Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.050 views

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:05:
Ik denk dat het kabinet gewoon wacht tot er een kritische meerderheid is die is gevaccineerd waardoor de mensen er geen moeite mee hebben dat ongevaccineerde mensen meer moeite moeten doen danwel meer geld kwijt zijn voor hetzelfde uitje.
Daar zou ik geen moeite mee hebben als daar wel de kanttekening bij zit dat ik dus als volledig gevaccineerd persoon met een kilometer om die teststraat heen mag lopen.

Dan is het de komende paar weken misschien heel jammer maar daarna kunnen we veilig feesten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:31
Robertdj schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:03:

Bijvoorbeeld Werchter en Pinkpop zijn grotendeels buiten, daar kan je makkelijk de tenten opheffen.
Als je zo gaat redeneren kan je dat zeggen over alle zomerfestivals. Ik ken zelf geen één groot festival in de zomer dat uitsluitend uit tenten bestaat.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:27
Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Welk festival was dit? Ik was er van overtuigd dat het gros van de besmettingen ontstond in discotheken en kroegenstraten.

Daarnaast, nogmaals: je kon toen stappen met een vaccinatiebewijs van 1 uur oud. Klachten of niet. Natuurlijk ging dat mis, en dat kan je na midden augustus simpelweg goed voorkomen.
En nogmaals: moeten we kijken naar besmettingen of naar ziekenhuiscijfers?

Hoe is het eigenlijk verlopen in de stadions bij het EK voetbal?
En bij de laatste F1 races?
hier in ieder geval 2 :

https://www.nu.nl/muziek/...-passeert-de-duizend.html
https://www.nu.nl/muziek/...oegendienst-festival.html

Een groot verschil tussen festivals en voetbalstadions/f1 races is natuurlijk dat je niet en masse voor een podium staat te springen.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:09:
[...]

Als je zo gaat redeneren kan je dat zeggen over alle zomerfestivals. Ik ken zelf geen één groot festival in de zomer dat uitsluitend uit tenten bestaat.
Lowlands bestaat alleen maar uit tenten.
Bij Down the rabbit hole is normaalgesproken alleen het hoofdpodium buiten, ook daar verander je het hele festival door alle kleine podia en evenementjes buiten te houden.

Het verschilt per festival waar de nadruk op ligt, bij Werchter en Pinkpop ligt het nadrukkelijk op buiten.

• Plenkske
Robertdj schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:14:
[...]

Lowlands bestaat alleen maar uit tenten.
Bij Down the rabbit hole is normaalgesproken alleen het hoofdpodium buiten, ook daar verander je het hele festival door alle kleine podia en evenementjes buiten te houden.

Het verschilt per festival waar de nadruk op ligt, bij Werchter en Pinkpop ligt het nadrukkelijk op buiten.
Ohja, Lowlands is de grootste uitzondering. Ik was even in de veronderstelling dat daar ook een main stage buiten was.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-12 07:48
stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:11:
[...]

hier in ieder geval 2 :

https://www.nu.nl/muziek/...-passeert-de-duizend.html
https://www.nu.nl/muziek/...oegendienst-festival.html

Een groot verschil tussen festivals en voetbalstadions/f1 races is natuurlijk dat je niet en masse voor een podium staat te springen.
Nouja, daar staan ze ook wel te schreeuwen en te springen :P bij F1 staat men zelfs ook op een camping trouwens, net als bij festivals.
Is het verschil zo groot dat het 't gigantische verschil in besmettingscijfers verklaart?

Maar zoals zo'n artikel zelf ook al zegt:
Daarnaast zegt de woordvoerder dat het aantal besmettingen onder mensen jonger dan dertig jaar sowieso sterk is toegenomen, ook in de regio West-Brabant. "We zien ook veel clusters door andere ontmoetingen. Festivals worden nu uitgelicht, maar ook op andere plaatsen was een heel sterke toename."

Het festival vond op zaterdag 3 en zondag 4 juli plaats en trok in totaal twintigduizend bezoekers. Ook de organisator onderstreept dat het nog niet volledig duidelijk is waar de bezoekers besmet zijn geraakt. "Het land is letterlijk een week voor het festival opengegooid. Door de versoepelingen zijn de besmettingen opgelopen. In de stad loopt alles en iedereen door elkaar heen."
Was het dus daadwerkelijk 'de schuld van de festivals'?

Of ging er gewoon meer mis omdat er onbeschermde en ongeteste mensen werden toegelaten, en is dat toevallig ook het verschil met bijvoorbeeld de sportevenementen?
Mensen moesten zich maximaal veertig uur van tevoren testen. Dat is een lange periode waarin mensen besmet kunnen zijn geraakt, maar vervolgens bij ons gewoon met hun bewijs naar binnen konden.
Dit zou je in de huidige opzet simpelweg voorkomen, tests zijn ook al minder lang geldig.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:07:
[...]

Daar zou ik geen moeite mee hebben als daar wel de kanttekening bij zit dat ik dus als volledig gevaccineerd persoon met een kilometer om die teststraat heen mag lopen.

Dan is het de komende paar weken misschien heel jammer maar daarna kunnen we veilig feesten.
Over 5 weken zullen de cijfers mbt transmissie bij gevaccineerden in Israel ook hier wel iets meer ingedaald zijn. Het is de vraag of men het dan aandurft om mensen massaal besmet te laten raken op een festival.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:21:
[...]

Over 5 weken zullen de cijfers mbt transmissie bij gevaccineerden in Israel ook hier wel iets meer ingedaald zijn. Het is de vraag of men het dan aandurft om mensen massaal besmet te laten raken op een festival.
Als men het dan niet durft, dan gaat het nooit gebeuren.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-12 22:35

Nox

Noxiuz

Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Waterdichte redenering! Waar zouden we precies nooit komen?
Uit deze ellende, dacht je dan dat het doel 25.000 besmettingen per dag was?
Je gaat wederom voorbij aan de aanname die @SomerenV maakt dat er geen significant marginaal nut is van een extra vaccinatie van jongeren (zeg <30) wanneer kwetsbaren en ouderen zich hebben laten vaccineren. Nee, in plaats daarvan ga je voorbij aan alle inhoud en hang je een moreel oordeel aan de vermeende uitkomst van zijn gedrag, terwijl die uitkomst absoluut niet in beton gegoten is. Zeg dan gewoon dat je het niet eens bent de inhoud - of dat je het asociaal vindt en dat de onderliggende beweegredenen je verder niet interesseren :)
Volgens mij begon ik mijn post met dat ik het asociaal vind en daaronder duidelijk waarom O-)
[...]

:? De manier waarop je tot conclusies komt in je eerste zin klopt (wederom) niet. Besmettingen != (ernstig) ziek worden.
Ze hebben toch wel een verdomd sterke correlatie. Iedere keer als er veel besmettingen zijn loopt ook de ziekenhuisbezetting op :? Goh... Het ligt er natuurlijk wel aan of het een bepaalde homogene groep is die ziek wordt en wat dan de impact is. De ene groep levert meer ernstig zieken op dan de ander, maar de ernst van de ziekte is niet zo laag als een griepje. Next.
Zie de discussies in de afgelopen dagen in dit topic hierover, waar het bijvoorbeeld over het aantal ziekenhuisopnames ging. Het is aan ieder individu vrij om een interpretatie te geven aan de ~30 opnames die in de relevante leeftijdscohorten geconstateerd zijn, maar besmettingscijfers an sich gebruiken als argumentatie dat je ziek kan worden, is natuurlijk onzin.
Je laatste conclusie heeft ook weer vrij weinig te maken met je argumenten (complicaties en long-covid) ervoor. Long-covid kan overigens voor een gezond jong individu zéker wel een argument zijn om voor een vaccin te gaan.
Om dat laatste is de benefit-risk voor vrijwel ieder persoon positief. Maar een pandemie treft een groep mensen, niet een enkel individu. Wil je dat samen oplossen dan kom je er niet door een kwart van de groep een vaccin te geven omdat ze zwak zijn en de rest maar een poel virus laten kweken tot er weer een mutant ontstaat die gevaarlijk/besmettelijker kan zijn.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Als men het dan niet durft, dan gaat het nooit gebeuren.
De festivals zijn ingeruild voor de vakantie naar de costa's en de campings. Wat vakantiegangers aan die costa's en campings doen is tot nu toe niet zo'n issue geweest, nu blijkt dat het daar uit de hand gaat lopen eisen we een negatieve test voor je terugkomt naar huis.

• stylezzz
Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Nouja, daar staan ze ook wel te schreeuwen en te springen :P bij F1 staat men zelfs ook op een camping trouwens, net als bij festivals.
Is het verschil zo groot dat het 't gigantische verschil in besmettingscijfers verklaart?

Maar zoals zo'n artikel zelf ook al zegt:
Een paar honderd man op een tribune die allemaal in de buurt van hun stoeltje blijven is wel iets anders als een feestende meute van een paar duizend man die allemaal zo dicht mogelijk op het podium willen staan ja. ;) Maar goed, net zoals bij de besmettingen in het olympisch team.... Doe je ogen dicht, en denk dat het ook niet die ene vlucht hoeft te zijn geweest. Misschien zaten diezelfde 1000én besmettingen op die festivals wel in dezelfde trein ofzo ;)

Verwijderd

Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:42:
[...]
Dan 2). Een vriend van me is voor zijn werk veel in Oostenrijk. Hij sprak een vrouw die vertelde dat ongevaccineerden met een mondkapje op moeten werken en dat ze één keer per week een test moeten doen. Mag niet.
Nu kan je zeggen: dat kan en mag niet, maar wordt blijkbaar gedoogd op kleinere schaal. Dan moet deze werknemer maar ontslag nemen en een andere werkgever zoeken. Nee dus, zo werkt het niet. We hebben jarenlang in allerlei inclusiviteitsprogramma's geïnvesteerd, werkgevers prediken dat ze er voor iedereen zijn (zie ook de Pride-taferelen van afgelopen EK). Nu zullen corporates wel twee keer nadenken voordat ze overgaan tot gedragingen die in strijd zijn met de wet, alleen heb je als werknemer natuurlijk een beperkte mate van invloed en bestaat er ook iets als conformeren aan ongeschreven gedragsregels. Voordat je het weet, word je als klokkenluider gezien en word je op een indirecte wijze anders behandeld (geen promoties).
Ik ken in ieder geval al meerdere voorbeelden in MKB waar het personeel de werkgever tot actie dwingt vanwege *mensen die dit vaccin weigeren*.

Werkgevers die zijn medegedeeld door werknemers dat niemand meer naast/bij de *mensen die dit vaccin weigeren* wenst te zitten, wat het werk ernstig hindert. Werkgever kan vaccinatie niet afdwingen, maar als hij moet kiezen tussen een enkele vaccinatie weigeraar of de rest van zijn personeel ontslaan wegens werkweigering, dan weet ik nu al hoe dit af zal lopen: verstoorde arbeidsrelatie met de antivaxer.

Tevens al bedrijven gezien die expliciet tegen hun adviesbureau zeggen dat ongevaccineerde adviseurs niet meer langs hoeven te komen. Je mag er niet om vragen, maar probleem van veel van de antivaxers is dat ze er vrij vocaal over zijn. Dan zit je als werkgever met een minder inzetbare werknemer die dat alleen zelf op kan lossen en wat niet afgedwongen kan worden. Daar zal echt gezocht worden naar een manier om van die werknemer af te komen, in ieder geval kan die naar zijn carrière fluiten.

Bij grote bedrijven loopt het niet zo'n vaart, maar kleine werkgevers zullen toch wat moeten met opstandig personeel/ opstandige klanten.

Dan heb ik toch liever dat de overheid een gereguleerde indirecte vaccinatie dwang invoert dan dat we het overlaten aan mob mentality.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 16:58 . Reden: Antivax is breder dan mensen die nu niet gevaccineerd zijn en daarmee teveel een ongewenste generalisatie ]

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Nog één ruime maand en dan hebben de meesten 2 prikken + 2 weken. Ben benieuwd dan.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• biggydeen2
  • Laatst online: 16-11 12:01
biggydeen2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Ik zeg dat het juist om kwaliteitslevensjaren gaat. Dat is het enige grote doel in dit soort kwesties. Zoveel mogelijk kwaliteitslevensjaren redden tegen een bepaalde prijs. Het is dan ook bizar dat ze hebben gekozen voor de weg die een factor 5x zoveel levensjaren gaat kosten dan dat het ooit gaat opleveren. Een berekening die door het ministerie zelf is gemaakt notabene.

Ik kan hier een heel verhaal van maken maar alles wordt duidelijk in de volgende video. Echt een aanrader en doet je wenkbrauwen wel degelijk even fronsen. Cijfers worden toegelicht door oud directeur van het CBS. Ook de hele manier van emotioneel denken wat onze overheid continue doet vs abstracte keuzes maken wordt hier heel duidelijk belicht.
[mbr]*knip* graag betere bronnen geven. Youtube filmpjes zijn a) niet echt handig om te verifieren of het de onderbouwing is die de poster claimt en b) hebben een matig trackrecord qua betrouwbaarheid. We zien liever duidelijke, onderbouwde bronnen[/]
*knip* Van Haga is natuurlijk nooit een betere bron in deze discussie. Voor vragen over moderatie mag je overigens via DM contact opnemen of ze in het feedbacktopic plaatsen, maar nooit in het topic zelf

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 15:33 ]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Huh? Wat schieten we daar dan mee op?

Geen DCC bij controle, gelijk in de boeien slaan en 2 keuzes: Of naar quarantainehotel of terug de grens over waar we je gepakt hebben.
Haha, zou een duur geintje worden voor ons dan :+ We gaan wekelijks naar België naar familie en ga echt niet iedere keer een test doen om een middagje naar m'n schoonouders te gaan.

Ga er vanuit dat het voor grensbewoners die gewoon ff naar familie, vrienden of om een boodschap gaan wel wat anders is dan mensen die echt op reis gaan naar een bepaald land. Dat onderscheid laten ze nooit echt duidelijk zien in die artikelen (is natuurlijk ook maar een relatief klein % van de Nederlanders die zo'n situatie heeft).

Als ze nu al zo spastisch gaan doen, wat zal het dan worden in de herfst? Was het niet de bedoeling dat we in september van alle regels af zouden zijn? Komen we überhaupt ooit van die regels, controles en tests af? Steeds meer mensen beginnen het maar normaal te vinden om voor alles een test of prik te nemen. Zorgwekkend.

Twitter

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:57
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:37:
[...]
Tevens al bedrijven gezien die expliciet tegen hun adviesbureau zeggen dat ongevaccineerde adviseurs niet meer langs hoeven te komen.
Jup, mijn vader werkt als auditor en moet in die rol bij meerdere klanten per dag langs. De lijst van klanten die om vaccinatie-status vragen is al lang. Nu is hij wel gevaccineerd, maar anders was hij bij een hele serie al niet meer welkom geweest...

• Richh
stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Een paar honderd man op een tribune die allemaal in de buurt van hun stoeltje blijven is wel iets anders als een feestende meute van een paar duizend man die allemaal zo dicht mogelijk op het podium willen staan ja. ;)
Da's natuurlijk wel waar. Al gaat men toch allemaal door dezelfde poortjes, naar dezelfde plekken om eten en drinken te halen. Ook daar zijn best veel contactbewegingen en ik betwijfel of het evenredig ligt aan de besmettingen.

Dat doet mij toch wel vermoeden dat het probleem meer in het 'ongevaccineerden en ongeteste mensen op het terrein' zit dan in de hoeveelheid mensen in je 1.5m circle.
Maar goed, net zoals bij de besmettingen in het olympisch team.... Doe je ogen dicht, en denk dat het ook niet die ene vlucht hoeft te zijn geweest. Misschien zaten diezelfde 1000én besmettingen op die festivals wel in dezelfde trein ofzo ;)
Niet 1000en, maar 1000 en 100en.
Met een relatief lage ziekenhuisdruk tot gevolg ;)

Natuurlijk zal een aanzienlijk aandeel daarvan zijn besmetting op het festival hebben opgelopen (je hebt er immers maar 1 nodig die wou Dansen met Janssen 1 dag na z'n prik en een loopneus).

Tegelijkertijd is een groep Olympische sporters natuurlijk wel een to-taal andere doelgroep die bewust 2 weken in isolatie is geweest vooraf, natuurlijk wel een andere groep dan een jongere die van een feestje houd en wellicht in 1 weekend zowel naar de supermarkt, de kroeg als naar een festival gaat.

Verwijderd

biggydeen2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Ahh ok, betere bronnen. Ministers uit de tweede kamer vinden dit betrouwbaar genoeg om kamervragen over te gaan stellen (die zijn al in gang gezet) maar op tweakers moet men met betere bronnen komen... 8)7
Om te beginnen zijn het kamerleden die vragen stellen, geen ministers. De ministers zijn degenen aan wie de vragen gesteld worden.

En nu we het over die kamerleden hebben: heb je je ooit wel eens verdiept in het bedroevende niveau van de gestelde vragen? 'Experts' van partijen die vragen stellen waaruit blijkt dat ze de klok wel hebben horen luiden, maar niet eens weten wat een klepel is...

Om een idee te geven van het niveau hier Thieme: "Kunt u uiteenzetten hoe vaak en hoeveel duiven binnen de bebouwde kom worden gevangen en gedood in de verschillende Nederlandse gemeenten? Zo neen, bent u bereid hiertoe een inventarisatie uit te voeren?"

• LZ86
  • Laatst online: 06:55
*knip* originele post is al aangepast

[ Voor 91% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 17:01 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-12 22:20

Sorcerer8472

Mens sana?

PatrickC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:06:
Erg verwarrend allemaal. Hoe zit het nu dan met niet-EU landen zoals Zwitserland? Volgens ‘wijs op reis’ kun je nog gewoon terugreizen naar NL zonder beperkende maatregelen.
https://www.nederlandwere...serland/reizen/reisadvies
Volgens mij zei men Europa. Bij alle gele landen zijn nu geen maatregelen meer te vinden. Zoals ik gisteren postte lijken alle(!!!) quarantaine-adviezen ook te zijn verdwenen. Alleen plekken met verplichte quarantaine (Brazilië en vrijwel heel Zuid-Amerika, maar ook India) daar staat die plicht nog vermeld.

De vraag is hoe men dit nu gaat invullen en hoe dat dan met reizen buiten Europa eruit gaat zien. Dat wordt dan dus toch weer strikter? :?

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:37:
[...]

Ik ken in ieder geval al meerdere voorbeelden in MKB waar het personeel de werkgever tot actie dwingt vanwege antivax 'wappies'.

Werkgevers die zijn medegedeeld door werknemers dat niemand meer naast/bij de antivaxer wenst te zitten, wat het werk ernstig hindert. Werkgever kan vaccinatie niet afdwingen, maar als hij moet kiezen tussen een enkele vaccinatie weigeraar of de rest van zijn personeel ontslaan wegens werkweigering, dan weet ik nu al hoe dit af zal lopen: verstoorde arbeidsrelatie met de antivaxer.

Tevens al bedrijven gezien die expliciet tegen hun adviesbureau zeggen dat ongevaccineerde adviseurs niet meer langs hoeven te komen. Je mag er niet om vragen, maar probleem van veel van de antivaxers is dat ze er vrij vocaal over zijn. Dan zit je als werkgever met een minder inzetbare werknemer die dat alleen zelf op kan lossen en wat niet afgedwongen kan worden. Daar zal echt gezocht worden naar een manier om van die werknemer af te komen, in ieder geval kan die naar zijn carrière fluiten.

Bij grote bedrijven loopt het niet zo'n vaart, maar kleine werkgevers zullen toch wat moeten met opstandig personeel/ opstandige klanten.

Dan heb ik toch liever dat de overheid een gereguleerde indirecte vaccinatie dwang invoert dan dat we het overlaten aan mob mentality.
Oh man, ik kan me niet voorstellen hoe ingewikkeld het als werkgever is als je een actieve antivaxxer in dienst hebt. En dan bedoel ik iemand die ook continu heel luid dat gaat zitten verkondigen.

Uiteindelijk kan dat inderdaad een onwerkbare situatie creëren, wat meer aan die persoon ligt omdat die niet meer binnen de mentaliteit van de rest van het bedrijf past. Het is wachten op de eerste zaak die leidt tot het ontslag van iemand.

Als werkgever zit je hier ook echt niet op te wachten, alleen je moet wat als zoiets tot onrust op de werkvloer leidt... alleen staat de NL wet niet echt achter je aangezien je dit soort dingen niet mag eisen, lekker kut en lose-lose voor iedereen.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

renegrunn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Jup, mijn vader werkt als auditor en moet in die rol bij meerdere klanten per dag langs. De lijst van klanten die om vaccinatie-status vragen is al lang. Nu is hij wel gevaccineerd, maar anders was hij bij een hele serie al niet meer welkom geweest...
Dit is in Nederland bij Nederlandse bedrijven? :o

Verwijderd

Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:36:
[...]

En wat doet die 95 euro pp. precies tegen het besmettingsrisico dat je vormt doordat je gewoon door mag rijden?
alsof iedere terugkeerder (die voor overgrote deel op heenweg ook al getest is) een virus rondsproeiend wezen is. Het hangt nogal van de invulling van je vakantie af. Het gaat er meer om wat je doet, dan waar je het doet.

Bij thuiskomst na autorit zelftest adviseren prima, ook voor gevaccineerden. Doen we. Dat je een test eist voor vervoersmiddelen waarin je met mensen opeengepakt zit (bus, trein, vliegtuig) kan ik ook nog enigszins begrijpen. Maar ergens in de middle of nowhere in een gebied met zeer lage besmettingsaantallen op zoek naar een testlocatie om weer terug te mogen rijden naar diep donker gebied kan ik met mijn pet niet bij. zal wel te dom zijn om dit te snappen en dit in een quarantainehotel moeten overdenken

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Volgens mij zei men Europa. Bij alle gele landen zijn nu geen maatregelen meer te vinden. Zoals ik gisteren postte lijken alle(!!!) quarantaine-adviezen ook te zijn verdwenen. Alleen plekken met verplichte quarantaine (Brazilië en vrijwel heel Zuid-Amerika, maar ook India) daar staat die plicht nog vermeld.

De vraag is hoe men dit nu gaat invullen en hoe dat dan met reizen buiten Europa eruit gaat zien. Dat wordt dan dus toch weer strikter? :?
Er staat duidelijk EU landen en niet Europa. En bij EU landen op geel moet je bij terugkomst volledig gevaccineerd of een negatieve PCR test overleggen. Zwitserland is geel, maar geen EU. En wat als die PCR test positief blijkt te zijn. Moet je dan in Zwitserland of Duitsland blijven?
https://www.rijksoverheid...-reizen-binnen-europa-aan

Mijn broer is vandaag met zijn vriendin en kind van 9 naar Zwitserland vertrokken namelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door PatrickC op 26-07-2021 15:05 ]

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• Dennahz

Dennahz

Sorcerer8472 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Oh man, ik kan me niet voorstellen hoe ingewikkeld het als werkgever is als je een actieve antivaxxer in dienst hebt. En dan bedoel ik iemand die ook continu heel luid dat gaat zitten verkondigen.

Uiteindelijk kan dat inderdaad een onwerkbare situatie creëren, wat meer aan die persoon ligt omdat die niet meer binnen de mentaliteit van de rest van het bedrijf past. Het is wachten op de eerste zaak die leidt tot het ontslag van iemand.

Als werkgever zit je hier ook echt niet op te wachten, alleen je moet wat als zoiets tot onrust op de werkvloer leidt... alleen staat de NL wet niet echt achter je aangezien je dit soort dingen niet mag eisen, lekker kut en lose-lose voor iedereen.
Ik vraag me vooral altijd af waarom mensen het relevant vinden of de ander al dan niet gevaccineerd is. Is dat dan het eerste wat je vraagt zodra je elkaar weer ziet op de werkvloer? Ik zou er in 't geheel niet eens over praten. Zo interessant is het nou ook weer niet :)
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:02:
[...]

alsof iedere terugkeerder (die voor overgrote deel op heenweg ook al getest is) een virus rondsproeiend wezen is. Het hangt nogal van de invulling van je vakantie af. Het gaat er meer om wat je doet, dan waar je het doet.

Bij thuiskomst na autorit zelftest adviseren prima, ook voor gevaccineerden. Doen we. Dat je een test eist voor vervoersmiddelen waarin je met mensen opeengepakt zit (bus, trein, vliegtuig) kan ik ook nog enigszins begrijpen. Maar ergens in de middle of nowhere in een gebied met zeer lage besmettingsaantallen op zoek naar een testlocatie om weer terug te mogen rijden naar diep donker gebied kan ik met mijn pet niet bij. zal wel te dom zijn om dit te snappen en dit in een quarantainehotel moeten overdenken
Neuh, heb je volkomen gelijk in. Een dagje 'gezellig naar Amsterdam' is gevaarlijker dan een vakantie naar Denemarken in een vakantiehuisje. Toch moet ik vanaf Denemarken een test doen, terwijl dit vanaf Amsterdam (richting Zeeland) niet moet.

We moeten eens af van het idee dat de overheid - of overheden eigenlijk - per definitie altijd gelijk heeft over die zaken. Dat hebben we toch wel gezien het afgelopen jaar? Ze doen ook maar wat.

[ Voor 37% gewijzigd door Dennahz op 26-07-2021 15:09 ]

Twitter

Verwijderd

[...]

op allebei de uitersten zit je niet te wachten. Niet op een dat ventilerende anti vaxxer, maar ook niet op mensen die overdreven voorzichtig doen en dat ook van anderen eisen. ik zag dat je een deurkruk zonder doekje pakte, daar voel ik me erg onprettig bij.... wil je voortaan 35 meter via andere verdieping omlopen? ik vind het niet zo fijn dat je me op 1,75 m passeert, het is wel 0,25 m buiten de dodelijke bubbel, maar toch, better safe than sorry

• Wolly
  • Niet online
PatrickC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Er staat duidelijk EU landen en niet Europa. En bij EU landen op geel moet je bij terugkomst volledig gevaccineerd of een negatieve PCR test overleggen. Zwitserland is geel, maar geen EU. En wat als die PCR test positief blijkt te zijn. Moet je dan in Zwitserland of Duitsland blijven?
Dit begrijp ik ook niet:
Andere reizigers moeten zich voor vertrek, maximaal 48 uur voor een PCR-test en 24 uur voor een antigeen-test, naar Nederland laten testen in het land van verblijf.
Moet je je dan binnen de 24 uur voor je vertrekt jezelf laten testen (bij antigeentest) ?

Bij een wat langzamere terugreis kan het dan toch zo zijn dat de test alweer >24hr als je de NL grens passeert?

Verwijderd

[...]

In het geval van zijn vader, geen idee, ik weet nochtans zeker dat het bij Nederlandse bedrijven gebeurt. Ik heb er zelf ook al mee te maken gehad, plus ik weet het van verschillende andere bedrijven via (oud) collegas.

Waarbij aangetekent: de bedrijven weten dondersgoed dat het niet mag deze verzoeken gaan steevast telefonisch, niets op schrift. En daarna maakt het niet meer uit, je kan het niet doen maar dan ben je een klant kwijt. Wij concurreren op project basis, dus vrij simpel; je krijgt geen nieuwe opdrachten meer als je niet even 'uit jezelf' een papiertje laat zien bij eerst volgende bezoek.

• LZ86
  • Laatst online: 06:55
Vakantie organisaties gaan de terugtest iig faciliteren. Reisverzekeringen zullen uberhaupt gaan uitkeren, want alles op geel.

Het is een mooie tussenweg om op vakantiegaan wel mogelijk te maken met meer zekerheden voor de thuisblijvers dat we niet net zoals vorig jaar een nieuwe golf importeren. Zeker als je dit soort artikelen leest: https://www.ad.nl/buitenl...onabesmettingen~a38e8df4/

Is dit dé oplossing? Nee, maar het is een stuk beter dan wat we hadden.

[ Voor 17% gewijzigd door LZ86 op 26-07-2021 15:14 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-12 14:27

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12 16:17
Besmettingen gaan de goede kant op!

En vanaf volgende week hopenlijk ook weer wat minder ziekenhuisopnames

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij een wat langzamere terugreis kan het dan toch zo zijn dat de test alweer >24hr als je de NL grens passeert?
Het gaat er natuurlijk om dat je een testuitslag hebt voordat je NL binnenkomt. Dus als jij er bijvoorbeeld nog een week over gaat doen om vanuit Italië terug naar NL te rijden, heb je er natuurlijk niks aan om al Italië te testen voor NL (mogelijk wel voor andere landen onderweg), dat doe je dan bijvoorbeeld bij de laatste overnachting in Duitsland o.i.d.

Ik denk dat "voor vertrek" vooral geschreven is met mensen die terug vliegen of varen in het achterhoofd.

[ Voor 8% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-07-2021 15:31 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• 42erik
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Waterdichte redenering! Waar zouden we precies nooit komen? Je gaat wederom voorbij aan de aanname die @SomerenV maakt dat er geen significant marginaal nut is van een extra vaccinatie van jongeren (zeg <30) wanneer kwetsbaren en ouderen zich hebben laten vaccineren. Nee, in plaats daarvan ga je voorbij aan alle inhoud en hang je een moreel oordeel aan de vermeende uitkomst van zijn gedrag, terwijl die uitkomst absoluut niet in beton gegoten is. Zeg dan gewoon dat je het niet eens bent de inhoud - of dat je het asociaal vindt en dat de onderliggende beweegredenen je verder niet interesseren :)

[...]

:? De manier waarop je tot conclusies komt in je eerste zin klopt (wederom) niet. Besmettingen != (ernstig) ziek worden. Zie de discussies in de afgelopen dagen in dit topic hierover, waar het bijvoorbeeld over het aantal ziekenhuisopnames ging. Het is aan ieder individu vrij om een interpretatie te geven aan de ~30 opnames die in de relevante leeftijdscohorten geconstateerd zijn, maar besmettingscijfers an sich gebruiken als argumentatie dat je ziek kan worden, is natuurlijk onzin.
Je laatste conclusie heeft ook weer vrij weinig te maken met je argumenten (complicaties en long-covid) ervoor. Long-covid kan overigens voor een gezond jong individu zéker wel een argument zijn om voor een vaccin te gaan.

[...]

Dus? Wat maakt het uit hoe lang iemand al aan het 'betogen' is? Dat draagt niet bij aan of een keuze onjuist of juist is. Je redeneert vanuit jouw perceptie waarin slechts één waarheid bestaat: niet-vaccineren is dom, gevaarlijk en asociaal.

[...]

Ik denk dat je het hier treffend samenvat. Ik kan niet voor @SomerenV spreken, maar de weerstand die ik zie, heeft nou juist hiermee te maken: het voorwaardelijk stellen van het heropenen van de maatschappij aan de mate waarin de (jonge) populatie gevaccineerd is. Hier is een aantal dingen mee mis.

1) De onderliggende noodzaak van het massaal vaccineren van jonge gezonde mensen voor het grotere geheel

Zoals je zelf al in je eerste alinea aangeeft: we weten (nog) niet of het vaccineren van jonge, gezonde mensen echt nodig is om de doelstellingen van onder andere het verlagen van de aanhoudende druk op de ziekenhuizen, te behalen. Het wordt echter wel zo gepresenteerd - net als zoveel andere zaken waar we nog te weinig over weten maar die toevalligerwijze aan de wenselijke kant van het spectrum vallen. Iets meer bescheidenheid zou de mens sieren. Maar nee, in plaats van het genuanceerde, eerlijke verhaal te vertellen hebben wij een minister van VWS die vaccinweigeraars "decadent" noemt. Zoals al vaker in dit topic aangehaald, ik heb mailcontact gehad met verschillende IC-artsen die allen positief zijn over het vaccin en mij ook aanraadden voor een vaccin te gaan - echter wel voor mijzelf. Bovendien zijn we in Nederland erg goed in het toepassen van scope creep als het ons uitkomt - waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan het advies van bijvoorbeeld het Zweedse RIVM om kinderen niet te vaccineren? Een Amerikaanse staat zonder significant ander beeld in besmettingen en of ziekenhuisopnames met een compleet andere set aan maatregelen? Juist, moeilijke onderwerpen en ongemakkelijke gesprekken - daar hebben we nu even geen zin in of tijd voor.

2) Het doen alsof we nooit een keuze hebben gehad en het totaal ontbreken van enig zinnig ethisch debat

Dit stoort mij persoonlijk het meeste. Ook al zou covid de IFR hebben van ebola, het zou alsnog ontzettend wenselijk zijn voor deelnemers aan de maatschappij om enigszins het gevoel te hebben dat er constant belangen worden afgewogen en dat onze volksvertegenwoordigers op basis van de informatie die ze krijgen, een ideeënstrijd aangaan over het aanvliegen van deze situatie. Toegegeven, in de eerste maanden van de pandemie is hier geen tijd voor, immers het is crisis. In de afgelopen maanden hadden we echter wel iets transparanter en opener mogen discussiëren over zaken als volgorde van vaccinaties, de uiteindelijke doelstelling van vaccineren (deden we het nu om ouderen en kwetsbaren zo veel mogelijk uit de ziekenhuizen te houden, of gooien we nu stilletjesaan over de boeg 'Jongeren kunnen ook ernstig ziek worden!')
Je hebt als maatschappij altijd een keuze, zéker in een situatie waarin we te maken hebben met een virus dat met name voor bepaalde groepen erg gevaarlijk kan zijn.

3) De snelkookpan waarin we zijn beland als het aankomt op omgaan met zeer precaire grondrechtelijke en ethische kwesties

De bovenstaande punten zouden voor mij minder zorgelijk zijn als ik het idee zou hebben dat we er normaal met elkaar over kunnen praten. Nogmaals, de urgentie ontken ik niet: het is ontzettend goed (en knap van de overheid) dat we zo snel het overgrote deel van ouderen en kwetsbaren hebben kunnen vaccineren - los van de volgorde, daar zou ik nog wel een discussie over willen voeren ;)

@gekkie had het in een post over hoe social media kan bijdragen aan hoe mensen zich 'tegen' een vaccinatie kunnen gaan richten op basis van desinformatie. Terecht en zorgelijk. Ik zou echter een lans willen breken voor precies hetzelfde probleem, maar dan met een andere uitkomst. Door hijgerige Twitteraars, het verkeerd omgaan met eenzijdige berichtgeving afkomstig van bijvoorbeeld de NOS (die in sommige kwesties laakbaar is in 1) de kwaliteit en 2) het ontbreken van nuance in de berichtgeving) en het aangewakkerde narratief door sommigen van onze kabinetsleden zit ik niet alleen hier maar ook in het echte leven discussies te voeren met mensen die in een groepssetting 'anti-vaxxers' beledigen, uitsluiten en verwijten maken. Hierbij (doorgaans) totaal niet op de hoogte te zijn van de inhoudelijke nuances, geen onderscheid makend tussen de 'ware' anti-vaxxers (c.q. complotdenkers) en mensen die na een weloverwogen inhoudelijke beschouwing hun keuze nog niet hebben kunnen maken.
Dit was zonder social media en aanhoudende groepsdruk ook veel minder gebeurd. Zoals ik al eerder zei, de democratie is er ook voor minderheden. Een regering heeft nóóit de taak bij te dragen aan polarisatie, maar ik vrees dat we daar nog lang niet zijn.
Een enorm verhaal, en nog steeds geen antwoord op de vraag... waarom niet? Ja, niet alle voordelen die genoemd worden door voorstanders zullen echt een verdeel zijn. Dat is waar. En deels weten we het ook niet allemaal. Maar er wordt geen enkele reden genoemd van waarom niet... Baat het niet dan schaadt het niet

• Wolly
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Het gaat er natuurlijk om dat je een testuitslag hebt voordat je NL binnenkomt. Dus als jij er bijvoorbeeld nog een week over gaat doen om vanuit Italië terug naar NL te rijden, heb je er natuurlijk niks aan om al Italië te testen voor NL (mogelijk wel voor andere landen onderweg), dat doe je dan bijvoorbeeld bij de laatste overnachting in Duitsland o.i.d.
Dat lijkt mij ook, maar dan moet je schrijven "Max 24hr voor aankomst in NL ".

Als de laatste overnachting in een groen land is dan wordt het helemaal verwarrend.
Ik denk dat "voor vertrek" vooral geschreven is met mensen die terug vliegen of varen in het achterhoofd.
Wellicht, maar de honderden communicatie professionals bij de overheid kunnen wel iets nauwkeuriger werken.

• stylezzz
Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Da's natuurlijk wel waar. Al gaat men toch allemaal door dezelfde poortjes, naar dezelfde plekken om eten en drinken te halen. Ook daar zijn best veel contactbewegingen en ik betwijfel of het evenredig ligt aan de besmettingen.

Dat doet mij toch wel vermoeden dat het probleem meer in het 'ongevaccineerden en ongeteste mensen op het terrein' zit dan in de hoeveelheid mensen in je 1.5m circle.

[...]

Niet 1000en, maar 1000 en 100en.
Met een relatief lage ziekenhuisdruk tot gevolg ;)

Natuurlijk zal een aanzienlijk aandeel daarvan zijn besmetting op het festival hebben opgelopen (je hebt er immers maar 1 nodig die wou Dansen met Janssen 1 dag na z'n prik en een loopneus).

Tegelijkertijd is een groep Olympische sporters natuurlijk wel een to-taal andere doelgroep die bewust 2 weken in isolatie is geweest vooraf, natuurlijk wel een andere groep dan een jongere die van een feestje houd en wellicht in 1 weekend zowel naar de supermarkt, de kroeg als naar een festival gaat.
Ik zeg ook niet dat er niks bij voetbalwedstrijden of f1 races is gebeurd, alleen tot op heden is het nog niet zo erg geweest dat er wat in de media van terug is te vinden. Overigens waren die festival bezoekers allemaal getest toch? of nee... dat ging niet helemaal goed.. ;)

De vergelijking met de olympische sporters maakte ik even omdat er veel mensen van overtuigd zijn dat het niet aan de vlucht heeft gelegen. Maar dat ze ook in de bus op het vliegveld, of tijdens een douanecontrole besmet kunnen zijn geraakt.... Dat dit allemaal randactiviteiten zijn die behoren bij het fenomeen vliegen laten we maar achterwege.

• 42erik
  • Niet online
Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]

De fieldlabs en realiteit hebben iets totaal anders laten zien.

Of heb je de afgelopen weken gemist na een paar dagen nachtclubs en dansen knalden de besmettingen door het dak.
Wat in de ziekenhuizen amper wat deed alleen

• 42erik
  • Niet online
Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Wat een zeer spijtige ontwikkeling is. Met andermans geld smijten (want dat is het), is lekker makkelijk.
Nou nou, ze zitten al twee jaar met de handen in het haar, ja, echt heel gek dat ze er alles aan doen om het door te laten gaan

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 16:52
42erik schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:40:
[...]

Wat in de ziekenhuizen amper wat deed alleen
Je ziet dat de 3e en 4e generatie besmettingen daarvan nu doorsijpelen naar de 15% ongevaccineerden en 10% niet effectieve vaccinaties, waardoor de ziekenhuizen het wel degelijk drukker krijgen. Dat dit niet direct op dag 1 zichtbaar is, wilt niet zeggen dat dit later nog het geval gaat zijn. Gelukkig is de stijging van het aantal besmettingen gestopt, want de ziekenhuisopnames zijn dat niet.

https://www.nu.nl/coronav...de-week-stabilisatie.html

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-09 11:14
Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Als de laatste overnachting in een groen land is dan wordt het helemaal verwarrend.

[...]

Wellicht, maar de honderden communicatie professionals bij de overheid kunnen wel iets nauwkeuriger werken.
De professionals zijn met vakantie :+

Kan iemand mij uitleggen welke criteria NL hanteert mbt corona en kleurcoderingen van andere landen. Ik begrijp dat Spanje, Portugal, Andorra en Cyprus op oranje staan en die geel worden, maar Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Ierland en de meeste Balkan-landen staan al op geel. Worden die nu groen?

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:57
[...]

Jup, hele land door.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 18:43
t_captain schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:34:
[...]

Vandaag een prima cijfer.

Wekelijkse groeifactor daalt fors.
Stond drie dagen stil tussen 1.05 en 1.1. Daalde gisteren naar iets onder 0.9, vandaag onder 0.7.

Een aantal dagen geleden had ik voor het eerst deze gunstige korte-termijn trend herkend en kwam ik met een prognose dat we deze week zouden kunnen dalen naar 7000 positieve tests per dag. Waarbij dit KT model het optimistische is en het reguliere model een aanzienlijk langere en hogere piek voorspelde.

Met de meting van vandaag zitten we 100% op het optimistische model.
De goede cijfers blijven maar aanhouden. We zitten inmiddels op een wekelijkse groeifactor van ongeveer 0.45, met een dalende trend, en er is dus nog geen enkele indicatie dat de daling afvlakt. Qua R-waarde lijken we terug te zijn tussen 0.7 en 0.8 (ondanks vrijwel volledige verdringing door de delta variant).

• Wolly
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:51:
[...]

De goede cijfers blijven maar aanhouden. We zitten inmiddels op een wekelijkse groeifactor van ongeveer 0.45, met een dalende trend, en er is dus nog geen enkele indicatie dat de daling afvlakt. Qua R-waarde lijken we terug te zijn tussen 0.7 en 0.8 (ondanks vrijwel volledige verdringing door de delta variant).
Wanneer is het Delta uitzwaaifeest :w ?

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Arthas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:47:
[...]

De professionals zijn met vakantie :+

Kan iemand mij uitleggen welke criteria NL hanteert mbt corona en kleurcoderingen van andere landen. Ik begrijp dat Spanje, Portugal, Andorra en Cyprus op oranje staan en die geel worden, maar Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Ierland en de meeste Balkan-landen staan al op geel. Worden die nu groen?
Ik denk dat landen die nu geel zijn ook geel blijven.

Ook vraag ik me af wat de regels nu worden voor buiten de EU. Als je vanuit Mexico (oranje) terugkomt is een test nu nog genoeg; moet je daar straks ook na aankomst nog een test doen? :?

En hoe zit het met andere gele niet-EU landen? Moet je vanuit de VS nu ook weer een test gaan doen? (nu hoeft dat niet ivm geel)

Volledig gevaccineerd zijn maakt het leven voor de reiziger wel 100x makkelijker moet ik zeggen :X
Lullig als je een klein kind hebt dat dat nog niet kan, en als enige in het gezin getest moet worden :X

En de boete van 95 euro, da's goedkoper dan veel tests, dus waarom zou je je dan testen met een lage pakkans (als het je toch niet boeit verder) 8)7

• Richh
stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:38:
[...]

Ik zeg ook niet dat er niks bij voetbalwedstrijden of f1 races is gebeurd, alleen tot op heden is het nog niet zo erg geweest dat er wat in de media van terug is te vinden.
Precies, dat viel dus best mee :)
Overigens waren die festival bezoekers allemaal getest toch? of nee... dat ging niet helemaal goed.. ;)
En dat is dus de hele crux! De bezoekers waren niet allemaal getest.
Sterker nog: na 1 vaccin zonder enige wachttijd (oftewel: gewoon geen beschberming) mocht je weer 'Dansen met Janssen', een slogan nota bene.
Natuurlijk gaat dat mis.

Ik denk dat het héél anders was gelopen, als die misgelopen festivals wél een juist deurbeleid hanteerden: vaccinatie of testbewijs van maximaal 24 uur oud, en hier goed op handhaven.

Als je vervolgens op de camping een vaccinatieplicht hanteert (ik vind dat Nederland daar veel te soft over denkt) en/of een aparte snelteststraat opzet, dan is er best wat mogelijk.

Maar in plaats van dat men zegt 'oeps, er is iets mis gegaan bij ons beleid, uit de gevolgen hiervan kunnen we geen conclusies trekken' is dat nu dus wél gedaan, en zijn nu dus alle festivals geannuleerd.

Ondanks dat het basisdoel (geen zware druk op de ziekenhuizen) zelfs in de afgelopen maand niet in gevaar kwam.

Nee, kijk voor voorbeelden van een juist deurbeleid naar de rest van de wereld, waarbij eigenlijk in alle landen met een noemenswaardig hoge vaccinatiegraad blijkt dat het redelijk gaat.
Ja: er worden nog mensen ziek, nee, we zijn echt niet van covid af. Maar het aantal ziekenhuisopnames blijft laag. Ik denk dat het niet beter dan dit gaat worden op korte termijn, en als je (gezonde) mensen nu niet immuum gaat krijgen, gaat het ook niet beter worden op lange termijn.

Als het nú niet kan, wanneer dan wél?
En als het nooit meer kan, waarom gaan we dan zoveel geld lenen om mensen door te betalen, ipv ze om te scholen?
De vergelijking met de olympische sporters maakte ik even omdat er veel mensen van overtuigd zijn dat het niet aan de vlucht heeft gelegen. Maar dat ze ook in de bus op het vliegveld, of tijdens een douanecontrole besmet kunnen zijn geraakt.... Dat dit allemaal randactiviteiten zijn die behoren bij het fenomeen vliegen laten we maar achterwege.
Het zou mij dan weer niks verbazen dat het wel aan de vlucht lag, maar inderdaad; het kan op zoveel plekken zijn gebeurd.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 16:52
[...]

Super goed nieuws.. de maatregelen die we nu hebben (plus seizoensinvloed) zijn voldoende! Bijna alle maatregelen hebben dus beperkt invloed.. maar Carnaval 2020, feesten juli 2021, dat zijn echt de superspreaders

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:12:
[...]

In het geval van zijn vader, geen idee, ik weet nochtans zeker dat het bij Nederlandse bedrijven gebeurt. Ik heb er zelf ook al mee te maken gehad, plus ik weet het van verschillende andere bedrijven via (oud) collegas.

Waarbij aangetekent: de bedrijven weten dondersgoed dat het niet mag deze verzoeken gaan steevast telefonisch, niets op schrift. En daarna maakt het niet meer uit, je kan het niet doen maar dan ben je een klant kwijt. Wij concurreren op project basis, dus vrij simpel; je krijgt geen nieuwe opdrachten meer als je niet even 'uit jezelf' een papiertje laat zien bij eerst volgende bezoek.
Dus telefonisch wordt het gevraagd en wordt ook gevraagd om bij het eerstvolgende bezoek uit eigen beweging papieren bewijs te overleggen? :X

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:35

codex

Geen OpenAI agent :)

[...]

Het valt mij wel op dat het hier veel sneller gaat in afname vergeleken bij andere landen. Vergeleken met Portugal bijvoorbeeld, zelfde weersomstandigheden, enigzins vergelijkbaar qua vaccinatiegraad en strengere maatregelen. De daling hier gaat, ondanks dat feitelijk alleen de nachthoreca gesloten is, behoorlijk hard, terwijl het daar achter blijft. Nu lijkt er in de UK ook een dalende trend zichtbaar, maar ik vind het zo apart dat het met zo'n besmettelijke variant zo hard kan gaan.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Mijn broer is vandaag met zijn vriendin en kind van 9 naar Zwitserland vertrokken namelijk.
Ik meen dat men Europa zei op de persconferentie maar zo goed lette ik ook niet op :+

En het lijkt ook over Europa te gaan. In het artikel wordt namelijk ook Andorra genoemd als oranje land dat op geel gaat, en Andorra is geen EU-lidstaat.

Ik neem aan dat Zwitserland op dezelfde manier wordt behandeld (ook geen EU maar wél Schengen).

Wat betreft Zwitserland: positief testen betekent dat je in dat land blijft, Duitsland inreizen als je weet dat je positief bent is wellicht zelfs strafbaar.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
[...]

Ik vind het erg bijzonder hoe we nu alweer over vocale antivaxxers praten terwijl mijn post waar @Verwijderd op reageerde, over onwettige gedragingen op de werkvloer gingen. Ook nu weer lijkt het interessanter te zijn om in te zoomen op de imaginaire anti-vaxxer die luidkeels verkondigt dat vaccins gevaarlijk zijn.

@Verwijderd zorgwekkende dingen die je benoemt, alleen snap ik je conclusie niet. Om mob mentality te voorkomen moet de overheid meewerken aan een zichtbare tweedeling. We worden om de haverklap doodgegooid met inclusiviteitsprincipes, alles en iedereen doet mee, grappen maken over gender, geaardheid of huidskleur mag niet meer op de werkvloer. Echter is er één uitzondering: (nog) niet gevaccineerd? Pech, je doet niet meer mee en je mag gepest c.q. verketterd worden. The irony :D

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-12 10:30
codex schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:01:
[...]

Het valt mij wel op dat het hier veel sneller gaat in afname vergeleken bij andere landen. Vergeleken met Portugal bijvoorbeeld, zelfde weersomstandigheden, enigzins vergelijkbaar qua vaccinatiegraad en strengere maatregelen. De daling hier gaat, ondanks dat feitelijk alleen de nachthoreca gesloten is, behoorlijk hard, terwijl het daar achter blijft. Nu lijkt er in de UK ook een dalende trend zichtbaar, maar ik vind het zo apart dat het met zo'n besmettelijke variant zo hard kan gaan.
We zijn natuurlijk wel heel ver met vaccineren. Verder dan Portugal bijvoorbeeld. Dat helpt toch echt wel veel. Ik verwacht dat door die toenemende vaccinaties de festivals halverwege augustus gewoon door hadden kunnen gaan. (Zonder giga stijgingen in zkh en IC) Er was alleen geen politieke wil meer voor de beslissing.
Als het in de UK straks goed blijkt te gaan, dan hoeven we ons hier ook niet meer in te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 26-07-2021 16:15 ]

• stylezzz
Hoe zit het trouwens met dance valley en dutch valley? Deze worden op 14/15 augustus gehouden op dezelfde locatie (spaarnwoude). Mag je dus wel 2 x een eendaags festival houden? Kwestie van een ander naampje erop hangen... Qua artiesten heb je niet 2 dagen dezelfde line-up toch? :D

• Gotiniens
  • Laatst online: 07:04

Gotiniens

Fairly odd Tim

stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:17:
Hoe zit het trouwens met dance valley en dutch valley? Deze worden op 14/15 augustus gehouden op dezelfde locatie (spaarnwoude). Mag je dus wel 2 x een eendaags festival houden? Kwestie van een ander naampje erop hangen... Qua artiesten heb je toch niet 2 dagen dezelfde line-up toch? :D
Dit is weer zon gevalletje van regels instellen in niet nadenken over de gevolgen.

• Wolly
  • Niet online
Hoe zit het trouwens met dance valley en dutch valley? Deze worden op 14/15 augustus gehouden op dezelfde locatie (spaarnwoude). Mag je dus wel 2 x een eendaags festival houden? Kwestie van een ander naampje erop hangen... Qua artiesten heb je niet 2 dagen dezelfde line-up toch? :D
„Het kabinet heeft zojuist bekendgemaakt dat meerdaagse festivals met campingovernachting tot 1 september niet door kunnen gaan vanwege de coronapandemie. Dat geldt dus niet voor eendaagse festivals”, schrijft Dutch Valley. „Wij gaan er dan ook nog steeds van uit dat we samen met jullie onze tiende verjaardag zullen vieren op zondag 15 augustus aanstaande.”
https://www.ijmuidercourant.nl/cnt/dmf20210726_50186372

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Gotiniens schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Dit is weer zon gevalletje van regels instellen in niet nadenken over de gevolgen.
Dag 1 Lowlands
Dag 2 Middlelands
Dag 3 Highlands
Dag 4 Skyisthelimit

Vier aparte festivals en dagen, niemand die je wat doet :+

Verwijderd

In de UK zou je nu (een week later) toch wel de eerste effecten van de "vrijheidsdag" moeten gaan zien. De Delta variant heeft een kortere incubatietijd (en UK test fors meer).. en na een week nog steeds een afname. Lijkt erop dat de vaccinaties het winnen. Zou een goed teken zijn. Nl heeft de UK vrijwel ingehaald als het op vaccinatie aankomt (met een "beter" vaccin)

• stylezzz
Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Dag 1 Lowlands
Dag 2 Middlelands
Dag 3 Highlands
Dag 4 Skyisthelimit

Mijn idee, de camping cancellen we uiteraard. Wellicht dat er wat boeren in de omgeving op inspringen en spontaan hun grasvelden tot weekendcamping willen omtoveren..... ;)

Verwijderd

Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:11:
[...]
Ik vind het erg bijzonder hoe we nu alweer over vocale antivaxxers praten terwijl mijn post waar @Verwijderd op reageerde, over onwettige gedragingen op de werkvloer gingen. Ook nu weer lijkt het interessanter te zijn om in te zoomen op de imaginaire anti-vaxxer die luidkeels verkondigt dat vaccins gevaarlijk zijn.

@Verwijderd zorgwekkende dingen die je benoemt, alleen snap ik je conclusie niet. Om mob mentality te voorkomen moet de overheid meewerken aan een zichtbare tweedeling. We worden om de haverklap doodgegooid met inclusiviteitsprincipes, alles en iedereen doet mee, grappen maken over gender, geaardheid of huidskleur mag niet meer op de werkvloer. Echter is er één uitzondering: (nog) niet gevaccineerd? Pech, je doet niet meer mee en je mag gepest c.q. verketterd worden. The irony :D
De vocale anti vaxer is helaas niet zo imaginair als jij denkt ik ken er meerdere. Die lopen natuurlijk niet rond te roepen "Ik ben anti-vaxxer!", maar (eigenlijk vind ik dat persoonlijk veel irritanter) vragen continu "Weet jij wat er in de spuit zit?", "Je moet zelf eens nadenken inplaats van X geloven" en mijn favoriet "Jij bent gewoon een mak lammetje dat slaafs doet wat de dictator in Den Haag wil". Ik zou willen dat ik overdreef als ik zeg dat ik er zowel prive als zakelijk al meerdere ben tegengekomen.

Deze mensen zorgen voor een probleem op de werkvloer. Om te beginnen wekken ze ongelovelijk veel irritatie op en ten tweede willen de mensen die zich wel hebben laten vaccineren veelal geen contact met ze hebben; wat ook openlijk uitgesproken wordt!

De werkgever wordt dus met een situatie geconfronteerd die tot onrust leidt en door de wetgeving kan hij dat vrijwel alleen oplossen met de illegale zaken op de werkvloer waar jij je druk over maakt of hij komt lijnrecht tegenover het grootste deel van zijn personeel te staan.

De overheid zou hier een oplossing voor moeten bieden zodat een vaccin weigeraar weet wat de gevolgen van zijn keuze zijn, in plaats van geconfronteerd worden met wat een werkgever denkt de makkelijkste weg is een arbeidsconflict op te lossen.

Overigens neig in met elke antivaxxer die mij zegt dat ik zelf moet nadenken en die weer met allang weerlegde argumenten komt aanzetten en doof is voor alle wetenschap meer naar de frankrijk en engeland optie: Geen vaccinatie, dan op eigen kosten voor elke bezoek aan een restaurant, club, evenement of andere locatie met veel mensen een test laten doen. Eigen keuze, eigen gevolgen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:09
stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:26:
[...]

Mijn idee, de camping cancellen we uiteraard. Wellicht dat er wat boeren in de omgeving op inspringen en spontaan hun grasvelden tot weekendcamping willen omtoveren..... ;)
Puur uit nieuwsgierigheid, maar zijn er geen corona gerelateerde requirements meer om bij dit soort massa-events naar binnen te kunnen ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Toevallig heb ik het precies met een ondernemer over die anti-vaxxer gehad die bleef stoken op de werkvloer waardoor anderen zich niet prettig voelden. Van de andere situatie (vragen aan de telefoon om papieren bewijs te tonen bij volgende bezoek) had ik nog helemaal niet eerder gehoord. Dat kan natuurlijk niet en is (in tegenstelling tot de "vocale anti-vaxxer") onwettig. Beide zijn onwenselijke sociale ontwikkelingen.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
stylezzz schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:26:
[...]

Camping is toch een losstaande entiteit? Er zijn wel meer campings open.

Maar zonder gekheid, ik vraag mij wel af waar het verschil zit tussen een evenement en bijvoorbeeld een kamp of nog verder een camping.
Bij een kamp (Paardrij, zeil, scouting, voetbal, ... ) komen ook deelnemers overal vandaan om samen iets te doen en daar te overnachten.
En zo'n kamp is dan weer een georganiseerde vakantie, hoe maken we dan weer de slag naar de reisbranche?

alles kan off-topic

• Plenkske
"Voor ééndaagse festivals is er nog geen duidelijkheid. Het kabinet wil op 13 augustus laten weten of ze door kunnen gaan."

bron: https://nos.nl/artikel/23...door-meerdaagse-festivals

• Plenkske
Ankona schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:32:
[...]

Camping is toch een losstaande entiteit? Er zijn wel meer campings open.

Maar zonder gekheid, ik vraag mij wel af waar het verschil zit tussen een evenement en bijvoorbeeld een kamp of nog verder een camping.
Bij een kamp (Paardrij, zeil, scouting, voetbal, ... ) komen ook deelnemers overal vandaan om samen iets te doen en daar te overnachten.
En zo'n kamp is dan weer een georganiseerde vakantie, hoe maken we dan weer de slag naar de reisbranche?
Een kamp of camping zijn meestal niet zoveel duizenden mensen op een relatief klein terrein. Heb je wel eens een festivalcamping van dichtbij gezien ? Dat is tent aan tent.
Verder heeft een kamp of camping vaak ook geen grote ruimtes om met duizenden bij elkaar naar een muziekact te kijken.
Op een kamp of camping is het prima mogelijk om afstand te houden.

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 26-07-2021 16:34 ]

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:33:
[...]

Een kamp of camping zijn meestal niet zoveel duizenden mensen op een relatief klein terrein. Heb je wel eens een festivalcamping van dichtbij gezien ? Dat is tent aan tent.
Verder heeft een kamp of camping vaak ook geen grote ruimtes om met duizenden bij elkaar naar een muziekact te kijken.
Op een kamp of camping is het prima mogelijk om afstand te houden.
Dat klopt natuurlijk en het verschil in besmettingsrisico is voor de meeste mensen ook wel zonder uitleg te begrijpen. Het triggert mij echter hoe het gedefinieerd is. Waarom zou een festival wel verboden kunnen worden maar een paardrijkamp met overnachtingen gewoon door kunnen gaan? (en dan niet omdat er een factor x meer mensen komen of ander onderbuik gezond verstand, maar puur welke definitie maakt het verschil)

alles kan off-topic

Verwijderd

Sorcerer8472 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Toevallig heb ik het precies met een ondernemer over die anti-vaxxer gehad die bleef stoken op de werkvloer waardoor anderen zich niet prettig voelden. Van de andere situatie (vragen aan de telefoon om papieren bewijs te tonen bij volgende bezoek) had ik nog helemaal niet eerder gehoord. Dat kan natuurlijk niet en is (in tegenstelling tot de "vocale anti-vaxxer") onwettig. Beide zijn onwenselijke sociale ontwikkelingen.
Precies, het is onwettig. Maar het gebeurt wel, want werknemers maken zich zorgen en zeggen werkgever, regel maar dat ik veilig kan werken. En die werkgever zit met ... helemaal niets, dus doet wat hij kan. Daarom moet er gewoon een wettelijke regeling komen die de werkgever een legale toetsbare uitweg geeft.

Overigens was dat telefoontje of je een vaccinatie bewijs kan meenemen een enkel extreem geval. De anderen anderen vroegen telefonisch of je gevaccineerd was, want ongevaccineerde personen laten we niet binnen. Even zeggen dat je dat bent en het ging op vertrouwen. Dus de anti-vaxer die het niet open en bloot op zijn facebook zet of loopt te roeptoeteren tegen collegas geen enkele belemmering om te zeggen dat hij wel gevaccineerd is.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:25:
In de UK zou je nu (een week later) toch wel de eerste effecten van de "vrijheidsdag" moeten gaan zien. De Delta variant heeft een kortere incubatietijd (en UK test fors meer).. en na een week nog steeds een afname. Lijkt erop dat de vaccinaties het winnen. Zou een goed teken zijn. Nl heeft de UK vrijwel ingehaald als het op vaccinatie aankomt (met een "beter" vaccin)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E7KDcEVWYAAXw6Z?format=jpg&name=medium
Bron

Hoe zou zo'n spike die ook weer snel naar beneden gaat gerelateerd zijn aan winnende vaccinaties?

• Plenkske
Ankona schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Dat klopt natuurlijk en het verschil in besmettingsrisico is voor de meeste mensen ook wel zonder uitleg te begrijpen. Het triggert mij echter hoe het gedefinieerd is. Waarom zou een festival wel verboden kunnen worden maar een paardrijkamp met overnachtingen gewoon door kunnen gaan? (en dan niet omdat er een factor x meer mensen komen of ander onderbuik gezond verstand, maar puur welke definitie maakt het verschil)
Ik denk simpelweg vergunningen. Zo'n paardrijkamp zal waarschijnlijk georganiseerd worden op een terrein dat een algemene vergunning heeft hiervoor. Die mogen dan X personen kwijt van de gemeente. En op dit moment is dat niet verboden.
Een festival krijgt nu gewoon geen vergunning. En het is verboden in de maatregelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Plenkske op 26-07-2021 16:41 ]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Ankona schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:32:
Als ik het moet inschatten, dan zit het verschil met name in het risico van opeengepakte mensenmassa's waarin het virus zich sneller en makkelijker kan verspreiden. Dat risico lijkt me bij een evenement groter dan bij een camping of kamp, zeker als je hebt over dance-/muziekevents of -festivals.
Edit: ah, dat had je zelf al bedacht.
Ankona schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Vergunningsplicht en de eisen die daar aan vast zitten, is het eerste dat me te binnen schiet (en aangezien de gemeente dit bepaalt, komt dat uiteindelijk natuurlijk ook neer op hoeveel mensen er verwacht worden en gezond verstand).

[ Voor 42% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-07-2021 16:47 ]

• Gotiniens
  • Laatst online: 07:04

Gotiniens

Fairly odd Tim

Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Dag 1 Lowlands
Dag 2 Middlelands
Dag 3 Highlands
Dag 4 Skyisthelimit

Volgens de mail die ik kreeg over het cancellen van een meerdaags festival, konden ze geen vergunning krijgen voor het ombouwen van het festival naar 1 dag:
De afgelopen dagen hebben we elk mogelijk scenario onderzocht, samen met ons uitgebreide team van experts en de gemeente. De conclusie is hard maar helder: er is geen enkele mogelijkheid om een ander waardig alternatief te bieden. Zoals het laten vervallen van de camping of ombouwen naar één of meerdere losse dagen. Hier wordt geen vergunning voor verleend.
Nu kan dit aan de locatie liggen, maar het gevolg is simpel, willekeurig beleid. Het ene festival mag wel door omdat het geplanned was als 1 dag, het andere festival mag zich niet ombouwen tot 1 dags festival, bijzonder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Precies, het is onwettig. Maar het gebeurt wel, want werknemers maken zich zorgen en zeggen werkgever, regel maar dat ik veilig kan werken. En die werkgever zit met ... helemaal niets, dus doet wat hij kan. Daarom moet er gewoon een wettelijke regeling komen die de werkgever een legale toetsbare uitweg geeft.

Overigens was dat telefoontje of je een vaccinatie bewijs kan meenemen een enkel extreem geval. De anderen anderen vroegen telefonisch of je gevaccineerd was, want ongevaccineerde personen laten we niet binnen. Even zeggen dat je dat bent en het ging op vertrouwen. Dus de anti-vaxer die het niet open en bloot op zijn facebook zet of loopt te roeptoeteren tegen collegas geen enkele belemmering om te zeggen dat hij wel gevaccineerd is.
van iemand die om religieuze redenen een vaccinatie weigert ( en dat al dan niet rondbazuint) verwacht ik niet dat die om een klant tevreden te stellen gaat liegen dat hij er wel een heeft gehad .

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:39:
[...]

[Afbeelding]
Bron

Hoe zou zo'n spike die ook weer snel naar beneden gaat gerelateerd zijn aan winnende vaccinaties?
Het aantal testen is in ieder geval niet afgenomen. Ergens komt er natuurlijk een effect door vaccinatie in combinatie met natuurlijk doorstaande infecties. Dat het zonder (extra) maatregelen weer daalt is een teken dat het de goede kant opgaat.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:39:
We moeten echter ook uitkijken dat we geen slachtofferrol toekennen aan de bewust niet-gevaccineerden. De andere medewerkers zullen ook rekening moeten houden met hun eigen omstandigheden, hebben ze bijvoorbeeld mensen in kwetsbare groepen in hun eigen kring? Dan worden ze zelf misschien niet ziek van die collega, maar het risico verplaatst zich naar hun huiselijke- of kennissenkring. Wat is belangrijker?

(ik heb mijn keuze daar al gemaakt)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:44:
[...]

Het aantal testen is in ieder geval niet afgenomen. Ergens komt er natuurlijk een effect door vaccinatie in combinatie met natuurlijk doorstaande infecties. Dat het zonder (extra) maatregelen weer daalt is een teken dat het de goede kant opgaat.
Zonder (extra) maatregelen is wel een understatement. Vanaf 19 Juli zijn alle maatregelen in het VK geschrapt :+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:47:
[...]

Zonder (extra) maatregelen is wel een understatement. Vanaf 19 Juli zijn alle maatregelen in het VK geschrapt :+
Vergeet niet dat deze besmettingen nogal geconcentreerd leken te zijn in bepaalde gebieden, waar een lage vaccinatiegraad was. En op een gegeven moment zijn de mogelijke slachtoffers ook wel een keer op aan het raken natuurlijk.

• Plenkske
MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:48:
[...]

Vergeet niet dat deze besmettingen nogal geconcentreerd leken te zijn in bepaalde gebieden, waar een lage vaccinatiegraad was. En op een gegeven moment zijn de mogelijke slachtoffers ook wel een keer op aan het raken natuurlijk.
"leken te zijn" inderdaad, het plaatje hierboven laat in elke regio een stijging zien toch. Of missen er nog regio's ?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:50:
[...]

"leken te zijn" inderdaad, het plaatje hierboven laat in elke regio een stijging zien toch. Of missen er nog regio's ?
Nee, op lager niveau.
Achterstands- / immigrantenwijken en regios waar notoir slechter gevaccineerd is.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:51:
[...]

Nee, op lager niveau.
Achterstands- / immigrantenwijken en regios waar notoir slechter gevaccineerd is.
Precies de gebieden waar in NL ook minder is gevaccineerd, dat zou een mooie opsteker zijn om hier de boel ook maar binnenkort open te gooien.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:45
Ik vermoed dat in 't UK inderdaad door de hoge vaccinatiegraad i.c.m. het vrijlaten en de daaropvolgende golf er nu wel een vorm van groepsimmuniteit is ontstaan.

En dat zal, samen met het sluiten van high-risk-locaties, in Nederland ook het geval zijn. Het raast rond in niet-gevaccineerde groepen, de effectieve vaccinatiegraad schiet omhoog. Bij 1.2 miljoen prikken per week stijgt je vaccinatiegraad met 5-7%-punt per week, die is de afgelopen 1,5 maand dus bijna verdubbeld in NL denk ik.

Dus gezien de huidige getallen en de versnellende afname denk ik dat we op 13 augustus weer zo goed als helemaal open gaan

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:54:
Dus gezien de huidige getallen en de versnellende afname denk ik dat we op 13 augustus weer zo goed als helemaal open gaan
Ja, behalve die "high-risk" lokaties dus, die zullen moeten wachten tot.... wat eigenlijk?

• Wolly
  • Niet online
Ik vermoed dat in 't UK inderdaad door de hoge vaccinatiegraad i.c.m. het vrijlaten en de daaropvolgende golf er nu wel een vorm van groepsimmuniteit is ontstaan.
Ik zie geen golf na het vrijlaten van de maatregelen op 19 juli. Welke golf bedoel je precies?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Even voor de duidelijkheid: veel mensen hebben hun gedrag niet veranderd, dragen gezichtsmaskers, houden afstand etc. En de regels waren al losser sinds april (sportscholen, kappers etc open). En ze tellen mensen die al eerder Covid hebben gehad niet mee, al schijnt dat aantal maar ~1% te zijn.

Ik zou niet zo overextrapoleren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• PatrickC
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Men gaat schijnbaar ook auto’s controleren die de grens gaan passeren, maar niet via een grenscontrole maar via ‘mobiele teams’ die je van de weg kunnen plukken en dan om een testbewijs gaan vragen. Heb je die niet, dan krijg je €95 boete. Ik vraag me af hoe ze dat gaan uitvoeren in de praktijk? Als mijn broer zich aan de regels zou gaan houden, dan zou zijn vriendin die niet volledig gevaccineerd is, in Zwitserland max 48 uur vantevoren een PCR test moeten doen.

Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Metro2002 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:25:
[...]

/ookbierviltje berekening

Hierbij is de uitslag van de test in Lansingerland wel interessant om erbij te pakken:

https://www.maurice.nl/20...omsten-van-lansingerland/

Hier kun je enige conclusies uittrekken zoals dat een heel groot deel van de positieve tests mensen betrof die geen klachten hadden.
Maar de data over de situatie die toen is gemeten heb je nu niet zo veel aan. Daar ging het om de opmars van de UK (Alfa) variant over de originele covid in een grotendeels vatbare bevolking. Inmiddels is de bevolking merendeels onomkeerbaar veranderd qua vatbaarheid via vaccinaties en besmettingen, is de originele covid in NL zo uitgestorven als de dodo en zal de Alfa variant ook snel er niet meer zijn.

De verwachtingen over tientallen procenten 'immuun' dankzij ongemerkte besmettingen in 2020 en begin 2021 zijn wel onwaar gebleken met de explosie van besmettingen in juli. Al die mensen waren niet besmet of een asymptome, onbewuste besmetting met een eerdere variant helpt je niet tegen Delta.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• stylezzz
Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:55:
[...]

Ja, behalve die "high-risk" lokaties dus, die zullen moeten wachten tot.... wat eigenlijk?
1 september minimaal?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik bedoelde eigenlijk een voorwaarde of signaalwaarde, geen willekeurige datum.

• rik86
Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:56:
[...]

Ik zie geen golf na het vrijlaten van de maatregelen op 19 juli. Welke golf bedoel je precies?
't is meer de Delta-golf denk ik inderdaad; Ik had in m'n geheugen versoepelingen in juni zitten, maar die zijn er zo terug te lezen niet geweest inderdaad

@gambieter houdt 't merendeel zich nu ook nog aan de gedragsadviezen, nu "freedom-day" is geweest?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rik86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:01:
@gambieter houdt 't merendeel zich nu ook nog aan de gedragsadviezen, nu "freedom-day" is geweest?
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken en van rapportages, maar veel mensen houden zich voorlopig nog aan de inperkingen, ook al zijn ze nu vrijwillig.

• rik86
Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Ik zou zeggen, het moment 2 weken nadat iedereen die wil een prik heeft gehad. Want anders kom je bijna in de "nooit"-situatie terecht, want wat kan er dan nog meer aan gedaan worden?

• 42erik
  • Niet online
dangerousp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:46:
[...]

Je ziet dat de 3e en 4e generatie besmettingen daarvan nu doorsijpelen naar de 15% ongevaccineerden en 10% niet effectieve vaccinaties, waardoor de ziekenhuizen het wel degelijk drukker krijgen. Dat dit niet direct op dag 1 zichtbaar is, wilt niet zeggen dat dit later nog het geval gaat zijn. Gelukkig is de stijging van het aantal besmettingen gestopt, want de ziekenhuisopnames zijn dat niet.

https://www.nu.nl/coronav...de-week-stabilisatie.html
Volgens mij is 3e en 4e generatie qua oorsprong niet echt terug te traceren naar de clubs. Daarnaast hadden ongevaccineerden daar prima wat aan kunnen doen

• stylezzz
Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Volgens mij zijn die niet keihard vastgelegd. Al denkt schildpadje daar anders over geloof ik?

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:33:
[...]

[...]

Er is duidelijkheid 8) Er wordt daadwerkelijk bedoeld dat je maximaal 24/48hr moet testen voor vertrek.
Een PCR-test mag maximaal 48 uur oud zijn bij vertrek naar Nederland, een antigeentest maximaal 24 uur. Dat betekent dat mensen bijvoorbeeld wel meerdere dagen over hun terugreis kunnen doen, zolang ze maar aannemelijk kunnen maken dat de test bij vertrek maximaal 48 uur (PCR-test) of 24 uur (antigeentest) oud was.
https://www.telegraaf.nl/...ca-hoogrisicogebied-wordt
Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Je maakt het veel te lastig: je hebt een negatieve test nodig bij binnenkomst in NL. Waar en wanneer je die doet, maakt verder weinig uit, alleen de test mag maximaal 48/24 uur oud zijn. Dus als jij vanuit Zwitserland vertrekt en in één keer doorrijdt naar NL, dan kun je de test in Zwitserland doen. Of anders doe je hem onderweg in Duitsland ergens. Als je hem maar gedaan hebt, vóór je bij de NL grens bent.
Dat blijkt dus niet zo te zijn. Maximaal 48 uur voor vertrek dus als je een snel rondje rijdt kan je je PCR testbewijs uit NL ook nog gebruiken voor je terugreis.

[ Voor 26% gewijzigd door Wolly op 26-07-2021 17:14 ]

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
PatrickC schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:57:
Ik vraag me af hoe ze dat gaan uitvoeren in de praktijk?
Je maakt het veel te lastig: je hebt een negatieve test nodig bij binnenkomst in NL. Waar en wanneer je die doet, maakt verder weinig uit, alleen de test mag maximaal 48/24 uur oud zijn. Dus als jij vanuit Zwitserland vertrekt en in één keer doorrijdt naar NL, dan kun je de test in Zwitserland doen. Of anders doe je hem onderweg in Duitsland ergens. Als je hem maar gedaan hebt, vóór je bij de NL grens bent.

• Dennahz

Dennahz

rik86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Ik zou zeggen, het moment 2 weken nadat iedereen die wil een prik heeft gehad. Want anders kom je bijna in de "nooit"-situatie terecht, want wat kan er dan nog meer aan gedaan worden?
Precies, niks. Tenzij ze gaan beginnen miepen over het feit dat het vaccinatiepercentage 'te laag' ligt is er geen enkel geldig excuus om niet alle regels op te heffen. (Overigens begint dat ook wel afgezaagd te worden :) )

Maar dan ook alle regels. Ook geen gezeik met coronapaspoorten bij horeca e.d. Moest er een nieuwe variant uitbreken dan kan je het altijd nog opnieuw bekijken, maar met Delta + vaccins is er niks tot weinig aan de hand.

De enige mensen die risico lopen blijven de mensen zonder prik, maar dat is eigen keuze (medische redenen daargelaten). En de enige die risico loopt zijn ze zelf. Dus wat is dan eigenlijk het probleem? Lang niet iedereen die ziek wordt komt in het ziekenhuis, dus de belasting op de zorg zal ook wel meevallen (immers, vorig jaar waren 17 miljoen mensen onbeschermd en straks misschien 1-2 miljoen, waarvan veel mensen in de 'niet-risico' categorie zitten).

Twitter

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:09:
[...]

Er is duidelijkheid 8) Er wordt daadwerkelijk bedoeld dat je maximaal 24/48hr moet testen voor vertrek.

[...]

https://www.telegraaf.nl/...ca-hoogrisicogebied-wordt
Die uitleg is niet officieel en slaat mijns inziens nergens op, want wat is het verschil tussen van bijv. Spanje een "terugreis" met 4 overnachtingen in Frankrijk en een vakantie in Spanje en daarna een vakantie in Frankrijk van 5 dagen (beide gele landen)? Het lijkt me evident dat de bedoeling is, dat je maximaal 48/24 uur voor je in Nederland terugkeert, je laat testen, om te voorkomen dat het virus mee terug neemt naar Nederland. Anders ga je naar Spanje, negatieve test, en ga je vervolgens nog een week naar Frankrijk en loop je daar het virus op, maar je hoeft niet meer te testen, omdat je zogenaamd op "terugreis" bent? Lijkt me extreem onwaarschijnlijk dat dat de bedoeling is.

• Wolly
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:17:
[...]

Die uitleg is niet officieel en slaat mijns inziens nergens op, want wat is het verschil tussen van bijv. Spanje een "terugreis" met 4 overnachtingen in Frankrijk en een vakantie in Spanje en daarna een vakantie in Frankrijk van 5 dagen (beide gele landen)? Het lijkt me evident dat de bedoeling is, dat je maximaal 48/24 uur voor je in Nederland terugkeert, je laat testen, om te voorkomen dat het virus mee terug neemt naar Nederland. Anders ga je naar Spanje, negatieve test, en ga je vervolgens nog een week naar Frankrijk en loop je daar het virus op, maar je hoeft niet meer te testen, omdat je zogenaamd op "terugreis" bent? Lijkt me stug dat dat de bedoeling is.
Hoezo niet officieel, is gewoon een ANP bericht?

Zie ook bijv. https://nieuws.nl/algemee...keer-voor-eigen-rekening/

En de vraag is inderdaad, wat definieert 'vertrek naar Nederland' precies?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:20:
Hoezo niet officieel, is gewoon een ANP bericht?
En sinds wanneer is het ANP onderdeel van de overheid?

De link in het nieuwsbericht dat de onduidelijke tekst bevat, verwijst naar het huidige test-beleid voor terugkeer uit oranje landen.

Deze pagina is weliswaar nog niet aangepast aan de informatie uit de persconferentie, maar daarin staat:
U reist met eigen vervoer (auto en motor) of internationale trein of bus
Dan heeft u na verblijf in een land met een zorgwekkende virusvariant een negatieve NAAT(PCR)-testuitslag nodig. Deze is afgenomen maximaal 72 uur voor aankomst in Nederland. Of u heeft een negatieve antigeentestuitslag. Deze test mag maximaal 48 uur voor aankomst in Nederland zijn afgenomen.
(nadruk toegevoegd)
Daar gaat het dus wel degelijk over periodes voor aankomst in Nederland. Logisch nadenken leidt ook tot de conclusie, dat zo'n test alleen zin heeft als je binnen de geldigheidsduur van de test terug in Nederland komt. Anders heeft die maximale duur ook geen enkele zin (die bestaat immers, omdat het risico dat je buiten die geldigheidsduur alsnog besmet raakt, steeds groter wordt). Het slaat gewoon als een tang op een varken als je zou kunnen testen op moment X (48/24 uur voordat jij vindt dat je richting huis gaat) en dan nog oneindig lang over de terugweg zou mogen doen zonder opnieuw te hoeven testen, omdat je in feite de geldigheid van die test dan oneindig oprekt.

[ Voor 15% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-07-2021 17:41 ]

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Sorcerer8472 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:29:
[...]

@Verwijderd

Volledig eens met de casussen die jullie nu beschrijven. Het is onwenselijk en simpelweg slecht voor de sfeer en productiviteit wanneer men met dat soort retoriek andere collega's lastigvalt. Daar mag je best wat van zeggen, zoals je ook mag reageren wanneer mensen uit het niets een betoog over Zwarte Piet beginnen.

De keerzijde is niet zozeer irritant, maar naar mijn idee echt schadelijk. Een vriend van me is ondernemer. Hij zat tijdens een borrel met een aantal collega's in een situatie waar hij een betoog moest aanhoren van een collega die en passant verkondigde dat werkgevers het recht moesten hebben om ongevaccineerden op staande voet te ontslaan, dat ongevaccineerden asociaal en een gevaar voor anderen zijn, etcetera.
Toen hij vervolgens de vraag gesteld kreeg over zijn vaccinatiestatus (sinds wanneer denkt men hier recht op te hebben? Ik ben opgevoed met het principe nooit te vragen naar wat iemand stemt, laat staan iets als vaccinatiestatus), was mede danzij het voorgaande relaas de toon al gezet - je voelt je in zo'n situatie dus echt niet vrij om rustig toe te lichten wat je persoonlijke overwegingen zijn. Iets met groepsdruk en ongemakkelijkheid. Zeer onwenselijk en contra-inclusief, zeker wanneer dit soort gedrag zich doorvertaalt naar anders behandelen op de werkvloer.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Helemaal eens met wat je hier zegt @Jedi_Pimp.

En @Verwijderd: de werkgever zou een manier moeten hebben om te toetsen zeg je, maar dat is nou juist waar men niet aan wil. Anders dan in veel andere landen wordt het hier als medisch geheim gezien. De vraag is of dat goed of zinnig is, maar het lijkt erop alsof de werkgever niet veel kan behalve bezorgde werknemers geruststellen (hoe? dunno)

Zelf heb ik bij het maken van een aantal zakelijke afspraken (die nog relatief zeldzaam zijn) vrijwillig toegevoegd dat ik volledig gevaccineerd ben. Om eventuele terughoudendheid al af te vangen en de ander niet de vraag te hoeven laten stellen.

• Wolly
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:32:
[...]
(nadruk toegevoegd)
Daar gaat het dus wel degelijk over periodes voor aankomst in Nederland. Logisch nadenken leidt ook tot de conclusie, dat zo'n test alleen zin heeft als je binnen de geldigheidsduur van de test terug in Nederland komt. Anders heeft die maximale duur ook geen enkele zin (die bestaat immers, omdat het risico dat je buiten die geldigheidsduur alsnog besmet raakt, steeds groter wordt). Het slaat gewoon als een tang op een varken als je zou kunnen testen op moment X (48/24 uur voordat jij vindt dat je richting huis gaat) en dan nog oneindig lang over de terugweg zou mogen doen zonder opnieuw te hoeven testen, omdat je in feite de geldigheid van die test dan oneindig oprekt.
Ben het met je eens dat het vreemd overkomt, maar voorlopig lijkt het gezien de communicatie vanuit de overheid die stelt 'voor vertrek' alsmede op basis van de nieuwsberichten die later zijn verschenen toch zo te zijn.

Wellicht dat de komende dagen nog duidelijkheid verschaffen. Het lijkt mij dat er een besluit moet worden gepubliceerd met daarin alle details?

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:55:
Wellicht dat de komende dagen nog duidelijkheid verschaffen. Het lijkt mij dat er een besluit moet worden gepubliceerd met daarin alle details?
Ik verwacht dat de pagina over het het inreizen (hier de overzichtspagina daarover), vandaag of uiterlijk morgen zal worden aangepast met de wijzigingen. Dat is m.i. de officiële regelgeving over dit onderwerp. Tot nu toe zijn het allemaal "maar" nieuwsberichten.

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 26-07-2021 17:59 ]

Verwijderd

Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Ben het met je eens dat het vreemd overkomt, maar voorlopig lijkt het gezien de communicatie vanuit de overheid die stelt 'voor vertrek' alsmede op basis van de nieuwsberichten die later zijn verschenen toch zo te zijn.

mijn indruk is omdat het een algemene regel is, maar 1 die vooral is bedoeld voor vlieg- trein- boot- busreizen, daar is de vertrektijd relevant.
Bij wegverkeer zijn de risico's lager en zal er voor de vorm ook wel wat gecontroleerd worden, maar in mindere mate. Wegverkeer officieel vrijgeven is ook weer niet handig, want dan krijg je weer goochemerds die grens shuttles oid gaan opzetten.
Pagina: 1 ... 48 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).