CMD-Snake schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:40:
[...]
Als voor ons kabinet een bereid van 85% niet genoeg is, dan zal het nooit meer genoeg zijn. Hooguit dat ze wat mij betreft dan in de Hofvijver mogen springen met zijn allen. Dat de kwetsbare groepen hun prik gehaald hadden zag je de dodentallen dalen (de oudste groep kwam toch niet in het ziekenhuis terecht) en toen de generatie daarna aan de beurt kwam daalde de ziekenhuisopnames flink.
Wie belanden er nu met Covid in het ziekenhuis?
De recente opleving onder de niet gevaccineerde jeugd zorgde nou niet voor die gevreesde explosie in de ziekenhuizen. In het Eramsus MC zijn de weinige covid patiënten die er liggen de "usual suspects", kwetsbaren en overwegend niet gevaccineerde personen van 50+. De jongste patiënt in het gelinkt artikel is 35, maar die heeft geen werkend immuunsysteem meer. Als je daarop zou willen sturen zou je vooral die niet gevaccineerde 50-plusser de toegang tot het openbare leven moeten ontzeggen.
Uiteindelijk is het mooi geweest en gaat de boel open zonder beperkingen voor wie dan ook.
Die tweedeling begint wel steeds engere vormen aan te nemen.
Een artikel als deze bijvoorbeeld. Een kleine quote:
Ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken. Dat is de houding van antivaxers. Ironisch genoeg zijn zij degenen die de grootste kans hebben om in ademnood te komen, laten gevaccineerden nou juist beschermd zijn tegen dat onheil.
Dat is de inleiding en daar gaat het al fout, want een gevaccineerd persoon is niet beschermd tegen dat onheil. De kans op onheil is kleiner, maar niet 0. In dat artikel worden mensen die zich niet laten vaccineren weggezet als antivaxxer. Je bent dan gelovig, een complotdenker of wat voor motieven je ook hebt, ze zijn irrelevant. Laat je je niet vaccineren dan ben je egoïstisch!
Dan dit artikel, wat hier ook al eens aangehaald is.
Veel deelnemers vinden dat ongevaccineerden zelf de consequenties van hun keuze moeten dragen. "Ik vind het prima als je niet gevaccineerd wilt worden, maar dat is niet vrijblijvend", zegt een ondervraagde. Een ander: "Je moet dan niet zeuren als je straks ergens niet naar binnen mag. Dan moeten ze zelf maar een festival organiseren waar alleen ongevaccineerden mogen komen."
Een vaccin is geen wondermiddel waarmee een virus magisch verdwijnt, maar volgens mij denken veel mensen wel dat het op die manier werkt. Je kunt ondanks een vaccinatie nog steeds het virus doorgeven, oplopen en (flink) ziek worden. Het enige wat een vaccin doet is je weerbaarder maken tegen zo'n virus zodat de kans dát je flink ziek wordt kleiner is. Hier een passage uit de informatie over de griepprik, maar is ook toe te passen op Covid19:
De griepprik werkt minder goed als uw eigen afweersysteem niet goed werkt. Bijvoorbeeld door ouderdom, ziekte of medicijnen. Er worden dan onvoldoende afweerstoffen gemaakt. U kunt dan dus toch griep krijgen. Als u toch griep krijgt, kan de griepprik ervoor zorgen dat u minder ernstig ziek wordt.
We weten overigens ook nog steeds niet in hoeverre de symptomen van iemand te linken zijn aan hoe besmettelijk die persoon wel of niet is.
Uit deze studie een stukje:
It’s also unclear to what extent people with no symptoms transmit SARS-CoV-2. As things stand, a person who tests positive with any kind of test may or may not have an active infection with live virus, and may or may not be infectious.
Men kan wel roepen dat iedereen gevaarlijk is, en dat je ook zonder klachten (zeer) besmettelijk bent maar volgens mij zijn de meningen daarover nog altijd verdeeld.
Een ander artikel zegt "
Now, evidence suggests that about one in five infected people will experience no symptoms, and they will transmit the virus to significantly fewer people than someone with symptoms." Betekent dat dan ook dat de ernst van de klachten gelinkt kan worden aan hoe besmettelijk een persoon is?
Veel mensen hebben vaak direct hun woordje klaar als het gaat om mensen die kritisch zijn. Blijkbaar is het oké om te roepen dat mensen die zich niet laten vaccineren gevaarlijk zijn voor de samenleving. "
Het is jullie schuld als alles weer op slot gaat!" en daar is een meerderheid het gezien dat onderzoek van Eenvandaag het mee eens. Persoonlijk vind ik dat een hele enge tendens. Nuance is volledig zoek in die discussie. Laat je je vaccineren dan ben je geweldig. Laat je je niet vaccineren dan ben je de reden dat alles naar de tering gaat. Enge wereld.
Wilke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:07:
[...]
Ja, omdat dat moeilijk te onderzoeken is.
Ik heb persoonlijk juist het idee van het tegendeel namelijk.
Allereerst, veel mensen testen ooit positief en hebben nauwelijks ergens last van. Gelukkig. Ken ook zeventigers (familie) die er zo van af kwamen. Dagje hoofdpijn, zoiets. Dit speelde voordat inenten mogelijk was.
Maar, van de handvol die ik persoonlijk ken die het serieus te pakken hadden, als in niet ziekenhuis maar wel 2-3 weken in bed, heeft het daarna in veel gevallen 2-3 maanden (!) geduurd voordat die de wereldreis naar de buurtsuper om de hoek weer zelf konden maken. En maanden later nog merkbaar, in mindere mate. Zowel dames als heren en, toevallig, ook verre van overgewicht.
Dit gaat om dertigers, voordat we "jaja, bejaarden zeker" krijgen.
Dus nee, ik geloof er niks van dat dit overdreven wordt.
Veel van de bekende klachten zijn echter ook psychologisch, dus dan kan de aanname van @
Sorcerer8472 over een burnout misschien wel kloppen. Voor enorm veel mensen is het een behoorlijk stressvol jaar geweest. Veel aanpassingsvermogen werd vereist, er waren veel onzekerheid en voor veel mensen ook nog de angst hun baan kwijt te raken, thuis schreeuwend gek te worden en noem maar op. Daarom is het ook goed dat er nu fatsoenlijk onderzoek gedaan wordt.
Dat jij toevallig meerdere mensen kent buiten de risicogroepen die langdurig klachten hebben (gehad) betekent niet automatisch dat het een groot probleem is. Het is een groot probleem áls het je treft, maar die kans is - afgaande op de onderzoeken die nu lopen - gewoonweg niet groot. En dan moet ook nog blijken of de echt langdurige klachten komen door Covid of door alle ellende eromheen.