TIGER1125 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:03:
Dat plan van Herstel NL sloeg overigens helemaal nergens op, want hoe dachten ze de maatschappij draaiende te houden wanneer pakweg de helft van mensen besluit niet mee te doen? Ik ga mezelf ten eerste niet afzonderen van m'n gezin voor m'n werkgever als daar een kwetsbaar persoon tussen zit, en ten tweede kan het restant van de samenleving net zo min alle gaten kan dichtlopen voor de collega's die vertrekken naar de Covidvrije bubbel.
Ten derde misschien nog wel het grootste manco van het plan was dat de kwetsbare mensen, tijdens de "veilige uurtjes" in de samenleving alsnog in contact konden komen met mensen die ook gewoon in de tijdens de "onveilige uurtjes" werken.
Toegegeven, het stuk aangaande het beschermen van kwetsbaren/ouderen was matig uitgewerkt. Vervolgens stellen dat het gehele plan waardeloos is c.q. nergens op slaat, is een beetje hetzelfde als zeggen dat het gehele OMT incapabel is en opgeheven zou moeten worden omdat de gebruikte modellen voorafgaand aan de invoering van de avondklok nauwelijks ergens op sloegen.
Door dit gegeven, de ongelukkige betrokkenheid van enkele prominenten en de hieropvolgende hitsige media-aandacht heeft het plan nooit een eerlijke kans gekregen om de boodschap over te brengen die er als enige echt toe deed: hoe kunnen we de gap tussen lastdragers van de lockdown en de groep waar we het voor doen, verkleinen. Dat daar nóóit enig gesprek over tot stand is gekomen heeft niets met een matig plan te maken, maar alles met het ontbreken van 1) durf en 2) ideeënstrijd.
Ik vind in die zin dat er dus wel een wezenlijk verschil is tussen een situatie waarbij er geen oplossing is om mensen zoveel mogelijk te beschermen, en een situatie waarbij die oplossing voor handen is en Covid min of meer wordt teruggebracht tot het niveau van een griepje door jezelf te vaccineren. En ja, er zullen best mensen zijn voor wie vaccineren niet mogelijk is of het vaccin niet helpt maar die orde van grootte is een stuk kleiner dan in een samenleving die helemaal niet gevaccineerd is en potentieel ca. 14 miljoen volwassen ziekenhuisbezoekers heeft.
We hebben in Nederland een enorme vaccinatiebereidheid, zelfs vergeleken met West-Europese peers. Daarnaast, de primaire reden om een vaccinatie te nemen, is om jezelf te beschermen van eventuele nare symptomen c.q. een algeheel vervelend ziekteverloop.
Of je dan onderscheid moet maken tussen niet-gevaccineerden en gevaccineerden? Ja, misschien wel te meer ook omdat je niet miljarden in steunpakketten kan blijven storten. Zoals ik gisteren ook al zei geld dat daarheen gaat, kan niet op de plekken waar het nodig is uitgegeven worden. (versterking van de Zorg, Onderwijs verbeteren, Situatie huizenmarkt verbeteren, Klimaatdoelen, etc.) Uiteindelijk kom je in een situatie terecht waarbij zowel het vasthouden aan maatregelen niet houdbaar is, evenals het op peil houden van de zorg. Dan wordt het dus kiezen tussen 2 kwaden: 1. we blijven solidair en zien alles kapot gaan of 2. gevaccineerden kunnen hun gang weer gaan en voor niet-gevaccineerden komen óf beperkingen ter bescherming óf we laten alles los.
let op: dit is geenszins een verlangen naar een parallelle samenleving, waarbij gevaccineerden wel alles mogen en niet-gevaccineerden niet, ik wil hier alleen maar aangeven dat die samenleving uiteindelijk wel in de lijn der verwachting ligt wanneer je vast blijft houden aan maatregelen. De negatieve effecten van nog langer het land op slot houden gaan op een gegeven moment gewoonweg zwaarder wegen.
Wat je nu doet, enigszins begrijpelijk maar in mijn ogen daardoor nog absoluut niet terecht, is het rechtvaardigen van een aanstaande tweedeling op basis van redenen voor volksgezondheid. Ik heb twee problemen met deze stellingname. Ten eerste, je collectiviseert wederom een probleem van (hoofdzakelijk) een bepaalde groep mensen - namelijk ouderen en kwetsbaren - en legt de vermeende oplossing tot dit probleem neer bij een andere groep mensen. Moeten we dan op geen enkele manier rekening met elkaar houden en pleit ik voor een sterkere mate van individualisme? Niet per se, we mogen wel degelijk verwachten dat we ons gedrag als collectief aanpassen gedurende een crisis of pandemie. Dat hebben we dan ook met de overgrote (ik herhaal: de overgrote) meerderheid gedaan, de afgelopen 16 maanden.
Om deze vermeende collectieve plicht echter door te trekken naar het moreel onder druk zetten van een groep mensen om over te gaan tot een vaccinatie, terwijl er expliciet is benadrukt dat dit niét zou gebeuren, is echter onaanvaardbaar. We hebben in Nederland zonder dit soort fratsen al een vaccinatiebereidheid waar menig West-Europees land een puntje aan kan zuigen. Dit komt hoofdzakelijk door het gegeven dat men zich in principe voor zichzelf vaccineert: je wilt bijvoorbeeld de kans op een ernstig ziekteverloop verkleinen. Is dit raar, egoïstisch, of iets in die zin? Absoluut niet, sterker nog, het is in lijn met wat ik zo'n beetje elke arts hoor zeggen:
primair vaccineer je je voor jezelf. Dit is mijn tweede punt. Je redeneert nu als volgt: we door moeten blijven gaan met steunpakketen als niet iedereen zich vaccineert, ergo is een maatschappelijke tweedeling dan toegestane collateral damage. Met de huidige vaccinatiegraad, het gemiddelde aantal prikken in de meest relevante leeftijdscohorten en de huidige bezetting in de ziekenhuizen is de medische urgentie om de laatste tegenliggers onder druk tot een vaccinatie te laten over gaan, er simpelweg niet.
Ik volg al meer dan een half jaar een aantal IC-artsen en ziekenhuisdirecteuren. Als er één zaak is waar ze het met elkaar over eens zijn, is dat ze zich zorgen maken over de lage vaccinatiebereidheid in achterstandsbuurten. Dit geldt niet alleen voor Nederland, maar ook voor het VK en des te meer de VS. Als we volksgezondheid écht zo belangrijk vinden als we doen laten overkomen, wordt het hoog tijd dat we door middel van
positieve campagnes zorgen dat mensen in buurten als Nieuw-West (Amsterdam) zich laten vaccineren. Misschien kunnen we wat tijd en aandacht hiervoor afsnoepen van de moeite die we nu steken in het moreel vingerwijzen naar vermeende 'antivaxxers' die om wat voor reden dan ook zich niet laten vaccineren.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990