Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 131 Laatste
Acties:
  • 467.048 views

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:22

codex

Geen OpenAI agent :)

Je ziet toch aan de besmettingscijfers dat de R inmiddels niet meer op de 2 zit?

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Empathy schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Die waarde is van 28 juni.
Duh, omdat het 2 weken achterloopt. Dat is hoe de berekening werkt....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• armageddon_2k1
codex schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:16:
[...]

Je ziet toch aan de besmettingscijfers dat de R inmiddels niet meer op de 2 zit?
Dat is te kort door de bocht. Jij gaat ervan uit dat iedereen zich laat testen die ziek is, dat iedereen voelt dat ie ziek is, dat iedereen die ziek is in NL is.... er speelt wat meer.

We gaan het zien.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Loopt dat reproductiegeval niet gruwelijk achter? Stond ook nog heel lang vrij laag terwijl de besmettingen ontploften.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:11:
[...]

Ik heb niet de indruk dat we de R van COVID zonder enige maatregelen onder de 1 gaan krijgen met de vaccinatiegraad die we in Nederland kunnen halen. Misschien wordt het met Delta op het randje, maar als er een nieuwere variant komt die besmettelijker is, dan kom je op R>1 uit zonder maatregelen maar mét vaccinaties.
Misschien is een derde vaccinatieronde een idee?

Zeker voor mensen met AZ en Janssen kan ik me voorstellen dat een extra prik met Pfizer zo nog 1 á 2 miljoen* potentiële gevallen kan schelen(!), als je het van 60% resp 67% naar 95% bescherming kan ophogen.
En het zijn mensen die op zich gewillig staan tegenover vaccinatie.

edit:

Oh, wacht, het zijn 3 miljoen prikken met AZ, niet mensen. Nouja, anderhalf miljoen mensen met AZ, scheelt nog steeds ruim een half miljoen minder gevallen als je die van 60% naar 95% bescherming kan brengen)

[ Voor 15% gewijzigd door anandus op 15-07-2021 16:27 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• armageddon_2k1
Jezus jongens en meisjes, lees eens wat:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/rekenmodellen

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:47
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:07:
Grappig dat mensen concluderen dat het plafond bereikt is als we zojuist weer een piekwaarde hebben. Interessante hersenkronkels moet je er dan op nahouden om dat te rationaliseren zeg.
Is helemaal niet zo gek hoor.

De piekwaarde wordt nog steeds in (zeer) grote getalen veroorzaakt door de leeftijdsgroep die én twee weken lang in binnenruimtes in grote getalen is wezen feesten én bovendien maar zeer beperkt gevaccineerd is.

De overdracht naar andere leeftijdsgroepen is wel te zien, maar is beperkt. Bovendien is in de leeftijdsgroep waar groei is ontstaan deze alweer flink afgevlakt en zal dus ook gauw weer zakken. Zeker gezien dagelijkse prikken die ook bij deze doelgroep worden gezet.

Het plafond is zeker nog niet bereikt qua ziekenhuisopnames, maar ik zie niet in hoe met de huidige vaccinatiegraad onder de kwetsbare groepen die plafondhoogte een serieus probleem in ziekenhuisbezetting zal opleveren.

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Let even op je toon. Ik zit in principe in dezelfde hoek, maar je weet zelfs mij op de kast te jagen.

Mensen proberen enkel de huidige cijfers te duiden.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:46:
[...]
Gezien de 1,7 miljoen besmettingen
Ik denk dat die schatting te laag is.

De geschatte IFR is gemiddeld 1% en er zijn 30.000 overledenen = 3 miljoen besmettingen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Wat is dat hyperbool zeg. Waar zeg ik "tot in de eeuwigheid"?
Je zei overigens ook niet 'op slot'. Nog zo'n hyperbool. Bij mijn weten is Nederland helemaal niet 'op slot' geweest, laat staan dat ik zou weten wat dat nu eigenlijk moet betekenen.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:32
anandus schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:18:
[...]
Misschien is een derde vaccinatieronde een idee?

Zeker voor mensen met AZ en Janssen kan ik me voorstellen dat een extra prik met Pfizer zo nog 1 á 2 miljoen* potentiële gevallen kan schelen(!), als je het van 60% resp 67% naar 95% bescherming kan ophogen.
En het zijn mensen die op zich gewillig staan tegenover vaccinatie.

edit:

Oh, wacht, het zijn 3 miljoen prikken met AZ, niet mensen. Nouja, anderhalf miljoen mensen met AZ, scheelt nog steeds ruim een half miljoen minder gevallen als je die van 60% naar 95% bescherming kan brengen)
AZ is nog steeds boven de 90%+ effectief in voorkomen van een ziekenhuis bezoek, wat vergelijkbaar is bij de mRNA vaccins, Janssen voor 85% tegen ernstige klachten en 100% tegen overlijden. Dus bij Janssen is er misschien wat winst te behalen? Als blijkt uit de data dat dat nodig is..

[ Voor 4% gewijzigd door TheRicolaa10 op 15-07-2021 16:40 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:45
Number10 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:32:
[...]

Je zei overigens ook niet 'op slot'. Nog zo'n hyperbool. Bij mijn weten is Nederland helemaal niet 'op slot' geweest, laat staan dat ik zou weten wat dat nu eigenlijk moet betekenen.
Definieer op slot.

Ik zou het wel op slot willen noemen namelijk, niet naar de winkels - restaurants - sport - en dergelijken mogen. Bekeuring krijgen voor meer dan 2 mensen buiten. Avondklok. Er was, zeker in de 2e lockdown, maar heel weinig te doen behalve thuis zitten en thuis werken.

Ja, we mochten een rondje lopen buiten. Maar zoals gezegd met 1 iemand en dat was het dan ook wel.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• anandus
  • Niet online
TheRicolaa10 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:38:
[...]

AZ is nog steeds boven de 90%+ effectief in voorkomen van een ziekenhuis bezoek, wat vergelijkbaar is bij de mRNA vaccins, Janssen voor 85% tegen ernstige klachten en 100% tegen overlijden. Dus bij Janssen is er misschien wat winst te behalen? Als blijkt uit de data dat dat nodig is..
Tuurlijk voor het ziekenhuisbezoek maakt dat niet uit, maar als we de R omlaag willen krijgen (daar reageerde ik op), dan zou een derde prik eventueel kunnen bijdragen als mogelijke optie.

Maar je hebt gelijk, hoor, ernstige gevallen blijven hoe dan ook beperkt.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:20

Sorcerer8472

Mens sana?

Drardollan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:40:
[...]

Definieer op slot.

Ik zou het wel op slot willen noemen namelijk, niet naar de winkels - restaurants - sport - en dergelijken mogen. Bekeuring krijgen voor meer dan 2 mensen buiten. Avondklok. Er was, zeker in de 2e lockdown, maar heel weinig te doen behalve thuis zitten en thuis werken.

Ja, we mochten een rondje lopen buiten. Maar zoals gezegd met 1 iemand en dat was het dan ook wel.
Vergeet niet dat je ook bijna nergens naartoe kon reizen en als je dat deed je verguisd werd. Dus ik vond het ook wel redelijk op slot allemaal hoor.

Godzijdank niet zoals in Spanje of Frankrijk, dat had ook nog gekund :X

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:42
update 2021-07-15

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GpDbZXKLcdPbeMEcgWC3846RpqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xAquWjSwiKkp1cw9humxb34l.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PY7C1VLaHb9Ypi6XX4UybuPbUI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WZBzGpKT6mm8eaUHrwZ2uhiU.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4lH2Exw97CtcHcyX9FnIkWwdJw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1qaj53QCXGrhNpAzMT1OKrBE.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QDwB7d4GD0iHSGX5_YxzF-Rbv0c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oK9hKjGb24H4p83yhMmEJdea.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkjn_9DYKDpXdHqeP8GD9DgIXxU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2D75Xe4syPnU56NXqK7Xi5PT.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKXcBGdI61ezKK-Bpbn75tR9BbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YXi1qLL7g0j5xA2eS2rsfzwJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aP3cyAON4BrL8e5to2b5XYzqMWk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bzoKdnxFrvvG2gqXHwgvNvU7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alcFpgOLY2pUA4vr25Zjp_Gzj0o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IGc1jG024SSYNyHv0m0nNOMc.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUWSRlhhPO3jXr1ysl8ZviGZDzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iSFAOFBBh2fe1RR7b1P0a7bR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnIIwu5m-fBCW7vASdQJNApBT-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1l9RdaP6cq1NcRDuRMaWfEc5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOK8klbLZn930NQ4R972JeAg0BQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lqedp2UTwozg4X6Yo1DQyMYY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agSY_pyS-wFcNLM2-zoejWOgf-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yLCcq1g59HsdWuEFBW1QXp9Q.png?f=user_large

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:41
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:47:
[...]

https://time.com/6073522/long-covid-prevalence/

Maar prima joh, bagatelliseren kunnen we allemaal. We gaan het zien. Zolang je zelf het slachtoffer maar jet wordt hè?
Ik geef letterlijk aan dat er schrijnende gevallen zullen zijn, maar wat jij nu zegt is dat 20% van de mensen arbeidsongeschikt wordt wat pertinent onwaar is. Juist door dit soort overdrijvingen is alle info die je geeft al in diskrediet gebracht

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:25
Number10 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:33:
[...]
Maar het rijmt evident niet met hetgeen je verder schreef en ik deels hieronder citeer, tenzij de uitgangsposities van de betrokkenen volstrekt gelijk zijn of er anderszins sprake is van 'equality of arms'.

Omdat een beleidsplan met allerlei dingen samenhangt waaronder beschikbare informatie of middelen deel ik de mening van @Wolly hierboven dat het volstrekt ongeloofwaardig is om van een Kamerlid dat vrijwel alleen met minimale ondersteuning met een uitgewerkt plan moet komen om kritiek te kunnen uiten. Alleen al vanwege de informatie-achterstand is dat zeer onwaarschijnlijk.
Het gaat ook niet zozeer om een uitgewerkt plan want dat is inderdaad onrealistisch. Maar er zit heel veel tussen een uitgewerkt plan en zeggen dat het huidige beleid slecht is en dat kwetsbaren beter beschermd moeten worden! En helaas is dat laatste wel het nivo waarop nu vaak de discussies gaan.

Wat ik daar dus mis zijn de (nieuwe) ideeën, suggesties hoe het beter te doen etc. Alleen maar klagen zonder enige inbreng helpt niet.
[...]
Kernwoorden zijn o.a. 'wat je weet'. Daaruit volgt namelijk dat jouw instemming blijkbaar mede afhangt van wat je weet. Maar daaruit blijkt ook meteen het belang van de overheid om informatie niet ruimhartig te delen, wat wellicht een van de redenen is waarom de Wob (de Nederlandse FOI) zo structureel moeizaam verloopt. De onrechtmatige Wob-methode tijdens de crisis is namelijk een uitwas van beleid dat al sinds de jaren tachtig neerkomt op traineren en vertragen.

Wat ik al vermoedde wordt door jou en anderen in dit topic bevestigd: burgers in Nederland zijn bereid om in te stemmen met een bepaald beleid als ze zelf op grond van de beschikbare informatie geen andere logische keuzes zien. Maar dat gaat dus uit van volledige openheid (die er aantoonbaar niet is) en een gelijkwaardige competentie op dat gebied (wat zoals je zegt onwaarschijnlijk is).
Maar ik zeg ook niet dat we alles klakkeloos aan moeten nemen, wel dat je meer moet inbrengen dan zeggen dat het beleid slecht is. Je kunt ten slotte ook nog nadenken wat wel/niet mogelijk is. Je kunt b.v. wel zeggen dat je moet sturen op 0 besmettingen maar dat je wel alles open wilt. En dan zullen heel veel mensen het met je eens zijn, maar het brengt je niet dichterbij een oplossing.

Maar ik ben benieuwd wat jij dan wil? Want je zegt dat je niet de informatie krijgt die je nodig hebt, dus dan moeten we maar tegen het beleid zijn?
Terwijl we heel simpel gezegd over de hele wereld kunnen zien wat de verschillende manieren doen. Zouden we het daar nu heel slecht doen had je een punt, maar we doen het juist relatief goed. Dus dan moeten we toch maar anti-beleid zijn omdat we niet beter weten?
[...]
Ik betwijfel gezien je antwoorden of je werkelijk 'open' staat voor andere opties want in het tweede deel van je zin maak je duidelijk dat ze moeten passen in *jouw* denkkader. En dat is lijnrecht in tegenspraak met je eerste antwoord (waarop uiteraard ook maar één logisch antwoord mogelijk is) omdat je daarmee ook veronderstelt over voldoende competenties te beschikken om over een bepaald onderwerp vol zelfvertrouwen te discussiëren met een ander. Eerder noemde @Yaksa al het Dunning-Krueger effect dat daarmee vaak samenhangt (hoeft niet) en waarom de uitleg van Richard Feynman zo relevant kan zijn voor de discussie.

Je was/bent er (als ik je tenminste goed begreep) zo van overtuigd dat het pp enkel door steekproeven omlaag zou kunnen worden gebracht, dat je op de John Hopkins pagina leek te lezen dat die vereiste er ook echt stond of tenminste werd geïmpliceerd. Maar het staat er dus niet en wordt ook niet geïmpliceerd. Dat is waarom ik aan het nadenken was over een antwoord, want ik was tamelijk verbaasd over je antwoorden op mijn expliciete vraag of het artikel dat per se veronderstelde en begon vooral zelf te twijfelen over hetgeen daar stond (of in de WHO documentatie).
Daar had ik inderdaad wat moeite om uit te leggen hoe ik het nu precies bedoelde. Dat ging nl. om een combinatie van de testmethode die we nu gebruiken en dat artikel. Want laat even duidelijk zijn dat ik er niet per se van overtuigd ben dat steekproeven de enige oplossing is. Maar dus wel dat je meer moet gaan testen (zoasl in dat artikel staat). En dan ontkom je er niet aan om meer mensen te testen dan alleen de mensen met klachten zoals we nu doen.
MainframeX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:35:
Opmerkelijk genuanceerd verhaal in het nrc: https://www.nrc.nl/nieuws...rus-is-onterecht-a4050922

Eindelijk een hoogleraar in een relevant vakgebied die zich uitspreekt over de paniekerige stuiptrekken om het risico naar 0 te brengen. Ik zou dit graag vaker zien.
Die hebben we al eerder besproken. De conclusie is dat ie tegen het huidige beleid is, maar wel precies hetzelfde wil doen :+

[removed]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@breeuw lijken nog veel besmettigen van lang geleden bij te zijn gekomen.

• redwing
Jovatov schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:23:
[...]
Is helemaal niet zo gek hoor.

De piekwaarde wordt nog steeds in (zeer) grote getalen veroorzaakt door de leeftijdsgroep die én twee weken lang in binnenruimtes in grote getalen is wezen feesten én bovendien maar zeer beperkt gevaccineerd is.

De overdracht naar andere leeftijdsgroepen is wel te zien, maar is beperkt. Bovendien is in de leeftijdsgroep waar groei is ontstaan deze alweer flink afgevlakt en zal dus ook gauw weer zakken. Zeker gezien dagelijkse prikken die ook bij deze doelgroep worden gezet.
Klopt, sowieso is het aantal op donderdag/vrijdag altijd het hoogste. Daarna zal het weer wat dalen waarna we woensdag weer zien of er echt een daling is ingezet of niet.
Het plafond is zeker nog niet bereikt qua ziekenhuisopnames, maar ik zie niet in hoe met de huidige vaccinatiegraad onder de kwetsbare groepen die plafondhoogte een serieus probleem in ziekenhuisbezetting zal opleveren.
Met de huidige maatregelen zie ik dat ook niet gebeuren, maar als de festivals/cafes open waren gebleven wel, maar dat is gelukkig niet het geval :)

[removed]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16

Wokschotel

Op 6 wielen

Tav de nieuwe patiënten in het ziekenhuis (Brabant, dus representativiteit kan ik niet inschatten):
Donderdag liggen er 33 coronapatiënten in de Brabantse ziekenhuizen. Dat zijn er een paar meer dan woensdag, maar de ziekenhuizen spreken nog altijd van een rustig beeld. De patiënten die nu in het ziekenhuis terechtkomen zijn vaak wat ouder en de meesten zijn niet gevaccineerd.
Bron: https://www.omroepbrabant...en-niet-wat-te-verwachten

De islam kan uw vrijheid schaden

• armageddon_2k1
Robertdj schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:25:
[...]

Let even op je toon. Ik zit in principe in dezelfde hoek, maar je weet zelfs mij op de kast te jagen.

Mensen proberen enkel de huidige cijfers te duiden.
Mensen beginnen hier cijfers te duiden zonder de achterliggende berekening van de cijfers te begrijpen. Oftewel totale onzin.

Laatst al zo iemand die begon te stuiteren over een grafiek en blijkbaar nog noot van een log plot gehoord had.

Sorry dat het wat grof overkomt, maar na 1,5 jaar heb ik wel even genoeg van de mensen die nog niet eens de moeite doen om de basis even te lezen welke met 1 klik op de RIVM website te vinden is.

[ Voor 30% gewijzigd door armageddon_2k1 op 15-07-2021 17:12 ]

• armageddon_2k1
Drardollan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:40:
[...]

Definieer op slot.

Haha, en toen ik aan het hardlopen was zag ik allemaal mensen koffietjes halen, lekker in het park zitten met hun afhaal lunches. Nou nou… heftig hoor. Het was niet leuk nee, maar genoeg landen waar het vele malen heftiger was.

• armageddon_2k1
R.van.M schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:54:
[...]

Ik geef letterlijk aan dat er schrijnende gevallen zullen zijn, maar wat jij nu zegt is dat 20% van de mensen arbeidsongeschikt wordt wat pertinent onwaar is. Juist door dit soort overdrijvingen is alle info die je geeft al in diskrediet gebracht
Waar zeg ik 20%? Ik doe een voorbeeld berekening met 2,5%.

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:08:
[...]

Sorry dat het wat grof overkomt, maar na 1,5 jaar heb ik wel even genoeg van de mensen die nog niet eens de moeite doen om de basis even te lezen welke met 1 klik op de RIVM website te vinden is.
ook dan zijn er meer opties dan de hele sfeer in het topic een bepaalde kant op te brengen door taalgebruik en manier van reageren.

Je bent niet de enige, neem als voorbeeld de reacties op de quote hieronder. De boodschap die ik lees is ' 30 dagen na besmetting is mogelijk te kort om en long covid geval te concluderen, en het lijkt nog aan kennis te ontbreken hoeveel de vaccins tegen long covid doen'.

Lijken me valide vragen. Mogelijk is het antwoord al tig keer gegeven , fijn, dan kan worden volstaan met een verwijzing. Heb je daar geen zin in, dan reageer je lekker niet.

Wat ik lees als reacties is kritiek op het de hyperbool 'eeuwigheid' waar waarschijnlijk iets als ' voor lange tijd' mee bedoeld werd. Terecht punt na 1,5 jaar 'nog even volhouden'. En een discussie over wanneer je iets als 'op slot ' mag aanduiden, terwijl hier waarschijnlijk 'beperkingen' mee bedoeld werden. Die waren en zijn er en in andere landen zijn er meer. Lijkt af en toe de tweede kamer hier wel, haarkloven over woordgebruik en semantiek in plaats reageren op of negeren van inhoud.
codex schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:14:
[...]

Ik vind 30 dagen na besmetting te kort om over long covid te spreken. Daarbij wil ik het niet downplayen, alleen weten we niet eens of vaccins wel bescherming bieden tegen long covid. Je kunt onmogelijk een land tot in de eeuwigheid op slot blijven houden.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:38

vectormatic

Warlock of the doorlock

https://nos.nl/artikel/23...tuut-groningen-donkerrood

Vandaag is rood, met dank aan mark rutte :(

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• armageddon_2k1
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:22:
[...]

ook dan zijn er meer opties dan de hele sfeer in het topic een bepaalde kant op te brengen door taalgebruik en manier van reageren.

[...]
Als ik het officiële R getal plaats omdat mensen zelf houtje touwtje een R waarde verzinnen op basis van de huidige cijfers, en iemand plaatst kritiek dat ie 14 dagen oud is, dan ga ik geen fluwelen handschoentjes aan doen. Met 1 klik had die persoon gelezen hoe R berekend wordt en dat daar 14 dagen overheen gaat. Iets dat al regelmatig herhaald is.

Maar enfin. We hebben het over vorm en niet over inhoud. Blijkbaar is dat belangrijker.

Verwijderd

armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Als ik het officiële R getal plaats omdat mensen zelf houtje touwtje een R waarde verzinnen op basis van de huidige cijfers, en iemand plaatst kritiek dat ie 14 dagen oud is, dan ga ik geen fluwelen handschoentjes aan doen. Met 1 klik had die persoon gelezen hoe R berekend wordt en dat daar 14 dagen overheen gaat. Iets dat al regelmatig herhaald is.

Maar enfin. We hebben het over vorm en niet over inhoud. Blijkbaar is dat belangrijker.
als je selectief leest dan kan je dat concluderen. Als je niet selectief leest kun je concluderen dat ik juist oproep om het op de inhoud te hebben (wat inderdaad een vorm oproep is), dit door zelf ( geld voor iedereen) beetje op te letten hoe je formuleert en anderzijds niet op elke slak zout te leggen wat betreft de formulering van een ander. En fluwelen handschoenen zijn niet nodig, maar duidelijk kan ook zonder grove taal en zure sneren. Dit topic kent geen vaste bemensing en nieuwe mensen lezen niet alle delen helemaal door voordat ze voor t eerst reageren

Goed om het bij het officiële R getal te hebben en voor hen die niet duidelijk is hoe dat tot stand komt te wijzen op info die daar uitleg over geeft.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
In Eindhoven vinden ze het alweer leuk geweest, de terrassen op Stratumseind (225 meter horeca, met de nadruk op ca) mogen weer open tot sluitingstijd. Noem het maar een economische handreiking naar de horeca of zoiets.
Vorige week besloot het Eindhovense college dat ondernemers de terrassen op stapavonden voorlopig weg moesten halen. Dit omdat het Stratumseind door de versoepelingen overlopen werd door stapjeugd. Door de terrassen te verbieden, hoopte het college meer bewegingsruimte in de smalle straat te creëren

[...]

Het besluit werd een paar dagen later echter weer ingehaald door landelijke maatregelen. Zo moeten de cafés inmiddels weer om middernacht dicht en is de overheid voorlopig gestopt met Testen voor toegang. Binnen moeten bezoekers dus gewoon weer anderhalve meter afstand houden.

De gemeente wilde het verbod op de terrassen tijdens stapavonden niet meteen terugdraaien. Ondernemers op Stratumseind moesten hun tafels en stoelen zodoende donderdag om 22.00 uur en vrijdag en zaterdag om 23.00 naar binnen halen. Door het nieuwe besluit mogen ze nu tot middernacht blijven staan. Dan moeten de cafés en restaurants zelf ook dicht. Voorwaarde is wel dat ondernemers het terras zo snel mogelijk weghalen. Uiterlijk om 00.30 uur.
Met het mooie weer dat er aan komt kun je er ongetwijfeld weer over de hoofden lopen.

• Stoney3K
  • Laatst online: 19:06

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:38:
In Eindhoven vinden ze het alweer leuk geweest, de terrassen op Stratumseind (225 meter horeca, met de nadruk op ca) mogen weer open tot sluitingstijd. Noem het maar een economische handreiking naar de horeca of zoiets.
Dat is ook meer uit praktische overwegingen, als het terras om 23:00 binnen moest zijn, dan moet je dus eerst iedereen van het terras af gaan schoppen om een uur later je tent te sluiten. Voor dat ene uurtje maakt het dan echt weinig meer uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Drardollan
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Haha, en toen ik aan het hardlopen was zag ik allemaal mensen koffietjes halen, lekker in het park zitten met hun afhaal lunches. Nou nou… heftig hoor. Het was niet leuk nee, maar genoeg landen waar het vele malen heftiger was.
Geen idee waar je woont, maar hier in Nederland was het geen weer om buiten te zitten in die periode.

Het kan vast altijd erger, heeft er iemand iets anders beweerd?

• Drardollan
Heeft die iedereen ziek gehoest? Dan had ie een drukke week zeg.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Yup, hij is in z'n eentje verantwoordelijk voor al die besmettingen. Niet degenen die allemaal besmet zijn geraakt. Logisch.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:07
Ik snap überhaupt de 'verbazing' over code rood niet zo, dat was toch zeker sinds eind vorige week bekend dat dat zou gebeuren

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-12 12:55
Volgens mij is de enige reden dat het geen diep-rood is, is dat het een vrij sterk vertraagd rollend gemiddelde is... in dat opzicht is rood eigenlijk een meevaller.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• armageddon_2k1
MikeyMan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:06:
[...]

Yup, hij is in z'n eentje verantwoordelijk voor al die besmettingen. Niet degenen die allemaal besmet zijn geraakt. Logisch.
Hoe is iemand die besmet geraakt is verantwoordelijk voor z’n eigen besmetting? Dat heb je niet altijd in de hand hoor.

Maar je kan toch niet ontkennen dat onze politieke leiders aardig gefaald hebben.

• armageddon_2k1
Drardollan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:59:
[...]

Geen idee waar je woont, maar hier in Nederland was het geen weer om buiten te zitten in die periode.

Het kan vast altijd erger, heeft er iemand iets anders beweerd?
Nijmegen, meer dan genoeg mooie dagen gehad. Jasje aan, en de mensen zaten op muurtjes stadsbankjes buiten de cafeetjes waar ze hun koffietjes haalden. Je hebt geen 25 graden nodig hoor.

Maar waar jij woont dus niet.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:16:
[...]

Hoe is iemand die besmet geraakt is verantwoordelijk voor z’n eigen besmetting? Dat heb je niet altijd in de hand hoor.

Maar je kan toch niet ontkennen dat onze politieke leiders aardig gefaald hebben.
In veel gevallen kan dat meer dan prima.

Niet naar een feest gaan. Niet naar tien kroegen op een avond gaan. Geen lui om je nek laten hangen. Niet binnen in een tent gaan staan hossen.

Op de een of andere manier is het me al anderhalf jaar gelukt om niet besmet te raken. Dus blijkbaar kan het.

Daarnaast is het geen sterk argument om te wijzen naar anderen die ook schuld hebben... Ja de politiek heeft in deze een fout gemaakt. Overigens met steun van de kamer. En nog meer van de publieke opinie. Maar dat ontslaat niemand van de eigen verantwoordelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 15-07-2021 18:26 ]

• VDS91
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14-02-2022
!mark schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:11:
Ik snap überhaupt de 'verbazing' over code rood niet zo, dat was toch zeker sinds eind vorige week bekend dat dat zou gebeuren
Ik snap niet dat code rood uberhaüpt nog bestaat met deze vaccinatiegraad. Niets zeer ernstigs aan de hand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5ajtz3Yc5w-kr6AWEPPKM_9GGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaTNyYgYH8F3Dwderv1WpgiQ.jpg?f=fotoalbum_large

Verwijderd

VDS91 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:32:
[...]

Ik snap niet dat code rood uberhaüpt nog bestaat met deze vaccinatiegraad. Niets zeer ernstigs aan de hand.

[Afbeelding]
om aan te sluiten bij de actualiteit, als voor dijk verhoging ( vaccinaties) een waterstand van +10 NAP zeer ernstig is het niet logisch om na dijkverhoging dezelfde categorisering toe te passen

en lieve mensen , dit voorbeeld gaat volledig mank, dus niet op ingaan, en voor de mensen die daadwerkelijk last van t water hebben momenteel: sterkte ermee

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
[...]Ik snap niet dat code rood uberhaüpt nog bestaat met deze vaccinatiegraad. Niets zeer ernstigs aan de hand.
[Afbeelding]
Welke vaccinatiegraad? We zijn nog niet eens op de helft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Yaksa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:36:
[...]

*knip* niet op de man aub

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 16-07-2021 13:39 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-12 21:04
Verwijderd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:36:
[...]
om aan te sluiten bij de actualiteit, als voor dijk verhoging ( vaccinaties) een waterstand van +10 NAP zeer ernstig is het niet logisch om na dijkverhoging dezelfde categorisering toe te passen

en lieve mensen , dit voorbeeld gaat volledig mank, dus niet op ingaan, en voor de mensen die daadwerkelijk last van t water hebben momenteel: sterkte ermee
Ik snap het, maar het punt is dat we midden in een pandemie zitten... er is niet iets als "geen risico", maar je wil zo min mogelijk risico's nemen als land... een lockdown is echt dramatisch.

Dus dat we nog steeds de stormbal hijsen is logisch... als het toch doorslaat naar ouderen en zwakkeren en het reservoir is zo gigantisch dan zijn we weer fckd. Half september is iedereen wel gevaccineerd inc. twee weken activatie. Dat is heel dichtbij.... waarom nu dan risico's nemen?

• VDS91
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Ik snap het, maar het punt is dat we midden in een pandemie zitten... er is niet iets als "geen risico", maar je wil zo min mogelijk risico's nemen als land... een lockdown is echt dramatisch.

Dus dat we nog steeds de stormbal hijsen is logisch... als het toch doorslaat naar ouderen en zwakkeren en het reservoir is zo gigantisch dan zijn we weer fckd. Half september is iedereen wel gevaccineerd inc. twee weken activatie. Dat is heel dichtbij.... waarom nu dan risico's nemen?
We zitten niet midden in een pandemie. Het is endemisch en zero covid is een illusie. Ook met 85% vaccinatiegraad, half september, bestaat de kans dat er dagelijks nog 10.000 postieve testen worden gerapporteerd.
Yaksa schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:36:
[...]

De groepen die in de ziekenhuizen terecht komen zijn of hebben de kans gehad om volledig gevaccineerd te zijn. Waar voorheen 10.000 besmettingen als zeer ernstig gekenmerkt kon worden, is dat nu niet het geval. Want het gevolg is drastisch minder.

[ Voor 20% gewijzigd door VDS91 op 15-07-2021 18:55 ]

• roffeltjes
VDS91 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:51:
[...]
We zitten niet midden in een pandemie.
Oh? Blijkbaar weet jij iets wat de rest van de wereld nog niet weet :?
Het is endemisch en zero covid is een illusie.
Waar reageer je op? En heb je al gekeken naar de definitie van endemisch?

"In epidemiology, an infection is said to be endemic (from Greek ἐν en "in, within" and δῆμος demos "people") in a population when that infection is constantly maintained at a baseline level in a geographic area without external input"

Er is nog geen baseline vastgesteld. wat ook duidelijk is aan de grillige pieken die we nu zien. En we hebben flink last van externe input.
Ook met 85% vaccinatiegraad, half september, bestaat de kans dat er dagelijks nog 10.000 postieve testen worden gerapporteerd.
En dan zijn de gevolgen minder erg vanwege de vaccins. Of is er een nieuwe realiteit waar ik geen weet van heb en maakt het allemaal niet meer uit?

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 15-07-2021 19:01 ]

• VDS91
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:55:
[...]

En dan zijn de gevolgen minder erg vanwege de vaccins. Of is er een nieuwe realiteit waar ik geen weet van heb en maakt het allemaal niet meer uit?
Nu zijn de gevolgen van de postieve testen minder dan een griepseizoen en overlijden er minder mensen dan bij een paar dagen hittegolf. Vanwaar de angst? Vanwaar het risico-niveau zeer ernstig?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

VDS91 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:05:
[...]

Nu zijn de gevolgen van de postieve testen minder dan een griepseizoen en vallen er minder doden dan bij een paar dagen hittegolf. Vanwaar de angst? Vanwaar het risico-niveau zeer ernstig?
Voorlopig denk ik nog: Uit voorzorg. Maar als de ziekenhuisopnames in 4 weken niet dramatisch gaan stijgen, en als de oversterfte de komende maanden minder is dan een griepgolf, dan heeft het gewoon geen zin meer om alle maatregelen vol te houden.

• roffeltjes
VDS91 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:05:
[...]
Nu zijn de gevolgen van de postieve testen minder dan een griepseizoen
Ik snap dat je Long Covid maar een irritant onderwerp bindt, maar helaas vinden de patiënten en de medische wereld het helaas geen non-issue.

Dus je minder dan een griep seizoen is gebaseerd op je eigen overtuiging en negeert de experts. Dat is prima, maar ik hoop dat je snapt dat de meeste mensen toch liever even afwachten hoe de experts dit zien.

Het puntje is namelijk dat als jij het fout hebt de gevolgen dramatisch zijn. Als de experts het fout hebben kunnen we anderhalve maand te lang niet naar de kroeg.
en overlijden er minder mensen dan bij een paar dagen hittegolf.
Nogmaals, als het hierbij blijft, prima, maar dat is nog steeds onduidelijk. Dat is natuurlijk niet het moment om de experts uit te lachen en YOLO te doen als je ook kan wachten tot maximale vaccinatiegraad.
Vanwaar de angst?
Ik ben totaal niet bang. Waarom denk je dat mensen die voorzichtig zijn in angst leven?
Vanwaar het risico-niveau zeer ernstig?
Gokje: Omdat we midden in een pandemie zitten en het aantal besmettingen de pan uit rijst.

• roffeltjes
Stoney3K schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:06:
[...]
Voorlopig denk ik nog: Uit voorzorg. Maar als de ziekenhuisopnames in 4 weken niet dramatisch gaan stijgen, en als de oversterfte de komende maanden minder is dan een griepgolf, dan heeft het gewoon geen zin meer om alle maatregelen vol te houden.
Natuurlijk moet er een normalisatie komen, maar het is onlogisch om dat te doen voordat je de maximale vaccinatie graad hebt bereikt

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:33
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:17:
Natuurlijk moet er een normalisatie komen, maar het is onlogisch om dat te doen voordat je de maximale vaccinatie graad hebt bereikt
De vraag is wel, wat is 'maximale vaccinatie graad'.

Is dat over 4/6 weken als iedereen die dat wil geweest is of pas over maanden/jaren als meerdere pogingen gedaan zijn de prik weigeraars alsnog te overtuigen?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• roffeltjes
hoevenpe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:27:
[...]

De vraag is wel, wat is 'maximale vaccinatie graad'. Is dat over 4/6 weken als iedereen die dat wil geweest is of pas over maanden/jaren als meerdere pogingen gedaan zijn de prik weigeraars alsnog te overtuigen?
Mijn bierviltje zei 8 weken, dan is iedereen die wil in de mogelijkheid om een prik te halen. Kan wellicht 6 weken zijn, ik heb de laatste cijfers niet paraat (maar 4 weken is helaas te snel).

Als ik op het RIVM kijk naar de vaccinatiecijfers kijk heeft al 58% van de 18-24 jarigen een prik en dat zal ergens toppen op 80% (daarna ijlt het heel langzaam door). Dat is over ongeveer 3 weken. Tel er dan 4 weken bij voor prik twee en je zit op 7 weken. Nog een weekje activatie: 8 weken.

Die tabel loopt een weekje achter dus 6-7 weken lijkt een goede gok.

[ Voor 32% gewijzigd door roffeltjes op 15-07-2021 19:41 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:34:
[...]

Mijn bierviltje zei 8 weken, dan is iedereen die wil in de mogelijkheid om een prik te halen. Kan wellicht 6 weken zijn, ik heb de laatste cijfers niet paraat (maar 4 weken is helaas te snel).
Ik ben vrijdag nog even naar de kroeg geweest (het kon nog net) voor een vers bierviltje en daar staat ook 8 weken op. Zolang de leveringen goed gaan moet dat haalbaar zijn.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
hoevenpe schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:27:
[...]De vraag is wel, wat is 'maximale vaccinatie graad'.

Is dat over 4/6 weken als iedereen die dat wil geweest is of pas over maanden/jaren als meerdere pogingen gedaan zijn de prik weigeraars alsnog te overtuigen?
Zelfs de WHO kan daar nog geen (definitief) uitsluitsel over geven, simpelweg omdat er in nog geen enkel land voldoende gevaccineerd is om daar fatsoenlijk onderzoek naar te doen. Komt bij dat nieuwe varianten het nog lastiger maken om dat te voorspellen. Dus vooralsnog is het nog even afwachten en vooral doorgaan met prikken (en afstand houden, handen wassen, ventileren en niet de drukte opzoeken).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Buiten alles wat er niet goed gaat, lijken we toch af te stevenen op een toppositie op de vaccinatie ranglijst. >80% lijkt haalbaar.

Update van vandaag:

[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1415693817819373580?s=19]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:16:
[...]
Ik snap dat je Long Covid maar een irritant onderwerp bindt, maar helaas vinden de patienten en de medische wereld het helaas geen non-issue.
Punt is natuurlijk wel dat het meeste onbekend is. Daarmee is het ook moeilijk te bepalen en afwegen.

Een casus waarbij dat geheel verkeerd is gedaan tot aan het misdadige toe is de q-koorts epidemie. Daar werd in plaats van onderzocht en afgewogen gebagetaliseerd omwille van de economische belangen van (met name) een clubje geitenboeren.

Met long covid valt zo'n afweging al snel anders uit, namelijk als een risico dat waarschijnlijk maatschappelijk aanvaardbaar is, maar het is van belang dat de afweging expliciet en openlijk gemaakt wordt. Die kan dan verfijnd worden als onzekerheden kleiner worden en kennis toeneemt.

Aan zo'n afweging kun je dan ook beleid koppelen ter voorkoming, bescherming, vermindering van impact, behandeling, ondersteuning, onderzoek, etc etc.

Wat je met de huidige stand van kennis niet kunt doen is het achteloos naar de toekomst schuiven.

• PolarBear
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:43:
Buiten alles wat er niet goed gaat, lijken we toch af te stevenen op een toppositie op de vaccinatie ranglijst. >80% lijkt haalbaar.

Update van vandaag:

[Embed]
Nog even corrigeren voor de bevolking onder 12 (zijn toch ergens 1,8-1,9 miljoen inwoners).

Kom je op 76% uit van de bevolking boven de 12 eerste keer een prik.

• roffeltjes
Ondanks de trage start en de chaotische huisartsen-prik actie merk je dat we niet voor niets zo hoog staan op de welvaart en welzijn lijstjes. We kunnen dingen heel goed regelen, de infrastructuur stampen we zo uit de grond, geld en kennis zijn geen bezwaar. :7

Zijn toch verdomd weinig landen waar je beter kan worden geboren dan in Nederland.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:52:
[...]

Ondanks de trage start en de chaotische huisartsen-prik actie merk je dat we niet voor niets zo hoog staan op de welvaart en welzijn lijstjes. We kunnen dingen heel goed regelen, de infrastructuur stampen we zo uit de grond, geld en kennis zijn geen bezwaar. :7

Zijn toch verdomd weinig landen waar je beter kan worden geboren dan in Nederland.
Vergeet twee weken grenzeloos feesten middenin een pandemie niet! Dat vind je nergens anders!

• roffeltjes
Rukapul schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:50:
[...]
Met long covid valt zo'n afweging al snel anders uit, namelijk als een risico dat waarschijnlijk maatschappelijk aanvaardbaar is,
Helemaal mee eens. Maar ook dan is het logisch te wachten tot iedereen zijn tweede prik heeft gehad want als de doorgifte lager is stop je indirect ook Long-Covid.

Het is zo dichtbij en we zitten niet in een lockdown, dus wacht gewoon met extra risico's nemen tot we zo goed en zo kwaad als het kan geprepareerd zijn.

Als we nu opeens besluiten om alle terrassen en sportclubs weer dicht te slingeren ga ik ook klagen ;)

• roffeltjes
MikeyMan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:55:
[...]
Vergeet twee weken grenzeloos feesten middenin een pandemie niet! Dat vind je nergens anders!
Ik ben historicus en ik moet heel erg grinniken... je hebt ook helemaal gelijk. We zijn wat dat betreft ook wel heerlijk vrijgevochten, uniek!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:35
Ik snap dat het moeilijk is om te wachten tot moment x in de toekomst wanneer er net wat meer mensen gevaccineerd waren. Het is natuurlijk maar wat mooi om meer te leveren dan je oorspronkelijk hebt beloofd. En dat is wat ons kabinet heeft gedaan. Men dacht er qua cijfers helemaal te zijn, en ging vrolijk op de eerder dan beloofd toer.

Alleen was de werkelijkheid net even weerbarstiger dan wat de cijfers en het gevoel van dat moment ons dede geloven.

En dat zie je heel deze crisis door. Net even te vroeg open gooien en net even te la wachten om maatregelen te nemen. Vanwege alle belangen die er zijn dan wel waren. Net even te graag de populaire beslissingen willen presenteren op het verkeerde moment. En hoe moeilijk het ook allemaal is en zeker in het begin, ik irriteer mij wel behoorlijk aan het gejojo, waar ook meer ellende door ontstaat dan dat je net even een week of 2 langer wacht.

Of eigenlijk je wat meer houdt aan de oorspronkelijke planning. En dat de jongeren denken ik ga bij de eerste gelegenheid dat snap ik volkomen. Dat had ik echt niet anders gedaan op die leeftijd.

• Rukapul
  • Nu online
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Helemaal mee eens. Maar ook dan is het logisch te wachten tot iedereen zijn tweede prik heeft gehad want als de doorgifte lager is stop je indirect ook Long-Covid.

Het is zo dichtbij en we zitten niet in een lockdown, dus wacht gewoon met extra risico's nemen tot we zo goed en zo kwaad als het kan geprepareerd zijn.

Als we nu opeens besluiten om alle terrassen en sportclubs weer dicht te slingeren ga ik ook klagen ;)
De experts lijken bang om met grote marges van onzekerheid te rekenen en weigeren daarmee praktisch een eerste orde benadering op een bierviltje te maken voor long covid. Dat was in elk geval wat ik meenam van de technische briefing door mevr Timen van RIVM deze week.

Probleem daarmee is dat je zelfs voor een afweging voor een simpele beslissing de komende weken geen modelmatige inschatting hebt van de impact (met foutmarges).

edit:
voor geïnteresseerden die een gat willen vullen, overweeg eens het boek Superforecasting: The Art and Science of Prediction. Nee, niet het beste boek ooit, maar wel goed om een keer gelezen te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 15-07-2021 20:56 ]

• gekkie
  • Laatst online: 19:38
MikeyMan schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:55:
[...]
Denken sommigen toch anders over was toch ook een contigent NL'ers naar het Exit-festival in Servië afgereisd, nog een mooi interview van een NL DJ die daar ging draaien en het allemaal zat was met die Nederlands die niets overhadden voor cultuur en scholen meer prioriteiten gaven, wat in het opgehemelde Servië dan wel anders was. Je vraagt je soms af wat zo'n jongen dan nog in NL doet.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wokschotel schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 17:00:
Tav de nieuwe patiënten in het ziekenhuis (Brabant, dus representativiteit kan ik niet inschatten):

Bron: https://www.omroepbrabant...en-niet-wat-te-verwachten
Op een bierviltje: als 85% van de IC-risicogroepen gevaccineerd met een vaccin dat 95% effectief is, verwacht je dat ~78% van de mensen op de IC niet gevaccineerd is :)

Ook verwacht je dan ~19% van het aantal IC-opnames dat je had bij dezelfde aantallen besmettingen vóórdat er gevaccineerd (of anderszins opgebouwde immuniteit) was :)

[ Voor 15% gewijzigd door eamelink op 15-07-2021 20:24 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
gekkie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:21:
[...]

Denken sommigen toch anders over was toch ook een contigent NL'ers naar het Exit-festival in Servië afgereisd, nog een mooi interview van een NL DJ die daar ging draaien en het allemaal zat was met die Nederlands die niets overhadden voor cultuur en scholen meer prioriteiten gaven, wat in het opgehemelde Servië dan wel anders was. Je vraagt je soms af wat zo'n jongen dan nog in NL doet.
Egoistisch, asociaal en van de pot gerukt, maar dat is mijn mening. Vorig jaar ging dit festival niet door trouwens (kwamen ze tot inkeer, of de servische overheid trok er de stekker uit).

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• QSYS
  • Laatst online: 22-10 21:18
roffeltjes schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:57:
[...]

Is dat wel zo dat long Covid gestopt wordt daarmee, want volgens mij is het nog onbekend hoe het precies ontstaat. Sws wordt het onderschat door de maatschappij en volgens mij ook door de wetenschap.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Update van vandaag:

[Embed]
We zijn een van de weinige landen waar het vaccinatietempo (van 1e prikken) hoog blijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd9US9Zx8z-0gtTDlW-AlTxvO1w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IGkEvVhWSMzbpaoJXHKaKT4x.png?f=user_large
Laatste data daar is van de 11e dus inmiddels zijn we ook de UK voorbij.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-07-2021 20:58 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:35

Dennis1812

Amateur prutser

QSYS schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Is dat wel zo dat long Covid gestopt wordt daarmee, want volgens mij is het nog onbekend hoe het precies ontstaat. Sws wordt het onderschat door de maatschappij en volgens mij ook door de wetenschap.
Rem je covid, rem je long covid. Minder covid betekent minder long covid.
1 ding is zeker, er is covid nodig voor long covid namelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Rukapul schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:08:
De experts lijken bang om met grote marges van onzekerheid te rekenen en weigeren daarmee praktisch een eerste orde benadering op een bierviltje te maken voor long covid. Dat was in elk geval wat ik meenam van de technische briefing door mevr Timen van RIVM deze week.

Probleem daarmee is dat je zelfs voor een afweging voor een simpele beslissing de komende weken geen modelmatige inschatting hebt van de impact (met foutmarges).
De eerste paar weken hebben we dat nog niet echt nodig; nog even afwachten met clubben totdat de meeste twintigers gevaccineerd zijn lijkt me min of meer een no-brainer.

Daarna wordt het interessant. Hier volgt nog een bierviltjesberekening. Een van de doelen van vaccineren (naast rechtstreekse bescherming van de gevaccineerde tegen ernstige ziekte, en hopelijk ook long-covid) is het bereiken van herd-immunity en daarmee de ongevaccineerden ook beschermd te krijgen.

Dat leek haalbaar voor COVID; met een R0 van rond de drie voor de Wuhan-variant, bereik je herd-immunity bij 66% beschermde mensen. Met vaccins die voor 95% werken, ben je er dus bij een haalbaar vaccinatie-percentage van 70%.

Nu, met een R0 van rond de 5 voor de Delta variant, moet al 80% van de mensen beschermd zijn. Met 95% effectieve vaccins heb je dan dus al een vaccinatiepercentage nodig van zo'n 84%, wat al lastig begint te worden, maar misschien haalbaar is.

Alleen, als nu blijkt dat de effectiviteit van de vaccins tegen symptomatische ziekte (en kort door de bocht, dus ook tegen besmettelijkheid, bierviltje weet je nog ;)) veel lager is, bijvoorbeeld 65% zoals Israel rapporteert, dan is het behalen van groepsimmuniteit door middel van vaccinaties niet meer haalbaar. Zelfs als je 100% zou vaccineren, krijg je de R niet onder de 1 zonder extra maatregelen.

Dan krijg je dus de volgende situatie:
- Zonder voortdurende maatregelen is het rondgaan van Corona niet te voorkomen, er vanuitgaande dat er regelmatig herintroducties zullen zijn. Het voorkomen van zulke herintroducties vergt ook voortdurende maatregelen.
- Nog maar relatief weinig mensen worden ernstig ziek, zelfs als we Corona zouden laten rondgaan, want daar werken de vaccins goed tegen. Het (niet al te snel) loslaten van maatregelen veroorzaakt geen zorginfarct meer. Nog maar weinig mensen gaan dood aan Covid.
- Grote onzekerheidsmarges over long Covid.

Merk op dat hier geen 'oplossing' bij zit. Misschien komen er betere vaccins. Dat lijkt me plausibel, maar op welke termijn? Misschien komen er goede behandelingen van long covid. Misschien komen er goede geneesmiddelen voor covid. Die twee lijken me minder plausibel op korte termijn.

In het VK hebben ze besloten wat ze doen; ze hebben geen zin in voortdurende maatregelen zonder concreet uitzicht op een einde ervan, dus besluiten ze de schade van het rondgaan van het virus te accepteren.

Andere landen hebben de keuze nog te maken :)

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:16

boesOne

meuh

eamelink schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:15:
[...]

In het VK hebben ze besloten wat ze doen; ze hebben geen zin in voortdurende maatregelen zonder concreet uitzicht op een einde ervan, dus besluiten ze de schade van het rondgaan van het virus te accepteren.

Andere landen hebben de keuze nog te maken :)
Daar gaat het hier ook op uitdraaien. De maatregelen en het gedrag zijn nu, met hoge R, al van een heel andere orde dan voor de relatief hoge vaccinatiegraad.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:07
Daar kun je inderdaad over twisten, persoonlijk denk ik ook dat rood te zwaar is, maar is toch een andere discussie dan mijn punt.

Het enige wat ik aangeef is dat de minimale/signaalwaardes voor een code rood op die Europese kaart bekend is, net als het aantal besmettingen per dag/week in Nederland. Op basis daarvan had je vorige week makkelijk kunnen verwachten dat NL op die specifieke kaart landelijk op rood zou gaan :P

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11 19:06

Laguna

Connaisseur

[...]

Misschien komen er goede behandelingen van long covid. Misschien komen er goede geneesmiddelen voor covid. Die twee lijken me minder plausibel op korte termijn.
Volgens Pfizer zou de COVID-pil er al eind dit jaar kunnen zijn.
Ja valt wat voor te zeggen natuurlijk, beter de piek nu dan in het najaar wanneer de scholen weer opengaan en wanneer tevens wordt verwacht dat influenza en RSV een comeback maken. Op die manier spreidt je de drukte in de ziekenhuizen beter.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Uiteindelijk is dat ook de definitie van een endemische fase. Nederland is daar duidelijk geestelijk nog niet aan toe als ik de politiek de afgelopen dagen bezie. De focus lijkt nu langzaam verlegd te worden naar positieve tests en het toverwoord 'long covid'.

Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe de komende week of zo de ziekenhuizen zich ontwikkelen. Die twintigers gaan daar hoe dan ook niet eindigen, zeker niet in grote getalen. De vaccins zouden er ook voor moeten zorgen dat de oudere generaties geen ernstig ziekteverloop meer meemaken. Als er geen schokkende dingen meer gebeuren met de ziekenhuizen zal Den Haag zich toch achter de oren moeten krabben. Maatregelen zullen dan in elk geval niet meer nodig zijn voor de zorg.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:28:
[...]
Uiteindelijk is dat ook de definitie van een endemische fase.
Niet echt, endemisch is dat het blijft rondgaan, niet dat je alles accepteert.
Nederland is daar duidelijk geestelijk nog niet aan toe als ik de politiek de afgelopen dagen bezie. De focus lijkt nu langzaam verlegd te worden naar positieve tests en het toverwoord 'long covid'.

Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe de komende week of zo de ziekenhuizen zich ontwikkelen. Die twintigers gaan daar hoe dan ook niet eindigen, zeker niet in grote getalen. De vaccins zouden er ook voor moeten zorgen dat de oudere generaties geen ernstig ziekteverloop meer meemaken. Als er geen schokkende dingen meer gebeuren met de ziekenhuizen zal Den Haag zich toch achter de oren moeten krabben. Maatregelen zullen dan in elk geval niet meer nodig zijn voor de zorg.
Ziekenhuizen zijn in een week van 102 naar 158 qua bezetting gegaan, dus dat is met een stijging van 50% zeker niet verwaarloosbaar.
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

PSN

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03
[...]

Uiteindelijk is dat ook de definitie van een endemische fase. Nederland is daar duidelijk geestelijk nog niet aan toe als ik de politiek de afgelopen dagen bezie. De focus lijkt nu langzaam verlegd te worden naar positieve tests en het toverwoord 'long covid'.

Ik denk dat er nog een lange tijd nodig is om maatregelen in stand te houden voor de zorg, die hebben sowieso nog een kleine backlog van niet covid-gerelateerde zorg weg te werken als ik me niet vergis.

Daarnaast heeft de zorg ook wel een kleine adempauze verdient toch ?

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Bossie schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:46:
Daarnaast heeft de zorg ook wel een kleine adempauze verdient toch ?
Die krijgen ze toch ook dankzij de vaccins. Laten we wel wezen, laatste keer dat we 10K positieve tests per dag hadden zag hun instroom er behoorlijk anders uit.
YakuzA schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:41:
Niet echt, endemisch is dat het blijft rondgaan, niet dat je alles accepteert.
Dan blijf je dus altijd zitten met maatregelen of seizoenen dat maatregelen opnieuw geïntroduceerd moeten worden. Nu zitten we tot september vast aan het huidige pakket, denk niet dat ze na september dat durven los te laten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:02:
[...]
Dan blijf je dus altijd zitten met maatregelen of seizoenen dat maatregelen opnieuw geïntroduceerd moeten worden. Nu zitten we tot september vast aan het huidige pakket, denk niet dat ze na september dat durven los te laten.
Hoeft niet, dat is jouw interpretatie.

Voor alle andere endemische ziektes is daar ook geen sprake van.

PSN

• Laguna

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:05:
[...]

Het verleden biedt geen garantie voor de toekomst.

Zeker niet nu de politiek zich laat beïnvloeden door het Red Team.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:35
CMD-Snake schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:02:
[...]
Jaarlijks terugkerende vaccinatie is ook een maatregel hè.

Hij wil.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:35
YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:05:
[...]

Het hoeft idd niet, maar welke andere endemische ziekte heeft ons land lam gelegd zoals Covid nu? Niet dat ik maatregelen wil of voorzie, maar je kunt niet alle endemische ziekten over 1 kam scheren.

Hij wil.

• CornermanNL
Nu heb ik geen verstand van virusmutaties maar hoe langer het fors rondgaat zonder dat er voldoende mensen gevaccineerd zijn is er toch kans op meer en resistentere varianten ?

Dus een risico op een variant die ervoor zorgt dat jongeren wel in het ziekenhuis belanden of wellicht een grotere kans op long covid ?

Dan nog het onderwijs, straks weer een leergang die aan middelbaar of hoger onderwijs begint op wellicht afstand. En in grotere mate van isolatie dan goed en gezond is voor de ontwikkeling.

Wat is dan het voordeel geweest van net die 2 weken eerder open gaan met het nachtleven , geen lijkt mij. Nu overigens ook al niet omdat alles ook weer dicht is. Dus alles en iedereen van toeleveranciers tot personeel tot kaartjes moet weer worden teruggedraaid. Allemaal economische en morele schade voor 1 leuk persmoment van het demissionair kabinet.

• ijdod
  • Laatst online: 02-12 12:55
CornermanNL schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 20:04:
Alleen was de werkelijkheid net even weerbarstiger dan wat de cijfers en het gevoel van dat moment ons dede geloven.
Qua strekking ben ik het met je eens, qua bewoording niet. Mijns inziens impliceert 'net iets weerbarstiger' een factor van onvoorziene pech. Als de jongeren dit nu geheel zelf hadden gedaan was dat wellicht een punt geweest. Dit is was gewoon het gevolg van slechte keuzes.
Laguna schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 00:41:
Zeker niet nu de politiek zich laat beïnvloeden door het Red Team.
Kunnen we een keuze maken door wie de politiek zich nu continu laat beinvloeden? OMT, Red Team, RIVM? Van allen wordt geroepen dat 'de politiek' enkel naar hen luistert...

[ Voor 4% gewijzigd door ijdod op 16-07-2021 07:42 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Verwijderd

CornermanNL schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:38:
Nu heb ik geen verstand van virusmutaties maar hoe langer het fors rondgaat zonder dat er voldoende mensen gevaccineerd zijn is er toch kans op meer en resistentere varianten ?
Uitermaard. Risico = kans*effect. Hoemeer kansen het virus krijgt, hoe groter het risico. Nu is het wel dat het virus nog wel s even doorraast aangezien maar een beperkt gedeelte van de wereldbevolking ingeeint is. In het voordeel spreekt dat het virus al 1.5 jaar compleet woekert en de vaccins gedesigned op variant 1 nog steeds uitmuntend werken.

• CornermanNL
ijdod schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:41:
[...]

Qua strekking ben ik het met je eens, qua bewoording niet. Mijns inziens impliceert 'net iets weerbarstiger' een factor van onvoorziene pech. Als de jongeren dit nu geheel zelf hadden gedaan was dat wellicht een punt geweest. Dit is was gewoon het gevolg van slechte keuzes.

[...]

Kunnen we een keuze maken door wie de politiek zich nu continu laat beinvloeden? OMT, Red Team, RIVM? Van allen wordt geroepen dat 'de politiek' enkel naar hen luistert...
Klopt zoals altijd is er een deel onzekerheid, en in dit geval is onvoldoende rekening gehouden met onzekerheid. De jongeren valt niets te verwijten. Het is puur te wijten aan het perse willen brengen van goed nieuws. Overigens doel ik met ‘net iets weerbarstiger’ op het deel van risico dat bijna altijd net wat erger uitvalt dan verwacht als er iets misgaat.

Er is vast rekening gehouden met erger dan verwachte stijging , echter bleek deze groter dan waarmee in het achterhoofd rekening is gehouden. En dan moet je binnen anderhalve week weer de hele boel terugdraaien. Met wederom alle gevolgen van dien.

Kom je weer uit op de originele planning maar met een hele andere stand , precies het tegenovergestelde.

Overigens sluit dat niet uit dat dan hetzelfde niet was voorgevallen. Uiteindelijk had ik liever gezien dat alle aandacht op het prikken zou liggen en pas als we daar voorbij waren de maatregelen op velerlei gebied versoepelen.

Steeds in het zicht van een finishlijn stranden of na de finish toch weer opnieuw moeten beginnen lijkt mij vele malen zwaarder.

En heel veel mensen hebben nog niet kunnen deelnemen aan het nachtleven omdat het simpelweg tekort open was. Dus die kunnen ook niet even teren op een nachtje doorhalen waar ze zo naar uitkeken.

• Rukapul
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:55:
[...]

Uitermaard. Risico = kans*effect. Hoemeer kansen het virus krijgt, hoe groter het risico. Nu is het wel dat het virus nog wel s even doorraast aangezien maar een beperkt gedeelte van de wereldbevolking ingeeint is. In het voordeel spreekt dat het virus al 1.5 jaar compleet woekert en de vaccins gedesigned op variant 1 nog steeds uitmuntend werken.
Zo'n virus is dan ook goed in wat aanprutsen, maar de mens in collectief gegeven wat tijd en urgentie rijkt tot pure awesomeness :)

• Drardollan
armageddon_2k1 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:20:
[...]

Nijmegen, meer dan genoeg mooie dagen gehad. Jasje aan, en de mensen zaten op muurtjes stadsbankjes buiten de cafeetjes waar ze hun koffietjes haalden. Je hebt geen 25 graden nodig hoor.
Inderdaad, het enige wat mocht. In je winterjas op een muurtje in je eentje een kopje koffie slurpen. Volgens mijn maatstaven is dat gewoon een zeer beperkte vrijheid, in vrijheid kan je binnen de ruime grenzen van de wet doen en laten wat je wil. Mijn leven is uitgebreider dan een slap bakkie in de kou. En ik denk dat dat voor het overgrote deel van Nederland geldt.
Maar waar jij woont dus niet.
Klopt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 09:42

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ijdod schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 07:41:
[...]

[...]

De verzwaringen van afgelopen weekend waren anders niet zwaar genoeg volgens het OMT/RIVM Red team weet ik niet die zij wat stiller de laatste tijd.

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:22:
[...]

Inderdaad, het enige wat mocht. In je winterjas op een muurtje in je eentje een kopje koffie slurpen. Volgens mijn maatstaven is dat gewoon een zeer beperkte vrijheid, in vrijheid kan je binnen de ruime grenzen van de wet doen en laten wat je wil. Mijn leven is uitgebreider dan een slap bakkie in de kou. En ik denk dat dat voor het overgrote deel van Nederland geldt.
Het blijft een semantische vraag. Ik heb gezien hoe het in sommige andere landen gaat en dan ben je hier gewoon vrij. Als je het echter vergelijkt met 'normaal' is er een grote beperking geweest. Beetje een zinloze discussie dus omdat ieder zjn eigen kader bedenkt.

[removed]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Laguna schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 23:00:
[...]

Volgens Pfizer zou de COVID-pil er al eind dit jaar kunnen zijn.

[...]
Pfizer staat bekend om zijn blauwe pillen, dat past qua Matrix-analogie goed in het straatje van mensen-die-er-anders-over-denken-dan-ik. >:)

• Drardollan
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:36:
[...]

Het blijft een semantische vraag. Ik heb gezien hoe het in sommige andere landen gaat en dan ben je hier gewoon vrij. Als je het echter vergelijkt met 'normaal' is er een grote beperking geweest. Beetje een zinloze discussie dus omdat ieder zjn eigen kader bedenkt.
De discussie ging erom of we hier een lockdown hebben gehad, ik denk dat daar weinig semantisch aan is. Onder andere winkels, scholen, sportclubs en horeca dicht gecombineerd met een avondklok en verbod op verkoop van alcohol is een lockdown, niet meer en niet minder.

Dat we hier altijd vrij zijn geweest, dat klopt. We konden gelukkig naar buiten voor een wandelingetje en overdag in ieder geval naar de supermarkt en Kruidvat.

Maar gaan roepen dat we geen lockdown hebben gehad, dat is echt nonsens. We zijn stevig beperkt geweest in onze vrijheden, het overgrote deel van wat je normaal kan en mag doen was niet mogelijk.

• roffeltjes
[...]
Uiteindelijk is dat ook de definitie van een endemische fase.
Echt waar? Ik geloof toch echt dat we heel snel wat boeken moeten gaan aanpassen!
Bij infectieziekten noemt men een ziekte endemisch wanneer een ziekte blijft voorkomen in een bepaald gebied zonder dat de patiënten de ziekte elders hebben opgelopen. Bij endemische ziekten is het aantal besmettingen relatief constant: het aantal nieuwe besmettingen wordt gecompenseerd door het aantal personen bij wie de ziekte verdwijnt (hetzij door het sterven van de persoon of door genezing).
Allemaal onzin, het is endemisch als een land besluit maatregelen los te laten. |:(

Kijk ik snap dat als we nu heel hard roepen dat het endemisch is we het verder kunnen opgeven, maar COVID is niet endemisch. Dat het endemisch gaat worden, ja. Maar zolang we geen baseline hebben en de R in de buurt van de 2 ligt is het geen endemische ziekte. Ook niet als we het maar vaak genoeg herhalen :|

• redwing
Drardollan schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:05:
[...]
De discussie ging erom of we hier een lockdown hebben gehad, ik denk dat daar weinig semantisch aan is. Onder andere winkels, scholen, sportclubs en horeca dicht gecombineerd met een avondklok en verbod op verkoop van alcohol is een lockdown, niet meer en niet minder.

Dat we hier altijd vrij zijn geweest, dat klopt. We konden gelukkig naar buiten voor een wandelingetje en overdag in ieder geval naar de supermarkt en Kruidvat.

Maar gaan roepen dat we geen lockdown hebben gehad, dat is echt nonsens. We zijn stevig beperkt geweest in onze vrijheden, het overgrote deel van wat je normaal kan en mag doen was niet mogelijk.
Nogmaals. dat is echt wel semantisch en ligt aan je kader. Ik heb in Z-Korea gezien wat een lockdown is en dan kun je gewoon helemaal niets meer. Het ligt dus 100% aan je kader, de 'lockdown' die we hier hebben gehad stelde echt niets voor. Je kon naar buiten, boodschappen doen wanneer je dat wilde, je mocht nog bij iemand op bezoek, mits enigszins noodzakelijk kon je nog naar je werk etc.

Dus ik zie het als beperkt (en heel irritant), maar zeker geen lockdown. Maar ik snap ook helemaal dat jij het wel degelijk als een lockdown ziet.

[removed]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

roffeltjes schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:19:

[...]

Allemaal onzin, het is endemisch als een land besluit maatregelen los te laten. |:(
Het wordt endemisch zodra een land besluit de maatregelen los te laten.
Kijk ik snap dat als we nu heel hard roepen dat het endemisch is we het verder kunnen opgeven, maar COVID is niet endemisch. Dat het endemisch gaat worden, ja. Maar zolang we geen baseline hebben en de R in de buurt van de 2 ligt is het geen endemische ziekte. Ook niet als we het maar vaak genoeg herhalen :|
Onzin, de R ligt al ruim een week niet meer rond de 2 anders hadden we allang op 20.000 positieve testen per dag moeten zitten.

• DutchOwnage
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
In ieder geval tot ik mijn 2e prik heb gehad(plus 2 weken), zet ik m'n mondkapje weer op in de supermarkt. De R is mij simpelweg te hoog, en ook de verhalen over supermarktmanagers die het niet zo nauw nemen om de roosters gevuld te krijgen, dwingen mij er toe om nog een voorzorgsmaatregel te nemen. Ik wil het risico niet lopen, na anderhalf jaar niks opgelopen te hebben. Zal je net zien.

• redwing
[...]
Ik blijf het knap hoe je dat soort dingen kunt zien terwijl iedere keer weer blijkt dat er niets van klopt. De besmettingen waar een OMT/RIVM naar kijken is hoe het zich verspreid naar de andere groepen. Als dat maar heel langzaam gebeurt en ook snel weer omlaag gaat, verdwijnen de maatregelen echt wel. Die stijging zijn ten slotte gewoon verwacht, alleen ging het allemaal wat te snel omhoog wat met de huidige vaccinatiegraag nog problemen zou geven. Geef het een maandje of zo en we zitten wel waar we moeten zijn.

De regering doet simpelweg niets anders dan de maatregelen zo snel mogelijk weg te halen.maar daarbij het risico wel binnen de perken te houden.
Precies waar Den Haag nu naar kijkt. Ze hadden gehoopt er al te zijn, maar gezien de snelle toename in besmettingen bleek dat niet het geval. Bedenk daarbij vooral dat als de maatregelen weg waren gebleven de stijgende lijn nog even had voortgezet en we nu al snel op 20k besmettingen hadden gezeten. En dat is op zich niet zo'n probleem, alleen sijpelt er nu nog teveel door naar de oudere groepen omdat die nog niet allemaal hun 2e prik (+2 weken) hebben gehad.

[removed]

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Nogmaals. dat is echt wel semantisch en ligt aan je kader. Ik heb in Z-Korea gezien wat een lockdown is en dan kun je gewoon helemaal niets meer. Het ligt dus 100% aan je kader, de 'lockdown' die we hier hebben gehad stelde echt niets voor. Je kon naar buiten, boodschappen doen wanneer je dat wilde, je mocht nog bij iemand op bezoek, mits enigszins noodzakelijk kon je nog naar je werk etc.

Dus ik zie het als beperkt (en heel irritant), maar zeker geen lockdown. Maar ik snap ook helemaal dat jij het wel degelijk als een lockdown ziet.
Hoe lang duurde die lockdown in Zuid-Korea en wat was de omvang? Want hij was sowieso veel korter dan de lockdown die we hier hadden. Werken en boodschappen doen, als dat je leven is, dan maakt het uiteraard niet uit.

• Drardollan
redwing schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Wikipedia: Coronacrisis in Nederland
Op 23 maart werden door het kabinet strengere maatregelen afgeroepen. Rutte noemde deze maatregelen een intelligente lockdown.
Vanaf 14 oktober 22.00 uur gold een gedeeltelijke lockdown voor het hele land.
Vanaf 15 december middernacht tot en met in ieder geval 19 januari 2021 werd er in heel Nederland een "harde lockdown" ingesteld.

• Drardollan
BarôZZa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Hoe lang duurde die lockdown in Zuid-Korea en wat was de omvang? Want hij was sowieso veel korter dan de lockdown die we hier hadden. Werken en boodschappen doen, als dat je leven is, dan maakt het uiteraard niet uit.
Er zijn altijd landen waar het erger of minder erg was. Zo mocht je in Spanje alleen met een briefje, 1 maal per dag, boodschappen doen en je niet tever van je huis bevinden. Dat is een stap zwaarder dan we hier gekend hebben. Maar in vergelijking met Noord-Korea was het alsnog vrijheid-blijheid in Spanje.

Maar wat wij hier gehad hebben geen lockdown noemen, dat slaat echt nergens op wat mij betreft.

• redwing
Laguna schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Het wordt endemisch zodra een land besluit de maatregelen los te laten.
Hier hebben we weer een semantische discussie. Lees de beschrijving van wat endemisch is, want dat komt niet overeen met hoe het nu vaak wordt gebruikt. En covid wordt wel endemisch, maar dan moet je nog een paar maandjes langer wachten. Op zich maakt het ook geen ene bal uit, zodra we maar zonder de maatregelen verder kunnen vind ik het prima :) En op dat moment maakt benaming endemisch of niet ook niet meer uit. Heel strikt gezien is het aan het begin dan nog niet endemisch, maar wordt het dat (zonder verdere veranderingen) na een tijdje vanzelf.

[removed]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-11 15:09

Indoubt

Always be indoubt until sure

DutchOwnage schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:50:
In ieder geval tot ik mijn 2e prik heb gehad(plus 2 weken), zet ik m'n mondkapje weer op in de supermarkt. De R is mij simpelweg te hoog, en ook de verhalen over supermarktmanagers die het niet zo nauw nemen om de roosters gevuld te krijgen, dwingen mij er toe om nog een voorzorgsmaatregel te nemen. Ik wil het risico niet lopen, na anderhalf jaar niks opgelopen te hebben. Zal je net zien.
Je bent niet de enige, dat doe ik zelf ook en ik heb mijn tweede prik ook al. Overigens zie je inmiddels weer best veel mensen met mondkapje in de supermarkt hier en veel mensen ontsmetten ook hun karretje.

Ik ben dan wel beschermd tegen zware gevolgen maar ik wil het niet alsnog op de valreep oplopen. Ik heb mezelf al van alles ontzegd voor anderhalf jaar, dus dat doe ik nu ook nog wel even. Incident rate is gewoon te hoog nog.

• redwing
BarôZZa schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Die heeft een week of 6 geduurd waarbij je dus niet zonder reden buiten mocht komen. En dat gaat zover dat ze thuis komen controleren of je wel echt boodschappen nodig had en telefoons die verplicht getracked worden (voor reizigers krijg je die 1 bij binnenkomst land waarna je naar je hotel gaat en zeker niet moet proberen een stap buiten de deur te zetten).

Dat is weliswaar korter, maar echt totaal niet uit te houden. Ik heb liever een jaar lockdown in Nederland dan 2 weken daar.

[removed]

Pagina: 1 ... 18 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).