Number10 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:31:
[...]
Er zijn in Nederland, België en het VK helaas al heel veel mensen besmet geraakt de afgelopen 1,5 jaar, onder andere als gevolg van de volstrekt onmogelijk te onderbouwen aanname dat een besmetting niet tot effecten op lange(re) termijn zal leiden en er dus pas hoeft te worden ingegrepen bij veel opnames. Ik hoop ook dat die effecten meevallen uiteraard, maar dat is op dit moment onmogelijk om te weten behoudens wat we nu al weten uiteraard (en dat is al het een en ander helaas).
Een paar dingen hierover:
- Dat er longschade na infectie kan optreden was vorig jaar al snel zichtbaar op scans, dus dat is niet iets wat we pas na 1,5 jaar weten. Bij longschade is het ook altijd maar de vraag of dit zal herstellen, dus dat er mensen met langdurige klachten zouden overblijven lag wel in de lijn der verwachting.
- Voor mensen met long covid is het sowieso al te laat, de schade is er en extra maatregelen kunnen dat niet meer ongedaan maken.
- Ik stelde alleen maar dat hoe meer jongeren zich laten vaccineren, hoe minder long covid patiënten er bij zullen komen.
En aangezien de vaccins besmettingen voorkomen is vaccineren ook een manier om (onbekende) effecten op lange(re) termijn te voorkomen, want zonder besmetting ook geen effect op lange(re) termijn. Laten we hopen dat de vaccins dat effect levenslang bieden of z.n. met herhaalvaccins.
Ja, dat is wat ik stelde.
Maar het hele punt is dat er in NL veel besmettingen optreden die voorkomen konden worden als de versoepelingen pas hadden plaatsgevonden nadat iedereen die dat wil gevaccineerd was.
Ja, ook het kabinet maakt fouten.
Het is mij echt een groot groot raadsel waarom we in NL zijn gaan versoepelen in dit tempo, terwijl dergelijke risico's schijnbaar zijn genegeerd.
Het kabinet wou de bevolking graag een mooie zomer geven
Maar op een gegeven moment zullen moeten accepteren dat het virus zal blijven bestaan. Dat weten we al, maar nog niet iedereen lijkt dat al geaccepteerd te hebben. En omdat we niet voor eeuwig lockdows willen hanteren zullen we ook moeten aanvaarden dat long covid op de lijst van chronische ziektes zal komen te staan. Want zelf met een heel hoge vaccinatiegraad zullen er besmettingen blijven, en dus potentieel ook mensen met long covid erbij blijven komen.