Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.050 views

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:57
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:24:
[...]

Bij een r<1 moeten we gewoon altijd bepaalde maatregelen in tact laten, daarvoor is zeker de delta variant veel te besmettelijk. Dat is jouw manier?
Als je de r altijd onder de 1 wil houden zitten we tot lengte van dagen vast aan maatregelen. Ik zie niwt dat we dat moeten willen.
Maar waarom boeit de r nog? Het rivm heeft toch al uitgerekend dat we bij de doelpalen zijn aanbeland? :)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:23
Señor Sjon schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:23:
Het staat allang niet meer tussen de regels. Ik weet niet wat er in die spuit zit, maar zodra men hem gehad heeft, is de tolerantie naar andersdenkenden als sneeuw voor de zon verdwenen. Want ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat het aan ongevaccineerden ligt.
Waarom is het nou zo moeilijk om gewoon dat prikje te halen?

@Gé Brander geeft aan dat hij al covid heeft gehad, dan ben je er met 1 vaccinatie vanaf en heb je daarna recht op alle privileges die bij het groene vinkje horen. Begrijp de weerstand niet zo eerlijk gezegd...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

veel mensen hebben zich 1,5 jaar in meerdere of iets mindere mate aan regels gehouden , met telkens het idee om bij te dragen aan een oplossing op afzienbare tijd.
Als we naar een situatie gaan met maatregelen en vaccinatiedrang ( of dwang) voor langere tijd denk ik dat de motivatie om zich aan maatregelen te houden kleiner zal worden, zeker als de vooruitgeschoven economische tol om de hoek komt kijken.

heb zelf 2 spuiten in twee armen gehad en voel nog steeds geen drang om mensen die niet kiezen voor t hoofd te stoten. Zo ken ik ook mensen die weigeren en mij voor angsthaas etc. uitmaken en mensen die afwachten en die respecteren dat anderen m al wel genomen hebben.

van t weekend buiten feestje/borrel gehad met gematigden in ongeprikte en geprikte vorm, was heerlijk gezellig en behalve een luchtige grap geen moeilijke gesprekken gehad, iets wat met sommige andere personen in mijn kennisenkring die in de beide uiteinden zitten wel anders is. Die mijd ik tegenwoordig maar, want geen gesprek mee te voeren zonder veroordeling of generalisatie, net als een deel hier zeg maar :-P

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2021 18:29 . Reden: essentiele niet vergeten ]

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:24:
[...]
Bij een r<1 moeten we gewoon altijd bepaalde maatregelen in tact laten, daarvoor is zeker de delta variant veel te besmettelijk. Dat is jouw manier?
Als je de r altijd onder de 1 wil houden zitten we tot lengte van dagen vast aan maatregelen. Ik zie niwt dat we dat moeten willen.
Je hebt heel weinig last van TBC in Nederland uiteraard. Dat komt omdat het gemiddeld <1 wordt gehouden en verspreiding uitgebreid wordt tegengegaan. In de wereld is het in veel landen wel endemisch, dus als je niks doet wordt het ook >1 en waarschijnlijk op een gegeven moment R=1 maar dan zijn we in no time weer terug op het niveau van voor de oorlog. En ja, uiteraard bestaat er vaak een behandeling en zijn er andere redenen waarom het lukt om R<1 te krijgen, maar we laten TBC niet gewoon maar wat rondwaren in Nederland gelukkig.

Dus dat er naast vaccinatie maatregelen nodig kunnen zijn zou kunnen, maar ondertussen wordt er nog wel geïnnoveerd uiteraard. Er kan ook een vorm van medicatie komen die besmettingen voorkomen of die een besmetting snel tegengaat en we kunnen volgens mij veel meer werk maken van ventilatie (en nee, dus niet als enige maatregel). Jouw manier van 'laten waaien' is met een beperkte vaccinatiegraad voorspelbaar rampzalig als er maar genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden om opgenomen te worden alleen al. Nog los van de eventuele effecten op lange termijn welk mogelijk risico je vrolijk lijkt te negeren.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
hoevenpe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:28:
[...]

@Gé Brander geeft aan dat hij al covid gehad heeft, dan ben je er met 1 vaccinatie vanaf en heb je daarna recht op alle privileges die bij het groene vinkje horen. Begrijp de weerstand niet zo eerlijk gezegd...
Het lijkt af en toe alsof ik tegen een muur aan het praten ben. Lees de laatste pagina's eens terug. Een stuk of 10. Probeer je eens te verplaatsen in mensen die moeite hebben met de gang van zaken en de communicatie. Het gaat niet om de moeite.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-12 22:20

Sorcerer8472

Mens sana?

Segafreak83 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:12:
[...]

Geen olympische spelen bijvoorbeeld.
Geen vliegverkeer met personen
Supermarkt alleen thuisbezorgd

Natuurlijk loop je dan tegen andere bezwaren aan, maar het lijkt wel alsof men niet wil dat het weggaat.

Al die mensen bijvoorbeeld die nu en de komende weken op vakantie gaan, ben je wel helemaal 100? Ikke ikke en de rest kan stikken.
Het is echt een illusie dat die dingen voldoende bijdragen. De Olympische Spelen zijn een extreem streng gecontroleerd evenement. Je neemt echt niet voor de lol meer deel, maar doet dat voor de sport nu.

Vliegverkeer valt ook allemaal mee. Tuurlijk, er worden aan boord mensen besmet maar de kans daarop is relatief klein. Ik denk wel dat mensen die relatief veel vliegen ook relatief laks zijn met de regels maar da's puur een gevoel dat ik heb obv mijn eigen ervaringen van de afgelopen maanden. Naar sommige bestemmingen is ook geen PCR-test vereist vanuit het donkerrode Nederland. Denk aan Mexico bijvoorbeeld. Cabin crew neemt in die gevallen trouwens ook geen test (bij KLM in ieder geval) is me verteld. Vliegverkeer stilleggen of sterk beperken kan wel nuttig zijn voor het vertragen van nieuwe varianten. In het geval van delta is dat goed gelukt in het begin ook, hoewel het sneller had gekund (zoals gewoonlijk).

Supermarkt is altijd open geweest, in periodes van flinke stijgingen en dalingen. Ik denk dat het niet veel boeit eerlijk gezegd. Grootste besmetting zal zijn onder het personeel, niet bij klanten.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Verwijderd

Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:34:
[...]

Je hebt heel weinig last van TBC in Nederland uiteraard. Dat komt omdat het gemiddeld <1 wordt gehouden en verspreid uitgebreid wordt tegengegaan. In de wereld is het in veel landen wel endemisch, dus als je niks doet wordt het ook >1 en waarschijnlijk op een gegeven moment R=1 maar dan zijn we in no time weer terug op het niveau van voor de oorlog. En ja, uiteraard bestaat er vaak een behandeling en zijn er andere redenen waarom het lukt om R<1 te krijgen, maar we laten TBC niet gewoon maar wat rondwaren in Nederland gelukkig.

Dus dat er naast vaccinatie maatregelen nodig kunnen zijn zou kunnen, maar ondertussen wordt er nog wel geïnnoveerd uiteraard. Er kan ook een vorm van medicatie komen die besmettingen voorkomen of die een besmetting snel tegengaat en we kunnen volgens mij veel meer werk maken van ventilatie (en nee, dus niet als enige maatregel). Jouw manier van 'laten waaien' is met een beperkte vaccinatiegraad voorspelbaar rampzalig als er maar genoeg mensen zijn die ziek genoeg kunnen worden om opgenomen te worden alleen al. Nog los van de eventuele effecten op lange termijn waar je vrolijk omheen zeilt.
Verschil tussen tbc en corona is de besmettelijkheid. Met BCO kan je tbc redelijk plat krijgen.. Dat is bij corona wel gebleken onmogelijk. Wil je corona onder ds knie krijgen zul je harde impactmaatregelen moeten houden, daar is geen draagvlak voor.

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:39:
[...]
Verschil tussen tbc en corona is de besmettelijkheid.
Oh ja?

Edit - Zie artikel: Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

[ Voor 24% gewijzigd door Number10 op 25-07-2021 17:46 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:36:
[...]

Het lijkt af en toe alsof ik tegen een muur aan het praten ben. Lees de laatste pagina's eens terug. Een stuk of 10. Probeer je eens te verplaatsen in mensen die moeite hebben met de gang van zaken en de communicatie. Het gaat niet om de moeite.
Gaat het alleen om gang van zaken en communicatie, en is het voor de rest wel logisch en wenselijk om 'm te halen dan? :p

• Jedi_Pimp
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:05:
Je vaccineert voor de samenleving. Als jij toch heel ziek wordt dan belast je ook het zorgsysteem waarbij anderen daar last van kunnen hebben. Dit is allemaal een big number game en statistiek, maar er is ook een kleine kans dat jij als jonge persoon dit zult doen.
Wat vind je dan van de zorgbelasting door:
  • Rokers
  • Alcoholisten
  • Mensen die na het gebruik van drugs urgente medische aandacht behoeven
  • Wintersporters*

* alleen al in Oostenrijk overlijden er circa 40 mensen per jaar, op de piste. Ongelukken is een veelvoud hiervan.
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:41:
[...]

Gaat het alleen om gang van zaken en communicatie, en is het voor de rest wel logisch en wenselijk om 'm te halen dan? :p
Ik ken mensen waar dit zeker een rol speelt, in combinatie met het gebrek aan urgentie (allemaal <30).

[ Voor 20% gewijzigd door Jedi_Pimp op 25-07-2021 17:47 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:18
Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:15:
[...]
Ja, behalve dan dat je met een hele sliert mensen zit die niet gevaccineerd kan worden, wil worden of niet reageert op een vaccin. Die komen dus weer in het ziekenhuis en als die groep maar groot genoeg is loopt de zorg toch weer over.
Met de griep is ook niet iedereen gevaccineerd maar dan komen er geen lockdowns of andere maatregelen. En dan lopen de ziekenhuizen ook vol (er zijn griepseizoenen geweest die zwaar waren). Je moet als iedereen de kans heeft gehad om te prikken een keer stoppen. Je kan niet eeuwig door blijven gaan. Gewoon dan einde maatregelen en ga ervoor zorgen dat ziekenhuizen op de lange termijn meer capaciteit krijgen. En de kwetsbaren blijven herhaalprikken net als de griepprik.

Verwijderd

Ja... Veel makkelijker. Bij een simpele maatregel als BCO blijven de getallen onder de 2000 cases per jaar. Net corona zijn we met een beetje loslaten van maatregelen van 300 naar 10k in 2 weken. Ietsjes veel besmettelijker dus.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-12 13:05
Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:44:
[...]

• Rokers
  • Alcoholisten
  • Wintersporters*

* alleen al in Oostenrijk overlijden er circa 40 mensen per jaar, op de piste. Ongelukken is een veelvoud hiervan.

[...]

Ik ken mensen waar dit zeker een rol speelt, in combinatie met het gebrek aan urgentie (allemaal <30).
Rokers leverden meer op dan ze kosten. Ze betalen fors accijns, gaan niet te snel dood en betalen dus veel premies plus pensioen. Vooral dat laatste is gunstig voor de rest.

Alcohol gaat dezelfde kant op, hoewel grensverkeer toenoemt omdat brandstof, levensmiddelen, tabak en drank veel duurder zijn hier dan in ons omliggende landen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Señor Sjon
[...]

@Gé Brander geeft aan dat hij al covid heeft gehad, dan ben je er met 1 vaccinatie vanaf en heb je daarna recht op alle privileges die bij het groene vinkje horen. Begrijp de weerstand niet zo eerlijk gezegd...
Wat is er zo moeilijk aan om mensen daarin vrij te laten? Het klinkt als Hugo met de mondkapjes all over, alleen dit keer geholpen door de bevolking. 100% compliance zal er moeten zijn. En dan gaan we elk halfjaar prikken, want de orders zijn al geplaatst.

Het lijkt wel alsof de generatiediscussie een nieuw jasje heeft gekregen.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 25-07-2021 18:00 ]

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:50:
[...]
Ja... Veel makkelijker. Bij een simpele maatregel als BCO blijven de getallen onder de 2000 cases per jaar.
Je begrijpt neem ik aan de cirkelredenering? Als je dat niet zou doen, dan zitten we in no time met extreem veel TBC en is dat BCO ook niet vol te houden. En dan is jouw redenatie: 'niet meer vol te houden, laat maar waaien'. Zoals ik al zei, er zijn verschillen (waaronder behandeling) maar het principe is echt gelijk.

En daar gaat het dus steeds om: een lage prevalentie (hoe dan ook) maakt dat BCO effectiever wordt. En daar hoort ook ondersteuning bij voor zoiets als quarantaine. Je kunt het ook allemaal laten, denken dat het niet gaat lukken en concluderen dat het niet is gelukt.

• gekkie
  • Laatst online: 03-12 19:38
Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:06:
Ik zal je trouwens een geheim vertellen: deze mensen, en zéker de groepen ongevaccineerde mensen die wel degelijk een gevaar voor zichzelf vormen als voor 'de drukte op de IC' zorgen (zie mijn posts van gisteren), zijn veel ontvankelijker voor inhoudelijke, positieve campagnes.
Volgens mij is er best aardig wat inhoudelijke informatie gedeeld op een aardig neutraal positieve manier (het werkt, draagt bij en de risico's die er zijn zijn klein). Tevens is het (openlijk) overwegen van dwang zo lang mogelijk uitgesteld en bij mijn weten in NL nog steeds niet echt concreet overwogen.
Heb je dan concrete ideeën wat er nog positiever kan (zonder naar ongerelateerde onzin te grijpen als loterijen, DJ's, dating toestanden of wat men nog zoal meer verzonnen heeft), op zich zou de werking van het vaccin voldoende moeten zijn ?
Dit benoem ik trouwens niet naar jou persoonlijk, maar het zou zo veel meer gaan opleveren om de tijd en moeite die we nu steken in het persifleren van de vaccinweigerende tokkie, zouden gebruiken om mensen in achterstandswijken voor te lichten en over te halen. Dát zijn namelijk de mensen die er echt baat hebben. Dit zeg ik niet alleen zelf, maar wordt door zo'n beetje elke prominente IC-arts beaamd.
Volgens mij wordt daar ook wel moeite voor gedaan, alleen lopen we daar tegen twee zaken waar we we nu als maatschappij de wrange vruchten van mogen plukken, nog steeds matige integratie en het fenomeen "sociale" media en het niet op waarde kunnen schatten van informatie. Van beide hebben we ook op andere dossiers een hoop las (waarbij de laatste zeker niet uniek is voor achterstandswijken), maar voorlopig nog geen weg gevonden om substantiële verbetering te krijgen.

• hoevenpe
Señor Sjon schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:57:
Wat is er zo moeilijk aan om mensen daarin vrij te laten?
Iedereen is vrij om de prik te weigeren, maar dan moeten die mensen ook accepteren dat er vax-only activiteiten zijn waar ze niet meer aan mee mogen doen.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:05
Fly-guy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Aan Australië en Nieuw-Zeeland kun je zien dat grenzen sluiten geen fatsoenlijke bescherming biedt.

Daar waar ze lang op praktisch nul stonden, nemen de aantallen nu hard to.

Grenzen kun je nooit voor de volle 100% dichthouden een zodra er 1 corona lijder door je net heen glipt, begint het gewoon weer van voren af aan. Dat zie je heel goed in bovenstaande landen.

Des te meer omdat de praktijk laat zien dat de trein en de auto nooit gecontroleerd (kunnen) worden op een negatieve test en je al helemaal geen zicht hebt op potentiële besmetters.
Waar heb je het over? Nieuw-Zeeland heeft tientallen doden, wij tienduizenden. Vrijwel het gehele normale leven is daar al die tijd doorgegaan. Australië gaat ook lang niet zo hard als hier.

De bescherming is wel degelijk fatsoenlijk. Namelijk heel snel reageren op een uitbraak.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:26:
Het maakt me overigens niet uit of je wel of niet over de streep getrokken wordt, wat mij betreft leggen ze iedereen die weigert te vaccineren maximale beperkingen op. Blijkt dat niet te werken, dan ben ik zeer voor het gewoon afdwingen. En grondrechten tellen hier inderdaad maar met mate.
SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:01:
Ik heb er langzaam maar zeker gewoon genoeg van en ben gewoon voor een snoeiharde vaccinatieplicht. De argumenten voor en tegen ken ik allemaal, en de enige uitzondering mag wat mij betreft medisch zijn. De rest krijgt er wat mij betreft gewoon een spuit ingejankt. Overigens, het EHRM staat aan mijn kant. Juridisch kan het dus gewoon*.
26 juni was Nederland zo goed als vrij verklaard. De enige hindernis was een test als je met grote groepen mensen bijeen kwam. Daar buiten waren er nog wat beperkingen die in het dagelijks leven amper impact hadden. Dit was bij 50% vaccinatiegraad.
Uiteindelijk ging het binnen twee weken weer mis omdat de personen die graag naar grote bijeenkomsten komen überhaupt nog niet gevaccineerd waren. Samen met een testsysteem wat in de praktijk iets meer lekkage had dan gedacht was dit de perfect storm. Op de dag van de persconferentie waarop deze bijeenkomsten weer verboden werden waren de besmettingen reeds gestegen tot 6000 per dag, toch mocht je diezelfde avond nog de discotheek in voor een laatste feestje. Dat is pas echt de perfect storm en wat mij betreft een domme zet, beter direct sluiten. Toch heeft die laatste feestavond niet voor het einde van de wereld gezorgd. Wel is er, drie weken later, wat van die besmettingen doorgesijpeld naar andere leeftijden waar nog wel wat kwetsbaar volk tussen zat.
We zitten nu op een vaccinatiegraad van bijna 70% en dat komt voornamelijk uit 50+, echter kost het nog wat tijd omdat men nog wacht op een 2e prik + twee weken inwerktijd. Aan de hand van de nog te zetten prikken denk GGD/RIVM bij alle personen boven de 16 tezamen een vaccinatiegraad van 89% te halen zonder fysieke dwangmiddelen en dan ga jij nu lopen miepen dat je er klaar mee bent en stelt een algemene vaccinatieplicht voor.. 8)7
Wacht het gewoon even af tot iedereen goed en wel die tweede prik heeft kunnen halen, dan praten we wel verder.
Bekijk het eens zo:

Slechts een heel klein gedeelte van de drugs-gebruikers sterft aan hun drugsgebruik. Toch krijgen bolletjessmokkelaars gewoon een handje hun anus in. Daar doen we ook niet moeilijk over. Dat dwangmiddel is na wat rechtspraak gewoon door de HR geaccepteerd.
Misschien is het handig om zelf wat drugs te nemen in de vorm van een joint. :+ Om de grote Willie Oosterhuis te quoten: Loat Goan!

• jadjong
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:17:
[...]

Waar heb je het over? Nieuw-Zeeland heeft tientallen doden, wij tienduizenden. Vrijwel het gehele normale leven is daar al die tijd doorgegaan. Australië gaat ook lang niet zo hard als hier.

De bescherming is wel degelijk fatsoenlijk. Namelijk heel snel reageren op een uitbraak.
Australië begint weer aan een 27e golf en heeft tot september een, voor hun verregaande, lockdown.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:49

SomerenV

It's something!

hoevenpe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Iedereen is vrij om de prik te weigeren, maar dan moeten die mensen ook accepteren dat er vax-only activiteiten zijn waar ze niet meer aan mee mogen doen.
Ik vind dat oprecht veel te ver gaan om een zeer klein percentage van de bevolking mogelijk wat extra te beschermen.

Vergeet overigens ook niet dat er nog steeds niet echt wat aan de hand is in Nederland, los van de hoeveelheid besmettingen. Mensen hier blijven zich blindstaren op hoe gevaarlijk de vaccinatieweigeraars zijn, en dat zij ervoor zorgen dat we in de ellende blijven zitten, maar het aantal ziekenhuisopnames is gepiekt op 128 (wat gewoon enorm weinig is) en het aantal IC-opnames is gepiekt nog onder de 25. Van de ziekenhuisopnames én IC-opnames weten we dat iemand er ook kan liggen met Covid en niet perse door Covid.

Ondanks de ~100.000 besmettingen in juli is er slechts een kleine piek geweest in de ziekenhuizen die waarschijnlijk niet eens voelbaar was voor het personeel. Ik denk dat je inmiddels wel kunt concluderen dat het gevaar grotendeels geweken is. Als een kwetsbaar persoon ondanks een vaccinatie toch nog ziek wordt of in het ergste geval overlijdt dan kan dat diverse redenen hebben. Je kunt niet simpelweg zeggen 'dat komt door de vaccinatieweigeraars!'.

De enige reden dat er nu nog steeds paniek is komt door de ongezonde focus op het aantal besmettingen. Daardoor zitten we nog met maatregelen en daardoor zijn we een 'rood' land waardoor vakanties niet door kunnen gaan. En ook een gevaccineerd persoon kan gewoon positief testen. Er is simpelweg geen reden om voor een tweedeling in de maatschappij te gaan als de grootste risico's verdwenen zijn en op dat punt zitten we zo onderhand wel.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• SkiFan
  • Laatst online: 03-12 20:20
jadjong schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:23:

We zitten nu op een vaccinatiegraad van bijna 70% en dat komt voornamelijk uit 50+, echter kost het nog wat tijd omdat men nog wacht op een 2e prik + twee weken inwerktijd. Aan de hand van de nog te zetten prikken denk GGD/RIVM bij alle personen boven de 16 tezamen een vaccinatiegraad van 89% te halen zonder fysieke dwangmiddelen en dan ga jij nu lopen miepen dat je er klaar mee bent en stelt een algemene vaccinatieplicht voor.. 8)7
Wacht het gewoon even af tot iedereen goed en wel die tweede prik heeft kunnen halen, dan praten we wel verder.
Ik zeg ook niet dat dat persé moet, ik stel dat dat een ultimum remedium is voor als het vrijwillige vaccineren dadelijk klaar is. Die laatste 10% *knip*mag je dan best het leven moeilijker maken zodat ze toch maar 'vrijwillig' gaan vaccineren. Werkt dat niet en blijven ze toch lekker eigenwijs de volksgezondheid tegenwerken, dan mag je ze best een gedwongen vaccinatie geven. Maar altijd de volgende stap pas als de eerdere geen resultaten afwerpen. Ik ben echter bij voorbaat al bereid om net als bv Macron aan te geven dat de volgende stap niet gemeden zal gaan worden. Schept duidelijkheid.

Voor de constructieve discussie laten we dergelijke generalisaties achterwege en houden we het op 'mensen die niet willen vaccineren of twijfelen.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 26-07-2021 21:48 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Ik zeg ook niet dat dat persé moet, ik stel dat dat een ultimum remedium is voor als het vrijwillige vaccineren dadelijk klaar is. Die laatste 10% antivaxxers mag je dan best het leven moeilijker maken zodat ze toch maar 'vrijwillig' gaan vaccineren. Werkt dat niet en blijven ze toch lekker eigenwijs de volksgezondheid tegenwerken, dan mag je ze best een gedwongen vaccinatie geven. Maar altijd de volgende stap pas als de eerdere geen resultaten afwerpen. Ik ben echter bij voorbaat al bereid om net als bv Macron aan te geven dat de volgende stap niet gemeden zal gaan worden. Schept duidelijkheid.
Dat is een uitermate enge gedachte en een deur die je nooit wilt openen. Nu zijn het de mensen die zich niet laten vaccineren niet tegen Covid, morgen de mensen die alcohol consumeren, overmorgen de rokers, dan de mensen die fastfood eten, en die privacy waar je zoveel van houdt? Geef ook maar op want stel je voor wat we nu niet zien door alles wat er achter gesloten deuren gebeurt. En wat als mensen blijven weigeren of stennis schoppen? Opsluiten in heropvoedingskampen? O-)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 03-12 21:13

Agent47

I always close my contracts.

SomerenV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:29:
[...]

Ik vind dat oprecht veel te ver gaan om een zeer klein percentage van de bevolking mogelijk wat extra te beschermen.

Vergeet overigens ook niet dat er nog steeds niet echt wat aan de hand is in Nederland, los van de hoeveelheid besmettingen. Mensen hier blijven zich blindstaren op hoe gevaarlijk de vaccinatieweigeraars zijn, en dat zij ervoor zorgen dat we in de ellende blijven zitten, maar het aantal ziekenhuisopnames is gepiekt op 128 (wat gewoon enorm weinig is) en het aantal IC-opnames is gepiekt nog onder de 25. Van de ziekenhuisopnames én IC-opnames weten we dat iemand er ook kan liggen met Covid en niet perse door Covid.

Ondanks de ~100.000 besmettingen in juli is er slechts een kleine piek geweest in de ziekenhuizen die waarschijnlijk niet eens voelbaar was voor het personeel. Ik denk dat je inmiddels wel kunt concluderen dat het gevaar grotendeels geweken is. Als een kwetsbaar persoon ondanks een vaccinatie toch nog ziek wordt of in het ergste geval overlijdt dan kan dat diverse redenen hebben. Je kunt niet simpelweg zeggen 'dat komt door de vaccinatieweigeraars!'.

De enige reden dat er nu nog steeds paniek is komt door de ongezonde focus op het aantal besmettingen. Daardoor zitten we nog met maatregelen en daardoor zijn we een 'rood' land waardoor vakanties niet door kunnen gaan. En ook een gevaccineerd persoon kan gewoon positief testen. Er is simpelweg geen reden om voor een tweedeling in de maatschappij te gaan als de grootste risico's verdwenen zijn en op dat punt zitten we zo onderhand wel.
Maar als zoveel mogelijk mensen een prik hebben gehad of twee prikken, dan krijg je ook minder snel verschillende varianten van het virus, omdat lichamen het herkennen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

• Rokers
  • Alcoholisten
  • Wintersporters*

Misschien herinner je je dat ik zeer veelvuldig luchtvervuiling heb genoemd hier. Daar gaan in Nederland meer dan 10.000 mensen aan dood.

Ik vind dat zeker een ding. Maar omdat dat de zorg niet zo belast is het geen prioriteit en is het niet eens echt een onderwerp. Ik vind dat slecht, zeker omdat het zulke hoge getallen zijn. Wetgeving om hier iets aan te doen gaat maar heel langzaam.

Maar daar hebben we het nu niet over :)

• jadjong
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Ik zeg ook niet dat dat persé moet, ik stel dat dat een ultimum remedium is voor als het vrijwillige vaccineren dadelijk klaar is. Die laatste 10% antivaxxers mag je dan best het leven moeilijker maken zodat ze toch maar 'vrijwillig' gaan vaccineren. Werkt dat niet en blijven ze toch lekker eigenwijs de volksgezondheid tegenwerken, dan mag je ze best een gedwongen vaccinatie geven. Maar altijd de volgende stap pas als de eerdere geen resultaten afwerpen. Ik ben echter bij voorbaat al bereid om net als bv Macron aan te geven dat de volgende stap niet gemeden zal gaan worden. Schept duidelijkheid.
Zonder te weten hoe veel mensen geen vaccin kunnen nemen is het moeilijk te bepalen wie van die 10% weigeraars dat om niet-legitieme redenen doet. Je focust je nu op iets controversieels wat heel veel energie kost (aan ieders zijde) terwijl het gedwongen vaccineren van hardcore weigeraars misschien nog geen deuk in een pakje boter slaat. Zowel in absolute aantallen als in aandeel tot de vaccinatiegraad.

Pas op dat je niet verzand in een soort tunnelvisie. Mooi voorbeeld daarvan vond ik de media-aandacht voor fraudeurs met QR-codes die zo ongetest de discotheek in konden. Iedereen sprak er schande van terwijl de foutmarge van het testsysteem zo groot was dat er voor iedere fraudeur twee legitieme persoenen met corona de disco in konden. En dan ga je er nog van uit dat iedere fraudeur daadwerkelijk corona heeft, terwijl dat in de praktijk niet zo is.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Agent47 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:37:
[...]

Maar als zoveel mogelijk mensen een prik hebben gehad of twee prikken, dan krijg je ook minder snel verschillende varianten van het virus, omdat lichamen het herkennen.
Je kunt het ook omdraaien: als iedereen een vaccinatie heeft gehad krijg je mogelijk sneller een mutatie die resistent is voor dat vaccin en ben je terug bij af. Wat je uiteindelijk krijgt is iets als de griep. Heel besmettelijk, niet heel dodelijk. Een te dodelijk virus kan namelijk nooit lang voortbestaan.

Overigens kunnen de meeste mensen prima dit virus aan, ook zonder vaccinatie. Ik ben dan ook wel benieuwd of er onderzoeken lopen die kijken naar het effect van een vaccin bij de groepen die het minste risico lopen, dus alles onder de 50. Die nuance is er nog niet volgens mij, alleen dat iemand met een vaccin minder kans heeft ernstig ziek te worden en minder besmettelijk is (wat logisch is als je minder ziek wordt). Maar als je als persoon van ~35 nauwelijks ziek wordt door Covid, hoe besmettelijk ben je dan vergeleken met mensen van andere leeftijden, met en zonder vaccinaties?

Nu gooien we alles maar op de grote hoop en we zien allemaal waar dat op uitloopt (en da's niet best).

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

SomerenV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:37:
[...]

Dat is een uitermate enge gedachte en een deur die je nooit wilt openen. Nu zijn het de mensen die zich niet laten vaccineren niet tegen Covid, morgen de mensen die alcohol consumeren, overmorgen de rokers, dan de mensen die fastfood eten, en die privacy waar je zoveel van houdt? Geef ook maar op want stel je voor wat we nu niet zien door alles wat er achter gesloten deuren gebeurt. En wat als mensen blijven weigeren of stennis schoppen? Opsluiten in heropvoedingskampen? O-)
Als je een houtkachel hebt met gemiddelde fijnstofuitstoot is gemiddeld genomen de kans dat iemand door jouw houtkachel vroegtijdig overlijdt een paar promille :9

Iemand die 10 jaar lang met een houtkachel stookt heeft een kans van een paar procent dat iemand door de uitstoot van die houtkachel vroegtijdig zal overlijden / is overleden.

Ik vind dat eerlijk gezegd ernstiger omdat dat over andere mensen gaat. En dat is het punt: dingen doen waar anderen last van hebben, niet de maatregelen nemen die nodig zijn om voor de samenleving als geheel te zorgen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-12 10:30
Agent47 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:37:
[...]

Volgens mij is dat een heel theoretisch verhaal. Zo lang nog onduidelijk is in hoeverre de vaccins ook besmetting stoppen, is dit voordeel ook niet zeker. Het kan zo maar zijn dat de niet 100% bescherming juist zorgt voor varianten die de (weerstand die is opgebouwd als gevolg van ) vaccins omzeilen.

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:45:
[...]

Ik zeg ook niet dat er geen verschil is tussen wel en niet vaccineren, maar het effect van een vaccin bij mensen die al vrijwel geen risico lopen zal kleiner zijn dan bij mensen die wél een risico lopen.

[...]

Solidariteit kun je niet verplichten. Je kunt ook niet stellen dat ik anderen het recht op leven ontneem als ik me niet laat vaccineren. En omdat ik volgens jou verplicht solidair moet zijn en mogelijk dodelijk ben voor anderen moet ik mijn lichamelijke integriteit maar opgeven?

[...]

Bij 65+ ligt de vaccinatiegraad inmiddels op iets van 85% en dat zal mogelijk nog wat oplopen. Wat de rest van de bevolking doet heeft véél minder impact op wat er gebeurt in de ziekenhuizen.

[...]

Kinderen worden ook ingeënt tegen de griep. Je hebt het in jouw voorbeelden over jonge kinderen die vaak nog totaal geen weerstand hebben en veel in aanraking komen met andere kinderen die totaal geen weerstand hebben. Dat is ook precies de reden dat je in het geval van Covid19 vooral de ouderen zo snel mogelijk gevaccineerd wilt hebben. Die zijn kwetsbaar, zijn gevoelig voor dit virus en wonen vaak met meerderen bij elkaar en zien elkaar geregeld. Als daar een virus rond gaat terwijl de vaccinatiegraad laag is dan heb je vrij vlot de poppen aan het dansen. Echter, als in een verzorgingstehuis de vaccinatiegraad hoog genoeg is dan hebben invloeden van buitenaf veel minder impact. Ja mensen kunnen nog steeds ziek worden, en zelfs ernstig ziek worden, maar de kans is dermate klein dat het geen serieus risico meer vormt voor de meerderheid.

[...]

Weet je wat ik zo kwalijk vindt in deze discussie? Je hebt eigenlijk maar 1 optie: je laten vaccineren. Doe je dat niet dan moet je maar je bek houden en accepteren dat je mogelijk beperkt wordt in je vrijheden. Discussie is bijna niet meer mogelijk omdat werkelijk iedereen je bestempelt als egoïstisch, idioot, gevaarlijk en weet ik 't wat. Die tendens is buitengewoon eng.

Hele bevolkingsgroepen worden nu weggezet als potentieel gevaar voor de samenleving. Zij zijn de reden dat de rest nog niks mag. Zij houden de samenleving in een wurggreep. Zij moeten beperkt worden in hun vrijheden. Zij moeten verplicht worden tot een injectie. Het ergste is misschien nog wel dat al die zaken geroepen worden zonder onderbouwing. We gaan er allemaal maar gemakshalve van uit dat alles wat pro-vaccinatie is de waarheid is. Ben je wat kritischer dan is niks goed genoeg, of wordt alles gewoon direct van tafel geveegd onder de noemer 'je bent een egoïst'. Je mag best een eigen mening hebben hoor, maar dan wel eentje die in lijn is met de mening van de meerderheid! :D

[...]

Je kunt een medisch mondmasker niet vergelijken met die wegwerpmaskers en katoenen maskers waar het gros van de bevolking mee rondliep. Die werden te lang gedragen, verkeerd gehanteerd en gebruikt en te weinig gewassen. Ja, een mondmasker is effectief in de zorg, maar de effectiviteit van de maatregel is op z'n best enorm twijfelachtig.
Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat mensen er wat van vinden als je je weigert te vaccineren? Als je dus bewust dit hele gedoe langer laat duren dan strikt noodzakelijk?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

blissard schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:46:
[...]

Volgens mij is dat een heel theoretisch verhaal. Zo lang nog onduidelijk is in hoeverre de vaccins ook besmetting stoppen, is dit voordeel ook niet zeker. Het kan zo maar zijn dat de niet 100% bescherming juist zorgt voor varianten die de (weerstand die is opgebouwd als gevolg van ) vaccins omzeilen.
En die 100% bescherming ga je nooit halen, ook niet met 100% vaccinatiegraad, want daarvoor zou je een 100% steriliserend vaccin moeten hebben.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• jadjong
  • Niet online
42erik schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:53:
[...]

Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat mensen er wat van vinden als je je weigert te vaccineren?
Dat mag uiteraard
Als je dus bewust dit hele gedoe langer laat duren dan strikt noodzakelijk?
Dat is nog maar de vraag.

• blissard
Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:54:
[...]

En die 100% bescherming ga je nooit halen, ook niet met 100% vaccinatiegraad, want daarvoor zou je een 100% steriliserend vaccin moeten hebben.
Klopt, en daarom denk ik dat het argument niet sterk is (dat vaccinatie helpt tegen het ontstaan van varianten). Maar ik laat me graag overtuigen door de wetenschap.

Verwijderd

Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Je begrijpt neem ik aan de cirkelredenering? Als je dat niet zou doen, dan zitten we in no time met extreem veel TBC en is dat BCO ook niet vol te houden. En dan is jouw redenatie: 'niet meer vol te houden, laat maar waaien'. Zoals ik al zei, er zijn verschillen (waaronder behandeling) maar het principe is echt gelijk.

En daar gaat het dus steeds om: een lage prevalentie (hoe dan ook) maakt dat BCO effectiever wordt. En daar hoort ook ondersteuning bij voor zoiets als quarantaine. Je kunt het ook allemaal laten, denken dat het niet gaat lukken en concluderen dat het niet is gelukt.
Owja stom van me.. In India (of vul elk 3e wereldland in) waar ze geen BCO doen wordt iedereen jaarlijks besmet met TBC 8)7.

Het grote verschil is gewoon de besmettelijkheid en verspreiding gaat ontzettend snel.. Bco tegen corona heeft maar heel erg beperkt zin. Het heeft zich al 10 lagen verder verspreid voordat je er weet van hebt.

En daarnaast klinkt quarantaine heel oeuk.. Maar datis ook een aanslag op mensen en hun vrijheid. Dat gaan ze ook geen jaren volhouden (dat zie je nu al). Accepteren dat het virus er is.. Dat doen we met influenza ook.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ze gaan daar van harde lockdown naar harde lockdown. Weet niet in hoeverre je dat als het normale leven wil neerzetten?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Señor Sjon schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:23:
[...]

Het staat allang niet meer tussen de regels. Ik weet niet wat er in die spuit zit, maar zodra men hem gehad heeft, is de tolerantie naar andersdenkenden als sneeuw voor de zon verdwenen. Want ze hebben zichzelf wijsgemaakt dat het aan ongevaccineerden ligt.
Zichzelf wijsgemaakt of wijsgemaakt door De Jonge en consorten? Ik heb van het weekend een paar dagen doorgebracht met mensen die heel veel tv kijken, en die praten gewoon na wat 'de experts' zeggen - al dan niet tussen de regels door - en die zeggen dingen die ik De Jonge ook heb horen zeggen, zoals dat het decadent is om je niet te laten vaccineren. Of zaken die lijken of wat ik Macron of Draghi heb horen zeggen, die flink feller zijn richting vaccinweigeraars. In dat opzicht kun je het mensen niet echt kwalijk nemen dat ze boosheid richting ongevaccineerden ten toon spreiden, je wordt makkelijk die richting opgeduwd qua denken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• hoevenpe
Je kunt van Mark en Hugo zeggen wat je wilt, maar qua vaccinaties lopen wij echt mijlenver voor op de door jou bejubelde landen: Australië heeft pas 12,9% en Nieuw-Zeeland pas 12,8% vollledig gevaccineerd. Dan kan je heel daadkrachtig lockdown na lockdown afkondigen, maar zolang men daar langzaam blijft prikken is het dweilen met de kraan open.

Wij zitten ondertussen op 48,0%, vandaag is zelfs de 20 miljoenste prik gezet. Dat is de echte uitweg uit deze crisis, Nederland zit daarmee in de top van Europa en de wereld.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
TerraGuy schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:08:
[...]Zichzelf wijsgemaakt of wijsgemaakt door De Jonge en consorten? Ik heb van het weekend een paar dagen doorgebracht met mensen die heel veel tv kijken, en die praten gewoon na wat 'de experts' zeggen - al dan niet tussen de regels door - en die zeggen dingen die ik De Jonge ook heb horen zeggen, zoals dat het decadent is om je niet te laten vaccineren. Of zaken die lijken of wat ik Macron of Draghi heb horen zeggen, die flink feller zijn richting vaccinweigeraars. In dat opzicht kun je het mensen niet echt kwalijk nemen dat ze boosheid richting ongevaccineerden ten toon spreiden, je wordt makkelijk die richting opgeduwd qua denken.
Waarom zet je experts tussen haakjes? Om ze als fantasten weg te zetten?
Ik heb vorige week een paar dagen doorgebracht met mensen die geen vaccin willen en die heel veel op Feesboek zitten, en die kramen me toch een onzin uit. Die mensen worden via social media een heel verkeerde richting opgeduwd, qua denken.
Dan toch maar liever naar wetenschappers kijken die ervoor hebben doorgeleerd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• blissard
hoevenpe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Je kunt van Mark en Hugo zeggen wat je wilt, maar qua vaccinaties lopen wij echt mijlenver voor op de door jou bejubelde landen: Australië heeft pas 12,9% en Nieuw-Zeeland pas 12,8% vollledig gevaccineerd. Dan kan je heel daadkrachtig lockdown na lockdown afkondigen, maar zolang men daar langzaam blijft prikken is het dweilen met de kraan open.

Wij zitten ondertussen op 48,0%, vandaag is zelfs de 20 miljoenste prik gezet. Dat is de echte uitweg uit deze crisis, Nederland zit daarmee in de top van Europa en de wereld.
Die vaccinatiegraad is een prestatie van de uitvoerenden en burgers. Nederland scoort altijd hoog op het gebied van vaccinatiegraad. Ook bij andere ziektes / vaccins. Ik zie hier geen prestatie van ons bestuur. Maar wel van de uitvoerende diensten. De GGD heeft in mijn ogen echt een top prestatie neergezet, ondanks dat ze volgens de eerste plannen pas in september zouden hoeven starten.

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

YakuzA schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Ze gaan daar van harde lockdown naar harde lockdown. Weet niet in hoeverre je dat als het normale leven wil neerzetten?
Er zijn een paar verschillende levels van lockdowns. Vaak zijn de regels alleen streng in Auckland en valt het daarbuiten wel mee.

Hier een artikeltje van hoe eind februari een lockdown werd ingevoerd:
https://www.nzherald.co.n...BIIXGYZQIPJL36WZYZKSEWH4/

NZ wil echt koste wat kost het virus buiten houden. Het is de vraag hoe lang dat vol te houden is, zeker als er meer mensen gevaccineerd zijn en men dan toch de grenzen weer meer opent. Het gaat intussen niet bijster snel: Wikipedia: COVID-19 vaccination in New Zealand

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Yaksa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Waarom zet je experts tussen haakjes? Om ze als fantasten weg te zetten?
Omdat experts regelmatig ook maar beperkt zijn in hun weten/kennis en uitspraken doen die niet kloppen, en dat helaas niet altijd inzien. Zoals Macron en Draghi die zeggen dat je geen corona kan krijgen als je gevaccineerd bent.

Edit: ja, ik gooi bij die experts-tussen-haakjes wetenschappers en beleidsmakers op een hoop ;)

[ Voor 10% gewijzigd door TerraGuy op 25-07-2021 19:34 ]

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• SkiFan
SomerenV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:37:
[...]

De overeenkomst tussen roken en covid is natuurlijk een moeilijke. Dat weet je zelf ook al, om over fastfood en alcohol maar te zwijgen. Dat zijn geen besmettelijke ziektes.

En ja, als ultimum zie ik gewoon gedwongen vaccinatie. Dwangmiddelen hebben nou eenmaal een stukje dwang erin. Zoals al eerder genoemd, bij een onderzoek aan het lichaam wordt je gewoon gevisiteerd. Da's een veel enger en ingrijpender dwangmiddel dan een vaccinatie.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Het was eigenlijk ook wel te verwachten. Corona WOB verzoeken zijn een 'beetje' zwartgelakt.

[ Voor 23% gewijzigd door souljah1h op 25-07-2021 19:47 ]

• Number10
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:01:
[...]
Owja stom van me.. In India (of vul elk 3e wereldland in) waar ze geen BCO doen wordt iedereen jaarlijks besmet met TBC 8)7. (…)
Hoe het precies zit in India weer ik niet, maar een belangrijk deel van de wereldbevolking is inderdaad positief want TBC is een besmettelijke ziekte met wereldwijd een enorme ziektelast. Dat is onder andere tgv ontbreken van of minder effectief BCO maar uiteraard ook van andere factoren.

https://www.who.int/news-...heets/detail/tuberculosis
(…) Het grote verschil is gewoon de besmettelijkheid en verspreiding gaat ontzettend snel.. (…)
Waar je op doelt is de tijd tot mensen besmettelijk zijn. Die is uiteraard veel langer bij TBC, maar als je TBC zou laten rondgaan dan ontdek je dat na verloop van tijd uiteraard wel. Ook in Nederland want het was hier vorige eeuw net zo goed een probleem als het nog steeds elders is. Maar het gaat dus om het principe.
(…) Bco tegen corona heeft maar heel erg beperkt zin. Het heeft zich al 10 lagen verder verspreid voordat je er weet van hebt. (…)
Wat een enorme kletskoek. Als je weinig gevallen hebt dan is BCO een van de methoden om verspreiding te remmen. Je denkt overduidelijk steeds in alles of niets. Maar het gaat niet om één manier. BCO wordt ook in de 'succesvolle' landen gewoon toegepast, en die zeggen dus ook niet 'poeh wat moeilijk, laat maar zitten'. En dat is wat jij wel lijkt te doen en daarmee wordt het een zelfvervullende voorspelling uiteraard.
(…) En daarnaast klinkt quarantaine heel oeuk.. Maar datis ook een aanslag op mensen en hun vrijheid. Dat gaan ze ook geen jaren volhouden (dat zie je nu al). Accepteren dat het virus er is.. Dat doen we met influenza ook.
Ja, maar als er nog veel mensen ziek kunnen worden gaat dat dus alleen al niet vanwege de opnames steeds. Met vaccineren alleen kom je er dus niet.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je hiervoor een bron? Alls ik zo snel google zijn het 1,36 miljard inwoners en 421k doden :?

• blissard
Natuurlijk moet je wel aan BCO doen, maar bij covid lijkt dat niet super effectief. Door de extreme superspreaderevents en de korte tijd tussen besmetting en besmettelijkheid.
Ik ben daarvoor ook wel benieuwd hoeveel “dragers” er nu nodig waren voor de 1000+ besmettingen op dat verknipt festival. Dat zou mooi uit een BCO volgen.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 25-07-2021 20:00 ]

• jadjong
  • Niet online
blissard schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:59:
Natuurlijk moet je wel aan BCO doen, maar bij covid lijkt dat niet super effectief. Door de extreme superspreaderevents en de korte tijd tussen besmetting en besmettelijkheid.
Ik ben daarvoor ook wel benieuwd hoeveel “dragers” er nu nodig waren voor de 1000+ besmettingen op dat verknipt festival. Dat zou mooi uit een BCO volgen.
Aangezien de foutmarge van het testsysteem statistisch al 90 ongewenste besmettelingen door laat en daar in de 40 uur tussen testen feesten nog wel een paar bij komen lijkt 1:10 een reële schatting. Je staat toch 10 uur lang met anderen te ouwehoeren op een manier dat transmissie eigenlijk 100% kans is.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
blissard schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:59:
[...]

Klopt, en daarom denk ik dat het argument niet sterk is (dat vaccinatie helpt tegen het ontstaan van varianten). Maar ik laat me graag overtuigen door de wetenschap.
Tuurlijk helpt vaccinatie wel tegen het ontstaan van varianten. Hoe minder mensen besmet worden hoe minder kans dat het virus muteert.

Is het echt zo lastig? :F

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:02
Toch wel bijzonder. Nert op NOS nieuwes. onderzoeken frankrijk lijken aan te geven dat 2/3 van de mensen achter Macron staat tav oa vaccinatieverplichting in de zorg. Hoewel ik zelf een prikkie heb, in de zorg werk, ik mensen achterlijk vind als ze geen prikkie willen, ben ik toch echt wel van mening dat een ander niet bapaald wat ik in mijn lijf douw. Wat mij betreft mag er drang zijn, dus dat ik bijv op een andere afdeling zou moeten werken of dat ik moet testen voor ik een kroeg in stap, maar je baan kwijt zonder prikkie gaat echt wel te ver.

Maa voor 2/3 daar blijkbaar niet

• blissard
Blackouts schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Tuurlijk helpt vaccinatie wel tegen het ontstaan van varianten. Hoe minder mensen besmet worden hoe minder kans dat het virus muteert.

Is het echt zo lastig? :F
Ja, het is zo lastig. Want minder besmettingen is goed, maar tegelijkertijd:
A: helpt het vaccineren maar beperkt tegen besmettingen en
B: kan het vaccineren het ontstaan van varianten die aan het vaccin ontsnappen juist versterken.

Hoe de voordelen zich tot de nadelen verhouden weet ik niet. Dat jij alleen de voordelen benoemd, maakt het niet minder lastig.

• Blackouts
  • Nu online
[...]

Is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat mensen er wat van vinden als je je weigert te vaccineren? Als je dus bewust dit hele gedoe langer laat duren dan strikt noodzakelijk?
Sowieso, wat is nou het hele probleem om gewoon die prikjes te halen?
Stel je komt in het ziekenhuis te liggen. Ga je dan bij elk spuitje of pilletje afvragen hoe dat medicijn ontwikkeld is? Of vertrouw je dan wel op de wetenschap en de procedures voor het goedkeuren van een medicijn voor verkoop?
Waarom zou er nu ineens getwijfeld moeten worden aan een bestaand systeem wat zichzelf al decennia heeft bewezen?

• SkiFan
Wolly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Heb je hiervoor een bron? Alls ik zo snel google zijn het 1,36 miljard inwoners en 421k doden :?
Pak m beet 4 miljoen doden. En dan moet je beseffen dat lang niet iedereen daar Covid heeft gehad. Dan zie ik wel degelijk een sterfte van meer dan 2%.

The number of excess deaths in India during the Covid-19 pandemic could be 10 times higher than the official death toll, according to a study that estimates that between 3 million and 4.7 million more people died than would be expected between January 2020 and June 2021.

The study, carried out by the US-based Center for Global Development, examined three different sources of data to piece together one of the most comprehensive pictures yet of the pandemic in India.

• blissard
jadjong schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:06:
[...]

Aangezien de foutmarge van het testsysteem statistisch al 90 ongewenste besmettelingen door laat en daar in de 40 uur tussen testen feesten nog wel een paar bij komen lijkt 1:10 een reële schatting. Je staat toch 10 uur lang met anderen te ouwehoeren op een manier dat transmissie eigenlijk 100% kans is.
hoe kom je aan die 90? Heb je dat uitgerekend adhv aantal bezoekers en foutmarge?

[ Voor 19% gewijzigd door blissard op 25-07-2021 20:16 ]

• Gé Brander
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Blackouts schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Sowieso, wat is nou het hele probleem om gewoon die prikjes te halen?
Stel je komt in het ziekenhuis te liggen. Ga je dan bij elk spuitje of pilletje afvragen hoe dat medicijn ontwikkeld is? Of vertrouw je dan wel op de wetenschap en de procedures voor het goedkeuren van een medicijn voor verkoop?
Waarom zou er nu ineens getwijfeld moeten worden aan een bestaand systeem wat zichzelf al decennia heeft bewezen?
Het probleem voor sommigen is niet het principe van vaccineren zelf. Dat is allang bewezen dat dat met een goed onderzocht vaccin geen of acceptabele risico's met zich mee brengt en dan is het nog altijd niet verplicht.

Het probleem wat het nu is, is dat er op dit moment nog totaal geen lange termijn tests klaar zijn en dus ook de resultaten daarvan niet bekend zijn.

Dat maakt het risico gewoon groter.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Blackouts
  • Nu online
blissard schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:10:
[...]

Ja, het is zo lastig. Want minder besmettingen is goed, maar tegelijkertijd:
A: helpt het vaccineren maar beperkt tegen besmettingen en
B: kan het vaccineren het ontstaan van varianten die aan het vaccin ontsnappen juist versterken.

Hoe de voordelen zich tot de nadelen verhouden weet ik niet. Dat jij alleen de voordelen benoemd, maakt het niet minder lastig.
Een virus denkt niet. Een virus ontsnapt niet bewust aan een vaccin. Een virus deelt, en dat is het. Bij elke deling onststaan er per ongeluk foutjes in de kopieën van het genetisch materiaal. Heel af en toe zorgt zo'n foutje er bij toeval voor dat er een sterker en besmettelijkere variant ontstaat. Nogmaals, dat is niet bewust gedaan, dat gebeurt puur toevallig. Hoe meer een virus de kans krijgt verschillende andere personen te besmetten en op te delen, hoe groter de kans op fouten in die kopieën.
Dus hoe minder besmettingen hoe minder kans op fouten hoe minder kans op nieuwe varianten.

En wat betreft je punt A. Wil je aub even de corona cijfers bekijken van de meest recente besmettingen? En dan niet alleen in NL maar op andere landen waar een groot deel is gevaccineerd. Dan zul je zien dat de besmettingen op dit moment vooral rond gaan in de niet (volledig) gevaccineerde groep. Dat het vaccin niet werkt tegen besmettingen is dus onzin. Nee, niet 100%,maar werken doet zeker.

• Stoney3K
  • Laatst online: 03-12 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Gé Brander schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Het probleem voor sommigen is niet het principe van vaccineren zelf. Dat is allang bewezen dat dat met een goed onderzocht vaccin geen of acceptabele risico's met zich mee brengt en dan is het nog altijd niet verplicht.

Het probleem wat het nu is, is dat er op dit moment nog totaal geen lange termijn tests klaar zijn en dus ook de resultaten daarvan niet bekend zijn.

Het enige wat nog uit die lange-termijn tests kán komen is dat de bescherming maar een beperkte tijd duurt.

Als er over een jaar ineens ziekteverschijnselen optreden, dan is dat een gevolg van het immuunsysteem dat reageert op een "genepte" covid-infectie, die 3 dagen na de prik alweer lang en breed het lichaam uit is.

Weet je waar we die ziekteverschijnselen dan ook zouden vinden? Bij oud-covid patiënten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wolly
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:13:
[...]

Pak m beet 4 miljoen doden. En dan moet je beseffen dat lang niet iedereen daar Covid heeft gehad. Dan zie ik wel degelijk een sterfte van meer dan 2%.

The number of excess deaths in India during the Covid-19 pandemic could be 10 times higher than the official death toll, according to a study that estimates that between 3 million and 4.7 million more people died than would be expected between January 2020 and June 2021.

The study, carried out by the US-based Center for Global Development, examined three different sources of data to piece together one of the most comprehensive pictures yet of the pandemic in India.
Je reageerde op @SomerenV die stelde dat het virus voor 98% van de bevolking nauwelijks een gevaar oplevert met "In India sterft 3% ". Daarmee probeerde je die 98% te ontkrachten maar het is mij nog steeds niet duidelijk op grond van wat. Als 3 % of 2% van de mensen met corona besmetting in India zouden sterven dan kan die 98% van @SomerenV toch nog steeds de waarheid zijn?

Nu kom je met een studie die iets claimt (zonder bronlink) die een schatting geeft tussen de 3 en 4,7 miljoen doden. Dat is alsnog bij lange na geen 3% (ook geen 2% trouwens) :?

• jadjong
  • Niet online
blissard schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:14:
[...]

hoe kom je aan die 90? Heb je dat uitgerekend adhv aantal bezoekers en foutmarge?
Jep, maar dat is een statistisch dingetje en natuurlijk geen exact getal.

Besmette personen in 20-29 was op dat moment 7.3 per 100000, al een verdubbeling ten opzichte van de week er voor. Aangezien verknipt het tweede weekend feesten was had je al een kleine stroomversnelling.

• Wolly
  • Niet online
Blackouts schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:20:
[...]

En wat betreft je punt A. Wil je aub even de corona cijfers bekijken van de meest recente besmettingen? En dan niet alleen in NL maar op andere landen waar een groot deel is gevaccineerd. Dan zul je zien dat de besmettingen op dit moment vooral rond gaan in de niet (volledig) gevaccineerde groep. Dat het vaccin niet werkt tegen besmettingen is dus onzin. Nee, niet 100%,maar werken doet zeker.
Heb je een paar voorbeelden? In NL wordt volgens mij niet apart gemeld hoeveel mensen positief getest zijn met welke vaccinatie status.

En hoe kijk jij aan tegen het feit dat mensen die gevaccineerd en (a)symptomatisch drager kunnen zijn zich niet
of minder laten testen?

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:13:
[...]

Dan zit je op 0.2% of 0.3% toch? Of trek je dan ergens een cijfer vandaan dat ongeveer 10% van de bevolking het heeft gehad? Dan komt het wel uit, maar lijkt me aan de hoge kant.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
hoevenpe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Nou kan je een eiland met de grootte van Noord Amerika met slechts 25 miljoen inwoners wat lastig vergelijken met onze mierenhoop, zelfs in de agglomeraties is wat makkelijker afstand te houden dan bij ons in de randstad. Laat staan wanneer je naaste buren op slechts 300km van je huis wonen.
De urgentie tot vaccineren ligt gewoon wat hoger wanneer alles en iedereen zo dicht op elkaar zit en compleet Europa vrijwel ongehinderd binnen kan komen wandelen.
Voordeel van een eiland zijn is dat je dan wat makkelijker kan dweilen/deppen met de kraan vrijwel dicht. ;)

Wat betreft aantal besmettingen per vierkante kilometer winnen we in NL glansrijk.

Lockdowns zelfs wanneer ze streng zijn en slechts een beperkt aantal dagen duren of regionaal afgekondigd worden zijn stukken beter te verteren dan wat we hier in Nederland een lockdown noemden met een steeds verder rekkende einddatum.

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-11 17:02

Liveshort

Certified Crazy Person

Wolly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:23:
[...]

Heb je een paar voorbeelden? In NL wordt volgens mij niet apart gemeld hoeveel mensen positief getest zijn met welke vaccinatie status.

En hoe kijk jij aan tegen het feit dat mensen die gevaccineerd en (a)symptomatisch drager kunnen zijn zich niet
of minder laten testen?
Je had pas dit bericht: https://www.ad.nl/binnenl...ig-gevaccineerd~a1a2891a/

9% van de positieve testen volledig gevaccineerd, 14% deels en 77% niet. Kijkend naar ~65% eerste prik en ~40% tweede prik ligt die verhouding al behoorlijk scheef.

Het tweede is lullig, maar klinkt voor mij vooral als een probleem van de mensen die zich willens en wetens niet laten vaccineren. Mensen die dat niet kunnen vanwege medische redenen natuurlijk daargelaten, maar voor hen moet de vaccinatiegraad gewoon nog verder omhoog.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

• Jedi_Pimp
[...]

Het maakt niet uit dat daar mensen wat van vinden, daarvoor zitten we hier immers op een forum met elkaar te discussiëren. Het wordt wel ongemakkelijk als de regering proactief bijdraagt aan polarisatie terwijl ze in een niet ver verleden juist predikte dit niet te willen. Het wordt vervelend als je op de werkvloer op kleine schaal discriminatie- en of uitsluitingsgedragingen constateert die onwettelijk zijn. Zo kan ik nog wel even doorgaan. En daar vinden wij weer wat van - is dat nu echt zo moeilijk te begrijpen? ;)

• Blackouts
  • Nu online
[...]

Ach kom op man. Hou toch op over die lange termijn. Dat roep je alleen omdat dat zo'n simpel tegen argument is. We vaccineren al meer dan 200 jaar. Dat is gewoon een bewezen technologie. De manier waarop het antigeen gepresenteerd wordt aan je lichaam is anders, maar de basis is het zelfde.
Ook is bekend wat er in je lichaam gebeurt na een vaccinatie met een mRNA vaccin. Er is totaal geen reden om ook maar enige zorgen te hebben over de lange termijn. mRNA is zo instabiel als maar wat. Binnen enkele dagen is dat helemaal verdwenen.

Ik laat me liever vaccineren met een mRNA vaccin dan met een ouderwets verzwakt of geinactiveerd vvirus. Die eerste zijn veel zuiverder, puurder en zonder enige onzuiverheden overgebleven van de kweek.

• Blackouts
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:23:
[...]

of minder laten testen?
Nee, maar er wordt wel per leeftijdsgroep gerapporteerd hoeveel besmettingen er zijn.

Kijk je naar die grafiek dan zie je dat het aantal besmettingen afloopt van jong naar oud. En laat dat nou net omgekeerd de volgorde zijn waarop er gevaccineerd is.

[ Voor 6% gewijzigd door Blackouts op 25-07-2021 20:44 ]

• Wolly
  • Niet online
Blackouts schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:42:
[...]

Nee, maar er wordt wel per leeftijdsgroep gerapporteerd hoeveel besmettingen er zijn.

Kijk je naar die grafiek dan zie je dat het aantal besmettingen afloopt van jong naar oud. En laat dat nou net omgekeerd de volgorde zijn waarop er gevaccineerd is.
Goed idee!

Daarbij ga jij dus uit van een gelijke testbereidheid (en die is er niet). Het is op basis van die grafiek dus niet te zeggen in hoeverre het vaccin werkt tegen besmettingen.

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:49

MLLL

Palm Treo 650

Gister tweede vaccinatie gehad, aan de derde of meer doe ik niet meer mee.
Vind het wel mooi geweest.

Met twee vaccinaties zou je bijna volledig beschermd moeten zijn, blijkt dus niet zo te zijn wie zegt mij dat de derde dat wel doet?!

[ Voor 57% gewijzigd door MLLL op 25-07-2021 20:57 ]

• Yaksa
MLLL schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:49:
[...]Gister tweede vaccinatie gehad, aan de derde of meer doe ik niet meer mee.

Met twee vaccinaties zou je bijna volledig beschermd moeten zijn, blijkt dus niet zo te zijn wie zegt mij dat de derde dat wel doet?!
Waarom heb je die tweede vaccinatie dan gehaald? Wie heeft jou gezegd dat die tweede het wel doet? O-)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:49

MLLL

Palm Treo 650

Yaksa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:53:
[...]

Waarom heb je die tweede vaccinatie dan gehaald? Wie heeft jou gezegd dat die tweede het wel doet? O-)
Omdat ik een afspraak had en ik het fatsoen heb om die na te komen.
Gelukkig geen last van bijwerkingen, zelfs mijn linkerarm is nagenoeg niet stijf, maar ik heb gewoon niets met naalden.

• Blackouts
  • Nu online
Wolly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:48:
[...]

Goed idee!

Daarbij ga jij dus uit van een gelijke testbereidheid (en die is er niet). Het is op basis van die grafiek dus niet te zeggen in hoeverre het vaccin werkt tegen besmettingen.
Grafiek van de laatste 5 weken: Exact een afname van aantal besmetingen van jong naar oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z25WyoI8bsg6mBmI9DWGuzcdpqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMrHO2TySX0y7BYlytSptnm2.png?f=fotoalbum_large

Volledige grafiek: Tijdens de eerste twee pieken lopen alle lijnen ongeveer gelijk op. Uitzondering is de 0-9 lijn (minder getest / minder symptomen) en de 90+lijn: meer vatbaar.
Wat zien we vervolgens bij het opkomen van de derde piek? Als eerste blijven de 80-89 en 90+ lijnen achter in positieve testen. Heej? Waren dat tijdens de vorige pieken nou niet juist de groepen met de meeste besmettingen?
Daarna volgt de 70-79 lijn. Dan de 60-69 lijn.
En dan nemen de 40-49 en 30-39 lijnen min of meer gelijk af. (op stoom komende vaccinatie campagne?)

Als laatste volgen de 20-29 en de 10-19.

Wat komt er in de vierde piek dan weer op? Exact de groep die nog niet volledig gevaccineerd is. 10-29 jaar (nauwelijks gevaccineeerd) en kleinere piekjes bij 30-39, 40-49 en 50-59 jaar (gedeelte van deze groep nog niet volledig gevaccineerd)
Is toch wel heel erg toevallig dat dit exact het vaccinatieprogramma volgt of niet? En ja, het zijn de 10-19 en de 20-29 groep die het liefste los gaan en weer op stap gaan zodra dit mag, maar als vaccinatie niet zou werken zouden de 40-60 jarige ouders van die groep ook moeten pieken nu, en dat is niet het geval.

Conclusie, vaccineren werkt! Punt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvmX7hMfv3ww4uCZ5mXbyvoREkI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RtPTL0XR2DtqtPuqsRRYFUc9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Blackouts op 25-07-2021 21:14 ]

• Señor Sjon
Liveshort schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:28:
[...]

Je had pas dit bericht: https://www.ad.nl/binnenl...ig-gevaccineerd~a1a2891a/

9% van de positieve testen volledig gevaccineerd, 14% deels en 77% niet. Kijkend naar ~65% eerste prik en ~40% tweede prik ligt die verhouding al behoorlijk scheef.

Het tweede is lullig, maar klinkt voor mij vooral als een probleem van de mensen die zich willens en wetens niet laten vaccineren. Mensen die dat niet kunnen vanwege medische redenen natuurlijk daargelaten, maar voor hen moet de vaccinatiegraad gewoon nog verder omhoog.
Jammer dat dat soort berichten zo geïnterpreteerd worden. De grote groep die bij elkaar kwam waren ongevaccineerden gezien de leeftijd nog niet aan de beurt waren die naar discotheken, nachtclubs, festivals, etc gaan. In o.a. Israël met vergelijkbare vaccinatiegraad loopt het gelijk op. IJsland meen ik idem. Het virus is aselectief blijkbaar.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Als dat niet zo blijkt te zijn is dat door een nieuwe variant die wat beter tegen het vaccin kan. Om daar ook tegen beschermd te zijn krijg je dan een 3e prik met een wat ander vaccin, net zoals we ook een jaarlijkse griep-prik hebben. Zeer waarschijnlijk is die dan voor de kwetsbaren, maar er kan een variant komen waarbij er voor iedereen een 3e prik nodig is. Mocht zo'n variant er komen dan is de andere optie die overblijft om weer gezellig met zijn allen in een lockdown te gaan zitten. Ik weet iig wel wat mijn voorkeur heeft.

[removed]

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

De BBC heeft een follow-up geschreven over het verhaal dat influencers betaald werden voor het verspreiden van misinformatie:
https://www.bbc.com/news/blogs-trending-57928647

De partij die hiervoor betaalde lijkt in Rusland te zitten. Weer een poging van de Russische overheid om het westen te destabiliseren? (we weten dat men ook verhalen over 5G heeft zitten verspreiden, hoor je nu niets meer van)

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

redwing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:19:
[...]

Als dat niet zo blijkt te zijn is dat door een nieuwe variant die wat beter tegen het vaccin kan. Om daar ook tegen beschermd te zijn krijg je dan een 3e prik met een wat ander vaccin, net zoals we ook een jaarlijkse griep-prik hebben. Zeer waarschijnlijk is die dan voor de kwetsbaren, maar er kan een variant komen waarbij er voor iedereen een 3e prik nodig is. Mocht zo'n variant er komen dan is de andere optie die overblijft om weer gezellig met zijn allen in een lockdown te gaan zitten. Ik weet iig wel wat mijn voorkeur heeft.
De kans lijkt gelukkig vrij groot dat als je met normaal immuunsysteem eenmaal beschermt bent, dat ook voor ernstige ziekte langer zo zal zijn. Een beetje vergelijkbaar als met gewone griep.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:17

Ik ben blij dat je je tweede gehaald hebt, maar het zou geen slechte idee zijn om je iets meer te verdiepen in de werking van het immuunsysteem en vaccinaties.

Het is heel normaal dat je af en toe een booster nodig hebt. Het zal je wellicht doen schrikken als je deze lijst ziet: https://travelclinicoost.nl/beschermingsduur-vaccinaties/

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• redwing
  • Nu online
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:21:
[...]

De kans lijkt gelukkig vrij groot dat als je met normaal immuunsysteem eenmaal beschermt bent, dat ook voor ernstige ziekte langer zo zal zijn. Een beetje vergelijkbaar als met gewone griep.
Inderdaad, waarschijnlijk is die 3e prik hooguit voor een kewtsbare groep nodig en is de rest na de 2 vaccinaties genoeg beschermd. Zolang het virus echter nog in grote delen van de wereld vrij rond gaat is de kans op mutaties best groot.

[removed]

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:59
redwing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:26:
[...]

Inderdaad, waarschijnlijk is die 3e prik hooguit voor een kewtsbare groep nodig en is de rest na de 2 vaccinaties genoeg beschermd. Zolang het virus echter nog in grote delen van de wereld vrij rond gaat is de kans op mutaties best groot.
Ik hoor al een tijdje niets meer over mogelijke varianten (en laten we dat ook vooral zo houden). Komen er in de kiemsurveillances nog nieuwe naar voren?

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-12 18:38
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:20:
De BBC heeft een follow-up geschreven over het verhaal dat influencers betaald werden voor het verspreiden van misinformatie:

De partij die hiervoor betaalde lijkt in Rusland te zitten. Weer een poging van de Russische overheid om het westen te destabiliseren? (we weten dat men ook verhalen over 5G heeft zitten verspreiden, hoor je nu niets meer van)
Wat een sneue figuren zitten daar in het Kremlin toch. Zero sum tot in perfectie uitgewerkt. Zorgen dat mensen uit andere landen zich niet laten vaccineren. ;w

• Yaksa
autje schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:52:
[...]Ik hoor al een tijdje niets meer over mogelijke varianten (en laten we dat ook vooral zo houden). Komen er in de kiemsurveillances nog nieuwe naar voren?
Daar hebben we deze website voor.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00

Onbekend

...

[...]

Ik hoor al een tijdje niets meer over mogelijke varianten (en laten we dat ook vooral zo houden). Komen er in de kiemsurveillances nog nieuwe naar voren?
@Yaksa had al een overzicht van Europa gegeven, maar deze is voor Nederland zelf: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

De Delta-variant blijft er bovenuit springen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:59
Onbekend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:59:
[...]

@Yaksa had al een overzicht van Europa gegeven, maar deze is voor Nederland zelf: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

De Delta-variant blijft er bovenuit springen.
Geen van de nieuwere varianten dus echt een bedreiging, zo te zien.

Verwijderd

Varianten zijn alleen belangrijk als de eventuele vaccinatie kunnne omzeilen. Delta lijkt tot nu toe de echte winnaar

• stylezzz
  • Laatst online: 09:57
Lambda was toch degene die de vaccinaties kon omzeilen? Alleen lijkt die weer minder besmettelijk te zijn. (Gelukkig)

• Jedi_Pimp
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:20:

Interessant, bedankt. Zou zomaar van onze vrienden van Vympel afkomstig kunnen zijn (de subdivisie van de FSB die bewezen is gelinkt aan liquidaties en cyberaanvallen). Het gaat hier wel specifiek om het zwart maken van Pfizer. Wellicht zit daar nog iets achter? :P

• redwing
  • Nu online
[...]

Tja, er komen natuurlijk wel nieuwe, maar niet elke variant is levensvatbaar. Wil er een versie echt doorheen komen zal die besmettelijker moeten zijn dan de delta variant. Voorlopig is dat echter niet het geval, maar de kans is er natuurlijk altijd. Maar aangezien het een afgeleide is van de huidige varianten is de kans ook groot dat de huidige vaccins ook daartegen nog goed zullen werken.

[removed]

• 42erik
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:36:
[...]

dus omdat er slecht gecommuniceerd wordt neem je het vaccin niet?

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 12:01
*knip* beweren dat vaccinaties overbodig zijn en vervolgens niet één bron noemen, da's niet hoe het hier werkt natuurlijk

[ Voor 88% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 12:14 ]

• 42erik
  • Niet online
[...]

Je bedoelt het risico van een vaccin dat na een paar dagen uit je systeem is?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00

Onbekend

...

Wat had de overheid beter kunnen doen dan? Geen vaccinaties? Maar wat was dan wel een optie?

[ Voor 39% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 12:15 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:51
Waar gaat het dan wel over? Want het gaat volgens jouw blijkbaar niet om die kwaliteitslevensjaren, niet om de bestrijding van het virus, dus waar gaat het dan wel over?

[ Voor 65% gewijzigd door ZieMaar! op 26-07-2021 12:15 ]

• Jedi_Pimp
gekkie schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:02:
[...]

Volgens mij is er best aardig wat inhoudelijke informatie gedeeld op een aardig neutraal positieve manier (het werkt, draagt bij en de risico's die er zijn zijn klein). Tevens is het (openlijk) overwegen van dwang zo lang mogelijk uitgesteld en bij mijn weten in NL nog steeds niet echt concreet overwogen.
Heb je dan concrete ideeën wat er nog positiever kan (zonder naar ongerelateerde onzin te grijpen als loterijen, DJ's, dating toestanden of wat men nog zoal meer verzonnen heeft), op zich zou de werking van het vaccin voldoende moeten zijn ?
Ik heb het idee dat het onder jongeren eigenlijk relatief goed is gesteld met de vaccinatiebereidheid. Het kan ook komen door mijn persoonlijke referentiekader, maar bij mijn vrienden en kennissen (gemiddelde leeftijd net iets onder de 30) geldt een ratio van wellicht wel 90% gevaccineerd. Niet-gevaccineerden hebben doorgaans een weloverwogen reden om het (nog) niet te doen. Wat mij betreft is het dan ook niet nodig om deze groep verder te benaderen dan nu al gebeurt via YouTube ads met titels als "Waarom zou je je vaccineren als je jong en fit bent?"
Ik doelde dus ook meer op bevolkingsgroepen waar bijvoorbeeld laaggeletterdheid een probleem is.
[...]

Volgens mij wordt daar ook wel moeite voor gedaan, alleen lopen we daar tegen twee zaken waar we we nu als maatschappij de wrange vruchten van mogen plukken, nog steeds matige integratie en het fenomeen "sociale" media en het niet op waarde kunnen schatten van informatie. Van beide hebben we ook op andere dossiers een hoop las (waarbij de laatste zeker niet uniek is voor achterstandswijken), maar voorlopig nog geen weg gevonden om substantiële verbetering te krijgen.
Ja, zeker terechte problemen die je benoemt. Hier hebben vooral eerstelijns zorgaanbieders als huisartsen een grote rol, denk ik. Wat wellicht ook kan helpen is gericht flyeren. Overigens vind ik sociale media de andere kant op ook een probleem - al te stemmingmakende berichtgeving die bijdraagt aan een onderstroom van aanhoudende angst. Zo loopt er bij mijn klant nog steeds een vrouw op kantoor die alle deuren met een servet open doet en spreek ik af en toe jonge mensen die de kans om te overlijden aan covid met een factor 100 overschatten. Zoals ik al eerder zei, moeten we zuiver blijven - beide kanten op.
42erik schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:35:
[...]

dus omdat er slecht gecommuniceerd wordt neem je het vaccin niet?
Ik heb het niet over mezelf, ik veralgemeniseer een en ander. Lees even de laatste paar pagina's terug om er achter te komen wat ik bedoel. Als je dan nog met vragen zit die getuigen van iets meer oprechte interesse, stel ze gerust :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jedi_Pimp op 25-07-2021 23:05 ]

• gekkie
  • Laatst online: 03-12 19:38
Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:04:
[...]
Ik heb het idee dat het onder jongeren eigenlijk relatief goed is gesteld met de vaccinatiebereidheid. Het kan ook komen door mijn persoonlijke referentiekader, maar bij mijn vrienden en kennissen (gemiddelde leeftijd net iets onder de 30) geldt een ratio van wellicht wel 90% gevaccineerd. Niet-gevaccineerden hebben doorgaans een weloverwogen reden om het (nog) niet te doen. Wat mij betreft is het dan ook niet nodig om deze groep verder te benaderen dan nu al gebeurt via YouTube ads met titels als "Waarom zou je je vaccineren als je jong en fit bent?"
Ik doelde dus ook meer op bevolkingsgroepen waar bijvoorbeeld laaggeletterdheid een probleem is.
Volgens mij hebben huisartsen dat veelal al wel getracht maar blijft het opboksen tegen de informatie die ze uit andere hand krijgen aangereikt, bijvb van familieleden die ze vertrouwen, waarbij de informatie dan toch of uit het buitenland of van "sociale" media komt.
Eigenlijk zijn huisartsen de enige groep waarvan ik verwacht dat die daar ook enig bereik toe hebben.
Maar hoeveel zoden dat echt aan de dijk heeft gezet weet ik niet.
Ja, zeker terechte problemen die je benoemt. Hier hebben vooral eerstelijns zorgaanbieders als huisartsen een grote rol, denk ik. Wat wellicht ook kan helpen is gericht flyeren.
Flyeren zal denk ik weinig helpen voor de groepen waar huisartsen al niet werken, onpersoonlijk, toch weer "overheid" en als ze het onvoldoende begrijpen dan begrijpen ze de flyer wellicht ook niet. En nog steeds die invloed van familie.
Overigens vind ik sociale media de andere kant op ook een probleem - al te stemmingmakende berichtgeving die bijdraagt aan een onderstroom van aanhoudende angst. Zo loopt er bij mijn klant nog steeds een vrouw op kantoor die alle deuren met een servet open doet en spreek ik af en toe jonge mensen die de kans om te overlijden aan covid met een factor 100 overschatten. Zoals ik al eerder zei, moeten we zuiver blijven - beide kanten op.
Ik zou het ook overdreven vinden, maar relatief "onschuldiger" dan het omgekeerde, zeker als ze het vooral op zich zelf betrekken. Maar overdrijven is inderdaad eigenlijk nooit zinvol, zeker wat de overheid betreft niet, het kan zich alleen in de toekomst maar tegen je keren, al kan ik me wel voorstellen dat de verleiding groot is, zeker bij minder formele momenten.

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 25-07-2021 23:36 ]

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:19

Even voor de goede orde: dit is dan die 10%? Dan is dat idd niet echt een groep waarvoor speciale aandacht nodig is. Ik vraag me alleen af of dat klopt. Is de vaccinatiebereidheid <30 echt 90%?

Hij wil.

• Jedi_Pimp
klaaas schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:36:
[...]

Even voor de goede orde: dit is dan die 10%? Dan is dat idd niet echt een groep waarvoor speciale aandacht nodig is. Ik vraag me alleen af of dat klopt. Is de vaccinatiebereidheid <30 echt 90%?
Nope, dit is mijn eigen beperkte referentiekader. Wel dacht ik in een Trouw artikel gelezen te hebben dat het daadwerkelijk iets van 80% is. Volgens mij rapporteert het RIVM hier ook periodiek over. Nu even geen energie meer om uit te zoeken :P

• klaaas
Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:41:
[...]

Nope, dit is mijn eigen beperkte referentiekader. Wel dacht ik in een Trouw artikel gelezen te hebben dat het daadwerkelijk iets van 80% is. Volgens mij rapporteert het RIVM hier ook periodiek over. Nu even geen energie meer om uit te zoeken :P
Ah ok. Je verhaal is daardoor alleen niet heel eenduidig (ik heb die paar pagina's maar even terug gelezen). Enerzijds heb je het over 30-minners waar de communicatie vanuit de overheid en het gemis aan urgentie een probleem zijn en anderzijds betrek je die gebrekkige communicatie op andere bevolkingsgroepen. Het maakt voor de discussie nogal een verschil welke je precies bedoelt. Ik denk dat t.a.v. de volkswijken iedereen wel een extra inspanning van de overheid verwacht, maar dat het sentiment t.o.v. 30-minners vooral is dat ze gewoon hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Maar misschien is dat ook teveel een projectie van mijn eigen gedachten ;) Gelukkig is de vaccinatiebereidheid onder 30-minners in dit huishouden 100% ;)

Hij wil.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:17:
Vaccins worden traditioneel volgens mij altijd ontwikkeld om ook bij te dragen aan groepsimmuniteit.
Nee, vaccins dienen om de ziekte minder zwaar te laten vallen of geheel te voorkomen. Ligt een beetje aan de ziekte.

De coronavaccins vallen in de eerste groep, de ziekte minder heftig maken. Ze waren nooit bedoeld om het ziek worden helemaal te voorkomen, maar we hebben domweg geluk gehad dat Pfizer en Moderna zo'n schot in de roos hebben gedaan.

Vaccins die primair dienen om een ziekte minder heftig te maken neem je enkel en alleen voor jezelf. Al het andere is bonus.
Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:20:
Interessant, bedankt. Zou zomaar van onze vrienden van Vympel afkomstig kunnen zijn (de subdivisie van de FSB die bewezen is gelinkt aan liquidaties en cyberaanvallen).
offtopic:
Vympel (Spetsgruppa "V") is een spetsnaz eenheid. Ze vallen wel onder de FSB, maar doen geen cyberaanvallen en betalen zeker geen influencers. Cozy Bear en Fancy Bear zijn APT groepen welke geassocieerd worden met de Russische inlichtingendiensten, ik denk dat je die bedoeld. Alhoewel desinformatie verspreiden ook gedaan kan worden door SVR of GRU.
Het gaat niet eens zozeer meer om het prikje, het gaat om het gedram, gezanik, vingerwijzen en gemoraliseer wat er omheen hangt. Al die weldoeners die tegen elkaar opbieden wie het meeste deugt. Rutte en De Jonge die het vuurtje verder lopen op te stoken via hun persconferenties waarbij het altijd de schuld moet zijn van het volk. Iedereen die niet wil of kritiek heeft is meteen wappie schorem geworden.

Ik heb mijn prikjes gehad, ik heb de privileges geweigerd. Voor de vax-only zaken kan ik enkel een quote van Groucho Marx aanhalen: ik wil geen lid zijn van een club die mij als lid zou willen hebben.
Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:45:
Als je een houtkachel hebt met gemiddelde fijnstofuitstoot is gemiddeld genomen de kans dat iemand door jouw houtkachel vroegtijdig overlijdt een paar promille :9

Iemand die 10 jaar lang met een houtkachel stookt heeft een kans van een paar procent dat iemand door de uitstoot van die houtkachel vroegtijdig zal overlijden / is overleden.
offtopic:
Dat is het RIVM niet met je eens. Houtkachels zijn koning fijnstof uitstoten en dragen daarmee bij aan flink wat gezondheidsschade.
maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:06:
Toch wel bijzonder. Nert op NOS nieuwes. onderzoeken frankrijk lijken aan te geven dat 2/3 van de mensen achter Macron staat tav oa vaccinatieverplichting in de zorg.
Die 2/3 steunt ook het idee van de pass sanitaire. Ben benieuwd hoe dat verhaal zich gaat ontwikkelen. Vandaag gingen 160.000 Fransen de straat op om te protesteren (en de boel af te breken) terwijl Macron een persmoment van een staatsbezoek gebruikte om uit te halen naar zijn eigen bevolking. De Franse evenknie van de Tweede Kamer lijkt nu een beetje te gaan treuzelen met de nodige wetsvoorstellen, de wet is uitgesteld tot augustus minimaal.
Blackouts schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:12:
Oxycontin iemand? Of liever oxycodon? Medicijnen met behoorlijke invloed doe je goed aan om even over na te denken. Een arts dient daar ook eerlijk in te zijn, maar helaas zijn sommige leden van de medische stand voorzien van zo'n hautain dat het ze niet meer lukt. Beide medicijnen die ik noem zijn door alle procedures en goedkeuringen heen gegaan, maar geheel onschuldig zijn ze niet.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 25-07-2021 23:57 ]

• klaaas
CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:53:
[...]
Oxycontin iemand? Of liever oxycodon? Medicijnen met behoorlijke invloed doe je goed aan om even over na te denken. Een arts dient daar ook eerlijk in te zijn, maar helaas zijn sommige leden van de medische stand voorzien van zo'n hautain dat het ze niet meer lukt. Beide medicijnen die ik noem zijn door alle procedures en goedkeuringen heen gegaan, maar geheel onschuldig zijn ze niet.
Dat zijn nogal paardenmiddelen in vergelijking met de vaccins, of niet? Beetje appels en peren. Of misschien kokosnoten en bosbessen.

Hij wil.

• nocalimero
  • Laatst online: 09:10
Wolly schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:58:
[...]

Dat lijkt me niet de goede vergelijking. Je moet kijken hoeveel van de besmettingen dodelijk zijn.
Dus hoeveel van die 1,36 miljard Indiërs zijn besmet geweest met het Corona virus? Veel, maar lang geen 100%.

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
klaaas schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:09:
Dat zijn nogal paardenmiddelen in vergelijking met de vaccins, of niet? Beetje appels en peren. Of misschien kokosnoten en bosbessen.
Ik reageer op de stelling dat je niet kritisch moet zijn op wat de dokter je voorschrijft want al die medicijnen zijn goedgekeurd en veilig. Soms doet het je weldegelijk goed om even na te denken. De medicijnen die ik noem hebben alle stempels gekregen en toch zijn ze misschien niet zo handig om te nemen.

• klaaas
CMD-Snake schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:20:
[...]

Ik reageer op de stelling dat je niet kritisch moet zijn op wat de dokter je voorschrijft want al die medicijnen zijn goedgekeurd en veilig. Soms doet het je weldegelijk goed om even na te denken. De medicijnen die ik noem hebben alle stempels gekregen en toch zijn ze misschien niet zo handig om te nemen.
Volgens mij verdraai je de oorspronkelijke stelling nogal. De oorspronkelijke vraag was of je bij elk spuitje of pilletje vraagtekens zou hebben. Het is fijn dat jij een pijnstiller kent met beoorlijke bijwerkingen, die normaal gesproken alleen in specifieke situaties wordt voorgeschreven, maar dat is behoorlijk besides the point. Ik vraag me af of er überhaupt nog een realistisch point in beeld is. Tenzij je hard kunt maken dat oxycodon vaak wordt voorgeschreven in geval van een simpele hoofdpijn natuurlijk. Dan zou je een doktersadvies met recht in twijfel mogen trekken.

Hij wil.

Pagina: 1 ... 46 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).