Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Sorry hoor, maar ik mag toch verwachten dat de overheid duidelijk communiceert?Yaksa schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:02:
[...]
Sorry hoor, maar met een beetje verstand snap je toch de geest van de maatregel wel? Men wil voorkomen dat besmette mensen terug het land in komen. Dat kan alleen met een recente, niet verlopen test. Dit is typisch weer zo'n spijkers op laag water zoeken / kijken of er een omweg is / kan ik er onderuit komen vraag.
Zowel tijdens de persconferentie heeft Hugo gezegd 'voor vertrek' alsmede op de pagina van VWS staat duidelijk 'voor vertrek'.
Als ik daar een vraag over stel omdat het vreemd overkomt dan is dat nite spijkers op laag water zoeken maar juist om duidelijkheid te krijgen.
Je snapt de geest van de maatregel dus niet.Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:05:
[...]Sorry hoor, maar ik mag toch verwachten dat de overheid duidelijk communiceert?
Zowel tijdens de persconferentie heeft Hugo gezegd 'voor vertrek' alsmede op de pagina van VWS staat duidelijk 'voor vertrek'.
Als ik daar een vraag over stel omdat het vreemd overkomt dan is dat nite spijkers op laag water zoeken maar juist om duidelijkheid te krijgen.
Dat kan, even een dag wachten en dan verschijnt de Jip en Janneke vertaling van de maatregel op de website van de overheid.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Met uitvoeren in de praktijk bedoelde ik meer de auto’s met NL toeristen die terugkeren van de weg afhalen. Waar gaan ze dit dan doen en hoe?Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:09:
[...]
Je maakt het veel te lastig: je hebt een negatieve test nodig bij binnenkomst in NL. Waar en wanneer je die doet, maakt verder weinig uit, alleen de test mag maximaal 48/24 uur oud zijn. Dus als jij vanuit Zwitserland vertrekt en in één keer doorrijdt naar NL, dan kun je de test in Zwitserland doen. Of anders doe je hem onderweg in Duitsland ergens. Als je hem maar gedaan hebt, vóór je bij de NL grens bent.
Hoe en wanneer je de PCR test moet doen, was mij al duidelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door PatrickC op 26-07-2021 18:32 ]
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Hij snapt de geest wel, hij vraagt juist om de precieze formulering vanuit de overheid omdat die iets anders dan die geest lijkt te zeggenYaksa schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:15:
[...]
Je snapt de geest van de maatregel dus niet.
Dat kan, even een dag wachten en dan verschijnt de Jip en Janneke vertaling van de maatregel op de website van de overheid.
Ah, ok. Ik verwacht een systeem vergelijkbaar met grootschalige verkeerscontroles: al het verkeer op een bepaalde weg via een parkeerplaats laten lopen en daar controles uitvoeren.PatrickC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:31:
[...]
Met uitvoeren in de praktijk bedoelde ik meer de auto’s met NL toeristen die terugkeren van de weg afhalen. Waar gaan ze dit dan doen en hoe?
Hoe en wanneer je de PCR test moet doen, was mij al duidelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-07-2021 18:37 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
In ieder geval beter dan de eerdere regels. Paar maanden terug moest de test maximaal zoveel uur zijn voor aankomst op Schiphol, wat het onmogelijk maakte als je van ver vloogvia een ander land. Je moest ook een PCR test én een sneltestWolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:20:
[...]
Hoezo niet officieel, is gewoon een ANP bericht?
Zie ook bijv. https://nieuws.nl/algemee...keer-voor-eigen-rekening/
En de vraag is inderdaad, wat definieert 'vertrek naar Nederland' precies?
[ Voor 3% gewijzigd door BarôZZa op 26-07-2021 18:38 ]
Ik heb die vraag echt al tig keer op mijn werk en daarbuiten gehad. Ik zie het probleem niet zo.Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:41:
[...]
.
Toen hij vervolgens de vraag gesteld kreeg over zijn vaccinatiestatus (sinds wanneer denkt men hier recht op te hebben? Ik ben opgevoed met het principe nooit te vragen naar wat iemand stemt, laat staan iets als vaccinatiestatus),
Overigens, is er een reden dat je weigert de vraag van waarom geen vaccin te beantwoorden? Op dit moment lijkt het puur te zijn omdat je het met de gang van zaken niet eens bent, maar is dat het enige?
Je hebt een bankrekeningnummer in je quote geplakt42erik schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:39:
[...]
Ik heb die vraag echt al tig keer op mijn werk en daarbuiten gehad. Ik zie het probleem niet zo.
Overigens, is er een reden dat je weigert de vraag van waarom geen vaccin te beantwoorden? Op dit moment lijkt het puur te zijn omdat je het met de gang van zaken niet eens bent, maar is dat het enige?
De huidige regels voor oranje landen, maken onderscheid tussen "ononderbroken" (d.w.z. tussenstops op vliegvelden e.d. mogen, maar geen uitstapjes tussendoor) vlieg-/vaar-/reizen en reizen met ander vervoer.BarôZZa schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:37:
[...]
In ieder geval beter dan de eerdere regels. Paar maanden terug moest de test maximaal zoveel uur zijn voor aankomst op Schiphol, wat het onmogelijk maakte als je van ver vloogvia een ander land. Je moest ook een PCR test én een sneltest. Enorm warrige en slecht geregelde bende,. Ben maar teruggevlogen naar Brussel.
Voor vlieg-/vaarreizen:
Voor ander vervoer:U kunt maximaal 48 uur voor aankomst in Nederland een test laten afnemen
Dan heeft u 1 sneltest (antigeen of NAAT(PCR)) nodig als testbewijs die maximaal 24 uur voor het instappen in het buitenland is afgenomen.
U kunt tussen 48 en maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland een test laten afnemen
Dan heeft u 2 testuitslagen nodig als testbewijs:.
- een negatieve NAAT(PCR)-test die is afgenomen maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland, en
- een negatieve sneltest waarvan het moment van de afname maximaal 24 uur oud is als u instapt in het buitenland
Ik vermoed dat precies deze regels (met aangepaste geldigheidseisen voor ander vervoer van 48/24 uur i.p.v. 72/48 uur) vanaf morgen gaan gelden voor de gele landen binnen de EU.U reist met eigen vervoer (auto en motor) of internationale trein of bus
Dan heeft u na verblijf in een land met een zorgwekkende virusvariant een negatieve NAAT(PCR)-testuitslag nodig. Deze is afgenomen maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland. Of u heeft een negatieve antigeentestuitslag. Deze test mag maximaal 48 uur voor aankomst in Nederland zijn afgenomen.
Hoe heb ik dat nou weer voor elkaar gekregen? Dank je, ik heb hem er even uit gehaald.MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:43:
[...]
Je hebt een bankrekeningnummer in je quote geplakt
Verwijderd
Waarom je mij erbij haalt heb ik echt geen idee...stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:06:
[...]
Volgens mij zijn die niet keihard vastgelegd. Al denkt schildpadje daar anders over geloof ik?
Waarom moeten "jij en ik" (lees: de Belastingbetaler) trouwens betalen omdat "de Nederlander" zo graag op vakantie wilt gaan naar het buitenland? Of krijgen de personen die niet op vakantie kunnen gaan nu ook een X bedrag op hun rekening gestort omdat ze geen pcr-test doen voor vakantie? En waar kunnen zij zich melden?
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.
Dan zul je dus veel verkeer uit België en Duitsland krijgen wat je gewoon door moet laten, en de rest van het verkeer op hun blauwe ogen gelovan dat ze bijvoorbeeld uit Tsjechië komen als daar een zorgwekkende variant heerst.Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Ah, ok. Ik verwacht een systeem vergelijkbaar met grootschalige verkeerscontroles: al het verkeer op een bepaalde weg via een parkeerplaats laten lopen en daar controles uitvoeren.
Tenzij je natuurlijk bij zo'n controle als automobilist je hele reisroute op papier moet gaan verantwoorden, lijkt me dat heel moeilijk te bewijzen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Je betaalt belasting niet alleen voor zaken die je zelf gebruikt. Gelukkig ook maar.freestyler2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:53:
Kan iemand mij dit uitleggen ik begrijp de logica erachter niet helemaal.
Waarom moeten "jij en ik" (lees: de Belastingbetaler) trouwens betalen omdat "de Nederlander" zo graag op vakantie wilt gaan naar het buitenland? Of krijgen de personen die niet op vakantie kunnen gaan nu ook een X bedrag op hun rekening gestort omdat ze geen pcr-test doen voor vakantie? En waar kunnen zij zich melden?
Vrij simpel: vergroting van het draagvlak voor de maatregelen.freestyler2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:53:
Degenen die het willen, hebben de vaccinaties ook gratis gekregen. Degenen die dat niet willen, krijgen een test gratis.
Ik kan al anderhalf jaar zo goed als file-vrij over het Nederlandse wegennet bewegen omdat een gigantisch deel thuis werkt. Laat die lekker op mijn kosten een test doen zodat ze even uit huis kunnen.freestyler2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:53:
Dat was geen antwoord op mijn vraag.. Natuurlijk kun je dit over alles roepen maar volgens mij is vakantie altijd nog een luxe behoefte en als je op vakantie gaat dan kan je lijkt mij ook wel een pcr test betalen. Er zijn genoeg gezinnen die geen geld hebben om op vakantie te gaan en wel belasting betalen voor andermans luxe.de Peer schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:55:
[...]
Je betaalt belasting niet alleen voor zaken die je zelf gebruikt. Gelukkig ook maar.
Overigens maak ik ook gretig gebruik van deze gratis pcr-test hoor, daar niet van.. maar als je logisch nadenkt slaat het helemaal nergens op tenzij iemand mij eem goede verklaring hiervoor kan geven?
https://www.ad.nl/show/id...-zonder-camping~a1e13aa1/
De reisroute zullen ze ongetwijfeld niet gaan controleren. Maar wel of je negatief getest bent (of een vaccinatie- of herstelbewijs hebt). En net als in het de landen om ons heen, zal dat steekproefsgewijs gaan.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:54:
[...]
Dan zul je dus veel verkeer uit België en Duitsland krijgen wat je gewoon door moet laten, en de rest van het verkeer op hun blauwe ogen gelovan dat ze bijvoorbeeld uit Tsjechië komen als daar een zorgwekkende variant heerst.
Tenzij je natuurlijk bij zo'n controle als automobilist je hele reisroute op papier moet gaan verantwoorden, lijkt me dat heel moeilijk te bewijzen.
[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-07-2021 19:02 ]
Met andere woorden, elke auto controleren, ook als die niet afkomstig is uit een risico-land?Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:59:
[...]
De reisroute zullen ze ongetwijfeld niet gaan controleren. Maar wel of je negatief getest bent (of een vaccinatie- of herstelbewijs hebt).
Dat is onbegonnen werk en vragen om sluipverkeer. Zal dus uiteindelijk op een paar grote controles voor de show uitdraaien.
Hmm actually this makes sense, zo had ik er niet over nagedacht.Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:57:
[...]
Vrij simpel: vergroting van het draagvlak voor de maatregelen.
Degenen die het willen, hebben de vaccinaties ook gratis gekregen. Degenen die dat niet willen, krijgen een test gratis.
Inderdaad is een "gratis" pcr-test en daarmee 9 van de 10x ook een vaccinatie goedkoper dan de economische gevolgen van geen vaccinatie. Het is dus achteraf gezien een geniaal plan net zoals de festivals (dansen met Jansen) en dan oops foutje nu heb je je prik maar geen festival.
Na augustus is het oops foutje jij hebt je prik maar de besmettingen nemen toe met veelvoud X. Goh wie zag dat nu aankomen.
Dus, weinig controles aan de Duitse grens (want DE = groen), meer aan de Belgische grens (want BE, FR, ES etc = geel). En ja, steekproefsgewijs uiteraard.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:02:
[...]
Met andere woorden, elke auto controleren, ook als die niet afkomstig is uit een risico-land?
Dat is onbegonnen werk en vragen om sluipverkeer. Zal dus uiteindelijk op een paar grote controles voor de show uitdraaien.
Waardoor iedereen vanuit BE of FR om gaat rijden via DE.Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:04:
[...]
Dus, weinig controles aan de Duitse grens (want DE = groen), meer aan de Belgische grens (want BE, FR, ES etc = geel). En ja, steekproefsgewijs uiteraard.
Mag je Duitsland weer verantwoordelijk maken voor die controles. En dan is de grens ineens erg lang.
Als we zo bezig gaan, schort dan gewoon Schengen even op.
[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 26-07-2021 19:06 ]
Gelukkig is het doel ook niet 100% waterdichtheid, maar verlaging van risico. Helemaal niet nodig om Schengen op te schorten, maar je hebt wel enige pakkans nodig.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:05:
[...]
Waardoor iedereen vanuit BE of FR om gaat rijden via DE.
Mag je Duitsland weer verantwoordelijk maken voor die controles. En dan is de grens ineens erg lang.
Als we zo bezig gaan, schort dan gewoon Schengen even op.
Leg jij dat even aan minister De Jonge uit die overal hamert op de 100% compliance?Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:09:
[...]
Gelukkig is het doel ook niet 100% waterdichtheid, maar verlaging van risico.
Wil ik ook graag weten, ik blijf deze vakantie thuisfreestyler2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:53:
Ik kan me niet herinneren dat hij ooit daadwerkelijk 100% controles o.i.d. heeft genoemd, maar het lijkt me logisch dat je als bestuurder niet begint met: "we gaan deze regels instellen, maar we vertellen je nu al dat we er eigenlijk niks aan doen qua handhaving" of "we denken dat X goed is voor de samenleving, maar niemand hoeft er naar te handelen"...Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:13:
[...]
Leg jij dat even aan minister De Jonge uit die overal hamert op de 100% compliance?
Het zal wel mee vallen maar naar mijn bescheiden mening zouden we in Nederland wat meer moeten sequencen.
Gelukkig is Nederland, en verschillende andere Europese bestemmingen nog op de amber list voor het VK anders hebben we zo voor de derde keer een exportprodukt van de Britten hier.
Precies dit.Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:22:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat hij ooit daadwerkelijk 100% controles o.i.d. heeft genoemd, maar het lijkt me logisch dat je als bestuurder niet begint met: "we gaan deze regels instellen, maar we vertellen je nu al dat we er eigenlijk niks aan doen qua handhaving" of "we denken dat X goed is voor de samenleving, maar niemand hoeft er naar te handelen"...
Dit zag je met de avondklok overigens ook. Als de vraag werd gesteld hoe goed de controles zouden zijn en of het wel vol te houden was, dan was het antwoord altijd iets in de richting van "we zetten in op een geloofwaardige politie-inzet". In werkelijkheid was het bijna niet te handhaven, maar dat gaan ze natuurlijk niet hardop zeggen. Het resultaat is dat je de eerste paar dagen een goede kans op controle had, maar daarna was de kans - al zou je 100 km reizen tijdens de avondklok - écht minimaal.
Volgens dezelfde logica dat jij en ik meebetalen aan de snelweg in noord Groningen, terwijl ik daar nooit kom. En zo zijn er nog heel veel voorbeelden van dingen te noemen die de overheid betaalt,waar je als individu niks aan hebt.freestyler2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:53:
Het gezin wat met de vakantie kan betalen, en de pcr test voor elk gezinslid dan net wat te veel is?freestyler2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:59:
[...]
Dat was geen antwoord op mijn vraag.. Natuurlijk kun je dit over alles roepen maar volgens mij is vakantie altijd nog een luxe behoefte en als je op vakantie gaat dan kan je lijkt mij ook wel een pcr test betalen. Er zijn genoeg gezinnen die geen geld hebben om op vakantie te gaan en wel belasting betalen voor andermans luxe.
Overigens maak ik ook gretig gebruik van deze gratis pcr-test hoor, daar niet van.. maar als je logisch nadenkt slaat het helemaal nergens op tenzij iemand mij eem goede verklaring hiervoor kan geven?
Zo ging de avondklok ook, je va gt niet alles af maar 95 procent houdt zich er uit zich zelf wel aanStoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:02:
[...]
Met andere woorden, elke auto controleren, ook als die niet afkomstig is uit een risico-land?
De avondklok was nog ergens makkelijk in vergelijking, want buiten zijn na 21.00 is automatisch verdacht dan wel strafbaar. Dit met die verklaringen is veel lastiger, hoe gaan zij bepalen of je uit het buitenland komt en hoe lang je daar geweest bent? Rond rijden in de buurt van de grens is niet meteen gelijk te stellen aan dat iemand de grens over is geweest. Kansloos geblaat van De Jonge.Uniciteit schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:48:
Dit zag je met de avondklok overigens ook. Als de vraag werd gesteld hoe goed de controles zouden zijn en of het wel vol te houden was, dan was het antwoord altijd iets in de richting van "we zetten in op een geloofwaardige politie-inzet". In werkelijkheid was het bijna niet te handhaven, maar dat gaan ze natuurlijk niet hardop zeggen. Het resultaat is dat je de eerste paar dagen een goede kans op controle had, maar daarna was de kans - al zou je 100 km reizen tijdens de avondklok - écht minimaal.
Punt is dat het beide niet te handhaven is, maar dat de overheid wel moet uitstralen dat je er niet zomaar mee wegkomt.CMD-Snake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:05:
[...]
De avondklok was nog ergens makkelijk in vergelijking, want buiten zijn na 21.00 is automatisch verdacht dan wel strafbaar. Dit met die verklaringen is veel lastiger, hoe gaan zij bepalen of je uit het buitenland komt en hoe lang je daar geweest bent? Rond rijden in de buurt van de grens is niet meteen gelijk te stellen aan dat iemand de grens over is geweest. Kansloos geblaat van De Jonge.
https://www.telegraaf.nl/...ettingen-verbaast-britten
In UK heeft de golf best lang geduurd, maar gaat het ineens ook hard omlaag zoals we hier ook zien.
Ik moest aan een ander feitje denken.
https://www.ad.nl/binnenl...k-gevaarlijker~a354e9dbe/
Deltavariant lijkt vooral besmettelijker vanwege een veel hoger aantal virusdeeltjes dat een besmettelijke uitstoot. Dat schijnt volgens Chinees onderzoek een factor 1200 hoger te zijn dan bij de oorspronkelijke Wuhan variant.
Ik weet niet of we dit misschien in relatie moeten zien. Als mensen heel veel virusdeeltjes uitstoten, komen heel veel mensen in aanraking met enige hoeveelheid van die deeltjes. Gevolg is snel oplopende aantallen infecties, maar wellicht ook een snel oplopend aantal mensen die nooit naar een teststraat gaan maar waar wel de immuniteit is getriggerd.
Als dat de verklaring is, dan is de delta variant zichzelf aan het begraven.
Of anders gezegd: Die ruim 100.000 besmettingen die we afgelopen weken erbij hadden en waarvan er maar een handjevol in het ziekenhuis kwamen, hebben vooral een head-start gekregen op weg naar hun eerste prik. Elke besmetting die geen symptomen oplevert is dus een booster.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:18:
Gevolg is snel oplopende aantallen infecties, maar wellicht ook een snel oplopend aantal mensen die nooit naar een teststraat gaan maar waar wel de immuniteit is getriggerd.
Als de situatie in het VK zich blijft ontwikkelen zoals we nu gaan zien, dan staan op 2 september hier de kroegen vol.
Net zoals de tribunes op Zandvoort.
Het is ook wel erg bijzonder dat mensen zonder vaccinatie een PCR test moeten bij binnenkomst in NL maar mensen met vaccinatie (die net zo goed besmettelijk kunnen zijn) niet. Wat is daar de logica achter?
Volslagen idioterie. Praktisch elk ander land hanteert tijden voor vertrek niet voor aankomst. Naast dat een enkele test voldoende was. Als je een overstap hebt van een aantal uur en twee lange vluchten dan wordt het enorm krap. Zeker als je in andere landen niet precies weet wanneer je een testuitslag krijgt.Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:49:
[...]
De huidige regels voor oranje landen, maken onderscheid tussen "ononderbroken" (d.w.z. tussenstops op vliegvelden e.d. mogen, maar geen uitstapjes tussendoor) vlieg-/vaar-/reizen en reizen met ander vervoer.
Voor vlieg-/vaarreizen:
[...]
Voor ander vervoer:
[...]
Ik vermoed dat precies deze regels (met aangepaste geldigheidseisen voor ander vervoer van 48/24 uur i.p.v. 72/48 uur) vanaf morgen gaan gelden voor de gele landen binnen de EU.
Daarnaast had Nederland natuurlijk elk land oranje gemaakt
Dit leek mij ook een briljant verdienmodel, maar je bent slecht een paar dagen productief.biggydeen2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:25:
Wellicht is het al eens genoemd maar waarom is er geen optie voor mensen die geen vaccinatie willen de mogelijkheid om zich bewust gecontroleerd te laten besmetten?
Vaccinatiebereidheid.Het is ook wel erg bijzonder dat mensen zonder vaccinatie een PCR test moeten bij binnenkomst in NL maar mensen met vaccinatie (die net zo goed besmettelijk kunnen zijn) niet. Wat is daar de logica achter?
Omdat een besmetting altijd meer risico met zich meebrengt dan een vaccinatie misschien?biggydeen2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:25:
Wellicht is het al eens genoemd maar waarom is er geen optie voor mensen die geen vaccinatie willen de mogelijkheid om zich bewust gecontroleerd te laten besmetten?
Het is ook wel erg bijzonder dat mensen zonder vaccinatie een PCR test moeten bij binnenkomst in NL maar mensen met vaccinatie (die net zo goed besmettelijk kunnen zijn) niet. Wat is daar de logica achter?
Interessante theorie, maar wel erg achterkant bierviltje gehalte. Hoe kijk je nu terug op de zorgen die je had, enkele weken geleden, toen je stelde dat we (hard) op de rem moesten trappen? Met andere woorden, met de kennis van nu, is de volatiliteit die we nu zien in combinatie met relatief stabiele ziekenhuiscijfers niet de ultieme bevestiging dat sturen op sec besmettingscijfers onwenselijk is?t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:18:
Linkdrop:
In UK heeft de golf best lang geduurd, maar gaat het ineens ook hard omlaag zoals we hier ook zien.
Ik moest aan een ander feitje denken.
https://www.ad.nl/binnenl...k-gevaarlijker~a354e9dbe/
Deltavariant lijkt vooral besmettelijker vanwege een veel hoger aantal virusdeeltjes dat een besmettelijke uitstoot. Dat schijnt volgens Chinees onderzoek een factor 1200 hoger te zijn dan bij de oorspronkelijke Wuhan variant.
Ik weet niet of we dit misschien in relatie moeten zien. Als mensen heel veel virusdeeltjes uitstoten, komen heel veel mensen in aanraking met enige hoeveelheid van die deeltjes. Gevolg is snel oplopende aantallen infecties, maar wellicht ook een snel oplopend aantal mensen die nooit naar een teststraat gaan maar waar wel de immuniteit is getriggerd.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Niet voor degene die geen vertrouwen in een vaccin heeft.MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:30:
[...]
Omdat een besmetting altijd meer risico met zich meebrengt dan een vaccinatie misschien?
[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 20:51 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Verwijderd
Je zegt dat 'men' daar niet aan wil en in ieder geval als je 'men' ziet als de tweede kamer dan klopt dat.Sorcerer8472 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:50:
Helemaal eens met wat je hier zegt @Jedi_Pimp.
En @Verwijderd: de werkgever zou een manier moeten hebben om te toetsen zeg je, maar dat is nou juist waar men niet aan wil. Anders dan in veel andere landen wordt het hier als medisch geheim gezien. De vraag is of dat goed of zinnig is, maar het lijkt erop alsof de werkgever niet veel kan behalve bezorgde werknemers geruststellen (hoe? dunno)
Zelf heb ik bij het maken van een aantal zakelijke afspraken (die nog relatief zeldzaam zijn) vrijwillig toegevoegd dat ik volledig gevaccineerd ben. Om eventuele terughoudendheid al af te vangen en de ander niet de vraag te hoeven laten stellen.
Maar in december was 40% van Nederland voor een indirecte vaccinatie plicht en de trend was duidelijk stijgend. Onder gevaccineerden wil een meerderheid van 60% dat ongevaccineerden geweigerd worden bij evenementen en bijeenkomsten waar ze heen gaan.
Hoe langer deze pandemie voortduurt hoe hoger deze percentages zullen worden, zeker als mocht blijken dat de vaccinatiegraad te laag is om het virus effectief een halt toe te brengen.
En bij de bedrijven in kwestie waar ik het van weet is het 'beleid' niet afkomstig van de werkgever, maar keihard geeist door het overgrote deel van het personeel. Daar is 'men' dus ook duidelijk wat men wil.
Verwijderd
Bewust niet-gevaccineerden zijn geen slachtoffer, dat zijn de wegens medische redenen ongevaccineerden wel. En ze zijn vooral het slachtoffer van mensen die door niet te vaccineren de verspreiding van het virus op een onacceptabel niveau houden en mensen die zich bewust niet aan de regels houden omdat ze dat onzin vinden. Die heb ik gelukkig in de familie en vrienden kring niet, wat ik wel heb is meerdere mensen die in 1 of meer risicogroepen vallen.gambieter schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:47:
[...]
We moeten echter ook uitkijken dat we geen slachtofferrol toekennen aan de bewust niet-gevaccineerden. De andere medewerkers zullen ook rekening moeten houden met hun eigen omstandigheden, hebben ze bijvoorbeeld mensen in kwetsbare groepen in hun eigen kring? Dan worden ze zelf misschien niet ziek van die collega, maar het risico verplaatst zich naar hun huiselijke- of kennissenkring. Wat is belangrijker?
(ik heb mijn keuze daar al gemaakt)
Zo de man hier in de lokale supermarkt op het hoogte punt van de pandemie (en voor alle vaccinaties) die zonder mondkapje de winkel in liep, en mij vol in het gezicht hoestte. Per ongeluk, maar hij had een mondkap op moeten hebben en afstand moeten houden en beide deed hij niet. Gevolg is dat ik een gepland familie bezoek 10 dagen uitstelde, omdat 1 van de personen die ik daar zou zien hoge leeftijd heeft en diabetes heeft.
Wat betreft die bewust niet-gevaccineerden heb ik geen enkel medelijden met ze als ze sociaal problemen krijgen, zij hebben er bewust voor gekozen om een risico te zijn voor anderen. Als je die vrijheid wil, dan moet je ook de gevolgen dragen. Een ander heeft net zo recht op veiligheid en gezondheid als dat zij op vrijheid hebben.
Het is redelijk hypocriet om dan te stellen dat jouw recht op de vrijheid niet te vaccineren absoluut is en dat schending van andere grondrechten van derden daarvoor dus voor lief genomen moeten worden.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2021 21:13 ]
Een werkgever moet voor het verplichten van vaccinatie of testen een zwaarwegend belang hebben. Dat is een best nauw definieert iets. Het kan ook zelden voor het voltallige personeel gelden van directeur tot conciërge, het moet een strak afgekaderd deel van het personeel zijn.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:51:
En bij de bedrijven in kwestie waar ik het van weet is het 'beleid' niet afkomstig van de werkgever, maar keihard geeist door het overgrote deel van het personeel. Daar is 'men' dus ook duidelijk wat men wil.
De werkvloer kan net zo min de baas dwingen tot strafbare handelingen. De baas mag niet naar medische zaken vragen, de nevelige 'men' hier kunnen dat ook niet verlangen van hun werkgever. Als dat zou mogen kan een werkvloer vol FvD sympathisanten ook een bepaald beleid kunnen afdwingen bij hun werkgever als er maar genoeg 'men' is. Als werkgever moet je hier de rug recht houden, je kan serieus in de problemen komen als je verboden vragen stelt bij een gesprek en op basis daarvan iemand afwijst of de toegang ontzegt.
Dat is wel heel kort door de bocht zeg, doe even normaal man.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:08:
[...]
Bewust niet-gevaccineerden zijn geen slachtoffer, dat zijn de wegens medische redenen ongevaccineerden wel. En ze zijn vooral het slachtoffer van mensen die door niet te vaccineren de verspreiding van het virus op een onacceptabel niveau houden en mensen die zich bewust niet aan de regels houden omdat ze dat onzin vinden. Die heb ik gelukkig in de familie en vrienden kring niet, wat ik wel heb is meerdere mensen die in 1 of meer risicogroepen vallen.
Zo de man hier in de lokale supermarkt op het hoogte punt van de pandemie (en voor alle vaccinaties) die zonder mondkapje de winkel in liep, en mij vol in het gezicht hoestte. Per ongeluk, maar hij had een mondkap op moeten hebben en afstand moeten houden en beide deed hij niet. Gevolg is dat ik een gepland familie bezoek 10 dagen uitstelde, omdat 1 van de personen die ik daar zou zien hoge leeftijd heeft en diabetes heeft.
Wat betreft die bewust niet-gevaccineerden heb ik geen enkel medelijden met ze als ze sociaal problemen krijgen, zij hebben er bewust voor gekozen om een risico te zijn voor anderen. Als je die vrijheid wil, dan moet je ook de gevolgen dragen. Een ander heeft net zo recht op veiligheid en gezondheid als dat zij op vrijheid hebben.
Het is redelijk hypocriet om dan te stellen dat jouw recht op de vrijheid niet te vaccineren absoluut is en dat schending van andere grondrechten van derden daarvoor dus voor lief genomen moeten worden.
Mijn vrouw laat zich bewust niet vaccineren, maar die gaat bewust ook niet veel weg. Die zal je niet in het vliegtuig zien stappen richting Ibiza of lekker naar een concertje gaan. Ik respecteer haar keuze, maar respecteer ook het feit dat ALS zij ziek wordt, dat ze dezelfde hulp krijgt als iemand die zich wel heeft laten vaccineren. Let wel: vaccinatie is geen immuniteit. Zo brengen sommige mensen het hier, denk dat men de houding tov niet gevaccineerden even moeten bijstellen zeg...doe even normaal zeg.
Verwijderd
Zoals ik eerder al aangaf vind ik dit zelf ook ver van ideaal. En het personeel zou dat niet moeten kunnen doen. Maar wat doe (praktijk voorbeeld) je als werkgever als je 14 personeel hebt, 1 persoon openlijk anti vaccinatie is en 10 van de overige 13 als 1 zegt 'baas' het kan me niet schelen hoe je het oplost, maar zolang hij niet gevaccineerd is werken we alleen op afstand met hem/haar. In een bedrijf waar op afstand werken eigenlijk geen werkbare optie is.CMD-Snake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:25:
[...]
Een werkgever moet voor het verplichten van vaccinatie of testen een zwaarwegend belang hebben. Dat is een best nauw definieert iets. Het kan ook zelden voor het voltallige personeel gelden van directeur tot conciërge, het moet een strak afgekaderd deel van het personeel zijn.
De werkvloer kan net zo min de baas dwingen tot strafbare handelingen. De baas mag niet naar medische zaken vragen, de nevelige 'men' hier kunnen dat ook niet verlangen van hun werkgever. Als dat zou mogen kan een werkvloer vol FvD sympathisanten ook een bepaald beleid kunnen afdwingen bij hun werkgever als er maar genoeg 'men' is. Als werkgever moet je hier de rug recht houden, je kan serieus in de problemen komen als je verboden vragen stelt bij een gesprek en op basis daarvan iemand afwijst of de toegang ontzegt.
Je kan dan als werkgever zeggen 'hey jullie 10, dat mag ik niet, dat mogen jullie niet eisen en dat is werkweigering. Als je dat doorzet ontsla ik jullie allemaal en gaat mijn bedrijf failliet, dus waag het niet.' Iets zegt me dat het personeel niet erg onder de indruk zal zijn.
Verwijderd
Ik denk dat je de post verkeerd begrijpt. Het gaat om dat bewust niet gevaccineerde het slachtoffer zijn omdat ze 90% van de bevolking (oid) tegen zich hebben en in een sociaal isolement dreigen te raken. En dat is een gevolg van een zelf gemaakte keuze en heb ik geen medelijden mee.sderooij schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:28:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht zeg, doe even normaal man.
Mijn vrouw laat zich bewust niet vaccineren, maar die gaat bewust ook niet veel weg. Die zal je niet in het vliegtuig zien stappen richting Ibiza of lekker naar een concertje gaan. Ik respecteer haar keuze, maar respecteer ook het feit dat ALS zij ziek wordt, dat ze dezelfde hulp krijgt als iemand die zich wel heeft laten vaccineren. Let wel: vaccinatie is geen immuniteit. Zo brengen sommige mensen het hier, denk dat men de houding tov niet gevaccineerden even moeten bijstellen zeg...doe even normaal zeg.
Ik heb zelf Corona gehad en wenst dat niemand toe (om maar een argument wat ik een aantal keer heb gehoort erbij te halen, dat was zeker geen griepje! en iedereen moet inderdaad dezelfde hulp krijgen, ik heb nooit gezegd van niet.
Boude uitspraken die vooral erg getuigen van veel ogenschijnlijke daadkracht, maar niet veel meer dan dat. Ik hoop dat je je zelf ook wel beseft dat je middels zo'n uitspraak de rationele wereld hebt verlaten gezien de emotie die er vanaf druipt. Je gaat volledig voorbij aan het gegeven dat transmissie ook gebeurt bij gevaccineerden en los daarvan is het een een uiting van selectieve verontwaardiging. Als jij als volledig gevaccineerde een ongevaccineerd persoon als risico ervaart omdat jouw veiligheid en gezondheid in het geding komen, heb je óf een sterke mate van overschatting van de werkelijke risico's of je hebt een ontzettend hoge mate van persoonlijke risico-aversie, in welk geval je je dan ook onthoudt van allerlei andere activiteiten, me dunkt.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:08:
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Sommige mensen gaan veel te ver door in die waanzin. Ik heb letterlijk mensen op social media gezien die _nu pas_ (na vaccinatie dus) weer naar hun ouders of kinderen gingen. Mensen moeten eens stoppen met het behandelen van COVID19 als zijnde uiterst besmettelijke, gemuteerde super ebola. Die mensen hadden allang kunnen afspreken, al dan niet buiten en op afstand. Overdrijven is ook een vak.sderooij schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:28:
[...]
Dat is wel heel kort door de bocht zeg, doe even normaal man.
Het is een naar virus als het je goed te pakken heeft, maar het is niet dat je 99% kans hebt om eraan te overlijden. Integendeel.
En voor de duizendste keer: gevaccineerden kunnen het virus ook verspreiden. Ze doen dit zelfs onbewust, want ze merken zelf amper wat van de besmetting. Wat is er dan gevaarlijker?
Ik laat me ook bewust niet vaccineren (+ ook wel een medische reden, maar als ik die niet had, dan had ik het voorlopig ook niet gedaan. Eerst maar even zien hoe het allemaal evolueert.). Mijn keuze. Mijn risico. En ik sta er precies hetzelfde in als je vrouw @sderooij. In een overvol vliegtuig of volle concertzaal ga je me de komende tijd niet zien.
Je bent toch gevaccineerd? Hoezo is iemand zonder vaccinatie dan nog een risico voor jou?Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:08:
[...]
Verwijderd
Ik ben mij er van bewust dat transmissie ook bij gevaccineerden plaatsvindt. Eerste resultaten zijn echter dat die die transmissie significant lager is, reden te meer om een hoge vaccinatie graad te willen.Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:35:
[...]
Boude uitspraken die vooral erg getuigen van veel ogenschijnlijke daadkracht, maar niet veel meer dan dat. Ik hoop dat je je zelf ook wel beseft dat je middels zo'n uitspraak de rationele wereld hebt verlaten gezien de emotie die er vanaf druipt. Je gaat volledig voorbij aan het gegeven dat transmissie ook gebeurt bij gevaccineerden en los daarvan is het een een uiting van selectieve verontwaardiging. Als jij als volledig gevaccineerde een ongevaccineerd persoon als risico ervaart omdat jouw veiligheid en gezondheid in het geding komen, heb je óf een sterke mate van overschatting van de werkelijke risico's of je hebt een ontzettend hoge mate van persoonlijke risico-aversie, in welk geval je je dan ook onthoudt van allerlei andere activiteiten, me dunkt.
En ik ken, ik moet zeggen kende, inmiddels drie mensen die eraan zijn overleden en heb het zelf ook gehad. Dus begin niet over risico tegen me...
Dat maakt geen sier uit.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:30:
Je kan dan als werkgever zeggen 'hey jullie 10, dat mag ik niet, dat mogen jullie niet eisen en dat is werkweigering. Als je dat doorzet ontsla ik jullie allemaal en gaat mijn bedrijf failliet, dus waag het niet.' Iets zegt me dat het personeel niet erg onder de indruk zal zijn.
In deze situatie kan niemand ontslagen worden of gedwongen worden tot iets. Het is verboden terrein voor de werkgever om zich op te begeven, of de rest van de werkvloer nu iemand kwijt wil medische redenen of omdat ze de etniciteit, religie of geaardheid niet moeten. Allemaal zaken waar een werkgever niet een keuze op mag baseren. Eventuele pesterijen dient de baas ook tegen op te treden. Als de werkgever deze dingen niet doet is hij of zij nalatig.
Ontzettend vervelend voor jou en de dierbaren van die personen, oprecht. Als je echter wilt spreken van het het inperken van het recht op jouw persoonlijke vrijheid en gezondheid, moet je toch echt naar de statistiek en risico's kijken, en die zijn ontzettend gunstig gestemd voor gevaccineerde personen.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:43:
[...]
Ik ben mij er van bewust dat transmissie ook bij gevaccineerden plaatsvindt. Eerste resultaten zijn echter dat die die transmissie significant lager is, reden te meer om een hoge vaccinatie graad te willen.
En ik ken, ik moet zeggen kende, inmiddels drie mensen die eraan zijn overleden en heb het zelf ook gehad. Dus begin niet over risico tegen me...
Geen voorbehouden over het draagvlak en de onmogelijkheid om in elk bedrijf een agent te plaatsen die toeziet op deze regels ? Wat een verschil met alle andere wetten die gelden.CMD-Snake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:47:
[...]
Dat maakt geen sier uit.
In deze situatie kan niemand ontslagen worden of gedwongen worden tot iets. Het is verboden terrein voor de werkgever om zich op te begeven, of de rest van de werkvloer nu iemand kwijt wil medische redenen of omdat ze de etniciteit, religie of geaardheid niet moeten. Allemaal zaken waar een werkgever niet een keuze op mag baseren. Eventuele pesterijen dient de baas ook tegen op te treden. Als de werkgever deze dingen niet doet is hij of zij nalatig.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Ik denk niet dat mensen die het vaccin bewust niet nemen willen dat de maatschappij nog op slot blijft zitten hoor. Integendeel. Jammer genoeg zitten er ook mensen tussen die het virus an sich niet serieus nemen. Je kan ook gewoon een leuk leven hebben en de drukte niet opzoekenboesOne schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:44:
Het verschil is dat jullie (@Dennahz en @sderooij) er ook niet over piepen en geen bijzonder rekening houden met, verwachten van de rest van de vaccineerde maatschappij.
Mijn mening: iedereen die wil vaccineren de kans geven om dit te doen. Daarna de hele maatschappij weer opengooien. Iedereen heeft dan de kans gehad om zichzelf te beschermen middels vaccinatie.
Misschien dat ik ooit nog wel zo'n prik neem, maar heb vroeger al heftige reacties gehad op vaccins, dus ik ga het (voorlopig iig) niet riskeren. Eerst maar even kijken hoe het allemaal loopt.
Ik vertrouw dus liever op m'n eigen immuunsysteem + gezonde levensstijl (vitamines, supplementen, sport, enz).
We hebben op de rem getrapt.Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:32:
[...]
Interessante theorie, maar wel erg achterkant bierviltje gehalte. Hoe kijk je nu terug op de zorgen die je had, enkele weken geleden, toen je stelde dat we (hard) op de rem moesten trappen? Met andere woorden, met de kennis van nu, is de volatiliteit die we nu zien in combinatie met relatief stabiele ziekenhuiscijfers niet de ultieme bevestiging dat sturen op sec besmettingscijfers onwenselijk is?
Naar mijn smaak vrij minimaal (ik stond voor 1 weekend volledige horecasluiting en een voorlopig einde aan TVT events; we deden slechts de horeca wat eerder dicht en een beperking op TVT events). Maar het is dus voldoende gebleken.
Wat is sindsdien nieuw inzicht:
- de onverwacht snelle daling van besmettingen
- enkele inzichten over de delta variant
Het zit me nog steeds niet helemaal
lekker. We zaten op een R-waarde van pakweg 0.65 a 0.70 voor de alpha variant. Tel daar de besmettelijkheid van delta bij (die is redelijk in kaart) en een inschatting van het effect van heropenen van TVT horeca (extrapolatie van eerdere verdoepelingen). Dan kom je ergens tussen de R=1.0 en 1.3 uit en dat is al een ruime schatting.
Dat hij ineens naar 2 a 3 kon gaan en ook binnen enkele weken weer naar 0.7 a 0.8 terug, past in geen enkel model.
Een deel kun je ws verklaren doordat we na de eerste signalen heel veel mensen preventief zijn gaan testen. Dat is gedurende een korte periode gebeurd en is inmiddels weer gestopt. En dan bedoel ik niet de TVT testen, maar de mensen die daarna in de GGD teststraten kwamen.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Dat hij ineens naar 2 a 3 kon gaan en ook binnen enkele weken weer naar 0.7 a 0.8 terug, past in geen enkel model.
Hij wil.
Hoe zou dat moeten werken dan? Een alternatief kan wellicht zijn dat besmettingen met Delta tot klachten leiden die niet als zodanig herkend worden.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:18:
wellicht ook een snel oplopend aantal mensen die nooit naar een teststraat gaan maar waar wel de immuniteit is getriggerd
Dat ben ik wel met je eens. De daling in Nederland is niet erg goed verklaarbaar anders dan wellicht vaccinatie maar het patroon is in meerdere landen vrijwel gelijktijdig zichtbaar:t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:52:
https://ourworldindata.or...untry=NLD~GBR~DEU~BEL~DNK
In die landen loopt het percentage positieven overigens wel op:
https://ourworldindata.or...untry=NLD~GBR~DEU~BEL~DNK
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Enerzijds heeft dat voor een piek kunnen zorgen. En aan de andere kant zijn al die mensen nu lekker vakantie aan het vieren. Dus die testen hier nu niet positief.
Nee, want als er verspreiding plaatsvindt zonder noemenswaardige of herkenbare klachten, dan kan dat juist tot een hele succesvolle verspreiding leiden. Het rioolwater moet dan wel positief blijven uiteraard.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:18:
Nog alternatief is overigens als een variant op een of andere manier niet meer (goed) wordt opgepikt in de test, maar over de vraag of dat waarschijnlijk is kan iemand als @Holk wellicht meer zeggen.
[ Voor 5% gewijzigd door Number10 op 26-07-2021 22:18 ]
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Wellicht een stukje niet gemodelleerd gedrag? Van de jubelstemming die er heerste naar oops, shit hits fan.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:52:
[...]
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
In getallen wel maar in effect niet: Corona wordt dan uiteindelijk steeds meer endemisch, maar onschuldig of zelfs inert.Number10 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Nee, want als er verspreiding plaatsvindt zonder noemenswaardige klachten, dan kan dat juist tot een hele succesvolle verspreiding leiden. Het rioolwater moet dan wel positief blijven uiteraard.
Als je ervan uitgaat dat het enkel een probleem vormt voor je luchtwegen, maar in het wetenschapstopic heb ik al e.e.a. genoemd waar je je kunt afvragen of dat het hele plaatje is. Mensen met langdurige klachten klagen volgens mij ook niet (alleen) over hun luchtwegen.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:19:
[...]
In getallen wel maar in effect niet: Corona wordt dan uiteindelijk steeds meer endemisch, maar onschuldig of zelfs inert.
Meer endemisch? Wat is dat precies?Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:19:
[...]
In getallen wel maar in effect niet: Corona wordt dan uiteindelijk steeds meer endemisch, maar onschuldig of zelfs inert.
Hij wil.
Verwijderd
Ja die onderzoeken heb ik ook bekeken en die zijn eeenduidig: hoge vacinatie graad verlaagt het risico. Risico op ernstige/ blijvende bijwerkingen vaccins zijn extreem klein en veel kleiner dan risico's Corona.Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:51:
[...]
Ontzettend vervelend voor jou en de dierbaren van die personen, oprecht. Als je echter wilt spreken van het het inperken van het recht op jouw persoonlijke vrijheid en gezondheid, moet je toch echt naar de statistiek en risico's kijken, en die zijn ontzettend gunstig gestemd voor gevaccineerde personen.
Dat is de wetenschap die is duidelijk. Het is al irritant genoeg als ik de onzin en selectieve citaten van de anti vaccinatie beweging zie. Dat ik persoonlijk mensen verloren hebt maakt het feit dat deze mensen koppig zonder steekhoudende argumenten tegenwerken en daarmee de bestrijding van de ziekte hinderen voor mij inderdaad persoonlijk.
Overigens hoef je geen statistiek en risico uit te leggen aan een econometrist en actuaris. Itt tot de meeste haal ik mijn informatie niet uit de pers, maar direct uit de wetenschappelijke publicaties. Die modellen heb ik een opleiding voor en 20+ jaar ervaring mee. De statistieken zijn duidelijk, mijn geduld met achterdoctige paranoide mensen die die wetenschap zonder kennis en onderbouwing in twijfel trekken is op.
Verwijderd
Verstoorde verhoudingen is wel degelijk een reden voor ontslag, werkgever heeft niets met de reden dat die verhoudingen verstoord zijn te maken. Niet vaccineren is niet de reden dat je ontslag aanvraagt, maar dat de situatie onder het personeel onwerkbaar is geworden.CMD-Snake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:47:
[...]
Dat maakt geen sier uit.
Dat het blijft circuleren maar de aantallen actieve cases niet (meer) oplopen. Een steady-state waarin R=1.
De Delta is zo veel meer besmettelijker en brengt veel jongere mensen in het ziekenhuis en IC, dat dit meer richting SARS-Cov1 gaat mbt IFR, maar (!) omdat we nu vele mensen gevaccineerd hebben vormt dit een barrière voor hoge sterfte. We geven deze varianten de ruimte omdat we nog te vroeg in de vaccinatie dekking zitten en de maatregelen losser laten. Een nieuwe variant die hetzelfde ziektebeeld heeft maar niet door de vaccins afgeschermd worden gaat voor problemen zorgenNumber10 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Nee, want als er verspreiding plaatsvindt zonder noemenswaardige of herkenbare klachten, dan kan dat juist tot een hele succesvolle verspreiding leiden. Het rioolwater moet dan wel positief blijven uiteraard.
Nog alternatief is overigens als een variant op een of andere manier niet meer (goed) wordt opgepikt in de test, maar over de vraag of dat waarschijnlijk is kan iemand als @Holk wellicht meer zeggen.
Verwijderd
'Onverklaarbare' extreme vermoeidheid nog enige tijd nadat je genezen bent is ook een verschijnsel kan ik je vertellen. En die zelfde periode lang niet kunnen ruiken en proeven, iets waar sommigen permanent last van schijnen te hebben (ik gelukkig niet).Number10 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:21:
[...]
Als je ervan uitgaat dat het enkel een probleem vormt voor je luchtwegen, maar in het wetenschapstopic heb ik al e.e.a. genoemd waar je je kunt afvragen of dat het hele plaatje is. Mensen met langdurige klachten klagen volgens mij ook niet (alleen) over hun luchtwegen.
Wil je zeggen dat de huidige omslag van R=2/3 naar R<<1 komt doordat er een variant is die de tests niet (goed) oppikken? Niet gehinderd door enige kennis van zaken zou ik dat uitsluiten, want het kan toch nooit dat die variant letterlijk van de ene op de andere dag dominant is geworden?Number10 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Dan wordt het endemisch ja. Ik ben even in de war door het gebruik van het bijvoeglijk naamwoord 'meer'. Ik kan me niet zoveel voorstellen bij meer en minder endemisch.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:23:
[...]
Dat het blijft circuleren maar de aantallen actieve cases niet (meer) oplopen. Een steady-state waarin R=1.
Hij wil.
Maar dat hoeft ook niet, want het kan op een gegeven moment ook net genoeg zijn om op een gegeven moment van R>1 naar R<1 te gaan op grond van 'gemiste' gevallen die de test niet meer oppikt en theoretisch al tijden in aantal aan het groeien zijn i.c.m. andere factoren zoals vaccinatie.Tom-Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:25:
[...]
want het kan toch nooit dat die variant letterlijk van de ene op de andere dag dominant is geworden?
Het was ook maar een verklaring, want wat daar weer tegen pleit is de daling in meerdere landen tegelijk (tenzij die variant die theiretisch ontsnapt aan een test al overal voet aan de grond heeft). Zo begon de hele toestand in China natuurlijk ooit eens: opnames zonder goede verklaring.
Maar een goed ontworpen test zou denk ik rekening moeten houden (als dat kan tenminste) met structuren die niet of nauwelijks veranderen of anderszins evolutionair waarschijnlijk essentieel zijn.
Oh zo, er zijn 3 PCR tests per sample dus als er 1 uitvalt (zoals met de Britse variant) dan krijg je een S-gen knock out, maar doen die andere 2 het nog wel. Daarop kun je anticiperen door te sequencen en de test aan te passen. Fun fact; de S-gen knock out is weer terug actief in de Delta variant.. Ze zagen dus weer meer samples met deze positief worden, maar omdat dit geen accurate meting is wilden ze dit niet gebruiken om het percentage Delta te bepalenTom-Z schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:25:
[...]
Wil je zeggen dat de huidige omslag van R=2/3 naar R<<1 komt doordat er een variant is die de tests niet (goed) oppikken? Niet gehinderd door enige kennis van zaken zou ik dat uitsluiten, want het kan toch nooit dat die variant letterlijk van de ene op de andere dag dominant is geworden?
PCR test volgens mij op meerdere spike eiwitten (?). Dat die allemaal verdwijnen bij 1 mutatie is erg onwaarschijnlijk en een geleidelijke verdwijning zouden we al gedetecteerd moeten hebben. Daarnaast zou die variant dan geen (of amper) ernstige ziekteverschijnselen moeten veroorzaken omdat er anders ook al alarmbellen afgegaan zouden zijn.Number10 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:33:
[...]
Maar dat hoeft ook niet, want het kan op een gegeven moment ook net genoeg zijn om op een gegeven moment van R>1 naar R<1 te gaan op grond van 'gemiste' gevallen die de test niet meer oppikt en theoretisch al tijden in aantal aan het groeien zijn i.c.m. andere factoren zoals vaccinatie.
Het was ook maar een verklaring, want wat daar weer tegen pleit is de daling in meerdere landen tegelijk (tenzij die variant die theiretisch ontsnapt aan een test al overal voet aan de grond heeft). Zo begon de hele toestand in China natuurlijk ooit eens: opnames zonder goede verklaring.
Maar een goed ontworpen test zou denk ik rekening moeten houden (als dat kan tenminste) met structuren die niet of nauwelijks veranderen of anderszins evolutionair waarschijnlijk essentieel zijn.
Hij wil.
PCR is op het RNA genoom van het virus, niet op eiwit. En er worden meerdere genen (niet alleen S) getest.klaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:39:
[...]
PCR test volgens mij op meerdere spike eiwitten (?). Dat die allemaal verdwijnen bij 1 mutatie is erg onwaarschijnlijk en een geleidelijke verdwijning zouden we al gedetecteerd moeten hebben. Daarnaast zou die variant dan geen (of amper) ernstige ziekteverschijnselen moeten veroorzaken omdat er anders ook al alarmbellen afgegaan zouden zijn.
Iets met klok en klepel van mijn kant. Maar de conclusie blijft gelijk toch?Holk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:42:
[...]
PCR is op het RNA genoom van het virus, niet op eiwit. En er worden meerdere genen (niet alleen S) getest.
Hij wil.
Zie de post van me boven je verhaalklaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:44:
[...]
Iets met klok en klepel van mijn kant. Maar de conclusie blijft gelijk toch?
Econoom hier met minor in econometrische vakken. Ik deel je ergernis jegens mensen die vaccins afkeuren op basis van gekleurde, onjuiste en stemmingmakende Facebook/Twitter filmpjes. En ik lees ook veel papers c.q. studies, bijna dagelijks.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:21:
[...]
Ja die onderzoeken heb ik ook bekeken en die zijn eeenduidig: hoge vacinatie graad verlaagt het risico. Risico op ernstige/ blijvende bijwerkingen vaccins zijn extreem klein en veel kleiner dan risico's Corona.
Dat is de wetenschap die is duidelijk. Het is al irritant genoeg als ik de onzin en selectieve citaten van de anti vaccinatie beweging zie. Dat ik persoonlijk mensen verloren hebt maakt het feit dat deze mensen koppig zonder steekhoudende argumenten tegenwerken en daarmee de bestrijding van de ziekte hinderen voor mij inderdaad persoonlijk.
Overigens hoef je geen statistiek en risico uit te leggen aan een econometrist en actuaris. Itt tot de meeste haal ik mijn informatie niet uit de pers, maar direct uit de wetenschappelijke publicaties. Die modellen heb ik een opleiding voor en 20+ jaar ervaring mee. De statistieken zijn duidelijk, mijn geduld met achterdoctige paranoide mensen die die wetenschap zonder kennis en onderbouwing in twijfel trekken is op.
Als iemand uit een familie van advocaten en juristen, heb ik persoonlijk echter ook de zorgen over onwettigheden, uitsluiting en dergelijke, zoals ik veel heb getracht toe te lichten de afgelopen dagen. Ik ga er niet vanuit dat anderen die ook hebben of moeten hebben. Maar ik zal wel blijven proberen toe te lichten waarom ik vind dat er aandacht voor moet zijn en dat polarisatie z'n grenzen zou moeten kennen.
[ Voor 23% gewijzigd door Jedi_Pimp op 26-07-2021 22:53 ]
Aan de andere kant betekent dat wel, dat als je nu voldoende doet om deze extreem besmettelijke variant (Delta) er onder te krijgen, je al helemaal bestand bent tegen minder besmettelijke varianten.Holk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:48:
Overigens is de vorming van een variant die minder besmettelijk is en minder ziek maakt zeker mogelijk en zelfs aannemelijk. Maar met de maatregelen die er nu zijn forceer je de varianten die besmettelijker zijn (moeten meer moeite doen). Vaccineer je iedereen, laat je alles los dan kan het virus beter een mildere vorm aannemen. Maar dat kost tijd en intussen veel opnames en doden, dus houden we het bij regels
Was nu de Wuhan-variant nog in het spel geweest dan had ie geen schijn van kans gehad, ook niet op de festivals van de afgelopen 3 weken.
Ik vermoed dat dit vooral een vaccinatie-effect is gezien vaccineren van oud naar jong en besmettingen dus bij ongevaccineerden.Holk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:24:
[...]
De Delta is zo veel meer besmettelijker en brengt veel jongere mensen in het ziekenhuis en IC (…)
Er zijn wat mij betreft een aantal grote vraagtekens die samenhangen met het concept 'rond laten gaan'(…) We geven deze varianten de ruimte omdat we nog te vroeg in de vaccinatie dekking zitten en de maatregelen losser laten. Een nieuwe variant die hetzelfde ziektebeeld heeft maar niet door de vaccins afgeschermd worden gaat voor problemen zorgen
- zijn er (ernstige) gevolgen na een besmetting anders dan opname en sterfte
- zo ja: willen we dan wel veel besmettingen en dus veel (meer) kans op varianten en langdurige ziekte
- hoe lang bieden de vaccins bescherming, want een langzaam afnemende bescherming lijkt mij een ideale omstandigheid voor het ontstaan van nieuwe varianten die bestand zijn tegen vaccins (=jouw punt)
Lijkt gezien antwoord @Holk idd onwaarschijnlijk, maar is dus wel iets dat je moet overwegen en uiteindelijk afhangt van de gebruikte test. Maar als die her en der in de EU ook nog verschillen (wat ik vermoed) dan wordt het uiteraard nog onwaarschijnlijker.klaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:39:
[...]
PCR test volgens mij op meerdere spike eiwitten (?).
Ik doelde met mijn suggestie ook op een variant die zich niet meer primair of weinig manifesteert als ziekte van de luchtwegen en geen of weinig (direct herkenbare) klachten geeft. Zie bijvoorbeeld het hersenscan onderzoek. We hebben om verspreiding tegen te gaan wellicht ook vaccins nodig via de neus of als puffer, voor zover dat bestaat.Holk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:48:
Overigens is de vorming van een variant die minder besmettelijk is en minder ziek maakt zeker mogelijk en zelfs aannemelijk.
Je lijkt met de aanname te werken dat de vaccinatie eisers hier de normaal situatie zijn. Dat zijn ze niet. Als ze bijvoorbeeld andere maatregelen hadden kunnen nemen als anderhalve meter afstand houden of mondkapjes hebben ze weinig poot om op te staan. De niet gevaccineerde werknemer ontslaan kan een kostbare zaak worden, want kan hem of haar hier iets verweten worden? Voor arbeidsrechtjuristen denk ik genoeg studiemateriaal. Als de ontslagen vaccinatieweigeraar niets verwijtbaars heeft gedaan om de arbeidsrelatie te verstoren mag de werkgever alsnog afrekenen.Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:22:
Verstoorde verhoudingen is wel degelijk een reden voor ontslag, werkgever heeft niets met de reden dat die verhoudingen verstoord zijn te maken. Niet vaccineren is niet de reden dat je ontslag aanvraagt, maar dat de situatie onder het personeel onwerkbaar is geworden.
De vaccinatie eisende collega's hebben in elk geval niet de regelgeving aan hun kant staan.
Zeer sterk effect van het weer, toch schrikreactie en bewuste/onbewuste voorzichtigheid van mensen? Schoolvakantie-effect? Eén van deze zaken kan misschien ongemerkt een soort multiplier hebben bevat waardoor de er tijdelijk een extra versnelling mogelijk was die nu weer verdwenen is.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Hier trouwens nog een heel mooi artikel over het coronabeleid wat exact uitlegt waarom ik achter die motie-Simons sta (hoe onconstructief die ook was):
https://www.nrc.nl/nieuws...an-necropolitiek-a4052299
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Kan het niet zo zijn dat als "alles los gaat", de mensen met de meeste sociale contacten voor de meeste besmettingen zorgen, en dan ook juist binnen de eigen kring van mensen met veel sociale contacten. Dus dan heb je een explosieve groei, vervolgens is die groep redelijk verzadigd qua besmettingen, en dan in de tweede ring van besmettingen zijn de contacten al heel veel minder en dus daalt het ook direct sneller?t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Wat is sindsdien nieuw inzicht:
- de onverwacht snelle daling van besmettingen
- enkele inzichten over de delta variant.
Het meest aannemelijk is denk ik dat de mensen met de meeste contacten/met contacten waar geen afstand van gehouden kan worden, ook het eerst in contact komen met het virus. Die groep is op gegeven moment dus verzadigd, waardoor de verspreiding van de besmettingen ook een stuk minder snel gaat tov het aantal besmettelijken.
die transmissie die bij gevaccineerden flink minder is? Die transmissie? Die er voor kan zorgen dat het virus uitsterft? Die transmissie? Zodat mensen die medisch gezien niet kunnen vaccineren ook weer normaal de straat op kunnen?Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:35:
[...]
Boude uitspraken die vooral erg getuigen van veel ogenschijnlijke daadkracht, maar niet veel meer dan dat. Ik hoop dat je je zelf ook wel beseft dat je middels zo'n uitspraak de rationele wereld hebt verlaten gezien de emotie die er vanaf druipt. Je gaat volledig voorbij aan het gegeven dat transmissie ook gebeurt bij gevaccineerden en los daarvan is het een een uiting van selectieve verontwaardiging. Als jij als volledig gevaccineerde een ongevaccineerd persoon als risico ervaart omdat jouw veiligheid en gezondheid in het geding komen, heb je óf een sterke mate van overschatting van de werkelijke risico's of je hebt een ontzettend hoge mate van persoonlijke risico-aversie, in welk geval je je dan ook onthoudt van allerlei andere activiteiten, me dunkt.
edit: laat verder ook maar... heeft toch geen nut
[ Voor 9% gewijzigd door 42erik op 27-07-2021 04:03 ]
Dat vind ik erg verdrietig... sterkte!Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:43:
[...]
Natuurlijk zijn er wettelijke gronden mbt wel of geen ontslag. Maar als ze van je af willen, dan verzinnen ze wel iets of ze gaan je het leven flink zuur maken.CMD-Snake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:22:
[...]
Je lijkt met de aanname te werken dat de vaccinatie eisers hier de normaal situatie zijn. Dat zijn ze niet. Als ze bijvoorbeeld andere maatregelen hadden kunnen nemen als anderhalve meter afstand houden of mondkapjes hebben ze weinig poot om op te staan. De niet gevaccineerde werknemer ontslaan kan een kostbare zaak worden, want kan hem of haar hier iets verweten worden? Voor arbeidsrechtjuristen denk ik genoeg studiemateriaal. Als de ontslagen vaccinatieweigeraar niets verwijtbaars heeft gedaan om de arbeidsrelatie te verstoren mag de werkgever alsnog afrekenen.
De vaccinatie eisende collega's hebben in elk geval niet de regelgeving aan hun kant staan.
Genoeg mensen die niet meteen met juristen kunnen zwaaien ivm financiën.
Alleen zijn de situaties niet gelijk, bij de Britten liep het aantal positieve testen al sinds begin juni op en desondanks hebben zij sinds vorige week maandag bijna alle maatregelen afgeschaft. Terwijl onze overheid zich genoodzaakt voelde om juist weer maatregelen in te voeren vanwege de stijging. In het VK hebben ze dus ondanks de stijging sinds juni geen extra maatregelen ingevoerd en toch zijn de cijfers na zo'n 2 maanden vanzelf weer gaan dalen.t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:18:
Linkdrop:
Ook zijn er afgelopen week 2 meerdaagse festivals geweest in het VK met ieder 40.000 bezoekers en daarvoor natuurlijk nog F1 met 400.000 bezoekers verspreid over 4 dagen. Je zou dan net als bij ons toch een stijging moeten gaan zien komende tijd, nu daar ook de clubs weer open zijn sinds vorige week maandag. Indien dat niet gebeurd dan moeten we het inderdaad mogelijk zoeken in de hogere seroprevalentie, maar dat is dan meer door infectie dan vaccinatie (want zoveel verschillen wij procentueel gezien niet meer qua prikken).
Er lijkt dus wel degelijk meer mogelijk dan we nu doen en als het VK zich op deze manier eruit weet te worstelen dan zouden wij hun voorbeeld kunnen/moeten volgen. Zeer jammer dat onze overheid al op de zaken vooruit is gaan lopen door alle meerdaagse festivals deze zomer te schrappen.
[ Voor 8% gewijzigd door Laguna op 27-07-2021 00:23 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Op de zaken vooruit lopen, of is dat eerder behoudend afwachten wat het experiment "UK" op gaat leveren en daar wellicht iets van kunnen leren (naast dat er ook vanuit de eigen situatie gezien al genoeg redenen zijn om behoudend te zijn) ?Laguna schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:12:
Lijstje met een hoop voorbehouden en slagen om de arm aangaande UK ...
Er lijkt dus wel degelijk meer mogelijk dan we nu doen en als het VK zich op deze manier eruit weet te worstelen dan zouden wij hun voorbeeld moeten volgen. Zeer jammer dat onze overheid al op de zaken vooruit is gaan lopen door alle meerdaagse festivals deze zomer te schrappen.
Als je om wat voor redenen ook graag besmettingen wilt stimuleren kan dat op enig moment in het najaar ook nog, we hebben een paar weken geleden gezien dat dat niet zo heel moeilijk te organiseren is, daar heb je geen zomerse festivals voor nodig.
Pas nou toch op met zulke uitspraken, daarmee schoffel je een heel aantal betogen en aannames in dit topic over jongeren onder tafelklaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:58:
[...]
Een deel kun je ws verklaren doordat we na de eerste signalen heel veel mensen preventief zijn gaan testen. Dat is gedurende een korte periode gebeurd en is inmiddels weer gestopt. En dan bedoel ik niet de TVT testen, maar de mensen die daarna in de GGD teststraten kwamen.
Dat kan je beter in de zomer doen dan in het najaar. In het najaar is de druk in de ziekenhuizen reeds hoog. Dat is ook de reden dat men het daar nu doet en niet langer heeft gewacht. Nu hebben ze de ruimte in de ziekenhuizen en in het najaar verwachten ze een flinke comeback van influenza en RSV.gekkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:28:
[...]
Op de zaken vooruit lopen, of is dat eerder behoudend afwachten wat het experiment "UK" op gaat leveren en daar wellicht iets van kunnen leren (naast dat er ook vanuit de eigen situatie gezien al genoeg redenen zijn om behoudend te zijn) ?
Als je om wat voor redenen ook graag besmettingen wilt stimuleren kan dat op enig moment in het najaar ook nog, we hebben een paar weken geleden gezien dat dat niet zo heel moeilijk te organiseren is, daar heb je geen zomerse festivals voor nodig.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Nee hoor. Ik stel enkel dat we door het veranderen van de test methodologie logischerwijs ook andere resultaten zien. Maar misschien geeft die verandering van methodologie wel meer zicht op het verderfelijke gedrag van jongeren. Who knows?BlackMonkey schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:31:
[...]
Pas nou toch op met zulke uitspraken, daarmee schoffel je een heel aantal betogen en aannames in dit topic over jongeren onder tafel
Hij wil.
Doe mij dan toch maar de strategie om eerst voor een aanzienlijk deel hetzelfde te bereiken maar dan met minder risico's middels vaccinaties, waar we nog niet het maximale mee bereikt hebben.Laguna schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:36:
[...]
Dat kan je beter in de zomer doen dan in het najaar. In het najaar is de druk in de ziekenhuizen reeds hoog. Dat is ook de reden dat men het daar nu doet en niet langer heeft gewacht. Nu hebben ze de ruimte in de ziekenhuizen en in het najaar verwachten ze een flinke comeback van influenza en RSV.
Verwijderd
Dit is gewoon echt de grootste flauwekul. Al is de delta variant 2x zo dodelijk, dan haalt het nog lang en na niet de sars-1. Met 10k besmettingen (onder voornamelijk jongeren) en halen gemiddeld nog geen 10 ic opnames en 3 doden. Met sars had je met sars op +500 doden per dag gezeten.Holk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:24:
[...]
De Delta is zo veel meer besmettelijker en brengt veel jongere mensen in het ziekenhuis en IC, dat dit meer richting SARS-Cov1 gaat mbt IFR, maar (!) omdat we nu vele mensen gevaccineerd hebben vormt dit een barrière voor hoge sterfte. We geven deze varianten de ruimte omdat we nog te vroeg in de vaccinatie dekking zitten en de maatregelen losser laten. Een nieuwe variant die hetzelfde ziektebeeld heeft maar niet door de vaccins afgeschermd worden gaat voor problemen zorgen
Uit alle data blijkt dat het veel besmettelijker is en iets meer ernstig ziekte veroorzaakt,.maar het is niet te vergelijken met sars1
Oh, ik dacht dat hij het had over reeds gevaccineerde ouderen die niet testen 'want gevaccineerd' en nu toch maar even langs gaan omdat kind/kleinkind positief papiertje in handen heeft.BlackMonkey schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:31:
[...]
Pas nou toch op met zulke uitspraken, daarmee schoffel je een heel aantal betogen en aannames in dit topic over jongeren onder tafel
Alles wat ieder West-Europees land nu doet kan je onder de noemer 'experimenteel' hangen. Waarom is hetgeen het VK een experiment te noemen - is dan de strengere en zwaardere aanpak in Frankrijk en Oostenrijk bijvoorbeeld de baseline? Misschien een beetje meta en abstract, maar maak je je geen zorgen dat des te langer we terugkeren naar normaal als experiment betitelen, dit een self-fulfilling prophecy wordt? Ik krijg af en toe de indruk dat men liever vasthoudt aan wat we nu hebben dan dat we ooit liever teruggaan naar het oude. Wanneer is het gebruiken van de term experiment voor dit soort beleid, waarvan het duiden volledig afhankelijk is van je persoonlijke referentiekader, niet meer aan de orde?gekkie schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:28:
Op de zaken vooruit lopen, of is dat eerder behoudend afwachten wat het experiment "UK" op gaat leveren en daar wellicht iets van kunnen leren (naast dat er ook vanuit de eigen situatie gezien al genoeg redenen zijn om behoudend te zijn) ?
Bijna getriggerd, I see what you did thereklaaas schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 00:37:
[...]
Nee hoor. Ik stel enkel dat we door het veranderen van de test methodologie logischerwijs ook andere resultaten zien. Maar misschien geeft die verandering van methodologie wel meer zicht op het verderfelijke gedrag van jongeren. Who knows?
[ Voor 15% gewijzigd door Jedi_Pimp op 27-07-2021 08:09 ]
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).