Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.048 views

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:31
Agent47 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:50:
Komt er ook nog goed nieuws? Eerst dat gedoe met Peter r de vries, zuid Nederland staat deels onder water en dat dit. Ik merk dat ik wel heel prikkelbaar ben nu..
Ach de zon komt nog steeds op kunnen elke dag gewoon nog lekker buiten wandelen. Het nieuws kijkend lijken er wel alleen slechte dingen te gebeuren in de wereld. Dus tip van de dag:

Ga buiten lekker stuk wandelen!

Er vanuit gaande dat je niet door een overstromingsgebied hoeft te baggeren

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

stylezzz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:52:
[...]

We hebben nog een recordje te pakken met het reproductiegetal naar het schijnt :)

https://coronadashboard.r...andelijk/reproductiegetal
Klopt:
Het zogenoemde reproductiegetal van het coronavirus (R) is gestegen tot 2,91, het hoogste niveau ooit. Een reproductiegetal van 2,91 betekent dat 100 besmette personen gemiddeld 291 anderen besmetten en dat het virus zich dus aan het verspreiden is. Precies een week geleden stond het getal op 1,37 en afgelopen dinsdag ging het omhoog naar 2,17.
https://www.nu.nl/coronav...-hoogste-niveau-ooit.html

Mooie bijvangst van "Dansen met Janssen".

Virussen? Scan ze hier!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
codex schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:16:
[...]
Je ziet toch aan de besmettingscijfers dat de R inmiddels niet meer op de 2 zit?
Klopt, maar niet zoals je bedoelde denk ik: 2,91 (op 1 juli dan)

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Ga naar buiten en ga een paar dagen niet doom scrollen. En nee dat is absoluut niet snarky bedoeld, pauze nemen is gewoon een goed idee, zeker als je merkt dat je prikkelbaar wordt/down wordt.

En dan ga ik heel lullig doen.. sorry.

[...]

Kunnen we eindelijk gaan nokken met het idee dat onder de 40 je lichaam brullend moet lachen om COVID? Ik heb dit in het begin van de crisis zien gebeuren in mijn familie... ook als je dertig bent zonder onderliggende kwalen kan je heel, heel erg ziek worden.
Deze is wel inzichtelijk ja. De "jongeren" zijn bijna de grootste groep in het ziekenhuis.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:44
Major_ton schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:55:
[...]

Dat aandeel kan je alleen niet evenredig verdelen vind ik. Als de overheid de jeugd toestemming geeft om na 1,5 jaar weer te gaan feesten dan zullen er maar héél weinig zijn die serieus nadenken over de mogelijke gevolgen. Zij gaan er dan vol voor en het liefst nog een beetje meer dan toegestaan is. Het is niet juist, maar wel begrijpelijk. De beslissende macht heeft naar mijn idee de gevolgen gewoon niet goed voorzien. Je hebt wel gelijk dat het eindeloos blijven hameren hierop nu geen zin meer heeft.
Here we go again. Toen het kabinet eind april besloot de terrassen te openen met nog nokvolle IC's stond ook half nederland inclusief het OMT op zijn achterste benen. En wat gebeurde er? Juist... helemaal niks. Behalve dan blije mensen die weer een pilsje op het terras konden doen.

Je hebt gelijk dat de versoepelingen van eind vorige maand veel forser waren, en ja ook ik was huiverig van wat er zou gebeuren. Inmiddels zijn we daar wel achter.... Deal with it, en trek er lering uit. Let's carry on....

• Number10
  • Niet online
Dit lijkt vooral het probleem te zijn

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:45
Komt er ook nog goed nieuws? Eerst dat gedoe met Peter r de vries, zuid Nederland staat deels onder water en dat dit. Ik merk dat ik wel heel prikkelbaar ben nu..
Jazeker, weer 11.000 mensen die bezig zijn met antistoffen opbouwen!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-12 21:04
RoD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Deze is wel inzichtelijk ja. De "jongeren" zijn bijna de grootste groep in het ziekenhuis.
Het valt allemaal echt nog wel mee, we moeten nu ook weer niet krijsend rondjes gaan rennen, maar dit is toch echt een aansporing waarom we echt zoveel mogelijk jongeren moeten gaan prikken. Maandag gaat mijn 12 jarige zoon zijn eerste prik halen en nu ik deze cijfers lees ben ik weer extra overtuigd hoe belangrijk dit is.

Ja, het risico is voor hem minimaal. Maar dat is geen reden om het risico dan maar te nemen.

• Drardollan
stylezzz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:52:
[...]

We hebben nog een recordje te pakken met het reproductiegetal naar het schijnt :)

Niet zo gek natuurlijk, dat loopt 2 weken achter. En nu mag je 1x raden hoe lang geleden we door de 10k heen gingen ;)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:09
wildhagen schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:56:
Mooie bijvangst van "Dansen met Janssen".
Ben ik de enige die daarbij aan de Flodder film moet denken: 'leuk zo'n feestje, het geeft alleen zo'n rommel...' :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Drardollan
D-e-n schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:50:
[...]

Geloof je dat zelf? Waarom hebben ze dan niet van de vorige zomer geleerd? En kijk eens wat verder dan covid: leren deze politici van de toeslagenaffaire om maar wat te noemen? Beetje naïef.
Ik zou zeggen, begin er een topic over.

Hier weten we het nu wel, laten we ons vooral richten op het hier en nu.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:57
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:04:
[...]
Ja, het risico is voor hem minimaal. Maar dat is geen reden om het risico dan maar te nemen.
Quote van de dag d:)b

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:37
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:03:
[...]

Jazeker, weer 11.000 mensen die bezig zijn met antistoffen opbouwen!
Nou ja, wat dat betreft zou je haast wel verwachten dat er onder de uitgaansjeugd nu wel een vorm van groepsimmuniteit zou moeten beginnen te ontstaan, zeker in combinatie met de vaccinaties die ook wel in die groep op stoom zijn gekomen

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
perspectivebass schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Ach de zon komt nog steeds op kunnen elke dag gewoon nog lekker buiten wandelen. Het nieuws kijkend lijken er wel alleen slechte dingen te gebeuren in de wereld. Dus tip van de dag:

Ga buiten lekker stuk wandelen!

Er vanuit gaande dat je niet door een overstromingsgebied hoeft te baggeren
Is nogal lekker weer (geweest).

• Drardollan
rik86 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:07:
[...]

Nou ja, wat dat betreft zou je haast wel verwachten dat er onder de uitgaansjeugd nu wel een vorm van groepsimmuniteit zou moeten beginnen te ontstaan, zeker in combinatie met de vaccinaties die ook wel in die groep op stoom zijn gekomen
Dat zal ook verder toenemen, de combinatie besmettingen + vaccinaties die gezet zijn (Janssen, die beginnen nu actief te worden) + vaccinaties die er nog aankomen.

Al met al is dat best positief, hoewel ik het met een knipoog postte :)

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
In de veiligheidsregio Groningen gaat het wel lekker, nog maar een derde van het weekgemiddelde hier :Y .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:04:
[...]

Het valt allemaal echt nog wel mee, we moeten nu ook weer niet krijsend rondjes gaan rennen, maar dit is toch echt een aansporing waarom we echt zoveel mogelijk jongeren moeten gaan prikken. Maandag gaat mijn 12 jarige zoon zijn eerste prik halen en nu ik deze cijfers lees ben ik weer extra overtuigd hoe belangrijk dit is.

Inderdaad. Waarschijnlijk komen we niet meer in code zwart-achtige scenario's, maar ik zou het toch wel geruststellend vinden als we over de piek heen zijn, en dat zijn we nu nog niet.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De enorme week-op-week groeipercentages zijn er wel uit.
Aantal besmettingen t.o.v. week eerdere dezelfde dag:
10-07814%
11-07667%
12-07456%
13-07254%
14-07186%
15-07102%
16-0763%

Met beetje geluk zitten we zondag/maandag op beetje zelfde aantallen besmettingen als vorige week :)

[ Voor 9% gewijzigd door geenstijl op 16-07-2021 16:22 ]

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:51
*knip* nope, geen complottheorieën hier. Zeker niet zonder enige onderbouwing.

[ Voor 84% gewijzigd door ZieMaar! op 16-07-2021 16:54 ]

Idempotent.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Klein lichtpuntje:

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Zijn wel makkelijkere manieren om het te torpederen lijkt mij. Ook manieren waarbij je minder ophef hebt dan nu.

[ Voor 46% gewijzigd door ZieMaar! op 16-07-2021 16:54 ]

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
nouja , ze betalen er nog steeds voor, een deel is gewoon een vooraf besproken bedrag, dus de enige die winst pak met het stoppen met testen voor toegang is de tvt-teststraat. dus wel echt een complot theorie.

Ik denk dat onze bewindslieden graag voor dat er een nieuw kabinet komt de maatschappij weer dit kadotje wilden geven en niet hadden verwacht dat het zo mis ging. Ik zoek het niet in geld redenen, maar meer politieke redenen.

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 16-07-2021 16:55 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:44
geenstijl schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:21:
10-07814%
11-07667%
12-07456%
13-07254%
14-07186%
15-07102%
16-0763%

Met beetje geluk zitten we zondag/maandag op beetje zelfde aantallen besmettingen als vorige week :)
Zijn de problemen met testen opgelost? Oftewel: kan iedereen weer terecht?
En laat iedereen zich testen, nu het geen zin meer heeft voor toegang?

De groep die nu veel besmet is, liet zich in het verleden schijnbaar niet vaak testen want vaak geen symptomen. In hoeverre weten we nu echt hoeveel mensen besmet zijn als mensen in die leeftijd vaak geen klachten hebben, zich minder vaak laten testen en er vervolgens mogelijk gewoon op uit gaan?

Ik ben dus een beetje sceptisch over het vasthouden aan die cijfers, omdat het teruglopen van de groei leek op te gaan met het stoppen met de TvT.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

MikeyMan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:54:
[...]

Er zitten nogal wat tinten grijs tussen een verzetje en totaal los gaan.

Ik heb het gisteren al genoemd.
Ga lekker naar de kroeg, maar niet tien op een avond.
Ga lekker naar een festival, maar ga niet bij 50 man om de nek hangen.
Ga lekker naar de kermis maar hou een beetje afstand.
Ga lekker naar een restaurant, maar ga lekker buiten zitten

En dan pleit ik op geen enkele manier de idiote communicatie vanuit de overheid vrij, maar er lijkt wel in grote getalen alles aan gedaan om het nog even tot in het extreme te trekken.
Klinkt heel verstandig wat je schrijft. Alleen, wie gaat dat in goede banen leiden? Ik dacht dat we nou juist een coronateam en OMT hadden om verstandige en wijze besluiten te nemen en dat te communiceren naar het volk. Die jongere denkt gewoon 'ik mag dansen van de overheid, dus ik ga dansen'. Die heeft er niet voor gestudeerd, heeft het overzicht niet, heeft geen kring van experts om zich heen om zich te laten informeren. Die kijkt naar Rutte en De Jonge die zeggen dan het mag.

Als er geen 10 kroegen op een avond bezocht mogen worden, neem dat dan op in de app: bij 2 kroegen kom je de 3e niet meer in. Als het onverstandig is om binnen te zitten in een restaurant, communiceer dat, leg als overheid beperkingen op. Als het onverstandig is om met 1000 man hutje mutje in een slecht geventileerde disco te staan dansen, leg dan beperkingen op. Waarom moet die jongere voor de overheid gaan denken? Die gaat niet denken, die wil een avondje feesten met toestemming van de overheid.

Die ene jongere die gewoon een avondje wil gaan dansen trekt niks in de extreme. Zijn zorg niet dat er honderdduizenden mensen ook willen dansen. Dat is niet een individuele taak om dat te overzien, dat is de taak van gezaghebbers en hun experts. Hebben die wel de vraag gesteld: stel dat er nou toch een half of heel procentje besmettingen ertussendoor glipt, om wat voor reden dan ook, wat zou er dan gebeuren?

Niet volledig hun schuld, maar toch. Er zijn koppen voor minder gerold.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
TerraGuy schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:35:
[...]

Niet volledig hun schuld, maar toch. Er zijn koppen voor minder gerold.
volgens Rutte kan het kabinet niet meer vallen, want dat is het al. Ik denk dat er te weinig koppen voor gaan rollen. Zo Zonde, want door deze misstap zijn er meer mensen ziek, en duurt het ook langer voor we weer lager zitten. discos zullen wel weer minimaal een kwartaal dicht moeten.

• Drardollan
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:31:
[...]

De groep die nu veel besmet is, liet zich in het verleden schijnbaar niet vaak testen want vaak geen symptomen. In hoeverre weten we nu echt hoeveel mensen besmet zijn als mensen in die leeftijd vaak geen klachten hebben, zich minder vaak laten testen en er vervolgens mogelijk gewoon op uit gaan?

Ik ben dus een beetje sceptisch over het vasthouden aan die cijfers, omdat het teruglopen van de groei leek op te gaan met het stoppen met de TvT.
Dat sprookje omtrent TvT blijft ook maar terugkomen. TvT was verantwoordelijk voor 10% van de positieve testen, niet spannend dus.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Je overschat denk ik het aantal positieve tests dat we door TVT hebben gevonden. Verreweg de meeste positieve tests zijn vastgesteld door de GGD. Vorige week waren er 4.000 positieve tests opgeduikeld uit TVT en 45.000 uit GGD.
Dat verschilt met een factor 10 in het voordeel van GGD-testen.

• Drardollan
Ik zie op het Coronadashboard een reproductiegetal van 2,91 staan (waarde 1 juli). Die strookt niet met deze Tweet?

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:31
TvanW schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:09:
[...]

Is nogal lekker weer (geweest).
Slecht weer bestaat niet alleen slechte kleding.

tenzij je huis is ondergelopen

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 11:03
Hier wat goed nieuws;

De R zit weer rond de 1 💪🏻

Etuuuuuh!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Ik zie op het Coronadashboard een reproductiegetal van 2,91 staan (waarde 1 juli). Die strookt niet met deze Tweet?
R is een soort gewogen gemiddelde met vleugje richtingscoefficient. RIVM lag zwaar achter, dus komt er nu een grote stijging. Aangezien we wat afvlakken, moet de R weer zakken. Dus die Twitter data analist kan gelijk hebben,

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Drardollan
CRpt3r55 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:04:
[...]

Hier wat goed nieuws;

De R zit weer rond de 1 💪🏻
Erhm, de laatste berekening is 2,91?

• Drardollan
loekf2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:05:
[...]

R is een soort gewogen gemiddelde met vleugje richtingscoefficient. RIVM lag zwaar achter, dus komt er nu een grote stijging. Aangezien we wat afvlakken, moet de R weer zakken. Dus die Twitter data analist kan gelijk hebben,
Je kan de R toch pas achteraf bepalen? Dat is ook waar het RIVM naar kijkt, naar ongeveer 14 dagen geleden. Dat is een betrouwbaar getal voor dat moment zover ik weet.

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-10 11:03
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Erhm, de laatste berekening is 2,91?
Volgens opgave van het RIVM ging het reproductiecijfer al op 22 juni naar boven de 1. En op 25 juni, de dag voordat de maatregelen werden opgeheven, was dat cijfer al 1,59. Zelfs als we meenemen dat de cijfers een soort gemiddelde zijn over enkele dagen, is er zeker sprake van de waarde boven de 1 voordat de maatregelen sterk werden versoepeld.

Het gemelde cijfer van 28 juni door het RIVM was 2,17. Het cijfer van 3 van vandaag was ook te vewachten.

Sinds 8 en 9 juli zien we de totaalcijfers van het aantal positieve testen stabliseren. Dat houdt in dat op dit moment de reproductiefactor rond de 1 zit. Maar omdat het RIVM met cijfers komt 18 dagen na dato, zal dat cijfer rond de 1 pas gemeld worden over circa 9 dagen.

Etuuuuuh!

• NiGeLaToR
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:38:
[...]

Dat sprookje omtrent TvT blijft ook maar terugkomen. TvT was verantwoordelijk voor 10% van de positieve testen, niet spannend dus.
Die tvt interesseert mij dus niet en is ook niet de vraag: er is geen ‘incentive’ meer om je überhaupt te laten testen.

Ik had dat tvt niet moeten noemen, want irrelevant.
Jovatov schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Je overschat denk ik het aantal positieve tests dat we door TVT hebben gevonden. Verreweg de meeste positieve tests zijn vastgesteld door de GGD. Vorige week waren er 4.000 positieve tests opgeduikeld uit TVT en 45.000 uit GGD.
Dat verschilt met een factor 10 in het voordeel van GGD-testen.
Idem: tvt boeit mij niet. Ik ben benieuwd naar de testbereidheid onder deze groep mensen die weinig tot geen klachten en hinder ondervindt. En toch zijn er 10.000 besmettingen gevonden. Als de bereidheidsfactor 1:10 is zijn er dus 100.000 ziek?

Onder ouderen was de testbereidheid veel groter kreeg ik steeds te horen. Vandaar de vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-07-2021 17:13 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Je kan de R toch pas achteraf bepalen? Dat is ook waar het RIVM naar kijkt, naar ongeveer 14 dagen geleden. Dat is een betrouwbaar getal voor dat moment zover ik weet.
Ja, dit is nowcasting op basis van de dagcijfers.

Op zich logisch, dat het nu geen R van 3 meer is; de stijging lijkt eruit.

Deze gast zit er samen met deze knakker:

al een hele tijd verbazingwekkend dicht bij.

Laatste stand bij het RIVM is van 1 juli.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 16-07-2021 17:14 ]

• NiGeLaToR
@MikeyMan wat zegt jouw gut feeling? Slaan die cijfers überhaupt nog ergens op?

Ik heb de indruk dat we naar besmettingscijfers kijken die niet representatief zijn voor wat er gaande is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:15:

Ik heb de indruk dat we naar besmettingscijfers kijken die niet representatief zijn voor wat er gaande is.
Denk dat de cijfers zeker wel representatief zijn. Alleen voor wat is de vraag.

Voor de ontwikkeling van de besmettingen zal het zijn waarde hebben.
De opname ratio zal een stuk lager zijn, en op zijn minst een week of twee extra vertraging hebben.

Dat de huidige situatie niet vergelijkbaar is met een jaar geleden lijkt me evident.
Dat er nog een stijging in de opnames aan zit te komen ook.

Ik denk dat het net aan goed gaat eerlijk gezegd.
Snel die R omlaag. Even aankijken of het 50 of 500 bedden worden, en dan op naar het najaar.

En dan kon achteraf dat aantal besmettingen onder deze groep weleens de redding blijken voor de winter. :X

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 16-07-2021 17:19 ]

• LZ86
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:15:

Natuurlijk kloppe die besmettingscijfers wel, warom zou dat niet representatief zijn.

Het wachten is op het moment dat het ziekenhuis óf stijgt, óf die stijging uitblijft.

Blijft die stijging in de ziekenhuizen uit is er weinig aan de hand.

• NiGeLaToR
@MikeyMan en @LZ86 waarom ik het vraag is omdat als je geen klachten hebt of gewoon een beetje verkouden bent en je ouders al gevaccineerd zijn, waarom maar weer naar die teststraat? <- BIJ WIJZE VAN SPREKEN. Op die manier representatief.

Edit ^ Nee je hoeft me niet uit te leggen waarom je je moet laten testen. Nee, zo denk ik er niet over. Het is een voorbeeld, ter illustratie. Dank u.

Dus ja, cijfers zijn cijfers, maargoed, als GGD testen moeilijk maakt, mensen geen test-bereidheid hebben en wij denken te begrijpen wat we zien gebeuren..

Voor een groep die geen last van corona moeten hebben en dan 10.000 besmettingen en 30 opnames per dag lijkt ook wel.. veel.. opnames?

[ Voor 18% gewijzigd door NiGeLaToR op 16-07-2021 18:13 ]

• LZ86
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:27:
@MikeyMan en @LZ86 waarom ik het vraag is omdat als je geen klachten hebt of gewoon een beetje verkouden bent en je ouders al gevaccineerd zijn, waarom maar weer naar die teststraat?
Op die manier representatief.

Dus ja, cijfers zijn cijfers, maargoed, als GGD testen moeilijk maakt, mensen geen test-bereidheid hebben en wij denken te begrijpen wat we zien gebeuren..

Voor een groep die geen last van corona moeten hebben en dan 10.000 besmettingen en 30 opnames per dag lijkt ook wel.. veel.. opnames?
Geen last? 2/3e van de coronapatienten houdt langdurige klachten, ook jongeren.
De bronnen zijn hier aardig wat keren langsgekomen en staan ook geregeld op de verschillende nieuwsmedia.

Ze zullen dan geen druk op de ziekenhuiszorg leggen, als ze besmet raken, maar de schade door langdurige problemen is in potentie enorm voor die groepen die nog studeren of net hun carriere moeten gaan beginnen.

Edit: ik las je zin verkeerd, excuus. Je snapt dat die jongeren dus ook gewoon opgenomen raken en best hard getroffen kunnen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door LZ86 op 16-07-2021 17:33 ]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@MikeyMan en @LZ86 waarom ik het vraag is omdat als je geen klachten hebt of gewoon een beetje verkouden bent en je ouders al gevaccineerd zijn, waarom maar weer naar die teststraat?
|:(

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

geenstijl schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:21:
10-07814%
11-07667%
12-07456%
13-07254%
14-07186%
15-07102%
16-0763%

Toch wel bijzonder dat maatregelen zoveel effect hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• LZ86
YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:34:
[...]

Toch wel bijzonder dat maatregelen zoveel effect hebben.
Vooral bijzonder om te zien hoe hard jongeren virussen kunnen verspreiden door die gigantische hoeveelheden contacten.

Broeinesten dicht en zo snel zie je effecten al komen. Dik onderschat door Rutte en co.

Maar de KHN was er klaar voor en de horeca kon helemaal veilig open! :+

[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 16-07-2021 17:40 ]

• NiGeLaToR
LZ86 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Geen last? 2/3e van de coronapatienten houdt langdurige klachten, ook jongeren.
De bronnen zijn hier aardig wat keren langsgekomen en staan ook geregeld op de verschillende nieuwsmedia.

Ze zullen dan geen druk op de ziekenhuiszorg leggen, als ze besmet raken, maar de schade door langdurige problemen is in potentie enorm voor die groepen die nog studeren of net hun carriere moeten gaan beginnen.

Edit: ik las je zin verkeerd, excuus. Je snapt dat die jongeren dus ook gewoon opgenomen raken en best hard getroffen kunnen worden.
Maar ook dat ontken ik niet en trek ik niet in twijfel?

Ik zie dat iedereen z'n eigen ding op m'n vraag lijkt te projecteren - ik zie nog steeds m'n vraag niet beantwoord worden. Wellicht weten we het ook gewoon wel niet en zijn de cijfers onze enige houvast.
Ja, denk je nu dat ik dat denk? Of is dat wellicht wat al die mensen denken die gewoon in de file staan vandaag, vanaf kantoor, van het weekend weer met vrienden afspreken en al die maanden aan voorbeelden produceren denken als ze milde klachten hebben en zich niet laten testen?

Maargoed, antwoord op de vraag die ik uiteindelijk stelde ga ik niet krijgen begrijp ik :+

• ijdod
  • Laatst online: 02-12 12:55
Zelfs als men wel testbereid is, neemt de drempel gewoon toe. Zelf heb ik me de afgelopen anderhalf jaar iets van 8 keer laten testen. Steeds met marginale klachten (ben sowieso zelden ziek, op een enkele verkoudheid na). Ik werk in de zorg, dus dat is altijd (ok, vanaf april '20) makkelijk en snel geweest. Op een gegeven moment merk je toch dat de drempel waarop je stelt 'ik laat me testen' gaat stijgen. Nu denk ik wel dat ik erg voorzichtig was in dat opzicht, maar toch. Overigens zit er ik nu (gevaccineerd) niet structureel anders in dan destijds.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Number10
  • Niet online
LZ86 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:17:
[...]
Natuurlijk kloppe die besmettingscijfers wel, warom zou dat niet representatief zijn.
Of het huidige aantal besmettingen wel of niet representatief is, is uiteraard lastig met zekerheid te zeggen, maar de schijnbare 'stabilsatie' kan ook een 'glazen plafond' zijn als er geen positieven bij kunnen komen t.g.v. een overbelast testsysteem. Daarbij komt dat BCO ook aanleiding kan zijn om te testen, maar het BCO zal bij een snelle stijging ook overbelast raken en al zeker als het afgeschaald was.

Het percentage positief is ineens omhoog geschoten en dat is samen met het snel groeiende hoge aantal besmettingen een aanwijzing dat er geen goed 'zicht' is op de verspreiding.

Hieronder staat het tweewekelijks groeipercentage van Nederland in vergelijking met onze directe buurlanden (ik heb bewust de eerste golf weggelaten vanwege de schaal):

https://ourworldindata.or...e&country=NLD~GBR~BEL~DEU
LZ86 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:32:
[...]
langdurige klachten, ook jongeren.
(...j
Ze zullen dan geen druk op de ziekenhuiszorg leggen, als ze besmet raken
Dat laatste is niet gezegd, omdat het uiteraard nog onduidelijk is wat de gevolgen precies gaan zijn. Het zou ook kunnen dat de gevolgen op lange termijn zich uiten in ziekte die op de lange termijn ook druk op de zorg gaat leggen, maar laten we hopen van niet.

Blijkt dat wel het geval dan gaat het waarschijnlijk niet zo acuut als waar je hier vermoedelijk op doelt, maar gezien het extreme hoge aantal besmettingen in Nederland kan dat wel degelijk 'druk' op de zorg geven. Dat lijkt mij nog een reden om besmettingen te voorkomen, want dan zal het risico uiteraard ook kleiner zijn als het onverhoopt groter blijkt dan nul.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Zodat je weet dat je corona hebt en elk persoonlijk contact mijd, ipv:
"ach tis maar een beetje verkouden, even naar de supermarkt kan vast wel, mondkapje niet meer verplicht dus gewoon maar even zonder."

PSN

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RoD schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:59:
[...]

Om dat aan te vullen zag ik zag deze net bij de BBC...
https://www.bbc.com/news/health-57840825

Op een totaal van 73,197 patiënten in het ziekenhuis waarvan de gegevens zijn bekeken, ontwikkelde er vier op de tien mensen tussen de 18 en 49, orgaanschade aan de nieren, longen of andere organen. Voor patiënten tussen de 30-39 was het gemiddeld 37% die minstens schade aan een van hun organen hadden. 40-49 was 44% en 50+ was 51%.

Dit allemaal tijdens de eerste golf van 17 januari tot 4 augustus 2020. Dit is echt geen griepje meer met zulke aantallen mensen waar het onduidelijk is of die schade blijvend is. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• NiGeLaToR
YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:10:
[...]

"ach tis maar een beetje verkouden, even naar de supermarkt kan vast wel, mondkapje niet meer verplicht dus gewoon maar even zonder."
Ja schijnbaar nemen velen dit letterlijk en missen de link naar de discussie er voor.

Mijn vraag wordt hiermee niet beantwoord. Ik weet waarom je je moet laten testen. Dank u.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:14:
[...]

Ja schijnbaar nemen velen dit letterlijk en missen de link naar de discussie er voor.

Mijn vraag wordt hiermee niet beantwoord. Ik weet waarom je je moet laten testen. Dank u.
Ik snap je punt wel hoor ;)

Denk dat we volgend weekend een stuk meer weten er zijn gewoon veel parameters gewijzigd sinds de vorige stijging.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 16-07-2021 18:18 ]

• Number10
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:11:
[...]
Dit is echt geen griepje meer met zulke aantallen mensen waar het onduidelijk is of die schade blijvend is.
Exact. En wat gebeurt er als de overheid primair stuurt op zorgcapaciteit? D.w.z. vooral maatregelen nemen als de zorg overbelast dreigt te raken?

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat er maatregelen worden genomen als:
scenario 1: er op de IC 800 opnames zijn
scenario 2: er op de IC nog maar 1 opname is

De maatregelen zijn exact gelijk in beide scenario's, maar de vermoedelijke duur van de maatregelen veel korter bij scenario 2.

Dan volgt daaruit ook dat er (veel) meer besmettingen moeten zijn in scenario 1 dan bij scenario 2. En dus waarschijnlijk ook dat het risico op de voorbeelden van ziekte die jij beschrijft hoger is bij scenario 1 in vergelijking met scenario 2.

Wie in dit topic bewijst het tegendeel? En waarom is dus logisch om vooral te sturen op scenario 1 en niet op scenario 2?

• redwing
  • Laatst online: 22:25
Number10 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:23:
[...]

Exact. En wat gebeurt er als de overheid primair stuurt op zorgcapaciteit? D.w.z. vooral maatregelen nemen als de zorg overbelast dreigt te raken?

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat er maatregelen worden genomen als:
scenario 1: er op de IC 800 opnames zijn
scenario 2: er op de IC nog maar 1 opname is

De maatregelen zijn exact gelijk in beide scenario's, maar de vermoedelijke duur van de maatregelen veel korter bij scenario 2.

Dan volgt daaruit ook dat er (veel) meer besmettingen moeten zijn in scenario 1 dan bij scenario 2. En dus waarschijnlijk ook dat het risico op de voorbeelden van ziekte die jij beschrijft hoger is bij scenario 1 in vergelijking met scenario 2.

Wie in dit topic bewijst het tegendeel? En waarom is dus logisch om vooral te sturen op scenario 1 en niet op scenario 2?
Tja, scenario 2 is logisch als je verwacht dat je anders naar scenario 1 toe gaat en scenario 1 is logisch als je verwacht dat je die 800 niet gaat halen. Oftewel als je verwacht dat het goed gaat pak je scenario 1 en anders scenario 2.

[removed]

• Number10
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:45:
[...]
Tja, scenario 2 is logisch als je verwacht dat je anders naar scenario 1 toe gaat en scenario 1 is logisch als je verwacht dat je die 800 niet gaat halen. Oftewel als je verwacht dat het goed gaat pak je scenario 1 en anders scenario 2.
Maar bij welke van deze twee ontstaan er meer zieken, ernstig zieken, of doden?

• redwing
Number10 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:47:
[...]

Maar bij welke van deze twee ontstaan er meer zieken, ernstig zieken, of doden?
Even voor de duidelijkheid, ik ben altijd al voorstander van scenario 2 geweest. Tot nu toe was dat naar mijn idee ook de betere optie geweest.

Maar als we nu een vaccinatiegraad hebben waardoor we niet meer in scenario 1 terecht gaan komen snap ik dat we niet bij de 1e opname nog iets gaan doen. Sterker nog dan doen we niets meer omdat de zorg niet meer in gevaar komt. Vandaar dat ik zeg dat het afhangt van de verwachting, want als je verwacht dat je uiteindelijk toch alles dicht gaat gooien kun je dat het beste zo snel mogelijk doen.

[removed]

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:17
Is onderstaande data ook beschikbaar maar dan met een extra filter, gevaccineerd ja/nee?

Patiënten met een Covid-19 infectie op de verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen, per leeftijdscategorie:
(16-07-2021)

0-40 jaar: 76 (+8)
40-50 jaar: 22 (-)
50-60 jaar: 54 (+1)
60-70 jaar: 37 (+1)
70+: 84 (+6)

Bron: NICE

[ Voor 72% gewijzigd door gustaveau op 16-07-2021 18:54 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

gustaveau schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:54:
Is onderstaande data ook beschikbaar maar dan met een extra filter, gevaccineerd ja/nee?
Met een significant percentage die weigert hun vaccinatie status te delen met het RIVM (want privacy) is dat moeilijk te zeggen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:17
IJzerlijm schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:55:
[...]

Met een significant percentage die weigert hun vaccinatie status te delen met het RIVM (want privacy) is dat moeilijk te zeggen.
pfff, lastig zeg! Dat is nou juist de data die helpt om meer inzicht in alles te krijgen.
Je zou zeggen dat je die data toch ook zonder naam en toenaam kan verzamelen? (hoewel met de huidige lage cijfers het misschien wel vrij gemakkelijk te herleiden zou kunnen zijn tot individuen, als je dat zou willen)

• Number10
  • Niet online
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:53:
[...]
Even voor de duidelijkheid, ik ben altijd al voorstander van scenario 2 geweest. Tot nu toe was dat naar mijn idee ook de betere optie geweest. (…)
Helder. De vraag bestond namelijk uit twee delen:
- ontkracht de stelling
- waarom is het logisch om scenario 1 te volgen?
Maar als we nu een vaccinatiegraad hebben waardoor we niet meer in scenario 1 terecht gaan komen
Want dat is zo? De R gaat zeker <1 worden?

Het hele punt van de uitkomsten die volgen uit modellen met tamelijk exotische aannames zoals (ik parafraseer) 'iedereen gedraagt zich gemiddeld volgens de adviezen' of 'vaccins werken tegen alle varianten' of 'herbesmettingen vinden niet plaats' is dat de effecten asymmetrisch zijn zoals we nu merken. Als het klopt heb je wellicht te vroeg ingegrepen, maar als het niet klopt zijn de gevolgen tamelijk desastreus. En dat waren ze al.

• MainframeX
YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 18:10:
[...]

Ook als je zwaar verkouden bent heb je niets te zoeken in een supermarkt. En ook niets te zoeken op kantoor en ook niets te zoeken bij oma. Ik vind het sowieso een volkomen achterlijk idee om met een besmettelijk iets maar gewoon de deur uit te gaan. Voor covid was dit nog de normaalste zaak van de wereld.

Idempotent.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MainframeX schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:03:
[...]

Ook als je zwaar verkouden bent heb je niets te zoeken in een supermarkt. En ook niets te zoeken op kantoor en ook niets te zoeken bij oma. Ik vind het sowieso een volkomen achterlijk idee om met een besmettelijk iets maar gewoon de deur uit te gaan. Voor covid was dit nog de normaalste zaak van de wereld.
Precies, maar probleem is dat de helft hier schijt aan heeft.

• MainframeX
@MikeyMan Een positieve nuance; de ergste snottercriminelen hier op kantoor zijn nu diegene die het braafst de regels opvolgen :). Voor een half jaar terug werd ik aangesproken omdat ik m'n mondkap in een snoeihete serverruimte had afgedaan. Van deze zelfde collega heb ik al talloze keren een verkoudheid opgelopen, tot mijn grote irritatie.

Idempotent.

• roffeltjes
[...]
En ook niets te zoeken op kantoor
"Ziek zijn overkomt je, verzuim is een keuze"

https://www.websitevoorde...-je-verzuim-is-een-keuze/

:r

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

Number10 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:00:
Ja, vroeg of laat gaat dat zeker gebeuren, want er zijn op een gegeven moment niet genoeg mensen meer over om te besmetten. Hetzij door immunisatie van vaccins, hetzij omdat ze de ziekte al hebben doorgemaakt, hetzij omdat ze al dood zijn neergevallen.

Immers het is niet mogelijk om mensen onbeperkt opnieuw te besmetten.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Heb je het hele artikel wel gelezen, dat is namelijk best goed en genuanceerd.

De islam kan uw vrijheid schaden

• redwing
Number10 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:00:
[...]

Het hele punt van de uitkomsten die volgen uit modellen met tamelijk exotische aannames zoals (ik parafraseer) 'iedereen gedraagt zich gemiddeld volgens de adviezen' of 'vaccins werken tegen alle varianten' of 'herbesmettingen vinden niet plaats' is dat de effecten asymmetrisch zijn zoals we nu merken. Als het klopt heb je wellicht te vroeg ingegrepen, maar als het niet klopt zijn de gevolgen tamelijk desastreus. En dat waren ze al.
Klopt helemaal. Maar nu met de vaccinaties wordt de kans dat het wel goed gaat natuurlijk wel heel groot. En dan heb je inderdaad die aannames, maar b.v. dat vaccins niet meer werken is niet iets wat opeens zal gebeuren. Varianten zie je aankomen en zijn zelden plotseling resistent, meestal wordt de werking steeds iets minder bij een nieuwe versie.

Als je echter naar vorig jaar kijkt wist je vanaf het begin al dat je uiteindelijk zware maatregelen nodig zou hebben. Dan moet je niet afwachten en ze gelijk invoeren. Je hebt precies dezelfde maatregelen nodig om het onder controle te houden, alleen heb je ze korter nodig.

Dus afhankelijk van de situatie ben ik voor vroeg ingrijpen of juist niet ingrijpen. En ja, daar zit een risico aan. Vandaar ook dat je nu niet te snel moet versoepelen zodat je goed kunt zien wat de gevolgen zijn.

[removed]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Stoney3K schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:28:
[...]Ja, vroeg of laat gaat dat zeker gebeuren, want er zijn op een gegeven moment niet genoeg mensen meer over om te besmetten. Hetzij door immunisatie van vaccins, hetzij omdat ze de ziekte al hebben doorgemaakt, hetzij omdat ze al dood zijn neergevallen.

Immers het is niet mogelijk om mensen onbeperkt opnieuw te besmetten.
Vergeet je niet iets? Elke week komen er ruim 3000 hele jonge mensen bij die besmet kunnen worden hoor.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:43:
[...]

Vergeet je niet iets? Elke week komen er ruim 3000 hele jonge mensen bij die besmet kunnen worden hoor.
Dat is (hoop ik) een lineaire groei met een R ~ 1. Dus zelfs als die instant besmet zouden worden geboren dan ligt de R van corona nog altijd niet boven de 1.

Als de R van het geboortecijfer boven de 1 gaat liggen dan hebben we een veel groter probleem. Zie ook Tribbles voor een exponentiëel voorbeeld. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 16-07-2021 19:48 ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Yaksa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:43:
[...]

Dat is maar 1% van de nederlandse bevolking per jaar die gaan echt niet in hun eentje een pandemie is stand houden hoor.

• roffeltjes
Wokschotel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:30:
[...]

Heb je het hele artikel wel gelezen, dat is namelijk best goed en genuanceerd.
Minkukels zoals hij die "getraint" zijn in de Jacco van den Berg aanpak zijn absoluut niet "goed en genuanceerd". Het is wel goed voor je carrière :r

De sleutel zin bij deze dweil:
Het gesprek voeren, doorvragen en afspraken maken over het verzuim en zo ander gedrag bewerkstelligen.
Oftewel:

1. vertrouw je werknemers niet.
2. het is gedrag.
3. blijf ze achterna zitten tot ze hun uurtjes maken.

For the record: Arbeidsproductiviteit is in Nederland off the scales. We lopen achter met ouderschapsverlof, we hebben een burn out probleem.

Nog zo'n klootzakken zin:
De bedrijfsarts adviseert, maar chef en medewerker bespreken of er wel of niet moet worden verzuimd en wat nodig is om eventueel aangepast werk te doen
Hij denkt dat hij het beter weet dan de bedrijfsarts. Goed en genuanceerd? Laat me niet lachen.

Ik sluit af met de zin waar hij toen ongetwijfeld van glunderde:
"Pijn in je rug? Erg vervelend voor je, zeker. Maar wat maakt nu eigenlijk dat je verzuimt?”

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 16-07-2021 19:51 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:46:
[...]

Dat is maar 1% van de nederlandse bevolking per jaar die gaan echt niet in hun eentje een pandemie is stand houden hoor.
Zeker niet als alles eromheen gevaccineerd is.
En er is volgens mij ook nog zoiets als resistentie via de moeder/moedermelk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03

Patiënten met een Covid-19 infectie op de verpleegafdelingen van de Nederlandse ziekenhuizen, per leeftijdscategorie:
(16-07-2021)

Vaccinatiestatus wordt niet centraal geregistreerd voor iedereen.

Meer informatie kan met deze lage aantallen ook niet zomaar beschikbaar gesteld worden door re-identificatie risico (=bv de kans dat iemand die van persoon X weet dat hij met Corona op de IC ligt kan bepalen of deze wel/niet gevaccineerd is). Door de lopende waardes met instroom en uitstroom zou je een speciaal de-identificatie proces nodig hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 16-07-2021 20:03 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:49:
[...]

Zeker niet als alles eromheen gevaccineerd is.
En er is volgens mij ook nog zoiets als resistentie via de moeder/moedermelk.
Plus ze lopen het misschien op natuurlijke weg op zoals alle andere kindervirussen. Volgens mij is een RS virus vervelender voor jonge kinderen. Daar liggen nu de kinder ic namelijk wel mee vol.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16

Wokschotel

Op 6 wielen

roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:48:
[...]

Minkukels zoals hij die "getraint" zijn in de Jacco van den Berg aanpak zijn absoluut niet "goed en genuanceerd". Het is wel goed voor je carrière :r

[...]

Oftewel:

2. het is gedrag.

For the record: Arbeidsproductiviteit is in Nederland off the scales. We lopen achter met ouderschapsverlof, we hebben een burn out probleem.

[...]

Hij denkt dat hij het beter weet dan de bedrijfsarts. Goed en genuanceerd? Laat me niet lachen.

[...]
Het zit je wel dwars geloof ik. Maar ik kan best een aantal zinnen citeren waar ik me uitstekend in kan vinden. Maar laten we dat niet doen, we gaan teveel off-topic daarmee.

De islam kan uw vrijheid schaden

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mooie mijlpaal vandaag, de 39e IC is Corona-vrij. Daarmee heeft dus de helft van de 78 ICs momenteel geen Corona-patiënten :)

[ Voor 19% gewijzigd door eamelink op 16-07-2021 20:19 ]

• roffeltjes
Wokschotel schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:06:
[...]
Het zit je wel dwars geloof ik. Maar ik kan best een aantal zinnen citeren waar ik me uitstekend in kan vinden. Maar laten we dat niet doen, we gaan teveel off-topic daarmee.
Het is OT, maar het is wel waarom we kantoren moesten sluiten omdat leidinggevenden tegenwoordig getraind worden om verzuim te zien als disloyaliteit (dit is vrij letterlijk wat je in deze trainingen wordt geleerd).

Ik heb iets teveel van dit soort trainingen moeten volgen als manager en gezien wat het met mensen doet (zowel manager als werknemer).

Er zijn een aantal sleutel zinnen die heel "redelijk" klinken, maar dit niet zijn (en waardoor ik herken welke trainingen die grapjas heeft gevolgd). Als je elk van zijn voorbeelden fileert kom je namelijk in de ongelijke machtsverhouding terecht waarbij de bescherming van de werknemer (de arts) is gedegradeerd tot advies wat genegeerd mag worden. Daarbij nog het fijne "Jacco" advies om vooral op het schuldgevel te leunen en vooral het exit-wapen niet te schuwen (zo snel mogelijk inzetten!).

En ja, dan zie je dus dat Corona als een zeis door de werkende bevolking gaat omdat je wel uitkijkt om met je manager in gesprek te moeten over je snotkokkerd :X

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 16-07-2021 20:28 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

(16-07-2021)

Behalve die tweet van Hugo met de 84% heb ik er verder idd geen info over gezien.

PSN

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 19:48:
[...]

[...]

Oftewel:

2. het is gedrag.

[...]

[...]
Zou willen dat ik je bericht nog meer duimpjes kon geven, zo waar dit _/-\o_ d:)b.

Heb discussies gehad op de werkvloer als werknemer zijnde, daar lusten de honden geen brood van. Levensles: Kies voor jezelf, het werk is het niet waard!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Number10 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Er zijn in Nederland, België en het VK helaas al heel veel mensen besmet geraakt de afgelopen 1,5 jaar, onder andere als gevolg van de volstrekt onmogelijk te onderbouwen aanname dat een besmetting niet tot effecten op lange(re) termijn zal leiden en er dus pas hoeft te worden ingegrepen bij veel opnames. Ik hoop ook dat die effecten meevallen uiteraard, maar dat is op dit moment onmogelijk om te weten behoudens wat we nu al weten uiteraard (en dat is al het een en ander helaas).
Een paar dingen hierover:

- Dat er longschade na infectie kan optreden was vorig jaar al snel zichtbaar op scans, dus dat is niet iets wat we pas na 1,5 jaar weten. Bij longschade is het ook altijd maar de vraag of dit zal herstellen, dus dat er mensen met langdurige klachten zouden overblijven lag wel in de lijn der verwachting.
- Voor mensen met long covid is het sowieso al te laat, de schade is er en extra maatregelen kunnen dat niet meer ongedaan maken.
- Ik stelde alleen maar dat hoe meer jongeren zich laten vaccineren, hoe minder long covid patiënten er bij zullen komen.
En aangezien de vaccins besmettingen voorkomen is vaccineren ook een manier om (onbekende) effecten op lange(re) termijn te voorkomen, want zonder besmetting ook geen effect op lange(re) termijn. Laten we hopen dat de vaccins dat effect levenslang bieden of z.n. met herhaalvaccins.
Ja, dat is wat ik stelde.
Maar het hele punt is dat er in NL veel besmettingen optreden die voorkomen konden worden als de versoepelingen pas hadden plaatsgevonden nadat iedereen die dat wil gevaccineerd was.
Ja, ook het kabinet maakt fouten.
Het is mij echt een groot groot raadsel waarom we in NL zijn gaan versoepelen in dit tempo, terwijl dergelijke risico's schijnbaar zijn genegeerd.
Het kabinet wou de bevolking graag een mooie zomer geven ;)

Maar op een gegeven moment zullen moeten accepteren dat het virus zal blijven bestaan. Dat weten we al, maar nog niet iedereen lijkt dat al geaccepteerd te hebben. En omdat we niet voor eeuwig lockdows willen hanteren zullen we ook moeten aanvaarden dat long covid op de lijst van chronische ziektes zal komen te staan. Want zelf met een heel hoge vaccinatiegraad zullen er besmettingen blijven, en dus potentieel ook mensen met long covid erbij blijven komen.

March of the Eagles

• roffeltjes
XWB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:28:
[...]
Maar op een gegeven moment zullen moeten accepteren dat het virus zal blijven bestaan. Dat weten we al, maar nog niet iedereen lijkt dat al geaccepteerd te hebben.
Er is niemand die dit niet accepteert :?

Het gaat om het punt waarop het endemisch kan worden verklaard

1. Dat punt is nog niet bereikt. We hopen dat we daar zijn als we gevaccineerd zijn, maar dan moeten we wel zoveel mogelijk mensen prikken. En zelfs dan zal je feitelijk zolang buitenlandse import een grote rol speelt nog niet kunnen spreken over een endemische ziekte.

Maar de kernvraag:

2. Hoeveel schade accepteren we tot dat moment?

Aangezien we maximale vaccinatiegraad in afzienbare tijd kunnen bereiken (6-8 weken) is het niet logisch om nu al heel grote risico's te nemen, zeker niet met als drogreden "het is endemisch".

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Aangezien we maximale vaccinatiegraad in afzienbare tijd kunnen bereiken (6-8 weken) is het niet logisch om nu al heel grote risico's te nemen, zeker niet met als drogreden "het is endemisch".
Dat hangt er een beetje van af wat je definieert als "schade". Het kabinet lijkt namelijk vooral op zorgcapaciteit te sturen, en lijkt niet erg veel rekening te houden met blijvende zorg voor long covid patiënten.

March of the Eagles

• roffeltjes
XWB schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:01:
[...]
Dat hangt er een beetje van af wat je definieert als "schade". Het kabinet lijkt namelijk vooral op zorgcapaciteit te sturen, en lijkt niet erg veel rekening te houden met blijvende zorg voor long covid patiënten.
Je had het over posters hier, niet over wat het kabinet doet ;)

• redwing
[...]
Daar is de vraag vanuit de samenleving ook naar. Wat mij betreft ook prima, ik heb liever een kleine kans op long covid dan zeker nog een tijdje van alles op slot. Wat niet wil zeggen dat je het moet begataliseren, maar wat mij iig betreft is het het waard.

[removed]

• roffeltjes
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:05:
[...]

Daar is de vraag vanuit de samenleving ook naar. Wat mij betreft ook prima, ik heb liever een kleine kans op long covid dan zeker nog een tijdje van alles op slot. Wat niet wil zeggen dat je het moet begataliseren, maar wat mij iig betreft is het het waard.
Ik gok dat dat wel de consensus is. Minimaliseer het risico door prikken en dan "mot het maar".

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Dat lijkt helemaal niet zo, aangezien de regels al direct aangescherpt werden voordat de signaalwaardes van dagelijkse ziekenhuis opnames bereikt werd.

PSN

• redwing
YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:20:
[...]

Dat lijkt helemaal niet zo, aangezien de regels al direct aangescherpt werden voordat de signaalwaardes van dagelijkse ziekenhuis opnames bereikt werd.
Ja, ze waren een keertje slim. Ipv wachten totdat het te laat is gewoon gelijk sturen. Dat hadden ze wat vaker moeten doen :+

[removed]

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11 08:52

Dennahz

Life feels like hell should.

roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:54:
[...]

Het probleem is dat het nu zomervakantie is. Mensen willen en gaan op reis. Doen leuke dingen.
Het kabinet moest wel versoepelen. Het is nu even door de zure appel heen bijten, doorspuiten en daarna idd de klik maken dat het virus blijvend is en er altijd wel eens mensen ziek van kunnen worden.

Twitter

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 18:43
Ik zie de afgelopen 6 dagen een patroon ontstaan in de nieuwe besmettingen.

Stukje context:

* Dit zijn de cijfers van 11-7 t/m 16-7 (rapportagedatum). Door de sterk toegenomen drukte bij de GGD reken ik met een typische vertraging tussen besmetting en rapportage van 9 dagen. Dat was 8, maar de wachttijden voor tests en de labtijden zijn iets opgelopen. Qua besmettingsdatum moet je dus denken aan 2-7 t/m 7-7.

* In de week voorafgaand de genoemde periode liep de R-waarde steeds verder op. Dat begon omstreeks 25-6 (de aftrap van feestweekend #1) en zette de hele week door.

* De periode 2-7 ... 7-7 begint met feestweekend nummer 2. Dan volgt voor veel studenten het einde van het academisch jaar, en in de loop van die week ontstond een duidelijk gevoel dat we te hard waren losgegaan. Aan het eind van de periode werd voor feestweekend #3 besloten dat de rem er een beetje op ging. Dit zijn drie factoren die een kantelpunt kunnen verklaren.

* Ook van belang is de timing van het prikken van twintigers (de groep met ruimschoots de hoogste incidentie). Op 12-6 gingen de afspraken open, omstreeks 20-6 begonnen de prikken met redelijke aantallen in de leeftijdsgroep terecht te komen. Dat effect introduceert een neerwaartse trend in de R-waarde die begint omstreeks infectiedatum 2-7 a 4-7.

De observatie:

* Elke volgende dag zien we de groeifactor t.o.v. 7 dagen eerder teruglopen.

Het model:

* Die wekelijkse groeifactor is een niet-lineaire entiteit. De R-waarde is min of meer evenredig met de 4-daagse groeifactor (generatietijd is omstreeks 4 dagen). De wekelijkse groeifactor is evenredig met de 4-daagse groeifactor tot de macht 7/4, en daardoor nonlineair.

* Als ik op deze manier lineariseer, dan zie ik 6 dagen op rij de 4-daagse groeifactor (voor het gemak, de "R-waarde") dalen met ongeveer 15% per dag (stdev 5%).

De betekenis:

* Er lijkt door de gewijzigde omstandigheden omstreeks 2-7 een trendbreuk te ontstaan in de R-waarde. Deze is ondanks de bescheiden aantallen samples best significant en bovendien verklaarbaar vanuit de gebeurtenissen in de samenleving in de betreffende periode.

De prognose:

* Als deze korte-termijn trend doorzet, zou de wekelijkse groeifactor overmorgen op 1 staan. Het niveau waar we al een aantal dagen op zitten (~10 a 11k) zou dan ook het piekniveau zijn. Dit weekend nog op piekniveau, vanaf maandag kan een daling inzetten. Als ik dat extrapoleer dan zakken we volgende week naar 7000 positieve tests per dag.

Relatie met het reguliere model:

* Reguliere model kijkt over wat langere periode. Het probeert een constante "basis R-waarde" te fitten, dat is de R-waarde gecorrigeerd voor de voorspelbare tijdsvariante factoren (de geschatte samenstelling van de virusvarianten en de geschatte mate van groepsimmuniteit).

* Het model houdt geen rekening met niet-voorspelbare tijdsvariante factoren (weerseffect en verandering in maatregelen of naleving daarvan). Trendmatige factoren die niet in de bekende correcties zitten worden geextrapoleerd.

* Gevolg van deze aanpak is dat het model vooral op iets oudere data leunt en de meest recente kanteling omstreeks infectiedatum 2-7 nog niet zwaar meetelt. Daardoor wordt een wat langere en hogere piek voorspeld: piek R-waarde op 16-7, R-waarde onder 1 op 31-7, piek gerapporteerde positieve tests op 7-8.

Twee modellen, twee invalshoeken, twee uitkomsten.

Ik vermoed dat de waarheid in het midden ligt. Het "korte model" is wat instabiel maar neemt wel de geobserveerde trendbreuk van 2-7 volledig mee, het "lange model" is stabieler maar neemt deze nog maar zeer gedeeltelijk mee. Piek positieve tests tussen nu en begin augustus. Misschien dat komende week al daalt (snelle model), misschien dat het 1 week langer duurt.

Ik ben dus redelijk optimistisch. Een paar observaties die dat ondersteunen:

1. coronadashboard > positieve tests > per leeftijdsgroep > verhouding incidentie onder twintigers en vijftigers. Als een "brede golf" ontstaat, dan zie je vaak eerst de besmettingen bij jongeren omhoog knallen. Met een kleine vertraging van 1 a 2 generatietijden = 4 a 8 dagen, volgt de middengeneratie. Maar ondanks dat deze golf onder twintigers al meer dan 14 dagen zichtbaar is, blijven de aantallen onder vijftigers betrekkelijk laag. De incidentie is een factor 8 apart en die factor lijkt niet sterk te dalen. Er lijkt dus nog steeds een redelijke isilatie van besmettingen in de jongere generatie stand te houden.

2. coronadashboard > positieve tests > per gemeente
De (studenten)steden waarin de hoge pieken werden gezet, beginnen alweer aardig te dalen. Zo zitten Groningen en Enschede inmiddels onder het landelijk gemiddelde, en beginnen Tilburg, Leiden, Maastricht en Utrecht in de buurt van het landelijk gemiddelde te komen. Dit wijst mij erop dat het einde van het academisch jaar een behoorlijke winst oplevert.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-12 18:43
Kiemsurveillance nog even gefit. Alweer een kleine bijstelling naar boven wat betreft de verdringingssnelheid. Ik schat nu dat delta op 20-6 (infectiedatum) dominant is geworden.

Voor de actuele GGD cijfers schat in in dat 90% delta is. Het effect van deze verdringing loopt dus op het einde. Resteren de gedragsfactoren en toenemende vaccinatiegraad.

Ook een kleine omgang langs alle andere varianten gemaakt. Ze lijken te verdwijnen of marginaal te bestaan. Geen van de andere varianten dan delta lijkt toe te nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door t_captain op 16-07-2021 23:22 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik verwacht ook dat de uitstroom van vakantiegangers ook nog een daling op de besmettingen kan veroorzaken. Simpelweg omdat de mensen die niet in Nederland zijn, zich ook niet in Nederland kunnen laten besmetten of in Nederland positief testen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:07

Ja, als er een ding permanent zou veranderen in onze maatschappij door deze pandemie mag het dit zijn wat mij betreft.

Ben zelf ook vanuit huis opgevoed met 'het is maar een verkoudheidje, gewoon naar school: wordt je hard van' en dit daardoor ook tot en met begin 2020 gedaan. Maar hoe meer ik hier langer dan een minuut over na denk hoe stommer dit eigenlijk klinkt, je zit alleen maar jezelf in de weg en besmet anderen met een virus met wie je samenzit tijdens je opleiding/werk en de weg erna toe. Gewoon lekker thuisblijven als je ziek bent, ook bij griep/verkoudheid.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:09
!mark schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:14:
Gewoon lekker thuisblijven als je ziek bent, ook bij griep/verkoudheid.
Zolang het 1-2 dagen per jaar betreft ben ik het helemaal met je eens, het probleem is dat er genoeg mensen zijn die de halve herfst/winter snotterig zijn.

Hoe denk je dat een werkgever reageert als je elke maand een paar dagen thuis blijft? Niet iedereen heeft een goede thuiswerkplek waar je bij verkoudheid veilig kunt werken, zeker bij laagbetaalde fysieke baantjes maar ook zzp'ers gaat dit niet werken.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ijdod
Dennahz schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Het probleem is dat het nu zomervakantie is. Mensen willen en gaan op reis. Doen leuke dingen.
Het kabinet moest wel versoepelen.
Die hoor je vaker, maar waarom 'moest' het kabinet dat? En waarom is dat moeten kennelijk een nogal een Nederlands ding?

• Dennahz

Dennahz

ijdod schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Die hoor je vaker, maar waarom 'moest' het kabinet dat? En waarom is dat moeten kennelijk een nogal een Nederlands ding?
Omdat de hel anders losgebroken was. Na alle ellende van het afgelopen jaar willen mensen weer gewoon op vakantie kunnen, uit eten, enz.

Hoop dat ze dit ook niet weer gaan beperken, want heb het idee dat er dan wel eens Franse praktijken kunnen gebeuren (demonstraties, rellen).

Qua tijd hadden ze beter nog even gewacht tot het begin van de zomervakantie ipv de jongeren al een voorsprong te geven. In principe is het nu weer zo'n situatie door hun gefeest en gereis waardoor gezinnen - die nu pas vakantie hebben - driedubbel genaaid zijn.

Twitter

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

De schuld lijkt zelfs meer bij Spanje en Portugal te liggen die maar al te graag feestende vakantiegangers wilden hebben. Dat is denk ik de initiële vector geweest wat we vervolgens versterkt hebben met Dansen met Jansen.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dennahz schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:05:
Omdat de hel anders losgebroken was. Na alle ellende van het afgelopen jaar willen mensen weer gewoon op vakantie kunnen, uit eten, enz.

Hoop dat ze dit ook niet weer gaan beperken, want heb het idee dat er dan wel eens Franse praktijken kunnen gebeuren (demonstraties, rellen).
Ze hadden prima een deel kunnen versoepelen maar niet alles. In andere landen kunnen ze ook uit eten en op vakantie, maar hebben ze nog wel de basisregels. We hadden zeker dit laatste half jaar prima Duitsland kunnen volgen qua regels en versoepelingen.

Waarom is dit zo anders voor ons landje dan voor de rest van Europa? Laten we vooral niet ons beleid baseren op een minderheid van wappies en andere schreeuwers, of denken dat die groep heel het land representeert.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:59

-tom-562

Oliesjeik

hoevenpe schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:50:
[...]

Zolang het 1-2 dagen per jaar betreft ben ik het helemaal met je eens, het probleem is dat er genoeg mensen zijn die de halve herfst/winter snotterig zijn.

Hoe denk je dat een werkgever reageert als je elke maand een paar dagen thuis blijft? Niet iedereen heeft een goede thuiswerkplek waar je bij verkoudheid veilig kunt werken, zeker bij laagbetaalde fysieke baantjes maar ook zzp'ers gaat dit niet werken.
Dit dus. Je zal maar een paar van die klaplopers als werknemer hebben die zich ziek melden bij het minste of geringste kuchje. Ben je mooi klaar mee.

Vaak bu'j te bang!

• ijdod
@Dennahz Dat men uiteindelijk versoepelt is uiteraard evident, ik doelde meer op het snelle versoepelen. Iets wat vorig jaar ook al gebeurde.

• Dennahz

Dennahz

user109731 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:29:
[...]

Ze hadden prima een deel kunnen versoepelen maar niet alles. In andere landen kunnen ze ook uit eten en op vakantie, maar hebben ze nog wel de basisregels. We hadden zeker dit laatste half jaar prima Duitsland kunnen volgen qua regels en versoepelingen.

Waarom is dit zo anders voor ons landje dan voor de rest van Europa? Laten we vooral niet ons beleid baseren op een minderheid van wappies en andere schreeuwers, of denken dat die groep heel het land representeert.
Helemaal mee eens idd. Net als vorig jaar. Gewoon opeens yolo-mode alles loslaten.

En nu weer dweilen met de kraan open. Ze gaan mensen nu niet meer binnen kunnen houden. De boel weer op slot gooien gaat voor rellen zorgen.

En terecht imo. Ondernemers kunnen niks met die wispelturigheid en de burger ziet het nut er niet meer van in. Tenzij de ziekenhuizen echt weer overvol gaan raken, maar dat zie ik nog niet gebeuren omdat de risicogroepen meestal gevaccineerd zijn.

@ijdod yup!

Twitter

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:49
-tom-562 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:33:
[...]

Dit dus. Je zal maar een paar van die klaplopers als werknemer hebben die zich ziek melden bij het minste of geringste kuchje. Ben je mooi klaar mee.
Laat me raden, eigen baas/bedrijf?

Waar de werkgevers eens aan moeten gaan werken (kantoorbanen, consultancy, etc) is inzetten op thuiswerken en sturen op productiviteit i.p.v. aanwezigheid.

Ik wil als ik de griep heb (voor en na stadium) best werken maar laat me dat dan thuis doen zodat ik niemand tot last ben.

Hetzelfde met verkoudheid, buikloop, etc. wat gewoon heel hinderlijk kan zijn voor collega's en jezelf om over besmetting risico's nog maar niet te spreken.

Wij mogen inmiddels weer naar de zaak 1 dag p/w per team. Maar als ik dan in online meetings zie dat mensen geen mondkapjes dragen en wel binnen 1.5mtr staan/zitten (elkaar haast om de nek vliegen) bedank ik daar nog ff voor.

Binnen ons team afgesproken 2e prik + 14 dagen en dan komen we wel weer naar kantoor (afhankelijk van de situatie in Nederland)

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

Pagina: 1 ... 21 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).