Ik ben wel benieuwd hoe mensen die hierover denken...
Stel: vaccinaties blijven vrijwillig. Iedereen die wilt is straks gevaccineerd. Echter kunnen we
niet genoeg herd immunity krijgen want het virus is te besmettelijk en een te grote groep wilt zich niet laten vaccineren. Het gevolg in deze hypothetische situatie is dat het virus een te groot probleem blijft. Oftewel, een (veel) te groot aandeel in de zorg. Potentieel zelfs de IC (grote)deels bezet houdt. Vooral dus door mensen die geen vaccinatie nemen.
Kunnen we ongevaccineerden dan - als ze ziek zijn geworden
dóór corona - geen toegang ontzeggen tot de ziekenhuizen als er niet genoeg ruimte is? Met uitzondering van mensen die geen vaccinatie kunnen krijgen door medische redenen.
Oftewel: kies je er voor om niet gevaccineerd te worden? Prima, maar dan zet je wel een handtekening dat je geen beslag mag nemen op de zorg
als je corona hebt wanneer die ruimte er niet is.
Iedereen is gelijkwaardig. Rokers, wintersporters en dikke mensen hebben ook toegang tot de zorg. Deze groep houdt echter niet de IC's zo vol als corona dat (potentieel) kan. Natuurlijk moeten we solidair zijn, maar ook realistisch. We willen niet eindeloos in lockdowns blijven leven. Op deze manier hebben mensen nog steeds het recht om zelf te bepalen of ze het vaccin willen.
Ik snap dat deze gedachtegang hele enge kanten heeft. Echter vind ik verplicht vaccineren gevoelsmatig nog verder gaan en daar lijkt redelijk wat acceptatie in te zijn. Daar ben ik persoonlijk meer op tegen. Mijn stelling gaat er puur over wanneer corona een te groot probleem blijft. En ja, het is ook vrij cru wat ik stel.
Even extreem kort door de bocht:
1. Verplicht vaccineren, geen keuze hebben, maar wel alle zorg.
2. Niet verplicht vaccineren, maar wel met gevolgen. Je hebt alle mogelijkheden om je alsnog te laten vaccineren, waardoor je alsnog op situatie 1 uitkomt. Je geeft mensen dus een extra keuze.
[
Voor 11% gewijzigd door
Fuujii op 16-07-2021 11:10
]