Maar dat is vooralsnog waarschijnlijk R>1 en dus geen steady state. Het zijn in dat geval geen 4 opnames, maar 4, 8, 16 etc.
Natuurlijk is dat beter dan 100, 200, 400, maar als R>1 en er zijn nog genoeg mensen om ziek te worden loopt het uiteindelijk toch weer vast. Het gaat bij een aanvang van 4 opnames om circa 8 verdubbelingen om op 1000 opnames uit te komen en bij een aanvang van 100 om circa 4 verdubbelingen. Aangezien de planbare zorg al veel eerder vastloopt zal de grens bij R>1 al veel eerder bereikt zijn. En zonder maatregelen anders dan vaccins verwacht ik zelf een hele korte verdubbelingstijd.
Maar daarnaast is de vaccinatiegraad niet 100%, reageert niet iedereen voldoende, kan niet iedereen gevaccineerd worden en (helaas) wil niet iedereen gevaccineerd worden. Die 4% zal dus in de praktijk hoger (komen te) liggen en naar ik begrijp uit de media is de vaccinatiegraad in pockets ook nog veel lager.
Zou je wel uitkomen op R=1 met een hoge prevalentie, dan lijkt het mij verder niet onwaarschijnlijk dat de VE daalt onder dergelijke 'hyper-endemische' omstandigheden. Er kunnen dan makkelijker vaccin escape mutanten ontstaan of nog erger
original antigenic sin.
Gaat dat gebeuren? Niet per se uiteraard en ik hoop het ook niet natuurlijk, maar wat gaan we doen als het wel gebeurt? En hoe meer circulatie, hoe groter de kans daarop. Dus lijkt mij nog steeds dat streven naar permanent R<1 echt beter is, en dat betekent gezien de veel hogere R0 van Delta waarschijnlijk meer dan alleen vaccineren. Als het met vaccineren alleen zou lukken is dat uiteraard fantastisch, maar het blijft dan denk ik nog wel opletten geblazen voor nieuwe varianten.
Bijna alle opnamen nu zijn nog ongevaccineerd óf hebben net 1 vaccinatie gehad. Dus een minderheid heeft een enorme lepel in de pap van ziekenhuisbezetting.
Het is denk ik risicovol om dit argument te gebruiken, vanwege de vaccinatieparadox. Hoewel vaccins gelukkig zeer goed werken en je de daarmee de huidige verhouding aan gevaccineerden vs. niet gevaccineerden kunt verklaren, werkt het gebruikt van het argument dat je noemt bij een stijgende vaccinatiegraad mogelijk
*vaccin-weigeraars* in de hand.
Het is namelijk waarschijnlijk dat de vaccinatiegraad verder stijgt, waarna de verhouding tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden bij opnames paradoxaal slechter lijkt te worden hoewel het aantal opnames per aantal besmettingen in de maatschappij uiteraard zal dalen. Je krijgt in totaal dus minder opnames per aantal besmettingen, maar er liggen straks waarschijnlijk procentueel meer gevaccineerden opgenomen dan nu het geval is.
[
Voor 0% gewijzigd door
ZieMaar! op 01-08-2021 12:51
. Reden: antivax is voor veel mensen iets anders dan mensen die een corona vaccin weigeren ]
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.