Exact. Dit is het. Eerst 'nee, kan niet' en dan wordt het dus een zelfvervullende voorspelling.ijdod schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:00:
[...]
Wellicht. Aan de andere kant hebben we dat nooit geprobeerd. Men lijkt zich op voorhand al erg druk te maken om de publieke opinie nog voor de moeilijke issues überhaupt besproken zijn.
Een van de moeilijkste uitdagingen voor politieke leiders in deze crisis is denk ik het overbrengen van de preventie paradox. Er moet immers gehandeld worden vóór de schade ontstaat. Maar daar wandelt het kabinet nu vrij consequent omheen, en daardoor hebben we dus veel meer maatschappelijke en gezondheidsschade dan nodig is. En die schade wordt schijnbaar door veel mensen geaccepteerd omdat ze ervan overtuigt lijken te zijn dat er geen of weinig manieren zijn om mensen te motiveren. Maar zoals genoemd is dat zelden een probleem, mits de overheid het juiste narratief hanteert.
En dat laatste is dus het wezenlijke verschil van inzicht. Ik denk het niet, want door vooraf aan te nemen dat het 'onmogelijk' is, zal de neiging bestaan om het dan maar niet te proberen. Zie de opmerking hier direct boven van @ijdod.klaaas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:16:
[...]
Dat er draagvlak is voor de huidige maatregelen wil niet zeggen, dat dat er ook zou zijn voor andere maatregelen. De vraag of het een realistische verwachting is, dat dat draagvlak te creëren is is m.i. dan ook een vraag, die meegenomen moet worden in de afweging tussen verschillende scenario's. (…)
Ik krijg het gevoel dat het draait om een soort anticipatie op mogelijke cognitieve dissonantie en het daarom maar te laten gaan onder de opmerking dat het niet anders kan/kon. Het is namelijk politiek gezien moeilijker om de preventie paradox uit te leggen dan een situatie te laten ontstaan om daarop pas te handelen maar dat is volstrekt reactief en bij een exponentieel groeiend probleem ben je als overheid altijd te laat.
Ja en nee, want we zijn uitgebreid gewaarschuwd. Dit topic deel 1 begon ook al eind december en een buitenlandse overheid die een hele stad afsluit is wel iets bijzonders. Maar goed, laten we golf 1 even accepteren. Daarna zijn er nog meerdere kansen geweest en die zijn toch echt onnodig blijven liggen.(…)
Dat 'waarschijnlijk' is natuurlijk wel een belangrijke. Hadden we in het voorjaar van 2020 de tijd en de kennis om die afweging goed te maken?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.