Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.048 views

Verwijderd

Indoubt schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Je bent niet de enige, dat doe ik zelf ook en ik heb mijn tweede prik ook al. Overigens zie je inmiddels weer best veel mensen met mondkapje in de supermarkt hier en veel mensen ontsmetten ook hun karretje.

Ik ben dan wel beschermd tegen zware gevolgen maar ik wil het niet alsnog op de valreep oplopen. Ik heb mezelf al van alles ontzegd voor anderhalf jaar, dus dat doe ik nu ook nog wel even. Incident rate is gewoon te hoog nog.
poetsen van karretje heb ik nooit gedaan en zie ik als symbolisch iets, je handen wassen als je thuis komt of in de auto alvast ontsmetten lijkt me zinvoller.
De kans dat het coronavirus SARS-CoV-2 zich verspreidt via pakketjes of oppervlakken (bijvoorbeeld een deurklink, winkelwagen of toetsenbord) lijkt klein. In het laboratorium is weliswaar aangetoond dat dit kan, maar dat was bij ideale omstandigheden die in de praktijk zelden zullen voorkomen. Het belangrijkste blijft: houd de kans zo klein mogelijk en was regelmatig je handen met water en zeep.
bron:https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/verspreiding

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-12 08:52
Indoubt schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Je bent niet de enige, dat doe ik zelf ook en ik heb mijn tweede prik ook al. Overigens zie je inmiddels weer best veel mensen met mondkapje in de supermarkt hier en veel mensen ontsmetten ook hun karretje.

Ik ben dan wel beschermd tegen zware gevolgen maar ik wil het niet alsnog op de valreep oplopen. Ik heb mezelf al van alles ontzegd voor anderhalf jaar, dus dat doe ik nu ook nog wel even. Incident rate is gewoon te hoog nog.
ook al ben je gevaccineerd, dan kun je nog steeds besmet raken, niet alleen nu, maar ook in de toekomst, prima als jij je op deze manier wilt beschermen, maar dan zul je dat denk ik nog aanzienlijke tijd moeten blijven doen, en niet " nog wel even"

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:57:
[...]

Er zijn altijd landen waar het erger of minder erg was. Zo mocht je in Spanje alleen met een briefje, 1 maal per dag, boodschappen doen en je niet tever van je huis bevinden. Dat is een stap zwaarder dan we hier gekend hebben. Maar in vergelijking met Noord-Korea was het alsnog vrijheid-blijheid in Spanje.

Maar wat wij hier gehad hebben geen lockdown noemen, dat slaat echt nergens op wat mij betreft.
edit: verkeerd gelezen
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Die heeft een week of 6 geduurd waarbij je dus niet zonder reden buiten mocht komen. En dat gaat zover dat ze thuis komen controleren of je wel echt boodschappen nodig had en telefoons die verplicht getracked worden (voor reizigers krijg je die 1 bij binnenkomst land waarna je naar je hotel gaat en zeker niet moet proberen een stap buiten de deur te zetten).

Dat is weliswaar korter, maar echt totaal niet uit te houden. Ik heb liever een jaar lockdown in Nederland dan 2 weken daar.
Doe mij maar die 6 weken en de rest van het jaar gewoon plezier in plaats van werken en boodschappen doen. Zuid-Korea heeft het natuurlijk gewoon fenomenaal gedaan. Heb zelf ook twee weken in het buitenland in quarantaine moeten zitten. Viel me enorm mee.

[ Voor 44% gewijzigd door BarôZZa op 16-07-2021 10:21 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:45
BarôZZa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:17:
[...]

Wat een onzin. We hebben hier een van de langste lockdowns van de wereld gehad. De laatste duurde ruim een half jaar en op supermarkten en afhaal na was er niks open. Echt weer zoiets Hollands om er een ander naampje aan te willen geven om je beter te voelen. Ik ben in drie landen geweest in de tussentijd waar er op die momenten echt geen lockdowns waren. Een wereld van verschil met het grauwe dooie Nederland sinds 2020.
?? Ik geef toch aan dat we diverse lockdowns gehad hebben? Ik geef nergens een ander naampje aan?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• BarôZZa
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:19:
[...]

?? Ik geef toch aan dat we diverse lockdowns gehad hebben? Ik geef nergens een ander naampje aan?
Excuses, ik las ' Maar wat wij hier gehad hebben geen lockdown noemen' als ' Maar wat wij hier gehad hebben kunnen we geen lockdown noemen', het is nog vroeg ;)

• Drardollan
BarôZZa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Excuses, ik las ' Maar wat wij hier gehad hebben geen lockdown noemen' als ' Maar wat wij hier gehad hebben kunnen we geen lockdown noemen', het is nog vroeg ;)
Nee ok, ik dacht al :D

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25
[...]
Wat een onzin. We hebben hier een van de langste lockdowns van de wereld gehad. De laatste duurde ruim een half jaar en op supermarkten en afhaal na was er niks open. Echt weer zoiets Hollands om er een ander naampje aan te willen geven om je beter te voelen. Ik ben in drie landen geweest in de tussentijd waar er op die momenten echt geen lockdowns waren. Een wereld van verschil met het grauwe dooie Nederland sinds 2020.
Tja, maar dit is net zo goed onzin :P. De lockdown was niet een van de langste ter wereld, hooguit vergelijkbaar. En even naar een ander land geeft totaal geen goed beeld aangezien de maatregelen langs elkaar gingen. Als je op het moment was gegaan dat hier alles open was, waren in de die andere landen waarschijnlijk maatregelen.

Uiteindelijk is het (als je naar Europa kijkt) over het algemeen aardig vergelijkbaar geweest.
[...]

Doe mij maar die 6 weken en de rest van het jaar gewoon plezier in plaats van werken en boodschappen doen. Zuid-Korea heeft het natuurlijk gewoon fenomenaal gedaan. Heb zelf ook twee weken in het buitenland in quarantaine moeten zitten. Viel me enorm mee.
Alleen ben je er met die 6 weken niet. Er worden daar zelfs nu nog regelmatig wijken afgesloten die weer een aantal weken volledig dicht gaan. En dan is het ook echt zonder waarschuwing plotseling afgesloten. Als je naar China kijkt is dat trouwens nog een stapje erger. Je hoort er niet zoveel over, maar dat gebeurt echt wel op een manier die hier ondenkbaar is.

[removed]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35

Nox

Noxiuz

[...]

edit: verkeerd gelezen

[...]

We hadden hier geen lockdown, er waren niet-essentiele winkels gesloten. Ik zou bijna zeggen stel je niet aan en 'donder op met je "lockdown", een echte lockdown is zoals hier omschreven: binnen blijven, je huis niet uit. Misschien met een in drievoud opgesteld verklaring op eer om naar een apotheek te gaan ofzo. Je mocht hier redelijk veel, dat de niet-essentiele winkels dicht waren was vrij logisch en is een keer gebeurd tijdens de pandemie in Nederland, wij hebben het er vrij mild gehad. Niet-essentiele winkels gingen in veel landen al veel eerder dicht, in maart al. Mondkapjesplicht was er hier ook heel laat en alleen in openbare ruimtes, andere landen hadden dit veel eerder en zelfs buiten of met veeleisendere mondkapjes die vervelender zijn. Bovendien zijn veel maatregelen hier al gelift (eentje iets te vroeg) waar die in andere landen nog gewoon geldt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Nox schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:26:
[...]

We hadden hier geen lockdown, er waren niet-essentiele winkels gesloten. Ik zou bijna zeggen stel je niet aan en 'donder op met je "lockdown", een echte lockdown is zoals hier omschreven: binnen blijven, je huis niet uit. Misschien met een in drievoud opgesteld verklaring op eer om naar een apotheek te gaan ofzo. Je mocht hier redelijk veel, dat de niet-essentiele winkels dicht waren was vrij logisch en is een keer gebeurd tijdens de pandemie in Nederland, wij hebben het er vrij mild gehad. Niet-essentiele winkels gingen in veel landen al veel eerder dicht, in maart al. Mondkapjesplicht was er hier ook heel laat en alleen in openbare ruimtes, andere landen hadden dit veel eerder en zelfs buiten of met veeleisendere mondkapjes die vervelender zijn. Bovendien zijn veel maatregelen hier al gelift (eentje iets te vroeg) waar die in andere landen nog gewoon geldt.
Je kan mierenneuken over wat voor label je er aan wilt geven, maar laten we niet doen alsof het een vrij normale tijd was en iedereen zich aanstelden.
Het zijn gelukkig geen praktijken zoals je in Spanje had, maar voor de meeste mensen was het (gevoelsmatig) nog steeds vrij heftig. Dat heeft niks te maken met aanstellen. Prima als jij er geen problemen mee had, maar voor veel mensen had het wél flink impact. Zowel ondernemers en bedrijven, als 'gewone' burgers die hun sociale leven uiteen zagen vallen.

En laten we alsjeblieft geen vergelijkingen maken 'tijdens de oorlog', want dat slaat nergens op.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
hoevenpe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Niet flauw bedoeld, maar dat is een vrij groot deel van (vergeleken met een paar maanden geleden) minimale instroom. Met tienduizend geconstateerde besmettingen per dag is na 18 dagen een handvol dagelijkse extra opnames opmerkelijk weinig.

Dacht dat met de alfa variant de meeste mensen binnen 10 dagen dusdanig ziek werden dat ze opgenomen moesten worden, de delta variant lijkt vooralsnog sneller mensen ziek te maken dus na 18 dagen zouden we twee weekenden 'dansen met Janssen' in beeld moeten hebben.
Die minimale instroom, die langzaam meer wordt, is niet zo onschuldig als het lijkt:
Bijna de helft van alle Covidpatiënten verlaat het ziekenhuis met een of meer complicaties. Ook jonge, voorheen gezonde patiënten die niet op de ic hebben gelegen, kunnen na ontslag nog kampen met onder meer nierproblemen, hartklachten en ademhalingsmoeilijkheden, blijkt uit onderzoek onder ruim 70 duizend Britse Covidpatiënten in meer dan driehonderd ziekenhuizen.

Van de ruim 73.000 coropatiënten die met Covid-19 in Britse ziekenhuizen terechtkwamen, overleed 28 procent binnen een maand. Van de patiënten uit de onderzochte groep die hun corona-infectie overleefden, had bijna 45 procent - bovenop de longinfectie die door het coronavirus werd veroorzaakt - voornoemde complicaties ontwikkeld, becijferen de onderzoekers.

De Amsterdamse internist en hoogleraar Joost Wiersinga noemt de resultaten van het Britse onderzoek, dat vandaag is gepubliceerd in vakblad The Lancet, tegenover de Volkskrant 'zeer herkenbaar'. Hij ziet in het Amsterdam UMC een vergelijkbaar beeld van de ziekte. De cijfers maken inzichtelijk hoe ernstig de nasleep kan zijn, zeker op korte termijn, zegt hij, en hoeveel extra werk dat voor de zorg zal opleveren.

• Fuujii
Ik ben wel benieuwd hoe mensen die hierover denken...

Stel: vaccinaties blijven vrijwillig. Iedereen die wilt is straks gevaccineerd. Echter kunnen we niet genoeg herd immunity krijgen want het virus is te besmettelijk en een te grote groep wilt zich niet laten vaccineren. Het gevolg in deze hypothetische situatie is dat het virus een te groot probleem blijft. Oftewel, een (veel) te groot aandeel in de zorg. Potentieel zelfs de IC (grote)deels bezet houdt. Vooral dus door mensen die geen vaccinatie nemen.

Kunnen we ongevaccineerden dan - als ze ziek zijn geworden dóór corona - geen toegang ontzeggen tot de ziekenhuizen als er niet genoeg ruimte is? Met uitzondering van mensen die geen vaccinatie kunnen krijgen door medische redenen.

Oftewel: kies je er voor om niet gevaccineerd te worden? Prima, maar dan zet je wel een handtekening dat je geen beslag mag nemen op de zorg als je corona hebt wanneer die ruimte er niet is.

Iedereen is gelijkwaardig. Rokers, wintersporters en dikke mensen hebben ook toegang tot de zorg. Deze groep houdt echter niet de IC's zo vol als corona dat (potentieel) kan. Natuurlijk moeten we solidair zijn, maar ook realistisch. We willen niet eindeloos in lockdowns blijven leven. Op deze manier hebben mensen nog steeds het recht om zelf te bepalen of ze het vaccin willen.

Ik snap dat deze gedachtegang hele enge kanten heeft. Echter vind ik verplicht vaccineren gevoelsmatig nog verder gaan en daar lijkt redelijk wat acceptatie in te zijn. Daar ben ik persoonlijk meer op tegen. Mijn stelling gaat er puur over wanneer corona een te groot probleem blijft. En ja, het is ook vrij cru wat ik stel.

Even extreem kort door de bocht:
1. Verplicht vaccineren, geen keuze hebben, maar wel alle zorg.
2. Niet verplicht vaccineren, maar wel met gevolgen. Je hebt alle mogelijkheden om je alsnog te laten vaccineren, waardoor je alsnog op situatie 1 uitkomt. Je geeft mensen dus een extra keuze.

[ Voor 11% gewijzigd door Fuujii op 16-07-2021 11:10 ]

• stijnec1
Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:49:

Stel: vaccinaties blijven vrijwillig. Iedereen die wilt is straks gevaccineerd. Echter kunnen we niet genoeg herd immunity krijgen want het virus is te besmettelijk en een te grote groep wilt zich niet laten vaccineren. Het gevolg in deze hypothetische situatie is dat het virus een te groot probleem blijft. Oftewel, een (veel) te groot aandeel in de zorg. Potentieel zelfs de IC (grote)deels bezet houdt. Vooral dus door mensen die geen vaccinatie nemen.

Kunnen we ongevaccineerden dan - als ze ziek zijn geworden dóór corona - geen toegang ontzeggen tot de ziekenhuizen als er niet genoeg ruimte is? Met uitzondering van mensen die geen vaccinatie kunnen krijgen door medische redenen.

Oftewel: kies je er voor om niet gevaccineerd te worden? Prima, maar dan zet je wel een handtekening dat je geen beslag mag nemen op de zorg als je corona hebt wanneer die ruimte er niet is.

Iedereen is gelijkwaardig. Rokers, wintersporters en dikke mensen hebben ook toegang tot de zorg. Deze groep houdt echter niet de IC's zo vol als corona dat (potentieel) kan. Natuurlijk moeten we solidair zijn, maar ook realistisch. We willen niet eindeloos in lockdowns blijven leven. Op deze manier hebben mensen nog steeds het recht om zelf te bepalen of ze het vaccin willen.

Ik snap dat deze gedachtegang hele enge kanten heeft. Echter vind ik verplicht vaccineren gevoelsmatig nog verder gaan en daar lijkt redelijk wat acceptatie in te zijn. Daar ben ik persoonlijk meer op tegen.
weet je wat een ongezonde levensstijl ons allemaal ieder jaar kost? Nee, de zorg loopt niet vast door deze patienten, omdat we erop ingericht zijn dat zoveel mensen ongezond leven en daardoor vroeg of laat in het ziekenhuis komen. Covid is nieuw, en hoogstwaarschijnlijk tijdelijk als veroorzaker van pieken in het ziekenhuis, maar tijdens de pandemie is het aantal mensen dat ongezond leeft alleen maar toegenomen. Als je ongevaccineerden de toegang tot de zorg wil ontzeggen, moet je hetzelfde doen met mensen die door roken of te veel eten/te weinig bewegen in het ziekenhuis komen. En wat te denken van mensen die bij het skiën hun been breken? Ook maar niet opnemen dan. Enfin, de strekking is helder, een zeer onetisch idee

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:32
xh3adshotx schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:45:
[...]

Die minimale instroom, die langzaam meer wordt, is niet zo onschuldig als het lijkt:

[...]
Waarvan 27% tussen de 19-29 en 37% tussen de 30-39 minimaal een complicatie heeft.

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:35

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zie meer in verplicht vaccineren. Wil je echt niet vaccineren? Prima, 1x per week boodschappen + thuis werken. Beetje zoals heel NL dit in december/januari had. Liefst nog wat strenger.

Hoe doe je dat als iemand asymptomatische covid heeft en met een hartstilstand op de IC komt. Maar dus wel positief test?
Zijn probleem is niet covid gerelateerd maar heeft wel covid waar dus de isolatiemaatregelen e.d wel voor gelden.

Er is namelijk geen enkele rationele reden om niet te vaccineren. Als men dus daadwerkelijk rationeel nadenkt hadden ze de prik al wel gehaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis1812 op 16-07-2021 10:56 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:55:
Hoe doe je dat als iemand asymptomatische covid heeft en met een hartstilstand op de IC komt. Maar dus wel positief test?
Zijn probleem is niet covid gerelateerd maar heeft wel covid waar dus de isolatiemaatregelen e.d wel voor gelden.
Datzelfde probleem heb je toch bij een gevaccineerd persoon :?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wolly schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Datzelfde probleem heb je toch bij een gevaccineerd persoon :?
Ja, maar de poster wilde elke ongevaccineerde zorg weigeren. Zie 2 posts boven mij. Het ging wat snel

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:49:

Ik snap dat deze gedachtegang hele enge kanten heeft. Echter vind ik verplicht vaccineren gevoelsmatig nog verder gaan en daar lijkt redelijk wat acceptatie in te zijn. Daar ben ik persoonlijk meer op tegen. Mijn stelling gaat er puur over wanneer corona een te groot probleem blijft. En ja, het is ook vrij cru wat ik stel.
Vroeger (nu ook nog) kreeg iedereen toch ook al vaccinaties? Daar wordt totaal niet moeilijk over gedaan. Voor reizen ook niet. En nu voor corona ineens wel, en dat snap ik niet helemaal.

Verder mogen ze wat mij betreft mensen die geen medische reden hebben om de vaccinatie te weigeren het verplichten of zorg ontzeggen met handtekening.

Heel hard, maar is niet anders. Die groep zorgt of gaat voor nog een hele hoop gedoe zorgen.

• Fuujii
stijnec1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:54:
[...]

weet je wat een ongezonde levensstijl ons allemaal ieder jaar kost? Nee, de zorg loopt niet vast door deze patienten, omdat we erop ingericht zijn dat zoveel mensen ongezond leven en daardoor vroeg of laat in het ziekenhuis komen. Covid is nieuw, en hoogstwaarschijnlijk tijdelijk als veroorzaker van pieken in het ziekenhuis, maar tijdens de pandemie is het aantal mensen dat ongezond leeft alleen maar toegenomen. Als je ongevaccineerden de toegang tot de zorg wil ontzeggen, moet je hetzelfde doen met mensen die door roken of te veel eten/te weinig bewegen in het ziekenhuis komen. En wat te denken van mensen die bij het skiën hun been breken? Ook maar niet opnemen dan. Enfin, de strekking is helder, een zeer onetisch idee
Komen al die ongezonde mensen op de IC’s? En mensen die hun been breken met snowboarden? Volgens mij is dat verwaarloosbaar vergeleken met corona, maar ik kan er naast zitten. Ik vind het geen probleem om mee te betalen aan de zorg van deze mensen, zo werkt inderdaad onze zorg. Hetzelfde geldt voor ongevaccineerden. Maar ik heb het erover wanneer de zorg het niet meer kan houden door de grote hoeveelheid opnames in het ziekenhuis door corona. Ja, dit is puur hypotetisch.

Stel, covid blijft de komende 2 jaar te veel ziekenhuis en IC-gevallen opleveren. Waardoor de zorg - zonder maatregelen - het niet houdt. Wat doen we dan? Dan kom je volgens mij uit op 1) verplicht vaccineren of 2) maatregelen houden 3) de zorg ontzeggen door een groep die die zich weigert te vaccineren. Hoe dan ook een hele politieke incorrecte keuze.

Onethisch? Ja, misschien. Dat vind ik verplicht vaccineren misschien nog wel meer.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

TheRicolaa10 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:54:
[...]

Waarvan 27% tussen de 19-29 en 37% tussen de 30-39 minimaal een complicatie heeft.
Dat is binnen de groep die al in het ziekenhuis is opgenomen. Niet dat zo'n percentage geldt voor iedereen die besmet raakt. Voor 19-39 zijn er in totaal 4200 mensen in het ziekenhuis opgenomen met 1/3 daarvan die een of meer complicaties heeft.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:03:
[...]

Komen al die ongezonde mensen op de IC’s? En mensen die hun been breken met snowboarden? Volgens mij is dat verwaarloosbaar vergeleken met corona, maar ik kan er naast zitten. Ik vind het geen probleem om mee te betalen aan de zorg van deze mensen, zo werkt inderdaad onze zorg. Hetzelfde geldt voor ongevaccineerden. Maar ik heb het erover wanneer de zorg het niet meer kan houden door de grote hoeveelheid opnames in het ziekenhuis door corona. Ja, dit is puur hypotetisch.

Stel, covid blijft de komende 2 jaar te veel ziekenhuis en IC-gevallen opleveren. Waardoor de zorg - zonder maatregelen - het niet houdt. Wat doen we dan? Dan kom je volgens mij uit op 1) verplicht vaccineren of 2) maatregelen houden 3) de zorg ontzeggen door een groep die die zich weigert te vaccineren. Hoe dan ook een hele politieke incorrecte keuze.

Onethisch? Ja, misschien. Dat vind ik verplicht vaccineren misschien nog wel meer.
Ik gok dat we dan met lockdowns blijven jojoen en we alle feestdagen/vakanties uit de winter beter naar mei/juni kunnen verplaatsen.

• Fuujii
Dennis1812 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:55:
Ik zie meer in verplicht vaccineren. Wil je echt niet vaccineren? Prima, 1x per week boodschappen + thuis werken. Beetje zoals heel NL dit in december/januari had. Liefst nog wat strenger.

Er is namelijk geen enkele rationele reden om niet te vaccineren. Als men dus daadwerkelijk rationeel nadenkt hadden ze de prik al wel gehaald.
Leuk bedacht, maar het gros van de ongevaccineerden gaat zich daar echt niet aan houden. Bovendien is daar helemaal geen handhaving voor. Gevolg? Ongevaccineerden die zich alsnog mengen in de samenleving, besmet raken en de ziekenhuizen bezet houden. Je tweede punt daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat is dan maar een ‘risico’ van het niet kiezen van een vaccinatie. Nogmaals, het gaat puur om de situatie waarbij de zorg weer overrompeld wordt.

Sommige mensen hebben religieuze, spirituele of idealistische standpunten. Dat heeft niks met ratio te maken inderdaad. Maar dat is hun goed recht.

Het blijft (in de hypothetische situatie) kiezen uit twee kwaden natuurlijk.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Voordat je 'verplicht vaccineren' roept, bedenk even waar we strategisch gezien nou meer baat bij hebben? Een maatschappij waarin

* vrijwel alle mensen op basis van vertrouwen in de wetenschap, goede en eerlijke informatie en betrouwbare gezondheidsinstituten besluiten om zichzelf vrijwillig te laten vaccineren (zoals we nu hebben)
* de overheid onder dwang mensen gaat vaccineren, of ze nou willen of niet

... het antwoord moge duidelijk zijn :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:03
xh3adshotx schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:45:
[...]

[...]
Laten we eerst het echte artikel erbij pakken in plaats van een verhaspeling van het AD waar waarschijnlijk zelfs nog geen wetenschapsjournalist in de buurt is geweest.

De studie baseert zich op de eerste fase van de pandemie. Een fase waarin behandeling en ziekteverloop volstrekt anders was dan in latere fases. Dat roept in elk geval de vraag op of dergelijke verschillen ook te verwachten zijn bij eventuele langere termijn effecten.

Het zegt dus mogelijk weinig over mensen die nu opgenomen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 16-07-2021 11:09 ]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-12 20:46
[...]

Mij lijkt dat de ziekenhuizen perfect in staat zijn zonder politieke of emotionele factoren een triage toe te kunnen passen. Verbeter me graag wanneer ik er helemaal naast zit, maar voor zover ik weet kijkt men daar niet naar de oorzaak van de opname maar simpelweg naar hoe groot de kans op een snelle en effectieve behandeling is. Of je dan door corona, een beenbreuk of hartstilstand binnenkomt is om het even.

Het scenario dat de complete zorg weer een infarct krijgt lijkt me echter met de vaccinatieverhoudingen in Nederland over een maandje of wat sowieso al hoogst onwaarschijnlijk. Mocht het echter de spuigaten uitlopen wat overige risico's betreft zoals bijvoorbeeld long covid ook voor gevaccineerden, dan kunnen daar wellicht passende maatregelen voor worden bedacht. Je ziet dat men zich in het buitenland, zoals in Duitsland, ook reeds daar op voorbereid door te kijken wat de mogelijkheden zijn om voor beroepsgroepen vaccinatie verplicht te stellen, of waar precies ook vanuit etisch perspectief de grens getrokken kan en mag worden om vaccinatieweigeraars te weigeren voor bepaalde gelegenheden.

Ik hoop persoonlijk dat het vergeefse moeite is omdat het niet nodig zal zijn.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-12 21:04
Laguna schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Het wordt endemisch zodra een land besluit de maatregelen los te laten.
Je kan het zo hard roepen als je wil, het maakt het nog niet waar. De definitie is zoals hij is, niet zoals jij wenst dat hij is.
Onzin, de R ligt al ruim een week niet meer rond de 2 anders hadden we allang op 20.000 positieve testen per dag moeten zitten.
Okay. Laten we maar niet inzoomen op het oncomfortabele feit dat het percentage positieve testen indicatie is dat we de ijsberg onder water missen.

1. Jij zegt dat het endemisch is als je de maatregelen loslaat.
2. Jij stelt dat de R onder de 2 ligt.

Wat denk je dat er gebeurd met R als we de maatregelen opheffen en de disco's opengooien? Welke kaboutertjes zijn er de afgelopen week opgestaan die de virusdeeltjes nu wel uit de neuzen wegscheppen?

De R van COVID in Nederland zonder maatregelen ligt buiten de bandbreedte van een endemische ziekte. Als je dat niet waardeert zal je met de medische wereld moeten praten en vertellen dat hun definities moeten worden veranderd.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 16-07-2021 11:14 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:07:
[...]

Leuk bedacht, maar het gros van de ongevaccineerden gaat zich daar echt niet aan houden. Bovendien is daar helemaal geen handhaving voor. Gevolg? Ongevaccineerden die zich alsnog mengen in de samenleving, besmet raken en de ziekenhuizen bezet houden. Je tweede punt daar heb je helemaal gelijk in. Maar dat is dan maar een ‘risico’ van het niet kiezen van een vaccinatie. Nogmaals, het gaat puur om de situatie waarbij de zorg weer overrompeld wordt.

Sommige mensen hebben religieuze, spirituele of idealistische standpunten. Dat heeft niks met ratio te maken inderdaad. Maar dat is hun goed recht.

Het blijft (in de hypothetische situatie) kiezen uit twee kwaden natuurlijk.
De corona check app kan doorontwikkeld worden dat hij wel daadwerkelijk werkt voor de controle.

Uiteraard allemaal onwenselijk, maar jij wilde onwenselijke situaties bespreken.

• stijnec1
[...]

de zorg is meer dan de ic alleen, het gaat dan ook om het principe, nl of je zorg moet krijgen als je door je eigen toedoen zorg nodig hebt. Dan is er geen verschil of je zorg nodig hebt door het niet nemen van een vaccin, of door een ongezonde levensstijl. Bij beiden weet je dat je risico loopt zorg nodig te hebben

• Segafreak83
eamelink schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:08:
Voordat je 'verplicht vaccineren' roept, bedenk even waar we strategisch gezien nou meer baat bij hebben? Een maatschappij waarin

* vrijwel alle mensen op basis van vertrouwen in de wetenschap, goede en eerlijke informatie en betrouwbare gezondheidsinstituten besluiten om zichzelf vrijwillig te laten vaccineren (zoals we nu hebben)

Het hoeft niet onder dwang, maar dan hoef je ook geen (corona) zorg te verwachten.

• BarôZZa
Nox schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:26:
[...]

Ik had totaal geen moeite met mondkapjes in Taiwan, Hong Kong en Sri Lanka waar je gewoon voor de rest alles kon doen. We hebben het mild gehad? Mensen hebben een jaar vanuit huis gewerkt, scholen dicht, geen festivals, amper reizen, geen bioscopen, clubs, sportscholen, winkels etc. Als je vindt dat mensen zich niet moeten aanstellen, dan denk ik altijd meer dat je wat meer van je leven moet maken als je niks merkt van een lockdown. Dan zie ik altijd mensen voor me die werken en 's avonds voor de tv hangen.

• Segafreak83
stijnec1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:12:
[...]

de zorg is meer dan de ic alleen, het gaat dan ook om het principe, nl of je zorg moet krijgen als je door je eigen toedoen zorg nodig hebt. Dan is er geen verschil of je zorg nodig hebt door het niet nemen van een vaccin, of door een ongezonde levensstijl. Bij beiden weet je dat je risico loopt zorg nodig te hebben
Zwaar ongezonde levensstijl mogen ze wat mij betreft ook zwaarder belasten, maar dat is een compleet andere discussie en die valt buiten dit topic.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
Het hoeft niet onder dwang, maar dan hoef je ook geen (corona) zorg te verwachten.
Pfoe, wat een vreselijke maatschappij sta jij voor zeg.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:41
Maar wil je dan ook geen zorg voor rokers en mensen die aan extreme sporten doen, of iets te veel drinken, of.....best wel een heel helend vlak toch?

Eerst een screening of je wel optimaal geleefd hebt, voordat je een ziekenhuis in kan?
[...]

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:34
Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Vroeger (nu ook nog) kreeg iedereen toch ook al vaccinaties? Daar wordt totaal niet moeilijk over gedaan. Voor reizen ook niet. En nu voor corona ineens wel, en dat snap ik niet helemaal.
Ja, die vaccins hebben wel een langere periode van gemiddeld zo'n 10 jaar testen gehad. Deze vaccins zijn snel ontwikkeld en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken dat ze als proefkonijn gebruikt worden. Van het DKTP-vaccin weten we de werking ondertussen wel maar ook daar zijn er veel tegenstanders.

Van deze corona-vaccins weten we eigenlijk nog niet eens hoe lang ze werken.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023

Het voorstel om ongevaccineerde uit te sluiten van zorg zie ik op dit moment nog niets in. Echter denk ik dat punt #1 die je hier noemt wel wat utopisch is op het moment dat steeds meer mensen zich baseren op een dansleraar die het levensgevaarlijke gentherapie noemt of een Facebook post die roept dat je dood gaat als je het vaccin drinkt en dus ook sterft als je het injecteert. Snap daarnaast de ophef om het vaccin verplicht te stellen voor bepaalde beroepsgroepen ook niet. In sommige beroepsgroepen zijn bepaalde vaccins al verplicht. Of bij het reizen naar bepaalde landen/gebieden.
Rukapul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:08:
[...]

Laten we eerst het echte artikel erbij pakken in plaats van een verhaspeling van het AD waar waarschijnlijk zelfs nog geen wetenschapsjournalist in de buurt is geweest.

De studie baseert zich op de eerste fase van de pandemie. Een fase waarin behandeling en ziekteverloop volstrekt anders was dan in latere fases. Dat roept in elk geval de vraag op of dergelijke verschillen ook te verwachten zijn bij eventuele langere termijn effecten.

Het zegt dus mogelijk weinig over mensen die nu opgenomen worden.
Dit was inderdaad een quote van het AD, het hele onderzoek is hier te vinden. Die is inderdaad gebaseerd op de periode anuari 2020 tot en met augustus 2020. Recent onderzoek moeten we natuurlijk nog afwachten aangezien het onmogelijk is om de lange termijn effecten van de patiënten op dit moment te bepalen. Hopelijk hebben de verbeterde behandelmethodes positieve invloed op deze effecten. Voor nu lijkt het mij wel slim om in ieder geval rekening te houden met dit soort onderzoeken.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:06
Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:58:
[...]

Verder mogen ze wat mij betreft mensen die geen medische reden hebben om de vaccinatie te weigeren het verplichten of zorg ontzeggen met handtekening.

Heel hard, maar is niet anders. Die groep zorgt of gaat voor nog een hele hoop gedoe zorgen.
Helemaal mee eens. Als je verstandig bent en naar de tropen gaat dan heb je ook minimaal 4 prikken in je arm staan.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Segafreak83
joppe113 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:17:
Maar wil je dan ook geen zorg voor rokers en mensen die aan extreme sporten doen, of iets te veel drinken, of.....best wel een heel helend vlak toch?

Eerst een screening of je wel optimaal geleefd hebt, voordat je een ziekenhuis in kan?

[...]
Voornamelijk zware rokers en stevige drinkers wel ja. Iedereen en zijn moeder weet ondertussen dat het zwaar ongezond is en daar dan vrolijk mee door blijven gaan.. Onvoorstelbaar.

• Fuujii
joppe113 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:17:

[...]
Het is absoluut een enge gedachten. En een héél hellend vlak. Want dit zijn China-achtige praktijken. Mijn vraag was puur hypothetisch. Zolang de zorg het aan kan dan hoeft deze keuze gelukkig ook niet gemaakt te worden. Laten we hopen dat de vaccinatiegraad hoog genoeg gaat zijn waardoor het in de toekomst voor eens en altijd onder controle zal zijn.

Maar stél dat is niet zo. Ik ben gewoon benieuwd hoe andere users ernaar kijken. Dan zal er hoe dan ook een harde keus gemaakt moeten gaan worden die doodeng is. Want of het nou verplicht vaccineren, zorg ontzeggen of eindeloos maatregelen is: het zal sowieso een keuze zijn met hele verregaande gevolgen.

• user109731
  • Niet online
Ik ken een behoorlijk aantal ongevaccineerden IRL, het varieert van laksheid/angst tot harde kern wappie. Het is goed om te zien dat deze mensen + de online schreeuwers op Twitter/Facebook niet de meerderheid van ons land uitmaken en dat de meeste mensen wel netjes hun steentje bijdragen en vertrouwen hebben in de wetenschap.

Ik stoor me vooral aan de houding van veel (nee niet iedereen) van die mensen. Niet vaccineren is je recht, maar ga niet roepen dat je zo goed bezig bent of het goedpraten door aan te komen met "onafhankelijke experts". Men zou best wat dankbaarder mogen zijn tegenover de gevaccineerden die ons uit deze crisis helpen en waar zij ook op meeliften.

• redwing
Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:20:
[...]
Voornamelijk zware rokers en stevige drinkers wel ja. Iedereen en zijn moeder weet ondertussen dat het zwaar ongezond is en daar dan vrolijk mee door blijven gaan.. Onvoorstelbaar.
Tja, alleen lastig als je verslaafd bent en er steeds meer bewijs is dat sommige mensen daar echt aanleg voor hebben. En gaan we dan mensen die regelmatig te hard rijden ook uitsluiten van zorg? Of ander 'ongewenst' gedrag? Dat is een hellend vlak waar je niet op wil gaan, dus gewoon zorg voor iedereen die het nodig heeft.

[removed]

• redwing
Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:27:
[...]
Het is absoluut een enge gedachten. En een héél hellend vlak. Want dit zijn China-achtige praktijken. Mijn vraag was puur hypothetisch. Zolang de zorg het aan kan dan hoeft deze keuze gelukkig ook niet gemaakt te worden. Laten we hopen dat de vaccinatiegraad hoog genoeg gaat zijn waardoor het in de toekomst voor eens en altijd onder controle zal zijn.

Maar stél dat is niet zo. Ik ben gewoon benieuwd hoe andere users ernaar kijken. Dan zal er hoe dan ook een harde keus gemaakt moeten gaan worden die doodeng is. Want of het nou verplicht vaccineren, zorg ontzeggen of eindeloos maatregelen is: het zal sowieso een keuze zijn met hele verregaande gevolgen.
Dat gaat alle drie niet gebeuren. Als de vaccinatiegraad niet voldoende is, heb je alsnog 80-90% van alle mensen al te pakken. Aangezien we sturen op zorg betekent dat dat die andere 10-20% redelijk snel corona gehad heeft en op die manier beschermd is. Zeker omdat de vaccinatiebereidheid bij de ouderen duidelijk hoog is.

[removed]

• Fuujii
De kant van 'gezond en veilig leven' belonen gebeurt nu ook al, of het nu wenselijk is of niet. Nu verwacht ik wel dat het ook meer die kant op gaat.

Nu is het allemaal nog vrijblijvend en puur 'extra'. Denk aan zorgverzekeraars die genoeg sporten belonen met goede deals en een beacon in je auto om veilig rijden te stimuleren.

Maar goed, dat is een compleet andere discussie.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik vraag me soms af of dit millennial geleuter niet onze ondergang wordt. Haal gewoon die prik en stop met janken.

We zitten in een globale pandemie en er zijn serieus mensen wie het vertikken om mee te werken aan een oplossing maar vervolgens wel alle baten van een goedwerkende samenleving verwachten, en dat vervolgens ook nog eens goed gaan zitten praten in het kader van persoonlijke vrijheid..

“Zolang een ander een prik haalt dan hoef ik het niet te doen” mentaliteit.

[ Voor 9% gewijzigd door Imperium op 16-07-2021 11:35 ]

• Rukapul
xh3adshotx schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:18:

Dit was inderdaad een quote van het AD, het hele onderzoek is hier te vinden. Die is inderdaad gebaseerd op de periode anuari 2020 tot en met augustus 2020. Recent onderzoek moeten we natuurlijk nog afwachten aangezien het onmogelijk is om de lange termijn effecten van de patiënten op dit moment te bepalen. Hopelijk hebben de verbeterde behandelmethodes positieve invloed op deze effecten. Voor nu lijkt het mij wel slim om in ieder geval rekening te houden met dit soort onderzoeken.
Helaas is wat het AD schrijft pure bagger.

Het artikel gaat niet om de langdurige effecten na hospitalisatie. Het gaat om complicaties tijdens hospitalisatie (met de beperking in de cohort die ik hierboven al aangaf).

Het enige wat het artikel meeneemt is de ability to self-care op het moment van ontslag, niets daarna.

De enige relatie tot lange termijn effecten van het artikel is dat het voorstelt om naar meer te kijken dan alleen morbiditeit en in de discussie om ook de lange termijn effecten te onderzoeken.

Wat een afschuwelijke miskleun van het AD. Zelfs begrijpend lezen is moeilijk voor de clickbait journalist. Bah.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:34
Imperium schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:34:
Ik vraag me soms af of dit millennial geleuter niet onze ondergang wordt. Haal gewoon die prik en stop met janken.
Vaak zijn het juist geen Millennials waarbij ik het zie, die halen vaak wel hun prik.
Ik zie vooral die mentaliteit bij Generatie X

Maar ik ben er volledig mee eens trouwens!

[ Voor 4% gewijzigd door Ryur op 16-07-2021 11:38 ]

• Fuujii
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:33:
[...]

Dat gaat alle drie niet gebeuren. Als de vaccinatiegraad niet voldoende is, heb je alsnog 80-90% van alle mensen al te pakken. Aangezien we sturen op zorg betekent dat dat die andere 10-20% redelijk snel corona gehad heeft en op die manier beschermd is. Zeker omdat de vaccinatiebereidheid bij de ouderen duidelijk hoog is.
Daar ga ik ook niet vanuit voor nu (gelukkig). Maar zeker is het niet volgens mij. Iemand (@eamelink ?) had een paar pagina's terug een bierviltje berekening gemaakt dat het alsnog wel grote impact kon hebben. Stel, 20% laat zich niet vaccineren, dan is het alsnog wel een realistische uitkomst dat het flinke impact kan hebben en de zorg kan ontwrichten waardoor maatregelen nodig zijn.

Er zal dan alsnog wel een punt komen dat ongevaccineerden genoeg immuniteit hebben opgebouwd. Dat zal niet direct zijn.

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:06
vj_slof schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Ja, die vaccins hebben wel een langere periode van gemiddeld zo'n 10 jaar testen gehad. Deze vaccins zijn snel ontwikkeld en ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die denken dat ze als proefkonijn gebruikt worden. Van het DKTP-vaccin weten we de werking ondertussen wel maar ook daar zijn er veel tegenstanders.

Van deze corona-vaccins weten we eigenlijk nog niet eens hoe lang ze werken.
Volgens mij is er niet een heel nieuw vaccin ontwikkeld. Het zijn bestaande vaccins die alleen aangepast worden op een nieuwe variant van een bestaand virus. Het is ook niet zo dat corrona virussen compleet nieuw zijn. Die bestaan ook al een tijdje. Er is niet voor niets een lab in Wuhan ;) dat gespecialiseerd is in corrona virussen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Imperium schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:34:

We zitten in een globale pandemie en er zijn serieus mensen wie het vertikken om mee te werken aan een oplossing maar vervolgens wel alle baten van een goedwerkende samenleving verwachten, en dat vervolgens ook nog eens goed gaan zitten praten in het kader van persoonlijke vrijheid..

“Zolang een ander een prik haalt dan hoef ik het niet te doen” mentaliteit.
De meeste antivax mensen die je op TV ziet of op sociale media zijn toch echt boomers. Meeste millennials halen netjes de prik. Maar zijn nog niet altijd aan de beurt voor prik 2.

• redwing
Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:37:
[...]

Daar ga ik ook niet vanuit voor nu (gelukkig). Maar zeker is het niet volgens mij. Iemand (@eamelink ?) had een paar pagina's terug een bierviltje berekening gemaakt dat het alsnog wel grote impact kon hebben. Stel, 20% laat zich niet vaccineren, dan is het alsnog wel een realistische uitkomst dat het flinke impact kan hebben en de zorg kan ontwrichten waardoor maatregelen nodig zijn.

Er zal dan alsnog wel een punt komen dat ongevaccineerden genoeg immuniteit hebben opgebouwd. Dat zal niet direct zijn.
Als je naar de huidige vaccinatiegraad kijkt kan het nog fout gaan. Als je 1 maand verder bent is die kans al een heel stuk kleiner en nog een maandje later helemaal. En je ziet de afgelopen weken wel hoe snel je heel veel besmettingen kunt krijgen zonder dat het gelijk problemen geeft. De meeste mensen die geen vaccinatie willen zitten uiteindelijk toch in de jongere groepen waardoor je veel besmettingen kunt hebben voordat het een probleem wordt. En met veel besmettinge krijg je ook snel de mensen immuun.

[removed]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:20
@Dennis1812 En daar hebben we meteen het punt. Mede dankzij onze fijne media en facebook krijgen dit soort idioten veel te veel aandacht. Sterker nog, door ze in een programma met deskundigen te zetten geef je ze legitimiteit. Dat moeten we eens afleren. Je hoeft niet iedereen die loopt te blèren een platform te geven. Zeker debielen in het extreem rechtse spectrum niet.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• redwing
SnowDude schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Volgens mij is er niet een heel nieuw vaccin ontwikkeld. Het zijn bestaande vaccins die alleen aangepast worden op een nieuwe variant van een bestaand virus. Het is ook niet zo dat corrona virussen compleet nieuw zijn. Die bestaan ook al een tijdje. Er is niet voor niets een lab in Wuhan ;) dat gespecialiseerd is in corrona virussen.
Het is een vaccin dat al in ontwikkeling was voor SARS/MERS. Het is dus inderdaad een vaccin dat al veel langer in ontwikkeling was. Het is puur een vaccin dat al grotendeels ontwikkeld en getest was welke nu is aangepast voor covid-19.

[removed]

• SkiFan
  • Laatst online: 20:20
@redwing Dit werd ook al heel lang als potentieel kankermedicijn onderzocht. Zo nieuw zijn deze vaccins niet.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Drardollan
Opmerkelijk nieuws uit de UK:
11:01

De deltavariant van het coronavirus lijkt op zijn retour in het Verenigd Koninkrijk. In de zeven dagen voorafgaand aan 14 juli zijn 36.800 besmettingsgevallen met de virusmutatie vastgesteld. In dezelfde periode daarvoor lag dat aantal op 54.268. In totaal hebben de Britten de deltavariant nu 253.049 keer aangetroffen.
Bron: AD liveblog.

Hoewel de aantallen nog steeds stijgende zijn lijkt Delta juist af te nemen. Dat zou je niet verwachten. Tenzij al de heisa rondom Delta niet correct was.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:57

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:47:
Bijzonder nieuws uit de UK:

[...]

Hoewel de aantallen nog steeds stijgende zijn lijkt Delta juist af te nemen. Dat zou je niet verwachten. Tenzij al de heisa rondom Delta niet correct was.
Het lijkt me dat de stijging vooral in bepaalde gebieden/groepen/leeftijden heeft plaatsgevonden.
Zal een combinatie zijn van voortgezette vaccinatie en doorgemaakte besmetting die het nu moeilijker maakt om verder te groeien. Ergens topt het af.

• Nox

Nox

Noxiuz

Fuujii schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Je kan mierenneuken over wat voor label je er aan wilt geven, maar laten we niet doen alsof het een vrij normale tijd was en iedereen zich aanstelden.
Het zijn gelukkig geen praktijken zoals je in Spanje had, maar voor de meeste mensen was het (gevoelsmatig) nog steeds vrij heftig. Dat heeft niks te maken met aanstellen. Prima als jij er geen problemen mee had, maar voor veel mensen had het wél flink impact. Zowel ondernemers en bedrijven, als 'gewone' burgers die hun sociale leven uiteen zagen vallen.
Ik zeg ook niet dat het normaal was en geen impact heeft gehad, dat heeft het voor veel mensen wel gehad. Alleen de alternatieven waren geen betere optie en relatief gezien vind ik het nog best meevallen. Als je je constant zelf gaat vertellen dat het het einde van de wereld is dan geloof je er vanzelf in. Als je wekelijks in een kledingwinkel komt en er opeens van moet afkicken is het natuurlijk vervelend, maar laten we eerlijk wezen, een keertje niet wekelijks shoppen is niet het einde van de wereld. Je sociale leven stond even op pauze of moest op alternatieve voet door, maar ga me niet vertellen dat jij al je contacten bent verloren en nu nooit meer zal zien. De meesten van mijn contacten hebben een digitaal communicatiemiddel ter beschikking en hebben de pandemie overleefd. Tenzij iedereen in je nabije omgeving is komen te overlijden kan je sociale leven al weer een tijdje door.

Ja dingen waren anders en voor sommigen uitdagend maar ik kan me echt niet voorstellen dat, tenzij je ondernemer was en geen steun kon krijgen, het echt een verschrikkelijke tijd was.
En laten we alsjeblieft geen vergelijkingen maken 'tijdens de oorlog', want dat slaat nergens op.
Ik maak geen vergelijking met de oorlog. Die verzin je er echt zelf bij. De oorlog was vele malen erger, daar stonden veel zwaardere straffen op het overtreden van de avondklok.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Segafreak83
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Als je naar de huidige vaccinatiegraad kijkt kan het nog fout gaan. Als je 1 maand verder bent is die kans al een heel stuk kleiner en nog een maandje later helemaal. En je ziet de afgelopen weken wel hoe snel je heel veel besmettingen kunt krijgen zonder dat het gelijk problemen geeft. De meeste mensen die geen vaccinatie willen zitten uiteindelijk toch in de jongere groepen waardoor je veel besmettingen kunt hebben voordat het een probleem wordt. En met veel besmettinge krijg je ook snel de mensen immuun.
Nee hoor, meeste antivaccin mensen zijn juist de boomers of mensen waarvan je het totaal niet verwacht. De meeste jongeren halen hem wel.

En immuniteit werkt veel slechter bij covid, je kunt je meermaals krijgen (ook al is die kans klein, maar er was een compleet verzorgingstehuis die 2x volledig gevaccineerd waren en bijna iedereen besmet raakte van buiten) en de antistoffen verdwijnen gewoon weer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Nee hoor, meeste antivaccin mensen zijn juist de boomers of mensen waarvan je het totaal niet verwacht. De meeste jongeren halen hem wel.

En immuniteit werkt veel slechter bij covid, je kunt je meermaals krijgen (ook al is die kans klein, maar er was een compleet verzorgingstehuis die 2x volledig gevaccineerd waren en bijna iedereen besmet raakte van buiten) en de antistoffen verdwijnen gewoon weer.
- Ouderen hebben sowieso een minder goede afweer
- Antistoffen zijn niet het enige wat meepeelt. B-cellen en T-cellen zijn zo mogelijk nog belangrijker.

• roffeltjes

[...]

AD is lekker bezig :X

Laten we stellen dat de interpretatie van het AD niet in lijn lijkt te zijn met wat de Engelsen erover denken.
Numbers of the Delta variant in the UK have risen by 36,800 since last week to a total of 253,049, according to Public Health England’s weekly variant cases data.

This represents a 17% increase. The Delta variant currently accounts for approximately 99% of cases that are sequenced across the UK.
|:( |:( |:(

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:20
Dus dit gaat over Sinovac, denk ik?
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:45:
Het is een vaccin dat al in ontwikkeling was voor SARS/MERS. Het is dus inderdaad een vaccin dat al veel langer in ontwikkeling was. Het is puur een vaccin dat al grotendeels ontwikkeld en getest was welke nu is aangepast voor covid-19.
Ja, Sinovac. Of, heel misschien, University of Oxford?
SkiFan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:47:
@redwing Dit werd ook al heel lang als potentieel kankermedicijn onderzocht. Zo nieuw zijn deze vaccins niet.
... maar dit gaat dan over de methodologie van een (m)RNA vaccin?

Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen :Y)

Hier is een goed artikel over hoe ontwikkelingen in het SARS/MERSvaccinatie onderzoek heeft geholpen bij het ontwikkelen van een COVID vaccin...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Het lijkt me dat de stijging vooral in bepaalde gebieden/groepen/leeftijden heeft plaatsgevonden.
Zal een combinatie zijn van voortgezette vaccinatie en doorgemaakte besmetting die het nu moeilijker maakt om verder te groeien. Ergens topt het af.
Dat is logisch en verwacht, op een gegeven moment zijn er geen gastheren (of gastvrouwen natuurlijk) meer. Maar je zou toch verwachten dat een variant die zoveel besmettelijker zou zijn de overhand zou nemen en houden.

Ik heb al eerder het gevoel gehad dat de hele Delta variant, net als eerdere varianten, schromelijk overdreven wordt. Ik zie in Nederland bijvoorbeeld ook geen gevolgen van die vermeende hogere besmettelijkheid. Toen het nachtleven openging zijn we omhoog geknald, maar ondertussen hangen we ook hier gewoon alweer een tijdje op een plateau. Als Delta zo verschrikkelijk besmettelijk is, waarom zet de stijging dan niet door?

• redwing
[...]

Als je naar de voorspelde percentages kijkt lopen die toch echt af van oud naar jong.
De griep kun je ook meerdere keren krijgen, maar normaal gesproken is het wel een stuk minder heftig als je het al ooit gehad hebt. Uiteindelijk dempt het de verspreiding wel als meer mensen het hebben gehad. Het hoeft ook niet 100% te zijn, als het er maar voor zorgt dat de R vanzelf weer omlaag gaat.

[removed]

• Drardollan
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Laten we stellen dat de interpretatie van het AD niet in lijn lijkt te zijn met wat de Engelsen erover denken.

[...]

Schiet mij maar in een ballonnetje.

• redwing
Helixes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Dus dit gaat over Sinovac, denk ik?

[...]

Ja, Sinovac. Of, heel misschien, University of Oxford?

[...]

... maar dit gaat dan over de methodologie van een (m)RNA vaccin?

Volgens mij hebben jullie het over verschillende dingen :Y)
We hebben het inderdaad over verschillende soorten vaccins, maar uiteindelijk zijn beide versies doorontwikkeld van vaccins die al grotendeels klaar lagen. Dus het idee blijft hetzelfde.

[removed]

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:
[...]

Dat is logisch en verwacht, op een gegeven moment zijn er geen gastheren (of gastvrouwen natuurlijk) meer. Maar je zou toch verwachten dat een variant die zoveel besmettelijker zou zijn de overhand zou nemen en houden.

Ik heb al eerder het gevoel gehad dat de hele Delta variant, net als eerdere varianten, schromelijk overdreven wordt. Ik zie in Nederland bijvoorbeeld ook geen gevolgen van die vermeende hogere besmettelijkheid. Toen het nachtleven openging zijn we omhoog geknald, maar ondertussen hangen we ook hier gewoon alweer een tijdje op een plateau. Als Delta zo verschrikkelijk besmettelijk is, waarom zet de stijging dan niet door?
Mijn vriendin probeerde gister voor vandaag een testafspraak te maken in Utrecht of Nijmegen, beide zaten vol. Ik ben bang dat de stijging niet gestopt is en we nu tegen de grenzen van het testen zijn aangelopen.

• Bossie
  • Nu online

[...]

Laat ik het netjes zeggen, maar misschien neemt het nu af in de UK omdat het EK afgelopen is :X

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• klaaas
  • Registratie: November 2009
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:
[...]

[...]

Ik lees in die paar regels van het AD helemaal niks over een afname van het % Delta. Er staat dat het 7-daagse gemiddelde deze week lager is dan vorige week. Wel een absolute stijging, maar geen relatieve dus.

Hij wil.

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:35
[...]

Je realiseert je hopelijk wel dat grote groepen mensen zich geen goede leefstijl kunnen veroorloven? Financiële zorgen met als gevolg stress, en zaken zoals moeite hebben met een gezonde maaltijd op tafel te zetten ?

En dus eerder last hebben van chronische klachten, waaronder “welvaartsziekten” zoals overgewicht , suikerziekte etc.

En nee het leven is niet altijd maakbaar.

• Drardollan
[...]

(ook al is die kans klein, maar er was een compleet verzorgingstehuis die 2x volledig gevaccineerd waren en bijna iedereen besmet raakte van buiten) en de antistoffen verdwijnen gewoon weer.
Ik meen mij te herinneren dat we toen niet alle antwoorden hebben gekregen. Er was sprake van 2 prikken, maar er was geen duidelijk over hoelang dat geleden was en hoeveel procent van de bewoners uiteindelijk op de 2 prikken + 14 dagen zaten.

Maar sowieso is het een feit dat je geen 100% bescherming geniet, zeker bij oudere mensen die al een trager en kwetsbaarder immuunsysteem hebben zal je meer "doorbraken" zien dan in de groep 12-70 jarigen. Een van de kenmerken van Corona is dat het juist de ouderen zwaarder treft omdat hun immuunsysteem (te) laat reageert. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Spaanse Griep, die trof juist de jongeren omdat het immuunsysteem te snel en te voortvarend ingreep.

• roffeltjes
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:54:
[...]
Het is al vaker gezegd.. omdat we niet genoeg testen... het percentage positieve cases is hiervoor een felrode waarschuwing. We zitten tegen de 15%, terwijl je onder de 5% wil zitten.

• Drardollan
Bossie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Laat ik het netjes zeggen, maar misschien neemt het nu af in de UK omdat het EK afgelopen is :X
Het zou mij niets verbazen.

• Nox

Nox

Noxiuz

BarôZZa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:15:
[...]

Ik had totaal geen moeite met mondkapjes in Taiwan, Hong Kong en Sri Lanka waar je gewoon voor de rest alles kon doen. We hebben het mild gehad? Mensen hebben een jaar vanuit huis gewerkt, scholen dicht, geen festivals, amper reizen, geen bioscopen, clubs, sportscholen, winkels etc. Als je vindt dat mensen zich niet moeten aanstellen, dan denk ik altijd meer dat je wat meer van je leven moet maken als je niks merkt van een lockdown. Dan zie ik altijd mensen voor me die werken en 's avonds voor de tv hangen.
Een jaar vanuit huis werken is lang inderdaad, ik heb 1 of 2 dagen op kantoor gewerkt. Ik vond dat ook vervelend maar ten tijdje van de lage besmettingscijfers kon ik gelukkig een dag naar kantoor met afstand houden.

Scholen waren geen jaar dicht, dat verzin je zelf. Die gingen 2 maart al weer open en dicht gingen ze eind december.

Festivals ging ik niet altijd af, dat had voor mij geen impact. Ik kan thuis ook muziek luisteren met een drankje en vrienden, dat kon gewoon. Film moet je dan een keer thuis kijken. Ja het is minder mooi, maar het alternatief was nóg veel minder mooi. Sporten doe ik buiten, niet in zo'n vieze stinkhal :P

Als mensen zoveel moeite hebben met een tijdje dingen wat anders doen denk ik altijd dat die mensen het zichzelf veel te moeilijk maken. Dan zie ik altijd van die mensen voor me dat als hun dagelijkse patroon waarin ze vastgeroest zitten doorbroken wordt helemaal gek worden.

;)

• Helixes
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:58:
We hebben het inderdaad over verschillende soorten vaccins, maar uiteindelijk zijn beide versies doorontwikkeld van vaccins die al grotendeels klaar lagen. Dus het idee blijft hetzelfde.
Ik zie wel hoe je perspectief ontstaat - maar ik kan je wel vertellen dat er in de farmaceutische wereld niet zo wordt gekeken naar de ontwikkeling van vaccins. Natuurlijk is het fijn dat er al heel veel kennis is opgedaan op het gebied van het ontwikkelen van vaccins. Die kennis heeft ons heel hard geholpen, om niet te zeggen gered.

Maar - iedere nieuwe target voor een nieuw vaccin is een verkennig van het onbekende. Dat het achteraf allemaal binnen een jaar kon, en heeft geleid tot een selectie van effectieve vaccins is een klein geluk. Of, een klein wonder.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Rukapul
klaaas schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Ik lees in die paar regels van het AD helemaal niks over een afname van het % Delta. Er staat dat het 7-daagse gemiddelde deze week lager is dan vorige week. Wel een absolute stijging, maar geen relatieve dus.
Het werk van een journalist is om de kernboodschap correct en ondubbelzinnig over te brengen op een wijze die correcte interpretatie waarschijnlijk maakt.

Dit is het tweede bericht vandaag waarin het AD daarin compleet faalt.

De eerste zin "De deltavariant van het coronavirus lijkt op zijn retour in het Verenigd Koninkrijk." suggereert een boodschap die eenvoudigweg niet klopt.

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:06
Ik heb zo'n vermoeden dat de vaccinatiebereidheid bij tieners flink gaat zakken. De prikcentra zijn al aan het afbouwen. Gevolg is dat mijn tieners met de trein naar andere stad moeten voor een prik. Het is hier al vol. Daar hebben ze geen zin in. Gevolg is nu dat ze later gevaccineerd worden. Ik kan ze ook brengen met de auto maar heb er eigenlijk ook geen zin want je kunt niet eens een afspraak voor de beide kinderen samen maken. Geen zin om 4 keer te rijden heb het druk zat met mijn werk. Wat een een afgang weer zo. Wellicht dat ze in september kunnen. Maar je kunt nu nog niet afspreken voor in augustus of september.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

glatuin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:06:
Ik heb zo'n vermoeden dat de vaccinatiebereidheid bij tieners flink gaat zakken. De prikcentra zijn al aan het afbouwen. Gevolg is dat mijn tieners met de trein naar andere stad moeten voor een prik. Het is hier al vol. Daar hebben ze geen zin in. Gevolg is nu dat ze later gevaccineerd worden. Ik kan ze ook brengen met de auto maar heb er eigenlijk ook geen zin want je kunt niet eens een afspraak voor de beide kinderen samen maken. Geen zin om 4 keer te rijden heb het druk zat met mijn werk. Wat een een afgang weer zo. Wellicht dat ze in september kunnen. Maar je kunt nu nog niet afspreken voor in augustus of september.
Ik kan me zomaar voorstellen dat er her en der nog wat inloopsessies worden gedaan. Zonder afspraak binnenlopen.

Verwijderd

[...]

iets minder in het luchtledige brallen, 8)7 Mrna vaccins zijn wel compleet nieuw (voor mensen), maar dat geldt net zo goed voor Astrazenica en Janssen (vector). Nu is Mrna techniek al langer in gebruik voor kanker-techniek, dus daarmee wel redelijk bekend wat de gevolgen zijn.

Dit vaccin is misschien wel het beste getest en onderzocht ooit. Er is zoveel data bekend. Geen enkel vaccin (of medicijn) is compleet risicoloos. Maar ook bij placebo (/naald in iemand arm zetten) is al een klein risico op infecties.

• Drardollan
Robertdj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Mijn vriendin probeerde gister voor vandaag een testafspraak te maken in Utrecht of Nijmegen, beide zaten vol. Ik ben bang dat de stijging niet gestopt is en we nu tegen de grenzen van het testen zijn aangelopen.
We zitten nog lang niet aan onze grens, we hebben veel en veel meer getest in het verleden. Het kan wel zijn dat het opschalen wat tijd nodig heeft.

Aan de andere kant laten de dagelijkse cijfers zien dat we steeds meer bij beginnen te lopen. Waar we begin deze week nog 3500+ gevallen zagen in de rapportage van voorgaande dagen is dat nu teruggelopen naar 2000.

De stijging is niet gestopt, maar niet meer zo extreem als hij was. Waar we eerst op een groeipercentage van 600+ procent zaten is dat ondertussen al teruggelopen naar onder de 300 procent. En de verwachting is dat dit de komende dagen nog verder zakt. We lijken op een plateau van rond de 11.000 per dag te hangen, maar dat is natuurlijk met een slag om de arm. Niets zo veranderlijk als het weer en Corona.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Bossie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Ik weet niet waar het AD de cijfers vandaan heeft, maar na een 'dipje' begin deze week waar de dagelijkse besmettingen heel even onder de 30.000 zakten zitten de Britten nu de 48.000 aan te tikken. Per dag dus.

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:07:
[...]

iets minder in het luchtledige brallen, 8)7 Mrna vaccins zijn wel compleet nieuw (voor mensen), maar dat geldt net zo goed voor Astrazenica en Janssen (vector). Nu is Mrna techniek al langer in gebruik voor kanker-techniek, dus daarmee wel redelijk bekend wat de gevolgen zijn.

Dit vaccin is misschien wel het beste getest en onderzocht ooit. Er is zoveel data bekend. Geen enkel vaccin (of medicijn) is compleet risicoloos. Maar ook bij placebo (/naald in iemand arm zetten) is al een klein risico op infecties.
Ik hoorde gisteren in het nieuws dat er wel een concessie is gedaan bij de ontwikkeling. Normaliter zouden bepaalde bijwerkingen weggewerkt worden tijdens de ontwikkeling, de stijve arm/beetje koorts bijvoorbeeld. De griepprik heeft hier bijvoorbeeld amper tot geen last meer van. Maar het onderzoek daarna kost meer tijd en er is gekozen om de lichte bijwerkingen voor lief te nemen.

• Drardollan
zacht schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:11:
[...]

Ik weet niet waar het AD de cijfers vandaan heeft, maar na een 'dipje' begin deze week waar de dagelijkse besmettingen heel even onder de 30.000 zakten zitten de Britten nu de 48.000 aan te tikken. Per dag dus.
Het ging niet om het totaal aantal besmettingen, maar om het totaal aantal besmettingen met Delta.

Het totaal stijgt, maar volgens het AD daalt het relatieve aantal met Delta.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 16-07-2021 12:12 ]

• klaaas
Rukapul schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:04:
[...]

Het werk van een journalist is om de kernboodschap correct en ondubbelzinnig over te brengen op een wijze die correcte interpretatie waarschijnlijk maakt.

Dit is het tweede bericht vandaag waarin het AD daarin compleet faalt.

De eerste zin "De deltavariant van het coronavirus lijkt op zijn retour in het Verenigd Koninkrijk." suggereert een boodschap die eenvoudigweg niet klopt.
Dat het duidelijker kan ben ik met je eens, maar 'compleet falen'? Op basis van de 1e zin zou je nog kunnen denken dat de deltavariant terrein verliest t.o.v. een andere, maar uit de daaropvolgende regels is toch duidelijk wat de juiste interpretatie is?

Hij wil.

• Fuujii
Nox schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 11:51:
[...]
Ik zeg ook niet dat het normaal was en geen impact heeft gehad, dat heeft het voor veel mensen wel gehad. Alleen de alternatieven waren geen betere optie en relatief gezien vind ik het nog best meevallen. Als je je constant zelf gaat vertellen dat het het einde van de wereld is dan geloof je er vanzelf in. Als je wekelijks in een kledingwinkel komt en er opeens van moet afkicken is het natuurlijk vervelend, maar laten we eerlijk wezen, een keertje niet wekelijks shoppen is niet het einde van de wereld. Je sociale leven stond even op pauze of moest op alternatieve voet door, maar ga me niet vertellen dat jij al je contacten bent verloren en nu nooit meer zal zien. De meesten van mijn contacten hebben een digitaal communicatiemiddel ter beschikking en hebben de pandemie overleefd. Tenzij iedereen in je nabije omgeving is komen te overlijden kan je sociale leven al weer een tijdje door.

Ja dingen waren anders en voor sommigen uitdagend maar ik kan me echt niet voorstellen dat, tenzij je ondernemer was en geen steun kon krijgen, het echt een verschrikkelijke tijd was.

[...]

Ik maak geen vergelijking met de oorlog. Die verzin je er echt zelf bij. De oorlog was vele malen erger, daar stonden veel zwaardere straffen op het overtreden van de avondklok.
Je gaf in je eerdere post wel aan dat:
Ik zou bijna zeggen stel je niet aan en 'donder op met je "lockdown"
Hiermee komt het wel over alsof je vindt dat het gros zich aanstelt.

Voor de een is de impact absoluut groter dan voor de ander. Maar het gaat niet om één keer minder shoppen of een festivalletje minder, maar om je vrienden en familie een vrij lange periode niet te zien en niet aan te raken. En los van wandelen, was er een stuk minder te doen.

Als je samenwoont en alleen maar achter de buis zit met je vriendin, dan verandert er weinig. Maar voor veel mensen veranderden het leven vrij ingrijpend. De impact is echt wel een stuk groter als je opgesloten zit in een kamer van 8m2 en single bent. Vooral als je jong bent en in de 'mooiste tijd van je leven zit'. En nee, digitale communicatie vervangt dit niet.

• Drardollan
glatuin schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:06:
Het afbouwen ligt in de lijn der verwachting, er hoeft steeds minder geprikt te worden. Dat men naar een andere stad moet is al vanaf dag 1 het geval, moet je eens wat mensen uit Tilburg vragen bijvoorbeeld.

Wat @MikeyMan aangeeft, in mijn woonplaats wordt er nu al overgegaan op vrije inloop. En dat zal op steeds meer plekken gaan gebeuren.

• klaaas
[...]

Kwaliteitskrant The Guardian meldt hetzelfde getal.

Hij wil.

• Drardollan
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Het is al vaker gezegd.. omdat we niet genoeg testen... het percentage positieve cases is hiervoor een felrode waarschuwing. We zitten tegen de 15%, terwijl je onder de 5% wil zitten.
Die percentages zeggen mij echt helemaal niets. Men gaat naar de test als daar een aanleiding toe is, op dit moment is het zomer en heb je veel minder aanleidingen. In de winter is half Nederland verkouden en grieperig, klachten die lijken op Corona. En trekt men dus veel massaler naar de test straten.

Verwijderd

Je kan het concessies noemen.,. Je kan het ook doorontwikkelen noemen. De komende jaren zal er mogelijk nog wel wat verdere stappen worden gezet. De optimale dosering, andere hulpstoffen etc. mRNA-techniek zelf werd al langer gebruikt.. maar had veel bijwerkingen. Mensen verdroegen vaak niet de "start"-primer, wat de lichaam ook als onnatuurlijk zag en weg wilde werken. Daar is (slim) in gefinetuned waardoor die bijwerkingen fors lager zijn.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:08:
[...]

We zitten nog lang niet aan onze grens, we hebben veel en veel meer getest in het verleden. Het kan wel zijn dat het opschalen wat tijd nodig heeft.
Oftewel, we zitten mogelijk aan de grens van wat we NU kunnen testen op de plekken waar veel besmettingen voorkomen.

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:49
Ben wel benieuwd wat de cijfers gaan doen door de kermis in Tilburg. :s

Geen tvt
Geen mondkapjes
140 attracties
Omhekt en vol=vol

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• redwing
Helixes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:04:
[...]
Ik zie wel hoe je perspectief ontstaat - maar ik kan je wel vertellen dat er in de farmaceutische wereld niet zo wordt gekeken naar de ontwikkeling van vaccins. Natuurlijk is het fijn dat er al heel veel kennis is opgedaan op het gebied van het ontwikkelen van vaccins. Die kennis heeft ons heel hard geholpen, om niet te zeggen gered.

Maar - iedere nieuwe target voor een nieuw vaccin is een verkennig van het onbekende. Dat het achteraf allemaal binnen een jaar kon, en heeft geleid tot een selectie van effectieve vaccins is een klein geluk. Of, een klein wonder.
Tuurlijk is er een heel gedeelte nieuw, alleen de manier van hoe de vaccins werken is al uitgezocht. Zeker omdat dat al met soortgelijke virussen is gedaan helpt enorm. Punt is vooral dat er in dat jaar niet zozeer een nieuw soort vaccin is ontwikkeld alswel dat iets waarvan bekend is dat het werkt is aangepast is naar covid-19. En het blijft natuurlijk een knappe prestatie om dat zo snel te doen :)

Maar zeker richting de mensen die bang zijn voor risico's omdat dit vaccin binnen een jaar is ontwikkeld is het goed te weten dat een heel gedeelte van de kennis en ontwikkeling er al lag.

[removed]

• redwing
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:01:
[...]

Zoals ik al eerder zei hangt dat samen met dat we alleen mensen met klachten testen. Daardoor ga je minder testen als er minder van het virus rondgaat en blijft dat percentage dus alsnog hoog. Dat ga je alleen oplossen door meer te gaan testen (dus ook mensen zonder klachten).

[removed]

• Helixes
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:32:
Tuurlijk is er een heel gedeelte nieuw, alleen de manier van hoe de vaccins werken is al uitgezocht. Zeker omdat dat al met soortgelijke virussen is gedaan helpt enorm. Punt is vooral dat er in dat jaar niet zozeer een nieuw soort vaccin is ontwikkeld alswel dat iets waarvan bekend is dat het werkt is aangepast is naar covid-19. En het blijft natuurlijk een knappe prestatie om dat zo snel te doen :)
Nee, dit is een misvatting en oversimplificatie. Het enige dat we hebben is een template van vaccins waarvan we weten dat het in andere gevallen werkt. Dat zegt niets over de werking en bijwerkingen van vaccins wanneer toegepast op nieuwe virussen.

Dit is niet het draadje om in te gaan op vaccinontwikkeling, en wat er allemaal fout kan gaan. Wat ik er over wil zeggen is dat het vrij makkelijk is op papier een vaccin uit te denken dat in theorie werkt. En, zeker in het huidige landschap, halen de meeste van die theoriën de eindstreep niet. Wat dat aangaat is de success rate voor de Coronavaccins zoals we ze nu zijn komen te kennen zeer hoog. Dat was van tevoren absoluut niet te voorspellen, en zeker (mede) de reden waarom er zoveel zijn ontwikkeld parallel aan elkaar, en gebaseerd op zoveel verschillende mechanismen.

• roffeltjes
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:34:
[...]

Zoals ik al eerder zei hangt dat samen met dat we alleen mensen met klachten testen. Daardoor ga je minder testen als er minder van het virus rondgaat en blijft dat percentage dus alsnog hoog. Dat ga je alleen oplossen door meer te gaan testen (dus ook mensen zonder klachten).
Tsja. je moet alles in de omgeving van een besmette testen, anders gaat het hem niet worden. Links of rechtsom, hoe hoger het percentage, hoe meer mensen je mist die je wel moet vinden.

Overigens is het idee dat er minder van het virus rondgaat niet correct als je naar de sub 30-categorie kijkt.

• Segafreak83
The-Priest-NL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:31:

Geen tvt
Geen mondkapjes
140 attracties
Omhekt en vol=vol
Ik zag dat ziekenhuizen de regels alweer gaan aanscherpen vanaf aanstaande maandag. Dus weer verplicht mondkapjes, alleen naar het ziekenhuis (bij nood mag een begeleider mee, anders niet). Maximaal 1 bezoeker per dag.

Bovenstaande mbt kermis helpt dan niet echt mee. Snap sowieso niet dat het überhaupt doorgaat.

• redwing
Helixes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:39:
[...]

Nee, dit is een misvatting en oversimplificatie. Het enige dat we hebben is een template van vaccins waarvan we weten dat het in andere gevallen werkt. Dat zegt niets over de werking en bijwerkingen van vaccins wanneer toegepast op nieuwe virussen.

Dit is niet het draadje om in te gaan op vaccinontwikkeling, en wat er allemaal fout kan gaan. Wat ik er over wil zeggen is dat het vrij makkelijk is op papier een vaccin uit te denken dat in theorie werkt. En, zeker in het huidige landschap, halen de meeste van die theoriën de eindstreep niet. Wat dat aangaat is de success rate voor de Coronavaccins zoals we ze nu zijn komen te kennen zeer hoog. Dat was van tevoren absoluut niet te voorspellen, en zeker (mede) de reden waarom er zoveel zijn ontwikkeld parallel aan elkaar, en gebaseerd op zoveel verschillende mechanismen.
Tuurlijk is het een heel grote simplificatie. Ik kan er wel dieper op in gaan maar dat heeft weinig nut op dit forum. Voornaamste om te weten blijft dat er veel voorbereiding al klaar lag en het daarmee makkelijker en sneller is om een vaccin te maken. Makkelijker dan voor een heel nieuw type virus.

Maar het belangrijkste is dat je mensen niet bang moet maken door uit te leggen hoe ingewikkeld het allemaal is. Je kunt beter laten zien dat de voorbereiding er al een heel stuk lag en dat dit vaccin op een veilige manier is ontwikkeld die niet afwijkt van hoe andere vaccins zijn ontwikkeld/getest.

[removed]

• Drardollan
The-Priest-NL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:31:

Geen tvt
Geen mondkapjes
140 attracties
Omhekt en vol=vol
Dus precies als vorig jaar. Al waren er toen minder attracties.

Volgens mij prima gegaan, ben zelf geweest vorig jaar. Dit jaar sla ik over, net 2e prik gehad en ik wil niet op de valreep wat oplopen. Hoewel ik het risico buiten, waarbij ik niet met jan en allemaal knuffel en zoveel mogelijk afstand houdt, op zeer gering inschat.

• Drardollan
Segafreak83 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:45:
[...]

Ik zag dat ziekenhuizen de regels alweer gaan aanscherpen vanaf aanstaande maandag. Dus weer verplicht mondkapjes, alleen naar het ziekenhuis (bij nood mag een begeleider mee, anders niet). Maximaal 1 bezoeker per dag.
De nood is wel echt hoog als ze kunnen wachten tot maandag.
Bovenstaande mbt kermis helpt dan niet echt mee. Snap sowieso niet dat het überhaupt doorgaat.
Ik kan wel een paar redenen bedenken. Ten eerste mag het, ten tweede is het vorig jaar ook veilig gebleken, ten derde willen de mensen wat vertier, ten vierde willen de exploitanten ook wel wat verdienen en niet geheel onbelangrijk ten vijfde: we moeten toch weer iets van ons leven op gaan pakken.

• redwing
roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:45:
[...]
Tsja. je moet alles in de omgeving van een besmette testen, anders gaat het hem niet worden. Links of rechtsom, hoe hoger het percentage, hoe meer mensen je mist die je wel moet vinden.
Tuurlijk, alleen als 15% van de mensen met klachten covid heeft, zal dat percentage op de manier waarop we nu testen altijd 15% blijven. Pas als je b.v. het BCO weer beter invoert en dus meer mensen in de omgeving gaat testen kan dat percentage omlaag gaan.
Overigens is het idee dat er minder van het virus rondgaat niet correct als je naar de sub 30-categorie kijkt.
Ik doelde ook meer op een aantal weken geleden toen we op 10% van de huidige besmettingen zaten. Ook toen zat het percentage positieven ruim boven de 5%.

[removed]

• Drardollan
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:19:
Je kan het concessies noemen.,. Je kan het ook doorontwikkelen noemen. De komende jaren zal er mogelijk nog wel wat verdere stappen worden gezet. De optimale dosering, andere hulpstoffen etc. mRNA-techniek zelf werd al langer gebruikt.. maar had veel bijwerkingen. Mensen verdroegen vaak niet de "start"-primer, wat de lichaam ook als onnatuurlijk zag en weg wilde werken. Daar is (slim) in gefinetuned waardoor die bijwerkingen fors lager zijn.
Daar was nu de tijd niet voor, het was kiezen tussen doorontwikkelen of op de markt brengen. Dat vind ik een concessie doen. Die stijve armen en wat koorts valt in het niet bij de bescherming die er geboden wordt.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Ik hoorde gisteren in het nieuws dat er wel een concessie is gedaan bij de ontwikkeling. Normaliter zouden bepaalde bijwerkingen weggewerkt worden tijdens de ontwikkeling, de stijve arm/beetje koorts bijvoorbeeld. De griepprik heeft hier bijvoorbeeld amper tot geen last meer van. Maar het onderzoek daarna kost meer tijd en er is gekozen om de lichte bijwerkingen voor lief te nemen.
Zonder degelijke bron is dit een totaal ongefundeerde opmerking. De pijnlijke arm / koorts horen bij vaccins, en zijn zeer veel voorkomend, en daarnaast nauwelijks van invloed op de benefit-risk.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]

Week-op-week stijgt het nu nog 30% in de UK, maar zie nu dat de Delta ook in de US begint te komen:
https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/

[ Voor 25% gewijzigd door YakuzA op 16-07-2021 12:54 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Drardollan
Robertdj schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Oftewel, we zitten mogelijk aan de grens van wat we NU kunnen testen op de plekken waar veel besmettingen voorkomen.
Ik heb een rondje langs de verschillende bronnen gedaan (RIVM, GGD & kranten) en nergens dat we consequent tegen de grenzen zitten. Het enige wat ik kan vinden is dat we flink aan het opschalen zijn.

Er zullen inderdaad test lokaties zijn die bij tijd en wijlen vol zitten, dat is niet heel uniek.

Pagina: 1 ... 19 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).