Idempotent.
https://stichting-nice.nl/MainframeX schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:35:
Waar halen jullie die info vandaan? Ik zit op corona dashboard te kijken, maar deze laat waarden tot 18 juli zien.
Niet best. Laten we hopen op een volatiele uitschieter (zoals vaker te zien in de grafiek) of dat het een tikfoutje is.
Idempotent.
Van alle Britten die momenteel met coronaklachten in een ziekenhuis belanden, is 60 procent niet gevaccineerd. Dat zegt de hoogste gezondheidsadviseur van de Britse regering, Patrick Vallance. Hij komt daarmee terug op een eerdere uitlating die hij deed tijdens een persconferentie met premier Boris Johnson. Toen zei Vallance ten onrechte dat 60 procent van de coronapatiënten al twee prikken had gehad.
Helaas geen echte duidelijke cijfers, maar toch wel belangrijke info. 53% is volledig ingeent, 15% heeft 1 dosis gehad. Hierdoor is de genoemde 60% dus afkomstig uit 32% van de bevolking.
Dit is een verwachte piek, dus dat zal niets met de data invoer te maken hebben. In 1e instantie was het echt de jeugd, de afgelopen weken zag je dat overslaan naar de andere groepen en daar komt nu de piek van.YakuzA schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:28:
[...]
Ik hoop nog op een typfout bij de data invoer of achterstallige registratie, maar die piek beloofd niets goeds.
Wat dat betreft blijf ik het nieuws erg slecht vinden. Dit zijn gewoon dingen die je aardig kunt voorspellen. Maar zo horen we de afgelopen dagen ook voor de tigste keer dat de besmettingen al dagen dalen. Terwijl je nu al weet dat we morgen t/m vrijdag/zaterdag weer een stijging in rapportage zien, om daarna t/m dinsdag weer een daling te krijgen. Die wisseling in data zie je al sinds het begin, dus waarom ze niet standaard met een 7-daags gemiddelde rapportage werken snap ik niet. Maar in plaats daarvan gaan we continue een half weekje blij zijn dat het daalt om daarna een half weekje depri te zijn door de stijging
[removed]
Doe eens lief-tom-562 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:39:
[...]
Ik zou het eerder niet normaal vinden als de jeugd (nou ja, over het algemeen mensen) elkaar niet opzoeken voor feesten e.d..
Laat me raden, jij komt zeker niet zo vaak in een discotheek/club? Alsof je per definitie een alcoholvergiftiging oploopt en drugs moet gebruiken in iedere discotheek/club/festivaldat ligt toch echt aan je zelf.
De stelling van @Stoney3K is dat we terug moeten naar het oude normaal.
Mijn stelling is dat we de gelegenheid moeten nemen om naar een beter normaal te gaan.
Waarom wil jij zo graag nadruk hebben op die ene overdrijving?
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Het slaat nergens op om dit een verwachte piek te noemen. Ja, een stijging was te verwachten. Maar als je de laatste 7 dagen 3,5,2,5,7 en 4 opnames hebt geregistreerd dan is een stijging naar 20 altijd onverwacht.redwing schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:41:
[...]
Dit is een verwachte piek, dus dat zal niets met de data invoer te maken hebben. In 1e instantie was het echt de jeugd, de afgelopen weken zag je dat overslaan naar de andere groepen en daar komt nu de piek van.
Wat dat betreft blijf ik het nieuws erg slecht vinden. Dit zijn gewoon dingen die je aardig kunt voorspellen. Maar zo horen we de afgelopen dagen ook voor de tigste keer dat de besmettingen al dagen dalen. Terwijl je nu al weet dat we morgen t/m vrijdag/zaterdag weer een stijging in rapportage zien, om daarna t/m dinsdag weer een daling te krijgen. Die wisseling in data zie je al sinds het begin, dus waarom ze niet standaard met een 7-daags gemiddelde rapportage werken snap ik niet. Maar in plaats daarvan gaan we continue een half weekje blij zijn dat het daalt om daarna een half weekje depri te zijn door de stijging
De vraag is ook of die 20 een reeele waarde is of dat het gewoon datacorrectie is van de afgelopen dagen
[ Voor 4% gewijzigd door Sovieto op 20-07-2021 10:46 ]
Als je geen interesse (meer) hebt in de activiteiten die nog niet mogen, jouw werk daar niet (in)direct van afhankelijk is en nooit gebruikt maakt van het OV merk je er in NL niet heel veel meer van nee.Dennahz schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:28:
Helemaal mee eens. Als je het nieuws niet leest dan merk je helemaal niks van de pandemie.
Terrasjes zitten vol, het is druk op de weg. Mensen gaan op vakantie. Het voelt een beetje dubbel allemaal.
Maar dat betekend niet dat er nog altijd heel veel andere mensen die er wél dagelijks beperkingen van ondervinden
Het zal een combinatie van beiden zijn. Gisteren werden 2 IC-opnames gemeld terwijl de bezetting met bijna 10 steeg.Sovieto schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Het slaat nergens op om dit een verwachte piek te noemen. Ja, een stijging was te verwachten. Maar als je de laatste 7 dagen 3,5,2,5,7 en 4 opnames hebt geregistreerd dan is een stijging naar 20 altijd onverwacht.
De vraag is ook of die 20 een reeele waarde is of dat het gewoon datacorrectie is van de afgelopen dagen
Waarom overdrijf je dan zo, als je niet kan hebben dat anderen er op reageren? Je weet zelf ook wel dat het onzin is wat je typt, dus waarom dan toch doen?DevWouter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:44:
[...]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Het is dinsdag en zoals ik al zei zie je altijd dat dinsdag/woensdag er wat extra data binnen komt van de afgelopen dagen (weekend). Dus als je het op die manier bedoelt kun je het als een correctie van de afgelopen dagen zien. Wat ik dan ook bedoel met verwacht is dat we deze 'correctie' iedere week hebben in zowel ziekenhuisopnames als besmettingen. In het weekend dalen die altijd om na het weekend weer te stijgen.Sovieto schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Het slaat nergens op om dit een verwachte piek te noemen. Ja, een stijging was te verwachten. Maar als je de laatste 7 dagen 3,5,2,5,7 en 4 opnames hebt geregistreerd dan is een stijging naar 20 altijd onverwacht.
[removed]
Probleem is natuurlijk wel dat onze definities van “beter” erg kunnen verschillen.DevWouter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:44:
[...]
Mijn stelling is dat we de gelegenheid moeten nemen om naar een beter normaal te gaan.
[/b]?
Mijn “beter” is meer en grotere festivals met gratis bier.
Algemeen over de piek: volgens het RIVM volgt op de besmettingen golf een bezetting van de IC’s tussen de 150 en 600. Aangezien het daar geen prutsers zijn, vind ik het al mooi als we onder de 150 blijven.
[ Voor 26% gewijzigd door blissard op 20-07-2021 11:11 ]
Dat doet 'ie gewoon om vervolgens iemand terecht te kunnen wijzen die geheel verwacht uit de bocht vliegt over de absurde stellingen die hij maakt. Het is een patroon die ik vaker zie op online discussie platformen, ongelooflijk irritant.St@m schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Waarom overdrijf je dan zo, als je niet kan hebben dat anderen er op reageren? Je weet zelf ook wel dat het onzin is wat je typt, dus waarom dan toch doen?
Idempotent.
Het gebeurd nooit dat een dinsdag 4x hoger was dan het weekgemiddelde is.redwing schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:57:
[...]
Het is dinsdag en zoals ik al zei zie je altijd dat dinsdag/woensdag er wat extra data binnen komt van de afgelopen dagen (weekend). Dus als je het op die manier bedoelt kun je het als een correctie van de afgelopen dagen zien. Wat ik dan ook bedoel met verwacht is dat we deze 'correctie' iedere week hebben in zowel ziekenhuisopnames als besmettingen. In het weekend dalen die altijd om na het weekend weer te stijgen.
En overigens zien we bij de IC-opnames helemaal niet zo'm duidelijk dinsdag-effect. De 10 grootste opname-aantallen in de data van Stichting Nice is geen een keer een dinsdag. Het is juist de maandag die vaker pieken geeft.
Ha, ik zit er even naast
[ Voor 8% gewijzigd door Sovieto op 20-07-2021 11:37 ]
Dat lijkt me geen datacorrectie want die zouden bij NICE dan op de betreffende dagen worden geregistreerd.Sovieto schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:45:
[...]
Dit is gewoon de hoogste IC-stroom sinds eind mei. De gemiddelde instroom op een maandag zal overigens vast wel altijd hoger zijn dan op een zaterdag/zondag.
Waarom overdrijf je dan? Je weet blijkbaar ook dat het niet realistisch is. Wat voor jou een beter normaal is, hoeft voor een ander niet een beter normaal te zijn (zoals ook aangegeven door andere posters).DevWouter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:44:
[...]
Doe eens lief![]()
Vaak bu'j te bang!
Als je mijn eerder post leest dan is het evident dat er een thema achter mijn reactie zit: Het bepalen van een doelstelling. Zie ook de inhoudelijke reactie van blissard in "Het Coronavirus in Nederland en België -..." gezien hij een goed tegenargument brengt waarom we daar mogelijk nog niet op moeten focussen.
De vraag was dan ook oprecht.
@MainframeX
Als je van mening bent dat iemand van kwade doen is rapporteer het.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
https://www.ed.nl/eindhov...tra-maatregelen~a3aa0d5f/
Mensen melden zich voor vaccinatie en lopen met een smoesje weer naar buiten. Met vaccinatiebewijs, zonder vaccinatie. Het viel me al op dat ik mijn registratie-kaart al ontving terwijl ik nog twee poortjes door moest naar de vriendelijke prik-dame.
Te triest voor woorden natuurlijk, maar weinig verbaasd me nog in deze tijd.
Klopt, maar we hebben ook niet zo vaak zo'n stijging in besmettingen gehad. Dus ook al is het relatief gezien hoog, valt het absoluut best mee.Sovieto schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Het gebeurd nooit dat een dinsdag 4x hoger was dan het weekgemiddelde is.
En overigens zien we bij de IC-opnames helemaal niet zo'm duidelijk dinsdag-effect. De 10 grootste opname-aantallen in de data van Stichting Nice is geen een keer een dinsdag. Het is juist de maandag die vaker pieken geeft.
Ha, ik zit er even naast, want het gaat hier om maandag. Maar alsnog, het gebeurd nooit dat een maandag 4x hoger is dan het weekgemiddelde
[removed]
Dus wel daarheen gaan om je bewijsje te scoren zodat je naar het buitenland kunt, maar niet de prik nemen die ook gewoon jezelf best wel heel goed beschermt tegen besmetting en nare gevolgen.zacht schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:55:
Het zal wel aan mij liggen, maar dergelijke onnoemelijke stomheid, daar kan ik me gewoon geen voorstelling bij maken...
Punctuality is the politeness of kings
Het gaat ze ook nog eens geen reet helpen omdat over een half jaar (give or take) de volgende brief voor de booster op de mat gaat vallen. Dan kunnen ze die exercitie weer opnieuw doen, dit keer met aangescherpte beveiliging en protocollen.zacht schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:55:
De (kleinschalige) fraude die ik me afgelopen zondag al kon voorstellen bij mijn tweede prik.
Mensen melden zich voor vaccinatie en lopen met een smoesje weer naar buiten. Met vaccinatiebewijs, zonder vaccinatie. Het viel me al op dat ik mijn registratie-kaart al ontving terwijl ik nog twee poortjes door moest naar de vriendelijke prik-dame.
Idempotent.
Ik ben benieuwd of aan de boosters straks dezelfde vrijheden en privileges gekoppeld gaan worden. Want als we daar aan beginnen loop je wel het risico dat dat een gebed zonder einde wordt.MainframeX schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:59:
[...]
Het gaat ze ook nog eens geen reet helpen omdat over een half jaar (give or take) de volgende brief voor de booster op de mat gaat vallen. Dan kunnen ze die exercitie weer opnieuw doen, dit keer met aangescherpte beveiliging en protocollen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Idempotent.
Bedoel je met vaccinatiebewijs het a4tje of in het gele boekje ?zacht schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:55:
De (kleinschalige) fraude die ik me afgelopen zondag al kon voorstellen bij mijn tweede prik.
Ik kreeg bij beide prikken het bewijs pas na de prik. Misschien per locatie anders. Maar dan is het alsnog vreemd. Ik zou op alle locaties dezelfde werkwijze verwachten. Gele boekje was bij mijn locatie vlak voor de uitgang.
[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 20-07-2021 12:13 ]
Het gros van die weigerende minderheid wil al die regels überhaupt niet, dus ik zou daar de planning niet van af laten hangen.hoevenpe schreef op maandag 19 juli 2021 @ 23:23:
[...]
Eind augustus de laatste ronde voor wie alsnog een prik wil, daarna in september alles weer vrij geven.
Anderhalf jaar lang hebben we leerdoelen, cultuur en individuele ontplooiing ondergeschikt gemaakt aan het virus, hoe hard het ook klinkt als de laatste spreekwoordelijke prik gezet is hoeft de gevaccineerde meerderheid geen rekening meer te houden met de weigerende minderheid.
Erm, kijk eens naar de zorg vs leeftijdsverdeling. In het voorjaar was maar 15% onder de 50 en iets van 8% onder de 50 op de IC. Daar gaat de zorg echt niet van klappen.Laguna schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 01:13:
[...]
Die laatste groep is wel degelijk de oorzaak. Je vergeet voor het gemak dat juist die groep ervoor gezorgd heeft dat er nauwelijks voldoende capaciteit was op de IC met een aandeel van ~80%.
Overigens ook pas nadat Merkel losging op de deelstaten, want die hadden veel meer autonomie.hoevenpe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:41:
[...]
Sturen op IC capaciteit, zoals onze regering met vallen en opstaan toch heeft weten te bereiken.
Er is genoeg op aan te merken, er zijn fouten gemaakt, soms (te) scherp aan de wind gezeild maar als ik de huidige vrijheid om Nederland vergelijk met de strenge regels bij onze oosterburen (ffp2 mondmaskers, registratie bezoek, max 10 buiten, verschillen per deelstaat, verplicht testen kinderen vanaf 6 jaar, etc.) dan ben ik blij dat niet Merkel maar Rutte hier aan het roer staat.
roffeltjes schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:03:
[...]
Er zijn al pre-COVID scholen die niet starten omdat er geen docenten meer zijn. We kunnen zoveel willen, als er geen docenten meer voor de klas willen staan zullen we iets anders moeten verzinnen.
[...]
Onze samenleving is niet statisch.
En ook hier: ik vraag om een plan om er uit te raken , niet om een plan voor een verdere lockdown. Als de samenleving wil dat we zorg/onderwijs/cultuur aanbieden dan zal er meer moeten zijn dan "we willen het".
Scholen zijn een andere discussie (open een topic!), maar als daar iedereen eens ophield met 2-3 dagen/week werken en het weer als volwaardige baan ging beschouwen, dan was het lerarentekort ook weg plus al de stress van overdrachten e.d. is ook opeens foetsie. We hebben 2-3x zoveel leerkrachten nodig dan vroeger door het part-time werken.
Gaan ze nu weer dagelijks melden? Want NICE en LCPS lopen steeds verder uit elkaar met een paar keer een bups erbij. Kijk je naar de cijfers per leeftijd, dan zijn de stijgingen weer minder.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat er gebeurt, is dat (blijkbaar afhankelijk van de locatie) de vaccinatie al administratief verwerkt wordt, voordat de prik daadwerkelijk gezet is. Dit houdt tevens in, dat je vervolgens een vaccinatiebewijs zult krijgen via de CoronaCheck-app of -website, nog los van je registratiekaart (het A4-tje) of het gele boekje.Plenkske schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Bedoel je met vaccinatiebewijs het a4tje of in het gele boekje ?
Ik kreeg bij beide prikken het bewijs pas na de prik. Misschien per locatie anders. Maar dan is het alsnog vreemd. Ik zou op alle locaties dezelfde werkwijze verwachten. Gele boekje was bij mijn locatie vlak voor de uitgang.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ochja, dat klopt inderdaad. Ze doen alle verwerking op de computer voor je de prik echt krijgt. Digitaal staat het dus al vast dan. Dat gebeurde op mijn locatie ook. Of zouden ze die verwerking nog kunnen verwijderen als iemand de prik toch weigert ? Dan zal degene die de prik geeft wel een seintje moeten geven van "de vorige even weghalen".Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:23:
[...]
Wat er gebeurt, is dat (blijkbaar afhankelijk van de locatie) de vaccinatie al administratief verwerkt wordt, voordat de prik daadwerkelijk gezet is. Dit houdt tevens in, dat je vervolgens een vaccinatiebewijs zult krijgen via de CoronaCheck-app of -website, nog los van je registratiekaart (het A4-tje) of het gele boekje.
Zo gebeurt het op de XL vaccinatiestraat in Helmond ook. Je moet eerst je gegevens laten controleren of je een afspraak hebt, dan wordt je registratiekaart uitgeprint/gestempeld aan de balie en als laatste mag je door het prikhokje heen.Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:23:
[...]
Wat er gebeurt, is dat (blijkbaar afhankelijk van de locatie) de vaccinatie al administratief verwerkt wordt, voordat de prik daadwerkelijk gezet is. Dit houdt tevens in, dat je vervolgens een vaccinatiebewijs zult krijgen via de CoronaCheck-app of -website, nog los van je registratiekaart (het A4-tje) of het gele boekje.
Dat zal afhankelijk zijn van de locatie inderdaad. Bij mijn vaccinatielocatie word je na aanmelding doorgestuurd naar een vaccinatieloket. Bij dat vaccinatieloket krijg je al het A4'tje en de prik komt dus pas daarna. Je zou bij de prikker dan dus kunnen zeggen 'ik voel me toch niet helemaal lekker' en naar buiten kunnen lopen. Daarna loop je met dat A4'tje vlak voor de uitgang langs de geleboekjesstempelaar (3x woordwaarde).Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:23:
[...]
Het zou niet in me opkomen om zoiets achterlijks te doen, maar goed.... human stupidity never ceases to amaze me.
Punctuality is the politeness of kings
N=1 in dit geval maar bij mijn prik locatie werd het gele boekje buiten in een aparte tent ingevuld, na de wachtkamer zeg maar. Het papieren vaccinatiebewijs kreeg ik, na controle van alle spullen, direct voordat ik in wachtrij van de prikkers stapte.Plenkske schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Er was overigens ook geen mogelijkheid om een andere kant op te lopen hoor, mocht je met je bewijs ongezien zonder prik van die locatie willen vluchten had je minstens Ethan Hawke (Mission Impossible) of Macgyver moeten heten.
Ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van hoe makkelijk ze die stromen kunnen "beveiligen" om "vluchters" te spotten of überhaupt al te voorkomen.
Hmm, bij mij kreeg ik de sticker in m'n boekje van de prikker zelf. Dat was in Barneveld.dreamscape schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:34:
[...]
Dat zal afhankelijk zijn van de locatie inderdaad. Bij mijn vaccinatielocatie word je na aanmelding doorgestuurd naar een vaccinatieloket. Bij dat vaccinatieloket krijg je al het A4'tje en de prik komt dus pas daarna. Je zou bij de prikker dan dus kunnen zeggen 'ik voel me toch niet helemaal lekker' en naar buiten kunnen lopen. Daarna loop je met dat A4'tje vlak voor de uitgang langs de geleboekjesstempelaar (3x woordwaarde).
Het zou niet in me opkomen om zoiets achterlijks te doen, maar goed.... human stupidity never ceases to amaze me.
Overigens, max woordlengte bij scrabble is 15, "geleboekjesstem" telt denk ik niet.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik heb de indruk dat die "vluchters" niet als moedwillige fraude-modus werden gezien, want ik heb nergens een kleerkast met een V'tje gespot in de vaccinatiestraat die even de mensen tackelt die er vandoor willen gaan na hun bewijs gekregen te hebben.TIGER1125 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:35:
[...]Ik denk dat het ook sterk afhankelijk is van hoe makkelijk ze die stromen kunnen "beveiligen" om "vluchters" te spotten of überhaupt al te voorkomen.
Immers, je kan ook om legitieme redenen ineens afzien van je prik (bv. paniekaanval door prikangst). Maar juist omdat er nu extra privileges aan de vaccinaties zitten, kon je dit soort fraude ook zien aankomen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Bij ons stonden er overigens wel een paar, maar ik ga er vanuit dat ze er niet stonden om fraudeurs te tackelen.Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:37:
[...]
Ik heb de indruk dat die "vluchters" niet als moedwillige fraude-modus werden gezien, want ik heb nergens een kleerkast met een V'tje gespot in de vaccinatiestraat die even de mensen tackelt die er vandoor willen gaan na hun bewijs gekregen te hebben.
Immers, je kan ook om legitieme redenen ineens afzien van je prik (bv. paniekaanval door prikangst). Maar juist omdat er nu extra privileges aan de vaccinaties zitten, kon je dit soort fraude ook zien aankomen.
[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 20-07-2021 12:42 ]
Moet dan wel de kanttekening bij geplaatst worden dat Duitse deelstaten heel wat groter dan zijn onze provincies. De deelstaat Nordrhein-Westfalen is zowel in oppervlakte als inwoneraantal vrijwel gelijk aan Nederland bijvoorbeeld. In de praktijk zullen de verschillen tussen deelstaten geografisch gezien niet heel anders zijn dan tussen Nederland en België, hoogstens wat meer overschrijdend woon/werkverkeer.hoevenpe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:41:
[...]
Nederland vergelijk met de strenge regels bij onze oosterburen (ffp2 mondmaskers, registratie bezoek, max 10 buiten, verschillen per deelstaat
Wat betreft de keuze voor FFP2 maskers, daar heb ik meer vertrouwen in dan die niet medische/modekapjes zoals in Nederland. Een mondkapjesplicht hoeft voor mij ook absoluut niet, maar als die er dan toch is had ik hem liever gezien met medische mondkapjes dan van die niet medische lapjes stof waarvan de werking nooit eenduidig is bewezen.
1. In de oorspronkelijke tekst stond duidelijk dat het om een overdrijving ging.-tom-562 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:41:
[...]
Waarom overdrijf je dan? Je weet blijkbaar ook dat het niet realistisch is.
2. Overdrijven = het groter, mooier of erger voorstellen dan het is
3. Jij quote selectief waardoor mijn waarschuwing over de overdrijving wegviel en daarom herinner ik je er nogmaals aan dat het om een overdrijving ging.
4. In het geval je de overdrijving niet ontgaan was wilde ik graag weten waarom dat het uitgaansleven voor jou de focus heeft.
Dat was inderdaad een goed tegenargument van @blissard. Hij had dat beter in de gaten dan ik.Wat voor jou een beter normaal is, hoeft voor een ander niet een beter normaal te zijn (zoals ook aangegeven door andere posters).
Dus... Laat ik mijn vraag aan jouw herschrijven zodat we het gif er uit kunnen halen.
Mijn stelling is dat we beter uit de crisis kunnen komen dan dat we in gingen door nieuwe verbetering door te voeren die normaal jaren kunnen duren. Zie het succes dat op thuiswerken en remote werken is geboekt.
Gezien we daar vooruit gang geboekt hebben kunnen we ons afvragen waarom we soort gelijke successen niet op andere plekken proberen te bewerkstelligen.
Ik denk alleen wel dat je die verbetering niet in het uitgaansleven hoeft te zoeken. Zelfs al vind ik de muziek in de meeste uitgaansgelegenheden tegenwoordig de grootste bagger, ze zijn er wel om een belangrijke behoefte te faciliteren, want mensen zijn en blijven groepsdieren, en sommige mensen gaan nou eenmaal beter op de verminderde remmingen van een paar glazen met alcohol.DevWouter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:57:
[...]
Mijn stelling is dat we beter uit de crisis kunnen komen dan dat we in gingen door nieuwe verbetering door te voeren die normaal jaren kunnen duren. Zie het succes dat op thuiswerken en remote werken is geboekt.
Dat daar misbruik gemaakt van wordt door zuiplappen die zichzelf niet kunnen beheersen vind ik een probleem dat daar los van staat.
Een uitgaansleven op 1,5 meter is geen uitgaansleven, dat je op 3 centimeter van elkaar kan staan en dansen en vozen, is de kern van het uitgaansleven.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2021 13:01 ]
Het A4-tje bij de computer-meneer. Sticker die ik zelf in mijn gele boekje (dat thuis lag) mocht plakken kreeg ik bij de prik van de prik-dame.Plenkske schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:13:
[...]
Het enige wat je dan kunt doen is iets bedenken waardoor je retesnel kunt concluderen of iemand het virus draagt op dat moment, draag je het niet bij je? Dan kan je naar binnen. De huidige sneltesten zijn geen goede factor aangezien die 48 uur geldig zijn. Wat nou als ik een negatieve sneltest heb als resultaat en 15 minuten later word ik alsnog besmet? Dat weet ik dan niet aangezien ik net die sneltest gedaan heb.
Er moet iets komen waardoor je:
Snel mensen kunt testen --> Denk aan een blaasapparaat of een speeksel test d.m.v. sample tegen je wang of iets.
Zo lang je deze methodes hebt gaat het volgens mij niet goed. Stel ik ben twee keer geprikt met pfizer, ik merk niks en ik draag het toch bij me. Mijn QR code is aanwezig en ik loop zo de club binnen. Dan kan het alsnog worden doorgegeven. Tuurlijk blijf je de discussie houden met vaccinantie vs non vaccinatie, maar dat is aan de persoon zelf.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Zo lang iedereen binnen óók gevaccineerd is, is de kans dat het onder gevaccineerden uiteindelijk bij een kwetsbaar persoon terecht komt vrij klein. Want de viral load die overgedragen wordt is bij elke 'hop' minder.Agent47 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:08:
Zo lang je deze methodes hebt gaat het volgens mij niet goed. Stel ik ben twee keer geprikt met pfizer, ik merk niks en ik draag het toch bij me. Mijn QR code is aanwezig en ik loop zo de club binnen. Dan kan het alsnog worden doorgegeven. Tuurlijk blijf je de discussie houden met vaccinantie vs non vaccinatie, maar dat is aan de persoon zelf.
Zoals @t_captain ook al aangaf, vax-only is een veilige insteek, en alleen negatief getesten ook. Je moet ze alleen niet mixen.
[ Voor 8% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2021 13:12 ]
Is er niet op een IC-afdeling een uitbraak geweest? Dan telt het lekker door.MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:33:
20 opnamen, wordt nog aangevuld... Ben benieuwd...
De vraag is wel hoe snel nadat je besmet raakt, je zelf besmettelijk bent. Daar gaat in ieder geval meer dan 15 minuten overheen. Maar dat verschilt heel erg van geval tot geval.Agent47 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:08:
Het kan allemaal wel. Wat je wilt is dat er op kleinschalige gebieden --> Clubs en discotheken grotendeels, maar ook bijvoorbeeld in pretparken bepaalde attracties. De mensen die dicht op elkaar komen , door te dansen of zoenen of iets bekijken, niet besmet zijn op dat moment. Anders kan het gewoon niet.
Het enige wat je dan kunt doen is iets bedenken waardoor je retesnel kunt concluderen of iemand het virus draagt op dat moment, draag je het niet bij je? Dan kan je naar binnen. De huidige sneltesten zijn geen goede factor aangezien die 48 uur geldig zijn. Wat nou als ik een negatieve sneltest heb als resultaat en 15 minuten later word ik alsnog besmet? Dat weet ik dan niet aangezien ik net die sneltest gedaan heb.
Er moet iets komen waardoor je:
Snel mensen kunt testen --> Denk aan een blaasapparaat of een speeksel test d.m.v. sample tegen je wang of iets.
Het probleem blijft dat toegang op basis van testen nooit 100% kan garanderen dat iemand niet besmet is. Fouten in testen, lengte van geldigheidsduur, slechte controle op fraude.
Okay dat wist ik niet, dank. Maar zo gaat het gewoon niet goed en blijf je oplevingen krijgen. Iedereen die naar binnen wilt moet gewoon volledig gevaccineerd zijn met een eigen QR code in combinatie met je ID kaart of zo'n apparaat o.i.d. anders zie ik het niet goed gaan.Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:11:
[...]
Zo lang iedereen binnen óók gevaccineerd is, is de kans dat het onder gevaccineerden uiteindelijk bij een kwetsbaar persoon terecht komt vrij klein. Want de viral load die overgedragen wordt is bij elke 'hop' minder.
Ah ja, net als de vorige pieken zeker...Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:12:
[...]
Is er niet op een IC-afdeling een uitbraak geweest? Dan telt het lekker door.
Variant op met of door corona in het ziekenhuis?
De corona afdelingen zijn strikt gescheiden van de rest.
[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2021 13:27 ]
De context van mijn post is je blijkbaar ontgaan. Het ging hier om de grote groep mensen met een ongezonde levensstijl en overgewicht die voor overbelasting van de IC heeft gezorgd.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:23:
[...]
Erm, kijk eens naar de zorg vs leeftijdsverdeling. In het voorjaar was maar 15% onder de 50 en iets van 8% onder de 50 op de IC. Daar gaat de zorg echt niet van klappen.
[ Voor 5% gewijzigd door Laguna op 20-07-2021 13:37 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:01:
[...]
Ik denk alleen wel dat je die verbetering niet in het uitgaansleven hoeft te zoeken. Zelfs al vind ik de muziek in de meeste uitgaansgelegenheden tegenwoordig de grootste bagger, ze zijn er wel om een belangrijke behoefte te faciliteren, want mensen zijn en blijven groepsdieren, en sommige mensen gaan nou eenmaal beter op de verminderde remmingen van een paar glazen met alcohol.
Dat daar misbruik gemaakt van wordt door zuiplappen die zichzelf niet kunnen beheersen vind ik een probleem dat daar los van staat.
Een uitgaansleven op 1,5 meter is geen uitgaansleven, dat je op 3 centimeter van elkaar kan staan en dansen en vozen, is de kern van het uitgaansleven.
Goed geschreven, oorspronkelijk wilde ik ook zoiets schrijven maar ik kon de juiste woorden niet vinde en zelfs als ik die gevonden had zouden ze de esentie niet zo goed verwoord hebben als jij nu gedaan hebt. Oprecht mijn complimenten.
Wat betreft het vozen en op elkaars tenen staan geef ik je groot gelijk. Een feestje of uitgaan is contacten opzoeken. Los van basis hygiene (als in handwassen, schone glazen) lukt het mij ook niet om iets te bedenken. Hoogstens kleiner groepen en meer ruimte, maar daar zie ik geen algemene oplossing voor. Misschien nog iets als SOA-tests aan de deur, maar zonder noodzaak ben ik hier fel tegenstander van als verplicht onderdeel.
Mogelijk dat mensen die vaker uitgaan en ook mee gedaan hebben aan online events nog inzichten kunnen geven?
Is dat een aanname of is daar bewijs voor ? De Delta variant kan zich in ieder geval heel goed in gevaccineerden vestigen en die heeft daar zelf dan wel niet zo veel last van maar produceert wel een hoop virusdeeltjes om te verspreiden.Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:11:
[...]
Zo lang iedereen binnen óók gevaccineerd is, is de kans dat het onder gevaccineerden uiteindelijk bij een kwetsbaar persoon terecht komt vrij klein. Want de viral load die overgedragen wordt is bij elke 'hop' minder.
https://www.volkskrant.nl...-gevaccineerden~b800c3e1/
Zorgmedewerkers positief
De laatste weken worden de Nederlandse ziekenhuizen opgeschrikt door een forse toename van het aantal volledig gevaccineerde medewerkers dat alsnog positief blijkt. In Amsterdam gaat het om ‘tientallen’ medewerkers, bij het LUMC is van alle positief geteste medewerkers 85 procent volledig gevaccineerd, bij het Radboud UMC turfde men onlangs 34 gevallen.
Het is vooral het ‘megahoge’ aantal virusdeeltjes dat daarbij opvalt, vertelt arts-microbioloog Heiman Wertheim (Radboud UMC), die toevallig net zelf positief testte. ‘We dachten echt: wat is dit nou? Als je dit doortrekt naar de rest van de maatschappij, heb je best een groot probleem. Ik denk dat we hier een stille motor van de uitbraak te pakken hebben.’
Dat is natuurlijk van de zotte, alsof iedereen die naar een disco gaat in koppeltjes naar buiten wandelt om 4 uur 's nachts, of ze met zijn allen andere dingen op het toilet doen dan poepen. Als je tenminste geen Vlaams spreekt.DevWouter schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Misschien nog iets als SOA-tests aan de deur, maar zonder noodzaak ben ik hier fel tegenstander van als verplicht onderdeel.
SOA-tests aan de deur kom je zelfs in een parenclub niet mee weg, dan blijft de helft van het publiek thuis, dus laten we daar maar mooi niet aan beginnen.
Er is nooit gezegd dat gevaccineerden steriel zijn (Delta of niet) maar de hoeveelheid virusdeeltjes die een gevaccineerde verspreidt is wel minder. Anders zou de R-waarde ook niet gedrukt worden door vaccinaties, en dat gebeurt wel, ook nu Delta dominant is geworden.IJzerlijm schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Is dat een aanname of is daar bewijs voor ? De Delta variant kan zich in ieder geval heel goed in gevaccineerden vestigen en die heeft daar zelf dan wel niet zo veel last van maar produceert wel een hoop virusdeeltjes om te verspreiden.
Zo lang er dus maar genoeg afstand in tussenstappen zit tussen een kwetsbaar persoon en een besmettingsbron, zal het risico minder worden.
Het getal is een outlier, vandaar.MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Ah ja, net als de vorige pieken zeker...
Variant op met of door corona in het ziekenhuis?
De corona afdelingen zijn strikt gescheiden van de rest.
Erm, ook die mensen kunnen onder die leeftijdsgroepen vallen natuurlijk.Laguna schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:29:
[...]
De context van mijn post is je blijkbaar ontgaan. Het ging hier om de grote groep mensen met een ongezonde levensstijl en overgewicht die voor overbelasting van de IC heeft gezorgd.
Ja.... weet je nog hoe het ging met vaccinatiedwang, coronapaspoorten, lockdowns en andere zaken die nooooit zouden gaan gebeuren. Als een gezondheidsbewijs als entree voor steeds dagelijksere zaken gevraagd wordt, dan is een SOA-vinkje natuurlijk maar een klein stapje verder. Want veiligheid en we doen het samen/voor een ander(e bedpartner).Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Dat is natuurlijk van de zotte, alsof iedereen die naar een disco gaat in koppeltjes naar buiten wandelt om 4 uur 's nachts, of ze met zijn allen andere dingen op het toilet doen dan poepen. Als je tenminste geen Vlaams spreekt.
SOA-tests aan de deur kom je zelfs in een parenclub niet mee weg, dan blijft de helft van het publiek thuis, dus laten we daar maar mooi niet aan beginnen.
Als we dadelijk het punt bereikt hebben dan iedereen de kans gekregen heeft volledig te zijn gevaccineerd we van het slot af moeten. anti-vaxxers lopen dan zelf bewust het risico. Daar ga je de rest (wat was het 87% van nederland) toch niet mee opzadelen?IJzerlijm schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Is dat een aanname of is daar bewijs voor ? De Delta variant kan zich in ieder geval heel goed in gevaccineerden vestigen en die heeft daar zelf dan wel niet zo veel last van maar produceert wel een hoop virusdeeltjes om te verspreiden.
https://www.volkskrant.nl...-gevaccineerden~b800c3e1/
[...]
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
De bovenstaande kop heb ik sinds vandaag voor het eerst gezien in de liveblogs. Qoute uit de onderstaande link "In sommige gevallen zou het goed zijn om van álle bezoekers een negatieve test te vragen, zegt het OMT."
https://www.omroepwest.nl...oor-vaccin-voor-studenten
Ergens hoop ik niet dat wij die kant van een testcultuur op gaan. Wanneer houd het dan wel op met het testen. Verschillende berichten geven al aan dat het virus blijvend is.
Ergens kan ik de houding van de Britten nu wel waarderen, iedereen heeft zijn prik(ken) kunnen krijgen. Mensen do your thing, but be carefull. Al hoor je daar ook al een ander geluid, mogelijkheid om vaccinatie verplicht te stellen voor bezoek nachtleven
Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:33:
[...]
Dat is natuurlijk van de zotte, alsof iedereen die naar een disco gaat in koppeltjes naar buiten wandelt om 4 uur 's nachts, of ze met zijn allen andere dingen op het toilet doen dan poepen. Als je tenminste geen Vlaams spreekt.
Volgens mij kwam dat idee ook uit een ScienceFiction boek dat ik ergens rond 1998~2004 las. De nieuwe vriendin van de hoofdpersoon wilde vlak voordat ze het bed induiken nog even naar bloedtest-apparaat op de hoek gaan om beide te testen of zijn DNA hem tot een geschikte vader maakte. De auteur vergeleek het met geld pinnen om te kijken of je kaptiaalkrachtig genoeg was voor een lening. Dat het hier om een enkelvoudige nacht ging deed er blijkbaar niet toe.
Vond ik ook compleet belachelijk, maar goed... aan de andere kant hebben we nu wel TvT en de check-check-app. En ik bedenk me nu dat we daar van mening verschillen.
Die openheid is een dag later alweer weg voor nachtclubs, puur om vaccinatiegraad 18-35 op te krikken. Die tactiek hebben we hier ook meermaals gehad. Eerst 30-50 voor de vakantieprik, vervolgens 18-30 de dansprik.Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:46:
OMT: vraag ook van gevaccineerden soms negatieve test
De bovenstaande kop heb ik sinds vandaag voor het eerst gezien in de liveblogs. Qoute uit de onderstaande link "In sommige gevallen zou het goed zijn om van álle bezoekers een negatieve test te vragen, zegt het OMT."
https://www.omroepwest.nl...oor-vaccin-voor-studenten
Ergens hoop ik niet dat wij die kant van een testcultuur op gaan. Wanneer houd het dan wel op met het testen. Verschillende berichten geven al aan dat het virus blijvend is.
Ergens kan ik de houding van de Britten nu wel waarderen, iedereen heeft zijn prik(ken) kunnen krijgen. Mensen do your thing, but be carefull. Al hoor je daar ook al een ander geluid, mogelijkheid om vaccinatie verplicht te stellen voor bezoek nachtleven
Dat kan, maar ik snap uberhaupt de achtergrond van je vraag in deze niet.
Het is toch algemeen bekend dat de afdelingen gescheiden worden...?
Leeftijd was hier niet het punt, misschien even de post goed lezen waar ik op reageerde.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:46:
[...]
Erm, ook die mensen kunnen onder die leeftijdsgroepen vallen natuurlijk.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ja, maar het gaat van kabbelend naar opeens 4-5x hoger. Vandaar dat ik dacht aan een lokale uitbraak ergens. De laatste tijd zie ik steeds gekkere getallen langskomen. De hoge getallen komen langs, maar de onderliggende getallen zijn weer lager. Voorbeeld gisteren:MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Dat kan, maar ik snap uberhaupt de achtergrond van je vraag in deze niet.
Het is toch algemeen bekend dat de afdelingen gescheiden worden...?
#Ziekenhuiscijfers Maandag 19-07-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 19 juli 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
361 (stijging van 50)
Kliniek: 277 (stijging van 42)
IC: 84 (stijging van 8)
Instroom:
Kliniek: 54 (gisteren: 42)
IC: 9 (gisteren: 2)
Uitstroom:
Kliniek: 12
IC: 6#COVID19NL
+42 in kliniek
+8 IC
Patiënten met een Covid-19 infectie op de verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen, per leeftijdscategorie:
(19-07-2021)
0-40 jaar: 78 (-4)
40-50 jaar: 28 (+6)
50-60 jaar: 66 (+6)
60-70 jaar: 39 (+2)
70+: 87 (+4)
Bron: NICE#COVID19NL #Ziekenhuiscijfers
+14 in kliniek
Patiënten met een Covid-19 infectie op de IC afdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen, per leeftijdscategorie:
(19-07-2021)
0-40 jaar: 8 (+4)
40-50 jaar: 13 (-)
50-60 jaar: 25 (-1)
60-70 jaar: 27 (+2)
70+: 15 (-1)
Bron: NICE#COVID19NL #Ziekenhuiscijfers
+4 IC
Ja, je zegt dat 80% van de dikkerds de IC verstoppen. Maar dat was in de tijd dat de groep 50-70 (het gros van de IC-bevolking) nog nauwelijks gevaccineerd was.Laguna schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:52:
[...]
Leeftijd was hier niet het punt, misschien even de post goed lezen waar ik op reageerde.
De R waarde kan toch gedrukt worden doordat het steeds groter wordende aantal gevaccineerde mensen zich niet of veel minder laten testen?Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:35:
[...]
Er is nooit gezegd dat gevaccineerden steriel zijn (Delta of niet) maar de hoeveelheid virusdeeltjes die een gevaccineerde verspreidt is wel minder. Anders zou de R-waarde ook niet gedrukt worden door vaccinaties, en dat gebeurt wel, ook nu Delta dominant is geworden.
#Ziekenhuiscijfers Dinsdag 20-07-2021
— Ollie de Cijfertjesman (@cijfertjesman) 20 juli 2021
Aantal Patiënten nu in het ziekenhuis
415 (stijging van 54)
Kliniek: 315 (stijging van 38)
IC: 100 (stijging van 16)
Instroom:
Kliniek: 76 (gisteren: 54)
IC: 20 (gisteren: 9)
Uitstroom:
Kliniek: 38
IC: 4#COVID19NL
Gaat fors omhoog, zowel kliniek als IC...
[ Voor 23% gewijzigd door Wokschotel op 20-07-2021 14:04 ]
De islam kan uw vrijheid schaden
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Edit) Ja dus.Wolly schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:01:
[...]
De R waarde kan toch gedrukt worden doordat het steeds groter wordende aantal gevaccineerde mensen zich niet of veel minder laten testen?
https://www.volkskrant.nl...a-gevaccineerden~b800c3e1Gevaccineerden die het virus oplopen, hebben in de regel immers zelf maar weinig klachten. ‘Ik denk dat je een aanzienlijke groep gevaccineerden hebt die er gewoon mee doorloopt’, zegt Wertheim. ‘Dat had ik waarschijnlijk zelf ook gedaan, als ik mezelf niet toevallig had getest. Je denkt ergens toch: ik ben gevaccineerd, ik ben nu oké. Maar je kunt het virus nog steeds doorgeven.’
Ja maar jongeren...Wokschotel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:02:
[Twitter]
Ja maar door vaccinatie komt niemand meer in het ziekenhuis...
Ja maar zomer...
Ja maar vals positieven...
Ja maar testcapaciteit...
Zo, hebben we die maar vast gehad. Kunnen we nu de kop weer in het zand drukken.
Nu even kijken waar dit aftopt. Schot voor de boeg; tussen de 300 en 350 IC plekken. Fingers Crossed.
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 20-07-2021 14:13 ]
Verdeling gevaccineerd/niet gevaccineerd en leeftijd ook ergens te vinden?Wokschotel schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:02:
[Twitter]
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Daar ben ik vooral het meest benieuwd naar inderdaad. Mogelijk RIVM site straks?hoevenpe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Verdeling gevaccineerd/niet gevaccineerd en leeftijd ook ergens te vinden?
Op zich wat mij betreft acceptabel. Ik had het liever niet gezien, maar we vonden het nodig om alles open te gooien en te vertrouwen op een niet 100% waterdicht test-systeem. Dat is ogenschouw nemende vind ik het meevallen.MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Ja maar jongeren...
Ja maar zomer...
Zo, hebben we die maar vast gehad. Kunnen we nu de kop weer in het zand drukken.
Nu even kijken waar dit aftopt. Schot voor de boeg; tussen de 300 en 350 IC plekken.
Het AD zaagt weer een poot van hun geloofwaardigheid af inmiddels. Nadat we de afgelopen weken meerdere nieuwsberichten over uitbraken op festivals hebben gezien is er nu ineens niks meer aan de handMikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Ja maar jongeren...
Ja maar zomer...
Nu even kijken waar dit aftopt. Schot voor de boeg; tussen de 300 en 350 IC plekken.
https://www.ad.nl/buitenl...kers-blijft-uit~ab397b5f/
Moet die info wel beschikbaar zijn.Agent47 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:11:
[...]
Daar ben ik vooral het meest benieuwd naar inderdaad. Mogelijk RIVM site straks?
MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Ja maar jongeren...
Ja maar zomer...
Vorige week werd in het nieuwsbericht (straks nieuwe rond drie uur) wel over de positieve testen info gegeven over de vaccinatiestatus (6% was toen geheel gevaccineerd).
Leeftijden zijn wel te vinden via stichting Nice.
Vaccinatiestatus is privacy en voor een deel van de gevallen verboden voor het RIVM om te weten. We mogen van geluk spreken dat leeftijd nog wel mag worden vastgelegd.hoevenpe schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:09:
[...]
Verdeling gevaccineerd/niet gevaccineerd en leeftijd ook ergens te vinden?
Is er al iets te zeggen tussen de verhouding positieve tests (of %positief) / opnames / ic opnames aan de hand van deze dataset?breew schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:14:
Bedbezetting tm vandaag
[Afbeelding]
ondertussen aan de overkant van de plas... (tm 19-7)
[Afbeelding]
Of nog wat aan de vroege kant, ivm tweede/derde generatie besmetting?
Daar ging het dus niet om. @Uniciteit beweerde dat deze groep "geen oorzaak is van lockdownmaatregelen met extreme gevolgen voor (persoonlijke) vrijheden, fysieke en psychologische gezondheidsschade en economische" en dat alle ongevaccineerde mensen dat wel zijn.Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:59:
[...]
Ja, je zegt dat 80% van de dikkerds de IC verstoppen. Maar dat was in de tijd dat de groep 50-70 (het gros van de IC-bevolking) nog nauwelijks gevaccineerd was.
Ik ben wat optimistischer: 6700.
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 20 juli 2021
Deze heeft wel vaker inside info (en klopt dan ook).
Dat zou een goed teken zijn, dan lijkt de daling ingezet, na de stabilisatie afgelopen week. Zeker als de daling over alle leeftijdsgroepen zit.
(jaja, dinsdagdip, maar geeft vertrouwen dat we de 10k niet meer aan zullen tikken).
En dat geeft vertrouwen dat de ziekenhuisopnames nu dus nog wel even zullen stijgen (helaas), maar over een anderhalve week/twee weken ook op de piek zitten en weer gaan dalen, zonder verdere maatregelen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BOE3jo3t6AGWF8NOJUklovpS.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MEYcHJWbyaOQT6pIkt8XJHU1.png?f=user_large)
duiding: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma dookklikken op "meer informatie" bij de betreffende grafieken
[ Voor 13% gewijzigd door breew op 20-07-2021 14:21 ]
geen idee... ik heb wel deze... op basis van eerste ziektedag..MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:16:
[...]
Is er al iets te zeggen tussen de verhouding positieve tests (of %positief) / opnames / ic opnames aan de hand van deze dataset?
Of nog wat aan de vroege kant, ivm tweede/derde generatie besmetting?
dus 2021-01-01 100/7/2 betekent: op deze dag in deze leeftijdsgroep zijn 100 DOO/DPL/DON gevallen bekend, waarvan er inmiddels 7 zijn opgenomen (niet perse op deze datum) en 2 zijn overleden (niet perse op deze datum)
:fill(white):strip_exif()/f/image/57PBSxusPAihkVyskVwV1ZE8.png?f=user_large)
bron/uitleg cijfers: https://data.rivm.nl/covid-19/COVID-19_casus_landelijk.html
Wel te hopen dat het %positief dan ook flink mee daalt.Jovatov schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:19:
Twitteraar @mzelst gokt op 6700 positieve tests vandaag.
[Twitter]
Deze heeft wel vaker inside info (en klopt dan ook).
Dat zou een goed teken zijn, dan lijkt de daling ingezet, na de stabilisatie afgelopen week. Zeker als de daling over alle leeftijdsgroepen zit.
(jaja, dinsdagdip, maar geeft vertrouwen dat we de 10k niet meer aan zullen tikken).
En dat geeft vertrouwen dat de ziekenhuisopnames nu dus nog wel even zullen stijgen (helaas), maar over een anderhalve week/twee weken ook op de piek zitten en weer gaan dalen, zonder verdere maatregelen.
Als dit uit onderzoeken gaat blijken is dat niet fijn. Dan gaan we mooi de mist in met "vaccinatie is overal toegang tot".Virologen slaan opnieuw alarm over het coronavirus. De deltavariant is zó besmettelijk dat ook mensen die volledig gevaccineerd zijn het virus door kunnen geven, schrijft De Volkskrant. Wetenschappers waarschuwen dat dat grote consequenties kan hebben voor het beleid.
Hoewel gevaccineerden die de deltavariant oplopen doorgaans niet zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis belanden, kunnen ze het virus wel overdragen op anderen. Daarom zouden mensen die zijn gevaccineerd zich aan dezelfde spelregels moeten houden als niet-gevaccineerden: direct testen bij klachten, testen voor toegangsbewijzen en na terugkomst van vakantie, en extra afstand houden tot mensen die nog niet zijn gevaccineerd.
,,De gedachte die we in het begin hadden, dat je na vaccinatie het virus niet meer overdraagt, blijkt voor de deltavariant toch niet helemaal op te gaan", zegt klinisch viroloog Matthijs Welkers (Amsterdam UMC). ,,Wij zien zelfs mensen die al een infectie hebben doorgemaakt, daarna twee keer zijn gevaccineerd en nu tóch weer positief testen."
Niet bepaald, dat was met de Wuhan-variant ook al het geval. Maar misschien wordt er nu ingemasseerd dat de groene vinkjes voor volledig gevaccineerden straks weer worden ingetrokken.autje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:35:
Is dat nieuws dan?
Zou kunnen, maar lijkt mij meer een sensatiekop van de Volkskrant.Stoney3K schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:36:
[...]
Niet bepaald, dat was met de Wuhan-variant ook al het geval. Maar misschien wordt er nu ingemasseerd dat de groene vinkjes voor volledig gevaccineerden straks weer worden ingetrokken.
[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 20-07-2021 14:44 ]
"Met zijn allen gevaccineerd" ofwel 100% gaan we nooit bereiken.Agent47 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:37:
Tsjah deze k*t discussie blijven we nog wel hebben zolang we niet met z'n alleen gevaccineerd zijn.
Gaat nog wat worden, ik zie de nieuwsberichten over een paar maanden al, 'iedereen heeft zich voor jan l*l laten vaccineren' ...link_mario schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:34:
Vanuit AD.nl liveblog:
[...]
Als dit uit onderzoeken gaat blijken is dat niet fijn. Dan gaan we mooi de mist in met "vaccinatie is overal toegang tot".
Zo komt het langzaam aan wel een beetje over.
Ik hoop nog altijd dat het hier gaat om ongevaccineerden. Die zullen alleen maar afnemen, en als het om vaccinweigeraars zijn dan kunnen we in elk geval op lange termijn ons beleid daar op afstellen. Als de vaccins niet blijken te werken, waar het nu toch wel zoetjes aan op begint te lijken, dan begin ik me wel een beetje zorgen te maken of we wel naar het oude normaal terug kunnen. Elke keer testen voor elk uitje heb ik bar weinig zin in.breew schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:14:
Bedbezetting tm vandaag
[Afbeelding]
ondertussen aan de overkant van de plas... (tm 19-7)
[Afbeelding]
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Maar we waren er al achter dat Delta een stuk besmettelijker was dan Alpha. Dat dat dan voor gevaccineerden niet zo zijn zijn was niet te verwachten. Het gaat meer om de verhouding tussen de besmettelijkheid van een niet-gevaccineerd persoon en een gevaccineerd persoon. Als die verhouding (ik noem maar wat) 10-staat-tot-1 is, dan is het meest te winnen bij de niet-gevaccineerden.ijdod schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:38:
@autje @Stoney3K Het is geen nieuws, maar de mate waarin wel. Dat lijkt voor Delta ook bij gevaccineerden veel hoger te liggen dan bij de eerdere versies.
Als straks 'iedereen' gevaccineerd is, dan geven we nog steeds met z'n allen het virus aan elkaar door. Is dat erg? Zolang het niet tot ernstige klachten leidt niet. Maar we zien duidelijk het effect van vaccinatie (daar kunnen we het toch wel over eens zijn), dus het devies blijft nog altijd: doorprikken. De eindstreep is zoveel mogelijk gevaccineerden halen. Daarna maakt het niet meer uit wat je doet.
ETA: ik vraag mij af hoe dit soort berichten zich verhouden tot eerdere onderzoeken. Kijk naar de efficacy tegen symptomatische besmetting, zeker bij Pfizer nog erg hoog. Dat zou dan ineens niet waar zijn?
[ Voor 11% gewijzigd door autje op 20-07-2021 14:46 ]
Handig dat ze de kleuren van de legenda aangepast hebben, ik dacht even dat 80-84 een hoger percentage volledig gevaccineerden had dan de opkomst voor de 1e vaccinatiebreew schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:20:
prikjestijd... (tm vorig week)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
duiding: https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma dookklikken op "meer informatie" bij de betreffende grafieken
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:42:
[...]
Ik hoop nog altijd dat het hier gaat om ongevaccineerden. Die zullen alleen maar afnemen, en als het om vaccinweigeraars zijn dan kunnen we in elk geval op lange termijn ons beleid daar op afstellen. Als de vaccins niet blijken te werken, waar het nu toch wel zoetjes aan op begint te lijken, dan begin ik me wel een beetje zorgen te maken of we wel naar het oude normaal terug kunnen. Elke keer testen voor elk uitje heb ik bar weinig zin in.
De snelheid waarmee Delta zich verspreid in landen met een zeer hoge vaccinatiegraad is moeilijk op een andere manier te verklaren dan dat gevaccineerden toch besmettelijk zijn. Misschien minder en korter dan bij een originele besmetting op een ongevaccineerde maar denk ik genoeg om herd immunity gedag te zeggen als bescherming voor niet gevaccineerden.autje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:37:
[...]
Zou kunnen, maar lijkt mij meer een sensatiekop van de Volkskrant.
Wat nog moet blijken is of volledig gevaccineerd + Delta gehad je afweer systeem genoeg heeft getraind om een volgende besmetting met Delta zonder besmettelijk te zijn door te komen.
[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 20-07-2021 14:49 ]
Dat is dus uiteindelijk wel waar we naartoe gaan, een endemische situatie, waarin het virus wel wordt doorgegeven maar geen gezondheidsklachten veroorzaakt.autje schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:43:
[...]
Als straks 'iedereen' gevaccineerd is, dan geven we nog steeds met z'n allen het virus aan elkaar door. Is dat erg? Zolang het niet tot ernstige klachten leidt niet.
Het enige waar je dan nog wel voor moet uitkijken is het ontstaan van gevaarlijkere varianten. Het is wel zo dat het uitgangspunt "Je vaccineert je ook om anderen te beschermen" dan niet meer op gaat.
Helaas, groepsimmuniteit is exit. Zei ik dat niet een jaar geleden al?
[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 20-07-2021 14:47 ]
Ja de AD verpakt het wat dramatisch, hier de quotes van het originele bericht:joppe113 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:43:
Ik vind anders als je niet in het ziekenhuis komt en niet erstig ziek word dat vaccins prima werken hoor.
[...]
Bij het dikgedrukt stop ik met lezen. Prima ok; vaccineren dus.Gevaccineerden die het virus oplopen, hebben in de regel immers zelf maar weinig klachten. ‘Ik denk dat je een aanzienlijke groep gevaccineerden hebt die er gewoon mee doorloopt’, zegt Wertheim. ‘Dat had ik waarschijnlijk zelf ook gedaan, als ik mezelf niet toevallig had getest. Je denkt ergens toch: ik ben gevaccineerd, ik ben nu oké. Maar je kunt het virus nog steeds doorgeven.’
[ Voor 8% gewijzigd door xzaz op 20-07-2021 14:47 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Bron:
* https://twitter.com/YorickB/status/1417454635741335552
* https://twitter.com/YorickB/status/1417454641328099329
Keywords: "dat is maar zeer de vraag". Eerst maar eens een onderzoeksverslag afwachten.ijdod schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:45:
@autje Eens, maar vooralsnog was het uitgangspunt wel dat gevaccineerden het niet enorm verspreiden, en dat is voor Delta maar zeer de vraag. Dat is wel degelijk een ander uitgangspunt, zeker zolang we er nog niet zijn qua vaccinaties.
Zolang we er niet zijn qua vaccinaties zijn voor het grootste deel van die periode plekken waar grote massa's dicht op elkaar komen (clubs e.d.) dicht. En dat helpt, zien we nu al.
Inderdaad en wederom blijf ik het apart vinden dat dit soort logische gevolgen door zoveel mensen vooraf ontkend worden. Je ziet het gewoon in de cijfers opkomen, eerst heel veel jongeren, daarna steeds meer ouderen en daarna steeds meer in het ziekenhuis+IC. Dat is sinds het begin van de crisis nog niet anders geweest, en vaccinaties dempen de boel alleen maar. We zijn nog niet aan de vaccinatiegraad om de boel te stoppen, dus krijg je dit.MikeyMan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Ja maar jongeren...
Ja maar zomer...
Nu even kijken waar dit aftopt. Schot voor de boeg; tussen de 300 en 350 IC plekken. Fingers Crossed.
Hadden ze nu ditzelfde 1 a 2 maanden later gedaan en daarbij de 2-4 weken na vaccinatie afgewacht hadden we heel deze zooi niet gehad en hadden we het behapbaar los kunnen laten.
[removed]
En dat is nog steeds zo. Het punt dat jij maakt beschrijf ik als volgt: mensen met een hoge BMI eindigen door corona eerder op de intensive care en zijn dus een belangrijke oorzaak van de lockdownmaatregelen.Laguna schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:18:
[...]
Daar ging het dus niet om. @Uniciteit beweerde dat deze groep "geen oorzaak is van lockdownmaatregelen met extreme gevolgen voor (persoonlijke) vrijheden, fysieke en psychologische gezondheidsschade en economische" en dat alle ongevaccineerde mensen dat wel zijn.
Het eerste deel van die zin ben ik met je eens. Het tweede deel niet.
Jij legt de oorzaak van de lockdownmaatregelen neer bij mensen met een hoge BMI. In mijn ogen ligt de oorzaak bij de verspreiding van het coronavirus. (Vóór de pandemie hadden we immers geen last van lockdowns door mensen met een hoge BMI).
Dit topic is gesloten.
![]()
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).
:fill(white):strip_exif()/f/image/C7fG4LtZVzf0t7Fa0i8qzqNZ.png?f=user_large)