Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Een paar duizend keer nog wel? Nee joh. De kans dat je als 65-plusser overlijdt in het verkeer is 1 op 10.000. De kans dat je overlijdt door Covid is 1 op 250 (afgaande op de gegevens van het RIVM). Dat is een factor 12 verschil.IJzerlijm schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:37:
[...]
Dat is alleen zo als iedereen in Nederland besmet was geweest of in ieder geval een percentage dat zo groot is als het deel van de bevolking dat deelnemer was geweest aan het verkeer als automobilist, fietser of voetganger. En dat is niet zo dus slaat de vergelijking nergens op.
Voor de verpleeghuis bewoners die nauwelijks aan het verkeer deel nemen is covid een paar duizend keer zo dodelijk als je kromme vergelijkingen wil maken.
Mijn punt is dat het risico door Covid voor een groot deel van de bevolking echt minimaal is maar sommigen hier doen alsof het risico voor iedereen heel groot is. Dat is het gewoon niet. Door vaccineren wordt je lichaam weerbaarder tegen het virus, word je minder ziek en ben je minder besmettelijk, maar een groot deel van de bevolking zit al in die cyclus ook zonder vaccinatie. Die worden al niet of nauwelijks ziek en zijn dus ook (vermoedelijk) minder besmettelijk. In dat soort gevallen heeft een vaccinatie gewoon minder effect.
Juist ja, een maatregel waarvan de effectiviteit nog altijd niet bewezen is. Daarbij zijn condooms geen verplichting en laten de meeste mensen het varen na een tijdje bij dezelfde partner. Ik denk ook dat de meeste mensen die dingen vooral gebruik uit angst voor een ongewild kind.Yaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:44:
[...]
Sindsdien gebruiken we als voorzorgmiddel tegen HIV condooms wanneer we sex hebben bij iemand anders dan de vaste partner.
Overigens is HIV het virus dat Aids veroorzaakt, maar dat terzijde.
Het zou daarom ook goed kunnen dat we voortaan een mondkapje gaan dragen als voorzorgmiddel tegen COVID-19.
[ Voor 16% gewijzigd door SomerenV op 29-07-2021 14:52 ]
Ja eer je het daar ziet duurt natuurlijk wel wat langer. Als je puur naar nieuwe opnames kijkt klopt het wel.Sovieto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:31:
[...]
Dat over de piek heen zijn is nog helemaal niet zeker. Het 7-daags gemiddelde stijgt voorlopig nog elke dag.
We hebben in de afgelopen 7 dagen nog 44% meer opnames dan in de 7 dagen daarvoor.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Mooie vergelijking waarin je voor een groot deel zelf in de hand hebt of je wel of niet dood gaat. (voorzichtig en defensief rijden vs.wegpiraat). Niet helemaal een gegeven maar toch.SomerenV schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:26:
[...]
Alles voor de gezondheid van anderen toch? Het zou immers wel enorm hypocriet zijn om wel het vaccineren te willen verplichten om zo anderen te beschermen, maar om vervolgens niet meer te willen testen terwijl het inmiddels bekend is dat ook een gevaccineerde het virus kan oplopen en verspreiden (naar onder andere aouderen die ondanks een vaccinatie nog steeds enorm kwetsbaar kunnen zijn).
De meeste mensen die ik ken (voornamelijk jonger volk van tussen de 20 en 35) hebben zich niet laten vaccineren om anderen te beschermen. Die hebben zich ook niet laten vaccineren om zichzelf te beschermen. Die hebben zich puur voor de vrijheid dat spuitje gehaald. Met de belofte dat een vaccin bepaalde vrijheden terug zou geven (kunnen reizen, op vakantie gaan, minder maatregelen en overal zonder gedoe naar binnen kunnen) hebben ze zich laten vaccineren. Sommigen zijn zelfs op dat besluit teruggekomen omdat de vakantie niet door kan gaan en sommigen balen dat ze zich hebben laten vaccineren omdat hun blijkt dat ze er vrijwel geen voordeel uit hebben kunnen halen.
Omdat we het hier allemaal over autorijden hebben (wat als vergelijking totaal mank gaat overigens) heb ik een leuke:
In 2019 vielen er in Nederland 661 verkeersdoden. Zo'n 180 daarvan waren 20 tot 40 jaar oud. Het aantal mensen tussen de 25 en 45 ligt op 4,3 miljoen (het aantal mensen dat tussen de 20 en 40 is kan ik zo snel niet vinden). De kans om te sterven is in die leeftijdscategorie dus grofweg 1 op 24.000. Er zijn 45 personen gestorven aan/door Covid19 die tussen de 20 en 40 jaar oud waren. De kans om te sterven aan/door Covid19 is in die leeftijdscategorie dus zo'n 1 op 96.000. De kans om te sterven in het verkeer is vier keer groter.
Ik denk dat er maar bar weinig mensen met een onveilig gevoel achter het stuur kruipen omdat de kans dat je overlijdt echt minimaal is. De kans op overlijden door Covid is nog veel kleiner. Misschien moeten we autorijden ook maar gewoon verbieden want het is toch wel heel gevaarlijk
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
En dat was dan waar de zin van mijn "originele" post dan ook mee eindigde "... voor toegang tot iets".Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:29:
Ook bij een Fieldlab had je de keuze om er niet aan mee te doen. Sowieso, als je klachten had, hoefde je al niet te proberen er aan mee te doen.
Er waren geen juridische consequenties aan het niet testen bij klachten. Ergo, geen verplichting. Alleen het niet verlenen van bepaalde privileges als je er zelf voor koos om niet mee te doen.
Misschien is het dan corpuleren van kleine insecten, maar dan is het dus geen verplichting, alleen een transactie.
Dat er opnieuw zo'n testen-voor-toegang systeem opgetuigd gaat worden twijfel ik eerlijk gezegd niet aan.
Nee, voor wie noggekkie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:15:
[...]
Ook niet bij klachten (of dan dus je gemak houden) ?
Want dat zou er dan dus wellicht toe kunnen bijdragen dat er op opnieuw een verplichting komt.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Misschien dat je denkt dat je kleine insecten daar een lol mee doet, maar ik zie niet in wat er geen verplichting aan is, de hele basis premise is immers dat je daar toegang toe zou willen, anders probeer je ook niet naar binnen te komen. Maar goed veel plezier verder met met de insecten, dit waren wel genoeg posts voor semantisch geleuter over 1 woordje.Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:58:
[...]
Misschien is het dan corpuleren van kleine insecten, maar dan is het dus geen verplichting, alleen een transactie.
Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:58:
[...]Misschien is het dan corpuleren van kleine insecten, maar dan is het dus geen verplichting, alleen een transactie.
Dat er opnieuw zo'n testen-voor-toegang systeem opgetuigd gaat worden twijfel ik eerlijk gezegd niet aan.
[mierenneuken aan] Het is copuleren of corpulent [mierenneuken uit]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Autorijden vergelijken met COVID. Beetje appels met peren vergelijken , niet?SomerenV schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:26:
[...]
Alles voor de gezondheid van anderen toch? Het zou immers wel enorm hypocriet zijn om wel het vaccineren te willen verplichten om zo anderen te beschermen, maar om vervolgens niet meer te willen testen terwijl het inmiddels bekend is dat ook een gevaccineerde het virus kan oplopen en verspreiden (naar onder andere aouderen die ondanks een vaccinatie nog steeds enorm kwetsbaar kunnen zijn).
De meeste mensen die ik ken (voornamelijk jonger volk van tussen de 20 en 35) hebben zich niet laten vaccineren om anderen te beschermen. Die hebben zich ook niet laten vaccineren om zichzelf te beschermen. Die hebben zich puur voor de vrijheid dat spuitje gehaald. Met de belofte dat een vaccin bepaalde vrijheden terug zou geven (kunnen reizen, op vakantie gaan, minder maatregelen en overal zonder gedoe naar binnen kunnen) hebben ze zich laten vaccineren. Sommigen zijn zelfs op dat besluit teruggekomen omdat de vakantie niet door kan gaan en sommigen balen dat ze zich hebben laten vaccineren omdat hun blijkt dat ze er vrijwel geen voordeel uit hebben kunnen halen.
Omdat we het hier allemaal over autorijden hebben (wat als vergelijking totaal mank gaat overigens) heb ik een leuke:
In 2019 vielen er in Nederland 661 verkeersdoden. Zo'n 180 daarvan waren 20 tot 40 jaar oud. Het aantal mensen tussen de 25 en 45 ligt op 4,3 miljoen (het aantal mensen dat tussen de 20 en 40 is kan ik zo snel niet vinden). De kans om te sterven is in die leeftijdscategorie dus grofweg 1 op 24.000. Er zijn 45 personen gestorven aan/door Covid19 die tussen de 20 en 40 jaar oud waren. De kans om te sterven aan/door Covid19 is in die leeftijdscategorie dus zo'n 1 op 96.000. De kans om te sterven in het verkeer is vier keer groter.
Ik denk dat er maar bar weinig mensen met een onveilig gevoel achter het stuur kruipen omdat de kans dat je overlijdt echt minimaal is. De kans op overlijden door Covid is nog veel kleiner. Misschien moeten we autorijden ook maar gewoon verbieden want het is toch wel heel gevaarlijk
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Hangt er vanaf wat er nog gaat gebeuren, mijn koffiedik is vooral nuttig (geweest) voor een lekker bakkie.St@m schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:03:
[...]
Nee, voor wie nogVoor de zorg? Dat is wel onder controle, voor de risicogroepen? Die zijn lang en breed gevaccineerd als ze het nodig vonden. Zoals ik al eerder zei, het is wel klaar zo onderhand. Lekker loslaten zodra iedereen die het wil de prik heeft gehad. En dat is in mijn boekje op korte termijn, uiterlijk 1-10.
Bijvb. als ze (spoedig) weer iets open willen doen qua nachtclubs etc. en daar toch gevaccineerden en ongevaccineerden willen laten mixen, dan zou het kunnen dat ze wederom iedereen willen laten testen voor toegang ipv alleen ongevaccineerden.
En er zijn ook nog wel andere mogelijke scenario's te bedenken waarbij dat wellicht toch over tafel zal gaan.
Wel volledig zijn hé... Ze zijn hier al naar aan het kijken. Is ook een gevolg van de nieuwe inzichten dat je met vaccin ook positief kan testen.CMD-Snake schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:53:
Gevaccineerde die positief test houdt zijn groene vinkje
Als je een vaccinatiebewijs hebt in de CoronaCheck app zal dat altijd geldig blijven, ook al test je daarna positief op corona. Een besmette persoon blijft op die manier dan toegang houden tot reizen en evenementen omdat het groene vinkje geldig blijft.
Nu heeft een gevaccineerde minder kans corona op te lopen en het door te geven, maar het is weer een opmerkelijke fout die het ministerie van vws heeft in hun systeem.
Ook redelijk theoretische discussie... Als je jezelf laat testen terwijl je al een vaccin hebt, is de kans ook nogal hoog dat je dan toch in quarantaine gaat, lijkt me zo
Als je duidelijk genoeg blijft roepen dat vaccins op lange termijn alle maatregelen op kunnen heffen... Weinig denk ikStoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:46:
[...]
En wat denk je dat het gaat doen met de vaccinatiebereidheid als dat wordt ingevoerd?
Binnenkort is 80-90% van de mensen volledig gevaccineerd, daarna kunnen ze met apen uit de mouw komen zonder dat dat nog uitmaakt voor die bereidheidStoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:46:
[...]
En wat denk je dat het gaat doen met de vaccinatiebereidheid als dat wordt ingevoerd?
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Heb ik niet zo specifiek op gelet toen ik die getallen tegen kwam... Dus weet dat nietStoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Is dat ook nog altijd het geval met de Delta-variant?
#COVID19NL
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 29 juli 2021
Positief getest: 4.506
Totaal: 1.859.199 (+4.415 ivm -91 corr.)
Perc. positief 25 jul - 27 jul: 11,6%
Opgenomen: 81
Huidig: 471 (+6)
Opgenomen op IC: 24
Huidig: 177 (+13)
Overleden: 3
Totaal: 17.815 pic.twitter.com/o2QMXj7Yzx
Zal waarschijnlijk inclusief de storing van gisteren zijn. Prima cijfers dus.
Dan vergeet je even dat zelfs in openbare gebouwen en doorstroomlocaties nog steeds 1,5 meter afstand moet worden gehouden en dat binnen niet meer dan 1 persoon per 5 vierkante meter mag zijn, is het drukker dan geldt een bezoekersstop. Juist die maatregel zorgt ervoor dat er weinig of geen besmettingen zijn op die locaties.Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:17:
[...]Alle openbare gebouwen zijn nu al voor iedereen toegankelijk en we hebben geen explosie van nieuwe besmettingen. Het enige wat dicht is zijn de lokaties waar iedereen hutje-mutje op elkaar kan feesten -- en dat dáár een vaccinatiebewijs voor nodig is lijkt me echt geen probleem.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Waar haal je die cijfers vandaan? Want als ik op https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties kijk lijkt het toch aardig af te vlakken op zo'n 70%. Momenteel zo'n 12.2 miljoen mensen met een vaccinatie, maar de laatste weken zijn er vooral tweede prikken gezet en nauwelijks nog nieuwe eerste prikken. Tussen 11 juli en 25 juli nog maar 400k nieuwe eerste prikken erbij... Ik zie het op deze manier niet richting de 90% gaan tbh.TerraGuy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:16:
[...]
Binnenkort is 80-90% van de mensen volledig gevaccineerd
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
De grootste daling is er wel uit though.Plenkske schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Het gemiddeld aantal besmette personen per 100.000 inwoners is weliswaar dalende, maar ligt nog steeds 3x te hoog. Laten we hopen dat deze daling doorzet, maar ikzelf zou het nog geen prima cijfers noemen.Plenkske schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:18:
[Twitter]
Bron:
Toch wel grappig om te zien dat je zoveel moeite hebt genomen om een heel verhaal op te schrijven over een vaccin wat hier niet meer wordt gebruikt. Vaxzevria = AstraZeneca zie ook: https://www.apotheek.nl/m...azeneca?product=vaxzevriabiggydeen2 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:43:
[...]
Dus we gaan het halen van een rijbewijs vergelijken met het verplicht nemen van een medicijn? Ben je ook even vergeten dat 1:50.000 mensen die een vaccinatie krijgen te maken krijgen met zeer ernstige bijwerkingen zoals bloedstollingsproblemen (trombose en trombocytopenie)? Waar je aan kunt overlijden in het ergste geval?
"Op 11 mei heeft de EMA een safety update gepubliceerd. TTS komt voor op alle leeftijden en bij zowel vrouwen als mannen. De incidentie van TTS wordt geschat op ongeveer 1 per 100.000 met een hogere incidentie (1:50.000) bij mensen jonger dan 50 jaar en bij vrouwen na een 1e vaccinatie met Vaxzevria. "
https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19-vaccinatie
Denk vooral aan kinderen die niet in het ziekenhuis belanden of uberhaupt ernstig ziek worden corona. Maar wel het risico lopen op ernstige bijwerkingen van vaccinatie. In de UK hebben niet ze voor niets besloten om geen kinderen en zelfs geen jongeren te vaccineren maar alleen als ze grote risico's lopen op gevolgen van Covid.
https://www.theguardian.c...-jabs-first-minister-says
Dus we gaan alle kinderen of vaccineren of uitsluiten? Of geldt het alleen voor volwassenen? Wat heeft het hele vaccineren voor zin als we kinderen niet vaccineren? Kinderen kunnen het net zo goed verspreiden en het virus kan ook in kinderen muteren,
Uit bovenstaand artikel:
"However, the advisory body said: “The health benefits in this population are small, and the benefits to the wider population are highly uncertain. At this time, JCVI is of the view that the health benefits of universal vaccination in children and young people below the age of 18 years do not outweigh the potential risks.”
Het doel van vaccineren tegen corona is niet om groepsimmuniteit op te bouwen maar om te zorgen dat de infectie in een gevaccineerde niet zo heftig meer is zodat deze persoon niet in het ziekenhuis opgenomen hoeft te worden.
Dat er zo luchtig wordt gedaan over vaccineren en dat men roept dat iedereen maar verplicht gevaccineerd moet worden is verbazingwekkend. En oja, als je het niet doet mag je niet meer meedoen met de maatschappij.
Minstens 50% van de ziekenhuisopnamen kunnen voorkomen. Gezien het wetenschappelijk bewezen is dat corona huishoudt onder mensen die te dik zijn er veel grotere kans hebben op complicaties:
"In the first metaanalysis of its kind, published on 26 August in Obesity Reviews, an international team of researchers pooled data from scores of peer-reviewed papers capturing 399,000 patients. They found that people with obesity who contracted SARS-CoV-2 were 113% more likely than people of healthy weight to land in the hospital, 74% more likely to be admitted to an ICU, and 48% more likely to die."
https://www.sciencemag.or...sity-even-if-theyre-young
En wat riep Dhr. Gommers ook alweer begin 2020:
"Volgens de intensivist heeft gemiddeld twee derde tot 80 procent van de patiënten die op de intensive care ligt te maken met overgewicht."
https://www.zorgwijzer.nl...-op-ic-hebben-overgewicht
Waarom is dit ontzettend belangrijk? Omdat we mensen met overgewicht nu zien als risicogroep. Deze mensen gaan we vaccineren en denken dat dit de oplossing is. De oplossing is niet vaccineren maar er voor zorgen dat deze mensen weer een normaal gewicht krijgen. Dan zijn ze namelijk ook beschermd tegen nieuwe varianten waarbij het virus de vaccinatie omzeilt. Daar is letterlijk niks aan gedaan vanuit de overheid het laatste 1.5 jaar. Het is mij een raadsel waarom gezien overgewicht nog veel meer ziektes met zich meebrengt waaronder kanker, hart en vaatziekten, suikerziekte en noem maar op. Toevallig ziektes waar veruit de meeste mensen aan sterven. En laat nu net half Nederland te dik zijn...
Maar laten we inderdaad lekker iedereen vaccineren, oogkleppen opzetten en iedereen die zich niet wil laten vaccineren uitsluiten van de maatschappij
Vaccineren doen we al met kinderen vanaf hun geboorte en daar kraait vrijwel niemand om. Allerlei thuismedicamenten (paracetamol, NSAID’s, maagzuurremmers) slikken we ook zonder enige schroom en nemen we alle bijwerkingen zonder enige vragen voor lief maar oh wee als we een vaccin nemen om ons te beschermen voor een wereldwijde pandemie. Nee dat kan echt niet, dan halen we zelfs de verkeerde vaccins aan om maar een punt te maken en anders geven we de mensen die aan overgewicht lijden de schuld. Dat er een correlatie is betekent niet dat obesitas en COVID-19 een causaal verband met elkaar hebben. Ook gezonde topsporters kunnen een naar en vervelend ziekbed overhouden aan COVID en langdurige klachten overhouden.
Als je retrospectief terugkijkt zijn we goed een half jaar al aan het vaccineren en zijn in sommige landen ook kinderen onder de 18 gevaccineerd. Naast dat er daarvoor al de nodige klinische onderzoeken hebben plaatsgevonden. Als er daadwerkelijk substantiële risico’s waren dan hadden die echt nu wel aan het licht gekomen naast dat de wetenschap zelf ook continu data-analyses blijven uitvoeren. Natuurlijk zijn er vervelende bijwerkingen maar die zijn in kaart gebracht en maatregelen op getroffen. Wat daarbij nog wel eens vergeten wordt is dat er aan een COVID besmetting ook risico’s kleven en ook daaraan kinderen zijn overleden vanwege een zeldzame acute ontstekingsziekte.
Ja, dat zag ik een paar dagen geleden ook al. Hoop toch echt dat we wel een stuk hoger uit gaan komen als de onderste regionen van de 70%. Anders ben ik bang dat we nog lang in de maatregelen blijven hangen....naitsoezn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Waar haal je die cijfers vandaan? Want als ik op https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties kijk lijkt het toch aardig af te vlakken op zo'n 70%. Momenteel zo'n 12.2 miljoen mensen met een vaccinatie, maar de laatste weken zijn er vooral tweede prikken gezet en nauwelijks nog nieuwe eerste prikken. Tussen 11 juli en 25 juli nog maar 400k nieuwe eerste prikken erbij... Ik zie het op deze manier niet richting de 90% gaan tbh.
De rest is op vakantie, geen tijd om een vaccinatie te halen :0naitsoezn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Waar haal je die cijfers vandaan? Want als ik op https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties kijk lijkt het toch aardig af te vlakken op zo'n 70%. Momenteel zo'n 12.2 miljoen mensen met een vaccinatie, maar de laatste weken zijn er vooral tweede prikken gezet en nauwelijks nog nieuwe eerste prikken. Tussen 11 juli en 25 juli nog maar 400k nieuwe eerste prikken erbij... Ik zie het op deze manier niet richting de 90% gaan tbh.
50% van de Nederlandse inwoners kampt met overgewicht en het is al lang statistisch bewezen dat mensen met overgewicht een veel ernstiger verloop van de ziekte krijgen. Je hebt dus wel degelijk mogelijkheid om invloed uit te oefenen.Nox schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:49:
[...]
Mooie vergelijking waarin je voor een groot deel zelf in de hand hebt of je wel of niet dood gaat. (voorzichtig en defensief rijden vs.wegpiraat). Niet helemaal een gegeven maar toch.
Als we niet massaal vastberaden waren om ons immuunsysteem te ondermijnen, dan was het probleem nooit zo groot geweest. De realiteit is dat het gros van de bevolking kampt met overgewicht en structureel ondervoed is. Covid-19 presenteert deze bevolkingsgroep vervroegd de rekening van hun keuzes.
Idempotent.
Typisch een verschil tussen 'percentage van de bevolking' en 'percentage van de meerderjarige bevolking' of 'percentage van de 12+ bevolking'naitsoezn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
Waar haal je die cijfers vandaan?
In deze hele crisis is iets "prima" of "goed" noemen relatief, maar ik zal in het vervolg er speciaal voor jou het woordje relatief bij zetten.Yaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Het gemiddeld aantal besmette personen per 100.000 inwoners is weliswaar dalende, maar ligt nog steeds 3x te hoog. Laten we hopen dat deze daling doorzet, maar ikzelf zou het nog geen prima cijfers noemen.
Bron:
wat mij betreft is het zelfs nog 4500 te veel maar als je kijkt wat het de afgelopen weken was dan is de dalende lijn gewoon prima
Maar nog steeds geldt dat mensen die gezond leven en een prima immuunsysteem hebben nog steeds gewoon besmet kunnen worden. Simpelweg omdat COVID-19 een nieuw virus is waartegen ons immuunsysteem zich (nog) niet zelfstandig tegen kan wapenen. En ook die gezonde mensen kunnen (dood)ziek worden en/of langdurig last blijven houden van dit virus. Waarom gezond leven en veel bewegen beter is voor een menselijk lichaam hoef ik deze Olympische tijd waarschijnlijk niet uit te leggen.MainframeX schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:29:
[...]50% van de Nederlandse inwoners kampt met overgewicht en het is al lang statistisch bewezen dat mensen met overgewicht een veel ernstiger verloop van de ziekte krijgen. Je hebt dus wel degelijk mogelijkheid om invloed uit te oefenen.
Als we niet massaal vastberaden waren om ons immuunsysteem te ondermijnen, dan was het probleem nooit zo groot geweest. De realiteit is dat het gros van de bevolking kampt met overgewicht en structureel ondervoed is. Covid-19 presenteert deze bevolkingsgroep vervroegd de rekening van hun keuzes.
We zitten nu op 26 per 100.000. Voor de griep hanteren we een grens van 40 op de 100.000 mensen met klachten voordat we spreken van een golf. In het geval van Covid19 zitten we inmiddels op bijna de helft daarvan, en dan gaat het om positief geteste mensen, niet eens perse mensen met klachten.Yaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:25:
[...]
Het gemiddeld aantal besmette personen per 100.000 inwoners is weliswaar dalende, maar ligt nog steeds 3x te hoog. Laten we hopen dat deze daling doorzet, maar ikzelf zou het nog geen prima cijfers noemen.
Bron:
De grens die gesteld is als baseline is dermate laag dat je daar bijna nooit op zult zitten.
En daarom wordt meer dan 98% niet of nauwelijks ziek, omdat ons immuunsysteem zich er niet zelfstandig tegen kan wapenen. Kom nou. Sure, er is een kans dat iemand met een prima immuunsysteem tóch ziek wordt, maar de kans op een ernstig ziekteverloop is echt minimaal. De kans dat je onder de 50 ernstig ziek wordt is iets van 0,4% of zelfs lager afhankelijk van je leeftijd.Yaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:38:
[...]
Maar nog steeds geldt dat mensen die gezond leven en een prima immuunsysteem hebben nog steeds gewoon besmet kunnen worden. Simpelweg omdat COVID-19 een nieuw virus is waartegen ons immuunsysteem zich (nog) niet zelfstandig tegen kan wapenen.
Er wordt ook al langer geroepen dat er meer gedaan moet worden om een gezonde levensstijl te promoten. Gezond eten, meer bewegen. Overgewicht en ondervoeding terugdringen. Echter, in een tijd dat alles steeds duurder wordt is het verleidelijker om een goedkope ongezonde maaltijd te halen dan om alles vers te bereiden met een hoop groenten en dus duurder uit te zijn. Ook niet iedereen heeft het geld voor een sportabonnement. Daar valt nog zóveel te behalen.En ook die gezonde mensen kunnen (dood)ziek worden en/of langdurig last blijven houden van dit virus. Waarom gezond leven en veel bewegen beter is voor een menselijk lichaam hoef ik deze Olympische tijd waarschijnlijk niet uit te leggen.
Ik dacht dat we het punt waarop we Corona met de griep vergelijken al ruimschoots gepasseerd waren.SomerenV schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:45:
[...]
We zitten nu op 26 per 100.000. Voor de griep hanteren we een grens van 40 op de 100.000 mensen met klachten voordat we spreken van een golf. In het geval van Covid19 zitten we inmiddels op bijna de helft daarvan, en dan gaat het om positief geteste mensen, niet eens perse mensen met klachten.
behalen.
Verwijderd
Na vaccinatie is influenza toch voor 99% van de inwoners gevaarlijker dan Covid. Ik begrijp dat nu nog niet iedereen ingeeint is (die wil).. en dat we daar enigsinds op willen wachten om de verspreiding te reduceren.. maar we moeten toch de vrijheidsbeperkende maatregelen terug gaan brengen.zacht schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:47:
[...]
Ik dacht dat we het punt waarop we Corona met de griep vergelijken al ruimschoots gepasseerd waren.
Dus in totaal heb je het dan over 7000+ gevallen per week op de gehele nederlandse bevolking. Als we daar de huidige corona aantallen naast houden zitten we daar ruim boven 32.000 als ik het huidige weekgemiddelde aanhou.
[ Voor 4% gewijzigd door gustaveau op 29-07-2021 15:55 ]
Er zit een te sterk weekdagen-effect en randomfactor in om zo stellig te kunnen zijn. Vorige week donderdag en vrijdag hadden we ook minder opnames dan de dag ervoor. Dus leek de daling ook een feit. Helaas bleek dat niet waar te zijn.Laguna schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:48:
[...]
Ja eer je het daar ziet duurt natuurlijk wel wat langer. Als je puur naar nieuwe opnames kijkt klopt het wel.
Ik vergelijk de ziektes niet met elkaar, maar wel de manier waarop we meten hoe ernstig de situatie is. Zo hebben we het hele jaar door mensen met daadwerkelijk griepklachten. Nu misschien wat minder, maar in een normaal jaar haal je de 0 zelden volgens mij. Nu met Covid testen we gewoon iedereen, klachten of niet, ongeacht de ernst van de klachten als die er al zijn. Dan pik je ongetwijfeld meer positieven op omdat zo'n test puur kijkt naar het aantal virusdeeltjes en niet naar of ze nog actief zijn ja of nee. Je komt dan bijna niet meer onder de signaalwaarde die gesteld is dus je zit altijd in een potentieel ernstige situatie op papier.zacht schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:47:
[...]
Ik dacht dat we het punt waarop we Corona met de griep vergelijken al ruimschoots gepasseerd waren.
In werkelijkheid is er nog altijd vrij weinig aan de hand ondanks de meer dan 100.000 positieve uitslagen in een maand tijd. Kritieke planbare zorg kan gewoon door blijven gaan (behalve in 4 ziekenhuizen, geen idee waarom). Sterker nog, door angst dreigt isolatie voor ouderen een groter probleem te worden dan Covid. Die mensen zijn regelmatig zó bang dat ze niks meer durven uit angst besmet te raken.
Volgens Hugo himself is de vaccinatiebereidheid momenteel 90%. Dan zal het percentage daadwerkelijke prikken de komende weken tussen de 80 en 90% uitkomen, gok ik.naitsoezn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Och, jah. Je hebt gelijk. Als Hugo het zegt..TerraGuy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:54:
[...]
Volgens Hugo himself is de vaccinatiebereidheid momenteel 90%. Dan zal het percentage daadwerkelijke prikken de komende weken tussen de 80 en 90% uitkomen, gok ik.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Let's hope so.... Aan peilingen hecht ik nooit zoveel waarde. Volgens mij zouden we allemaal veel meer VVD hebben gestemd, maar bleek out of the blue ineens mevr. Kaag een stemmentrekker te zijn geworden....TerraGuy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:54:
[...]
Volgens Hugo himself is de vaccinatiebereidheid momenteel 90%. Dan zal het percentage daadwerkelijke prikken de komende weken tussen de 80 en 90% uitkomen, gok ik.
Hugo was even deze disclaimer vergeten te vermelden:TerraGuy schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:54:
[...]
De totale vaccinatiegraad lijkt nu uit te komen op zo'n 70%. Kijken we naar 12+, dan zal het iets boven de 80% uitkomen.De gepresenteerde cijfers kunnen niet zomaar geëxtrapoleerd worden naar de Nederlandse bevolking. Niet alleen door de ondervertegenwoordiging van de jongere populatie maar bijvoorbeeld ook door een ondervertegenwoordiging van deelnemers die niet in Nederland zijn geboren. Daarnaast is er juist een oververtegenwoordiging van vrouwen en hoger opgeleiden. Het is ook mogelijk dat de deelnemers die relatief sterk achter de maatregelen staan meer interesse hebben om deel te nemen aan vragenlijstonderzoek.
Misschien een goed idee voor diegene die nog (groot)ouders hebben die 'alleen' wonen om ze eens wat vaker op te zoeken of een rondje met ze te lopen (naar het terras voor een kopje koffie of zo) zodat ze wat meer uit hun isolement komen en ook weer wat meer beweging krijgen. Tijdens de eerste golf stonden (klein)kinderen massaal bij de verzorgingstehuizen buiten. Ik zie dat eigenlijk niet meer.SomerenV schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:53:
[...]Sterker nog, door angst dreigt isolatie voor ouderen een groter probleem te worden dan Covid. Die mensen zijn regelmatig zó bang dat ze niks meer durven uit angst besmet te raken.
Ik probeer stellig zijn hier zoveel mogelijk te vermijden, blijkbaar was ik het woord "lijkt" vergeten.Sovieto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:53:
[...]
Er zit een te sterk weekdagen-effect en randomfactor in om zo stellig te kunnen zijn. Vorige week donderdag en vrijdag hadden we ook minder opnames dan de dag ervoor. Dus leek de daling ook een feit. Helaas bleek dat niet waar te zijn.
Maar goed dit is wel de eerste dag dat we een daling zien in de kliniek bij zo goed als alle leeftijdsgroepen:
Patiënten met een Covid-19 infectie op de verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen, per leeftijdscategorie:
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 29 juli 2021
(29-07-2021)
0-30 jaar: 68 (-4)
30-40 jaar: 34 (-4)
40-50 jaar: 58 (-)
50-60 jaar: 90 (-9)
60-70 jaar: 68 (-14)
70+: 200 (-3)
Bron: NICE#COVID19NL
En voor de volledigheid ook de cijfers van de IC:
Patiënten met een Covid-19 infectie op de IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen, per leeftijdscategorie
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 29 juli 2021
(29-07-2021)
0-30 jaar: 5 (+3)
30-40 jaar: 9 (-3)
40-50 jaar: 31 (+2)
50-60 jaar: 41 (+2)
60-70 jaar: 54 (+4)
70+: 31 (+5)
Bron: NICE#COVID19NL #Ziekenhuiscijfers
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ze mogen alweer een tijdje gewoon naar binnenYaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:19:
Tijdens de eerste golf stonden (klein)kinderen massaal bij de verzorgingstehuizen buiten. Ik zie dat eigenlijk niet meer.
Je mist een beetje het punt. Vaccineren is simpelweg niet zonder risico. *knip* Claim 1 zonder onderbouwingMiki schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:27:
[...]
Toch wel grappig om te zien dat je zoveel moeite hebt genomen om een heel verhaal op te schrijven over een vaccin wat hier niet meer wordt gebruikt. Vaxzevria = AstraZeneca zie ook: https://www.apotheek.nl/m...azeneca?product=vaxzevria
Vaccineren doen we al met kinderen vanaf hun geboorte en daar kraait vrijwel niemand om. Allerlei thuismedicamenten (paracetamol, NSAID’s, maagzuurremmers) slikken we ook zonder enige schroom en nemen we alle bijwerkingen zonder enige vragen voor lief maar oh wee als we een vaccin nemen om ons te beschermen voor een wereldwijde pandemie. Nee dat kan echt niet, dan halen we zelfs de verkeerde vaccins aan om maar een punt te maken en anders geven we de mensen die aan overgewicht lijden de schuld. Dat er een correlatie is betekent niet dat obesitas en COVID-19 een causaal verband met elkaar hebben. Ook gezonde topsporters kunnen een naar en vervelend ziekbed overhouden aan COVID en langdurige klachten overhouden.
Als je retrospectief terugkijkt zijn we goed een half jaar al aan het vaccineren en zijn in sommige landen ook kinderen onder de 18 gevaccineerd. Naast dat er daarvoor al de nodige klinische onderzoeken hebben plaatsgevonden. Als er daadwerkelijk substantiële risico’s waren dan hadden die echt nu wel aan het licht gekomen naast dat de wetenschap zelf ook continu data-analyses blijven uitvoeren. Natuurlijk zijn er vervelende bijwerkingen maar die zijn in kaart gebracht en maatregelen op getroffen. Wat daarbij nog wel eens vergeten wordt is dat er aan een COVID besmetting ook risico’s kleven en ook daaraan kinderen zijn overleden vanwege een zeldzame acute ontstekingsziekte.
*knip* claim 2 zonder onderbouwing
Bij corona is dat gewoon niet zo. Dat valt duidelijk terug te zien in de cijfers. En voor jongeren en kinderen onder de 18 is het al helemaal verwaarloosbaar. Deze mensen hebben geen vaccinatie nodig. *knip* claim 3 zonder onderbouwing En dat risico is voor sommige leeftijdsgroepen gewoon vrijwel 0.
Wat betreft obesitas is het gewoon duidelijk dat mensen die obesitas hebben vatbaarder zijn voor het virus. Kun je nu wel simpel afdoen als correlatie maar dat is overduidelijk. Niet alleen door naar de cijfers te kijken maar ook naar de onderzoeken die ze hebben gedaan.
Er sterven ook elke jaar kinderen aan de gevolgen influenza. Er zijn de afgelopen 10 jaar ook tienduizenden ouderen gestorven aan de gevolgen van influenza Dat is geen reden om iedereen te vaccineren. En daarom doen we dat ook niet. Zoals we dat bij corona ook niet zouden moeten doen.
De discussie waar ik op reageerde ging over het vergelijken van een rijbewijs en het verplichten van vaccinaties. En anders wordt je maar uitgesloten van de maatschappij. Dat is gewoon ondoordacht want het simpele feit is dat vaccinaties nooit zonder risico zijn.
*edit* je maakt nogal wat claims die tegen de wetenschappelijke consensus zoals die door het EMA en het RIVM gevolgd worden in gaan. Dat is prima, maar dan verwachten we gedegen onderbouwing, direct bij de claim.
[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 01-08-2021 13:01 ]
Wil je deze claim even onderbouwen met bronnen? Zowel de (Europese) EMA als ook de Britse MHRA hebben geconcludeerd dat de voordelen wél opwegen tegen de risico's bij adolescenten.biggydeen2 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Gelukkig zien ze dat in de UK wel in. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen van vaccineren voor mensen onder de 18 jaar.
https://www.theguardian.c...-jabs-first-minister-saysTom-Z schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Wil je deze claim even onderbouwen met bronnen? Zowel de (Europese) EMA als ook de Britse MHRA hebben geconcludeerd dat de voordelen wél opwegen tegen de risico's bij adolescenten.
"However, the advisory body said: “The health benefits in this population are small, and the benefits to the wider population are highly uncertain. At this time, JCVI is of the view that the health benefits of universal vaccination in children and young people below the age of 18 years do not outweigh the potential risks.”
Dit komt van de Joint Committee on Vaccination and Immunisation dus die zullen daar wel verstand van hebben. Even ter nuance, kinderen en jongeren die risico lopen worden dus wel geprikt.
[ Voor 5% gewijzigd door biggydeen2 op 29-07-2021 16:48 ]
Ik denk dat de kids vooral gevaccineerd moeten worden om het aantal besmettingen omlaag te krijgen zodat de maatschappij weer volledig open kan. Voor het individuele kind is het risico van covid minimaal.biggydeen2 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:47:
[...]
https://www.theguardian.c...-jabs-first-minister-says
Dit komt van de Joint Committee on Vaccination and Immunisation dus die zullen daar wel verstand van hebben. Even ter nuance, kinderen en jongeren die risico lopen worden dus wel geprikt.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Dat was het punt niet. Ouderen dreigen te vereenzamen, een bezoekje (wat vaker dan 'normaal') kan dan helpen.eamelink schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:25:
[...]Ze mogen alweer een tijdje gewoon naar binnen
Het gaat hier om de organen die de overheden adviseren. In Nederland is dat de Gezondheidsraad en in het VK de JCVI.Tom-Z schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Wil je deze claim even onderbouwen met bronnen? Zowel de (Europese) EMA als ook de Britse MHRA hebben geconcludeerd dat de voordelen wél opwegen tegen de risico's bij adolescenten.
Jouw stelling klopt niet. Mensen met obesitas hebben een groter risico om te komen overlijden wanneer ze besmet worden en in het ziekenhuis (IC) opgenomen moeten worden. Dus ze zijn niet vatbaarder voor het virus maar hebben er meer 'last' van.biggydeen2 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:38:
[...]Wat betreft obesitas is het gewoon duidelijk dat mensen die obesitas hebben vatbaarder zijn voor het virus. Kun je nu wel simpel afdoen als correlatie maar dat is overduidelijk. Niet alleen door naar de cijfers te kijken maar ook naar de onderzoeken die ze hebben gedaan.
Akkoord, verkeerd omschreven maar wat je noemt is wat ik bedoelde.Yaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:57:
[...]
Jouw stelling klopt niet. Mensen met obesitas hebben een groter risico om te komen overlijden wanneer ze besmet worden en in het ziekenhuis (IC) opgenomen moeten worden. Dus ze zijn niet vatbaarder voor het virus maar hebben er meer 'last' van.
Op inviduele basis is dat misschien zo, maar dit is nog steeds een probleem van de gehele samenleving.biggydeen2 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Je mist een beetje het punt. Vaccineren is simpelweg niet zonder risico. En zolang de risico's van vaccinatie niet opwegen tegen de nadelen van het virus moet je simpelweg niet gaan vaccineren. Gelukkig zien ze dat in de UK wel in. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen van vaccineren voor mensen onder de 18 jaar.
Met een heel veel kleinere kans ja. Je kunt de infectie nog steeds doorlopen en anderen infecteren.
Of we de 90 gaan halen waag ik te betwijfelen, maar ziet er best prima uit.
💉Vaccinatiedag 205, De donderdag-update editie.
— Yorick (@YorickB) 29 juli 2021
Aantal gisteren gezet:
+105.424
Totaal (geschat):
20.464.166
7-daags gemiddelde: +141.489 per dag.
Aan de beurt bij de GGD: 2009.https://t.co/hkiBKDhxyu pic.twitter.com/aEWCIbJF9P
Schattingen
— Yorick (@YorickB) 29 juli 2021
12+
- 1e prik: 81.2%
- Volledig gevaccineerd: 58.1%
Alle Nederlanders
- 1e prik: 70.9%
- Volledig gevaccineerd: 50.7%
- 1e prikken: 12.4 miljoen
- Volledig gevaccineerd: 8.9 miljoen pic.twitter.com/YXhKTjZLUZ
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 29-07-2021 17:13 ]
Dat is nog wel even heel iets anders dan jouw bewering "De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen van vaccineren [...]". Daarmee doe je alsof het vaststaat dat de voordelen niet tegen de nadelen op wegen. Wat echter het geval is, is dat zoals de gegevens er nu naar uitzien de voordelen wél tegen de nadelen opwegen (zie de goedkeuringsbesluiten EMA/MHRA), maar de JCVI adviseert nog even af te wachten tot er meer gegevens zijn zodat dat met grotere zekerheid kan worden vastgesteld. Het gaat ze met name om het risico op myocarditis en pericarditis, er zijn nog niet genoeg gegevens om het risico daarop precies vast te stellen:biggydeen2 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:47:
[...]
Het probleem is niet dat de risico's niet tegen de voordelen opwegen, het probleem is alleen dat er een kleine onzekerheid over de risico's bestaat en dat de JCVI wil afwachten tot hierover (nog) meer zekerheid is.Until more data become available, JCVI does not currently advise routine universal vaccination of children and young people less than 18 years of age. JCVI will keep this advice under review as more safety and effectiveness information become available on the use of COVID-19 vaccines in children and young people.
The health benefits in this population are small, and the benefits to the wider population are highly uncertain. At this time, JCVI is of the view that the health benefits of universal vaccination in children and young people below the age of 18 years do not outweigh the potential risks.
Bovendien, myocarditis en pericarditis komen zeer zorgvuldig voor bi de besmetting met corona, en slechts heel zeldzaam bij de vaccinatie.
Nu lijkt het af en toe of het een verschrikkelijk probleem is bij de vaccinatie maar dat een besmetting geen probleem zou zijn. Omgekeerde wereld

Tja, de JCVI hangt deze redenering op:Indoubt schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:37:
Bovendien, myocarditis en pericarditis komen zeer zorgvuldig voor bi de besmetting met corona, en slechts heel zeldzaam bij de vaccinatie.
Nu lijkt het af en toe of het een verschrikkelijk probleem is bij de vaccinatie maar dat een besmetting geen probleem zou zijn. Omgekeerde wereld![]()
Oftewel, 5 op de 10,000 kinderen met covid krijgt een best ernstige complicatie. De bijwerkingen myocarditis en pericarditis zijn tot nu toe gemeld bij ongeveer 1 op de 600.000 vaccinaties, maar komen waarschijnlijk bij kinderen wat vaker voor.Paediatric Inflammatory Multisystem Syndrome Temporally associated with SARS-COV2 infection (PIMS-TS), also called Multisystem Inflammatory Syndrome in Children (MIS-C), is a rare inflammatory disorder related to previous recent SARS-COV2 infection. During the second wave, PIMS-TS was estimated to occur in 5 per 10,000 children infected with SARS-CoV2 in the UK, with a case fatality ratio of 1%. The underlying cause for PIMS-TS is not properly understood. Specifically, it is not known how COVID-19 vaccination might influence the occurrence or severity of PIMS-TS. JCVI’s view is that the available data are insufficient to advise on COVID-19 vaccination for the prevention of PIMS-TS. JCVI will continue to review and update this advice as new data emerge.
Het is ook weer niet geheel onredelijk dat het JCVI afwacht, maar om dat nou te interpreteren als dat de risico's van ziekte zó ongelofelijk klein zijn en de risico's van vaccinatie zó ongelofelijk groot is onzin.
https://www.rivm.nl/coron...9/quarantaine-en-isolatie
Vond ik best bijzonder.
Uiteraard is dit tot je klachten krijgt. Want dan geldt hetzelfde als voor iedereen.
Maar je kan het dan dus al wel verspreiden pre-symptomatisch.
Ja, is vanaf 8 juli zo, zie o.a. https://www.nu.nl/coronav...t-met-besmet-persoon.htmlPlenkske schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:19:
Wisten jullie al dat je niet in quarantaine hoeft als je volledig gevaccineerd bent, bij een contact met een positief getest persoon ?
https://www.rivm.nl/coron...9/quarantaine-en-isolatie
Redenatie zal zijn dat gevaccineerden minder besmet raken en daarnaast korter symptomatisch zullen zijn omdat hun afweer eerder en beter ingrijpt en ze dus veel minder mensen a-symptomatisch zullen besmetten. Blijkbaar is die afweging gunstig uitgevallen in dit geval alhoewel er laatst uit een ZH verhalen kwamen dat de viral load bij gevaccineerden heel hoog was. (is hier toen wel gedeeld dat nieuwsbericht maar geen idee hoe sterk dat verhaal was qua bewijslast en onderzoek)Vond ik best bijzonder.
Uiteraard is dit tot je klachten krijgt. Want dan geldt hetzelfde als voor iedereen.
Maar je kan het dan dus al wel verspreiden pre-symptomatisch.
[ Voor 39% gewijzigd door gws24 op 29-07-2021 19:34 ]
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Verwijderd
Haal jij adem via je tampeloeres?Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:47:
[...]
Jij liep elke dag de hele dag met een condoom om je tampeloeres? Was er een overheid die een condoomplicht invoerde?
Die dingen zijn, net zoals mondkapjes, effectief in situaties waarin er een bepaald risico is. Verplichten in de supermarkt is dus de grootste onzin. En straks in het OV ook.
een treffende spreuk
Als je het topic terug leest hadden we het over de hiv-pandemie eind jaren 70.
Als je nog iets verder terug leest dan zie je dat er 1 iemand aids als een soort vergelijkbaar virus begon op te voeren. Dat slaat echt nergens op. Aids is geen luchtweg virus. Corona kun je met een beetje pech overal oplopen, je hoeft maar wat lucht in te ademen van iemand die net ziek is geworden maar dat nog niet weet. Je kunt je daar bijna niet tegen beschermen. Tegen aids wel. Daarom moeten we (zelfs nu nog) steeds ingrijpen. Ik moet zeggen, het nachtleven dicht en het knalt naar beneden (icm met doorprikken natuurlijk). Daar ben ik blij om.Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:19:
[...]
Als je het topic terug leest hadden we het over de hiv-pandemie eind jaren 70.
een treffende spreuk
Het gaat er om dat je iets invoert wat nooit nodig is geweest en daar komt dan weerstand tegen. Daarom is er altijd een overbruggingsperiode waarin je wel iets aangemoedigd wordt, maar eigenlijk ook niet. Dan komt er een periode waarin het verplicht is, maar de handhaving niet veel meer doen dan sporadisch waarschuwen en uiteindelijk wordt het echt verplicht met een korte periode van actieve handhaving waarna ook dat weer afzakt.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:51:
[...]
Dit is wel spijkers op laag water zoeken om de vergelijking mank te laten lopen (zeker als je het hebt over wat 100 jaar geleden mogelijk was). De belangrijkste overeenkomst is de achterliggende gedachte van zowel het rijbewijs als het coronabewijs: beide zijn bedoeld om aan te tonen dat de houder een bepaalde eigenschap bezit (rijvaardigheid, resp. vaccinatie/herstel/testresultaat) die aangeeft dat hij/zij een sterk verminderd risico op problemen (ongelukken/besmetting) vormt, voor zichzelf en anderen.
De controle op het hebben van een rijbewijs is verder alles behalve intensief, niet te vergelijken met een QR scanpaal bij iedere plek waar meer dan x personen samen komen.
Of het is een extra pluspuntje in het voordeel van een vaccin... Beetje Dansen met Janssen idee.gws24 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:28:
Redenatie zal zijn dat gevaccineerden minder besmet raken en daarnaast korter symptomatisch zullen zijn omdat hun afweer eerder en beter ingrijpt en ze dus veel minder mensen a-symptomatisch zullen besmetten. Blijkbaar is die afweging gunstig uitgevallen in dit geval alhoewel er laatst uit een ZH verhalen kwamen dat de viral load bij gevaccineerden heel hoog was. (is hier toen wel gedeeld dat nieuwsbericht maar geen idee hoe sterk dat verhaal was qua bewijslast en onderzoek)
Ik voerde aids niet op als vergelijkbaar virus. @Yaksa zei: maar in mijn jeugd zouden mijn ouders mij gewoon verboden hebben om ergens naar toe te gaan waar ik ongemerkt een enge ziekte mee terug zou kunnen nemen.pro_6or schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:24:
[...]
Als je nog iets verder terug leest dan zie je dat er 1 iemand aids als een soort vergelijkbaar virus begon op te voeren. Dat slaat echt nergens op.
Aids was in zijn tijd een ziekte die je ongemerkt mee terug zou kunnen nemen. Een ziekte waarmee je zelfs andere ongemerkt kunt besmetten, wat zeker in die tijd een daadwerkelijk maatschappelijk probleem was. Ik heb nooit gezegd dat aids vergelijkbaar is met Covid want dat is gewoon onzin. Er is altijd wel iets wat afgeschoven wordt op de jeugd of opvoeding. Dat was 40 of 50 jaar geleden niet anders.
Iedereen kan met een beetje pech inderdaad Covid oplopen, maar voor 98% van de bevolking maakt dat bar weinig uit. Die 98% heeft van zichzelf uit al voldoende bescherming in de vorm van het immuunsysteem, zelfs zonder vaccin. Het doel moet zijn die 2% te beschermen zodat zij zoveel mogelijk uit de ziekenhuizen blijven. Ze volledig beschermen is onmogelijk, voorkomen dat ze ziek worden evenmin en er zullen er voldoende zijn die zelfs door een te harde wind nog op de IC kunnen belanden. Maar die 2% bescherm je voornamelijk door het vaak verzwakte immuunsysteem een handje te helpen zodat ze beter in staat zijn op eigen kracht het virus te verslaan. Toen alles vroegtijdig plots versoepeld werd zaten we qua vaccineren (ook bij zwakkeren/ouderen!) nog lang niet waar we nu wel zitten, maar ondanks dat heeft het de zorg niet in de problemen gebracht.Corona kun je met een beetje pech overal oplopen, je hoeft maar wat lucht in te ademen van iemand die net ziek is geworden maar dat nog niet weet. Je kunt je daar bijna niet tegen beschermen. Tegen aids wel. Daarom moeten we (zelfs nu nog) steeds ingrijpen. Ik moet zeggen, het nachtleven dicht en het knalt naar beneden (icm met doorprikken natuurlijk). Daar ben ik blij om.
Er zijn er hier een paar die maar al te graag roepen dat ze er klaar mee zijn dat anderen Covid bagatelliseren, of dat die vergelijking met de griep écht niet kan. Maar kap dan ook eens met nog steeds doen alsof Covid voor iedereen gevaarlijk is want dat is inmiddels lang en breed ontkracht. Voor verreweg de meeste mensen is Covid gewoon niet meer dan een verkoudheid of griep qua wat ze doormaken. De pest is alleen dat het voor een klein gedeelte vele malen ernstiger uit kan pakken waardoor voorheen de ziekenhuizen vrij vlot vol kwamen te liggen. Inmiddels is dat station mede dankzij het vaccineren van ouderen/kwetsbaren redelijk gepasseerd. Dat wil niet zeggen dat niemand meer ziek kan worden, op de IC terecht kan komen of zelfs kan sterven, maar dat ga je toch bijna niet meer voorkomen.
Dit is zo'n moment dat men zich af moeten vragen hoeveel 'moeite' het kost om iemand uit het ziekenhuis te krijgen, en wat je er voor over hebt. Op een gegeven moment heiligt het doel de middelen simpelweg niet meer. Dan ontneem je bij wijze van een paar honderdduizenden mensen hun zorgeloze zomer vol festivals en feesten na een jaar van afzien om een paar honderd mensen uit het ziekenhuis te houden, waarvan een deel niet eens door maar met Covid is opgenomen (een beenbreuk, maar positief getest, om maar wat te noemen).
[ Voor 5% gewijzigd door SomerenV op 29-07-2021 20:54 ]
Dat is een beetje de vraag. Met 1 prik een recente infectie krijg je ook een groene sticker op de telefoon.MikeyMan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:11:
Hoewel het tempo wat terugloopt, hebben we inmiddels wel ruim 81% aan eerste prikken. Die zullen vast de tweede ook wel gaan halen.
Sorry, maar jij was toch echt diegene die over aids begon hoor.SomerenV schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:48:
[...]Ik voerde aids niet op als vergelijkbaar virus. @Yaksa zei: maar in mijn jeugd zouden mijn ouders mij gewoon verboden hebben om ergens naar toe te gaan waar ik ongemerkt een enge ziekte mee terug zou kunnen nemen.
Aids was in zijn tijd een ziekte die je ongemerkt mee terug zou kunnen nemen. Een ziekte waarmee je zelfs andere ongemerkt kunt besmetten, wat zeker in die tijd een daadwerkelijk maatschappelijk probleem was. Ik heb nooit gezegd dat aids vergelijkbaar is met Covid want dat is gewoon onzin. Er is altijd wel iets wat afgeschoven wordt op de jeugd of opvoeding. Dat was 40 of 50 jaar geleden niet anders.
Quote SomerenV: "Overigens had je in jouw tijd ook een bepaalde ziekte die je ongemerkt op kon lopen op feestjes... iets met aids of hiv? "
Over doelpalen verschuiven gesproken............
Ik ontken toch ook niet dat ik over aids ben begonnen?Yaksa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:02:
[...]
Sorry, maar jij was toch echt diegene die over aids begon hoor.
Quote SomerenV: "Overigens had je in jouw tijd ook een bepaalde ziekte die je ongemerkt op kon lopen op feestjes... iets met aids of hiv? "
Over doelpalen verschuiven gesproken............
Deze is vooralsnog 180 dagen geldig.
Wat is overigens de reden dat je nu pas 8 weken na een positieve test/herstel kan laten vaccineren?
Dit was eerder 6 weken toch?
Moet ik dat hetzelfde zien als de tijd die normaliter nodig is tussen 2 prikken?
Want ik kan me uberhaupt niet voorstellen dat iedereen die geprikt werd clean was op dat moment? Dus maakt dat werkelijk iets uit die 6 of 8 weken?
[ Voor 18% gewijzigd door GeeEs op 29-07-2021 21:11 ]
Tellen die niet mee als volledig gevaccineerd dan?jadjong schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:49:
[...]
Dat is een beetje de vraag. Met 1 prik een recente infectie krijg je ook een groene sticker op de telefoon.
Het is meer de vraag of uit de cijfers duidelijk blijkt waarom een hele hoop mensen maar één prikje hebben gehaald en dat dit duidelijk wordt voor onze 'nationale' vaccinatie graad.MikeyMan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:51:
[...]
Tellen die niet mee als volledig gevaccineerd dan?
Ik ga er wel vanuit dat als 75 of 80% volledig is gevaccineerd we alle maatregelen los gaan laten en weet terug gaan keren naar het oude normaal (al mogen de sneltesten van mij makkelijk verkrijgbaar blijven voor een bezoekje aan kantoor bij klachten en misschien een pilletje om vroegtijdig thuis bij een besmetting de virusload in te dammen.)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Volgens het aangehaalde onderzoek voorkomen 1 miljoen vaccinaties bijj jongens van 12-17 215 ziekenhuisopnames, 71 IC-opnames en 2 sterfgevallen, tegen "kosten" van maximaal 70 gevallen van myocarditis als bijwerking (volgens mij zijn hier Moderna en Pfizer op één hoop gegooid, en is er weinig data specifiek over Moderna bij adolescenten).Een infectie met SARS-CoV-2 kan leiden tot cardiale problemen zoals myocarditis en pericarditis. Eerste gegevens bij adolescenten laten zien dat myocarditis na een COVID-19 infectie bij 876 per miljoen mannelijke en 213 per miljoen vrouwelijke adolescenten van 12-17 jaar optreedt.
[...]
In het onderzoek naar de werkzaamheid en veiligheid van het Moderna-vaccin onder ruim 3.700 12-17-jarigen zijn geen gevallen van myocarditis of pericarditis na vaccinatie met het Modernavaccin vastgesteld. In de Verenigde Staten (VS) wordt een incidentie gerapporteerd van 12,6 (95% BI: 7,5-19,9) bevestigde gevallen van myocarditis en/of pericarditis per miljoen doses mRNA-vaccin (Moderna of BioNTech/Pfizer) in de 21 dagen na de tweede dosis in de leeftijdsgroep 12-39 jaar. Dit was 19,8 (95% BI: 9,9-35,5) voor Moderna, en 8,0 (95% BI: 3,2-16,5) voor BioNTech/Pfizer. Uit voorlopige analyses komt naar voren dat er vaker na de tweede dosis en vaker bij jongens dan bij meisjes meldingen zijn gedaan. Belangrijk hierbij is dat er in de data over het Moderna-vaccin bijna geen personen van 12-17 jaar zaten, omdat het Moderna-vaccin nog niet wordt toegepast in deze leeftijdsgroep.
Ze halen in ieder geval niet de tweede prik waardoor jouw verwachting dat de theoretisch nog te zetten tweede prikjes wat lager uit zou kunnen vallen.MikeyMan schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:51:
[...]
Tellen die niet mee als volledig gevaccineerd dan?
Daar wordt dan, naar ik aanneem, voor gecorrigeerd.jadjong schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:22:
[...]
Ze halen in ieder geval niet de tweede prik waardoor jouw verwachting dat de theoretisch nog te zetten tweede prikjes wat lager uit zou kunnen vallen.
Thanks voor het posten, niet heel verrast met de samenvattende slides. Jammer dat er niet gedifferentieerd lijkt te worden (correct me if I'm wrong) voor onderliggende aandoeningen, uiteraard wel degelijk relevant en voor het nauwer kunnen scopen van de volgende stelling.Tom-Z schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:47:
De Gezondheidsraad heeft nu ook positief geadviseerd over Moderna bij adolescenten. Interessant stukje uit het advies over myocarditis en pericarditis:
[...]
Volgens het aangehaalde onderzoek voorkomen 1 miljoen vaccinaties bijj jongens van 12-17 215 ziekenhuisopnames, 71 IC-opnames en 2 sterfgevallen, tegen "kosten" van maximaal 70 gevallen van myocarditis als bijwerking (volgens mij zijn hier Moderna en Pfizer op één hoop gegooid, en is er weinig data specifiek over Moderna bij adolescenten).
Currently, the benefits still clearly outweigh the risks for COVID-19 vaccination in adolescents and young adults
[ Voor 66% gewijzigd door Jedi_Pimp op 30-07-2021 09:01 ]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Maar dat was m'n punt; los van de gezette prikken komen ze toch naar voren in de volledig gevaccineerden?jadjong schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 06:22:
[...]
Ze halen in ieder geval niet de tweede prik waardoor jouw verwachting dat de theoretisch nog te zetten tweede prikjes wat lager uit zou kunnen vallen.
Daar zal het verschil met de keuze in de UK inderdaad zitten. Omdat zij de risicogroep (12-17) al vaccineren, zien ze mogelijk te weinig toegevoegde waarde van het vaccineren van de rest. Als je met 20.000 vaccins nagenoeg hetzelfde resultaat haalt als met een miljoen, dan kan ik me dat wel voorstellen.Jedi_Pimp schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:41:
[...]
Thanks voor het posten, niet heel verrast met de samenvattende slides. Jammer dat er niet gedifferentieerd lijkt te worden (correct me if I'm wrong) voor onderliggende aandoeningen, uiteraard wel degelijk relevant en voor het nauwer kunnen scopen van de volgende stelling.
Overigens zou het dan ook interessant zijn om te weten of de bijwerkingen zich ook voornamelijk in de risicogroep voordoen. Dat zou de weging dan nog weer veranderen.
[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 30-07-2021 09:33 ]
Misschien offtopic, maar kan je uitleggen waarom het gros structureel ondervoed is? Bedoel je dat ze niet de schijf van vjif hanteren en dus niet de aanbevolen voedingsstoffen tot zich nemen?MainframeX schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:29:
[...]
50% van de Nederlandse inwoners kampt met overgewicht en het is al lang statistisch bewezen dat mensen met overgewicht een veel ernstiger verloop van de ziekte krijgen. Je hebt dus wel degelijk mogelijkheid om invloed uit te oefenen.
Meer dan 93 procent van de Nederlanders die bloed doneren heeft antistoffen in hun bloed tegen corona dankzij een besmetting of een vaccinatie. Bloedbank Sanquin onderzoekt elke week een deel van hun bloeddonaties op antistoffen.

https://nos.nl/nieuwsuur/...-antistoffen-tegen-coronaBij de cijfers horen wel enkele kanttekeningen. Helemaal representatief zijn ze niet. Zo zijn er geen bloeddonoren onder de 18 jaar. Ook boven de 75 jaar zijn er amper donoren, en groepen met een migratieachtergrond zijn sterk ondervertegenwoordigd (meer details over het onderzoek vind je in het kader onderaan dit artikel). Overigens is volgens het RIVM inmiddels zo'n 40 procent van de 12- tot 17-jarigen al gevaccineerd met één prik.
Het vaccineren doe je in dit geval voornamelijk voor ons allemaal om als samenleving samen verder te kunnen, puur het feit dat je het virus minder verspreid doet dat. De tweede plaats is dat je er zelf minder ziek van wordt en dat is natuurlijk prettig. Het virus verspreid zich anders te snel, we hebben met zijn allen de gezamenlijke weerstand nog niet op orde voor dit virus om een zorginfarct te voorkomen. En zoals ondertussen duidelijk is een zorginfarct levert ook weer een hoop andere problemen op met bijkomende nevenschade.
De vergelijking met het griepvirus blijft een kromme redenering. Voor het griepvirus hebben we niet een hoge vaccinatiegraad nodig om een zorginfarct te voorkomen, het blijft verwonderlijk dat men die brug niet kan maken. Als met de tijd het coronavirus genoeg ingeburgerd is onder ons dan kom je op het punt dat alleen de kwetsbaren nog een herhaalvaccinatie nodig hebben.
Persoonlijk vind ik het treurig dat ook experts vergelijkingen maken met rijbewijzen, maar het is blijkbaar nodig om op allerlei manieren mensen te overtuigen het vaccin te nemen. De eerder genoemde brug kunnen een aantal mensen blijkbaar niet maken.
Je ziet nu wat de vaccinaties doen. Door te vroeg te versoepelen in bepaalde sectoren hebben we een nieuwe golf, maar het blijft een golfje door op tijd de juiste tegenmaatregelen te nemen en de reeds gezette vaccinaties. Een volledige lock-down is niet meer nodig.
Gelukkig ziet het er naar uit dat we een goede vaccinatiegraad gaan halen en dan is het aankijken hoe eventuele mutaties het gaan doen op ons en of er met de tijd een extra vaccinatie nodig is.
Maar als dat alles is om met zijn allen met dit virus te kunnen leven, waar we dus uiteraard naar toe moeten, dan heb ik dat er graag voor over.
:fill(white):strip_exif()/f/image/syehOc2DTYS4ZzZdWILTIzyO.png?f=user_large)
Jammer dat ze dit keer niet de verhoudingen van antistoffen door vaccinatie en besmetting publiceren, terwijl ze die data wel hebben. Vooral bij jongeren zou dat wel interessant zijn om te zien.Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:53:
Ik zie trouwens dat het goede nieuws van gisteren niet is gemeld. Voor de producent van Andere Tijden dan maar die in 2025 dit topic naleest:
[...]
![]()
[...]
https://nos.nl/nieuwsuur/...-antistoffen-tegen-corona
In Nieuwsuur werd hier gisteren toelichting op gegeven door de baas van Sanquin.Laguna schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:23:
[...]
Jammer dat ze dit keer niet de verhoudingen van antistoffen door vaccinatie en besmetting publiceren, terwijl ze die data wel hebben. Vooral bij jongeren zou dat wel interessant zijn om te zien.
Het meest treurige vind ik nog dat de mensen die die brug niet kunnen maken vervolgens de overheid en beleidsbepalers niet meer vertrouwen omdat ze het beleid niet kunnen (vanwege de genoemde brug) of willen (e.g. vanwege een vooringenomenheid t.o.v vaccineren) begrijpen. De overheid acteert hier vervolgens op door het beleid in simpele termen uit te leggen, maar dat versterkt het wantrouwen alleen maar.tweakduke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
Ik word een beetje treurig van het feit dat menigeen nog steeds het coronavirus projecteert op wat voor impact het heeft voor zichzelf. Hoe ziek word ik van het virus en heb ik die vaccinatie dan nodig? Voor veel leeftijdsgroepen is het risico klein, dat klopt.
Het vaccineren doe je in dit geval voornamelijk voor ons allemaal om als samenleving samen verder te kunnen, puur het feit dat je het virus minder verspreid doet dat. De tweede plaats is dat je er zelf minder ziek van wordt en dat is natuurlijk prettig. Het virus verspreid zich anders te snel, we hebben met zijn allen de gezamenlijke weerstand nog niet op orde voor dit virus om een zorginfarct te voorkomen. En zoals ondertussen duidelijk is een zorginfarct levert ook weer een hoop andere problemen op met bijkomende nevenschade.
De vergelijking met het griepvirus blijft een kromme redenering. Voor het griepvirus hebben we niet een hoge vaccinatiegraad nodig om een zorginfarct te voorkomen, het blijft verwonderlijk dat men die brug niet kan maken. Als met de tijd het coronavirus genoeg ingeburgerd is onder ons dan kom je op het punt dat alleen de kwetsbaren nog een herhaalvaccinatie nodig hebben.
Persoonlijk vind ik het treurig dat ook experts vergelijkingen maken met rijbewijzen, maar het is blijkbaar nodig om op allerlei manieren mensen te overtuigen het vaccin te nemen. De eerder genoemde brug kunnen een aantal mensen blijkbaar niet maken.
Je ziet nu wat de vaccinaties doen. Door te vroeg te versoepelen in bepaalde sectoren hebben we een nieuwe golf, maar het blijft een golfje door op tijd de juiste tegenmaatregelen te nemen en de reeds gezette vaccinaties. Een volledige lock-down is niet meer nodig.
Gelukkig ziet het er naar uit dat we een goede vaccinatiegraad gaan halen en dan is het aankijken hoe eventuele mutaties het gaan doen op ons en of er met de tijd een extra vaccinatie nodig is.
Maar als dat alles is om met zijn allen met dit virus te kunnen leven, waar we dus uiteraard naar toe moeten, dan heb ik dat er graag voor over.
[Afbeelding]
Die vicieuze cirkel doorbreek je niet zomaar. Gelukkig is het probleem marginaal en laat veruit het grootste deel van de mensen zich vaccineren.
Die baas zei inderdaad dat bij jongeren ongeveer 20% antistoffen heeft door infectie. Oplettende ouderen 'zelfs soms minder dan 10%'.R0w!N schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:35:
[...]
In Nieuwsuur werd hier gisteren toelichting op gegeven door de baas van Sanquin.
Het RIVM kan hier geen concrete uitspraken over doen, anders dan speculeren met modellen. Waarbij de praktijk overeen lijkt te komen met de ondergrens van hun laatste inschatting. Desondanks meen jij te kunnen concluderen dat de seroprevalentie nog niet hoog genoeg is om een zorginfarct te voorkomen. Bijzonder.tweakduke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
Het virus verspreid zich anders te snel, we hebben met zijn allen de gezamenlijke weerstand nog niet op orde voor dit virus om een zorginfarct te voorkomen.
Ook dat is niet zeker. Als je kijkt naar de huidige bezetting in het ziekenhuis dan zijn dat nog steeds voornamelijk de risicogroepen en 50+, waarvan het merendeel ongevaccineerd is. In plaats van de focus te leggen op het vaccineren van de gehele bevolking, zou je er ook voor kunnen kiezen om extra focus te leggen op die groepen, waar meer winst te behalen valt.Voor het griepvirus hebben we niet een hoge vaccinatiegraad nodig om een zorginfarct te voorkomen, het blijft verwonderlijk dat men die brug niet kan maken.
Dat is wel heel summier. Ik had graag een update gezien van onderstaande grafiek:R0w!N schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:35:
[...]
In Nieuwsuur werd hier gisteren toelichting op gegeven door de baas van Sanquin.

Al lijkt het er steeds meer op dat vaccinatie de delta variant niet of nauwelijks tegenhoud in de verspreiding:tweakduke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
Het vaccineren doe je in dit geval voornamelijk voor ons allemaal om als samenleving samen verder te kunnen, puur het feit dat je het virus minder verspreid doet dat.
https://www.washingtonpos.../07/29/cdc-mask-guidance/
NOS zegt hierover:
''De CDC baseert zich op data uit nog niet gepubliceerd onderzoek naar verschillende uitbraken. Die zouden aantonen dat mensen die volledig gevaccineerd zijn en geïnfecteerd zijn met de deltavariant, het virus mogelijk net zo gemakkelijk kunnen overdragen als niet-gevaccineerde personen. Gevaccineerde mensen die besmet zijn met de variant, dragen een vergelijkbare hoeveelheid van het virus mee als mensen die besmet zijn met de variant en die niet gevaccineerd zijn.''
Laten we hopen dat vaccinatie genoeg bescherming bied voor het individu om de zorg te beschermen.
[ Voor 6% gewijzigd door spartacusNLD op 30-07-2021 11:13 ]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Verwijderd
Dan stap je wederom over het feit dat per leeftijdsgroep een steeds kleinere groep ernstig ziek wordt en het is dan fout om te denken dat die niet hoeven bij te dragen aan de vaccinatiestrategie.Laguna schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:03:
[...]
Het RIVM kan hier geen concrete uitspraken over doen, anders dan speculeren met modellen. Waarbij de praktijk overeen lijkt te komen met de ondergrens van hun laatste inschatting. Desondanks meen jij te kunnen concluderen dat de seroprevalentie nog niet hoog genoeg is om een zorginfarct te voorkomen. Bijzonder.
[...]
Ook dat is niet zeker. Als je kijkt naar de huidige bezetting in het ziekenhuis dan zijn dat nog steeds voornamelijk de risicogroepen en 50+, waarvan het merendeel ongevaccineerd is. In plaats van de focus te leggen op het vaccineren van de gehele bevolking, zou je er ook voor kunnen kiezen om extra focus te leggen op die groepen, waar meer winst te behalen valt.
[...]
Dat is wel heel summier. Ik had graag een update gezien van onderstaande grafiek:
[Afbeelding]
Om als geheel elkaar minder te besmetten en niet teveel ernstig zieken te krijgen en daarmee de druk op de zorg in orde te houden, is een gewenste vaccinatiegraad onder alle leeftijdsgroepen nu eenmaal nodig.
Het is een valkuil om in te zoomen op een groep die minder ziek wordt, je slaat de algehele strategie en beeld over van de situatie. Per kwetsbare en groep focussen is pas aan de orde als de rest, met zijn allen samen, zonder vaccinatie het af kan.
Klopt en ik sluit een derde prik dan ook niet uit. Dit was ook te verwachten. Tot zover muteert het virus vooral op hoe binnen te dringen bij de mens en niet op ons zieker te maken.spartacusNLD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Al lijkt het er steeds meer op dat vaccinatie de delta variant niet of nauwelijks tegenhoud in de verspreiding:
NOS zegt hierover:
''De CDC baseert zich op data uit nog niet gepubliceerd onderzoek naar verschillende uitbraken. Die zouden aantonen dat mensen die volledig gevaccineerd zijn en geïnfecteerd zijn met de deltavariant, het virus mogelijk net zo gemakkelijk kunnen overdragen als niet-gevaccineerde personen. Gevaccineerde mensen die besmet zijn met de variant, dragen een vergelijkbare hoeveelheid van het virus mee als mensen die besmet zijn met de variant en die niet gevaccineerd zijn.''
Laten we hopen dat vaccinatie genoeg bescherming bied voor het individu om de zorg te beschermen.
Er van uitgaand dat:spartacusNLD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Al lijkt het er steeds meer op dat vaccinatie de delta variant niet of nauwelijks tegenhoud in de verspreiding:
- de Deltavariant veel besmettelijker is dan de Alpha variant.
- Delta de overheersende variant is in Nederland
- de huidige maatregelen vergelijkbaar zijn met die van vorig jaar
- we nu een Reff van 0,7 lijken te hebben
- er een duidelijke correlatie is tussen vaccinatie en besmettingscijfers van leeftijdsgroepen
Maar Delta is in de USA nog lang niet zo wijd verspreid als in Nederland, dus ik vermoed dat angst (en het gebruik daarvan als waarschuwing) een rol speelt in dit soort nieuwsberichten.
[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 30-07-2021 12:11 ]
Houdt vaccinatie de delta variant tegen of houdt vaccinatie de testbereidheid bij gevaccineerden laag zodat de R (gebaseerd op die testresultaten) ook laag is?blissard schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:09:
[...]
Er van uitgaand dat:Denk ik dat de stelling, dat vaccinatie de delta variant niet of nauwelijks tegenhoud, redelijk makkelijk te debunken is.
- er een duidelijke correlatie is tussen vaccinatie en besmettingscijfers van leeftijdsgroepen
Maar Delta is in de USA nog lang niet zo wijd verspreid als in Nederland, dus ik vermoed dat angst (en het gebruik daarvan als waarschuwing) een rol speelt in dit soort nieuwsberichten.
Het is trouwens meer als testbereidheid, bij veel bezigheden hoef je als gevaccineerde in het bezit van een groen vinkje niet eens meer te testen.
Dit is, ondanks de kop, de voorlopige conclusie die op basis van het niet gepubliceerde onderzoek is gedaan:Wolly schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Houdt vaccinatie de delta variant tegen of houdt vaccinatie de testbereidheid bij gevaccineerden laag zodat de R (gebaseerd op die testresultaten) ook laag is?
Het is trouwens meer als testbereidheid, bij veel bezigheden hoef je als gevaccineerde in het bezit van een groen vinkje niet eens meer te testen.
“Although it’s rare, we believe that at an individual level, vaccinated people may spread the virus, which is why we updated our recommendation,” according to the federal health official”
Dus ik denk dat vaccinatie de Deltavariant tegenhoud. Anders zou je dat overigens ook terugzien in het percentage positief geteste gevaccineerden.
Haha mooi dit. Als dit waar blijkt, dan is het argument "je doet het voor een ander" definitief (!) van tafel. Sterker nog: wat vind je een groter risico? Iemand die geen klachten heeft (want gevaccineerd) en enorm besmettelijk is of iemand die wel klachten heeft en daarom thuis blijft.spartacusNLD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:04:
NOS zegt hierover:
En let maar op, dit wordt een argument om overal weer allerlei maatregelen in te gaan voeren. Mondkapjes, lockdowns, straks ook op scholen. Ik hoop dat ik geen gelijk heb...
lees dan ook even onderstaand bericht wat de juiste nuance aanbrengt op mijn post:Dennis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Haha mooi dit. Als dit waar blijkt, dan is het argument "je doet het voor een ander" definitief (!) van tafel. Sterker nog: wat vind je een groter risico? Iemand die geen klachten heeft (want gevaccineerd) en enorm besmettelijk is of iemand die wel klachten heeft en daarom thuis blijft.
En let maar op, dit wordt een argument om overal weer allerlei maatregelen in te gaan voeren. Mondkapjes, lockdowns, straks ook op scholen. Ik hoop dat ik geen gelijk heb...
blissard schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:09:
[...]
Er van uitgaand dat:Denk ik dat de stelling, dat vaccinatie de delta variant niet of nauwelijks tegenhoud, redelijk makkelijk te debunken is.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik zal je hoop maar gelijk de bodem inslaan. Die mondkapjes wil het CDC dus invoeren voor volledig gevaccineerden.Dennis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Haha mooi dit. Als dit waar blijkt, dan is het argument "je doet het voor een ander" definitief (!) van tafel. Sterker nog: wat vind je een groter risico? Iemand die geen klachten heeft (want gevaccineerd) en enorm besmettelijk is of iemand die wel klachten heeft en daarom thuis blijft.
Hier is het bijbehorende NYT-artikel waar de NOS niet naar linkt: https://www.nytimes.com/2...ovid-cdc-delta-masks.htmlspartacusNLD schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:04:
[...]
NOS zegt hierover:
Als dit inderdaad klopt dan is vaccinatie vooral nodig om ervoor te zorgen dat je niet naar het ziekenhuis hoeft. Ik weet dat er in andere onderzoeken van 50% viral shedding wordt gesproken, maar dat is eerlijk gezegd ook maar 3 dB verschil en nog steeds veel. Ik ga ervan uit dat een logaritmische schaal op zich logisch is om in te denken als je spreekt van besmettelijkheid.
Dus de grootste problemen zullen dan toch de iets ouders mensen zijn die geen vaccin willen nemen en uiteindelijk toch de zorg belasten. Dat proces is wellicht nu dan al aan de hand in de zorg in NL zelfs, aangezien 40+-ers het vaccin al lang en breed hebben kunnen nemen.
De zorgbelasting laag houden lijkt de enige manier om nog hieruit te komen. Dan kunnen we weer een normaal leven leiden. Want dit gaat dus echt niet meer weg.
Voor het eerst vermoed ik nu ook dat een nieuwe golf tijdens de winter ook echt een ding kan worden. Qua besmettingen hoeft dat geen probleem te zijn maar als de zorg weer overbelast wordt dus wel, en dat ligt dan aan mensen die zich niet laten vaccineren.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Met het nieuws van vandaag over ook hoge besmettelijkheid van gevaccineerde mensen (nog te verifiëren/herhalen natuurlijk) lijkt dat inderdaad een juiste aanname.Laguna schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:03:
[...]
Ook dat is niet zeker. Als je kijkt naar de huidige bezetting in het ziekenhuis dan zijn dat nog steeds voornamelijk de risicogroepen en 50+, waarvan het merendeel ongevaccineerd is. In plaats van de focus te leggen op het vaccineren van de gehele bevolking, zou je er ook voor kunnen kiezen om extra focus te leggen op die groepen, waar meer winst te behalen valt.
Inderdaad.tweakduke schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:22:
Ik word een beetje treurig van het feit dat menigeen nog steeds het coronavirus projecteert op wat voor impact het heeft voor zichzelf. Hoe ziek word ik van het virus en heb ik die vaccinatie dan nodig? Voor veel leeftijdsgroepen is het risico klein, dat klopt.
[Afbeelding]
Zo nu en dan vindt er een grote crisis plaats. Het is inhoudelijk totaal niet te vergelijken, maar mijn (onze) voorouders hadden bijvoorbeeld een WOII als grote crisis in hun leven.
Als je dan vergelijkt wat ze toen moesten doen om door zo'n periode te komen, dan vind ik het nemen van twee prikjes, het missen van grote feesten en verre vakanties en het soms moeten thuiswerken een bijzonder klein offer in de gezamenlijke strijd.
Zal altijd voor iemand momenteel wel heel zwaar zijn, dus dit is bedoeld in het algemeen en specifiek voor mijzelf. Een no-brainer om te gaan vaccineren. En daarbij is het ook nog zeer waarschijnlijk een totaal onschuldig offer.
Daar kun je nu nog niets over zeggen. Dat hangt vooral af van de vaccinatiegraad tegen die tijd in de leeftijdsgroepen waarvoor een verhoogd risico geldt.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:33:
Voor het eerst vermoed ik nu ook dat een nieuwe golf tijdens de winter ook echt een ding kan worden. Qua besmettingen hoeft dat geen probleem te zijn maar als de zorg weer overbelast wordt dus wel, en dat ligt dan aan mensen die zich niet laten vaccineren.
Stel hypothetisch dat iedereen vanaf 60 straks gevaccineerd is, 100% dus. Dan zal het aantal doorbraakbesmettingen misschien wel bepalend zijn voor de ziekenhuiscapaciteit. En zo raar is dat niet, want hoewel de vorige keer toen ik dit riep nog tegen mij werd gezegd dat in Israël alleen risicogroepen een derde prik krijgen, is dat inmiddels iedereen boven de 60.
Jaap van Dissel verwees vorig week naar onderzoeken die exact het tegenovergestelde beweerde. Ik heb dat exacte onderzoek niet precies kunnen vinden, maar er zijn al veel onderzoeken gebaseerd op transmissie binnen het huishouden, waarbij het effect van vaccinatie van de index op de transmissie bekeken wordt, ook bij de delta variant.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:34:
[...]
Met het nieuws van vandaag over ook hoge besmettelijkheid van gevaccineerde mensen (nog te verifiëren/herhalen natuurlijk) lijkt dat inderdaad een juiste aanname.
En misschien dat de hoeveelheid virusdeeltjes bij beiden hoog is, als de kans op klachten fors kleiner is, doet dat ook wat met de reductie van de overdracht.
Vooral even afwachten, niet in paniek raken maar ook zeker geen conclusies trekken nog.
Volledig gevaccineerde mensen blijken ook gewoon hoge viral loads te hebben in hun neus/keel (en dus besmettelijk)
:strip_exif()/f/image/mnA8pKjQE3imzPoaEtoFoGaY.jpg?f=fotoalbum_large)
De vraag is echter, voor hoe lang is een vaxx vs. non-vaxx infectieus en besmettelijk, hoeveel is de reductie in de viral load etc. etc.
Dat je zeker weten anderen kan besmetten als je volledig gevaccineerd bent staat vast, maar niet in hoeverre het verschil is tussen die 2 in mate van besmettelijkheid.
[ Voor 21% gewijzigd door Mr.Joker op 30-07-2021 12:44 ]
Dat inderdaad ook: hoe lang is men besmettelijk. En het aantreffen van viraal materiaal in keel en neus is niet hetzelfde als de hoeveelheid die geshed wordt kan ik me voorstellen, als het bij sommigen langer blijft hangen dan bij anderen.Mr.Joker schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:41:
Kleine sample onder medewerkers van het Radboud UMC....
Volledig gevaccineerde mensen blijken ook gewoon hoge viral loads te hebben in hun neus/keel (en dus besmettelijk)
[Afbeelding]
De vraag is echter, voor hoe lang is een vaxx vs. non-vaxx infectieus en besmettelijk, hoeveel is de reductie in de viral load etc. etc.
Dat je zeker weten anderen kan besmetten als je volledig gevaccineerd bent staat vast, maar niet in hoeverre het verschil is tussen die 2 in mate van besmettelijkheid.
In Israël zijn er ook vrij veel mensen die zich niet laten inenten. Maar idd, bij de gevaccineerden gaat het om doorbraakbesmettingen die ook nog eens in het ziekenhuis terechtkomen. Dat zijn er blijkbaar wel fors minder dan normale besmettingen die in het ziekenhuis terechtkomen.Dennis schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:38:
[...]
Daar kun je nu nog niets over zeggen. Dat hangt vooral af van de vaccinatiegraad tegen die tijd in de leeftijdsgroepen waarvoor een verhoogd risico geldt.
Stel hypothetisch dat iedereen vanaf 60 straks gevaccineerd is, 100% dus. Dan zal het aantal doorbraakbesmettingen misschien wel bepalend zijn voor de ziekenhuiscapaciteit. En zo raar is dat niet, want hoewel de vorige keer toen ik dit riep nog tegen mij werd gezegd dat in Israël alleen risicogroepen een derde prik krijgen, is dat inmiddels iedereen boven de 60.
Hoe dan ook de VS heeft nu recent weer haar travel ban verlengd waardoor Europeanen nog steeds niet de VS in mogen. Inclusief bepaalde visumhouders die daardoor familie in Europa niet hebben kunnen bezoeken omdat ze daarna het land niet meer inkomen
Inmiddels mogen Amerikaanse staatsburgers wel alweer een tijdje op vakantie in Europa.

Dit topic is gesloten.
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).