Valt me altijd weer op dat dit soort maatregelen (nu van dld) als compleet mosterd na de maaltijd komen. De infectiegraad ligt nu al minstens 2x zo laag als 2 weken geleden. Beetje symboolpolitiek.
Ik heb net even wat rondgeklikt voor campings in Zuid-Duitsland (3 weken in augustus), maar zie geen bijzondere aanbiedingen.hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:48:
Het is gewoon vreemd dat alleen Duitsland de grenzen dusdanig dicht gooit dat geen enkel gezin er meer op vakantie kan zelfs als beide ouders volledig gevaccineerd zijn.
Ergens doet de markt dus nog niet zijn werk
* Rukapul heeft vanavond de CoronaCheck app op de iPads van de kinderen gezet
[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 24-07-2021 22:07 ]
Best wiedes, veel Duitsers zitten in Duitsland. Daar zitten de campings dus ook gewoon vol.Rukapul schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:04:
[...]
Ik heb net even wat rondgeklikt voor campings in Zuid-Duitsland (3 weken in augustus), maar zie geen bijzondere aanbiedingen.
Ergens doet de markt dus nog niet zijn werk
* Rukapul heeft vanavond de CoronaCheck app op de iPads van de kinderen gezet
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
via de coranacheck app en kies dan duitsland voor restricties staat alleen dat 6+ een negatieve test moet hebben en niet in quarataine?hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:48:
[...]
Moet zeggen dat de Duitse verhuurder heel coulant is, mag kosteloos omboeken terwijl ik drie weken geleden non-refundable geboekt heb.
Het is gewoon vreemd dat alleen Duitsland de grenzen dusdanig dicht gooit dat geen enkel gezin er meer op vakantie kan zelfs als beide ouders volledig gevaccineerd zijn.
Het is en blijft een privilege, een groep krijgt meer rechten dan anderen. Het wordt alleen leuk verpakt door het te poneren dat het voor je eigen bestwil is.Sorcerer8472 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:52:
Nee, het heeft niet te maken met privileges maar het minimaliseren van situaties waarbij het virus overgedragen kan worden.
Vandaag gaan de protesten in Italië en Frankrijk door tegen dergelijke plannen.
Nee, het zijn beperkingen voor mensen die niet gevaccineerd zijn.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:15:
[...]
Het is en blijft een privilege, een groep krijgt meer rechten dan anderen. Het wordt alleen leuk verpakt door het te poneren dat het voor je eigen bestwil is.
Vandaag gaan de protesten in Italië en Frankrijk door tegen dergelijke plannen.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Dat is in strijd met Artikel 1 in de grondwet.Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:53:
[...]
Nee, het zijn beperkingen voor mensen die niet gevaccineerd zijn.
*knip* zie hieronder. In het vervolg graag niet meer dit soort statements, tenzij ze onderbouwd zijn uiteraard.
[ Voor 20% gewijzigd door ZieMaar! op 25-07-2021 14:28 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik dacht dat het doel is/was om te zorgen dat de zorg niet omvaltSorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 00:53:
[...]
Nee, het zijn beperkingen voor mensen die niet gevaccineerd zijn.
De Rijksoverheid zelf zegt ook dat ouderen een grotere kans hebben ernstig ziek te worden. Dat is gewoon een feit en terug te zien in de statistieken. Hier heb ik nog een infographic van Deloitte. De kans dat iemand onder de 50 jaar terecht komt op de IC is/was minder dan 0,1%. De kans op een ziekenhuisopname ligt iets hoger.
We staren ons wel blind op een hoge vaccinatiegraad onder de gehele volwassen bevolking, maar het belangrijkste by far is nog altijd de groep 60-plussers met daarbij nog mensen die om andere redenen kwetsbaarder zijn. Dat zijn namelijk de mensen die onze zorg overbelasten als het fout gaat, en er is niet gek veel nodig om het fout te laten gaan want we hebben maar een beperkt aantal IC-bedden.
Dat is overigens ook de reden dat het nu niet weer totaal uit de klauwen loopt ondanks de tienduizenden besmettingen. Het gros van de kwetsbaren is inmiddels volledig gevaccineerd (vaccinatiegraad 65+ is minimaal 85%) dus de kans dat die in het ziekenhuis of in het ergste geval op de IC belanden is aanzienlijk verkleind. De kans dat mensen onder de 60 in het ziekenhuis of op de IC belanden is sowieso al een stuk kleiner dus er is veel meer voor nodig om met die populatie voor zorgelijke situaties te zorgen. Nou zijn er ook voldoende mensen in die leeftijdsgroepen die zich laten vaccineren waardoor de kans dat het fout gaat nóg kleiner wordt. Gaan er mensen ziek worden als mensen weer met duizenden bij elkaar komen? Ongetwijfeld. Deels door de besmettelijkheid van dit virus, maar waarschijnlijk ook deels doordat onze weerstand door alle social distancing afgenomen is. Echter, zolang de ziekenhuizen de toestroom prima aan kunnen moet dat geen issue zijn.
Ik zit met een enorme diversiteit aan mensen om me heen, uit praktisch iedere laag uit de samenleving en van jong naar oud. De een laat zich wel vaccineren, de ander niet. De een doet het om anderen te beschermen, de ander doet het uit eigenbelang omdat ie op vakantie wil gaan zonder gedoe. Mij maakt het allemaal niet uit en ik ga me dan ook niet bemoeien met of iemand wel of geen vaccin wil, of wat de reden is. Als iemand zich prettig voelt bij een vaccinatie dan is het prima, en als iemand zich prettig voelt zonder vaccinatie dan ook.
Lees dit anders eens: https://www.denederlandse...1_gelijke_behande_ling_en
Korte antwoord: nee, dit is niet per se in strijd met artikel 1. Maar zoals gezegd gaat het in Nederland waarschijnlijk toch niet nodig zijn om hier iets mee te doen, Frankrijk is dan weer een ander verhaal nu.
Verder is alles volgens mij nu wel al gezegd.
Relevant is denk ik de uitspraak van het EHRM over verplichte vaccinatie bij kinderen in Tsjechië van 8 april jl.Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 02:14:
[...]
Maar zoals gezegd gaat het in Nederland waarschijnlijk toch niet nodig zijn om hier iets mee te doen, Frankrijk is dan weer een ander verhaal nu.
Kort samengevat: een boete of maatschappelijke beperkingen als gevolg van het weigeren van een vaccinatie zijn onder voorwaarden niet per se in strijd met het EVRM.
https://www.mr-online.nl/...-vaccinatie-verplichting/
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dat is het zeker niet. Het gaat over gelijkwaardigheid, dat wilt niet zeggen dat iedereen gelijk is. Ongeacht wie, met welke achtergrond, in een bepaalde situatie zit, heeft dezelfde rechten en plichten als eender iemand anders. Oftewel, een vrouw moet met rijbewijs B hetzelfde mogen als een man met zo'n rijbewijs. Heeft een vrouw geen rijbewijs B, dan mag ze, net als een man zonder rijbewijs B, geen auto besturen op openbaar terrein. Alcohol kopen vanaf je 18e past hier ook perfect binnen, zolang dit geldt voor iedereen vanaf 18 jaar.
Dat is waar dat artikel over gaat. Een level playing field aanbieden aan iedereen, dezelfde rechten op alles en wat je er van maakt binnen de regels van de wetten resulteert in wat je er mee kunt. Besluit je een rijbewijs te halen? Veel plezier in je voertuig. Laat je je vaccineren? Okay, dan kunnen daar andere rechten aan hangen dan als je dat niet doet. De enige reden hoe een Artikel 1 van toepassing zou zijn, is als blanke ongevaccineerden wel vrij rond mogen reizen maar de getinte ongevaccineerden niet. Maar dat is niet van toepassing natuurlijk.
Gaan we weer. Welnee.
Het zijn gevoplgen van keuzes die je zelf maakt. Niet meer. Heeft geen donder met discriminatie te maken. En zwarte, LHBTQ'er, chinees, rijkluiszoontje wordt gelijk behandeld in gelijke omstandigheden
Ik rapporteer dit soort kreten ook tegenwoordig. Is al tig keer voorbij gekomen en al tig keer uitgelegd.
Is dat monddood willen maken? Nee. Ik mag hier op tweakers wel enige onderbouwing verwachten
[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 25-07-2021 09:17 ]
Niet helemaal. Het is wel het opgeven van je lichamelijke onschendbaarheid, iets wat óók in de grondwet staat. En iemand die geen vaccin kán hebben wordt op deze manier wel degelijk gediscrimineerd, tenzij er een alternatief kan worden geboden (en dan één die geen lichamelijke integriteit schendt).maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:14:
[...]
Gaan we weer. Welnee.
Het zijn gevoplgen van keuzes die je zelf maakt. Niet meer. Heeft geen donder met discriminatie te maken. En zwarte, LHBTQ'er, chinees, rijkluiszoontje wordt gelijk behandeld in gelijke omstandigheden
Dat is, tenminste, als de plannen om gevaccineerden meer rechten te geven niet tijdelijk zijn maar permanent worden.
Dan verlaag je jezelf dus tot hetzelfde kinderachtige niveau van discussiëren.Ik rapporteer dit soort kreetplempers ook tegenwoordig
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Je lichamelijke onschendbaarheid wordt niet opgegeven. Niemand legt je plat om er een prikkie in te douwen. Je raakt je baan niet kwijt als je geen prikkie neemt, enz, enz, enz.Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:19:
[...]
Niet helemaal. Het is wel het opgeven van je lichamelijke onschendbaarheid, iets wat óók in de grondwet staat. En iemand die geen vaccin kán hebben wordt op deze manier wel degelijk gediscrimineerd, tenzij er een alternatief kan worden geboden (en dan één die geen lichamelijke integriteit schendt).
Dat is, tenminste, als de plannen om gevaccineerden meer rechten te geven niet tijdelijk zijn maar permanent worden.
[...]
Dan verlaag je jezelf dus tot hetzelfde kinderachtige niveau van discussiëren.
Zo zou ik ook kunnen roepen dat ik wordt gediscimineert om dat ik, hoewel ik mij prikkies heb, ik mogelijk toch weer een stok in mijn neus zou moeten laten douwen om al die niet gevaccineerden te bescermen. Sorry hoor, dat zou een onzinnige uitspraak van me zijn,
En dat rapporteren verlagen zou zijn? Als jevan mening bent dat het discriminatie zou zijn volgens artikel 1, dan mag daar ook een onderbouwing bij. Enkel zo plempen is meer een social media aanpak
Maar ja, zo zit ik er in.
[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 25-07-2021 09:27 ]
Maar zonder vaccinatie mag je land x/y/z niet in, zonder vaccinatie mag je wellicht straks de kroeg niet meer in, zonder vaccinatie moet je je tig miljard keer laten testen etc.maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:22:
[...]
Je lichamelijke onschendbaarheid wordt niet opgegeven. Niemand legt je plat om er een prikkie in te douwen. Je raakt je baan niet kwijt als je geen prikkie neemt, enz, enz, enz.
En dat rapporteren verlagen zou zijn? Als jevan mening bent dat het discriminatie zou zijn volgens artikel 1, dan mag daar ook een onderbouwing bij. Enkel zo plempen is meer een social media aanpak
Is wellicht geen discriminatie maar het zit wel degelijk verpakt in hetzelfde papier: je bent anders dus dit mag niet
Nog niet. Als straks de nachthoreca open zou gaan voor alléén gevaccineerden bijvoorbeeld, dan gaan uitzendkrachten niet-gevaccineerden niet meer oproepen. Je kan het mooier proberen te maken dan het is, maar zoiets is dan toch discriminerend. Of de situatie in Frankrijk, waar je nu de grotere supermarkten niet meer in kan zonder negatieve test of vaccinatiebewijs.maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:22:
[...]
Je raakt je baan niet kwijt als je geen prikkie neemt, enz, enz, enz.
Linksom of rechtsom: Je kan je oude kwaliteit van leven pas weer terug krijgen als je daarvoor een stukje lichamelijke integriteit inruilt. Dat je daarvoor vrijwillig je arm moet laten hangen doet daar niets aan af -- vaccineren onder maatschappelijke druk is ook een vorm van dwang.
Wat je dan krijgt is dat de mensen die om de 1 of andere reden niet gevaccineerd kúnnen worden, blijvend derderangsburger worden en voor de rest van hun leven vast zitten aan een testsamenleving, of geen kant meer op kunnen.
Dat is zéker weten discriminatie op grond van artikel 1. Op voorwaarde natuurlijk, dat deze situatie permanent wordt. Als we dit nu een half jaar of een jaar moeten doen heb ik er weinig moeite mee, zo lang het daarna dan ook echt klaar is.
Ja, het is 'verlagen' omdat het net zo'n social-media knee-jerk is. Zo van, ik heb geen zin of geen argumenten om het te weerleggen, dus ik ga maar als een kleuter naar de moderators lopen klikken. Overigens best als je dat wil doen, maar ga dat niet in het topic lopen toeteren met de boodschap van 'sliep uit, lekker puh, gerapporteerd!' alsof je jezelf daardoor beter maakt.En dat rapporteren verlagen zou zijn?
Ik vind dat een keuze. Prima als iemand principes heeft maar dan niet zeuren.Mrjraider schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:27:
[...]
Maar zonder vaccinatie mag je land x/y/z niet in, zonder vaccinatie mag je wellicht straks de kroeg niet meer in, zonder vaccinatie moet je je tig miljard keer laten testen etc.
Is wellicht geen discriminatie maar het zit wel degelijk verpakt in hetzelfde papier: je bent anders dus dit mag nieten dat puur vanwege een prikkie
Leg dat maar eens uit aan de mensen die een allergische reactie krijgen als gevolg van het vaccin, of waarbij het vaccin niet voldoende beschermt. Dan maar niet zeuren?tlpeter schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:31:
[...]
Ik vind dat een keuze. Prima als iemand principes heeft maar dan niet zeuren.
Zonder rijbewijs mag je de weg niet op, kun je bepaalde beroepen niet uitoefenen en word je steeds gecontroleerd.Mrjraider schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:27:
[...]
Maar zonder vaccinatie mag je land x/y/z niet in, zonder vaccinatie mag je wellicht straks de kroeg niet meer in, zonder vaccinatie moet je je tig miljard keer laten testen etc.
Is wellicht geen discriminatie maar het zit wel degelijk verpakt in hetzelfde papier: je bent anders dus dit mag nieten dat puur vanwege een prikkie
Is wellicht geen discriminatie maar het zit wel degelijk verpakt in hetzelfde papier: je bent anders dus dit mag niet
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Als je, zoals in de Franse plannen, zonder vaccinatie niet meer in de maatschappij mag meedoen. Dan is vaccineren daarmee een verplichting. En een verplichte vaccinatie is in strijd met de onschendbaarheid van je lichaam.
Dat is art. 11 van onze grondwet.
Maar in Nederland is de grondwet niet veel waard. In het artikel 11 zelf is de uitzonderingsmogelijkheid al opgenomen. Een eenvoudige wet is voldoende. En we hebben gezien hoe zorgvuldig die wetgeving altijd tot stand komt.
Dat is art. 11 van onze grondwet.
Maar in Nederland is de grondwet niet veel waard. In het artikel 11 zelf is de uitzonderingsmogelijkheid al opgenomen. Een eenvoudige wet is voldoende. En we hebben gezien hoe zorgvuldig die wetgeving altijd tot stand komt.
Waarom zouden we het niet kúnnen nemen van een vaccin gelijk moeten stellen met het niet willen nemen van een vaccin? Het om medische redenen niet kunnen nemen zal maar voor een handjevol mensen gelden, en dat maakt in het grote plaatje niet veel uit dus die kunnen best een uitzondering krijgen.Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Leg dat maar eens uit aan de mensen die een allergische reactie krijgen als gevolg van het vaccin, of waarbij het vaccin niet voldoende beschermt. Dan maar niet zeuren?
Even los van deze discussie is het meest opvallende wat mij betreft nog wel, dat er helaas mensen zijn die ervoor kiezen geen vaccin te willen en er daarmee dus voor kiezen om het risico te lopen besmet te raken.
De aanname waar die keuze van iemand om zich niet te laten vaccineren (maar ook het overheidsbeleid van vele landen) denk ik vooral om lijkt te draaien is dat een besmetting op zich geen kwaad kan tenzij je ernstig ziek wordt of sterft uiteraard. Daartussen zit natuurlijk nog veel meer (en zou ook kunnen samenhangen met herbesmettingen of besmettingen met andere varianten), we weten dat het niet zo is en verder kunnen we daar uiteraard nog maar weinig van weten.
Er zijn allerlei voorbeelden van besmettelijke ziekten waar de oorspronkelijke besmetting niet veel voorstelt, maar zich (soms pas vele jaren) later openbaart in een of andere al dan niet behandelbare ziekte met grote of kleine impact.
Misschien heb ik het gemist, maar volgens mij heeft de Nederlandse overheid lange tijd bij de persconferenties geen aandacht gegeven aan zoiets als langdurige klachten (die zich nog relatief vroeg presenteren mind you). Dat is wat mij betreft vooral opvallend omdat de urgentie waar velen in dit topic op hameren die volgens diezelfde mensen zo nodig zou zijn om draagvlak te krijgen voor een andere aanpak zoals sturen op minimale zorgbezetting of besmettingen daar uiteraard uit voortvloeit.
Nu hoop ik zelf natuurlijk dat besmettingen op de lange termijn niet tot nog meer problemen gaan leiden dan we nu weten en hele extreme uitkomsten na vele jaren acht ik zelf ook niet heel waarschijnlijk, maar mocht het wel een (groot) gevolg hebben dan wil je daar als overheid uiteraard niet achter komen als er miljoenen mensen besmet zijn geraakt en al zeker niet als vaccinaties dergelijke gevolgen wellicht hadden kunnen voorkomen.
De asymmetrische uitkomsten van best vs. worst case scenario's is waar veel beslissingen volgens mij onterecht geen rekening mee houden en vormt denk ik o.a. een oorzaak van het herhalende patroon waarbij de overheid lijkt te denken de boel nu wel onder controle te hebben. Maar we zijn er naar mijn inschatting echt nog lang niet.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Dit is net de uitzondering waar zeker iets voor moet worden gedaan. Maar verder ook niet. Deze kunnen nietStoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Leg dat maar eens uit aan de mensen die een allergische reactie krijgen als gevolg van het vaccin, of waarbij het vaccin niet voldoende beschermt. Dan maar niet zeuren?
Vind dit zo'n oerdomme vergelijking, appels met peren.Herko_ter_Horst schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Zonder rijbewijs mag je de weg niet op, kun je bepaalde beroepen niet uitoefenen en word je steeds gecontroleerd.
Is wellicht geen discriminatie maar het zit wel degelijk verpakt in hetzelfde papier: je bent anders dus dit mag nieten dat puur vanwege een roze papiertje
De vaccinatie wordt verkocht als VRIJWILLIG echter word dat steeds beetje bij beetje anders.
Laat men daar nou gewoon transparant in zijn..
Het is al even een pasjeHerko_ter_Horst schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Zonder rijbewijs mag je de weg niet op, kun je bepaalde beroepen niet uitoefenen en word je steeds gecontroleerd.
Is wellicht geen discriminatie maar het zit wel degelijk verpakt in hetzelfde papier: je bent anders dus dit mag nieten dat puur vanwege een roze papiertje
Maar mijn idee hoor. Nu al moord en brand roepen over een situatie die er helemaal nog niet is lijkt me wat voorbarig.
Jullie voeren een discussie over of vaccinatie'privileges' c.q. beperkingen voor ongevaccineerden (semantiek, niet interessant voor nu) in strijd zijn met artikel 1 van de grondwet. Leuk en aardig, maar niet heel relevant om sec op deze manier te beschouwen. Ik zou jullie willen uitdagen om 1) het grotere plaatje te bekijken en 2) in de gaten te houden wat er in (Europese) landen om ons heen gebeurt.maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:22:
[...]
Je lichamelijke onschendbaarheid wordt niet opgegeven. Niemand legt je plat om er een prikkie in te douwen. Je raakt je baan niet kwijt als je geen prikkie neemt, enz, enz, enz.
Zo zou ik ook kunnen roepen dat ik wordt gediscimineert om dat ik, hoewel ik mij prikkies heb, ik mogelijk toch weer een stok in mijn neus zou moeten laten douwen om al die niet gevaccineerden te bescermen. Sorry hoor, dat zou een onzinnige uitspraak van me zijn,
Ten aanzien van 1) speelt er natuurlijk veel meer dan alleen de artikelen in de Nederlandse grondwet. We hebben ook te maken met andere Nederlandse wetten en bovendien allerlei bindende Europese verdragen en wet- en regelgeving. Simpel voorbeeld: ik had laatst een verplichte training met werk, waarbij de deelnemers verplicht een TvT test moesten doen om toegang te krijgen tot de training. Mag niet, werkgevers mogen werknemers nimmer verplichten een test af te nemen noch te informeren naar de vaccinatiestatus van jou als individu.
Dan 2). Een vriend van me is voor zijn werk veel in Oostenrijk. Hij sprak een vrouw die vertelde dat ongevaccineerden met een mondkapje op moeten werken en dat ze één keer per week een test moeten doen. Mag niet.
Nu kan je zeggen: dat kan en mag niet, maar wordt blijkbaar gedoogd op kleinere schaal. Dan moet deze werknemer maar ontslag nemen en een andere werkgever zoeken. Nee dus, zo werkt het niet. We hebben jarenlang in allerlei inclusiviteitsprogramma's geïnvesteerd, werkgevers prediken dat ze er voor iedereen zijn (zie ook de Pride-taferelen van afgelopen EK). Nu zullen corporates wel twee keer nadenken voordat ze overgaan tot gedragingen die in strijd zijn met de wet, alleen heb je als werknemer natuurlijk een beperkte mate van invloed en bestaat er ook iets als conformeren aan ongeschreven gedragsregels. Voordat je het weet, word je als klokkenluider gezien en word je op een indirecte wijze anders behandeld (geen promoties).
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Waar je ook nog eens mee zit is dat de groep niet-willers heel erg tegen de autoriteit van de overheid is. Want de niet-willers hebben de illusie dat dat vaccin er alléén is om ons te onderdrukken en dat de overheid daar op de 1 of andere manier een absolute, dictatoriale macht mee krijgt en ons omvormt tot domme slaven.
De Willem-Engel-wappies krijg je met zo'n indirecte vaccinatieplicht niet aan het vaccineren, en als je er een directe vaccinatieplicht van gaat maken, dan gaan ze keihard 'zie je wel!' roepen, en erg genoeg hebben ze in die situatie dan ook nog eens gelijk. Met dwang vaccineren (dus de niet-willers uit hun bed lichten met een arrestatieteam) gaat dan zeker weten op gewelddadige confrontaties uitdraaien.
De enige groep die je misschien over kan halen door voordeeltjes te bieden aan gevaccineerden zijn de twijfelaars. Maar ik denk dat je die juist de andere kant uit trekt als je iedereen die niet gevaccineerd is, de toegang tot een hoop voorzieningen gaat weigeren zoals in Frankrijk. Dat is koren op de molen van het Engel-kamp.
De Willem-Engel-wappies krijg je met zo'n indirecte vaccinatieplicht niet aan het vaccineren, en als je er een directe vaccinatieplicht van gaat maken, dan gaan ze keihard 'zie je wel!' roepen, en erg genoeg hebben ze in die situatie dan ook nog eens gelijk. Met dwang vaccineren (dus de niet-willers uit hun bed lichten met een arrestatieteam) gaat dan zeker weten op gewelddadige confrontaties uitdraaien.
De enige groep die je misschien over kan halen door voordeeltjes te bieden aan gevaccineerden zijn de twijfelaars. Maar ik denk dat je die juist de andere kant uit trekt als je iedereen die niet gevaccineerd is, de toegang tot een hoop voorzieningen gaat weigeren zoals in Frankrijk. Dat is koren op de molen van het Engel-kamp.
Laten we hier maar niet verder op in gaan....
[ Voor 90% gewijzigd door stylezzz op 25-07-2021 09:47 . Reden: Discriminatie discussies zijn meestal zinloos ]
Nee dat is het niet, en dat is ook al een aantal keren door de rechter aangegeven. Dus geen onzin verkopen aub.
[removed]
Ik waardeer je posts over het algemeen ten zeerste, maar dit is natuurlijk complete onzin. Ik ken zoveel mensen die nog geen keuze hebben gemaakt en wachten op een moment waarin ze minder beïnvloed worden door vingerwijzende, sentimentele quasi-experts. Dat heeft echt helemaal niets te maken met de overtuiging dat overheden hen proberen te onderdrukken. Het zou je sieren om met meer nuance deze groep mensen te benaderen, want zoals je zelf al door hebt, dit soort persiflages werkt alleen maar averechts.Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:42:
Waar je ook nog eens mee zit is dat de groep niet-willers heel erg tegen de autoriteit van de overheid is. Want de niet-willers hebben de illusie dat dat vaccin er alléén is om ons te onderdrukken en dat de overheid daar op de 1 of andere manier een absolute, dictatoriale macht mee krijgt en ons omvormt tot domme slaven.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Het Engel-kamp is toch een verloren zaak, laat die maar lekker het virus krijgen en hopen dat het meevalt. Voor de rest werken die voordelen bij vaccineren wel degelijk. Hoeveel mensen zijn er wel niet gevaccineerd omdat ze dan geen testen nodig hadden op vakantie of omdat ze dan uit konden?Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:42:
En wat Frankrijk wil gaat me ook te ver, maar dat zie ik hier ook niet snel gebeuren.
[removed]
Dat zijn dan ook de groep 'twijfelaars' die vooral meer duidelijkheid en zekerheid willen. Die noem ik dan ook met opzet apart.Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:47:
[...]
Ik waardeer je posts over het algemeen ten zeerste, maar dit is natuurlijk complete onzin. Ik ken zoveel mensen die nog geen keuze hebben gemaakt en wachten op een moment waarin ze minder beïnvloed worden door vingerwijzende, sentimentele quasi-experts. Dat heeft echt helemaal niets te maken met de overtuiging dat overheden hen proberen te onderdrukken. Het zou je sieren om met meer nuance deze groep mensen te benaderen, want zoals je zelf al door hebt, dit soort persiflages werken alleen maar averechts.
Niet de groep consequente niet-willers van het Engel-wappie-kamp. Die denken echt dat de vaccins onderdeel zijn van één of ander sinister onderdrukkingscomplot.
Ah, excuses, overheen gelezenStoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Dat zijn dan ook de groep 'twijfelaars' die vooral meer duidelijkheid en zekerheid willen. Die noem ik dan ook met opzet apart.
Niet de groep consequente niet-willers van het Engel-wappie-kamp. Die denken echt dat de vaccins onderdeel zijn van één of ander sinister onderdrukkingscomplot.
Note to self: eerst de gehele post lezen alvorens getriggerd te worden
Waarom bellen die mensen dan niet even met de huisarts of verdiepen zich in wat de echte experts zeggen?Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:47:
Ik ken zoveel mensen die nog geen keuze hebben gemaakt en wachten op een moment waarin ze minder beïnvloed worden door vingerwijzende, sentimentele quasi-experts.
Het bezit van een rijbewijs wordt enkel gecontroleerd als de politie-academie weer een blik studenten af moet leveren. En natuurlijk als je opvalt door gedrag. Met een eigen voertuig en normaal rijgedrag is de kans dat je gecontroleerd wordt op het roze pasje uitermate klein, ik zou niet weten wanneer ik dit voor het laatst aan een agent heb moeten tonen.Herko_ter_Horst schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:32:
[...]
Zelfs op de vroegere uitgaansavonden waar de regio Rotterdam elke hoofdroute van een alcoholcontrole voorzag mocht je na het blazen weer doorrijden zonder verdere controle. Wanneer je in een gestolen auto zonder rijbewijs 200 kilo coke wilde transporteren was het enkel belangrijk dat er geen alcohol in de longen zat.
Als je een vergelijking met een rijbewijs wilt maken zou ik het scooter- of tractorrijbewijs nemen. Dat is iets wat je altijd zonder rijbewijs kon doen, maar opeens niet meer. Al gaat die vergelijking ook een beetje mank omdat bijna iedereen die het T/AM rijbewijs op moment van invoeren niet had dit er gratis bij kreeg. Het gold dus enkel voor nieuwe deelnemers en die wisten niet beter dan dat er een rijbewijs benodigd was.
Ik zou het eerder willen vergelijken met de gordelplicht. Sinds 1970 voorin en ~1990 achterin, maar beide veranderingen hebben tientallen jaren geduurd tot het breed geaccepteerd werd. Met dezelfde type argumenten als bij een vaccin, uitzonderlijke situaties waarbij het niet dragen van een gordel voordeel geeft.
Nou ja, hopelijk valt het ze alles behalve mee. Anders krijg je natuurlijk weer die "zie je wel, niet veel meer dan een licht griepje" statementsredwing schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:48:
[...]
Het Engel-kamp is toch een verloren zaak, laat die maar lekker het virus krijgen en hopen dat het meevalt.
Wat dat betreft zijn het net notoire hardrijders die nooit wat overkomt.
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Mocht je uiteindelijk mee doen zonder test?Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:42:
Ten aanzien van 1) speelt er natuurlijk veel meer dan alleen de artikelen in de Nederlandse grondwet. We hebben ook te maken met andere Nederlandse wetten en bovendien allerlei bindende Europese verdragen en wet- en regelgeving. Simpel voorbeeld: ik had laatst een verplichte training met werk, waarbij de deelnemers verplicht een TvT test moesten doen om toegang te krijgen tot de training. Mag niet, werkgevers mogen werknemers nimmer verplichten een test af te nemen noch te informeren naar de vaccinatiestatus van jou als individu.
Wie zegt dat ze dat niet doen?user109731 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:58:
[...]
Waarom bellen die mensen dan niet even met de huisarts of verdiepen zich in wat de echte experts zeggen?
Ik heb uiteindelijk een test gedaan en heb het in een apart proces aangekaart bij HR en de OR. Zal mezelf hiermee niet populair gaan maken, maar het schept een precedent waarvan ik wil laten zien dat het niet wenselijk is op de lange termijn
[ Voor 43% gewijzigd door Jedi_Pimp op 25-07-2021 10:10 ]
Een situatie zoals nu in frankrijk lijkt te ontstaan zal ook hoogstens tijdelijk van aard (en nut) zijn. Op een gegeven moment is iedereen die wil en kan gevaccineerd. Het heeft dan ook geen nut meer om de ongevaccineerden alleen nog met toegangstesten o.i.d. toegang te verlenen. Ook als je gevaccineerd bent kun je het virus bij je hebben en besmettelijk zijn....
Het draait immers om de zorgcapaciteit. Je zou in theorie een grote groep gevaccineerden bij elkaar kunnen laten komen omdat je weet dat ze uiteindelijk toch niet ernstig ziek worden mocht er een uitbraak komen. Zet er echter een grote groep niet gevaccineerden bij (nog een heel grote groep in frankrijk!) en je begrijpt wel dat de uitkomst anders kan zijn....
Het draait immers om de zorgcapaciteit. Je zou in theorie een grote groep gevaccineerden bij elkaar kunnen laten komen omdat je weet dat ze uiteindelijk toch niet ernstig ziek worden mocht er een uitbraak komen. Zet er echter een grote groep niet gevaccineerden bij (nog een heel grote groep in frankrijk!) en je begrijpt wel dat de uitkomst anders kan zijn....
[ Voor 33% gewijzigd door stylezzz op 25-07-2021 10:23 ]
Verwijderd
Wij zitten sinds maandag in quarantaine omdat de leidster op de kinderopvang van mijn dochter, ondanks verkoudheidsklachten, gewoon was komen werken. Maandagavond bleek dat ze besmet was
Gisteren mijn dochter en mezelf laten testen. Mijn uitslag was na 12 uur binnen via e-mail (top!) maar omdat mijn dochter geen Digid heeft zijn we in afwachting. Daarom net maar gebeld naar de GGD. De uitslag is bekend maar ze mogen die niet aan ons geven vanwege privacy. Huh?
We moeten nu dus wachten totdat dezelfde GGD ons belt en dan mag het wel gemeld worden. De mevrouw gaf aan dat zij zelf nog een lijst van 300 tests van vrijdag moet nabellen vandaag en dat het dus nog wel even kan duren.
Als we na 72 uur niet gebeld zijn dan mogen we zelf bellen en krijgen we wel de uitslag. Wat is er nu anders aan NU die uitslag geven of na 72 uur?
Mijn vrouw heeft afgelopen week al 3 dagen vrij moeten nemen vanwege de quarantaine. Morgen en dinsdag moet ze ook werken maar zonder uitslag worden dat ook vrije dagen.
Met zo’n absurd bureaucratisch proces snap ik het we dat mensen lak hebben aan de quarantaine regels
Gisteren mijn dochter en mezelf laten testen. Mijn uitslag was na 12 uur binnen via e-mail (top!) maar omdat mijn dochter geen Digid heeft zijn we in afwachting. Daarom net maar gebeld naar de GGD. De uitslag is bekend maar ze mogen die niet aan ons geven vanwege privacy. Huh?
We moeten nu dus wachten totdat dezelfde GGD ons belt en dan mag het wel gemeld worden. De mevrouw gaf aan dat zij zelf nog een lijst van 300 tests van vrijdag moet nabellen vandaag en dat het dus nog wel even kan duren.
Als we na 72 uur niet gebeld zijn dan mogen we zelf bellen en krijgen we wel de uitslag. Wat is er nu anders aan NU die uitslag geven of na 72 uur?
Mijn vrouw heeft afgelopen week al 3 dagen vrij moeten nemen vanwege de quarantaine. Morgen en dinsdag moet ze ook werken maar zonder uitslag worden dat ook vrije dagen.
Met zo’n absurd bureaucratisch proces snap ik het we dat mensen lak hebben aan de quarantaine regels
Maar als iemand aan de telefoon je wel de uitslag kan geven is het weer een avg risico en datalek en is het weer schandalig dat iedereen zomaar bij de gegevens van iedereen kan?Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
Wij zitten sinds maandag in quarantaine omdat de leidster op de kinderopvang van mijn dochter, ondanks verkoudheidsklachten, gewoon was komen werken. Maandagavond bleek dat ze besmet was![]()
Dan spijkeren ze dat dicht onder publieke druk van de Nederlander en dan is het weer ‘absurd burocratisch’
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ze kan ook bij elke snotneus thuis blijven. Dan heb je geen kinderopvang en was je al lang door alle vrije dagen heen.Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
Wij zitten sinds maandag in quarantaine omdat de leidster op de kinderopvang van mijn dochter, ondanks verkoudheidsklachten, gewoon was komen werken. Maandagavond bleek dat ze besmet was
Blijkbaar is na 72 uur de AVG uitgewerkt.YakuzA schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:24:
[...]
Maar als iemand aan de telefoon je wel de uitslag kan geven is het weer een avg risico en datalek en is het weer schandalig dat iedereen zomaar bij de gegevens van iedereen kan?
Dan spijkeren ze dat dicht onder publieke druk van de Nederlander en dan is het weer ‘absurd burocratisch’
Het doel in Nederland is nog steeds om de zorg niet overbelast te laten raken. Doordat een groot deel van de mensen zich laten vaccineren komt van dit deel nauwelijks wat in het ziekenhuis terecht. De meeste mensen met coronaklachten in het ziekenhuis zijn (nog) niet gevaccineerd. Maar gelukkig wordt de groep niet-gevaccineerden kleiner, waardoor de groep niet-gevaccineerden steeds een hoger risico op besmetting mogen lopen terwijl de zorg niet overbelast wordt.stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:09:
Een situatie zoals nu in Frankrijk lijkt te ontstaan zal ook hoogstens tijdelijk van aard (en nut) zijn. Op een gegeven moment is iedereen die wil en kan gevaccineerd. Het heeft dan ook geen nut meer om de ongevaccineerden alleen nog met toegangstesten o.i.d. toegang te verlenen. Ook als je gevaccineerd bent kun je het virus bij je hebben en besmettelijk zijn....
Uiteindelijk hebben we de situatie dat veel mensen gevaccineerd zijn en de maatregelen zijn opgeheven. Het coronavirus is er nog wel en regelmatig zitten mensen ziek thuis, en dagelijks worden mensen (vooral niet-gevaccineerden) met coronaklachten in het ziekenhuis opgenomen terwijl de zorg niet overbelast raakt.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Verwijderd
Wij moesten van ons beiden het BSN doorgeven en het telefoonnummer waarmee de afspraak ingepland is en waarop we worden gebeld is het zelfde nummer als waar we nu mee belden. Hoe denk jij dan dat ze na 72 uur een betere controle kunnen doen dan nu?YakuzA schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:24:
[...]
Maar als iemand aan de telefoon je wel de uitslag kan geven is het weer een avg risico en datalek en is het weer schandalig dat iedereen zomaar bij de gegevens van iedereen kan?
Het is en blijft vrijwillig. Echter wordt de drang steeds groter, waarmee de gevolgen van een keuze steeds meer impoact hebben. Maar de keuze blijft vrijwillig. Tja, zelfde gebeurt met roken. Stoppen is vrijwillig, echter worden er steeds meer hordes gelegd om door te blijven roken ; niet in openbaar, niet in auto met kids, steeds duurder. (oja, het is zo duur, arme mensen worden gediscrimineert, want die kunnen het niet meer betalen)Mrjraider schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:41:
[...]
Vind dit zo'n oerdomme vergelijking, appels met peren.
De vaccinatie wordt verkocht als VRIJWILLIG echter word dat steeds beetje bij beetje anders.
Laat men daar nou gewoon transparant in zijn..
[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 25-07-2021 10:56 ]
De handeling "roken" wordt dan moeilijk gemaakt. Het wordt niet de roker als persoon moeilijk gemaakt om ergens binnen te komen. Die roker kan er nog altijd voor kiezen om in bepaalde situaties niet te roken.maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:53:
[...]
Het is en blijft vrijwillig. Echter wordt de drang steeds groter, waarmee de gevolgen van een keuze steeds meer impoact hebben. Maar de keuze blijft vrijwillig. Tja, zelfde gebeurt met roken. Stoppen is vrijwillig, echter worden er steeds meer hordes gelegd om door te blijven roken ; niet in openbaar, niet in auto met kids, steeds duurder. (oja, het is zo duur, arme mensen worden gediscrimineert, want die kunnen het niet meer betalen)
In tegenstelling tot de situatie nu waar de niet-gevaccineerde als persoon het moeilijk gemaakt wordt tenzij hij een "vrijwillige" handeling doet.
Nu vind ik zelf dat vaccineren een kleine moeite is hoor, maar als het straks alleen maar gedaan wordt door mensen omdat ze daarmee hun vrijheid terug kunnen kopen, dan moet je je echt af gaan vragen of je wel de juiste manier hebt om mensen te motiveren.
Je vrouw kan die dagen gewoon terug krijgen overigens. https://www.rtlnieuws.nl/...-ziek-doorbetalen-salarisVerwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
Wij zitten sinds maandag in quarantaine omdat de leidster op de kinderopvang van mijn dochter, ondanks verkoudheidsklachten, gewoon was komen werken. Maandagavond bleek dat ze besmet was![]()
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Op eerste stukje ; nog steeds een gevolg van een keuze die je maakt.Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:00:
[...]
De handeling "roken" wordt dan moeilijk gemaakt. Het wordt niet de roker als persoon moeilijk gemaakt om ergens binnen te komen. Die roker kan er nog altijd voor kiezen om in bepaalde situaties niet te roken.
In tegenstelling tot de situatie nu waar de niet-gevaccineerde als persoon het moeilijk gemaakt wordt tenzij hij een "vrijwillige" handeling doet.
Nu vind ik zelf dat vaccineren een kleine moeite is hoor, maar als het straks alleen maar gedaan wordt door mensen omdat ze daarmee hun vrijheid terug kunnen kopen, dan moet je je echt af gaan vragen of je wel de juiste manier hebt om mensen te motiveren.
Op 2de stukje ; motiveren betekend nog steeds een afwegen van voor- en nadelen. En als mensen vinden dat ze hun zgn "vrijheid" (ook al zo'n gotspe) kunnen terugkopen meer oplevert dan de eventuele nadelen, dan is d emotivatie goed geweest. De mensen wegen af.
Verwijderd
Betwijfel ik.. Zijn dochter moest in quarantaine (wat raar is, mijn neefjes hoeven niet i quarantaine bij coronagevallen in de klas), de ouders zelf niet. Eigenlijk is het nu dus gewoon een gebrek aan opvang, je kan niet alles op de werkgever afschuiven.Nox schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:03:
[...]
Je vrouw kan die dagen gewoon terug krijgen overigens. https://www.rtlnieuws.nl/...-ziek-doorbetalen-salaris
Ja, maar wel minder besmettelijk (waarschijnlijk tegen de 50%, hangende onderzoek), en het is minder een probleem als je in het ziekenhuis terechtkomt.stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:09:
Een situatie zoals nu in frankrijk lijkt te ontstaan zal ook hoogstens tijdelijk van aard (en nut) zijn. Op een gegeven moment is iedereen die wil en kan gevaccineerd. Het heeft dan ook geen nut meer om de ongevaccineerden alleen nog met toegangstesten o.i.d. toegang te verlenen. Ook als je gevaccineerd bent kun je het virus bij je hebben en besmettelijk zijn....
Als het puur om zorgcapaciteit gaat dan klopt dat natuurlijk. Uiteindelijk zal de ziekte endemisch worden, hopelijk gebeurt dat op zo'n manier dat ook zwakkeren telkens wat basis-weerstand hebben en het dan als een forse griep ervaren, nu ze ook weerstand hebben door vaccinatie, en later door het nog een keer te hebben gekregen los van vaccinatie.Het draait immers om de zorgcapaciteit. Je zou in theorie een grote groep gevaccineerden bij elkaar kunnen laten komen omdat je weet dat ze uiteindelijk toch niet ernstig ziek worden mocht er een uitbraak komen. Zet er echter een grote groep niet gevaccineerden bij (nog een heel grote groep in frankrijk!) en je begrijpt wel dat de uitkomst anders kan zijn....
Iedereen heeft wel eens de griep gehad, dus het is de vraag hoe covid straks gaat als iedereen wel eens covid heeft gehad. Is het dán wel vergelijkbaar, als je al weerstand hebt? Of is het dan nog steeds een heel stuk ernstiger en dodelijker?... Ik denk dat daar heel veel van af gaat hangen uiteindelijk.
Je hebt jaren de tijd gehad om een DigID voor je dochter aan te vragen en omdat je dat niet gedaan hebt ga je nu de schuld geven aan het proces? Terwijl je zelf tevreden bent met de uitslag via e-mail?Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Intussen wordt in Duitsland geopperd dat in de herfst ongevaccineerde mensen wellicht vrijheden moeten inleveren:
https://www.bild.de/polit...-haben-77179202.bild.html
Immers, het land wil niet weer allerlei medische behandelingen hoeven stilliggen omdat ongevaccineerde mensen in grotere getale in het ziekenhuis komen te liggen.
Er wordt niet gesproken over een uitzondering voor bijv. 30-minners of 40-minners die enorm veel minder kans hebben om in het ziekenhuis te komen.
Immers, het land wil niet weer allerlei medische behandelingen hoeven stilliggen omdat ongevaccineerde mensen in grotere getale in het ziekenhuis komen te liggen.
Er wordt niet gesproken over een uitzondering voor bijv. 30-minners of 40-minners die enorm veel minder kans hebben om in het ziekenhuis te komen.
Kun je blamen wat je wil maar dat na 72 uur privacy ineens geen rol speelt is totaal absurd. Dat hele verhaal klinkt absurd en typisch Nederlands weer. Ik zou blijven bellen met de GGD totdat ik een medewerker aan de lijn kreeg die het gewoon zegtYaksa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]
Je hebt jaren de tijd gehad om een DigID voor je dochter aan te vragen en omdat je dat niet gedaan hebt ga je nu de schuld geven aan het proces? Terwijl je zelf tevreden bent met de uitslag via e-mail?
Of kinderen onder de 6 jaar die niet eens gevaccineerd worden.Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:28:
Intussen wordt in Duitsland geopperd dat in de herfst ongevaccineerde mensen wellicht vrijheden moeten inleveren:
Verwijderd
Toen ik zag dat jij me gequote had wist ik nog zonder te lezen al dat je reactie wederom van het niveau moraalridder zou zijn. Je houdt je reputatie hoog, dat moet ik je nagevenYaksa schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:27:
[...]
Je hebt jaren de tijd gehad om een DigID voor je dochter aan te vragen en omdat je dat niet gedaan hebt ga je nu de schuld geven aan het proces? Terwijl je zelf tevreden bent met de uitslag via e-mail?
Ik ga er dus niet inhoudelijk op in. Met jou kun je geen discussie voeren.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2021 11:34 ]
Onder 12 toch? Of is er ondertussen weer een nieuw advies om vanaf 6 jaar te vaccineren?Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Of kinderen onder de 6 jaar die niet eens gevaccineerd worden.
Dat niet. Maar de Duitse quarantaineregels gelden voor iedereen die niet is gevaccineerd, dus ook kinderen jonger dan 6.Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:38:
[...]
Onder 12 toch? Of is er ondertussen weer een nieuw advies om vanaf 6 jaar te vaccineren?
Even kort door de bocht, maar is natuurlijk niet heel veel meer dan een politicus die iets opperd. Zien we hioer ook heel veel. Soms wordt daar iets mee gedaan, vaak hoor je er weinig meer vanSorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:28:
Daar gaat het niet over.Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Dat niet. Maar de Duitse quarantaineregels gelden voor iedereen die niet is gevaccineerd, dus ook kinderen jonger dan 6.
Waarom zijn jij en je vrouw in quarantaine? Beiden langer dan 15 minuten op <1,5m geweest van die leidster?Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
Dat heb je over jezelf afgeroepen. Elke ouder die ook maar enigszins in de maatschappij staat weet inmiddels dat je er goed aan doet preventief een DigiD aan te vragen.Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:17:
Degenen in mijn omgeving die dat niet wisten waren de usual suspects. Degenen die het wel wisten maar niet gedaan hadden waren de andere usual suspects. Overigens worden DigiD inloggegevens vaak al in 1-2 dagen na aanvraag al ontvangen.
Dat van de GGD en privacy argument is echter willekeur. Wij hebben bijvoorbeeld gebeld namens een klasgenootje van een van mijn kinderen met dove ouders (en geen DigiD). We kregen van het landelijke nummer het nummer van de lokale GGD en daar de uitslag (binnen 24u).
Je moet dus gewoon nog een keer bellen. En DigiD aanvragen.
Verwijderd
Ik zou de stafchef van Merkel niet zomaar een politicus noemen. Klikt mij meer als het volk alvast kneden en kijken hoe het proefballonnetje valt in de samenleving. In het privacy bewuste Duitsland zou ik het niet zo snel verwacht hebben, maar die hebben het afgelopen jaar hierop ook een jasje uitgedaan.maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Even kort door de bocht, maar is natuurlijk niet heel veel meer dan een politicus die iets opperd. Zien we hioer ook heel veel. Soms wordt daar iets mee gedaan, vaak hoor je er weinig meer van
Ik lees nu ook 'de' quarantaine als reden dat ze vrij moest nemen. Niet 'haar' quarantaine. Al gaat de poster wel in quarantaine. Als de dochter besmet is, is de vader of moeder dat ook al snel. Anderhalve meter is niet echt een ding thuis. Als je werkgever dus enigszins geeft om de gezondheid van haar medewerkers gunt die je ook je quarantaine. Je hebt er niks aan als mevrouw mensen besmet op het werk. Ook al zegt de overheid dat het niet nodig is. Een positieve test heb je op dag 6 of 7 (of in hun geval dagVerwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:17:
[...]
Betwijfel ik.. Zijn dochter moest in quarantaine (wat raar is, mijn neefjes hoeven niet i quarantaine bij coronagevallen in de klas), de ouders zelf niet. Eigenlijk is het nu dus gewoon een gebrek aan opvang, je kan niet alles op de werkgever afschuiven.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Als je wat jaartjes in de kinderopvang werkt ben je praktisch nooit meer verkouden, ik niet in ieder geval. Met een snotneus ongetest gaan werken is a big no-no. Mijn baas stuurt ons gewoon langs de commerciële teststraat, die tests zijn goedkoper dan vervangend personeel. We hebben wel vaker gehad dat een collega iets later kwam vanwege nog-even-snel-een-test-doen.jadjong schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:25:
[...]
Ze kan ook bij elke snotneus thuis blijven. Dan heb je geen kinderopvang en was je al lang door alle vrije dagen heen.
Verwijderd
Bellen ga ik zeker nog een keer doen als we einde middag geen reactie hebben gehad. Dat van DigiD vind ik behoorlijk overtrokken. Voor een kind van 3 zag ik tot vandaag de noodzaak in elk geval niet. Nog nooit ergens voor nodig gehad. Ook nu in principe niet als je gewoon een ja of nee kreeg bij het bellen.Rukapul schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Dat heb je over jezelf afgeroepen. Elke ouder die ook maar enigszins in de maatschappij staat weet inmiddels dat je er goed aan doet preventief een DigiD aan te vragen.
Degenen in mijn omgeving die dat niet wisten waren de usual suspects. Degenen die het wel wisten maar niet gedaan hadden waren de andere usual suspects. Overigens worden DigiD inloggegevens vaak al in 1-2 dagen na aanvraag al ontvangen.
Dat van de GGD en privacy argument is echter willekeur. Wij hebben bijvoorbeeld gebeld namens een klasgenootje van een van mijn kinderen met dove ouders (en geen DigiD). We kregen van het landelijke nummer het nummer van de lokale GGD en daar de uitslag (binnen 24u).
Je moet dus gewoon nog een keer bellen. En DigiD aanvragen.
[/quote]
@Wolly wij hoeven niet in quarantaine maar aangezien onze dochter nergens opgevangen kan worden is 1 van beiden steeds thuis met haar. Maar preventief kon het geen kwaad aangezien afstand houden thuis erg lastig is op die leeftijd. Daarom heb ik me ook laten testen.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2021 11:52 ]
Op het gevaar af dat ik je compleet verkeerd begrijp en het daarom een vreemde discussie wordt, snap ik uiteraard dat kinderen onder de 6 ook jonger zijn dan 12.Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Dat niet. Maar de Duitse quarantaineregels gelden voor iedereen die niet is gevaccineerd, dus ook kinderen jonger dan 6.
Maar waar haal jij nu ineens die leeftijd van 6 jaar vandaan? Ik begrijp dus de relevantie van het noemen van die 6 jaar niet zo goed. Of was het maar een willekeurige leeftijd onder de 12 als voorbeeld?
Dat is wel heel kort door de bocht, voor corona had je digid pas nodig bij het eerste vakantiebaantje. Nu met de inentingen het geregeld voor mijn 13 en 11 jarigen, voor die van 7 zie ik op dit moment de toegevoegde waarde niet.Rukapul schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:46:
Dat heb je over jezelf afgeroepen. Elke ouder die ook maar enigszins in de maatschappij staat weet inmiddels dat je er goed aan doet preventief een DigiD aan te vragen.
Komt bij dat je het digid moet koppelen aan een 06 nummer en mailadres, mijn oudsten hebben net een mobiel gekregen maar heb geen idee of en hoe ik dat voor de jongste moet doen. Koppelen aan mijn eigen 06 en mail lijkt me niet de bedoeling.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
*knip* zou je willen ophouden om andere continu de maat te nemen?Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:51:
[...]Voor een kind van 3 zag ik tot vandaag de noodzaak in elk geval niet. Nog nooit ergens voor nodig gehad.
[ Voor 46% gewijzigd door ZieMaar! op 25-07-2021 14:26 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Het werd letterlijk genoemd in de eerste aankondiging, die 6 jaar. Zie bijvoorbeeld:Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:02:
[...]
Op het gevaar af dat ik je compleet verkeerd begrijp en het daarom een vreemde discussie wordt, snap ik uiteraard dat kinderen onder de 6 ook jonger zijn dan 12.
Maar waar haal jij nu ineens die leeftijd van 6 jaar vandaan? Ik begrijp dus de relevantie van het noemen van die 6 jaar niet zo goed. Of was het maar een willekeurige leeftijd onder de 12 als voorbeeld?
https://nos.nl/l/2390478
Mij is ook onduidelijk waarom.
Wellicht waren er eerst andere regels voor kinderen onder de 6, geen negatieve test hoeven te overleggen o.i.d.?
Het komt neer op een ordinaire verkooptactiek. De kwetsbare mensen halen die prik omdat ze niet ziek willen worden, maar de motivatie is een stuk minder als je risico toch te verwaarlozen is. Dan moeten overheden op zoek naar nieuwe motivaties voor die groepen. Op vakantie of naar de nachtclub zonder gezeik, buitensluiting uit het openbare leven en het laatste proefballonnetje uit Engeland is dat de Premier League bijwonen alleen nog voor gevaccineerden weggelegd is.Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:28:
De persoon die in Duitsland het proefballonnetje oplaat is de stafchef van Merkel. Gezien dat Merkel dit jaar met pensioen gaat zal hij vermoedelijk ook elders een nieuwe baan moeten vinden. Dan kan je dingen veilig roepen, het maakt toch weinig meer uit.
Zo onderhand voelen sommige maatregelen aan als chantage. De Australische deelstaat New South Wales gaat de lockdown mogelijk weer verlengen als reactie op een grootschalig protest tegen de lockdown daar. Ondertussen probeert de openbaar aanklager middels gezichtsherkenning de grofweg 3500 demonstranten te identificeren om ze te kunnen vervolgen.
Zoals ik het heb begrepen zijn kinderen onder de 6 uitgezonderd van de quarantaine plicht, vanaf 6 jaar en ouder pas na 5 dagen een test om te kunnen beëindigen.zacht schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:09:
Wellicht waren er eerst andere regels voor kinderen onder de 6, geen negatieve test hoeven te overleggen o.i.d.?
Volledige vaccinatie is een alternatief, kinderen onder de 12 worden niet gevaccineerd en zijn dus altijd de pineut.
Met inmiddels 1.5 jaar aan maatregelen, lockdowns en ic's waar de zwarte vlag af en toe tevoorschijn komt denk ik dat we toch wel kunnen concluderen dat het risico niet verwaarloosbaar is.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Het komt neer op een ordinaire verkooptactiek. De kwetsbare mensen halen die prik omdat ze niet ziek willen worden, maar de motivatie is een stuk minder als je risico toch te verwaarlozen is.
De originele post ging over een specifieke leeftijdsgroep.stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
[...]
Met inmiddels 1.5 jaar aan maatregelen, lockdowns en ic's waar de zwarte vlag af en toe tevoorschijn komt denk ik dat we toch wel kunnen concluderen dat het risico niet verwaarloosbaar is.
De mijne nietJedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:50:
[...]
De originele post ging over een specifieke leeftijdsgroep.
Maar het ging er mij om dat er nog steeds mensen zijn die denken "ik laat me niet vaccineren, want de kans dat ik op de ic terecht kom is nihil". Als er maar genoeg mensen die stelling aanhouden komen we nooit van de maatregelen af...
Australië lijkt mij ook niet de meest relaxte plek om te wonen nu. Falend en traag vaccinatiebeleid, verplichte hotelquarantaine, niet eens tussen staten kunnen reizen, voor bepaalde mensen is het echt heel heftig, terwijl het systeem lek als een mandje lijkt.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Zo onderhand voelen sommige maatregelen aan als chantage. De Australische deelstaat New South Wales gaat de lockdown mogelijk weer verlengen als reactie op een grootschalig protest tegen de lockdown daar. Ondertussen probeert de openbaar aanklager middels gezichtsherkenning de grofweg 3500 demonstranten te identificeren om ze te kunnen vervolgen.
De reden van het verlengen is overigens het feit dat de besmettingen maar blijven oplopen, dat heeft niets met de demonstratie te maken.
Ja, dit dus. Misschien is dit golfje in NL te verwaarlozen, maar misschien wordt de piek in opnames nog vrij hoog. Is nu even koffiedik kijken. Als het allemaal meevalt dan is dat erg goed nieuws! Tot die tijd is het voorzichtig blijven...stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
[...]
Met inmiddels 1.5 jaar aan maatregelen, lockdowns en ic's waar de zwarte vlag af en toe tevoorschijn komt denk ik dat we toch wel kunnen concluderen dat het risico niet verwaarloosbaar is.
Aangezien Frankrijk dit in principe nu al doet, zelfs voor een relatief laag-risico iets als horeca, lijkt het me zeker niet een loze kreet. Daarnaast maakt Duitsland al onderscheid voor gevaccineerden die het land in reizen (ongeacht nationaliteit): niet gevaccineerd en kom je vanuit een risicoland? Dan moet je in quarantaine.maartend schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Even kort door de bocht, maar is natuurlijk niet heel veel meer dan een politicus die iets opperd. Zien we hioer ook heel veel. Soms wordt daar iets mee gedaan, vaak hoor je er weinig meer van
Edit: en de premier league in het VK mag je wellicht ook alleen gevaccineerd vanaf de tribune bekijken. Dat zijn al 3 verschillende Europese landen. Daarnaast zijn er in de VS al beperkingen voor bepaalde voorstellingen op Broadway, en voor publiek van tv-shows. Land nummer 4 dus. Voor het inreizen van andere landen geldt het trouwens ook, sowieso ook voor Noorwegen (testen én quarantaineplicht indien niet ingeënt, wel ingeënt: niets).
In Nederland heb je ook al een flink voordeel: gevaccineerd en reizend vanuit hoogrisicogebied hoef je geen PCR-test meer te laten zien. De VS vraagt dat wel van iedereen die het land in komt (controle is steekproefsgewijs, ik gok 5-10% kans dat je gecontroleerd wordt). In Nederland meen ik dat er wel een 100%-controle is maar ik ben nog nooit vanuit hoogrisicogebied NL in gevlogen.
Overigens geeft de overheid geen quarantaine-advies meer voor hoogrisicogebieden. Da's gewoon verdwenen van de website
[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 25-07-2021 13:08 ]
Je kan ook eens proberen te kijken wat jouw keuze voor effect heeft op andere. Je haalt de prik niet alleen voor jezelf als je gezond bent, maar ook voor de meer kwetsbare in de maatschappij.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Het komt neer op een ordinaire verkooptactiek. De kwetsbare mensen halen die prik omdat ze niet ziek willen worden, maar de motivatie is een stuk minder als je risico toch te verwaarlozen is.
Er is geen enkele redenen om geen vaccinatie te halen, anders dan medische. Alle argumenten tegen vaccinatie komen neer op misinformatie of moreel laakbaar gedrag. Echter draagt de gehele maatschappij de gevolgen van de vaccinatieweigeraars. Enige logische stap is deze groep dan motiveren door de gevolgen dan maar wel persoonlijk te maken want dat is kennelijk de enige drijfveer voor deze groep.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Het probleem is dat je ze nu "motiveert" met negatieve prikkels. Dat is niet motiveren, dat is dreigen.pingkiller schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:59:
[...]
Enige logische stap is deze groep dan motiveren door de gevolgen dan maar wel persoonlijk te maken want dat is kennelijk de enige drijfveer voor deze groep.
En al helemaal als je het opheffen van alle maatregelen van die groep af laat hangen en ze dus eigenlijk gaat "motiveren" via peer-pressure.
Het is nu eenmaal zo dat 40-minners die niet in een risicogroep vallen nauwelijks een gok hoeven te nemen. Wijs maar aan die ic die tjokvol met niet-risicogroep 30 jarigen ligt na het "Dansen met Janssen" debacle. Zelfs nu zijn de meeste patiënten in de ziekenhuizen uit de groepen die we al kenden: kwetsbaren en ouderen.stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:53:
Maar het ging er mij om dat er nog steeds mensen zijn die denken "ik laat me niet vaccineren, want de kans dat ik op de ic terecht kom is nihil". Als er maar genoeg mensen die stelling aanhouden komen we nooit van de maatregelen af...
Als overheden dan de druk willen opvoeren moeten ze eerder zich richten op de weigerachtige 50-plusser dan op de weigerachtige 40-minner.
Het statement van de premier van New South Wales klinkt op sommige punten als dit krijg je omwille van dat je moest demonstreren. De openbaar aanklager legt ook nogal een fanatisme aan de dag om alle 3500 demonstranten op te sporen en aan te pakken.Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:57:
De reden van het verlengen is overigens het feit dat de besmettingen maar blijven oplopen, dat heeft niets met de demonstratie te maken.
Die verlenging hadden de Australiërs sowieso al binnen, want er wordt elke keer weer twee weken aan hun lockdown gepakt. Tot zoverre dus het Australische succes.
De vaccins zijn ontworpen met als doel de ziekte minder hard erin te laten hakken voor de persoon die het vaccin neemt. Eventuele zaken als verminderd doorgeven zijn bonus, maar waren nooit onderdeel van de opzet.pingkiller schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:59:
Je kan ook eens proberen te kijken wat jouw keuze voor effect heeft op andere. Je haalt de prik niet alleen voor jezelf als je gezond bent, maar ook voor de meer kwetsbare in de maatschappij.
Vaccinatie doe je altijd voor jezelf wat mij betreft, de rest is extra.
Ik mag hopen dat de retoriek die nu gebruikt wordt ook weer van stal gehaald wordt voor degenen die hun griepprik laten schieten. Opkomst daar lag voor 2020 rond de 50% slechts. Hoop moreel laakbaar volk dus.
Op deze deterministische wijze redeneren is niet alleen onredelijk, het impliceert immers dat er geen keuze te maken is binnen de maatschappij, maar ook nog inhoudelijk incorrect omdat er in Nederland sprake is van een behoorlijke vaccinatiebereidheid en bijbehorende -graad. Daarnaast, als je toch in termen van moraliteit wilt spreken, wees dan zo zuiver om aan te geven dat er wel zeker een verschil zit in marginaal nut van één vaccinatie afhankelijk van de leeftijdsgroep waar deze vaccinatie zou plaatsvinden.stylezzz schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:53:
[...]
De mijne niet
Heb je weleens met artsen gesproken? Een vaccinatie haal je primair voor jezelf. De vingerwijzende 'voor een ander' argumentatie is naast immoreel ook inhoudelijk zwak.pingkiller schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:59:
[...]
Je kan ook eens proberen te kijken wat jouw keuze voor effect heeft op andere. Je haalt de prik niet alleen voor jezelf als je gezond bent, maar ook voor de meer kwetsbare in de maatschappij.
Er is geen enkele redenen om geen vaccinatie te halen, anders dan medische. Alle argumenten tegen vaccinatie komen neer op misinformatie of moreel laakbaar gedrag. Echter draagt de gehele maatschappij de gevolgen van de vaccinatieweigeraars. Enige logische stap is deze groep dan motiveren door de gevolgen dan maar wel persoonlijk te maken want dat is kennelijk de enige drijfveer voor deze groep.
[ Voor 33% gewijzigd door Jedi_Pimp op 25-07-2021 13:16 ]
De griepprik is een grote gok, ieder jaar pakken ze net de verkeerde streng en wordt je er alsnog strontziek van.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Ik mag hopen dat de retoriek die nu gebruikt wordt ook weer van stal gehaald wordt voor degenen die hun griepprik laten schieten. Opkomst daar lag voor 2020 rond de 50% slechts. Hoop moreel laakbaar volk dus.
En verder is de overheid zelf ook laakbaar, maar dat is een compleet andere discussie.
Yes, grotendeels mee eens. Maar wel een kanttekening: als zeer grote besmettingsaantallen bij jongeren zich vertalen in dat er meer mensen in hogere leeftijdsgroepen ziek worden dan is dat alsnog een probleem. Je zou kunnen zeggen dat dat dan alsnog een 40+-probleem is, maar het is eerder een combinatie. Niet-gevaccineerde 40-minners verspreiden waarschijnlijk een stuk meer dan wel-gevaccineerden als ze ziek zijn. Voorlopig onderzoek geeft aan dat gevaccineerden 50 tot 67% minder virusdeeltjes shedden, wellicht ook voor een kortere periode.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Het is nu eenmaal zo dat 40-minners die niet in een risicogroep vallen nauwelijks een gok hoeven te nemen. Wijs maar aan die ic die tjokvol met niet-risicogroep 30 jarigen ligt na het "Dansen met Janssen" debacle. Zelfs nu zijn de meeste patiënten in de ziekenhuizen uit de groepen die we al kenden: kwetsbaren en ouderen.
Als overheden dan de druk willen opvoeren moeten ze eerder zich richten op de weigerachtige 50-plusser dan op de weigerachtige 40-minner.
Ik zei ook niet dat ze daar niet (te) fanatiek zijn, maar de verlenging was sowieso wel gekomen. Verder denk ik dat Nieuw-Zeeland het enige échte succesverhaal is. Maar dat was ook nogal pijnlijk voor mensen die geliefden en familie zeer lange tijd niet hebben kunnen zien.Het statement van de premier van New South Wales klinkt op sommige punten als dit krijg je omwille van dat je moest demonstreren. De openbaar aanklager legt ook nogal een fanatisme aan de dag om alle 3500 demonstranten op te sporen en aan te pakken.
Die verlenging hadden de Australiërs sowieso al binnen, want er wordt elke keer weer twee weken aan hun lockdown gepakt. Tot zoverre dus het Australische succes.
Dat is de retoriek die ik telkens zie langskomen op bijv. Facebook bij mensen die zich niet laten vaccineren: "het is alleen voor mezelf dus ik doe het niet", maar dat is dus niet waar.De vaccins zijn ontworpen met als doel de ziekte minder hard erin te laten hakken voor de persoon die het vaccin neemt. Eventuele zaken als verminderd doorgeven zijn bonus, maar waren nooit onderdeel van de opzet.
Vaccins worden traditioneel volgens mij altijd ontwikkeld om ook bij te dragen aan groepsimmuniteit. Dat het niet duidelijk is/was hoe snel en makkelijk die bereikt zou worden doet daar niets aan af. Sowieso is het iets waar je bij vaccinontwikkeling nauwelijks op kunt sturen omdat het veel moeilijker te meten is. Het duurt niet voor niets maanden voordat we eindelijk wat weten, en veel onderzoeken zijn alleen nog als pre-print te lezen met percentages die van 40-70% vermindering in verspreiding lopen nu. Da's een forse verlaging in de R.
Vaccinatie doe je voor jezelf én anderen. Dat we nog niet weten tot welk percentage vermindering het leidt doet daar niets aan af. Ook @Jedi_Pimp. Tenzij je die percentages totaal niet boeiend vindt natuurlijk
Het zou best kunnen dat een volgende griepgolf een stuk ernstiger wordt als mensen het een hele tijd niet hebben gehad ja, maar denk je zelf ook dat het net zo'n probleem gaat worden als covid?Ik mag hopen dat de retoriek die nu gebruikt wordt ook weer van stal gehaald wordt voor degenen die hun griepprik laten schieten. Opkomst daar lag voor 2020 rond de 50% slechts. Hoop moreel laakbaar volk dus.
Ik heb 1 keer griepprik gehad, helaas, dat heb ik geweten, veel ziek geweest, misschien ook wel oorzaak dat ik ME heb, dus hoop moreel laakbaar volk, vind ik nogal een harde bewering dan. Ik neem ook geen vaccin omdat er toch wat problemen bij diverse ME patiënten over de hele wereld zijn, wordt gemeld krijg je er iets over te horen? Nee helaas niet. Je hebt gelijk als je zegt dat je een vaccin voor jezelf neemt, en dan hebben mensen met medische problemen er toch een andere kijk op op basis van ervaringen dan gezonde mensen. Ook zijn hun die het risico dragen.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Het is nu eenmaal zo dat 40-minners die niet in een risicogroep vallen nauwelijks een gok hoeven te nemen. Wijs maar aan die ic die tjokvol met niet-risicogroep 30 jarigen ligt na het "Dansen met Janssen" debacle. Zelfs nu zijn de meeste patiënten in de ziekenhuizen uit de groepen die we al kenden: kwetsbaren en ouderen.
[...]
Het statement van de premier van New South Wales klinkt op sommige punten als dit krijg je omwille van dat je moest demonstreren. De openbaar aanklager legt ook nogal een fanatisme aan de dag om alle 3500 demonstranten op te sporen en aan te pakken.
[...]
De vaccins zijn ontworpen met als doel de ziekte minder hard erin te laten hakken voor de persoon die het vaccin neemt. Eventuele zaken als verminderd doorgeven zijn bonus, maar waren nooit onderdeel van de opzet.
Voor mij is het allemaal makkelijk praten ik kom toch nergens, visite krijg ik ook niet vaak, dus ja.
In NL of Duitsland? Heb je hiervan een bron?hoevenpe schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:14:
[...]
Zoals ik het heb begrepen zijn kinderen onder de 6 uitgezonderd van de quarantaine plicht, vanaf 6 jaar en ouder pas na 5 dagen een test om te kunnen beëindigen.
Een besmetting kan meer consequenties hebben dan ernstige ziekte of sterfte en of de IC 'tjokvol' ligt met een leeftijdsgroep is voor een individu irrelevant als persoon de pech heeft daar ongeacht de leeftijd te belanden, tenzij er op de IC niemand meer opgenomen worden uiteraard. De IC ligt ook niet vol met mensen die recent met mazelen besmet zijn geraakt, maar dat lijkt mij een slechte reden om geen mazelenvaccin te nemen.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Wijs maar aan die ic die tjokvol met niet-risicogroep 30 jarigen ligt
Er zijn bijvoorbeeld ondertussen steeds meer aanwijzingen dat behoorlijke groepen mensen klachten krijgen na een besmetting, ook zonder ziekenhuis/IC opname. Als een vaccin dat kan voorkomen, dan lijkt mij dat alleen al een goede reden voor iedereen die zich kan laten vaccineren om zich te laten vaccineren.
Waarom zou iemand die een vaccin kan krijgen het er in hemelsnaam op gaan gokken dat een besmetting zonder ziekenhuisopname bijvoorbeeld verder geen consequenties heeft? Waar komt dat idee toch steeds vandaan?
Dat is toch helemaal niet óf óf? Primair voor jezelf (voor praktisch iedereen is de benefit/risk verhouding erg positief) én daarnaast voor een ander, want het zorgt er ook voor dat je minder mensen besmet. Of bedoel je iets anders met inhoudelijk zwak?Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:10:
[...]
[...]
Heb je weleens met artsen gesproken? Een vaccinatie haal je primair voor jezelf. De vingerwijzende 'voor een ander' argumentatie is naast immoreel ook inhoudelijk zwak.
#Ziekenhuiscijfers Zondag 25-07-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 25 juli 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
533 (stijging van 29)
Kliniek: 399 (stijging van 11)
IC: 134 (stijging van 18)
Instroom:
Kliniek: 71 (gisteren: 72)
IC: 16 (gisteren: 17)
Uitstroom:
Kliniek: 60 (gis: 54)
IC: 2 (gis: 8)#Covid19NL
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 25-07-2021 14:03 ]
@MikeyMan
Bedankt voor het posten.
Ik had het een beetje lager verwacht. Of misschien slechts gehoopt. Niet dat het al heel erg is of zo maar ik had toch al graag weer een flinkere uitstroom gezien en een lagere instroom
Bedankt voor het posten.
Ik had het een beetje lager verwacht. Of misschien slechts gehoopt. Niet dat het al heel erg is of zo maar ik had toch al graag weer een flinkere uitstroom gezien en een lagere instroom
Het probleem is dat het niet alleen om jou draait. De kans dat jij inderdaad een ic bed bezet zal gaan houden is erg klein... maar we hoeven maar een paar 1000 van de 18m nederlanders te hebben die denken onschendbaar te zijn voor covid maar dat achteraf niet bleken te zijn en we hebben weer een boze mark en hugo op tv.CMD-Snake schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:06:
[...]
Zullen we het onderwerp leeftijd verder maar achterwege laten? Vanmorgen trokken al wat mensen de discriminatie kaart over het vaccineren, als we daar ook nog een leeftijd aan gang hangen is het hek helemaal van de dam
Natuurlijk heb je altijd de keuze. Ik heb voor veel meningen alle respect mbt het vaccineren, zelfs voor diegene die zeggen 'als het gods wil is om mij te halen dan is dat zo'. Maar de mening 'ik word toch niet ziek, dus laat maar' is gewoon onjuist, je weet het namelijk helemaal niet.Jedi_Pimp schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:10:
[...]
Op deze deterministische wijze redeneren is niet alleen onredelijk, het impliceert immers dat er geen keuze te maken is binnen de maatschappij, maar ook nog inhoudelijk incorrect omdat er in Nederland sprake is van een behoorlijke vaccinatiebereidheid en bijbehorende -graad. Daarnaast, als je toch in termen van moraliteit wilt spreken, wees dan zo zuiver om aan te geven dat er wel zeker een verschil zit in marginaal nut van één vaccinatie afhankelijk van de leeftijdsgroep waar deze vaccinatie zou
Ps. We zijn nog niet op de helft met vaccineren. Dus we zijn er nog niet....
Twee a drie weken stijging kun je denk ik wel op rekenen.Indoubt schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:11:
@MikeyMan
Bedankt voor het posten.
In Duitsland: zowel voor Nederlanders die daar op vakantie gaan maar ook voor Duitsers die uit Zeeland of van Mallorca terugkeren.Number10 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:33:
In NL of Duitsland? Heb je hiervan een bron?
Bron: https://duitslandinstituu...sland-veelgestelde-vragen
Edit: lees nu ook dat kinderen onder de 6 in quarantaine moeten, dat stond er vrijdag nog niet.
De quarantaineplicht geldt voor alle leeftijden, ook voor kinderen onder de zes jaar oud.
[ Voor 22% gewijzigd door hoevenpe op 25-07-2021 14:22 ]
De uitstroom op zondag is sowieso altijd minder dan de rest van de week.Indoubt schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:11:
@MikeyMan
Bedankt voor het posten.
Dat is onzin. In 2018 is het inderdaad verkeerd gegaan. Dat zie je terug in de oversteefte dat jaar.Segafreak83 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:16:[/b]
[...]
De griepprik is een grote gok, ieder jaar pakken ze net de verkeerde streng en wordt je er alsnog strontziek van.
Ze pakken niet 1 streng maar 5 strengen.
Geen onzin, zelfs afgelopen jaar nog zwaar ziek van geweest.tlpeter schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:23:
[...]
Dat is onzin. In 2018 is het inderdaad verkeerd gegaan. Dat zie je terug in de oversteefte dat jaar.
Ze pakken niet 1 streng maar 5 strengen.
En ja het zijn meer strengen, maar nog steeds de verkeerde, omdat het een gok is voor pak hem beet 6 maanden vooruit.
Verwijderd
Bijzonder dat je het afgelopen jaar tegen influenza aangelopen bent. (en dtaje daar zo ziek van geworden bent)
Het mooie is alleen dat je vaccinaties doorgaans vrijwel altijd voor jezelf haalt, maar nu haal je het vooral om anderen te beschermen blijkbaar. Al die mensen die nu zo de mond vol hebben van solidariteit en anderen bestempelen als gek of egoïst, halen die ook allemaal netjes ieder jaar de griepprik om anderen te beschermen? Daarnaast ken ik enorm veel mensen die zich juist laten vaccineren om vrijheid terug te krijgen.pingkiller schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:59:
[...]
Dus je wilt een vaccinatie afdwingen door middel van het beperken van vrijheden? Als er iets geen goede drijfveer is... Daarbij draagt de maatschappij niet de gevolgen van de vaccinatieweigeraars. Het zijn namelijk nog altijd de ouderen en kwetsbaren die de grootste kans hebben ziek te worden, en ook mensen met een vaccinatie kunnen het virus gewoon oplopen en verspreiden. Als iemand maar kwetsbaar genoeg is dan heb je geen hoge viral load nodig om ze over het randje te jagen, zelfs al zijn ze gevaccineerd. Het beste middel om een ander te beschermen is nog altijd thuisblijven als je ziek bent.Er is geen enkele redenen om geen vaccinatie te halen, anders dan medische. Alle argumenten tegen vaccinatie komen neer op misinformatie of moreel laakbaar gedrag. Echter draagt de gehele maatschappij de gevolgen van de vaccinatieweigeraars. Enige logische stap is deze groep dan motiveren door de gevolgen dan maar wel persoonlijk te maken want dat is kennelijk de enige drijfveer voor deze groep.
Juist door mensen die zich niet (willen) laten vaccineren weg te zetten als wappies, gekken, anti-overheid, antivaxxers, egoïsten, moreel verwerpelijk of laakbaar en noem maar op sla je heel de discussie dood. Vergeet niet dat de kennis over de vaccins ook nog steeds constant bijgesteld wordt. Eerst mochten zwangeren niet ingeënt worden, toen wel. Kinderen? Eerst niet, nu wel. Regelmatig berichten dat een vaccin mogelijk onveilig zou zijn, en vervolgens toch weer niet. Nieuwe variant dus mogelijk doet dat wat met de effectiviteit, maar misschien ook niet. Het is ook niet voor niets dat het fase 3-onderzoek naar onder andere Pfizer duurt tot ergens in 2023, juist om de effecten op de langere termijn te kunnen vaststellen.
Genoeg mensen die gewoon prima geïnformeerd zijn en goed op de hoogte zijn maar tóch geen vaccinatie nemen. Niet omdat ze bang zijn of omdat ze de overheid niet vertrouwen, maar omdat ze liever nog even de kat uit de boom kijken wetende dat het risico op een ernstig ziekteverloop door Covid19 voor hun klein genoeg is. Juist door hard te schreeuwen hoe kut ze wel niet bezig zijn jaag je ze waarschijnlijk alleen maar weg.
Influenza is niet opeens helemaal weg en genoeg mensen met een verminderde weerstand door alle maatregelen om sociaal contact te verminderen. Ik ken ook iemand die normaal hooguit verkouden is maar een tijd terug met griep (dus geen Covid) op bed lag.Verwijderd schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:47:
Bijzonder dat je het afgelopen jaar tegen influenza aangelopen bent. (en dtaje daar zo ziek van geworden bent)
[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 25-07-2021 14:50 ]
Dat is bijzonder, je bent dan een van de weinigen die een flinke griep gehad heeft. Heb je je laten testen?Segafreak83 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:34:
[...]
Geen onzin, zelfs afgelopen jaar nog zwaar ziek van geweest.
Deze discussie is al meerdere malen voorbijgekomen, maar wel erg belangrijk. De voorwaarden voor het komen tot groepsimmuniteit zoals jij die beschrijft, zijn niet allemaal (in hun geheel) aan de orde bij covid. Oftewel, de vergelijking van covid en meer traditionele virussen waar we vaccinaties tegen hebben, is niet zo eenvoudig te maken in dit opzicht.Sorcerer8472 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:17:
Dat is de retoriek die ik telkens zie langskomen op bijv. Facebook bij mensen die zich niet laten vaccineren: "het is alleen voor mezelf dus ik doe het niet", maar dat is dus niet waar.
Vaccins worden traditioneel volgens mij altijd ontwikkeld om ook bij te dragen aan groepsimmuniteit. Dat het niet duidelijk is/was hoe snel en makkelijk die bereikt zou worden doet daar niets aan af. Sowieso is het iets waar je bij vaccinontwikkeling nauwelijks op kunt sturen omdat het veel moeilijker te meten is. Het duurt niet voor niets maanden voordat we eindelijk wat weten, en veel onderzoeken zijn alleen nog als pre-print te lezen met percentages die van 40-70% vermindering in verspreiding lopen nu. Da's een forse verlaging in de R.
Vaccinatie doe je voor jezelf én anderen. Dat we nog niet weten tot welk percentage vermindering het leidt doet daar niets aan af. Ook @Jedi_Pimp. Tenzij je die percentages totaal niet boeiend vindt natuurlijk
Hoogleraar Cobelens legt dit wat genuanceerder uit in deze Jortcast. Met de huidige observaties van hoe B.1.167.2 zich gedraagt (in termen van transmissie) bij gevaccineerden, is het al helemaal niet te stellen dat we groepsimmuniteit gaan bereiken.
Dus ja, je vaccineert je primair voor jezelf. Het afdoen van mensen die om wat voor reden dan ook (nog) geen vaccinatie hebben gehad als egoïsten - wat bijvoorbeeld in het Noordhollands Dagblad stond gisteren - is veel te kortzinnig.
Note: ik begrijp dat er vaccinatiecampagnes zijn en dat de staat een rol heeft in het informeren over vaccinaties en de voordelen die vaccinaties bieden. Ik ben echter tegen het ongedifferentieerd naar leeftijd met moreel verwerpelijke tactieken mensen beledigen en proberen 'over te halen'.
@ZieMaar! dit bedoelde ik met de inhoud
[ Voor 7% gewijzigd door Jedi_Pimp op 25-07-2021 15:10 ]
Covid is inderdaad een probleem voor ons allemaal. Als je het virus gewoon zijn gang laat gaan stromen binnen no time de ics over en heb jij met een beenbreuk ook een probleem. De normale griepprik staat in geen verhouding hiertegen, hiervoor worden wat risico groepen jaarlijks gevaccineerd... wat dan nog blijkbaar vaak de verkeerde vaccins blijken te zijn ook.SomerenV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:47:
[...]
Het mooie is alleen dat je vaccinaties doorgaans vrijwel altijd voor jezelf haalt, maar nu haal je het vooral om anderen te beschermen blijkbaar. Al die mensen die nu zo de mond vol hebben van solidariteit en anderen bestempelen als gek of egoïst, halen die ook allemaal netjes ieder jaar de griepprik om anderen te beschermen? Daarnaast ken ik enorm veel mensen die zich juist laten vaccineren om vrijheid terug te krijgen.
Het vaccin moet je ook echt voor jezelf halen als je wil, want ook met vaccin kun je gewoon besmet raken en anderen weer besmetten. Het gaat erom dat we er niet heel ziek meer van worden en zo de zorg niet overbelasten.... het probleem zal hem vooral zitten in de groep die niet wil of kan. Als die groep maar groot genoeg is, zullen we nog lange tijd bij tijd en wijle een hoge druk in de ziekenhuizen zien en rekening moeten houden met maatregelen.
[ Voor 19% gewijzigd door stylezzz op 25-07-2021 15:11 ]
@SomerenV De argumenten die je hanteert komen allemaal uit de antivax/wappies hoek. Daarmee zet je jezelf ook in die hoek. Allemaal argumenten die al 100 keer ontkracht zijn.
Ik heb er langzaam maar zeker gewoon genoeg van en ben gewoon voor een snoeiharde vaccinatieplicht. De argumenten voor en tegen ken ik allemaal, en de enige uitzondering mag wat mij betreft medisch zijn. De rest krijgt er wat mij betreft gewoon een spuit ingejankt. Overigens, het EHRM staat aan mijn kant. Juridisch kan het dus gewoon*.
Ik heb er langzaam maar zeker gewoon genoeg van en ben gewoon voor een snoeiharde vaccinatieplicht. De argumenten voor en tegen ken ik allemaal, en de enige uitzondering mag wat mij betreft medisch zijn. De rest krijgt er wat mij betreft gewoon een spuit ingejankt. Overigens, het EHRM staat aan mijn kant. Juridisch kan het dus gewoon*.
[ Voor 9% gewijzigd door SkiFan op 25-07-2021 15:03 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).