Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.048 views

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
autje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Dan vraag ik mij wel af: stel, je bent volledig gevaccineerd. Je koopt een kaartje (die over het algemeen niet goedkoop zijn). Je hebt helemaal geen symptomen. Je doet een test, en blijkt toch positief te zijn. Is er dan restitutie? Retorische vraag, want het antwoord zal 'nee' zijn, maar naar een festival gaan is dus een financieel risico nemen. Dan kunnen ze beter kaartverkoop vooraf eruit halen: alleen kaartjes op het festival zelf. Of pas betalen op het festival zelf.
Dat is toch niet anders als nu? Heb je klachten, laat je testen! Ben je positief getest? Blijft thuis in quarantaine.

Dat geldt net zo goed voor mensen die volledig zijn gevacineerd.

Heb je geen klachten en toch positief wees dan blij dat je anderen niet hebt besmet.

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 21-07-2021 09:46 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

jadjong schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 06:35:
[...]

En een ZZP'er zonder vaccinatie (of testbereidheid) die naar het buitenland moet bel je niet meer? Wat doen jullie als de collega die altijd vaak over de grens werk weigert te vaccineren? Blijft de werkgever 129.- per PCR-test sponsoren of mag de medewerker dit op een gegeven moment zelf betalen?
Het is tot nu toe niet voorgekomen. Bovendien zijn het vaak wel hoogopgeleiden die naar het buitenland moeten en als we handjes nodig hebben dan huren we die ter plekke in. Dan nog kan zo'n team groter zijn

Ik denk dat die PCR test betaald wordt door het bedrijf. Of dat zo blijft is iets anders. de betaling van 2 dagen buitenland voor een zzper is meestal dusdanig dat ze zelf waarschijnlijk zelf zouden willen betalen. Echter in het buitenland gelden andere regels. Het kan zomaar zijn dat je een terrein niet op mag in de toekomst.

Zoals we in nederland zijn, zijn ze niet overall met rechtsbescherming van personeel, zeker buiten de EU niet.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:06:
[...]

Mensen worden bij Nivel stations nog volcontinu getest voor alle varianten verkoudheidsvirussen.

Dat zal op termijn ook de manier worden om dit te monitoren.
Zodra er geen grote golven mensen met covid in het ziekenhuis komen zal dat op termijn de fallback zijn.
Klopt, maar die schaal is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar. De vraag is alleen wanneer durft men het aan om hier op terug te vallen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• VDS91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-02-2022
martwoutnl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:33:
Dat OMT-advies is echt raar. Er zijn al onderzoeken o.a. bij RKI dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn. En OMT maar roepen dat het niet zo is (lijkt wel de eerdere mondkapdiscussie). Ik ben niet tegen maatregelen maar alleen als nog niet iedereen de prikkans heeft gehad (die m.i. vrijwillig is). Daarna moet je gewoon alles loslaten zolang niet vaststaat dat het vaccin niet meer werkt tegen een variant. Als dat er niet is, hoort het net als met griep. Je kan elkaar nog besmetten maar door vaccin heb je er minder last van (erg kleine kans op ziekenhuis) en ziek je thuis uit. Als OMT gelijkkrijgt kan je tot in 2036 dit blijven houden. Zo verlaag je de wil om te prikken als je er niets voor terugkrijgt. Met name jongeren kijken niet naar ziekenhuiskans maar naar vrijheid. Als ze dat niet terugkrijgen, krijg je straks jongeren die niet gaan prikken.
Je zou bijna denken dat het OMT een dubbele agenda hanteert en dat er bepaalde OMT leden zijn die een belang hebben aan een testsamenleving.

Als je niet 60+ bent of geen onderliggend lijden hebt, had je ook zonder vaccin een kleine kans op een ernstig ziektebeeld bij corona. Met volledige vaccinatie is dat tot een nulpunt gedaald en is het risico op overvolle ziekenhuizen zeer laag / verwaarloosbaar. Als we met zo'n laag risico nog steeds vrijheid beperkingen kennen of een testsamenleving krijgen, dan gaat 'wappie' Baudet toch steeds meer zijn gelijk krijgen.

Mag toch hopen dat het demissionaire kabinet het niet zo ver laat komen. Verwacht ook geen enkel begrip vanuit de samenleving hiervoor.

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ze zijn daar wel constant de doelpalen aan het verschuiven. Ik zou me bedonderd voelen als volledig gevaccineerde of iemand met een herstelbewijs. Als je zaterdag uit wil, dan zou je je dus vrijdag moeten testen of later. Leuk dat ze het verzinnen, maar dat moet logistiek, voor zowel de aanbieder als degene die getest wordt, wel haalbaar zijn. Je staat zo maar anderhalf uur in de rij. Belachelijk naar mijn mening. Hetgeen wat bij Testen van Toegang juist niet waterdicht was, was het testsysteem. Niet de QR-codes voor vaccinatie (oké, Daniel Verlaan had een omweg gevonden) en de herstelbewijzen. Is dat nu waardeloos geworden?

En stel je bent in de Dansen met Janssen-uitspraak van De Jonge getrapt, dan heb je dat waarschijnlijk voor niets gedaan én heb je een vaccin dat minder beschermd tegen de Deltavariant.

[ Voor 19% gewijzigd door Soccer98 op 21-07-2021 09:56 ]

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-12 09:28
DutchCommando schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:00:
[...]

Haha mooie +1 van Stoney3K terwijl het sarcasme ervanaf druipt. Genieten dit :+.
Ik moest er ook om lachen, twijfelde nog om een /s er achter te zetten :+

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:58
Soccer98 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:52:
Ze zijn daar wel constant de doelpalen aan het verschuiven. Ik zou me bedonderd voelen als volledig gevaccineerde of iemand met een herstelbewijs. Als je zaterdag uit wil, dan zou je je dus vrijdag moeten testen of later. Leuk dat ze het verzinnen, maar dat moet logistiek, voor zowel de aanbieder als degene die getest wordt, wel haalbaar zijn. Je staat zo maar anderhalf uur in de rij. Belachelijk naar mijn mening. Hetgeen wat bij Testen van Toegang juist niet waterdicht was, was het testsysteem. Niet de QR-codes voor vaccinatie (oké, Daniel Verlaan had een omweg gevonden) en de herstelbewijzen. Is dat nu waardeloos geworden?
Zij zijn niet de doelpalen aan het verschuiven, maar het virus verschuift de doelpalen. Stel als we niet de deltavariant hadden gehad, dan hadden we gewoon een zorgeloze zomer gehad als iedereen gevaccineerd is. Stel als we de alfavariant niet hadden gehad, dan hadden we in het voorjaar veel meer versoepelingen kunnen hebben.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

martwoutnl schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:33:
Dat OMT-advies is echt raar. Er zijn al onderzoeken o.a. bij RKI dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn. En OMT maar roepen dat het niet zo is (lijkt wel de eerdere mondkapdiscussie). Ik ben niet tegen maatregelen maar alleen als nog niet iedereen de prikkans heeft gehad (die m.i. vrijwillig is). Daarna moet je gewoon alles loslaten zolang niet vaststaat dat het vaccin niet meer werkt tegen een variant. Als dat er niet is, hoort het net als met griep. Je kan elkaar nog besmetten maar door vaccin heb je er minder last van (erg kleine kans op ziekenhuis) en ziek je thuis uit. Als OMT gelijkkrijgt kan je tot in 2036 dit blijven houden. Zo verlaag je de wil om te prikken als je er niets voor terugkrijgt. Met name jongeren kijken niet naar ziekenhuiskans maar naar vrijheid. Als ze dat niet terugkrijgen, krijg je straks jongeren die niet gaan prikken.
Tegelijkertijd betekent minder besmettelijk helaas nog geen 'niet besmettelijk'. En zolang er nog een grote groep niet gevaccineerd is, kan dit een issue blijven.

• mannowlahn
Stoney3K schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:29:
[...]

Wel een beetje knap lullig statement voor iedereen die in die industrie werkt in ons land, maar goed. |:(
True, ik vind dat we ook wat meer oog mogen hebben ons eigen ziekenhuis personeel. Als die mensen straks lekker naar het ziekenhuis in het buitenland gaan dan ontnemen we in feite gewoon werk van onze eigen zorg personeel, niet te vergeten dat de zorgverzekeringen hier dan ook niks te declareren hebben. In feite zou de nederlandse staat dan de winsten van buitenlandse zorgverzekeringen best terug mogen claimen. We hebben dan wel een verenigd europa maar dat betekend niet dat we zomaar in tijden van zware economische crisis ons geld maar weg moeten geven. Andere optie is dat het buitenland verplicht een percentage festival medewerkers uit nederland moet inhuren.

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:25
breew schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:34:
update vaccinatiecijfers t/m week 28 (t/m 18 juli)

*knip plaatje*

*knip plaatje*
Net even snel zitten rekenen, dan kom je gebaseerd op de eerste prik cijfers op een vaccinatie percentage van 80% á 81% boven de 18. (kan nog wat hoger uitvallen door achtergebleven 1e prikken, om wat voor reden dan ook) Dat betekend zo'n 2,8 miljoen personen (boven de 18) mensen die zich niet kan/wil laten vaccineren? (CBS cijfers geven 0-18 ca. 3,3 miljoen mensen)

Dat zijn toch best nog cijfers, zie wel dat de bulk van die 20% niet-gevaccineerden zich vooral beperkt tot onder de 40, daar mis je toch gauw 30 tot 40% dekking. Nu hoeft dat niet erg te zijn, gezien het feit dat die groepen maar beperkt in het ziekenhuis komen, en we hebben ook niet echt een beeld van de hoe groot de groep binnen die leeftijden is die al besmet is geweest.

Disclaimer: Gebruikte cijfers zijn geschat en afgerond

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:31
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Dat is toch niet anders als nu? Heb je klachten, laat je testen! Ben je positief getest? Blijft thuis in quarantaine.

Dat geldt net zo goed voor mensen die volledig zijn gevacineerd.

Heb je geen klachten en toch positief wees dan blij dat je anderen niet hebt besmet.
Maar vaccinaties leveren ook vooral asymptomatische besmette mensen op, dus die laten zich niet testen. Die komen dan 24 uur van tevoren erachter dat ze een hoop geld kwijt zijn. Ik denk dat dit wel van invloed is op de bezoekersaantallen van de festivals. Ik zou ze in ieder geval links laten liggen als dit het risico is.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Ik mag toch echt hopen dat dit bij een advies blijft. In wat voor wereld gaan we anders straks terecht komen. 8)7
Ook goede buskruit voor de viruswappies die denken dat er 5G in zit.

Ik denk dat het aantal jonge mensen dat zich in de toekomst zal laat vaccineren ook véél kleiner zal zijn. Dat durf ik wel redelijk stellig te zeggen.

• mannowlahn
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Beetje vreemd om te zeggen dat alle bezoekers dan naar het buitenland vertrekken, gaan al deze bezoekers nu ook naar het buitenland nu er helemaal geen festivals zijn? Of wachten ze op strengere regels in Nederland om te kunnen zeggen 'En nu ga ik naar het buitenland!'?

Inmiddels zijn de branche en het OMT in gesprek en wordt de nieuwe werkwijze alvast ingemasseerd. Over 10 dagen moet er duidelijkheid zijn 8)

[...]
hahah 24 uur voor het einde. Festival eindigd zaterdag om 00:00, maw tussen vrijdag 12:00 en sluitingstijd (20:00)? moet je een shitload aan mensen gaan testen, Dat wordt een top drukte joh. Zeker voor een festival in een grote stad. Ben benieuwd hoe dat op logisitek niveau opgelost gaat worden. :D helemaal met bv lowland, elke ochtend verplicht 3 uur in de rij staan. Totaal niet haalbaar denk ik zo.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mannowlahn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:03:
[...]

hahah 24 uur voor het einde. Festival eindigd zaterdag om 00:00, maw tussen vrijdag 12:00 en sluitingstijd (20:00)? moet je een shitload aan mensen gaan testen, Dat wordt een top drukte joh. Zeker voor een festival in een grote stad. Ben benieuwd hoe dat op logisitek niveau opgelost gaat worden. :D helemaal met bv lowland, elke ochtend verplicht 3 uur in de rij staan. Totaal niet haalbaar denk ik zo.
Simpele oplossing; twee uurtjes eerder beginnen en twee uurtjes eerder stoppen.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:42
TIGER1125 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:01:
[...]

Net even snel zitten rekenen, dan kom je gebaseerd op de eerste prik cijfers op een vaccinatie percentage van 80% á 81% boven de 18. (kan nog wat hoger uitvallen door achtergebleven 1e prikken, om wat voor reden dan ook) Dat betekend zo'n 2,8 miljoen personen (boven de 18) mensen die zich niet kan/wil laten vaccineren? (CBS cijfers geven 0-18 ca. 3,3 miljoen mensen)

Dat zijn toch best nog cijfers, zie wel dat de bulk van die 20% gevaccineerden zich vooral beperkt tot onder de 40, daar mis je toch gauw 30 tot 40% dekking. Nu hoeft dat niet erg te zijn, gezien het feit dat die groepen maar beperkt in het ziekenhuis komen, en we hebben ook niet echt een beeld van de hoe groot de groep binnen die leeftijden is die al besmet is geweest.

Disclaimer: Gebruikte cijfers zijn geschat en afgerond
heb je het volgende ook meegenomen?
Voor personen die COVID-19 hebben doorgemaakt, volstaat één dosis COVID-19 vaccin. Omdat gegevens hierover ontbreken, worden zij echter tot nader order meegeteld bij de groep eenmaal gevaccineerden.

• TIGER1125
breew schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Voor personen die COVID-19 hebben doorgemaakt, volstaat één dosis COVID-19 vaccin. Omdat gegevens hierover ontbreken, worden zij echter tot nader order meegeteld bij de groep eenmaal gevaccineerden.
Ja, ik heb alleen door geteld met de tabel van de groep 1e prikken :) Die zullen over het algemeen toch ook wel een tweede prik gaan halen. :+

Dus, in mijn ogen, ook het beste beeld geven van de vaccinatiepercentages.

• autje
breew schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:04:
[...]

Bestaan er ook onderzoeken over de volgende vraag: als bij één besmetting vooraf één dosis van een vaccin volstaat, volstaan dan ook twee besmettingen zonder enige dosis vaccin?

• TIGER1125
mannowlahn schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Ik heb nog een betere voor je, hoe dit logistiek niet kan werken: Het festival eindigt in de nacht zaterdag op zondag en begint in de ochtend al (zijn er genoeg die een soort kinderdeel hebben, of ook gewoon een heel dagprogramma) dat betekend dat je dus ergens tussen de nacht vrijdag/zaterdag en je entree van het festival moet gaan testen.

Zal een drukke zaterdagochtend worden tussen zeg: 08.00 en 12.00 uur :+

• VDS91
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:56:
[...]

Tegelijkertijd betekent minder besmettelijk helaas nog geen 'niet besmettelijk'. En zolang er nog een grote groep niet gevaccineerd is, kan dit een issue blijven.
Welk issue precies? Wat is het risico?

[ Voor 3% gewijzigd door VDS91 op 21-07-2021 10:09 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:09
autje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:02:
Maar vaccinaties leveren ook vooral asymptomatische besmette mensen op, dus die laten zich niet testen.
Sterker nog, waarom zou je je als gevaccineerde laten testen als de consequentie is dat je zelf 10 dagen in quarantaine mag terwijl je er zelf niet meer ziek van wordt?

Dat is imo de hoofdreden waarom ze het ook voor deze groep willen verplichten, anders raken ze het zicht totaal kwijt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

VDS91 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:09:
[...]

Welk issue precies? Wat is het risico?
Iets met druk op de zorg misschien?

• VDS91
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Iets met druk op de zorg misschien?
Nee, we zien dat de vierde golf al met deze vaccinatiegraad nauwelijks wordt uitgedrukt in IC-opnames en ziekenhuisbedden. Nog niet eens vergelijkbaar met een griepseizoen.

[ Voor 6% gewijzigd door VDS91 op 21-07-2021 10:12 ]

• mannowlahn
Fuujii schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:02:
Ik mag toch echt hopen dat dit bij een advies blijft. In wat voor wereld gaan we anders straks terecht komen. 8)7
Ook goede buskruit voor de viruswappies die denken dat er 5G in zit.

Ik denk dat het aantal jonge mensen dat zich in de toekomst zal laat vaccineren ook véél kleiner zal zijn. Dat durf ik wel redelijk stellig te zeggen.
die jongeren laten zich anders niet tegenhouden met vaccineren als ze bv een wereldreis willen doen, dus ik durf te wedden dat het wel meevalt. Aangezien we nu 1 wed voor hebben en 1 wed tegen, is het neutraal.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

VDS91 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Nee, we zien al met deze vaccinatiegraad dat het nauwelijks is uit te drukken in IC-opnames en ziekenhuisbedden. Nog niet eens vergelijkbaar met een griepseizoen.
Haal je kop anders ff uit het zand.

Je kunt het blijven ontkennen, maar de opnames lopen -geheel conform verwachting- gewoon op de laatste dagen. En dat zal naar verwachting ook nog wel een week of twee duren voordat er een afvlakking is.

Inschatting is dat er tussen de 150 en 600 IC opnames bijkomen, wat dus weer voor duizenden uitgestelde behandelingen gaat zorgen.

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Sterker nog, waarom zou je je als gevaccineerde laten testen als de consequentie is dat je zelf 10 dagen in quarantaine mag terwijl je er zelf niet meer ziek van wordt?

Dat is imo de hoofdreden waarom ze het ook voor deze groep willen verplichten, anders raken ze het zicht totaal kwijt.
Veel gevaccineerden hebben zich mede laten inenten 'voor een ander'. Waarom zou dat verantwoordelijkheidsgevoel verdwijnen na vaccinatie, is dat een bekende bijwerking?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25
VDS91 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:50:
[...]
Je zou bijna denken dat het OMT een dubbele agenda hanteert en dat er bepaalde OMT leden zijn die een belang hebben aan een testsamenleving.

Als je niet 60+ bent of geen onderliggend lijden hebt, had je ook zonder vaccin een kleine kans op een ernstig ziektebeeld bij corona. Met volledige vaccinatie is dat tot een nulpunt gedaald en is het risico op overvolle ziekenhuizen zeer laag / verwaarloosbaar. Als we met zo'n laag risico nog steeds vrijheid beperkingen kennen of een testsamenleving krijgen, dan gaat 'wappie' Baudet toch steeds meer zijn gelijk krijgen.

Mag toch hopen dat het demissionaire kabinet het niet zo ver laat komen. Verwacht ook geen enkel begrip vanuit de samenleving hiervoor.
Het ligt er wederom puur aan hoe goed de vaccins beschermen tegen zowel besmettingen als de kans om in het ziekenhuis te komen. Beide kansen bestaan nl. nog steeds na vaccinatie. Zodra die kansen te groot zijn zal alsnog het ziekenhuis vollopen. Oftewel dan zullen er weliswaar een heel stuk minder maatregelen nodig zijn, maar nog wel enkele. En aangezien we laatst al hebben gezien dat festivals/cafés e.d. grote verspreiders zijn is het ook logisch om die dan puur daar te doen.

Dat heeft dus niets te maken met dat het OMT dit zo graag wil, het is gewoon een gevolg van het veel besmettelijker zijn van de delta-variant. Iets wat de huidige piek helaas wel heel duidelijk heeft laten zien.

Maar ik blijf het zeggen, als je kijkt naar wat de regering doet is dat precies wat jij en anderen willen, nl. zo veel mogelijk en zo snel mogelijk open gooien. Alleen dan moet dat niet resulteren in pieken zoals we net hebben gehad en die je nu ook in het ziekenhuis terug begint te zien.

[removed]

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 11:03
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:14:

Inschatting is dat er tussen de 150 en 600 IC opnames bijkomen, wat dus weer voor duizenden uitgestelde behandelingen gaat zorgen.
Zo... dat is een hele ruime 'inschatting'. Ze strooien wel veel met procenten de laatste tijd vind ik. 2 opnames op maandag en 6 opnames op dinsdag is ook gelijk een stijging van 300%. Klinkt erg, maar is het niet direct.

Ik vermoed dat het wel mee gaat vallen.

Etuuuuuh!

• redwing
[...]

[Twitter]

Je kunt het blijven ontkennen, maar de opnames lopen -geheel conform verwachting- gewoon op de laatste dagen. En dat zal naar verwachting ook nog wel een week of twee duren voordat er een afvlakking is.

En dat is dan door slechts een paar weekenden open te zijn en inclusief testen. Jammer dat mensen het zo moeilijk blijven vinden om dit soort dingen te voorspellen terwijl het zo simpel is. Nu hebben we wekenlang moeten horen dat de ziekenhuizen leeg waren, terwijl je gewoon weet dat de piek daar pas later komt.

[removed]

Verwijderd

Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:15:
[...]

Veel gevaccineerden hebben zich mede laten inenten 'voor een ander'. Waarom zou dat verantwoordelijkheidsgevoel verdwijnen na vaccinatie, is dat een bekende bijwerking?
het verantwoordingsgevoel kan blijven, maar de (ervaren) urgentie kan dalen , met mogelijk hetzelfde effect dat een deel van de gevaccineerden zich bij milde symptomen niet laat testen.
Als je dat al een keer of 6 gedaan hebt met negatief resultaat en je werk in de avond hebt ingehaald komt er voor veel mensen dan toch een moment dat ze bij milde symptomen niet gaan testen en ( hopelijk thuis) hun werk voorrang geven.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CRpt3r55 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Zo... dat is een hele ruime 'inschatting'. Ze strooien wel veel met procenten de laatste tijd vind ik. 2 opnames op maandag en 6 opnames op dinsdag is ook gelijk een stijging van 300%. Klinkt erg, maar is het niet direct.

Tsjah... Ruime schatting of niet; ook aan de onderkant van de schatting zit je er niet op te wachten.
De zorg ligt nog half op z'n gat en er is nog amper een inhaalslag gemaakt.

Maargoed, lekker blijven downplayen uiteraard.

• redwing
CRpt3r55 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Dit klopt enigszins omdat dit met kleine getallen snel kan vertekenen. Aan de andere kant is met absolute getallen werken ook niet ideaal omdat een virus zich exponentieel verspreid.
Ik hoop het, maar alleen de huidige stijging al laat wel zien dat alles vrijlaten momenteel nog niet kan.

[removed]

• VDS91
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Tsjah... Ruime schatting of niet; ook aan de onderkant van de schatting zit je er niet op te wachten.

Als de zorg dit al niet aankan dan blijf ik erbij dat de samenleving omturnen tot teststraat en beperkende maatregelen puur symptoombestrijding zijn. Dan moet er iets aan de zorgcapaciteit gedaan worden. Relatief gezien zijn dit namelijk geen cijfers waarover je als welvarend land als Nederland zorgen om zou moeten maken. Het griepseizoen en een langdurige hittegolf zullen namelijk een vergelijkbare impact/hogere impact hebben dan dit golfje.

Zie je al voor je? Een griepseizoenlockdown? Of wellicht toch maar de 'kwetsbaren' in quarantaine zetten tijdens een golf?

[ Voor 11% gewijzigd door VDS91 op 21-07-2021 10:31 ]

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-12 06:14
Ik ben eigenlijk benieuwd wat nou het toekomst perspectief is wat het kabinet kan bieden, indien het advies van het OMT overgenomen wordt.
Als je als volledig gevaccineerde nog steeds moet testen, dan zullen we dus nooit een normaal leven kunnen leiden meer. Tenzij we uiteraard een nieuw vaccin krijgen die de delta variant wel volledig tegenhoudt.
Ik maak me hier wel zorgen om eigenlijk.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-12 14:05
Negaiido schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:30:
Ik ben eigenlijk benieuwd wat nou het toekomst perspectief is wat het kabinet kan bieden, indien het advies van het OMT overgenomen wordt.
Als je als volledig gevaccineerde nog steeds moet testen, dan zullen we dus nooit een normaal leven kunnen leiden meer. Tenzij we uiteraard een nieuw vaccin krijgen die de delta variant wel volledig tegenhoudt.
Ik maak me hier wel zorgen om eigenlijk.
2021: Pfizer shotje
2022: Laten we toch maar een Sanofi doen, die werkt beter tegen variant x
2023: Improved Janssen 2.0, met nog betere bescherming tegen variant z
.....

Laten we hopen dat dit niet veel langer en verder door gaat slepen en dat de huidige vaccins gewoon goed werken tegen ziekenhuisopnames.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Negaiido schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:30:
dan zullen we dus nooit een normaal leven kunnen leiden meer.
hoe zie jij het voor je als over 15 of 20 jaar weer een nieuw virus vergelijkbaar met covid-19 opduikt? Want dat er nieuwe virussen komen is natuurlijk een zekerheidje

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Laguna schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Klopt, maar die schaal is natuurlijk totaal niet vergelijkbaar. De vraag is alleen wanneer durft men het aan om hier op terug te vallen.
De wanneer is zodra er geen golven met Corona patiënten in het ziekenhuis terecht komen.
Aangezien niemand een glazen bol heeft om dat te voorspellen zul je ook geen exacte datum krijgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• redwing
Laguna schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Dat durfden we een paar weken geleden al, alleen pakte dat niet zo goed uit :(

[removed]

• autje
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:24:
[...]

Belangrijke vraag is natuurlijk hoe groot het percentage volledig gevaccineerde mensen is dat nu op de IC belandt. Maar dat weten we helaas niet.

Uiteraard hadden we dit experiment pas een maand of twee later moeten doen, als vrijwel iedereen (die het wil/kan) volledig gevaccineerd zou zijn. Dat zou nuttiger zijn.

Voorlopig houden we de hele boel nog dicht tot 13 augustus, dus in die zin hebben we niet te veel te vrezen, hoewel we natuurlijk liever niet die bedden bezet zouden zien worden. Maar de fout is nu eenmaal gemaakt.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:32
VDS91 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Als de zorg dit al niet aankan dan blijf ik erbij dat de samenleving omturnen tot teststraat en beperkende maatregelen puur symptoombestrijding zijn. Dan moet er iets aan de zorgcapaciteit gedaan worden
En wie gaat dit betalen dan? de kosten zijn dit jaar al ruim hoger dan 80 miljard.
Wil jij het dubbele gaan betalen aan zorgpremie met een een dubbele eigen risico?

• Laguna

Laguna

Connaisseur

autje schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:08:
[...]

Bestaan er ook onderzoeken over de volgende vraag: als bij één besmetting vooraf één dosis van een vaccin volstaat, volstaan dan ook twee besmettingen zonder enige dosis vaccin?
Niet dat ik weet. Er lijkt sowieso nog weinig onderzoek te zijn gedaan naar natuurlijke immuniteit.

Can You Get Delta Variant if You Already Had COVID-19?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• CRpt3r55
Is er nog ergens te zien waar de Influenza-gevallen geregistreerd worden?

Etuuuuuh!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:55

Metro2002

Memento mori

[...]

[Twitter]

300% klinkt wel heel erg spannend maar het gaat zo te zien over 22 mensen en dat terwijl de maatschappij eigenlijk volledig open is momenteel. Je moet dingen wel in perspectief blijven zien natuurlijk. Relatief gezien is dit eigenlijk verwaarloosbaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ObVjL87dy18whfKFbHaNSmlmITo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aBQXv1U7EAk3lka3PqcR1oBk.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 21-07-2021 10:50 ]

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

tlpeter schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:41:
[...]

En wie gaat dit betalen dan? de kosten zijn dit jaar al ruim hoger dan 80 miljard.
Wil jij het dubbele gaan betalen aan zorgpremie met een een dubbele eigen risico?
Want het alternatief, het optuigen van een permanente testsamenleving, is natuurlijk gratis.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12 13:07

spartacusNLD

This is Sparta!!

CRpt3r55 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:46:
Is er nog ergens te zien waar de Influenza-gevallen geregistreerd worden?
Dit?

https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Segafreak83 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:53:
Als we daadwerkelijk voor alles moeten gaan testen, ongeacht of wel of niet gevaccineerd bent, dan kunnen ze mooi de boom in, gaan veel mensen niet doen.

Verder zit je nu al met een capaciteitsprobleem, en de kosten die er allemaal mee gemoeid zijn. En waar doe je het dan voor? Die ene persoon die zich niet wil laten vaccineren?

Begint echt de spuigaten uit te lopen nu, en dat midden in de zomer.
Ik zie dat Gommers dit proefballonnetje heeft opgelaten in Op1 gister? Totaal krankzinnig.
Ziek tot het tegendeel bewezen is. Geen woorden voor.

Wel heel slecht trouwens. Eerst iedereen lekker maken dat dat niet hoeft dus veel twijfelaars nemen wellicht daardoor een prik, hoppa appje erbij, en dan ineens deze hersenspinsel lanceren. Gelukkig is hij niet de baas in dit land.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 21-07-2021 10:53 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Metro2002 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:47:
[...]

300% klinkt wel heel erg spannend maar het gaat zo te zien over 22 mensen en dat terwijl de maatschappij eigenlijk volledig open is momenteel. Je moet dingen wel in perspectief blijven zien natuurlijk. Relatief gezien is dit eigenlijk verwaarloosbaar (je hebt het over 0,0001% van de bevolking) .

[Afbeelding]
Ik zie het volgens mij prima in perspectief...

Het gaat mij niet om de dagstand, maar op de trend. En die is stijgend.
We hebben eerder gezien dat dit ineens snel kan gaan, en met de huisige vertraging van ongeveer een maand, hebben we nog drie weken stijging voor de boeg. Zelfs al blijft dat bij +22 per dag, zijn dat er genoeg.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Die 10 dagen is afhankelijk van de situatie. Ik kreeg een nieuw landelijk protocol voor mijn werk waarin interessante/bijzondere dingen staan. Quarantaine is afhankelijk van of je als 'immuun' wordt beschouwd of niet, en de duur varieert nog al per situatie. Van 72 uur tot 10 dagen, met variaties van 5 en 7 dagen daar tussen. 'Immuun zijn' komt overeen met twee vaccinaties plus twee weken, of een positieve test van minder dan 6 maanden oud.
Bij een BCO-benadering wordt het helemaal fraai. Als 'immuun' persoon kun je 'gewoon' gaan werken, maar een niet-gevaccineerde collega moet in quarantaine (10 dagen, of 5 plus negatieve test). Ik kan je vertellen dat ik er weinig trek in heb om overuren te gaan maken omdat mijn collega's zich niet hebben laten vaccineren.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:27
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:56:
[...]

Dan is het voor mij ook geen issue. Dan vind ik testen prima. Maar ik lees in het advies niets over tijdelijkheid van de maatregelen. Willen ze dit zolang de 2e prik nog niet overal is aangeboden of ook erna. In het laatste geval vind ik het wel een probleem.

• Wolly
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:51:
[...]

Ik zie dat Gommers dit proefballonnetje heeft opgelaten in Op1 gister? Totaal krankzinnig.
Ziek tot het tegendeel bewezen is. Geen woorden voor.
Sinds de Fieldlab evenementen zijn begonnen is het toch al "ziek tot het tegendeel bewezen is"? Dat is gaandeweg alleen maar op meer terreinen geintroduceerd,

• CRpt3r55
*knip* leg je stellingen nou gewoon op tafel, uiteraard onderbouwd en wel

[ Voor 38% gewijzigd door ZieMaar! op 21-07-2021 10:59 ]

Etuuuuuh!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Want?

Gaan we nu de laatste paginas alle facebook fabeltjes herhalen hier?

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 21-07-2021 11:00 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27
Wat bedoel je met "bijzonder"? Leg eens even je vragen nuchter en feitelijk op tafel?

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 21-07-2021 11:00 ]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Ik vind het opvallender dat er geen SARS-CoV-2 bij zat.

• hoevenpe
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:15:
Dat vaccineren is onderdeel van een sociaal contact, ervan uitgaande dat de ander zich daar ook aan houdt.

Het staat iedereen vrij de prik te weigeren, maar verwacht dan niet dat de gevaccineerden zich nog aan hun kant van deal houden.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 16:52
Laguna schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Wellicht dat iedereen eerst een PCR voor SARS-CoV-2 doet voordat ze naar de dokter gaan.. dan zijn ze al negatief daarop.

• zacht
  • Niet online
[...]

18 samples lees ik. 18 mensen die snotteren hebben geen SARS-CoV-2. Stop de persen!

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Dat vaccineren is onderdeel van een sociaal contact, ervan uitgaande dat de ander zich daar ook aan houdt.

Het staat iedereen vrij de prik te weigeren, maar verwacht dan niet dat de gevaccineerden zich nog aan hun kant van deal houden.
Dat wordt lekker rustig op de festivals dan _/-\o_

• CRpt3r55
MarcoC schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Wat bedoel je met "bijzonder"? Leg eens even je vragen nuchter en feitelijk op tafel?
Mijn vragen;

1. Hoe kan Influenza niet meer geregistreerd worden?
2. Is influenza helemaal weg?

Het feit dat influenza al ruim 1,5 jaar is verdwenen gaat er bij mij al 1,5 jaar niet in.
Ik heb dan ook nooit van iemand een bevredigend antwoord gekregen op deze vragen.
Dus ik stel ze oprecht. Geen grap.

Etuuuuuh!

• MarcoC
[...]

Wederom: want? Als iedereen zonder onderbouwing of specifieke vragen hun hersenspinsels gaat delen wordt dit een vermoeiend topic. Misschien is het je ontgaan, maar sinds juni 2020 zijn er in heel Nederland massaal teststraten opgezet voor mensen klachten aan de luchtwegen en is de rol van de huisarts bij dit soort klachten verdwenen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dangerousp schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:02:
[...]

Wellicht dat iedereen eerst een PCR voor SARS-CoV-2 doet voordat ze naar de dokter gaan.. dan zijn ze al negatief daarop.
Yup, die surveillance is bij de huisarts.

Eerste vraag is; u snottert of hoest ==> Dan maar eerst langs de GGD.

Wat gek dat ze geen corona vinden zeg...

Maar deze onzin is al honderdduizend keer gedebunked.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het OMT Advies zegt dit:
Bij grootschalige evenementen en drukbezochte (nacht)horeca, is het tevens te overwegen om van alle bezoekers een recente negatieve test te verlangen.
Dat kan toch nog alle kanten op? Je zit nu met een situatie waarin je in potentie dus een groep die negatief getest is én een groep die mogelijk besmet is maar het waarschijnlijk niet door heeft heel dicht bij elkaar brengt.

Dan zijn er toch maar 2 alternatieven:
1) geen grootschalige evenementen en drukbezochte (nacht)horeca
2) alleen toegang voor volledig gevaccineerden bij bovenstaande, omdat die andere groep een te groot risico geeft

Dan vind ik de suggestie om de hybride vorm te doen niet zo heel gek, vanuit een OMT perspectief. Of mis ik alternatieven?

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Dit is dan wel een zorgelijke ontwikkeling:
https://nos.nl/artikel/23...ol-met-jonge-rs-patienten

Met afstand-regels maar alles en iedereen proberen te beschermen en daar waar veel opa's en oma's al voor waarschuwden: zou bouw je geen weerstand op.

• MarcoC
CRpt3r55 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Mijn vragen;

Het feit dat influenza al ruim 1,5 jaar is verdwenen gaat er bij mij al 1,5 jaar niet in.
Ik heb dan ook nooit van iemand een bevredigend antwoord gekregen op deze vragen.
Influenza is verdwenen omdat alle maatregelen die de R-waarde voor corona rond de 1 hebben gehouden houden de R-waarde voor influenzavirussen ver onder de 1 duwen. Corona is véél besmettelijker dan griep. Het is dan ook zeer logisch dat dit virus verdwenen is. Ik zou het persoonlijk heel raar vinden als influenza niet verdwenen zou zijn.

• Brunniepoo
  • Laatst online: 20:35
Onderzoek: Janssen beschermt slecht tegen deltavariant, extra prik wellicht toch nodig

Daarin overigens ook een opmerkelijke zin (overgenomen uit de New York Times):
Van de Amerikanen die in het ziekenhuis belanden met corona of eraan overlijden, is momenteel meer dan 99 procent ongevaccineerd.
Vind ik een opmerkelijk hoog percentage...

[ Voor 16% gewijzigd door Brunniepoo op 21-07-2021 11:08 ]

• zacht
  • Niet online
CRpt3r55 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Mijn vragen;

Mijn mening: Corona-maatregelen werken goed tegen influenza. Influenza is natuurlijk niet verdwenen, dat is zo endemisch als de pest. Uhm, als de griep bedoel ik.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

MarcoC schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Wederom: want? Als iedereen zonder onderbouwing of specifieke vragen hun hersenspinsels gaat delen wordt dit een vermoeiend topic. Misschien is het je ontgaan, maar sinds juni 2020 zijn er in heel Nederland massaal teststraten opgezet voor mensen klachten aan de luchtwegen en is de rol van de huisarts bij dit soort klachten verdwenen.
Omdat dat het virus is wat het meeste rondgaat dus dan zou je dat desondanks ook in zo'n onderzoek verwachten, maar er zijn blijkbaar enkele weken waarbij het er niet tussen zit.

• MarcoC
Dit soort statistieken vertekenen omdat dit soort cijfers vaak over het hele jaar tot dusver gaan. De piek van de sterfte- en ziekenhuisgolf lag in het begin van het jaar toen de vaccinatiegraad nog veel lager was. Bij een vaccinatiegraad van 95% onder risicogroepen zou ik een verdeling van 2/3 gevaccineerd en 1/3 ongevaccineerd verwachten voor ziekenhuisopnames/sterfte. Dat betekent dat de vaccins heel effectief zijn.

• hoevenpe
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:03:
Dat wordt lekker rustig op de festivals dan _/-\o_
Of vax-only festivals... ;)

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Het virus stopt niet als je de poort in- of uitloopt zonder negatief getest te zijn. Dan krijg je dus besmettingen met verspreiding tot gevolg bij vax-only zaken..

• hoevenpe
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:16:
Het virus stopt niet als je de poort in- of uitloopt zonder negatief getest te zijn. Dan krijg je dus besmettingen met verspreiding tot gevolg bij vax-only zaken..
Maar daar worden de bezoekers zelf niet ziek van.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 12:55
horizon1978 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:05:

Met afstand-regels maar alles en iedereen proberen te beschermen en daar waar veel opa's en oma's al voor waarschuwden: zou bouw je geen weerstand op.
Ik denk eerder aan het opeens weer massaal achterstallig kraambezoek inhalen dan een weerstandsdingetje, eerlijk gezegd.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Maar daar worden de bezoekers zelf niet ziek van.
Die bezoekers die ook weer in contact komen met familie, collega's, patienten etc...

• horizon1978
ijdod schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Ik denk eerder aan het opeens weer massaal achterstallig kraambezoek inhalen dan een weerstandsdingetje, eerlijk gezegd.
Wordt toch duidelijk in eerder artikel (staat onder het artikel op de NOS site) dat er door kinderen geen weerstand is opgebouwd en ze opeens in contact komen met RS virus. Normaal gaat dat geleidelijker.

• TIGER1125
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Het is eerder een reëel risico dat dit soort zaken gaan ontstaan, de lijn van de overheid is toch altijd geweest zodra we gevaccineerd zijn gaan we weer open. Als blijkt dat gevaccineerden massaal in het ziekenhuis belanden kun je zeggen dat gaan we niet meer doen.

Echter is dat beeld er niet, misschien dat het VK in de loop van volgende maand nog een duit in het zakje doet om dat beeld te vormen.

Anders gaan we naar verwachting gewoon die weg in en heeft iedereen die zich niet heeft laten inenten gewoon pech, en zullen zichzelf moeten beschermen in plaats van dat de samenleving op slot blijft voor een een groep die zich in eerste instantie niet kon beschermen. We gaan overigens richting een vaccinatiegraad van zo'n 80%, en zelfs nog hoger bij de kwetsbare groepen. Dat zal ook een eventueel effect op de zorg overigens ook aanzienlijk verlagen.

(Ja klopt heel lullig inderdaad voor de mensen die niet kunnen, al hebben die ook belang bij een samenleving die open is zodat zij ook dat kunnen krijgen wat ze nodig hebben.)

[ Voor 7% gewijzigd door TIGER1125 op 21-07-2021 11:23 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Dit is natuurlijk wel een van de redenen waarom sommige mensen het allemaal niet vertrouwen. Jongeren die wordt voorgehouden dat ze kunnen dansen waarna alles op slot gaat. Mensen die voor Janssen kozen omdat ze maar één prik wilden. Anders hadden ze mogelijk daar niet voor gekozen. Heel lelijk allemaal. Voor de twijfelaars die afwachten is dit alleen maar 'zie je nou wel' .

• hoevenpe
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:18:
Die bezoekers die ook weer in contact komen met familie, collega's, patienten etc...
Die over een paar weken allemaal in de gelegenheid zijn geweest hun vaccinaties te halen...

Het alternatief is voor lange tijd altijd alles testen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Denk dat dat serieus nog wel te overwegen is. Ene dag Vax only, andere dag test only.

• TIGER1125
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Denk dat dat serieus nog wel te overwegen is. Ene dag Vax only, andere dag test only.
*O* dan kunnen we beide dagen! :+ Laten we het dan andersom doen ;) kunnen we blijven slapen op het festivalterrein.

Lijkt me inderdaad een reëel scenario voor meerdaagse evenementen of evenementen die "lang" duren en de test infrastructuur gewoonweg niet zal werken.

[ Voor 33% gewijzigd door TIGER1125 op 21-07-2021 11:26 ]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Die over een paar weken allemaal in de gelegenheid zijn geweest hun vaccinaties te halen...

Het alternatief is voor lange tijd altijd alles testen.
Het gaat niet om de gelegenheid, het gaat om de vaccinatiegraad. Die moet richting de 80-90%. Dat is nog een aardig lang traject.

• horizon1978
BarôZZa schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:22:
[...]

Dit is natuurlijk wel een van de redenen waarom sommige mensen het allemaal niet vertrouwen. Jongeren die wordt voorgehouden dat ze kunnen dansen waarna alles op slot gaat. Mensen die voor Janssen kozen omdat ze maar één prik wilden. Anders hadden ze mogelijk daar niet voor gekozen. Heel lelijk allemaal. Voor de twijfelaars die afwachten is dit alleen maar 'zie je nou wel' .
Sowieso zijn de afgelopen dagen zaken gebeurd die in door twijfelaars/tegenstanders/anti-overheids/farma mensen vaak worden aangehaald:

In september is het niet opgelost, het gaat gewoon door, ook met vaccins, je blijft in de greep van big-pharma & machtswellustige virologen, vaccinatieplicht gaat er doorheen geduwd worden, overheidssurveillance wordt uitgebreid, etc etc

Tenminste dat zijn enkele van de gedachtengangen.

• Wolly
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Zoals je wellicht hebt gezien in de persconferentie, niet iedereen is beschermd met het vaccin. Er is een groot aantal mensen bij wie het vaccin niet voldoende werkt en er zijn veel mensen die het vaccin niet kunnen nemen.

• redwing
horizon1978 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Sowieso zijn de afgelopen dagen zaken gebeurd die in door twijfelaars/tegenstanders/anti-overheids/farma mensen vaak worden aangehaald:

In september is het niet opgelost, het gaat gewoon door, ook met vaccins, je blijft in de greep van big-pharma & machtswellustige virologen, vaccinatieplicht gaat er doorheen geduwd worden, overheidssurveillance wordt uitgebreid, etc etc

Tenminste dat zijn enkele van de gedachtengangen.
Tja, je kunt het daarop blijven gooien, je kunt ook zelf naar de cijfers kijken en zien dat het de afgelopen weken wel duidelijk is geworden dat we er nog niet zijn. En daarnaast ook dat grote feesten (ook buiten) een groot risico vormen.

Je kunt het virus ontkennen en de pharma/virologen de schuld geven, maar dat gaat je heel weinig helpen.

[removed]

• autje
ZieMaar! schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:05:
Het OMT Advies zegt dit:

[...]

Dat kan toch nog alle kanten op? Je zit nu met een situatie waarin je in potentie dus een groep die negatief getest is én een groep die mogelijk besmet is maar het waarschijnlijk niet door heeft heel dicht bij elkaar brengt.

Dan zijn er toch maar 2 alternatieven:
1) geen grootschalige evenementen en drukbezochte (nacht)horeca
2) alleen toegang voor volledig gevaccineerden bij bovenstaande, omdat die andere groep een te groot risico geeft

Dan vind ik de suggestie om de hybride vorm te doen niet zo heel gek, vanuit een OMT perspectief. Of mis ik alternatieven?
Optie 1 doen we sowieso tot 13 augustus. De vraag is hoe lang je dat moet verlengen om niet weer een situatie zoals nu te krijgen qua besmettingen (zelfs niet in de buurt). Is dat bijvoorbeeld tot eind september? Dan zou ik daarvoor opteren. Ik geloof nl. niet dat dit systeem geheel waterdicht te krijgen is. Er hoeft maar één testuitslag om wat voor reden dan ook niet te kloppen, en je hebt alweer een brandhaard te pakken.

De tweede grote vraag is: als straks iedereen zijn tweede prik gehad heeft (even los van wanneer dat is), hoe groot is dan de groep die nog over is? Als die dan nog steeds te groot is om in één keer los te gaan, dan zou ik de hybride vorm overwegen.

• autje
MikeyMan schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Creatief! I like it :).

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

bert pit

asdasd

Brunniepoo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:06:
Onderzoek: Janssen beschermt slecht tegen deltavariant, extra prik wellicht toch nodig

[...]

Ik vind de opmerking van de immunoloog belangrijk, 'zien of J&J gevaccineerden besmet raken'. En wat mij betreft: in het ziekenhuis komen of niet.

De rest van de cijfers, testen op bloedmonsters, etc, leidt mogelijk tot allerlei discussie die een leek makkelijk op het verkeerde been kan zetten en zelf laat afzien van het nemen van een vaccin. En dat lijkt me niet wenselijk. Een beetje bescherming is ook bescherming en houdt je wellicht uit het ziekenhuis.

Overigens ga ik ervan uit dat je het virus in optimale omstandigheden altijd nog wel kunt oplopen.

[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 21-07-2021 11:34 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• TIGER1125
Wolly schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Zoals je wellicht hebt gezien in de persconferentie, niet iedereen is beschermd met het vaccin. Er is een groot aantal mensen bij wie het vaccin niet voldoende werkt en er zijn veel mensen die het vaccin niet kunnen nemen.
De situatie is echter totaal omgekeerd dan anderhalf jaar geleden, de samenleving moet uiteindelijk open omdat de sociaal-economische effecten op een gegeven moment zwaarder zullen gaan wegen. Dan het belang van een kleine groep mensen die makkelijker te beschermen zijn dan de groep waar we het voorheen over hadden.

Uiteindelijk wordt iedereen geraakt zal worden door die effecten want die miljarden die je nu in de steunpakketten schuift kun je de komende jaren niet inzetten om andere knelpunten op te pakken. (zorg, onderwijs, huisvesting, klimaat)

• autje
[...]
en er zijn veel mensen die het vaccin niet kunnen nemen.
Hoeveel is 'veel'?

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:15

NMH

Moderator General Chat

Als je dit zorgerlijk vind, moet je een groot voorstander van de maatregelen zijn, want met minder maatregelen was de situatie op de "grote mensen IC" vele malen ernstiger geweest dan wat je nu op de kinder IC ziet. Daar hadden we namelijk mét maatregelen deze situatie al.

Daarnaast bouwen die kinderen nu dus alsnog weerstand op, dus zelfs opa en oma kunnen gerust zijn. Wellicht dat ze zelfs beter af zijn omdat ze nu op latere leeftijd in contact komen met het virus als hun afweer waarschijnlijk beter ontwikkeld is.

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Brunniepoo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:06:

[...]

Goede clickbait titel. In het artikel lees ik vrijwel direct:
Omgeven met mitsen en maren is de nieuwe bevinding – net bekendgemaakt door New Yorkse onderzoekers – wel. Zo baseren de onderzoekers zich op proeven in een reageerbuisje, niet op waarnemingen bij echte, ingeënte mensen.
Lijkt me geen heel goed onderzoek, het menselijke afweersysteem is erg complex. En daarnaast is het volgens mij ook veel belangrijker dat een ziekenhuisopname of erger wordt voorkomen.

Nederlandse immunoloog (in 't zelfde artikel) zegt ook eerlijk dat er gewoon nog meer informatie nodig is. Begrijp me niet verkeerd, de waarheid zou wel ergens in het midden liggen zoals altijd, maar alleen op titels afgaan in deze tijd is echt "gevaarlijk".

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-12 10:30
[...]

Ik ben het met je eens om een andere reden. Ieder onderzoek, met de meest wilde uitkomsten, wordt zonder problemen door kranten tot “kop” gemaakt. Al in de eerste zin van het artikel geeft Maarten Keulemans zelf aan dat het onderzoek verre van afgerond is. Maar die kop blijft wel plakken.
Zo draag je als krant bij aan de onzekerheid rondom vaccineren zonder dat je zinvolle informatie toevoegt.
Wat dat betreft vond ik de kwaliteit van journalistiek onderzoek een half jaar geleden een stuk hoger. Wellicht kan Maarten het beter bij zijn citroenschillen houden.

• hoevenpe
Maar is dat reden om voor lange tijd een testsamenleving in te richten of accepteren we dat als maatschappelijke prijs om weer vrij te kunnen leven?

Laat Nederland maar beslissen, desnoods in een referendum.

• Brunniepoo
  • Laatst online: 20:35
Razr schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:35:
[...]

Goede clickbait titel. In het artikel lees ik vrijwel direct:

[...]

Lijkt me geen heel goed onderzoek, het menselijke afweersysteem is erg complex. En daarnaast is het volgens mij ook veel belangrijker dat een ziekenhuisopname of erger wordt voorkomen.

Nederlandse immunoloog (in 't zelfde artikel) zegt ook eerlijk dat er gewoon nog meer informatie nodig is. Begrijp me niet verkeerd, de waarheid zou wel ergens in het midden liggen zoals altijd, maar alleen op titels afgaan in deze tijd is echt "gevaarlijk".
Tuurlijk is de titel clickbait.

Dat wil niet zeggen dat het onderzoek niet goed is natuurlijk, de vraag is alleen wat je met de resultaten kunt, en daar worden terechte opmerkingen bij gemaakt.
MarcoC schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:10:
[...]
Dit soort statistieken vertekenen omdat dit soort cijfers vaak over het hele jaar tot dusver gaan. De piek van de sterfte- en ziekenhuisgolf lag in het begin van het jaar toen de vaccinatiegraad nog veel lager was. Bij een vaccinatiegraad van 95% onder risicogroepen zou ik een verdeling van 2/3 gevaccineerd en 1/3 ongevaccineerd verwachten voor ziekenhuisopnames/sterfte. Dat betekent dat de vaccins heel effectief zijn.
Ik snap wat je bedoelt, maar er staat "momenteel"

[ Voor 26% gewijzigd door Brunniepoo op 21-07-2021 11:42 ]

• Vlassie1980

Zorgelijke ontwikkeling inderdaad, heel heftig als je kleine zo veel moeite heeft met ademen.
Dan mag je in je handjes knijpen dat je in Nederland woont met een goed zorgstelsel want in andere landen gaan hier toch ook veel kinderen aan dood.

Maar ja, social distancing he...

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Dat niet alleen, ik ken redelijk wat mensen uit bouwjaar 68 die janssen hebben gehad en zich nu toch stevig zorgen maken of dat wel het juiste vaccin is om beschermd te zijn.

Eigenlijk verbaasd het me dat ze in de VS niet al verder zijn met die onderzoeken, daar zijn er toch miljoenen met Janssen gevaccineerd. Er loopt wel een ondersoek van verschillende UMC's in Nederland maar daar zijn nog geen uitslagen van voor zover ik weet

Verwijderd

coronatest.nl ligt er nu al vanaf gisteravond uit. Dat zal de komende dagen wel flink schelen in het aantal testen (en daarmee aantal positieve gevallen). Ben licht verkouden en probeer een test aan te vragen, maar kom er via de site niet doorheen. 2 zelftest gedaan die waren beide negatief, dus zal het bezoek van de kleine bacillenfabriek (/peuter) van mijn broer afgelopen weekend de oorzaak zijn.

• redwing
hoevenpe schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Maar is dat reden om voor lange tijd een testsamenleving in te richten of accepteren we dat als maatschappelijke prijs om weer vrij te kunnen leven?
Dat ligt er heel simpel aan of de ziekenhuizen het aan kunnen of niet. Zo niet wordt de maatschappelijke prijs plotseling enorm hoog en gaat de samenleving alsnog op zijn gat.
Laat Nederland maar beslissen, desnoods in een referendum.
Dat lijkt me nu niet zo heel verstandig. Als er iets de laatste tijd wel duidelijk is geworden is het dat je het beleid niet moet laten bepalen door mensen die er weining verstand van hebben :+

[removed]

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-12 10:30
Indoubt schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:42:
[...]

Dat niet alleen, ik ken redelijk wat mensen uit bouwjaar 68 die janssen hebben gehad en zich nu toch stevig zorgen maken of dat wel het juiste vaccin is om beschermd te zijn.

Eigenlijk verbaasd het me dat ze in de VS niet al verder zijn met die onderzoeken, daar zijn er toch miljoenen met Janssen gevaccineerd. Er loopt wel een ondersoek van verschillende UMC's in Nederland maar daar zijn nog geen uitslagen van voor zover ik weet
Zolang 99% van de ziekenhuis opnames ongevaccineerd is, werken alle vaccins blijkbaar goed genoeg. Ik zou me geen zorgen maken.
Uit het zelfde stukje:
Bovendien is wel vaccineren nog altijd beter dan niet vaccineren. Zo is er sterk bewijs dat het Janssenvaccin goed beschermt tegen ziekenhuisopname en overlijden. Van de Amerikanen die in het ziekenhuis belanden met corona of eraan overlijden, is momenteel meer dan 99 procent ongevaccineerd.

• Wolly
  • Niet online
TIGER1125 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:33:
[...]

De situatie is echter totaal omgekeerd dan anderhalf jaar geleden, de samenleving moet uiteindelijk open omdat de sociaal-economische effecten op een gegeven moment zwaarder zullen gaan wegen. Dan het belang van een kleine groep mensen die makkelijker te beschermen zijn dan de groep waar we het voorheen over hadden.
De persconferentie was op 9 juli :|

Hoe ga je een kleine groep mensen beschermen als je niet weet over welke mensen het zijn? Voor zover ik weet kan je niet aan de buitenkant zien of het vaccin al dan niet aanslaat.
Uiteindelijk wordt iedereen geraakt zal worden door die effecten want die miljarden die je nu in de steunpakketten schuift kun je de komende jaren niet inzetten om andere knelpunten op te pakken. (zorg, onderwijs, huisvesting, klimaat)
Iets met druppels en gloeiende plaat.

• Vlassie1980
blissard schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:45:
[...]

Zolang 99% van de ziekenhuis opnames ongevaccineerd is, werken alle vaccins blijkbaar goed genoeg. Ik zou me geen zorgen maken.
Uit het zelfde stukje:
Bovendien is wel vaccineren nog altijd beter dan niet vaccineren. Zo is er sterk bewijs dat het Janssenvaccin goed beschermt tegen ziekenhuisopname en overlijden. Van de Amerikanen die in het ziekenhuis belanden met corona of eraan overlijden, is momenteel meer dan 99 procent ongevaccineerd.
Bron graag? :)

• Wolly
  • Niet online
Ik gok uit de losse pols enkele tienduizenden die het vaccin niet kunnen nemen.

De groep an sich is iets van 3 miljoen?
De tweede helft van mei waren we daar, dat alle mensen die kwetsbaar zijn, de kans hebben gehad om zich te laten vaccineren. Niet iedereen heeft die kans gegrepen, dat is één. Twee is, niet bij iedereen werkt dat vaccin goed. Je hebt mensen met een zwakke immuunrespons, 5 tot 8 procent is de inschatting. En je hebt mensen die niet kiezen om zich te laten vaccineren, als je die groep over het totale volwassen populatie optelt, dan zou je nog steeds aan zo’n 3 miljoen mensen kunnen komen die daar uiteindelijk niet voor kiest of waarbij het vaccin niet werkt.
https://www.rijksoverheid...ster-de-jonge-9-juli-2021
Pagina: 1 ... 33 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).