mazzel moeten hebben in je berekening dan iemand 0,8 besmetten een keer op nul uit komt. (…)
Bedankt, maar ik snap heel goed wat R is. Overigens wel humoristisch dat de overheid op deze website meldt dat streven naar R<1 belangrijk is, maar daar m.i. in de praktijk weinig blijk van lijkt te hebben gegeven.(…) Hier meer uitleg
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat is zeker niet dom. Zero Covid, dat is dom. Het leven moet door, als dat veilig en verantwoord kan dan moet je daar geen seconde over aarzelen. Half augustus is iedereen die dat wil volledig gevaccineerd.autje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:38:
[...]
Net op het journaal dat ze waarschijnlijk gaan besluiten eendaagse festivals weer toe te staan.
Dom.
[ Voor 7% gewijzigd door MarcoC op 02-08-2021 11:02 ]
Inclusief twee weken wachttijd? Lijkt me sterk.MarcoC schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
Half augustus is iedereen die dat wil volledig gevaccineerd.
Mocht dat nog niet het geval zijn dan doe je een test. Maar het risico is significant minder dan begin juli. Toen was 30% volledig gevaccineerd, half augustus zou dat 65% moeten zijn. Dat betekent dat het aantal ongevaccineerden gehalveerd is.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:05:
[...]
Inclusief twee weken wachttijd? Lijkt me sterk.
65% van de festival bezoekers? Dat testen was een daverend succes ook!MarcoC schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:09:
[...]
Mocht dat nog niet het geval zijn dan doe je een test. Maar het risico is significant minder dan begin juli. Toen was 30% volledig gevaccineerd, half augustus zou dat 65% moeten zijn. Dat betekent dat het aantal ongevaccineerden gehalveerd is.
We zitten nog met de naweeën van de vorige feestweek. Hoop echt dat ze er een keer van leren en een weekje of vier wachten. Totdat inderdaad iedereen z'n prik actief is.
De CoronaCheck-app is al aangepast dat je minstens 2 weken gevaccineerd moet zijn.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:17:
[...]
65% van de festival bezoekers? Dat testen was een daverend succes ook!
We zitten nog met de naweeën van de vorige feestweek. Hoop echt dat ze er een keer van leren en een weekje of vier wachten. Totdat inderdaad iedereen z'n prik actief is.
Dit wordt wel de lakmoesproef voor de komende maanden. Festivals schrappen met de huidige cijfers en de inzichten na het heropenen van nachtclubs (zowel NL als VK) schept uiteraard een precedent om dergelijke strapatsen uit te blijven halen in de nabije toekomst.CMD-Snake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:01:
[...]
Vandaag zal het kabinet een uitspraak doen of 1 daagse evenementen door mogen gaan of niet.
[...]
Huwelijksfeest valt voor coronamaatregelen niet onder de evenementen. Zie deze pagina op Rijksoverheid.nl voor geldende beperkingen rondom huwelijksfeesten.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Ik hoop ook niet dat we nu gaan blijven ping-pongen tussen het open gooien van clubs/festivals en hoge besmettingsaantallen waardoor alles weer in paniek wordt dicht gegooid.Jedi_Pimp schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:36:
[...]
Dit wordt wel de lakmoesproef voor de komende maanden. Festivals schrappen met de huidige cijfers en de inzichten na het heropenen van nachtclubs (zowel NL als VK) schept uiteraard een precedent om dergelijke strapatsen uit te blijven halen in de nabije toekomst.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Tot dat alle vaccins ingedaald zijn nog 100% testen. De vraag is of dat voldoende is en de besmettingen van vorige maand enkel ontstaan zijn door reeds gevaccineerden die zonder test naar binnen mochten... Als de foutmarge in het testsysteem voor een flink aandeel in de besmettingen heeft gezorgd dan is er geen oplossing.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:05:
[...]
Inclusief twee weken wachttijd? Lijkt me sterk.
[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 02-08-2021 11:44 ]
Er zijn toch twee wijzigingen doorgevoerd:jadjong schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:43:
[...]
Tot dat alle vaccins ingedaald zijn nog 100% testen. De vraag is of dat voldoende is en de besmettingen van vorige maand enkel ontstaan zijn door reeds gevaccineerden die zonder test naar binnen mochten... Als de foutmarge in het testsysteem voor een flink aandeel in de besmettingen heeft gezorgd dan is er geen oplossing.
- 24 uur ipv 40 uur testgeldigheid
- QR-code pas geldig 2 weken na vaccinatie ipv direct
Dat zou kunnen; maar we hebben gezien hoe lekker dat ging.jadjong schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:43:
[...]
Tot dat alle vaccins ingedaald zijn nog 100% testen. De vraag is of dat voldoende is en de besmettingen van vorige maand enkel ontstaan zijn door reeds gevaccineerden die zonder test naar binnen mochten... Als de foutmarge in het testsysteem voor een flink aandeel in de besmettingen heeft gezorgd dan is er geen oplossing.
Die sneltests zijn gewoon niet geschikt voor dergelijke grote evenementen als je het mij vraagt.
zie o.a.: https://twitter.com/mdrad...05665?ref_src=twsrc%5Etfw
Als je dat risico wilt nemen, heb ik al eerder wat aanpassingen aan het beleid genoemd:
- Max 12 uur van tevoren testen
- Max 1 evenement per test
- geen tenten
- Betere anti fraude
Maar of dat er nog van gaat komen op korte termijn, no clue.
[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 02-08-2021 12:06 ]
PCR ook niet, omdat de doorlooptijd tussen het testmoment en de lab-uitslag dan te lang wordt.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Dat zou kunnen; maar we hebben gezien hoe lekker dat ging.
Die sneltests zijn gewoon niet geschikt voor dergelijke grote evenementen als je het mij vraagt.
Dat zou ik ook denken, toch zijn er af en toe factoren waar je boerenverstand pas rekening mee houdt als het net te laat is. Ervaring noemen ze dat.MarcoC schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Er zijn toch twee wijzigingen doorgevoerd:Dit zou best veel verschil moeten maken zegt mijn boerenverstand.
- 24 uur ipv 40 uur testgeldigheid
- QR-code pas geldig 2 weken na vaccinatie ipv direct
Zie de twitterlink van Mickey, dat betekend 45 besmettelijke personen per 10000 bezoekers die door de foutmarge van de test vallen, de vraag is of die 45 personen in staat zijn een significant aantal andere bezoekers te besmetten.
True; maar daar zou je in theorie nog 'verantwoordelijk' mee om kunnen gaan door thuis te blijven tussen test en evenement. Maargoed; garantie tot de deur natuurlijk.Stoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:49:
[...]
PCR ook niet, omdat de doorlooptijd tussen het testmoment en de lab-uitslag dan te lang wordt.
Dat hoeft nog steeds niks te betekenen. Juist doordat die doorlooptijd lang is, kun je 2 dagen voor je evenement nét besmet raken en toch PCR-negatief testen omdat je nog in de incubatietijd zit. En dan ga je met een vals gevoel van veiligheid, maar toch besmettelijk, naar je feestje toe.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
True; maar daar zou je in theorie nog 'verantwoordelijk' mee om kunnen gaan door thuis te blijven tussen test en evenement. Maargoed; garantie tot de deur natuurlijk.
Testen-voor-toegang is daardoor fundamenteel mislukt by design. Daar kun je niets op verzinnen om het goed te krijgen: Het is hetzelfde als automobilisten flitsen op de A2 in de hoop dat ze over 10 kilometer nog steeds niet te hard rijden en niet voorbij de flitser weer op het gas gaan.
De vraag is of als de periode kort genoeg is, je wel besmettelijk bent tijdens het evenement zelf. Maar kans bestaat dat je met een langdurig evenement zelfs aan de poort schoon bent, en tijdens het evenement wel besmettelijk wordt.Stoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:57:
[...]
Dat hoeft nog steeds niks te betekenen. Juist doordat die doorlooptijd lang is, kun je 2 dagen voor je evenement nét besmet raken en toch PCR-negatief testen omdat je nog in de incubatietijd zit. En dan ga je met een vals gevoel van veiligheid, maar toch besmettelijk, naar je feestje toe.
Testen-voor-toegang is daardoor fundamenteel mislukt by design. Daar kun je niets op verzinnen om het goed te krijgen: Het is hetzelfde als automobilisten flitsen op de A2 in de hoop dat ze over 10 kilometer nog steeds niet te hard rijden en niet voorbij de flitser weer op het gas gaan.
@jadjong 1 persoon lijkt al genoeg. Als de omstandigheden maar goed zijn:
https://www.nd.nl/varia/v...raak-in-club-aspen-valley
Of slecht zo je wilt natuurlijk
Buiten zal het meevallen. Maar dan moet een festival dus wel echt buiten zijn en niet in bijna volledig dichte tenten.jadjong schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Dat zou ik ook denken, toch zijn er af en toe factoren waar je boerenverstand pas rekening mee houdt als het net te laat is. Ervaring noemen ze dat.![]()
Zie de twitterlink van Mickey, dat betekend 45 besmettelijke personen per 10000 bezoekers die door de foutmarge van de test vallen, de vraag is of die 45 personen in staat zijn een significant aantal andere bezoekers te besmetten.
Bij die discotheek (Aspen Valley) hebben ze na onderzoek de conclusie getrokken dat 1 persoon een superspreader was... dus binnen is het risico wel groot binnen de foutmarge van de tests.
Niet per se.Stoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:49:
[...]
PCR ook niet, omdat de doorlooptijd tussen het testmoment en de lab-uitslag dan te lang wordt.
https://www.ggd.amsterdam...ona-sneltesten/lamp-test/
Of het haalbaar is op grote schaal weet ik niet, noch of het als toegangstest beter/slechter is dan de klassieke antigeentesten (die immers iets anders aantonen), hoewel iemand logischerwijs ook met deze test positief test als de antigeentest positief uitvalt.
Dit soort ontwikkelingen zijn de soort zaken die je moet weten om m.i. zinnig over maatregelen te discussiëren en waarom dat soort discussies op dit forum dus vaak niet werken, omdat ze beperkt worden door hetgeen iemand weet en de discussie al snel verzandt in welles/nietes of 'kan niet'. Hierbij dus een voorbeeld van 'kan wel' wat betreft de doorlooptijd die je ter discussie stelt en daar wil ik het inhoudelijk verder maar bij laten.
Je zult toch na het evenement toe moeten, vaker dan niet gebeurd dat met het OV. Een plek waar je afhankelijk van de tijd toch aardig wat mensen die niet binnen die evenementbubbel zitten tegenkomt, en als je pech heb ook nog eens op <1.5meter vanwege drukte. Met een eigen auto naar evenementen waarbij behoorlijk wat alcohol geschonken wordt is vanwege de terugreis niet zo handig.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:53:
True; maar daar zou je in theorie nog 'verantwoordelijk' mee om kunnen gaan door thuis te blijven tussen test en evenement. Maargoed; garantie tot de deur natuurlijk.
De enige mogelijkheid waarbij ik TvT nog levensvatbaar voor zie is een test op locatie voor je het terrein op gaat, alleen dan mag de uitslag hooguit een uur opzich laten wachten.
[ Voor 3% gewijzigd door !mark op 02-08-2021 12:09 ]
En zelfs dán heb je het risico van besmetting in de rijen voor de ingang. Als iedereen een uur moet wachten aan de poort.... reken maar dat die 25.000 man op het terrein dan op straat staan en mondjesmaat naar binnen kunnen.!mark schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:08:
[...]
De enige mogelijkheid waarbij ik TvT nog levensvatbaar voor zie is een test op locatie voor je het terrein op gaat, alleen dan mag de uitslag hooguit een uur opzich laten wachten.
Voor de vaste nachthoreca zie ik dat al helemaal niet werken.
De vraag die je moet stellen, in hoeverre is een besmetting direct een probleem ? Jonge mensen worden niet ziekt of hebben milde klachten, oudere en kwetsbare groepen zijn al gevaccineerd, de ziekenhuizen zijn leeg.Stoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:12:
[...]
En zelfs dán heb je het risico van besmetting in de rijen voor de ingang. Als iedereen een uur moet wachten aan de poort.... reken maar dat die 25.000 man op het terrein dan op straat staan en mondjesmaat naar binnen kunnen.
Voor de vaste nachthoreca zie ik dat al helemaal niet werken.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Leeg ja?revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:18:
[...]
De vraag die je moet stellen, in hoeverre is een besmetting direct een probleem ? Jonge mensen worden niet ziekt of hebben milde klachten, oudere en kwetsbare groepen zijn al gevaccineerd, de ziekenhuizen zijn leeg.
Ziekenhuiscijfers Zondag 01-08-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 1 augustus 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
683 (stijging van 16)
Kliniek: 496 (stijging van 10)
IC: 187 (stijging van 6)
Instroom:
Kliniek: 62 (gisteren: 85)
IC: 19 (gisteren: 13)
Uitstroom:
Kliniek: 52 (gis: 74)
IC: 13 (gis: 8)
Op de totale capaciteit zijn deze aantallen geen enkel probleem.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik word ontzettend moe van die gozer (mdradvies) op Twitter. In sterke stoere bewoordingen alles beter pretenderen te weten zonder met een alternatieve oplossing te komen. Hindsight is always 20/20.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:46:
[...]
Dat zou kunnen; maar we hebben gezien hoe lekker dat ging.
zie o.a.: https://twitter.com/mdrad...05665?ref_src=twsrc%5Etfw
Als je dat risico wilt nemen, heb ik al eerder wat aanpassingen aan het beleid genoemd:
- Max 12 uur van tevoren testen
- Max 1 evenement per test
- geen tenten
- Betere anti fraude
Maar of dat er nog van gaat komen op korte termijn, no clue.
Natuurlijk speelt sensitiviteit een rol en zijn testen niet perfect. De vraag is in welke mate de beperkte betrouwbaarheid van een sneltest (en de daarbij afgegeven geldigheidsduur) een bijdrage levert aan de verspreiding van het virus. Achteraf kunnen we stellen dat deze vraag niet voldoende is beantwoord en onverantwoorde risico's zijn genomen. Maar achteraf analyseren is altijd makkelijk. Regeren is vooruitzien. Dus: wat is het alternatief? Een vaccinatieplicht terwijl we weten dat ook gevaccineerden het virus kunnen verspreiden (weliswaar in mindere mate, maar toch)? Alles dicht houden? Allebei niet wenselijk wat mij betreft.
Ik denk dat TvT in de basis een zeer goed idee is om op een gecontroleerde privacyvriendelijke wijze toch het leven zoveel mogelijk door te laten gaan als mogelijk zonder daarbij grote risico's te hoeven nemen. Omdat de initiële configuratie van basisparameters niet optimaal bleek hoeft het hele concept niet meteen de prullenbak in. Dat is effectbejag en niet constructief.
Elk ziekenhuis moet bedden afgeschermd houden voor covid patiënten. Dus er zijn meer bedden niet beschikbaar dan degenen die gevuld zijn. Daarnaast is het personeel door uitval verre van op volle sterkte.revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:27:
[...]
Op de totale capaciteit zijn deze aantallen geen enkel probleem.
En er is nog geen reet aan uitgestelde behandelingen ingehaald.
Dus ja dit is wel degelijk een probleem.
Best om te discussiëren over wel of niet loslaten, maar niet op basis van aperte onzin.
Hoeveel % van de totale capaciteit hebben ziekenhuizen nu beschikbaar van de 40.000 bedden (waarvan 496 bezet door Covid) en 1150 IC bedden? (187 bezet door Covid) volgens jou?MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:34:
[...]
Elk ziekenhuis moet bedden afgeschermd houden voor covid patiënten. Dus er zijn meer bedden niet beschikbaar dan degenen die gevuld zijn. Daarnaast is het personeel door uitval verre van op volle sterkte.
En er is nog geen reet aan uitgestelde behandelingen ingehaald.
Dus ja dit is wel degelijk een probleem.
Best om te discussiëren over wel of niet loslaten, maar niet op basis van aperte onzin.
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2021 12:39 ]
Vorm heb ik al vaker over in de clinch gelegen met hem. Maar dat doet niet zoveel af aan de analyse.MarcoC schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Ik word ontzettend moe van die gozer op Twitter. In sterke stoere bewoordingen alles beter pretenderen te weten zonder met een alternatieve oplossing te komen. Hindsight is always 20/20.
Dat is inderdaad de crux. Maar ik vrees dat de combinatie van deze factoren en grote evenementen een onhandige blijft.Natuurlijk speelt sensitiviteit een rol en zijn testen niet perfect. De vraag is in welke mate de beperkte betrouwbaarheid van een sneltest (en de daarbij afgegeven geldigheidsduur) een bijdrage levert aan de verspreiding van het virus. Achteraf kunnen we stellen dat deze vraag niet voldoende is beantwoord en onverantwoorde risico's zijn genomen. Maar achteraf analyseren is altijd makkelijk. Regeren is vooruitzien. Dus: wat is het alternatief? Een vaccinatieplicht terwijl we weten dat ook gevaccineerden het virus kunnen verspreiden (weliswaar in mindere mate, maar toch)? Alles dicht houden? Allebei niet wenselijk wat mij betreft.
Nee klopt, maar ik denk dat je er wel een bovengrens aan bezoekersomvang aan moet hangen om het succesvol te laten zijn.Ik denk dat TvT in de basis een zeer goed idee is om op een gecontroleerde privacyvriendelijke wijze toch het leven zoveel mogelijk door te laten gaan als mogelijk zonder daarbij grote risico's te hoeven nemen. Omdat de initiële configuratie van basisparameters niet optimaal bleek hoeft het hele concept niet meteen de prullenbak in. Dat is effectbejag en niet constructief.
Volgens mij kwam jij met de stelling dat de ziekenhuizen leeg zijn...revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:36:
[...]
Hoeveel % van de totale capaciteit hebben ziekenhuizen nu beschikbaar van de 40.000 bedden (waarvan 496 bezet door Covid) en 1150 IC bedden? (187 bezet door Covid) volgens jou?
Die 1150 is een theoretisch aantal na opschaling. En die 40k ook nogal twijfelachtig.
En nogmaals, je kunt niet al die bedden als bruikbaar tellen, gezien je geen verkeersslachtoffer op een covid afdeling kunt leggen.
Er staat letterlijk in een van de laatste tweets dat de overheid de uitkomst had kunnen weten op grond van een eerder OMT advies. Waar het om draait is niet alleen de inhoudelijke kant, maar ook om de politieke die neerkwam op 'jongeren zijn de schuld want misbruiken het systeem' wat misschien ook is gebeurt en niet juist is uiteraard, maar dat staat los van deze analyse.MarcoC schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Ik word ontzettend moe van die gozer op Twitter. In sterke stoere bewoordingen alles beter pretenderen te weten zonder met een alternatieve oplossing te komen. Hindsight is always 20/20. (…)
In de woorden van deze columnist: het alternatief hoef je niet te kennen om kritiek te mogen leveren, want het is een ander die zichzelf kandidaat stelt en denkt Nederland te kunnen leiden:(…) Regeren is vooruitzien. Dus: wat is het alternatief? (…)
https://www.bnnvara.nl/va...udia-de-breij-leiderschap
Als ik je goed begrijp mag er geen kritiek worden geleverd, tenzij er een volledig alternatief tegenover staat ook al ontbreekt alle informatie die je daarvoor nodig zou hebben en moet iedereen met kritiek individueel exact dezelfde kennis en competenties hebben als er binnen de uitvoerende macht met veel middelen beschikbaar is. Dat is geen level playing field uiteraard, en betekent in essentie dat je nooit kritiek mag hebben.
Stropop. Dat stond er ook helemaal niet.(…) Omdat de initiële configuratie van basisparameters niet optimaal bleek hoeft het hele concept niet meteen de prullenbak in.
Die 1150 is een normaal aantal, bij opschaling heb je het over hogere aantallen.MikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:47:
[...]
Volgens mij kwam jij met de stelling dat de ziekenhuizen leeg zijn...
Die 1150 is een theoretisch aantal na opschaling. En die 40k ook nogal twijfelachtig.
En nogmaals, je kunt niet al die bedden als bruikbaar tellen, gezien je geen verkeersslachtoffer op een covid afdeling kunt leggen.
Relatief gezien zijn de ziekenhuis naar mijn inziens leeg ten aanzien van COVID zorg.De opschaling van de capaciteit van IC-bedden en klinische bedden bestaat uit drie fasen: Fase 1: de structurele inzetbaarheid van in totaal 1.150 reguliere IC-bedden voor zowel non-COVID-19 patiënten als COVID-19 patiënten. ... Uiterlijk 1 januari 2021 moesten er in totaal 1700 IC-bedden in Nederland zijn gerealiseerd.
40.000 bedden, 496 voor Covid
1150 IC bedden, 187 voor Covid
Volgens is dit wat ze initieel bedoelde met flatten the curve... helaas wordt er nu enkel gekeken naar niets zeggende absolute "besmettings"cijfers

Maar ik ben oprecht benieuwd hoeveel % capaciteit de ziekenhuizen kunnen draaien door o.a. ziekteverzuim en ingerichte COVID afdelingen.
[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2021 12:55 ]
Van die 40.000 bedden die je noemt zijn er bij lange na niet zo veel beschikbaar voor covid.revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:50:
[...]
Die 1150 is een normaal aantal, bij opschaling heb je het over hogere aantallen.
[...]
Relatief gezien zijn de ziekenhuis naar mijn inziens leeg ten aanzien van COVID zorg.
Volgens is dit wat ze initieel bedoelde met flatten the curve... helaas wordt er nu enkel gekeken naar niets zeggende absolute "besmettings"cijfers
Maar ik ben oprecht benieuwd hoeveel % capaciteit de ziekenhuizen kunnen draaien door o.a. ziekteverzuim en ingerichte COVID afdelingen.
Bron: random bericht op LCPS site
https://lcps.nu/107-covid...ngen-van-covid-patienten/
Onderste grafiek. Kliniek heeft dus zo'n 14-15k capaciteit in totaal. Non covid was vorige week iets van 13k bezette bedden.
Het argument van @MikeyMan is dat het COVID nog steeds druk uitoefent en dat die druk hoger is dan het aantal besmettingen. De brandweer moet ook gereed staan als er geen brand is. Een winkel heeft ook meer voorraad dan dat er in de schappen liggen en daardoor ook meer oppervlakte nodig dan waar de klanten lopen.
Het zelfde geldt voor ziekenhuizen.
Overigens had flattening the curve te maken met de zorg uitspreiden over een periode zodat piek belasting niet leidt tot een code zwart.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Verwijderd
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2021 13:18 ]
Denk dat >90% van de organisaties er zelf dan de stekker uit trekt, kan niet uit.
[ Voor 3% gewijzigd door renegrunn op 02-08-2021 13:20 ]
Ik begrijp dat het plaatje de zaak versimpelt voor duidelijkheid maar het wekt de volkomen verkeerde suggestie dat je door de tijd die het virus er over doet iedereen te besmetten te verdubbelen je binnen de zorgcapaciteit blijft. Ik had vorig jaar een realistischere weergave gezien die de jaren die je nodig hebt om dat te doen zonder vaccinaties weergeeft, dat wordt ongeveer 200 hoog en 10000 pixels breed.DevWouter schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:05:
@revolution-nl
Overigens had flattening the curve te maken met de zorg uitspreiden over een periode zodat piek belasting niet leidt tot een code zwart.
[Afbeelding]
[ Voor 12% gewijzigd door IJzerlijm op 02-08-2021 13:27 ]
And to think they once said that computers would take away jobs.
Helaas, daar gaat de festivalzomer.renegrunn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:19:
Eendaagse festivals max. 750 bezoekers: https://www.ad.nl/politie...l-750-bezoekers~aad952b5/
Denk dat >90% van de organisaties er zelf dan de stekker uit trekt, kan niet uit.
fixed itEmpathy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:26:
[...]
Helaas, daar gaat de festivalzomerperiode.
Voor de kleine cultuurfestivals is dit wel een prima gelegenheid om er in te springen. Dat zijn ook de festivals die als laatste in de rij aan mogen sluiten als het om coronasteun gaat.
Beter nu voorzichtig de rem los laten dan ineens weer alles toestaan, dan heb je straks in september weer meer ruimte.
Verbiedt het dan gewoon, dit is toch compleet onzinnig zo.renegrunn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:19:
Eendaagse festivals max. 750 bezoekers: https://www.ad.nl/politie...l-750-bezoekers~aad952b5/
Ja uhuh, straks in september. Of oktober. Of.. Naja, 't is weer niet anders.Stoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:28:
[...]
Voor de kleine cultuurfestivals is dit wel een prima gelegenheid om er in te springen. Dat zijn ook de festivals die als laatste in de rij aan mogen sluiten als het om coronasteun gaat.
Beter nu voorzichtig de rem los laten dan ineens weer alles toestaan, dan heb je straks in september weer meer ruimte.
Je zal toch een keer een gok moeten gaan nemen. Dat ze dat nu doen voor <750 man is gewoon voorzichtig gokken en aftasten, als dat uiteindelijk niet te ernstige gevolgen heeft, dan kun je dat altijd aanpassen.Empathy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:30:
[...]
Ja uhuh, straks in september. Of oktober. Of.. Naja, 't is weer niet anders.
Na 1 september zit je met een veel hogere vaccinatiegraad dus dan verwacht ik dat je makkelijker kan opschalen. Alle feestjes tot in het einde van dagen dicht houden is uiteindelijk geen doen.
Als dat voor een organisatie als ID&T nu niet rendabel is omdat ze geen duizenden mensen kunnen huisvesten, dan zegt dat meer over hun businessmodel en hun winstmarges dan het wat zegt over het concept 'festival'.
[ Voor 15% gewijzigd door Stoney3K op 02-08-2021 13:40 ]
Ze hadden de boel dan net zo goed helemaal kunnen verbieden. Aanvankelijk leek het nog alsof ze ID&T en andere partijen in het kortgeding wilden paaien door nog iets mogelijk te maken op deze manier, maar op deze manier is het voor een partij als ID&T niet rendabel. Menig dorpskermis trekt meer bezoek op een dag.renegrunn schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:19:
ID&T had het kortgeding aangehouden, ben benieuwd of ze dan nu doorzetten en de stap naar de rechter gaan maken. Het besluit is wel typisch voor dit kabinet dat iets mag, een soort van maar niet echt. Net als die click en collect openstelling met vier uur wachten tot je de aankoop mocht komen ophalen. Dat werkte ook zo geweldig.
De 'curve' is al redelijk platgeslagen, de afgelopen periode bewijst dat wel. Veel platter ga je die niet krijgen meer en Code Zwart is ook allang buiten zicht geraakt.DevWouter schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:05:
Het argument van @MikeyMan is dat het COVID nog steeds druk uitoefent en dat die druk hoger is dan het aantal besmettingen. De brandweer moet ook gereed staan als er geen brand is. Een winkel heeft ook meer voorraad dan dat er in de schappen liggen en daardoor ook meer oppervlakte nodig dan waar de klanten lopen.
Het zelfde geldt voor ziekenhuizen.
Sterker nog kermissen gaan al de hele tijd door. Die vallen niet onder deze regeling maar zijn aangemerkt als doorstroomlocatie. Hier in Hoorn gaat de kermis ook gewoon door op afgesloten terrein met 3000 man capaciteit geloof ik.CMD-Snake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
Ze hadden de boel dan net zo goed helemaal kunnen verbieden. Aanvankelijk leek het nog alsof ze ID&T en andere partijen in het kortgeding wilden paaien door nog iets mogelijk te maken op deze manier, maar op deze manier is het voor een partij als ID&T niet rendabel. Menig dorpskermis trekt meer bezoek op een dag.
HD4Life @ Full-HD
Hier niet hoor, beide kermissen zijn niet doorgegaan, zowel in juni niet als degene die in augustus plaats zou gaan vinden.Davidshadow13 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:38:
[...]
Sterker nog kermissen gaan al de hele tijd door. Die vallen niet onder deze regeling maar zijn aangemerkt als doorstroomlocatie. Hier in Hoorn gaat de kermis ook gewoon door op afgesloten terrein met 3000 man capaciteit geloof ik.
Waarom niet?Dracula schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:43:
Ben toch wel heel benieuwt wat ze gaan doen met de GP van Zandvoort. Bedoel als je tot 1 September 750 als max hebt en dan begin September ineens 100.000den mensen?
Vaak bu'j te bang!
Het voordeel is dat we een prima test case hebben aan de andere kant van de Noordzee. Even afwachten hoe dat zich ontwikkelt, maar als ze het in Engeland redden zie ik niet in waarom we niet op 1 september open kunnen.Stoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
Je zal toch een keer een gok moeten gaan nemen. Dat ze dat nu doen voor <750 man is gewoon voorzichtig gokken en aftasten, als dat uiteindelijk niet te ernstige gevolgen heeft, dan kun je dat altijd aanpassen.
Na 1 september zit je met een veel hogere vaccinatiegraad dus dan verwacht ik dat je makkelijker kan opschalen. Alle feestjes tot in het einde van dagen dicht houden is uiteindelijk geen doen.
Als dat voor een organisatie als ID&T nu niet rendabel is omdat ze geen duizenden mensen kunnen huisvesten, dan zegt dat meer over hun businessmodel en hun winstmarges dan het wat zegt over het concept 'festival'.
Die 1150 halen we al een tijdje niet meer:revolution-nl schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:50:
[...]
Die 1150 is een normaal aantal, bij opschaling heb je het over hogere aantallen.
[...]
Relatief gezien zijn de ziekenhuis naar mijn inziens leeg ten aanzien van COVID zorg.
https://www.rijksoverheid.../opschalingsplan-covid-19
Let wel; dat was nog vóór de huidige uitval. In de kamerbrief wordt overigens gesproken over 78% bezetting, wat je richting de 900 bedden brengt.2.3 Toelichting bij de IC-capaciteit
De afgelopen twee jaren lagen er, bij een maximale capaciteit van 1.150 IC-bedden, gemiddeld 925 patiënten
op de IC. Deze maximale capaciteit was door personele tekorten niet structureel beschikbaar; de gemiddeld
beschikbare capaciteit bedroeg 1.050 bedden. In de komende periode zijn naar verwachting voor de opvang
van covid-patiënten meer IC-bedden nodig dan de huidige maximale capaciteit van 1.150 IC-bedden. Dit is
zeker het geval als de reguliere zorg zoveel mogelijk doorgang moet blijven vinden
Maargoed; uitgaande van die 1050 heb je het nog over 18%.
Waarvoor je door eerder genoemde redenen niet zomaar één enkel bed kunt vrij houden voor een covid patiënt. Je zult een kamer/afdeling moeten vrij houden. In elk ziekenhuis.
Maar evengoed zeer benieuwd wat op dit moment de capaciteit is
Mbt de evenementen. Ik vind het een goede stap. Begin maar met wat kleinere festivals. Food truck festival met een bandje erbij ofzo, om de maand augustus door te komen. Staan we er m.i. in september prima voor om nog wat grotere festivals te proberen. Met alle regen die gevallen is moet het haast wel goed weer worden
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 02-08-2021 13:51 ]
De regels voor "geplaceerde" evenementen blijven gewoon geldig zoals ze nu ook zijn.Dracula schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:43:
Ben toch wel heel benieuwt wat ze gaan doen met de GP van Zandvoort. Bedoel als je tot 1 September 750 als max hebt en dan begin September ineens 100.000den mensen?
1/3 capaciteit zonder TvT, 2/3 capaciteit met TvT
LCPS:
Kliniek: 60 instroom
IC: 21 instroom
Bezetting:
Kliniek 522 (+26)
IC 197 (+10)
Afgelopen 4 dagen zijn er 14 patiënten minder opgenomen op de kliniek t.o.v. de 4 dagen ervoor.
Voor de IC geldt de afgelopen 4 dagen 15 minder opnames t.o.v. de 4 dagen ervoor.
Bezetting IC:
ma 19 juli 84
ma 26 juli 140 (+56)
ma 02 aug 197 (+57)
Bezetting Kliniek:
ma 19 juli 277
ma 26 juli 437 (+160)
ma 02 aug 522 (+ 85)
Voorzichtige conclusie dat de daling van de instroom is ingezet
[ Voor 39% gewijzigd door geenstijl op 02-08-2021 13:52 ]
Hoezo dat? Bij festivals denkt iedereen direct aan hele grote dingen als Pinkpop, Lowlands of Defqon. Maar er zijn gegarandeerd tien keer zoveel kleine, lokale festivals/evenementen in dorpen en kleinere steden. Met 750 gelijktijdige bezoekers kunnen die prima uit de voeten, niet optimaal natuurlijk, maar voor heel wat kleinere organisaties en iedereen die daaraan meewerkt scheelt dit zeker wat.Segafreak83 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:29:
[...]
Verbiedt het dan gewoon, dit is toch compleet onzinnig zo.
Ik ken hier in Limburg bijvoorbeeld genoeg wat kleinere evenementen die met deze randvoorwaarden prima kunnen werken. Zo werd er jaarlijks (recentelijk dus niet) in de zomer in Landgraaf een Italian Food Truck festival gehouden (wat eten, drinken, muziek, Italiaanse auto's erbij etc.), daar kwamen altijd best veel mensen op af. Geen idee of dat er op een moment 500 of 1500 zouden zijn, maar met 750 zouden die best uit de voeten kunnen. Of evenementen georganiseerd door oldtimer verenigingen (rondritjes met daarbij ergens eten en een show), daar heb je het hooguit ook over een paar honderd mensen.
En zo ook verschillende kastelen in de buurt, die zijn wel open (met kleine restricties zoals alleen vooraf kaartjes reserveren) voor de doorlopende voorstellingen/bezienswaardigheden, alleen de iets wat grotere evenementen doen ze tot op heden niet (vuurwerkshows, grote barbeque's met muziek erbij enzovoorts). Ook die dingen zouden dus wel weer kunnen, zei het met mogelijk wat minder mensen tegelijk (alhoewel ik bij een aantal kastelen betwijfel of je daar uberhaupt in de buurt van 750 gelijktijdige bezoekers zou komen).
Er zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan. Er is gewoon heel wat meer qua evenementen c.q. festivals dan Pinkpop, Defqon, A State of Trance en weet ik niet allemaal wat. Dat die hierdoor nog niet kunnen doorgaan snap ik, maar genoeg andere kleinere dingen wel, wat voor heel veel mensen ook plezier brengt.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Er zijn 2 soorten kermissen hé in Noord Holland, de spullenkermis en de 'gewone' kermis.Davidshadow13 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:38:
[...]
Sterker nog kermissen gaan al de hele tijd door. Die vallen niet onder deze regeling maar zijn aangemerkt als doorstroomlocatie. Hier in Hoorn gaat de kermis ook gewoon door op afgesloten terrein met 3000 man capaciteit geloof ik.
De gewone kermis is dus gewoon een tent met onbeperkte toevoer van bier en een dj, band of wat achtergrondmuziek waar je het halve dorp in de nek schreeuwt of alles goed gaat en vanzelfsprekend antwoord met 'ja lekker met jou' en weer doorloopt naar de volgende
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 02-08-2021 14:01 ]
Ziekenhuiscijfers Maandag 02-08-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 2 augustus 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
719 (stijging van 36)
Kliniek: 522 (stijging van 26)
IC: 197 (stijging van 10)
Instroom:
Kliniek: 60 (gisteren: 62)
IC: 21 (gisteren: 19)
Uitstroom:
Kliniek: 34 (gis: 52)
IC: 11 (gis: 13)
Tja hoe lang wil je wachten? F1 is daar reeds 2 weken geleden geweest met 400.000 bezoekers, er hebben sindsdien meerdere festivals plaatsgevonden en de clubs zijn daar ook al open sinds 19 juli. Als er deze week niet een forse stijging zichtbaar wordt, dan kunnen festivals in augustus gewoon doorgang vinden met een aanzienlijk grotere capaciteit dan 750 (wat voor geen enkel groot festival rendabel is).Emgeebee schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:45:
[...]
Het voordeel is dat we een prima test case hebben aan de andere kant van de Noordzee. Even afwachten hoe dat zich ontwikkelt, maar als ze het in Engeland redden zie ik niet in waarom we niet op 1 september open kunnen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Nu hou je de mogelijkheid open voor lokale dorpsfeestjes. Als dat veilig kan, vooral doen. Als je grote mega festivals nog niet aandurft is dit de oplossing.Segafreak83 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:29:
[...]
Verbiedt het dan gewoon, dit is toch compleet onzinnig zo.
alles kan off-topic
Hier in de regio zijn alle kermissen afgelast, voor de 2e jaar op rij alDavidshadow13 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:38:
[...]

Nu bestaan de kermissen hier uit botsauto's, een draaimolen, cakewalk en wat vreerkramen. Belangrijkste is natuurlijk de feesttent en alle activiteiten die bij de kermis horen (vogelschieten etc.). De feesttent en activiteiten mogen niet, dus dan houdt het al snel op, helaas...
Vaak bu'j te bang!
De effectieve R-waarde van corona bij 0 besmettingen per dag moet wel op nul uit komen me dunkt. Tenzij mensen door God besmet worden ofzoNumber10 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:59:
[...]
Zelfs al zou het naderen tot nul dan is dat nog niet nul en gezien de verspreidingsroute lijkt het mij onwaarschijnlijk. Maar R<1 is niet de endemiciteit van R=1 waar mensen regelmatig op lijken te duiden.
[...]
Bedankt, maar ik snap heel goed wat R is. Overigens wel humoristisch dat de overheid op deze website meldt dat streven naar R<1 belangrijk is, maar daar m.i. in de praktijk weinig blijk van lijkt te hebben gegeven.
Het basale reproductiegetal kan dan nog wel 2, 3 of 36 zijn, effectief is het nul omdat er geen besmettingen bij komen. Of verwacht je iets anders? Je kan wel effectief R=0 halen vanuit een situatie als de huidige in bijvoorbeeld 3 of 4 weken maar dan mag je dus letterlijk iedereen in aparte ruimtes gaan opsluiten. Ik denk niet dat dat een haalbaar scenario is. Als je lang genoeg wacht met R<1 is 'ie vanzelf nul omdat er geen nieuwe besmettingen meer zijn, op die manier bedoelde ik het.
Ik geef je slechts een voorbeeld waarom dat niet klopt. Je gaat evenals velen schijnbaar uit van een SEIR model en niet van SEIRS. En zo zijn er nog vele argumenten te bedenken waarom R=0 onwaarschijnlijk is.Nox schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:16:
[...]
Als je lang genoeg wacht met R<1 is 'ie vanzelf nul omdat er geen nieuwe besmettingen meer zijn, op die manier bedoelde ik het.
Hier zijn er een paar 'geplaceerd' dus een tafeltje boeken/kopen, mag je dan 2 uurtjes zuipen zoveel je kunt (wel betalen) en daarna opstaan en je tanden breken op andermans tafel-tom-562 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
Hier in de regio zijn alle kermissen afgelast, voor de 2e jaar op rij al![]()
Nu bestaan de kermissen hier uit botsauto's, een draaimolen, cakewalk en wat vreerkramen. Belangrijkste is natuurlijk de feesttent en alle activiteiten die bij de kermis horen (vogelschieten etc.). De feesttent en activiteiten mogen niet, dus dan houdt het al snel op, helaas...
Hopelijk gaat die van ons dorp 2e weekend van september wel door, heb wel weer zin in een dagje zuipen
Lammers gaf vorige week, of de week daarvoor nog aan dat zij niet onder die regelingen vallen omdat ze een sportwedstrijd en geen evenement/festival zijn. Daar gelden dan weer andere regels voor.Dracula schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:43:
Daarbij hebben ze nog het geluk dat ze buiten de huidige periode (na 1 sept.) vallen. Als de kleinere festivals niet voor aanzienlijk meer besmettingen zorgen heb je kans dat er nog voor 1 sept. alweer wat extra versoepeld wordt, voor de overige evenementen.
Echte graadmeter voor de effecten en de logistiek zijn in mijn ogen de grotere bezoekersstromen over een week of 3 vanuit het betaald voetbal.
Als ik het me goed herinner lopen ze ook ongeveer 4-6 weken voor met vaccineren, dus dan lijkt 1 september me wel slim. Belangrijker lijkt me dat we wel lef moeten blijven tonen zoals het kabinet ook deed met versoepelingen eind juni, anders laten we ons leiden door angst en we moeten toch ooit de knop weer om zetten. Daarom lijkt het me verstandig om af te wachten hoe het de Engelsen vergaat.Laguna schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:06:
[...]
Tja hoe lang wil je wachten? F1 is daar reeds 2 weken geleden geweest met 400.000 bezoekers, er hebben sindsdien meerdere festivals plaatsgevonden en de clubs zijn daar ook al open sinds 19 juli. Als er deze week niet een forse stijging zichtbaar wordt, dan kunnen festivals in augustus gewoon doorgang vinden met een aanzienlijk grotere capaciteit dan 750 (wat voor geen enkel groot festival rendabel is).
Ik ken die modellen niet, maar volgens de theorie (Dus _niet_ praktijk!) kom je op nul uit. De effectieve R van pokken is volgens mij ook nul op dit moment. Maar misschien redeneer ik te simpel en staat er ergens in de epidemiologische boeken dat R=0 niet kan bestaan omdat x, y of z.Number10 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Ik geef je slechts een voorbeeld waarom dat niet klopt. Je gaat evenals velen schijnbaar uit van een SEIR model en niet van SEIRS. En zo zijn er nog vele argumenten te bedenken waarom R=0 onwaarschijnlijk is.
Spullenkermis ? Ik dacht even je bedoelt een rommelmarktNox schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:01:
[...]
Er zijn 2 soorten kermissen hé in Noord Holland, de spullenkermis en de 'gewone' kermis.De gewone kermis doet niet onder qua omstandigheid zoals die discotheek Aspen Valley, de spullenkermis kan je zowat weer vergelijken met een attractiepark. De spullenkermis verwacht ik dan ook weinig besmettingen/risico want veelal buiten en binnenattracties worden zo vaak op-afgebouwd dat ze genoeg tochten
offtopic:
De gewone kermis is dus gewoon een tent met onbeperkte toevoer van bier en een dj, band of wat achtergrondmuziek waar je het halve dorp in de nek schreeuwt of alles goed gaat en vanzelfsprekend antwoord met 'ja lekker met jou' en weer doorloopt naar de volgendeultieme superspreader-events dus. Spullenkermis heeft 'spullen' zoals botsautos, zweefmolen, happers, schiettent enz.
Die gewone kermis zoals je die noemt is dus gewoon een feesttent die bij veel dorpen bij een kermis erbij staat. Dat zou dan gewoon onderdeel van een vergunning zijn.
Feestjes bij (stads)strandtenten, buiten terrein van Thuishaven, bandjes in de buitenlucht etc. Er zijn wel mogelijkheden, vooral omdat er weer een beetje gedanst mag worden.Moi_in_actie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:50:
[...]
Hoezo dat? Bij festivals denkt iedereen direct aan hele grote dingen als Pinkpop, Lowlands of Defqon. Maar er zijn gegarandeerd tien keer zoveel kleine, lokale festivals/evenementen in dorpen en kleinere steden. Met 750 gelijktijdige bezoekers kunnen die prima uit de voeten, niet optimaal natuurlijk, maar voor heel wat kleinere organisaties en iedereen die daaraan meewerkt scheelt dit zeker wat.
Ik ken hier in Limburg bijvoorbeeld genoeg wat kleinere evenementen die met deze randvoorwaarden prima kunnen werken. Zo werd er jaarlijks (recentelijk dus niet) in de zomer in Landgraaf een Italian Food Truck festival gehouden (wat eten, drinken, muziek, Italiaanse auto's erbij etc.), daar kwamen altijd best veel mensen op af. Geen idee of dat er op een moment 500 of 1500 zouden zijn, maar met 750 zouden die best uit de voeten kunnen. Of evenementen georganiseerd door oldtimer verenigingen (rondritjes met daarbij ergens eten en een show), daar heb je het hooguit ook over een paar honderd mensen.
En zo ook verschillende kastelen in de buurt, die zijn wel open (met kleine restricties zoals alleen vooraf kaartjes reserveren) voor de doorlopende voorstellingen/bezienswaardigheden, alleen de iets wat grotere evenementen doen ze tot op heden niet (vuurwerkshows, grote barbeque's met muziek erbij enzovoorts). Ook die dingen zouden dus wel weer kunnen, zei het met mogelijk wat minder mensen tegelijk (alhoewel ik bij een aantal kastelen betwijfel of je daar uberhaupt in de buurt van 750 gelijktijdige bezoekers zou komen).
Er zo kan ik nog wel een hele tijd doorgaan. Er is gewoon heel wat meer qua evenementen c.q. festivals dan Pinkpop, Defqon, A State of Trance en weet ik niet allemaal wat. Dat die hierdoor nog niet kunnen doorgaan snap ik, maar genoeg andere kleinere dingen wel, wat voor heel veel mensen ook plezier brengt.
Ik denk wel dat het logisch is dat er bij festivals gedacht wordt aan festivals en niet aan een oldtimer bijeenkomst
Herbesmettingen ja of nee?
SEIR: nee
SEIRS: ja
Het risico is daar niet dat je besmet raakt net in die 1.5 dag, maar dat je net je incubate uitkomt. Daar doet thuis zitten niks aanMikeyMan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Sneltest bij de deur zou denk ik nog het veiligst zijn, maar praktisch is een ander puntStoney3K schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:57:
[...]
Dat hoeft nog steeds niks te betekenen. Juist doordat die doorlooptijd lang is, kun je 2 dagen voor je evenement nét besmet raken en toch PCR-negatief testen omdat je nog in de incubatietijd zit. En dan ga je met een vals gevoel van veiligheid, maar toch besmettelijk, naar je feestje toe.
Maximaal 750 man he..jadjong schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:53:
[...]
Dat zou ik ook denken, toch zijn er af en toe factoren waar je boerenverstand pas rekening mee houdt als het net te laat is. Ervaring noemen ze dat.![]()
Dat velen inderdaad direct denken aan die grotere festivals vind ik ook niet gek, wil alleen aangeven dat er veel meer (kleinere) evenementen zijn die tot nu toe niet door kunnen/konden gaan en dat vanaf de 14e daar wel weer kan. Snap ook wel dat heel sneu is voor mensen die graag naar die grote muziekfestivals gaan (ben zelf ook naar meningeen geweest), maar bij de recentelijke proef met alles in 1 keer opgooien toonde toch wel aan dat dit niet de juiste keuze was.BarôZZa schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:26:
[...]
Feestjes bij (stads)strandtenten, buiten terrein van Thuishaven etc. Er zijn wel mogelijkheden, vooral omdat er weer een beetje gedanst mag worden.
Ik denk wel dat het logisch is dat er bij festivals gedacht wordt aan festivals en niet aan een oldtimer bijeenkomst. Dat is ook waar dit bericht vooral over ging. Het festivalseizoen is natuurlijk ook gewoon voor het tweede opeenvolgende jaar pleitos.
En ook daar wel de kanttekening dat de risico's in een volgepropte discotheek zonder goede ventilatie veel hoger zijn, zie voorbeeld van 200++ besmettingen op 650 mensen (oftewel 1 op de 3 ongeveer) in een discotheek. Met 100.000 mensen of hoeveel komen er normaal naar Defqon zul je echt niet 1/3e besmet krijgen, maar al is het maar 1 op de 100, heb je nog 1000 man besmet die het weer doorgeven etc. etc. en zit je dan weer binnen een week op 10.000 tot 12.000 besmettingen per dag, met alle gevolgen van dien.
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Maakt niet uit, als je de R continue onder de 1 houdt heb je vanzelf geen besmettingen meer. Dat die R altijd onder 1 houden waarschijnlijk niet realistisch is (zie b.v. de griep) doet daar niets aan af.Number10 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:29:
[...]
Herbesmettingen ja of nee?
SEIR: nee
SEIRS: ja
[removed]
De R waar ik op doel is een gemiddelde en met herbesmettingen is het evident nooit 0.redwing schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:38:
[...]
Maakt niet uit, als je de R continue onder de 1 houdt heb je vanzelf geen besmettingen meer.
Alles open gooien was natuurlijk totale idioterie. Maar ook niet veel gekker dan andere beslissingen van dit kabinet, gelukkig is het Nederlandse volk niet zo kritisch.Moi_in_actie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:37:
[...]
Dat velen inderdaad direct denken aan die grotere festivals vind ik ook niet gek, wil alleen aangeven dat er veel meer (kleinere) evenementen zijn die tot nu toe niet door kunnen/konden gaan en dat vanaf de 14e daar wel weer kan. Snap ook wel dat heel sneu is voor mensen die graag naar die grote muziekfestivals gaan (ben zelf ook naar meningeen geweest), maar bij de recentelijke proef met alles in 1 keer opgooien toonde toch wel aan dat dit niet de juiste keuze was.
En ook daar wel de kanttekening dat de risico's in een volgepropte discotheek zonder goede ventilatie veel hoger zijn, zie voorbeeld van 200++ besmettingen op 650 mensen (oftewel 1 op de 3 ongeveer) in een discotheek. Met 100.000 mensen of hoeveel komen er normaal naar Defqon zul je echt niet 1/3e besmet krijgen, maar al is het maar 1 op de 100, heb je nog 1000 man besmet die het weer doorgeven etc. etc. en zit je dan weer binnen een week op 10.000 tot 12.000 besmettingen per dag, met alle gevolgen van dien.
Tot 750 man is natuurlijk wat ze vanaf het begin hadden moeten doen. Nu is het vanaf halverwege augustus. Dat is twee a drie weekjes voor de jongeren tot de zomervakantie voorbij is.
Hoezo is dat evident? Als ondanks die herbesmettingen de R onder de 1 blijft, krijg je steeds minder mensen die besmet zijn. Uiteindelijk kom je dan dus hoe dan ook op 0 uit.Number10 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:39:
[...]
De R waar ik op doel is een gemiddelde en met herbesmettingen is het evident nooit 0.
En nogmaals, heel realistisch is dat natuurlijk niet in het huidige beeld. Het lijkt er meer op dat de R af en toe boven en af en toe onder de 1 zal komen.
[removed]
Dat zou altijd een mate van endemie inhouden, maar de definitie van een effectieve R is juist de groeifactor van het aantal actieve cases (herbesmetting of niet). Als dat aantal cases uiteindelijk maar 1 is en die ziet geen kans om iemand te besmetten, dan zijn er geen besmettingen meer over en dus R=0.Number10 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:39:
[...]
De R waar ik op doel is een gemiddelde en met herbesmettingen is het evident nooit 0.
Ze liepen inderdaad weken voor, inmiddels lopen we zo goed als gelijk. Waarbij er in Nederland ook nog eens meer geprikt is met effectievere vaccins.Emgeebee schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:20:
[...]
Als ik het me goed herinner lopen ze ook ongeveer 4-6 weken voor met vaccineren, dus dan lijkt 1 september me wel slim. Belangrijker lijkt me dat we wel lef moeten blijven tonen zoals het kabinet ook deed met versoepelingen eind juni, anders laten we ons leiden door angst en we moeten toch ooit de knop weer om zetten. Daarom lijkt het me verstandig om af te wachten hoe het de Engelsen vergaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Laguna op 02-08-2021 14:45 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Grappig, die namen.... De eerste noemen wij in de randstad een tentfeest, de andere gewoon kermisNox schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:01:
[...]
Er zijn 2 soorten kermissen hé in Noord Holland, de spullenkermis en de 'gewone' kermis.De gewone kermis doet niet onder qua omstandigheid zoals die discotheek Aspen Valley, de spullenkermis kan je zowat weer vergelijken met een attractiepark. De spullenkermis verwacht ik dan ook weinig besmettingen/risico want veelal buiten en binnenattracties worden zo vaak op-afgebouwd dat ze genoeg tochten
offtopic:
De gewone kermis is dus gewoon een tent met onbeperkte toevoer van bier en een dj, band of wat achtergrondmuziek waar je het halve dorp in de nek schreeuwt of alles goed gaat en vanzelfsprekend antwoord met 'ja lekker met jou' en weer doorloopt naar de volgendeultieme superspreader-events dus. Spullenkermis heeft 'spullen' zoals botsautos, zweefmolen, happers, schiettent enz.
Ja, als ze inderdaad 2 maanden terug al hadden gezegd "tot 750 mensen, buiten, is mogelijk, volgepropte discotheken of heel grootschalige evenementen nog niet" dan hadden we wellicht de recente toenames niet gehad en hadden organisatoren van grotere evenementen wellicht wat kunnen verzinnen om kleinschaliger wat op te zetten.BarôZZa schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:42:
[...]
Alles open gooien was natuurlijk totale idioterie. Maar ook niet veel gekker dan andere beslissingen van dit kabinet, gelukkig is het Nederlandse volk niet zo kritisch.
Tot 750 man is natuurlijk wat ze vanaf het begin hadden moeten doen. Nu is het vanaf halverwege augustus. Dat is twee a drie weekjes voor de jongeren tot de zomervakantie voorbij is.
Dit kan je het kabinet verwijten, maar goed... achteraf is het ook altijd makkelijk praten. Ik ben het wel met je eens dat het een foute beslissing was toen alles open gooien, in theorie had t kunnen werken maar je kunt op je klompen aanvoelen dat a) 48 uurs tests niet 100% zekerheid bieden, b) bezoekers gaan sjoemelen met bewijzen en c) er bij de controle ook wel eens een oogje dichtgeknepen wordt. Daarin is men iets te goedgelovig geweest, als in "ach dat zal wel meevallen". Nou, nee dus.
Anderzijds vind ik ook wel dat bij de andere partijen (organisatoren en bezoekers) ook deels schuld ligt, als je daar risico neemt en/of moedwillig de boel verziekt kan je op je wel raden wat de reactie zal worden (weer alles dicht).
Maar goed, laten we hopen dat deze aankomende eerste stap weer wat leuke lokale evenementen oplevert (zeker richting Halloween op aan) en dat alles mede door steeds meer gevaccineerde mensen een beetje beheersbaar blijft.
Achteraf makkelijk praten? Ze waren de enige in heel Europa die dachten dat dit een goed idee was. Twee jaar op rij.Moi_in_actie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:54:
[...]
Ja, als ze inderdaad 2 maanden terug al hadden gezegd "tot 750 mensen, buiten, is mogelijk, volgepropte discotheken of heel grootschalige evenementen nog niet" dan hadden we wellicht de recente toenames niet gehad en hadden organisatoren van grotere evenementen wellicht wat kunnen verzinnen om kleinschaliger wat op te zetten.
Dit kan je het kabinet verwijten, maar goed... achteraf is het ook altijd makkelijk praten. Ik ben het wel met je eens dat het een foute beslissing was toen alles open gooien, in theorie had t kunnen werken maar je kunt op je klompen aanvoelen dat a) 48 uurs tests niet 100% zekerheid bieden, b) bezoekers gaan sjoemelen met bewijzen en c) er bij de controle ook wel eens een oogje dichtgeknepen wordt. Daarin is men iets te goedgelovig geweest, als in "ach dat zal wel meevallen". Nou, nee dus.
Anderzijds vind ik ook wel dat bij de andere partijen (organisatoren en bezoekers) ook deels schuld ligt, als je daar risico neemt en/of moedwillig de boel verziekt kan je op je wel raden wat de reactie zal worden (weer alles dicht).
Maar goed, laten we hopen dat deze aankomende eerste stap weer wat leuke lokale evenementen oplevert (zeker richting Halloween op aan) en dat alles mede door steeds meer gevaccineerde mensen een beetje beheersbaar blijft.
Betwijfel ten zeerste dat Nederland de enige is/was met soortgelijke ideën. In Engeland mag zover ik weet al enige tijd heel veel dingen weer (is ook geen succes), of kijk naar al die Formule 1 wedstrijden in Oostenrijk, Engeland en Hongarije waar tienduizenden fans worden toegelaten. Het is lastig met elkaar vergelijken (situaties aldaar kunnen anders zijn dan die hier), maar grootschalige evenementen toestaan zijn heel wat andere Europese landen ook al enige tijd mee bezig.BarôZZa schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:06:
[...]
Achteraf makkelijk praten? Ze waren de enige in heel Europa die dachten dat dit een goed idee was. Twee jaar op rij.
Wil hiermee niet zeggen dat het hier wel een goed idee was, of dat het in die landen per definitie wel of geen goed idee is, wil alleen zeggen dat Nederland zeker niet als enige met die casus bezig was.
Klopt, het was ook eerder dat de term door iemand anders verkeerd gebruikt wordt.CMD-Snake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
De 'curve' is al redelijk platgeslagen, de afgelopen periode bewijst dat wel. Veel platter ga je die niet krijgen meer en Code Zwart is ook allang buiten zicht geraakt.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 2 augustus 2021
Positief getest: 2.136
Totaal: 1.869.909 (+2.094 ivm -42 corr.)
Perc. positief 29 jul - 31 jul: 10,2%
Opgenomen: 60
Huidig: 522 (+26)
Opgenomen op IC: 21
Huidig: 197 (+10)
Overleden: 0
Totaal: 17.829 pic.twitter.com/aTw7kqX8Kj
Het gaat erom dat ze riepen niet dezelfde fout te maken als vorig jaar, oftewel te snel versoepelen. Vervolgens riepen ze toch extra risico te kunnen nemen en twee stappen in één keer te kunnen doen.Moi_in_actie schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:11:
[...]
Betwijfel ten zeerste dat Nederland de enige is/was met soortgelijke ideën. In Engeland mag zover ik weet al enige tijd heel veel dingen weer (is ook geen succes), of kijk naar al die Formule 1 wedstrijden in Oostenrijk, Engeland en Hongarije waar tienduizenden fans worden toegelaten. Het is lastig met elkaar vergelijken (situaties aldaar kunnen anders zijn dan die hier), maar grootschalige evenementen toestaan zijn heel wat andere Europese landen ook al enige tijd mee bezig.
Wil hiermee niet zeggen dat het hier wel een goed idee was, of dat het in die landen per definitie wel of geen goed idee is, wil alleen zeggen dat Nederland zeker niet als enige met die casus bezig was.
En een F1 race waarbij mensen op een tribune zitten is natuurlijk iets anders dan 12 uur lang in een dampende mensenmassa zitten.
Grapjas, alsof die tienduizenden mensen alleen op een stoel zitten. Gegarandeerd dat het buiten de tribunes een krioelende mensenmassa is.BarôZZa schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Het gaat erom dat ze riepen niet dezelfde fout te maken als vorig jaar, oftewel te snel versoepelen. Vervolgens riepen ze toch extra risico te kunnen nemen en twee stappen in één keer te kunnen doen.
En een F1 race waarbij mensen op een tribune zitten is natuurlijk iets anders dan 12 uur lang in een dampende mensenmassa zitten.
Een aanzienlijk deel van de tickets zijn vrije plekken in de duinen, dus als ze die mensen laten komen kan dat volgens mij sowieso niet doorgaan als een geplaceerd evenement.Empathy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Grapjas, alsof die tienduizenden mensen alleen op een stoel zitten. Gegarandeerd dat het buiten de tribunes een krioelende mensenmassa is.
Klopt ja, standaard een secret rave en afterparty na een F1 race. Letterlijk en figuurlijk hard gaan.Empathy schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:37:
[...]
Grapjas, alsof die tienduizenden mensen alleen op een stoel zitten. Gegarandeerd dat het buiten de tribunes een krioelende mensenmassa is.
Het is inderdaad een versimpeling en geen een realistische weergave (althans zover ik weet).IJzerlijm schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:22:
[...]
Ik begrijp dat het plaatje de zaak versimpelt voor duidelijkheid maar het wekt de volkomen verkeerde suggestie dat je door de tijd die het virus er over doet iedereen te besmetten te verdubbelen je binnen de zorgcapaciteit blijft. Ik had vorig jaar een realistischere weergave gezien die de jaren die je nodig hebt om dat te doen zonder vaccinaties weergeeft, dat wordt ongeveer 200 hoog en 10000 pixels breed.
Echter het is niet zo dat dat in beide situaties dezelfde hoeveelheid slachtoffers gelijk hoeft te zijn. Het kan ook meer of (waarschijnlijker) minder zijn dan als je het de vrije loop laat gaan. Dat is afhankelijk van de eigenschappen van het virus.
Zo zie je in de onderstaande grafiek dat aan het eind van de 6 weken:
- Dat het aantal besmette personen hetzelfde is tussen populatie A en B.
- Dat populatie C na 6 weken nog steeds de meeste(!) actieve besmetting heeft.
- Dat populatie C de minste(!) slachtoffers heeft sinds het begin
Terwijl het gemiddelde (rekenkundige en meetkundige) van allemaal hetzelfde is. (de mediaan en modus van C wijkt wel af).
(De onderstaande afbeelding heeft geen correlatie met COVID of de maatregelen)
/f/image/4tniAM98Q6Qib630xWYkFwOm.png?f=fotoalbum_large)
In veel plaatsen in het oosten van het land is de kermis wel doorgegaan. Althans, de attracties waren open (met verplicht eenrichtingsverkeer op het terrein), echter dat was het dan ook. Geen rondgang van de schutterij met muziekkorps, geen koningsschieten, geen feesttent (dus niet overdag en 's avonds hossen/dansen) en geen vuurwerk op de laatste avond. Allemaal om de kermis exploitanten toch nog een paar centen te laten verdienen in deze lastige tijd. Maar voor de echte kermisvierder die 4 dagen en avonden in de feesttent zit was er natuurlijk weinig te beleven, op de botsauto's, de octopus en cakewalk na dan.Plenkske schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:24:
[...]Spullenkermis ? Ik dacht even je bedoelt een rommelmarkt![]()
Die gewone kermis zoals je die noemt is dus gewoon een feesttent die bij veel dorpen bij een kermis erbij staat. Dat zou dan gewoon onderdeel van een vergunning zijn.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dit figuur vond het op 17 mei al geen goed idee, maar die heeft geen Twitter dus je zult het met een gestructureerd stukje webpagina moeten doen.MarcoC schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Ik word ontzettend moe van die gozer (mdradvies) op Twitter. In sterke stoere bewoordingen alles beter pretenderen te weten zonder met een alternatieve oplossing te komen. Hindsight is always 20/20.
Met 750 man iedere vriendengroep zijn eigen podium op Mysterland.

* Stoney3K mompelt iets over de letter en de geest van een maatregel.jadjong schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:54:
[...]
Met 750 man iedere vriendengroep zijn eigen podium op Mysterland.![]()
![]()
Verwijderd
Inderdaad. Kleinere evenementen kunnen hiermee wellicht nog uit de voeten, maar de 'echte festivals' waar het meeste en grote publiek afkomt zijn nu eigenlijk gewoon verboden.CMD-Snake schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:34:
[...]
Ze hadden de boel dan net zo goed helemaal kunnen verbieden. Aanvankelijk leek het nog alsof ze ID&T en andere partijen in het kortgeding wilden paaien door nog iets mogelijk te maken op deze manier, maar op deze manier is het voor een partij als ID&T niet rendabel. Menig dorpskermis trekt meer bezoek op een dag.
ID&T had het kortgeding aangehouden, ben benieuwd of ze dan nu doorzetten en de stap naar de rechter gaan maken. Het besluit is wel typisch voor dit kabinet dat iets mag, een soort van maar niet echt. Net als die click en collect openstelling met vier uur wachten tot je de aankoop mocht komen ophalen. Dat werkte ook zo geweldig.
Stel je voor dat het om de bioscopen ging. "Iedereen mag naar de film, maar er mogen wel maar 10 personen in een bioscoopzaal zitten!"
Het is ook wel typisch dat de grote nieuwsmedia wat dit betreft de bewoordingen van het kabinet vrijwel woord voor woord overneemt. 'Festivals gaan door, wel max. 750 personen'. Als journalist had men misschien ook nog een andere kop kunnen overwegen: 'Festivals blijven verboden, wel evenementen tot max. 750 personen'.
Dat 122e OMT advies staat inmiddels al online:
https://www.tweedekamer.n...2021Z14088&did=2021D30003
Ik vermoed dat ze het kort geding wel zullen voortzetten, maar rechtszaken tegen de staat op dit gebied zijn vrij kansloos. Aangezien de staat er niet vies van is om de "bloed aan uw handen" kaart te spelen.
Opinie: ‘Laten we in het coronabeleid niet streven naar onsterfelijkheid’
We hobbelen momenteel van de ene vorm van lockdown naar de andere. Dat is desastreus, zegt econoom en politicoloog Derk-Jan Verhaak. Het wordt tijd om zaken als ziekte en sterfgevallen te accepteren.
[ Voor 28% gewijzigd door Laguna op 02-08-2021 23:06 ]
Ik zeg nergens dat het verplicht moet worden. Het simpele feit is nu eenmaal dat veruit de meeste mensen die in het ziekenhuis belanden en komen te overlijden overgewicht hebben. Daar kunnen we continue om heen gaan draaien maar die mensen hebben nu eenmaal een significant hoger risico op ernstige complicaties. Daar kun je dus logischerwijs uit concluderen dat dit bij toekomstige corona varianten waarschijnlijk ook het geval zal zijn. Oftewel bij varianten waarbij het vaccin niet meer werkt. In plaats van al die mensen te vaccineren los je een groot deel van het onderliggende probleem van ziekenhuisopnames dus niet op. Die mensen hebben daarna nog steeds overgewicht en gaan lekker verder met hun huidige levensstijl. Mensen kiezen nu eenmaal vaak voor de meest makkelijk weg.ninjazx9r98 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:48:
[...]
Hoe is/wordt dat anders als we mensen met obesitas verplicht gezond en fit laten worden? Alle maatregelen weg als 75% op een bmi <30 is aangekomen? Wat zal dat doen met sociale druk.
Hoe vrij is de vrije keuze voor die mensen of zeg je nu eigenlijk dat vrije keuze onder bepaalde omstandigheden beperkt kan en mag worden?
"Today, the emerging evidence based on experience from other viral infections and new studies suggest that overweight and obesity seem to be risk factors for worse outcomes in those who are infected by COVID-19. Systematic reviews and meta-analyses overwhelmingly show that obesity is associated both with a higher risk for intensive care unit (ICU) admission and poorer outcomes for COVID-19 [2-4]. In the UK, a report flags that out of 10,465 patients critically ill with confirmed COVID-19, 73.7% were living with overweight or obesity [5]. Meanwhile, a report from Italy suggests 99% of deaths have been in patients with pre-existing conditions, including those which are commonly seen in people with obesity such as hypertension, cancer, diabetes and heart diseases. "
https://www.worldobesity....covid-19-policy-statement
En wat gebeurt er dan logischerwijs tijdens de lockdown:
"Changes in eating behaviours due to lockdowns, especially for children. A survey conducted in Verona, Italy revealed that 44.5% of respondents increased consumption of sweets, and 44% of respondents mentioned weight gain due to higher calorie intake related and lower levels of physical activity"
Nog meer overgewicht.
Overgewicht speelt een grote rol bij risico's op ernstige complicaties door corona. En laat nu net heel veel mensen (53%!!!!!!!, https://ec.europa.eu/euro...obesity_-_BMI_statistics_) in Europa overgewicht hebben. Dhr Gommers heeft begin 2020 al gezegd dat tot 80% van alle mensen die op de IC belanden overgewicht hebben. Maar wat doen we? We gaan mensen met overgewicht vaccineren. Passen deze mensen hun levensstijl aan? Nee, natuurlijk niet. Ze zijn nu beschermd tegen het virus en gaan weer vrolijk verder met hun huidige levensstijl. En dan laat ik alle andere ziektes die op lange termijn worden veroorzaakt door overgewicht waar een factor 10x zoveel mensen aan sterven nog achterwege.
Maar ja, daar durven we onze handen niet aan te branden ofzo? In plaats daarvan gaan we de complete bevolking vaccineren onder extreme politieke en sociale druk? En alle mensen die gefundeerde twijfels hebben zijn wappies? Dat is lekker makkelijk... Sterker nog, veel mensen nemen de vaccinatie helemaal niet om zichzelf of anderen te beschermen maar willen hun vrijheid terug. Maar die hebben ze nog steeds niet en moeten in veel gevallen ook nog een negatieve test laten zien.
Daarnaast zorgt gezonder eten en meer bewegen ook voor een beter imuumsysteem. Wat niet alleen helpt bij corona maar ook tegen andere ziektes. In de afgelopen 1.5 jaar hadden we veel mensen kunnen helpen met afvallen. In plaats daarvan zijn er alleen maar meer mensen bijgekomen met overgewicht. Wat logisch is als je opgesloten wordt in je eigen huis, minder beweging krijgt omdat je niet meer mag sporten en slechter gaat eten.
https://www.volkskrant.nl...lo-s-aangekomen~b0634f97/
Dus ja, als de hoofd IC begin 2020 al aangeeft dat tot 80% van de mensen die in het ziekenhuis belanden overgewicht hebben, talloze studies continue aangeven dat mensen met overgewicht een veel grotere kans hebben op complicaties en opname in ziekenhuis en dat de lockdown ook nog eens voor extra mensen met overgewicht zorgt.... Waarom gaan we in hemelsnaam het hele land vaccineren terwijl een grote oorzaak van de ziekenhuis opnames gewoon te voorkomen is?
Doe in ieder geval iets. Maak slecht eten duurder, verlaag al dan niet tijdelijk de btw op gezond voedsel, geef mensen een jaar lang een gratis abbo bij een sportclub. Als we 100 miljard kunnen uitgeven aan een lockdown kunnen we ook extra geld uitgeven om mensen te helpen wat gezonder te worden.
Dit topic is gesloten.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).