user109731 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:14:
[...]
Het ziektebeeld onder gevaccineerden is echt totaal anders. Ja je kan alsnog (ernstig) ziek worden, maar de kansen zijn echt vele malen kleiner. Ook is er een kleinere kans dat je als gevaccineerde andere in je huishouden besmet volgens het RIVM (zie discussie eerder vandaag in dit topic). Impliceren dat er geen verschil is tussen wel/niet vaccineren omdat de vaccins niet 100% effectief zijn is onzin.
[...]
Er is niet één beste middel, het is een combinatie: blijf thuis bij klachten, zoek niet de grote menigtes op, vaccineer je

Ik zeg ook niet dat er geen verschil is tussen wel en niet vaccineren, maar het effect van een vaccin bij mensen die al vrijwel geen risico lopen zal kleiner zijn dan bij mensen die wél een risico lopen.
SkiFan schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:17:
[...]
Laat ik het nog iets botter inkorten, al deze argumenten hoor ik ook bij de wappies. Voor mij is het simpel. Als jij besluit te wachten, ben je niet onderdeel van de oplossing, maar overduidelijk een onderdeel van het probleem. We hebben de middelen om dit probleem op te lossen, dus doe dat dan ook. Het vaccin is bewezen veilig, en daar waar er een probleempje was is dat gewoon opgelost.
Alleen al vanuit het solidariteitsbeginsel moeten we een vaccinatieplicht hebben. Een ander argument is het recht op leven wat jij als onderdeel van het probleem anderen potentieel gaat ontnemen. Die 2 argumenten wegen zwaarder dan de integriteit van het menselijk lichaam. Het EHRM deelt mijn mening.
Solidariteit kun je niet verplichten. Je kunt ook niet stellen dat ik anderen het recht op leven ontneem als ik me niet laat vaccineren. En omdat ik volgens jou verplicht solidair moet zijn en mogelijk dodelijk ben voor anderen moet ik mijn lichamelijke integriteit maar opgeven?
stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:18:
[...]
Maar zoals gezegd is er geen vaccinatieplicht. Dus ook de kwetsbare groepen hebben gewoon de keus gekregen.... ook nu, met een net niet half gevaccineerde bevolking zien we toch weer een toename in de ziekenhuizen. Kortom, we zijn er nog niet.... maar gaan er langzaam wel naar toe. Op een geven moment zal het kabinet toch de knoop moeten doorhakken om te kijken of we genoeg vaccinatiegraad hebben om te voorkomen dat de zorg overloopt.
Bij 65+ ligt de vaccinatiegraad inmiddels op iets van 85% en dat zal mogelijk nog wat oplopen. Wat de rest van de bevolking doet heeft véél minder impact op wat er gebeurt in de ziekenhuizen.
Kinderen worden ook ingeënt tegen de griep. Je hebt het in jouw voorbeelden over jonge kinderen die vaak nog totaal geen weerstand hebben en veel in aanraking komen met andere kinderen die totaal geen weerstand hebben. Dat is ook precies de reden dat je in het geval van Covid19 vooral de ouderen zo snel mogelijk gevaccineerd wilt hebben. Die zijn kwetsbaar, zijn gevoelig voor dit virus en wonen vaak met meerderen bij elkaar en zien elkaar geregeld. Als daar een virus rond gaat terwijl de vaccinatiegraad laag is dan heb je vrij vlot de poppen aan het dansen. Echter, als in een verzorgingstehuis de vaccinatiegraad hoog genoeg is dan hebben invloeden van buitenaf veel minder impact. Ja mensen kunnen nog steeds ziek worden, en zelfs ernstig ziek worden, maar de kans is dermate klein dat het geen serieus risico meer vormt voor de meerderheid.
Agent47 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:31:
[...]
Nee, maar jij bent al wel vanaf vorig jaar zomer bezig met het verdedigen van jezelf met een heel betoog dat je het vaccin (nog) niet neemt. Blijkbaar voel jij je wel aangesproken. Iedereen hier heeft je verhaal gelezen dat je jong bent en dat je (schoon) familie in de zorg werkt. Neem het vaccin wel of neem hem niet, maar ga niet met iedereen de discussie aan om vervolgens jezelf te verdedigen.
Weet je wat ik zo kwalijk vindt in deze discussie? Je hebt eigenlijk maar 1 optie: je laten vaccineren. Doe je dat niet dan moet je maar je bek houden en accepteren dat je mogelijk beperkt wordt in je vrijheden. Discussie is bijna niet meer mogelijk omdat werkelijk iedereen je bestempelt als egoïstisch, idioot, gevaarlijk en weet ik 't wat. Die tendens is buitengewoon eng.
Hele bevolkingsgroepen worden nu weggezet als potentieel gevaar voor de samenleving. Zij zijn de reden dat de rest nog niks mag. Zij houden de samenleving in een wurggreep. Zij moeten beperkt worden in hun vrijheden. Zij moeten verplicht worden tot een injectie. Het ergste is misschien nog wel dat al die zaken geroepen worden zonder onderbouwing. We gaan er allemaal maar gemakshalve van uit dat alles wat pro-vaccinatie is de waarheid is. Ben je wat kritischer dan is niks goed genoeg, of wordt alles gewoon direct van tafel geveegd onder de noemer 'je bent een egoïst'. Je mag best een eigen mening hebben hoor, maar dan wel eentje die in lijn is met de mening van de meerderheid!

Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:44:
Dat is dus een van de vele redenen waarom het allemaal zo lang duurt. Hoe moeilijk kan het zijn om een hoog effectieve maatregel die al sinds mensenheugenis in de zorg wordt gebruikt in te zetten om het aantal besmettingen omlaag te brengen?
Moeilijk blijkbaar, maar volkomen onbegrijpelijk als je nagaat wat het gevolg is.
Je kunt een medisch mondmasker niet vergelijken met die wegwerpmaskers en katoenen maskers waar het gros van de bevolking mee rondliep. Die werden te lang gedragen, verkeerd gehanteerd en gebruikt en te weinig gewassen. Ja, een mondmasker is effectief in de zorg, maar de effectiviteit van de maatregel is op z'n best enorm twijfelachtig.
[
Voor 5% gewijzigd door
SomerenV op 25-07-2021 15:47
]