klaaas schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 00:03:
[...]
Toen mondkapjes een dringend advies waren droeg de meerderheid ook daadwerkelijk een mondkapje (zie ook de kritiek op de plicht als zijnde niet nodig want...) Als de mondkapjes nu van plicht naar advies gegaan waren i.p.v. helemaal afgeschaft, hadden we ze hoogstwaarschijnlijk ook nog veel meer gezien.
Het staat je nog steeds vrij om zo'n ding te dragen. Zo her en der zie je ze ook nog in het wild en volledig uit vrije wil. Als je als individu daadwerkelijk van mening bent dat een mondkapje jou en anderen kan beschermen, waarom zou je hem dan niet blijven dragen? Alleen omdat het van verplicht naar niet verplicht is gegaan? Hebben mensen die blijkbaar het nut inzien van een mondkapje daadwerkelijk minimaal het advies nodig ze te dragen?
Maar goed, zelfs toen die dingen een verplichting waren hielden mensen zich daar voornamelijk aan op plekken waar je er écht niet onderuit kon. Ik ben in menig ouderenflat geweest bijvoorbeeld waar de meerderheid zo'n ding niet droeg.
Ik heb enorm veel mensen gesproken uit praktisch alle lagen van de samenleving (mensen waar ik verder geen connectie mee heb) en vrijwel iedereen was blij dat de mondkapjes weg konden, dus ik snap dat hoge percentage voorstanders ook gewoon niet. Geen flauw idee waar dat vandaan zou moeten komen. Hier in het topic is een meerderheid niet bepaald voorstander, tijdens het werk kom ik nauwelijks voorstanders tegen en in mijn eigen kring zijn er nauwelijks voorstanders. Ik geloof best dat er mensen vóór een verplichting of op z'n minst een dringend advies zijn, maar minimaal 30% gaat er bij mij gewoon echt niet in.
Maar hoe ver wil je daar in gaan? We weten dat wanneer er een virus rond gaat dat er mensen kunnen sterven, maar waar ga je de lijn trekken? Hoe ver zijn we bereid als land te gaan om mensen te 'redden'? En kijken we dan naar het voorkomen van besmettingen? Kijken we naar het voorkomen van opnames? Kijken we naar het voorkomen van sterfgevallen? En moet een persoon echt door Covid in het ziekenhuis komen of sterven of kijken we naar iedereen die mét Covid opgenomen wordt of sterft?
En daar zit 'm de cru: er is waarschijnlijk niemand die het op z'n geweten wil hebben dat er tijdelijk een stijging komt van het aantal opnames en/of stergevallen, want dat ga je hoe dan ook krijgen als de maatregelen losgelaten worden. Het is bijna onvermijdelijk dat wanneer 17 miljoen mensen weer de volledige vrijheid terugkrijgen er niet wat extra mensen ziek gaan worden of sterven. De vraag is alleen of je ze zonder het teruggeven van die vrijheid had kunnen redden, of dat je het onvermijdelijke alleen uit had kunnen stellen.
Op papier zou je de maatregelen nog enorm lang kunnen verantwoorden. Er zijn X aantal besmettingen, X aantal ziekenhuisopnames, X aantal sterfgevallen en áls we terug naar normaal gaan dan ís er een kans dat het helemaal fout gaan áls we uitgaan van een worst case scenario. En daar wringt het bij mij nog steeds want we weten niet hoe erg het fout kan gaan als we alles nu loslaten. Men gaat altijd uit van het ergste, maar voor hetzelfde geldt is het effect minimaal. Daar ga je echter pas achter komen als je uiteindelijk toch gewoon gaat versoepelen in stapjes en niet meteen de keutel intrekt als besmettingen/ziekenhuisopnames wat stijgen want dat hou je zoals gezegd niet tegen.
Ouderen/kwetsbaren zijn voor 80+% volledig gevaccineerd en de rest van de samenleving is ook een heel eind. Tijd dat er een duidelijk plan komt wat betreft de volledige heropening van de samenleving.