Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.048 views

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Maar wat is iets meer risico? Hoe quantificeer je de versoepelingen aan het aantal besmettingen.... is het veilig om de boel tot 20k of misschien wel 50k op te laten lopen qua besmettingen?
Om dat te bepalen maakt het RIVM gebruik van modellen zoals je misschien weet.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:44
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Waarom kan een café of terras geen gelimiteerde plaatsen verkopen dan? In principe zouden ze dat sowieso al moeten doen en elk bezoek moeten registreren voor BCO.
Omdat ze daarop niet ingericht zijn qua faciliteiten en personeel? Sowieso moeten cafes en terrassen het veelal van de vrije aanloop hebben.
Ik ben het met je eens dat je zoiets niet moet organiseren met een vrije inloop.

En een triple-A artiest zal zijn bed niet uit komen voor een klein kroegje waar misschien 50 man komt kijken. ;)
Was het maar 50 man.... ik gok dat als iemand live gaat op insta dat marco borsato een optreden geeft op het stratumseind bij kroeg x dat er wel iets meer aanloop op gang komt. ;)

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-10 21:18
Ik was juist voor een nog langere lockdown, gewoon zolang COVID niet uitgeroeid is. 😃
Ik heb nergens last van gehad qua COVID met zijn beperkingen.
Waar ik me wel aan geërgerd heb is, hoe men met long COVID patiënten is omgegaan het eerste jaar, de wispelturigheid van de regering, de manier waarop de informatie aan het Nederlandse volk gepresenteerd werd, de manieren van samenwerkingen tussen partijen over hoe iets aan te pakken, alle loze beloftes die gemaakt werden. Hoe de Nederlandse d regering met het volk omgaat.
Maar ja ik heb het allemaal niet echt meegemaakt, dus misschien dat ik er daarom een andere kijk over heb.
Het laatste wat ik vernomen heb over dat er ernstige klachten die sommige ME/CVS patiënten over de hele wereld hadden, dat die wel gemeld zijn bij de fabrikanten, EMA, VAERS, dit is de reden waarom ik wachtte met vaccineren, maar dat er nooit feedback terug is geweest naar de patiënten toe. Dat vind ik ook een slecht teken.
Maar ja zoals al vaker is aangetoond, het is maar vermoeidheid, misschien niet ernstig genoeg blijkbaar.

YouTube: Long COVID, Post Viral Fatigue Syndrome and ME/CFS

[ Voor 4% gewijzigd door QSYS op 24-07-2021 16:41 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-12 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:23:
[...]

Was het maar 50 man.... ik gok dat als iemand live gaat op insta dat marco borsato een optreden geeft op het stratumseind bij kroeg x dat er wel iets meer aanloop op gang komt. ;)
Zo lang er maar 50 kaarten verkocht kunnen worden ivm. de grootte van de kroeg heeft de rest toch echt gewoon pech. En Borsato laat zich niet boeken als ie hoort dat er maar 50 tickets verkocht gaan worden. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• stylezzz
Laguna schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:22:
[...]

Om dat te bepalen maakt het RIVM gebruik van modellen zoals je misschien weet.
Meen je dit serieus??? Nee was me nog niet bekend ;)

Maar de situatie (en rekenmodellen) zijn nu heel anders als een jaar terug. Zelfs afgelopen winter stroomden de ziekenhuizen serieus vol met 10k besmettingen per dag. Nu valt dat reuze mee omdat we vaccineren.... dus we kunnen nu een stuk meer besmettingen aan, maar hoeveel meer is de vraag. En welke versoepelingen kunnen we 'toestaan' voordat we tegen het volgende plafond aanlopen....

• stylezzz
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:25:
[...]

Zo lang er maar 50 kaarten verkocht kunnen worden ivm. de grootte van de kroeg heeft de rest toch echt gewoon pech. En Borsato laat zich niet boeken als ie hoort dat er maar 50 tickets verkocht gaan worden. ;)
Klinkt bijna als een concertzaal ;) maar vervang borsato door de lokale volksheld en you get my drift ;)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Klinkt bijna als een concertzaal ;) maar vervang borsato door de lokale volksheld en you get my drift ;)
Nog altijd wordt het maximale aantal plaatsen wat je daardoor kan verkopen niet meer.

Of het nu Borsato of een of andere lokale volksheld is, de eigenaar van zo'n kroeg gaat die dure artiest niet boeken als ie weet dat ie er maar maximaal 50 tickets + de drankomzet van 50 man mee kan verdienen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-12 10:30
stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:26:
[...]

Meen je dit serieus??? Nee was me nog niet bekend ;)

Maar de situatie (en rekenmodellen) zijn nu heel anders als een jaar terug. Zelfs afgelopen winter stroomden de ziekenhuizen serieus vol met 10k besmettingen per dag. Nu valt dat reuze mee omdat we vaccineren.... dus we kunnen nu een stuk meer besmettingen aan, maar hoeveel meer is de vraag. En welke versoepelingen kunnen we 'toestaan' voordat we tegen het volgende plafond aanlopen....
Uiteraard weer je dat. En natuurlijk weet je ook dat die modellen continue worden bijgesteld. Met de test van een paar weken terug hebben we de modellen positief kunnen bijstellen. We zitten nog ruim onder de ondergrens van de IC bezetting die het RIVM toen voorspelde. Het nieuwe model kan daar dan weer rekening mee houden. Voeg het toenemend aantal vaccinaties toe en waarschijnlijk is 20k besmettingen prima te hanteren. Mits we afspreken dat we (bijvoorbeeld) een Corona bezetting van 150 op de IC acceptabel vinden.

Het huidige experiment in de UK lijkt ook redelijk uit te pakken. Kunnen we het model daar ook mee updaten.

Maar we moeten eerst en vooral afspreken welke uitkomst we acceptabel vinden. Anders blijven we doelpalen verplaatsen. En nieuwe doelpalen uitvinden ook nog.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 24-07-2021 16:33 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik ben ook eens benieuwd op hoeveel besmettingen we uit zouden komen als we 85% vaccinatiegraad hebben en dan alles los laten. Want je kan wel 100.000 besmettingen op een dag hebben, maar dan heb je binnen 2 weken bijna 1,5 miljoen mensen die nieuwe immuniteit hebben. Dat vlakt dus uiteindelijk heel snel af.

Zou je daar dus een worst-case mee doen en blijft de IC-bezetting in zo'n situatie onder de 150 die we acceptabel vinden, dan wordt het tijd om de knoop door te hakken.

• stylezzz
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:30:
[...]

Nog altijd wordt het maximale aantal plaatsen wat je daardoor kan verkopen niet meer.

Of het nu Borsato of een of andere lokale volksheld is, de eigenaar van zo'n kroeg gaat die dure artiest niet boeken als ie weet dat ie er maar maximaal 50 tickets + de drankomzet van 50 man mee kan verdienen.
Daarom... dus behalve dat het momenteel niet toegestaan is, zal het waarschijnlijk ook financieel niet echt zoden aan de dijk zetten.
blissard schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Uiteraard weer je dat. En natuurlijk weet je ook dat die modellen continue worden bijgesteld. Met de test van een paar weken terug hebben we de modellen positief kunnen bijstellen. We zitten nog ruim onder de ondergrens van de IC bezetting die het RIVM toen voorspelde. Het nieuwe model kan daar dan weer rekening mee houden. Voeg het toenemend aantal vaccinaties toe en waarschijnlijk is 20k besmettingen prima te hanteren. Mits we afspreken dat we (bijvoorbeeld) een Corona bezetting van 150 op de IC acceptabel vinden.

Het huidige experiment in de UK lijkt ook redelijk uit te pakken. Kunnen we het model daar ook mee updaten.

Maar we moeten eerst en vooral afspreken welke uitkomst we acceptabel vinden. Anders blijven we doelpalen verplaatsen. En nieuwe doelpalen uitvinden ook nog.
Precies..... gaandeweg worder we wijzer en wijzer. Neemt niet weg dat het mij een lastige klus lijkt om zoiets in een model te gieten. Wat dat betreft mogen we johnson in de uk wel bedanken voor de yolo aldaar.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Wat het extra precair maakt is dat deze 15% voornamelijk lagere sociaal-economische kringen en allochtonen betreft.

Heel kort door de bocht, gaat de 85% voornamelijk midden- en hogeropgeleide autochtone bovenklasse zichzelf voor lange tijd substantieel beperken om PVV, FvD, DENK en Bij1 kiezers te beschermen? Heb zo m'n twijfels...
Behalve FvD zijn de andere partijen die je noemt absoluut niet tegen vaccineren, of ik zit er wel heel erg naast.
Bij1 was laatst bij monde van Silvana Simons juist ongekend hard richting Rutte omtrent het gevoerde beleid.

• blissard
stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Precies..... gaandeweg worder we wijzer en wijzer. Neemt niet weg dat het mij een lastige klus lijkt om zoiets in een model te gieten. Wat dat betreft mogen we johnson in de uk wel bedanken voor de yolo aldaar.
Ik heb groot respect voor de modelleurs van het RIVM. De vertaling van hun uitkomsten naar media en beleid is op z’n best moeizaam, maar de capaciteiten van de club rekenaars daar is volgens mij erg groot. De opkomst en ondergang van de Engelse variant hebben ze keurig voorspelt. Nu zaten ze er wat naast, maar dat is in een heel nieuw speelveld. Met een Delta variant en een niet gelijkmatig gevaccineerde bevolking. En dan ook nog de superspreaderevenementen die sowieso nauwelijks te modelleren zijn.
Ik verwacht eigenlijk dat ze met deze nieuwe info een redelijk nauwkeurige voorspelling kunnen doen van de IC bezetting bij 20 / 50 / 100k besmettingen door opengooien van alles. Johnson helpt daarin inderdaad behoorlijk.

• stylezzz
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:34:
Ik ben ook eens benieuwd op hoeveel besmettingen we uit zouden komen als we 85% vaccinatiegraad hebben en dan alles los laten. Want je kan wel 100.000 besmettingen op een dag hebben, maar dan heb je binnen 2 weken bijna 1,5 miljoen mensen die nieuwe immuniteit hebben. Dat vlakt dus uiteindelijk heel snel af.

Zou je daar dus een worst-case mee doen en blijft de IC-bezetting in zo'n situatie onder de 150 die we acceptabel vinden, dan wordt het tijd om de knoop door te hakken.
Maar gaan we die 85% wel halen? Als ik de laatste weken bekijk lijkt het aantal mensen met 1 prik redelijk af te vlakken rond de 68%... dat gaat het spel ook wel veranderen.

Maar als we 100k besmettingen hebben en er nog geen 150 personen op de ic zijn is het zeker tijd om de laatste maatregelen af te schaffen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Daarom... dus behalve dat het momenteel niet toegestaan is, zal het waarschijnlijk ook financieel niet echt zoden aan de dijk zetten.
Het gaat ook niet om economie maar om artiesten de gelegenheid te geven om te kunnen spelen. Dat is ook een stukje culturele ontwikkeling, net zoals sporters de gelegenheid hebben om te trainen.

Misschien niet voor Borsato, wel voor het beginnende coverbandje op de hoek die het voor de fun doet.

[ Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 24-07-2021 16:46 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

Sorcerer8472

Mens sana?

CMD-Snake schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:56:
[...]

Dat is heel vervelend voor haar. Was haar leven pre-corona dan wel zorgenvrij? Voor de sommige immuno-gecompromitteerden kan zelfs een stevige verkoudheid al het einde betekenen of een lang ziekbed. In het NRC artikel wat ik eerder linkte kwam een man van 35 voor welke geen werkend immuunsysteem had. Die persoon zal het altijd lastig hebben of er nu corona is of niet.
Persoonlijk ken ik haar niet maar ze moest inderdaad altijd al voorzichtiger zijn. Nu zit ze echter dus al 1,5 jaar thuis. Zal eens kijken of ik er wat meer over te weten kan komen.
De toon is elke keer frappant, dat er geen ontsnappen aan is dat gevaccineerden privileges moeten krijgen. We moeten niet gevaccineerde personen de toegang tot de samenleving ontzeggen in naam der volksgezondheid. Of met een variatie erin dat niet gevaccineerd persoon af en toe een kaartje kan kopen om aan het leven te snuiven voor 24 uur voordat ze weer hun hokje in moeten.
Nee, het heeft niet te maken met privileges maar het minimaliseren van situaties waarbij het virus overgedragen kan worden.
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:29:
[...]

Ja, er is één manier waarop je ze naar nul krijgt. Je land ombouwen tot een gevangenis fort, iedereen zijn deur dicht schroeven en een grote slotgracht op de grens graven.
Australië en Nieuw Zeeland?

Over Australië gesproken, check deze Facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/939750759769956/
Laguna schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:17:
[...]

[Afbeelding]

Tja hoe lang wil je blijven sturen op positieve testen, als gevaccineerde personen net zo goed positief testen. Als je koste wat kost iedereen maximaal wilt beschermen dan is dat een optie, maar dat houdt in dat je voor onbepaalde tijd (maanden, jaren?) altijd met uitbraken en daarop volgende maatregelen te maken zal hebben. Dat lijkt mij een ongewenste situatie omdat het afdoet aan de kwaliteit van leven.
Dit is wel een ding. Als extra cases niet of nauwelijks voor problemen zorgen (ziekenhuis en doden) dan is het toch een keer tijd om maatregelen los te laten, en het virus endemisch aanwezig te laten zijn.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• stylezzz
blissard schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Ik heb groot respect voor de modelleurs van het RIVM. De vertaling van hun uitkomsten naar media en beleid is op z’n best moeizaam, maar de capaciteiten van de club rekenaars daar is volgens mij erg groot. De opkomst en ondergang van de Engelse variant hebben ze keurig voorspelt. Nu zaten ze er wat naast, maar dat is in een heel nieuw speelveld. Met een Delta variant en een niet gelijkmatig gevaccineerde bevolking. En dan ook nog de superspreaderevenementen die sowieso nauwelijks te modelleren zijn.
Ik verwacht eigenlijk dat ze met deze nieuwe info een redelijk nauwkeurige voorspelling kunnen doen van de IC bezetting bij 20 / 50 / 100k besmettingen door opengooien van alles. Johnson helpt daarin inderdaad behoorlijk.
Mijn respect hebben ze ook. Zeker in dit soort situaties die gewoon iedereen op wat voor manier dan ook raakt, word elk woord wat je zegt ontiegelijk zwaar gewogen en beoordeeld. Een paar jaar geleden wist niemand wat het rivm en ggd uberhaupt deden bij wijze van spreken.... nu is van dissel zelfs een bekende nederlander.

• blissard
stylezzz schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Maar gaan we die 85% wel halen? Als ik de laatste weken bekijk lijkt het aantal mensen met 1 prik redelijk af te vlakken rond de 68%... dat gaat het spel ook wel veranderen.
Volgens mij valt dat wel mee. Als je deze grafiek ziet, dan is alleen de groep 35- nog onder de 69% en die lijnen stijgen gewoon door. Al zal dat door de vakantie wel wat langzamer gaan. Wat mij vooral opvalt is de gigantische stijging in de jongeren tot 17. Die zit nu al op 32% en zijn pas 3 weken bezig. Dat compenseert straks behoorlijk voor de bevolkingsbrede vaccinatiegraad. Eerder zouden we deze groep immers helemaal niet vaccineren.
https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
QSYS schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:24:
Ik was juist voor een nog langere lockdown, gewoon zolang COVID niet uitgeroeid is. 😃
Ik heb nergens last van gehad qua COVID met zijn beperkingen.
Waar ik me wel aan geërgerd heb is, hoe men met long COVID patiënten is omgegaan het eerste jaar, de wispelturigheid van de regering, de manier waarop de informatie aan het Nederlandse volk gepresenteerd werd, de manieren van samenwerkingen tussen partijen over hoe iets aan te pakken, alle loze beloftes die gemaakt werden. Hoe de Nederlandse d regering met het volk omgaat.
Maar ja ik heb het allemaal niet echt meegemaakt, dus misschien dat ik er daarom een andere kijk over heb.
Het laatste wat ik vernomen heb over dat er ernstige klachten die sommige ME/CVS patiënten over de hele wereld hadden, dat die wel gemeld zijn bij de fabrikanten, EMA, VAERS, dit is de reden waarom ik wachtte met vaccineren, maar dat er nooit feedback terug is geweest naar de patiënten toe. Dat vind ik ook een slecht teken.
Maar ja zoals al vaker is aangetoond, het is maar vermoeidheid, misschien niet ernstig genoeg blijkbaar.

YouTube: Long COVID, Post Viral Fatigue Syndrome and ME/CFS
Achteraf kijkt men de koe in de kont. Ik ben er steeds meer van overtuigd/onder de indruk hoe goed het RIVM/OMT de zaken kan voorspellen.
Die lockdown kon er m.i. echt wel vanaf toen ze hem eraf haalden. Enige wat ze niet hadden moeten doen was ook de evenementen en nacht horeca vrij geven. (en dat gekloot met testen voor toegang) Dus eigenlijk hoe ze het later gecorrigeerd hebben, zou kan het best op het moment en als ze dat zo in juni gedaan hadden zat NL nu aan de groene kant in Europa zonder dat veel mensen nog enig last van beperkingen zouden hebben. (En dat was ook eigenlijk precies wat het OMT adviseerde, alleen de regering ging een stap verder)

alles kan off-topic

• stylezzz
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:45:
[...]

Het gaat ook niet om economie maar om artiesten de gelegenheid te geven om te kunnen spelen. Dat is ook een stukje culturele ontwikkeling, net zoals sporters de gelegenheid hebben om te trainen.

Misschien niet voor Borsato, wel voor het beginnende coverbandje op de hoek die het voor de fun doet.
Zie het maar eens in regels samen te vatten. Het 6 maanden oude coverbandje moeten we uit empathie maar wel op laten treden, maar zodra het allemaal te bekend of professioneel word niet meer? Ik vrees dat het coverbandje deze zomer nog even in de garage moet repeteren.... ;)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

blissard schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Dat is nog wat voorbarig denk ik, de echte test moet daar nog komen met dit weekend als het eerste weekend dat de maatregelen zijn afgeschaft, waarna het zo'n 2 à 3 weken duurt alvorens je echt goed ziet wat voor effect het heeft op het aantal positieve testen en 3 à 4 weken voor het effect in de ziekenhuizen. Komende week zou je wel iets moeten gaan zien van Freedom Day.
Eens.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• stylezzz
blissard schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee. Als je deze grafiek ziet, dan is alleen de groep 35- nog onder de 69% en die lijnen stijgen gewoon door. Al zal dat door de vakantie wel wat langzamer gaan. Wat mij vooral opvalt is de gigantische stijging in de jongeren tot 17. Die zit nu al op 32% en zijn pas 3 weken bezig. Dat compenseert straks behoorlijk voor de bevolkingsbrede vaccinatiegraad. Eerder zouden we deze groep immers helemaal niet vaccineren.
Laten we het hopen, ik kijk even naar de laatste weken. Moet zeggen dat het afgelopen woensdag toen ik mijn 2e vaccinatie ging halen ook een stuk rustiger was als tijdens de 1e. Het lijkt erop dat de '1ste prikkers' bijna allemaal geweest zijn. Beetje n=1 natuurlijk, maar ik hoor wel meer om mij heen dat het rustig is in de vaccinatiestraten. Het is cruciaal dat we een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad gaan halen, en dat we dadelijk niet ergens in de onderste regionen van de 70% gaan uitkomen. Peilingen zijn leuk, maar uiteindelijk moeten we dat prikkie toch echt wel even gaan halen.... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door stylezzz op 24-07-2021 17:15 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:54:
[...]

De situatie in de 2de zomer is niet verergerd. We hebben een explosieve groei van besmettingen gehad die net zo snel weer in de kiem is gesmoord, en de belasting daarvan op de ziekenhuizen is beperkt gebleven.
Niet verergerd?

We mogen nu geen bruiloften meer vieren met band en dansvloer, je mocht buiten tot 250 mensen bij elkaar komen op kleinschalige evenementen en de cijfers waren lager. Je mocht trouwens ook zonder testbewijzen of corona paspoorten de grenzen over om vakantie te vieren (en de restaurants in zonder dezelfde bewijzen vooraf te tonen).

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ondertussen al 5 Nederlanders uit dat Olympische vliegtuig positief. Nadat ze voor vertrek getest zijn. Zou dat vliegen dan toch niet helemaal koosjer zijn?

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:18
blissard schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:54:
[...]

85% is onmogelijk omdat 0-12 niet gevaccineerd wordt. Die 69% is berekend op de bevolking als geheel, dus die 69% gaat nooit 85% worden. 85% van de populatie binnen de toegestane leeftijdsgroepen is wel mogelijk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:46:
Ondertussen al 5 Nederlanders uit dat Olympische vliegtuig positief. Nadat ze voor vertrek getest zijn. Zou dat vliegen dan toch niet helemaal koosjer zijn?
Ik beschouw 'vliegen' ook als hetzelfde risico-niveau als discotheken, omdat je samen met elkaar in een kleine ruimte zit. En in zo'n vliegtuig naar Tokio ook nog eens een uur of 12 achter elkaar.

Ook de passagiers van dat vliegtuig zijn getest voor toegang en iedereen was negatief of ze mochten niet instappen. Onderweg is er dus blijkbaar iemand (die negatief is getest) toch besmettelijk genoeg geworden om de rest te besmetten.

Dat lijkt mij het bewijs dat testen-voor-toegang in principe niet gaat werken.

• blissard
MarcoC schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:55:
[...]

85% is onmogelijk omdat 0-12 niet gevaccineerd wordt.
Ik zou dat niet als wetmatigheid zien. Ik verwacht dat vaccineren vanaf 6 maanden ook wel mogelijk wordt. Niet voor niets verwacht Pfizer dat hun vaccin vanaf de herfst al voor deze groep wordt toegelaten.
https://www.webmd.com/vac...5-to-11-years-old-by-fall
“We are planning for emergency use authorization submission for the older age group [ages 5-11] in September or October of this year, and the younger group to follow soon thereafter,”

[ Voor 16% gewijzigd door blissard op 24-07-2021 18:03 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:15

NMH

Moderator General Chat
Het is lastig om daar op basis van wat we nu weten met enige zekerheid wat over te zeggen. Zat bijvoorbeeld een groot deel van de equipe op die vlucht, dan kan het toeval zijn dat alle besmettingen mensen van die vlucht zijn. Zaten ze bij wijze van spreken verspreid over tien vliegtuigen, dan is een link met de vlucht al wat waarschijnlijker. Maar zelfs dan hoeft het nog niet de vlucht zelf te zijn; misschien zaten ze voor de vlucht bij elkaar in een wachtruimte op Shiphol, of na de vlucht in een bus, of zijn ze allemaal gecontroleerd door een Japanse douanebeambte die zeer besmettelijk was, om maar eens een paar willekeurige ideeen te noemen.

Dus kan het de vlucht zijn? Ja, maar het hoeft niet. :)

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:15

NMH

Moderator General Chat
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:58:
Ik beschouw 'vliegen' ook als hetzelfde risico-niveau als discotheken, omdat je samen met elkaar in een kleine ruimte zit. En in zo'n vliegtuig naar Tokio ook nog eens een uur of 12 achter elkaar.
Als het zo erg was, dan hadden inmiddels denk ik wel heel veel vlieg-besmettingen gehad; het vliegverkeer gaat al de hele crisis gestaag door en we weten wat een paar weekenden discotheken deden met de besmettingscijfers; die stegen sneller dan een Boeing naar kruishoogte gaat. :) Op zich is dat ook wel te verklaren; de ventilatie aan boord van een vliegtuig is beter en daar blijf je in principe zitten en loop je niet tegen elkaar aan te schuren op de dansvloer (tenzij het een chartervlucht van Vindicat is).

Dat gezegd hebbende, 100% veilig is het natuurlijk ook niet. Je zit relatief dicht op elkaar, dus een besmettelijk persoon kan best wat mensen om zich heen aansteken. Een van de redenen dat ik dit jaar IJsland heb afgevoerd van het lijstje potentiele vakantiebestemmingen. :)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

NMH schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:12:
[...]

Dat gezegd hebbende, 100% veilig is het natuurlijk ook niet. Je zit relatief dicht op elkaar, dus een besmettelijk persoon kan best wat mensen om zich heen aansteken. Een van de redenen dat ik dit jaar IJsland heb afgevoerd van het lijstje potentiele vakantiebestemmingen. :)
Waar het om gaat is, dat ook als je aan de poort test, je geen garantie hebt dat er 0 besmettelijke mensen in je discotheek/vliegtuig zit. Want dat is uiteindelijk wel wat je wil bepalen, of iemand besmettelijk is of niet.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
NMH schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:12:
[...]

Als het zo erg was, dan hadden inmiddels denk ik wel heel veel vlieg-besmettingen gehad; het vliegverkeer gaat al de hele crisis gestaag door en we weten wat een paar weekenden discotheken deden met de besmettingscijfers; die stegen sneller dan een Boeing naar kruishoogte gaat. :)
Heel simpel; die gasten uit de discotheek hebben onderling contact met elkaar, eentje laat zich toevallig testen en seint de rest in. Ook de GGD valt het op als 1000 man bij mogelijke oorzaak 'discotheek moonlight' door geeft. Bij een vliegtuig ken je soms degenen naast je niet, ook niet via-via. Een Amerikaan gaat echt niet de Gee Gee Dee bellen om zijn Nederlandse passagier naar de teststraat te sturen. Tenzij je zo netjes bent om direct de vliegmaatschappij op de hoogte te stellen vallen besmettingen via vliegen onder 50% 'overige oorzaken'.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

jadjong schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 18:20:
[...]

Heel simpel; die gasten uit de discotheek hebben onderling contact met elkaar, eentje laat zich toevallig testen en seint de rest in. Ook de GGD valt het op als 1000 man bij mogelijke oorzaak 'discotheek moonlight' door geeft. Bij een vliegtuig ken je soms degenen naast je niet, ook niet via-via. Een Amerikaan gaat echt niet de Gee Gee Dee bellen om zijn Nederlandse passagier naar de teststraat te sturen. Tenzij je zo netjes bent om direct de vliegmaatschappij op de hoogte te stellen vallen besmettingen via vliegen onder 50% 'overige oorzaken'.
En daarbij mogen de vliegmaatschappijen die gegevens niet delen, want privacy.

• jadjong
  • Niet online
Al deelden ze die data wel, met 22 besmettingen in een 747 verdeeld over 21 nationaliteiten is er geen GGD of equivalent die de ene besmetting als verspreidingscircus ziet. Nu alle passagiers na de vlucht bij elkaar blijven en preventief door dezelfde testraat wandelen is het veel makkelijk om een correlatie te zien.

Nee, niet 100% van de personen uit India zijn besmet, 100% van de vluchten had een besmetting aan boord.

[ Voor 22% gewijzigd door jadjong op 24-07-2021 18:34 ]

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

Sorcerer8472

Mens sana?

Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:58:
[...]

Ook de passagiers van dat vliegtuig zijn getest voor toegang en iedereen was negatief of ze mochten niet instappen. Onderweg is er dus blijkbaar iemand (die negatief is getest) toch besmettelijk genoeg geworden om de rest te besmetten.

Dat lijkt mij het bewijs dat testen-voor-toegang in principe niet gaat werken.
Je zit in een kleine ruimte maar wel met masker op zonder dat je loopt te schreeuwen en je inspant en dus ook veel meer/verder uitademt. Zelf heb ik ook eigenlijk altijd met FFP2-masker op gevlogen (echt niet relaxed op een lange vlucht). En áls er besmettingen voorkomen, dan is dat waarschijnlijk alleen in de directe omgeving van de besmette persoon ivm de luchtverversing. Dus ik durf dit te bestrijden :+

Ik snap niet dat die Olympische atleten zonder mondkapje op Schiphol rondliepen (wat niet eens mag) en daarna uitgebreid hebben staan knuffelen met familie enzo. Het gaat nota bene om de Olympische Spelen, die wil je toch niet missen?!

Verder is het dus niet duidelijk waar de besmettingen precies hebben plaatsgevonden, kan ook voor of na zijn. Bij security wordt ook vaak totaal geen afstand gehouden, bij de bagageband ook niet.

En helaas aan boord kan het de crew niet zo veel interesseren of je een mondkapje op hebt, KLM staat op nummer 1 van don't care van de luchtvaartmaatschappijen waarmee ik de afgelopen tijd heb gevlogen, ondanks wat er in dit NOS artikel staat https://nos.nl/artikel/23...gtuig-staat-nog-niet-vast

Soms hebben bemanningsleden zelf de mondkapjes af zelfs, als ze in de galley staan enzo. Sowieso heeft men ze tijdens het eten niet op. En zakt de boel geregeld af tot onder de neus. Maar desondanks denk ik dat het besmettingsrisico relatief klein is, maar je kunt er natuurlijk wel pech mee hebben.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik vind het juist daarom ook naïef om te denken dat er geen risico is om bovenop elkaar te staan en met iedereen te knuffelen en te vozen als iedereen maar negatief is getest. Je kon op je 10 vingers natellen dat dat niet het gewenste resultaat ging hebben.

Dan kun je alleen nog proberen om alles open te gooien voor alléén gevaccineerden, maar dan moet je dus wel het risico (voor anderen) inschatten als die gevaccineerden elkaar gaan besmetten. En ik denk dat je daar toch goed over na moet denken, want vroeg of laat gooi je alle maatregelen los, en zullen gevaccineerden elkaar sowieso blijven besmetten.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Tja op de spelen zelf lopen ook een aantal ongevaccineerde atleten rond, dus wie weet wat er daar wordt opgelopen nu.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Door onze relatief milde regels krijgen we dus ook de niet gevaccineerde toeristen die specifiek naar NL komen:

Duitse toeristen in Zandvoort keren terug: ‘Hier kun je leven, alsof corona niet bestaat!’
https://www.volkskrant.nl/a-b993b563

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Basekid schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:04:
Door onze relatief milde regels krijgen we dus ook de niet gevaccineerde toeristen die specifiek naar NL komen:

Duitse toeristen in Zandvoort keren terug: ‘Hier kun je leven, alsof corona niet bestaat!’
Man... Vanmorgen naar Batavia stad geweest. Haast meer buitenlandse kentekens dan Nederlandse.
Zwitsers, Denen, Tsjechen, Engelsen, Fransen, Duitsers, je kunt het niet bedenken of ze waren er.

Gelukkig vroeg gegaan, dus was nog rustig. Maar toch in de winkels maar ff mondkapje op gedaan. Kleine moeite.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:30:
[...]

Hoe klein is het risico om er dan last van te hebben?

- Niet bij iedereen werkt het vaccin even goed werkt (5 tot 8% van de mensen),
- Bij interactie met het buitenland zal een evenwicht gevonden moeten worden, voorlopig zie je enorme verschillen tussen landen en regels
- (a)symptomatische besmettingen komen ook bij gevaccineerden nog steeds voor
- Niet iedereen kan het vaccin nemen (kleine groep)
Nou ja, het risico kan niet kleiner dan vaccineren, dus wanneer en hoe zou je dan terug naar normaal willen?

• 42erik
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:53:
[...]

Als je maar blijft sturen op positieve testen dan zal je altijd maatregelen houden.
Dat is waar... AAlleen daarom al is dat geen goed idee ;)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:10:
[...]

Nou ja, het risico kan niet kleiner dan vaccineren, dus wanneer en hoe zou je dan terug naar normaal willen?
Sommigen hier zijn blijkbaar van mening dat het "2019 normaal" verleden tijd is en een uitwas van onze liberale Westerse manier van met elkaar omgaan.

Ik denk nog altijd dat we vroeg of laat echt een reset naar 2019 moeten gaan doen.

• stylezzz
Als er dan 1 postief ding te noemen is, dan is het wel dat het fileprobleem in 1 klap opgelost was. Als we dat er nou in houden, dan ga ik ook met alle liefde terug naar de rest van 2019 ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo, inmiddels mag de 12-17 groep alweer vierenhalve week. Dus zo zoetjesaan heeft praktisch iedereen die dat wil alweer twee weken geleden een eerste prik gehad, en daarmee erg goed beschermd tegen ernstige ziekte :)

Hele fijne mijlpaal :)

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Natuurlijk is dat niet koosjer, opgesloten in een kist met gerecyclede lucht die de rest weer inademd.

Vliegen met corona heeft flink bijgedragen aan de verspreiding, is ook niet gek. Ze hadden de boel meteen dicht moeten gooien.

• MarcoC
eamelink schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:23:
Zo, inmiddels mag de 12-17 groep alweer vierenhalve week. Dus zo zoetjesaan heeft praktisch iedereen die dat wil alweer twee weken geleden een eerste prik gehad, en daarmee erg goed beschermd tegen ernstige ziekte :)

Hele fijne mijlpaal :)
De leveringen lopen wel terug. Hierdoor is er relatief weinig ruimte voor eerste prikken. De vraag is of deze beperkte ruimte genoeg is om aan de vraag te voldoen. Ik vermoed van niet en denk dat er daarom nog wel een redelijke wachttijd is en er nog steeds best wat mensen wachten op hun eerste prik. Ben benieuwd of dit echt zo is.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Segafreak83 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:23:
Natuurlijk is dat niet koosjer, opgesloten in een kist met gerecyclede lucht die de rest weer inademd.
Ze hadden allemaal mondkapjes op, die vlucht kan het dus niet geweest zijn... ;)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• hoevenpe
  • Nu online
eamelink schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:23:
Dus zo zoetjesaan heeft praktisch iedereen die dat wil alweer twee weken geleden een eerste prik gehad, en daarmee erg goed beschermd tegen ernstige ziekte :)
Niet helemaal, mijn zoon van 12 heeft eergisteren pas de eerste gehad en heb hem echt heel snel aangemeld.

• SkiFan
  • Laatst online: 03-12 20:20
Basekid schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:04:
Lekker slim, hier in het kreis (Kleve) lopen er nog hele volksstammen van boven de 60 die het blijkbaar te veel moeite vinden om naar het vaccinatiecentrum 15 km verderop in Kalkar (ja, naast de voormalige...) te gaan. En dat terwijl vrijwel iedereen hier een auto heeft, of er genoeg mensen zijn die wel even met je willen rijden. Die gaan dus op de arts zitten te wachten. Eigen verantwoordelijkheid nemen is ook wel fijn.

Heb de NL'ers om me heen maar geadviseerd om in NL met het jaarcohort mee te doen. Dat heeft in mijn geval anderhalve maand gescheeld.

Zelfde overigens met de jongeren. Onze kinderartspraxis zit normaal gesproken al tot een metertje boven het hoofd in het werk. Die hebben helemaal geen tijd om ook nog al die blagen erbij te vaccineren. Heb dus ook mijn kinderen gewoon in NL aangemeld. 2 Weken terug eerste vaccinatie, en nu pas horen we dat ze hier naar het vaccinatiecentrum zouden kunnen.

Iedereen denkt wel dat het in Duitsland allemaal zo goed geregeld is, in de praktijk valt dat vies tegen. Hier kun je ook op basis van je vaccinatieboekje je QR code krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat daarmee niet gerotzooid wordt door antivax-gekkies.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• SkiFan
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Niet helemaal, mijn zoon van 12 heeft eergisteren pas de eerste gehad en heb hem echt heel snel aangemeld.
Die van mij 2 weken terug. Omdat we niet in NL wonen, kon ik ze niet via Digid aanmelden. Heb toen gebeld en ze konden een dag later al in Nijmegen terecht. Ik vind het echt fijn dat NL hier zo los mee omgaat en niet naar bewijs van woonplaats gaat vragen. Wij hebben gewoon het adres van mijn vader bij de aanmelding opgegeven. Overigens is dat ook in het belang van NL, want vrijwel al hun vrienden wonen in of bij NL. Lopen die een infectie op, dan heeft dat ook weer direct gevolgen in NL.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 24-07-2021 19:38 ]

• hoevenpe
  • Nu online
@SkiFan
Fijn dat dat voor jullie zo kon, online met digid is het meestal een week of twee wachten.

Hoe doe jij dat trouwens met de nieuwe regels? Het valt me op dat Duitsland verhoudingsgewijs heel streng is, het enige land waar je met kinderen niet meer heen kunt met vakantie.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Number10 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Je citeert de studie niet zelf, maar een tweet met een abstract. Het lijkt mij beter het onderzoek zelf te citeren om te kunnen bestuderen wat de onderzoekers vonden, maar misschien heb je dat ook gedaan. Het staat gepubliceerd in CCM van 16 juli jl. Misschien goed om het nog eens met referentie in het wetenschapstopic te plaatsen en je conclusies daar te delen. Dan kunnen meer mensen meelezen zoals @RoD en z.n. mijn bevindingen corrigeren, want ik kan er ook naast zitten uiteraard.

Op grond van een snelle scan door het artikel (let op: ik heb het niet grondig bestudeerd), kom ik tot het volgende en focus daarbij even op mortaliteit. De auteurs hebben bij n=2.635 opnames de OR voor mortaliteit bepaald voor vijf BMI categorieën en die OR verloopt in dit cohort U-vorming als je de BMI categorieën op een rij zet, maar die OR wordt pas >1 bij BMI >35 kg/m2 (n=272) en dat verloop bij dezelfde BMI categorieën wijkt daarmee af van de controlegroepen (n=32.871) die een andere reden hadden voor IC opname. De conclusie die wordt getrokken is dat de paradox bij een hogere BMI niet gezien werd bij BMI >35 in vergelijking met de veel grotere groep controles en je daaruit (volgens de auteurs althans) een relatief ongunstiger beloop door een hoog BMI zou kunnen afleiden. Maar dat strookt m.i. niet of slecht met het beloop in categorieën met BMI <35. De groep BMI <18,5 was overigens het meest afwijkende maar ook erg klein, en is wat dat betreft uiteraard het meest lastige om te beoordelen (n=10). Zie ook de grafiek met gesmoothde RR in figuur 2. Ik zou op grond van alle media-aandacht hierover een stijgende lijn vanaf BMI >25 hebben verwacht, maar die curve verloopt dus alles behalve zo.

Soms is categorisatie noodzakelijk en waarom het hier gedaan is weet ik niet, maar het categoriseren van BMI bij dergelijke grote aantallen is niet per se nodig, want zowel gewicht als lengte zijn continue variabelen en dus is BMI dat ook. Na een besmetting lijkt het mij het uitermate onwaarschijnlijk dat een antropogene classificatie zoals BMI op zichzelf is geassocieerd met ernst van ziekte, hoewel dat als continue variabele wel het geval kan zijn uiteraard.

Hoe dan ook, de auteurs concluderen op grond van dit onderzoek dat een hogere BMI geen reden is voor afwijkende triage bij opname mocht die situatie zich aandienen. Als ik me goed herinner heeft de laatste auteur van deze publicatie uit Nijmegen dat in de media ook al eens opgemerkt.

[...]

Op grond van deze retrospectieve cohort-studie en bevindingen lijkt het antwoord mij 'nee', maar is de schijnbare afwezigheid van de paradox bij BMI >35 kg/m2 op zich wel interessant. Dat was hetgeen de onderzoekers vooral constateerden, want verder werden juist geen of weinig verschillen gevonden tussen de BMI categorieën (tabel 2, alleen leeftijd/geslacht/suikerziekte p<0,001). Laat onverlet uiteraard dat een hoog BMI in het algemeen ongezond is en zoals bekend allerlei nadelige effecten kan hebben, maar daar ging deze publicatie dus niet over.
Thanks voor deze inzichten, normaliter post ik interessante papers inderdaad in het onderzoekstopic, alleen is dit inmiddels een onderwerp dat m.i. iets "toegankelijker" en minder spannend is. Vandaar ook mijn vraag aangaande de causaliteit. Op basis van sec dit onderzoek ben ik het met je eens, echter heb ik hier nu zoveel over gelezen (een tijdje geleden tevens een meta-analyse gepost) dat ik de vraag stel :)
Ik ga morgen verder naar je input kijken, vandaag geen tijd (meer).

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:08:
Man... Vanmorgen naar Batavia stad geweest. Haast meer buitenlandse kentekens dan Nederlandse.
Zwitsers, Denen, Tsjechen, Engelsen, Fransen, Duitsers, je kunt het niet bedenken of ze waren er.

Gelukkig vroeg gegaan, dus was nog rustig. Maar toch in de winkels maar ff mondkapje op gedaan. Kleine moeite.
Ha, nice, Batavia stad. Prima kortingen, maar wel druk (ook pre-covid).

Uit oprechte interesse, wat zijn je beweegredenen om een mondkapje op te doen (ik meen gelezen te hebben dat je bent gevaccineerd)?

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:57:
[...]
Uit oprechte interesse, wat zijn je beweegredenen om een mondkapje op te doen (ik meen gelezen te hebben dat je bent gevaccineerd)?
Omdat ie liever geen besmetting oploopt en dat door kán geven aan anderen?

Mondkapje op helpt je daar niet veel in maar alle beetjes helpen. En als je asymptomatisch bent kun je het ook verspreiden zonder dat je het zelf weet.

• MarcoC
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Dat vermoedde ik al. Simpel rekensommetje: er worden nu ca. 1 miljoen prikken per week gezet (komende week soms zelf iets minder), terwijl op het hoogtepunt er anderhalf miljoen prikken per week gezet worden. Nu 5 weken later moeten die enorme aantallen eerste prikken ook allemaal hun tweede prik krijgen. Dan blijft er heel weinig ruimte over voor een nieuwe eerste prik. Ik denk daarom dat er een behoorlijke "long tail" van oplopende vaccinatiegraad voor gedeeltelijk gevaccineerden zal zijn t/m halverwege september.

• Jedi_Pimp
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:00:
[...]

Omdat ie liever geen besmetting oploopt en dat door kán geven aan anderen?

Mondkapje op helpt je daar niet veel in maar alle beetjes helpen. En als je asymptomatisch bent kun je het ook verspreiden zonder dat je het zelf weet.
Het is wel de dag dat mijn vragen richting één specifiek persoon door anderen beantwoord worden :P
Kan ook aan mijn vraagstelling liggen.

Okay, duidelijk. En wanneer zou het dan dan voor jou/MikeyMan zonder mondkapje kunnen? Als in welke variabelen zijn van invloed, los van de drukte van de winkel. We weten immers dat de kansen om covid op te lopen c.q. door te geven en er (ernstig) ziek van te worden, significant kleiner zijn na vaccinatie. Gaat het dan om prevalentie, vaccinatiegraad?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:06:
[...]
Okay, duidelijk. En wanneer zou het dan dan voor jou/MikeyMan zonder mondkapje kunnen? Als in welke variabelen zijn van invloed, los van de drukte van de winkel.
Wat mij betreft, als een voldoende aandeel van de mensen gevaccineerd is, en de kans dus groot is dat ik een ander gevaccineerd persoon zou besmetten (en het dus weinig gevolgen heeft). Los daarvan zou ik gewoon geen winkelcentrum binnen stappen als het al vol geparkeerd staat.

Besmettingskans naar nul krijgen gaat je namelijk nooit lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 24-07-2021 20:11 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Ha, nice, Batavia stad. Prima kortingen, maar wel druk (ook pre-covid).

Nou, ik heb m'n tweede prik afgelopen woensdag gehad. Mijn zwangere vrouw krijgt haar tweede aankomende maandag. Das m.i. al reden genoeg voor wat extra voorzorgsmaatregelen. Zeker omdat het zo weinig moeite is.

En daarnaast; ik weet ook niet wat de rest van het bezoek daar afgelopen week heeft gedaan. Daar al wat gesprekken opgevangen in de trant van 'ik hoest wel, maar ik ben gevaccineerd dus het kan geen kwaad'.

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:05:
[...]

Nee, de clubs en festivals zijn dicht zodat het niet weer uit de hand loopt. Dat heeft weinig met gevaccineerd/ongevaccineerd te maken. Genoeg mensen die zich hebben laten testen en/of gevaccineerd waren maar toch is het fout gegaan.

Een besmetting is niet meer dan een X aantal virusdeeltjes dat aangetroffen is. Of het virus actief, of dat iemand daadwerkelijk ziek is, is geweest of nog moet worden kan niet gemeten worden. Echter wordt het steevast gebracht als 'er zijn X aantal zieke mensen die anderen ziek kunnen maken' terwijl dat gewoon niet juist is.

[...]

We kleuren diep rood door de besmettingscijfers, en ook als je volledig gevaccineerd bent kun je besmet raken. Kijk naar IJsland bijvoorbeeld. Vaccinatiegraad van 80% en 75% van de besmette personen is gevaccineerd. Kijk je naar de ziekenhuizen dan is er weinig aan de hand. Het is wel wat opgelopen maar de cijfers zijn niet dramatisch en als je tien- tot honderdduizenden mensen los laat is het niet raar dat het wat op gaat lopen.

Ik denk oprecht dat het geen bal uitmaakt wanneer iemand van buiten de risicogroepen zich niet laat vaccineren. Misschien dat het aantal besmettingen oploopt en dat er meer mensen ziek worden, maar zolang de risicogroepen voldoende gevaccineerd zijn zal het voor de ziekenhuisbezetting weinig uitmaken. En dat was het doel toch altijd? De zorg ontlasten? Dat is namelijk een realistisch doel wat prima haalbaar is. Het virus nu nog uit willen bannen en iedereen maar willen redden is geen realistisch doel. Je kunt het wel als doel hebben maar dan blijf je aanmodderen. Mensen blijven ziek worden, een virus blijft muteren, mensen blijven dood gaan. Waneer is het dan klaar?

[...]

Je weet dat die vergelijking nergens op slaat. De vaccins worden nu gebracht als het wondermiddel wat ons sowieso gaat redden, maar een vaccin is niets meer dan een middel om kwetsbare mensen weerbaarder te maken. Iemand die niet gevaccineerd is wordt nu al snel neergezet als iemand met bloed aan z'n handen. Iemand die bewust anderen in gevaar brengt, maar dat is gewoon onzin. Als je gevaccineerd bent dan is de kans dat je ernstig ziek wordt aanzienlijk kleiner dan wanneer je niet gevaccineerd bent. Dáár zit je winst. Of iemand anders wel of niet gevaccineerd is maakt voor jou dan weinig meer uit.

Als je dan de vergelijking met alcohol wilt maken pak dan het alcoholslot. We gaan niet iedereen een alcoholslot opdringen omdat een klein deel met een slok op achter het stuur kruipt, ook al kun je dan gegarandeerd onschuldige levens redden.

[...]

De kans dat je zonder vaccinatie ziek wordt én doodgaat is ook nog steeds enorm klein. De meeste mensen zijn gestorven toen vaccins überhaupt nog niet bestonden :+ Ik zal ook niet ontkennen dat vaccins werken, maar ik geloof er niet in dat het heel veel zin heeft om iedereen maar te willen vaccineren. Als je al niet kwetsbaar bent dan zal een vaccin daar weinig aan veranderen.

0,4% van Nederland is opgenomen geweest. 0,1% is gestorven. 89% daarvan was 70+ en meer dan 95% was 60+. De kans dat je opgenomen wordt is al niet heel groot en de kans dat je sterft is nog veel kleiner, al helemaal als je onder de 60 bent. En guess what: boven de 60 word je vaak automatisch aangemerkt als risicogroep. Dat is bij de griep niet anders.

De ziekenhuiscijfers kan ik er ook wel bij pakken maar die kunnen een vertekend beeld geven aangezien ook iemand met Covid in die cijfers terecht komt. Been gebroken maar positief getest? Dan kom je gewoon in de statistieken terecht.

[...]

Voor verreweg de meeste mensen is Covid al niet meer dan een griepje, en de mensen die in de ziekenhuizen terecht komen en/of sterven door Covid (dus niet met Covid) zijn vaak juist de mensen die al kwetsbaar waren. Die zijn nog steeds kwetsbaar mét een vaccin, maar zijn dan beter in staat op eigen kracht dat virus te bestrijden.

Als je het sentiment dat sommigen hier hebben combineert met de situatie in IJsland dan gaan we geen leuke tijd tegemoet. (Bewust) ongevaccineerden worden weggezet als gevaarlijk en egoïstisch en ondanks een hoge vaccinatiegraad blijven mensen besmet raken zelfs als ze gevaccineerd zijn. Vervolgens komen er weer maatregelen en wijst iedereen naar het kleine groepje dat zich niet laat vaccineren terwijl iedereen nog besmet kan raken en ziek kan worden. De volgende stap is vrijheden beperken van mensen die niet gevaccineerd zijn en op die manier indirect een vaccinatie verplichten. In de ziekenhuizen is het ondertussen nog altijd rustig en business as usual, maar omdat de focus vanuit de regering en de media volledig ligt op het aantal besmettingen blijft iedereen leven in angst.

[...]

Van onze eigen NOS: Ruim 80 procent van de bevolking boven de 16 jaar is volledig gevaccineerd, maar desondanks rukt de delta-variant op in het land. Driekwart van de nieuwe besmettingen is vastgesteld bij mensen die al volledig zijn ingeënt.
Ja, het liep uit de hand ja, juist omdat er nog te weinig gevaccineerd waren, dat is juist wat ik zeg

• Jedi_Pimp
MikeyMan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:15:
[...]
Nou, ik heb m'n tweede prik afgelopen woensdag gehad. Mijn zwangere vrouw krijgt haar tweede aankomende maandag. Das m.i. al reden genoeg voor wat extra voorzorgsmaatregelen. Zeker omdat het zo weinig moeite is.

En daarnaast; ik weet ook niet wat de rest van het bezoek daar afgelopen week heeft gedaan. Daar al wat gesprekken opgevangen in de trant van 'ik hoest wel, maar ik ben gevaccineerd dus het kan geen kwaad'.
Duidelijk! Leuk en interessant om te lezen hoe men verschillend denkt over dit soort zaken die aan risico-aversie raken. Ik zou bijvoorbeeld zelf in geen geval een winkelcentrum mijden afgaande op de drukte. Dat houdt uiteraard absoluut niet in dat iemand zijn of haar mening, of beter gezegd gevoel, beter is dan die van de ander. Maar het kunnen kiezen is wel iets dat ik hoog in het vaandel heb staan :)

• SkiFan
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:44:
@SkiFan
Fijn dat dat voor jullie zo kon, online met digid is het meestal een week of twee wachten.

Hoe doe jij dat trouwens met de nieuwe regels? Het valt me op dat Duitsland verhoudingsgewijs heel streng is, het enige land waar je met kinderen niet meer heen kunt met vakantie.
Ik was er erg blij mee. Voor mij was het ook wel een principepuntje, ik ben erg voor verantwoordelijkheid nemen.

Wij wonen dus in Duitsland. Onze vakantie hadden we al in Zwitserland geboekt. Vooralsnog is zowel Duitsland als Zwitserland geel. Op het moment dat we gaan zijn mijn vrouw en ik allebei voorbij de 2e vaccinatie + 2 weken, verwacht dat we dus geen problemen hebben. De kinderen worden de 20e voor de 2e keer gevaccineerd. Ze hebben er dus hooguit de eerste week van school nog mee te maken. Dat betekent voor hun testen. Maar we hebben de afgelopen maanden al zoveel getest dat we er grote neusgaten van gekregen hebben.

• Wolly
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:10:
[...]

Voor mij persoonlijk liever vandaag dan morgen, alleen denk ik niet dat NL klaar is om tegen die grote aantallen kwetsbaren én ongevaccineerden te zeggen : Bedankt en houdoe, wij gaan verder met leven :w

En het risico kan natuurlijk kleiner dan vaccineren, bijvoorbeeld door naast te mikken op een hoge vaccinatiegraad ook bepaalde maatregelen in stand te blijven houden. Of door te wachten op vaccins die ook de steriliteit garanderen of geneesmiddelen die werken bij ernstige infecties.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:15:
[...] Daar al wat gesprekken opgevangen in de trant van 'ik hoest wel, maar ik ben gevaccineerd dus het kan geen kwaad'.
En dat is jammer, want die figuren laten zich niet testen en daardoor krijg je geen goede cijfers. En zoals bekend, mede op basis van die cijfers worden het beleid en de vaccinatie strategie bepaald.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Wolly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:40:
[...]

En dat is jammer, want die figuren laten zich niet testen en daardoor krijg je geen goede cijfers. En zoals bekend, mede op basis van die cijfers worden het beleid en de vaccinatie strategie bepaald.
Tja, ik ben ook gevaccineerd en was ook niet van plan om me voor ieder wissewasje te gaan laten testen. 'T is wel mooi geweest zo.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• SkiFan
St@m schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:43:
[...]

Tja, ik ben ook gevaccineerd en was ook niet van plan om me voor ieder wissewasje te gaan laten testen. 'T is wel mooi geweest zo.
Daarom zijn die zelftesten eigenlijk ook best wel handig, voor 80 cent hier in de supermarkt.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Maar even een antigeen en PCR test gedaan voor mijn vakantie, bij twee verschillende aanbieders. Antigeen omdat PCR te lang duurde.

Even mijn N=1 observatie, maar ik wat een schimmige partijen. Het voelde alsof het allemaal razend snel is opgezet op een amateuristische manier. Karige en vreemde locaties, mailtjes met spelfouten, een antigeen test die geregistreerd staat als PCR (wtf?). Dan nog niet eens te beginnen over de rommelige manier van de test afnemen (geen neus snuiten, ging razend snel). Bij de GGD voelde dat wel ‘beter’.

Het zal vast allemaal wel legitiem zijn en ik twijfel niet aan de uitslag, maar de opzet laat wel mijn wenkbrauwen fronsen. Volgens mij zagen een aantal partijen hier een snelle cash grab in…

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Daarom zijn die zelftesten eigenlijk ook best wel handig, voor 80 cent hier in de supermarkt.
Mijn vrouw werkt in het onderwijs, dus die liggen hier genoeg thuis. Maar ook zelf steek ik geen stok meer in mijn neus en keel.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• SkiFan
St@m schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:46:
[...]

Mijn vrouw werkt in het onderwijs, dus die liggen hier genoeg thuis. Maar ook zelf steek ik geen stok meer in mijn neus en keel.
Voor mij valt die keuze anders uit. Met 2 pubers die nog niet volledig gevaccineerd zijn, zich verantwoordelijk gedragen, maar toch nog risico lopen heb ik geen principiële bezwaren om te weten of ik een potentieel dodelijke ziekte bij me draag. Je weet niet of de vaccinatie effect bij je heeft gehad.

Overigens, voor mij geldt ook wel, gevaccineerd, maatregelen weg. Maar testen is nou net een uitzondering daarop (voor mij).

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

St@m schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:43:
[...]

Dat niet alleen, ik ben principieel tegen een beleid waarin straks iedereen als 'gevaarlijk' wordt beschouwd tenzij ze zelf het tegendeel kunnen bewijzen.

Hoe durf je jezelf dan nog een rechtsstaat te noemen waarin we iets als 'onschuldpresumptie' belangrijk vinden?

• hoevenpe
  • Nu online
Fuujii schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:46:
Even mijn N=1 observatie, maar ik wat een schimmige partijen.
In het 'corona vakantie draadje' ging het hier ook al over, er was een Tweaker die twee keer bij een dichte deur stond.

De toeslagenaffaire is mede het gevolg van enkele tientallen miljoenen fraude door Bulgaren met een ING pasje, hier wordt voor een veelvoud gesjoemeld en iedereen lijkt het oké te vinden...

• Jedi_Pimp
Fuujii schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:46:
Maar even een antigeen en PCR test gedaan voor mijn vakantie, bij twee verschillende aanbieders. Antigeen omdat PCR te lang duurde.

Even mijn N=1 observatie, maar ik wat een schimmige partijen. Het voelde alsof het allemaal razend snel is opgezet op een amateuristische manier. Karige en vreemde locaties, mailtjes met spelfouten, een antigeen test die geregistreerd staat als PCR (wtf?). Dan nog niet eens te beginnen over de rommelige manier van de test afnemen (geen neus snuiten, ging razend snel). Bij de GGD voelde dat wel ‘beter’.

Het zal vast allemaal wel legitiem zijn en ik twijfel niet aan de uitslag, maar de opzet laat wel mijn wenkbrauwen fronsen. Volgens mij zagen een aantal partijen hier een snelle cash grab in…
Al een paar keer gedaan op verschillende locaties en ik deel deze ervaring. Niet in de zin dat ik niet de uitkomst vertrouw en daarmee de impliciete veiligheid, maar wel het snelle, shabby element. Maarja, 925mio is niet niks ;)
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:50:
[...]

In het 'corona vakantie draadje' ging het hier ook al over, er was een Tweaker die twee keer bij een dichte deur stond.

De toeslagenaffaire is mede het gevolg van enkele tientallen miljoenen fraude door Bulgaren met een ING pasje, hier wordt voor een veelvoud gesjoemeld en iedereen lijkt het oké te vinden...
Uit mijn hoofd bedroeg dit 6 miljoen naar beneden afgerond. Ik kan er echter naast zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Jedi_Pimp op 24-07-2021 20:53 ]

• SkiFan
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Dat niet alleen, ik ben principieel tegen een beleid waarin straks iedereen als 'gevaarlijk' wordt beschouwd tenzij ze zelf het tegendeel kunnen bewijzen.

Hoe durf je jezelf dan nog een rechtsstaat te noemen waarin we iets als 'onschuldpresumptie' belangrijk vinden?
Daar gaat het niet om, je test alleen als je verschijnselen als een snotneus of een hoest hebt. De onschuldpresumptie geldt overigens binnen het strafrecht. Da's een heel ander gebied dan het gezondheidsrecht.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:34
SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:51:
[...]

Daar gaat het niet om, je test alleen als je verschijnselen als een snotneus of een hoest hebt.
Ware dat het bij mij continu is. Ik ben chronisch "verkouden"/snotneus (en daardoor bloedneuzen), zelfs een operatie gehad om mijn neusgaten/doorgangen breder te maken maar heeft weinig geholpen helaas.
(Ik heb door mijn continu bloedneuzen altijd extra kleding mee. Het is mij zovaak gebeurd dat ik net te laat met een zakdoekje bij mijn neus ben ...)

Dus dan zou ik een continu afspraak kunnen hebben met de GGD, elke dag om 10:00 even laten testen ofzo?

[ Voor 23% gewijzigd door Ryur op 24-07-2021 20:55 ]

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Voor mij valt die keuze anders uit. Met 2 pubers die nog niet volledig gevaccineerd zijn, zich verantwoordelijk gedragen, maar toch nog risico lopen heb ik geen principiële bezwaren om te weten of ik een potentieel dodelijke ziekte bij me draag. Je weet niet of de vaccinatie effect bij je heeft gehad.

Overigens, voor mij geldt ook wel, gevaccineerd, maatregelen weg. Maar testen is nou net een uitzondering daarop (voor mij).
Dat mag natuurlijk, maar goed je kunt ook diezelfde potentiële ziekte bij je dragen en nergens van weten. Dus eigenlijk moet je met jouw redenatie iedere dag/ 2x per dag testen. Succes.

• Wolly
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Zelftesten zijn niet bedoeld om wissewasjes te checken.

• SkiFan
Ryur schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:52:
[...]

Ware dat het bij mij continu is. Ik ben chronisch "verkouden"/snotneus (en daardoor bloedneuzen), zelfs een operatie gehad om mijn neusgaten/doorgangen breder te maken maar heeft weinig geholpen helaas.

Dus dan zou ik een continu afspraak kunnen hebben met de GGD, elke dag om 10:00 even laten testen ofzo?
Nee natuurlijk niet, alles binnen redelijkheid.

• Wolly
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:50:
[...]

Al een paar keer gedaan op verschillende locaties en ik deel deze ervaring. Niet in de zin dat ik niet de uitkomst vertrouw en daarmee de impliciete veiligheid, maar wel het snelle, shabby element. Maarja, 925mio is niet niks ;)

[...]

Uit mijn hoofd bedroeg dit 6 miljoen naar beneden afgerond. Ik kan er echter naast zitten.
De reistesten komen uit een ander budget, dat was 'maar' 249 miljoen 8)
https://www.volkskrant.nl...ten-249-miljoen~bff161db/

• SkiFan
St@m schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:53:
[...]

Dat mag natuurlijk, maar goed je kunt ook diezelfde potentiële ziekte bij je dragen en nergens van weten. Dus eigenlijk moet je met jouw redenatie iedere dag/ 2x per dag testen. Succes.
Nee, natuurlijk niet, ook hier, alles binnen redelijkheid, dus gewoon meer voor jezelf. Ik zie er ook absoluut geen verplichting in. Wat dat betreft; vrijheid blijheid.

• SkiFan
Wolly schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Zelftesten zijn niet bedoeld om wissewasjes te checken.
Ging me ook niet om wissewasjes, maar gewoon voor je eigen en de mensen om je heen hun veiligheid. Dan is zo'n simpel zelftestje handig. En nee, uiteraard niet zonder verschijnselen. De kans dat je asymptomatisch, gevaccineerd en positief bent is daar gewoon te klein voor. Gewoon logisch blijven nadenken. En nee, geen plicht.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:51:
[...]

Daar gaat het niet om, je test alleen als je verschijnselen als een snotneus of een hoest hebt. De onschuldpresumptie geldt overigens binnen het strafrecht. Da's een heel ander gebied dan het gezondheidsrecht.
Het ging mij dan ook specifiek om het stokpaardje van Hugo de Jonge, namelijk het testen-voor-toegang.

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:58:
[...]

Ging me ook niet om wissewasjes, maar gewoon voor je eigen en de mensen om je heen hun veiligheid. Dan is zo'n simpel zelftestje handig. En nee, uiteraard niet zonder verschijnselen. De kans dat je asymptomatisch, gevaccineerd en positief bent is daar gewoon te klein voor. Gewoon logisch blijven nadenken. En nee, geen plicht.
Tja.. toch sneu dan voor die Olympische sporters, zo'n kleine kans, en toch al 4? Besmet.

• SkiFan
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:00:
[...]

Het ging mij dan ook specifiek om het stokpaardje van Hugo de Jonge, namelijk het testen-voor-toegang.
Ah nee, mij ging het gewoon om als je met griepverschijnselen rondloopt, om dan zo'n staak in je knar te duwen, en voor 80 cent en 5 minuten later te weten of je covid of iets anders hebt. Daar is zo'n zelftest dan best handig voor. Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.

• jadjong
  • Niet online
Zijn ze besmet of heeft er iemand met de testresultaten lopen klooien. >:)

• SkiFan
St@m schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:02:
[...]

Tja.. toch sneu dan voor die Olympische sporters, zo'n kleine kans, en toch al 4? Besmet.
Waren die überhaupt al gevaccineerd dan? Bij 96% effectiviteit en 90% vaccinatiegraad dooft dit virus vanzelf uit.

• Wolly
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:03:
[...]

Ah nee, mij ging het gewoon om als je met griepverschijnselen rondloopt, om dan zo'n staak in je knar te duwen, en voor 80 cent en 5 minuten later te weten of je covid of iets anders hebt. Daar is zo'n zelftest dan best handig voor. Al is het alleen al voor je eigen gemoedsrust.
Nogmaals.
Gebruik geen zelftest om te testen bij klachten (
https://www.rijksoverheid...testen-en-het-coronavirus

• jadjong
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:03:
[...]

Wat is de foutmarge van die zelftests als je verkeerd gebruik mee rekent? Kan je net zo goed een dobbelsteen gooien en bij 6 in quarantaine gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 24-07-2021 21:06 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:05:
[...]

Waren die überhaupt al gevaccineerd dan? Bij 96% effectiviteit en 90% vaccinatiegraad dooft dit virus vanzelf uit.
Die 96% effectiviteit geldt dus niet voor het terug dringen van verspreiden. Hoe effectief de vaccins daartegen zijn hebben we nog niet goed vast kunnen stellen.

• stylezzz
St@m schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:02:
[...]

5 inmiddels.
[...]

Het virus dooft niet uit, maar het zal hopelijk dan als een ongevaarlijk griepvirus rondgaan omdat niemand meer heel ziek ervan word. (Door het vaccineren)

• 42erik
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Sommigen hier zijn blijkbaar van mening dat het "2019 normaal" verleden tijd is en een uitwas van onze liberale Westerse manier van met elkaar omgaan.

Ik denk nog altijd dat we vroeg of laat echt een reset naar 2019 moeten gaan doen.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander dat in het dagelijks leven al doet ;)

• PalingDrone
  • Niet online
SkiFan schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:56:
[...]

Nee, natuurlijk niet, ook hier, alles binnen redelijkheid, dus gewoon meer voor jezelf. Ik zie er ook absoluut geen verplichting in. Wat dat betreft; vrijheid blijheid.
Jij als woonachtige in Duitsland en @hoevenpe die die richting op vakantie wilde...
Wanneer de ouders volledig gevaccineerd zijn dan kan je je in Duitsland in zo'n beetje in ieder gehucht toch gratis laten (snel)testen?
Zou dit een probleem zijn om ongevaccineerde kinderen eens per paar dagen een testje af te laten nemen?

Geen idee of dit inmiddels alweer gewijzigd is maar hoorde zulke verhalen van mensen die met de boot richting Borkum en andere Duitse waddeneilanden gingen op zeilvakantie.

Na sneltest mag/mocht je vrijelijk rondlopen over het eiland, dat was met een crew die voor 50% volledig gevaccineerd was, wel moest je een online formulier invullen waar je uithing en wat de plannen waren maar wat ik hoorde verliep dat allemaal vrij soepel.
Enig idee of die lokale snelteststations ook voor buitenlandse kinderen beschikbaar zijn?

Volledig gevaccineerde ouders zal het probleem niet zijn hoop ik, tenzij de zooi hier in NL nog harder richting infrarood boemelt en de Duitsers uit voorzorg de Bundesgrenzschutz weer van stal halen en de boel hermetisch dichtgooien aan de westkant.

• St@m
  • Nu online

St@m

@ Your Service

jadjong schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:04:
Zijn ze besmet of heeft er iemand met de testresultaten lopen klooien. >:)
Nou, ik frons mijn wenkbrouwen ook wel bij het nieuws, als er dus zoveel mensen besmet raken, die zonder uitermate strenge controles niet zouden weten dat ze überhaupt Corona hebben, hoeveel mensen zijn er dan in Nederland (over de hele wereld) dan wel niet besmet (geweest). Officiële cijfer is ergens tegen de 2 miljoen? Dat kan dus makkelijk wel x4 of x5. Geeft alleen maar extra aan dat je wel uitermate veel pech moet hebben om op de IC te eindigen.
42erik schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:16:
[...]

Ik denk dat de gemiddelde Nederlander dat in het dagelijks leven al doet ;)
Ja natuurlijk man. Het enige wat ik nog een beetje mis is dat ene festival waar ik eens per jaar naar toe ga, verder leef ik mijn eigen leven allang weer als voorheen, buiten de restricites en verplichtingen die mij worden opgelegd.

[ Voor 25% gewijzigd door St@m op 24-07-2021 21:22 ]

• hoevenpe
  • Nu online
PalingDrone schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:17:
Zou dit een probleem zijn om ongevaccineerde kinderen eens per paar dagen een testje af te laten nemen?
Als ik het echter goed begrijp moeten mijn 7, 11 en net 13 jarigen minimaal 5 dagen binnen blijven. Op een vakantie van 7 dagen is dat geen optie.

• PalingDrone
  • Niet online
[...]

Nope, veel sporters wilden in de aanloop naar de spelen geen vaccinatie.
Net als bij het EK voetbal wilden sporters niet het risico lopen om minder fit te zijn door eventuele bijwerkingen van het vaccin vlak voordat ze een fysieke topprestatie moesten leveren.
Een aantal was al wel volledig gevaccineerd maar er lopen daar genoeg contacten rond die nog maagdelijk kwetsbaar zijn, weliswaar met een bovenmodale conditie maar extreme inspanning doet ook wat met je afweer.

Na een zwaar weekend feesten had ik vroegah ook regelmatig wat op de stembanden te pakken, fysieke uitputting maakte toch wat vatbaarder voor virusjes merkte ik dikwijls... nou noem ik mezelf geen topatleet maar met wat doping kwam het soms best aardig in de richting ;)

• PalingDrone
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:22:
[...]

Als ik het echter goed begrijp moeten mijn 7, 11 en net 13 jarigen minimaal 5 dagen binnen blijven. Op een vakantie van 7 dagen is dat geen optie.
Ach, als het een beetje regent....
Zolang ze maar WiFi hebben toch? ;)

Maar zonder dollen, nee dat is geen optie op 7 dagen.

• Wolly
  • Niet online
PalingDrone schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:28:
[...]

Nope, veel sporters wilden in de aanloop naar de spelen geen vaccinatie.
Net als bij het EK voetbal wilden sporters niet het risico lopen om minder fit te zijn door eventuele bijwerkingen van het vaccin vlak voordat ze een fysieke topprestatie moesten leveren.
Een aantal was al wel volledig gevaccineerd maar er lopen daar genoeg contacten rond die nog maagdelijk kwetsbaar zijn, weliswaar met een bovenmodale conditie maar extreme inspanning doet ook wat met je afweer.
Waar haal je het vandaan?
Van de 292 Nederlandse sporters is volgens chef de mission Pieter van den Hoogenband 99,4 procent dubbel gevaccineerd.
https://www.trouw.nl/spor...er-candy-jacobs~ba620a16/

• PalingDrone
  • Niet online
Ah, hij weet het echt wel beter dan ik, dan stand I corrected.
Met het EK was dat wel zo en had begrepen dat er een aantal sporters het risico niet wilde nemen, maar dat is al wat ouder nieuws.
Volledig gevaccineerd of volledig gevaccineerd + 2 weken maakt ook nog wel verschil maar ik heb geen reden om aan Pieter te twijfelen.

• hoevenpe
  • Nu online
PalingDrone schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:30:
Ach, als het een beetje regent....
Zolang ze maar WiFi hebben toch? ;)
Papa en mama hebben een groen vinkje, we zien jullie vanavond weer. Niet teveel chips eten oké? :P

• SkiFan
PalingDrone schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Jij als woonachtige in Duitsland en @hoevenpe die die richting op vakantie wilde...
Wanneer de ouders volledig gevaccineerd zijn dan kan je je in Duitsland in zo'n beetje in ieder gehucht toch gratis laten (snel)testen?

Geen idee of dit inmiddels alweer gewijzigd is maar hoorde zulke verhalen van mensen die met de boot richting Borkum en andere Duitse waddeneilanden gingen op zeilvakantie.

Na sneltest mag/mocht je vrijelijk rondlopen over het eiland, dat was met een crew die voor 50% volledig gevaccineerd was, wel moest je een online formulier invullen waar je uithing en wat de plannen waren maar wat ik hoorde verliep dat allemaal vrij soepel.
Enig idee of die lokale snelteststations ook voor buitenlandse kinderen beschikbaar zijn?

Volledig gevaccineerde ouders zal het probleem niet zijn hoop ik, tenzij de zooi hier in NL nog harder richting infrarood boemelt en de Duitsers uit voorzorg de Bundesgrenzschutz weer van stal halen en de boel hermetisch dichtgooien aan de westkant.
Ja, tests zijn gratis.

• PalingDrone
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:33:
[...]

Papa en mama hebben een groen vinkje, we zien jullie vanavond weer. Niet teveel chips eten oké? :P
Check je buitenlandbundel van te voren, die Duitse dataverbindingen van de camping WiFi lopen nog op bruinkool, dan worden hele trage TikTok uploads ;)

• PalingDrone
  • Niet online
Zou een mogelijkheid zijn.
Apart dat dat bootjesvolk dan gelijk na een sneltest rond mocht lopen en dat er nu 5 dagen Q voor die arme roedel mini @hoevenpe's verordnet ist.
Maargoed het zijn dagkoersen, eisen veranderen heel snel.
De mensen die ik sprak waren vorige week al de Duitse territoriale wateren binnengevaren wellicht is nu alles weer anders.

• hoevenpe
  • Nu online
PalingDrone schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:36:
Check je buitenlandbundel van te voren, die Duitse dataverbindingen van de camping WiFi lopen nog op bruinkool, dan worden hele trage TikTok uploads ;)
Moet zeggen dat de Duitse verhuurder heel coulant is, mag kosteloos omboeken terwijl ik drie weken geleden non-refundable geboekt heb.

Het is gewoon vreemd dat alleen Duitsland de grenzen dusdanig dicht gooit dat geen enkel gezin er meer op vakantie kan zelfs als beide ouders volledig gevaccineerd zijn.

• 42erik
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 21:48:
[...]

Moet zeggen dat de Duitse verhuurder heel coulant is, mag kosteloos omboeken terwijl ik drie weken geleden non-refundable geboekt heb.

Het is gewoon vreemd dat alleen Duitsland de grenzen dusdanig dicht gooit dat geen enkel gezin er meer op vakantie kan zelfs als beide ouders volledig gevaccineerd zijn.
Als ik het goed las, zijn zelfs de Duitsers in het buiteland de sjaak
Pagina: 1 ... 43 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).