Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.048 views

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
roffeltjes schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Het spijt me dat ik niet voel dat ik ernaast zat, op de rekensom na. Sterker nog, ik denk dat je met je gemiep over 0.6 duidelijk maakte dat je geen weerwoord had op het vervelende feit van het hoge percentage positieve testen.

Niemand claimt dat we weer naar december 2020 taferelen gaan, maar alle noties dat het wel los zou lopen zijn nu wel weg. Aanzienlijke toename in opnames en een nog steeds groeiend reservoir besmette personen geeft geen hoop dat we er snel vanaf zijn.
'snel' is subjectief natuurlijk, maar de trend die we nu zien is goed.

In de leeftijdsgroepen met de bulk aan positieve tests is de afvlakking inmiddels compleet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEzcSL6yuqVlF-LlXEPAShFkKAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WP0UPe8qJnPtRkWxqPHvasU.jpg?f=fotoalbum_large

Nu de groei eruit is, het nachtleven weer dicht, en elke dag weer meer prikken worden gezet, zal er in deze groepen een daling volgen.
De hogere leeftijdsgroepen zullen, net als de stijging eerder, snel de groep 10-29 volgen in afvlakking en dan daling.
De ziekenhuisopnames laten nu nog een groei zien, met name in de <30 groep. De hogere groepen zullen ook nog wel wat stijgen. En de piek op ziekenhuisopnames zitten we zeker nog niet op. Maar de piek zal snel afvlakken en weer dalen.

Nu de groei er inderdaad uit is mag je zeker wel vertrouwen hebben dat deze 'golf' maar zeer beperkte druk op de ziekenhuizen zal geven.

Dus ja, het zijn inderdaad hoge aantallen nu. Nee, de piek ziekenhuisopnames zitten we nog niet op, dat duurt nog een week of twee. Maar er is gerede reden voor optimisme. En het dalend positiviteitspercentage is een van die redenen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jovatov op 17-07-2021 16:42 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik maak me ook niet meer druk om de cijfers ik baal er vooral van dat we zo hard gestruikeld zijn omdat het Rutte en de Jong een goed idee leek om een kortere maar gevaarlijke route te nemen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:45
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:34:
@Drardollan hoop of vrezen? Ik begrijp uit het nieuws dat de testcapaciteit al een tijdje op z'n limiet zit. Je zult dus geen verdere stijging zien, want er kan niet meer getest worden?
Daarvoor zie ik, zoals gezegd, graag een betrouwbare bron. Het testen is alweer fors opgeschaald en je ziet in de dagcijfers al dagen dat de achterstand ingelopen wordt. Ik heb nergens een betrouwbare bericht gezien dat we aan limieten zouden zitten, hooguit dat het druk is.

Maar wellicht heb ik het gemist.
We hebben effectief geen enkele maatregel om de verspreiding tegen te gaan getroffen, anders dan de discotheken te sluiten. Zal dat werkelijk zo'n effect hebben?
Wat moet het anders zijn? De groei is er al een week uit en dat is inderdaad het enige wat teruggedraaid is. Ik vind het vrij aannemelijk als je ziet hoe het er in de discotheken en clubs aan toe ging.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
geenstijl schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:32:
[...]
Waar haal je die 3 vandaan? (IC+ZH)
10 juli
Coronadashboard: 17
LCPS: 13
NICE: 17

15 juli
Coronadashboard: 27
LCPS: 38
NICE: 31
Verder vergelijk je een zaterdag met een donderdag.

Tuurlijk stijgen de cijfers iets, maar die 1200% is echt compleet overtrokken.
Er is werkelijk niets schokkends aan de hand, ja de instroom is verhoogd (begrijpelijk), maar bij lange na niet in de buurt van heftige waardes.
En sowieso is het niet goed om blind te staren op percentages, van 1 naar 4 is ook 300% erbij maar dat kan de zorg wel hebben zeg maar. Persoonlijk kijk ik liever naar de absolute cijfers, want het aantal bezette ziekenhuisbedden zegt wat over de resterende zorgcapaciteit.

March of the Eagles

• Drardollan
XWB schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:43:
[...]

En sowieso is het niet goed om blind te staren op percentages, van 1 naar 4 is ook 300% erbij maar dat kan de zorg wel hebben zeg maar. Persoonlijk kijk ik liever naar de absolute cijfers, want het aantal bezette ziekenhuisbedden zegt wat over de resterende zorgcapaciteit.
Ik denk dat het belangrijk is om altijd een volledig beeld te willen hebben. Ik wil niet blind zijn voor percentages, maar je moet ze wel duiden met de absolute cijfers erbij. Uiteindelijk gaat het om het totaalplaatje, en het totaalplaatje is nu dat er ondanks huidige hoge cijfers en forse groeipercentages eerder in de afgelopen 2 weken de situatie gewoon prima is. Ziekenhuizen amper drukker en qua cijfers duidelijk op of net over de top. De maatregelen die genomen zijn lijken afdoende, of op zijn minst afdoende om de stijging te doen stoppen.

Ik denk dat het evacueren van het ziekenhuis in Venlo zomaar eens een hogere druk op de ziekenhuizen heeft gegeven dan alle Corona opnames van de afgelopen 2 weken bij elkaar.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
XWB schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:43:
[...]

Precies, zowel besmettingen lijken op de top te zijn, instroom zal komende dagen dan op hoogste punt liggen, percentage positief is weer licht aan het dalen. Ja, het is allemaal hoog, maar komt niet in de buurt van zorgelijk o.i.d.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-12 21:04
Het is te hopen dat de vaccinaties het effect van de heropening van voortgezet onderwijs kunnen intomen. De explosie na het openen van de nachtclubs heeft in ieder geval ons op het HBO aardig wakker geschud.

Betreft de druk op de ziekenhuis is en blijft de vraag in hoeverre dit de normale gang van zaken belemmerd. We moeten en gaan ermee leven, maar een continue bezetting op niveau van een paar weken terug is nog steeds een groot verschil met pre-corona voor de gezondheidszorg.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:44
Drardollan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:42:
[...]

Daarvoor zie ik, zoals gezegd, graag een betrouwbare bron. Het testen is alweer fors opgeschaald en je ziet in de dagcijfers al dagen dat de achterstand ingelopen wordt. Ik heb nergens een betrouwbare bericht gezien dat we aan limieten zouden zitten, hooguit dat het druk is.

Maar wellicht heb ik het gemist.
Ik weet niet wat je zoekt - diverse GGD's geven aan geen vakantietests uit te kunnen voeren en anderen geven aan dat testuitslagen na 48 uur kunnen komen. Je kunt in het corona-vakantietopic wat ervaringen vinden - mensen wijken daar vooral uit naar commerciele labs omdat je je uitslag never meer op tijd krijgt momenteel. Dat kunnen incidenten zijn. De corona-afspraken site was vd week down ivm drukte, je moest toen bellen voor een afspraak, maar de telefonische wachttijden liepen ook op.

https://www.rtlnieuws.nl/...-lead-healthcare-wachtrij
https://www.ad.nl/binnenl...d-wil-opschalen~a2235542/
https://www.ggd.amsterdam...n,de%20GGD%3A%200800-1202.

Enzovoorts. Of ik denk dat iedereen zich heeft kunnen laten testen? Nee dus. Ik denk dat je dat terugziet in het plafond aan besmettingen. Maar bij gebrek aan absolute cijfers: een hypothese.
Wat moet het anders zijn? De groei is er al een week uit en dat is inderdaad het enige wat teruggedraaid is. Ik vind het vrij aannemelijk als je ziet hoe het er in de discotheken en clubs aan toe ging.
De groei is er dus niet uit (in besmettingen, wel in testcapaciteit), in mijn beleving, we zien het alleen niet. Maargoed, het begint pas net, deze opleving. We gaan het - zoals alle voorgaande keren - meemaken.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik verwacht dat de testen voor de vakantie gewoon onderaan de stapel komt tov de reguliere testen. Heel lullig voor de vakantiegangers maar blij dat ik hem heb geboekt bij een commercieel bureau. Wel moeten we nu een dag eerder weg omdat we hadden gerekend met 48 uur geldigheid.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-12 21:04
Drardollan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:28:
[...]

Je rekensom zat tweemaal fout, weet niet of je het bewust doet om het zwaarder te doen voorkomen. 14,4 afronden naar 15 is ook opvallend, de meeste mensen zouden er 14,5 van maken./
En ik vind het opvallend dat jij het over ver terug hebt terwijl we het over dagen hebben. Ik weet niet of je het bewust doet om het lichter te doen voorkomen.

De meeste mensen vinden dagen niet ver terug.

Betreft de rekensom niet alleen verbeterde ik hem, het punt dat het om een dramatische toename blijft overeind staan. Dat jij daarna terug kwam met code zwart doet mij niet aannemen dat je erin zit voor het discussie maar voor het pootje haken.

Dat je op de essentie niks kan afdwingen vind ik op zijn zachtst gezegd vermoeiend...

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 17-07-2021 17:02 ]

• Drardollan
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:53:
[...]

Ik weet niet wat je zoekt - diverse GGD's geven aan geen vakantietests uit te kunnen voeren en anderen geven aan dat testuitslagen na 48 uur kunnen komen. Je kunt in het corona-vakantietopic wat ervaringen vinden - mensen wijken daar vooral uit naar commerciele labs omdat je je uitslag never meer op tijd krijgt momenteel. Dat kunnen incidenten zijn. De corona-afspraken site was vd week down ivm drukte, je moest toen bellen voor een afspraak, maar de telefonische wachttijden liepen ook op.

https://www.rtlnieuws.nl/...-lead-healthcare-wachtrij
https://www.ad.nl/binnenl...d-wil-opschalen~a2235542/
https://www.ggd.amsterdam...n,de%20GGD%3A%200800-1202.

Enzovoorts. Of ik denk dat iedereen zich heeft kunnen laten testen? Nee dus. Ik denk dat je dat terugziet in het plafond aan besmettingen. Maar bij gebrek aan absolute cijfers: een hypothese.
Klopt, het was / is druk. Er wordt enerzijds opgeschaald en anderzijds afgeschaald. Jammer dat mensen niet op vakantie kunnen door een te late test, risico neem je zelf.

Maar ik zie nergens dat we aan de limieten zitten en niet voldoende meer kunnen testen. Die storingen zijn van alle (Corona) tijden.
[...]

De groei is er dus niet uit (in besmettingen, wel in testcapaciteit), in mijn beleving, we zien het alleen niet. Maargoed, het begint pas net, deze opleving. We gaan het - zoals alle voorgaande keren - meemaken.
Dat zien we wel, kijk eens naar de cijfers van @breew en leg deze een paar dagen naast elkaar. Dan zie je dat we de achterstand inlopen. Begin deze week waren er per dag zo’n 3500 ‘oude meldingen’, dat is eind deze week teruggelopen naar 2000.

Maar we gaan het meemaken. Ik verwacht dat we vanaf maandag langzaamaan weer gaan dalen, maar we zullen het zien.

• Drardollan
roffeltjes schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:00:
[...]

En ik vind het opvallend dat jij het over ver terug hebt terwijl we het over dagen hebben.

De meeste mensen vinden dagen niet ver terug.
In tijden van crisis is een uur soms al ver terug.
Betreft de rekensom niet alleen verbeterde ik hem, het punt dat het om een dramatische toename blijft overeind staan. Dat jij daarna terug kwam met code zwart doet mij niet aannemen dat je erin zit voor het discussie maar voor het pootje haken.
Nee, daar ben ik niet op uit.
Je kan het dramatisch blijven noemen, maar ik (en anderen hier) vinden dat echt zwaar overtrokken.
Dat je op de essentie niks kan afdwingen vind ik op zijn zachtst gezegd vermoeiend...
Op welke essentie moet ik iets afdwingen? Je moet niet zo zwart kijken en wat meer naar het complete beeld.

En dit is mijn laatste reactie, ik wil je niet vermoeien natuurlijk.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:44
Drardollan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:01:
[...]

Klopt, het was / is druk. Er wordt enerzijds opgeschaald en anderzijds afgeschaald. Jammer dat mensen niet op vakantie kunnen door een te late test, risico neem je zelf.

Maar ik zie nergens dat we aan de limieten zitten en niet voldoende meer kunnen testen. Die storingen zijn van alle (Corona) tijden.
Apart. Lab zegt het letterlijk in 1 van die artikelen :+ Maargoed, we zien blijkbaar allemaal wat we willen zien.
Qua vakantierisico vind ik je opmerking tamelijk dissociatief. 2 weken geleden hadden we nauwelijks besmettingen en was europa praktisch groen en nu claim je een weloverwogen risico? Mensen met schoolgaande kinderen boeken hun vakantie normaliter 6 maanden of langer vooraf :+ Maar ook hier geld wellicht dat we het zien zoals we het willen zien.
Dat zien we wel, kijk eens naar de cijfers van @breew en leg deze een paar dagen naast elkaar. Dan zie je dat we de achterstand inlopen. Begin deze week waren er per dag zo’n 3500 ‘oude meldingen’, dat is eind deze week teruggelopen naar 2000.
Waar zie je dan de mensen die geen afspraak konden maken en niet getest zijn? Die groep bedoel ik :)

Ik merk dat het focussen op tienden na de komma in dit topic het blikveld op de wijde wereld wat blokkeert. Terwijl winkels en kantoren overvol zijn, mensen volop feestjes geven, vakantie vieren en we de zomer corona-vrij in dachten te gaan geven we de delta-variant vrij spel. Samen met Engeland voeren we daarmee werkelijk een interessant experiment uit. Ieder voor zich.
Maar we gaan het meemaken. Ik verwacht dat we vanaf maandag langzaamaan weer gaan dalen, maar we zullen het zien.
Terwijl ik uitkijk op een kleine honderd mensen achter ons huis die staan te bieren met een muziekje ben ik benieuwd of deze mensen zich van de week melden bij de teststraat :) We zullen het zeker zien, maar wellicht niet in de cijfers.
(infographic over testbereidheid, 42% laat zich testen met klachten, bijvoorbeeld, februari, Gelderland, zo zijn er vast meer)
Edit: hier wat landelijke cijfers, ook over mensen met restklachten.

Op basis van ziekenhuisbezetting is acute zorg geen reden voor paniek natuurlijk. De rest van de restschade nemen we blijkbaar voor lief. c'est ça

(uit nieuwschierigheid opgezocht)
Langdurige klachten
In totaal is 8% van de deelnemers aan het gedragsonderzoek besmet (geweest) met het coronavirus. Een derde (37%) van die groep geeft aan dat zij 3 maanden na de besmetting nog klachten hadden. Deze langdurige klachten kwamen het meest voor onder 40-tot-69-jarigen (39 tot 41%), maar ook een kwart van de jongeren (16-24 jaar) die een besmetting hebben doorgemaakt rapporteert na 3 maanden nog klachten. De meest voorkomende klachten zijn vermoeidheid (75%) en vergeetachtigheid of concentratieproblemen (50%).

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-07-2021 17:24 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:19:
(infographic over testbereidheid, 42% laat zich testen met klachten, bijvoorbeeld, februari, Gelderland, zo zijn er vast meer)
Ik vind het op zich wel knap waardeloos dat de GGD geen sneltesten meer doet. Twee etmalen in quarantaine en vervolgens "ja, ik ben inderdaad gewoon verkouden" maakt testen niet bepaald uitnodigend.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bananenplant schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 17:39:
[...]

Ik vind het op zich wel knap waardeloos dat de GGD geen sneltesten meer doet. Twee etmalen in quarantaine en vervolgens "ja, ik ben inderdaad gewoon verkouden" maakt testen niet bepaald uitnodigend.
Is 'we denken dat je verkouden bent' een beter antwoord?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:09
Het 'goede' nieuws is toch wel dat de exponentiële stijging niet lijkt te hebben doorgezet. Dit kan de zorg gewoon aan.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Bananenplant
  • Laatst online: 21:54
MikeyMan schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 18:28:
[...]

Is 'we denken dat je verkouden bent' een beter antwoord?
Als je voor testen voor iets dat niets blijkt te zijn telkens 2 dagen in plaats van 4 uur in quarantaine moet is de verleiding wel groot om het eerst maar even aan te zien voordat je je laat testen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:17:
Het 'goede' nieuws is toch wel dat de exponentiële stijging niet lijkt te hebben doorgezet
Aangezien het groeigetal nog steeds positief is (maar wel lager) klopt deze stelling niet. Zie bijvoorbeeld:
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen

Hoewel de snelheid dus is gedaald, begreep ik ergens online van het hoofd datamanagement van OWID dat Nederland op dit moment wereldrecordhouder tweewekelijkse groeisnelheid schijnt te zijn:
https://ourworldindata.or...e&country=NLD~TUR~KGZ~IRL

We laten daarmee als Nederland dus Turkije, Ierland en Kirgizië achter ons.(de beginmaanden maart/april 2020 uiteraard uitgezonderd).
Dit kan de zorg gewoon aan
Ik hoop het ook en het zal neem ik aan door de vaccins een stuk lager worden dan voorheen, maar:
- Er is wel/niet sprake van een onderschatting van het aantal besmettingen
- We zijn welgeteld één week na invoering van de maatregelen
- De tweede generatie besmettingen hebben nu (deels) plaatsgevonden en volgen wel/niet in de cijfers
- Pas als die wel/niet bij oudere leeftijden overgaan in opnames kun je wat zeggen of de zorg het 'aan kan'

Ongetwijfeld zal de Rt nu dus wel een stuk lager zijn, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de R al <1 is en dus groeit het aantal besmettingen nog elke dag, komen er dus elke dag zieken bij, komen er elke dag ernstig zieken bij, komen er elke dag potentieel meer langdurig zieken bij en van al die besmettingen overlijdt helaas een deel.

Je hebt jammer genoeg nog steeds geen antwoord gegeven op m'n vraag van donderdag, maar waarom is het logisch om te wachten met ingrijpen om R<1 te krijgen mocht die nu >1 zijn?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:11:
[...]
Tja, de NOS, het NRC en het Parool berichtten erover. Maar dat is slechts een kleine bubbel die door een enkeling gevolgd wordt. :+
Ik snap het niet meer, net werd er betoogd dat het nieuws over wat protesten in Frankrijk door de ‘msm’ werd dood gezwegen en nu is het ineens in alle nieuws outlets toch te vinden?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 16:34:
@Drardollan hoop of vrezen? Ik begrijp uit het nieuws dat de testcapaciteit al een tijdje op z'n limiet zit.

Je zult dus geen verdere stijging zien, want er kan niet meer getest worden?
Net even online geprobeerd met drie postcodes uit Utrecht, Gouda en Rotterdam en ik kan in alle drie de plaatsen in dezelfde plaats morgen voor de lunch terecht.

N=3 natuurlijk, maar volgens mij valt het wel mee dus, met die testcapaciteit :)

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:08

bert pit

asdasd

Zouden we niet veel willen reizen en 5 tientjes voor een test vragen, dan was het probleem er nooit geweest.... Als je ziet wat er momenteel op het IC belandt, dan kun je toch wel spreken van een genormaliseerde situatie.

[ Voor 33% gewijzigd door bert pit op 17-07-2021 22:05 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-11 22:52
Number10 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Aangezien het groeigetal nog steeds positief is (maar wel lager) klopt deze stelling niet. Zie bijvoorbeeld:
https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
Een nogal letterlijke beschouwing van het woord "exponentieel". Je hebt het nu over het groeigetal terwijl eerdere posts toch echt een afdronk hadden die in de richting wezen van meer evidente exponentiële groei:
Number10 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 19:30:
Hieronder een serie tweets van een bekende rekenaar van 5 juli jl.:
https://threadreaderapp.com/user/HJWesteneng

Volgens de prognose in tweet 3 zouden we vandaag maximaal op 5446 besmettingen zitten. Het zijn er dus 5475 geworden. Maar als die trend met de hoge prognose zich voortzet wordt het volgens tweet 3 morgen en daarna 8149, 11356, 16466 en maandag 12 juli 24348 besmettingen.

Ik begreep eerder uit een reactie van @t_captain dat het gemiddeld 8 dagen duurt voor eventuele maatregelen werken en uiteraard moeten dan ook nog de juiste maatregelen worden getroffen.

Heb jij nog een update @t_captain of klopt de serie hierboven volgens jou wel ongeveer?
Hoewel de snelheid dus is gedaald, begreep ik ergens online van het hoofd datamanagement van OWID dat Nederland op dit moment wereldrecordhouder tweewekelijkse groeisnelheid schijnt te zijn:
https://ourworldindata.or...e&country=NLD~TUR~KGZ~IRL

We laten daarmee als Nederland dus Turkije, Ierland en Kirgizië achter ons.(de beginmaanden maart/april 2020 uiteraard uitgezonderd).
Dus?
Ik hoop het ook en het zal neem ik aan door de vaccins een stuk lager worden dan voorheen, maar:
- Er is wel/niet sprake van een onderschatting van het aantal besmettingen
- We zijn welgeteld één week na invoering van de maatregelen
- De tweede generatie besmettingen hebben nu (deels) plaatsgevonden en volgen wel/niet in de cijfers
- Pas als die wel/niet bij oudere leeftijden overgaan in opnames kun je wat zeggen of de zorg het 'aan kan'

Ongetwijfeld zal de Rt nu dus wel een stuk lager zijn, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de R al <1 is en dus groeit het aantal besmettingen nog elke dag, komen er dus elke dag zieken bij, komen er elke dag ernstig zieken bij, komen er elke dag potentieel meer langdurig zieken bij en van al die besmettingen overlijdt helaas een deel.

Je hebt jammer genoeg nog steeds geen antwoord gegeven op m'n vraag van donderdag, maar waarom is het logisch om te wachten met ingrijpen om R<1 te krijgen mocht die nu >1 zijn?
Ah, nu val je weer terug op R(t) in plaats van het "groeigetal" c.q. een metric gebaseerd op moving averages. Wat probeer je nu steeds te duiden? Jij weet als geen ander hoe R(t) berekend wordt en zou derhalve ook bewust moeten zijn van de beperkte bruikbaarheid in korte(re) tijdshorizons.

Over het dikgedrukte: again, niemand ontkent dat er zieken bijkomen als het aantal besmettingen toeneemt. Het gaat er om hoeveel dit er zijn en hoe we als maatschappij hier naar kijken. Alles duidt er nog steeds op dat er vrij weinig aan de hand is en dat er ook vrij weinig aan de hand zal zijn in de komende weken. Het lijkt wel alsof men steeds sterker in de reflex schiet om terug te vallen op de eventuele gevolgen voor een marginale groep besmette gevallen in een situatie waarin precies gebeurt waar we enkele maanden geleden op ingezet hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kveXjWFvO_SIwADBDzdCHUpyFqA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QLTyHN0i3bayBph8lRkOO0k1.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-07-2021 00:59 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 12:55
Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:56:

Over het dikgedrukte: again, niemand ontkent dat er zieken bijkomen als het aantal besmettingen toeneemt. Het gaat er om hoeveel dit er zijn en hoe we als maatschappij hier naar kijken. Alles duidt er nog steeds op dat er vrij weinig aan de hand is en dat er ook vrij weinig aan de hand zal zijn in de komende weken. Het lijkt wel alsof men steeds sterker in de reflex schiet om terug te vallen op de eventuele gevolgen voor een marginale groep besmette gevallen in een situatie waarin precies gebeurt waar we enkele maanden geleden op ingezet hebben.
We hebben ingezet op het verder versoepelen door vaccinaties, waarbij de dan nog voorkomende besmettingen tot weinig opnames zouden leiden. Tot zover kan ik met je meegaan. Wat we nooit op hebben ingezet dat die voorkomende besmettingen op het niveau zitten van het dieptepunt van de crisis. Als die vaccinatiestrategie nog niet afgerond is, en de cijfers van het niveau zijn van het dieptepunt van de crisis, rest je geen andere keuze dan hard op de rem te trappen. Wat je ziet is een volkomen logische reactie op de reflex om veel te vroeg te willen versoepelen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Jedi_Pimp
ijdod schreef op zondag 18 juli 2021 @ 07:18:
[...]

We hebben ingezet op het verder versoepelen door vaccinaties, waarbij de dan nog voorkomende besmettingen tot weinig opnames zouden leiden. Tot zover kan ik met je meegaan. Wat we nooit op hebben ingezet dat die voorkomende besmettingen op het niveau zitten van het dieptepunt van de crisis. Als die vaccinatiestrategie nog niet afgerond is, en de cijfers van het niveau zijn van het dieptepunt van de crisis, rest je geen andere keuze dan hard op de rem te trappen. Wat je ziet is een volkomen logische reactie op de reflex om veel te vroeg te willen versoepelen.
10.000 besmettingen nu zijn anders dan 10.000 besmettingen in de eerste golf. De context is niet te vergelijken: lagere mortaliteit, een geheel andere mate van druk op de zorg, vaccinaties en zwaartepunt van besmettingen in specifieke leeftijdscohorten.

Los van de noodzaak van 'op de rem trappen' - hier kan men uiteraard over discussiëren, is het aanhoudend terugvallen op de R(t) en wat er eventueel met de tweede generatie besmettingen gaat gebeuren, wat mij betreft een magere argumentatie om vast te blijven houden aan maatregelen en wellicht nog lastiger: zonder enige visie en gesprek over de toekomst in deze impasse blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Jedi_Pimp op 18-07-2021 07:47 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:De hele discussie over hoeveel demonstranten er in Frankrijk nou wel of niet waren volgens welke bron en in welke bubbel wie nou zit is a) offtopic en b) werd nou ook niet echt constructief gevoerd. Daarom is die discussie weg. De discussie (op een constructieve manier) over reactie van de Fransen kan ook echt beter in het wereldwijde topic.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:26
https://www.rtlnieuws.nl/...jzen-datalek-testcoronanu
https://www.ad.nl/tech/va...rijgen-door-lek~a4bb3080/

Dit kon je op je vingers natellen natuurlijk :z

[ Voor 26% gewijzigd door DutchOwnage op 18-07-2021 10:41 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Dit is wel heel kwalijk. Je kon vanuit het gemak van je luie stoel door hun database zoeken en gegevens aanpassen of toevoegen. Nu zullen we nooit weten helaas op welke schaal dit misbruikt is, maar een handige Harry had hier een leuk handeltje op kunnen zetten. Tegen vergoeding een echt testbewijs regelen voor mensen.

Het is de zoveelste reden om niet mee te gaan in de silicon valley mentaliteit die het minister van vws er op na lijkt te houden. De CoronaMelder was al een mislukking en CoronaCheck mag aansluiten daarbij.

• VDS91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-02-2022
Ik neem aan dat de eindverantwoordelijke van VWS eens definitief de laan uit wordt gestuurd. Er zijn ministers en staatssecretarissen voor minder ontslagen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Mijn god, wat een fraudeurs.

Hopelijk worden wel alle door dit bedrijf gegenereerde QR-codes nu als ongeldig verklaart, en degene die deze mogelijkheid gebruikt hebben worden aangepakt?

Als je dit doet ben je moedwillig de boel aan het verzieken en werk je mee aan het verspreiden van corona. Dat mag best strafrechtelijke consequenties hebben lijkt me....

Virussen? Scan ze hier!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juli 2021 @ 00:56:
[...]
meer evidente exponentiële groei(…)
Woorden als 'meer evidente' exponentiële groei zijn m.i. fnuikend voor het begrip van het probleem. Eerder noemde ik een cartoon waarin dat vrij treffend wordt weergegeven:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Het gaat jou er in dit topic om hoeveel dit er zijn en hoe we als maatschappij jij hier naar kijkten (…)
ftfy
(…) Alles duidt er nog steeds op dat er vrij weinig aan de hand is en dat er ook vrij weinig aan de hand zal zijn in de komende weken. (…)
De opnames liepen op de afgelopen dagen waaruit blijkt dat er wel iets aan de hand kan zijn. Door te wachten op 'meer evidente' groei zijn we consequent te laat geweest.
(…) waar we enkele maanden geleden op ingezet hebben. (…)
Of dat zo is zou je moeten onderbouwen, maar een crisis zoals dit is uiteraard niet statisch. Door vast te houden aan een oorspronkelijk 'plan' ongeacht nieuwe informatie kan de uitkomst tegenvallen en het is ook maar de vraag of hetgeen er maanden geleden volgens jou werd verwacht wel zo logisch was.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• DutchOwnage
wildhagen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:33:
[...]

Hopelijk worden wel alle door dit bedrijf gegenereerde QR-codes nu als ongeldig verklaart, en degene die deze mogelijkheid gebruikt hebben worden aangepakt?
De recherche op de stoep bij Dave Roelvink :o

Niet de eerste keer trouwens...

• CMD-Snake
VDS91 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:29:
Ik neem aan dat de eindverantwoordelijke van VWS eens definitief de laan uit wordt gestuurd. Er zijn ministers en staatssecretarissen voor minder ontslagen.
Ik heb er een hard hoofd in. Grapperhaus mocht aanblijven na zijn huwelijksfeest, dan mag De Jonge vermoedelijk ook aanblijven na deze miskleun. Overigens niet de eerste keer dat een van zijn systemen de fout in ging, CoronIT was ook zo lek als een mandje bleek.
wildhagen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:33:
Als je dit doet ben je moedwillig de boel aan het verzieken en werk je mee aan het verspreiden van corona. Dat mag best strafrechtelijke consequenties hebben lijkt me....
Never assume malice when stupidity will suffice. In een jaar tijd is er een hele coronatest industrie ontstaan, allerlei vrije jongens die bedrijfjes begonnen hierin om een gat te vullen waar de overheid niets mee deed. De Stichting Open Nederland kreeg zelfs 1 miljard om wat van deze cowboys te contracteren omdat de GGD dit niet ging doen. Dit bedrijf was overduidelijk ook een cowboy, snel een infrastructuur opzetten en vooral je best doen om reclame te maken met influencers.

Ze hadden deze tests beter bij de GGD kunnen onderbrengen. Genoeg capaciteit daar en je houdt goed zicht op de zaken. Met die test cowboys moet je maar hopen dat alles goed verloopt.

Duitsland liep hier ook al tegenaan. Mensen die een coronatest labje hebben in de kofferbak van een auto en royaal betaald krijgen van belastinggeld ervoor.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

CMD-Snake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Never assume malice when stupidity will suffice.
Als je zelf al invult dat je negatieve getest bent, terwijl je géén test gehad hebt, dan is dat niet stupide (nou ja, eigenlijk wel natuurlijk), maar dan is er écht maar één mogelijkheid. en dat is puur kwaadaardige opzet en de boel doelbewust bedriegen.

Je vult *niet* "per ongeluk" in dat je test-uitslag negatief was, als je niet eens bent getest. En je past ook niet andermans test-uitslag zomaar 'per ongeluk" aan. Want ook dat was dus mogelijk.

Virussen? Scan ze hier!

• DutchOwnage
wildhagen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Als je zelf al invult dat je negatieve getest bent, terwijl je géén test gehad hebt, dan is dat niet stupide (nou ja, eigenlijk wel natuurlijk), maar dan is er écht maar één mogelijkheid. en dat is puur kwaadaardige opzet en de boel doelbewust bedriegen.

Je vult *niet* "per ongeluk" in dat je test-uitslag negatief was, als je niet eens bent getest. En je past ook niet andermans test-uitslag zomaar 'per ongeluk" aan. Want ook dat was dus mogelijk.
Kan ik wel in meekomen hoor. Het is gewoon een misdrijf, mét voorbedachte rade. Héél extreem zou je er zelfs letsel door schuld van kunnen maken, mochten er mensen door jouw toedoen in het ziekenhuis zijn beland.

• gekkie
  • Laatst online: 19:38
Altijd mooi die cloud-databases, je API wordt direct door clients aangesproken, alles bereikbaar, structuur en queries in te zien. Nog één configuratie of implementatie foutje erbij en alles ligt al snel volledig open.
Maar het is wel webscale, kan het tenminste op een goed tempo leeggetrokken worden voordat men iets door heeft.

• CMD-Snake
wildhagen schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:59:
Degene die het lek misbruikt is kwaadaardig bezig, het bedrijf is gigantisch nalatig. Je database zo open laten staan voor de buitenwereld is werkelijk amateurisme ten top. Kennelijk waren hack en pentesten voor de leveranciers van Stichting Open Nederland geen vereiste, dit had namelijk zo gevonden kunnen worden.

Of er fraude mee is gepleegd en hoe groot die is zullen we vrees ik nooit weten.
gekkie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:02:
Altijd mooi die cloud-databases, je API wordt direct door clients aangesproken, alles bereikbaar, structuur en queries in te zien. Nog één configuratie of implementatie foutje erbij en alles ligt al snel volledig open.
Maar het is wel webscale, kan het tenminste op een goed tempo leeggetrokken worden voordat men iets door heeft.
Dat iets bij Google, Amazon of Azure draait wil niet zeggen dat het meteen veilig is. Deze dienstverleners waarschuwen daar ook voor, je kan wel een database opstarten, maar je moet zelf de beveiliging regelen. Deze cowboys hadden snel iets in elkaar gezet zodat ze daarna hun hand konden ophouden bij Stichting Open Nederland en het ministerie van vws.

• gekkie
CMD-Snake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:04:
Dat iets bij Google, Amazon of Azure draait wil niet zeggen dat het meteen veilig is. Deze dienstverleners waarschuwen daar ook voor, je kan wel een database opstarten, maar je moet zelf de beveiliging regelen.
En inderdaad je wordt er (in algemene zin vaak) voor gewaarschuwd, maar goed het ontwikkelproces bij deze lui zal niet zo gestructureerd verlopen dat daar veel mee gedaan wordt.
Zo te zien maken ze voor het ophalen van de testlocaties gebruik van een google firestore DB met de naam "default".

Zou me niet verbazen dat de rest van de gegevens in dezelfde DB zit.
En ja dan zou het ene deel wel authenticatie moeten vereisen en het andere juist niet.
Doe dan wat creatiefs als "hee het werkt niet, authenticaite probleem, ah weet je wat, fijn recursief voor alles authenticatie uit, hee het werkt ! M'n Agile sprintje voor vandaag ook weer getrokken .. Bierrrr".
Deze cowboys hadden snel iets in elkaar gezet zodat ze daarna hun hand konden ophouden bij Stichting Open Nederland en het ministerie van vws.
Ho ho ho .. 1 cowboy (en eventueel 2 amateur cowboys), ze zeggen zelf dat de tent gerund wordt door 3 zorgondernemers, variërend van verpleegkundige tot arts :+.

Maar goed van dat hele decentrale en (snelle) uitbesteden aan ondernemers is inmiddels ook wel duidelijk dat het weinig kwaliteit op laat borrelen. Behalve dan dat er "snel" "iets" staat.

Eigenlijk zou het minimale wat je bedrijven zou moeten opleggen die mee willen doen met het systeem is onderwerp zijn herhaalde pentests vanuit het ministerie, betaald door de deelnemende bedrijven zelf.
Al is het risico daar weer van dat men zo mogelijk nog meer verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid richting ministerie duwt.
En eigenlijk is dat ook rete inefficiënt, 100'en systemen waterdicht proberen te maken en houden die allemaal precies hetzelfde doen en nagenoeg identiek zijn. Frontend promo website, stom agenda plan dingetje en als hoofdmoot privé en medische informatie opslaan, bewerken, verwerken.

[ Voor 44% gewijzigd door gekkie op 18-07-2021 11:22 ]

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Voor Amsterdammers die nog op een tweede Pfizer-prik wachten: In de RAI kan je zonder afspraak terecht als je eerste afspraak meer dan 3 weken terug is. Volgens de regels niet, maar de praktijk blijkt anders. Ik kom er net vandaan.

Voor Moderna moet je 4 weken na je eerste prik naar de Calandhal. Ik kan niet bevestigen dat deze ook daadwerkelijk wordt gezet.

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:06
Heftig verhaal. Reden te meer om niet als een mak schaap alles te doe wat zo'n zelf benoemde expert van een influencer doet. Ik ben blij dat ik me daar nooit heb laten testen.

Ik zou het een prettig idee vinden dat bij grote datalekken/fraude betaald moet worden, dusdanig dat je bijna failliet gaat. Het bedrag dient van te voren vast te liggen zodat je als ondernemer beseft hoeveel risico je loopt wanneer je de zaakjes niet op orde hebt. Nu is het steeds achteraf dat de rechter een boete oid bepaalt. Dat kun je als ondernemer dan niet inschatten of meenemen bij ej bedrijfsplan. Ik vind dat bij medische gegevens het extra zwaar moet meewegen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ach, we doen het hier in Nederland nog niet zo slecht

In het VK maken ze zich op voor 100.000 positieven per dag en tienduizend ziekenhuis opnames eind augustus.

Morgen lekker "Freedom day" vieren daar.

Nu zijn de Britten goed in export, vooral van virusmutaties, niet zo erg van andere zaken. De Britse variant is gevolgd door de Delta variant en weldra zullen ze een nieuw export product hebben.

https://www.nu.nl/coronav...op-plannen-zwelt-aan.html

Misschien dat eiland toch maar afsluiten van de buitenwereld :+ 8)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43
glatuin schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:14:
[...]

Heftig verhaal. Reden te meer om niet als een mak schaap alles te doe wat zo'n zelf benoemde expert van een influencer doet. Ik ben blij dat ik me daar nooit heb laten testen.

Ik zou het een prettig idee vinden dat bij grote datalekken/fraude betaald moet worden, dusdanig dat je bijna failliet gaat. Het bedrag dient van te voren vast te liggen zodat je als ondernemer beseft hoeveel risico je loopt wanneer je de zaakjes niet op orde hebt. Nu is het steeds achteraf dat de rechter een boete oid bepaalt. Dat kun je als ondernemer dan niet inschatten of meenemen bij ej bedrijfsplan. Ik vind dat bij medische gegevens het extra zwaar moet meewegen.
Dan moet je ook hogere kapitaalstortingen of garanties eisen.

Dit soort 'ondernemers' zijn typisch opportunisten met pop-up/plof BVs. Alle liabilities en risico's in een BV, alle assets in een andere die verhuurd worden aan de andere, en elke inkomende euro wordt direct eruit getrokken.

• Rukapul
Indoubt schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:18:

In het VK maken ze zich op voor 100.000 positieven per dag en tienduizend ziekenhuis opnames eind augustus.

Nu zijn de Britten goed in export, vooral van virusmutaties, niet zo erg van andere zaken. De Britse variant is gevolgd door de Delta variant en weldra zullen ze een nieuw export product hebben.

Als ze nu 50k positieven/dag hebben dan hebben ze na Freedom Day natuurlijk geen 100k positieven/dag. Hoeveel wel lijkt me een aardige voor de wedkantoren.

• gekkie
Rukapul schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Dan moet je ook hogere kapitaalstortingen of garanties eisen.

Dit soort 'ondernemers' zijn typisch opportunisten met pop-up/plof BVs. Alle liabilities in risico's in een BV, alle assets in een andere die verhuurd worden aan de andere, en elke inkomende euro wordt direct eruit getrokken.
Het wordt eens tijd om weer eens na te denken over verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid in de brede zin.
En het hele B.V. circus en de erg hoge drempel voor wanbestuur, wat de enige aansprakelijkheidsgrond is, zou daar een prominent onderdeel van mogen zijn.
In de bouw gaan ook grote bedragen en belangen om, maar makelaars, aankoopkeuringen, ze moeten het wel heel erg bont maken wil daar een aardige aansprakelijkheid uit voort vloeien, met als gevolg dat er een hoop een matig verantwoordelijkheidsbesef laten zien (dat komt doorgaans toch door de stok achter de deur van aansprakelijkheid).

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
Rukapul schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:21:
[...]

Als ze nu 50k positieven/dag hebben dan hebben ze na Freedom Day natuurlijk geen 100k positieven/dag. Hoeveel wel lijkt me een aardige voor de wedkantoren.
hier heb je van NU een stukje hoe ze aan 100k/dag kunnen komen. Is afhankelijk in hoeverre mensen wel of niet hun verantwoordelijkheid nemen.
Zelfs de minister van volksgezondheid is nu positief.

• DutchOwnage
maartend schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Is afhankelijk in hoeverre mensen wel of niet hun verantwoordelijkheid nemen.
De volksaard van die gemiddelde eilandbewoner inschattend, 0,0

Ik begin het eigenlijk gewoon schandalig te vinden. Beter inderdaad een grote muur om dat eiland.

[ Voor 6% gewijzigd door DutchOwnage op 18-07-2021 11:34 ]

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:20
CMD-Snake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:28:
De CoronaMelder was al een mislukking
De CoronaMelder app is helemaal geen mislukking.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:46:
[...]

De CoronaMelder app is helemaal geen mislukking.
Beide apps zijn enorm gefaald natuurlijk.

Die coronamelder werd maanden lang aangekondigd alsof het de pandemie wel even zou oplossen.

• DutchCommando
BarôZZa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Die coronamelder werd maanden lang aangekondigd alsof het de pandemie wel even zou oplossen.
Ik kijk puur naar de specificaties van de app en het doet wat het zou moeten doen. Dat er een salescollega/marketingmedewerker (Hugo) er gelijk de wereld bij verkoopt kunnen de softwareontwikkelaars weinig aan doen natuurlijk.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Ik kijk puur naar de specificaties van de app en het doet wat het zou moeten doen. Dat er een salescollega/marketingmedewerker (Hugo) er gelijk de wereld bij verkoopt kunnen de softwareontwikkelaars weinig aan doen natuurlijk.
Je kan niet ontkennen dat beide apps niet het doel bereikt hebben waar ze voor bedoeld waren. Of dat nu aan een verkeerde implementatie ligt of gewoon aan slecht verwachtingsmanagement laat ik even in het midden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Je kan niet ontkennen dat beide apps niet het doel bereikt hebben waar ze voor bedoeld waren. Of dat nu aan een verkeerde implementatie ligt of gewoon aan slecht verwachtingsmanagement laat ik even in het midden.
Beide apps doen precies wat ze moeten doen. De apps zijn prima.

Doel CoronaMelder: contacten die > 15 minuten op korte afstand zitten een melding sturen bij een positieve test.
Doel CoronaCheck: Het ophalen en tonen van een Nederlandse en Europese QR code om vaccinatie- en/of testresultaten te overleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door DutchCommando op 18-07-2021 12:21 ]

• Wolly
  • Niet online
gekkie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:12:
[...]

Eigenlijk zou het minimale wat je bedrijven zou moeten opleggen die mee willen doen met het systeem is onderwerp zijn herhaalde pentests vanuit het ministerie, betaald door de deelnemende bedrijven zelf.
Al is het risico daar weer van dat men zo mogelijk nog meer verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid richting ministerie duwt.
En eigenlijk is dat ook rete inefficiënt, 100'en systemen waterdicht proberen te maken en houden die allemaal precies hetzelfde doen en nagenoeg identiek zijn. Frontend promo website, stom agenda plan dingetje en als hoofdmoot privé en medische informatie opslaan, bewerken, verwerken.
Er waren zeer strenge eisen vanuit het ministerie, alleen hebben de ambtenaren dat blijkbaar niet gecontroleerd.

Toch wel een enorme faal van de minister.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Wat een farce weer :F sowieso blijf ik weg bij de commerciële testbedrijven, naar mijn gevoel is het allemaal iets teveel wild west :P

[ Voor 8% gewijzigd door XWB op 18-07-2021 12:26 ]

March of the Eagles

• Wolly
  • Niet online
Hier trouwens de eisen waaraan je moet voldoen voor aansluiting op het cOronacheck netwerk.

https://www.rijksoverheid...nacheck-versie-210621.pdf

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:19:
[...]

Doel CoronaMelder: contacten die > 15 minuten op korte afstand zitten een melding sturen bij een positieve test.
Doel CoronaCheck: Het ophalen en tonen van een Nederlandse en Europese QR code om vaccinatie- en/of testresultaten te overleggen.
Je kan natuurlijk heel pedant zeggen dat de apps (de software) prima voldoet aan de requirements die zijn opgesteld, maar je snapt zelf ook dat de apps zoals ze nu zijn ingezet, niet de doelstellingen bereiken waar ze voor bedoeld waren.

CoronaMelder was bedoeld als tool om BCO makkelijker te maken en dus meer mensen naar de teststraat te krijgen. CoronaCheck was bedoeld als tool voor toegangscontrole zodat evenementen weer veilig gehouden kunnen houden.

Dan werken de tools op zich misschien prima, maar dan worden de tools verkeerd gebruikt. Dus "de apps" falen misschien niet, maar de (menselijke) systemen waarin die apps gebruikt moeten worden, falen wel degelijk.

• BarôZZa
DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:14:
[...]

Dit is echt zo'n laf programmeursantwoord die de verantwoordelijkheid bij een ander leggen. Als de specificaties verkeerd zijn dan is het ook aan de ontwikkelaars om dat aan te kaarten. Beide apps zijn waardeloze troep en alle betrokkenen hebben gefaald.
Het draait niet om specificaties, maar om de eindgebruiker.

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 18-07-2021 12:32 ]

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:29:
[...]

Je kan natuurlijk heel pedant zeggen dat de apps (de software) prima voldoet aan de requirements die zijn opgesteld, maar je snapt zelf ook dat de apps zoals ze nu zijn ingezet, niet de doelstellingen bereiken waar ze voor bedoeld waren.

CoronaMelder was bedoeld als tool om BCO makkelijker te maken en dus meer mensen naar de teststraat te krijgen. CoronaCheck was bedoeld als tool voor toegangscontrole zodat evenementen weer veilig gehouden kunnen houden.

Dan werken de tools op zich misschien prima, maar dan worden de tools verkeerd gebruikt. Dus "de apps" falen misschien niet, maar de (menselijke) systemen waarin die apps gebruikt moeten worden, falen wel degelijk.
Ik heb het inderdaad over de apps. Dat is immers waar jullie allemaal naar hebben verwezen in voorgaande posts. Niet naar de "omgevingsfactoren waarbinnen de apps worden ingezet". Ik citeer:
CMD-Snake schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:28:
De CoronaMelder was al een mislukking en CoronaCheck mag aansluiten daarbij.
De CoronaMelder heeft de afgelopen week iedere dag ongeveer 1.000 mensen gewaarschuwd. We weten dat van de mensen die de CoronaMelder waarschuwt een hoger percentage daadwerkelijk corona heeft dan van zij die om andere redenen naar de teststraat gaan. Oftewel, de app werkt en het krijgt mensen naar de teststraat.

De CoronaCheck app heeft alle functionaliteiten die nodig zijn voor toegangscontrole. Dat sneltesten niet geschikt zijn voor TvT kan de app ook niks aan veranderen. Het enige stuk waarop de CoronaCheck app kan verbeteren is het vereisen van een verbinding met een centrale server tijdens het checken voor toegang, om zo veelvuldig hergebruik van een QR code te voorkomen. Maar dat stelt weer hele andere eisen aan achterliggende infrastructuur en dat is wellicht niet zo makkelijk.
BarôZZa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Dit is echt zo'n laf programmeursantwoord die de verantwoordelijkheid bij een ander leggen. Als de specificaties verkeerd zijn dan is het ook aan de ontwikkelaars om dat aan te kaarten. Beide apps zijn waardeloze troep en alle betrokkenen hebben gefaald.
Het draait niet om specificaties, maar om de eindgebruiker.
En bedankt hè. <Insert scheldwoord hier>

Goed om te weten dat de verantwoordelijkheid voor het falen van TvT door sneltests en dansen met Janssen bij de programmeurs ligt. Nogmaals <insert scheldwoord hier>. Het is immers altijd aan de programmeurs om de zooi van anderen maar op te ruimen. Programmeurs moeten alles kunnen terwijl <insert scheldwoord hier> zoals jij maar een beetje lopen te lullen. <insert scheldwoord hier>.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchCommando op 18-07-2021 12:44 ]

• Wolly
  • Niet online
Die mail lijkt wel geschreven door een “influencer”.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E6jyLZdWUAIRTa8?format=jpg&name=large

[ Voor 35% gewijzigd door Wolly op 18-07-2021 12:45 ]

• BarôZZa
[...]

Euh nee, doel van de CoronaMelder was om contactonderzoek te automatiseren en te versnellen, zodat mensen zo snel mogelijk zich lieten testen. Dat is gefaald. De 15 minuten op korte afstand is de implementatie en werkt totaal niet ik de praktijk.

Bij de CoronaCheck had het doel moeten zijn dat met zekerheid gesteld kon worden dat diegene aantoonbaar gevaccineerd was of getest was de laatste paar uur. Als je het gebruikt voor massale festivals dan moet de requirement natuurlijk zijn dat er niet gemakkelijk mee te frauderen is.

• RobinNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:07
Update van Daniël Verlaan: E-mailadressen van de mensen die vandaag een test hebben zijn allemaal zichtbaar doordat het bedrijf ze allemaal in de CC heeft gezet.

AMD Ryzen 9 5900X • Gigabyte X570 Aorus PRO • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC • AMD Radeon RX 6900 XT • Samsung 850 EVO 1TB • Intel 660p 2TB • Corsair Obsidian 500D RGB SE • Corsair RM750x

• DutchCommando
BarôZZa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:44:
[...]

Euh nee, doel van de CoronaMelder was om contactonderzoek te automatiseren en te versnellen, zodat mensen zo snel mogelijk zich lieten testen. Dat is gefaald. De 15 minuten op korte afstand is de implementatie en werkt totaal niet ik de praktijk.
Het werkt wel. Als de GGD zegt: doe maar 5 minuten. Dan werkt het met 5 minuten. Als de GGD zegt: neem de 2 dagen voor symptomen mee als "hoogrisico", dan neemt het die dagen mee als hoogrisico. Het kan allemaal. Alleen op andere niveaus worden andere beslissingen genomen.
BarôZZa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:44:
Bij de CoronaCheck had het doel moeten zijn dat met zekerheid gesteld kon worden dat diegene aantoonbaar gevaccineerd was of getest was de laatste paar uur. Als je het gebruikt voor massale festivals dan moet de requirement natuurlijk zijn dat er niet gemakkelijk mee te frauderen is.
De makers van de app kunnen niet voorkomen dat VWS implementaties van andere partijen die niet veilig zijn toestaat. Lijkt mij logisch.

[ Voor 29% gewijzigd door DutchCommando op 18-07-2021 12:48 ]

• CMD-Snake
Wellicht als ze in een vacuüm bestonden.

De CoronaMelder is niet zo betrouwbaar, dat komt omdat bluetooth niet bedoeld was om afstand tussen apparaten te meten. Iets simpels als je telefoon in je broekzak verpest al de afstandsmeting behoorlijk. Zaken als muren heeft de app ook geen weet van, dus als de buurman positief test kan jouw app ook alarm slaan al zat er altijd een muur tussen. De mate waarin de app gebruikt wordt is ook belangrijk voor de werking ervan en dat bleef ook achter. Het aantal downloads kwam niet eens in de buurt van de helft van het aantal potentiële apparaten welke de app konden draaien. Dan spreken we nog niet over de mensen die de app eraf hebben gegooid na verloop van tijd.

De CoronaCheck app blijkt dus vatbaar te zijn voor fraude. Je kan je QR code delen op een manier die eenvoudig voorkomen had kunnen worden. Het ontwerp laat dus te wensen over op dat terrein en dat de app zo vatbaar is hiervoor diskwalificeert deze vrijwel meteen.

Beide apps faalden jammerlijk in hun missie. Niet vreemd overigens, want apps als de CoronaMelder zijn in zo'n beetje alle Europese landen geflopt. Kennelijk kan je een pandemie niet stoppen met apps. Of we moeten de ontwikkeling van de apps zien als een soort loonsubsidie voor de gebruikelijke IT beunhazen die de overheid altijd inhuurt hiervoor.
gekkie schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:12:
Ho ho ho .. 1 cowboy (en eventueel 2 amateur cowboys), ze zeggen zelf dat de tent gerund wordt door 3 zorgondernemers, variërend van verpleegkundige tot arts :+.
Emergency Medical Cowboy. :+
Het ministerie kan eisen stellen aan de deelnemende bedrijven. Een eis kan zijn dat ze hun gegevens aantoonbaar beveiligen conform geldende normen. Het bedrijf zal vervolgens met een audit van een derde partij moeten komen die certificeert dat ze aan die normen voldoen. Het ministerie hoeft dan niets te doen qua verantwoordelijkheid en als het bedrijf dan het rapport gedokterd ( :+ ) heeft zijn ze aansprakelijk, dat is valsheid in geschrifte.
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:21:
Er waren zeer strenge eisen vanuit het ministerie, alleen hebben de ambtenaren dat blijkbaar niet gecontroleerd.
Dat gaat een leuke haarkloverij worden. Heeft het ministerie liggen slapen bij de controle of heeft het bedrijf gelogen in hun bewijsvoering?
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:44:
Die mail lijkt wel geschreven door een “influencer”.
Like and subscribe! :P

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Het werkt wel. Als de GGD zegt: doe maar 5 minuten. Dan werkt het met 5 minuten. Als de GGD zegt: neem de 2 dagen voor symptomen mee als "hoogrisico", dan neemt het die dagen mee als hoogrisico. Het kan allemaal. Alleen op andere niveaus worden andere beslissingen genomen.
Ik blijf erbij dat dat inderdaad een programmeursantwoord is: "Ja, mijn programma doet precies wat het moet doen, het is niet mijn probleem dat je mij de verkeerde input geeft waardoor ik een verkeerd programma maak."

Tuurlijk is dan het letterlijke statement dat de apps niet goed werken onjuist, maar dat is niet wat we proberen te beargumenteren. Als je een spijker probeert in te slaan met een steeksleutel, dan ben je toch echt de klus verkeerd aan aan het pakken.

• DutchCommando
Stoney3K schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:49:
[...]

Ik blijf erbij dat dat inderdaad een programmeursantwoord is: "Ja, mijn programma doet precies wat het moet doen, het is niet mijn probleem dat je mij de verkeerde input geeft waardoor ik een verkeerd programma maak."

Tuurlijk is dan het letterlijke statement dat de apps niet goed werken onjuist, maar dat is niet wat we proberen te beargumenteren. Als je een spijker probeert in te slaan met een steeksleutel, dan ben je toch echt de klus verkeerd aan aan het pakken.
Tja. Er zitten helaas geen softwareontwikkelaars bij de directie van de GGD?! Oftewel: wat vind je dan dat de softwareontwikkelaar hieraan zou moeten doen? Sjaak de Gouw ff bellen?

• Jedi_Pimp

Bedankt dat je dit hier post. Ik las het vanmorgen (helaas) en dit is wederom een schoolvoorbeeld van eenzijdige berichtgeving die bij kan dragen aan een maatschappelijke onderstroom van verlangen naar maatregelen en/of uitgestelde versoepelingen. Disclaimer: dit is geen verdediging van het beleid van Johnson, ik tracht op een concrete wijze duidelijk te maken wat er mis is met dit soort artikelen. Disclaimer 2: dit soort berichtgeving zou geen probleem zijn geweest als nu.nl parallel aan het plaatsen van dergelijke artikelen, schrijft over het andere perspectief dat wel degelijk aanwezig is bij zowel de Britse bevolking als Britse wetenschappers. Dit zie je ook in Nederland gebeuren.

Ten eerste is dit een artikel dat grotendeels is gebaseerd op een stukken van The Guardian van enkele dagen geleden, waarvan één genaamd Boris Johnson’s deadly ‘freedom day’ gamble. The Guardian staat bekend als bijzonder kritisch tegenover het covidbeleid van het VK, echter is het aannemelijk dat dit meer te maken heeft met wie dit beleid maakt dan wat het inhoudt.

Ten tweede is het gegeven dat artsen/virologen/wetenschappers zich verenigen om tegen beleidsplannen te waarschuwen of anderzijds een gezamenlijk standpunt te presenteren, niets nieuws onder de zon. Dit gebeurt de andere kant op (i.e. waarschuwen voor negatieve consequenties van het sluiten van scholen of het langdurend vasthouden aan maatregelen) net zo vaak. Sterker nog, in Nederland is dit recent gebeurd bij wijze van de nog nooit eerder vertoonde vereniging van artsen, ziekenhuisdirecteuren en zorgverzekeraars om te waarschuwen voor de testsamenleving. Ik heb overigens de eerste vijf namen op de lijst van 1200 scientists opgezocht: twee er van zijn gedragsonderzoekers. Goh, waar hebben we dat eerder gezien, een diskwalificatie van dergelijke oproepen op basis van de expertises van enkelen van de ondergetekenden :+

Het nu.nl stuk sluit af met het gevaar van het opbloeien van nieuwe virusmutaties. In de een-na-laatste alinea wordt teruggevallen op een interview met Paul Savelkoul van het Maastricht UMC over het mogelijk ontstaan van een ontsnappingsvariant. Een theorie die (nog) niet op veel andere plekken resonantie heeft gevonden, maar mogelijk van enige relevantie is.
Wat echter ook relevant is en wat in dit stuk totaal niet naar voren komt, is het feit dat er (ook in Nederland) een behoorlijk aantal artsen en wetenschappers bestaat dat de kans op significante negatieve effecten als gevolg van het schrappen of beperken van maatregelen, als behoorlijk laag inschat. In de VK wordt nu geschat dat 90% van de volwassen populatie antilichamen tegen covid-19 heeft. Francois Balloux vat dit mooi samen in een opiniestuk (in toevalligerwijs The Guardian):
Population immunisation will continue to increase through vaccination and infection to reach an equilibrium value. The UK is likely getting close to this value already with more than 90% of the adult population having antibodies against Covid. The proportion of the population immunised will constantly be pushed down by waning immunity, new births and the emergence of new viral variants capable of partially bypassing immunity, and pushed up by infection, reinfection and vaccination. Covid will continue to evolve but will eventually reach its maximal transmissibility, which is expected to remain higher in winter.

With the majority of the UK population being vaccinated in the near future and a likely return to pre-pandemic contact rates, Covid is expected to soon reach its epidemic equilibrium. At this stage, three out of the four forces will have been removed. With seasonality obviously remaining, it is expected to start driving the epidemic dynamic, pushing R above 1 in winter and below 1 in summer. At this stage, Covid will join the 200 other seasonal endemic respiratory viruses in circulation globally. In short, we need to wait for the worst of the pandemic to be over before seasonality becomes the factor dictating the transmissibility rate of the virus.
Moeten er dan helemaal geen maatregelen zijn? Moet men maatregelen gefaseerd loslaten? Dat zijn de hamvragen waar je over kan en eigenljk moet discussiëren. Echter is brengen alsof heel Engeland smeekt om maatregelen niet de manier. Het loslaten van maatregelen eenzijdig betitelen als gevaarlijk experiment past ook in dit straatje, hierbij totaal voorbijgaan aan het gegeven dat álles wat we nu doen experimenteel is en dat het langdurig pushen van maatregelen en sluiten van grenzen en ondernemingen op termijn erg schadelijk zijn.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Tja. Er zitten helaas geen softwareontwikkelaars bij de directie van de GGD?! Oftewel: wat vind je dan dat de softwareontwikkelaar hieraan zou moeten doen? Sjaak de Gouw ff bellen?
Je moet dan ook de software-ontwikkelaars niets verwijten (tenzij je vindt dat ze langer moeten kijken dan hun neus lang is, of de klus weigeren) maar de directie van de GGD

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:51:
[...]

Bedankt dat je dit hier post. Ik las het vanmorgen (helaas) en dit is wederom een schoolvoorbeeld van eenzijdige berichtgeving die bij kan dragen aan een maatschappelijke onderstroom van verlangen naar maatregelen en/of uitgestelde versoepelingen. Disclaimer: dit is geen verdediging van het beleid van Johnson, ik tracht op een concrete wijze duidelijk te maken wat er mis is met dit soort artikelen. Disclaimer 2: dit soort berichtgeving zou geen probleem zijn geweest als nu.nl parallel aan het plaatsen van dergelijke artikelen, schrijft over het andere perspectief dat wel degelijk aanwezig is bij zowel de Britse bevolking als Britse wetenschappers. Dit zie je ook in Nederland gebeuren.

Ten eerste is dit een artikel dat grotendeels is gebaseerd op een stukken van The Guardian van enkele dagen geleden, waarvan één genaamd Boris Johnson’s deadly ‘freedom day’ gamble. The Guardian staat bekend als bijzonder kritisch tegenover het covidbeleid van het VK, echter is het aannemelijk dat dit meer te maken heeft met wie dit beleid maakt dan wat het inhoudt.

Ten tweede is het gegeven dat artsen/virologen/wetenschappers zich verenigen om tegen beleidsplannen te waarschuwen of anderzijds een gezamenlijk standpunt te presenteren, niets nieuws onder de zon. Dit gebeurt de andere kant op (i.e. waarschuwen voor negatieve consequenties van het sluiten van scholen of het langdurend vasthouden aan maatregelen) net zo vaak. Sterker nog, in Nederland is dit recent gebeurd bij wijze van de nog nooit eerder vertoonde vereniging van artsen, ziekenhuisdirecteuren en zorgverzekeraars om te waarschuwen voor de testsamenleving. Ik heb overigens de eerste vijf namen op de lijst van 1200 scientists opgezocht: twee er van zijn gedragsonderzoekers. Goh, waar hebben we dat eerder gezien, een diskwalificatie van dergelijke oproepen op basis van de expertises van enkelen van de ondergetekenden :+

Het nu.nl stuk sluit af met het gevaar van het opbloeien van nieuwe virusmutaties. In de een-na-laatste alinea wordt teruggevallen op een interview met Paul Savelkoul van het Maastricht UMC over het mogelijk ontstaan van een ontsnappingsvariant. Een theorie die (nog) niet op veel andere plekken resonantie heeft gevonden, maar mogelijk van enige relevantie is.
Wat echter ook relevant is en wat in dit stuk totaal niet naar voren komt, is het feit dat er (ook in Nederland) een behoorlijk aantal artsen en wetenschappers bestaat dat de kans op significante negatieve effecten als gevolg van het schrappen of beperken van maatregelen, als behoorlijk laag inschat. In de VK wordt nu geschat dat 90% van de volwassen populatie antilichamen tegen covid-19 heeft. Francois Balloux vat dit mooi samen in een opiniestuk (in toevalligerwijs The Guardian):

[...]

Moeten er dan helemaal geen maatregelen zijn? Moet men maatregelen gefaseerd loslaten? Dat zijn de hamvragen waar je over kan en eigenljk moet discussiëren. Echter is brengen alsof heel Engeland smeekt om maatregelen niet de manier. Het loslaten van maatregelen eenzijdig betitelen als gevaarlijk experiment past ook in dit straatje, hierbij totaal voorbijgaan aan het gegeven dat álles wat we nu doen experimenteel is en dat het langdurig pushen van maatregelen en sluiten van grenzen en ondernemingen op termijn erg schadelijk zijn.
Dit mogen ze wat mij betreft ook in Nederland doen als 3/4 z’n prik heeft gehad. Helemaal als blijkt dat de besmettingen na een korte piek er niet meer voor zorgen dat de ziekenhuizen compleet overlopen.

• Jedi_Pimp
XWB schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:24:
[...]

Wat een farce weer :F sowieso blijf ik weg bij de commerciële testbedrijven, naar mijn gevoel is het allemaal iets teveel wild west :P
Het is niet mogelijk weg te blijven bij commerciële testbedrijven als je je wilt laten testen voor bijvoorbeeld een reis.

• DutchCommando
Volgens mij hebben de niet-softwareontwikkelaars hier echt geen idee over de hoeveelheid problematiek die softwareontwikkelaars veelal al afvangen. Daarom ben ik erg boos op het moment dat een groep van (in dit geval echt uistekende) ontwikkelaars op deze manier wordt bejegend. "Laf", "waardeloze troep". Ga je schamen. Je hebt geen idee hoeveel van de meuk die allerlei mensen om ons heen dagelijks uitkramen we afvangen. Echt niet.

Het gebrek aan kennis dat ik bij een hoop mensen buiten ingenieursvakgebieden zie is echt stuitend. Alleen maar commentaar hebben. Stelletje hufters.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchCommando op 18-07-2021 13:02 ]

• BarôZZa
DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:38:
[...]

De CoronaMelder heeft de afgelopen week iedere dag ongeveer 1.000 mensen gewaarschuwd. We weten dat van de mensen die de CoronaMelder waarschuwt een hoger percentage daadwerkelijk corona heeft dan van zij die om andere redenen naar de teststraat gaan. Oftewel, de app werkt en het krijgt mensen naar de teststraat.
Wauw, 1-2% van het aantal testen? Dat zet zoden aan de dijk.
De CoronaCheck app heeft alle functionaliteiten die nodig zijn voor toegangscontrole. Dat sneltesten niet geschikt zijn voor TvT kan de app ook niks aan veranderen. Het enige stuk waarop de CoronaCheck app kan verbeteren is het vereisen van een verbinding met een centrale server tijdens het checken voor toegang, om zo veelvuldig hergebruik van een QR code te voorkomen. Maar dat stelt weer hele andere eisen aan achterliggende infrastructuur en dat is wellicht niet zo makkelijk.
Dus omdat het niet makkelijk is wordt het in brakke staat uitgebracht met schijnveiligheid voor honderdduizenden mensen?
En bedankt hè. <Insert scheldwoord hier>

Goed om te weten dat de verantwoordelijkheid voor het falen van TvT door sneltests en dansen met Janssen bij de programmeurs ligt. Nogmaals <insert scheldwoord hier>. Het is immers altijd aan de programmeurs om de zooi van anderen maar op te ruimen. Programmeurs moeten alles kunnen terwijl <insert scheldwoord hier> zoals jij maar een beetje lopen te lullen. <insert scheldwoord hier>.
Ik ben een lead programmeur. Als ik ergens wel geen hekel aan heb zijn het programmeurs die hun verantwoordelijkheid niet nemen, want als iets wel een succes is dan zijn ze er als eerste bij om het te vieren. Je faalt met z'n allen. Niet ineens achter requirements schuilen als het uitkomt. Iedere techneut weet dat bluetooth totaal ongeschikt is voor contactonderzoek. GPS geschiedenis zou daar geschikt voor zijn. Als dat niet kan vanwege privacy, dan is dat het probleem. Derderangs alternatief wordt niet ineens een goede oplossing.

• stylezzz
  • Laatst online: 22:44
[...]

Volgens mij kondigde de jonge het aan als een van de gereedschappen in de kist om het virus mee te bestrijden. Of heb jij een ander nieuwsbericht gezien?

• Wolly
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:25:
Hier trouwens de eisen waaraan je moet voldoen voor aansluiting op het cOronacheck netwerk.

https://www.rijksoverheid...nacheck-versie-210621.pdf
Voor de meer visueel ingestelden heeft VWS er een mooi schema voor |:(

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/hjRdyFXP/screenshot-181.png

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:00:
Volgens mij hebben de niet-softwareontwikkelaars hier echt geen idee over de hoeveelheid problematiek die softwareontwikkelaars veelal al afvangen. Daarom ben ik erg boos op het moment dat een groep van (in dit geval echt uistekende) ontwikkelaars op deze manier wordt bejegend. "Laf", "waardeloze troep". Ga je schamen. Je hebt geen idee hoeveel van de meuk die allerlei mensen om ons heen dagelijks uitkramen we afvangen. Echt niet.
Dat werkt ook twee kanten op, je wil niet weten hoe vaak er niet-technische mensen allerlei rare eisen gaan stellen aan ontwikkelaars die onrealistisch zijn, onzinnig, of gewoon domweg niet technisch mogelijk. Het moment dat je je als ontwikkelaar gaat afvragen wat Harrie van sales nu weer aan een klant heeft verkocht.

En dat wordt nog eens erger als het om externe aanbestedingen gaat, want dan mag het vaak maar de helft kosten, is er niks inbegroot voor nazorg en zit er vaak ook nog eens een externe adviseur tussen. :X

• DutchCommando
BarôZZa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:02:
Ik ben een lead programmeur. Als ik ergens wel geen hekel aan heb zijn het programmeurs die hun verantwoordelijkheid niet nemen, want als iets wel een succes is dan zijn ze er als eerste bij om het te vieren. Je faalt met z'n allen. Niet ineens achter requirements schuilen als het uitkomt. Iedere techneut weet dat bluetooth totaal ongeschikt is voor contactonderzoek. GPS geschiedenis zou daar geschikt voor zijn. Als dat niet kan vanwege privacy, dan is dat het probleem. Derderangs alternatief wordt niet ineens een goede oplossing.
Je dubbele negaties zijn onleesbaar. Ik ben ook software architect en lead software engineer. Zolang mijn collega's op veel manieren hebben gewezen op fouten in requirements en deze allemaal netjes hebben doorgenomen/ontrafelt neem ik hen niks kwalijk als het eindresultaat (bijv. het aantal verkopen van een app) niet zoals verwacht is. Ergens houdt de verantwoordelijkheid gewoon op en dat is echt een gezonde manier om ernaar te kijken. Genoeg bedrijven waarbij de verantwoordelijkheid nooit ophoudt en velen eindigen in een burn-out.
Stoney3K schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:05:
[...]

Dat werkt ook twee kanten op, je wil niet weten hoe vaak er niet-technische mensen allerlei rare eisen gaan stellen aan ontwikkelaars die onrealistisch zijn, onzinnig, of gewoon domweg niet technisch mogelijk. Het moment dat je je als ontwikkelaar gaat afvragen wat Harrie van sales nu weer aan een klant heeft verkocht.

En dat wordt nog eens erger als het om externe aanbestedingen gaat, want dan mag het vaak maar de helft kosten, is er niks inbegroot voor nazorg en zit er vaak ook nog eens een externe adviseur tussen. :X
Zeker. Dit komt zeer vaak voor.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchCommando op 18-07-2021 13:09 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 18:43
t_captain schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Netjes in lijn met de trend van de afgelopen 6 dagen.

Op deze manier zakt de wekelijkse groeifactor morgen onder 1 en zetten we komende week een duidelijke daling in.

Over een week zouden we op 7000 zitten.

Dit is in lijn met het optimistische van de twee modellen waar ik gisteravond over schreef.
Alle ogen op 15:00.

Getal 1 week geleden: ongeveer 9300. Als de trend van de afgelopen 7 dagen vandaag doorzet, dan zal de groeifactor (gisteren 1.07) vandaag onder 1 zakken. Zelfs iets onder de 0.9. Het is mogelijk dat we slechts 8000 a 8200 besmettingen te zien krijgen.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:48
BarôZZa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:02:
Waarom is Bluetooth ongeschikt? Apparaten verbinden met elkaar, conclusie, 2 mensen zijn dicht bij elkaar geweest, zonder dat er een of andere centrale database moet worden opgetuigd met GPS data van mensen om te zien of ze bij elkaar in de buurt zijn geweest.

Daarnaast, als ik iets maak voor een klant, en de klant zegt dat de requirement X is en ik twijfel bij requirement X, dan overleg ik dat 1x, maar als de klant dan nog steeds X wil, dan krijgt de klant ook X. Ik ben er klaar mee om dan iedere keer eraan te moeten trekken, de klant wil X, dan krijgt de klant X en is het de verantwoordelijkheid van de klant dat hij X wilde ondanks advies het niet/anders te doen.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:43

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Getal 1 week geleden: ongeveer 9300. Als de trend van de afgelopen 7 dagen vandaag doorzet, dan zal de groeifactor (gisteren 1.07) vandaag onder 1 zakken. Zelfs iets onder de 0.9. Het is mogelijk dat we slechts 8000 a 8200 besmettingen te zien krijgen.
Als het flink hoger is, is dan de enige logische conclusie dat we (zoals @Mzelst en @YorikB beweren) geen reëel beeld hebben van het totale aantal besmettingen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Jedi_Pimp schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:51:
[...]Echter is brengen alsof heel Engeland smeekt om maatregelen niet de manier. Het loslaten van maatregelen eenzijdig betitelen als gevaarlijk experiment past ook in dit straatje, hierbij totaal voorbijgaan aan het gegeven dat álles wat we nu doen experimenteel is en dat het langdurig pushen van maatregelen en sluiten van grenzen en ondernemingen op termijn erg schadelijk zijn.
Vanmorgen las ik dat de helft van de Britten al aangegeven heeft, ondanks de versoepelingen, gewoon een mondkapje blijft dragen. Dit geeft toch wel een beetje aan dat ze het niet helemaal met de PM eens zijn. Schijnbaar zijn er toch ook nog verstandige Britten. Het langdurig 'pushen' van maatregelen is helemaal niet schadelijk. Onze hele samenleving is opgebouwd rond maatregelen, ook wel wetten genoemd. Verder zijn de grenzen nog lang niet helemaal gesloten en het is niet de regering die ondernemingen sluit (sterker nog, ze worden volop ondersteund) maar dat doen de ondernemers zelf. En zodra COVID-19 weer een beetje beheersbaar is geworden (wat het nu nog niet is, maar wat met de vele vaccinaties wel gaat komen) dan kunnen een aantal maatregelen weer de zolder op en zullen nieuwe ondernemers in het gat springen wat ontstaan is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Transportman schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Waarom is Bluetooth ongeschikt? Apparaten verbinden met elkaar, conclusie, 2 mensen zijn dicht bij elkaar geweest, zonder dat er een of andere centrale database moet worden opgetuigd met GPS data van mensen om te zien of ze bij elkaar in de buurt zijn geweest.
Omdat Bluetooth weinig weet heeft van de (fysieke) omgeving. Als ik bij mijn oma op bezoek ga die CoronaMelder heeft aan staan, en ze zit binnen in quarantaine, dan krijg ik ook een melding als ik (met opzet) buiten sta en door het raam 'op bezoek' ben.

Net zoals er al genoeg meldingen waren van de app die triggerde op buren door de muur heen.

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Vanmorgen las ik dat de helft van de Britten al aangegeven heeft, ondanks de versoepelingen, gewoon een mondkapje blijft dragen. Dit geeft toch wel een beetje aan dat ze het niet helemaal met de PM eens zijn.
Zien mensen die met zwembandjes een zwembad ingaan dan ook graag een verplichting voor het dragen van die bandjes voor iedere zwemmer?

• Transportman
Stoney3K schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:18:
[...]

Omdat Bluetooth weinig weet heeft van de (fysieke) omgeving. Als ik bij mijn oma op bezoek ga die CoronaMelder heeft aan staan, en ze zit binnen in quarantaine, dan krijg ik ook een melding als ik (met opzet) buiten sta en door het raam 'op bezoek' ben.

Net zoals er al genoeg meldingen waren van de app die triggerde op buren door de muur heen.
Dat had nog enigszins opgelost kunnen worden door een tijdstip van contact erbij te houden. Het zal nooit 100% perfect zijn, maar dat betekent ook niet meteen dat het dan maar niet gedaan moet worden.

• Rukapul
DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:07:
Zolang mijn collega's op veel manieren hebben gewezen op fouten in requirements en deze allemaal netjes hebben doorgenomen/ontrafelt neem ik hen niks kwalijk als het eindresultaat (bijv. het aantal verkopen van een app) niet zoals verwacht is. Ergens houdt de verantwoordelijkheid gewoon op en dat is echt een gezonde manier om ernaar te kijken. Genoeg bedrijven waarbij de verantwoordelijkheid nooit ophoudt en velen eindigen in een burn-out.
Dat maakt het dan nog steeds geen succes maar nog steeds een falen. Het enige dat telt is dat het uiteindelijke doel behaald wordt*. Voor succes mag niemand in de keten falen. Samen uit samen thuis.

In het geval van CoronaMelder App kun je vrij ondubbelzinnig stellen dat het heeft gefaald.

* om die reden adviseer ik mensen vooral te werken aan zaken waarin ze echt geloven en in omgevingen waar succes realistisch is. Werken voor clueless opdrachtgevers past daar meestal niet bij ;)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

Ach dat is een kwart van het aantal opnames in het VK op de piek in januari. Dat zou bij ons overeenkomen met 750 ziekenhuisopnames. Een schijntje ten opzichte van de huidige totale bezetting van zo'n 13.000 patiënten verspreid over alle ziekenhuizen in Nederland. Zolang de IC niet met honderden wordt overspoeld is er vrij weinig aan de hand en wordt het ook voor ons tijd voor "Freedom day".

Ik ben benieuwd hoe lang die teststraten in stand gehouden gaan worden, omdat men gewend is geraakt om zich voor ieder kuchje te laten testen en het coronavirus rond zal blijven gaan. Er zullen mensen zijn die deze teststraten graag in stand houden om maar zicht te blijven houden op het virus. Met tevens de kans dat ze de teststraten voor andere virussen gaan gebruiken om op die manier de zorgcapaciteit te blijven reguleren. Met terugkerende maatregelen indien de zorgcapaciteit in het gedrang komt. Mijns inziens een onwenselijke situatie, maar op basis van dit topic zullen er ook een hoop voorstanders zijn. Ik hoop zelf dat men zsm de stekker uit die teststraten trekt, maar zie het niet gebeuren.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Yaksa
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:23:
[...]Zien mensen die met zwembandjes een zwembad ingaan dan ook graag een verplichting voor het dragen van die bandjes voor iedere zwemmer?
Waarom toch elke keer dat gezeur om verplichtingen?
Het feit dat mensen zien dat andere mensen met zwembandjes een zwembad ingaan zou op zich al de vraag moeten oproepen (bij de mensen zonder zwembandjes) waarom er in dat specifieke zwembad zoveel zwembandjes gedragen worden. En wanneer die mensen zonder zwembandjes het antwoord hebben kunnen ze altijd nog besluiten om toch zwembandjes te dragen of toch niet. Iets met eigen verantwoording en samenleven en zo.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DutchCommando
Rukapul schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:27:
[...]

Dat maakt het dan nog steeds geen succes maar nog steeds een falen*. Het enige dat telt is dat het uiteindelijke doel behaald wordt. Voor succes mag niemand in de keten falen. Samen uit samen thuis.

In het geval van CoronaMelder App kun je vrij ondubbelzinnig stellen dat het heeft gefaald.

* om die reden adviseer ik mensen vooral te werken aan zaken waarin ze echt geloven en in omgevingen waar succes realistisch is. Werken voor clueless opdrachtgevers past daar meestal niet bij ;)
Het is niet het falen van de app zelf. Ik vind het super belangrijk om dat te blijven benoemen.
Immers: als iedereen hem verplicht op zijn telefoon zou moeten hebben staan en de GGD de exposuretijd op zeg 2 minuten had gezet dan had je veel betere resultaten. Daar is geen appwijziging voor nodig en daarom is het niet een gefaalde app.

Wat ik veel in de praktijk zie is dat het falen van iets op de software wordt geprojecteerd. Dat is immers het meest zichtbare resultaat van alle keuzes die in de loop van de tijd zijn gemaakt. Het raakt mij, omdat ik o.a. in een omgeving heb gewerkt waarbij de CEO foute softwareproductkeuzes forceerde en daardoor het uiteindelijke resultaat matig was. Dit werd vervolgens helemaal aan het softwareontwikkelteam toegeschreven, ondanks dat dit team veel heeft gedaan om de CEO te overtuigen van de noodzaak om het anders aan te pakken. Dat is veelal niet eerlijk. In die omgeving zijn veel collega's overspannen of met een burn-out thuis komen te zitten. Uiteindelijk is het bedrijf leeggelopen.

Daarom helemaal eens met je laatste alinea :).

• Wolly
  • Niet online
Yaksa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:43:
[...]

Waarom toch elke keer dat gezeur om verplichtingen?
Het feit dat mensen zien dat andere mensen met zwembandjes een zwembad ingaan zou op zich al de vraag moeten oproepen (bij de mensen zonder zwembandjes) waarom er in dat specifieke zwembad zoveel zwembandjes gedragen worden. En wanneer die mensen zonder zwembandjes het antwoord hebben kunnen ze altijd nog besluiten om toch zwembandjes te dragen of toch niet. Iets met eigen verantwoording en samenleven en zo.
Exact, eigen verantwoordelijkheid. Dat wil dus niet zeggen dat je vindt dat anderen het ook moeten doen of dat je het niet helemaal eens bent met regeringsbeleid.

• Transportman
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Exact, eigen verantwoordelijkheid. Dat wil dus niet zeggen dat je vindt dat anderen het ook moeten doen of dat je het niet helemaal eens bent met regeringsbeleid.
Alleen heb je in de vergelijking met het zwembad alleen jezelf ermee als je zonder zwembandjes gaat zwemmen en er wat gebeurt, terwijl in Corona het kan betekenen dat je niet alleen er zelf last van hebt, maar ook anderen er mee opzadelt.

• Wolly
  • Niet online
Transportman schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:48:
[...]

Alleen heb je in de vergelijking met het zwembad alleen jezelf ermee als je zonder zwembandjes gaat zwemmen en er wat gebeurt, terwijl in Corona het kan betekenen dat je niet alleen er zelf last van hebt, maar ook anderen er mee opzadelt.
Dat staat los van de stelling dat mensen het niet eens zijn met de PM omdat ze mondkapjes blijven dragen.

• Yaksa
Laguna schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:41:
[...]Ach dat is een kwart van het aantal opnames in het VK op de piek in januari. Dat zou bij ons overeenkomen met 750 ziekenhuisopnames. Een schijntje ten opzichte van de huidige totale bezetting van zo'n 13.000 patiënten verspreid over alle ziekenhuizen in Nederland. Zolang de IC niet met honderden wordt overspoeld is er vrij weinig aan de hand en wordt het ook voor ons tijd voor "Freedom day".

Ik ben benieuwd hoe lang die teststraten in stand gehouden gaan worden, omdat men gewend is geraakt om zich voor ieder kuchje te laten testen en het coronavirus rond zal blijven gaan. Er zullen mensen zijn die deze teststraten graag in stand houden om maar zicht te blijven houden op het virus. Met tevens de kans dat ze de teststraten voor andere virussen gaan gebruiken om op die manier de zorgcapaciteit te blijven reguleren. Met terugkerende maatregelen indien de zorgcapaciteit in het gedrang komt. Mijns inziens een onwenselijke situatie, maar op basis van dit topic zullen er ook een hoop voorstanders zijn. Ik hoop zelf dat men zsm de stekker uit die teststraten trekt, maar zie het niet gebeuren.
Er zijn ook wetenschappers die (terecht) stellen dat door het los laten van de maatregelen in de UK, men daar in feite het virus de kans geeft om (veel sneller) een mutatie te ontwikkelen die (misschien) resistenter is tegen vaccins of een desastreuzer ziekteverloop kent. Dat lijkt me ook een onwenselijke situatie. Eentje die te voorkomen is door gewoon nog even te wachten met versoepelen totdat voldoende mensen gevaccineerd zijn. Dat geeft behoorlijk wat rust en het scheelt (misschien) wederom ad-hoc maatregelen die te voorkomen waren geweest. Het lijkt mij dat die paar maanden nou ook niet zoveel uitmaken.

• Yaksa
Wolly schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:51:
[...]Dat staat los van de stelling dat mensen het niet eens zijn met de PM omdat ze mondkapjes blijven dragen.
Dit is spijkers op laag water zoeken (sic).
Heb ik helemaal niet zo gesteld en wanneer je tussen de regels door leest dan begrijp je dat ook.

• Rukapul
DutchCommando schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:43:
[...]

Het is niet het falen van de app zelf. Ik vind het super belangrijk om dat te blijven benoemen.
Immers: als iedereen hem verplicht op zijn telefoon zou moeten hebben staan en de GGD de exposuretijd op zeg 2 minuten had gezet dan had je veel betere resultaten. Daar is geen appwijziging voor nodig en daarom is het niet een gefaalde app.

Wat ik veel in de praktijk zie is dat het falen van iets op de software wordt geprojecteerd.
Ik keer het juist om: je kunt geen succes van software (of een ander onderdeel) claimen als het beoogde einddoel ervan niet gehaald wordt.

Overigens heeft de app nog voldoende ernstige tekortkomingen die wel degelijk aan de techniek en user interaction relateren. Neem bijvoorbeeld de waarschuwingen die relateren aan batterijbesparing of locatie instellingen. Typisch afgehandeld op een 'programmeursmanier' met als consequentie dat veel Android toesteleigenaren voor spek en bonen de app hebben geïnstalleerd.

Tenslotte: de app is zo ver op de achtergrond geraakt dat zelfs de GGD in het BCO er niet standaard meer om vraagt dan wel eigenlijk al verwacht dat de app niet gebruikt wordt / werkt.

• stylezzz
t_captain schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:14:
[...]

Ik vrees ervoor. Vorige week zondag was een 'dipje' in de meldingen doordat ggd brabant wat issues had.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Ik vrees ervoor. Vorige week zondag was een 'dipje' in de meldingen doordat ggd brabant wat issues had.
Ik gok dat er uit Limburg momenteel ook wat minder meldingen komen..

• stylezzz
PalingDrone schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:01:
[...]

Ik gok dat er uit Limburg momenteel ook wat minder meldingen komen..
Maar die zullen de laatste dagen ook wel wat minder meldingen hebben denk ik ;)

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

Yaksa schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:51:
[...]

Er zijn ook wetenschappers die (terecht) stellen dat door het los laten van de maatregelen in de UK, men daar in feite het virus de kans geeft om (veel sneller) een mutatie te ontwikkelen die (misschien) resistenter is tegen vaccins of een desastreuzer ziekteverloop kent. Dat lijkt me ook een onwenselijke situatie. Eentje die te voorkomen is door gewoon nog even te wachten met versoepelen totdat voldoende mensen gevaccineerd zijn. Dat geeft behoorlijk wat rust en het scheelt (misschien) wederom ad-hoc maatregelen die te voorkomen waren geweest. Het lijkt mij dat die paar maanden nou ook niet zoveel uitmaken.
Vaccineren gaat een resistente mutatie niet voorkomen. Juist bij gevaccineerde mensen met een slecht werkend immuunsysteem kan zo'n mutatie ontstaan. Daarnaast wordt een virus eerder minder virulent bij mutaties, dan meer.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

Rukapul schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:59:
[...]

Ik keer het juist om: je kunt geen succes van software (of een ander onderdeel) claimen als het beoogde einddoel ervan niet gehaald wordt.

Overigens heeft de app nog voldoende ernstige tekortkomingen die wel degelijk aan de techniek en user interaction relateren. Neem bijvoorbeeld de waarschuwingen die relateren aan batterijbesparing of locatie instellingen. Typisch afgehandeld op een 'programmeursmanier' met als consequentie dat veel Android toesteleigenaren voor spek en bonen de app hebben geïnstalleerd.

Tenslotte: de app is zo ver op de achtergrond geraakt dat zelfs de GGD in het BCO er niet standaard meer om vraagt dan wel eigenlijk al verwacht dat de app niet gebruikt wordt / werkt.
En niet kon werken, Bluetooth is daarvoor inherent ongeschikt. Dat geeft heel veel false positives en false negatives.

Tuurlijk kun je een heel klein beetje verbeteren met slimme algoritmes en/of AI maar het blijft heel erg foutgevoelig en dus onbruikbaar

• ijdod
  • Laatst online: 02-12 12:55
@t_captain Hoe zit incubatietijd in dit soort modellen? Is dat in feite een onderdeel van de R van een geven variant, of is dat een losse variabele? (daar er wat geluiden zijn dat dit voor Delta korter is)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Yaksa
Laguna schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:03:
[...]Vaccineren gaat zo'n mutatie niet voorkomen. Juist bij gevaccineerde mensen met een slecht werkend immuunsysteem kan zo'n mutatie ontstaan. Daarnaast wordt een virus eigenlijk nooit meer virulent bij mutaties, eerder minder.
Het aandeel mensen met een slecht werkend immuunsysteem is dermate klein dat, mocht er al een mutatie optreden, deze waarschijnlijk niet uit die hoek komt maar uit de veel grotere groep ongevaccineerden met een 'normaal' werkend immuunsysteem.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Tja nog steeds een toename geen explosie.

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-10 12:31

Empathy

Extreme Audio

En we stijgen weer een beetje door. Behalve op de IC dan.
edit:
lol, wéér ongeveer wat m'n bovenbuurman zegt dus.

[ Voor 19% gewijzigd door Empathy op 18-07-2021 14:22 ]

• Rukapul
Indoubt schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:06:
[...]

En niet kon werken, Bluetooth is daarvoor inherent ongeschikt. Dat geeft heel veel false positives en false negatives.

Tuurlijk kun je een heel klein beetje verbeteren met slimme algoritmes en/of AI maar het blijft heel erg foutgevoelig en dus onbruikbaar
Zo kun je dat niet stellen. Dit bepaal je niet door een theoretische verhandeling over de onderliggende techniek, maar door te meten (follow-up PCR tests), confusion matrix te bepalen, etc. Als het voldoende scoort op sensitiviteit zonder overdaad aan vals positieven dan draagt het bij aan het risicobeheer. (Een false positive in de app heeft nog vrijwel nul kosten, een false positive follow-up PCR test heeft al aanzienlijk hogere kosten. Het enige met waarde is een true positive PCR test na een hit door de app.)

Ik kan mij echter niet herinneren dat dergelijke uitkomsten zijn gepubliceerd.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 18-07-2021 14:28 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).