Over de steriliserende effecten bij besmetting van luchtwegen is veel te lezen. Laten we hopen dat je gelijk gaat krijgen, maar historisch gezien is dat
onwaarschijnlijk en in dit specifieke geval uiteraard ook niet aan te tonen over een periode langer dan 1,5 jaar. Iedereen weet ook dat je in het leven niet eenmalig verkouden bent en daarna ooit meer.
Waar het wellicht/hopelijk wel voor opgaat is het effect voor wat betreft ernstige ziekte of langdurige ziekte met (deels) onbekende effecten en alleen al daarom is het uitermate belangrijk dat iedereen zich zoveel mogelijk laat vaccineren, maar modellen die wat besmettingen SEIR hanteren en niet SEIRS komen op mij erg optimistisch over en lijken uitgaande van het schema (p. 65) schijnbaar ook geen rekening te houden met overlijdsgevallen die optreden buiten het ziekenhuis:
The expected outcome of COVID-19 vaccination strategiesOf die kans groot is doet er niet toe. Het stroomschema is gezien het mogelijke optreden van ernstige of langdurige ziekte en eventuele sterfte echt heel simpel voor de overheid:
R<1 ---- ja? ---- overweeg meer maatregelen of laat uitdoven
|
nee? ---- neem maatregelen waardoor R<1
Er vanuit gaan dat de effectieve R nu <1 is lijkt mij een vorm van wensdenken gezien de snelheid van vaccineren va. de groeisnelheid van de besmettingen, de bekende vaccinatie-hiaten en de afwezigheid van diverse maatregelen die voorheen wel golden. Nu niets doen om R<1 te krijgen is dus accepteren dat er elke dag meer en meer (er is groei bij R>1) mensen ziek worden, ernstig ziek worden en deels komen te overlijden. Daar doen toekomstige situaties niets aan af.
Zeker, maar dat is in de communicatie allesbehalve duidelijk gemaakt of ik heb het ernstig gemist. Dat jij en ik ons daarvan bewust waren het afgelopen 1,5 jaar betekent dus niet dat de meeste mensen of bepaalde groepen zich dat voldoende hebben gerealiseerd. Zie ook de uitzending van Nieuwsuur van gisteravond.
Voor mensen met long covid is het sowieso al te laat, de schade is er en extra maatregelen kunnen dat niet meer ongedaan maken. (…)
Helaas wel, hoewel het wellicht in de toekomst te behandelen is afhankelijk van de precieze oorzaken en naar ik begrijp nu soms al lijkt te reageren op vaccinatie. Maar er moet wel op gereflecteerd worden want het is iets waar we van moeten leren. Ook voor toekomstige crises zoals dit geldt: voorkomen is beter dan genezen.
Ik stelde alleen maar dat hoe meer jongeren zich laten vaccineren, hoe minder long covid patiënten er bij zullen komen
Helder en dat ben ik helemaal met je eens. Hoewel we dat overigens nog niet volledig kunnen weten, maar dan is zoveel mogelijk vaccineren uiteraard nog steeds het meest logisch.
(…) Ja, ook het kabinet maakt fouten.(…)
Zo lijkt het nu overwegend door de overheid te worden gebracht, maar er is bewust en deels tegen adviezen in gekozen voor beleid op een zeer onlogisch moment. Je kunt wat mij betreft niet alles wegpoetsen met 'fouten maken hoort erbij'.
(…) Het kabinet wou de bevolking graag een mooie zomer geven

(…)
En dat is m.i. een vorm van populisme als je vooraf van allerlei kanten hoort dat je stappen te ver gaat.
op een gegeven moment zullen moeten accepteren dat het virus zal blijven bestaan. Dat weten we al, maar nog niet iedereen lijkt dat al geaccepteerd te hebben. En omdat we niet voor eeuwig lockdows willen hanteren zullen we ook moeten aanvaarden dat long covid op de lijst van chronische ziektes zal komen te staan. Want zelf met een heel hoge vaccinatiegraad zullen er besmettingen blijven, en dus potentieel ook mensen met long covid erbij blijven komen.
Dat is - ik neem aan onbedoeld- een stropop. Lockdowns zijn een gevolg van mislukt indammen en uiteraard gaat er niets 'weg'. Maar daarom is het gevoerde beleid van sturen op zorgcapaciteit nog niet logisch. Dat is het namelijk nooit als R=1 of R>1, want dat levert meer (gezondsheids)schade op dan maatregelen nemen zodat R<1.
Interssant, heb je een link?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.