There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night
Dan pakken we het H1N1 vaccin van Pandemrix erbij. Dat vaccin is destijds goedgekeurd middels een aangepaste procedure om het vaccin zo snel mogelijk bij de bevolking te krijgen, eigenlijk zoals het nu ook gaat met de Covid19-vaccins. Eind september 2009 krijgt het vaccin groen licht en vanaf midden 2010 beginnen er berichten op te duiken over kinderen/tieners die opeens kampen met narcolepsie. Dat speelde vooral in Zweden en Finland, maar ook in andere landen doken er cases op. Of Pandremix ook daadwerkelijk verantwoordelijk was voor de narcolepsie is nog steeds geen duidelijkheid over.klaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:09:
[...]
Dat zijn nogal paardenmiddelen in vergelijking met de vaccins, of niet? Beetje appels en peren. Of misschien kokosnoten en bosbessen.
In 2017 zijn in de Filipijnen meerdere mensen ernstig ziek geworden of zelfs gestorven door een vaccinatie tegen knokkelkoorts. Het vaccin vergrootte bij de kinderen de kans op een ernstigere variant van het virus.
Zelf heb ik ooit een pijnstiller voorgeschreven gekregen waarbij de huisarts nadrukkelijk zei dat ik het alleen moest gebruiken als de pijn te ondragelijk werd. Zolang de pijn nog vol te houden was moest ik er eigenlijk gewoon van af blijven omdat het behoorlijk zwaar en potentieel verslavend spul was. Of wat te denken van de cocaïne die ze voorheen voorschreven als pijnstiller in ziekenhuizen?
Maar goed, ik persoonlijk ben niet bang voor de vaccins tegen Covid19, of andere vaccins. Ik ben ook niet bang voor de medische wetenschap want over het algemeen kan er niet veel fout gaan qua medicatie. Sterker nog, ik sta regelmatig versteld van wat er tegenwoordig mogelijk is en hoe ver we mensenlevens inmiddels kunnen 'rekken' met onze medicijnen en behandelingen.
Voor mij is het gewoon niet meer dan een risicoanalyse op basis van de informatie die voorhanden is waarmee ik bepaal of ik me wel of niet laat vaccineren. We leven in een vrij land dus all is good zou je zeggen. Juist dat hele 'je argumenten slaan nergens op' en 'je bent een egoïst' of 'jij bent de reden dat straks mensen besmet raken of sterven' drijft mij verder weg van het eventueel halen van een vaccin. Oh nee, nu ik bestempeld word als achterlijke ga ik het toch maar wel halen! Nope. Ik snap, zoals ik eerder gezegd heb, best het nut van vaccineren. Alleen het nut van perse iedereen willen vaccineren zie ik veel minder.
De enige reden dat men hier (en elders) zo fel is als het gaat om vaccineren is omdat er gesteld wordt dat een ongevaccineerd iemand per definitie gevaarlijker is. Hier een artikel dat stelt dat een vaccin de ernst en duur van een infectie kan verminderen, en de viral load kan verlagen. Klinkt logisch want dat is precies wat een vaccin moet doen. Wat ik me (denk ik terecht) afvraag is hoe dat zich verhoudt tot iemand die ook zonder vaccin nauwelijks ziek wordt. Volgens mij is daar nog nauwelijks wat over bekend aangezien er nog volop onderzoek wordt gedaan naar de effectiviteit van de vaccins.
Dit onderzoek geeft aan dat het nogal lastig is om te bepalen hoe besmettelijk iemand daadwerkelijk is. Een PCR-test (of elke andere reguliere test) kan bijvoorbeeld niet aantonen of je een levend virus meedraagt, alleen dat je het virus meedraagt, maar dat kan dus ook inactief zijn. Je kunt op dat moment besmet zijn met een levend virus maar niet ziek zijn. Je kun besmet zijn met een levend virus en wel ziek zijn maar niet heel ziek... of misschien wel heel ziek. Het kan ook zijn dat je besmet bent geweest en nog virusdeeltjes bij je draagt maar dat die niet meer 'leven'. Maar meer dan 'positief/negatief' kan test niet vermelden.
Aangezien mensen zonder symptomen, of met minder ernstige symptomen, minder besmettelijk lijken te zijn kun je mogelijk stellen dat besmettelijkheid te linken is aan de ernst van de infectie. Dat zou dus betekenen dat enorm veel mensen al minder besmettelijk zijn omdat ze niet (heel) ziek worden. Ze kunnen anderen nog wel besmetten en als dat bij kwetsbaren komt kunnen die wél ernstig ziek worden. Daarom wil je juist die mensen gevaccineerd hebben zodat ook bij hen de kans op een ernstig ziekteverloop vermindert.While viral load seems to be similar in people with and without symptoms, the presence of RNA does not necessarily represent transmissible live virus. The duration of viral RNA shedding (interval between first and last positive PCR result for any sample) is shorter in people who remain asymptomatic, so they are probably less infectious than people who develop symptoms. Coughing, which is a prominent symptom of covid-19, may result in far more viral particles being shed than talking and breathing, so people with symptomatic infections are more contagious, irrespective of close contact.
De pest is alleen dat 'we' alles gewoon op de grote hoop gooien. Dus positief = positief en nuance is niet mogelijk. Niet omdat de wil er niet is, maar omdat het gewoon niet mogelijk is. Geen symptomen of wel symptomen, als je positief test dan ben je op papier besmettelijk en iedereen is even besmettelijk. Onderscheid maken we niet. Als je op die manier beredeneert dan moet je inderdaad enorm veel mensen vaccineren om het gevaar van dit virus zoveel mogelijk te verkleinen.
En daarom wacht ik nog met mijn vaccinatie. Ik geloof gewoon oprecht niet dat het nog uit de hand gaat lopen hier juist omdat de kwetsbaren voor een groot deel gevaccineerd zijn. Voor mezelf haal ik het sowieso al niet omdat de kans gewoon nihil is dat ik ernstig ziek word en op dit moment zie ik, met bovenstaande informatie in het achterhoofd, nog niet de noodzaak me te laten vaccineren om anderen te beschermen. Immers, er is een reëele kans dat wanneer je niet of nauwelijks ziek bent je ook minder besmettelijk bent. Ik ben geen heel sociaal dier, ga niet op stap, hou niet van drukte en als ik daadwerkelijk ziek ben dan blijf ik gewoon thuis (wat ik ook al deed vóór deze ellende). Met m'n werk zie ik wel veel mensen maar dat is vrijwel uitsluitend in de buitenlucht, vaak maar voor korte duur en meestal met voldoende afstand.
Dan kan men mij wel wegzetten als egoïst, idioot, gevaarlijk en weet ik 't wat maar dat zie ik vooral als zwaktebod. Als dat je manier is om een discussie te winnen (lees: dood te knuppelen) dan kun je net zo goed meteen stoppen.
Als we allemaal jouw instelling hadden zouden we er nooit komenSomerenV schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:21:
[...]
Dan pakken we het H1N1 vaccin van Pandemrix erbij. Dat vaccin is destijds goedgekeurd middels een aangepaste procedure om het vaccin zo snel mogelijk bij de bevolking te krijgen, eigenlijk zoals het nu ook gaat met de Covid19-vaccins. Eind september 2009 krijgt het vaccin groen licht en vanaf midden 2010 beginnen er berichten op te duiken over kinderen/tieners die opeens kampen met narcolepsie. Dat speelde vooral in Zweden en Finland, maar ook in andere landen doken er cases op. Of Pandremix ook daadwerkelijk verantwoordelijk was voor de narcolepsie is nog steeds geen duidelijkheid over.
In 2017 zijn in de Filipijnen meerdere mensen ernstig ziek geworden of zelfs gestorven door een vaccinatie tegen knokkelkoorts. Het vaccin vergrootte bij de kinderen de kans op een ernstigere variant van het virus.
Zelf heb ik ooit een pijnstiller voorgeschreven gekregen waarbij de huisarts nadrukkelijk zei dat ik het alleen moest gebruiken als de pijn te ondragelijk werd. Zolang de pijn nog vol te houden was moest ik er eigenlijk gewoon van af blijven omdat het behoorlijk zwaar en potentieel verslavend spul was. Of wat te denken van de cocaïne die ze voorheen voorschreven als pijnstiller in ziekenhuizen?![]()
Maar goed, ik persoonlijk ben niet bang voor de vaccins tegen Covid19, of andere vaccins. Ik ben ook niet bang voor de medische wetenschap want over het algemeen kan er niet veel fout gaan qua medicatie. Sterker nog, ik sta regelmatig versteld van wat er tegenwoordig mogelijk is en hoe ver we mensenlevens inmiddels kunnen 'rekken' met onze medicijnen en behandelingen.
Voor mij is het gewoon niet meer dan een risicoanalyse op basis van de informatie die voorhanden is waarmee ik bepaal of ik me wel of niet laat vaccineren. We leven in een vrij land dus all is good zou je zeggen. Juist dat hele 'je argumenten slaan nergens op' en 'je bent een egoïst' of 'jij bent de reden dat straks mensen besmet raken of sterven' drijft mij verder weg van het eventueel halen van een vaccin. Oh nee, nu ik bestempeld word als achterlijke ga ik het toch maar wel halen! Nope. Ik snap, zoals ik eerder gezegd heb, best het nut van vaccineren. Alleen het nut van perse iedereen willen vaccineren zie ik veel minder.
De enige reden dat men hier (en elders) zo fel is als het gaat om vaccineren is omdat er gesteld wordt dat een ongevaccineerd iemand per definitie gevaarlijker is. Hier een artikel dat stelt dat een vaccin de ernst en duur van een infectie kan verminderen, en de viral load kan verlagen. Klinkt logisch want dat is precies wat een vaccin moet doen. Wat ik me (denk ik terecht) afvraag is hoe dat zich verhoudt tot iemand die ook zonder vaccin nauwelijks ziek wordt. Volgens mij is daar nog nauwelijks wat over bekend aangezien er nog volop onderzoek wordt gedaan naar de effectiviteit van de vaccins.
Dit onderzoek geeft aan dat het nogal lastig is om te bepalen hoe besmettelijk iemand daadwerkelijk is. Een PCR-test (of elke andere reguliere test) kan bijvoorbeeld niet aantonen of je een levend virus meedraagt, alleen dat je het virus meedraagt, maar dat kan dus ook inactief zijn. Je kunt op dat moment besmet zijn met een levend virus maar niet ziek zijn. Je kun besmet zijn met een levend virus en wel ziek zijn maar niet heel ziek... of misschien wel heel ziek. Het kan ook zijn dat je besmet bent geweest en nog virusdeeltjes bij je draagt maar dat die niet meer 'leven'. Maar meer dan 'positief/negatief' kan test niet vermelden.
[...]
Aangezien mensen zonder symptomen, of met minder ernstige symptomen, minder besmettelijk lijken te zijn kun je mogelijk stellen dat besmettelijkheid te linken is aan de ernst van de infectie. Dat zou dus betekenen dat enorm veel mensen al minder besmettelijk zijn omdat ze niet (heel) ziek worden. Ze kunnen anderen nog wel besmetten en als dat bij kwetsbaren komt kunnen die wél ernstig ziek worden. Daarom wil je juist die mensen gevaccineerd hebben zodat ook bij hen de kans op een ernstig ziekteverloop vermindert.
De pest is alleen dat 'we' alles gewoon op de grote hoop gooien. Dus positief = positief en nuance is niet mogelijk. Niet omdat de wil er niet is, maar omdat het gewoon niet mogelijk is. Geen symptomen of wel symptomen, als je positief test dan ben je op papier besmettelijk en iedereen is even besmettelijk. Onderscheid maken we niet. Als je op die manier beredeneert dan moet je inderdaad enorm veel mensen vaccineren om het gevaar van dit virus zoveel mogelijk te verkleinen.
En daarom wacht ik nog met mijn vaccinatie. Ik geloof gewoon oprecht niet dat het nog uit de hand gaat lopen hier juist omdat de kwetsbaren voor een groot deel gevaccineerd zijn. Voor mezelf haal ik het sowieso al niet omdat de kans gewoon nihil is dat ik ernstig ziek word en op dit moment zie ik, met bovenstaande informatie in het achterhoofd, nog niet de noodzaak me te laten vaccineren om anderen te beschermen. Immers, er is een reëele kans dat wanneer je niet of nauwelijks ziek bent je ook minder besmettelijk bent. Ik ben geen heel sociaal dier, ga niet op stap, hou niet van drukte en als ik daadwerkelijk ziek ben dan blijf ik gewoon thuis (wat ik ook al deed vóór deze ellende). Met m'n werk zie ik wel veel mensen maar dat is vrijwel uitsluitend in de buitenlucht, vaak maar voor korte duur en meestal met voldoende afstand.
Dan kan men mij wel wegzetten als egoïst, idioot, gevaarlijk en weet ik 't wat maar dat zie ik vooral als zwaktebod. Als dat je manier is om een discussie te winnen (lees: dood te knuppelen) dan kun je net zo goed meteen stoppen.
Je vergelijking met het h1n1 vaccin is appels en peren vergelijken. Het eiwit van het virus leek op een eiwit wat slaap reguleert. Bij sommige mensen wijkt dat iets af door een kleine genetische afwijking en is het vrijwel gelijk aan het eiwit wat get vaccin produceert. Hierdoor maakt je lichaam antistoffen tegen het eigen eiwit aan. Een virusinfectie zal hetzelfde effect opleveren.
En als je denkt 'ik ben net 30 ik besmet niemand want ik ben jong en word amper ziek' have I got news for you: de recente besmettingscijfers zijn vooral mensen van onze leeftijd. Je zit er daar toch echt ff goed naast, de kans op complicaties en long covid zijn ook bovendien groter dan problemen met het vaccin. Dan kan je geloven dat het niet uit de hand gaat lopen maar dan lig je toch echt onder een steen als je de enorme stijging van 2 weken terug niet hebt gezien.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Volgens het alwetende coronadashboard is de vaccinatiebereidheid onder de 40 zo'n 80%, dat is 10 procentpunten lager dan boven de 40.klaaas schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Ah ok. Je verhaal is daardoor alleen niet heel eenduidig (ik heb die paar pagina's maar even terug gelezen). Enerzijds heb je het over 30-minners waar de communicatie vanuit de overheid en het gemis aan urgentie een probleem zijn en anderzijds betrek je die gebrekkige communicatie op andere bevolkingsgroepen. Het maakt voor de discussie nogal een verschil welke je precies bedoelt. Ik denk dat t.a.v. de volkswijken iedereen wel een extra inspanning van de overheid verwacht, maar dat het sentiment t.o.v. 30-minners vooral is dat ze gewoon hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar misschien is dat ook teveel een projectie van mijn eigen gedachtenGelukkig is de vaccinatiebereidheid onder 30-minners in dit huishouden 100%
De vraag is of het toen uit de hand liep. op 26/6 was enkel 70+ volledig gevaccineerd. De ouders van de feestvarkens (35-60) waren op zijn best voor de helft gevaccineerd en daarvan liggen er een paar in het ziekenhuis na een explosie van besmettingen onder voornamelijk 30 en jonger.Nox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 04:00:
Dan kan je geloven dat het niet uit de hand gaat lopen maar dan lig je toch echt onder een steen als je de enorme stijging van 2 weken terug niet hebt gezien.
Als die feesten drie weken later gestart waren had je er mogelijk zeer weinig van in het ziekenhuis gezien. Dat is precies dezelfde gok die de overheid heeft genomen, enkel waren zij een paar weken te vroeg en kwam delta ongemerkt van rechts.
Precies de vinger op de zere plek. Als je mensen uitsluit (niet jij, maar diverse wappie roepers), dan is er geen “we” meer.Nox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 04:00:
[...]
Als we allemaal jouw instelling hadden zouden we er nooit komendus ja, je bent wel een tikkeltje asociaal.
Er is ook discussie over de “er” in je zin trouwens. Waar moeten we komen en zijn we het daar voldoende over eens.
[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 26-07-2021 07:19 ]
Ik vraag me echter af of die redeneringen wel kloppen. Volgens mij is ook voor een jong, gezond persoon de benefit risk reward positief bij de huidige vaccins, onderzoeken naar household transmission gemeten naar index personen die wel of niet gevaccineerd zijn tonen ook een reductie in transmissie aan en over lange termijn effect (en de extreem kleine kans daarop) is al veel geschreven…
Ik ga niemand proberen over te halen, ga mensen zeker niet in hokjes stoppen, maar ik probeer te begrijpen waarom je niet het vaccin neemt. Ik zie anderen mensen die kritisch zijn duidelijk onderscheid maken in het beleid in het algemeen én het prikje voor zichzelf, maar dat onderscheid maak jij (en een aantal anderen) niet, volgens mij.
Is het dan toch vooral: ik denk dat ik toch niet ziek word?
En wederom een heel betoog dat je niet op stap gaat, dat je jong bent en als kerst op de taart: dat je de vaccinatie nog niet gaat halen omdat je als “ asociale of wappie “ wordt weggezet volgens jezelf. Want nu word je nog verder afgestoten. Je bent nu al een jaar lang aan het betogen en verdedigen.SomerenV schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:21:
[...]
Dan pakken we het H1N1 vaccin van Pandemrix erbij. Dat vaccin is destijds goedgekeurd middels een aangepaste procedure om het vaccin zo snel mogelijk bij de bevolking te krijgen, eigenlijk zoals het nu ook gaat met de Covid19-vaccins. Eind september 2009 krijgt het vaccin groen licht en vanaf midden 2010 beginnen er berichten op te duiken over kinderen/tieners die opeens kampen met narcolepsie. Dat speelde vooral in Zweden en Finland, maar ook in andere landen doken er cases op. Of Pandremix ook daadwerkelijk verantwoordelijk was voor de narcolepsie is nog steeds geen duidelijkheid over.
Zelf heb ik ooit een pijnstiller voorgeschreven gekregen waarbij de huisarts nadrukkelijk zei dat ik het alleen moest gebruiken als de pijn te ondragelijk werd. Zolang de pijn nog vol te houden was moest ik er eigenlijk gewoon van af blijven omdat het behoorlijk zwaar en potentieel verslavend spul was. Of wat te denken van de cocaïne die ze voorheen voorschreven als pijnstiller in ziekenhuizen?![]()
[...]
Aangezien mensen zonder symptomen, of met minder ernstige symptomen, minder besmettelijk lijken te zijn kun je mogelijk stellen dat besmettelijkheid te linken is aan de ernst van de infectie. Dat zou dus betekenen dat enorm veel mensen al minder besmettelijk zijn omdat ze niet (heel) ziek worden. Ze kunnen anderen nog wel besmetten en als dat bij kwetsbaren komt kunnen die wél ernstig ziek worden. Daarom wil je juist die mensen gevaccineerd hebben zodat ook bij hen de kans op een ernstig ziekteverloop vermindert.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Als de B/R positief is, maar de B voor het individu ontzettend klein, dan wordt gewoonlijk ook geen vaccinatie geadviseerd.ZieMaar! schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:33:
@SomerenV Als jij van mening bent dat de kans op ziek worden voor jou niet (nog) kleiner wordt en dat de kans dat je anderen besmet ook niet (nog) kleiner wordt, als gevolg van vaccinatie, dan klopt je redenering.
....
Is het dan toch vooral: ik denk dat ik toch niet ziek word?
Maar in dit geval wil je dat mensen het vaccin ook (of in het geval van jongeren: juist) voor elkaar nemen. Dat is een veel lastiger argumentatie en dat blijkt ook extra duidelijk uit de argumentatie van de B/R voor kinderen van de Gezondheidsraad. Die weten dat ook niet goed te kwantificeren. Voldoende vaccinatie en zo een einde aan de pandemie moeten we daarom niet vanuit het individu, maar vanuit de groep bereiken. Uiteraard moet daarvoor de groep zo groot mogelijk zijn. Maar iedere groep heeft zijn buitenstaanders nodig om de groep te versterken. 100% is daarom onmogelijk (Zie voor de liefhebber ook “why we hate”). Het afgeven op de “wappies” of andere andersdenkenden zorgt voor versterking van het groepsgevoel en draagt uiteindelijk bij aan een grotere vaccinatiegraad. Zo heeft die dansleraar toch nog wat nuttigs bijgedragen.
Het zorgt er echter ook voor dat “de groep” mensen buitensluit. Dat is onontkoombaar vanuit groepsvorming, maar we moeten het wel willen zien en proberen zo veel mogelijk te voorkomen. Het is namelijk niet echt wij tegen zij. Het is samen voor ons eigen.
Het was een heel verhaal, maar volgens mij is dit wel de kern. Je bent er niet van overtuigd dat jouw vaccinatie nodig is om de situatie in NL onder controle te krijgen en eigenlijk (als ik je woorden goed proef) denk je dat het grootschalig vaccineren van jonge mensen daarvoor niet eens nodig is. Daarin sta je volgens mij niet alleen. Sinds het deels terugdraaien van de laatste versoepelingen zijn er hier elke dag wel mensen die beweren dat we echt alles wel los kunnen laten omdat er weinig gebeurt in de ziekenhuizen e.d. Of dat klopt is m.i. de grote vraag en je ziet dan ook dat daar verschillende over gedacht wordt. Het meest eerlijk antwoord is denk ik dat we het gewoon niet zeker weten.SomerenV schreef op maandag 26 juli 2021 @ 01:21:
[...]
Ik geloof gewoon oprecht niet dat het nog uit de hand gaat lopen hier juist omdat de kwetsbaren voor een groot deel gevaccineerd zijn.
Of we daadwerkelijk elke laatste vaccinatie incl. de jouwe strikt gezien nodig hebben om uit deze sores te komen is nog niet met zekerheid te zeggen. Dat weten we ws pas achteraf. Wat je volgens mij wel kunt stellen is dat een grote vaccinatiebereidheid het wel makkelijker maakt om maatregelen af te schaffen. De weg uit de crisis wordt vergemakkelijkt als ook jonge mensen 'gewoon' hun prik halen. Ik snap dan ook niet zo goed waarom daar weerstand tegen is. Het risico is minimaal, dus waarom zou je geen onderdeel willen zijn van de oplossing? Ik zou het te prijzen vinden als jongeren die verantwoordelijkheid gewoon namen (wat ze gelukkig ook in grote getale blijken te doen).
Hij wil.
Dat hebben we ook gedaan op basis van de cijfers die @SkiFan naderhand aanleverde, dan kom je op 0,3% en niet de 3% die geclaimd werd.nocalimero schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:19:
[...]
Dat lijkt me niet de goede vergelijking. Je moet kijken hoeveel van de besmettingen dodelijk zijn.
Dus hoeveel van die 1,36 miljard Indiërs zijn besmet geweest met het Corona virus? Veel, maar lang geen 100%.
We kunnen dus wel concluderen dat er geen sprake is van 3% sterfte in India.
Die 98% waar @SomerenV het over heeft (gedeelte van bevolking waar het virus nauwelijks een gevaar oplevert) staat trouwens ook gewoon in de slides van het RIVM.
Ik zeg dat het juist om kwaliteitslevensjaren gaat. Dat is het enige grote doel in dit soort kwesties. Zoveel mogelijk kwaliteitslevensjaren redden tegen een bepaalde prijs. Het is dan ook bizar dat ze hebben gekozen voor de weg die een factor 5x zoveel levensjaren gaat kosten dan dat het ooit gaat opleveren. Een berekening die door het ministerie zelf is gemaakt notabene.Transportman schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:55:
[...]
Waar gaat het dan wel over? Want het gaat volgens jouw blijkbaar niet om die kwaliteitslevensjaren, niet om de bestrijding van het virus, dus waar gaat het dan wel over?
Ik kan hier een heel verhaal van maken maar alles wordt duidelijk in de volgende video. Echt een aanrader en doet je wenkbrauwen wel degelijk even fronsen. Cijfers worden toegelicht door oud directeur van het CBS. Ook de hele manier van emotioneel denken wat onze overheid continue doet vs abstracte keuzes maken wordt hier heel duidelijk belicht.
*knip* graag betere bronnen geven. Youtube filmpjes zijn a) niet echt handig om te verifieren of het de onderbouwing is die de poster claimt en b) hebben een matig trackrecord qua betrouwbaarheid. We zien liever duidelijke, onderbouwde bronnen
[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 12:16 ]
Die 'er' is imho een R<1 bij nul maatregelen. Of in ieder geval een houdbare situatie zonder maatregelen waarbij corona geen significante impact meer heeft op de maatschappij. Zoiets, plus minus. Tl;dr: als ik weer in de kroeg kan zuipenblissard schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:17:
[...]
Precies de vinger op de zere plek. Als je mensen uitsluit (niet jij, maar diverse wappie roepers), dan is er geen “we” meer.
Er is ook discussie over de “er” in je zin trouwens. Waar moeten we komen en zijn we het daar voldoende over eens.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
Tja.. De vraag uis of de overheid zoveel anders had kunnen doen. in hoeverre heeft het "rapport" rekening gehouden met maatschappelijke gevolgen. We waren dan het enige land in de westerse wereld die het zouden te laten gaan.biggydeen2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Ik zeg dat het juist om kwaliteitslevensjaren gaat. Dat is het enige grote doel in dit soort kwesties. Zoveel mogelijk kwaliteitslevensjaren redden tegen een bepaalde prijs. Het is dan ook bizar dat ze hebben gekozen voor de weg die een factor 5x zoveel levensjaren gaat kosten dan dat het ooit gaat opleveren. Een berekening die door het ministerie zelf is gemaakt notabene.
Ik kan hier een heel verhaal van maken maar alles wordt duidelijk in de volgende video. Echt een aanrader en doet je wenkbrauwen wel degelijk even fronsen. Cijfers worden toegelicht door oud directeur van het CBS. Ook de hele manier van emotioneel denken wat onze overheid continue doet vs abstracte keuzes maken wordt hier heel duidelijk belicht.
YouTube: “Overheid offert 520.000 levensjaren!” blijkt uit WOB verzoek EZK va...
van Haga is hiermee aan de slag gegaan en heeft een paar zeer kritische vragen neergelegd bij het kabinet. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat hier uit gaat komen. Niemand kan ontkennen dat dit op zijn minst bijzonder is.
Wat zou er gebeuren als ze het hadden laten gaan en de zorg was geklapt. De politieman niet meer naar haar werk ging (uit angst) en daarmee complete anargie was gekomen? Zijn die ook zo mooi meegenomen in het rapport... of is het extrapoleren van simpele excel grafiekjes. Ik kan ok wel aantonen dat er in Nl max 100K doden (bij goede zorg) en misschien 200-300K bij geklapte zorg.
Ik sluit me bij jouw groep aanNox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:30:
[...]
Die 'er' is imho een R<1 bij nul maatregelen. Of in ieder geval een houdbare situatie zonder maatregelen waarbij corona geen significante impact meer heeft op de maatschappij. Zoiets, plus minus. Tl;dr: als ik weer in de kroeg kan zuipen
Als er iets geleerd is van de afgelopen 1.5 jaar, dat je prima thuis bij/met vrienden kan zuipen, geen kroeg voor nodigNox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:30:
[...]
Die 'er' is imho een R<1 bij nul maatregelen. Of in ieder geval een houdbare situatie zonder maatregelen waarbij corona geen significante impact meer heeft op de maatschappij. Zoiets, plus minus. Tl;dr: als ik weer in de kroeg kan zuipen
Als bij een ongevaccineerde populatie waar iedereen (17m mensen) besmet raakt ongeveer 1,25% in het ziekenhuis komt, en 0,25% op de IC, dan betekende dat 212500 mensen in het ziekenhuis en 42500 mensen op de IC.
Daar is een woord voor: zorginfarct.
Als je die 42500 mensen 'uitsmeert', en gemiddeld 1000 man op de IC houdt, heb je 42,5 keer de IC vol liggen. Bij een gemiddelde ligduur van 19 dagen heb je ruim twee jaar lang je IC vol liggen.
Nu is de situatie anders; er zijn veel mensen gevaccineerd en mensen hebben al COVID gehad. Om het goed uit te rekenen is het veel werk, maar door op het bierviltje: gewogen naar de risico's op IC-opname lijkt zo'n 85% van de mensen gevaccineerd. Als die voor 95% goed werken tegen ernstige ziekte, dan houden we nog zo'n 19% over die niet beschermd is. Maar ongeveer 20% van de mensen heeft al COVID gehad, dus laten we zeggen zo'n 15% is niet beschermd.
Dat suggereert dat er nog zo'n 6545 mensen op de IC komen als iedereen besmet zou raken met Corona. Dat moet over minimaal 4 maanden uitgesmeerd worden om de bezetting op maximaal 1000 te houden.
Die dansvloer met DJ zijn de buren het alleen toch wat minder mee eens.Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Als er iets geleerd is van de afgelopen 1.5 jaar, dat je prima thuis bij/met vrienden kan zuipen, geen kroeg voor nodig
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Livestream: https://nos.nl/uitzendingen/livestream/2390917Persmoment Rutte en De Jonge over coronabeleid om 13.00 uur
Demissionair premier Rutte overlegt met de meest betrokken ministers en coronadeskundigen over de coronasituatie in binnen- en buitenland. Na afloop van dat overleg, om 13.00 uur, staan Rutte en minister De Jonge van Volksgezondheid de pers te woord. Dat is live te volgen op www.nos.nl en NPO Nieuws.
[ Voor 5% gewijzigd door user109731 op 26-07-2021 12:52 ]
Gisteravond kondigde Ab Osterhaus al aan (in Oranjezomer) dat er vandaag nieuws over de maatregelen bekend zou worden gemaakt.user109731 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:48:
Er is om 13 uur weer een persmoment met Rutte en De Jonge:
[...]
Waterdichte redenering! Waar zouden we precies nooit komen? Je gaat wederom voorbij aan de aanname die @SomerenV maakt dat er geen significant marginaal nut is van een extra vaccinatie van jongeren (zeg <30) wanneer kwetsbaren en ouderen zich hebben laten vaccineren. Nee, in plaats daarvan ga je voorbij aan alle inhoud en hang je een moreel oordeel aan de vermeende uitkomst van zijn gedrag, terwijl die uitkomst absoluut niet in beton gegoten is. Zeg dan gewoon dat je het niet eens bent de inhoud - of dat je het asociaal vindt en dat de onderliggende beweegredenen je verder niet interesserenNox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 04:00:
Als we allemaal jouw instelling hadden zouden we er nooit komendus ja, je bent wel een tikkeltje asociaal.
En als je denkt 'ik ben net 30 ik besmet niemand want ik ben jong en word amper ziek' have I got news for you: de recente besmettingscijfers zijn vooral mensen van onze leeftijd. Je zit er daar toch echt ff goed naast, de kans op complicaties en long covid zijn ook bovendien groter dan problemen met het vaccin. Dan kan je geloven dat het niet uit de hand gaat lopen maar dan lig je toch echt onder een steen als je de enorme stijging van 2 weken terug niet hebt gezien.
Je laatste conclusie heeft ook weer vrij weinig te maken met je argumenten (complicaties en long-covid) ervoor. Long-covid kan overigens voor een gezond jong individu zéker wel een argument zijn om voor een vaccin te gaan.
Dus? Wat maakt het uit hoe lang iemand al aan het 'betogen' is? Dat draagt niet bij aan of een keuze onjuist of juist is. Je redeneert vanuit jouw perceptie waarin slechts één waarheid bestaat: niet-vaccineren is dom, gevaarlijk en asociaal.Agent47 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:41:
[...]
En wederom een heel betoog dat je niet op stap gaat, dat je jong bent en als kerst op de taart: dat je de vaccinatie nog niet gaat halen omdat je als “ asociale of wappie “ wordt weggezet volgens jezelf. Want nu word je nog verder afgestoten. Je bent nu al een jaar lang aan het betogen en verdedigen.
Ik denk dat je het hier treffend samenvat. Ik kan niet voor @SomerenV spreken, maar de weerstand die ik zie, heeft nou juist hiermee te maken: het voorwaardelijk stellen van het heropenen van de maatschappij aan de mate waarin de (jonge) populatie gevaccineerd is. Hier is een aantal dingen mee mis.klaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:22:
[...]
Het was een heel verhaal, maar volgens mij is dit wel de kern. Je bent er niet van overtuigd dat jouw vaccinatie nodig is om de situatie in NL onder controle te krijgen en eigenlijk (als ik je woorden goed proef) denk je dat het grootschalig vaccineren van jonge mensen daarvoor niet eens nodig is. Daarin sta je volgens mij niet alleen. Sinds het deels terugdraaien van de laatste versoepelingen zijn er hier elke dag wel mensen die beweren dat we echt alles wel los kunnen laten omdat er weinig gebeurt in de ziekenhuizen e.d. Of dat klopt is m.i. de grote vraag en je ziet dan ook dat daar verschillende over gedacht wordt. Het meest eerlijk antwoord is denk ik dat we het gewoon niet zeker weten.
Of we daadwerkelijk elke laatste vaccinatie incl. de jouwe strikt gezien nodig hebben om uit deze sores te komen is nog niet met zekerheid te zeggen. Dat weten we ws pas achteraf. Wat je volgens mij wel kunt stellen is dat een grote vaccinatiebereidheid het wel makkelijker maakt om maatregelen af te schaffen. De weg uit de crisis wordt vergemakkelijkt als ook jonge mensen 'gewoon' hun prik halen. Ik snap dan ook niet zo goed waarom daar weerstand tegen is. Het risico is minimaal, dus waarom zou je geen onderdeel willen zijn van de oplossing? Ik zou het te prijzen vinden als jongeren die verantwoordelijkheid gewoon namen (wat ze gelukkig ook in grote getale blijken te doen).
1) De onderliggende noodzaak van het massaal vaccineren van jonge gezonde mensen voor het grotere geheel
Zoals je zelf al in je eerste alinea aangeeft: we weten (nog) niet of het vaccineren van jonge, gezonde mensen echt nodig is om de doelstellingen van onder andere het verlagen van de aanhoudende druk op de ziekenhuizen, te behalen. Het wordt echter wel zo gepresenteerd - net als zoveel andere zaken waar we nog te weinig over weten maar die toevalligerwijze aan de wenselijke kant van het spectrum vallen. Iets meer bescheidenheid zou de mens sieren. Maar nee, in plaats van het genuanceerde, eerlijke verhaal te vertellen hebben wij een minister van VWS die vaccinweigeraars "decadent" noemt. Zoals al vaker in dit topic aangehaald, ik heb mailcontact gehad met verschillende IC-artsen die allen positief zijn over het vaccin en mij ook aanraadden voor een vaccin te gaan - echter wel voor mijzelf. Bovendien zijn we in Nederland erg goed in het toepassen van scope creep als het ons uitkomt - waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan het advies van bijvoorbeeld het Zweedse RIVM om kinderen niet te vaccineren? Een Amerikaanse staat zonder significant ander beeld in besmettingen en of ziekenhuisopnames met een compleet andere set aan maatregelen? Juist, moeilijke onderwerpen en ongemakkelijke gesprekken - daar hebben we nu even geen zin in of tijd voor.
2) Het doen alsof we nooit een keuze hebben gehad en het totaal ontbreken van enig zinnig ethisch debat
Dit stoort mij persoonlijk het meeste. Ook al zou covid de IFR hebben van ebola, het zou alsnog ontzettend wenselijk zijn voor deelnemers aan de maatschappij om enigszins het gevoel te hebben dat er constant belangen worden afgewogen en dat onze volksvertegenwoordigers op basis van de informatie die ze krijgen, een ideeënstrijd aangaan over het aanvliegen van deze situatie. Toegegeven, in de eerste maanden van de pandemie is hier geen tijd voor, immers het is crisis. In de afgelopen maanden hadden we echter wel iets transparanter en opener mogen discussiëren over zaken als volgorde van vaccinaties, de uiteindelijke doelstelling van vaccineren (deden we het nu om ouderen en kwetsbaren zo veel mogelijk uit de ziekenhuizen te houden, of gooien we nu stilletjesaan over de boeg 'Jongeren kunnen ook ernstig ziek worden!')
Je hebt als maatschappij altijd een keuze, zéker in een situatie waarin we te maken hebben met een virus dat met name voor bepaalde groepen erg gevaarlijk kan zijn.
3) De snelkookpan waarin we zijn beland als het aankomt op omgaan met zeer precaire grondrechtelijke en ethische kwesties
De bovenstaande punten zouden voor mij minder zorgelijk zijn als ik het idee zou hebben dat we er normaal met elkaar over kunnen praten. Nogmaals, de urgentie ontken ik niet: het is ontzettend goed (en knap van de overheid) dat we zo snel het overgrote deel van ouderen en kwetsbaren hebben kunnen vaccineren - los van de volgorde, daar zou ik nog wel een discussie over willen voeren
@gekkie had het in een post over hoe social media kan bijdragen aan hoe mensen zich 'tegen' een vaccinatie kunnen gaan richten op basis van desinformatie. Terecht en zorgelijk. Ik zou echter een lans willen breken voor precies hetzelfde probleem, maar dan met een andere uitkomst. Door hijgerige Twitteraars, het verkeerd omgaan met eenzijdige berichtgeving afkomstig van bijvoorbeeld de NOS (die in sommige kwesties laakbaar is in 1) de kwaliteit en 2) het ontbreken van nuance in de berichtgeving) en het aangewakkerde narratief door sommigen van onze kabinetsleden zit ik niet alleen hier maar ook in het echte leven discussies te voeren met mensen die in een groepssetting 'anti-vaxxers' beledigen, uitsluiten en verwijten maken. Hierbij (doorgaans) totaal niet op de hoogte te zijn van de inhoudelijke nuances, geen onderscheid makend tussen de 'ware' anti-vaxxers (c.q. complotdenkers) en mensen die na een weloverwogen inhoudelijke beschouwing hun keuze nog niet hebben kunnen maken.
Dit was zonder social media en aanhoudende groepsdruk ook veel minder gebeurd. Zoals ik al eerder zei, de democratie is er ook voor minderheden. Een regering heeft nóóit de taak bij te dragen aan polarisatie, maar ik vrees dat we daar nog lang niet zijn.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
"niet-vaccineren is dom, gevaarlijk en asociaal" Heb ik nooit gezegd.Jedi_Pimp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Waterdichte redenering! Waar zouden we precies nooit komen? Je gaat wederom voorbij aan de aanname die @SomerenV maakt dat er geen significant marginaal nut is van een extra vaccinatie van jongeren (zeg <30) wanneer kwetsbaren en ouderen zich hebben laten vaccineren. Nee, in plaats daarvan ga je voorbij aan alle inhoud en hang je een moreel oordeel aan de vermeende uitkomst van zijn gedrag, terwijl die uitkomst absoluut niet in beton gegoten is. Zeg dan gewoon dat je het niet eens bent de inhoud - of dat je het asociaal vindt en dat de onderliggende beweegredenen je verder niet interesseren
[...]
De manier waarop je tot conclusies komt in je eerste zin klopt (wederom) niet. Besmettingen != (ernstig) ziek worden. Zie de discussies in de afgelopen dagen in dit topic hierover, waar het bijvoorbeeld over het aantal ziekenhuisopnames ging. Het is aan ieder individu vrij om een interpretatie te geven aan de ~30 opnames die in de relevante leeftijdscohorten geconstateerd zijn, maar besmettingscijfers an sich gebruiken als argumentatie dat je ziek kan worden, is natuurlijk onzin.
Je laatste conclusie heeft ook weer vrij weinig te maken met je argumenten (complicaties en long-covid) ervoor. Long-covid kan overigens voor een gezond jong individu zéker wel een argument zijn om voor een vaccin te gaan.
[...]
Dus? Wat maakt het uit hoe lang iemand al aan het 'betogen' is? Dat draagt niet bij aan of een keuze onjuist of juist is. Je redeneert vanuit jouw perceptie waarin slechts één waarheid bestaat: niet-vaccineren is dom, gevaarlijk en asociaal.
[...]
Ik denk dat je het hier treffend samenvat. Ik kan niet voor @SomerenV spreken, maar de weerstand die ik zie, heeft nou juist hiermee te maken: het voorwaardelijk stellen van het heropenen van de maatschappij aan de mate waarin de (jonge) populatie gevaccineerd is. Hier is een aantal dingen mee mis.
1) De onderliggende noodzaak van het massaal vaccineren van jonge gezonde mensen voor het grotere geheel
Zoals je zelf al in je eerste alinea aangeeft: we weten (nog) niet of het vaccineren van jonge, gezonde mensen echt nodig is om de doelstellingen van onder andere het verlagen van de aanhoudende druk op de ziekenhuizen, te behalen. Het wordt echter wel zo gepresenteerd - net als zoveel andere zaken waar we nog te weinig over weten maar die toevalligerwijze aan de wenselijke kant van het spectrum vallen. Iets meer bescheidenheid zou de mens sieren. Maar nee, in plaats van het genuanceerde, eerlijke verhaal te vertellen hebben wij een minister van VWS die vaccinweigeraars "decadent" noemt. Zoals al vaker in dit topic aangehaald, ik heb mailcontact gehad met verschillende IC-artsen die allen positief zijn over het vaccin en mij ook aanraadden voor een vaccin te gaan - echter wel voor mijzelf. Bovendien zijn we in Nederland erg goed in het toepassen van scope creep als het ons uitkomt - waarom wordt er zo weinig aandacht besteed aan het advies van bijvoorbeeld het Zweedse RIVM om kinderen niet te vaccineren? Een Amerikaanse staat zonder significant ander beeld in besmettingen en of ziekenhuisopnames met een compleet andere set aan maatregelen? Juist, moeilijke onderwerpen en ongemakkelijke gesprekken - daar hebben we nu even geen zin in of tijd voor.
2) Het doen alsof we nooit een keuze hebben gehad en het totaal ontbreken van enig zinnig ethisch debat
Dit stoort mij persoonlijk het meeste. Ook al zou covid de IFR hebben van ebola, het zou alsnog ontzettend wenselijk zijn voor deelnemers aan de maatschappij om enigszins het gevoel te hebben dat er constant belangen worden afgewogen en dat onze volksvertegenwoordigers op basis van de informatie die ze krijgen, een ideeënstrijd aangaan over het aanvliegen van deze situatie. Toegegeven, in de eerste maanden van de pandemie is hier geen tijd voor, immers het is crisis. In de afgelopen maanden hadden we echter wel iets transparanter en opener mogen discussiëren over zaken als volgorde van vaccinaties, de uiteindelijke doelstelling van vaccineren (deden we het nu om ouderen en kwetsbaren zo veel mogelijk uit de ziekenhuizen te houden, of gooien we nu stilletjesaan over de boeg 'Jongeren kunnen ook ernstig ziek worden!')
Je hebt als maatschappij altijd een keuze, zéker in een situatie waarin we te maken hebben met een virus dat met name voor bepaalde groepen erg gevaarlijk kan zijn.
3) De snelkookpan waarin we zijn beland als het aankomt op omgaan met zeer precaire grondrechtelijke en ethische kwesties
De bovenstaande punten zouden voor mij minder zorgelijk zijn als ik het idee zou hebben dat we er normaal met elkaar over kunnen praten. Nogmaals, de urgentie ontken ik niet: het is ontzettend goed (en knap van de overheid) dat we zo snel het overgrote deel van ouderen en kwetsbaren hebben kunnen vaccineren - los van de volgorde, daar zou ik nog wel een discussie over willen voeren
@gekkie had het in een post over hoe social media kan bijdragen aan hoe mensen zich 'tegen' een vaccinatie kunnen gaan richten op basis van desinformatie. Terecht en zorgelijk. Ik zou echter een lans willen breken voor precies hetzelfde probleem, maar dan met een andere uitkomst. Door hijgerige Twitteraars, het verkeerd omgaan met eenzijdige berichtgeving afkomstig van bijvoorbeeld de NOS (die in sommige kwesties laakbaar is in 1) de kwaliteit en 2) het ontbreken van nuance in de berichtgeving) en het aangewakkerde narratief door sommigen van onze kabinetsleden zit ik niet alleen hier maar ook in het echte leven discussies te voeren met mensen die in een groepssetting 'anti-vaxxers' beledigen, uitsluiten en verwijten maken. Hierbij (doorgaans) totaal niet op de hoogte te zijn van de inhoudelijke nuances, geen onderscheid makend tussen de 'ware' anti-vaxxers (c.q. complotdenkers) en mensen die na een weloverwogen inhoudelijke beschouwing hun keuze nog niet hebben kunnen maken.
Dit was zonder social media en aanhoudende groepsdruk ook veel minder gebeurd. Zoals ik al eerder zei, de democratie is er ook voor minderheden. Een regering heeft nóóit de taak bij te dragen aan polarisatie, maar ik vrees dat we daar nog lang niet zijn.
Bye bye Lowlands...Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:49:
Gisteravond kondigde Ab Osterhaus al aan (in Oranjezomer) dat er vandaag nieuws over de maatregelen bekend zou worden gemaakt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
https://www.telegraaf.nl/...bij-binnenkomst-nederlandDEN HAAG - Nederlanders wordt niet langer afgeraden naar EU-landen te reizen met een hoog aantal coronabesmettingen. Alleen als er zorgelijke virusvarianten opduiken, kan een land nog op oranje of rood worden gezet. Alle reizigers vanaf 12 jaar die terugkeren naar Nederland vanuit een ‘geel’ land, moeten een digitale coronapas hebben. Dat betekent dat ze volledig zijn gevaccineerd of maximaal 48 uur voor vertrek negatief zijn getest, of 24 uur met een sneltest. Wie positief test, mag niet reizen.
[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 26-07-2021 12:58 ]
Dat die grote meerdaagse jongens het niet gingen halen kon je ook al op je 10 vingers natellen.
ik betwijfel of het een goed plan is de komende 4 maanden 1000 bedden IC-capaciteit enkel aan corona te verliezen...eamelink schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:44:
Op een bierviltje:
(...) Dat suggereert dat er nog zo'n 6545 mensen op de IC komen als iedereen besmet zou raken met Corona. Dat moet over minimaal 4 maanden uitgesmeerd worden om de bezetting op maximaal 1000 te houden.
de 'normale' IC-capaciteit van nederland voor 2020 was 1150, waarbij deze normaal 70-75% bezet was.
het plan in begin 2020 was deze tijdelijk op te schalen naar 2400, maar in 2020 werd op het hoogtepunt rond de 1700 bereikt (en een verlichting doordat iets meeer dan 50 patienten in duitsland opgevangen konden worden).
momenteel zit de maximale capaciteit rond de 1500, opschaalbaarheid blijft zeer problematisch (zeker met andderhalf jaar waarin IC-personeel sowieso bovenmatig belast is zou ik daar niet uitgaan van veel flexibiliteit of verstopte groei-mogelijkheden)
dat zou nog steeds betekenen dat een hoop operaties verder uitgesteld moeten worden en veel reguliere zorg blijft uitvallen.
de kosten daarvan vallen misschien minder op, maar blijven substantieel:
Er zijn zeer goede gronden om te streven naar een zo laag mogelijk aantal patienten op de ICs.... weet je bv de maximale belasting van de ICs met 100 te drukken, is er een gerede kans dat je daarmee ook een hoop andere levens kunt redden of levenskwaliteit bij mensen die aan andere aandoeningen leiden kunt verlichten.
iedere concept dat uitgaat van het laten 'oplopen' van de last op de ICs heeft een enorm nadeel dat de kosten verschrikkelijk hoog zijn en het leed intens. (en dat leed is breder dan enkel corona-patienten: neem bv een patient met een hernia-aandoening die niet geopereerd kan worden, maar nu onder pijn thuis ligt en ook geen werk kan doen... geen levensbedreigende situatie en ook geen levensreddende ingreep, maar uitstel daarvan is zowel qua fysiek leed als ook financieel-economische schade groot)
[ Voor 33% gewijzigd door RM-rf op 26-07-2021 13:06 ]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
De vraag is wel onder welke voorwaarden dat "meerdaags" geldt. De festivals met camping zijn logisch, maar als het een evenement is met 2 losse dagen van bijvoorbeeld 10 tot 23 uur, zonder camping, hoe "meerdaags" is het dan nog, als je het met de Efteling in het weekend vergelijkt?Sorcerer8472 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:04:
Lowlands cancelled door uitbreiding meerdaagsevenementenverbod tot 1 september.
Even snel twitteren naar verslaggevers die nu vragen stellenStoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:05:
[...]
De vraag is wel onder welke voorwaarden dat "meerdaags" geldt. De festivals met camping zijn logisch, maar als het een evenement is met 2 losse dagen van bijvoorbeeld 10 tot 23 uur, zonder camping, hoe "meerdaags" is het dan nog, als je het met de Efteling in het weekend vergelijkt?
Dat zal je horen op de persconferentie van 13 augustus.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:05:
[...]
De vraag is wel onder welke voorwaarden dat "meerdaags" geldt. De festivals met camping zijn logisch, maar als het een evenement is met 2 losse dagen van bijvoorbeeld 10 tot 23 uur, zonder camping, hoe "meerdaags" is het dan nog, als je het met de Efteling in het weekend vergelijkt?
Dat dus, en maar goed ook dat het niet doorgaat.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:58:
[...]
Dat die grote meerdaagse jongens het niet gingen halen kon je ook al op je 10 vingers natellen.
Volgend jaar een nieuwe poging.
En sowieso zijn erg veel besmettingen denk ik sowieso niet wenselijk. Virussen maken nou eenmaal foutjes bij het kopiëren van zichzelf, dus hoe hoger het aantal besmettingen, hoe hoger de kans op een nieuwe vervelende mutatie. Ik denk dan ook dat het best wel plausibel is dat het Verenigd Koninkrijk met zijn grote hoeveelheid besmettingen een nieuwe variant kan gaan veroorzaken. In The Guardian staat al een artikel hierover. Vaccineren is hierbij dus een heel belangrijk iets om met zijn allen te doen om juist het ontstaan van varianten te voorkomen en de kans dat we uiteindelijk weer normaal kunnen leven te vergroten. Want ik denk niet dat het fijn is als Nederland in het nieuws zou komen met een nieuwe Nederlandse variant door een hoge hoeveelheid besmettingen.Nox schreef op maandag 26 juli 2021 @ 04:00:
[...]
Je vergelijking met het h1n1 vaccin is appels en peren vergelijken. Het eiwit van het virus leek op een eiwit wat slaap reguleert. Bij sommige mensen wijkt dat iets af door een kleine genetische afwijking en is het vrijwel gelijk aan het eiwit wat get vaccin produceert. Hierdoor maakt je lichaam antistoffen tegen het eigen eiwit aan. Een virusinfectie zal hetzelfde effect opleveren.
Dus de festivals die 2x 1 dag zijn vallen in die tussentijd tussen wal en schip. Die kunnen dus óf nu annuleren en genaaid worden als ze na 13 augustus wel mogen, óf tot 13 augustus wachten en dan op het nippertje toch alles af moeten blazen.Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:21:
[...]
Dat zal je horen op de persconferentie van 13 augustus.
Beetje concrete voorwaarden publiceren (bezoekersaantallen, tijden) zou dan wel handig zijn.
/ookbierviltje berekeningeamelink schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:44:
Op een bierviltje:
Als bij een ongevaccineerde populatie waar iedereen (17m mensen) besmet raakt ongeveer 1,25% in het ziekenhuis komt, en 0,25% op de IC, dan betekende dat 212500 mensen in het ziekenhuis en 42500 mensen op de IC.
Daar is een woord voor: zorginfarct.
Als je die 42500 mensen 'uitsmeert', en gemiddeld 1000 man op de IC houdt, heb je 42,5 keer de IC vol liggen. Bij een gemiddelde ligduur van 19 dagen heb je ruim twee jaar lang je IC vol liggen.
Nu is de situatie anders; er zijn veel mensen gevaccineerd en mensen hebben al COVID gehad. Om het goed uit te rekenen is het veel werk, maar door op het bierviltje: gewogen naar de risico's op IC-opname lijkt zo'n 85% van de mensen gevaccineerd. Als die voor 95% goed werken tegen ernstige ziekte, dan houden we nog zo'n 19% over die niet beschermd is. Maar ongeveer 20% van de mensen heeft al COVID gehad, dus laten we zeggen zo'n 15% is niet beschermd.
Dat suggereert dat er nog zo'n 6545 mensen op de IC komen als iedereen besmet zou raken met Corona. Dat moet over minimaal 4 maanden uitgesmeerd worden om de bezetting op maximaal 1000 te houden.
Hierbij is de uitslag van de test in Lansingerland wel interessant om erbij te pakken:
https://www.maurice.nl/20...omsten-van-lansingerland/
Hier kun je enige conclusies uittrekken zoals dat een heel groot deel van de positieve tests mensen betrof die geen klachten hadden.
zou je dit doortrekken naar de gehele bevolking van 17 miljoen dan zouden 11,7 miljoen mensen uberhaupt geen klachten hebben.Belangrijke andere uitkomst is dat van de circa 500 positief getesten 69% geen symptomen hadden.
Van de rest wordt ingeschat dat ongeveer 0,1% van de bevolking per dag besmet is geraakt en
van die 0,1% schijnt tussen de 1,1 en 1,6% in het ziekenhuis te belanden.
Op de 5,3 miljoen mensen hou je dus 5300 mensen per dag over die klachten hebben waarvan er ongeveer 85 in het ziekenhuis belanden.
Als iedereen op de IC terecht komt liggen na een dag of 11 liggen de IC's dus vol en aangenomen dat mensen daar inderdaad gemiddeld 19 dagen liggen hebben we nog steeds een probleem in de zorg maar niet zo enorm als je hier stelt.
Intussen heeft een heel groot deel van de bevolking intussen al covid gehad of een vaccin genomen dus een zorginfarct zie ik hoe dan ook niet meer gebeuren. Tenzij er ineens een variant opduikt die dusdanig anders is dat natuurlijke immuniteit geen bescherming meer biedt of het vaccin niet meer voor helpt.
De efteling heeft toch een hotel en vakantieparken? Maar ik denk dat de efteling weer niet als een festival te boek staat.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:05:
[...]
Tsja, als ze dan in de huidige vorm nog bestaan? Ik vraag mij namelijk af hoe lang men dit kan volhouden als het feest 2 jaar op rij niet door kan gaan..Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Dat dus, en maar goed ook dat het niet doorgaat.
De capaciteit van deze mobiele teams komt uit het huidige team dat de quarantaineplicht controleert.
Dat kunnen dus nooit veel teams zijn, was het niet zo dat er een man of 50 voor die quarantaineplicht waren ingezet? En die mensen zijn straks nog steeds verantwoordelijk voor de handhaving van die plicht voor mensen die buiten Europa komen vanuit een hoogrisico gebied.
Huh? Wat schieten we daar dan mee op?Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:26:
Volgens de Jonge krijg je dus voortaan 'mobiele' teams die de snelwegen gaan controleren. Als je binnenkomt zonder DCC kan je een boete van 95 euro krijgen maar mag je wel NL in.
Geen DCC bij controle, gelijk in de boeien slaan en 2 keuzes: Of naar quarantainehotel of terug de grens over waar we je gepakt hebben.
Bedoel de pot moet ook weer wat omhoog natuurlijkStoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Huh? Wat schieten we daar dan mee op?
Geen DCC bij controle, gelijk in de boeien slaan en 2 keuzes: Of naar quarantainehotel of terug de grens over waar we je gepakt hebben.
Nogmaals ten overvloede: ook het voorkomen van ziekenhuisopname komt weer ten gunste aan de sterke vertraging aan behandelingen in de zorg waardoor anderen hun reguliere zorg niet kunnen krijgen.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:53:
[...]
Vaccins die primair dienen om een ziekte minder heftig te maken neem je enkel en alleen voor jezelf. Al het andere is bonus.
Daarnaast is los van de ontwerpdoelstelling het uitdrijven van ziektes nu wel degelijk een doel geworden van vaccinatie. Kijk bijvoorbeeld naar mazelen. Zonder groepsimmuniteit was de situatie rondom mazelen nu wel echt anders geweest, ook voor mensen voor wie het vaccin niet goed werkt.
Dus "enkel en alleen voor jezelf" is simpelweg niet waar en een verzinsel dat / verdraaiing die jij nodig lijkt te hebben om goed te praten dat je zelf geen vaccinatie hebt genomen (neem ik aan?).
Euh, dat zeg ik ook toch? Iedereen die 10 jaar lang een houtkachel heeft een paar procent kans een dode op z'n geweten te hebben. Dat geldt voor iedereen die er een heeft. Het aantal doden per houtkachel is dus een paar procent(!!!) per 10 jaar. Dat is bizar hoog, en het is ook bizar dat die dingen nog toegestaan zijn. In 2021 zullen houtkachels voor meer doden zorgen dan covid in Nederland (dankzij covid-maatregelen).offtopic:
Dat is het RIVM niet met je eens. Houtkachels zijn koning fijnstof uitstoten en dragen daarmee bij aan flink wat gezondheidsschade.
Iedereen en zijn moeder kon aan zien komen dat het niets zou worden met grote meerdaagse festivals.renegrunn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Tsja, als ze dan in de huidige vorm nog bestaan? Ik vraag mij namelijk af hoe lang men dit kan volhouden als het feest 2 jaar op rij niet door kan gaan..
Als je dan toch zo eigenwijs bent om de hele boel op te tuigen, dan ontbreekt het je nogal aan realiteitszin.
Want?Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Bij een festival is het fors makkelijker controleren op vaccinatiebewijzen en tests, dan bij een dagje Efteling. Dat is op dit moment geen enkel probleem.
Bovenal: ziekenhuiszorg is op dit moment zeer goed beheersbaar. Ja, de besmettingscijfers zijn enorm (maar wel dalende) maar het heeft door de hoge vaccinatiegraad geen hoge impact op de ziekenhuiszorg.
De Fieldlab testen met 10.000 bezoekers zijn geslaagd met een aantal besmettingen wat op 1 hand te tellen was.
Tuurlijk: festivals zijn verre van een eerste levensbehoefte en het is des te verstandiger om het dit jaar nog even over te slaan. Maar als het dit jaar, nu iedereen die gevaccineerd wil zijn dat ook kan zijn, niet door kan gaan... Wanneer kan het dan wél?
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Iedereen gokt het op die €95,- boete dus.Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:26:
Volgens de Jonge krijg je dus voortaan 'mobiele' teams die de snelwegen gaan controleren. Als je binnenkomt zonder DCC kan je een boete van 95 euro krijgen maar mag je wel NL in.
De capaciteit van deze mobiele teams komt uit het huidige team dat de quarantaineplicht controleert.
Dat kunnen dus nooit veel teams zijn, was het niet zo dat er een man of 50 voor die quarantaineplicht waren ingezet? En die mensen zijn straks nog steeds verantwoordelijk voor de handhaving van die plicht voor mensen die buiten Europa komen vanuit een hoogrisico gebied.
Omdat dit goedkoper is dan een test bedoel je?
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Daarvoor is een garantiefonds wat wij als belastingbetaler gewoon financierenrenegrunn schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:26:
[...]
Tsja, als ze dan in de huidige vorm nog bestaan? Ik vraag mij namelijk af hoe lang men dit kan volhouden als het feest 2 jaar op rij niet door kan gaan..
Ik kan me voorstellen dat wanneer je in die sector zit en zeker bovenstaande in overweging neemt, je simpelweg maar 1 keuze hebt.Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Iedereen en zijn moeder kon aan zien komen dat het niets zou worden met grote meerdaagse festivals.
Als je dan toch zo eigenwijs bent om de hele boel op te tuigen, dan ontbreekt het je nogal aan realiteitszin.
[ Voor 39% gewijzigd door Richh op 26-07-2021 13:33 ]
De fieldlabs en realiteit hebben iets totaal anders laten zien.Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Want?
Bij een festival is het fors makkelijker controleren op vaccinatiebewijzen en tests, dan bij een dagje Efteling. Dat is op dit moment geen enkel probleem.
Bovenal: ziekenhuiszorg is op dit moment zeer goed beheersbaar. Ja, de besmettingscijfers zijn enorm (maar wel dalende) maar het heeft door de hoge vaccinatiegraad geen hoge impact op de ziekenhuiszorg.
De Fieldlab testen met 10.000 bezoekers zijn geslaagd met een aantal besmettingen wat op 1 hand te tellen was.
Tuurlijk: festivals zijn verre van een eerste levensbehoefte en het is des te verstandiger om het dit jaar nog even over te slaan. Maar als het dit jaar, nu iedereen die gevaccineerd wil zijn dat ook kan zijn, niet door kan gaan... Wanneer kan het dan wél?
Of heb je de afgelopen weken gemist na een paar dagen nachtclubs en dansen knalden de besmettingen door het dak.
Die €95,- schrikt toch niemand af?BeQuietAndDrive schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Was het niet zo dat je geen vergoeding krijgt als je niet al bezig was met opzetten?Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Iedereen en zijn moeder kon aan zien komen dat het niets zou worden met grote meerdaagse festivals.
De benefit-risk valt waarschijnlijk beter uitBeQuietAndDrive schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Ja daar dacht ik ook aan, maar meende onlangs te horen dat die pot leeg was? Kan het zo even niet vinden..Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Daarvoor is een garantiefonds wat wij als belastingbetaler gewoon financieren
[...]
Ik kan me voorstellen dat wanneer je in die sector zit en zeker bovenstaande in overweging neemt, je simpelweg maar 1 keuze hebt.
Wat een zeer spijtige ontwikkeling is. Met andermans geld smijten (want dat is het), is lekker makkelijk.dglavimans schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Was het niet zo dat je geen vergoeding krijgt als je niet al bezig was met opzetten?
Als je met een gezin zonder test terugkomt is het al snel 95 euro x 4. Dat schrikt wellicht wat meer af. Tenzij die 95 euro all inclusief is voor iedereen in je auto, dan slaat het weer helemaal nergens op.
Als je op BAB3 bij Bergh niet vol op de rem gaat ben je al meer kwijt...
95 euro kan je gewoon incalculeren als vakantiekosten.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
En wat doet die 95 euro pp. precies tegen het besmettingsrisico dat je vormt doordat je gewoon door mag rijden?LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:35:
[...]
Als je met een gezin zonder test terugkomt is het al snel 95 euro x 4. Dat schrikt wellicht wat meer af. Tenzij die 95 euro all inclusief is voor iedereen in je auto, dan slaat het weer helemaal nergens op.
Te makkelijk gedacht.. Het is namelijk je eigen geld tot moment dat het niet doorgaat. En als het wel doorging (kleine kans) dan hadden die festivals nooit last moment kunnen opbouwen.Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:34:
[...]
Wat een zeer spijtige ontwikkeling is. Met andermans geld smijten (want dat is het), is lekker makkelijk.
Je hoeft geen festival fan te zijn maar dit kost veel organisaties gewoon de kop
Met het annuleren komen ze nu toch in aanmerking voor vergoeding?dglavimans schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Te makkelijk gedacht.. Het is namelijk je eigen geld tot moment dat het niet doorgaat. En als het wel doorging (kleine kans) dan hadden die festivals nooit last moment kunnen opbouwen.
Je hoeft geen festival fan te zijn maar dit kost veel organisaties gewoon de kop
De LowLands-directeur vond het begin deze maand allemaal 'probleem van de overheid'. Ja klopt uiteindelijk ook maar het is nu ook zijn probleem gemaakt. Hij zal wel boos zijn nu op diezelfde overheid denk ik?Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:24:
[...]
Volgens mij waren buitenlandse artiesten niet gedekt.MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:38:
[...]
Met het annuleren komen ze nu toch in aanmerking voor vergoeding?
edit: ja klopt
"En de Engelse artiesten vallen niet onder het garantiefonds", vervolgt Van Eerdenburg, verwijzend naar onder anderen Liam Gallagher, Stormzy en The Chemical Brothers.
[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 26-07-2021 13:45 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Het gaat niet om die ene persoon/gezin die de regels niet volgt, de grote resultaten worden natuurlijk geboekt doordat het overgrote deel van de mensen die het betreft er wel voor zorgen dat zij wel getest zijn voor ze terugreizen.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:36:
[...]
En wat doet die 95 euro pp. precies tegen het besmettingsrisico dat je vormt doordat je gewoon door mag rijden?
Heel eerlijk gezegd is het wel zo dat die sector de afgelopen jaren wel te veel last had van excessen. De Zwarte Cross was geen gezellig boerenfeest meer, maar dat werd bijvoorbeeld gewoon te groot en niet meer de muziekstijl die het in het begin was. Dat trekt ander publiek aan.dglavimans schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:37:
[...]
Of bijvoorbeeld een kleiner festival als Salsa Breeze, wat wilde uitbreiden, daar de verkeerde genres en het verkeerde publiek mee aantrok, en wat een dode opleverde door een steekpartij.
Een keertje de grote zeef door de festivalsector doet uiteindelijk ook echt geen pijn. Dan blijft de kwaliteit over.
Helemaal niets, daarom slaat het ook nergens op. Hengel ze verplicht in dat quarantine hotel voor dagen op eigen kosten. Dat schrikt neem ik aan meer af.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:36:
[...]
En wat doet die 95 euro pp. precies tegen het besmettingsrisico dat je vormt doordat je gewoon door mag rijden?
Volgens mij haal je hier wat oorzaken en gevolgen door elkaar.Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
De fieldlabs en realiteit hebben iets totaal anders laten zien.
Of heb je de afgelopen weken gemist na een paar dagen nachtclubs en dansen knalden de besmettingen door het dak.
De reden dat het mis ging in nachtclubs kwam doordat je met een Janssen vaccin direct mocht stappen. Ook zonder 2 weken wachten tot het vaccin daadwerkelijk werkt.
De kroegenstraten hadden per kroeg iemand die super snel een qr code moest controleren. Geen kennis, dus enorm makkelijk frauderen. Mensen lopen in en uit, en de straten voor de kroegen lopen over zonder dat ook maar iemand daar een controle heeft gedaan.
Ja. Dat gaat hartstikke mis en voor dat falend beleid stonden toen "dansen met Janssen" werd uitgesproken al heel wat mensen er erg argwanend tegenover.
Dat is echter volledig anders dan een festival waar de hele bubbel is afgesloten van de buitenwereld en je gekwalificeerde mensen een qr code kan laten scannen icm ID bewijs. En in de buitenlucht.
Een situatie die veel beter overeen komt met de fieldlabs.
En nogmaals: kijk naar de ziekenhuisdruk.
Veel kleinere festivals komen schijnbaar niet in aanmerking voor de vergoeding, door de manier waarop de regeling is opgezet. Het zou dus nog wel netjes zijn als ze nog een keer naar die voorwaarden kijken.MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:38:
[...]
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Klopt maar ik dacht dat hij bedoelde smijten met andermans geld als de overheid zijn geldMikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:38:
[...]
Wat eigenlijk slecht is want juist de Mojo's en ID&T's hebben een partij meer vlees op de botten. Als daarvan een festival faalt, dan laten ze de BV die het organiseert failliet gaan, en de rest gaat gewoon door na het afstoten daarvan.Woy schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Veel kleinere festivals komen schijnbaar niet in aanmerking voor de vervoeding, door de manier waarop de regeling is opgezet. Het zou dus nog wel netjes zijn als ze nog een keer naar die voorwaarden kijken.
Het zal nog druk worden op de honderden grenspassages buiten de circa 10 snelwegen die de NL-grens met België en Duitsland passeren. Ik kan de route Herzogenrath-Kerkrade aanraden, een kwestie van je auto keren op de Neustrasse en hup, je bent in Nederland.Wolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:26:
En is er iets mis mee als festivals in de tijd aanpassen om een ander/verder publiek te trekken?Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Heel eerlijk gezegd is het wel zo dat die sector de afgelopen jaren wel te veel last had van excessen. De Zwarte Cross was geen gezellig boerenfeest meer, maar dat werd bijvoorbeeld gewoon te groot en niet meer de muziekstijl die het in het begin was. Dat trekt ander publiek aan.
Of bijvoorbeeld een kleiner festival als Salsa Breeze, wat wilde uitbreiden, daar de verkeerde genres en het verkeerde publiek mee aantrok, en wat een dode opleverde door een steekpartij.
Een keertje de grote zeef door de festivalsector doet uiteindelijk ook echt geen pijn. Dan blijft de kwaliteit over.
Nee hoor, die haal ik niet door elkaar.Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Volgens mij haal je hier wat oorzaken en gevolgen door elkaar.
De reden dat het mis ging in nachtclubs kwam doordat je met een Janssen vaccin direct mocht stappen. Ook zonder 2 weken wachten tot het vaccin daadwerkelijk werkt.
De kroegenstraten hadden per kroeg iemand die super snel een qr code moest controleren. Geen kennis, dus enorm makkelijk frauderen. Mensen lopen in en uit, en de straten voor de kroegen lopen over zonder dat ook maar iemand daar een controle heeft gedaan.
Ja. Dat gaat hartstikke mis en voor dat falend beleid stonden toen "dansen met Janssen" werd uitgesproken al heel wat mensen er erg argwanend tegenover.
Dat is echter volledig anders dan een festival waar de hele bubbel is afgesloten van de buitenwereld en je gekwalificeerde mensen een qr code kan laten scannen icm ID bewijs. En in de buitenlucht.
Welke bubbel? Zelfs de olympische teams zaten in bubbels en die gingen massaal de boot in met inmiddels 145(?) besmettingen.
Veel mensen worden nu positief getest zonder enige klachten.
Dan nog ga je daar straks mensen mixen, die wel of niet gevaccineerd zijn, met wat incubatietijd en dan mogelijk weer een kleine golf.
Nee, maar dat heeft gewoon een limiet, en misschien is dit ook juist een teken dat die limiet bereikt is.Transportman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:42:
[...]
En is er iets mis mee als festivals in de tijd aanpassen om een ander/verder publiek te trekken?
Bovendien ben ik van mening dat een festival bij zijn eigen identiteit moet blijven en niet moet vallen voor plat volksvermaak omdat het geld oplevert, maar dat is verder alleen een discussie die over smaak gaat.
Ironisch genoeg heb ik een kaartje voor enkel de zaterdag, dus wie weet.
Dat hele "in de buitenlucht" argument is al lang gebakken lucht gebleken aangezien een van de grootste clusters in die 2 weken clusterfuck een festival was.Richh schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Een situatie die veel beter overeen komt met de fieldlabs.
Dat is de vraag inderdaad, geen idee daarvan.tomcool schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Een test die je zou moeten doen in het buitenland is misschien zelfs duurder dan de "boete"
Op zich zou ik niet inzien waarom je niet zou willen meewerken aan het indammen van besmettingscijfers, maar dat terzijde.
De verplichting geldt alleen voor gele landen. Duitsland is groen dus daar mag je zonder DCC NL binnenrijdenprijk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:41:
[...]
Het zal nog druk worden op de honderden grenspassages buiten de circa 10 snelwegen die de NL-grens met België en Duitsland passeren. Ik kan de route Herzogenrath-Kerkrade aanraden, een kwestie van je auto keren op de Neustrasse en hup, je bent in Nederland.
Maar waarom zou je niet gewoon een testje regelen?prijk schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:41:
[...]
Het zal nog druk worden op de honderden grenspassages buiten de circa 10 snelwegen die de NL-grens met België en Duitsland passeren. Ik kan de route Herzogenrath-Kerkrade aanraden, een kwestie van je auto keren op de Neustrasse en hup, je bent in Nederland.
Ik denk dat het voor de meeste Nederlanders niet zo'n probleem is gezien de vaccinatiegraad, dan blijft er nog een restgroep over die gewoon even een testje moeten doen... dat is niet teveel gevraagd, want niemand wil terug in een lockdown toch?
Dat worden lange files in Duitsland met al die toeristen uit SpanjeWolly schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:46:
[...]
De verplichting geldt alleen voor gele landen. Duitsland is groen dus daar mag je zonder DCC NL binnenrijden
Hij wil.
https://www.ad.nl/show/lo...ing-bittere-pil~a2dfef06/
Had ik niet verwacht, maar het kan dus wel
Bedoel je dat festival in Utrecht (Verknipt) dat ook gewoon een volgepakte tent had ?LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Dat hele "in de buitenlucht" argument is al lang gebakken lucht gebleken aangezien een van de grootste clusters in die 2 weken clusterfuck een festival was.
Ik begrijp heus wel dat op elkaar staan in de buitenlucht ook een risico is, maar tegelijk is al meermaals gebleken dat in de buitenlucht de kans om besmet te raken wel degelijk (stukke) kleiner is.
En buiten is inderdaad niet een tent of een overdekt terras of iets dergelijks.
Waarschijnlijk vanwege het Garantiefonds dus, anders hadden ze iets anders gereageerd.LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:48:
Sportieve, volwassen reactie van de festivals
Blijft jammer dat vaak alleen de grotere organisaties opgevangen worden en de kleine het maar uit mogen zoeken.
Hebben ze deze keer niet ook wat meer overleg met elkaar gehad ?LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:48:
In principe zegt de overheid volgens mij: elke 24 uur testen. En dat krijgen ze op een meerdaags festival logistiek gezien niet geregelt. Festivals verwachten dat een groot deel van de bezoekers tegen die tijd nog niet volledig gevaccineerd is.
[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 26-07-2021 13:52 ]
"buitenlucht" inderdaad. Er stonden 2 tenten op Verknipt die dusdanig geventileerd waren dat het letterlijk zweet regende.LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Dat hele "in de buitenlucht" argument is al lang gebakken lucht gebleken aangezien een van de grootste clusters in die 2 weken clusterfuck een festival was.
Dat is natuurlijk part of the deal. Het is niet voor niets dat het kabinet zo hamert op de prettige gesprekken met de branche.LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:48:
En daar komt nog eens bij dat misschien het halve publiek afhaakt als ze elke 24 uur moeten testen, ongeacht of ze gevaccineerd zijn of niet.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Hebben ze deze keer niet ook wat meer overleg met elkaar gehad ?
In principe zegte de overheid volgens mij: elke 24 uur testen. En dat krijgen ze op een meerdaags festival logistiek gezien niet geregelt.
Dan neem ik toch aan dat je het verschil ziet tussen kleine overdekte nachtclubs, zonder controle, met aangemoedigde jongeren die denken dat ze beschermd zijn maar dit niet zijn...
En een goed gecontroleerde omgeving in de buitenlucht met daadwerkelijk gevaccineerde en geteste bezoekers.
145... op hoeveel mensen?Welke bubbel? Zelfs de olympische teams zaten in bubbels en die gingen massaal de boot in met inmiddels 145(?) besmettingen.
Veel mensen worden nu positief getest zonder enige klachten.
Hoeveel van deze mensen belanden er op de IC? Hoeveel mensen zijn er overleden?
Naar festivals gaan over het algemeen gezonde jongeren.
Een jaar geleden wouden we groepsimmuniteit opbouwen en moest de ziekenhuisdruk beheersbaar blijven. Positief zonder klachten? Daar is weinig mis mee, toch? Zolang je er maar niemand mee besmet die er wel klachten van krijgt.
Nogmaals: dit virus is niet zomaar weg. Als het nu (na vaccins) niet kan, waarom zou het dan volgend jaar wel kunnen? We moeten toch zien te leven met de huidige situatie.
Of kan het nooit meer? Laten we dan alsjeblieft stoppen met het doorbetalen van iedereen op kosten van de staatsschuld/diezelfde jongeren.
Wat mij betreft hadden ze voor dit jaar een vaccinatieverplichting ingevoerd. Laat mensen dan zelf bepalen of ze dat er voor over hebben, of niet.Dan nog ga je daar straks mensen mixen, die wel of niet gevaccineerd zijn, met wat incubatietijd en dan mogelijk weer een kleine golf.
Tuurlijk kun je dat wel regelen, in samenwerking met de GGD, je ruimt een veld in met afname strook, lab ernaast en gaan. Even de kosten buien beschouwing gelaten en of men inderdaad als bezoeker wel wil testen.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Hebben ze deze keer niet ook wat meer overleg met elkaar gehad ?
In principe zegt de overheid volgens mij: elke 24 uur testen. En dat krijgen ze op een meerdaags festival logistiek gezien niet geregelt. Festivals verwachten dat een groot deel van de bezoekers tegen die tijd nog niet volledig gevaccineerd is.
Dat was een binnen/buiten festival toch? Alsin één grote tent waardoor iedereen ineens binnen stond? Volgens mij gaat het bijvoorbeeld in voetbal stadions nog goed. Te dicht op elkaar is nooit goed met een virus natuurlijk, ook buiten niet.LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:48:
Dan willen ze niet graag genoeg. Al moet het iedere 6 uur en lichten ze me 's nachts van bed voor een test, ik heb het ervoor over. Het was logistiek en financieel gewoon onmogelijk om zoveel mensen dagelijks te testen.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:53:
[...]
En daar komt nog eens bij dat misschien het halve publiek afhaakt als ze elke 24 uur moeten testen, ongeacht of ze gevaccineerd zijn of niet.
Welk festival was dit? Ik was er van overtuigd dat het gros van de besmettingen ontstond in discotheken en kroegenstraten.LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Daarnaast, nogmaals: je kon toen stappen met een vaccinatiebewijs van 1 uur oud. Klachten of niet. Natuurlijk ging dat mis, en dat kan je na midden augustus simpelweg goed voorkomen.
En nogmaals: moeten we kijken naar besmettingen of naar ziekenhuiscijfers?
Hoe is het eigenlijk verlopen in de stadions bij het EK voetbal?
En bij de laatste F1 races?
[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 26-07-2021 13:59 ]
Jij misschien wel, maar ik ga naar zo'n festival voor de lol en om even nergens zorgen om te hebben.Robertdj schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:55:
[...]
Dan willen ze niet graag genoeg. Al moet het iedere 6 uur en lichten ze me 's nachts van bed voor een test, ik heb het ervoor over. Het was logistiek en financieel gewoon onmogelijk om zoveel mensen dagelijks te testen.
Elke 24 uur een stokje in mijn neus met de kans dat ik van het terrein af word geschopt valt daar voor mij niet onder.
Ja dat festival bedoel ik. Want als je wel eens op Lowlands geweest bent, weet je dat het terrein daar ook vol tenten staat.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:50:
[...]
Bedoel je dat festival in Utrecht (Verknipt) dat ook gewoon een volgepakte tent had ?
Ik begrijp heus wel dat op elkaar staan in de buitenlucht ook een risico is, maar tegelijk is al meermaals gebleken dat in de buitenlucht de kans om besmet te raken wel degelijk (stukke) kleiner is.
En buiten is inderdaad niet een tent of een overdekt terras of iets dergelijks.
Dus die festivals kan je wel aanmerken als buiten, maar praktisch gezien is dat natuurlijk niet volledig zo. Plus voor een mainstage tegen elkaar aan geplakt staan te zweten en te schreeuwen is natuurlijk ook niet echt een veilige omgeving.
TvT was volgens mij zo ingericht dat het 1x voor een weekend was (als ik me goed herinner).Segafreak83 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:55:
[...]
Tuurlijk kun je dat wel regelen, in samenwerking met de GGD, je ruimt een veld in met afname strook, lab ernaast en gaan. Even de kosten buien beschouwing gelaten en of men inderdaad als bezoeker wel wil testen.
Nu zou je op 1 locatie enkele tienduizenden mensen meerdere keren in een weekend moeten testen.
Dat het kan geloof ik wel, maar blijkbaar willen ze het niet regelen (kosten wsl inderdaad).
In België, bij Pukkelpop, is het ook hier op afgelast.
Bij elk festival dat ik ken of waar ik ben geweest is dat inderdaad zo. Dus het is inderdaad niet volledig buiten.LZ86 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:57:
[...]
Ja dat festival bedoel ik. Want als je wel eens op Lowlands geweest bent, weet je dat het terrein daar ook vol tenten staat.
Dus die festivals kan je wel aanmerken als buiten, maar praktisch gezien is dat natuurlijk niet volledig zo. Plus voor een mainstage tegen elkaar aan geplakt staan te zweten en te schreeuwen is natuurlijk ook niet echt een veilige omgeving.
De overheid heeft een maand geleden gewoon de grote fout gemaakt door het advies van OMT niet op te volgen. En daarbij natuurlijk te veel tegelijk... maargoed dat is bekend inmiddels.
Ja de organisatie van de festivals wel ja, die krijgen 80% vergoed. Maar wij als scouting vereniging hebben nu al 2 jaar amper inkomsten, met alleen contributie, beetje subsidie en 1x per jaar een lotenactie en oliebollen verkoop redden we het niet. Normaal werken wij op 5-15 verschillende festivals/concerten door heel Nederland.MikeyMan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:38:
[...]
Lowlands voor ons was een klus van 1.5 week waarin we (in volgorde) parkeerterreinen inrichten met lint, 500 klaptafels in verschillende patronen neerzetten, bij de camping ingang vuilniszakken uitdelen aan bezoekers om hun afval in te doen, en tijdens het festival: iedere ochtend alle 500 klaptafels schoonmaken, overdag containers legen, ook tafels afnemen/afruimen, bekertjes innemen voor een muntje, na ieder optreden de betreffende tent van afval ontdoen, munten tellen die terug gingen naar de kassa's, camping terrein en 24-uur straat schoonhouden, we hebben zelfs een paar jaar ons eigen biologische restaurant gehad: Van't Land, met goeie maaltijden in plaats van het standaard festival voedsel.
En zo zijn er nog wel meer verenigingen, denk aan corso verenigingen hier in Lichtenvoorde die ieder jaar bardiensten draaien op de Zwarte Cross, sommigen daarvan gaan ook met ons mee naar Lowlands en dan krijgen zij een deel van de inkomsten.
[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 26-07-2021 14:11 ]
Niet alleen kosten, uitvoerbaarheid is dan ook een ding. Want heel strikt genomen moeten de rijen voor de teststraat dan wel 1,5 meter in acht nemen, dat betekent met 25.000 man dat je meer oppervlakte aan rij nodig hebt dan aan festivalterrein.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:57:
[...]
TvT was volgens mij zo ingericht dat het 1x voor een weekend was (als ik me goed herinner).
Nu zou je op 1 locatie enkele tienduizenden mensen meerdere keren in een weekend moeten testen.
Dat het kan geloof ik wel, maar blijkbaar willen ze het niet regelen (kosten wsl inderdaad).
Test iemand positief, dan moet ie direct het terrein af. Tenten en persoonlijke spullen dan maar in de container gooien? Of gaan we 1,5 meter verplichten (en afdwingen) op de campings? Dat is op zo'n festival ook echt niet te doen.
Te veel effort voor wat het uiteindelijk op gaat leveren.
Het was verre van ideaal geweest, maar beter dan wat we nu hebben: niets.Stoney3K schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:57:
[...]
Jij misschien wel, maar ik ga naar zo'n festival voor de lol en om even nergens zorgen om te hebben.
Elke 24 uur een stokje in mijn neus met de kans dat ik van het terrein af word geschopt valt daar voor mij niet onder.
Bijvoorbeeld Werchter en Pinkpop zijn grotendeels buiten, daar kan je makkelijk de tenten opheffen.Plenkske schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:00:
[...]
Bij elk festival dat ik ken of waar ik ben geweest is dat inderdaad zo. Dus het is inderdaad niet volledig buiten.
[ Voor 28% gewijzigd door Robertdj op 26-07-2021 14:05 ]
Het lijkt mij logisch dat geen enkele organisator op vrijdagavond 13 augustus besluit of zijn festival in het weekend erna doorgaat. Als ik in mijn glazen bol kijk dan zal het misschien per 1 september weer mogen, toevallig dezelfde dag dat Testen voor Toegang niet meer gratis is voor de gebruiker.
Ik denk dat het kabinet gewoon wacht tot er een kritische meerderheid is die is gevaccineerd waardoor de mensen er geen moeite mee hebben dat ongevaccineerde mensen meer moeite moeten doen danwel meer geld kwijt zijn voor hetzelfde uitje.
https://www.nederlandwere...serland/reizen/reisadvies
Horloge: Garmin Epix (Gen2) Sapphire Titanium
PC: Fractal Design North, Asus ROG strix B650E-F gaming wifi, Ryzen 7 7800X3D, INNO3D® GEFORCE® RTX™ 4080 16GB X3 DLSS 3, 32GB, Meta Quest 3, Fanatec GT DD Pro 8nm
Precies dit. Laat de mensen die dat niet willen dan volgend jaar maar weer komen, toch?Robertdj schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:03:
[...]
Het was verre van ideaal geweest, maar beter dan wat we nu hebben: niets.
Ziekenhuiscijfers Maandag 26-07-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 26 juli 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
577 (stijging van 44)
Kliniek: 437 (stijging van 38)
IC: 140 (stijging van 6)
Instroom:
Kliniek: 75 (gisteren: 72)
IC: 17 (gisteren: 16)
Uitstroom:
Kliniek: 37 (gis: 60)
IC: 9 (gis: 2)#Covid19NL
De islam kan uw vrijheid schaden
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).